Nope, die werken niet met AF, maar als je ze niet wil hebben zou je me kunnen pmen met hoeveel ze moeten kosten?quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:21 schreef Timmos het volgende:
Heb weer wat gevonden, maar aangezien ik hier nog totally nerd in ben vraag ik het hier maar weer..
16 mm 2.8 Fisheye Nikkor
35 mm 2.0
55 mm 2.8 micro Nikkor + PK-13
Schijnen oude analoge lenzen te zijn, werken deze met enige mogelijkheid met AF op een D100?
De D100 heeft toch gewoon een focus motor? Moet je even kijken of dit manuele lenzen zijn of AF lenzen. Als ze geschikt zijn voor AF body's dan moet het wel kunnen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:21 schreef Timmos het volgende:
Heb weer wat gevonden, maar aangezien ik hier nog totally nerd in ben vraag ik het hier maar weer..
16 mm 2.8 Fisheye Nikkor
35 mm 2.0
55 mm 2.8 micro Nikkor + PK-13
Schijnen oude analoge lenzen te zijn, werken deze met enige mogelijkheid met AF op een D100?
De prijs was, 25 juni, érg laag.. Nu is het al aardig opgelopen, 400 euro zag ik op marktplaats geloof ikquote:Op maandag 29 juni 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
[..]
Nope, die werken niet met AF, maar als je ze niet wil hebben zou je me kunnen pmen met hoeveel ze moeten kosten?
Ik ben ook geinteresseerd geraakt in deze lens, iig qua specsquote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:50 schreef justmattie het volgende:
Hoe zeer is het aan/af te raden om een Nikor 70-300 AF-S VR 2e hands aan te schaffen?
Nieuw kopen heeft wel mn voorkeur weet je tenminste dat het goed zit, echter zijn er natuurlijk ook genoeg liefhebbers die zuinig met hun materiaal om gaat dus zou dat ook weer een (goedkopere) optie zijn.
Je kan ook prima foto's zonder VR maken hoor, mn 80-200 hou ik met de hand vast tot ongeveer 1/100s op 200mmquote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:58 schreef justmattie het volgende:
Je moet wel de VR hebben wil je zonder statief foto's maken. Is die jij hebt gezien 2e hands? Test m dan gewoon even op je camera. Zo weet je gelijk of de lens goed zoomt, de scherpstelling werkt etc.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:14 schreef Chicolate het volgende:http://forum.fok.nl/templates/foksilver/i/m/image.gif
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe lens, heb nog geen concrete plannen om er een aan te schaffen, maar verdiep me alvast een beetje in wat is er en wat kan je ermee. Macro vind ik erg interessant, maar hoe werkt dat nou, een macrolens?
- Wat is er anders aan een 50 mm F2.5 macro en een 'gewone' 50 mm F1.8, behalve dat je voor de macro 3x zoveel betaalt?
quote:lichtsterkte, scherpte, AF snelheid, functie
- Hoe komt het dat je met een macrolens 1:1 vergroting kan krijgen, en met een gewone lens niet?
quote:verschillend design
quote:En dan nog de telelenzen met macrofunctie. Snel voorbeeldje: de Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG Macro 1:2.
- Wat kan deze dat de gewone 70-300 mm niet kan?
knopje op de lensquote:dichterbij focussen
- En hoe werkt de macrostand op zo'n telelens? Moet ik dan op mn body "macro" instellen (waardoor mn filtser altijd uitklapt) of een knopje op de lens zelf of doet ie dat vanzelf?
[/quote]quote:Ik heb al lopen zoeken op internet, maar heb of de verkeerde zoekwoorden of kijk op de verkeerde plaatsen, maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden. Weet iemand hier het misschien? Ik heb niet alle oude topics doorgespit, het spijt me als het antwoord al eerder is gegeven. Of kan ik dit beter vragen in "stel een vraag aan de expert?"
[quote]quote:
Die 1.8 is een relatief eenvoudige constructie, zowel optisch als mechanisch.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:14 schreef Chicolate het volgende:
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe lens, heb nog geen concrete plannen om er een aan te schaffen, maar verdiep me alvast een beetje in wat is er en wat kan je ermee. Macro vind ik erg interessant, maar hoe werkt dat nou, een macrolens?
- Wat is er anders aan een 50 mm F2.5 macro en een 'gewone' 50 mm F1.8, behalve dat je voor de macro 3x zoveel betaalt?
- Hoe komt het dat je met een macrolens 1:1 vergroting kan krijgen, en met een gewone lens niet?
Die Sigma die je noemt heeft een prachtige macrostand waarbij je een lange telelens hebt die toch een aardige afbeeldingsmaatstaf haalt. Zowel Sigma als Tamron hebben die stand, beide optieken zijn bijzonder geschikt voor grotere insecten als sprinkhanen of vlinders. Optisch een tandje of drie minder dan een macrotele, maar voor een zoom met macro doen ze het bovengemiddeld goedquote:En dan nog de telelenzen met macrofunctie. Snel voorbeeldje: de Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG Macro 1:2.
- Wat kan deze dat de gewone 70-300 mm niet kan?
- En hoe werkt de macrostand op zo'n telelens? Moet ik dan op mn body "macro" instellen (waardoor mn filtser altijd uitklapt) of een knopje op de lens zelf of doet ie dat vanzelf?
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar ik zou niet voor een goedkope 70-300 gaan, die dingen zijn(imho natuurlijk) nergens goed voor. Behalve dat de scherpte tegenvalt is 't contrast ook niet om naar huis over te schrijven. De bouwkwaliteit is haast afwezig en meestal is de AF ook niet zo heel snel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:43 schreef Chicolate het volgende:
Heel erg bedankt voor de (uitgebreide) reactie allebei! Hier kan ik sowieso wel wat mee. Ik heb op dit moment enkel de kitlens (18-55mm IS), maar interesse in macro/meer zoom/spelen met scherptediepte en later misschien portretten, dus alles is nog mogelijk.
Mijn ervaring (Tamron op Alfa, Sigma op Canon) is dat het allemaal wel wat meevalt met die kwaliteit. Vooral de Tammy 70-300 bleek een aangename verrassing op een gestabiliseerde camera. De Sigma doet het ongeveer net zo goed op de Canons zolang je maar voor stabiliteit zorgt (éénpoot of schouderstatief doet wonderen). Probleem met de 70-300's is dat ze eigenlijk net iets te lang zijn om mee uit het losse handje te fotograferen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:54 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar ik zou niet voor een goedkope 70-300 gaan, die dingen zijn(imho natuurlijk) nergens goed voor. Behalve dat de scherpte tegenvalt is 't contrast ook niet om naar huis over te schrijven. De bouwkwaliteit is haast afwezig en meestal is de AF ook niet zo heel snel.
Die 80-200 is ook inderdaad van een hele andere categorie. Zowel bouwkwaliteit (oorlogsbestendig), maar ook het type lens is totaal anders, 200mm ligt net onder de kritieke grens van wat je uit het handje kunt vasthouden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 01:06 schreef zquing het volgende:
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik verwend ben met een 80-200 2.8. En dat ik vrijwel geen ervaring heb met 70-300. Heb ooit een keer een sigma vastgehouden maar dat was 't dan ook wel. De rest van mn impressie is dan ook gebaseerd op meningen die ik op het internet gelezen heb.
Ik heb de Canon 1000D. Wat valt volgens jou onder een 'goedkope' 70-300? En aan de ene kant kan ik erin meegaan dat je moet investeren in goed glas, dat je daar de rest van je leven profijt van hebt enzo ... maar zou ik het verschil merken? Ik heb geen dure camera die het maximale uit een dure lens kan halen, ik ben maar een beginner waarbij foto's mislukken door mijn eigen onkunde en eigenlijk heb ik ook niet zoveel geld. Kijk, L glas klinkt heel aantrekkelijk, omdat ik het dan waarschijnlijk bij een volgende camera weer kan gebruiken, maar kan ik daar niet beter mee wachten tot ik goed genoeg ben om er profijt van te hebben? Komt nog bij, ik ben nu student en leef van studiefinanciering/tijdelijke baantjes, ik heb geen 1000 euro over om een leuk stuk glas te kopen, al zou ik het wel willenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:54 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar ik zou niet voor een goedkope 70-300 gaan, die dingen zijn(imho natuurlijk) nergens goed voor. Behalve dat de scherpte tegenvalt is 't contrast ook niet om naar huis over te schrijven. De bouwkwaliteit is haast afwezig en meestal is de AF ook niet zo heel snel.
Wat doet APO dat het meerwaarde heeft? Of is dat hetzelfde als bij de 18-55 vs 18-55 IS, dat hij optisch beter bekend staat?quote:Op woensdag 8 juli 2009 00:54 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als aanvulling op de standaard 18-55zoom heb je aan zo'n Sigma (wel de APO-versie nemen) of zo'n Tamron een heerlijk alleskunnertje, het eerstvolgende alternatief is aanzienlijk prijziger.
Van achter naar voor.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:26 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Ik heb de Canon 1000D. Wat valt volgens jou onder een 'goedkope' 70-300? En aan de ene kant kan ik erin meegaan dat je moet investeren in goed glas, dat je daar de rest van je leven profijt van hebt enzo ... maar zou ik het verschil merken? Ik heb geen dure camera die het maximale uit een dure lens kan halen, ik ben maar een beginner waarbij foto's mislukken door mijn eigen onkunde en eigenlijk heb ik ook niet zoveel geld. Kijk, L glas klinkt heel aantrekkelijk, omdat ik het dan waarschijnlijk bij een volgende camera weer kan gebruiken, maar kan ik daar niet beter mee wachten tot ik goed genoeg ben om er profijt van te hebben? Komt nog bij, ik ben nu student en leef van studiefinanciering/tijdelijke baantjes, ik heb geen 1000 euro over om een leuk stuk glas te kopen, al zou ik het wel willen.
En wat zou je dan wel aanschaffen? Binnen een budget van 300 euro, een leuke telelens voor op de Canon 1000D met eventueel macrofunctie. Ik kom uit bij de Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS, de Tamron AF 70-300mm Di F/4.0-5.6 Macro 1:2 of de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro. Ik zou het werkelijk niet weten, alleen dat mn gevoel de Canon zegt omdat het Canon is, deze een of andere award gewonnen heeft en hij direct aansluit op de 18-55 mm (al is het verschil tussen 55 en 70 mm makkelijk te overbruggen door een stap naar voren of naar achteren), maar die heeft dan weer geen macrofunctie.
[..]
Wat doet APO dat het meerwaarde heeft? Of is dat hetzelfde als bij de 18-55 vs 18-55 IS, dat hij optisch beter bekend staat?
En allebei weer bedankt voor de adviezen
Vooral dat laatste. Voor bijvoorbeeld insecten heb je liever een wat langer brandpunt, je zit dan sneller buiten de vluchtafstand van de beestjes. Tevens heb je wat maar ruimte om speciale verlichting tussen lens en onderwerp te wringen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:18 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ik ben binnenkort waarschijnlijk in de markt voor een macro lens. Maar wat ik mij afvroeg, wat is het verschil tussen macro lenzen met een korte en lenzen met een grote brandpuntsafstand? Is de een beter geschikt voor een bepaald type object dan de andere?
Het goeie nieuws is: Je kunt geen miskoop doenquote:Op woensdag 8 juli 2009 21:19 schreef Omniej het volgende:
Ik ben ook op zoek naar een macrolens... Heb er in het macrotopic al wat vragen over gesteld en er een rijtje lenzen genoemd, maar ik stel mijn vraag hier wel even opnieuw, zodat het macrotopic wat minder bevuild wordt met lappen tekst in plaats van mooie foto's.
Op dit moment heb ik een EOS 450D met de EF-S 18-55 IS en EF-S 55-250 IS. Nu zit ik dus te kijken naar een mooie macrolens, en op het moment zijn dit zo'n beetje de kandidaten:
- Canon EF-S 60mm F2.8 Macro USM
- Canon EF 100mm F2.8 Macro USM
- Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro
- Tokina AT-X AF 100mm F2.8
- Tamron SP AF 90mm F2.8 Di Macro
De 60mm van Canon was de eerste die in me opkwam. Qua prijs erg aantrekkelijk (338 euro) en heb fraaie foto's van deze lens gezien. Máár, voor het fotograferen van levende macro-objecten (klein vliegend spul enzo) leek een wat langer brandpunt me ook niet gek, dus kwam ik bij de 100mm van Canon uit. Daarmee kun je uiteraard net wat meer afstand bewaren en ook van deze lens heb ik zeer goede resultaten gezien, maar het is met z'n 448 euro wel de duurste uit het rijtje.
Ben toen gaan kijken naar andere lenzen van plusminus 100mm, in de hoop een goedkoper (maar wel goed) alternatief te vinden voor de Canon. Zo kwam ik op de 105mm van Sigma (384 euro), de 100mm van Tokina (347 euro) en de 90mm van Tamron (375 euro) uit.
Van de laatstgenoemde drie weet ik alleen erg weinig af, en ik hoop dat hier iemand rondloopt die mij er meer over kan vertellen. Is één van die drie lenzen (Sigma, Tokina, Tamron) een goed alternatief voor de duurdere Canon-lens? Zijn ze hun geld waard? En in hoeverre is de Canon z'n geld waard?
Op de 60mm lijkt me USM wel fijn inderdaad, maar op de 100mm lijkt het me eigenlijk minder nuttig... Althans, niet zo nuttig dat het voor mij de meerprijs van zo'n 100 euro zou rechtvaardigen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:44 schreef keko het volgende:
Op zich kun je je macrolens ook als portretlens gebruiken, wat dat betreft is je USM dan wel weer fijn.
Thanks voor de tip. De Tamron is daar inderdaad 319 euro, de Tokina en Sigma zijn wel gewoon 349 en 379. Helaas niet allemaal 319 dus, maar in elk geval de Tamron is er wel flink goedkoper.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:44 schreef keko het volgende:
Check eens touchdown Photo, daar staan de sigma/tamron/tokina alle drie voor volgens mij 319 euro!
Hey bedanktquote:Op woensdag 8 juli 2009 15:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Van achter naar voor.
Die APO staat voor een paar stukken apart glas die zorgen voor een nog kleinere chromatische instelfout en daarmee een scherper plaatje. Bij Sigma heet het APO, bij Tammy heet het LD. Van Sigma is er ook een versie in omloop die die speciale glaasjes niet heeft en die presteert beduidend onder de maat.
Dan wat je gaat kiezen.
Je hebt zelf al de alternatieven genoemd, nu alleen nog even de voor jou goeie kiezen.
De Canon heeft eigenlijk de beste papieren, al helemaal omdat ie een stabilisator heeft en je dus minder snel op een statief moet. Daarvoor lever je die macromogelijkheid in. Om die terug te krijgen zou je er in principe een paar voorzetlenzen (kost een paar tientjes in Hong Krom) of een setje tussenringen (kost 130 euri) bij moeten kopen. Met zowel voorzetlenzen als tussenringen kun je heerlijk snuffelen in het macrobereik alleen moet je ze wel steeds op en afdraaien.
De beide vreemdmerken zijn aan elkaar gewaagd en hebben het voordeel dat je er met het omzetten van een schuifje al heerlijk mee kunt macro'en. De besparing aan tussenringen of voorzetlenzen gaat nu echter op aan een goeie eenpoot of schouderstatief (pakweg vijf tientjes), het blijft immers een lange tele en daar moet al snel een steuntje onder
Dat gat tussen de 55 en 70mm is prima mee te overleven, ik heb het jaren moeten doen met een onoverbrugde opening tussen 50 en 135mm. Aan het lange end krijg je er weer 50mm bij.
En tuurlijk is L-glas beter. Bedenk echter wel dat je bezig bent voor je eerste telezoom en je loopt dan nog een klein risico dat je een lens koopt om hem na een tijdje toch eigenlijk best wel weinig te gebruiken omdat je iets korters/nog iets langers/iets macro'ers toch leuker vindt. In die gevallen bekoop je je beter voor zo'n 130 euri dan voor enkele honderden. Mocht aan de andere kant die telezoom zo ongeveer aan je camera vastgeplakt raken, dan kun je er prima het instituut telezoom mee leren kennen en zodoende ook een toekomstige L-lens beter uitnutten.
Bijnaam voor de Sigma 50-500quote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Bigma? een merk waar je op google geen website van kan vinden?
Wil je spelen met tussenringen, dan koop je het beste een setje van Soligor. Die kosten zo'n 130 eurtjes en koppelen goed met je lenzen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:10 schreef Ynske het volgende:
komt zij weer
tussenringen he, om te kijken of je macro echt leuk vind, welke zou je dan voor gaan? enneh zou je die dan zetten op 24-70/70-200/50/35?
Wat Erasmo al aangaf. Sigma heeft meer van die cultnaampjes weten te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Bigma? een merk waar je op google geen website van kan vinden?
1. Domme vragen bestaan niet als je beginner bentquote:Op zaterdag 18 juli 2009 20:43 schreef Ozziecar het volgende:
Hoi allemaal
Ik wil jullie graag iets vragen over de aanschaf van een (zoom)lens. Even vooropgesteld: ik ben een onervaren fotograaf, heb tot voor kort alleen maar met een simpele compactcamera gewerkt en weinig tot geen verstand van fotografie.
Ik wil graag een spiegelreflexcamera gaan kopen om mooie beelden te schieten van motorrace en motorcross. Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon Eos 1000D met een Canon lens.
Mijn vraag aan jullie is: wat zou een goede lens zijn voor mijn situatie?
Het gaat dus om 'snelle' beelden van motorrace en motorcross. Daarbij is het handig om te weten dat je bij deze sporten altijd redelijk ver van de baan staat, een flink zoombereik is dus wel een must.
Ik ben vanmiddag even langs een winkel geweest, jammer genoeg was het hartstikke druk en had de verkoper weinig tijd voor me. Ik kreeg daar als advies om een Canon 75-300 III USM te nemen. USM zou nodig zijn omdat het om 'snelle' beelden gaat.
Hij heeft ook nog iets verteld over lichtgevoeligheid oid., omdat je onder verschillende weersomstandigheden fotografeert. Wat dit nu precies was, dat ben ik helaas vergeten.....
Ik heb ook gevraagd of het een IS-lens zou moeten zijn, maar volgens de verkoper heeft dit weinig nut. Klopt dat?
En wat zouden jullie adviseren?
Ik heb ook nog een paar domme vragen over de getallen die op zo'n lens staan. Heb al op internet gezocht, maar kan helaas geen site voor dummies vinden waar het duidelijk uitgelegd wordt. Zou iemand mij uit kunnen leggen waar die 75-300 precies voor staat? En dat andere getal (bijv. 4-5.6), waar staat dat voor?
Sorry voor de domme vragen, maar ik hoop dat er iemand is die wat uitdaging ziet in deze dummie en me e.e.a. zou willen vertellenBedankt alvast
1. USM kan inderdaad zeer van pas komen... Dit heeft te maken met de automatische focus van de lens; USM lenzen zijn zéér snel met focussen, dus een snel voorbij racende motor kun je dan met de autofocus over het algemeen beter te pakken krijgen dan met een niet-USM lens. Als het budget het toelaat, zou ik dus zeker voor een USM lens gaan ja.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 20:43 schreef Ozziecar het volgende:
1. USM zou nodig zijn omdat het om 'snelle' beelden gaat.
2. IS-lens (...) volgens de verkoper heeft dit weinig nut. Klopt dat?
3. Zou iemand mij uit kunnen leggen waar die 75-300 precies voor staat? En dat andere getal (bijv. 4-5.6), waar staat dat voor?
Laat ik even een paar details aanvullen op wat hierboven al verteld is.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 20:55 schreef Omniej het volgende:
[..]
1. USM kan inderdaad zeer van pas komen... Dit heeft te maken met de automatische focus van de lens; USM lenzen zijn zéér snel met focussen, dus een snel voorbij racende motor kun je dan met de autofocus over het algemeen beter te pakken krijgen dan met een niet-USM lens. Als het budget het toelaat, zou ik dus zeker voor een USM lens gaan ja.
2. IS (image stabiliser, beeldstabilisatie dus) kan wel degelijk nut hebben. Als je op het grootste zoombereik vanuit de losse hand moet schieten, raakt je foto al vrij snel lichtjes bewogen. Beeldstabilisatie doet precies wat het woord al zegt: het stabiliseert het beeld om bewegingsonscherpte door die kleine trillingen te voorkomen. Zelfs een vaste hand trilt nog wel een beetje, en hoe groter je zoombereik, hoe meer je daar natuurlijk last van hebt.
Alleen als je vanaf een statief schiet heeft IS geen nut, maar dat spreekt redelijk voor zich.
3. De 75-300mm geeft het bereik van je camera aan. Een klein aantal millimeters is een groothoeklens (bijvoorbeeld 10 tot 20mm of iets dergelijks), een groot aantal millimeters is een telelens (zoals jouw 75-300). Op 300mm is de lens dus veel verder ingezoomd, en op 75mm is de lens uitgezoomd.
Je hebt het over de 75-300 van canon. Weet je zeker dat hij de 75-300 aanraadde, en niet de 70-300?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:05 schreef Ozziecar het volgende:
Ruud en Omniej, harstikke bedankt voor jullie uitleg!
Ik ga zeker een IS-lens met UMS overwegen
Ik snap nu in elk geval waar de cijfers voor staan, dat stukje theorie is me nu redelijk duidelijk.
Zou ik jullie nog even wat 'praktijkadvies' mogen vragen?
- Stel dat ik op 50 meter van de baan af sta (wat in de praktijk weleens voorkomt), kan ik dan met een 75-300 lens nog scherpe foto's maken of heb ik dan eigenlijk een lens met een groter bereik nodig?
- Over de diafragma-waarden: ik snap nu de verklaring van de getallen enigzins, maar hoe werkt dat in de praktijk? Op een mooie zonnige dag zal het waarschijnlijk al snel goed genoeg zijn, maar zijn deze waardes ook in orde als je bijv. op een druilerige dag wat plaatjes wilt schieten?
- Last but not least: is de Canon IS 75-300 III UMS voor mij een goede keuze, of zijn er betere opties die ook nog redelijk betaalbaar zijn?
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Of je werkt analoog..quote:Op zondag 19 juli 2009 19:37 schreef Xcalibur het volgende:
heb je een fullframe camera, en dan ben je waarschijnlijk een professional of iemand met teveel geld
Met de 1000D heb je nog te maken met de cropfactor die Xcalibur noemde. Het aantal millimeters van je lens moet je dan eigenlijk met 1,6 vermenigvulden.quote:Op zondag 19 juli 2009 19:49 schreef Ozziecar het volgende:
Nou, om eerlijk te zijn heb ik nog helemaal niks![]()
Ik wil graag een Canon Eos 1000D gaan kopen, daar ben ik eigenlijk al wel uit. Nu de lens nog.....
Tja, met spiegelreflexen moet je dat dus uit je hoofd zetten. Een 100-400mm lens heeft in feite 'slechts' een optische zoom van 4x, terwijl een 18-200 lens een optische zoom van ruim 11x heeft, maar met de 100-400 kom je toch echt een stuk verder.quote:Ik zit nog steeds met m'n simpele compactcameraatje in m'n hoofd en maar te denken dat 4x zoom niet zoveel is.......
En geld heb je nooit teveelquote:Op maandag 20 juli 2009 08:30 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar daar ga ik in deze niet van uit
Een fullframe kopen hangt af van de gebruiker. Als die serieus is waarom niet?quote:Op maandag 20 juli 2009 21:04 schreef Xcalibur het volgende:
Als je als beginner met zulke vragen een fullframe camera koopt heb je kennelijk niks beters met je geld te doen
Maar we gaan een beetje offtopic...
Afstand van model tot de achtergrond vergroten geeft ook een fijnere bokeh.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:28 schreef feetjai het volgende:
Een lange brandpuntsafstand geeft een fijnere DOF dan een kortere.
Probeer eens een 105, 180 mm of zelfs een 200 2.8. Kijk wat je mooi, Bruikbaar en betaal baar vind.
Klopt. Maar als je niet weet wat de cijfertjes op je lens betekenen denk ik niet dat je je om dit soort dingen druk gaat maken.... laat staan een paar duizend euro extra d'r aan uitgeven...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:34 schreef feetjai het volgende:
[..]
Een fullframe kopen hangt af van de gebruiker. Als die serieus is waarom niet?
Een fullframe geeft je net iets meer dan een kleine sensor. Soms heb je net enkele stops meer nodig om zonder flits te werken. Omdat je de omgeving niet mag hinderen. Of het is helemaal verboden --> sommige musea.
Met de kitlens moet je geluk hebben. De 1 schijnt beter te kunnen zijn dan de ander. Ik heb zelf een relatief goed exemplaar en geen klachten zolang er maar genoeg licht is.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:36 schreef wapwip het volgende:
Ik heb al een tijdje mijn Canon eos400d, en weet sinds een tijdje ook hoe ik hem moet gebruiken Anyway, iemand vertelde mij dat ik eens een andere lens erop moest zetten, ik heb namelijk gewoon de kitlens 18-55mm. En volgens deze persoon heeft die de neiging rond te trekken? En niet echt goede kwaliteit te hebben.
Nou heb ik geen vergelijkingsmateriaal dus ik kan niet zeggen of het waar of niet waar is, maar ik gok erop dat iemand mij hier wel kan vertellen of die kitlens inderdaad zo slecht is. En of een tamron van 300/350 euro verschil gaat maken. Of zit je dan meer te denken aan lenzen van 600/700euro?
Nou ja, eerlijk gezegd zou ik in eerste instantie alleen geld steken in lenzen waar je qua bereik wat meer op vooruit gaat. Ik gebruik zelf ook de 18-55 kitlens waar ik op zich wel tevreden mee ben, maar ik heb daarnaast nog de 55-250 en een 100mm macro. Uiteindelijk zal ik mijn kitlens ongetwijfeld nog wel een keer gaan vervangen door een lens van betere kwaliteit, maar voorlopig steek ik m'n geld liever in bijvoorbeeld een mooie groothoeklens, of nog een extra tele o.i.d....quote:Op maandag 27 juli 2009 15:36 schreef wapwip het volgende:
Ik heb al een tijdje mijn Canon eos400d, en weet sinds een tijdje ook hoe ik hem moet gebruiken Anyway, iemand vertelde mij dat ik eens een andere lens erop moest zetten, ik heb namelijk gewoon de kitlens 18-55mm. En volgens deze persoon heeft die de neiging rond te trekken? En niet echt goede kwaliteit te hebben.
Nou heb ik geen vergelijkingsmateriaal dus ik kan niet zeggen of het waar of niet waar is, maar ik gok erop dat iemand mij hier wel kan vertellen of die kitlens inderdaad zo slecht is. En of een tamron van 300/350 euro verschil gaat maken. Of zit je dan meer te denken aan lenzen van 600/700euro?
Dat kunnen heel vel lenzen hoor....maar iff langere brandpuntsafstand is dan wel erg makkelijk.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:30 schreef underskor het volgende:
Ik zoek voor mijn Nikon nog een lens. En graag een die tot hetzelfde in staat is zoals te zien is op onderstaande foto:
[ afbeelding ]
Namelijk de zeer aanwezige/fijne DOF, vind die zelf erg mooi. Zit in dan met bijvoorbeeld een Nikkor AF 85/1.4 D lens in de buurt? Eventuele suggesties altijd welkom
Als het gaat om een mooie DOF dan zijn mijn beste ervaringen een 85 mm lens:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:30 schreef underskor het volgende:
Ik zoek voor mijn Nikon nog een lens. En graag een die tot hetzelfde in staat is zoals te zien is op onderstaande foto:
[ afbeelding ]
Namelijk de zeer aanwezige/fijne DOF, vind die zelf erg mooi. Zit in dan met bijvoorbeeld een Nikkor AF 85/1.4 D lens in de buurt? Eventuele suggesties altijd welkom
Iemand?quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:30 schreef SnuggLe het volgende:
Ik blijf twijfelen over welk objectief aan te schaffen.... Wil een 24-70 als vervanging voor de kitlens van de Canon EOS.
Nu is er flink wat te vinden in dat segment.
http://www.fotokonijnenbe(...)70mm_f-28_l_usm.html - 1180 euro
http://www.fotokonijnenbe(...)ex_dg_hsm_canon.html - 749 euro
http://www.fotokonijnenbe(...)_dg_macro_canon.html - 434 euro
Of toch deze Canon? Iets mnider lichtsterk, maar iets groter bereik.
http://www.fotokonijnenbe(...)m_f-40_l_is_usm.html
Ja, ben bang dat ik het stukje 18-24 wel ga missen, maar er is verder weinig in dit segment; er is volgensmij geen goede 18-70 lens.
Wat zouden jullie aanraden? Is het kwaliteitsverschil tussen de 3 echt zo groot?
Is de "IF" van Sigma echt 300 euro waard?
Is de Canon zoveel beter dan de Sigma's?
ligt eraan wat je ermee wilt doenquote:Op maandag 3 augustus 2009 08:15 schreef SnuggLe het volgende:
Maar mis ik dan het stuk F2.8 - 4 niet?
Hier een voorbeeld van 1 of andere gast met zo'n 85mm, genomen door de nikkor85mm @ f/1.4 met een D700quote:Op maandag 27 juli 2009 16:16 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Als het gaat om een mooie DOF dan zijn mijn beste ervaringen een 85 mm lens:
[ [url=http://farm4.static.flickr.com/3643/3496957978_d17ba58ac5_o.jpg]afbeelding ] [/url]
Weliswaar is dit een Canon 85mm F1.8, maar Nikon heeft een vergelijkbaar objectief. Zeer betaalbaar (300-350 euro), een DOF om van te smullen, lichtsterk (gebruik em ook voor concerten) en zeer scherp vanaf 2.0, 2.2.
ik denk het, want mijn probeem is opgelost.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 14:06 schreef Xcalibur het volgende:
Staat ie op diafragmavoorkeuze?
Ik hou niet echt van super zooms. Je levert ergens kwaliteit in als je zo een constructie in je objectief hebt.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:26 schreef hipy123 het volgende:
heeft er iemand ervaring met de 28-300mm lens?
bij de sigma site staat ie onder zooms, en niet superzooms.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:39 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Maar nee, dus geen ervaring mee. Heb je een vraag over die lens (misschien kan ik ze wel beantwoorden), of wil je gewoon weten wie nog zo'n lens heeft?
Ik heb de Sigma 28-300mm F 3.5-6.3 DG MACRO Canon, al een aantal jaar, was eigenlijk de eerste lens die ik kocht voor mijn 300D. En in het kort, ik gebruik hem nog maar heel zelden. De range (11x zoom voor de compacters) klinkt heerlijk, maar vanuit de losse hand is het op 300mm maar lastig scherpe foto's te maken als de zon niet volop schijnt, vanwege de 6,3 en het ontbreken van stabilisatie. Het is een leuke lens voor als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en niet wilt wisselen van lenzen, hij is compact en heeft macro.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:26 schreef hipy123 het volgende:
heeft er iemand ervaring met de 28-300mm lens?
Zoals ik zei, voor de kleuren schiet ik in RAW, dan kan ik in photoshop nog genoeg corrigeren. En als de scherpte me tegenvalt dan gaat de foto niet online. De voorbeelden waren meer bedoeld om aan te tonen dat ondanks de minpunten er nog heel redelijke foto's mee te maken zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:46 schreef hipy123 het volgende:
Als ik de foto''s zie dan zie ik toch niet echt iets wat door kan gaan als: mindere kleuren, of of minder scherpte.
(heb je een voorbeeld foto? like 1 met de 28-300 en 1 met een anderelens?)
Pff, dat was al na een half jaar ofzo. En het is vast wel te repareren, dat is echter op zo'n lens een verspilling. En ook zonder de lock-functie is er nog goed mee te leven, het ziet er alleen een beetje maf uit.quote:hoe oud was je lens toen de lock schakelaar versleten raakte? <- zijn er niet oplossingen voor ?![]()
Tijd voor een batterygrip danquote:Op zondag 9 augustus 2009 21:58 schreef Xcalibur het volgende:
Als ik m'n SB-900 flitser dan ook op m'n camera zet begint de camera (D90) er wel erg klein uit te zien
mwa batterygrip is alleen waneer je geen tijd heb om accu te wisselen :p zonde van het geld vind ik tenzij je journalist bentquote:
wat een Bullshit!quote:Op maandag 10 augustus 2009 15:10 schreef hipy123 het volgende:
[..]
mwa batterygrip is alleen waneer je geen tijd heb om accu te wisselen :p zonde van het geld vind ik tenzij je journalist bent
Dat zou voor mij echt de laatste reden zijn om een batterygrip te kopen eigenlijk...quote:Op maandag 10 augustus 2009 15:10 schreef hipy123 het volgende:
mwa batterygrip is alleen waneer je geen tijd heb om accu te wisselen :p zonde van het geld vind ik tenzij je journalist bent
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |