vriendelijk is anders...quote:
dat vind jijquote:Op maandag 10 augustus 2009 18:54 schreef hipy123 het volgende:
[..]
vriendelijk is anders...![]()
Een batterygrip is voor 2 of meer accu's, waardoor je hogere capaciteit heb en er langer mee kan doen voor je moet wisselen. als je journalist/pers fotograaf ben heb je die tijd maby niet. dan is het handig, anders vind ik het alleen maar geld verspilling. tenzij je handen tering groot zijn.
ik heb t niet over het optillen aan de cameraquote:Op maandag 10 augustus 2009 19:00 schreef hipy123 het volgende:
dat vind ik ja....![]()
ja zware lens maar vooral een zware lens optillen aan je camera, daar gaat je bajonet(als ik het goed schrijf)
Wij hebben het over grote lenzenquote:Op maandag 10 augustus 2009 17:34 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Of je moet facking grote dikke handen hebben....heb eenzelfde combinatie met de 350d + 70-300 IS USM, maar ik mis absoluut geen grip.
quote:Op maandag 10 augustus 2009 17:34 schreef Rutgerr het volgende:
Of je moet facking grote dikke handen hebben....heb eenzelfde combinatie met de 350d + 70-300 IS USM, maar ik mis absoluut geen grip.
Okay, ik heb toch vast niet de kleinste handen, maar ik ben het absoluut niet eens met bovenstaande opmerkingen. Ik heb 2 Canon body's, een 300D en een 50D en op beide heb ik een grip. En in beide gevallen is het niet vanwege de extra batterijcapaciteit. Waarom dan wel? Puur vanwege het feit dat je een extra set knoppen hebt wat toch wel een behoorlijk voordeel is als je veel op portrait schiet. Ik doe redelijk wat modeshows, die duren van een half uur tot anderhalf uur en als je die tijd op portrait schiet zonder de extra knoppen die de grip levert dan hou je dat gewoon niet vol. En het is ergonomisch gewoon beter.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:54 schreef hipy123 het volgende:
Een batterygrip is voor 2 of meer accu's, waardoor je hogere capaciteit heb en er langer mee kan doen voor je moet wisselen. als je journalist/pers fotograaf ben heb je die tijd maby niet. dan is het handig, anders vind ik het alleen maar geld verspilling. tenzij je handen tering groot zijn.
Wel is 1 vast gehad? Het is volgens het principe "Once you pop, u cant stop" Als je er 1 maal 1 hebt wil je niet meer zonder.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:54 schreef hipy123 het volgende:
[..]
vriendelijk is anders...![]()
ik heb vaak geneog een 50d met een 100-400mm lens + extender in mijn handen gehad... nee ik heb nog nooit een batterygrip gehad en spreek niet uit ervaring met die dingen vast houden. maar goed , ik heb zelf totaal geen problemen met vasthouden van een zware lens.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:20 schreef Omniej het volgende:
@hipy123: sorry, maar wat voor ervaring heb jij überhaupt dan met spiegelreflexen (en grote lenzen) met/zonder grip?
Ik heb zelf nooit een grip gebruikt (op het moment ook gewoon nog niet nodig met mijn camera en lenzen), dus over het nut van zo'n grip zal ik me niet al teveel uit laten, maar eerlijk gezegd krijg ik sterk de indruk dat jij hier dingen af aan het kraken bent waarvan je totaal niet weet waar je het over hebt.
Je eerste spiegelreflex is zelfs nog in bestelling geloof ik? Hoe kun je dan in vredesnaam oordelen over het nut van zo'n grip?
lekker onderbouwde mening dan, als je enige argument is dat je journalist moet zijn om een batterygrip te kunnen gebruikenquote:Op maandag 10 augustus 2009 20:18 schreef hipy123 het volgende:
ooit gehoord van EIGEN MENING over die dingen?.....
Dan begrijp ik het uiteraard wel en zou ik het zelf ook absoluut overwegen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:13 schreef Marc H het volgende:
[..]
Wij hebben het over grote lenzenZet eens een 100-400L of sigma's (1)50-500 erop, Zelfs met een 40D als body, mis je die grip echt.
Ik claim geen pro te zijn en ik ken het nut van grips heus wel anders zou ik niet gereageerd hebben.quote:Maar goed, ik snap wel waar de opmerkingen vandaan komen. Tegenwoordig ben je al een pro als je foto's maakt door eenvoudig weg te kijken door de zoeker, in plaats van via de display...
Uiteraard heb ik daarvan gehoord. Het enige wat ik me afvraag is waar zo'n mening op gebaseerd is.quote:Op maandag 10 augustus 2009 20:18 schreef hipy123 het volgende:
over de ervaring van het vasthouden kan ik niet oordelen!!!!!
Is toch niet zo vreemd?quote:batterygrip is alleen waneer je geen tijd heb om accu te wissele
Hoe kan je een (gefundeerde) mening hebben als je er nog nooit mee gefotografeerd hebt?quote:Op maandag 10 augustus 2009 20:18 schreef hipy123 het volgende:
[..]
ik heb vaak geneog een 50d met een 100-400mm lens + extender in mijn handen gehad... nee ik heb nog nooit een batterygrip gehad en spreek niet uit ervaring met die dingen vast houden. maar goed , ik heb zelf totaal geen problemen met vasthouden van een zware lens.
ik ben totaal niet aan het kraken, ik zeg alleen dat persfotograven bijv het nodig hebben voor lange tijden zonder tijd voor wisselen. over het grip zelf heb ik geen ervaring.
over de ervaring van het vasthouden kan ik niet oordelen!!!!!
@Omniej wat is dit nou voor opmerking, ja mijn eerste EIGEN spiegelreflex. zegt dat dat ik er meer mee fotografeer, ik fotografeer al vanaf 2005! geen heel ervaren, waar baseer je dat op? denk je dat het makkelijk is een foto van een hagedis in een muur te maken terwijl je balanceert op 2 stenen en niet probeert in de modder te stappen? onzin of niet?quote:over de ervaring van het vasthouden kan ik niet oordelen!!!!!
quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:37 schreef hipy123 het volgende:
@Xcalibur ooit gehoord van lezen???
[..]
@Omniej wat is dit nou voor opmerking, ja mijn eerste EIGEN spiegelreflex. zegt dat dat ik er meer mee fotografeer, ik fotografeer al vanaf 2005! geen heel ervaren, waar baseer je dat op? denk je dat het makkelijk is een foto van een hagedis in een muur te maken terwijl je balanceert op 2 stenen en niet probeert in de modder te stappen? onzin of niet?
@Marc H ik kan toch een mening hebben uit info die ik heb geleerd van internet/tijdschriften etc dat ik lees?
als ik vind dat ik de extra knoppen niet nodig heb, geen hogere capaciteit en een ander soort grip, dan mag ik dat toch vinden of moet ik er dan eerst 1 in mijn handen gehad hebben?
quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:18 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
[..]
Okay, ik heb toch vast niet de kleinste handen, maar ik ben het absoluut niet eens met bovenstaande opmerkingen. Ik heb 2 Canon body's, een 300D en een 50D en op beide heb ik een grip. En in beide gevallen is het niet vanwege de extra batterijcapaciteit. Waarom dan wel? Puur vanwege het feit dat je een extra set knoppen hebt wat toch wel een behoorlijk voordeel is als je veel op portrait schiet. Ik doe redelijk wat modeshows, die duren van een half uur tot anderhalf uur en als je die tijd op portrait schiet zonder de extra knoppen die de grip levert dan hou je dat gewoon niet vol. En het is ergonomisch gewoon beter.
Daarbij kost de grip voor de 50D zo'n 170 euro, dat heb ik er graag voor over. En nee, ik verdien niks aan mijn hobby, dus het is geen investering die ik terug verdien met inkomsten, ik verdien het terug door comfortabeler te fotograferen en door minder last te hebben van pijnlijke gewrichten.
Had ik trouwens al verteld dat het extra gewicht voor een betere balans zorgt, zeker als de lens wat zwaarder is? Tuurlijk, de combinatie wordt zwaarder, maar wel beter te hanteren.
Maar goed, ik snap wel waar de opmerkingen vandaan komen. Tegenwoordig ben je al een pro als je foto's maakt door eenvoudig weg te kijken door de zoeker, in plaats van via de display...
Het is met die cropsensoren een beetje raar gesteld, met een 50mm krijg je een gebruikte beeldhoek van zo'n 30o , voor het overige blijft het een 50mm dus eigenlijk te kort voor mooie portretfotografie(op korte afstand wordt dat nogal snel neuzenfotografie).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:14 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Is er iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over deze lenzen, zijn er (betere) alternatieven in dezelfde prijsklasse (of lager uiteraard).
In filmpjestijd gold de 50mm niet als ideale portretlens. Je zit namelijk met een 50mm te dicht op je model waardoor je een nogal onaangename perspectief kunt krijgen (van die dikke neuzen en hapsnuiten en zo)quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:58 schreef Xcalibur het volgende:
@Ouwesok:
Ik had begrepen dat 50mm op een analoge camera de 'beste' portretlens zou zijn? Omdat deze min of meer dezelfde hoek heeft als het menselijk oog en daardoor het meest natuurlijk oogt? In dat geval zou een 35mm op een cropfactor van 1,5 dus de beste optie zijn. Kennelijk is dat dus niet zo?
Qua beeldhoek zit er geen verschil tussen de 50mm van een zoom of een 50mm vastbrandpunt. In de praktijk is die vastbrandpunt echter gewoon zichtbaar scherper dan de zoom(relatief eenvoudige constructie) maar hij is vooral veel lichtsterker waardoor je hem veel nauwkeuriger kunt instellen. De grotere volle opening geeft je meer speelruimte met je scherptediepte en achtergrondweergave.quote:Wat ik me verder afvraag: zit er nou verschil tussen een zoomlens die je op 50mm instelt en een 50mm prime? Ik snap dat de prime een kleiner diafragma heeft, maar zit er qua beeld nog verschil in zeg maar?
bigma? bedoel je sigma? Ik gebruik die lens iig echt niet om er interessant uit te willen zien, verre van.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:14 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
erg leuk dat mensen hun mening baseren met een bigma.... dat is echt zo'n compensatie lens voor mensen die niet weten wat ze willen maar er interessant uit willen zien... kwaliteit is niet belangrijk, als het maar groot is.
liefst nog een converter 2.0 er bij, want als je toch al je beeld aan het vernaggelen bent kan het toch niet slechter.
Bigma is de bijnaam voor de 50-500 (?) van Sigma, hoewel ik me in de millimeters kan vergissen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 14:06 schreef hipy123 het volgende:
[..]
bigma? bedoel je sigma? Ik gebruik die lens iig echt niet om er interessant uit te willen zien, verre van.
Is het dan niet gewoon slimmer om door te sparen voor een 1.8/85 mm als die beter is voor portretten?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:53 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het is met die cropsensoren een beetje raar gesteld, met een 50mm krijg je een gebruikte beeldhoek van zo'n 30o , voor het overige blijft het een 50mm dus eigenlijk te kort voor mooie portretfotografie(op korte afstand wordt dat nogal snel neuzenfotografie).
Het handigste aanvalsplan lijkt me het aanschaffen van toch die 1.8 om voordelig aan het instituut 50mm te wennen. Blijkt ie inderdaad te kort voor portret, dan kun je er later nog een 85mm bij aanschaffen en heb je altijd die 1.8/50 nog achter de hand voor het geval dat. Blijkt ie precies naar jouw wensen te zijn, dan doe je aan die 1.4 ook nog geen miskoop en slijt je die 1.8 aan iemand die er nog niet uit is.
Thanks, duidelijk verhaalquote:
Je neemt beter een 70-200, die is tenminste nog bruikbaar (f2.8) als je binnen wil fotograferen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 15:20 schreef Zjummie het volgende:
Nikon komt o.a. met een vernieuwde 18-200mm. Zie o.a.
http://www.fotografie.nl/(...)bjectieven-vernieuwd
Nou sta ik eigenlijk op het punt om de (oude) 18-200 aan te schaffen, maar ga nu twijfelen. De nieuwe komt in september op de markt, adviesprijs ¤ 949,--. Belachelijk hoge prijs voor -in mijn ogen- weinig vernieuwingen.
Een nieuwe coating en een lock-knop zijn volgens mij de enige aanpassingen.
Denken jullie dat de prijs van de nieuwe versie snel zal dalen ? Of zou het oude model nu in de uitverkoop gaan zodra de nieuwe uitkomt ?
Ofwel: nu het oude model aanschaffen of nog even wachten ? Dank voor het meedenken.
Hij zegt dat ie de 18-200VRII al rete duur vind. Laat staan die 70-200.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je neemt beter een 70-200, die is tenminste nog bruikbaar (f2.8) als je binnen wil fotograferen.
Ik heb al een 80-200 2.8quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je neemt beter een 70-200, die is tenminste nog bruikbaar (f2.8) als je binnen wil fotograferen.
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geweldig, vergelijk een Nikkor AF-D 80-200mm F 2.8 met een Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VRquote:
1. Ja, ik vergelijk ze graag.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:37 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
[..]
Geweldig, vergelijk een Nikkor AF-D 80-200mm F 2.8 met een Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR
Gladiool.
Als die inderdaad gaat dalen in prijs zal dat absoluut de moeite waard zijn om nog even te wachten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:14 schreef Noxa het volgende:
[..]
Hij zegt dat ie de 18-200VRII al rete duur vind. Laat staan die 70-200.
Ik zou gewoon de ouder 18-200 nemen. Die is al prima. En gaat nu zeker in prijs zakken.
Dat kan slim zijn als je weet wat je ervan mag verwachten en of dat bruikbaar is binnen jouw fotografie. Als je daar nog niet helemaal uit bent is een 1.8/50 een hele goeie aanschaf omdat er naast portret nog veel meer mee kan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 14:52 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
[..]
Is het dan niet gewoon slimmer om door te sparen voor een 1.8/85 mm als die beter is voor portretten?
Dank je!quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:41 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat kan slim zijn als je weet wat je ervan mag verwachten en of dat bruikbaar is binnen jouw fotografie. Als je daar nog niet helemaal uit bent is een 1.8/50 een hele goeie aanschaf omdat er naast portret nog veel meer mee kan.
Gewoon lekker uit de losse pols schieten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:53 schreef hipy123 het volgende:
die 4/1700 dat ding weegt 256 kilo. Dat kan toch geen enkel normaal statief dragen
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 16:49 schreef Zjummie het volgende:
[..]
1. Ja, ik vergelijk ze graag.
2. Ja, mijn 80-200d maakt net zulke mooie plaatjes als de 70-200s VR
3. Ik ga geen ¤ 1.800 neertellen voor iets dat voor mij niets toevoegt
4. Heb je nog iets te melden over de 18-200 ?
5. Zonee, ga je mond spoelen
6. Idioot
7. En nu weer OnTopic
Het schijnt inderdaad dat de 18-200 erg soft is rond 135mm. Het zal wel. Ik zie de 18-200 als een ideale aanvulling voor weekendjes weg. Dat de lens uitzakt: so what.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 23:47 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
in 1 post het hebben over de 70-200vr, en de 80-200 en de 18-200![]()
had de 18-200 niet een erg raar stuk in zijn focus? iets met kan verschillen of je max 135 of max 200mm haalt ?
iets over als je er mee rond loopt dan zakt de lens uit......
verder de 70-200vris zijn geld meer waard als de 80-200
De oude daalde ook enorm in prijs, de nieuwe zal niets anders doen. Wacht 12 maanden en hij kost 2/3e van de intro prijs (is wel afhankelijk van zijn populariteit).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 15:20 schreef Zjummie het volgende:
Nikon komt o.a. met een vernieuwde 18-200mm. Zie o.a.
http://www.fotografie.nl/(...)bjectieven-vernieuwd
Nou sta ik eigenlijk op het punt om de (oude) 18-200 aan te schaffen, maar ga nu twijfelen. De nieuwe komt in september op de markt, adviesprijs ¤ 949,--. Belachelijk hoge prijs voor -in mijn ogen- weinig vernieuwingen.
Een nieuwe coating en een lock-knop zijn volgens mij de enige aanpassingen.
Denken jullie dat de prijs van de nieuwe versie snel zal dalen ? Of zou het oude model nu in de uitverkoop gaan zodra de nieuwe uitkomt ?
Ofwel: nu het oude model aanschaffen of nog even wachten ? Dank voor het meedenken.
eenschquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 23:47 schreef PKfotografie het volgende:
verder de 70-200vris zijn geld meer waard als de 80-200
Mee eens, ik wacht sowieso de reviews af. Je zegt dat er meer veranderingen zijn, in de persberichten lees ik toch alleen over de coating en de lock-knop. Welke veranderingen doel je op ?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:24 schreef Shark.Bait het volgende:
Anderzijds krijg ik het idee dat je die 2 aanpassingen niet veel vind, maar je hebt ze nog niet ervaren. Dat is hetzelfde als jij als Adam zijnde Eva zou afkraken alleen omdat de enige veranderingen 2 tieten en een kut zijn.
Wacht de reviews af of ga het tzt zelf ervaren zou ik zeggen-wie weet wit je het plafond bij het ervaren van deze twee veranderingen (er zijn er meer, daar niet van)
Hier kan ik weinig mee. Kun je dat uitleggen ? Of wellicht een linkje ?quote:En een probleem met de Nikon 18-200, hij is eigenlijk maar 18-135, alleen als je op "oneindig" focusd is hij daadwerkelijk 200mm; dat heeft te maken met de constructie van de lenzen in het objectief.
Je beeldspraak is weer ongeëvenaard Shark.Bait. Chapeau!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:24 schreef Shark.Bait het volgende:
Dat is hetzelfde als jij als Adam zijnde Eva zou afkraken alleen omdat de enige veranderingen 2 tieten en een kut zijn.
Vrij cruciaal voor je keuze is de vraag in hoeverre je aan dat stukje groothoek gehecht bent. Zit je met je huidige standaardzoom meestal op het lange stuk te werken, dan komen de beide andere optiekjes in beeld en kun je voor die incidentele keer groothoek gewoon die plastic standaardzoom erop gooien die in het groothoekgedeelte nog best aardig presteert.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:39 schreef SnuggLe het volgende:
Ik denk dat ik eruit ben in wat ik wil gaan aanschaffen. Vergelijking gemaakt tussen 3 lensjes:
Heb nu de simpele kitlens 18-55, de plastic fantastic 50mm/1.8 en een 70-300mm.
1. Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 829 euro
Voordelen: zelfde bereik als nu (stukje 17-24: wideangle), lichtsterk, IS, goedkooptste
Nadelen: zelfde bereik als nu (niets bovenop de 55)
2. Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM 999 euro
Voordelen: extra zoomstuk tot 105 mm, klein en licht, IS (Image Stabiliser)
Nadelen: niet lichtsterk (‘maar’ 4.0)
3. Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM 1149
Voordeel; lichtsterk
Nadeel: zwaar, prijs (duurste)
Ik denk dat ikvoor de 1e of 2e toch zou gaan, gezien oa ook de grootte en hoe zwaar het ding is.
En dan toch voor 1 want die is en goedkkoper, en heeft het wide-angle stukje (ik heb geen full frame) en is 2.8.
Iemand die me op andere gedachten kan/wil brengen? Tegenspraak gewenst!
Tegen de tijd dat je genoeg verdiend met fotografie om jezelf een digitale kleinbeeld kunt veroorloven kun ook wel een 24-105 betalen, zonde om nu een stuk glas te kopen dat niet prettig werkt op crop omdat je in je achterhoofd hebt dat je ooit misschien in de toekomst een kleinbeeld gaat aanschaffen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:53 schreef muzas het volgende:
Ik denk dat je voor die 170 euro meer, veel meer plezier gaat beleven van die 24-105. Ja je gaat een stuk groothoek missen. Maar als je ooit overgaat op fullframe is 24 wijd zaten hoef je die 17-55 niet te verkopen.
Of je koopt er een leuke groothoek bij later.
Mocht het bereik toch doorslaggevend te zijn, kijk dan ook een naar de tamron 17-50 f2.8. Is 500 euro goedkoper dan de 17-55 van canon, maar de plaatjes zijn zeker niet 500 euro slechter(ik heb m zelf ook
)
Ik kan je vertellen dat de 24-105 pri-ma werkt op een crop. Je mist wat groothoek ja, maar daar zijn andere oplossingen voor. Die 24-105 is een wereldlens, en lekker veelzijdig. Ook op een crop heel erg bruikbaar.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:13 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat je genoeg verdiend met fotografie om jezelf een digitale kleinbeeld kunt veroorloven kun ook wel een 24-105 betalen, zonde om nu een stuk glas te kopen dat niet prettig werkt op crop omdat je in je achterhoofd hebt dat je ooit misschien in de toekomst een kleinbeeld gaat aanschaffen.
ja ok, maar dat is de 24-70 ookquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:17 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat de 24-105 pri-ma werkt op een crop. Je mist wat groothoek ja, maar daar zijn andere oplossingen voor. Die 24-105 is een wereldlens, en lekker veelzijdig. Ook op een crop heel erg bruikbaar.
Hoezo, niet prettig werkt op crop?? ik gebruik de 24-105 op mijn 40D en vind het een wereldlens. scherp, snelle af, en een fijne IS. Als ik groothoek wil, wil ik ook echt groothoek, en gebruik ik wel mijn 10-20 Sigma. (zeer sporadisch.) Het hangt er gewoon vanaf wat je je wil gaan fotograferen of een bereik handig is op een bepaalde camera. Niet de notie die sommige hebben dat een bepaalde lens voor full frame is of voor crop formaat.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:13 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat je genoeg verdiend met fotografie om jezelf een digitale kleinbeeld kunt veroorloven kun ook wel een 24-105 betalen, zonde om nu een stuk glas te kopen dat niet prettig werkt op crop omdat je in je achterhoofd hebt dat je ooit misschien in de toekomst een kleinbeeld gaat aanschaffen.
Die 24-105 ga je geen spijt van krijgen. Echt niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:59 schreef SnuggLe het volgende:
Ik fotografeer een beetje 'huis-tuin-en-keuken'. Soms binnen, soms buiten, voornamelijk op vakantie. Gewicht/grootte vind ik daarom op zich ook wel een belangrijke factor overigens. Ik heb een externe flitser en evt de 50mm/1.8 mocht ik echt veel licht nodig hebben. Dus F2.8 is niet perse nodig volgensmij.
Daarom twijfel tussen de 17-55 en 24-105, waar ik naar de laatste neig (en dan de oude 18-55 in de tas erbij stop).
bij huis tuin en keuken, komt bij mij de vraag boven drijven wat is er mis met die 18-55quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:59 schreef SnuggLe het volgende:
Ik fotografeer een beetje 'huis-tuin-en-keuken'. Soms binnen, soms buiten, voornamelijk op vakantie. Gewicht/grootte vind ik daarom op zich ook wel een belangrijke factor overigens. Ik heb een externe flitser en evt de 50mm/1.8 mocht ik echt veel licht nodig hebben. Dus F2.8 is niet perse nodig volgensmij.
Daarom twijfel tussen de 17-55 en 24-105, waar ik naar de laatste neig (en dan de oude 18-55 in de tas erbij stop).
nee maar waarom 1000 euro uitgeven voor huis tuin en keuken fotografiequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:00 schreef muzas het volgende:
[..]
Die 24-105 ga je geen spijt van krijgen. Echt niet.
nee dan 850 voor die 17-55?? Wij gaan toch niet over het budget? dat mag die user zelf uitzoeken. Van die drie lenzen die genoemd zijn zou ik de 24-105 op mijn camera schroeven.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
nee maar waarom 1000 euro uitgeven voor huis tuin en keuken fotografie
Nee, wij gaan niet over het budget.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:12 schreef muzas het volgende:
nee dan 850 voor die 17-55?? Wij gaan toch niet over het budget? dat mag die user zelf uitzoeken. Van die drie lenzen die genoemd zijn zou ik de 24-105 op mijn camera schroeven.
Hoezo advies? Hij komt toch zelf met een lijst van 3 lenzen in de prijsrange van 829 tot 1149 euro...quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:28 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Nee, wij gaan niet over het budget.
Maar als hij een lens voor 'huis tuin en keuken gebruik' zoekt, is die 1000 euro geen goed advies...
Leuke discussie hierquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:00 schreef Xcalibur het volgende:
Voor huis tuin en keuken gebruik is het totaal onzinnig om lenzen van 1000,- euro te gaan kopen, daar is weinig onduidelijks aan. Dat hij zelf die lenzen kiest is:
- omdat hij geen idee heeft wat hij zoekt
- omdat hij stiekem geen huis tuin en keuken fotograaf is
Als hij geen idee heeft wat hij zoekt is die 18-55 een prima advies.
Als hij stiekem geen huis tuin en keuken fotograaf is zijn zijn keuzes prima, maar dan is zijn uitleg verkeerd
In dat geval zou ik persoonlijk de 24-70 nemen ipv de 24-105...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:31 schreef SnuggLe het volgende:
Ja als ik echt geld over zou hebben EN er veel meer mee zou doen zou ik de 17-40 aanschaffen en de 24-105 en 70-200, maar dan meteen een full format body erbij. Maar daar heb ik de middelen zeker nog niet voor.
Waarom?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:48 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
In dat geval zou ik persoonlijk de 24-70 nemen ipv de 24-105...
Oeh, mooi, maar dan zou ik zeker nog even afwachten met investeren, omdat je daar waarschijnlijk met technische bank cameras gaat leren werken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:31 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Leuke discussie hier![]()
Huis-tuin-en-keuken ja, maar ik wil in februari starten met een opleiding van de Fotoacademie in Rotterdam.
F2.8quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom?
Hij scoort in testen helemaal niet overtuigend.
Bij FredMiranda scoort-ie anders beter dan de 24-105. Zie http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=295&sort=7&cat=27&page=1 en http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=5&sort=7&cat=27&page=1quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom?
Hij scoort in testen helemaal niet overtuigend.
En om dan maar antwoord te geven op je vraag: het enige wat we je hier zien doen is paraderen met je 5dMKII, 24-105, 50mm 1.4 en je 17-40 en iedereen maar het advies geven die te kopen. Allemaal leuk, lief en aardig en ik snap best wel dat je verzot bent op je L-meuk, maar denk ook even een keer mee met mensen. Niet iedereen is van plan zoveel geld in zijn fotografie te stoppen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is dit nu meta- ironie?
Im ernst
Die 24 105 is een prettig objectief.
Heb hem op mijn 5D mrk II, en het is eigenlijk mijn altijd erop objectief, heb ook de sigma 50mm 1.4 en de Canon 17-40
En technische bank camera's bestaan niet hoor. Het is een technische cam en dat is gelijk een heel ander soort cam dan een DSLR. Waarom zou-ie dan moeten wachten met investeren?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Oeh, mooi, maar dan zou ik zeker nog even afwachten met investeren, omdat je daar waarschijnlijk met technische bank cameras gaat leren werken.
Als je dat nog moet vragen, zou ik me eens gaan verdiepen in de werkwijze van diafragma's en zo....quote:
Meen je dit serieus? Moet ik echt uitleggen waarom een dikke stop extra een voordeel kan zijn?quote:
Bij Photozone en Colorfoto niet, en eerlijk gezegd vertrouw ik Colorfoto het meestquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:29 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Bij FredMiranda scoort-ie anders beter dan de 24-105. Zie http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=295&sort=7&cat=27&page=1 en http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=5&sort=7&cat=27&page=1
Dat is net zoiets als denken dat een versterker met meer watt beter is dan eentje met minderquote:Daarnaast is het een F2.8-objectief ipv F4 en dat werkt toch net even wat beter.
Oh en dan is de 2.8 24-70 wel een goede keuze?quote:En om dan maar antwoord te geven op je vraag: het enige wat we je hier zien doen is paraderen met je 5dMKII, 24-105, 50mm 1.4 en je 17-40 en iedereen maar het advies geven die te kopen. Allemaal leuk, lief en aardig en ik snap best wel dat je verzot bent op je L-meuk, maar denk ook even een keer mee met mensen. Niet iedereen is van plan zoveel geld in zijn fotografie te stoppen.
Denk ik niet, lichsterkte in getal is leuk en aardig, maar het zegt eigenlijk net zo weinig als megapixelsquote:En technische bank camera's bestaan niet hoor. Het is een technische cam en dat is gelijk een heel ander soort cam dan een DSLR. Waarom zou-ie dan moeten wachten met investeren?
[..]
Als je dat nog moet vragen, zou ik me eens gaan verdiepen in de werkwijze van diafragma's en zo....
Nee, ik zeg dat een stop extra niet zoveel zegt als de optiek verder niet zo goed is. Een Sigma 1,4 50mm en een Canon 1,4 50mm leveren bij volle opening ook heel verschillende resultaten.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:39 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Moet ik echt uitleggen waarom een dikke stop extra een voordeel kan zijn?
In bepaalde situaties heb ik meer aan een stop extra dan aan extra zoom-range. Concertfotografie bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat een stop extra niet zoveel zegt als de optiek verder niet zo goed is. Een Sigma 1,4 50mm en een Canon 1,4 50mm leveren bij volle opening ook heel verschillende resultaten.
Ach...er zullen ongetwijfeld andere sites en reviews te vinden zijn die het tegenovergestelde beweren.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij Photozone en Colorfoto niet, en eerlijk gezegd vertrouw ik Colorfoto het meest
http://www.photozone.de/c(...)port--review?start=2
http://www.colorfoto.de/T(...)mm-L-USM_566464.html
Sure. Droom lekker verder.quote:Dat is net zoiets als denken dat een versterker met meer watt beter is dan eentje met minder
Je combineert nu twee dingen die niet bij elkaar horen. De reactie van Ynske en van mij sloegen niet op de discussie 24-70 vs 24-105 maar op het feit dat je alles en iedereen maar L-meuk aan probeert te smeren lijkt het wel. En er zijn andere alternatieven voor deze range. Denk maar aan een Canon 28-105 3.5-4.5. Geen L, maar een bijzonder leuk lensje voor nog geen 300 EUR.quote:Oh en dan is de 2.8 24-70 wel een goede keuze?
Dat ben ik niet met je eens: de AF werkt met een lichtsterk objectief vaak veel prettiger en sneller dan met een objectief met waarvan het max diafragma lager ligt. Het is dus zeker iets wat je in de gaten moet houden.quote:Denk ik niet, lichsterkte in getal is leuk en aardig, maar het zegt eigenlijk net zo weinig als megapixels
http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=23,25&fullscreen=true&av=1,1&fl=50,50&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&lock=&config=/lensreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml%3F4quote:
Jij reageerde op mijn post met die reactiequote:Je combineert nu twee dingen die niet bij elkaar horen. De reactie van Ynske en van mij sloegen niet op de discussie 24-70 vs 24-105 maar op het feit dat je alles en iedereen maar L-meuk aan probeert te smeren lijkt het wel. En er zijn andere alternatieven voor deze range. Denk maar aan een Canon 28-105 3.5-4.5. Geen L, maar een bijzonder leuk lensje voor nog geen 300 EUR.
Zie link bovenquote:[..]
Dat ben ik niet met je eens: de AF werkt met een lichtsterk objectief vaak veel prettiger en sneller dan met een objectief met waarvan het max diafragma lager ligt. Het is dus zeker iets wat je in de gaten moet houden.
Zuchtquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:32 schreef PdeHoog het volgende:
Mjah...leuk linkje maar ik snap de relatie niet met de discussie of F2.8 nou beter is dan F4?
Tuurlijk, onttrek je maar aan de discussie door je onterecht beledigd te voelen. Kijk naar wat ik schreef, doe aan "begrijpend lezen" (heb je als het goed is op de basisschool geleerd) en kom dan met een reactie die wel inhoudelijk is.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je gaat schelden bekijk je het maar.
Scroll maar even terug in het topic en kijk naar de vergelijking tussen de twee standaard lenzen van Sigma en Canon.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:25 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Tuurlijk, onttrek je maar aan de discussie door je onterecht beledigd te voelen. Kijk naar wat ik schreef, doe aan "begrijpend lezen" (heb je als het goed is op de basisschool geleerd) en kom dan met een reactie die wel inhoudelijk is.
Waar heb ik het over sigma?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Scroll maar even terug in het topic en kijk naar de vergelijking tussen de twee standaard lenzen van Sigma en Canon.
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:57 schreef Noxa het volgende:
[..]
Je beeldspraak is weer ongeëvenaard Shark.Bait. Chapeau!
Ik zoek juist een Sigma 70-200 2.8 voor mijn NIkon. Issie je op zich wel goed bevallen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:26 schreef IntensiveGary het volgende:
Bij mij gaat de 70-200 2.8 van Sigma er uit ten gunste van de 70-200 F4L van Canon. Ben wel gek op de Sigma, maar met de grip en de 580EX wordt het allemaal een beetje zwaar. De 2.8 is voor mij achteraf ook helemaal niet nodig. Iets te snel gekocht dus...
Ja, als het gewicht geen probleem voor je is heb je er een wereldlens aan. Op sommige fora lees je berichten van L-fetishisten die dat ding kompleet affikken en dat is niet terecht. Tuurlijk is de 70-200 2.8 L met IS een fijnere lens. Hij kost dan ook een honderdje of 13, 14, waar de Sigma de helft kost. Qua prijs is zijn direkte concurrent de Canon 70-200 F4L(sorry, ik kan je niets vertellenover de Nikon variant, daar heb ik me nooit in verdiept) en die lenzen zijn absoluut gelijkwaardig. De Canon schijnt iets scherper te zijn, al heb ik geen klachten over de Sigma op dat gebied. De bokeh van de Sigma schijnt weer iets mooier te zijn, maar dat lijkt me een kwestie van smaak. Ik heb voldoende aan F4 dus dan ga je naar andere punten kijken, en één daarvan is het gewicht. De Sigma weegt 1340 gram en de Canon 705. Tel daar een 450D, een grip met twee accu's en een 580EXII bij op en je sjouwt je al snel een breuk. Vandaar mijn overstapquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:42 schreef joers1 het volgende:
Ik zoek juist een Sigma 70-200 2.8 voor mijn NIkon. Issie je op zich wel goed bevallen?
Ik lees er overal redelijk laaiende reviews over
Gerbuik een Sigma 70-200 f/2.8 op m'n D90. Echt een top lens. Helemaal open mist ie wat scherpte. (maar dat hebben de first party lenzen ook) Maar iets af stoppen en hij presteert top! Heb em hier naast een 24-70 f/2.8 van Sigma. Gouden combi!quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:42 schreef joers1 het volgende:
[..]
Ik zoek juist een Sigma 70-200 2.8 voor mijn NIkon. Issie je op zich wel goed bevallen?
Ik lees er overal redelijk laaiende reviews over
Bekijk de reviews op http://www.fredmiranda.com/reviews eens. Misschien dat dat je helpt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:20 schreef LordLynx het volgende:
Ik wil de kitlens van Canon (18-55IS) vervangen door iets lichtsterkers en sneller focussend.
Nu twijfel ik tussen Sigma's 18-50 F2.8 Macro en Tamron's 17-50 F2.8. Welke van deze twee is nu de beste keus? Ik lees in reviews nogal wisselende verhalen erover.
Of ik het echt slimmer gelijk voor Canon's eigen 17-55 F2,8 IS USM te gaan? Deze lens is echter wel zo'n 500 euro (of tewel 150%) duurder.
Sigma 18-50mm F2.8 EX DCquote:Op maandag 31 augustus 2009 18:58 schreef LordLynx het volgende:
Helpt niet echt aangezien 1 van de 2 er niet bij staat.
Zou ook eens naar deze kijken: Tokina AT-X 165 PRO DX 16-50 mmquote:Op maandag 31 augustus 2009 17:20 schreef LordLynx het volgende:
Ik wil de kitlens van Canon (18-55IS) vervangen door iets lichtsterkers en sneller focussend.
Hm, interessant.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:06 schreef Thracier het volgende:
[..]
Zou ook eens naar deze kijken: Tokina AT-X 165 PRO DX 16-50 mm
De Tokina ziet er inderdaad ook interessant uit maar is wel gelijk fors duurder (de Sigma en Tamron doen zo'n 330, de Tokina tegen de 500).....quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:06 schreef Thracier het volgende:
[..]
Zou ook eens naar deze kijken: Tokina AT-X 165 PRO DX 16-50 mm
meneer Snuggle,quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:59 schreef SnuggLe het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |