Ik heb een Turner Flux, het 2008 model. De reden om niet het 2009 model te kopen was gewoon de prijs. Turner ging van 08 naar 09 ineens zo sterk omhoog net de prijs dat ik dat er niet voor over had.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:48 schreef de_boswachter het volgende:
Welke mountainbike hebben jullie ?
Van Turner bestaan gewoon T-shirts in elk geval: http://turnerbikes.com/catalog/index.php?cPath=21_28quote:Op woensdag 22 april 2009 09:48 schreef de_boswachter het volgende:
Overigens nog een vraag:
Ik heb een hekel aan van die strakke wielrenshirts, dus mountainbike meestal in mijn t-shirtje. Nu ben ik op zoek maar gave teamshirts van wielren of mountainbikeploegen. Dus geen strak shirt, maar gewoon een t-shirt.
Weet iemand of daar merchandise van bestaat ?
Thanx
Ik zweet niet zo snelquote:Op woensdag 22 april 2009 10:17 schreef Osramp het volgende:
Maar zelf zou ik niet in een t-shirt willen biken, zo'n zweetlap om je heen, nou nee.
Neuh.quote:
Veel mensen vinden fietsbroeken en truien niet fijn.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:22 schreef de_boswachter het volgende:
Ik rij hier bij me achter het bos in en tour lekker in het rond. Gaat mij niet om het hard fietsen, gewoon dat ik even "sportief" bezig ben. Ik vind die strakke shirts gewoon niet fijn zitten, en bovendien wil ik nog wel eens een terras op als ik met de mountainbike ben. Dan vind ik een wielshirt ubergay.
Net als een wielrenbroek, daar moet ik ook niks van hebben. Doe mij maar een driekwart of korte broek
Er waren wat mensen in 't vorige topic die vroegen over Canyon. Ik heb vorig jaar een Canyon Torque ES 9.0 gekocht en die bevalt erg goed. Ik had al veel goede reviews erover gelezen, maar de 'zit' kan je natuurlijk niet beoordelen. Wat me echter wel wat vertrouwen gaf, was dat ik in hun 'Perfect Positioning System' echt midden in een medium terecht kwam, alle kanten zat veel speling. Als je meer op de grens van twee maten zit, lijkt het me wel lastiger.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:48 schreef ZoneKill het volgende:
Binnenkort kan ik met mijn Canyon de bossen in.
Voor leuke fietskleding kan je tegenwoordig ook goed bij Fox terecht. De prijzen zijn goed te doen (met name door de goedkope pond) en boven de 100 pond betaal je geen verzendkosten. En daar hebben ze tenminste normale fietskleding, ik heb ook een hekel aan strak. Pas nog (o.a.) een High Voltage Short gekocht, ¤70 voor een prima fietsbroekquote:Op woensdag 22 april 2009 10:22 schreef de_boswachter het volgende:
Ik rij hier bij me achter het bos in en tour lekker in het rond. Gaat mij niet om het hard fietsen, gewoon dat ik even "sportief" bezig ben. Ik vind die strakke shirts gewoon niet fijn zitten, en bovendien wil ik nog wel eens een terras op als ik met de mountainbike ben. Dan vind ik een wielshirt ubergay.
Net als een wielrenbroek, daar moet ik ook niks van hebben. Doe mij maar een driekwart of korte broek
Ik ben in Oostenrijk alleen een keer in Leogang geweest (in 2002 denk ik). Dat was toen erg matig, de baan was net aangelegd/onderhouden en niet echt in goede staat. Alles was nog erg los en glad. Vooral de freeride-baan was slecht, 15cm dikke grintlaag. Eén van m'n vrienden is toen nog afgevoerd naar 't ziekenhuis om 15 hechtingen in z'n kin te krijgenquote:Op woensdag 22 april 2009 19:06 schreef toma het volgende:
ik wil komende zomer gaan downhillen in het zuid-oosten van Oostenrijk. Heeft iemand ervaring?
Een collega van mijn was vandaag aan 't vertellen over Malmedy. Dat klonk ook wel goed. Volgens mij zei hij wel iets dat er geen echte routes uitgezet zijn, maar met een kaart kan je leuke routes maken van de wandelpaden. Soms een beetje klauteren, maar wel mooie paden.quote:Op maandag 27 april 2009 09:42 schreef CruelMan het volgende:
Heeft iemand tips voor leuke routes nabij Stoumont in België? Ligt iets onder Spa. Er gaan zowel beginners (zonder enige ervaring) als gevorderde bikers mee. Alvast bedankt.
In Malmedy zijn zeker routes uitgezet. Geen idee waar je een overzicht kunt vinden maar ik ben er 2x met een vriend wezen rijden. Wel start de mooiste route vanuit Malmedy met een gruwelijke beklimming. Steilheid en lengte valt op zich wel mee, het is meer dat die net in het begin ligt en je dus met nagenoeg koude spieren naar boven moet krabbelen.quote:Op maandag 27 april 2009 18:02 schreef FHR het volgende:
[..]
Een collega van mijn was vandaag aan 't vertellen over Malmedy. Dat klonk ook wel goed. Volgens mij zei hij wel iets dat er geen echte routes uitgezet zijn, maar met een kaart kan je leuke routes maken van de wandelpaden. Soms een beetje klauteren, maar wel mooie paden.
AFSTELLEN????????? Wat denk je van eerst eens schoonmaken!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:26 schreef Crazy-M het volgende: hoe af te stellen ?
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:49 schreef Osramp het volgende:
[..]
AFSTELLEN????????? Wat denk je van eerst eens schoonmaken!
Wiel eruit, brakepads (remblokken) eruit en beide (pads en remschijf) schoonmaken met een schoon doekje dat vochtig gemaakt is met remmenreiniger of wasbenzine. Regelmatig schoon doekje en nieuw reinigingsmiddel pakken.
Brakepads niet te nat maken, niet alle soorten kunnen daar even goed tegen.
De volgende keer beter opletten met het smeren van je ketting want dat moet je wel HEUL lomp doen om zoveel olie op je remmen te krijgen.
Op een fiets met schijfremmen is het het makkelijkste als je geen spuitbus gebruikt voor de ketting, maar een druppelflesje als Pedro's, Shimano of Finishline.
Na het schoonmaken eerst de brakepads weer monteren en dan het wiel weer op zijn plek.
Als je niet weet hoe wiel en brakepads los moeten, probeer het dan niet "even op goed geluk" maar breng de bike naar je LBS of kijk in de gebruiksaanwijzing. Niks losschroeven waarvan je niet ZEKER weet dat het los MOET.
Remvloeistof is het spul dat in het remsysteem zit, die hoef je nu niet te vervangen (eens in de 2 jaar volstaat, maar dat is iets heel anders). Remvloeistof is ook een soort olie, maar die is nogal agressief voor lak en huid, dus remvloeistof heb je hier en nu niet nodig.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:59 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Dat dan eerst maar is doen en ff ergens remmenreiniger halen. Enige ervaring met goede rem vloeistof ?
En dan gelijk een "veilig" smeermiddel voor je ketting kopen, of de remmen beter beschermen in het vervolg.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:59 schreef Crazy-M het volgende:
Ik heb met spuitbus gedaan, dus vandaar dat het is mis gegaan
Als je merk en type weet van je schijfremmen, dan kun je meestal op de website van de fabrikant ook wel de handleiding downloaden.quote:
Het is best eenvoudig, als je weet hoe. Ik heb laatst iemand via MSN proberen te helpen, maar die begon meteen vanalles los te draaien wat ik helemaal niet had gezegd. Toen de remmen niks meer waard waren kreeg ik de schuld terwijl ik niks verkeerd had opgedragen(had de remleiding losgedraaid om de brakepads te verwijderen). Hij dacht het beter te weten, en vroeg ondanks dat advies. Toen hij eenmaal alles kapot had gemaakt kreeg ik de schuld.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:59 schreef fs180 het volgende:
Ach echt een van de simpelste dingen die je zelf kunt doen, ik zou nieteens de tijd nemen om naar de LBS te gaan. Zelf doen scheelt geld en kun je je fiets beetje liefde geven
Och, die servicebeurt stelt niet zo gek veel voor. Normaal kijken ze of alles het nog doet, stellen remmen en derailleurs bij, smeren de ketting en kijken of alle bouten goed vastzitten. Dat is meestal een servicebeurt.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 07:27 schreef Crazy-M het volgende:
zag dat hij nog eerste servicebeurt moest hebben.
Die was eigenlijk in Februari
Dus ff afspraak gemaakt. Zaterdag moet ik hem wegbrengen
Weet alleen niet of eerste servicebeurt (gratis) nog geldt.
Verkoper zei wel dat als ze er niet veel werk aan hadden dan wel. maar jah, sowieso de schijfremmen helemaal schoonmaken
ja gaat meer om dat al 3 maanden te laat isquote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:04 schreef Osramp het volgende:
[..]
Och, die servicebeurt stelt niet zo gek veel voor. Normaal kijken ze of alles het nog doet, stellen remmen en derailleurs bij, smeren de ketting en kijken of alle bouten goed vastzitten. Dat is meestal een servicebeurt.
Denk toch niet dat ze er een groot probleem van maken dat je 1 dikke maand te laat er mee bent en een klein foutje hebt gemaakt met ketting smeren. Anders gewoon zeggen dat je dat niet wist met ketting smeren en dat zij je dat hadden moeten vertellen, dat ze het dan ook maar oplossen![]()
Dat is dan ook meer een uitzondering, met een beetje gezond verstand kom je gewoon heel ver, plus zonder te proberen leer je het nooit. Ik ben ooit op mijn 15e begonnen met het demonteren van een bromfiets, nooit fouten mee gemaakt. Gaat er om dat je eerst kijkt hoe iets werkt voordat je het uit elkaar haalt.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:28 schreef Osramp het volgende:
[..]
Het is best eenvoudig, als je weet hoe. Ik heb laatst iemand via MSN proberen te helpen, maar die begon meteen vanalles los te draaien wat ik helemaal niet had gezegd. Toen de remmen niks meer waard waren kreeg ik de schuld terwijl ik niks verkeerd had opgedragen(had de remleiding losgedraaid om de brakepads te verwijderen). Hij dacht het beter te weten, en vroeg ondanks dat advies. Toen hij eenmaal alles kapot had gemaakt kreeg ik de schuld.
Sinsdien ben ik best voorzichtig met instructies geven. Als je nooit het wiel uit je fiets hebt gehaald en geen idee hebt, ga dan maar naar de LBS. Het kost wat tijd en geld maar er gaat zeker niks kapot door je eigen onkunde.
Geen verwijt aan mensen hier hoor. Het is een "les" die ik geleerd heb.
Klopt! Die jongen kwam best deskundig over, maar ondertussen deed hij maar wat en schroefde alles los wat hij tegenkwam. Resultaat was dat hij toch naar de LBS moest en denk dat dat hem een leuk centje gekost heeft. Naja, als een kip zonder kop bezig geweest. Maar daarom ben ik dus wat voorzichtig met advies geven om zelf iets te doen dat iemand nog niet eerder gedaan heeft.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:21 schreef fs180 het volgende:Gaat er om dat je eerst kijkt hoe iets werkt voordat je het uit elkaar haalt.
Och, anders kun je nog zeggen dat je dacht dat het na 10x (ofzoiets) fietsen was en dat je in het begin weinig tijd gehad hebt om de fiets te gebruiken. Gewoon zeggen dat je dat gehoord hebt in de winkel als ze moeilijk doen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:24 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ja gaat meer om dat al 3 maanden te laat is
maar jah, als hun er geld voor willen hebben....
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:45 schreef BarbaRob het volgende:
Hebben jullie trouwens ook al zo'n last van baasjes die hun hond los laten lopen?
Ben al 2x gebetenWel niet ernstig ofzo.
fietsenmaker belde net .....quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:54 schreef Osramp het volgende:
[..]
Och, anders kun je nog zeggen dat je dacht dat het na 10x (ofzoiets) fietsen was en dat je in het begin weinig tijd gehad hebt om de fiets te gebruiken. Gewoon zeggen dat je dat gehoord hebt in de winkel als ze moeilijk doen.
Als die mensen waar je de fiets gekocht hebt, moeilijk doen dat je wat te laat bent voor die beurt, dan is het geen klantvriendelijkheid. Misschien zullen ze willen dat je een afspraak maakt en de fiets daar laat de hele dag. Dat doen ze wel eens omdat ze dan die servicebeurt effe tussendoor in 10-15 minuten er doorheen halen. Als ze dat doen waar je op wacht, dan is dat geen goede indruk als ze die beurt zo snel uitvoeren.
Het blijft toch best knap dat je de rem zo vet hebt gekregen met het smeren van de ketting. Een ketting laten druipen van het smeermiddel zorgt er alleen voor dat die ketting NOG sneller vuil wordt en meer troep vasthoudt. De smering werkt binnenin de ketting, niet buitenop. Alle vet/olie/smeermiddel dat aan de buitenkant zit is overbodig (goed, een oliefilmpje wil je er wel op hebben tegen roest).quote:Op dinsdag 12 mei 2009 19:19 schreef Crazy-M het volgende:
Schijven zijn niet vervangen. Was toch goed schoongemaakt
* Crazy-M heeft gelijk reinigingsbusje gekocht
Normaal gesproken is de echterderailleur op een vervangbare achterpat (extra stukje plaat dat aan het frame geschroefd wordt) aangebracht. De dealer moet een nieuw pat kunnen bestellen en monteren.quote:Op woensdag 13 mei 2009 12:33 schreef VASND het volgende:
Fiets weggebracht naar de fietsenmaker omdat ik een Deore shifter niet meer in elkaar kreeg, belt ie me net op dat de schroefdraad van mijn achterderailleur op het frame dol is.
Nooit iets van gemerkt.. hij schakelde wel eens dubbel maar altijd gedacht dat dat aan de afstelling/vuil lag (gebeurde meestal na een paar uurtjes rijden).
Wat nu?
De strekking van zijn verhaal was dat het frame rijp voor de sloop was, maar een schroefdraad moet op de een of andere manier nog wel te vervangen zijn toch?
Nope niet op dit frame.quote:Op maandag 25 mei 2009 07:15 schreef Osramp het volgende:
[..]
Normaal gesproken is de echterderailleur op een vervangbare achterpat (extra stukje plaat dat aan het frame geschroefd wordt) aangebracht. De dealer moet een nieuw pat kunnen bestellen en monteren.
Het lijkt alsof dat wel kan, ik zie 2 inbus schroeven zitten.quote:Op maandag 8 juni 2009 13:19 schreef VASND het volgende:
[..]
Nope niet op dit frame.
[ afbeelding ]
Zal mn fietsenmaker maar eens opbellen over een helicoil dan..
Lijkt mij ook, maar VASND is er zeker van dat het achterpat niet vervangbaar is. Tja, is jammer maar dan is een helicoil de laatste oplossing. Hooguit kan Loctite nog soelaas brengen als de schroefdraad niet helemaal aan gort is. Alleen als de derrie er dan eens af moet, dan heb je wel een beetje hitte nodig om die lijm weer los te krijgen.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:29 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Het lijkt alsof dat wel kan, ik zie 2 inbus schroeven zitten.
Suc6quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef VASND het volgende:
Pad was idd te vervangen, alleen maken ze geen vervanging meer.
Helicoil in laten draaien en ben het hele frame opnieuw aan het spuiten.
Hoeveel was je kwijt, voor de helicoil?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef VASND het volgende:
Pad was idd te vervangen, alleen maken ze geen vervanging meer.
Helicoil in laten draaien en ben het hele frame opnieuw aan het spuiten.
Kostte me 5 euro.quote:Op maandag 22 juni 2009 18:07 schreef fs180 het volgende:
[..]
Hoeveel was je kwijt, voor de helicoil?
Waar zie je me voor aanquote:Op zondag 16 augustus 2009 20:31 schreef fs180 het volgende:
Tjah, voor die prijs kan je ook een halfords fiets halen,
Okehquote:lijkt me dat deze beter isMaar ik kan de fiets zelf niet dus kan er weinig over zeggen.
Ik heb ook een 19" fiets te koop staan, onderdelen kun je veel lol mee hebben maar het frame is paarsquote:Op zondag 16 augustus 2009 @ 20:28 schreef Isdatzo het volgende:
Aight. En de prijs, is die ook een beetje oké? En kan ik me op dat ding een beetje uitleven zonder dat ik onderweg allerlei onderdelen verlies oid?
Is dat je vriendin op foto 1quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:21 schreef VASND het volgende:
[..]
[TK] [Mountainbike] Giant ATX 840
Lach maar ja.
Waar zou je voor gaan? Ik in elk geval voor een Turner Flux Pro-build kit. $6500,-quote:Op zondag 6 september 2009 12:29 schreef Nirak het volgende:
ah, een topic vol mtb-ers, dat lijkt me zeer geschikt voor mijn vraag. Heb een paar weken geleden het mountainbiken weer opgepakt en m'n oude trek (10 jaar) op laten knappen, nieuwe ketting en nieuwe tandwielen achter. Maar nu zijn we een paar weken verder en begint de derailleur weer te vervelen :S
Ik wil deze niet meer oplappen, dus beperk me wel even tot de versnellingen die ik wel kan gebruiken, maar wil me in de tussentijd orienteren op een nieuwe. Maar ik heb geen idee welke merken ik vooral moet laten staan, en in welke ik wel interesse kan hebben.
ik weet wel dat ik nu graag een fiets zou willen proberen met vering, tot op heden ben ik pas 1 keer offroud geweest omdat het simpelweg niet te houden was zonder vering.
Maar goed, laat me jullie suggestie eens horen, wat vinden jullie een topmerk en waar zouden jullie voor gaan. Heb nog even geen idee hoeveel geld ik eraan uit wil geven, dus vooralsnog zijn alle suggesties welkom
lol, ok, ik weet in ieder geval wel dat ik dat niet uit kan geven aan een fiets.. dat heeft m'n auto gekostquote:Op zondag 6 september 2009 12:48 schreef Osramp het volgende:
[..]
Waar zou je voor gaan? Ik in elk geval voor een Turner Flux Pro-build kit. $6500,-
Maar betaalbare en goede/pretige fietsen zijn er te over.
Natuurlijk, iedereen koopt naar zijn eigen budget. Waarschijnlijk ben ik ook al ietsje ouder als jij. Maar mijn eerste fietsen waren ook niet zo heel duur, en je vertelde niet wat je er voor wilde/kon uitgeven.quote:Op zondag 6 september 2009 21:01 schreef Nirak het volgende:
[..]
lol, ok, ik weet in ieder geval wel dat ik dat niet uit kan geven aan een fiets.. dat heeft m'n auto gekost
max 1500 euro kun je denk ik wel wat fatsoenlijks voor kopen, als dat voor minder kan is dat natuurlijk ook prima
Mijn vader had gehoord van een grote winkel in Roermond, die schijnt scherpe prijzen te hebben, maar heeft iemand er ervaring mee? http://www.itek.be/nl/
Cannondale had ik iig nog nooit van gehoord, dus daar ga ik ook eens naar kijken, thnx
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 7 september 2009 06:47 schreef Osramp het volgende:
[..]
Natuurlijk, iedereen koopt naar zijn eigen budget. Waarschijnlijk ben ik ook al ietsje ouder als jij. Maar mijn eerste fietsen waren ook niet zo heel duur, en je vertelde niet wat je er voor wilde/kon uitgeven.
Maar Cannondale gaat het niet worden met jouw budget. Je zult beter bediend worden met Giant of Cube. Achtervering met een budget van 1500 euro is wat krap. Je vindt wel volgeveerde fietsen voor dat geld, maar het zal niks geweldigs worden en ws ben je achteraf wel wat geld kwijt aan onderhoud.
Kijk ook eens naar Canyon, handelen via het net maar in Heerlen zit een testcenter. Itek vooral wegblijven!!!!!!!!! Supergrote discounter waar toch echt wel ondermaatse fietsen worden verkocht. De nadruk ligt daar op een lage prijs. Leuk voor stadsfietsen, niet voor ATB of race. Wel aardig voor kleding en accessoires.
Ben je wel tevreden over de kwaliteit van Canyon?quote:Op maandag 7 september 2009 11:01 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Ik heb een Canyon omdat de prijs laag is maar ook omdat ik vlakbij het Testcenter/servicecenter woon, was dit laatste niet het geval had ik vrijwel zeker geen Canyon gekocht.
Misschien kunnen we een beknopte 'handleiding' in de sp zetten wat mensen zich eerst moeten afvragen voordat ze naar MTB gaan kijken of voordat ze een nieuwe kopen. Want je ziet door de fietsen het bos niet meer als je je echt gaat oriënteren. Er zijn zoveel merken en binnen die merken weer zoveel types.
vandaar dat je geen Canyon had gekocht als je niet in de buurt zou wonenquote:Een goed voorbeeld van een merk dat via internet een grote opmars heeft gemaakt is Canyon.
Dit is een merk dat zijn fietsen uitsluitend via internet verkoopt, maar je wel de gelegenheid geeft om de fietsen te komen proberen... in Duitsland.
Tevens hebben ze voor de Nederlandse markt een servicepunt in Heerlen.
De invloed van een merk frame op de kwaliteit van de totale fiets, is natuurlijk maar klein......Een fietsenfabrikant koopt zijn onderdelen bij SRAm/Shimano/RaceFace etc etc. Het frame is natuurlijk maar een onderdeel van het geheel.quote:Op maandag 7 september 2009 17:09 schreef Nirak het volgende:
[..]
Ben je wel tevreden over de kwaliteit van Canyon?
Stiekem bedoelen we allebei hetzelfdequote:Op maandag 7 september 2009 19:25 schreef FHR het volgende:
Ik ben het niet helemaal met Osramp eens: het frame is wel degelijk belangrijk voor een mountainbike. En dan bedoel ik niet per se de laskwaliteit (alhoewel het handig is als 'ie niet uit elkaar valt) of het gewicht (licht is natuurlijk fijn) maar voor de geometrie. Je kan nog zulke goede Fox/SRAM/Shimano/Avid etc. spullen op het frame hangen, maar als de geometrie niet klopt, fietst het nog steeds beroerd. Maat en geometrie zijn ontzettend bepalen voor hoe de fiets rijdt, meer dan het verschil tussen Shimano Deore en XTR o.i.d.
Ik heb geen FS nodig. Heb sinds enkele weken weer het fietsen opgepakt en ben vooral nog een harde weg fietser (eerst conditie goed op orde voordat is off road gaquote:Op maandag 7 september 2009 19:25 schreef FHR het volgende:
Ik denk dat ¤1500,- net op het kantel-punt is van wel of niet een full suspension. Het hangt er dus vanaf wat je met de fiets wilt gaan doen. Als je ook 's naar de Alpen of Jura gaat, dan is een fully wel fijn.
Haha dat was gaaf. Dave Watson die over het peloton heen sprong bij de beklimming van de Galibier in 2004. Wel jammer dat 'ie bij de landing op z'n plaat ging. Maar hij is er niet eens voor aangehouden (dat zou in Nederland wel anders zijn geweest met zo'n actie denk ik).quote:Op woensdag 9 september 2009 00:24 schreef x3ro het volgende:
TVPtje
Nog (urban)freeriders omg Limburg hier?
[ afbeelding ]
Zelf geen ervaring met Bulls, maar kijk eens op mtbr.com voor een goede indruk. Op het forum van mountainbike.nl lees ik nooit slechte ervatingen met Bulls.quote:Op zondag 27 september 2009 16:34 schreef tomegel het volgende:
De Bulls Copperhead 3. Ik heb er eventjes op gefietst en damn wat een wereld van verschil het leek net of ik niet hoefde te trappen tegenover die van mezelf.
Nu de hamvraag:
Bulls, is dat een goed merk en hebben jullie er goede ervaring mee of niet?
Het is bedoeld voor in de bossen en op de weg.
Zal idd wel druk zijn. Gelukkig worden de 55/75 km deelnemers wel gescheiden van de 100 km deelnemers. Daarnaast zijn er ook een paar honderd wedstrijdrijders die ver vooruit rijden.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:37 schreef Osramp het volgende:
Beeeuuuuuhhhhh, van die overvolle tochten met belachelijk veel deelnemers. Het leuke is dan ver te zoeken
En, hoe is het gegaan? Net zoals vorig jaar (ik tenminste) 20 min. bij de eerste klim stilgestaan en 25 min. bij de eerste afdaling stilgestaan? Omdat het een bottelnek was waar iedereen door heen moestquote:Op zondag 4 oktober 2009 12:54 schreef Skwish het volgende:
Zijn er bikers hier die de bart brentjens challenge gaan rijden volgende week?![]()
Ik ga voor de 100 km. Dit word mijn eerste marathon en gelijk ook de langste ooit.
In totaal doen er iets van 4000 man mee.
20 min wachten? Is dan niet een beetje extreem? Bij een afdeling vrij vroeg moest ik wel 4 minuten wachten, daarna nog een paar keer bij wat klimmetjes (incl de klim vlak over de grens)quote:En, hoe is het gegaan? Net zoals vorig jaar (ik tenminste) 20 min. bij de eerste klim stilgestaan en 25 min. bij de eerste afdaling stilgestaan? Omdat het een bottelnek was waar iedereen door heen moest
Is echt geen geintje. Daarom vermijd ik de BBC. Gelukkig was het dit jaar beter als ik het zo hoor van jou.quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:55 schreef Skwish het volgende:
20 min wachten? Is dan niet een beetje extreem? Bij een afdeling vrij vroeg moest ik wel 4 minuten wachten, daarna nog een paar keer bij wat klimmetjes (incl de klim vlak over de grens)
Oh ja, ook wel handig om te vermelden.quote:
Waar je zo'n boekje kan krijgen weet ik niet. Toertochten staan op:quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:35 schreef Gitaarmat het volgende:
Waar kan ik zo'n boekje krijgen van de Rabobank waar alle toertochten in staan? Die hadden wij de voorgaande jaren altijd en dat s erg handig.
Ik ben ook bijna zoverquote:Op dinsdag 24 november 2009 21:54 schreef DaDude1987 het volgende:
Heb mijn mountainbike ook weer onder het stof vandaan gehaald, man dat had ik eerder moeten doen!
Is dat voor die prijs bagger? En zo ja: is dat voor een absolute beginner erg? Zou ik beter een tweedehandsje kunnen zoeken?quote:
Merk: Cross Europe
Framemateriaal: Hi-tensile
Framematen: 51 cm
Remsysteem: Mechanische schijfremmen of V-brake achter
Vering: Voor- en achtervering
Wielen: 26 inch, extra sterke aluminium dubbelwandige X-Pose velgen met 9x4 spaken.
Schakelsysteem: Shimano 21-speed TX-30 schakelsystem met Shimano duimverstellers.
Naar mijn mening kun je veel en veel beter een 2e hands uitzoekenquote:Op zondag 13 december 2009 20:01 schreef sigme het volgende:
Hoi
Vanuit Recreatief Wielrennen #29: met een gesmeerde ketting werd ik (terecht) hierheen doorgestuurd.
Ik heb een vraagje.
Ik overweeg om te proberen om wat te gaan crossfietsen. En ik ben geen wielrenner dus ik weet er niks van. Nou was ik een beetje aan het rondkijken op marktplaats en daar loop ik tegen een nieuwe fiets aan die er in mijn ogen best aardig uitziet (dat betekent: er staat bij dat ie geweldig is en hij glimt. Ofzo. Oftewel: ik heb geen meetcriteria.).
Kan iemand iets zinnigs zeggen over zoiets? Kost een schamele ¤199,-
[..]
Is dat voor die prijs bagger? En zo ja: is dat voor een absolute beginner erg? Zou ik beter een tweedehandsje kunnen zoeken?
Achtervering is erg fijn en handig, maar het systeem moet wel goed ontworpen zijn. De vering van de fiets die je laat zien, die zal een wipkip gedrag laten zien. Bij elke trap van de pedalen werkt de ve ing en neemt energie op die niet in de beweging gaat zitten. Energieverlies dus. De betere systemen zijn ontworpen om dit te voorkomen, maar dan ben je niet goedkoop klaar, of je moetb2dehands gaan. Maar volgeveerd is in NL niet perse nodig, tenzij je in het diepste punt van Z-Limburg woont.quote:Op zondag 13 december 2009 20:27 schreef sigme het volgende:
Dat van die achtervering, zoiets zei Wombcat ook al.
Achtervering is dus niet aan te raden? Daar was ik nooit opgekomen (wanneer is dat dan wl handig/fijn/nodig?)
Wat dan wel? Toeclips zijn levensgevaarlijk, en losse pedalen zijn ook niet alles. Niet voor niks zijn klikpedalen zo efficiënt.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:02 schreef Sjoegerd het volgende:
Beginnend mountainbiker hier
Ga als het weer wat warmer word de fiets weer op..
Zoek alleen nog een paar fijne en goed betaalbare schoenen die niet SPD zijn. Wat voor kledij gebruiken jullie voor het fietsen? Wil mezelf niet in die strakke meuk hijsen dus ik gebruik een wijde short met een t-shirt
Ik prefereer losse pedalen zodat ik gemakkelijk een voetje aan de grond kan zettenquote:Op vrijdag 18 december 2009 11:11 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat dan wel? Toeclips zijn levensgevaarlijk, en losse pedalen zijn ook niet alles. Niet voor niks zijn klikpedalen zo efficiënt.
Ik rij alleen maar in strakke meuk, dus ik kan je niet adviseren over wijde kleding. Daarmee blijf je alleen maar hangen in dichte struikjes
Dan begin je toch gewoon met een goed geprofileerd platformpedaal ? (een beetje zoals BMX-pedalen, lekker ruw voor goede grip)quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:21 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Ik prefereer losse pedalen zodat ik gemakkelijk een voetje aan de grond kan zetten.
Het punt is, ik fiets nu met lompe skateschoenenquote:Op vrijdag 18 december 2009 11:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan begin je toch gewoon met een goed geprofileerd platformpedaal ? (een beetje zoals BMX-pedalen, lekker ruw voor goede grip)
Later nog eens omschakelen naar klikpedalen kan altijd nog. Daarmee oefenen doe je op een lekker zacht grasveldje, en heb je echt zo onder de knie.
Vooral bergop schiet je effectiviteit omhoog, omdat je nu ook aan je pedalen kan trekken.
Is maar net wat je doet. Ik rijd freeride en zweer bij mn nike SB'squote:Op vrijdag 18 december 2009 11:32 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Het punt is, ik fiets nu met lompe skateschoenen.. En dat staat zo oncharmant
Tja hier valt alleen cross country te fietsenquote:Op vrijdag 18 december 2009 11:59 schreef x3ro het volgende:
[..]
Is maar net wat je doet. Ik rijd freeride en zweer bij mn nike SB's
Kun je beter als je dan toch daar bent, richting Vaals gaan. Daar heb je die "berg" waar ook t 3landenpunt is met leuke afdalingenquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:02 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Tja hier valt alleen cross country te fietsen.. Ga van de zomer in Limburg rond Valkenburg/Schin op Geul fietsen denk ik.
Waarschijnlijk staan we bij Schin op Geul op de campingquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:16 schreef x3ro het volgende:
[..]
Kun je beter als je dan toch daar bent, richting Vaals gaan. Daar heb je die "berg" waar ook t 3landenpunt is met leuke afdalingen
Daar hoef je niet pro voor te zijn. Je proheid ligt meer aan het tempo waar je het mee doet daarquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:19 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Waarschijnlijk staan we bij Schin op Geul op de camping.. En ik ben geen pro downhiller dus moet makkelijk beginnen
.. Heb hier in de regio al wel kleine heuveltjes gehad, maar kan ze telkens niet meer terugvinden
.. Ga denk ik straks maar even het dorp in naar de fietsenkledingzaak. Beetje rondneuzen
Schin op Geul is niet zo grootquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:25 schreef x3ro het volgende:
[..]
Daar hoef je niet pro voor te zijn. Je proheid ligt meer aan het tempo waar je het mee doet daarZou het toch eens proberen dan
Waar ergens in Schin op Geul. Ben best bekend daar
Dat t niet groot is weet ik. Mn pa komt daar vandaanquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:46 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Schin op Geul is niet zo groot.. Ben er al vaak genoeg geweest daar in de regio toen ik klein was. Grote kans dat we op de Vinkenhof staan
Is daar trouwens te amateur downhillen met een niet geveerd achterwiel?quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:55 schreef x3ro het volgende:
[..]
Dat t niet groot is weet ik. Mn pa komt daar vandaan
Maar laat anders wat weten tegen die tijd, kom ik anders wel af met mn DH ragbak
Dus in principe kan het met mijn DC's primaquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:11 schreef fs180 het volgende:
Dh met een hardtail is niet echt lekker, maar het kan.. Heb je wel meer techniek nodig. Qua schoenen; Vans met honingraad profiel!
Strakke kleding vertik ikquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:35 schreef fs180 het volgende:
Zelfs slippers kunnen. Maakt alleen voor jezelf een verschil, sommige schoenen hebben een zachte zool met een passend profiel (voorbeeldje zijn dus oude model vans) andere weer niet. Op Dritypages was er een topic over, nike en vans werden meeste gebruikt, maar daar zitten merendeel street dirt en dh rijders, meestal hebben die geen klikkers. Plus dat je geen strakke kleding aantrekt om daarna skateschoenen eronder aan te trekken
Ik heb hele tijd FR en DH gereden op een hardtail liefjequote:Op vrijdag 18 december 2009 14:11 schreef fs180 het volgende:
Dh met een hardtail is niet echt lekker, maar het kan.. Heb je wel meer techniek nodig. Qua schoenen; Vans met honingraad profiel!
Wat voor Speci heb je? Rockhopper achtig iets? Of zo'n P series dirt fietsje?quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:58 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Is daar trouwens te amateur downhillen met een niet geveerd achterwiel?.. Wil mijn Specialized wel heelhouden namelijk
Ik rijd altijd met Nike SB Gibson(jah die roze!), 3 kwart winter camo broek, scheenbeschermers en een TLD jerseyquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:44 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Strakke kleding vertik ik.. Ik heb gefietst met een afgeknipte baggy broek
, ga denk ik een 3/4 model kopen voor de zomer ofzo. Tshirt en skateschoenen aan en gaan met die hap
... T is dat ik hier niet kan downhillen anders deed ik dat wel telkens denk ik
.. Maarja gewoon fietsen is ook lekker
Hardrock Compquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:45 schreef x3ro het volgende:
[..]
Wat voor Speci heb je? Rockhopper achtig iets? Of zo'n P series dirt fietsje?
3 kwart camo is wel een idee jaquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:46 schreef x3ro het volgende:
[..]
Ik rijd altijd met Nike SB Gibson(jah die roze!), 3 kwart winter camo broek, scheenbeschermers en een TLD jersey![]()
Strakke fietsoutfits
Na 1 keer van van die flats met pinnetjes te zijn afgegleden denk ja daar wel anders overquote:Op vrijdag 18 december 2009 14:51 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Hardrock Comp
[..]
3 kwart camo is wel een idee ja... Beschermers doe ik niet aan
Mietje, ik kan de litteken op mijn beide benen nieteens meer tellenquote:Op vrijdag 18 december 2009 15:26 schreef x3ro het volgende:
[..]
Na 1 keer van van die flats met pinnetjes te zijn afgegleden denk ja daar wel anders over
Die dingen eten je schenen zowat
Hoef gewoon niet weer overal bloed overheenquote:Op vrijdag 18 december 2009 18:11 schreef fs180 het volgende:
[..]
Mietje, ik kan de litteken op mijn beide benen nieteens meer tellen
Nog nooit aan gedachtquote:Op vrijdag 18 december 2009 18:36 schreef fs180 het volgende:
Jep.. Ben soms wel blij dat het niet midden in de stad gebeurd, laatste keer deed het echt goed pijn, stond ik beetje in de bushbush te schreeuwenMisschien precies op een zenuw ofzo.
Heb nergens last van. Moet gewoon geen pauperzooi voor 2 tientjes halenquote:Op vrijdag 18 december 2009 20:21 schreef fs180 het volgende:
Ach die keer dat het gebeurd.. Ga ik geen vrijheid voor opofferen.
Ik fiets met een setje Dainese Carbon Core handschoentjesquote:
Sowieso 9 versnellingen is zatquote:Op vrijdag 18 december 2009 21:36 schreef Sjoegerd het volgende:
Trouwens. Met gewone niet-fiets handschoenen op de mountainbike proberen te schakelen is best crap
Nooit echt problemen mee. En die carbon stukken hebben mijn knokkels toch al meermaals beschermd onderhandquote:Op vrijdag 18 december 2009 20:59 schreef fs180 het volgende:
Niet te warm? Ik heb semi gaas spul en alleen met dit soort weer is dat fris. Ik rij vooral met mooi weer/zomer, en de meeste handschoenen worden dan een zwembad.
Zulke dus:
[ afbeelding ]
24 stuks is hier wel lekker in de bossen andersquote:Op vrijdag 18 december 2009 21:47 schreef x3ro het volgende:
[..]
Sowieso 9 versnellingen is zat
[..]
Nooit echt problemen mee. En die carbon stukken hebben mijn knokkels toch al meermaals beschermd onderhand
9quote:Op vrijdag 18 december 2009 21:53 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
24 stuks is hier wel lekker in de bossen anders
De grootste is nog wel eens handig met lange rechte stukken over de hei of van die ellenlange bospaden. Of natuurlijk stukken verhardquote:Op vrijdag 18 december 2009 22:38 schreef fs180 het volgende:
Ik gebruik ook maar één blad. Alleen als je veel wilt klimmen is het handig.
Gewoon "normaal" ermee mountainbiken is ook niet bepaald een pretje met die van mij door zn gewicht van 25 kiloquote:Op vrijdag 18 december 2009 22:40 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
De grootste is nog wel eens handig met lange rechte stukken over de hei of van die ellenlange bospaden. Of natuurlijk stukken verhard
Hok! Ik zit rond de 17quote:Op zaterdag 19 december 2009 12:32 schreef x3ro het volgende:
[..]
Gewoon "normaal" ermee mountainbiken is ook niet bepaald een pretje met die van mij door zn gewicht van 25 kilo(komt nog een kilo bij met de nieuwe dualcrown vork deze maand
)
Dat is dan wel met een zwaar frame, een set doubletrack velgen en nog ander zwaar en hufterproof spulquote:
Heuvelaf, dus hoe meer gewicht des te sneller op snelheidquote:Op zaterdag 19 december 2009 18:22 schreef x3ro het volgende:
[..]
Dat is dan wel met een zwaar frame, een set doubletrack velgen en nog ander zwaar en hufterproof spul
Het is immers toch maar om berg af te gaan
Jij snapt tquote:Op zaterdag 19 december 2009 18:24 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Heuvelaf, dus hoe meer gewicht des te sneller op snelheid
Heeft meer dan een week geduurd vanwege kerstdrukte bij de postquote:hi Martijn,
the letter has arrived ! i will send away your small parts tomorrow to your adress in holland !
if you have any questions regarding the assembly please call, one hint : if you do not have trouble getting the lever between the washers/in the frame you don´t use enough washers. it should not be possible to move the lever sideways on the screws/in the frame before the nuts are fastend!
the nylon washers used on the joint of the compression struts should be moveable with screws fastend !
i guess you´ll manage !
cheers, nice holidays,
volker
Maar paar keer trappen werkt beter, en dus is lichter beter, alleen bij springen is meer gewicht een stuk stabieler. Was ook de reden dat ik met bmx ben gestoptquote:Op zaterdag 19 december 2009 18:24 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Heuvelaf, dus hoe meer gewicht des te sneller op snelheid
Aangezien ik t niet voor geld doe, is de keuze van dat hufter proof materiaal gewoon om de kosten te drukken. Wel leuk dat lightweight gebeuren, maar ik gok dat van dat soort velgen bijv. het echt niet lang uithouden bij mijquote:Op dinsdag 22 december 2009 21:16 schreef fs180 het volgende:
[..]
Maar paar keer trappen werkt beter, en dus is lichter beter, alleen bij springen is meer gewicht een stuk stabieler. Was ook de reden dat ik met bmx ben gestopt
Komt goed. Maar mij kennende duurt dat vervangen van die spacers en lagers wel een tijdquote:
Wat voor iets?quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:55 schreef TheMercenary9 het volgende:
Binnenkort maar eens een leuke nieuwe fiets aanschaffen... !
Ik ben er een beetje uit geweest, ik heb mijn oude Koga nog staan maar die is rijp voor de sloop.quote:
Wat ben je er mee van plan? XC rijden?quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:48 schreef TheMercenary9 het volgende:
[..]
Ik ben er een beetje uit geweest, ik heb mijn oude Koga nog staan maar die is rijp voor de sloop.
Ik ben altijd wel liefhebber geweest van Scott en Specialized maar moet me nog even verdiepen in de huidige toppers. Budget rond de 1500, tips welkom.
Yep XCquote:Op vrijdag 25 december 2009 13:12 schreef x3ro het volgende:
[..]
Wat ben je er mee van plan? XC rijden?
Misschien een 2010 Stumpjumper Comp? De msrp zit tussen de 17 en 1800 dollarquote:
Mmm zojuist even de 2010 modellen bekeken maar ik vind ze niet zo heel gaaf (met name door het frame).quote:Op vrijdag 25 december 2009 15:11 schreef x3ro het volgende:
[..]
Misschien een 2010 Stumpjumper Comp? De msrp zit tussen de 17 en 1800 dollar
Stuk mooier dan die Specialized, maar dan ook een msrp van 3800 dollar. Misschien is een goede 2ehands een optie?quote:Op vrijdag 25 december 2009 15:45 schreef TheMercenary9 het volgende:
[..]
Mmm zojuist even de 2010 modellen bekeken maar ik vind ze niet zo heel gaaf (met name door het frame).
Mijn oog viel eerder op deze
http://scottusa.com/us_en/product/8280/44723/scale_20
Ben inderdaad even wat 2e hands types uit die scale serie aan het bekijken, ook wat gave 2009 modellen al gevonden voor een iets normalere prijs.quote:Op vrijdag 25 december 2009 15:48 schreef x3ro het volgende:
[..]
Stuk mooier dan die Specialized, maar dan ook een msrp van 3800 dollar. Misschien is een goede 2ehands een optie?
Hij is nog niet af maar het geeft je iig al een idquote:
Het probleem is volgens mij meer dat het 2 verschillende "soorten" fiets zijn. De Ghost is een echte XC bike en die Dawg is toch echt een AM bike. Maar gezien je er voornamelijk mee in België en Oostenrijk komt zou ik voor de Dawg gaan, tenzij je toch een echte XCer bent.quote:Op zaterdag 26 december 2009 19:44 schreef Tranqie het volgende:
Hey,
Ik wil graag een nieuwe mountainbike kopen en zit te twijfelen tussen 2 fietsen de Ghost amr 5900 http://www.bemibikes.nl/m(...)t-2010-art-13593.htm
of de Kona 2010 dawg deluxe http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dawgdeluxe
Wat vinden jullie de betere fiets qua merk en specificaties? Ik wil hem gebruiken of hier in de duinen te mtb' en en in voornamelijk in belgie en Oostenrijk
Mijn droomfiets is toch wel eentje van BMW(Brooklyn machine works)quote:
Een L lijkt me zelfs aan de grote kant, maar dat is moeilijk tot onmogelijk te beoordelen op een forum, welke framemaat bij jouw lichaamsbouw past. Ik ben 1M98 en rij altijd met een L frame.quote:Op zondag 10 januari 2010 12:44 schreef BountyHunter340 het volgende:
Kan iemand me adviseren over welke maat te kiezen?
Ik ben ongeveer 1.82
Ik verwacht een L frame / 21 inch?
De binnenbeenlengte is ook belangrijk voor het bepalen van de maat.quote:Op zondag 10 januari 2010 12:44 schreef BountyHunter340 het volgende:
Kan iemand me adviseren over welke maat te kiezen?
Ik ben ongeveer 1.82
Ik verwacht een L frame / 21 inch?
Deed ik het nog slechter. Zaterdag met een maatje de vaste mountainbikeroute van Nijmegen, zo'n 40 km. Allebei 4x op onze plaat gegaanquote:Op maandag 18 januari 2010 12:10 schreef thettes het volgende:
Ik heb dit tochtje zaterdag gedaan: http://www.hrtcdok.nl/Archief.aspx?nID=256
Was een stuk zwaarder dan de 50 op texel, puur en alleen door de sneeuw. Gelukkig "maar" 1 keer gevallen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |