Krant, wtf dude. Geef mij een sport almanak met de resultaten voor de komende 50 jaar.quote:
Ik ga er even mee knutselen. Ben atm. zelf in het bezit van Metastock die een uitgebreidere backtest mogelijkheid geeft dan BB.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 19:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar als je er tijd in wilt steken om het redelijk grondig te debunken dan zou ik om te beginnen gewoon op een grote dataset een backtest met parameter optimalisatie gaan draaien. In principe heb je dan een enorm risico op 'curve fitting' (met een bepaalde set parameters kan er best toevallig een specifieke combinatie zijn die een redelijk resultaat heeft) maar als je zelfs met parameter optimalisatie niets vindt dan heb je het aardig debunked imo. Mijn ervaring is dat je op die manier met de meerderheid van de standaardindicatoren al direct klaar bent(er bestaat zelfs met curve-fitting geen consistent winstgevende oplossing).
De meeste resultaten kun je al weggooien omdat ze negatief zijn of nauwelijks positief. Bij sterk positieve resultaten bekijk de je dan de equitycurve zodat je in één oogopslag winst/risico kunt zien.
Geen idee hoe Metastock tegenwoordig is. Zelf heb ik alleen metastock 6 gebruikt (ja ja, zelf legaal gekocht voor het toen nog astronomische bedrag van 1000 gulden). Zelfs daarmee kon je die standaardindicatoren al backtesten en optimaliseren. Later ben ik echter overgestapt naar Tradestation, wat echt een klasse hoger was kwa mogelijkheden (ook 4x zo duur). Nu doe ik alles met Ninjatrader en daar kun je echt bijna alles mee omdat het eigenlijk gewoon C# is. Maar dat is dus wel wat meer voor nerds (zoals ik dus) en minder gebruiksvriendelijk.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ga er even mee knutselen. Ben atm. zelf in het bezit van Metastock die een uitgebreidere backtest mogelijkheid geeft dan BB.
Mja, ik zat er over na te denken om Ninjatrader aan te schaffen, maar ja iets met nerd enzoquote:Op zaterdag 9 mei 2009 02:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen idee hoe Metastock tegenwoordig is. Zelf heb ik alleen metastock 6 gebruikt (ja ja, zelf legaal gekocht voor het toen nog astronomische bedrag van 1000 gulden). Zelfs daarmee kon je die standaardindicatoren al backtesten en optimaliseren. Later ben ik echter overgestapt naar Tradestation, wat echt een klasse hoger was kwa mogelijkheden (ook 4x zo duur). Nu doe ik alles met Ninjatrader en daar kun je echt bijna alles mee omdat het eigenlijk gewoon C# is. Maar dat is dus wel wat meer voor nerds (zoals ik dus) en minder gebruiksvriendelijk.
Maar Metastock zal ook niet stil hebben gestaan. Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Zou kunnen idd. Dat is het gevaarlijke.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:27 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Ja maar tijdens een echt herstel zou het normaal zijn dat dat zo hoog staat lijkt me.
http://stockcharts.com/sc(...)llan_summation_indexquote:Conversely, promising sell signals occur when it goes above 70%, and then reverses down by at least 6%.
Toch wel opmerkelijk dat alle analisten dan zo bullish zijn over consumentenuitgaven en de bodem in de huizenmarkt. Hoe kunnen Amerikanen blijven spenderen en hun hypotheek betalen als er nog steeds massaontslagen vallen? Huizenprijzen zullen nog verder dalen en consumentenuitgaven zullen alleen maar minder worden (ook met dank aan deleveraging).quote:Op zaterdag 9 mei 2009 02:07 schreef SeLang het volgende:
Werkloosheidscijfers vielen mee vandaag.
De werkloosheid is minder gestegen dan verwacht.
Iedereen blij en kopen!
Maar zo ziet dat er dus uit in grafiekvorm
[ afbeelding ]
Sja...
idd vreemd ik ben(voor mijn ouders ) uit USO gestapt vrijdag zonder winst maar ook zonder verlies. Olie is net als alles bijzonder overbought en ik wacht op een correctie voor ik weer instapquote:
Dat wordt bijlenen.quote:Duitsland rekent op 48 miljard minder belasting
9 mei 2009, 14:11 | ANP
BERLIJN (AFN) - Het Duitse ministerie van Financiën houdt rekening met een teruggang in de belastinginkomsten van 48 miljard euro. Dat meldt het Duitse Handelsblatt zaterdag op grond van voorlopige, interne cijfers van het ministerie.
Donderdag brengt het ministerie de officiële cijfers naar buiten. Minister van Financiën Peer Steinbrück heeft al laten weten dat Duitsland zich moet voorbereiden op een fikse derving van belastinginkomsten tot 2013.
Wordt soms ook wel als inflatiehedge gebruikt, zeker nu de dollar sterk verzwakt.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:23 schreef edwinh het volgende:
[..]
idd vreemd ik ben(voor mijn ouders ) uit USO gestapt vrijdag zonder winst maar ook zonder verlies. Olie is net als alles bijzonder overbought en ik wacht op een correctie voor ik weer instap
Dat zal in de US deze maand nog veel erger zijnquote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt bijlenen.
Ik heb nog wel wat euros die ze mogen lenen, maar natuurlijk niet tegen deze rente...
Ik heb het artikel niet gelezen, maar het zal wel over pure deleveraging gaan. Men moet het eigen vermogen opkrikken (deleveraging) en dat moeten ze onder andere doen door gewoon minder uit te lenen. Dit proces gaat nog jaren duren en zal op korte en middellange termijn schadelijk voor de economie zijn.quote:Op zondag 10 mei 2009 09:54 schreef edwinh het volgende:
OOPS, alles op de balance sheets op te pimpen gaat echter ten koste van de ondernemer die het land zo nodig heeft!
http://finance.yahoo.com/loans/article/107054/Snipping-Credit-Lines-for-Small-Businesses?sec=topStories&pos=9&asset=&ccode
zo das lekkerquote:Op zondag 10 mei 2009 09:52 schreef pberends het volgende:
'15 procent daling komende weken'
http://www.rtl.nl/(/finan(...)aling_15_procent.xml
"Eerder voorspelden we een olieprijs van maximaal 54,80 dollar. Vanaf dat punt volgen correcties."
Deze vent kan ook weer de prullenbak in... of zou hij toch nog gedeeltelijk gelijk krijgen de komende weken?
Als MT volgende week 15% daalt geef ik een feestjequote:Op zondag 10 mei 2009 09:52 schreef pberends het volgende:
'15 procent daling komende weken'
http://www.rtl.nl/(/finan(...)aling_15_procent.xml
"Eerder voorspelden we een olieprijs van maximaal 54,80 dollar. Vanaf dat punt volgen correcties."
Deze vent kan ook weer de prullenbak in... of zou hij toch nog gedeeltelijk gelijk krijgen de komende weken?
dan denk ik dat een basis wordt gelegd om de marges omhoog te gooienquote:Op zondag 10 mei 2009 10:37 schreef pberends het volgende:
'Mokerslag bedrijfsleven ligt in verschiet'
Oei, als zelfs een kredietverzekeraar het zegt (die weten maar al te goed wat er speelt).
Vooral die aap met dat brandende geldquote:Op zondag 10 mei 2009 10:44 schreef Dave7 het volgende:
Guys thought you might want to know, Sales aren't up, there down....![]()
Alsof de spreads al niet hoog genoeg zijnquote:Op zondag 10 mei 2009 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan denk ik dat een basis wordt gelegd om de marges omhoog te gooien
hey hey, jij weet als geen ander dat de spreads nooit hoog genoeg zijnquote:Op zondag 10 mei 2009 11:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Alsof de spreads al niet hoog genoeg zijn.
Nee, omdat het gouden tijden voor kredietverzekaars zijn, right?quote:Op zondag 10 mei 2009 11:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hey hey, jij weet als geen ander dat de spreads nooit hoog genoeg zijn
ik zal bij gelegenheid wel een keer een babbeltje doen met twee mensen die het kunnen weten van twee concurrenten van deze knul, even luisteren of het echt zo kommer en kwel is. Voorlopig heb ik nog geen kredietverzekeraar zien omstuiteren .
hangt van de kwaliteit van hun risicoafdeling af.quote:Op zondag 10 mei 2009 11:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Nee, omdat het gouden tijden voor kredietverzekaars zijn, right?
Ik ken dat ja, je kunt nooit blind vertrouwen op software. Altijd even met de hand narekenen en kijken waar de verschillen vandaan komen. Zo wordt een simpel klusje toch altijd meer werk dan je dacht.quote:Op zondag 10 mei 2009 11:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Altijd leuk als je de exact zelfde berekeningen uitvoert met ninjatrader en metastock je 2 verschillende resultaten krijgt. Whoopty fuckin' doo. Overigens moet ik mn woorden terug nemen over RSI. Toch ietwat meer correlatie dan ik dacht.
quote:Op zondag 10 mei 2009 11:41 schreef SeLang het volgende:
De Amerikanen beginnen gierige vrekkige spaarders te worden
[ afbeelding ]
Interessanter lijkt het me om dit plaatje te vergelijken met de andere grote economieën. Bijv. het gemiddelde spaargedrag van Europa / Japan / China. En gooi daar de grootste industrie landen nog eens bij zoals Duitsland. Zal dat echt zoveel verschillen met dat van amerika?quote:Op zondag 10 mei 2009 13:09 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hier een werkend plaatje...
schokkend om te zien dat het normaal altijd 6 tot 12 procent was, en nu slechts 4% ondanks de crisis. We've a long way to go.
Beetje oud, maar de verschillen zullen ongeveer hetzelfde zijn:quote:Op zondag 10 mei 2009 13:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Interessanter lijkt het me om dit plaatje te vergelijken met de andere grote economieën. Bijv. het gemiddelde spaargedrag van Europa / Japan / China. En gooi daar de grootste industrie landen nog eens bij zoals Duitsland. Zal dat echt zoveel verschillen met dat van amerika?
Hier is een iets recenter plaatje:quote:Op zondag 10 mei 2009 13:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Beetje oud, maar de verschillen zullen ongeveer hetzelfde zijn:
[ afbeelding ]
Hier zie je dat er in Europa prima gespaard wordt. We hebben niet voor niets een gebalanceerd handelsbalans. We sparen zelfs meer dan die spaarzame Japanners.
In China spaart men wel extreem veel geloof ik; iets van 40%. Valt me sowieso op dat Angelsaksische landen altijd superslecht sparen en altijd grote handelstekorten hebben (US/UK/Australia).
Ik word echt strontziek van het steeds minder transparant maken van financiele cijfersquote:Op zondag 10 mei 2009 13:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
voor de EBITA adepten onder ons: vanaf het derde kwartaal mogen NL bedrijven tijdelijk ervoor kiezen om per kwartaal aangifte omzetbelasting te doen ipv per maand (maatregel kredietcrisis). Dat houdt in dat de cashflow 2009 voor bedrijven met NL aanwezig enorm beinvloed kan gaan worden: verschuldigde omzetbelasting over oktober en november behoeft pas in januari afgedragen te worden ipv november resp. december.
Dus die cash flows gaan meevallen in 2009
(rekening wordt later wel betaald)
Zou kunnen.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:53 schreef pberends het volgende:
Nederland doet het slechter, komt vermoed ik door de hypotheekrenteaftrek.
Schei toch uit met die technische analyses, denk ik dan. De aandeelkoers wordt voornamelijk bepaald door de markt, die reageert op nieuws.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:46 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)_Class_s9003_a35.xml
Een "technisch analist" bij Business Class, laatste interview van de uitzending.
Volgens zijn TA zitten we aan de bovenkant van het trendkanaal.
Hahah hij meent het, wat een koude kak zit daar btwquote:Op zondag 10 mei 2009 13:46 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)_Class_s9003_a35.xml
Een "technisch analist" bij Business Class, laatste interview van de uitzending.
Volgens zijn TA zitten we aan de bovenkant van het trendkanaal.
Die figuren in het publiek iddquote:Op zondag 10 mei 2009 14:03 schreef edwinh het volgende:
[..]
Hahah hij meent het, wat een koude kak zit daar btw
Wel leuk die overeenkomsten van nu en vorig jaar. Ook al zie je dat we nu op het eind een stuk harder omhoog schuiven. Voor de rest is wat hij verteld vrij logisch, in de zin van dat het geld wegvloeit uit de bond markets en weer in de equity aandeeltjes stapt.quote:Op zondag 10 mei 2009 15:30 schreef pberends het volgende:
Interessante column van Roelof-Jan van den Akker:
Uitbraak rente bevestigt rally aandelenmarkten
laatst gewijzigd: 09-05-2009 23:24
Uitzonderlijk sterke week voor aandelen bevestigt steeds meer het lange termijn consolidatie proces. Het recente verkoopsignaal in obligaties suggereert een verdere toestroom van liquiditeiten naar aandelenmarkten.
Belangrijke uitbraak in rente
In één van onze eerste columns ‘Bear markt in finale’ hebben we de belangrijke onderlinge relatie tussen de aandelen- en obligatiemarkten uitgelegd, met de Schatz (2-jarige Duitse rente future) als voorbeeld. Nu de rente deze week een belangrijke uitbraak laat zien raad ik beleggers aan om deze column nog eens terug te lezen, omdat deze aanname één van de fundamenten van financiële markten behelst.
Nu zien we in een andere contract, de Bund future, een belangrijke uitbraak. Dit 10-jarige Duitse rente contract wist deze week onder de belangrijke horizontale steun op 121,60 punten te sluiten. Een serieus verkoopsignaal na ruim vijf maanden gevangen te hebben gezeten in een zijwaarts consolidatie patroon tussen 121,60 en 126,50 punten. Het nieuwe koersdoel is nu 116,70 punten, terwijl in de weekgrafiek belangrijke horizontale steun begint op 118,30 punten.
[ afbeelding ]
Aandelenkoersen kunnen niet meer dalen
Onzin natuurlijk, maar dat weerspiegelt het huidige sentiment. En zoals we al eerder schreven consensus = contrair…..
In de vorige column zijn de korte termijn vooruitzichten voor de DAX Index en Nasdaq100 Index beschreven. Deze beide indices wijzen onmiskenbaar op het maken van een top, gevolgd door een daling. De acceleratie binnen de laatste fase van de korte stijging kenmerkt de euforie. Het verkoopsignaal in obligaties suggereert wel dat de volgende daling in aandelen vrijwel zeker leidt tot het maken van een hogere bodem en het herstel een vervolg gaat krijgen. Een bevestiging van het lange termijn consolidatieproces wat we al eerder constateerden aan de hand van de maandgrafieken in DAX Index en S&P500 Index.
Interessante overeenkomsten
De huidige rally vanaf maart vertoont grote overeenkomsten met het herstel in de periode maart-mei van vorig jaar. Na het dieptepunt in de AEX Index op 17 maart vorig jaar duurde het 42 handelsdagen voordat de markt een top maakte en aan een vrijwel non-stop daling begon. Na een laagste punt in de AEX op nu 9 maart is het maandag weer de 42e handelsdag in de herstel rally…….
[ afbeelding ]
En er zijn meer overeenkomsten. Zo waren beide rallies een herstel op een eerdere forse daling en betreft het in beide gevallen een stijging in een rechte lijn zonder noemenswaardige onderbreking. Het gevolg is dat in beide situaties een ‘overbought’ situatie is ontstaan welke vorig jaar resulteerde in een sterke daling.
[ afbeelding ]
Na het hoogste punt op 16 mei daalden de koersen bijna non-stop 25% om een dieptepunt te maken op 16 juli. Een vergelijkbare trendmatige ontwikkeling zou een daling naar nu circa 200 punten betekenen. Min of meer een daling naar het vorige dieptepunt in maart op 195 punten en een test van de onderkant van het lange termijn consolidatiepatroon. De uitbraak in de Bund future lijkt ons nu te gaan behoeden voor een vergelijkbare situatie.
Roelof-Jan van den Akker is Senior technical analyst binnen ING Wholesale Bank en verantwoordelijk voor technische analyse binnen dit bedrijfsonderdeel en ING Financial Markets. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel. Zijn technische analyse visie is geen rechtstreeks beleggingsadvies. Hij heeft geen posities in individuele aandelen of aandelenmarkten.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)_bevestigt_rally.xml
Die overeenkomsten met de 2008 maart-mei rally.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |