quote:Op donderdag 23 april 2009 12:34 schreef Chell het volgende:
[..]
Nee, duh, want het lijstje is op stofnaam en niet op merknaam![]()
Methylfenidaat staat er keurig tussen hoor, bij de psychische aandoeningen
No problemoquote:Op donderdag 23 april 2009 13:39 schreef Murmeli het volgende:
Dank je voor het openen Mordreth... ik was ff met lunchpauze dus kon em niet openen nu
quote:Op donderdag 23 april 2009 13:57 schreef Maanvis het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
TVP [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
quote:Op donderdag 23 april 2009 17:10 schreef _Ophelia_ het volgende:
[ afbeelding ]
(omdat alleen een tvp zo saai is)
Ik heb ADD om het nog even gecompliceerder te makenquote:Op donderdag 23 april 2009 19:37 schreef Enfermera het volgende:
Ook even een TVPtje, mijn vriend heeft ADHD.Zijn hier nog meer mensen die iemand kennen die ADHD heeft of alleen maar ADHD'ers zelf?
of we denken dat we AD(H)D hebbenquote:Op vrijdag 24 april 2009 01:57 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb ADD om het nog even gecompliceerder te makenDe hoofdmoot hier heeft AD(H)D maar er lezen ook wel anderen mee
ook leukquote:Op vrijdag 24 april 2009 14:40 schreef Bram2301 het volgende:
ik diagnosticeer adhd ers (en ook alle andere stoornissen)
en moeten we je nu massaal gaan PMen voor consult?quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:11 schreef Bram2301 het volgende:
schrijf geen pillen uit, ben psycholoog
haha nee,quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:26 schreef Re het volgende:
[..]
en moeten we je nu massaal gaan PMen voor consult?
oftewel..
Op de meeste websites genoemd in de OP kan je een aantal testjes doen. Voor zekerheid zal een langs de psychiater moeten.quote:Op zaterdag 25 april 2009 15:25 schreef Paul het volgende:
Ze zeggen wel eens dat ik ADHD heb
Hoe kom ik erachter?
Het hoeft je niet per se te beperken in je dagelijkse functioneren hoor. Het ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat lijkt mij.quote:Op zaterdag 25 april 2009 17:04 schreef TumTum het volgende:
[..]
Maar voordat je jezelf iets gaat aanpraten; heb je het idee dat iets je (eventuele) ADHD je beperkt in je dagelijkse functioneren? Als het antwoord nee is, vergeet die testjes dan, misschien ben je gewoon 'druk'.
Eén van de criteria voor de diagnose is dat je er ook daadwerkelijk problemen door ondervindt.quote:Op zaterdag 25 april 2009 19:28 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Het hoeft je niet per se te beperken in je dagelijkse functioneren hoor. Het ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat lijkt mij.
Heb je dit sinds de verhoging naar 60mg?quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:00 schreef Rikketik het volgende:
Vraagje voor de mensen die ook medicatie gebruiken: Hebben jullie hier ook last van? Ik heb namelijk dat ik aan de ene kant rustig wordt (zeker in mijn hoofd), maar dat ik aan de andere kant last krijg van een soort sluimerende zenuwachtigheid. Soms steekt die even de kop op en ben ik een minuut of vijf à tien vrij gespannen (alsof je bijvoorbeeld over een uur je rijexamen hebt) en dan gaat hij weer liggen. Waarbij ik het toch op een bepaalde manier blijf voelen, zolang als de medicatie werkt.
Wat voor nut heeft het om er iets aan te doen als je er geen last van hebt? Waarom zou je het dan willen weten?quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:04 schreef Rikketik het volgende:
Ah, hier waren we gebleven. Weekje op weg nu met een verhoogde dosering (60 mg per dag) en ik voel het veel beter werken dan de vorige dosis. De grenzen zijn vooral minder vaag, ik voel wanneer het begint te werken en wanneer het uit begint te werken.
Voel me ook zelfverzekerder nu. Misschien omdat veel dingen nu beter werken, fijn gevoel.
Geen idee of dat hier mee te maken heeft, of het uberhaubt een AD(H)D ding zou moeten zijn, maar vooral dat laatste stukje herken ik wel. De drang om naar huis te gaan, om niets meer te moeten. Om alleen te zijn.quote:Op zondag 26 april 2009 12:24 schreef Maartel het volgende:
Voordat ik er een apart topic over open check ik toch eens even of dit voor jullie herkenbaar is:
Ook als ik wat met vrienden afspreek in mijn weekend voelt dat altijd als 'zonde van mijn vrije tijd' en een beperking in mijn vrijheid om gewoon te doen wat ik wil. Tijdens gezellige middagen/avonden met vrienden kijk ik ook vrijwel altijd uit naar wanneer ik weer naar huis 'mag', alsof alleen thuis zitten en niets hoeven het hoogste goed is. (als ik dat een hele dag kan verveel ik me overigens binnen een uur kapot)
Het voelt allemaal ergens heel puberaal, alsof ik me gewoon altijd wil verzetten tegen wat er van me verwacht wordt, en dat is t eigenlijk ook.. het is alsof ik altijd op zoek ben naar manieren/excuses om er onder uit te komen, omdat ik gewoon niet kan accepteren dat elke minuut van de dag uit 'moeten' bestaat.
Ergens denk ik wel "stel je niet aan, en doe gewoon wat je moet doen, zo is 't leven", en da's ook de reden dat ik me nog steeds door m'n leven/werk heenworstel, en niet, zoals een paar jaar geleden, toegeef aan impulsen om abrupt te stoppen met werk/studie, omdat ik onrustig word en weg moet... maar het gaat zeg maar niet op een manier waarop ik zelf enige voldoening uit m'n leven haal, en het is een constant gevecht tussen mijn verstand en gevoel..
Wellicht/waarschijnlijk heeft dit in de verste verte niks met ADD te maken, maar ik post t toch maar eerst hier, voordat ik in een apart topic juist weer te horen krijg dat t misschien wel ADD is
dat herken ik ook wel jaquote:Op zondag 26 april 2009 13:12 schreef TumTum het volgende:
[..]
Geen idee of dat hier mee te maken heeft, of het uberhaubt een AD(H)D ding zou moeten zijn, maar vooral dat laatste stukje herken ik wel. De drang om naar huis te gaan, om niets meer te moeten. Om alleen te zijn.
Ik moest ineens erg denken aan het gevoel wat ik vaak had als ik in de kroeg of op een feest stond. Niet dat ik het niet leuk had, maar ik kijk vooral uit naar het naar huis gaan, van een gezellige avond achter de rug hebben. Ik wil hier niet zeggen dat ik niet geniet van de avond zelf, maar ergens in mijn achterhoofd verlang ik al naar het einde, naar het naar huis mogen.
Wat je er mee moet of wat je er tegen kan doen? Geen idee.
Waar heb je het over?quote:Op zondag 26 april 2009 13:04 schreef TumTum het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft het om er iets aan te doen als je er geen last van hebt? Waarom zou je het dan willen weten?
Zeer herkenbaar.quote:Op zondag 26 april 2009 12:24 schreef Maartel het volgende:
-Knip-
Sorry,quote:
Ik herken dit wel, maar ik heb geen AD(H)Dquote:Op zondag 26 april 2009 12:24 schreef Maartel het volgende:
Voordat ik er een apart topic over open check ik toch eens even of dit voor jullie herkenbaar is:
ik heb, denk ik, een soort van verklaring voor mijn onrust gevonden (hoewel 't ook kan dat ik gewoon een cognitieve verklaring zoek voor klachten die geen cognitieve oorzaak hebben):
In ieder geval in werk en school is de voornaamste oorzaak van onrust mijn drang naar vrijheid.. ik kan op één-of-andere manier nooit accepteren dat ik iets 'moet'.. zolang ik het gevoel heb dat ik in principe elke minuut weg kan lopen is er al een stuk minder aan de hand, maar wanneer ik weet dat ik gewoon nog 7 uur (en tig weken) op m'n werk door moet brengen, of nog 2 uur in de les moet blijven zitten, benauwt en frustreert me dat enorm. Het is vaak als ik 's avonds mijn werk uitloop ook bijna letterlijk alsof ik eindelijk weer rustig adem kan halen.
Ook als ik wat met vrienden afspreek in mijn weekend voelt dat altijd als 'zonde van mijn vrije tijd' en een beperking in mijn vrijheid om gewoon te doen wat ik wil. Tijdens gezellige middagen/avonden met vrienden kijk ik ook vrijwel altijd uit naar wanneer ik weer naar huis 'mag', alsof alleen thuis zitten en niets hoeven het hoogste goed is. (als ik dat een hele dag kan verveel ik me overigens binnen een uur kapot)
Het voelt allemaal ergens heel puberaal, alsof ik me gewoon altijd wil verzetten tegen wat er van me verwacht wordt, en dat is t eigenlijk ook.. het is alsof ik altijd op zoek ben naar manieren/excuses om er onder uit te komen, omdat ik gewoon niet kan accepteren dat elke minuut van de dag uit 'moeten' bestaat.
Ergens denk ik wel "stel je niet aan, en doe gewoon wat je moet doen, zo is 't leven", en da's ook de reden dat ik me nog steeds door m'n leven/werk heenworstel, en niet, zoals een paar jaar geleden, toegeef aan impulsen om abrupt te stoppen met werk/studie, omdat ik onrustig word en weg moet... maar het gaat zeg maar niet op een manier waarop ik zelf enige voldoening uit m'n leven haal, en het is een constant gevecht tussen mijn verstand en gevoel..
Wellicht/waarschijnlijk heeft dit in de verste verte niks met ADD te maken, maar ik post t toch maar eerst hier, voordat ik in een apart topic juist weer te horen krijg dat t misschien wel ADD is
Dit herken ik heel erg, ik zie het als vechten tegen de verandering en soms kan ik er heel gestresst van raken als zoiets eraan zit te komen, ook al is het een concert van een band die ik te gek vind. Altijd proberen dingen te verzinnen om er onderuit te komen, maar als ik er eenmaal toch ben dan is het meestal ook best leuk.quote:Op zondag 26 april 2009 12:24 schreef Maartel het volgende:
<>
Nja, da's dus mijn probleem: als ik er ben kan ik ook nooit lang genieten.. t is altijd een worsteling, en pas als ik er op terugkijk kan ik t waarderenquote:Op maandag 27 april 2009 12:29 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Dit herken ik heel erg, ik zie het als vechten tegen de verandering en soms kan ik er heel gestresst van raken als zoiets eraan zit te komen, ook al is het een concert van een band die ik te gek vind. Altijd proberen dingen te verzinnen om er onderuit te komen, maar als ik er eenmaal toch ben dan is het meestal ook best leuk.
oeps!!quote:Op dinsdag 28 april 2009 08:34 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Rij ik net op de snelweg, bedenk ik me dat ik mn pilletje nog niet gehad heb... Zal een leuke dag gaan worden
Toch raar. Waar komt dat toch vandaan? Waarom kunnen 'we' niet genieten van het moment zelf?quote:Op maandag 27 april 2009 19:03 schreef Maartel het volgende:
[..]
Nja, da's dus mijn probleem: als ik er ben kan ik ook nooit lang genieten.. t is altijd een worsteling, en pas als ik er op terugkijk kan ik t waarderen
ik kan dat soms wel hoor. maar alleen als ik niet teveel denk. als ik ga denken is het over het algemeen afgelopen met mn blije gevoel.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:25 schreef TumTum het volgende:
[..]
Toch raar. Waar komt dat toch vandaan? Waarom kunnen 'we' niet genieten van het moment zelf?
Heb ik ook, als ik te lang nadenk word het vanzelf een negatieve gedachtenspiraal. Dit ga ik voornamelijk doen net voordat iets belangrijks of ongewoons staat te gebeuren. De hele motivatie gaat in rook op, waardoor ik er eigenlijk geen zin meer in heb.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:32 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ik kan dat soms wel hoor. maar alleen als ik niet teveel denk. als ik ga denken is het over het algemeen afgelopen met mn blije gevoel.
Maar dat adhd-ers soms niet kunnen genieten kan dan misschien komen omdat die teveel nadenken???
is het trouwens wel een adhd kenmerk?
Tja, ik weet niet of het een 'we'-ding is (ik weet nog niet eens of ik wel bij 'we' hoorquote:Op dinsdag 28 april 2009 11:25 schreef TumTum het volgende:
[..]
Toch raar. Waar komt dat toch vandaan? Waarom kunnen 'we' niet genieten van het moment zelf?
hier net zo. muziek werkt erg goed om rustig te worden.quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:36 schreef Maartel het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet of het een 'we'-ding is (ik weet nog niet eens of ik wel bij 'we' hoor), maar het is ws inderdaad een kwestie van teveel nadenken oid.. Al kan ik nou niet zeggen dat ik tijdens een concert of film nou echt concreet ergens over nadenk/negatieve gedachten heb ofzo... écht genieten kan ik eigenlijk alleen maar als ik volledig ergens in opga, en op één of andere manier houd ik dat nooit lang vol, en slaat al snel verveling/onrust toe, zelfs bij leuke dingen.
De enige échte geniet/rust momentjes die ik ken zijn vaak als ik op m'n fiets ergens naartoe rijd met m'n ipod op.. kan dan echt enorm van de muziek genieten. Als ik stil zit op m'n kamer lukt dat nooit zo (tenzij ik wat gedronken heb).. en als ik ondertussen andere dingen doe ook weer niet omdat ik dan niet meer zo bewust naar de muziek luister.. Maar veel gaan fietsen dus(alleen als ik dat doe zonder dat ik daadwerkelijk ergens naartoe moet werkt t ook weer niet en denk ik na 100 meter al 'waarom zit ik eigenlijk op m'n fiets?'
![]()
)
Ik merk dat idd ook wel bij mijn vriendquote:Op dinsdag 28 april 2009 11:32 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ik kan dat soms wel hoor. maar alleen als ik niet teveel denk. als ik ga denken is het over het algemeen afgelopen met mn blije gevoel.
Maar dat adhd-ers soms niet kunnen genieten kan dan misschien komen omdat die teveel nadenken???
is het trouwens wel een adhd kenmerk?
Ik denk dat het gewoon komt doordat chaos en stress in iemands hoofd maar zelden iets positiefs voort kunnen brengen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:10 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Ik merk dat idd ook wel bij mijn vriend
Kan het ermee te maken hebben dat je in je jeugd vaak veel dingen moet (en niet moet) doen, dat je dat vervelend vindt, en dat daardoor je gedachten ook negatiever worden/zijn?
Of is dat te ver gezocht?
Dus door die vele/snelle gedachten en de stress die je ervaart van je omgeving en dingen die je moet doen, je gedachten meer naar de negatieve kant neigen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:47 schreef Waag-hals het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon komt doordat chaos en stress in iemands hoofd maar zelden iets positiefs voort kunnen brengen.
zo voel ik me wel vaak ja. dan krijg ik altijd zo'n gevoel van: en laat me nu gvd eens ff alleen joh... ik wil thuis hangen en fokkenquote:Op dinsdag 28 april 2009 23:41 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Dus door die vele/snelle gedachten en de stress die je ervaart van je omgeving en dingen die je moet doen, je gedachten meer naar de negatieve kant neigen.
Makes sense.
Nja, voor een boek moet je je toch meer concentreren dan fok denk ik, fok is snel, kleine berichtjes en je kan snel wisselen tussen onderwerpen. Voor een boek moet je toch rustig gaan zitten.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:12 schreef Murmeli het volgende:
[..]
zo voel ik me wel vaak ja. dan krijg ik altijd zo'n gevoel van: en laat me nu gvd eens ff alleen joh... ik wil thuis hangen en fokken(of tv kijken ofzo).
merk wel dat sinds ik veel op fok hang ik veel te gejaagd ben om een boek te lezen... maar misschien is dat een fok-verslaving? zal wel niet echt met adhd ofzo te maken hebben denk ik
Hoe lees jij een boek als je er 1 leest? (of een beschrijving/handleiding ed.)quote:Op woensdag 29 april 2009 12:27 schreef Rikketik het volgende:
Als je AD(H)D hebt, kan een boek redelijk moeilijk zijn om in te komen. Het vergt een bepaalde mate van concentratie. Bij Fok! is de drempel veel lager. Korte berichtjes inderdaad, waar je je aandacht niet lang bij hoeft te houden.
ik lees vaak heel langzaam omdat ik me slecht kan concentreren. en ik heb me moeten aanleren om niet hele stukken over te slaan. vaak lees ik een stuk en weet ik niet meer wat er stond. maar als ik er eenmaal goed inzit word ik sneller en mis ik ook geen stukken meer. dat gaat bij leesboeken makkelijker dan bij studieboeken. leesboek heb ik op vakantie nog wel gelezen, dat was een heel leuk boek en daar ging ik heel soepel doorheenquote:Op woensdag 29 april 2009 12:39 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Hoe lees jij een boek als je er 1 leest? (of een beschrijving/handleiding ed.)
Gewoon woord voor woord of sla je veelal halve/hele zinnen over? Zelf doe ik het laatste. Heb erg veel moeite om een boek woord voor woord door te lezen. (erg handig als je een boek van 700 pagina's moet leren voor een examen..)
haha dat ken ik wel ja. ben i kiets aan het doen en dan denk ik aan hetgeen ik erna wil gaan doen. dan gaat het dus mis. kan er net zo goed meteen mee kappen dan want dan kan ik me toch niet meer concentreren.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:48 schreef Rikketik het volgende:
In het begin of als het erg interessant is lees ik wel elk woord. Naarmate de tijd verstrijkt ga ik wel onrustiger lezen, helemaal als ik al in mijn hoofd heb wat ik na het lezen wil doen. Dan is het probleem vooral dat ik dingen altijd gelijk wil doen, dus dan ga ik zo halve pagina's overslaan omdat ik toch wél eerst het hoofdstuk uit wil lezen.
Hoe meer iets me interesseert, hoe minder ik dingen impulsief wil doen en hoe langer ik dus op de details geconcentreerd kan blijven. Dit geldt ook voor boeken.
Als ik naar werk ga, dan moet ik altijd twee keer opnieuw naar mijn kamer omdat ik iets vergeten ben... (pasje, telefoon, portemonnee, etc)quote:Op woensdag 29 april 2009 14:33 schreef DrD00m het volgende:
In hoeverre hebben jullie last van vergeetachtigheid en hoe gaan jullie ermee om?
Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van dat ik dingen vergeet. Dan gaat het in principe niet over echt grote dingen zoals een afspraak maar over de normale dingen. Ik begin mij er redelijk schuldig over te voelen tegenover mijn vriendin, omdat het dus ook dingen zijn die zij zegt die ik vergeet.
heel bekend. ik zet bijna alles in mn telefoon anders gaat t niet goedkomen. en dan snoozen tot ik het heb gedaan anders vergeet ik het alsnogquote:Op woensdag 29 april 2009 19:03 schreef Rikketik het volgende:
Hm, vergeetachtigheid... ik weet niet of je het direct zo kunt noemen, maar zodra ik ergens niet meer aan denk, is het ook echt weg uit mijn hoofd. Dus als ik een half uur voordat ik bijv. naar school moet tegen mezelf zeg dat ik een bepaald boek moet meenemen en er vervolgens niet meer aan denk, dan vergeet ik dat boek doodleuk.
Ik zeg altijd "ik ben het niet vergeten, ik heb gewoon even niet aan gedacht!"quote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef Thrackan het volgende:
Ik noem dat "de vaardigheid om snel van prioriteit te wisselen"
quote:Op woensdag 29 april 2009 14:33 schreef DrD00m het volgende:
In hoeverre hebben jullie last van vergeetachtigheid en hoe gaan jullie ermee om?
Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van dat ik dingen vergeet. Dan gaat het in principe niet over echt grote dingen zoals een afspraak maar over de normale dingen. Ik begin mij er redelijk schuldig over te voelen tegenover mijn vriendin, omdat het dus ook dingen zijn die zij zegt die ik vergeet.
quote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef Thrackan het volgende:
Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik dingen vergeet. Sterker nog, de dingen die ik "vergeet" zijn helemaal niet in mijn herinnering. Dat heeft als gevolg dat ik de belangrijke dingen à lá minuut in mijn telefoon zet en naar mn vriendin mail/SMS. Zo onthoud ik het wel. Pas als ik iets heb opgeschreven, blijft het in mijn herinnering, of het moet belangrijk zijn.quote:Op woensdag 29 april 2009 14:33 schreef DrD00m het volgende:
Die zin is prachtig!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik dingen vergeet.
Ik vind deze anders ook niet slechtquote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef Thrackan het volgende:
\quote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:36 schreef Re het volgende:
https://forms.zilverenkru(...)08.htm?Opendocument#
Oh, wacht. Dat is natuurlijk als Zilveren Kruis een contract met PsyQ heeft.. Euhmm. Hoe kom ik DAAR nu weer achter.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 20:41 schreef TumTum het volgende:
[..]
\
Thanks...Die had ik ook zelf op kunnen zoeken.![]()
Euhm.. Wat houdt gecontracteerd in?Of ik een contract met Psyq aanga?
Na de diagnose valt de hele behandeling in de categorie "tweedelijns psychologische zorg", dat valt onder je basisverzekering en kost je dus alleen je eigen risico.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:44 schreef TumTum het volgende:
Ik wilde dus ff checken welke PsyQ behandelingen allemaal gedekt worden door mijn verzekering, maar ik kan mijn papieren van mijn verzekering niet meer vinden.
Misschien iemand ervaring mee? Ik zit bij Zilveren Kruis, collectieve studentenverzekering met aanvullende tandarts.
Oh, tof..Dat had ik dus nog niet begrepen.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:03 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Na de diagnose valt de hele behandeling in de categorie "tweedelijns psychologische zorg", dat valt onder je basisverzekering en kost je dus alleen je eigen risico.
Volgens mij is die ook al tweedelijns, maar daar ben ik niet 100% zeker van.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:32 schreef TumTum het volgende:
[..]
Oh, tof..Dat had ik dus nog niet begrepen.
Dus het kennismakingsgesprek valt onder eerste lijns? En dat kost me dus hooguit een paar tientjes?
Eigen risico ben ik elk jaar standaard toch al kwijt voor mijn migraine medicijnen.
Hier net zo. Wellicht 'nood gedwongen' aangeleerd, omdat ik altijd zsm het einde van een boek wil weten en de helft of meer overslaan zonde vind. Zo keek ik, vroeger, nogal videofilms op ' al kijkend doorspoelen', met af en toe even op gewoon play als ik iets toch wat beter wou zien.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:49 schreef Thrackan het volgende:
Ik ben een enorme snellezer wat dat betreftNiet altijd even nauwkeurig, maar meestal haal ik mijn ogen over een tekst heen in een paar seconden en heb ik de kernpunten eruit gehaald.
Herkenbaar!quote:Op zondag 3 mei 2009 23:53 schreef yavanna het volgende:
[..]
Hier net zo. Wellicht 'nood gedwongen' aangeleerd, omdat ik altijd zsm het einde van een boek wil weten en de helft of meer overslaan zonde vind. Zo keek ik, vroeger, nogal videofilms op ' al kijkend doorspoelen', met af en toe even op gewoon play als ik iets toch wat beter wou zien.
Dankquote:
Hou je wel rekening mee dat je je niet teveel moet focussen op het krijgen van een specifieke uitslag. Als het geen ADD is en je hoopt daar teveel op, kan dat nog wel eens een grote teleurstelling zijn.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:08 schreef Maartel het volgende:
Vrijdag krijg ik m'n uitslag...
Vandaag met m'n huidige psychologe besproken wat ik zou doen als daar geen ADD uitkomt.. ik heb werkelijk geen flauw idee![]()
Alles wat ik (o.a.) hier lees klinkt zó herkenbaar.. en ik zou echt niet weten wat anders de verklaring/oplossing moet zijn voor 't feit dat ik elke werkdag continu rusteloos ben/weg wil, en me vervolgens elk weekend nergens toe kan zetten (al heb ik nog zo'n leuke dingen voorgenomen, als ik geen afspraak met iemand anders heb staan krijg ik mezelf gewoon niet in actie...)
Ja, dat besef ik.. 't is alleen lastig/onmogelijk om niet een beetje te hopen op een bepaalde uitslag.. Ik stel me er al op in dat het wel niet zo zal wezen, maar ik herken wel zó veel (veel meer dan in diagnoses die eerder gesteld zijn) dat het hoe dan ook teleurstellend zal zijn als ze zeggen dat ik het niet heb.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hou je wel rekening mee dat je je niet teveel moet focussen op het krijgen van een specifieke uitslag. Als het geen ADD is en je hoopt daar teveel op, kan dat nog wel eens een grote teleurstelling zijn.
Snap ik perfect. Ik had een soortgelijk gevoel toen ik onlangs voor een nieuwe diagnose ging. Verschil bij mij is, dat ik al eens eerder de diagnose ADHD heb gekregen. Alleen vertrouw ik het RIAGG in Zwolle van toendertijd niet helemaal. Vandaar dat ik voor een nieuwe diagnose gingquote:Op maandag 4 mei 2009 10:22 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ja, dat besef ik.. 't is alleen lastig/onmogelijk om niet een beetje te hopen op een bepaalde uitslag.. Ik stel me er al op in dat het wel niet zo zal wezen, maar ik herken wel zó veel (veel meer dan in diagnoses die eerder gesteld zijn) dat het hoe dan ook teleurstellend zal zijn als ze zeggen dat ik het niet heb.
het is natuurlijk niet zo dat je na de diagnose maar in een gespreid bedje terecht komt waar iedereen gelijk voor je klaar staat en je zelf niets meer hoeft te doen. Initiatief ligt nog steeds bij jou natuurlijkquote:Op maandag 4 mei 2009 10:16 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
BTW: Is het normaal dat je, na een diagnose, niets meer hoort van de behandelende instantie? Afgezien van de medicijn afspraken, heb ik tot nog toe namelijk nog niets gehoord van de psychologe waar ik in eerste instantie mee gesproken heb.
Kheb er al een opmerking over gemaakt richting de medicijnman. Hij zou het opnemen met de psychologe. Vind het nu wel lang duren eigenlijk...quote:Op maandag 4 mei 2009 10:59 schreef Re het volgende:
[..]
het is natuurlijk niet zo dat je na de diagnose maar in een gespreid bedje terecht komt waar iedereen gelijk voor je klaar staat en je zelf niets meer hoeft te doen. Initiatief ligt nog steeds bij jou natuurlijk
Vergeet je echt ALLES of alleen specifieke dingen waar je je aandacht niet bij hebt gehouden toen ze je verteld waren?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 00:31 schreef Katelyn het volgende:
[..]
Ja. Vergeetachtigheid is standaard. Afspraken, en dan niet één, nee, ik maak gerust drie verschillende afspraken op dezelfde dag, hetzelfde tijdstip. Totdat één van die afspraken (vaak vrienden of vriendinnen) vragen of ik nog kom die avond, waarbij dan op dat moment álle gemaakte en vergeten afspraken ineens naar boven komen...! Spullen, hoe vaak ik wel niet naar boven en beneden moet lopen als ik wegga, uiteraard op het laatste moment, waardoor ik dus extra geirriteerd raak omdat ik dan haast heb.... Noem het maar op en ik vergeet het. Als ik bij m'n vader thuis ben en hij vraagt of ik wat voor 'm wil doen, zeg ik ja, ik draai me om en ben het vergeten..!Is ADHD-eigen volgens mij..
![]()
Telefoonalarm heeft geen nut bij mij, net als agenda's. Ik schrijf er niet in, kijk er niet in, sterker nog: ik leg dat kreng ergens neer (als ik er één krijg, want kopen doe ik ze niet. Ik denk er wel eens aan, maar dan vergeet ik het dus weer) en vervolgens vergeet ik dus dat ik dat ding überhaupt heb...!
Met vriendinnen is het wel weer handig, die vertellen al hun geheimen en problemen bij mij, omdat ik ze toch weer vergeet, dus ze hoeven niet bang te zijn dat die info bij mensen terecht komt waarbij dat niet het geval zou moeten zijn...!![]()
![]()
Oh? Ik dacht juist dat je ritalin niet te laat in de avond moet nemen omdat je er idd niet goed van kan slapen?quote:Op maandag 4 mei 2009 08:37 schreef MaJo het volgende:
Vannacht is er een experiment jammerlijk gefaald
met de psych besloten om eens Ritalin voor het slapen gaan te slikken, in de hoop dat ik dan makkelijker in slaap zou komen omdat ik dan niet constant lig te malen. Nou dat werkte voor geen meterwas heel druk in mijn hoofd en aan het tellen, the usual maar dan nog drukker
zal het nog een paar nachten proberen maar als het zo blijft dan is het geen succes
Het is ook niet standaard, maar aangezien ik vaak uren wakker lig omdat ik druk in mijn hoofd ben leek het me wel het proberen waardquote:Op maandag 4 mei 2009 15:26 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Oh? Ik dacht juist dat je ritalin niet te laat in de avond moet nemen omdat je er idd niet goed van kan slapen?![]()
Ik hoorde laatst trouwens dat er een onderzoek gedaan was naar de relatie tussen korter slapen & ADHD.. Bleek dat mensen met ADHD korter sliepenNiet dat dat betekend dat korter slapen automatisch ADHD betekend of dat het dat veroorzaakt, maar het is wel een leuk onderzoek vind ik.
Mijn vriend kan ook makkelijk zonder slaap een nacht, en slaapt ook vaak kort
Jeetje.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is ook niet standaard, maar aangezien ik vaak uren wakker lig omdat ik druk in mijn hoofd ben leek het me wel het proberen waardalleen vannacht werkte het totaal niet
Re, weet jij misschien iets meer over Ritalin in relatie tot slapen?
Outlook en een telefoon met windows mobile + outlook is echt een supercomboquote:Op maandag 4 mei 2009 11:36 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik vergeet ook vaak afspraken maar sinds ik MS Outlook gebruik (lekker op m'n computertje) vergeet ik nooit meer een afspraak.. misschien ook een tip voor jou?
ik was net ook weer goed bezig. had ik een vriendin voorgesteld om op een bepaalde plek af te spreken morgen, vond ze ok. moest ik daarna gaan teruglezen wat ik ook alweer had gezegd. best erg. denk dat deze maar weer in mijn telefoon moet..... anders gaat het mis morgenquote:Op maandag 4 mei 2009 17:50 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Outlook en een telefoon met windows mobile + outlook is echt een supercombo
Waarom probeer je anders geen Melatonine?quote:Op maandag 4 mei 2009 15:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is ook niet standaard, maar aangezien ik vaak uren wakker lig omdat ik druk in mijn hoofd ben leek het me wel het proberen waardalleen vannacht werkte het totaal niet
daar kom ik op terugquote:Op maandag 4 mei 2009 15:42 schreef MaJo het volgende:
Ik loop momenteel bij de GGZ in Alphen. Vandaag gesprek gehad, onder andere over ADD. Nog niet echt een onderzoek. Meer bekijken hoe groot de mogelijkheid is dat ik het heb. Volgens mijn psych zit de kans er heel dik inquote:Op maandag 4 mei 2009 08:34 schreef MaJo het volgende:
Heel herkenbaar Liekiovooral dat concentreren
![]()
en ook dat je de ene dag helemaal into iets bent en er later niets meer mee doet
heb ook een gitaar, eerst heel fanatiek geoefend maar op een gegeven moment gewoon weer vergeten
maar wil er ooit wel weer aan beginnen
wat voor onderzoek krijg je precies en waar loop je?
Mocht de Melatonine niet werken... Wiet, Alcohol en Rooibos thee zijn natuurlijke alternatievenquote:Op woensdag 6 mei 2009 15:46 schreef Chell het volgende:
Als je problemen hebt met inslapen kun je beter melatonine slikken. Dit is een lichaamseigen stof die normaliter zorgt dat je 's avonds moe wordt. Bij mensen met ADHD is dit proces echter vaak ontregeld.
Ritalin slikken om beter te slapen, zal niet werken, omdat het nou eenmaal een stimulerend middel is en blijft, ook voor mensen met ADHD. Zie ook bijwerkingen als hartkloppingen bijvoorbeeld, dit wordt veroorzaakt door het feit dat het stimulerend is.
Melatonine kan je in lage dosis kopen bij de drogist. Hiervan zul je echter heel veel moeten slikken. Op recept kun je hogere dosissen krijgen. Deze neem je een uur voordat je naar bed wilt in. Als je erg veel moeite hebt met inslapen, kun je zelfs 's middags al een kleine dosis nemen (rond 16.00) om je biologische klokje vast een beetje op gang te helpen.
Ritalin kan er wel voor zorgen dat je slaapritme iets verbetert door de effecten die het overdag op je heeft, maar dus niet door het in te nemen voor het slapen gaan
Ik ga waarschijnlijk ook melatonine erbij krijgen, maar we gaan dus eerst goed kijken wat de concerta voor effect heeft. Morgen beginnen trouwens
weinig aan toe te voegen trouwensquote:Op woensdag 6 mei 2009 15:46 schreef Chell het volgende:
Als je problemen hebt met inslapen kun je beter melatonine slikken. Dit is een lichaamseigen stof die normaliter zorgt dat je 's avonds moe wordt. Bij mensen met ADHD is dit proces echter vaak ontregeld.
Ritalin slikken om beter te slapen, zal niet werken, omdat het nou eenmaal een stimulerend middel is en blijft, ook voor mensen met ADHD. Zie ook bijwerkingen als hartkloppingen bijvoorbeeld, dit wordt veroorzaakt door het feit dat het stimulerend is.
Melatonine kan je in lage dosis kopen bij de drogist. Hiervan zul je echter heel veel moeten slikken. Op recept kun je hogere dosissen krijgen. Deze neem je een uur voordat je naar bed wilt in. Als je erg veel moeite hebt met inslapen, kun je zelfs 's middags al een kleine dosis nemen (rond 16.00) om je biologische klokje vast een beetje op gang te helpen.
Ritalin kan er wel voor zorgen dat je slaapritme iets verbetert door de effecten die het overdag op je heeft, maar dus niet door het in te nemen voor het slapen gaan
Ik ga waarschijnlijk ook melatonine erbij krijgen, maar we gaan dus eerst goed kijken wat de concerta voor effect heeft. Morgen beginnen trouwens
Een pilletje is inderdaad geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Bij mij helpt de concerta om gestructureerder te werken en om daadwerkelijk met zaken te beginnen en deze af te maken.quote:Op donderdag 7 mei 2009 01:54 schreef Muselive het volgende:
Ik houd er eigenlijk niet van om mij te verschuilen achter een labeltje en vond dat adhd eigenlijk maar onzin.
Echter is er volgens mij een reële kans dat ik add heb. Ik kan me in veel kenmerken vinden en dan met name deze:
zeer snel afgeleid, tenzij ik iets leuk vind dan kan ik me er helemaal op storten. vaak heb ik na een tijdje weer iets nieuws.
Ik heb het testje gedaan op:
http://www.levente.nl/hebikadd.htm
en had daar 78/110 met ja beantwoord.
Ik vraag me af of ik hier misschien iets mee moet doen, aangezien het me begint te limiteren in mijn persoonlijke leven. Echter lijkt het mij stug dat een paar pilletjes voor een significant verschil kunnen zorgen..
Zijn er meer mensen die zich in mijn verhaal herkennen en hoe hebben jullie die stap genomen?
54, 36 mg. Respectievelijkquote:Op donderdag 7 mei 2009 09:28 schreef Chell het volgende:
Voor de Concerta gebruikers, hoeveel concerta slikken jullie en wat was jullie begindosis?
misschien ben je ook wel slomer omdat je normaal gewend bent om supersnellie te zijn?quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:38 schreef Chell het volgende:
Kweenie zo goed. Ik heb het idee dat het wat minder 'mistig' voelt. Maar ook alsof ik zelf slomer beweeg ofzo![]()
Ik voel me in ieder geval niet naar of super anders, maar ik heb ook geen enorm "wauw"-gevoel o.i.d.
Het viel me net wel op dat ik alleen maar aan het MSNen was. En dus niet ondertussen ook nog mail las en FOK! aan het bekijken was. Het stond allemaal wel open, maar ik klikte er niet heen. Maar goed, dat ook best gewoon toeval geweest zijn
Alsof alles een fractie van een seconde langzamer gaat dan je gewend bent zeg maar?quote:
Ja, zoiets.quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:44 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Alsof alles een fractie van een seconde langzamer gaat dan je gewend bent zeg maar?
ja is zelfde spul maar dan traagwerkend ofzoiets...quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:49 schreef Rikketik het volgende:
Toen ik net met Ritalin begon had ik vooral de eerste dag heel erg het gevoel alsof prikkels langzamer verwerkt werden. Dan stond ik bijvoorbeeld op, maar dan was ik me er een fractie van een seconde later pas van bewust. Heel weird.
Maar het zou tof zijn als dat msn-voorbeeld een effect blijkt te zijn van de concerta.Even voor de zekerheid: Concerta is toch ook methylfenidaat, alleen hoef je die maar één keer per dag in te nemen?
Ja klopt. Het is gewoon hetzelfde alleen dus met een vertraagde afgifte. Dus het werkt 8-12 uur.quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:49 schreef Rikketik het volgende:
Maar het zou tof zijn als dat msn-voorbeeld een effect blijkt te zijn van de concerta.Even voor de zekerheid: Concerta is toch ook methylfenidaat, alleen hoef je die maar één keer per dag in te nemen?
Op die desbetreffende test heb ik 92/110 "gescoord". Voor de rest kan ik me in je verhaal vinden, maar je stellingen zijn aardig algemeen zeg maar.quote:Op donderdag 7 mei 2009 01:54 schreef Muselive het volgende:
Ik houd er eigenlijk niet van om mij te verschuilen achter een labeltje en vond dat adhd eigenlijk maar onzin.
Echter is er volgens mij een reële kans dat ik add heb. Ik kan me in veel kenmerken vinden en dan met name deze:
zeer snel afgeleid, tenzij ik iets leuk vind dan kan ik me er helemaal op storten. vaak heb ik na een tijdje weer iets nieuws.
Ik vraag me af of ik hier misschien iets mee moet doen, aangezien het me begint te limiteren in mijn persoonlijke leven. Echter lijkt het mij stug dat een paar pilletjes voor een significant verschil kunnen zorgen..
Zijn er meer mensen die zich in mijn verhaal herkennen en hoe hebben jullie die stap genomen?
Wees "blij", mocht laatst meer dan 150 euri aftikken voor 90 keer 54... Daarna nog eens de naheffing van VGZ wegens het o zo populaire "eigen risico"...quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:56 schreef Chell het volgende:
[..]
Ja klopt. Het is gewoon hetzelfde alleen dus met een vertraagde afgifte. Dus het werkt 8-12 uur.
En het is bizar duur!![]()
20 tabletjes van 36mg = 44 euro
succes!! ik vandaag gehad maar gewoon irl... ben door naar de volgende rondequote:Op donderdag 7 mei 2009 15:24 schreef Maartel het volgende:
Morgen om 11 uur telefonisch m'n adviesgesprek. Spannend!
Mijn rekening gaat direct naar de zorgverzekeraarquote:Op donderdag 7 mei 2009 15:23 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wees "blij", mocht laatst meer dan 150 euri aftikken voor 90 keer 54... Daarna nog eens de naheffing van VGZ wegens het o zo populaire "eigen risico"...
quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:24 schreef Maartel het volgende:
Succes!quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:24 schreef Maartel het volgende:
quote:Op donderdag 7 mei 2009 01:54 schreef Muselive het volgende:
Bij mij heeft het ook zeker 3 of 4 etappes gekost om die hele lijst door te werkenquote:Op donderdag 7 mei 2009 20:51 schreef NLvice het volgende:
[..]
De tering ik heb een dikke score
mja was ook wel te verwachten met al 20 jaar de diagnose add![]()
Koste me wel veel moeite om die lange lijst te beantwoorden zegpjewww
100 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 21:07 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Bij mij heeft het ook zeker 3 of 4 etappes gekost om die hele lijst door te werken
Dat is bijna een 10quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:51 schreef NLvice het volgende:
[..]
100 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
Ach ja, als ik soms om me heen kijk en de mensen hoor klagen dat ze niets te doen hebben, snap ik er niets van... Heb altijd wel iets te doenquote:Op donderdag 7 mei 2009 21:33 schreef NLvice het volgende:
Ik lach me soms helemaal kapot om "ons", om het zomaar te zeggen
Soms zijn we echt een stel trieste gastenomdat we dingen niet kunnen of we zijn zo snel afgeleid of wat dan ook
Ik kan de lol er ook wel van inzien![]()
![]()
Wat een volk zeg die AD(H)D'ers
Gaat helemaal goed komen. Ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 10:57 schreef Maartel het volgende:
Nog 5 minuten.. ik heb er geen best gevoel over, maar we zullen zien..
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 10:57 schreef Maartel het volgende:
Nog 5 minuten.. ik heb er geen best gevoel over, maar we zullen zien..
(t is geen vragenlijst, adviesgesprekquote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:15 schreef NLvice het volgende:
LOL die 5 minuten zijn al dik voorbij![]()
![]()
![]()
Hehe lastig hé zo'n lange lijst met vragen![]()
[..]
In een gesprek van een kwartier al zo'n diagnose kunnen stellenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:25 schreef Maartel het volgende:
Kort samengevat: diagnose ADD is gesteld
Als volwassene 9 van de 9 kenmerken van aandachtsproblemen, 7 van de 9 van hyperactiviteit.
Als kind 2 van aandacht, 4 van hyperactiviteit.
Officieel 'hoor' je minimaal 6 op elk punt te scoren, maar ze vond het toch érg waarschijnlijk dat er sprake is van ADD. Daarnaast zag ze ook de nodige autistische trekken, waarvan ze niet zeker was of het relevant was dat verder te onderzoeken.
Zo de huisarts even bellen, en dan wordt het ws een half jaar wachten op behandeling
Uhm.. zorg in NL == wachtlijsten. Tenzij je geluk hebt.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:26 schreef Chell het volgende:
Hoe ging het Maartel? En waarom had je er geen goed gevoel over?
Edit: Oh, je had al antwoord gegeven.
Waarom een half jaar wachten op behandeling?
Ik heb 2 weken terug een gesprek van 3 uur gehad, dit was alleen de 'uitslag'quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:27 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
In een gesprek van een kwartier al zo'n diagnose kunnen stellen. Heb je een voorgeschiedenis op dit vlak?
In Nijmegen moest ik een half jaar wachten voor diagnose, daarom ben ik naar PsyQ haarlem gegaan.. Om voor behandeling wekelijks op en neer te gaan is dat echter wat ver (al zou ik nog kunnen informeren of vervoer vergoedbaar is), dus nu wordt t toch wachten ws.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:26 schreef Chell het volgende:
Hoe ging het Maartel? En waarom had je er geen goed gevoel over?
Edit: Oh, je had al antwoord gegeven.
Waarom een half jaar wachten op behandeling?
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:18 schreef Maartel het volgende:
[..]
(t is geen vragenlijst, adviesgesprek)
De meeste PsyQ ADHD voor volwassenen afdelingen hebben geen wachtlijsten van een half jaar.. vandaar.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:28 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Uhm.. zorg in NL == wachtlijsten. Tenzij je geluk hebt.
Haarlem is wel een enorm eind weg ja! Is er geen PsyQ dichterbij Nijmegen?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:34 schreef Maartel het volgende:
[..]
In Nijmegen moest ik een half jaar wachten voor diagnose, daarom ben ik naar PsyQ haarlem gegaan.. Om voor behandeling wekelijks op en neer te gaan is dat echter wat ver (al zou ik nog kunnen informeren of vervoer vergoedbaar is), dus nu wordt t toch wachten ws.
Tja, Breda en Utrecht.. maar om wekelijks heen te gaan is dat ook nog wel een eindje.. aan de andere kant, als het wachttijd scheelt...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:57 schreef Chell het volgende:
[..]
Haarlem is wel een enorm eind weg ja! Is er geen PsyQ dichterbij Nijmegen?
Op de site van PsyQ staat hoelang de wachttijd op dat moment is. De vestiging die in mijn woonplaats zit, heeft 10 weken staan nu.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:56 schreef Chell het volgende:
[..]
De meeste PsyQ ADHD voor volwassenen afdelingen hebben geen wachtlijsten van een half jaar.. vandaar.
Ik heb op 12 maart mijn eerste afspraak gehad (na 2 weken wachten). Het enige waar ik op moest wachten was een afspraak met de psychiater, omdat die wel een wachtlijst hadden ivm mensen die weg waren gegaan. Dus uiteindelijk heeft het wel bijna 2 maanden geduurd voor ik medicatie had. Maar ik heb dus ondertussen wel ook al twee afspraken met de coach gehad enzo.
In Nijmegen zelf zit helaas geen PsyQquote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:03 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Op de site van PsyQ staat hoelang de wachttijd op dat moment is. De vestiging die in mijn woonplaats zit, heeft 10 weken staan nu.
Drie uur vind ik nog kortquote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:30 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik heb 2 weken terug een gesprek van 3 uur gehad, dit was alleen de 'uitslag'
Ik herken dat heel erg, maar ik wil graag mn aandacht op de hele omgeving richten. Misschien helpt t sowieso dat je je totaal op jezelf richt en een lijstje me stappen afwerkt tot je weer aan een nieuwe klant toe bent?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:03 schreef Maartel het volgende:
[..]
Weet iemand trouwens of het ook met ADD samen kan hangen dat ik altijd totaal ontregeld raak als het (ineens) druk is in de winkel waar ik werk.. verstandelijk is het echt geen reden voor stress, maar ik raak op een of andere manier t overzicht kwijt en kan niet meer helder denken als overal om me heen wat gebeurt..
(Overigens heb ik dit ook als ik op m'n vrije dag in een erg drukke winkel/straat kom)
Hmm, ja dat is nog wel een eind. Maar ja, een half jaar wachten zuigt ook. Je wilt toch aan de slag met zoiets is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:03 schreef Maartel het volgende:
[..]
Tja, Breda en Utrecht.. maar om wekelijks heen te gaan is dat ook nog wel een eindje.. aan de andere kant, als het wachttijd scheelt...![]()
A, dat was mij niet duidelijk. Nu wel...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:30 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik heb 2 weken terug een gesprek van 3 uur gehad, dit was alleen de 'uitslag'
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:03 schreef Maartel het volgende:
[..]
Weet iemand trouwens of het ook met ADD samen kan hangen dat ik altijd totaal ontregeld raak als het (ineens) druk is in de winkel waar ik werk.. verstandelijk is het echt geen reden voor stress, maar ik raak op een of andere manier t overzicht kwijt en kan niet meer helder denken als overal om me heen wat gebeurt..
(Overigens heb ik dit ook als ik op m'n vrije dag in een erg drukke winkel/straat kom)
Tis alleen erg jammer dat PsyQ lang niet bij iedereen in de buurt, of maar op fatsoenlijk reisafstand, zit. Bij mij in de buurt zit bijvoorbeeld al geen vestiging. En ik woon ook nog eens redelijk centraal (vlakbij Apeldoorn).quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:56 schreef Chell het volgende:
[..]
De meeste PsyQ ADHD voor volwassenen afdelingen hebben geen wachtlijsten van een half jaar.. vandaar.
Ik heb op 12 maart mijn eerste afspraak gehad (na 2 weken wachten). Het enige waar ik op moest wachten was een afspraak met de psychiater, omdat die wel een wachtlijst hadden ivm mensen die weg waren gegaan. Dus uiteindelijk heeft het wel bijna 2 maanden geduurd voor ik medicatie had. Maar ik heb dus ondertussen wel ook al twee afspraken met de coach gehad enzo.
Ik heb ook echt geen idee wat er allemaal PsyQ is geworden en hoe dat in zijn werk is gegaan enzo. Toen ik mijn diagnose kreeg vijf jaar terug, was PsyQ in Den Haag nog Parnassia en het enige expertisecentrum voor ADHD bij volwassenen. Vlak daarna werd het toen PsyQ, maar ik dacht toen dat het alleen een naamswijziging was. Pas toen ik weer hier kwam lezen, bleken er ineens een heleboel PsyQ's te zijn, met ADHD-bij-volwassenen afdelingenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Tis alleen erg jammer dat PsyQ lang niet bij iedereen in de buurt, of maar op fatsoenlijk reisafstand, zit. Bij mij in de buurt zit bijvoorbeeld al geen vestiging. En ik woon ook nog eens redelijk centraal (vlakbij Apeldoorn).
Vind de vestigingen behoorlijk beperkt eerlijk gezegd. Enkel zuid & west NL. Met Groningen als enige uitzondering. Jammer, want als ik de verhalen hier zo lees zijn het een competent stel mensen.
Door er op een bepaalde manier mee om te gaan of gewoon door weg te gaan uit de situatie?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:23 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]heb ik ook "last" van. Aangezien ik het gevoel vrij snel herken, werk ik mezelf uit de situatie.
Jammer dat dit bij jou niet kan...
Juist dat eindeloos met gedachten worstelen is precies waar ik het meest last van heb. Dat dit meestal gedachten zijn die niks te maken hebben met datgene waar ik mee bezig ben is een tweede natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:16 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Drie uur vind ik nog kort.
Maar goed. Ik ben nu voor de verandering eens bij een goede psycholoog terecht gekomen. Maar ook bij haar komt het er op neer dat er een label op je geplakt wordt. Zij vermoedt dus dat ik ADD heb en zou me eventueel ook in die richting willen behandelen.
Voor mij is het gewoon het principe dat ik geen compromissen met mezelf en met anderen kan sluiten waar ik van af wil. En het feit dat ik elke gedachte eindeloos uitlaat dijen. Dát maakt vooral dat ik me niet kan concentreren en dergelijke. Twee dingetjes die zonder ziektegerichte behandeling op te lossen moeten zijn lijkt mij? Of zijn dit juist punten die door ADD veroorzaakt worden
Meestal door gewoon pleite te gaan. Ik kan, als ik me heel erg inzet en veel moeite doe, me wel dwingen om op 1 persoon/ding te concentreren in dat soort chaos, maar dan ben ik binnen no-time helemaal kapot.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:36 schreef Maartel het volgende:
[..]
Door er op een bepaalde manier mee om te gaan of gewoon door weg te gaan uit de situatie?
(dat laatste kan ik idd niet en is inmiddels ook wel reden om ander werk te gaan zoeken.. heb vanuit cognitieve therapie heel erg geleerd uitdagingen aan te gaan, maar krijg langzaamaan toch het idee dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak door continu in omstandigheden te werken die mij erg gespannen maken)
't Centrum, waar ik zou moeten lopen (heb nog steeds niet gebeldquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:33 schreef Chell het volgende:
[..]
Ik heb ook echt geen idee wat er allemaal PsyQ is geworden en hoe dat in zijn werk is gegaan enzo. Toen ik mijn diagnose kreeg vijf jaar terug, was PsyQ in Den Haag nog Parnassia en het enige expertisecentrum voor ADHD bij volwassenen. Vlak daarna werd het toen PsyQ, maar ik dacht toen dat het alleen een naamswijziging was. Pas toen ik weer hier kwam lezen, bleken er ineens een heleboel PsyQ's te zijn, met ADHD-bij-volwassenen afdelingen
Nouja, dat lukt op rustige dagen dus wel.. dan pak ik elk uur wel even een kleine pauze om bij te komen..quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:46 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Meestal door gewoon pleite te gaan. Ik kan, als ik me heel erg inzet en veel moeite doe, me wel dwingen om op 1 persoon/ding te concentreren in dat soort chaos, maar dan ben ik binnen no-time helemaal kapot.
"Vluchten" is sneller en makkelijker. Is het mogelijk voor je om af en toe iets te doen op een rustigere plek? Zoals het magazijn of zo... Als het heel druk is, is het daar ook druk namelijk
Het is dan ook niet bijkomen, maar op een andere locatie werkzaamheden verrichten. Bijvoorbeeld door spullen uit het magazijn te gaan pakken voor je collega's. Hoeven zij dat niet te doen, kan jij jezelf uit de drukte verwijderen en toch productief blijven.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:50 schreef Maartel het volgende:
[..]
Nouja, dat lukt op rustige dagen dus wel.. dan pak ik elk uur wel even een kleine pauze om bij te komen..
Maar zodra dat niet kan ben ik halverwege de dag dus idd helemaal kapot en kan ik echt niets meer in me opnemen.
En juist op momenten van drukte kan ik t nauwelijks maken om tegen m'n collega te zeggen "hey, ik ga even bijkomen, succes!"
Is het niet zo dat na een dag drukte je minder moeite hebt om totaal te ontspannen of alles los te laten?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:50 schreef Maartel het volgende:
[..]
Nouja, dat lukt op rustige dagen dus wel.. dan pak ik elk uur wel even een kleine pauze om bij te komen..
Maar zodra dat niet kan ben ik halverwege de dag dus idd helemaal kapot en kan ik echt niets meer in me opnemen.
En juist op momenten van drukte kan ik t nauwelijks maken om tegen m'n collega te zeggen "hey, ik ga even bijkomen, succes!"
Tot op zekere hoogte.. als ik een dag druk bezig ben geweest voel ik me vaak wel lekkerder (beetje het effect van de hele dag nauwe schoenen dragen om ze daarna lekker uit te trekken), maar op echt drukke dagen zit ik er zo doorheen dat ik 's avonds echt nergens meer toe in staat ben.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:56 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Is het niet zo dat na een dag drukte je minder moeite hebt om totaal te ontspannen of alles los te laten?
ja, da's dus het lastige.. we staan altijd maar met z'n tweeën dus als het druk is op de vloer kan ik echt niet naar achter.. Ik merk vaak wel dat ik vaak een beetje ontspan door me gewoon heel erg op de zending te concentreren, maar de laatste tijd krijgen we die amper, en dan komt alles wat er om me heen gebeurt echt op me af..quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het is dan ook niet bijkomen, maar op een andere locatie werkzaamheden verrichten. Bijvoorbeeld door spullen uit het magazijn te gaan pakken voor je collega's. Hoeven zij dat niet te doen, kan jij jezelf uit de drukte verwijderen en toch productief blijven.
ja, dat voordeel mis ik een beetje.. ik krijg als ik me ziek meld nog te horen dat dat niet kan als ik zelf geen vervanging regel.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:03 schreef wallofdolls het volgende:
Ik heb op drukke dagen echt een ritme van 10 tot 21 werken, dan van 21 tot 23 voor me uit staren en ontspanningsoefeningen doen en dan slapen en om 9 uur weer wakker worden. Vaak werkt dit wel aardig. Nu heb ik t voordeel dat ik vaak bij mn vader werk en op het moment dat t echt te veel wordt er altijd wel wat geregeld kan worden...
Ben benieuwd in hoeverre dat dat wettelijk mag...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:05 schreef Maartel het volgende:
[..]
ja, dat voordeel mis ik een beetje.. ik krijg als ik me ziek meld nog te horen dat dat niet kan als ik zelf geen vervanging regel.
Herkenbaar. Volgens mij overlappen ADD en autisme in zekere mate of zo.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:25 schreef Maartel het volgende:
Daarnaast zag ze ook de nodige autistische trekken, waarvan ze niet zeker was of het relevant was dat verder te onderzoeken.
Stond een aantal maanden terug een artikel in de volkskrant over nieuw onderzoek waaruit bleek dat alle 'geestesziekten' te herleiden waren op een missend half gen en dat het persoonlijk is welke uiting daaraan gegeven wordt.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:28 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Herkenbaar. Volgens mij overlappen ADD en autisme in zekere mate of zo.
AD(H)D gaat inderdaad vaak samen met stoornissen zoals autisme, maar ook depressies, verslavingen etc..quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:28 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Herkenbaar. Volgens mij overlappen ADD en autisme in zekere mate of zo.
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:32 schreef Chell het volgende:
Twee dagen concerta achter de rug. Gister wel het idee dat het iets deed, vandaag totaaaal niet. Maar goed, gisteravond een enorme kutavond gehad, vannacht vier uur geslapen en compleet dood wakker van het janken van gisteravond, dus ik was nogal zombie vandaag sowieso...![]()
Ik heb iig niet het idee dat er enorm veel verschil is.
Ik heb wel last van een droge mond en verminderde eetlust. Ik heb zelfs net de helft van mn geliefde zalm/dille salade weggegooid en driekwart bak chocomousse terug in de koelkast gezet (kan absoluut geen kwaad overigens hihihi). En vanmiddag bij de lunch drie boterhammen gegeten en de vierde halverwege ook weggedaan.
Verder ook geen last van hartkloppingen of nerveus gevoel. Had ik bij Ritalin overigens wel.
Gezeik met mijn vriend. Relatie gaat niet echt goed. Hij kan niet omgaan met mijn ADHD, ik niet met zijn negatieviteit (hij is echt het type wat bv. van drie weken vakantie die 2 keer ruzie onthoud en daar 6 maanden later nog over zeurt).quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:31 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Was er wat gebeurd dan waardoor je zo moest huilen? Gaat het vandaag weer wat beter met je?
![]()
Nog even terugkomend op een paar posts terug over drukte: ik word echt stiksjaggerijnig van drukte om me heen, dan wil ik weg en in het ergste geval ga ik mensen wegduwen maar meestal word ik gewoon heel erg kribbig (waar dan helaas mn vriend de dupe van is) Zijn er AD(H)D-ers die dit herkennen? Ik weet namelijk niet of het daarmee te maken heeft...
Ik wordt ook stront-chagerijnig als het ergens enorm druk is. Dat slaat dan meestal binnen no-time om van vrolijk naar chago. Bij een concert heb ik het niet, maar bij een winkelcentrum, of in de auto of ergens anders des te sneller.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:31 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Nog even terugkomend op een paar posts terug over drukte: ik word echt stiksjaggerijnig van drukte om me heen, dan wil ik weg en in het ergste geval ga ik mensen wegduwen maar meestal word ik gewoon heel erg kribbig (waar dan helaas mn vriend de dupe van is) Zijn er AD(H)D-ers die dit herkennen? Ik weet namelijk niet of het daarmee te maken heeft...
Absoluut. Drukte, menigten, feestjes, festivals zijn niet goed voor me als ik er niet compleet op ingesteld ben.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:31 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Was er wat gebeurd dan waardoor je zo moest huilen? Gaat het vandaag weer wat beter met je?
![]()
Ik weet er niet echt het fijne van, maar heeft die serotonine/dopamine-spiegel ook nog invloed op wat je beter wel niet kan eten/drinken/roken, of omgekeerd?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:56 schreef wallofdolls het volgende:
Is ook niet heel raar. Als je googled zie je dat alles verband houdt met de serotonine/dopamine-spiegel, zelfs als je op AD(H)D zoekt.
Ik heb me ook meteen maar even aangemeld via de site van PsyQ nu je het er toch over hadquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:55 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Ik wordt ook stront-chagerijnig als het ergens enorm druk is. Dat slaat dan meestal binnen no-time om van vrolijk naar chago. Bij een concert heb ik het niet, maar bij een winkelcentrum, of in de auto of ergens anders des te sneller.
Heb vandaag ook een stapje genomen door mijzelf (via de site) aan te melden voor een intake.
nah, dat niet echt neequote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:58 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik weet er niet echt het fijne van, maar heeft die serotonine/dopamine-spiegel ook nog invloed op wat je beter wel niet kan eten/drinken/roken, of omgekeerd?
What the fuck, gozer, dat is précies waar ik ook allemaal last van heb. Pré-cies.quote:
Tja, maar is dat een oplossing, of is dat juist toegeven aan je eigen onrust?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:20 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
What the fuck, gozer, dat is précies waar ik ook allemaal last van heb. Pré-cies.
Vooral dat film kijken of ander langdurig vermaak dan wel sociaal contact kan me echt tot zware neurotische buien brengen. De enige oplossing: aandachthoppen.
Da's zó stom, series kijken lukt me dan weer makkelijker, en dan kom ik soms wel zo 4 afleveringen door (in die tijd had ik dus best een film kunnen kijken).quote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:20 schreef wallofdolls het volgende:Films: in tweeën, films van 3 uur trek ik hoe dan ook niet, tenzij ik t in drieën deel, maar dat is op n gegeven moment niet meer leuk. Vooral veel series kijken
Ohja en die:quote:- beetje vergelijkbaar, maar het is me nog nooit gelukt écht te genieten van een concert.. hoop echt dat ik dit 'onder de knie' krijg, ga over 2 weken naar een concert van m'n favoriete band in Londen, dus dat moet wel leuk worden.. maar op één of andere manier ben ik héél erg bezig met dat ik goed in me op moet nemen dat het écht is wat ik zie, wil ik alles in me opnemen (wat nooit lukt), en bereik ik al vrij snel 't punt dat ik moeite heb nog te blijven zitten/staan, hoe geweldig het optreden ook is..
Zie mn post daaronderquote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:25 schreef Maartel het volgende:
[..]
Tja, maar is dat een oplossing, of is dat juist toegeven aan je eigen onrust?
(niet bedoeld als kritiek, vraag me gewoon af in hoeverre het geen kwestie is van je 'onrust' aangaan en op den duur steeds meer kunnen hebben, ipv telkens toe te geven aan je verveling en behoefte aan verandering..)
Veel herken ik me wel in. Vooral sociaal gedrag, dingen uitzitten, niet van dingen kunnen genieten op het moment zelf, in-je-uppie-op-de-bank-is-het-mooiste-wat-er-is...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:59 schreef Maartel het volgende:
-Knip-
Ik vergeet vaak dankjewel te zeggen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:49 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik heb mezelf echt moeten aanleren om bijvoorbeeld 'dankjewel' te zeggen, of gewoon te vragen hoe het met iemand gaat. Ik vond het altijd zo overbodig, omdat je toch altijd te horen krijgt dat het goed gaat. Maar het is wel beleefder.
O, ja, ik heb zelf ook nog tig punten die ik niet heb opgenoemd (een aantal zijn zó typisch add dat ik daarin geen bevestiging/herkenning nodig had).quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:49 schreef Rikketik het volgende:
Verder nog een puntje dat jij niet genoemd heb: anti-autoritair gedrag. Ik kan hééél slecht tegen het woordje 'moeten'. Echt in alles. Ik moet naar school? Nee hoor, ik verzin wel een manier om er onder uit te komen. Ik moet op werk iets doen van de baas? Flikker op, ik trek mijn eigen plan. Het is een soort instinctieve weerstand die ik niet kan onderdrukken, waar ik dan ook heel ver in ga. Heb het er ook met mijn therapeut over gehad en nu is het niet typisch ADD-gedrag, maar hij hoort het wel vaker van ADD'ers. Vooral ook dat het zo hevig is.
Verhip, weer zoiets waar ik me echt 100% in herken. Vooral dikgedrukte dingen. Maar ja goed. Dat kan gebeuren en is inderdaad niet per se ziektegerelateerd (maar wel iets om het over te hebben en misschien aan te werken)quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:49 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik heb mezelf echt moeten aanleren om bijvoorbeeld 'dankjewel' te zeggen, of gewoon te vragen hoe het met iemand gaat. Ik vond het altijd zo overbodig, omdat je toch altijd te horen krijgt dat het goed gaat. Maar het is wel beleefder.
Mensen denken ook vaak dat ik nergens echt blij om kan zijn. Even een 'Ja!' en een vuistje in de lucht als er bijvoorbeeld gescoord wordt bij voetbal, maar verder kom ik niet. Terwijl ik toch echt heel blij ben dan. Of als ik een cadeautje krijg. Dan zeg ik dat ik het 'wel leuk' vind (wat ik ook echt vind!) en daar houdt het mee op. Mensen vatten dat vaak op alsof ik het een kutcadeau vind, maar dat is dus niet zo.
En tja, dat einzelgänger-gedrag... Ik ben best heel sociaal en niks mis met sociaal contact, maar ik blijf verlangen naar dat moment dat ik op mezelf ben en met niemand behalve mezelf rekening hoef te houden.
Verder nog een puntje dat jij niet genoemd heb: anti-autoritair gedrag. Ik kan hééél slecht tegen het woordje 'moeten'. Echt in alles. Ik moet naar school? Nee hoor, ik verzin wel een manier om er onder uit te komen. Ik moet op werk iets doen van de baas? Flikker op, ik trek mijn eigen plan. Het is een soort instinctieve weerstand die ik niet kan onderdrukken, waar ik dan ook heel ver in ga. Heb het er ook met mijn therapeut over gehad en nu is het niet typisch ADD-gedrag, maar hij hoort het wel vaker van ADD'ers. Vooral ook dat het zo hevig is.
Ja of gewoon ergens binnen komen lopen en je dan in een gesprek mengen. En dat iedereen je aankijkt van eh "hoi?"quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:53 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Ik vergeet vaak dankjewel te zeggen.![]()
Ik gedroeg me als kind helemaal niet sociaal. Vandaar ook dat de mogelijkheid van een autistische spectrum stoornis bij mij speelt.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:59 schreef Maartel het volgende:
- moeite me 'sociaal' te gedragen. Ik zal niet snel een beleefdheidsvraag stellen als ik totaal niet geinteresseerd ben in het antwoord, en dat is nogal vaak het geval.. in gesprekken, zelfs met goede vrienden, lijk ik toch vooral bezig te zijn met dat ik mijn verhaal kan doen, en moet ik mezelf er steeds weer aan herinneren ook af-en-toe de ander aan het woord te laten.
Heb ik, en dan voel ik me ook zo suf.quote:- als ik me een tijd erg heb geconcentreerd/vermoeid ben kan ik écht niks meer in me opnemen.. niet alleen qua informatie, maar ook de wereld om me heen kan een soort 'waas'/film worden, alsof het allemaal niet meer goed tot me doordringt.. (derealisatie?)
Ik heb altijd moeite om op gang te komen. Op een vrije zaterdag neem ik me voor om flink te winkelen. Maar dan ben ik pas om half vier de deur uit. En dat terwijl de winkels om vijf uur sluiten. En op weekdagen kom ik heel vaak te laat op mijn werk. Gelukkig doet mijn baas niet moeilijk.quote:- op vrije dagen, met name als ik geen afspraken heb staan, enorme moeite om op gang te komen.
Ik heb echt té vaak dat ik al om 9 uur wakker ben, maar toch pas om 3 uur ga douchen, en om kwart voor 8 (als ik omval van de honger) pas de boodschappen ga doen die ik me om 10 uur al had voorgenomen.. Achteraf baal ik altijd van zo'n dag, maar het volgende weekend is het weer precies hetzelfde liedje...
Heel herkenbaar. Gisteren zei mijn zus dat ik even naar haar huis toe moest komen omdat één of ander bedrijf zou langskomen en ze er zelf niet was. Ze was nog niet uitgesproken of ik dacht al: 'nee, ik wil niet'. Ik heb het ook niet gedaan. Ik vind het heel egoïstisch van mezelf, maar ik wilde gewoon echt niet. En dat weegt toch zwaarder voor me, blijkbaar. Het is in elk geval iets waar ik aan wil werken.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:58 schreef Maartel het volgende:
Maar wat jij zegt is erg herkenbaar, het is bij mij ook alsof ik altijd overal onder uit probeer te komen..
Wat af-en-toe ook weer leidt tot twijfel over m'n klachten (in hoeverre beeld ik ze niet in/vergroot ik ze niet om onder dingen uit te kunnen komen?). Als kind verslond ik boeken, zodra het verplicht werd op de middelbare school kwam ik er niet meer doorheen.. Vandaag ging ik (vrijwilig) een vriendin helpen met verhuizen, maar zodra ik werd aangesproken op dat ik wat later was, en ook nog hele precieze instructies kreeg hoe ik alles moest doen kwam gelijk een gevoel van weerzin op.. En qua werk en studie speelt vrijwel elke keer weer een gevoel op van 'ik kan er niet tegen dat ik iets móét'.
Hier zat ik zelf ook aan te denken.. (dat serotonine/dopamine-spiegel verhaal dat steeds weer de oorzaak van stoornissen lijkt te zijn) maar ik wist niet dat er al onderzoek naar gedaan was.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:56 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Stond een aantal maanden terug een artikel in de volkskrant over nieuw onderzoek waaruit bleek dat alle 'geestesziekten' te herleiden waren op een missend half gen en dat het persoonlijk is welke uiting daaraan gegeven wordt.
Is ook niet heel raar. Als je googled zie je dat alles verband houdt met de serotonine/dopamine-spiegel, zelfs als je op AD(H)D zoekt.
Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Ik zal t even opzoeken. Maar ik kan niks belovenquote:Op zondag 10 mei 2009 17:41 schreef DuJeems het volgende:
[..]
Hier zat ik zelf ook aan te denken.. (dat serotonine/dopamine-spiegel verhaal dat steeds weer de oorzaak van stoornissen lijkt te zijn) maar ik wist niet dat er al onderzoek naar gedaan was.
maar heb je misschien een link naar dat volkskrant artikel?
quote:Op zondag 10 mei 2009 00:32 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ja of gewoon ergens binnen komen lopen en je dan in een gesprek mengen. En dat iedereen je aankijkt van eh "hoi?"![]()
ik deed dat ook niet, op feestjes ofzo, kwam ik binnen en ging ik gewoon in een hoekje praten met mensen die ik kende. wilde niet heel de ruimte storen met mijn binnenkomst. nadat ik erop gewezen ben dat dat vrij onbeleefd is zeg ik vaak wel hoi enzoquote:Op zondag 10 mei 2009 19:55 schreef Rikketik het volgende:
Ik zei ook nooit 'doei' of zo als ik weg ging bij mensen. Ik dacht altijd: ach, ze merken vanzelf wel dat ik weg ben.In dat kader snap ik wel dat ze bij mijn uiteindelijke ADD-diagnose er ook speciaal bij zeiden dat ik wat autistische trekjes vertoonde...
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Aangezien ik ook last heb van RSI, heb ik geleerd om heel goed naar mijn lichaam te luisteren. Zodoende heb ik geleerd om dingen gewoon niet te doen als dat nare consequenties heeft.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:59 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.
Hoe kwam dat? Ik ging nog steeds even slecht met mn energie om als altijd. De energie die ik extra had ging er net zo hard weer doorheen.
Tja, je antwoord is wel duidelijk, maar ik heb het voor mezelf nog totaal niet helder welke dingen 'nou eenmaal zo zijn' en ik moet accepteren, en welke dingen nu aangepakt kunnen worden. Ik heb met cognitieve therapie al 2 jaar geprobeerd beter om te kunnen gaan met de 'stress' (het is alleen niet echt stress waar ik last van heb, ik kan best tegen werkdruk, alleen als de winkel vol met mensen raakt kan ik in de letterlijke drukte gewoon niet meer helder denken) en dat heeft uiteindelijk nooit echt genoeg geholpen.. nu er een nieuwe diagnose is, vind ik het lastig in te schatten in hoeverre dat wel echt dingen dusdanig gaat veranderen dat ik dit werk makkelijk kan blijven doen..quote:Op maandag 11 mei 2009 10:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.
Als het nog duidelijk is
Een platenzaakquote:
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:50 schreef DrD00m het volgende:
Donderdag om 12 uur de telefonische intake.
Zit nu al te stuiteren op de stoel van de zenuwen...
Hoe verloopt zo'n gesprek? Is het gewoon vertellen wat je dwars zit, of is het echt zo'n vragenlijst als wat ze op hun site hebben staan of..?
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij was het een vragenlijstje dat afgelopen werd na zelf kort uitleg te hebben gegeven over mijn redenen om me aan te melden.
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelenquote:Op maandag 11 mei 2009 13:55 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.
naar Portoquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
Een rapport heb ik nooit gekregen, wat stond daar bij jou in?quote:Op maandag 11 mei 2009 13:56 schreef Maartel het volgende:
[..]
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.
Ik ben wel erg benieuwd, gelukkig ben ik slim genoeg geweest in ieder geval de naam en het telefoonnummer van de huisarts eindelijk is in de telefoon te zetten, dat scheelt weer een drempelquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijnquote:De 110 kenmerken van ADD.
Het aantal kenmerken van ADD bij jezelf berekenen:
Meestal antwoord ik dat de aanwijzing voor ADD erg groot is, wanneer je aan meer dan 60 van de onderstaande kenmerken voldoet.
...
89 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed inquote:Op maandag 11 mei 2009 15:34 schreef wallofdolls het volgende:
Humpf, toch maar goed laten onderzoeken
[..]
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijn
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)quote:Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in
Overigens voelt het wel als een overwinning om me alleen al ingeschreven te hebben voor die intake meuk.
Dat moet ook n vraag worden, op de helft:quote:Op maandag 11 mei 2009 15:43 schreef Murmeli het volgende:
79 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord
ook goed bezig hahaha..
wel een teringlange lijst. dacht ik dat ik al bijna klaar was zat ik nog maar op de helft![]()
maargoed, over een week of 4 zal ik het wel weten denk ik ;-)
Ik had 72 van de 110 vragen met Ja beantwoord. Sommige wel met twijfel omdat ik niet precies wist wat ze ermee bedoelde.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:43 schreef Murmeli het volgende:
79 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord
ook goed bezig hahaha..
wel een teringlange lijst. dacht ik dat ik al bijna klaar was zat ik nog maar op de helft![]()
maargoed, over een week of 4 zal ik het wel weten denk ik ;-)
Ach, zolang je nog niet zakt voor je IQ test, hoef je je nog geen zorgen te makenquote:Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in
Bij "nee", meteen de test afbreken met de melding "U heeft geen AD(H)D"quote:Op maandag 11 mei 2009 15:56 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat moet ook n vraag worden, op de helft:
'Heb je al meerdere malen het idee gehad dat j het einde van deze lijst naderde?'
een weekje.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:06 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Ik had 72 van de 110 vragen met Ja beantwoord. Sommige wel met twijfel omdat ik niet precies wist wat ze ermee bedoelde.
Was inderdaad een erg lange lijst
Porto is wel lekker!Hoelang ga je?
Ik heb gelezen dat de hersenen er op de lange termijn niet anders op reageren dan bij 'gewone' amfetaminen. Of was dat hier? In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zittenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 01:16 schreef FictionalFenna het volgende:
Wat zijn nu echt de gevaren van (langdurig) gebruik van o.a. Ritalin? Ik heb gelezen dat mensen er manisch-depressief van kunnen worden en dat het neuronen vernietigt.
En heeft iemand hier ooit neurofeedback geprobeerd?
Hadden ze laatst op BNR een heel item over in BNR Gezond. Kun je naluisteren op de website. Conclusie van de doctor aldaar was dat electroshocktherapie heel goed is voor de ernstige depressie klachten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:03 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik heb gelezen dat de hersenen er op de lange termijn niet anders op reageren dan bij 'gewone' amfetaminen. Of was dat hier? In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zitten![]()
Ik hoorde laatst van mn vader dat iemand zei dat haar dochter erg veel baat had bij elektrotherapie ofzo (dat ze je stimuleren met elektrische stroompjes)
Het schijnt dat je van blowen ook rustig kan wordenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:03 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zitten![]()
Klopt als een bus, het is mijn ritalin-vervanger voor thuis.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:23 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Het schijnt dat je van blowen ook rustig kan worden![]()
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:41 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Klopt als een bus, het is mijn ritalin-vervanger voor thuis.
blowen op het werkquote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef DrD00m het volgende:
[..]
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?
Dat zou ik niet doen, maar dan alleen maar omdat het slecht is voor mijn longen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef DrD00m het volgende:
[..]
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?
Ja goed, ik ben ook goed in slapen en zo, maar dat wordt zo'n routine joh. Ik wil wel eens wat anders, zoals een uurtje lekker doorwerken of zo...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:55 schreef Murmeli het volgende:
[..]
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)
maarre toch ergens goed in? bedoel je in ADD hebben? Ik ben in meer dingen goed hoor, niet werken, fokken, luieren, slapen....
ja doorwerken zou leuk zijn he? kon ik wel heel goed toen ik net aan de AD zat... maar nu is het weer over. saaie werk ook!quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:31 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ja goed, ik ben ook goed in slapen en zo, maar dat wordt zo'n routine joh. Ik wil wel eens wat anders, zoals een uurtje lekker doorwerken of zo...
Ik ben het niks doen op een gegeven moment zo spuugzat geworden maar ik kan gewoon niks anders na een flinke dag werk.
Overigens, vandaag zelfs de huisarts gebeld voor een verwijzingZo nog even terugbellen en dan is dat ook weer rond.
Een collega van mij is trouwens goed bezig met mij een hart onder de riem te steken wat betreft het hele nerveus zijn voor onderzoeken etc. Waardeer ik heel erg.
Tja als je je werk saai vindt verlies je automatisch motivatie om door te werken, dat heeft ieder normaal mens. Oplossing? Ander werk zoeken!quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:46 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja doorwerken zou leuk zijn he? kon ik wel heel goed toen ik net aan de AD zat... maar nu is het weer over. saaie werk ook!
Ben jij 's avonds te moe na je werk? Ik heb dat geloof ik niet, maar dat is ook omdat ik nu niks doe op mn werk. als ik hard werk ben ik ook wel wat moeier.
nee joh niet zo zenuwachtig zijn.... ok ben ik ook, haha, maar het is niet nodig. als er niks uitkomt ben je waar je nu ook al bent, en als er wel wat uitkomt kan je gerichter je problemen oplossen.
ja ik vind alleen niks leukquote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:31 schreef frenkck het volgende:
[..]
Tja als je je werk saai vindt verlies je automatisch motivatie om door te werken, dat heeft ieder normaal mens. Oplossing? Ander werk zoeken!
Waar is dat topic?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:37 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja ik vind alleen niks leukmaargoed die discussie heb ik gisteren al in een ander topic gevoerd ga ik nu niet nog een keer doen.
gisteren overdag op siniglesquote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:04 schreef Maartel het volgende:
[..]
Waar is dat topic?
Ik geloof dat ik me er wel bij aan kan sluiten
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voorquote:WOENSDAG 13 MEI 2009Home Alles Entertainment Raar Sport Internet Binnenland Buitenland Foto
Dagdromen goed voor hersenenDagdromen is goed voor de hersenen. Wanneer iemand dagdroomt, werken de hersendelen die betrokken zijn bij het oplossen van problemen op volle kracht. Dit blijkt uit een studie van de University of British Columbia, waarbij gebruik werd gemaakt van fMRI.
Tijdens het onderzoek moesten de proefpersonen in de scanner om de zoveel tijd op een knop drukken. Wanneer ze dit vergaten, werd de activiteit in het brein gemeten. Hieruit blijkt dat het netwerk verantwoordelijk voor executief functioneren bijzonder actief is tijdens deze periodes van afwezigheid. Men ging er voorheen vanuit dat deze gebieden juist minder actief zouden zijn tijdens dagdromen, melden de wetenschappers in Proceedings of the National Academy of Sciences.
haha inderdaad...ik merk dat op mijn werk ook wel, soms kan ik na ene hele periode van niks doen en dagdromen ineens hele goede dingen bedenkenquote:Op woensdag 13 mei 2009 09:17 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voor
Ik ben het absoluut niet eens met het onderzoek. Dagdromen is het nu ontvluchten en je plaatsen in het verleden of de toekomst, iets waar je geen invloed op uit kan oefenen en dus niks aan hebt.quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:17 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voor
Dat zou de ideale situatie zijn maar ik hoef niet eens te denken aan het uitzetten of gericht sturen van mijn gedachten.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:23 schreef frenkck het volgende:
[..]
Ik ben het absoluut niet eens met het onderzoek. Dagdromen is het nu ontvluchten en je plaatsen in het verleden of de toekomst, iets waar je geen invloed op uit kan oefenen en dus niks aan hebt.
Uiteraard kunnen je gedachten tot creatieve oplossingen komen, maar ik ben van mening dat dit beter en gestructureerder tot uiting komt als je je gedachten als instrument in je hersens beschouwd in plaats van onderdeel van je eigen zelf.
Zo kan je je gedachten doelgerichter sturen en kan je op momenten dat je geen gedachten nodig hebt deze ook uitschakelen.
Zonder het onderzoek daadwerkelijk gelezen te hebben en enkel afgegaan te zijn op het geposte bericht:quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:23 schreef frenkck het volgende:
[..]
Ik ben het absoluut niet eens met het onderzoek. Dagdromen is het nu ontvluchten en je plaatsen in het verleden of de toekomst, iets waar je geen invloed op uit kan oefenen en dus niks aan hebt.
Uiteraard kunnen je gedachten tot creatieve oplossingen komen, maar ik ben van mening dat dit beter en gestructureerder tot uiting komt als je je gedachten als instrument in je hersens beschouwd in plaats van onderdeel van je eigen zelf.
Zo kan je je gedachten doelgerichter sturen en kan je op momenten dat je geen gedachten nodig hebt deze ook uitschakelen.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Zonder het onderzoek daadwerkelijk gelezen te hebben en enkel afgegaan te zijn op het geposte bericht:
Het onderzoek concludeert niets over de zin of onzin van het dagdromen icm productief bezig zijn. Uit het onderzoek blijkt enkel dat de hersenen bijzonder actief zijn tijdens het dagdromen. Niet meer, niet minder. Hier hangt dus geen waardeoordeel aan en wordt enkel als feit gepresenteerd.
Er wordt duidelijk beweerd dat dagdromen goed voor de hersenen is, omdat er in die gebieden veel acitiveit plaatsvindt. Dus er wordt wel degelijk beweerd dat het ergens goed voor is. Het is inderdaad niet zo dat er wordt beweerd dat je er productief van wordt, maar ze zetten dagdromen op deze manier wel als iets positiefs neer. Ik beschouw dagdromen juist als iets negatiefs en overbodig.quote:WOENSDAG 13 MEI 2009Home Alles Entertainment Raar Sport Internet Binnenland Buitenland Foto
Dagdromen goed voor hersenenDagdromen is goed voor de hersenen. Wanneer iemand dagdroomt, werken de hersendelen die betrokken zijn bij het oplossen van problemen op volle kracht. Dit blijkt uit een studie van de University of British Columbia, waarbij gebruik werd gemaakt van fMRI.
Nee je rust er totaal niet van uit, je besteed er ontzettend veel energie in. Nog meer gedachten die verwerkt moeten worden.quote:Op woensdag 13 mei 2009 13:19 schreef Murmeli het volgende:
dagdromen is leuk en ik denk dat je er oo kwel een beetj van kan uitrusten ofzo.
en ja mn gedachten sturen zou leuk zijn ja..... of stoppenmaar ja ik denk niet voor niks dat ik ADHD heb he
mijn hersens hebben hun eigen leven
als je dagdroomt over leuke palmstranden wel denk ik.... als het piekeren is zeker niet!quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:58 schreef frenkck het volgende:
[..]
Nee je rust er totaal niet van uit, je besteed er ontzettend veel energie in. Nog meer gedachten die verwerkt moeten worden.
En over het stoppen van de gedachten, ik ben van mening dat dit met oefening zeer zeker wel kan. Ik heb de diagnose ADD gekregen en met meditatie oefeningen kan ik veel meer rust in mijn hoofd krijgen.
he dat is tof zeg, dat ze daar bij je opleiding rekening mee houden..... je kan dat vast wel opvragen bij PsyQ denk ik.... succes!quote:Op woensdag 13 mei 2009 17:20 schreef MaJo het volgende:
Ik heb nooit een samenvatting van de intake bij PsyQ gehad? Ook geen officiele verklaring van ADD en die heb ik nu voor mijn studie nodig.
ben namelijk gister bij de studieadviseur geweest en ik val onder de bijzondere tentamenregelingdat houdt in met veel minder mensen samen een tentamen maken en meer tijd
echt superfijn!
Mijn werk is niet saai an sich, maar als programmeur/applicatiebeheerder ben je constant met gericht denkwerk bezig. Niet echt de ideale baan voor een ADD'er, maar wel iets wat ik erg leuk vind. Tenminste, zolang ik niet enkel en alleen aan het zwoegen ben om mijn aandacht er gericht bij te houden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:46 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja doorwerken zou leuk zijn he? kon ik wel heel goed toen ik net aan de AD zat... maar nu is het weer over. saaie werk ook!
Ben jij 's avonds te moe na je werk? Ik heb dat geloof ik niet, maar dat is ook omdat ik nu niks doe op mn werk. als ik hard werk ben ik ook wel wat moeier.
nee joh niet zo zenuwachtig zijn.... ok ben ik ook, haha, maar het is niet nodig. als er niks uitkomt ben je waar je nu ook al bent, en als er wel wat uitkomt kan je gerichter je problemen oplossen.
Succesquote:Op donderdag 14 mei 2009 08:23 schreef DrD00m het volgende:
12 uur gesprek. ZENUWACHTIG!!
En het is dat ik hier net las over verwijsbriefje dat ik dacht : OHJA! ...
Niet doenquote:Op donderdag 14 mei 2009 10:10 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Thnx
Het liefst bel ik nu op om het af te zeggen
Jouw gesprekje een beetje goed verlopen? Ik heb ongeveer een half uurtje aan de lijn gehangen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:03 schreef DrD00m het volgende:
Nee, zal het niet doen.
Maar ik heb wel het gevoel dat ik het liefst hiervan weg wil rennen..
Vragen leken redelijk op degene van hun test op de site.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:55 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Jouw gesprekje een beetje goed verlopen? Ik heb ongeveer een half uurtje aan de lijn gehangen.
Zoals verwacht inderdaad een beetje standaard vragenlijstje, maar wel een aardige dame die goed naar me luisterde.
Nu heb ik op 2 juni een intake afspraak in Den Haag. Duurt nog wel eventjes maar ik ben er wel blij mee dat ik in ieder geval niet afgescheept ben met een 'nou dit lijkt er echt totaal niet op' oid.
Eens even kijken of pa mee wil/kan en of ik nog wat oude rapporten kan vinden.
Ik sliep doorgaans best goed (al drink ik wel té vaak alcohol om 's avonds enigszins rustig te wordenquote:Op donderdag 14 mei 2009 14:09 schreef DrD00m het volgende:
Ze had ook vragen over slapen. Ben wel benieuwd hoe de rest slaapt eigenlijk. Vroeg/laat, lichte slaap/diepe slaap enzo. Zelf slaap ik ongev. rond half 12 en slaap best licht. ongev. 2 a 3x per nacht wakkerworden en vaak nooit langer dan 8 uur kunnen slapen. Ik hoef ook niet op te starten als ik wakker wordt (vind mijn vriendin niet leuk). Is dan net alsof ik al een blikkie energy-drank op heb.
Ik wordt alleen maar moe wakker..quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:14 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik sliep doorgaans best goed (al drink ik wel té vaak alcohol om 's avonds enigszins rustig te worden), maar ik merk wel, nu ik tijdelijk thuis zit van mijn werk, dat ik gelijk een stuk slechter slaap, vroeger wakker wordt etc, nu ik minder vermoeid ben... Dat is opzich nogal logisch, maar toch tamelijk irritant dat ik na een rustige dag zo'n moeite heb 's nachts normaal en goed te slapen.
O ja, dat heb ik ook altijd.. ik voel me als ik opsta echt nooit uitgeslapen.. maar een douche/ontbijt, en wat tijd voor mezelf doet wonderen..quote:
voordat ik antidepressiva had sliep ik heel slecht, lang doen over inslapen en vaak wakker. wel smorgens te moe en brak om wakker te worden. met AD slaap ik makkelijker in (moet ik ze wel een uurtje of 1,5 a 2 voor het slapen innemen) en dan slaap ik vrij goed door. smorgens nog moeilijker wakker worden helaas, dat wel. maar overdag ben ik wel wakker (mits ik bezig blijf)quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:14 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik sliep doorgaans best goed (al drink ik wel té vaak alcohol om 's avonds enigszins rustig te worden), maar ik merk wel, nu ik tijdelijk thuis zit van mijn werk, dat ik gelijk een stuk slechter slaap, vroeger wakker wordt etc, nu ik minder vermoeid ben... Dat is opzich nogal logisch, maar toch tamelijk irritant dat ik na een rustige dag zo'n moeite heb 's nachts normaal en goed te slapen.
Ik heb zelf redelijk wat moeite gehad om mij door de examens te worstelen van MCSA (behalve vista dan). Het leren zoiezo al. Meestal gaat dat op het laatste moment en kan ik het niet meer loslaten vanwege de angst het niet te halen. Daarna als ik het examen eenmaal heb ingevuld heb ik er niet het geduld voor om alle vragen nog een x te doorlopen voor een dubbel-check. En die 40 a 50 vragen met enorme lappen engelse tekst helpen ook niet echt voor de concentratie. Wel gefeliciteerd met Vista. Mooie scorequote:Op donderdag 14 mei 2009 14:47 schreef Chell het volgende:Goed bezig met al die gesprekken
![]()
Hier gister telefonische afspraak met de arts gehad. Ze heeft het idee dat de Concerta aanslaatZelf merk ik geen enorme verschillen, maar zodra ik aangaf het gevoel te hebben dat ik iets opruimeriger ben, zei ze meteen dat dat een heel duidelijk teken van Concerta is. Soort van opruimdrugs dus
![]()
Vanmorgen had ik een examen (Vista, makkie, gehaald met 935 punten uit 1000) en ik had het idee dat ik me ook wel beter kon concentreren. Nou was het wel heel makkelijk, dus klikte er zo doorheen, maar normaal heb ik eigenlijk na 10 vragen geen zin meer en ga dan rondkijken en moet mezelf dwingen steeds vijf vragen te doen. Dat was nu helemaal niet. Ben benieuwd of dat ook zo zal zijn bij een moeilijker examen, maar dat duurt nog wel even voordat dat op de planning staat.
Overigens ga ik wel omhoog met de Concerta. We gaan nu naar 54mg (vanaf morgen denk ik, als de apotheek tenminste vanavond braaf bezorgd).
Feli met je examen, welke module was dat?quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:47 schreef Chell het volgende:Goed bezig met al die gesprekken
![]()
Hier gister telefonische afspraak met de arts gehad. Ze heeft het idee dat de Concerta aanslaatZelf merk ik geen enorme verschillen, maar zodra ik aangaf het gevoel te hebben dat ik iets opruimeriger ben, zei ze meteen dat dat een heel duidelijk teken van Concerta is. Soort van opruimdrugs dus
![]()
Vanmorgen had ik een examen (Vista, makkie, gehaald met 935 punten uit 1000) en ik had het idee dat ik me ook wel beter kon concentreren. Nou was het wel heel makkelijk, dus klikte er zo doorheen, maar normaal heb ik eigenlijk na 10 vragen geen zin meer en ga dan rondkijken en moet mezelf dwingen steeds vijf vragen te doen. Dat was nu helemaal niet. Ben benieuwd of dat ook zo zal zijn bij een moeilijker examen, maar dat duurt nog wel even voordat dat op de planning staat.
Overigens ga ik wel omhoog met de Concerta. We gaan nu naar 54mg (vanaf morgen denk ik, als de apotheek tenminste vanavond braaf bezorgd).
In tegenstelling tot mijn vader (die dus een ADDer is) word ik niet wakker 's nachts.quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:09 schreef DrD00m het volgende:
Ze had ook vragen over slapen. Ben wel benieuwd hoe de rest slaapt eigenlijk. Vroeg/laat, lichte slaap/diepe slaap enzo. Zelf slaap ik ongev. rond half 12 en slaap best licht. ongev. 2 a 3x per nacht wakkerworden en vaak nooit langer dan 8 uur kunnen slapen. Ik hoef ook niet op te starten als ik wakker wordt (vind mijn vriendin niet leuk). Is dan net alsof ik al een blikkie energy-drank op heb.
MCDST was voor mij geen probleem. 270 ook niet. 290 & 291 daarentegen waren een crime om aan te beginnen en te leren. Wel goede scores (980 (ongeveer) op 291)...quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:54 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Ik heb zelf redelijk wat moeite gehad om mij door de examens te worstelen van MCSA (behalve vista dan). Het leren zoiezo al. Meestal gaat dat op het laatste moment en kan ik het niet meer loslaten vanwege de angst het niet te halen. Daarna als ik het examen eenmaal heb ingevuld heb ik er niet het geduld voor om alle vragen nog een x te doorlopen voor een dubbel-check. En die 40 a 50 vragen met enorme lappen engelse tekst helpen ook niet echt voor de concentratie. Wel gefeliciteerd met Vista. Mooie score
Same herequote:Op donderdag 14 mei 2009 14:58 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
MCDST was voor mij geen probleem. 270 ook niet. 290 & 291 daarentegen waren een crime om aan te beginnen en te leren. Wel goede scores (980 (ongeveer) op 291)...
WinXP/2K3 traject
Ja Spijkenisse is aardig vol ja. Ik had vanwege woon/werk de "keuze" tussen Den Haag, Rotterdam en Spijkenisse. Zoetermeer had ook nog wel gekund. Is uiteindelijk dus Den Haag geworden.quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:07 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Same here
Exchange wel met de hakken over de sloot (700)
Ik ga overigens naar de vestiging van mijn woonplaats. (spijkenisse)
Het is daar iets drukker volgens mij. (drukke stad haha). Komt op zich eigenlijk ook wel mooi uit met werk aangezien ik nu wel in een druk project zit waarbij een redelijk strak tijdschema bijzit. (al is die nu al door de war omdat het niet echt goed loopt bij het bedrijf waar ik nu zit)
Exchange ben ik net aan begonnen. Puur omdat je die veel tegenkomt. Blijf het een graftakken pakket vinden.quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:07 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Same here
Exchange wel met de hakken over de sloot (700)
Dat klinkt goed!! Hmmm opruimdrugsquote:Op donderdag 14 mei 2009 14:47 schreef Chell het volgende:
Goed bezig met al die gesprekken
![]()
![]()
waarom zit je precies thuis? omdat je zo moe was? of nog andere redenen?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:42 schreef Maartel het volgende:
Pff, nu ik een week thuis zit van m'n werk slaap ik echt gelijk veel slechter..
Ik weet niet of het het gebrek aan structuur is, of het feit dat ik overdag toch wat passiever ben waardoor ik minder moe word (maar uiteindelijk word ik van die korte nachten nog beroerder).. kijk er gewoon bijna weer naar uit om uitgeblust uit m'n werk te komen..
In het kort: het was vanaf het begin af aan 2 jaar nonstop doorbijten en worstelen om dagen door te komen.. Ofwel het is te rustig en ik word helemaal gek, óf het is te druk (niet persé qua stress, meer dat er gewoon erg veel mensen om me heen lopen), ik raak het overzicht kwijt, krijg het gevoel niet meer helder te kunnen denken, en word ook gek... Het enige wat me er dagelijks van weerhield ontslag te nemen was én het feit dat ik vanuit m'n therapie dingen 'aan moet gaan', en het feit dat ik het werk eigenlijk heel graag wil doen en de hoop heb dat het me 'ooit' wel makkelijk afgaat.. De hoop op dat laatste had ik al een beetje opgegeven, ik had me er inmiddels al bij neergelegd dat ik beter wat anders kon zoeken, maar 't feit dat ik geen idee heb wat én wanneer ik in godsnaam de tijd zou moeten hebben om daar naar uit te kijken, maakte dat ik toch maar door moest slepen binnen m'n huidige functie..quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:44 schreef Murmeli het volgende:
[..]
waarom zit je precies thuis? omdat je zo moe was? of nog andere redenen?
Oh wat irritant. Vooral dat t zo moeilijk is om mensen zoiets te laten begrijpen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:00 schreef Maartel het volgende:
[..]
In het kort: het was vanaf het begin af aan 2 jaar nonstop doorbijten en worstelen om dagen door te komen.. Ofwel het is te rustig en ik word helemaal gek, óf het is te druk (niet persé qua stress, meer dat er gewoon erg veel mensen om me heen lopen), ik raak het overzicht kwijt, krijg het gevoel niet meer helder te kunnen denken, en word ook gek... Het enige wat me er dagelijks van weerhield ontslag te nemen was én het feit dat ik vanuit m'n therapie dingen 'aan moet gaan', en het feit dat ik het werk eigenlijk heel graag wil doen en de hoop heb dat het me 'ooit' wel makkelijk afgaat.. De hoop op dat laatste had ik al een beetje opgegeven, ik had me er inmiddels al bij neergelegd dat ik beter wat anders kon zoeken, maar 't feit dat ik geen idee heb wat én wanneer ik in godsnaam de tijd zou moeten hebben om daar naar uit te kijken, maakte dat ik toch maar door moest slepen binnen m'n huidige functie..
Toen er onlangs weer een heel rommelige dag was waarop ik er totaal doorheen zat bereikte ik echt even een breekpunt (commentaar als "ik voel me ook wel eens niet zo lekker, en dan kom ik ook werken" en "zolang er geen vervanging is mag je gewoon geen vrij nemen" hielp ook niet echt).
Inmiddels gesprek met Arbo-arts en arbeidsdeskundige gehad en een plan getrokken om voor 3/4 dagen per week naar een andere vestiging te gaan (één waar ik niet de verantwoordelijkheid van store-manager heb) en 2 dagen per week bij één of ander bureau uitgebreide capaciteiten/beperkingen/interesse-tests te doen.. Ergens baal ik wel dat ik nu een beetje in een soort slachtoffer/patientenrol beland, maar zoals het ging ging het ook niet meer.. ik zou zo weer gewoon aan het werk kunnen, maar dan loop ik binnen een week ws. weer tegen hetzelfde punt aan.. Dus maar even zien hoe dit loopt..
O, dat was niet zo heel kort eigenlijk![]()
Da's ook wel een beetje het probleem met de nederlandse werkvloer. Er is altijd slechts een skeleton crew aanwezig, dus als mensen zich ziekmelden moet je je echt het lazarus werken (en loop je als gezonde medewerker het risico op een burnout).quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:15 schreef Chell het volgende:
Lastig Maartel. Wel goed dat ze meteen actie ondernemen hoor!Het geeft je misschien het gevoel in een slachtofferrol te zitten, maar het is wel veel beter dan dat ze je gewoon weer hetzelfde laten doen.
Ennuh, remember, ook 'gewone' mensen trekken het soms niet meer of krijgen een burn-out of ontdekken dat ze niet helemaal op hun plek zitten![]()
Ennuh, misschien kun je proberen overdag toch iets meer te doen? Klussen in huis? De tuin? Een lang stuk fietsen of lopen, sporten.
Ja, ben ook wel blij dat al die tests e.d. nu (op kosten van werkgeverquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:15 schreef Chell het volgende:
Lastig Maartel. Wel goed dat ze meteen actie ondernemen hoor!Het geeft je misschien het gevoel in een slachtofferrol te zitten, maar het is wel veel beter dan dat ze je gewoon weer hetzelfde laten doen.
Jep, zou ik echt moeten doen.. ik neem me ook elke dag vanalles voor maar zonder stok achter de deur kom ik erg moeilijk in actie op vrije dagen.. Het zou al een hoop schelen als ik een echt doel/reden had om er uit te gaan.. Als ik wandel met het idee 'het is goed voor me om er even uit te zijn' loop ik na 10 minuten toch al te denken "hoe lang zal ik nog moeten wandelen voordat ik voor mezelf voldaan heb aan de verwachting om niet de hele dag binnen te zitten?".quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:15 schreef Chell het volgende:Ennuh, misschien kun je proberen overdag toch iets meer te doen? Klussen in huis? De tuin? Een lang stuk fietsen of lopen, sporten.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:00 schreef Maartel het volgende:
[..]
In het kort: het was vanaf het begin af aan 2 jaar nonstop doorbijten en worstelen om dagen door te komen.. Ofwel het is te rustig en ik word helemaal gek, óf het is te druk (niet persé qua stress, meer dat er gewoon erg veel mensen om me heen lopen), ik raak het overzicht kwijt, krijg het gevoel niet meer helder te kunnen denken, en word ook gek... Het enige wat me er dagelijks van weerhield ontslag te nemen was én het feit dat ik vanuit m'n therapie dingen 'aan moet gaan', en het feit dat ik het werk eigenlijk heel graag wil doen en de hoop heb dat het me 'ooit' wel makkelijk afgaat.. De hoop op dat laatste had ik al een beetje opgegeven, ik had me er inmiddels al bij neergelegd dat ik beter wat anders kon zoeken, maar 't feit dat ik geen idee heb wat én wanneer ik in godsnaam de tijd zou moeten hebben om daar naar uit te kijken, maakte dat ik toch maar door moest slepen binnen m'n huidige functie..
Toen er onlangs weer een heel rommelige dag was waarop ik er totaal doorheen zat bereikte ik echt even een breekpunt (commentaar als "ik voel me ook wel eens niet zo lekker, en dan kom ik ook werken" en "zolang er geen vervanging is mag je gewoon geen vrij nemen" hielp ook niet echt).
Inmiddels gesprek met Arbo-arts en arbeidsdeskundige gehad en een plan getrokken om voor 3/4 dagen per week naar een andere vestiging te gaan (één waar ik niet de verantwoordelijkheid van store-manager heb) en 2 dagen per week bij één of ander bureau uitgebreide capaciteiten/beperkingen/interesse-tests te doen.. Ergens baal ik wel dat ik nu een beetje in een soort slachtoffer/patientenrol beland, maar zoals het ging ging het ook niet meer.. ik zou zo weer gewoon aan het werk kunnen, maar dan loop ik binnen een week ws. weer tegen hetzelfde punt aan.. Dus maar even zien hoe dit loopt..
O, dat was niet zo heel kort eigenlijk![]()
We gaan het gewoon weer proberenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:31 schreef Chell het volgende:
Misschien kun je met iemand afspreken dat je samen gaat sporten of lopen ofzo Maartel? Of neem bijvoorbeeld een camera mee en ga fotograferen. Dan is het al leuker om op pad te gaan![]()
Ik herken het ook wel hoor overigens, ik voer ook geen flikker uit als ik gewoon thuis en vrij ben, alle voornemens ten spijt.
Ik denk dat met het slachtoffer-rol meer bedoeld wordt dat je je lot uit handen geeft. Dat je toegeeft het niet zelf aan te kunnen en hulp van anderen nodig hebt om eruit te komen. En dat kan ook wel een beetje voelen als opgeven.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik copy paste kan doen en dan is het mijn verhaal!!
ik vind dat je juist geen slachtoffer rol aanneemt, je regelt gewoon voor jezelf dat er oplossingen komen! Ik moet dat toch ook eens proberen of ik in de tijd van de baas loopbaantesten kan doen....
sterkte...
dat snap ik, maar daarom zet ik er ook mijn standpunt tegenover: dat ik dus vind dat je juist je lot in eigen hand neemt door mensen te regelen die zaakjes voor je opknappenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:47 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Ik denk dat met het slachtoffer-rol meer bedoeld wordt dat je je lot uit handen geeft. Dat je toegeeft het niet zelf aan te kunnen en hulp van anderen nodig hebt om eruit te komen. En dat kan ook wel een beetje voelen als opgeven.
Dat wel ja, maar je wordt daarnaast wel afhankelijk van..quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:48 schreef Murmeli het volgende:
[..]
dat snap ik, maar daarom zet ik er ook mijn standpunt tegenover: dat ik dus vind dat je juist je lot in eigen hand neemt door mensen te regelen die zaakjes voor je opknappen
Ik denk dat er ook wel een manier is om het zelf ook in de hand te houden. Maar je hebt uiteraard wel die mensen nodig. Maar mensen iets voor je laten doen is wat anders dan afhankelijkheid. Dat heb ik ook moeten leren hoor, maar dat is echt zo!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:54 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Dat wel ja, maar je wordt daarnaast wel afhankelijk van..
Dat heeft mij bijv. tegengehouden om bij PsyQ een afspraak te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |