abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67241321

Welkom op De Beursvloer! Dit is het [AEX]-topic waarin je live met mede-FOK!kers alle wereldwijde beurzen kunt volgen en over de laatste economische nieuwtjes kunt discussiëren. Op De Beursvloer is een beetje slowchat best toegestaan. Heb je trouwens een link die kan worden toegevoegd aan de OP? Super! Post 'm alsjeblieft in het Feedback-topic van AEX of stuur 'm naar italodancer -at- fok.nl. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg alsjeblieft helemaal onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op FOK!
Veel plezier op De Beursvloer

Het Financieele Dagblad
De Financiële Telegraaf
BNR Nieuwsradio
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Bloomberg TV [2] (streaming TV)

AEX-fondsen
De Financiële Telegraaf - Streaming
Beurs.nl - Delayed

Intraday AEX-index

Europese Indices
Yahoo - Streaming / Delayed (zie tijd)
US Markets - Real-time
ProFinance - Streaming indices
IG Index - Streaming FTSE 100 (spread betting)
RTS (Moskou)

Intraday DAX (Duitsland)

Intraday CAC-40 (Frankrijk)

Intraday BEL-20 (België)

Intraday FTSE-100 (Verenigd Koninkrijk)

Intraday RTS-index (Rusland)

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Amerikaanse fondsen
Google Finance - Streaming
Google Finance (belangrijkste bankaandelen) - Streaming / Real-time
MarketWatch - Delayed

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices
Yahoo! Azië - Streaming / Delayed
Yahoo! Brazilië, Mexico, Argentinië - Streaming / Delayed
AME Info (Midden-Oosten) - Delayed

Intraday Nikkei (Japan)

Intraday Hang Seng (Hong Kong, China)

Intraday SSE Composite (Shanghai, China)

Intraday Bovespa (Brazilië)

Koersen
FXStreet - Streaming valuta
ProFinance - Streaming valuta en commodities
ProFinance - Streaming grafieken valuta, commodities, indices
Rohstoff Tool - Streaming commodities
CNBC - Streaming olie en goud
US Markets - Semi-real-time goud, zilver en olie

Intraday Euro-Dollar

Intraday Olieprijs

Intraday Goud en Zilver

Ask - Vraagprijs of laatprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt gevraagd -‘gelaten’- voor de verkoop van een bepaald effect.

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Bid - Biedprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt geboden voor de aankoop van een bepaald effect.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dagorder - Een gelimiteerde order die uitsluitend gedurende de dag van opgave kan worden uitgehandeld. Niet uitgevoerde orders vervallen automatisch bij het sluiten van de handel.

Delayed - Koersen worden vertraagd doorgegeven. Meestal is de vertraging 15 of 20 minuten.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers - De waarde van een effect op een bepaald moment. Koersen van effecten zijn variabel.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie. Men krijgt een longpositie door het kopen van een effect.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Mandje - Pakket van verschillende aandelen die gezamenlijk worden verhandeld. Een mandje kan bijvoorbeeld het pakket aandelen zijn waaruit een index is samengesteld.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als de markt ¤ 22,50 biedt en ¤ 23 laat, dan is de spread dus ¤ 0,50.

Streaming - Koersen zijn actueel. Ze worden live op je scherm geüpdate.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)

[ Bericht 0% gewijzigd door PietjePuk007 op 20-03-2009 19:39:47 ]
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:35:36 #3
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_67241347
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:35 schreef pberends het volgende:
alalala
want?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:36:51 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67241389
rappapaa rappapaa.
Dat van kroymans is wel klote trouwens. die zie je overal bijna.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67241393
tvp
it's better to burn out than to fade away...
pi_67241476
Koersen lijken inderdaad gedrukt te worden.

Elke keer net voor de volle minuut kleuren de borden dieprood:

http://www.telegraaf.nl/dft/streamingkoersen/aandelen/

Vlak voor de expiratieminuut lopen handelaren dus massaal aandelen te dumpen om de koers te drukken. Let maar op.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:43:58 #7
247892 NatteKrant
Lamme Goedzak
pi_67241643
En dan na expiratie weer een boost omhoog?
De post hieronder? Useless!
pi_67242078
Haha dr liep net een idioot de koersboek van arcelor flink te stangen met zn verkoop order van 20.000 stuks net voordat de koersprijs van 14,30 werd geraakt de order weg te schrappen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_67242301
Tering, er gebeurde echt helemaal niets tijdens expiratie. De 210 hebben we ook niet meer gezien. En nu expiratie afgelopen is, gaan we ook niet echt keihard omhoog of omlaag. We gaan Waal Street weer volgen zo ziet het er naar uit.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:07:41 #10
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_67242431
tvbeurs
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:11:20 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67242561
nu naar 209-210 en dan is de kopie van gisteren compleet.
pi_67242791
Go MT .
pi_67242805
AEX is vrij stabiel...had na expiratie toch wel een dipje verwacht.

heb een plukje shorts die niet echt wat lijkten te gaan opleveren...meenmen over het weekend vind ik toch ook een beetje risky ondanks dat het om niet al te veel geld gaat maar de maandag ochtend is uberhaupt al niet zo prettig en shorts die meteen door de stoploss vliegen bij opening kan ik daar niet bij gebruiken!
pi_67242862
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:19 schreef UncleSam het volgende:
Go MT .
daar reken je niet helemaal lekker volgens mij
pi_67242895
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:21 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

daar reken je niet helemaal lekker volgens mij
Ik denk dat mittal minimaal 1% hoger gaat eindigen ik denk dat er voor half 6 nog wel wat mensen ingaan stappen
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_67243320
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:22 schreef edwinh het volgende:

[..]

Ik denk dat mittal minimaal 1% hoger gaat eindigen ik denk dat er voor half 6 nog wel wat mensen ingaan stappen
0,82% op het moment.... kan die kan toch wel op gaan inderdaad.

Niet echt de verschillen die we graag zien natuurlijk! MT erg rustig vandaag.
pi_67243341
Die laatste link in de OP is niet helemaal goed
pi_67243365
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:22 schreef edwinh het volgende:

[..]

Mja, ik zit zelf ook erg te twijfelen of ik mijn posities in MT moet gaan verkopen of niet. Heb het rond de 12,66 gekocht en heb er nu wel een oke winst op zitten, maar het was eigenlijk meer een beetje long-term bedoeld omdat ik er vanuit ga dat er nog een bodem komt en dat MT nog wel eens onder de 12.56 komt en dat ik dan weer ga bijkopen. Maar ik kan nu ook mooi verkopen en een aantal tickets kopen voor een nieuwe leuke vakantie.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:40:35 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67243408
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:38 schreef ItaloDancer het volgende:
komt dat niet gewoon door die banner die van plaats verandert?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Moderator vrijdag 20 maart 2009 @ 16:47:36 #20
236264 crew  capricia
pi_67243590
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, ik zit zelf ook erg te twijfelen of ik mijn posities in MT moet gaan verkopen of niet. Heb het rond de 12,66 gekocht en heb er nu wel een oke winst op zitten, maar het was eigenlijk meer een beetje long-term bedoeld omdat ik er vanuit ga dat er nog een bodem komt en dat MT nog wel eens onder de 12.56 komt en dat ik dan weer ga bijkopen. Maar ik kan nu ook mooi verkopen en een aantal tickets kopen voor een nieuwe leuke vakantie.
Ik hou MT nog even vast. Zie volgende week wel of ik wil verkopen. Vind het niet bijzonder hoog staan of zo, nu.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67243764
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

zolang we deze BMR zal mittal wel een speelbal zijn maar ik zie de koers zeker naar de 15 euro lopen en wellicht meer. ( Maar zodra we gaan zakken met de indices Dow e.d en aex zal mittal zekker weer richting 12 euro gaan denk ik.

overigens denk ik dat we zeker nog eens onder de 200 gaan en ik denk eind april begin mei nieuwe bodems gaan leggen rond de 180
pi_67243916
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:53 schreef edwinh het volgende:

[..]

zolang we deze BMR zal mittal wel een speelbal zijn maar ik zie de koers zeker naar de 15 euro lopen en wellicht meer. ( Maar zodra we gaan zakken met de indices Dow e.d en aex zal mittal zekker weer richting 12 euro gaan denk ik.

overigens denk ik dat we zeker nog eens onder de 200 gaan en ik denk eind april begin mei nieuwe bodems gaan leggen rond de 180
Iedereen is het hier ook wel eens dat we nog verdere bodems gaan opzoeken. Wat betreft die bear market rallies dat zijn we nu wat aan het onderzoeken, vanaf het toppunt rond september 2007 tot aan nu voor verschillende indices.
pi_67244070
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Iedereen is het hier ook wel eens dat we nog verdere bodems gaan opzoeken. Wat betreft die bear market rallies dat zijn we nu wat aan het onderzoeken, vanaf het toppunt rond september 2007 tot aan nu voor verschillende indices.
jah, ik weet wel wanneer ik MT optiecontracten verkoop, als de aex rond de 225 vind ik het te link worden en schiet ik alles weg.
pi_67244225
Overigens voor de statistieken,

van 2 september tot 27 oktober -42% er af.
van 27 oktober tot 4 november 22% erbij.
van 4 november tot 21 november -21% er af.
van 21 november tot 6 januarie 20% erbij.
van 6 januarie tot 23 januarie -13.5% er af.
van 23 januarie tot 9 februarie 12.5% erbij.
van 9 februarie tot 9 maart -25% er af
en vanaf 9 maart tot nu is 6.5% er bij.

zoals je ziet na de sterke daling vaak een relatieve sterke rebound. En slechts 6.5% is nog niks.
pi_67244769
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:39 schreef pberends het volgende:
Koersen lijken inderdaad gedrukt te worden.

Elke keer net voor de volle minuut kleuren de borden dieprood:

http://www.telegraaf.nl/dft/streamingkoersen/aandelen/

[ afbeelding ]

Vlak voor de expiratieminuut lopen handelaren dus massaal aandelen te dumpen om de koers te drukken. Let maar op.
interessant om nader te onderzoeken..
x
pi_67244963
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens voor de statistieken,

van 2 september tot 27 oktober -42% er af.
van 27 oktober tot 4 november 22% erbij.
van 4 november tot 21 november -21% er af.
van 21 november tot 6 januarie 20% erbij.
van 6 januarie tot 23 januarie -13.5% er af.
van 23 januarie tot 9 februarie 12.5% erbij.
van 9 februarie tot 9 maart -25% er af
en vanaf 9 maart tot nu is 6.5% er bij.

zoals je ziet na de sterke daling vaak een relatieve sterke rebound. En slechts 6.5% is nog niks.
wel handig , de trend zou zeggen 25% erbij, waar haal je dit vandaan?
pi_67245001
tuurlijk we zijn dicht en WS weer groen
pi_67245110
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:37 schreef edwinh het volgende:
tuurlijk we zijn dicht en WS weer groen
vooral niet met je ogen knipperen
pi_67245336
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

vooral niet met je ogen knipperen
hehe lol
pi_67246411
Down Dow, down.
pi_67246432
S&P is technisch gezien ook wel rijp voor een daling.

pi_67248665
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:38 schreef ItaloDancer het volgende:
whehe, uit de OP gehaald
pi_67249107
verander de TT maar
pi_67249836
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:53 schreef M.Melandri het volgende:
verander de TT maar
Done, hoewel ie nog gewoon actueel was .
pi_67249948
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 20:16 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Done, hoewel ie nog gewoon actueel was .
Ik zie rood op de S&P aex is geen serieuze index
pi_67255589
Mittal en Aegon toch aardig onderuit in NY:
quote:
AEX-fondsen op Wall Street, slot
20-03-2009 21:19:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de AEX-fondsen met een notering in de VS, staan er na het slot van Wall Street 0 op winst in vergelijking met hun slotkoers op de AEX, 0 onveranderd en 7 op verlies. Omgerekend boekt de AEX op Wall Street een verlies van -2,32 punten (-1,10%).

De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage):

Aegon 2,77 (-5,78%) ArcelorMittal 13,58 (-3,96%) ASML Holding 12,46 (-2,43%) ING Groep 4,30 (-0,69%) Kon. Olie 16,39 (-2,03%) Philips 11,43 (-1,80%) Unilever 13,57 (-0,29%)
pi_67255678
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:32 schreef pberends het volgende:
Mittal en Aegon toch aardig onderuit in NY:
[..]

Als we maandag toch weer tussen -1% en meer sluiten lijkt van een bear market rally echt nog niet sprake.
pi_67255972
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als we maandag toch weer tussen -1% en meer sluiten lijkt van een bear market rally echt nog niet sprake.
Als aex S&P was gevolgd stonden ze nu gewoon op 220+, die verhouding is dus scheef gelopen.
pi_67256104
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:43 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Als aex S&P was gevolgd stonden ze nu gewoon op 220+, die verhouding is dus scheef gelopen.
Klopt, daarom kan ik ook niet wachten op de opening maandag ochtend van de AEX
pi_67256452
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klopt, daarom kan ik ook niet wachten op de opening maandag ochtend van de AEX
AEX is niet te vertrouwen
  vrijdag 20 maart 2009 @ 22:56:53 #42
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_67256511
Mooi op tijd MT dus verkocht
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_67256607
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:56 schreef BlaZ het volgende:
Mooi op tijd MT dus verkocht
Ik heb ze nu op 12.5% staan, maar ik houd ze denk ik nog voor een aantal maand.
  Moderator zaterdag 21 maart 2009 @ 00:08:11 #44
236264 crew  capricia
pi_67258936
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb ze nu op 12.5% staan, maar ik houd ze denk ik nog voor een aantal maand.
Ik hou ze ook vast. Vindt het een interessant aandeel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67260068
quote:
Een lange zit, maar een zeer goede lecture van Peter Schiff. De vrije markt is de oplossing en niet het probleem. De koers die men in de VS op dit moment vaart is een heilloze onderneming, het handelstekort wordt niet aangepakt, de enorme leendrift van zowel de Amerikaanse overheid als van de Amerikaanse burgers wordt niet aangepakt, enzovoort. Nieuwe Keynesiaanen zoals Paul Krugman geven de Chinezen een veeg uit de pan, verwijten de gewone Amerikaanse man dat hij nu eindelijk eens gaat sparen en verwijten Europa dat men traag zou reageren met stimulering van de economie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bolkesteijn op 21-03-2009 01:14:29 ]
pi_67261061
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een lange zit, maar een zeer goede lecture van Peter Schiff. De vrije markt is de oplossing en niet het probleem. De koers die men in de VS op dit moment vaart is een heilloze onderneming, het handelstekort wordt niet aangepakt, de enorme leendrift van zowel de Amerikaanse overheid als van de Amerikaanse burgers wordt niet aangepakt, enzovoort. Nieuwe Keynesiaanen zoals Paul Krugman geven de Chinezen een veeg uit de pan, verwijten de gewone Amerikaanse man dat hij nu eindelijk eens gaat sparen en verwijten Europa dat men traag zou reageren met stimulering van de economie.
En dan te bedenken dat ik voor uni een essay moet schrijven waarom vrije markten in de huidige crisis hebben aangetoond niet te werken, haha
  zaterdag 21 maart 2009 @ 02:37:15 #47
56749 BlaZ
pi_67261148
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 02:21 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat ik voor uni een essay moet schrijven waarom vrije markten in de huidige crisis hebben aangetoond niet te werken, haha
pi_67261181
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 02:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Och, ik moest ooit ook eens dierenactivisme goedkeuren in een betoog. Het gaat er bij essays meer om dat je deugdelijk beargumenteerd met daarbij raadpleging van bronnen dan dat je een juist/waar verhaal er van maakt. Succes in ieder geval.
pi_67262725
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 00:08 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hou ze ook vast. Vindt het een interessant aandeel.
ik houd MT niet, en ik ga ze ook niet houden.

Mittal heeft met gedrukte aandelen acquisitie op acquisitie gedaan. Daar krijg ik een dot.com gevoel van. Bedrijven die bedrijven overnemen met cash die geloof ik wel. Die steken er echt geld in, en hebben dus ook iets te verliezen. Shares only kan best goed gaan, maar kan ook het karakter van alles of niks worden. Ik heb het niet zo op die Indiaase industriele moguls. Een combi van grootheidswaanzin, gebrek aan een kritische omgeving en een ego van heb ik jou daar.

En je halve familie in de RvB benoemen is ook not done

Meer gevoelsmatig dan onderbouwd, ik weet het.
pi_67264900
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die speech is geniaal inderdaad. Ik heb 'm van voor tot achter beluisterd.

'Maak Madoff minister van Financiën'
pi_67266383
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:55 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

AEX is niet te vertrouwen
http://www.telegraaf.nl/d(...)ee_naar_boven__.html
pi_67268108
quote:
Leuk stukje wat ook onderstreept dat je als kleine particuliere belegger nog geen poot hebt om op te staan en afhankelijk bent van de grote eikels.
pi_67268323
Kijk, als het allemaal zo duidelijk i s, dan is het toch ook makkelijk te bewijzen? Ik vat dat gemiep niet.
pi_67268718
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kijk, als het allemaal zo duidelijk i s, dan is het toch ook makkelijk te bewijzen? Ik vat dat gemiep niet.
afm
pi_67268821
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:40 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

afm
onwil of onkunde?
pi_67269250
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

onwil of onkunde?
vriendjespolitiek of onkunde... ik ga voor het 1e....
pi_67269396
quote:
39:50 over Madoff . En daarna gaat ie maar door over China .

[ Bericht 7% gewijzigd door pberends op 21-03-2009 15:27:36 ]
pi_67278766

Vrijdag naar de open dag geweest in Amsterdam.

De desks die je ziet (inclusief gruwelijke monitorsetups) zijn de werknemers van All Options.
Beursplein 5 is voor hun een mooi visitekaartje, sinds de echte vloerhandel is afgeschaft.
  zondag 22 maart 2009 @ 18:29:08 #60
40566 Ericr
Livewrong
pi_67300567
quote:
Koenders vergeet de dollar die in de tussentijd behoorlijk verzwakt is. Ook al zou de AEX dan momenteel nog enkele punten hoger mogen staan. AEX underperformed momenteel bijna iedere index maar t.o.v. de USA underperformen alles Europese indices als je het effect van valutaverhoudingen niet meeneemt.
  zondag 22 maart 2009 @ 18:58:31 #61
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67301498
quote:
Op zondag 22 maart 2009 18:29 schreef Ericr het volgende:

[..]

Koenders vergeet de dollar die in de tussentijd behoorlijk verzwakt is. Ook al zou de AEX dan momenteel nog enkele punten hoger mogen staan. AEX underperformed momenteel bijna iedere index maar t.o.v. de USA underperformen alles Europese indices als je het effect van valutaverhoudingen niet meeneemt.
quote:
Als de AEX een identieke, als de S&P500, klassieke bear markt rally beweging had ondergaan vanaf het dieptepunt van 195, dan hadden we gisteren 234 punten genoteerd. Een stijging met 20 procent of 39 punten vanaf de 195 tot 234. De AEX sloot gisteren op de 210, een stijging met “slechts“ 7 procent.
Dat rekende ik vrijdag al voor, hier op het forum. Alleen deed ik dat op basis van de dollarkoers van twee weken geleden. Met de een dollar van 1,25 zou de AEX op 234 hebben gestaan, zo simpel is het.
pi_67301982
quote:
Op zondag 22 maart 2009 18:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

[..]

Dat rekende ik vrijdag al voor, hier op het forum. Alleen deed ik dat op basis van de dollarkoers van twee weken geleden. Met de een dollar van 1,25 zou de AEX op 234 hebben gestaan, zo simpel is het.
Dat hele 'als' verhaal en de vergelijking door trekken met Amerika heeft natuurlijk weinig zin. Men weet dat slechts een aantal aandelen 50% van de AEX bevatten, AEX is dus erg vatbaar voor grote koopzieke instanties.

Komt nog een keer bij dat de sector verdeling van de S&P500 bij lange na niet te vergelijken valt met die van de AEX, laat staan hoe de AEX en de S&P500 qua correlatie hebben gereageerd vanaf 1987.

Overigens vrees ik voor de AEX dat als Amerika toch weer lichtelijk negatief opent de AEX er dan wel achter aan gaat huppelen. MT op de AEX verkopen en bijkopen als we daadwerkelijk weer een lichte rally omhoog gaan en ondertussen de financiele aandelen oppakken nu die weer wat afgestraft worden sinds de hoge stijgingen van afgelopen weken.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
pi_67304265
quote:
Op zondag 22 maart 2009 18:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

[..]

dax gaat wel mee...
pi_67308466
De eerste serieuze scheuren in de Obama administration.
pi_67308610
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:27 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wel mooi voor de Republikeinen, kunnen ze eindelijk prijsschieten.
pi_67309180
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:27 schreef PietjePuk007 het volgende:
Onzin eigenlijk lijkt me. Het is puur de media die Geithner aan de schandpaal nagelt.
Winston Churchill
pi_67309456
Yesss.. deze week beginnen met cursus traden
x
pi_67309732
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:58 schreef richbitch het volgende:
Yesss.. deze week beginnen met cursus traden
Een cursus? Via thuis? Of via een extern bedrijf?
Winston Churchill
pi_67313930
Oosten bijzonder positief vandaag.
pi_67314680
goh....groene opening...had ik niet verwacht
pi_67314710
quote:
Op maandag 23 maart 2009 07:50 schreef edwinh het volgende:
Oosten bijzonder positief vandaag.
En dat is best interessant te noemen na rode sluitcijfers van Amerika afgelopen vrijdag!
De week is weer beginnen, yes yes yes
pi_67314885
De financials weer op 10% en arcelor er toch nog een dikke 1.5% bij. Mn turbo longs vieren feest en zo doet MT Al had ik deze poging tot misschien aansterking van die eindelijke rally niet verwacht. Al is het wachten op opening amerika straks natuurlijk
pi_67314912
En meteen dik groen ook!
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_67314925
hmm... DFT doet het hier weer eens niet... Klote zooi.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67314953
pff die foto's trekken het hele forum uit het verband...irritant nu heen en weer te moeten scrollen.
pi_67315045
De producenten index van Japan heeft gisteren trouwens ook een duikeling gemaakt:

BSI Manufacturing Index Cijfer: -66.0 Verwacht: -47.3 Vorig cijfer: -44.5
pi_67315075
Gaat weer lekker met Binck... sloom, vertraagde terugmelding orders en sprinters die gaar doen.
  maandag 23 maart 2009 @ 09:25:12 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67315270
Toch onvoorstelbaar wat voor een rebound ING en AEGON maken. Had op 6,20 verkocht en op 5 weer gekocht (wat natuurlijk veel te vroeg was). Maar zoals het er nu uitziet kan ik wellicht eind deze week weer op 6 verkopen. En dan toch stijfkoppig weer op 5 gaan instappen wanneer er een tijdelijke correctie komt.
Qua kapitaal blijft het allemaal gelijk, maar het aandelenbezit blijft maar groeien. En als ik 10K van al mijn favoriete fondsen heb verzameld, dan ga ik drie jaar lang op mijn handen zitten.
The End Times are wild
pi_67315326
quote:
Op maandag 23 maart 2009 09:25 schreef LXIV het volgende:
Toch onvoorstelbaar wat voor een rebound ING en AEGON maken. Had op 6,20 verkocht en op 5 weer gekocht (wat natuurlijk veel te vroeg was). Maar zoals het er nu uitziet kan ik wellicht eind deze week weer op 6 verkopen. En dan toch stijfkoppig weer op 5 gaan instappen wanneer er een tijdelijke correctie komt.
Qua kapitaal blijft het allemaal gelijk, maar het aandelenbezit blijft maar groeien. En als ik 10K van al mijn favoriete fondsen heb verzameld, dan ga ik drie jaar lang op mijn handen zitten.
Ook daar verbaas ik me over. Ik persoonlijk vind het te risky terwijl ik kameraden om me heen heb die maar al te graag spelen met die goedkope financiele jongens, zo ook de stijging van citi over een week boven de 100%. Dit soort stijgingen zijn technisch of fundamenteel helemaal niet te verklaren alleen maar pscyhologisch ( volumes zijn dan ook huge + maffe bedragen in orderboek )
  maandag 23 maart 2009 @ 09:32:40 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67315425
Tja. Ik ga er vanuit dat iemand ING op drie euro enkel maar verkoopt omdat hij verwacht ze in korte tijd weer voor 2 euro te kunnen oppakken. Ten opzichte van de cashflow of EV zijn het allemaal absurde bedragen natuurlijk. Alleen valt nooit in te schatten hoe laag of hoe hoog het aandeel weer omkeert. De volatiliteit is gewoon enorm en ongekend.
The End Times are wild
  maandag 23 maart 2009 @ 09:34:11 #82
56749 BlaZ
pi_67315447
quote:
Op maandag 23 maart 2009 09:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ook daar verbaas ik me over. Ik persoonlijk vind het te risky terwijl ik kameraden om me heen heb die maar al te graag spelen met die goedkope financiele jongens, zo ook de stijging van citi over een week boven de 100%. Dit soort stijgingen zijn technisch of fundamenteel helemaal niet te verklaren alleen maar pscyhologisch ( volumes zijn dan ook huge + maffe bedragen in orderboek )
Tsja, bij de eerst volgende correctie gaan deze aandelen natuurlijk ook het hardst weer naar beneden.
pi_67315588
quote:
Op maandag 23 maart 2009 09:34 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Tsja, bij de eerst volgende correctie gaan deze aandelen natuurlijk ook het hardst weer naar beneden.
Mja dat valt in sommige gevallen dus wel mee. Meeste van deze aandelen zijn al knetterhard afgestraft en heb het idee dat er vooral speculanten in deze soort aandelen zitten, ze varen immers een volledig eigen koers totaal niet rekening houden met de rest van de beurs omdat hun weging tot nouwelijks iets voorstelt.
pi_67315761
Overigens leuk stukje over het nut van (Diversificatie werkt, ook in tijden van stress)
Als ik hier het over diversificatie heb wordt al snel tegen me gezegd, diversificatie? Watje, zo maak je nooit winst. Je doet alleen diversificatie als je onzeker bent over waar je eigenlijk in belegt etc. etc. Haha, ik ben dan ook de enige die flink 'diversificeerd'
pi_67316361
Net op RTL-Z... Mark Mobius beweerd dat het stimuleringsplan van vanmiddag het begin van een nieuwe bull marktet zou zijn...

Hoe zijn zijn voorspellingen uit het verleden?
  maandag 23 maart 2009 @ 10:25:18 #86
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67316573
Ik log net in op Binck en verbaas me over de plotselinge stijging.

218, waarom!? Het was toch tijd voor een correctie op WS?

Oh, en ING kan ik niet serieus nemen. + 110% in twee weken, voor een bedrijf waar niemand vertrouwen in had. Nu nog niet, lijkt me.

[ Bericht 34% gewijzigd door Lemans24 op 23-03-2009 10:32:30 ]
pi_67316812
quote:
Op maandag 23 maart 2009 10:25 schreef Lemans24 het volgende:
Ik log net in op Binck en verbaas me over de plotselinge stijging.

218, waarom!? Het was toch tijd voor een correctie op WS?

Oh, en ING kan ik niet serieus nemen. + 110% in twee weken, voor een bedrijf waar niemand vertrouwen in had. Nu nog niet, lijkt me.
AEX fors hoger na reddingsplan VS; ING en Aegon grote winnaars

maw: een nieuwe bubble creëren vinden de beleggers blijkbaar een goed idee...
pi_67317384
quote:
MARKET COMMENT: AEX +2,3%, 'buy the rumours, sell the news'
23-03-2009 10:31:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX loopt in de loop van maandagochtend verder op omdat de Amerikaanse minister van Financien Timothy Geithner vroeg in de middag met de details naar buiten zal treden omtrent de isolatie van giftige leningen, aldus handelaar Geoffrey Leloux van Keijser Capital. Dit vooruitzicht zette de Amerikaanse futures maandag al hoger. "Het is alleen de vraag of het huidige niveau van de AEX houdt. Het lijkt er een beetje op dat we in een markt zijn terechtgekomen waarin belegger redeneert: 'buy de rumours, sell the news'", aldus Leloux. Mocht de AEX echter toch kans zien door 220 puntengrens, de 'low' van november 2008, heen te breken, zegt de handelaar, dan is er vanaf dat moment nog ruimte om een stijging van 10% door te maken. De omzetten zijn goed. Geithner liet in de Wall Street Journal weten dat hij de private sector nodig heeft om zijn plan uit te voeren. Het zou in totaal gaan om $1.000 miljard. De AEX gaat maandag om circa 10.30 uur 2,3% omhoog naar 217,64 punten. (ANS)
Weet iemand hoe laat geithner met zijn verhaal komt?
  maandag 23 maart 2009 @ 10:57:31 #89
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67317421
quote:
Op maandag 23 maart 2009 09:34 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Wanneer vindt deze correctie plaats?
  maandag 23 maart 2009 @ 11:00:36 #90
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67317522
quote:
Op maandag 23 maart 2009 10:55 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Weet iemand hoe laat geithner met zijn verhaal komt?
13:45
pi_67317574
quote:
Op maandag 23 maart 2009 11:00 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

13:45
thx, es kijken of et weer sell the news wordt vorige keer werd het bloedrood op WS
pi_67317713
aex trekt nu wel aardig bij tov de rest.
pi_67317743
Overigens mag gezegd worden over de financiele aandelen in West Europa dat ING / SNS reaal / AEGON toch echt wel de top zijn qua stijgers. En als je markt capitaal boven de 1 biljoen zet ( de grote banken ) heb je op

1. ING 14%
2. KBC groep 12.23%
3. Aegon 11%
4. Old Mutual PLC 8%
5. Swiss Re-R 8%

Wel opvallend dus dat van alle financiele aandelen in West Europa, ING en Aegon het voortouw nemen!
  maandag 23 maart 2009 @ 11:17:35 #94
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67318065
quote:
Op maandag 23 maart 2009 11:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens mag gezegd worden over de financiele aandelen in West Europa dat ING / SNS reaal / AEGON toch echt wel de top zijn qua stijgers. En als je markt capitaal boven de 1 biljoen zet ( de grote banken ) heb je op

1. ING 14%
2. KBC groep 12.23%
3. Aegon 11%
4. Old Mutual PLC 8%
5. Swiss Re-R 8%

Wel opvallend dus dat van alle financiele aandelen in West Europa, ING en Aegon het voortouw nemen!
KBC is ten opzichte van het dieptepunt al wat meer gestegen dan ING. +161% tegen +117%.
Aegon is helemaal een underperformer met maaar +78%
  maandag 23 maart 2009 @ 11:31:10 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67318521
Nog een dag zo'n stijging en ik kom alweer in de plus.
The End Times are wild
  maandag 23 maart 2009 @ 11:36:06 #96
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67318679
Ik zit nog steeds te wachten op de terugval naar 190 of lager. Komt die nog ooit?
  Moderator maandag 23 maart 2009 @ 11:47:42 #97
236264 crew  capricia
pi_67319069
ING 'sky high'..gaat als een raket.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 23 maart 2009 @ 11:52:26 #98
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_67319234
Hoppetee, heb bij mij ING eruit geschoven met een klein winstje.
Mag het zooitje nu weer een duikeling maken .
pi_67319294
Europese handelsbalans:
EUR Trade Balance Cijfer: -5.5B Verwacht: -1.9B Vorig cijfer: -1.7B (bijgesteld van -0.3B)

En mensen maar zeggen dat de bodem bereikt is...
pi_67319484
Ik verkoop ING op 6 euro en hoop later weer in te stappen. Heb het gekocht op 3,45 euro ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')