http://www.telegraaf.nl/b(...)inderen__.html?p=3,2quote:AMSTERDAM - De Duitse tv-kok Sarah Wiener heeft tot grote ontzetting van kinderen in de studio een konijn geslacht. "Zo leren ze tenminste waar het vlees vandaan komt".
Het konijn kreeg eerst een elektrische schok van de 46-jarige Wiener. Daarna vilt en slacht ze het dier, terwijl de kinderen geschokt toekijken. Volgens de Hamburger Morgenpost waren ze daar niet bepaald blij mee. Sommigen begonnen te huilen.
"Het was echt afschuwelijk", zegt de 14-jarige Simon, die er getuige van was. "Het konijn was nog warm terwijl zijn mooie knuffelige vacht eraf ging. Ik zag de ingewanden de prullenbak ingaan. Het meest erge vond ik wel dat het aan een haak werd opgehangen als een paar sokken aan een waslijn." De 15-jarige Sydney zegt in de krant dat het hem vooral trof toen de keel van het konijn werd doorgesneden. "Er kwam echt veel bloed uit."
Wiener heeft geen verontschuldigingen aangeboden aan de kinderen. "Het is de realiteit. Mensen horen te weten wat ze eten. We zien niet wat in de slachthuizen gebeurt waardoor we een vertekend beeld hebben van de voedingsmiddelen die we tot ons nemen." Volgens de tv-kok zijn de kinderen niet gedwongen om te kijken.
De volgende dag hebben de kinderen overigens wel gegeten van het geroosterde konijn.
De serie 'Sarah Wiener und die Küchenkinder' wordt uitgezonden via Arte. De uitzending met het konijn vindt plaats op 14 april.
Wie zegt dat die ouders liegen?quote:Op maandag 30 maart 2009 19:24 schreef PiRANiA het volgende:
En terecht. Ouders moeten niet liegen over vlees tegen hun kinderen.
quote:Op maandag 30 maart 2009 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier, snuit je neus
[ afbeelding ]
Tja, die willen waarschijnlijk ook geen friet meer als ze zien dat aardappels uit de modder komen.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:29 schreef DJKoster het volgende:
14-15 jarige kinderen die daar om moeten huilen...!
bronquote:Warum müssen sich Kinder so etwas ansehen?
„Einige Kinder wollten unbedingt eine Schlachtung miterleben und wir haben ihnen das ermöglicht“, erklärt Sarah Wiener gegenüber BILD.de und fügt ihre eigene Sicht der Dinge hinzu: „Jemand der Fleisch isst, sollte wissen, dass Fleisch nicht auf dem Baum wächst.“
bronquote:Dennoch: Am nächsten Tag lassen sich Sarah Wieners junge Kochschüler den Kaninchenbraten schmecken. "Wenn der eine oder andere durch diese Aktion so schockiert ist, dass er jetzt Vegetarier wird, kann ich nur sagen: Dem Klima wird es nicht schaden", erklärt Wiener ihren Konfrontationskurs. Die Erfolgsgastronomin isst bewusst nur wenig Fleisch. "Ich selbst habe als Kind eine Kuhschlachtung gesehen und bin danach für einige Jahre sogar ganz Vegetarierin gewesen."
Jij was toch ook vegetarier?quote:
Wel een goudvis gebakken en opgegeten geloof ik.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft Midas Dekkers niet eens muizen verzopen in rode wijn om er romeins mee te koken?
omfgquote:Op maandag 30 maart 2009 19:34 schreef Iblis het volgende:
Ik vind het wat lastig, het is natuurlijk weinig subtiel om mensen, en zeker kinderen, die er niet op voorbereid zijn, te vergasten op het slachten van een konijn.
Anderzijds, waar denken ze anders dat het vlees vandaan komt? Het is zo gemakkelijk om alles voorgesneden en in hapklare porties in een supermarkt te vinden, maar ja, je krijgt dan zulke taferelen:
[ afbeelding ]
En als een aantal kinderen zo inziet wat er voor nodig is voor elk stuk vlees dat ze eten, en derhalve besluiten wat te matigen, of er in ieder geval respectvol mee om te gaan, dan lijkt me dat zo slecht nog niet.
Had eind jaren 90 een collega bij de Luchtmacht die er achter kwam dat melk uit koeien kwam, en hield prompt op met het drinken ervan. Het is geen wonder dat mensen (vooral in de steden) zo een rare verhouding met hun eten hebben, ze hebben geen idee wat het is.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:43 schreef Den_Haag het volgende:
te triest weer dat mensen dit zielig vinden. heb nog in een slachthuis gewerkt. nooit voor geschaamd en veel van geleerd.
In mijn ervaring ligt het vooral aan de opvoeding. Kids bij mij in de familie weten wat een kip is, waar een ei vandaan komt, dat je vissen, schaaldieren en andere beesten eet, dat aardappels uit de grond komen. Niet in theorie, maar omdat ze het zelf hebben gezien en mee zijn opgevoed.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:46 schreef Greys het volgende:
Het lijkt er dus inderdaad op dat de kinderen van te voren wisten wat ze te zien zouden kunnen krijgen.
Ik vind het wel een goede zaak eigenlijk, dit. Het is te treurig voor woorden dat sommige kinderen denken dat vlees in de supermarkt wordt 'gemaakt'. Maar als ze wisten wat
Het zou anders zijn als je een jong kindje zou hebben van laten we zeggen een jaar of drie en dat dat kind dan getuige zou zijn van het de strot doorsnijden van een knuffelig konijntje, zonder dat ouders dat van te voren konden weten. Dan zou ik wel pisnijdig zijn. Maar zoals in dit geval, dat de kinderen er zelf bij wilden zijn... geen probleem. Leerzaam. Dat het dan achteraf toch wel wat enger was dan ze dachten dat is dan helaas.
Dat suggereert de Telegraaf, maar Duitse kranten schrijven dat niet:quote:Op maandag 30 maart 2009 19:58 schreef Stali het volgende:
Maar echt botte gein een lief wollig konijntje slachten voor een klasje kinderen die het niet verwachtten.
quote:„Einige Kinder wollten unbedingt eine Schlachtung miterleben und wir haben ihnen das ermöglicht“, erklärt Sarah Wiener gegenüber BILD.de und fügt ihre eigene Sicht der Dinge hinzu: „Jemand der Fleisch isst, sollte wissen, dass Fleisch nicht auf dem Baum wächst.“
"Enkele kinderen wilden beslist een slachting meemaken, en wij hebben dat mogelijk gemaakt voor hen," verklaart Sarah Wiener tegenover BILD.de. Ze voegt haar eigen kijk op de zaken eraan toe: "Iemand die vlees eet, zou moeten weten, dat vlees niet aan de boom groeit."
quote:Op maandag 30 maart 2009 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In mijn ervaring ligt het vooral aan de opvoeding. Kids bij mij in de familie weten wat een kip is, waar een ei vandaan komt, dat je vissen, schaaldieren en andere beesten eet, dat aardappels uit de grond komen. Niet in theorie, maar omdat ze het zelf hebben gezien en mee zijn opgevoed.
Maar de meeste moderne mama`s weten niet hoe je een vis schoonmaakt of vinden dat eng, dus is de visstick de vis die kinderen leren kennen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
Bull, Opvoeden is een taak van de ouders, laten kinderen op school maar fatsoenlijk leren lezen, schrijven en rekenen, daar hebben scholen moeite genoeg mee.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:03 schreef Metatron het volgende:
Uitstekende actie. Dit zou eigenlijk gewoon verplicht materiaal moeten zijn op alle basisscholen.
Uit de Duitse tekst (de uitleg van de dame zelf) las ik dat de kids zélf een keer een slachting wilden bijwonen en dat zij dat mogelijk hadden gemaakt. Ze vonden het alleen achteraf enger dan ze dachten.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:58 schreef Stali het volgende:
De TT klopt niet, Pietverdriet. Waaruit blijkt precies dat kinderen niet weten dat vlees van een dier afkomstig is?
Er is een verschil tussen iets weten en iets niet perse willen zien.
Maar echt botte gein een lief wollig konijntje slachten voor een klasje kinderen die het niet verwachtten.
Stoer!
Er zijn in de loop van de tijd wel meer zaken van 'thuis' naar school verschoven. Tegenwoordig mag je al blij zijn als er een beetje normale omgangsvormen worden meegegeven. Als de ouders de kinderen al geen basisbeginselen van voedsel meegeven, dan zie ik niet zo'n probleem om dat op school even mee te pakken. En dan bedoel ik geen opleiding tot chef-kok, maar pas bijvoorbeeld een stukje bij biologie in. Of bij één van de tegenwoordige huishoud vakken.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bull, Opvoeden is een taak van de ouders, laten kinderen op school maar fatsoenlijk leren lezen, schrijven en rekenen, daar hebben scholen moeite genoeg mee.
Nou, mijn kinderen hoeven dit niet op school te krijgen. Kijk, je kan best een docent neerzetten die in de trant van Abel (met zijn taarten) iets doet, maar een konijn onder stroom doden en daarna opensnijden zou mij zelf ook veel te ver gaan. Ik word al misselijk bij de gedachten.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:15 schreef Metatron het volgende:
En dan bedoel ik geen opleiding tot chef-kok, maar pas bijvoorbeeld een stukje bij biologie in. Of bij één van de tegenwoordige huishoud vakken.
Wil nog even laten weten dat ik dit gewoon triest vind. Die kok had best het wat tactischer kunnen uitpakken en excuus kunnen aanbieden voor het feit dat er zoveel kinderen geschrokken zijn. Waarom zo vasthouden aan de mening dat kinderen maar moeten weten waar het vlees vandaan komt? Als die meisjes daarom moeten huilen ga je gewoon te ver.quote:Wiener heeft geen verontschuldigingen aangeboden aan de kinderen. "Het is de realiteit. Mensen horen te weten wat ze eten. We zien niet wat in de slachthuizen gebeurt waardoor we een vertekend beeld hebben van de voedingsmiddelen die we tot ons nemen." Volgens de tv-kok zijn de kinderen niet gedwongen om te kijken.
quote:Op maandag 30 maart 2009 20:19 schreef Kahlen het volgende:
Maarja, kids zijn 14. Toen ik 14 was zou ik hier niet meer om huilen denk ik. En een top chef is natuurlijk niet echt tactisch, die doet he dagelijks en vergeet vast dat er ook meisjes van 14 zijn die thuis een konijn hebben waar ze elke dag mee knuffelen ipv het op te eten.
quote:Dennoch: Am nächsten Tag lassen sich Sarah Wieners junge Kochschüler den Kaninchenbraten schmecken. "Wenn der eine oder andere durch diese Aktion so schockiert ist, dass er jetzt Vegetarier wird, kann ich nur sagen: Dem Klima wird es nicht schaden", erklärt Wiener ihren Konfrontationskurs. Die Erfolgsgastronomin isst bewusst nur wenig Fleisch. "Ich selbst habe als Kind eine Kuhschlachtung gesehen und bin danach für einige Jahre sogar ganz Vegetarierin gewesen."
Desondanks lietenSarah Wieners kookleerlingen zich het konijnenvlees de volgende dag goed smaken. "Als een van hen door deze actie zo geshockeerd is, dat hij nu vegetariër wordt, dan kan ik slechts zeggen: slecht voor het milieu zal het niet zijn.", zo verklaart Wiener haar confratiecursus. De succesvolle gastronome eet bewust weinig vlees: "Ik heb zelf als kind het slachten van een koe gezien en ben daarna enkele jaren zelfs volledig vegetariër geweest"
De kok heeft verklaard dat de aanwezige kinderen zélf een slachting wilden meemaken en dat zij dat mogelijk heeft gemaakt. Als dat daadwerkelijk zo is, hoeft ze natuurlijk niet achteraf haar excuses aan te bieden.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:24 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Wil nog even laten weten dat ik dit gewoon triest vind. Die kok had best het wat tactischer kunnen uitpakken en excuus kunnen aanbieden voor het feit dat er zoveel kinderen geschrokken zijn. Waarom zo vasthouden aan de mening dat kinderen maar moeten weten waar het vlees vandaan komt? Als die meisjes daarom moeten huilen ga je gewoon te ver.
Ik vind dat mensen zich best bewust mogen zijn van het feit dat er een behoorlijk ingrijpend proces vooraf gaat aan het eten van hun biefstuk. Ik vind wel dat het een stukje algemene ontwikkeling is. En als je weet dat, en hoe er dieren worden vermoord zodat jij ze kunt eten, kun je een bewuste keuze maken of het jou dat waard is. En kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vegatarisch of biologisch te eten.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:24 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Wil nog even laten weten dat ik dit gewoon triest vind. Die kok had best het wat tactischer kunnen uitpakken en excuus kunnen aanbieden voor het feit dat er zoveel kinderen geschrokken zijn. Waarom zo vasthouden aan de mening dat kinderen maar moeten weten waar het vlees vandaan komt? Als die meisjes daarom moeten huilen ga je gewoon te ver.
Ik zou trouwens helemaal niet weten waarom iedereen moet weten wat er in de slachthuizen gebeurd? Is dat zo belangrijk? Moet je om van vlees te kunnen genieten weten hoe het geslacht is? Misschien als je kok bent, maar verder? Mij interesseert het echt niet.
Dat mensen het zo erg vinden, is juist een reden te meer te weten wat er gebeurt. Voor elk stuk vlees dat je eet is er, op soortgelijke wijze, een beest gedood, onderste boven gehangen, in stukken gereten en netjes verpakt. Zoals ze zegt in het stuk in de Hamburger Morgenpost, door het wegkijken ontstaat er een te mooie, te romantische weergave, en misprijzing van levensmiddelen.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:24 schreef Kahlen het volgende:
Ik zou trouwens helemaal niet weten waarom iedereen moet weten wat er in de slachthuizen gebeurd? Is dat zo belangrijk? Moet je om van vlees te kunnen genieten weten hoe het geslacht is? Misschien als je kok bent, maar verder? Mij interesseert het echt niet.
Dieren worden niet vermoord, maar gedood en geslacht.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:31 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen zich best bewust mogen zijn van het feit dat er een behoorlijk ingrijpend proces vooraf gaat aan het eten van hun biefstuk. Ik vind wel dat het een stukje algemene ontwikkeling is. En als je weet dat, en hoe er dieren worden vermoord zodat jij ze kunt eten, kun je een bewuste keuze maken of het jou dat waard is. En kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vegatarisch of biologisch te eten.
Het gebeurt met voorbedachte rade, dus voor mij is het moordquote:Op maandag 30 maart 2009 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dieren worden niet vermoord, maar gedood en geslacht.
Na de schietincidenten op scholen straks een slachting?quote:Op maandag 30 maart 2009 21:01 schreef Casparovvv het volgende:
Wat mij betreft krijgen kinderen les in slachten in groep acht of in de onderbouw van de middelbare school.
Ja. Ik stond als kind gewoon met een koksmes in de keuken hoor.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:16 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Na de schietincidenten op scholen straks een slachting?
Zie je het voor je, een kind uit groep 8 met een echt vlijmscherp mes?
Meestal niet hoor. Vlees moet in de regel 'versterven' om beter van smaak te worden.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
ik moet zeker toegeven dat pasgeleden geslacht vlees behoorlijk heerlijk maal is.
Kip op zich niet zo lang, rund wel.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Meestal niet hoor. Vlees moet in de regel 'versterven' om beter van smaak te worden.
Kheb daar ooit een discussie over gehad op fok, ze wilden me maar niet geloven dat vlees moest besterven om het eetbaar te maken. En er was zelfs iemand die beweerde dat hij/zij ooit bij een slager heeft gewerkt en dat je dat niet moest doenquote:Op maandag 30 maart 2009 21:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Meestal niet hoor. Vlees moet in de regel 'versterven' om beter van smaak te worden.
Ik denk wel dat je dat antw krijgt tegenwoordig als je dat aan een 10/16 jarige vraagtquote:Op maandag 30 maart 2009 22:19 schreef iamredleader het volgende:
Wat, vlees komt van dieren? En nu gaan jullie zeker ook beweren dat melk niet uit een pak komt, maar uit een koe of zo?
Ik vind het schokkend dat kinderen van 14 en/of stadsmensen dit schokkend vinden. En ondertussen wel iedere week de kiloknaller gehakt kopen in de supermarkt.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:17 schreef tonja het volgende:
Toch, als je het niet gewend bent is het schokkend. Ik ben een stadsmens en weet prima waar mijn eten vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat die kinderen het moeilijker vonden om te zien dan dat ze van te voren dachten.
Ja, dat is ook zo. En ik was ook geschokt toen ik het zag, terwijl ik dat van mezelf eigenlijk niet verwachtte.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:31 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
Ik vind het schokkend dat kinderen van 14 en/of stadsmensen dit schokkend vinden. En ondertussen wel iedere week de kiloknaller gehakt kopen in de supermarkt.
Iedereen zou eigenlijk verplicht een excursie naar een slachthuis moeten hebben met biologieles!
Eens! We weten ook allemaal hoe kindertjes geboren worden, maar dat hoef ik ook niet te zien.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:58 schreef Stali het volgende:
De TT klopt niet, Pietverdriet. Waaruit blijkt precies dat kinderen niet weten dat vlees van een dier afkomstig is?
Er is een verschil tussen iets weten en iets niet perse willen zien.
Dat was echt een rare uitzending, want de boodschap was : eet biologische kip.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:26 schreef Fixers het volgende:...en wat men als nog veel schokkender ervaarden: Laten zien wat er met afgekeurde kuikens gebeurd, vergassen in een kistje.
Mwah. Je neemt kinderen toch ook mee naar een museum, waar ze dingen geleerd krijgen die je zelf moeilijk kan uitleggen? Ik vind het een beetje flauw om van de gemiddelde ouders te verwachten dat ze wel even een konijn voor hun kinderen gaan villen.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:23 schreef golfer het volgende:
Op zich prima dat kinderen te weten krijgen waar en hoe vlees vandaan komt. Je kunt je vraagtekens zetten bij deze methode en of het een TV-presentatrice moet zijn die ze dat duidelijk maakt.
Lijkt mij meer de taak van de opvoeders.
Je beperkt je tot het kijken naar het maken?quote:Op maandag 30 maart 2009 23:01 schreef RobinOok het volgende:
Eens! We weten ook allemaal hoe kindertjes geboren worden, maar dat hoef ik ook niet te zien.
Geen idee, maar hij heeft wel voor de camera's een kreeft gekookt in een grote glazen pan, zodat iedereen de doodstrijd van de geleedpotige kon volgen. En Jamie Oliver heeft eens de electrocutie van een kip gedemonstreerd.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft Midas Dekkers niet eens muizen verzopen in rode wijn om er romeins mee te koken?
En het lijkt ook wel op die ene keer dat Jamie Oliver kuikentjes ging vergassen. Zelfs volwassen mensen die volledig ontroerd waren -en uiteraard op de terugweg naar huis ongetwijfeld een McChicken bij de McDrive haalden..-quote:Tussendoortje: Eten? Onherkenbaar graag!
Op vakantie in Italië slenterden we langs een markt waar konijnenvlees werd verkocht met de kop er nog aan. 'Getver, je ziet zijn ogen, tanden en oren nog zitten', gruwelde mijn dochter. 'Zo kunnen klanten zien dat het vlees vers is', legde ik uit. 'Dat hoeft voor mij niet. Geef mij maar een hamburger', vervolgde ze.
Even verderop lag een zwaardvis met de kop er nog aan. Ik vond het fascinerend, maar mijn dochter zeurde slechts om vissticks. Toen moest het hoogtepunt nog komen. Bij een feest hingen twee speenvarkens aan het spit. 'Ajakkes', jengelde ze bij voorbaat. Het vlees werd door een expert in dunne plakjes gesneden.
En mijn dochter? Die sloeg zich er met een vies gezicht dapper doorheen en… vond het wonderwel nog lekker ook. Door alle bewerkingen aan voeding weten kinderen haast niet meer dat melk van de koe komt. En dat aardappelen in de grond groeien. Voedingsmiddelenfabrikanten gaan het liefst voor aardbeiensmaak in plaats van voor echte aardbeien.
Hoe ver staan wij ondertussen af van de natuur en de voedselketen, dat we onherkenbaar gemaakt vlees en 'namaak'producten verkiezen boven het echte werk? EVMI
Tenzij het je schoonmoeder is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:25 schreef RobinOok het volgende:
Je kunt er heel stoer over lullen of overdreven emotioneel, maar het is gewoon niet leuk, een levend iets zien sterven.
Eet het dan niet...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:25 schreef RobinOok het volgende:
Iedereen die het geen rotgezicht vindt spoort niet. Waarbij ik uiteraard iedereen die zich hier beroepsmatig mee bezig houdt uitsluit. Je kunt er heel stoer over lullen of overdreven emotioneel, maar het is gewoon niet leuk, een levend iets zien sterven.
Daar ben ik het denk ik ook wel mee eens. Het is wel belangrijk om te weten waar producten vandaan komen en om je hier goed bewust van te zijn maar ik hoef het ook niet zo nodig te zien. Het is echt onzin dat je vlees pas kan waarderen als je een beest geslacht hebt zien worden.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:01 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Eens! We weten ook allemaal hoe kindertjes geboren worden, maar dat hoef ik ook niet te zien.
Klopt, maar de meeste mensen laten zich er ook niet op voorstaan hoe geweldig lekker ze pasgeboren babytjes en placenta's vinden smaken, en dat ze mensen die dat weigeren te eten onbegrijpelijke watjes vinden.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:01 schreef RobinOok het volgende:
[..]
dat het niet leuk is kan zijn, om te kijken hoe die beesten afgemaakt worden is niet nodig. dat jonge mensen niet weten wat ze eten is erger, na de knuffel kinderboerderij om een hamburger vragen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 00:25 schreef RobinOok het volgende:
Iedereen die het geen rotgezicht vindt spoort niet. Waarbij ik uiteraard iedereen die zich hier beroepsmatig mee bezig houdt uitsluit. Je kunt er heel stoer over lullen of overdreven emotioneel, maar het is gewoon niet leuk, een levend iets zien sterven.
de schoon- famielie heeft beslist om haar niet op te eten. dat hadden ze 30 jaar geleden nog wel willen doen, nu met 91 jaar niet meer.quote:
En mensen vergassen is niet mens onvriendelijk?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 01:43 schreef Jegorex het volgende:
Kuikentjes vergassen is volgens mij niet echt dier onvriendelijk.
Als er te veel CO2/te weinig O2 is val je eerst in slaap en vervolgens zul je in je slaap overlijden.
Lijkt me minder pijnlijk dan met een stroomstoot of een mes.
een dier levend eten, dat is onvriendelijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 01:45 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
En mensen vergassen is niet mens onvriendelijk?
De kuikens zullen toch wel dood moeten voordat je ze kunt eten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 01:45 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
onzin en off topic, die eten we niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 01:45 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Van de koeien en de varkens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:41 schreef Harajuku. het volgende:
Ik snap niet waarom het gelijk op zo'n manier moet. Alsof je niet op normale manieren kan leren waar vlees vandaan komt
Ja, het feit dat mensen, organismen, andere organismen eten, die daarvoor gedood dienen te worden, is zeer schokkend en ernstig.quote:
wat is het verschil?quote:Op maandag 30 maart 2009 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dieren worden niet vermoord, maar gedood en geslacht.
Maakt dat wat uit dan? De nek doorsnijden en leeg laten bloeden komt het op neer.quote:
flappiequote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:25 schreef kraaksandaal het volgende:
Hoe heet dat nummertje van Youp ook alweer?
dat is nou juist mijn punt. ik reageer op iemand die verschil maakt in vermoord worden of gedood worden.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:16 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit dan? De nek doorsnijden en leeg laten bloeden komt het op neer.
14–15 jaar hoor! Als die dat niet kunnen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:36 schreef lady-wrb het volgende:
volgens mij zijn kinderen helemaal niet in staat om die link te leggen, of je moet het er expliciet bijzeggen en dan nog heb ik mijn twijfels....
Is helemaal niet zo ouderwets of primitief hoor. Zo heb ik het tot 5a10 jaar terug ook nog wel hanen geslacht bij m'n opa thuis. Tegenwoordig is het alleen wat lastiger (wetten omtrent ziektes etc.)om dieren te houden in de achtertuin.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:16 schreef axis303 het volgende:
Ik kan mij nog goed de verhalen van mijn vader herinneren die vertelde over toen hij klein was. Zijn vader had varkens en kippen rondlopen en die werden dan ook gewoon thuis geslacht. Echter de manier waarop was natuurlijk in die tijd (praat hier over de jaren 40/50) behoorlijk primitief. Verhalen zoals een varken met een hamer op het hoofd slaan (uiteraard lukte dat niet in 1 keer) of kippen onthoofden en die dan headless nog even gingen rondlopen..
Tsja, niet fijn maar ik het idee dat men tegenwoordig niets meer gewend is, de realiteit onder ogen durven te zien. Dat zie je op meerdere vlakken.
Publieke omroep: Publiek, daar kijken mensen naar zonder van te voren op de hoogte te zijn wat er komt; deze slachting: de aanwezigen wilden het zelf zien, het was aangekondigd, en het werd ze verder niet opgedrongen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:56 schreef cleany het volgende:
ziek...
"Wiener ziet zelf geen enkel probleem. "Het is de realiteit. Mensen horen te weten wat ze eten. We zien niet wat in de slachthuizen gebeurt waardoor we een vertekend beeld hebben van de voedingsmiddelen die we tot ons nemen." "
Ik eet geen konijntjes...alsof dat normaal is dat iedereen dat doet.
Maar kom op zeg! dat is net zoiets als keiharde porno 's middags laten zien op nederland 1 of keihard geweld (dan bedoel ik niet A-team pussy geweld)
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 06:37 schreef Klonk het volgende:
afgelopen winter of herfst ook een prachtige serie op de BBC kill it, cook it, eat it.
beetje hetzelfde idee, slachruimte was nagebootst in de studio, daarna kwam de slager en dan de kok, ondertussen goeie gesprekken tussen veganisten en vleesliefhebbers enzo
Dat verschilt per mensquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:12 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen.
Mike the Headless Chicken.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:01 schreef compier het volgende:
Prachtig! ik heb laatst nog geholpen kippen te slachten, was wel grappig eigenlijk..
Weet je ook meteen waar het "rondlopen als een kip zonder kop " vandaan komt
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:56 schreef cleany het volgende:
ziek...
"Wiener ziet zelf geen enkel probleem. "Het is de realiteit. Mensen horen te weten wat ze eten. We zien niet wat in de slachthuizen gebeurt waardoor we een vertekend beeld hebben van de voedingsmiddelen die we tot ons nemen." "
Maar kom op zeg! dat is net zoiets als keiharde porno 's middags laten zien op nederland 1 of keihard geweld (dan bedoel ik niet A-team pussy geweld)
Bedoel je dan echt de warme, klonterige, dikke, verse, direct uit de koe in je glas gegoten melk?quote:Op maandag 30 maart 2009 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had eind jaren 90 een collega bij de Luchtmacht die er achter kwam dat melk uit koeien kwam, en hield prompt op met het drinken ervan.
Nee, gewoon uit een gekoeld pakquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:43 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Bedoel je dan echt de warme, klonterige, dikke, verse, direct uit de koe in je glas gegoten melk?![]()
Dat kan ik me wel voorstellen, durfde mij er ook eerst niet aan te wagen.
Herhaling Donderdag 23. Aprilquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:44 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Godver! Ik wist niet dat het vandaag 14 april was
Van bacterieen en schimmels krijg je weerstandquote:Op woensdag 15 april 2009 01:10 schreef robber57 het volgende:
En toch leeft het ook hier: met grote regelmaat zie je topics voorbij komen waarin iemand vraagt of je product X 1 dag na de THT nog kan eten?
Of mensen die "ontdekken" dat Filet Americain kennelijk gemaakt is van rauw vlees en "gehoord" hebben dat je daar wormen van kunt krijgen en het nu in ene niet meet eten![]()
Ik kan dan alleen maar 1 ding denken: absoluut en totaal geen flauw benul van voedsel.
Zo heb ik een collega die standaart iedere maandag morgen tijdens de pauze zijn "plekje" in de bedrijfskoelkast "op ruimt" door de sinaasappelsap van vrijdag door de gootsteen te spoelen en de AH excelent Parmaham welke hij de week daarvoor heeft opengemaakt weg te kiepen.
Toen ik hem ooit eens vertelde dat die rauwe ham al twee jaar oud is en die paar dagen er echt wel bij konden stond hij me raar aan te kijken en verklaarde me voor gek
iddquote:Op woensdag 15 april 2009 02:09 schreef Jegorex het volgende:
Waar ik me altijd nog over verbaas is bont vs. leer.
Een leren jas is ok, een bontjas is not done.
Voor de mensen die het niet weten:
leer is huid zonder haar.
bont is huid met haar.
Bont wordt vaak verkregen door het doodknuppelen of martelen van een dier. Soms worden ze er nog halflevend van ontdaan.quote:Op woensdag 15 april 2009 02:09 schreef Jegorex het volgende:
bont is huid met haar.
Hm, leer is doorgaans van koeien/varkens ed, bont is meestal van "knuffeldiertjes" zoals nertsen/konijnen.quote:Op woensdag 15 april 2009 02:09 schreef Jegorex het volgende:
bont is huid met haar.
Als vegetariër is het wel vreemd om tegen bont te zijn en wél leer te dragen.quote:Op woensdag 15 april 2009 02:09 schreef Jegorex het volgende:
bont is huid met haar.
dat dusquote:Op maandag 30 maart 2009 19:24 schreef PiRANiA het volgende:
En terecht. Ouders moeten niet liegen over vlees tegen hun kinderen.
Mijn kinderen (in de categorie 5 of 6) weten dat vlees en vis éérst dieren zijn geweest. Om de scherpe kantjes van de waarheid wat te verzachten gebruiken we (nog wel) een onderscheid tussen 'eetvis' en 'zwemvis'.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:27 schreef Adelante het volgende:
Voor 14- en 15-jarigen vind ik dit niet echt schokkend en een prima onderdeel van een opvoeding. Kinderen van 5 of 6 hoeven nog niet zo direct met flappie te worden geconfronteerd wat mij betreft.
Ik heb ook wat tegen Bond. De laatste film is ronduit ruk.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:23 schreef Commander_Koen het volgende:
[..]
Als vegetariër is het wel vreemd om tegen bond te zijn en wél leer te dragen.
Ik ben geen vegetariër en wel tegen bond. Ik gebruik rund en varkensleren producten, maar ik eet dan ook rund en varkensvlees.
Jezus wat stom zelfs 2xquote:Op woensdag 15 april 2009 13:03 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik heb ook wat tegen Bond. De laatste film is ronduit ruk.
Ik ook niet, maar ik wil dan ook geen kinderen. Ik wil wél vlees eten.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:01 schreef RobinOok het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:56 schreef cleany het volgende:
Denk je nou werkelijk dat het vlees van die nertsen de prullenbak ingaat? Nee hoor, komt gewoon in hondenvoer e.d. terecht.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:23 schreef Commander_Koen het volgende:
[..]
Als vegetariër is het wel vreemd om tegen bont te zijn en wél leer te dragen.
Ik ben geen vegetariër en wel tegen bont. Ik gebruik rund en varkensleren producten, maar ik eet dan ook rund en varkensvlees.
Maar ik eet géén nertsenvlees dus draag ik de huid van die beesten ook niet. Als een beest toch sterft om opgegeten te worden kan je beter zoveel mogelijk ervan gebruiken. Een beest alleen doodmaken voor een luxe product vind ik te ver gaan.
Dat doen ze toch wel.quote:Op woensdag 15 april 2009 21:52 schreef HPoi het volgende:
Ah, dus dan mogen de Turken ook weer schaapjes slachten op het balkon?
Daarom vind ik het ook nog steeds raar dat we in west europa geen hond en kat eten. Ik hoef mijn eigen hond niet zo nodig op te eten. Maar over het algemeen zou ik het geen probleem vinden. Al heb ik wel eens gehoord dat het erg droog vlees is.quote:Op woensdag 15 april 2009 21:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]Nee, het is inderdaad ondenkbaar om konijn te eten.
Koe daarentegen is geen enkel probleem, want koeien zien er niet schattig uit.
Triest.
Eens.quote:Op woensdag 15 april 2009 23:26 schreef Fixers het volgende:
[..]
Daarom vind ik het ook nog steeds raar dat we in west europa geen hond en kat eten. Ik hoef mijn eigen hond niet zo nodig op te eten. Maar over het algemeen zou ik het geen probleem vinden. Al heb ik wel eens gehoord dat het erg droog vlees is.
Mongolië.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja
http://www.imdb.com/title/tt0103176/
Hele mooie film trouwens
Marineren?quote:Op woensdag 15 april 2009 23:26 schreef Fixers het volgende:
[..]
Al heb ik wel eens gehoord dat het erg droog vlees is.
Ik hoef mijn eigen huisdieren niet op te eten, maar als een kat of hond lekker smaakt heb ik er geen probleem mee om het op te etenquote:Op donderdag 16 april 2009 09:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Marineren?![]()
We hebben gewoon te weinig honger gehad op dit continent om over de drempel te stappen van 'huisdieren opeten'. Ik eet ook geen konijn, omdat wij ze als huisdier hebben. En het is mischien onlogisch en hypocriet, maar ik kan dat dan dus niet eten. Aangezien ik in zo'n luxe land en tijd leef dat ik me dat kan veroorloven, doe ik dat ook. Maar als jij sterft van de honger op het platteland van China (en dat hebben ze regelmatig gedaan, de laatset paar duizend jaar), en er loopt een Lassie voorbij...Steak ah la Blaf!
Dat klinkt wel als een keurige manier van slachten.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:08 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet moet ineens aan die prachtige scene in Urga denken waar de herder een schaap dood door een kleine snede te maken, met zijn hand in het schaap te grijpen en de kransslagader dicht te drukken. Schaap is vrijwel direct dood
Tjaquote:Op zaterdag 25 april 2009 20:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat klinkt wel als een keurige manier van slachten.
Mooi item dit. Eigenlijk zo diertje slachten bij de kerndoelen in het voortgezet onderwijs moeten horen
Niet alleen tienermeisjes. Paardenvlees wordt in Nederland nog nauwelijks gegeten. Zie jij het wel eens ergens liggen?quote:Op zondag 3 mei 2009 05:01 schreef duzz het volgende:
ik vind het een briljante actie.
ik vind het ook altijd zo apart dat tienermeisje wel een biefstukje lusten maar geen paard willen eten?!
Paardenworst, maar zelfs dat is niet 100% puur paardquote:Op zondag 3 mei 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet alleen tienermeisjes. Paardenvlees wordt in Nederland nog nauwelijks gegeten. Zie jij het wel eens ergens liggen?
En ook dat verkopen ze bij de gemiddelde supermarkt of slager niet. Er was een poos terug zelfs nog een rel over dat er in veel snacks paardenvlees zit.quote:Op zondag 3 mei 2009 08:30 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Paardenworst, maar zelfs dat is niet 100% puur paard
Mee eens. Ik verwacht dus niet dat de school mijn kinderen leert dat lammetjes naast lief ook erg lekker zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bull, Opvoeden is een taak van de ouders, laten kinderen op school maar fatsoenlijk leren lezen, schrijven en rekenen, daar hebben scholen moeite genoeg mee.
Ja hoor. Denk maar een paardenrookvlees. En de betere slager heeft het ook nog wel. Wij aten het regelmatig vroeger. Ik vond het lekkerder dan runderbiefstuk. Tegenwoordig maak ik af en toe nog Sauerbraten van paardenvlees.quote:Op zondag 3 mei 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet alleen tienermeisjes. Paardenvlees wordt in Nederland nog nauwelijks gegeten. Zie jij het wel eens ergens liggen?
Paardenrookvlees is zo ongeveer het enige paardenvleesproduct wat nog heel algemeen verkocht wordt. Mijn punt was dat het tegenwoordig gewoon 'not done' is om paardenvlees te eten. En vroeger gold het bij mijn weten als armeluisvlees.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:03 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja hoor. Denk maar een paardenrookvlees. En de betere slager heeft het ook nog wel. Wij aten het regelmatig vroeger. Ik vond het lekkerder dan runderbiefstuk. Tegenwoordig maak ik af en toe nog Sauerbraten van paardenvlees.
Daar heb je natuurlijk gelijk in.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Paardenrookvlees is zo ongeveer het enige paardenvleesproduct wat nog heel algemeen verkocht wordt. Mijn punt was dat het tegenwoordig gewoon 'not done' is om paardenvlees te eten. En vroeger gold het bij mijn weten als armeluisvlees.
Volgens mij is het in België en Frankrijk nog gangbaarder (alhoewel ook niet iedereen het daar oké vindt), en zijn daar nog enkele paardenfokkers die paarden puur voor het vlees fokken, daar heeft het volgens mij ook minder de naam van armeluisvlees.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Paardenrookvlees is zo ongeveer het enige paardenvleesproduct wat nog heel algemeen verkocht wordt. Mijn punt was dat het tegenwoordig gewoon 'not done' is om paardenvlees te eten. En vroeger gold het bij mijn weten als armeluisvlees.
De VS idem. Daar zijn de laatste paardenslachterijen na een storm van protest gesloten.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:52 schreef ASSpirine het volgende:
Wielrenners eten vaak paardenvlees.
Je moet ook eens proberen in Engeland te vragen naar paardenvlees
Mijn ouders hebben nog wel eens paardenvlees voor op brood.quote:Op zondag 3 mei 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Idd. Ik vind dat echt zo belachelijk. Ik ben vegetariër, maar ik vind het zo achterlijk om geen paard te eten. At het zelf vroeger ook gewoon, terwijl ik zelf ook altijd een pony had. Ook bij het slachten van een dier heb ik niet echt moeite mee om dat te zien. Maar als ik ooit zelf mijn eigen paard moet laten slachten zou ik daar niet bij willen zijn.quote:Op zondag 3 mei 2009 05:01 schreef duzz het volgende:
ik vind het een briljante actie.
ik vind het ook altijd zo apart dat tienermeisje wel een biefstukje lusten maar geen paard willen eten?!
Dat zou ik dan juist weer wél willen, om zeker te weten dat het netjes gebeurt en dat hij niet angstig is in z'n laatste momenten.quote:Op maandag 4 mei 2009 18:36 schreef Chai het volgende:
[..]
Idd. Ik vind dat echt zo belachelijk. Ik ben vegetariër, maar ik vind het zo achterlijk om geen paard te eten. At het zelf vroeger ook gewoon, terwijl ik zelf ook altijd een pony had. Ook bij het slachten van een dier heb ik niet echt moeite mee om dat te zien. Maar als ik ooit zelf mijn eigen paard moet laten slachten zou ik daar niet bij willen zijn.
Ja, maar dan draag ik d'r over aan iemand die ik daarin vertrouw.quote:Op maandag 4 mei 2009 20:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zou ik dan juist weer wél willen, om zeker te weten dat het netjes gebeurt en dat hij niet angstig is in z'n laatste momenten.
Volstrekt logisch en ook niets mis mee. Doe mij dat vlees maar hoor, heeft een goed leven gehad.quote:
Helemaal mee eens, het vlees zal er niet minder om smaken en dat dier heeft een beter leven gehad dan de meeste dieren op een boerderij.quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:10 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Volstrekt logisch en ook niets mis mee. Doe mij dat vlees maar hoor, heeft een goed leven gehad.
Dat was overigens Patrick Faas, het werd hem niet in dank af genomen in ieder gevalquote:Op maandag 30 maart 2009 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |