Luister, het is erg basic, het enige wat je hebt is een radio en een watervast boekje met een all-weather pen, en meer wil je ook niet mee als je met je biggenbek elke dag >20 klikjes moet verplaatsen (ja, te voet, ja)quote:Op woensdag 8 april 2009 01:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Wat mega omslachtig. Kun je even goed een brief schrijven en met een postduif laten bezorgen, duurt ongeveer even langEn alsnog zat je ernaast met je zulutijd
Ik snap je punt niet. Het gaat hier toch om procedures, niet om materiaal? Ik vind die procedure enorm omslachtig. Mja, dat is echt iets voor de KL denk ik, die kunnen niet echt met radio's omgaan.quote:Op woensdag 8 april 2009 03:57 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Luister, het is erg basic, het enige wat je hebt is een radio en een watervast boekje met een all-weather pen, en meer wil je ook niet mee als je met je biggenbek elke dag >20 klikjes moet verplaatsen (ja, te voet, ja)
En ja, het kán beter en het zou beter moeten maar de baas heeft er het geld niet voor, en wij moeten dan ook vaak uit niets iets maken.
En ik heb die shit gezien waarmee die USMC Reccie ScoutSniper-units in een OP liggen, state of the artlaptops en meer van dat soort grappen, maar toen ging het niet helemaal goed met een amphibische landing en declareerden ze even een scharapje van bijna een miljoen (!) bij hún baas.
Dat kan daar, hier zouden ze er kamervragen over stellen...
Omslachtig? Integendeel. Als je in een klein radionet zit waar elke RTF'er op elkaar is ingespeeld heb je al die poespas niet nodig, en als je in een gigantisch complex radionet zit is het de juiste manier om fouten te voorkomen..
Aap, rave zit bij de kmarnsquote:Op woensdag 8 april 2009 08:23 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet. Het gaat hier toch om procedures, niet om materiaal? Ik vind die procedure enorm omslachtig. Mja, dat is echt iets voor de KL denk ik, die kunnen niet echt met radio's omgaan.
Je ziet het wel vaker, kmarns = Koninklijke Mariniers (of kutmariniers bij iedereen behalve de mariniersquote:Op woensdag 8 april 2009 08:56 schreef fathank het volgende:
Het is toch KMar (marechaussee) of MARNS (mariniers)...?
quote:Op woensdag 8 april 2009 10:24 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
oh, dat verklaart een hele hoop meer.
Romeo ( laat het even de PC zijn ) hier Charlie1quote:Op maandag 6 april 2009 13:53 schreef Rave_NL het volgende:
0 DE B20 K
"
0 DE B20 / req opening new slowchat, I spell slowchat, Sierra Lima Oscar Whiskey Charlie Hotel Alpha Tango, slowchat / T 061353Z K
"
0 DE B20 R +
En dus hier weer verder
Wat een onzin bericht...quote:Op woensdag 8 april 2009 05:17 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.worldtribune.c(...)_hamas0266_04_02.asp
"0, B20, request"quote:Op woensdag 8 april 2009 13:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Verbinding maken, boodschap doorgeven, en verbinding sluiten, alleen dan volgens Engels model...
Het is in principe niet zo heel anders dan bij jullie lijkt mij, zend het zelfde bericht eens dan volgens jullie model..
Komt ongeveer overeen met die van ons, ware het niet dat die van ons in het Engels is en ik afkortingen gebruik om het op te schrijven, als ik het languit schrijf komt het ongeveer overeen.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:19 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Romeo ( laat het even de PC zijn ) hier Charlie1
Aanvraag opening nieuw slowchat ik spel , Sierra Lima Oscar Whiskey Charlie Hotel Alpha Tango, slowchat over?
Charlie1 hier romeo, aanvraag in orde
romeo uit.
very simple
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeldquote:Op donderdag 9 april 2009 07:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Komt ongeveer overeen met die van ons, ware het niet dat die van ons in het Engels is en ik afkortingen gebruik om het op te schrijven, als ik het languit schrijf komt het ongeveer overeen.
Maar bij ons mag/kan Romeo de transmissie niet beeindigen aangezien C1 hem geopend heeft, maar dat terzijde...
Operationeel wordt er ook gewoon in klare taal geluld, maar dit was dan ook lesboekradioprocedures, en bij internationaal optreden waar wij bij het VK worden gevoegd is het dan ook gewoon noodzakelijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeld
"R hier A, verzoek om -verhaal- over"
"Hier Romeo, roger uit"
Kijk eens wat kort!
Als A nog meer te boeren heeft wordt het:
"R hier A, verzoek om -verhaal- meer volgt over"
"Hier R, roger over"
"Hier A - rest verhaal- over"
"Hier R, roger uit"
Over en uit...quote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
Oja, degene die "tot zover" gebruikt ipv "meer volgt" of dat soort onzin onderbreek ik meteen de radiozending om hem af te tikken. In oefensituatie
ja want tot zover is in internationaal verband toch echt "till so far" en dan zit de rest van de NAVO: "quote:
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zoverquote:Op donderdag 9 april 2009 15:09 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, is ook lang geweest. Echter vanuit EOV technisch oogpunt is het zaak om de melding zo snel mogelijk eruit te klappen, zo snel mogelijk af te sluiten. Dit vermindert de zendtijd, dus detectie kans. Als de initiële zender begint kan hij al meteen de boodschap eruit geven. Bijvoorbeeld
"R hier A, verzoek om -verhaal- over"
"Hier Romeo, roger uit"
Kijk eens wat kort!
Als A nog meer te boeren heeft wordt het:
"R hier A, verzoek om -verhaal- meer volgt over"
"Hier R, roger over"
"Hier A - rest verhaal- over"
"Hier R, roger uit"
Verkorte radioprocedures ftw!
Oja, degene die "tot zover" gebruikt ipv "meer volgt" of dat soort onzin onderbreek ik meteen de radiozending om hem af te tikken. In oefensituatie
naja kan je ze wat lerenquote:Op donderdag 9 april 2009 17:42 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zover
meer volgt nog nooooit gehoord.
en zijn geen spijkerbroeken
Je kunt inderdaad toch prima in het Nederlands 'tot zover' gebruiken, als je het vervolgens in het Engels maar goed vertaald?quote:Op donderdag 9 april 2009 17:42 schreef Pumatje het volgende:
Wij gebruiken op de KMS toch allemaal Tot zover
meer volgt nog nooooit gehoord.
Foto's uit uitzendgebied ? Zoja dan kunnen het zelf aangeschafte helm cams zijn of van de genie elastiek waar een lampje in past ofzo ?quote:Op maandag 13 april 2009 18:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Vraagje die al een tijdje door m'n hoofd spookt. Soms zie je op foto's wel eens van die helmen met daaromheen een band, en op die band zitten rondjes, het lijken wel camera's. Ik kan zo effe gauw geen plaatje vinden, maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?
quote:Op maandag 13 april 2009 18:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Vraagje die al een tijdje door m'n hoofd spookt. Soms zie je op foto's wel eens van die helmen met daaromheen een band, en op die band zitten rondjes, het lijken wel camera's. Ik kan zo effe gauw geen plaatje vinden, maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?
Heb de fotovakschool gedaan en ben nu bezig met de havoquote:Op maandag 27 april 2009 13:13 schreef Bouke-p het volgende:
Nog meer mensen die op kosten van de baas een opleiding volgen? ik heb nu alles ingeschoten om de havo te gaan doen, nu is t ff wachten op groen licht van de baas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |