Ik heb daar nog recent een docu over gezien, erg interessant idd. Met name hoe ze als een jong, nieuw republiek een coalitie van 3/4 landen verslaan. Hoe het mogelijk wordt dat één simpele man koningen en keizers kan onttronen, dat vele wetten en gewoonten die we vandaag de dag hebben nog steeds gebaseerd zijn op de innovaties van toen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:14 schreef IHVK het volgende:
Ik ben bij de Franse revolutie. Omdat ik er toevallig een boek over heb. Heel interessant om te zien hoe dat zich heeft verspreid!
Ja dat is inderdaad verbijsterend. Maar het werd gerealiseerd door een sterk gevoel van onvrede in de meeste lagen van de bevolking. "Het volk" stond op een gegeven moment heel sterk. Mede door de steden die steeds groter werden. Bovendien faalde de koning in een oorlog en ging het economisch minder goed.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb daar nog recent een docu over gezien, erg interessant idd. Met name hoe ze als een jong, nieuw republiek een coalitie van 3/4 landen verslaan. Hoe het mogelijk wordt dat één simpele man koningen en keizers kan onttronen, dat vele wetten en gewoonten die we vandaag de dag hebben nog steeds gebaseerd zijn op de innovaties van toen.
Wat ben je eigenlijk aan het lezen?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad verbijsterend. Maar het werd gerealiseerd door een sterk gevoel van onvrede in de meeste lagen van de bevolking. "Het volk" stond op een gegeven moment heel sterk. Mede door de steden die steeds groter werden. Bovendien faalde de koning in een oorlog en ging het economisch minder goed.
Een examenkatern van vorig jaar die ik toen niet had gelezen maar wel een 7 had gehaald.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat ben je eigenlijk aan het lezen?
Cool. Very relevant to my interests.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:53 schreef MrX1982 het volgende:
@TS ken je het boek Worlds at War van Anthony Pagden? Tijdje terug gelezen en gaat over de strijd tussen oost en west in de afgelopen 2500 jaar. Plaats het heden in een goed perspectief ten aanzien van het verleden. Als je dat boek nog niet hebt gelezen, zeker een aanrader.
Lastig he al die goede boeken die je nog moet lezenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:05 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Cool. Very relevant to my interests.Ik zal hier eens naar kijken als ik de stapel boeken uit heb waarin ik nu bezig ben. Bedankt voor de tip.
Dat dus, en inderdaad de Duitse zijde is zo fascinerend.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:15 schreef Rekkie het volgende:
Met name WO II, het is een fascinatie. Hoe overtuigd 1 man kon zijn, hoe zelfverzekerd!
De prestaties van 1 man als keerpunt in de geschiedenis.
Juist kant van de duitsers die mij aantrekt.
Oeh dat boek ziet er echt tof uit.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik heb sinds kort het boek Guns, Germs, and Steel van Jared Diamond in mijn bezit. Het boek behandelt de vraag waarom er zo'n enorme ongelijkheid bestaat tussen de verschillende volkeren op aarde. Diamond toont aan dat volkeren zich verschillend hebben ontwikkeld als gevolg van klimatologische en bacteriologische factoren. Waarom hebben bijvoorbeeld de Europeanen de wereld gekoloniseerd en niet de Inca's, de Aboriginals of de Maori? Waarom is het schrift bijvoorbeeld in het Midden-Oosten ontstaan en niet in Zuidoost-Azië? Etc., etc. Kortom, erg boeiend allemaal.
In het boek wordt een periode besproken van een aantal miljoen jaar voor Christus (vanaf de evolutie van de mens) tot aan onze tijd. Dat is ook wel nodig als je wilt achterhalen wat de indirecte oorzaken zijn van de directe oorzaken die de ongelijkheid in onze wereld vorm hebben gegeven.
Voor geïnteresseerden, check mijn topic in WFL over dit onderwerp:
Geschiedenis van de mens als (historische) wetenschap
Daarnaast zijn onderwerpen uit de geschiedenis die mij interesseren:de gehele geschiedenis van de Islam en de verstandhouding met het Westen; het Ottomaanse Rijk; het Romeinse Rijk (vooral de periode van het Keizerrijk); de oude Grieken; de Perzen; de Turkse Onafhankelijkheidsoorlog (1919-1922); de geschiedenis van de Turkse volkeren; de ontstaansgeschiedenis en de evolutie van de mens en de ongelijkheid in de wereld die hieruit is voortgevloeid (zie Guns, Germs, and Steel).
Ik ga ooit een kasteel kopenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 01:57 schreef cerror het volgende:
Architectuur van de middeleeuwen.
Vooral Kathedralen en kastelen en zulks.
Ik ga er één bouwen.quote:
Van Jared Diamond is ook het boek Collapse een absolute aanrader...dezelfde aanpak, maar dan over de vraag waarom beschavingen ineenstorten, in plaats van waarom ze ontstaan...wel wat droger naar Guns, Germs and Steel, maar ook buitengewoon interessant...quote:Op maandag 16 februari 2009 23:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik heb sinds kort het boek Guns, Germs, and Steel van Jared Diamond in mijn bezit. Het boek behandelt de vraag waarom er zo'n enorme ongelijkheid bestaat tussen de verschillende volkeren op aarde. Diamond toont aan dat volkeren zich verschillend hebben ontwikkeld als gevolg van klimatologische en bacteriologische factoren. Waarom hebben bijvoorbeeld de Europeanen de wereld gekoloniseerd en niet de Inca's, de Aboriginals of de Maori? Waarom is het schrift bijvoorbeeld in het Midden-Oosten ontstaan en niet in Zuidoost-Azië? Etc., etc. Kortom, erg boeiend allemaal.
In het boek wordt een periode besproken van een aantal miljoen jaar voor Christus (vanaf de evolutie van de mens) tot aan onze tijd. Dat is ook wel nodig als je wilt achterhalen wat de indirecte oorzaken zijn van de directe oorzaken die de ongelijkheid in onze wereld vorm hebben gegeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |