om toch maar inhoudelijk te gaan.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:54 schreef Schenkstroop het volgende:
CO2-tax en dat soort dingen meer weetjewel. Helpt een "CO2-tax" global warming tegen te gaan dan?
lees m'n post vriend.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:59 schreef Schenkstroop het volgende:
Nee, dat denk ik niet. Dat denkt de overheid!
De onzinnigheid snappen jullie toch wel he?
Maar ik dacht ik vraag het voor de zekerheid.
Voor hetzelfde geld werkt het met een omweg wel,
ik weet het niet.
Die alternatieven zijn er toch al? Ze willen enkelt de fosiele barndstoffen uitmelken bij gebruik toch?quote:Op maandag 30 maart 2009 22:58 schreef koemleit het volgende:
[..]
om toch maar inhoudelijk te gaan.
Je betaald voor wat je vervuilt.. Een soort "schoonmaakkosten" dus..
als je op een andere "zichtbare" manier vervuilt moet je namelijk ook payen om het op te ruimen.
Verder is het dan wel de bedoeling dat er van het geld van die tax iets tegen co2 bestrijding wordt gedaan.
Ook helpt het zoeken naar alternatieven zodat je die tax niet hoeft te betalen.
je kunt het niet tegengaan als het er al zit, het werkt meer preventief.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:06 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Die alternatieven zijn er toch al? Ze willen enkelt de fosiele barndstoffen uitmelken bij gebruik toch?
En hoe ga je CO2 uitstoot tegen als het al in de lucht zit, wat "schoonmaakkosten"?
Recycling van oud-papier en plastics snap ik wel maar CO2?
De prijselasticiteit is niet 0. Dus ja, mits...quote:Op maandag 30 maart 2009 22:59 schreef Schenkstroop het volgende:
Nee, dat denk ik niet. Dat denkt de overheid!
De onzinnigheid snappen jullie toch wel he?
Maar ik dacht ik vraag het voor de zekerheid.
Voor hetzelfde geld werkt het met een omweg wel,
ik weet het niet.
30.000 wetenschappers hebben Al Gor aangeklaagd las ik ergens. Zijn argumenten voor Global Warming en dat mensen er significant aan bijdragen zouden niet waar zijn. Toch worden we 'geldelijk' belast met die CO2-onzin.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:08 schreef Pool het volgende:
[..]
De prijselasticiteit is niet 0. Dus ja, mits...
-de substituten niet nóg vervuilender zijn en even toegankelijk zijn
-de concurrentie uit het buitenland niet te groot is
Punt 2 is een probleem. Op dit moment leidt een vliegtax vooral tot verplaatsing naar Duitsland, terwijl in Duitsland uitgestote CO2 gewoon hier naar toe komt vliegen. Dus nee, deze vliegtax leidt niet tot oplossing van Global Warming.
Als we over de hele wereld met WTO-verdragen enzo vliegen gaan belasten, dan zal dat wel kunnen schelen ja. In CO2-uitstoot in elk geval; over Global Warming weet ik te weinig.
Bron?quote:Op maandag 30 maart 2009 23:13 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
30.000 wetenschappers hebben Al Gor aangeklaagd las ik ergens.
quote:Zijn argumenten voor Global Warming en dat mensen er significant aan bijdragen zouden niet waar zijn. Toch worden we 'geldelijk' belast met die CO2-onzin.
Jij gelooft dus in een langetermijn-prijselasticiteit van 0. Lijkt me sterk.quote:Ten tweede, als je niet wil dat we bijdragen aan CO2 dan schaf je die autos toch af? Zo signigicant zijn die heffingen niet dat mensen niet meer gaan autorijden of vliegen. Maw. Als we niet betalen, mensen vliegen en rijden met de auto. Als we wel betalen, mensen vliegen en pakken gewoon de auto. Niet meer niet minder.
Maw. die hele CO2 is gewoon om de burgers meer geld afhandig te maken. Denk je dat mensen millieu-bewuster worden als ze tickets met 20 euro omhoog gooien? Die taxen zijn dus niet meer dan een goed extra inkomen voor de staat dunkt me. En die CO2 zit achteraf toch wel weer in de lucht!
Dus?
Daalt Global Warming als wij meer belasting gaan betalen?
Als ik het mij goed herinner werd er maar liefst 1% aan mileu uitgegeven.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:58 schreef koemleit het volgende:
Verder is het dan wel de bedoeling dat er van het geld van die tax iets tegen co2 bestrijding wordt gedaan.
Als 100% van dat bedrag aan het milieu wordt besteed vind je het wel ok?quote:Op maandag 30 maart 2009 23:24 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als ik het mij goed herinner werd er maar liefst 1% aan mileu uitgegeven.
Nee dat is het niet. Links, Rechts maakt niet uit. Dat handjevol mensen dat we parlemnt noemen die krijgen argumenten doorgespeld van lobbyisten en EU en wat nog meer. Argumenten die goed klinken. En die zij weer doorverkopen aan het volk. Zij stemmen weer wel voor 17 Miljoen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:08 schreef DirkZz het volgende:
Dat wil het linkse tuig je laten geloven, terwijl ze zelf geen cent aan belasting betalen
Alleen jammer dat 90% van de opbrengsten van milieutaxen niet naar milieuoplossingen gaan.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:58 schreef koemleit het volgende:
[..]
om toch maar inhoudelijk te gaan.
Je betaald voor wat je vervuilt.. Een soort "schoonmaakkosten" dus..
als je op een andere "zichtbare" manier vervuilt moet je namelijk ook payen om het op te ruimen.
Verder is het dan wel de bedoeling dat er van het geld van die tax iets tegen co2 bestrijding wordt gedaan.
Ook helpt het zoeken naar alternatieven zodat je die tax niet hoeft te betalen.
Wjat the fuck zeg je nou man. Stel jij het krassen van een auto (dat je kan laten vergoeden voor reparatie) gelijk aan het laten vrijkomen van broeigassen, waarna (ik zeg waarna) je er niks meer aan kan doen (al geef je een ton aan een millieu organisatie). Behalve een tax wel betalen dan aan een handjevol mensen die dat de uitstoot belasten. Om wat?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:27 schreef Pool het volgende:
In essentie, als je gewoon naar de economische theorie achter het belasten van negatieve externe effecten kijkt, dan hoeven de opbrengsten van zo'n tax ook niet naar het milieu te gaan.
Net als de regel dat ik aan jou schadevergoeding moet betalen als ik je auto bekras. Daarmee heb ik een incentive om jouw auto niet te bekrassen (preventiefunctie), terwijl als ik het tóch doe, jouw schade daarbij vergoed wordt (compensatiefunctie). Vervolgens mag jij zelf kiezen of jij van die vergoeding ook jouw auto repareert of dat je een avondje naar het casino gaat. Maar ook als jij kiest om naar het casino te gaan, blijven de preventiefunctie en compensatiefunctie van de schadevergoedingsregel overeind.
Zo is het ook met een milieutax. Met een milieutax wordt een prijsincentive gegeven om de vervuilende activiteit niet uit te voeren (preventiefunctie). De overblijvende mensen die de activiteit tóch uit blijven voeren, vergoeden de schade aan de schatkist (compensatiefunctie).
Niet als dat in de vorm van belasting gebeurt. Als het op vrijwillige basis is prima.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:46 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Als 100% van dat bedrag aan het milieu wordt besteed vind je het wel ok?
Zou het niet logisch zijn als de belasting op het vervuilende in verhouding staat tot wat er uitgegeven wordt om die vervuiling tegen te gaan + eventueel wat overhead?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
In een democratie bepaalt de volksvertegenwoordiging wat er met het geld uit de schatkist gebeurt. Als de overheid dus een vervuilende activiteit belast, dan betalen de vervuilers compensatie aan de maatschappij. Dat jij vervolgens vindt dat de overheid het geld verkeerd besteedt, komt doordat je verkeerd stemt of te lui bent zelf een fatsoenlijke partij op te richten.
Snap je het nu Schenkstroop? Betalen zul je, dat staat vast, veel of héél veel, dat mag je zelf bepalen. Dat noemen we keuzevrijheid. Als je het niet eens bent met waar dat geld aan besteed wordt dan ben je een lui zwijn en stem je verkeerd. Dat noemen we economische theorie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
Gaan schelden als je economische theorie niet snapt.![]()
In een democratie bepaalt de volksvertegenwoordiging wat er met het geld uit de schatkist gebeurt. Als de overheid dus een vervuilende activiteit belast, dan betalen de vervuilers compensatie aan de maatschappij. Dat jij vervolgens vindt dat de overheid het geld verkeerd besteedt, komt doordat je verkeerd stemt of te lui bent zelf een fatsoenlijke partij op te richten.
Dat vind ik redelijk ja. Bij het bekrassen van de auto bestaat in Nederland ook geen recht op dubbele schadevergoeding ofzo, dus ik vind dat zulke milieuheffingen niet hoger moeten zijn dan de schade nee. Het probleem is wel dat bij sommige vervuilingen de schade makkelijker te berekenen is. De schade door geluidsoverlast is makkelijker te berekenen dan die van CO2.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zou het niet logisch zijn als de belasting op het vervuilende in verhouding staat tot wat er uitgegeven wordt om die vervuiling tegen te gaan + eventueel wat overhead?
Mijn excuses alvast dat ik logica los laat op de overheid.
Nee, de heffing op negatieve externe effecten is economische theorie. Ik dacht dat je in Libertopia ook verplicht was om schade jegens andermans lijf en eigendom te vergoeden?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Snap je het nu Schenkstroop? Betalen zul je, dat staat vast, veel of héél veel, dat mag je zelf bepalen. Dat noemen we keuzevrijheid. Als je het niet eens bent met waar dat geld aan besteed wordt dan ben je een lui zwijn en stem je verkeerd. Dat noemen we economische theorie.
Laat Pool maar schuiven.
Aantoonbare schade, o zeker. Catastrofale klimaatverandering door CO2-uitstoot is dat echter allerminst. But let's not go there.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef Pool het volgende:
Nee, de heffing op negatieve externe effecten is economische theorie. Ik dacht dat je in Libertopia ook verplicht was om schade jegens andermans lijf en eigendom te vergoeden?![]()
Jammer alleen dat jij het evenzeer fair vindt die mening met geweld af te dwingen. Nog afgezien van de vraag of het centraal heffen van vervuilers-belastingen en die op democratische wijze besteden inderdaad efficiënt is. Daarover zijn we het zo mogelijk nóg oneenserquote:Het andere, dat van de schatkist en volksvertegenwoordigers die dat in het algemeen belang uitgeven, is politieke theorie en op dat vlak zijn wij het inderdaad oneens. Ik vind één heffing door de overheid die in de schatkist belandt efficiënt en fair. Jij zou er meer voor zijn dat een vervuiler aan alle slachtoffers rechtstreeks een kleine bedrag aan schadevergoeding betaalt wegens eigendomsinbreuk. In beide gevallen geldt: de vervuiler betaalt en wat de ontvanger met dat bedrag doet is niet de zaak van de vervuiler.
Dat is inderdaad wel een probleem. Het is heel lastig om de exacte schade van milieuvervuiling te bepalen en om dan ook nog eens precies te bepalen wie voor welk deel van die schade verantwoordelijk is, is al helemaal lastig. Wat overigens er niet voor zorgt dat dit niet zou moeten gebeuren, desnoods maar op basis van een aantal kentallen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat vind ik redelijk ja. Bij het bekrassen van de auto bestaat in Nederland ook geen recht op dubbele schadevergoeding ofzo, dus ik vind dat zulke milieuheffingen niet hoger moeten zijn dan de schade nee. Het probleem is wel dat bij sommige vervuilingen de schade makkelijker te berekenen is. De schade door geluidsoverlast is makkelijker te berekenen dan die van CO2.
Het is inderdaad lastig aan te tonen hoeveel milieuschade door bv CO2 uitstoot 100 km rijden in een benzineauto oplevert. Dat vervolgens uitdrukken in bedrag is al helemaal een uitdaging. Maar omdat dit lastig is moet men volgens jou er maar gewoon op los kunnen vervuilen?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Aantoonbare schade, o zeker. Catastrofale klimaatverandering door CO2-uitstoot is dat echter allerminst. But let's not go there.
[..]
Welke theorie is dat?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:27 schreef Pool het volgende:
In essentie, als je gewoon naar de economische theorie achter het belasten van negatieve externe effecten kijkt, dan hoeven de opbrengsten van zo'n tax ook niet naar het milieu te gaan.
De schade van autovandalisme is iets veel duidelijkers en concreters dan het milieuvraagstuk.quote:Net als de regel dat ik aan jou schadevergoeding moet betalen als ik je auto bekras. Daarmee heb ik een incentive om jouw auto niet te bekrassen (preventiefunctie), terwijl als ik het tóch doe, jouw schade daarbij vergoed wordt (compensatiefunctie). Vervolgens mag jij zelf kiezen of jij van die vergoeding ook jouw auto repareert of dat je een avondje naar het casino gaat. Maar ook als jij kiest om naar het casino te gaan, blijven de preventiefunctie en compensatiefunctie van de schadevergoedingsregel overeind.
CO2 vervuilt niet, het is geen gifstof. Vervuiling is dus een bewuste verkrachting van terminologie.quote:Zo is het ook met een milieutax. Met een milieutax wordt een prijsincentive gegeven om de vervuilende activiteit niet uit te voeren (preventiefunctie). De overblijvende mensen die de activiteit tóch uit blijven voeren, vergoeden de schade aan de schatkist (compensatiefunctie).
Als je de complete milieuschade zou willen compenseren of voorkomen zouden inderdaad draconische maatregelen genomen moeten worden. Dat is echter vanuit politiek-sociaal oogpunt totaal onhaalbaar.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:58 schreef sneakypete het volgende:
CO2 vervuilt niet, het is geen gifstof. Vervuiling is dus een bewuste verkrachting van terminologie.
Bovendien, hoeveel minder auto's rijden er? Dat prijsincentive valt tegen, zeker op mondiaal niveau stelt het geen flikker voor. Wel is het een slimme truc om meer geld te innen en de schijn op te houden dat er iets groots gaande is.
Je kiest dus voor een compromis dat beperkte economische schade (doch zeker schade) tot gevolg heeft en tevens voor een symboolpolitiek met weinig resultaat.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als je de complete milieuschade zou willen compenseren of voorkomen zouden inderdaad draconische maatregelen genomen moeten worden. Dat is echter vanuit politiek-sociaal oogpunt totaal onhaalbaar.
Maar puur vanuit milieu- en klimaatoogpunt geredeneerd zou minimaal 4-5 euro aan milieuaccijns per liter brandstof een goed idee zijn.
Ik weet dat je vaak moeite met begrippen hebt, maar opwarming is niet vies, op het zweet na natuurlijk.quote:Overigens vervuiling hoeft niet per definitie om gifstoffen te gaan. Dat is wel een erg beperkte benadering.
Mijn keuze is een hele andere. Die is echter sociaal economisch op dit moment nog onhaalbaar.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:09 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Je kiest dus voor een compromis dat beperkte economische schade (doch zeker schade) tot gevolg heeft en tevens voor een symboolpolitiek met weinig resultaat.
Dat is natuurlijk nog veel te weinig. Daarvoor komt er natuurlijk ook nog niet voldoende geld binnen.quote:Hoera! Wordt politicus!
Noem eens wat concrete voorbeelden van milieuschade welke uit het accijnspotje zijn opgelost.
[..]
Klimaatverandering die zo snel gaat dat de natuur het niet bij kan wonen en waardoor mogelijk een aantal belangrijke evenwichten worden verstoord zie ik wel degelijk al vervuiling. dan hoeft er geen vergif aan pas te komen hoewel het effect zeker zo erg kan zijn..quote:Ik weet dat je vaak moeite met begrippen hebt, maar opwarming is niet vies, op het zweet na natuurlijk.
Je komt híer aanzetten met de Broken Window?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Welke theorie is dat?
Les 1 in economische denkfouten:
Broken Window
Er wordt ook nog (zeer belangrijk om te weten) bij vermeld dat deze denkfout vooral voorkomt bij Keynesianen en voorstanders van oorlogsindustrie.
Prima, je gaat hier in op de concrete vraag hoe schadelijk CO2 is. Dat is inderdaad lastig en daar ben ik het wel mee eens. Ik gaf eerder al aan dat de huidige vliegtax niet werkt. Het ging me wat betreft de economische theorie ook meer om het concept van vervuiling belasten an sich en dat daarvoor niet nodig is dat de opbrengst verplicht naar milieubescherming gaat.quote:De schade van autovandalisme is iets veel duidelijkers en concreters dan het milieuvraagstuk.
De CO2 hype slaat nergens op. Ten eerste is CO2 slechts een fractie van alle broeikasgassen, en de menselijke uitstoot tov de totale concentratie is dat op zijn beurt ook weer. Daarnaast zijn ook nog eens de effecten van belasting ea beleid erg marginaal, de economische gevolgen zijn echter overduidelijk en zeer direct. Als laatste is het jereinste hypocrisie. De allergrootste vervuiler ter wereld is het Pentagon, niet Shell, Philips of ik met mijn dieselbusje. Auto's/vliegtuigen vervuilen minder dan landbouw, minder dan computerchips en veel minder dan oorlogen. Waarom hier dan zoveel op heffen? Symboolpolitiek met destastreuse gevolgen.
Daarnaast worden de negatieve effecten overbelicht, terwijl er ook positieve effecten kunnen zijn. Sowieso kan iets als een stijgende zeespiegel goedkoper opgevangen worden met dijken, Nederland leeft al jaren onder zeespiegel en dat werkt prima.
[..]
CO2 vervuilt niet, het is geen gifstof. Vervuiling is dus een bewuste verkrachting van terminologie.
Bovendien, hoeveel minder auto's rijden er? Dat prijsincentive valt tegen, zeker op mondiaal niveau stelt het geen flikker voor. Wel is het een slimme truc om meer geld te innen en de schijn op te houden dat er iets groots gaande is.
Het verband is dat je pleit voor actief ingrijpen en belastingen, herverdelingen en 'investeringen'. De economische gevolgen zijn samen te vatten in de theorie van Bastiat.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Je komt híer aanzetten met de Broken Window?! En dan ook nog een stropopje opzetten met Keynes en de oorlogsindustrie? Broken Window gaat over de vraag of het veroorzaken van meer schade leidt tot meer werkgelegenheid en daarmee tot meer groei (is dus niet zo).
Ik heb het over een negatieve prikkel tegen schadeveroorzakend gedrag. Ik zie echt geen enkel verband. Je vergist je in de wiki, je had op deze moeten zoeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Externalities
De theorie en het idee van die taxes snap ik ook wel, maar in hoeverre zijn de resultaten gewaarborgd?quote:Prima, je gaat hier in op de concrete vraag hoe schadelijk CO2 is. Dat is inderdaad lastig en daar ben ik het wel mee eens. Ik gaf eerder al aan dat de huidige vliegtax niet werkt. Het ging me wat betreft de economische theorie ook meer om het concept van vervuiling belasten an sich en dat daarvoor niet nodig is dat de opbrengst verplicht naar milieubescherming gaat.
Wat als er op een gegeven moment niet ingegrepen zou zijn? Dan zaten we nu nog steeds met ouderwetse vuile stoommachines en had je vermoedelijk ook nog nooit een computer van dichtbij gezien. Want je moet ook niet vergeten dat juist het aanpakken van vervuiling en overlast tot grote innovaties heeft geleid.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:31 schreef sneakypete het volgende:
Zelfs al is het waar dat Global Warming een probleem is dat bestreden moet worden, zelfs dan nog stel ik dat overheden er niet in zullen slagen. De eerste stoommachines waren vervuilend en inefficiënt. Wat nu als dat toen was tegengehouden of tot op het bot belast? Dan zou je nu niet met mij zitten te forummen over dit onderwerp, maar was je nog een ongeletterde boer met een trekschuitje die met mij over het weer praatte.
Juist in zo'n geval dat de oceaan in een handvol eigenaren is opgedeeld die deze naar eigen goeddunken kunnen leegvissen zal je in korte tijd een gigantische terugval van de visstand en biodiversiteit zien. Dan werken de internationale visquota met al hun nadelen toch beter. Of een vangstverbod op walvissen..quote:Ook wordt ingegaan op overbevissing, dat is echter nu juist een typische ´tragic of the commons´. Omdat er geen sprake is van privé eigendom wordt er overbevist en worden ´collectieve´ eigendommen van natuurgebieden uitgebuit en kaalgeplukt. Juist eigendomsrechten zijn noodzakelijk om dit te voorkomen, overheden kunnen dat in theorie, maar in de praktijk falen ze constant.
Maar hoe wordt CO2 uitstoot dan tegen gegaan behalve het te belasten?quote:Op woensdag 1 april 2009 07:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat als er op een gegeven moment niet ingegrepen zou zijn? Dan zaten we nu nog steeds met ouderwetse vuile stoommachines en had je vermoedelijk ook nog nooit een computer van dichtbij gezien. Want je moet ook niet vergeten dat juist het aanpakken van vervuiling en overlast tot grote innovaties heeft geleid
Zonder overheidsbemoeienis in de economie waren we allang dood aan de cholera en waren er geen innovaties gedaanquote:Op woensdag 1 april 2009 07:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat als er op een gegeven moment niet ingegrepen zou zijn? Dan zaten we nu nog steeds met ouderwetse vuile stoommachines en had je vermoedelijk ook nog nooit een computer van dichtbij gezien. Want je moet ook niet vergeten dat juist het aanpakken van vervuiling en overlast tot grote innovaties heeft geleid.
Je zou zonder hinderwetten met wat pech al lang en breed gestorven aan de cholera doordat je drinkwater eerst voor hele andere dingen was gebruikt.
Oke, dan werkt het prima joh en zeurt greenpeace maar watquote:Juist in zo'n geval dat de oceaan in een handvol eigenaren is opgedeeld die deze naar eigen goeddunken kunnen leegvissen zal je in korte tijd een gigantische terugval van de visstand en biodiversiteit zien. Dan werken de internationale visquota met al hun nadelen toch beter. Of een vangstverbod op walvissen..
Je zou eens wat beter moeten lezen. Maar goed dat jij niet wist dat er door bepaalde regelgeving een gigantische slag gemaakt is op het gebied van (milieu)hygiëne verbaast me dan ook weer niet zoquote:Op woensdag 1 april 2009 18:43 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Zonder overheidsbemoeienis in de economie waren we allang dood aan de cholera en waren er geen innovaties gedaan![]()
Soms vraag ik me af waarom ik nog op je reageer.
Het moet uiteraard nog stukken beter.quote:Oke, dan werkt het prima joh en zeurt greenpeace maar wat![]()
Ik sta inderdaad niet overdreven negatief in het leven. Gelukkig niet zegquote:Ik draag vaak een zonnebril met gekleurde glazen. Dat wekt je humeur op en het staat feestelijk. Maar jij beschikt volgens mij over een superhightech model, ongetwijfeld door de overheid ontwikkeld.
Ik zou dat wonderbrilletje graag eens lenen van je.
Draai het eens om: hoeveel moeite heb jij al genomen om je te verdiepen in de economische theorie van de Oostenrijkse school, waarop ik mezelf baseer? Jij gaat uit van moderne, door progresieve economen beïnvloed denken als het hierom gaat en neemt een étatistisch standpunt in. Prima, maar heb je je überhaupt ooit afgevraagd waarom ik het juist van de andere kant bekijk? Ik denk van niet en volgens mij baseer je je oordeel op vooroordelen, zonder verder te kijken dan je neus lang isquote:Op woensdag 1 april 2009 21:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je zou eens wat beter moeten lezen. Maar goed dat jij niet wist dat er door bepaalde regelgeving een gigantische slag gemaakt is op het gebied van (milieu)hygiëne verbaast me dan ook weer niet zo.
Wel jammer dat je nooit verder dan je theorietje komt en enkel leest wat je wilt lezen. Dat beperkt je blik toch ernstig.
Dat baseer ik idd op boekjeswijsheid, maar waarom ook niet? Als jij een koophuis hebt, verneuk je dan je tuintje sneller dan wanneer je in een bos loopt dat van iedereen is? Dan moet je moreel sterk in je schoenen staan; als het echter om de eigen portemonee gaat, zijn mensen opeens veel meer bereid de boel netjes en duurzaam te houden.quote:Het moet uiteraard nog stukken beter.
Maar wie zegt dat met enkel particuliere eigenaren de zeeën niet al een stuk eerder waren leeggevist? En met de walvisstand gaat het echt stukken beter dan een jaar of 20 geleden.
Wat niet wil zeggen dat je daar nu weer volop op moet jagen natuurlijk..
Het leven kan heel mooi zijn ja, maar ik behoud liever een pessimistisch mensbeeld, dan kan het altijd achteraf nog meevallenquote:Ik sta inderdaad niet overdreven negatief in het leven. Gelukkig niet zeg.
Een tip het scheelt nogal als je verder kijkt dan je enkel 1 theorie, daar is het leven veel te mooi en te complex voor.
Typisch gevalletje van werkelijkheid aanpassen om ideologie te kunnen behouden. Het is namelijk een feit dat kooldioxide een van de invloedrijkste (oftewel: belangrijkste) broeikasgassen in onze atmosfeer is, dat de mensheid de concentratie ervan significant verhoogd heeft en dat dat gevolgen heeft gehad.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:58 schreef sneakypete het volgende:
De CO2 hype slaat nergens op. Ten eerste is CO2 slechts een fractie van alle broeikasgassen, en de menselijke uitstoot tov de totale concentratie is dat op zijn beurt ook weer.
(...)
CO2 vervuilt niet, het is geen gifstof. Vervuiling is dus een bewuste verkrachting van terminologie.
Voldoende om verder te kijken dan enkel die theoriequote:Op woensdag 1 april 2009 23:35 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Draai het eens om: hoeveel moeite heb jij al genomen om je te verdiepen in de economische theorie van de Oostenrijkse school, waarop ik mezelf baseer?
Ik ken je redenatie en de achtergrond ervan. Dat die redenatie aan alle kanten rammelt hoef ik je dan vermoedelijk ook niet meer uit te leggen.quote:Jij gaat uit van moderne, door progresieve economen beïnvloed denken als het hierom gaat en neemt een étatistisch standpunt in. Prima, maar heb je je überhaupt ooit afgevraagd waarom ik het juist van de andere kant bekijk? Ik denk van niet en volgens mij baseer je je oordeel op vooroordelen, zonder verder te kijken dan je neus lang is
[..]
Ach dat valt in veel wijken ook nog wel tegen. Je moest eens weten hoeveel mensen met liefde hun kip met de gouden eieren slachten om snelle winst te halen. Zeker bij iets als een zee met een schier oneindige stroom rijkdom tot het toch wel fragiele evenwicht het begeeft...quote:Dat baseer ik idd op boekjeswijsheid, maar waarom ook niet? Als jij een koophuis hebt, verneuk je dan je tuintje sneller dan wanneer je in een bos loopt dat van iedereen is? Dan moet je moreel sterk in je schoenen staan; als het echter om de eigen portemonee gaat, zijn mensen opeens veel meer bereid de boel netjes en duurzaam te houden.
[..]
Blergh dat soort zwartgalligheid trek ik matigquote:Het leven kan heel mooi zijn ja, maar ik behoud liever een pessimistisch mensbeeld, dan kan het altijd achteraf nog meevallen
Juist je geeft het al toe. Je hebt een absolute overtuiging dat het nu verschrikkelijk en slecht is. Dat kan een opinie zijn maar het maakt serieus discussie voeren een vrij heilloze opgave omdat er geen ruimte meer is voor de nuance en de praktijk van alledag.quote:En ik kijk juist verder dan 1 theorie. De gangbare denkwijzen van onze maatschappij ken ik al, die heb ik op school gehad, thuis gehad en ik lees ze dagelijks in kranten. Ik ben geen allesweter maar beticht me aub niet van onwetendheid en tunnelvisie; het is juist door mezelf open te stellen voor alternatieve denkwijzen dat ik ervan overtuigd ben geraakt dat hedendaagse politici en opiniemakers de draad kwijt zijn, niet andersom.
http://www.space.com/scienceastronomy/060926_solar_activity.htmlquote:The energy output from the Sun has increased significantly during the 20th century, according to a new study.
Many studies have attempted to determine whether there is an upward trend in the average magnitude of sunspots and solar flares over time, but few firm conclusions have been reached.
Now, an international team of researchers led by Ilya Usoskin of the Sodankylä Geophysical Observatory at the University of Oulu, Finland, may have the answer. They examined meteorites that had fallen to Earth over the past 240 years. By analyzing the amount of titanium 44, a radioactive isotope, the team found a significant increase in the Sun's radioactive output during the 20th century.
Over the past few decades, however, they found the solar activity has stabilized at this higher-than-historic level.
Prior research relied on measurements of certain radioactive elements within tree rings and in the ice sheets covering Greenland and Antarctica, which can be altered by terrestrial processes, not just by solar activity. The isotope measured in the new study is not affected by conditions on Earth.
The results, detailed in this week's issue of the journal Astronomy & Astrophysics Letters, "confirm that there was indeed an increase in solar activity over the last 100 years or so," Usoskin told SPACE.com.
The average global temperature at Earth's surface has risen by about 1 degree Fahrenheit since 1880. Some scientists debate whether the increase is part of a natural climate cycle or the result of greenhouse gases produced by cars and industrial processes.
The Sun's impact on climate has only recently been investigated. Recent studies show that an increase in solar output can cause short-term changes in Earth's climate, but there is no firm evidence linking solar activity with long-term climate effects.
The rise in solar activity at the beginning of the last century through the 1950s or so matches with the increase in global temperatures, Usoskin said. But the link doesn't hold up from about the 1970s to present.
"During the last few decades, the solar activity is not increasing. It has stabilized at a high level, but the Earth's climate still shows a tendency toward increasing temperatures," Usoskin explained.
He suspects even if there were a link between the Sun's activity and global climate, other factors must have dominated during the last few decades, including the increase of greenhouse gases in the atmosphere.
quote:The Sun's impact on climate has only recently been investigated. Recent studies show that an increase in solar output can cause short-term changes in Earth's climate, but there is no firm evidence linking solar activity with long-term climate effects.
The rise in solar activity at the beginning of the last century through the 1950s or so matches with the increase in global temperatures, Usoskin said. But the link doesn't hold up from about the 1970s to present.
"During the last few decades, the solar activity is not increasing. It has stabilized at a high level, but the Earth's climate still shows a tendency toward increasing temperatures," Usoskin explained.
He suspects even if there were a link between the Sun's activity and global climate, other factors must have dominated during the last few decades, including the increase of greenhouse gases in the atmosphere.
Het idee is vooral de uitstoot te beperken en wat er dan toch uitgestoten is te compenseren.quote:Op zondag 5 april 2009 18:01 schreef Schenkstroop het volgende:
What the fuck nee hoe the fuck, kun je CO2 terugdringen als het al in de lucht zit door auto-ritjes en dergelijke. En je pas daarna, nadat de uitstoot is geschied, mensen ermee belast middels een geldelijke belasting? Dat snap ik niet.
Gedragsverandering door belasting werkt niet en al helemaal niet voor iets noodzakelijks als vervoer en van de opbrengsten wordt hooguit een paar losse procenten gebruikt ter compensatie.quote:Op maandag 6 april 2009 08:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het idee is vooral de uitstoot te beperken en wat er dan toch uitgestoten is te compenseren.
Omdat mensen de uitstotende activiteiten minder zullen gaan uitvoeren als die duurder zijn door belastingen. Zoals mensen ook minder vaak naar de Efteling zullen gaan als ze de toegangsprijs verdubbelen. Mên, zo moeilijk is het echt niet hoor.quote:Op zondag 5 april 2009 18:01 schreef Schenkstroop het volgende:
What the fuck nee hoe the fuck, kun je CO2 terugdringen als het al in de lucht zit door auto-ritjes en dergelijke. En je pas daarna, nadat de uitstoot is geschied, mensen ermee belast middels een geldelijke belasting? Dat snap ik niet.
quote:When the price elasticity of demand for a good is perfectly inelastic (Ed = 0), changes in the price do not affect the quantity demanded for the good. The demand curve is a vertical straight line; this violates the law of demand. An example of a perfectly inelastic good is a human heart for someone who needs a transplant; neither increases nor decreases in price affect the quantity demanded (no matter what the price, a person will pay for one heart but only one; nobody would buy more than the exact amount of hearts demanded, no matter how low the price is).
Vervoer is noodzakelijk. Mensen hebben nou eenmaal een auto nodig om op hun werk te komen zodat ze geld kunnen verdienen om al die extra belastingen te betalen. Voor de meeste mensen is er geen redelijk alternatief omdat of het staats openbaar vervoer niet in de buurt komt en/of 2x zolang duurt of omdat ze simpelweg geen geld hebben om de laatste, nieuwste pseudo-zuinigere auto te kopen.quote:Op maandag 6 april 2009 09:43 schreef Pool het volgende:
Omdat mensen de uitstotende activiteiten minder zullen gaan uitvoeren als die duurder zijn door belastingen. Zoals mensen ook minder vaak naar de Efteling zullen gaan als ze de toegangsprijs verdubbelen. Mên, zo moeilijk is het echt niet hoor.
Tenzij de prijselasticiteit 0 is, maar ik heb nu al een paar keer aan jou gevraagd, en gezien Boze_Appels reactie kan ik dat ook aan hem vragen: waarom denken jullie dat de prijselasticiteit van CO2-uitstotende activiteiten 0 is?
Waarom gaan mensen minder naar de Efteling als die duurder wordt?
Waarom gaan mensen minder naar de Albert Heijn als die duurder wordt?
Waarom kopen mensen minder gouden sieraden als de goudprijs stijgt?
Waarom gaan mensen niet minder autorijden als dat zwaarder belast wordt?
Misschien hebben jullie goede argumenten hoor, maar dan wil ik ze wel graag horen.
Ah de prijselasticiteit van vervoerskeuzes is nul of eigenlijk van al het gedrag? Lijkt me een nieuw economisch inzichtquote:Op maandag 6 april 2009 08:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gedragsverandering door belasting werkt niet en al helemaal niet voor iets noodzakelijks als vervoer en van de opbrengsten wordt hooguit een paar losse procenten gebruikt ter compensatie.
Het is dus gewoon een extra belasting.
Wahahaaa! wtf? Jij denkt serieus dat mensen minder auto gaan rijden als je het duurder maakt? Tuuuurlijk. Ga je schoolgeld terugvragen. En met de efteling vergelijken is natuurlijk onzin. Trouwens ik lees dat je het altijd hebt over "prijs-elasticiteit" waar haal je dat vandaan en wat studeer jequote:Op maandag 6 april 2009 09:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Omdat mensen de uitstotende activiteiten minder zullen gaan uitvoeren als die duurder zijn door belastingen. Zoals mensen ook minder vaak naar de Efteling zullen gaan als ze de toegangsprijs verdubbelen. Mên, zo moeilijk is het echt niet hoor.
Meteen weer zo op de persoon spelen, terwijl het gewoon een normaal inzicht is hoor, dat normaal gesproken de vraag daalt als de prijs stijgt. Gevallen waarin dat niet zo is, zijn uitzondering. Vervolgens vraag ik je op een normale manier waarom je denkt dat dit bij autoverkeer niet zo is en in plaats van dat je dan met onderbouwde argumenten komt, ga je zeggen dat ik mijn schoolgeld terug moet vragen. Naar mannetje.quote:Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Wahahaaa! wtf? Jij denkt serieus dat mensen minder auto gaan rijden als je het duurder maakt? Tuuuurlijk. Ga je schoolgeld terugvragen. En met de efteling vergelijken is natuurlijk onzin. Trouwens ik lees dat je het altijd hebt over "prijs-elasticiteit" waar haal je dat vandaan en wat studeer je
Je ziet nu al dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en dat thuiswerk en het aantal videoconferenties toeneemt. Maak je vervoer nóg duurder, dan zul je zien dat het lonender wordt om nog meer te investeren in dat soort alternatieven. Wat zou je er trouwens van vinden B_A, als we autoverkeer nog zwaarder belasten, en van de opbrengst de overdrachtsbelasting afschaffen? Dus dat de totale overheidsuitgaven en -inkomsten gelijk blijven, maar de belasting op iets nuttigs als verhuizen wordt verlaagd, terwijl de belasting op iets vervuilends wordt verhoogd? (ik weet dat je het liefst alle belasting afschaft, maar stel dat je even tussen twee kwaden moet kiezen)quote:Op maandag 6 april 2009 10:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Vervoer is noodzakelijk. Mensen hebben nou eenmaal een auto nodig om op hun werk te komen zodat ze geld kunnen verdienen om al die extra belastingen te betalen. Voor de meeste mensen is er geen redelijk alternatief omdat of het staats openbaar vervoer niet in de buurt komt en/of 2x zolang duurt of omdat ze simpelweg geen geld hebben om de laatste, nieuwste pseudo-zuinigere auto te kopen.
Hier staat een half jaar lang bijna elk weekend een file van Waalwijk naar Kaatsheuvel en Tilburg naar Kaatsheuvel. Ben je die plezierritjes naar de Efteling alvast kwijt.quote:Mensen zullen juist dat dagje Efteling minder snel doen of naar de Aldi ipv. de AH omdat autorijden, door voornamelijk belasting, ontzettend duur is en als geld schaarser is ga je eerst schrappen in de minder noodzakelijke dingen of kijk je naar goedkopere alternatieven.
Autorijden vergelijken met de toegangsprijzen efteling vind ik persoonlijk kul. Gereden en gevlogen wordt er of je de prijzen wat omhoog schroeft of niet. Mensen klagen hoogstens en wijken uit naar andere vliegvelden. Het gaat mij erom dat geld aan iets "vervuilends" weggeven onder vermomming van een tax, wel aannemeljk klinkt, maar mbt zoiets als CO2 flauwekul is. Omdat je pas achteraf betaald nadat de vevuiling is begaan, en je niks met dat geld kunt doen om het ongedaan te maken. In tegenstelling tot bijv. vandalisme of andere millieu-vervuilingen die je tastbaarder zijn. En iemand ie garandeert wat er met het geld gebeurt.quote:Op maandag 6 april 2009 22:35 schreef Pool het volgende:
Meer dan doorgroeien naar meer kilometers met minder zuinige auto's. Alle kleine beetjes helpen nietwaar?quote:Op maandag 6 april 2009 23:58 schreef sneakypete het volgende:
Veel minder autorijden zal tegenvallen, hooguit een wat zuiniger model.
Maar hoeveel draagt dat bij aan het milieu?
Vanuit milieuoogpunt zouden dergelijke milieubelastingen inderdaad zeer flink verhoogd moeten worden (3 of 4 keer over de kop, in die richting)quote:Ik zie het als symboolpolitiek, een moderne aflating met negatieve economische gevolgen.
Economische groei kan prima losgekoppeld worden van de groei van de milieubelasting. Zeker als dat gebeurt doormiddel van efficiëntere productiemethoden. Een bedrijf als Hoogovens rendeert nu beter en vervuilt minder dan 30 jaar terug.quote:Bovendien, hoewel het wat zwart-wit lijkt nu, heb ikzo'n idee dat miliieufanaten vergeten dat vooruitgang nu eenmaal een prijs kent. Linkse denkers willen én alle armoede oplossen, maar niets ten koste van het milieu. Snap je niet hoe utopisch en tegenstrijdig dat is? En hoe ineffectief overheidsmaatregelen nu juist zijn als je dat wilt bereiken?
En die mensen zullen zelfs niet overwegen om werk te zoeken dichter bij huis of te verhuizen als het percentage van hun inkomen dat ze kwijt zijn aan vervoer nog harder stijgt dan de afstand tussen woon- en werkplaats?quote:Op dinsdag 7 april 2009 03:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Wat betreft werk en wonen. Er werken zoveel mensen buiten hun eigen stad. En velen nemen de auto. Dat ga je niet tegen door enkelt de prijzen op vervoer te verhogen. Vanaf Jan Modaal werken zeker 7 vd tien buiten hun eigen stad. Ok. dat laatste is een wilde gok. Maar als ik naar mijn eigen vrienden kijk. Dan zijn het toch echt 8 van de tien.
Alleen mensen met een sociaal werkplek werken dichter bij huis.
1-kind politiek, net als in China, zou op z'n minst ingevoerd moeten worden in Europa. Zolang men dat nog niet doet blijft global warming/climate change gewoon een verkapte manier om geld in de schatkist te krijgen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 22:26 schreef detlevico het volgende:
Gewoon minder mensen op deze aard kloot!!
Dat zet zoden aan de dijk,de rest is symptoom bestrijding!
Een collectieve zelfmoord is goed voor het milieu??
Millieu-belasting, ik vind het goed. In dit topic gaat het mij om die CO2 uitstoot en dat we daar belasting over betalen ivm "global warming". Terwijl achteraf een bedrag te betalen geen bal uitmaakt omdat de uitstoot al in de lucht zit en je daar niets meer aan kunt doen. Waarom dan wel betalen?quote:Op dinsdag 7 april 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:
Maar goed als vervuiling niet belast mag worden hoe wou jij binnen het huidige politieke speelveld dan de vervuiling tegen willen gaan?
ja, indien men uitgaat dat Global Warming wordt veroorzaakt door menselijke consumptie.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Daalt Global Warming als wij meer belasting gaan betalen?
Als ze autorijden ed. met een paar euro omhoog gooien (ivm. CO2 uitstoot) zullen mensen dan minder gaan consumeren en minder auto gaan rijden of de vliegtuig nemen/minder produceren? Als er al een beetje minder consumptie en uitstoot is (ik denk echt niet dat het veel zal zijn, echt miniem) dat dat zo een siginificant impact zou hebben dat de global warming daardoor aanzienlijk zal dalen?quote:Op zondag 12 april 2009 12:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
ja, indien men uitgaat dat Global Warming wordt veroorzaakt door menselijke consumptie.
De overheid, herdistrubutie zijn inefficient hierdoor gaat er een hoop verloren zodoende blijft er minder over om te consumeren. minder consumptie = minder global warming..
De argumenten zijn het voorkomen van uitstoot door vervuilende consumptie te ontmoedigen door een hogere prijs en met de opbrengst kan een deel van de uitstoot gecompenseerd worden (zoals je vliegreizen kan 'compenseren' door bepaalde certificaten te kopen). Verder zou een deel van de opbrengst gebruikt kunnen worden om de effecten van de klimaatverandering op te vangen (hogere dijken, andere gemalen evt maatregelen in ontwikkelingslanden die er onder lijden etc.)quote:Op zondag 12 april 2009 12:32 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Millieu-belasting, ik vind het goed. In dit topic gaat het mij om die CO2 uitstoot en dat we daar belasting over betalen ivm "global warming". Terwijl achteraf een bedrag te betalen geen bal uitmaakt omdat de uitstoot al in de lucht zit en je daar niets meer aan kunt doen. Waarom dan wel betalen?
Alles hangt samen met hoeveel omhoog. Langzaam aan een beetje erbij en dan weer een beetje en dan nog eens maakt weinig indruk. Als ze opeens 50% erbij deden geeft dat meteen een schokeffect..quote:Op zondag 12 april 2009 12:57 schreef Schenkstroop het volgende:
Als ze autorijden ed. met een paar euro omhoog gooien (ivm. CO2 uitstoot) zullen mensen dan minder gaan consumeren en minder auto gaan rijden of de vliegtuig nemen/minder produceren? Als er al een beetje minder consumptie en uitstoot is (ik denk echt niet dat het veel zal zijn, echt miniem) dat dat zo een siginificant impact zou hebben dat de global warming daardoor aanzienlijk zal dalen?
Dat laatste moet je hebben.quote:Op zondag 12 april 2009 22:08 schreef Schenkstroop het volgende:
Ben ik tegen of heb ik juist ontzag voor de manier waarop ze mensen kunnen brainwashen?
De overheid geeft ons geld ook uit. Dus of wij het nu consumeren of de overheid maakt geen verschil. Geld moet rollen, wat dat betreft hebben de overheden een gat in de hand.quote:Op zondag 12 april 2009 14:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Alles hangt samen met hoeveel omhoog. Langzaam aan een beetje erbij en dan weer een beetje en dan nog eens maakt weinig indruk. Als ze opeens 50% erbij deden geeft dat meteen een schokeffect..
Ik doelde echter op het feit dat als de overheid ons geld verprust in de ambtelijke molen we simpelweg minder kunnen consumeren. wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven. Dat gaat dan niet enkel over jouw auto-kilometer maar ook die nieuwe CD of kroegbezoek. Die veroorzaken ook milieubelasting.
Als het klimaat veranderd, dan veranderd alles. Met als uiteindelijke effect natuurrampen e.d. We kunnen wel elle lange discussies houden of wij de oorzaak zijn, maar voordat we daar achter zijn is het al te laat (het is waarschijnlijk nu al bijna te laat). We kunnen het niet nog een keer overdoen, er is maar 1 kans, er is maar 1 aarde.quote:Klimaat is in de meteorologie een woord voor de omgevingsomstandigheden (windsnelheid, neerslag, temperatuurverschil tussen dag en nacht en tussen de seizoenen), op een planeet, zoals de aarde of in een bepaald gebied op een planeet.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:47 schreef cypress het volgende:
Als het klimaat veranderd, dan veranderd alles. Met als uiteindelijke effect natuurrampen e.d. We kunnen wel elle lange discussies houden of wij de oorzaak zijn, maar voordat we daar achter zijn is het al te laat (het is waarschijnlijk nu al bijna te laat). We kunnen het niet nog een keer overdoen, er is maar 1 kans, er is maar 1 aarde.
Ik denk zelf van niet. Zie jij het aantal autorijders in jouw omgeveing, straat, vrienden, familie afnemen met ald ie belastingen?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:47 schreef cypress het volgende:
Als we belasting op benzine gooien dan gaan er echt wel minder mensen auto rijden.
De prijzen moeten als je echt wat wilt doen dan ook echt heel flink omhoog. Denk dan aan bv 4 euro voor een litertje benzine. Dat maakt echt wel verschilquote:Op vrijdag 1 mei 2009 22:27 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik denk zelf van niet. Zie jij het aantal autorijders in jouw omgeveing, straat, vrienden, familie afnemen met ald ie belastingen?
Dat maakt zeker verschil. Weet je wat? Verbied het gewoon!! Stel een overheidsorgaan in dat bepaalt wie wel en geen auto mag rijden; natuurlijk mag het enkel als het het 'algemeen belang' behartigt. Dat zorgt er uiteindelijk zeker voor dat heel de economie instort. Na 100 jaar zijn dan veel mensen omgekomen van de honger en hey, als dat het milieu niet spaart weet ik het niet meer.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
De prijzen moeten als je echt wat wilt doen dan ook echt heel flink omhoog. Denk dan aan bv 4 euro voor een litertje benzine. Dat maakt echt wel verschil
Zo met het verkeerde been uit bed gestapt?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:38 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat maakt zeker verschil. Weet je wat? Verbied het gewoon!! Stel een overheidsorgaan in dat bepaalt wie wel en geen auto mag rijden; natuurlijk mag het enkel als het het 'algemeen belang' behartigt. Dat zorgt er uiteindelijk zeker voor dat heel de economie instort. Na 100 jaar zijn dan veel mensen omgekomen van de honger en hey, als dat het milieu niet spaart weet ik het niet meer.
Behalve dan natuurlijk dat zo'n beleid tot oorlogen leidt en oorlogen vervuilen meer dan wat dan ook, maargoed, dat is dan in het algemeen belang. Doen dus!
Probleem is dat europa verslaafd is aan fossiele brandstoffen. Meer misschien nog dan de VS en Europa heeft ook veel meer te verliezen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:27 schreef du_ke het volgende:
Ik geef slechts aan dat wanneer je met prijsverhoging iets wil doen tegen het gebruik van fossiele brandstoffen dat je dan extreme maatregelen moet nemen. Ofwel dan kunnen we beter andere maatregelen verzinnen zoals schonere motoren of andere brandstoffen.
Wat valt hier te lezen? Een geshopte foto van Al Gore (oscar in zijn hand) en oud nieuws over global warming?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:54 schreef detlevico het volgende:
http://home.hetnet.nl/~fm(...)arming%20zwendel.htm
Lezen a.u.b.
Tering man, je kan niet eens spellen, en grammatica .... laat maar.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:26 schreef Schenkstroop het volgende:
Dat je dat zo durft te stellen man. Wat een gluiperd ben jij. Denk je dat mensen met normale verstand zoiets pikken?
Okeeeeeeeeeeeeeee ik weet niet of dit al gezegd is, want ik heb geen zin om dit hele topic vol met aggresieve, zich zelf naar de mond pratende, neoKKKon leugens door te spitten, maar:quote:Wat kan je nog aan broeikas-gassen doen als het al in de lucht zit?
Ik weet niet wat je bent, en wie heeft er zin om in zo'n onaagename, vuilspuitende hatelijke breinpan te poeren? Maar als ik er een gooi naar zou doen, denk ik dat jij:quote:Op zondag 12 april 2009 22:08 schreef Schenkstroop het volgende:
Het ergste is, is dat dit al op de kleuterschool begint. De indoctrinatie dus. En ook die van de collectebus voor "arme kinderen in Afrika". Vroeger op mijn lagere school, hadden ze daarvoor een speciaal klein plastic kerkje vervaardigd waar je wat in kon doen. Wat een wereld. Ben ik tegen of heb ik juist ontzag voor de manier waarop ze mensen kunnen brainwashen?
Nee, nee, ALLEEN als het om CO2 uitstoot gaat natuurlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:24 schreef Pool het volgende:
Iemand die wel in de NWO en andere BNW/TRU-crap gelooft, maar niet gelooft in het inzicht dat normaal gesproken de vraag daalt als de prijs stijgt.![]()
--> TRU / BNW / ONZ
Denk je nou echt dat automobilisten noemenswaardig minder de auto zullen gebruiken als de kosten stijgen? Mensen gaan wel klagen maar zien heus wel gaten om hun gewoonten te bekostigen hoor. Dat is de afgelopen -tig jaar niet anders geweest. Schop jezelf naar --> ONZ.quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:24 schreef Pool het volgende:
Iemand die wel in de NWO en andere BNW/TRU-crap gelooft, maar niet gelooft in het inzicht dat normaal gesproken de vraag daalt als de prijs stijgt.![]()
--> TRU / BNW / ONZ
Meer belasting ===> meer bomen ===> minder CO2!!!!quote:
Ja als brandstof heel veel duurder gaat worden zal er inderdaad minder gereden gaan worden. Of mensen gaan alternatieven zoeken zoals zuiniger auto's.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:34 schreef Schenkstroop het volgende:
Nog een keer, leg dan eens uit hoe meer heffing op autos en fossiele brandstof noemnswaardig verschil zal opleveren en CO2 uitstoot zal verminderen? Denk je echt dat mensen minder auto zullen rijden als het duurder wordt? Denk je echt dat kolenfabrieken of vrachtwagens minder zullen rijden van A naar B of minder zullen produceren als het zwaarder wordt belast? Ik denk namelijk van niet.
Aliens, vergeet de aliens niet.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:47 schreef Schenkstroop het volgende:
Trouwens dat hele "carbon tax" gebeuren komt van de IPCC (intern. Panel on Climate Change lees: intern. Panel for Global Carbon Taxation Club),
dezelfde organisatie achter Al Gore's "An inconvenient truth", wat al debunked is door wetenschappers notabene. Het klimaat van de aarde is nooit constant geweest. Klimaat-schommelingen zijn er altijd. De bron van het opwarmen zijn enerzijds de zon die zorgt voor opwarming en de oceanen.
En weet je wie nog meer fel voorstander is van die hele carbon tax? Niemand minder dan een lid van de beruchte en uiterst criminele Rockefeller-familie. Een engelse zelfbenoemd "avonturier" dat zich "inzet voor het klimaat" en dat geloof je? Als je hem gelooft ben je echt heeeel naief. Die hele familie heeft een hele CV vol met mensen oplichten. Het zit em in het bloed.
Kijk millieuvervuiling ontken ik niet, maar global warming door mensen is nieteens voluit bewezen. Het kan nieteens bewezen worden. Alleen met aannames. Net zoals Wallst. en dat hele monetaire geldgebeuren berust alles op geloof, vertrouwen en speculatie. En laat deze rockefeller middels een millieu-beweging nou precies hetzelfe willen uithalen. Niet te vertrouwen dus! Het klimaat wordt niet beter als je meer belasting invoert. Mensen zullen toch wel auto-rijden en vrachtverkeer houden. Fossiele brandstof is een grote markt die kleineer je niet door het bij de eind-consument te verzwaren met extra kosten!
Zou Beatrix blij mee zijn met haar aandelen in Shell als auto en vrachtverkeer met de helft zou minderen omdat het te duur werd. Dus het is bullshit als je het mij vraagt.
Voor kanker door pakweg roken of asbest geldt het zelfde...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:47 schreef Schenkstroop het volgende:
Kijk millieuvervuiling ontken ik niet, maar global warming door mensen is nieteens voluit bewezen. Het kan nieteens bewezen worden. Alleen met aannames.
En denk je dat benzine heeeel veel duurder wordt door die "catbon tax" dat mensen en van autorijden zullen afzien? Of gewoon duurder en dat mensen klagen maar toch blijven autorijden? Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Zal de CO2 schade minder worden als wij achteraf een som geld tegenaan gooien? Dacht het niet. Dit is geen graffiti bestrijding of vuil-verwerking. Typische list van de Rockefellers.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja als brandstof heel veel duurder gaat worden zal er inderdaad minder gereden gaan worden. Of mensen gaan alternatieven zoeken zoals zuiniger auto's.
Dat ligt er maar net aan wat je onder heeeel veel duurder verstaat. Ik gok niet dat heeeeel veeeeeeel mensen blijven autorijden wanneer de benzine 700 euro per liter kost.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:38 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
En denk je dat benzine heeeel veel duurder wordt door die "catbon tax" dat mensen en van autorijden zullen afzien? Of gewoon duurder en dat mensen klagen maar toch blijven autorijden?
Nee maar dat is wel overdreven '700 euro per liter'.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat je onder heeeel veel duurder verstaat. Ik gok niet dat heeeeel veeeeeeel mensen blijven autorijden wanneer de benzine 700 euro per liter kost.
Ja ook de vraag naar motorbrandstoffen daalt als ze veel duurder worden. Mensen gaan geen 30 of 40% van hun inkomen uitgeven aan hun automobiliteit. Dan zoeken ze een baan dichter bij huis of een alternatief. En zo stoten ze minder CO2 uit. Of dit in het geval van auto's de beste methode is is een tweede maar daar ging je vraag niet over.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:38 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
En denk je dat benzine heeeel veel duurder wordt door die "catbon tax" dat mensen en van autorijden zullen afzien? Of gewoon duurder en dat mensen klagen maar toch blijven autorijden? Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Zal de CO2 schade minder worden als wij achteraf een som geld tegenaan gooien? Dacht het niet. Dit is geen graffiti bestrijding of vuil-verwerking. Typische list van de Rockefellers.
Nee maar denk eens aan bv 7 of 10 euro per liter. Reken er maar op dat de vraag naar benzine dan zal dalen.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:43 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Nee maar dat is wel overdreven '700 euro per liter'.
Ja wat is het nou? Heeeel veel accijns of een klein beetje?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:51 schreef Schenkstroop het volgende:
Zie jij dat gebeuren 7-10 euro per liter, das toch ook overdreven of niet?
Als jij geen zin hebt in de discussie en enkelt de leukste wil zijn van de klas, graaf dan een kuil en ga erin liggen.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja wat is het nou? Heeeel veel accijns of een klein beetje?
Het is wel degelijk een relevant aspect van de discussie. We praten hier over de prijselasticiteit van benzine. Die is niet zo heel hoog, maar als je de prijs maar genoeg omhoog gooit dan resulteert dat vanzelf in een significante daling van de vraag.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:56 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Als jij geen zin hebt in de discussie en enkelt de leukste wil zijn van de klas, graaf dan een kuil en ga erin liggen.
We hebben het over heeeel veel duurder. Of heb jij het daar al over bij een kwartje duurder?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:51 schreef Schenkstroop het volgende:
Zie jij dat gebeuren 7-10 euro per liter, das toch ook overdreven of niet?
Het zou kunnen als de politieke wil er maar is. Maar daarom gaf ik ook al aan dat dit niet de meest praktische manier is om iets tegen de klimaatverandering te doen.quote:Das geen praktijk voorbeeld van hoe het er echt aan toe zou kunnen gaan middels die extra belastingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |