Ik heb geen flauw idee, maar ik heb zo'n idee dat jij het wel weetquote:Op maandag 6 april 2009 18:37 schreef Rave_NL het volgende:
Nou, zeg dan maar wat er op de plaats van de " moet staan in de OP
Is er dan helemaal niemand bekend met radioprocedures?quote:Op maandag 6 april 2009 20:17 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee, maar ik heb zo'n idee dat jij het wel weet
Neen, ik heb het nu formeel opgeschreven en wat je dan terugkrijgt heb ik voor de luiheid vervangen door een ". Maar dit kun je toch wel lezen?quote:Op maandag 6 april 2009 20:42 schreef Pumatje het volgende:
snap het zoiezo sowieso niet!
hele aanvraag is apart.
Dan komt het cisbat alles weer makenquote:Op maandag 6 april 2009 20:54 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Neen, ik heb het nu formeel opgeschreven en wat je dan terugkrijgt heb ik voor de luiheid vervangen door een ". Maar dit kun je toch wel lezen?
Want hoe moet het dan als jullie RTF'er uit de voeding wordt geschoten? (Klare taal daargelaten)
Neuh, ik ben niet verder gekomen dan het keuringsinstituutquote:Op maandag 6 april 2009 20:34 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Is er dan helemaal niemand bekend met radioprocedures?
quote:Op maandag 6 april 2009 21:15 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Dan komt het cisbat alles weer makenen met titaan kun ook mailen, dan kun je gewoon in klare taal typen
Dan zij het je vergevenquote:Op maandag 6 april 2009 21:16 schreef fathank het volgende:
[..]
Neuh, ik ben niet verder gekomen dan het keuringsinstituut.
waarschijnlijk was ie al langs gekomen, maar nu pas gezien.quote:Nederlandse militair komt om in Afghanistan
Uitgegeven: 6 april 2009 22:06
Laatst gewijzigd: 7 april 2009 00:02
AMSTERDAM - Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) is maandag om het leven gekomen door een raketaanval op de basis Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Vijf andere militairen raakten gewond. Hun toestand is stabiel.
Bekijk video
Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm maakte dat maandagavond in Den Haag bekend. Het is de eerste keer dat mensen geraakt zijn bij een raketaanval op Kamp Holland.
Het betekent de negentiende Nederlandse dode sinds het begin van de missie in Afghanistan in 2006.
Raketten
De aanval had maandag plaats om 18.00 uur Afghaanse tijd. Vermoedelijk gaat het om een beschieting met twee 107 mm-raketten.
Een van deze raketten raakte het kamp van het Afghaanse leger en zorgde voor lichte verwondingen bij twee Afghaanse militiaren.
Gewonden
De andere raket kwam terecht op Kamp Holland. De gewonden, onder wie een vrouw, variëren in leeftijd van 19 tot 24 jaar. De families van de betrokken militairen zijn inmiddels ingelicht.
De slachtoffers zijn afkomstig van de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De gesneuvelde Chadli en vier van de gewonde militairen zijn afkomstig van het 42 Pantserinfanteriebataljon van de Limburgse Jagers, de vijfde gewonde komt van de 413 Pantsergeniecompagnie.
Chadli was pas kort in Afghanistan. Hij maakte deel uit van de groep die op 30 maart is begonnen.
Aanvallen
Maandagavond deden zich nog twee beschietingen voor, een op Kamp Holland en een op Kandahar Airfield. Deze beide beschietingen richtten geen schade aan. De 107 mm raketten die daarbij worden gebruikt, zijn in grote hoeveelheden aanwezig in Afghanistan. Veelal betreft het oude munitie uit eerdere conflicten.
Volgens Commandant der Strijdkrachten Van Uhm geven ze wel aan hoe reëel de dreiging van deze projectielen is.
"De raketten zijn uiterst onnauwkeurig en treffen zelden doel", zei generaal van Uhm. "Vandaag is daarop helaas een trietste uitzondering."
Kwetsbaar
''Het sneuvelen van soldaat Chadli geeft aan hoe kwetsbaar de veiligheid in Uruzgan nog is'', aldus van Uhm.
Er is het afgelopen jaar grote vooruitgang geboekt in het bereiken van veiligheid. Maar het blijft voor enkelingen toch mogelijk raketaanslagen te plegen, lichtte hij toe.
''We zullen doorgaan om die enkelingen te bestrijden en daarnaast ervoor zorgen dat het overgrote gedeelte van de bevolking van Uruzgan kan blijven profiteren van de veiligheid die wij ze, samen met het Afghaanse gezag, bieden.''
Raketaanvallen
Het aantal raketaanvallen in Uruzgan en Kandahar is de afgelopen maanden weer toegenomen. Volgens Van Uhm wordt er alles aan gedaan om deze dreiging tegen te gaan.
Zo zijn er actieve beschermingsmaatregelen en voorzorgsmaatregelen getroffen op de kampen.
En worden er operaties uitgevoerd in de omgeving van de vermoedelijke afvuurlocaties. Met enige regelmaat zijn daarbij opslagplaatsen met 107 mm raketten gevonden.
Balkenende
Premier Jan Peter Balkenende spreekt maandagavond van een ''laffe aanval'' op Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan.
''Onze gedachten gaan uit naar de familieleden en vrienden van soldaat Azdin Chadli. Hun verdriet is bijna niet voor te stellen. Het kabinet leeft intens met hen mee'', aldus Balkenende maandagavond in een eerste reactie.
''We denken ook aan de gewonden en hun naasten. We hopen op een voorspoedig herstel. En niet in de laatste plaats aan de Nederlandse mannen en vrouwen in Afghanistan, die vandaag een collega verloren bij de laffe aanval op Kamp Holland.''
Van Middelkoop
Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) noemde het bericht over de aanslag op Kamp Holland een grote schok.
''Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, de gewonden en de eenheid van soldaat eerste klasse Azdin Chadli'', zei de minister vanuit de Roemeense havenstad Constanza.
Rustig
''De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw.''
De minister bezoekt in Roemenië een internationale marine-oefening en werd vlak na aankomst van het slechte nieuws op de hoogte gesteld.
Mark Weijdt
Op 19 december viel er voor het laatst aan Nederlandse zijde een slachtoffer te betreuren. De 24-jarige Mark Weijdt kwam in Uruzgan om het leven toen hij tijdens een vuurgevecht vermoedelijk op een bermbom stapte.
Wat? Slowchatten is verboden voor nukubu's?quote:Op maandag 6 april 2009 23:56 schreef Pumatje het volgende:
zo, topic van achterlijkheid gecleaned
als Jarno nog zich 1x laat terugzien is hij erbij.
volgens mij niet, ik kom ook af en toe hier en ben nog steeds niet weggejaagd.quote:Op dinsdag 7 april 2009 06:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat? Slowchatten is verboden voor nukubu's?
quote:Op maandag 6 april 2009 08:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Maatschappelijke Dienst Defensie en de Geestelijke Verzorging (humanistisch raadsman, dominee, etc) van zijn onderdeel kunnen je daar alles over vertellen.
Danku. Ik zal het ze even laten zien.quote:Op maandag 6 april 2009 13:49 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
http://www.ub4m.nl/site/index/77
misschien iets voor je?
een verzoek voor opening van een nieuwe slowchat, maar dan een uitgewerkt radiobericht als ik het goed begrepen heb.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat is eigenlijk wat er in die openingspost staat?
Beetje jammer dat de Zulu tijd niet goed is he?
Als je niet de eerste tvp's had overgeslagen en alles had gelezen had je het gewetenquote:Op dinsdag 7 april 2009 10:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik herken er niet echt een radiobericht in, maar goed
Ik heb alles gelezen, dat het een radiobericht moet voorstellen snap ik, maar nog steeds snap ik er geen hol van. Wordt er echt zo omslachtig gesproken over de radio?quote:Op dinsdag 7 april 2009 11:03 schreef fathank het volgende:
[..]
Als je niet de eerste tvp's had overgeslagen en alles had gelezen had je het geweten. Zie de posts van Rave_NL
Moet je er wel eentje met ligplaats zoeken, anders heb je er nog niet veel aanquote:Op dinsdag 7 april 2009 11:17 schreef Andyy het volgende:
[..]
eBay.
misschien hebben ze nog een 2ehands
Oke, vooruit dan maarquote:Op dinsdag 7 april 2009 11:10 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik heb alles gelezen, dat het een radiobericht moet voorstellen snap ik, maar nog steeds snap ik er geen hol van. Wordt er echt zo omslachtig gesproken over de radio?
Nou, bij de KL zien de radioprocedures er absoluut niet zo uit. Ik ga er verder niet op in, want meen me te herinneren dat de precieze procedures een merking, danwel rubricering heeft.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:47 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Oke, vooruit dan maar
eerst de aanroepprocedure:
0 (zero, een callsign voor het baasje binnen het radionet)
DE (this is)
B20 (Bravo two zero, mijn callsign (! ))
K (over)
wordt vervolgens beantwoord ( " ) door 0:
B20
DE
0
K
nu volgt het bericht:
0
DE
B20
/ (break, hierna volgt het bericht)
req (request / requesting)
opening
new
slowchat
maar omdat sommige woorden onduidelijk kunnen zijn, bijv. namen kun je het spellen om die lui die mee moeten schrijven het makkelijker te maken, en zodat ze niet later in de lucht komen omdat ze het woord niet hadden
I spell, (ik spel uit, phonetisch)
SLOWCHAT, (in NATO-alphabet)
slowchat (herhaald het woord dat gespeld is voor de duidelijkheid)
/ (einde bericht)
T (tijd)
061352 (8 voor 2 op de 6e)
Z (Zulutijd, vastgestelde tijdzone)
K
Nu komt 0 weer in de lucht of hij het heeft begrijpen
B20
DE
0
R (roger, begrepen)
K
en om de radiozending te sluiten reageer ik daar weer op
0
DE
B20
R
+ (out, einde transmissie van mijn kant, de andere kant hoeft niet meer te reageren)
Zo iets duidelijker?
En ja, zo KAN er omslachtig gesproken worden over de radio, maar vooral als je internationaal moet samenwerken en je complexe radioboodschappen moet doorgeven zit er vaak niets anders op![]()
Want klare taal van Hey harry, schiet die dingen daar bij die ene boom naast die andere boom aan gruzelementen met je andere ding dan die ene, dat schiet niet op![]()
Hoeft per definitie niet achterlijk te zijn, andere cultuur hé, wedde dat wij een F16 piloot ook niet volgen?quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:00 schreef Pumatje het volgende:
idd
weer zoiets achterlijks van de Marns zeker.
radioprocedures bij ons zijn echt heel wat anders.
dit is ook allemaal zo ongerubriceerd als de hele volgende weekquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:20 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Nou, bij de KL zien de radioprocedures er absoluut niet zo uit. Ik ga er verder niet op in, want meen me te herinneren dat de precieze procedures een merking, danwel rubricering heeft.
Oja ik ben van de RTFN
Heb het juist verkort opgeschrevenquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:22 schreef Bob-B het volgende:
oja, durf verkorte radio procedures te gebruiken![]()
Naar brits model, vanwege de UK-NL LF, het samenwerkingsverband tussen het VK en Nederland dat samen een Landing Force levert van 5.500 man sterk, in de vorm van een amfibisch getrainde zwaarbewapende lichte infanteriebrigade dat kan opereren in elk klimaat en onder elke weersomstandigheid. Idd fokking achterlijk...quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:00 schreef Pumatje het volgende:
idd
weer zoiets achterlijks van de Marns zeker.
radioprocedures bij ons zijn echt heel wat anders.
was ook grapjequote:Op dinsdag 7 april 2009 20:07 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hoeft per definitie niet achterlijk te zijn, andere cultuur hé, wedde dat wij een F16 piloot ook niet volgen?
Ach, wij krijgen alle afgetrapte meuk, gebruiken het boven hun capaciteit en zolang het nog werkt zal er nooit iemand initiatief nemen om de hele zooi up te gradenquote:Op dinsdag 7 april 2009 20:51 schreef Bob-B het volgende:
Wel zonde, dat samenwerken met de engelsen. Nu hebben wij die peppy ANPRC117F en jullie die engelse bowman meuk![]()
ANPRC117Fquote:Op dinsdag 7 april 2009 21:10 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ach, wij krijgen alle afgetrapte meuk, gebruiken het boven hun capaciteit en zolang het nog werkt zal er nooit iemand initiatief nemen om de hele zooi up te graden
Zelfde als die verbeteringen op de C7, het korps draait de volgende 4 shiften in Uruzgan en het zou me niets verbazen als ze daarna een keer de eerste C7 om gaant toelesen...
quote:Franse legionair doodt collega's
Uitgegeven: 7 april 2009 21:31
Laatst gewijzigd: 7 april 2009 23:28
PARIJS - Een Franse officier van het Vreemdelingenlegioen heeft dinsdag twee collega's en een Togolese militair doodgeschoten en is daarna op de vlucht geslagen in het oosten van Tsjaad.
Onderweg doodde hij een Tsjadische boer die tegenstand bood toen de legionair zijn paard wilde stelen. Dat meldde een woordvoerder van de VN-vredesmissie Minurcat vanuit Tsjaad.
VN-soldaten en de Tsjadische veiligheidsdiensten zijn een klopjacht gestart. De man zou ''krankzinnig'' zijn geworden en met zijn dienstwapen het vuur hebben geopend op zijn medestrijders in Camp des Etoiles, de hoofdbasis van de Europese VN-soldaten aan de grens met Sudan.
VN-missie
De legionairs maken deel uit van de VN-missie, waar onder meer Nederland, België, Frankrijk en Zweden aan meedoen. De missie bestaat uit ongeveer vijfduizend manschappen. Nederland heeft daar ongeveer zestig militairen gestationeerd.
De vredesmissie is belast met de bescherming van vluchtelingen uit de Sudanese regio Darfur, Tsjaad en de Centraal-Afrikaanse Republiek.
Het Franse Vreemdelingenlegioen is een elite-onderdeel van het Franse leger, waarin bijna achtduizend mensen uit 136 landen dienen.
Wat mega omslachtig. Kun je even goed een brief schrijven en met een postduif laten bezorgen, duurt ongeveer even langquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:47 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Oke, vooruit dan maar
eerst de aanroepprocedure:
0 (zero, een callsign voor het baasje binnen het radionet)
DE (this is)
B20 (Bravo two zero, mijn callsign (! ))
K (over)
wordt vervolgens beantwoord ( " ) door 0:
B20
DE
0
K
nu volgt het bericht:
0
DE
B20
/ (break, hierna volgt het bericht)
req (request / requesting)
opening
new
slowchat
maar omdat sommige woorden onduidelijk kunnen zijn, bijv. namen kun je het spellen om die lui die mee moeten schrijven het makkelijker te maken, en zodat ze niet later in de lucht komen omdat ze het woord niet hadden
I spell, (ik spel uit, phonetisch)
SLOWCHAT, (in NATO-alphabet)
slowchat (herhaald het woord dat gespeld is voor de duidelijkheid)
/ (einde bericht)
T (tijd)
061352 (8 voor 2 op de 6e)
Z (Zulutijd, vastgestelde tijdzone)
K
Nu komt 0 weer in de lucht of hij het heeft begrijpen
B20
DE
0
R (roger, begrepen)
K
en om de radiozending te sluiten reageer ik daar weer op
0
DE
B20
R
+ (out, einde transmissie van mijn kant, de andere kant hoeft niet meer te reageren)
Zo iets duidelijker?
En ja, zo KAN er omslachtig gesproken worden over de radio, maar vooral als je internationaal moet samenwerken en je complexe radioboodschappen moet doorgeven zit er vaak niets anders op![]()
Want klare taal van Hey harry, schiet die dingen daar bij die ene boom naast die andere boom aan gruzelementen met je andere ding dan die ene, dat schiet niet op![]()
Luister, het is erg basic, het enige wat je hebt is een radio en een watervast boekje met een all-weather pen, en meer wil je ook niet mee als je met je biggenbek elke dag >20 klikjes moet verplaatsen (ja, te voet, ja)quote:Op woensdag 8 april 2009 01:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Wat mega omslachtig. Kun je even goed een brief schrijven en met een postduif laten bezorgen, duurt ongeveer even langEn alsnog zat je ernaast met je zulutijd
Ik snap je punt niet. Het gaat hier toch om procedures, niet om materiaal? Ik vind die procedure enorm omslachtig. Mja, dat is echt iets voor de KL denk ik, die kunnen niet echt met radio's omgaan.quote:Op woensdag 8 april 2009 03:57 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Luister, het is erg basic, het enige wat je hebt is een radio en een watervast boekje met een all-weather pen, en meer wil je ook niet mee als je met je biggenbek elke dag >20 klikjes moet verplaatsen (ja, te voet, ja)
En ja, het kán beter en het zou beter moeten maar de baas heeft er het geld niet voor, en wij moeten dan ook vaak uit niets iets maken.
En ik heb die shit gezien waarmee die USMC Reccie ScoutSniper-units in een OP liggen, state of the artlaptops en meer van dat soort grappen, maar toen ging het niet helemaal goed met een amphibische landing en declareerden ze even een scharapje van bijna een miljoen (!) bij hún baas.
Dat kan daar, hier zouden ze er kamervragen over stellen...
Omslachtig? Integendeel. Als je in een klein radionet zit waar elke RTF'er op elkaar is ingespeeld heb je al die poespas niet nodig, en als je in een gigantisch complex radionet zit is het de juiste manier om fouten te voorkomen..
Aap, rave zit bij de kmarnsquote:Op woensdag 8 april 2009 08:23 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet. Het gaat hier toch om procedures, niet om materiaal? Ik vind die procedure enorm omslachtig. Mja, dat is echt iets voor de KL denk ik, die kunnen niet echt met radio's omgaan.
Je ziet het wel vaker, kmarns = Koninklijke Mariniers (of kutmariniers bij iedereen behalve de mariniersquote:Op woensdag 8 april 2009 08:56 schreef fathank het volgende:
Het is toch KMar (marechaussee) of MARNS (mariniers)...?
quote:Op woensdag 8 april 2009 10:24 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
oh, dat verklaart een hele hoop meer.
Romeo ( laat het even de PC zijn ) hier Charlie1quote:Op maandag 6 april 2009 13:53 schreef Rave_NL het volgende:
0 DE B20 K
"
0 DE B20 / req opening new slowchat, I spell slowchat, Sierra Lima Oscar Whiskey Charlie Hotel Alpha Tango, slowchat / T 061353Z K
"
0 DE B20 R +
En dus hier weer verder
Wat een onzin bericht...quote:Op woensdag 8 april 2009 05:17 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.worldtribune.c(...)_hamas0266_04_02.asp
"0, B20, request"quote:Op woensdag 8 april 2009 13:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Verbinding maken, boodschap doorgeven, en verbinding sluiten, alleen dan volgens Engels model...
Het is in principe niet zo heel anders dan bij jullie lijkt mij, zend het zelfde bericht eens dan volgens jullie model..
Komt ongeveer overeen met die van ons, ware het niet dat die van ons in het Engels is en ik afkortingen gebruik om het op te schrijven, als ik het languit schrijf komt het ongeveer overeen.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:19 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Romeo ( laat het even de PC zijn ) hier Charlie1
Aanvraag opening nieuw slowchat ik spel , Sierra Lima Oscar Whiskey Charlie Hotel Alpha Tango, slowchat over?
Charlie1 hier romeo, aanvraag in orde
romeo uit.
very simple
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeldquote:Op donderdag 9 april 2009 07:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Komt ongeveer overeen met die van ons, ware het niet dat die van ons in het Engels is en ik afkortingen gebruik om het op te schrijven, als ik het languit schrijf komt het ongeveer overeen.
Maar bij ons mag/kan Romeo de transmissie niet beeindigen aangezien C1 hem geopend heeft, maar dat terzijde...
Operationeel wordt er ook gewoon in klare taal geluld, maar dit was dan ook lesboekradioprocedures, en bij internationaal optreden waar wij bij het VK worden gevoegd is het dan ook gewoon noodzakelijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeld
"R hier A, verzoek om -verhaal- over"
"Hier Romeo, roger uit"
Kijk eens wat kort!
Als A nog meer te boeren heeft wordt het:
"R hier A, verzoek om -verhaal- meer volgt over"
"Hier R, roger over"
"Hier A - rest verhaal- over"
"Hier R, roger uit"
Over en uit...quote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
Oja, degene die "tot zover" gebruikt ipv "meer volgt" of dat soort onzin onderbreek ik meteen de radiozending om hem af te tikken. In oefensituatie
ja want tot zover is in internationaal verband toch echt "till so far" en dan zit de rest van de NAVO: "quote:
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zoverquote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeld
"R hier A, verzoek om -verhaal- over"
"Hier Romeo, roger uit"
Kijk eens wat kort!
Als A nog meer te boeren heeft wordt het:
"R hier A, verzoek om -verhaal- meer volgt over"
"Hier R, roger over"
"Hier A - rest verhaal- over"
"Hier R, roger uit"
Verkorte radioprocedures ftw!
Oja, degene die "tot zover" gebruikt ipv "meer volgt" of dat soort onzin onderbreek ik meteen de radiozending om hem af te tikken. In oefensituatie
naja kan je ze wat lerenquote:Op donderdag 9 april 2009 17:42 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zover
meer volgt nog nooooit gehoord.
en zijn geen spijkerbroeken
Je kunt inderdaad toch prima in het Nederlands 'tot zover' gebruiken, als je het vervolgens in het Engels maar goed vertaald?quote:Op donderdag 9 april 2009 17:42 schreef Pumatje het volgende:
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zover
meer volgt nog nooooit gehoord.
Foto's uit uitzendgebied ? Zoja dan kunnen het zelf aangeschafte helm cams zijn of van de genie elastiek waar een lampje in past ofzo ?quote:Op maandag 13 april 2009 18:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Vraagje die al een tijdje door m'n hoofd spookt. Soms zie je op foto's wel eens van die helmen met daaromheen een band, en op die band zitten rondjes, het lijken wel camera's. Ik kan zo effe gauw geen plaatje vinden, maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?
quote:Op maandag 13 april 2009 18:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Vraagje die al een tijdje door m'n hoofd spookt. Soms zie je op foto's wel eens van die helmen met daaromheen een band, en op die band zitten rondjes, het lijken wel camera's. Ik kan zo effe gauw geen plaatje vinden, maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?
Heb de fotovakschool gedaan en ben nu bezig met de havoquote:Op maandag 27 april 2009 13:13 schreef Bouke-p het volgende:
Nog meer mensen die op kosten van de baas een opleiding volgen? ik heb nu alles ingeschoten om de havo te gaan doen, nu is t ff wachten op groen licht van de baas.
Vuur openen terwijl je in een menigte van duizenden mensen staat?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:29 schreef Pumatje het volgende:
Hee, had de Kmar niet het vuur moeten openen op het moment dat de auto nog door de menigte heen rammen moest?
Ik snap niet dat dit kan gebeuren, en ik denk dat de regels moeten worden herzien. Want het blijkt toch wel erg gemakkelijk dit te doen.
eh, waarom niet?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:40 schreef Magneet het volgende:
ja en dan 1 kogel die een toeschouwer raakt, lijkt me niet.
Vuren door een menigte? Dan zou het aantal doden en gewonden nog hoger zijn uitgevallen. De bewaking stond tenslotte voor de menigte, niet er achter. De buitenste ring kon pas schieten nadat hij ze gepasserd was, maar dat zou dan in de richting van de menigte zijn. Ook al niet werkbaar.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:29 schreef Pumatje het volgende:
Hee, had de Kmar niet het vuur moeten openen op het moment dat de auto nog door de menigte heen rammen moest?
Ik snap niet dat dit kan gebeuren, en ik denk dat de regels moeten worden herzien. Want het blijkt toch wel erg gemakkelijk dit te doen.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:29 schreef Pumatje het volgende:
Jij vindt best vaak dingen 'laf', he?quote:Op zondag 3 mei 2009 18:06 schreef Pumatje het volgende:
die auto heeft ook snelheid moeten maken.
minimaal over 500 meter.. daar zaten ook oog&oor lui.. kom op.
dat zomaar wordt aangenomen dat het niet te voorkomen was vind ik echt laf.
Afgezien van de gespecialiseerde eenheden zijn het hele fatsoenlijke burgersquote:Op maandag 4 mei 2009 00:14 schreef Redbaron het volgende:
Misschien een btje offtopic maar hoe word er door de mensen binnen defensie(KL/KLu/KM) tegen de mensen van de Kmar aangekeken? Mn neef heeft bij de luchtmobiel gezeten en die heeft daar niet zon hoge pet van op.
Groter dan de MP5 zullen ze waarschijnlijk wel niet dragen, en ik vermoed dat ze de Glock 17 dragen gezien dat het standaard wapen is.quote:Op maandag 4 mei 2009 00:05 schreef Pumatje het volgende:
er zijn meer wapens in gebruik bij de Kmar dan enkel die de 9mm gebruiken.
daarnaast 9mm.. 9 mm verschoten uit welk wapen? welke 9mm?
er is zoveel verschil..
ik vind het geen excuus.
Ik liep vorig jaar op de Open dagen met een Kmar tasje (had ik gekregen), kwam er een KL'er naar me toe, pakte me tasje en stopte die in een KL tasquote:Op maandag 4 mei 2009 00:14 schreef Redbaron het volgende:
Misschien een btje offtopic maar hoe word er door de mensen binnen defensie(KL/KLu/KM) tegen de mensen van de Kmar aangekeken? Mn neef heeft bij de luchtmobiel gezeten en die heeft daar niet zon hoge pet van op.
Hoe kijkt de gemiddelde burger tegen agenten aan..?quote:Op maandag 4 mei 2009 00:14 schreef Redbaron het volgende:
ik zit dan niet bij defensie, heb wel wat lopen maar mijns inziens had dit niet voorkomen kunnen worden, je hoeft maar normaal te zeggen dat je daar in de buurt woont en je kunt doorijden lijkt me, als je dan snelheid gaat maken en een menigte ramt...tegen de tijd dat je doorhebt wat er daadwerkelijk gebeurd staat die auto al tegen dat hek geparkeerd.
Nee niet de normale agent, maar zo wordt er wel een beetje tegenaan gekeken door de militairen die ik ken. Een beetje vergelijkbaar zeg maar.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:12 schreef Redbaron het volgende:
persoonlijk zie ik iemand die bij de Kmar werkt niet als een politieagent, die heeft wel meer in zn mars anders had ie wel bij de politie kunnen gaan werken...
Wie doet de paspoortcontrole op vliegvelden, wie beveiligd de waardetransporten van de nederlandsche bank? Niet de normale agent toch?
Klopt.quote:Op maandag 4 mei 2009 00:51 schreef Redbaron het volgende:
dus maw zie je de Kmar niet als volledig militair?
Wie vliegt een apache? Wie houdt een scheepsmotor draaiende? Wie schiet er iemand tweeëneenhalve kilometer verderop iemand met krombaanvuur uit de voeding? Wie loopt er zes weken in Noorwegen met meer dan 35 kilo aan zijn kast rond te stekkeren??quote:Op maandag 4 mei 2009 12:12 schreef Redbaron het volgende:
persoonlijk zie ik iemand die bij de Kmar werkt niet als een politieagent, die heeft wel meer in zn mars anders had ie wel bij de politie kunnen gaan werken...
Wie doet de paspoortcontrole op vliegvelden, wie beveiligd de waardetransporten van de nederlandsche bank? Niet de normale agent toch?
Niemand ziet de KMar als volledig militair, en dat hebben ze aan zichzelf te wijten. De heren (en enkele dames) vonden zichzelf jarenlang te goed om door de modder te moeten baggeren, of hun handen vuil te maken. Elementaire zaken als NBC-oefeningen beheersten ze niet eens. Een jaar of 10 geleden kwamen ze er achter dat ze net als iedereen bij defensie uitgezonden konden worden naar oorlogsgebieden. Ik meen dat in de Irak-periode (2002-2003?) de baas van de KMar er verschrikt achter kwam dat zijn personeel niet eens wist hoe ze een gasmasker in het veld moesten gebruiken.quote:Op maandag 4 mei 2009 00:51 schreef Redbaron het volgende:
dus maw zie je de Kmar niet als volledig militair?
Gevalletje pot verwijt de ketel...quote:Op woensdag 6 mei 2009 17:39 schreef RonaldV het volgende:
De KLu heeft een reputatie bij de KL als verkapte burgers, maar serieus: vergeleken bij de KMar zijn KLu-ers hard-core bikkels!
Nee, want ik ben NuKuBuquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, want ik ben NuKuBu
en bij de KL zijn er geen echte vaklui? ook infanterist is een "vak" , net zo goed als elke andere functie bij de KL/MarineSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de KL lopen ook vaklui, in de zin van hoog opgeleide technisch specialisten. Maar infanterie is -met alle respect- geen hoog opgeleid technisch specialisme. In die zin had ik het over vaklui.quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:37 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
en bij de KL zijn er geen echte vaklui? ook infanterist is een "vak" , net zo goed als elke andere functie bij de KL/Marine
quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, want ik ben NuKuBu
Ex-KLu toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik ben helemaal een pleun!![]()
I dunno, ben er ook maar 1 nacht geweest... en dat is geen kazerne hé. Maar gewoon een groot landhuis met een simpel hek geloof kquote:Op donderdag 7 mei 2009 21:43 schreef RonaldV het volgende:
lekker collegiaal gedragLaten jullie de hele bewaking over aan de mannen bij het hek? Of is het personeel inmiddels ook extra alert in de buurt van de parkeerplaatsen?
Ja, dat snap ik, maar ik had het eigenlijk over Garderen. De Kazerne ligt een behoorlijk eind buiten de bebouwde kom. Er liggen wat campings in de buurt, maar de brugers daar zijn over het algemeen vol van allerlei verhalen over schietne met scherp, dus ik verwacht niet dat die het doen. Dat laat alleen 'collega's' over. Fijne vent die jouw spullen jat. Moet je daar op vertrouwen als je in Afghanistan zit? Als ik hem betrapte zou ik hem verrot schoppen, en ik zou er ook luid en duidelijk voor zorgen dat mijn dreigement in de mess te horen is.quote:Op donderdag 7 mei 2009 21:53 schreef viezerdt het volgende:
[..]
I dunno, ben er ook maar 1 nacht geweest... en dat is geen kazerne hé. Maar gewoon een groot landhuis met een simpel hek geloof k
[edit] lama ik ben tering blindquote:Op donderdag 7 mei 2009 21:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar ik had het eigenlijk over Garderen. De Kazerne ligt een behoorlijk eind buiten de bebouwde kom. Er liggen wat campings in de buurt, maar de brugers daar zijn over het algemeen vol van allerlei verhalen over schietne met scherp, dus ik verwacht niet dat die het doen. Dat laat alleen 'collega's' over. Fijne vent die jouw spullen jat. Moet je daar op vertrouwen als je in Afghanistan zit? Als ik hem betrapte zou ik hem verrot schoppen, en ik zou er ook luid en duidelijk voor zorgen dat mijn dreigement in de mess te horen is.
nou spreek ik ff voor mezelf, maar ja ik let wel wat meer op ja. Maar ik zie nooit iets vreemds eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 7 mei 2009 21:43 schreef RonaldV het volgende:
lekker collegiaal gedragLaten jullie de hele bewaking over aan de mannen bij het hek? Of is het personeel inmiddels ook extra alert in de buurt van de parkeerplaatsen?
En toch goedgekeurd?quote:
Welkom in ons legerquote:Op donderdag 7 mei 2009 22:55 schreef Pumatje het volgende:
op de kms nooooit zulke zaken meegemaakt.
Nee, daar verdwijnen gewoon radio's, complete MB's en ashokken worden leggetrokken. Verder gebeurd daar noooooooit ietsquote:Op donderdag 7 mei 2009 22:55 schreef Pumatje het volgende:
op de kms nooooit zulke zaken meegemaakt.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:33 schreef Pumatje het volgende:
heb al meerdere malen gesmeekt mijn auto te laten staan.
ben nu al in bezit van 3 gele papiertjes met daarop
als we uw voertuig nog 1 x zo geparkeerd zien staan dan bladieblabla
Mi [iets met amor/amore], tu semper fiquote:Op woensdag 13 mei 2009 01:33 schreef Pumatje het volgende:
Hee jongens, ik vroeg me af.
zou iemand dit kunnen vertalen naar het latijns?
Mijn geliefden, aan jullie ben ik altijd trouw
"Amati te semper fi", denk ik.quote:Op woensdag 13 mei 2009 12:45 schreef DennissG het volgende:
[..]
Mi [iets met amor/amore], tu semper fi
Ofzo?
quote:Brandweer Woensdrecht ondersteunt bij natuurbrand
11 mei 2009, 21.48 uur
Vanmiddag ontstond rond 13:40 uur op het militair oefenterrein in het grenspark De Zoom/Kalmthoutseheide in de gemeente Woensdrecht een natuurbrand. De brand ontstond tijdens een oefening van cadetten van de NLDA op het militair oefenterrein.
Verschillende brandweerkorpsen uit de regio rukten uit om het vuur te blussen. Op verzoek van de Commandopost Tilburg heeft de brandweer van de vliegbasis Woensdrecht ondersteuning verleent met de inzet van twee E-one brandweerwagens. De ondersteuning maakte het mogelijk de civiele brandweer in korte tijd van grote hoeveelheden water te voorzien. De E-one is een brandweerwagen met een tankcapaciteit van 12.000 liter water. Bij Defensie zijn in totaal drieëntwintig E-one's in gebruik.
Omstreeks 16.00 uur was het sein brand meester nog niet gegeven, maar was de brand wel onder controle. Nader onderzoek naar de oorzaak wordt ingesteld.
Officieren of safari...quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:06 schreef MaartenGrendel het volgende:
Zo'n heidebrand gaat toch een stuk sneller dan je denkt...
Klinkt bekend, in Bergen moesten we ook altijd om de haverklap de schietoefening afbreken omdat er weer ergens fik wasquote:Op woensdag 13 mei 2009 20:06 schreef MaartenGrendel het volgende:
Foto's door zorg van ondergetekende (was niet mijn schuld btw)
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:19:44 14 Mei 2009
Militairen geven kinderen munitie
In Den Helder hebben kinderen losse flodders van Belgische militairen gekregen. De militairen namen deel aan een oefening waarbij ze ook in wijken van de gemeente mochten komen. Op straat werden nog 60 losse flodders gevonden. Ouders alarmeerden de politie toen hun kinderen de patronen lieten zien.
Locoburgemeester Hienkens vindt het "te gek voor woorden" dat er munitie op straat rondslingert. Losse flodders zijn op zich niet gevaarlijk, maar ze kunnen wel door verhitting exploderen.
Op Texel is ook geoefend en ook daar zijn enkele patronen gevonden. Voor burgers is een informatielijn geopend.
Als klein jongetje zwierf ik altijd op oefenterreinen rond, en met mijn vriendjes verzamelden we echt zakken vol van die dingen. Ik begrijp niet echt wat er mis is met die losse flodders, tenzij die dingen ongebruikt waren, in dat geval kunnen ze gevaarlijk zijn ja.quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Klinkt bekend, in Bergen moesten we ook altijd om de haverklap de schietoefening afbreken omdat er weer ergens fik was
Belgen zijn echt rare mensen:
[..]
Ik ging er toen ik dat bericht las min of meer uit dat het over ongebruikte gaat.quote:Op donderdag 14 mei 2009 23:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als klein jongetje zwierf ik altijd op oefenterreinen rond, en met mijn vriendjes verzamelden we echt zakken vol van die dingen. Ik begrijp niet echt wat er mis is met die losse flodders, tenzij die dingen ongebruikt waren, in dat geval kunnen ze gevaarlijk zijn ja.
Een beetje kind bouwt wel een vuurtje om dat ding in te gooienquote:Op vrijdag 15 mei 2009 08:13 schreef Magneet het volgende:
het kruid wat erin zit kan nog een flinke steekvlam geven of wat dan ook hoor ( eigen ervaring, niks gebeurd ) Oftewel ansich mss niet gevaarlijk maar die kinderen gaan er wel mee lopen kloten.
neh gewoon een stuk of 10 opensnijden, kruit bij elkaar gooien en dat aanstekenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
[..]
Een beetje kind bouwt wel een vuurtje om dat ding in te gooien
quote:Het ministerie van Defensie wil niet op het nieuws reageren. Dat gebeurt volgens een woordvoerder nooit bij lopende operaties.
Ook zo'n oud gebruik; een spijker als slagpin gebruiken...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:06 schreef thesystem het volgende:
Waar maakt men zich tegenwoordig nog druk over? Waar is die tijd gebleven dat men het vuurwerk van oud en nieuw deed bewaren en dan lekker zomers mee ging spelen? Waar is die tijd gebleven van t buitenleven en het avonturiertje spelen? Het lijkt wel of ouders tegenwoordig veel te beschermend zijn tegenover hun kinderen die dalijk totaal geen weerstand meer hebben tegen ook maar iets!
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik ging er toen ik dat bericht las min of meer uit dat het over ongebruikte gaat.
Hulzen heb ik geen problemen mee, maar losse flodders?
quote:[..]
Een beetje kind bouwt wel een vuurtje om dat ding in te gooien
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:32 schreef Magneet het volgende:
[..]
neh gewoon een stuk of 10 opensnijden, kruit bij elkaar gooien en dat aansteken
Kutcadettenquote:Op woensdag 13 mei 2009 20:06 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Timing is alles inderdaadquote:
Denen?quote:Op zondag 17 mei 2009 00:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Timing is alles inderdaad
[ afbeelding ]
'Ollanders, als ik me goed herinner. Ik moet er ook nog ergens eentje hebben die op een S-fregat is gemaakt.quote:
Was je er aanwezig als KL fotograaf oid?quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:06 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Keuring is een jaar geldig dus trek je conclusie.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:58 schreef vannilesoep het volgende:
Vraagje... In het verleden cluster 4 goedgekeurd, moet ik me opnieuw laten keuren als ik nu solliciteer voor een functie binnen de KL?
Groet
Da's al een oude dan... Zag er vorig jaar nog een liggen in Griekenland...quote:Op zondag 17 mei 2009 13:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
'Ollanders, als ik me goed herinner. Ik moet er ook nog ergens eentje hebben die op een S-fregat is gemaakt.
Nee, ben zelf vierdejaars cadet en de foto's heb ik met m'n telefoon (Nokia N73) gemaakt.quote:Op zondag 17 mei 2009 13:47 schreef Remake het volgende:
[..]
Was je er aanwezig als KL fotograaf oid?
Ook hier komt een hele club van die lui. Ik ben ook erg benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, de legeringsgebouwen liggen nu al vol en de geruchten gaan dat ze op een bungalow/ vakantiepark hier in de buurt gelegerd gaan worden...quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:32 schreef Bouke-p het volgende:
even een algemene vraag, wat vinden wij met zn aan allen van stagiaires bij defensie? Gister bij bataljons appel te horen gekregen dat we vanaf 2010 meer stagiaires krijgen, dwz leerlingen van een roc in de richting van VenV etc komen 3 weken op bezoek. te beginnen met 250 leerlingen per jaar, in 2014 moeten dat er 900 zijn(voor de hele kazerne in garderen). en dan elke 10 weken komt dr een andere groep
Deze mensen zitten dan net als andere militairen intern.... Dus die hebben een kamer etc nodig. Naast het feit dat ze gruwelijk in de weg gaan lopen tijdens je normale taken ben ik benieuwd waar ze gelegerd gaan worden....
quote:Op donderdag 28 mei 2009 20:26 schreef Pumatje het volgende:
nee het is vandaag burger-militair herdenk dag!![]()
vandaar
Meestal is het alleen luchtmacht die daar aan het oefenen is met Chinooks hoorquote:Op vrijdag 29 mei 2009 16:24 schreef Pumatje het volgende:
luchtdebiel.![]()
hebben ze vaker, erg gaaf om te zien.
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 18:07 schreef cw2cu het volgende:
Het was een adjudant die zichzelf om het leven heeft gebracht. Dat is waarom de stok halfstok hangt.
Dit is van de datum van overlijden tot de crematie/begravenis.
Héél knap als je die gezien hebtquote:Op vrijdag 29 mei 2009 18:25 schreef Magneet het volgende:
Vandaag waren de shithook blijkbaar weer bezig iig boven Ehv. zal dus wel weer Weert zijjn geweest.
ik heb ze ook niet zelf gezien, kuiken dacht ze gezien te hebben maar niet dusquote:Op vrijdag 29 mei 2009 19:08 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Héél knap als je die gezien hebt
Vandaag vlogen de Shithooks niet.
Hehe, waarom dacht je dat ze wél bezig waren dan?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 19:15 schreef Magneet het volgende:
[..]
ik heb ze ook niet zelf gezien, kuiken dacht ze gezien te hebben maar niet dus
die lui gaan gewoon meewerken met de parate eenheden, en ze hebben nog prio ook. voorbeeldje: 14tonner, 1 chauf en een bijrijder. Daar komt een scholier bij, de scholier moet ervaren hoe het leger is, wat erop neer komt dat de bijrijder moet opzouten en de scholier mee rijd.(voor de leken, een 4tonner heeft maar 2 zitplaatsen)quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:26 schreef Pumatje het volgende:
neee lijkt me niet.
je hebt daar nog verschil in ook.
Ken V&V opleidingen op scholen, ROC's enzo.. dus niet op de kazerne.
Die gaan heeeel af en toe naar een kazerne om wat dingetjes in het veld te doen.
Best strak allemaal en grappig om te horen hoe dat gaat dan op zo'n school.
Die jongens moeten geloof ik met kisten naar school, geen vieze kleren aan.. een vlek op je trui ofzo is de klas uit.. etc.
grappig om te horen
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:45 schreef fathank het volgende:
Afgelopen dinsdag of woensdag kwamen ze ook met 2 Chinooks behoorlijk laag over Utrecht/Vleuten vliegen. Blijft imposant die apparaten.
oh, nou iig hangen de vlaggen nu al 2 dagen halfstok.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 18:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, ik heb dat al vermeld in dit topic betreft die Adjudant.
maar die dag was herdenkingsdag voor Burger militairen.
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:16 schreef Bouke-p het volgende:
tis alleen jammer dat wanneer je 2 chinooks ziet vliegen, je zo ongeveer de complete luchtmacht(mbt transport heli's) voorbij ziet komen
dan zie je tenminste nog wat, normaal graaf je z'n ding om dat ze je bezig willen houden en dan zie je de hele nachts niks.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 22:24 schreef cw2cu het volgende:
[..]
oh, nou iig hangen de vlaggen nu al 2 dagen halfstok.
En die chinooks zijn wel gaaf, maar niet tijdens bivak Defense in de TFO![]()
Heb je een wlp gegraven, mag je eindelijk slapen, komen er 3 chinooks elke keer 100 meter voor ons geland.
De hele nacht lang!!
ja precies, 2x een mb ofzo. en ondertussen probeer jij maar wakker te blijven omdat je niet wilt dat t kader je verneuktquote:Op zaterdag 30 mei 2009 11:13 schreef 1985 het volgende:
[..]
dan zie je tenminste nog wat, normaal graaf je z'n ding om dat ze je bezig willen houden en dan zie je de hele nachts niks.
30 uur graven??, weet niet hoe groot jij bentquote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:05 schreef cw2cu het volgende:
Na 40 uur zonder slaap mochten eindelijk onze schuttersputten (inclusief 30 uur graven) verlaten, vervolgens een wlp graven waarin je WEL 50% wacht had en dus eventjes mocht slapen.
Dan kies ik toch dat in plaats van een paar chinooks.
haha, niet langer dan 1.90quote:Op zaterdag 30 mei 2009 13:00 schreef Pumatje het volgende:
[..]
30 uur graven??, weet niet hoe groot jij bent?
ook dan kom ik nog maar aan 6 uur als je 2 keer z'n put hebt gegraven.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 14:37 schreef cw2cu het volgende:
[..]
haha, niet langer dan 1.90![]()
Maar je moest alles in fases doen.
fase 1 - 1 uur om op kniehoogte te komen (2 persoons schutterput) met beveiliging dus 1 iemand is constant aan het graven.
fase 2 - 2 uur om tot tepelhoogte te komen
fase 3 - 3 uur om zandzakken erin te gooien, dekking maken en af te camoufleren.
Mocht je één van deze fases niet halen, dan kreeg je een uur om alles dicht te gooien en bij fase 1 opnieuw te beginnen. Fase 3 heb ik 1x niet gehaald en de rest was allemaal fase 2.
Maar hoe langer je bezig was, hoe meer je begon te hallucineren want we kregen ook heel weinig eten(ik zat dus op mijn wapenkaartje te kauwen omdat ik dacht dat het een plakje kaas was..)
Nooit een schuttersput gegraven met die pioschep? Het kader zei dat nog nooit iemand bij hun het in 1x heeft gehaald zonder dicht te gooien.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 17:35 schreef RonaldV het volgende:
Geen idee hoe jij een uur nodig denkt te hebben om je schuttersput weer dicht te flikkeren, en meerdere om ze weer te graven, maar goed: dit is een standaard opleidingsspelletje. Hoe je het ook doet, het is nooit goed. Het gaat ook niet om die schuttersput, het gaat niet om de macht van het kader, het gaat er om te zien of je afknapt of dat je volhoudt.
* Erasmoquote:Op zondag 17 mei 2009 00:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Timing is alles inderdaad
[ afbeelding ]
Een loopdop oke... maar een afrokapsel??quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:00 schreef Erasmo het volgende:
[..]
* Erasmoburstmode, nieuwe week nieuwe kansen:
[ afbeelding ]
Nee gek he dat het nog nooit in 1 keer gelukt is. Al graaf je een gat waar je een noord-koreaanse kernproef kan houden in een uur tijd dan nog is het niet goed. Dat is juist het hele spelletje.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 18:07 schreef cw2cu het volgende:
[..]
Nooit een schuttersput gegraven met die pioschep? Het kader zei dat nog nooit iemand bij hun het in 1x heeft gehaald zonder dicht te gooien.
Tsjah je verveelt je soms als je zo lang weg bent...quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Een loopdop oke... maar een afrokapsel??
Rare lui, die vlootbalen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb er genoeg gegraven, onder een uur, en wat je kader zegt bevestigt mijn stelling.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 18:07 schreef cw2cu het volgende:
[..]
Nooit een schuttersput gegraven met die pioschep? Het kader zei dat nog nooit iemand bij hun het in 1x heeft gehaald zonder dicht te gooien.
nee, als het goed is, is het goed. Er was een groep die na 1x fase 1 verkloot te hebben het hebben gehaald en ook mee mochten bbq-en.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:26 schreef fathank het volgende:
[..]
Nee gek he dat het nog nooit in 1 keer gelukt is. Al graaf je een gat waar je een noord-koreaanse kernproef kan houden in een uur tijd dan nog is het niet goed. Dat is juist het hele spelletje.
jaloers isquote:Op zondag 31 mei 2009 01:55 schreef cw2cu het volgende:
[..]
nee, als het goed is, is het goed. Er was een groep die na 1x fase 1 verkloot te hebben het hebben gehaald en ook mee mochten bbq-en.
*nog 2 maanden, dan curacao*
Da's waar ja, pleunen richting de westquote:Op zondag 31 mei 2009 18:45 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat er nog wat van over is na ons laatste weekend daar?
Wist je dat hamsters in vroegere tijden in het leger gebruikt werden vanwege hun scherpe neus?quote:Op zondag 31 mei 2009 22:56 schreef Breathtaking het volgende:
[ afbeelding ]
Hoidit is m'n hamster. Ze heet Schnoep!
En als de gasaanval voorbij was waren het prima loopdoppen.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:22 schreef Emimich het volgende:
[..]
Wist je dat hamsters in vroegere tijden in het leger gebruikt werden vanwege hun scherpe neus?
quote:Op zondag 31 mei 2009 23:25 schreef Erasmo het volgende:
[..]
En als de gasaanval voorbij was waren het prima loopdoppen.
[..]
Van welk logistiek squadron is ze de mascotte?quote:Op zondag 31 mei 2009 22:56 schreef Breathtaking het volgende:
[ afbeelding ]
van niemandquote:Op maandag 1 juni 2009 20:35 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Van welk logistiek squadron is ze de mascotte?
quote:Op zondag 31 mei 2009 22:56 schreef Breathtaking het volgende:
[ afbeelding ]
Nice. Wat voor 'n functie ga je?quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:04 schreef Rock-shocker het volgende:
Zeer spijtig...
Ik ben vandaag overigens goedgekeurd. Cluster 4 gehaald bij het sporten. Vijf oktober krijg ik mijn verkorte amo.
Een ridder?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 18:46 schreef Erasmo het volgende:
3x raden wie er vandaag op bezoek was bij ons
Geen Paarse Nectar voor jou morgen?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:33 schreef Rave_NL het volgende:
Ik ben mn spullen alweer aan het inpakken om terug te keren naar NL....
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:08 schreef RonaldV het volgende:
http://izismile.com/2009/(...)e_world_70_pics.html
Vertel?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:41 schreef Major-Balls het volgende:
[..]
Geen Paarse Nectar voor jou morgen?
Morgen zijn de KL dagen, 10x belangrijker.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:14 schreef Major-Balls het volgende:
De Koninklijke Marine voert vanmorgen (zaterdag 6 juni 2009) om kwart over negen een amfibische landing uit op Forteiland. Het gaat om een deeloefening van de nationale krijgsmachtoefening Purple Nectar.
Afleidings manouvre voor het echte spektakel!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:19 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Morgen zijn de KL dagen, 10x belangrijker.
Nope. dan slaap ik mijn roes uit van het goudengele nectar...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:14 schreef Major-Balls het volgende:
De Koninklijke Marine voert vanmorgen (zaterdag 6 juni 2009) om kwart over negen een amfibische landing uit op Forteiland. Het gaat om een deeloefening van de nationale krijgsmachtoefening Purple Nectar.
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:24 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je wint 10 internets!![]()
En ook bij aankomst de kade mogen schoonvegen
om kpl te worden bij de infantrie moet je je van je beste kant laten zien als sld zijnde en als je dan geluk hebt wordt je een kpl stoel toe gewezen door je luitenant.quote:Op maandag 15 juni 2009 03:14 schreef Pumatje het volgende:
weet iemand of CV90 Commandant ( Kpl Functie ) direct naar te solliciteren is, of is het geen startfunctie?
Bestaat dat eiland uberhaupt nog dan? Ik neem aan dat jullie het vakkundig van de kaart vegen voordat de overdracht isquote:Op maandag 15 juni 2009 01:33 schreef Rave_NL het volgende:
Komende week commandooverdracht van Curaçao naar die pleunen...
quote:Op maandag 15 juni 2009 09:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Bestaat dat eiland uberhaupt nog dan? Ik neem aan dat jullie het vakkundig van de kaart vegen voordat de overdracht is.
ik hoorde via via al spookverhalen van een peleton van 100 man ofzoquote:Op maandag 15 juni 2009 18:54 schreef Remco026 het volgende:
Ik heb echt spijt van de keuze van mijn plaats binnen de landmacht.
Ik zit momenteel bij de Luchtdoelartillerie op De Peel, maar daar had ik beter niet voor kunnen kiezen.
Er gebeurt eigenlijk niet veel op een dag en als er wel wat gebeurt, dan is het onderhoud.
Nieuwkomers worden van hot naar her gestuurd en er is eigenlijk geen plaats voor, terwijl ze voorheen zo om mensen zaten te springen dat er in Amsterdam gewoon tegen je gelogen wordt (mij was belooft chauffeur fennek, maar dat is hem nu dus niet geworden)
Ik kan er helaas niet meer onder uit, dus het wordt gewoon 2 jaar doorzetten en mezelf bezig houden en vervolgens naar de KMS/KMA (Keuze ben ik nog niet over uit)
Nog tips over welk wapen/dienstvak ik straks moet gaan doen? Ik ben goedgekeurd tot en met cluster 2.
En de reden dat dit gebeurt is jou niet verteld in de Peel???quote:Op maandag 15 juni 2009 18:54 schreef Remco026 het volgende:
Ik heb echt spijt van de keuze van mijn plaats binnen de landmacht.
Ik zit momenteel bij de Luchtdoelartillerie op De Peel, maar daar had ik beter niet voor kunnen kiezen.
Er gebeurt eigenlijk niet veel op een dag en als er wel wat gebeurt, dan is het onderhoud.
Nieuwkomers worden van hot naar her gestuurd en er is eigenlijk geen plaats voor, terwijl ze voorheen zo om mensen zaten te springen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |