Ik heb daar nog recent een docu over gezien, erg interessant idd. Met name hoe ze als een jong, nieuw republiek een coalitie van 3/4 landen verslaan. Hoe het mogelijk wordt dat één simpele man koningen en keizers kan onttronen, dat vele wetten en gewoonten die we vandaag de dag hebben nog steeds gebaseerd zijn op de innovaties van toen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:14 schreef IHVK het volgende:
Ik ben bij de Franse revolutie. Omdat ik er toevallig een boek over heb. Heel interessant om te zien hoe dat zich heeft verspreid!
Ja dat is inderdaad verbijsterend. Maar het werd gerealiseerd door een sterk gevoel van onvrede in de meeste lagen van de bevolking. "Het volk" stond op een gegeven moment heel sterk. Mede door de steden die steeds groter werden. Bovendien faalde de koning in een oorlog en ging het economisch minder goed.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb daar nog recent een docu over gezien, erg interessant idd. Met name hoe ze als een jong, nieuw republiek een coalitie van 3/4 landen verslaan. Hoe het mogelijk wordt dat één simpele man koningen en keizers kan onttronen, dat vele wetten en gewoonten die we vandaag de dag hebben nog steeds gebaseerd zijn op de innovaties van toen.
Wat ben je eigenlijk aan het lezen?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad verbijsterend. Maar het werd gerealiseerd door een sterk gevoel van onvrede in de meeste lagen van de bevolking. "Het volk" stond op een gegeven moment heel sterk. Mede door de steden die steeds groter werden. Bovendien faalde de koning in een oorlog en ging het economisch minder goed.
Een examenkatern van vorig jaar die ik toen niet had gelezen maar wel een 7 had gehaald.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat ben je eigenlijk aan het lezen?
Cool. Very relevant to my interests.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:53 schreef MrX1982 het volgende:
@TS ken je het boek Worlds at War van Anthony Pagden? Tijdje terug gelezen en gaat over de strijd tussen oost en west in de afgelopen 2500 jaar. Plaats het heden in een goed perspectief ten aanzien van het verleden. Als je dat boek nog niet hebt gelezen, zeker een aanrader.
Lastig he al die goede boeken die je nog moet lezenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:05 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Cool. Very relevant to my interests.Ik zal hier eens naar kijken als ik de stapel boeken uit heb waarin ik nu bezig ben. Bedankt voor de tip.
Dat dus, en inderdaad de Duitse zijde is zo fascinerend.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:15 schreef Rekkie het volgende:
Met name WO II, het is een fascinatie. Hoe overtuigd 1 man kon zijn, hoe zelfverzekerd!
De prestaties van 1 man als keerpunt in de geschiedenis.
Juist kant van de duitsers die mij aantrekt.
Oeh dat boek ziet er echt tof uit.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik heb sinds kort het boek Guns, Germs, and Steel van Jared Diamond in mijn bezit. Het boek behandelt de vraag waarom er zo'n enorme ongelijkheid bestaat tussen de verschillende volkeren op aarde. Diamond toont aan dat volkeren zich verschillend hebben ontwikkeld als gevolg van klimatologische en bacteriologische factoren. Waarom hebben bijvoorbeeld de Europeanen de wereld gekoloniseerd en niet de Inca's, de Aboriginals of de Maori? Waarom is het schrift bijvoorbeeld in het Midden-Oosten ontstaan en niet in Zuidoost-Azië? Etc., etc. Kortom, erg boeiend allemaal.
In het boek wordt een periode besproken van een aantal miljoen jaar voor Christus (vanaf de evolutie van de mens) tot aan onze tijd. Dat is ook wel nodig als je wilt achterhalen wat de indirecte oorzaken zijn van de directe oorzaken die de ongelijkheid in onze wereld vorm hebben gegeven.
Voor geïnteresseerden, check mijn topic in WFL over dit onderwerp:
Geschiedenis van de mens als (historische) wetenschap
Daarnaast zijn onderwerpen uit de geschiedenis die mij interesseren:de gehele geschiedenis van de Islam en de verstandhouding met het Westen; het Ottomaanse Rijk; het Romeinse Rijk (vooral de periode van het Keizerrijk); de oude Grieken; de Perzen; de Turkse Onafhankelijkheidsoorlog (1919-1922); de geschiedenis van de Turkse volkeren; de ontstaansgeschiedenis en de evolutie van de mens en de ongelijkheid in de wereld die hieruit is voortgevloeid (zie Guns, Germs, and Steel).
Ik ga ooit een kasteel kopenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 01:57 schreef cerror het volgende:
Architectuur van de middeleeuwen.
Vooral Kathedralen en kastelen en zulks.
Ik ga er één bouwen.quote:
Van Jared Diamond is ook het boek Collapse een absolute aanrader...dezelfde aanpak, maar dan over de vraag waarom beschavingen ineenstorten, in plaats van waarom ze ontstaan...wel wat droger naar Guns, Germs and Steel, maar ook buitengewoon interessant...quote:Op maandag 16 februari 2009 23:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik heb sinds kort het boek Guns, Germs, and Steel van Jared Diamond in mijn bezit. Het boek behandelt de vraag waarom er zo'n enorme ongelijkheid bestaat tussen de verschillende volkeren op aarde. Diamond toont aan dat volkeren zich verschillend hebben ontwikkeld als gevolg van klimatologische en bacteriologische factoren. Waarom hebben bijvoorbeeld de Europeanen de wereld gekoloniseerd en niet de Inca's, de Aboriginals of de Maori? Waarom is het schrift bijvoorbeeld in het Midden-Oosten ontstaan en niet in Zuidoost-Azië? Etc., etc. Kortom, erg boeiend allemaal.
In het boek wordt een periode besproken van een aantal miljoen jaar voor Christus (vanaf de evolutie van de mens) tot aan onze tijd. Dat is ook wel nodig als je wilt achterhalen wat de indirecte oorzaken zijn van de directe oorzaken die de ongelijkheid in onze wereld vorm hebben gegeven.
Zeker doen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 01:55 schreef IHVK het volgende:
[..]
Oeh dat boek ziet er echt tof uit.
Die ga ik kopen.
Jack the Ripper is niet uit de Middeleeuwen hoor.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:16 schreef Synthesist het volgende:
in de middeleeuwen
jack the ripper, buidelpest enzo
Antisemietquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:21 schreef Dagonet het volgende:
WO2 vind ik trouwens totaal niet interessant.
quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:21 schreef Dagonet het volgende:
Je snapt die fascinatie niet of je deelt die fascinatie niet? Je snapt niet waar de fascinatie van WOII weg komt?quote:Op donderdag 19 februari 2009 19:13 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb het nooit echt interessant gevonden eigenlijk. Ik snap die fascinatie van sommige mensen echt niet die 27 boeken over Hitler kopen en 34 over D-Day.
Ah okquote:Op donderdag 19 februari 2009 21:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik snap de fascinatie van vele Nederlandse mannen niet die zich exclusief op één korte periode richten zonder zich bijvoorbeeld te verdiepen in de aanloop naar WO2. Dan kom je namelijk al snel uit bij WO1, bij de oorlog van 1871, enz.
Wat je veel ziet is dat men ophoudt bij 1933, dat is vroeg genoeg voor ze, als ze al zover komen en niet het zoveelste boek over Rommel lezen.
Wist je bijvoorbeeld dat 'Hongaar' is afgeleid van het Oud-Turkse ''Onogur'' (wat ''Tien stammen'' betekent) en dat de Bulgaren een Turkse stam uit Centraal-Azië (de zogenaamde 'Donau-Bulgaren') waren? En dat 10% van de bevolking van het huidige Bulgarije Turks is?quote:Op donderdag 19 februari 2009 22:51 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik ben niet echt geïnteresseerd in bepaalde periodes, eerder in bepaalde volkeren en plaatsen. Oost-Europa en dan vooral de Balkan behoren tot mijn favorieten. Ik ben ook sterk geïnteresseerd in de demografische verhoudingen en evoluties, vooral omdat dat die dingen zijn die in het algemeen niet geweten zijn en ook niet aan bod komen op school. Ik vind het ontzettend interessant dat bijvoorbeeld duizend jaar geleden geen hond Turks sprak in "Turkije", dat Hongaren uit Rusland komen terwijl er daar toen nog geen Russen woonden, dat er in het Chinese deel van Mantsjoerije tot halverwege de negentiende eeuw geen Han-Chinezen mochten wonen (terwijl het er nu van stikt...), enz...
Ik eigenlijk ook niet.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:21 schreef Dagonet het volgende:
Buidelpest vind ik trouwens ook een interessante..quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:21 schreef Sensation89 het volgende:
[.Op maandag 16 februari 2009 23:16 schreef Synthesist het volgende:
in de middeleeuwen
jack the ripper, buidelpest enzo.]
Jack the Ripper is niet uit de Middeleeuwen hoor.
Beetje North & South zeg maar...quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:55 schreef Ruzbeh het volgende:
Amerika, 1861-1865. Ik ben wel heel erg benieuwd naar WO2, dus daar ga ik later wel wat over lezen/kijken. Ik blijf nu in ieder geval in dit periode. Ik ben van plan om dagboeken te lezen van mensen die de Amerikaans burgeroorlog hebben meegemaakt, van het oogpunt van New England & het zuiden. Wat ik onder andere zo interessant vind is dat het een oorlog was tussen broers en zussen. Zelfs President Lincoln had volgens mij een paar schoonbroers die voor het zuiden vochten.
Dat is meer uitzondering dan regel lijkt mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 09:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Op den duur groei je er een beetje uit en kom je erachter dat er zo veel interessante onderwerpen en periodes zijn, dat de periode 1933-1945 zijn charme verliest.
Jack The Ripper was ergens rond 1888 en niet in de middeleeuwenquote:Op maandag 16 februari 2009 23:16 schreef Synthesist het volgende:
in de middeleeuwen
jack the ripper, buidelpest enzo
Eensch.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:05 schreef msnk het volgende:
Zo zijn er behoorlijk wat onderwerpen dat ik erg interessant vind, maar de Tweede Wereldoorlog verliest haar 'charme' echt niet voor mij, en met mij vele andere mensen
Hitler zal een van de weinige mensen uit de 20ste eeuw zijn waarvan de gemiddelde mens nog weet wie het was over een paar eeuwen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:21 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Eensch.
Over honderd jaar zullen de nazi's nog steeds veel WTF's oproepen.
Noem jij maar een mens die de gemiddelde mens kan opnoemen een paar eeuwen terug. 'De gemiddelde mens' heeft sowieso vrijwel geen interesse in de historie, dus ik snap je punt niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:26 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Hitler zal een van de weinige mensen uit de 20ste eeuw zijn waarvan de gemiddelde mens nog weet wie het was over een paar eeuwen.
Jezus. xDquote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:35 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Noem jij maar een mens die de gemiddelde mens kan opnoemen een paar eeuwen terug. 'De gemiddelde mens' heeft sowieso vrijwel geen interesse in de historie, dus ik snap je punt niet.
Even testje gedaan bij mijn totaal niet in geschiedenis geïnteresseerde echtgenote:quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:35 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Noem jij maar een mens die de gemiddelde mens kan opnoemen een paar eeuwen terug. 'De gemiddelde mens' heeft sowieso vrijwel geen interesse in de historie, dus ik snap je punt niet.
Napoleon? Wel eens van gehoord? Lodewijk XIV? Ook geen lieverdje (1672, anyone?)quote:Op zondag 22 februari 2009 10:10 schreef Dagonet het volgende:
Hey, verrek, geen Atilla de Hun, geen Genghis Khan, geen Vlad Tepes, toch namen die je associeert met massale slachtingen. In plaats daarvan mensen die over het algemeen worden geroemd en gevierd.
en Michiel de Ruyter...waar was die ook alweer zo bekend van? oh ja, zijn goede werken voor de armen...die zeeslagen waren slechts bijzaakquote:Op zondag 22 februari 2009 10:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Napoleon? Wel eens van gehoord? Lodewijk XIV? Ook geen lieverdje (1672, anyone?)
Klopt, maar dat is niet het eerste waar je ze mee associeert. En veldslagen, oorlog, dat is wat anders dan:quote:Op zondag 22 februari 2009 10:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Napoleon? Wel eens van gehoord? Lodewijk XIV? Ook geen lieverdje (1672, anyone?)
De reden waarom hij herinnerd zou moeten worden. Hitler associeer je voornamelijk met kampen en slachten van burgers.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:26 schreef Dichtpiet. het volgende:
Hitler zal een van de weinige mensen uit de 20ste eeuw zijn waarvan de gemiddelde mens nog weet wie het was over een paar eeuwen.
Alhoewel ik Vlad Tepes ook niet ken(de), zijn zelfs deze namen redelijk voorspelbaar bij het opnoemen van veroorzakers van slachtingen. En dan gaat het dus niet om oorlogen, zoals bij bijv Napoleon het geval is, maar om echte massauitmoordpartijen. Waar zijn trouwens Stalin en Mao?quote:Op zondag 22 februari 2009 10:10 schreef Dagonet het volgende:
Hey, verrek, geen Atilla de Hun, geen Genghis Khan, geen Vlad Tepes, toch namen die je associeert met massale slachtingen. In plaats daarvan mensen die over het algemeen worden geroemd en gevierd.
Dus jij ontkent de holocast? Nou dat is fraai zeg!quote:Op zondag 22 februari 2009 15:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Hoeveel van onze informatie over eeuwen geleden komt niet van mensen die wel een goeie reden hadden om hier en daar iets aan te dikken?
Dat betekent dan ook dat ik open sta voor de meningen van negationisten, aardig is het niet voor de slachtoffers, maar absolute waarheden zijn er volgens mij niet.
Urgh, das waar ook. Ze hebben niet eens vakken over de middeleeuwen zo te zien. Dat verklaart waarom ze denken dat de Middeleeuwen een achterlijk tijd is.quote:Op donderdag 26 februari 2009 07:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De Erasmus doet toch alleen maar Maatschappijgeschiedenis?
Wel dus:quote:Op donderdag 26 februari 2009 07:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De Erasmus doet toch alleen maar Maatschappijgeschiedenis?
Gratis hint: je neemt de reacties te serieus...quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef TJLinden het volgende:
Gut o gut... Jongens, ik druk een persoonlijke voorkeur uit en dan:
1. gooien jullie het gelijk op een lichte afkeer die ik toon
2. bekritiseren jullie mijn educatie
3. generaliseren jullie alle (maatschappij)geschiedenis-studenten
Jammer.
In de eerste plaats is het zo dat ik in mijn eerste jaar zit en dus simpelweg nog erg weinig weet. Tot nu toe zijn we met reuzenstappen door grote periodes van de geschiedenis gegaan om een context te creëren en een stuk basiskennis te planten over het doen van onderzoek, schrijven en verdere methodiek.
Ja, mijn studie is meer gericht op de moderne tijd, maar dat is voor mij één van de redenen dat ik voor de studie gekozen heb.
Mijn afkeer voor de Middeleeuwen put ik dus uit de kleine impressie die ik tot nu toe heb opgedaan, eerdere kennis die ik via enkele boeken heb opgedaan en verhalen van een verbitterde oud-student geschiedenis (mijn vader). Het is dus misschien ongegrond en verre van onderbouwd, maar ik drukte gewoonweg even uit wat ik voelde.
Ik dacht dat dit daar het topic voor was en had niet verwacht vast gepind te worden op een dergelijke uitspraak.
Het spijt me als ik iemand op zijn pik heb getrapt.![]()
En ik kijk wel goed uit voordat ik weer eens iets post in dit forum.
M.n. de aanloop naar WOII interesseert me (en dus ook WOI), en volgens mij is die aanloop ook veruit het interessantste.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik snap de fascinatie van vele Nederlandse mannen niet die zich exclusief op één korte periode richten zonder zich bijvoorbeeld te verdiepen in de aanloop naar WO2. Dan kom je namelijk al snel uit bij WO1, bij de oorlog van 1871, enz.
Wat je veel ziet is dat men ophoudt bij 1933, dat is vroeg genoeg voor ze, als ze al zover komen en niet het zoveelste boek over Rommel lezen.
Tweede hint: En ik zou me erg schamen als student maatschappijgeschiedenis om de Middeleeuwen een achterlijke tijd te noemen. Dan lijkt het me toch tijd om je aan te sluiten bij de economen en andere types, die het historisch besef van een dronken aardbei hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2009 19:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Gratis hint: je neemt de reacties te serieus...
Palmer & Colton toevallig?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:18 schreef Alulu het volgende:
Toevallig net een dikke pil uit over 1600 tot 1800 in Europa en wat zich daarin afspeelde op maatschappelijk, sociaal en politiek vlak o.a.
Gastquote:Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef TJLinden het volgende:
Mijn afkeer voor de Middeleeuwen put ik dus uit de kleine impressie die ik tot nu toe heb opgedaan, eerdere kennis die ik via enkele boeken heb opgedaan en verhalen van een verbitterde oud-student geschiedenis (mijn vader).
Onderschat de kracht van opvoeding nietquote:
Joep met zn fantastische verhalen over jagers & verzamelaars in Indonesiequote:Op woensdag 25 februari 2009 23:05 schreef TJLinden het volgende:
Pfff... zo dood in het FTR forum dat ik uit verveling maar even in andere subfora zit te gluren.
Maar zo kom je nog 's wat tegen.
Geschiedenis! Leuke hobby () en inmiddels ook m'n studie.
Op de Erasmus (Jaar 1, Blok 3) zijn we nu bezig met 'Geschiedenis van Niet-Westerse Samenlevingen'... een heerlijk breed onderwerp wat ons een beetje moet inleiden op koloniale expansie vanaf +/- 1750. Daarnaast werken we in het bijvak een specifieke casus uit met 'Geschiedenis van Indonesië'. Best interessant allemaal.
Zelf ging mijn interesse altijd uit naar de cliché periode van ridders, prinsessen, kastelen en toernooien. Inmiddels kom ik er helaas steeds meer achter dat de Middeleeuwen eigenlijk een maar redelijk achterlijke periode van de geschiedenis vormt, maar dan ben ik al weer heerlijk aan het generaliseren.
Wat ik nog wel heel interessant vind zijn de kruistochten in de elfde en twaalfde eeuw en dan met name de Eerst Kruistocht (met de meeste successen) en de Derde Kruistocht (met Richard Leeuwenhart en Saladin).
Trouwens erg leuk om hier de interesses van andere mensen uitgewerkt te zien.
Cultuurgeschiedenis heeft ook mijn interesse, ook omdat cultuur mij ook op filosofisch en conceptueel niveau boeit (over symbolen enzo, jeweets). Ik moet echter bekennen dat ik nog niet één vak op dit gebied heb gevolgd. Tot nu toe voornamelijk politieke geschiedenis gedaan. Heb namelijk de indruk dat de cultuurhistorische vakken aan de UU van die softie-vakken zijnquote:Op zondag 1 maart 2009 16:55 schreef Ewelina het volgende:
Mijn interesse ligt voornamelijk bij de cultuurgeschiedenis, en dan vanaf de Nieuwe geschiedenisMet name de Nederlandse geschiedenis vind ik erg interessant, maar ik heb ook een vak Europese literatuurgeschiedenis gehad, en dat vond ik echt geweldig
Overigens kun je het begrip cultuur hier opvatten zoals de definitie van Raymond Williams: a whole way of life.
Ja, maar daar hou ik niet zo van.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, dat is cultuurgeschiedenis nu eenmaal altijd: de softe kant van de softe studie. Voor het die-hard werk moet je toch echt bij economische en sociale geschiedenis zijn.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |