Het gaat echter niet om de zonde zelf, maar om het idiote idee dat er gestraft en geboet moet worden. Dat vergeving alleen kan plaatsvinden na boetedoening. Dat staat verder totaal los van de zondige daad zelf. Het is moreel inferieur.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:23 schreef koningdavid het volgende:
Ik zie dat toch echt anders. Een moreel superieurs, perfect heilig wezen kan m.i. NIET akkoord gaan met 'zonde', 'kwaad' en 'verderf'. Dat gaat niet samen. Een moreel superieur wezen kan het kwaad alleen maar haten. En een perfect rechtvaardig wezen kan niet onrechtvaardig handelen door al het kwaad maar door de vingers te zien.
Nogmaal, bewaar dit geneuzel voor je eigen parochie. Anders gaan we hier nog even doorzagen over hoe wreed jouw woestijngod is. De perfecte sadist.quote:Maar gelukkig is God ook perfect genadig en geeft Hij mensen een kans om vergeven te worden d.m.v. verzoenoffers, en in het bijzonder het grote verzoenoffer van Jezus.
Zucht, leer lezen. Als ik zeg dat het vooral lukt bij bange mensen om onlogische theologie erin geramd te krijgen, zeg ik daarmee niet dat alle gelovigen bange mensen zijn. Hoewel die stelling nog best goed te verdedigen zou zijn.quote:Ach ja, alle gelovigen zijn immers bange mensen huh? Zo is het jongen. Gewoon alles "bollocks" en "woestijnpraat" noemen, gewoon iedereen lekker 'fundamentalist' en 'bang' noemen, zo kom je er wel.
Dus past het niet om dat beeld er telkens bij te slepen en minstens te suggereren dat het het summum van lijden zou zijn. Uiteraard moet een goddelijk offer bijzonder vreselijk verschrikkelijk zijn natuurlijk, maar helaas, dat was het niet. Dus dat (retorische) argument vervalt daarmee.quote:Dus?
*woosh* Totally beside the point.quote:Tuurlijk is het 'kwaad' mogelijk. Als wij een vrije wil hebben en kunnen kiezen voor het goede, moeten we ook kunnen kieze voor het kwaad. Anders zou er geen vrije keus bestaan.
Geen idee of jij iets recht wil lullen aan 9/11.quote:Wat zou ik recht moeten lullen aan 9/11?
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet opvallend. Als het heelal niet geschikt zou zijn voor leven was er ook geen leven. Het zou pas opvallen als er leven was terwijl het universum er niet geschikt voor was. dan heb je pas een argument om in God te geloven.
[..]
Nee dat is het niet. Als die variabelen anders waren was er gen heelal en dus ook niet deze discussie. En aan gezien je niet weet hoe vaak een potentieel universum zou kunnen ontstaan weet je ook niet hoe vaak het fout gaat. Je rekent dus met een halve vergelijking.
Hahaha, ja. Het heelal is om óns heen geschapen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:24 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
D'r is iig plaats genoeg voor.
Maar nee, wij op dit kleine kutplaneetje, nog minder dan een speldeprikje in het Al, zijn natuurlijk het middelpunt waar alles figuurlijk om draait, het middelpunt van het Verlossingsplan van de Schepper van dat Al.
Uhuh.
En gij geleuft datquote:
Allemaal leuk en aardig.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En toch is het waanzinnig dat leven überhaupt mogelijk is. Lees dit artikel eens door van Discover Magazine.
Win-win situatiequote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor, ik heb niet het gevoel dat ik mijn leven verkwist.
[..]
Je hele leven Christen zijn en na de dood blijkt er een roze olifant te zijn.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:47 schreef freecell het volgende:
[..]
Win-win situatie
Je hele leven christen en vol hoop en dan dood en er blijkt niks te zijn -> heb je geen last van
Je hele leven atheïst zijn en gefrustreerd toen tegen christenen en er blijkt wel een God te zijn is vervelender
Waarom is het moreel inferieur om kwaad te bestraffen? Jij vindt het ook moreel inferieur dat wij een verkrachter de gevangenis in sturen? Dat vergeving alleen na boetedoening kan plaatsvinden is immers "zo idioot".quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het gaat echter niet om de zonde zelf, maar om het idiote idee dat er gestraft en geboet moet worden. Dat vergeving alleen kan plaatsvinden na boetedoening. Dat staat verder totaal los van de zondige daad zelf. Het is moreel inferieur.
Nee. Dat was een essentieel onderdeel van mij uitleg? Als je dat soort gedeelten telkens negeert mis je het punt behoorlijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Nogmaal, bewaar dit geneuzel voor je eigen parochie.
Maar het meerendeel dus wel, zeg je eigenlijk?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Zucht, leer lezen. Als ik zeg dat het vooral lukt bij bange mensen om onlogische theologie erin geramd te krijgen, zeg ik daarmee niet dat alle gelovigen bange mensen zijn.
We hebben meer inzicht in wie God is. En dat de primitieve mens die verwikkeld was in stammenoorlogen anders tegen God aankijkt dan wij erken ik volledig, dat vind ik ook niet gek. Dat zegt mij nog niet direct dat die God 'aangepast' is. De bijbel is m.i. redelijk continu daarin.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Woestjingod is een feit. Lees je heilige boek maar en denk na. Het begon allemaal met de woestijngod, en die is in de loop der eeuwen steeds iets aangepast, door de Kerk, door theologen, door gelovigen. Totdat ie geschikt zou zijn voor de 21e eeuw.
Dat suggereer ik nergens? Goed lezen. Ik zeg alleen dat dat beeld het summum is van alle verzoenoffers.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Dus past het niet om dat beeld er telkens bij te slepen en minstens te suggereren dat het het summum van lijden zou zijn.
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Uiteraard moet een goddelijk offer bijzonder vreselijk verschrikkelijk zijn natuurlijk, maar helaas, dat was het niet.
Gek he? Je verdraait het "argument" totaal.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Dus dat (retorische) argument vervalt daarmee.
Ummm... nee?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
*woosh* Totally beside the point.
Fundamentalist blablabla...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
Geen idee of jij iets recht wil lullen aan 9/11.
Maar opnieuw, dat was het punt niet he? Leer lezen. Fundamentalisten als jij weten zelfs de meest vreselijke en absurde dingen recht te lullen als het in hun fundamentalistische straatje te pas komt.
Niet echt, ontopic in dit geval is dat ik een ongenuanceerde 'kutchristen' ben. Dit omdat Mr. Coffee mijn woorden verdraait. Ik neem aan dat jij het daar niet mee eens bent?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef DennisMoore het volgende:
En daarmee zijn we dan weer mooi ontopic.
Het is niet zo heel gek dat mensen dat beweren. De wetenschap heeft immers ook geen idee waar organismen precies vandaan komen en hoe leven ontstaan is.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:36 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Hahaha, ja. Het heelal is om óns heen geschapen.
En het grappigste vind ik nog wel dat er altijd weer mensen zijn die beweren dat het niét mogelijk is om uit het niets organismen te krijgen
"Wanneer de geest over u komt, zult gij kracht ontvangen en mijn getuigen zijn."quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:44 schreef wallofdolls het volgende:
Ik ben wel aanhanger van David Maasbach![]()
![]()
Een soort moderne versie van Pascal's Wager, maar je hebt wel gelijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:47 schreef freecell het volgende:
[..]
Win-win situatie
Je hele leven christen en vol hoop en dan dood en er blijkt niks te zijn -> heb je geen last van
Je hele leven atheïst zijn en gefrustreerd toen tegen christenen en er blijkt wel een God te zijn is vervelender
Precies. Ik heb ook helemaal niet zoveel moeite met die term in dat opzicht. Behalve als het bedoeld wordt als gewelddadig of agressief. Dat ben ik namelijk totaal niet. Maar "orthodox gelovig" ben ik zeker, dus in die zin is het wel een goede benaming.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:54 schreef freecell het volgende:
Hoho KoningDavid, ik sta achter je, maar ik ben bang dat we wel fundamentalisten zijn
fun·da·men·ta·list de; m,v -en zeer orthodoxe gelovige: christenfundamentalist, moslimfundamentalist
Het leven bestaat dus het idee is niet waanzinnig. Jij stelt het alleen als waanzinnig voor om ruimte voor een God te creëren.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En toch is het waanzinnig dat leven überhaupt mogelijk is. Lees dit artikel eens door van Discover Magazine.
Ik denk niet dat het heel reëel is om dat er achteraan te plakken, om de simpele reden dat hij dat niet zegt. En ik heb ook nog nooit een christelijke voorganger gehoord die opriep tot het doden van anderen om zijn punt duidelijk te maken...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
"Wanneer de geest over u komt, zult gij kracht ontvangen en mijn getuigen zijn."
Goh, daar kun je zo achteraan plakken: "Gij zult vervolgens een vliegcursus volgen en de gebouwen van de goddeloze dienaar van de mammon binnenvliegen.".
Niet zozeer. Ik baseer mijn geloof in God niet op de fine-tuning van het universum.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het leven bestaat dus het idee is niet waanzinnig. Jij stelt het alleen als waanzinnig voor om ruimte voor een God te creëren.
Het punt waar jullie omheen praten is dat er reeds in de jaren 70 de situatie van de aarde in de tijd dat het leven ontstond is nagebouwd qua milieu en dat door middel van elektrolyse aminozuren zijn ontstaan die niet geheel toevallig de basis van al het leven vormen. Ik zeg niet dat dat hét bewijs is dat het zo gebeurd is, maar het is wel hét bewijs van dat het mogelijk is. En dat het argument "zonder God kan er geen leven zijn ontstaan" dus lariekoek isquote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is niet zo heel gek dat mensen dat beweren. De wetenschap heeft immers ook geen idee waar organismen precies vandaan komen en hoe leven ontstaan is.
Niet dat ik daarmee zeg dat God de oorzaak is, misschien wordt er nog een natuurlijke oorzaak ontdekt, maar voorlopig zijn er alleen maar veel vragen.
Het zijn geen dooddoeners. En dat media wetenschap aantrekkelijk presenteren dmv spectaculaire onzin is geen argument.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:35 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hier hebben we al zo vaak over gediscussieerd, ik kan niks met die dooddoeners. Gelukkig veel geleerden ook niet (zie o.a. bovenstaand artikel).
Ik miste je al in dit topicquote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zijn geen dooddoeners. En dat media wetenschap aantrekkelijk presenteren dmv spectaculaire onzin is geen argument.
Je waat dat het Miller-Ureyexperiment ontkracht is he? Het was trouwens in de jaren '50.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:58 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het punt waar jullie omheen praten is dat er reeds in de jaren 70 de situatie van de aarde in de tijd dat het leven ontstond is nagebouwd qua milieu en dat door middel van elektrolyse aminozuren zijn ontstaan die niet geheel toevallig de basis van al het leven vormen.
Dat heb ik ook niet beweerd.quote:[b]Op [url=http://forum.fok
En dat het argument "zonder God kan er geen leven zijn ontstaan" dus lariekoek is
Hoi, Jim Jones was zo'n christelijke voorganger. Of ehm Fred Phelps. Het kan best zijn dat het binnen het westerse christendom nu nog maar nauwelijks voorkomt (gelukkig), maar je hoeft alleen maar de geschiedenisboekjes in te duiken voor christelijke voorbeelden. Of kijk vandaag de dag naar enge moskeeën in enge verre landen. En wat ook duidelijk is, is dat de economische en maatschappelijke omstandigheden maar hoeven te veranderen en de moordlustige fundamentalisten krijgen ook in de westerse wereld weer een plaatsje op de kansel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:57 schreef freecell het volgende:
Ik denk niet dat het heel reëel is om dat er achteraan te plakken, om de simpele reden dat hij dat niet zegt. En ik heb ook nog nooit een christelijke voorganger gehoord die opriep tot het doden van anderen om zijn punt duidelijk te maken...
De enige fine-tuning is de aanpassing van levende wezens op de omgeving. Je hebt dus geen argument wat je dus niet kan gebruiken.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 09:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Niet zozeer. Ik baseer mijn geloof in God niet op de fine-tuning van het universum.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |