abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 februari 2009 @ 15:24:14 #76
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66341737
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Hoeveel van onze informatie over eeuwen geleden komt niet van mensen die wel een goeie reden hadden om hier en daar iets aan te dikken?

Dat betekent dan ook dat ik open sta voor de meningen van negationisten , aardig is het niet voor de slachtoffers, maar absolute waarheden zijn er volgens mij niet.
Dus jij ontkent de holocast? Nou dat is fraai zeg!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zondag 22 februari 2009 @ 15:25:22 #77
124676 RobertoCarlos
pi_66341783
Om maar even aan te geven hoe het weglaten van historische nuances werkt
  zondag 22 februari 2009 @ 15:38:45 #78
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66342223
Zuiderbuur legt natuurlijk wel de vinger op de zere plek. Het is heel moeilijk geschiedenis te nuanceren. Daarom is er dus een academische studie van gemaakt Basis is natuurlijk, dat je voor gebeurtenissen niet afgaat op 1 bron. Hoewel het voor verder in het verleden moeilijk is vaak om meerdere bronnen te vinden, denk ik dat je voor 80% van wat je leest en weet wel kunt zeggen dat het min of meer zo gegaan of geweest is. Niet alleen omdat je rechtstreekse bronnen hebt, maar ook omdat er vaak indirect bewijs gevonden wordt. En daar hebben we dan de archeologie weer voor.

Een mooi voorbeeld is de Varusslag. 9 nC in het Teutoburgerwoud. Zeiden de boekjes heel lang. Maar steeds meer komt daar twijfel over. Nu denkt men dat de slag een stuk verderop is uitgevochten, opd plek war nu een groot weiland ligt en waar veel wapens, munten en andere zaken zijn gevonden.

Door een open mind te houden over zaken die vast lijken te staan, blijft de geschiedenis leven en blijft het als studieobject interessant. Bereidheid tot nuancering is dan van groot belang.

Maar het gaat te ver om dan negationisten een begrijpend oor te bieden. Het kenmerk daarvan is namelijk, dat zij geen nuancering accepteren. Integendeel: Zij beweren dat hun versie van de gebeurtenissen de ware is, tegen de bergen aanwijzingen en bewijs in, dat het toch echt anders was. Negationisme is dan ook geen nuancering van de geschiedenis. Nuancering is accepteren, dat het aantal slachtoffers van de Holocaust aan menselijk onderzoek onderhevig is en dus niet vastligt op het getal van 6 miljoen of 12 mljoen of 300.000 of wat dan ook. Nuancering houdt in, dat je accepteert, dat het getal rond de 5 miljoen ligt en dat je bereid bent te accepteren dat het 5,6 miljoen kan zijn of 5,3 miljoen of, wie weet, 4,9 miljoen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 24 februari 2009 @ 20:10:59 #79
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66420024
Mijn interesse wisselt elke paar maanden. De enige constante factor is dat het met de Romantiek stopt (en die interesse is meer op gebieden als poezie, literatuur en kunst dan "echte" geschiedenis. Qua echte geschiedenis stopt mijn interesse zodra de Franse revolutie eindigde) en een afkeer van politieke geschiedenis.

OP het moment ligt mijn interesse bij de wetenschapsfilosofie, historiografie en geschiedenis van de wetenschap, maar dat is ongetwijfeld ook weer van korte duur.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_66463829
Pfff... zo dood in het FTR forum dat ik uit verveling maar even in andere subfora zit te gluren.
Maar zo kom je nog 's wat tegen.

Geschiedenis! Leuke hobby ( ) en inmiddels ook m'n studie.

Op de Erasmus (Jaar 1, Blok 3) zijn we nu bezig met 'Geschiedenis van Niet-Westerse Samenlevingen'... een heerlijk breed onderwerp wat ons een beetje moet inleiden op koloniale expansie vanaf +/- 1750. Daarnaast werken we in het bijvak een specifieke casus uit met 'Geschiedenis van Indonesië'. Best interessant allemaal.

Zelf ging mijn interesse altijd uit naar de cliché periode van ridders, prinsessen, kastelen en toernooien. Inmiddels kom ik er helaas steeds meer achter dat de Middeleeuwen eigenlijk een maar redelijk achterlijke periode van de geschiedenis vormt, maar dan ben ik al weer heerlijk aan het generaliseren.

Wat ik nog wel heel interessant vind zijn de kruistochten in de elfde en twaalfde eeuw en dan met name de Eerst Kruistocht (met de meeste successen) en de Derde Kruistocht (met Richard Leeuwenhart en Saladin).

Trouwens erg leuk om hier de interesses van andere mensen uitgewerkt te zien.
  donderdag 26 februari 2009 @ 07:20:07 #81
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66469499
De middeleeuwen een achterlijke periode noemen als geschiedenisstudent.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 26 februari 2009 @ 07:35:10 #82
66444 Lord_Vetinari
pi_66469567
De Erasmus doet toch alleen maar Maatschappijgeschiedenis?
  donderdag 26 februari 2009 @ 07:50:35 #83
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66469650
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 07:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Urgh, das waar ook. Ze hebben niet eens vakken over de middeleeuwen zo te zien. Dat verklaart waarom ze denken dat de Middeleeuwen een achterlijk tijd is.
  donderdag 26 februari 2009 @ 08:32:14 #84
124676 RobertoCarlos
pi_66470012
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 07:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wel dus:
http://www.fhk.eur.nl/bags/algemeen/

Maar dan nog: de middeleeuwen dark noemen
pi_66470508
Gut o gut... Jongens, ik druk een persoonlijke voorkeur uit en dan:
1. gooien jullie het gelijk op een lichte afkeer die ik toon
2. bekritiseren jullie mijn educatie
3. generaliseren jullie alle (maatschappij)geschiedenis-studenten

Jammer.

In de eerste plaats is het zo dat ik in mijn eerste jaar zit en dus simpelweg nog erg weinig weet. Tot nu toe zijn we met reuzenstappen door grote periodes van de geschiedenis gegaan om een context te creëren en een stuk basiskennis te planten over het doen van onderzoek, schrijven en verdere methodiek.
Ja, mijn studie is meer gericht op de moderne tijd, maar dat is voor mij één van de redenen dat ik voor de studie gekozen heb.

Mijn afkeer voor de Middeleeuwen put ik dus uit de kleine impressie die ik tot nu toe heb opgedaan, eerdere kennis die ik via enkele boeken heb opgedaan en verhalen van een verbitterde oud-student geschiedenis (mijn vader ). Het is dus misschien ongegrond en verre van onderbouwd, maar ik drukte gewoonweg even uit wat ik voelde.
Ik dacht dat dit daar het topic voor was en had niet verwacht vast gepind te worden op een dergelijke uitspraak.

Het spijt me als ik iemand op zijn pik heb getrapt.
En ik kijk wel goed uit voordat ik weer eens iets post in dit forum.
  donderdag 26 februari 2009 @ 19:45:10 #86
124676 RobertoCarlos
pi_66492105
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef TJLinden het volgende:
Gut o gut... Jongens, ik druk een persoonlijke voorkeur uit en dan:
1. gooien jullie het gelijk op een lichte afkeer die ik toon
2. bekritiseren jullie mijn educatie
3. generaliseren jullie alle (maatschappij)geschiedenis-studenten

Jammer.

In de eerste plaats is het zo dat ik in mijn eerste jaar zit en dus simpelweg nog erg weinig weet. Tot nu toe zijn we met reuzenstappen door grote periodes van de geschiedenis gegaan om een context te creëren en een stuk basiskennis te planten over het doen van onderzoek, schrijven en verdere methodiek.
Ja, mijn studie is meer gericht op de moderne tijd, maar dat is voor mij één van de redenen dat ik voor de studie gekozen heb.

Mijn afkeer voor de Middeleeuwen put ik dus uit de kleine impressie die ik tot nu toe heb opgedaan, eerdere kennis die ik via enkele boeken heb opgedaan en verhalen van een verbitterde oud-student geschiedenis (mijn vader ). Het is dus misschien ongegrond en verre van onderbouwd, maar ik drukte gewoonweg even uit wat ik voelde.
Ik dacht dat dit daar het topic voor was en had niet verwacht vast gepind te worden op een dergelijke uitspraak.

Het spijt me als ik iemand op zijn pik heb getrapt.
En ik kijk wel goed uit voordat ik weer eens iets post in dit forum.
Gratis hint: je neemt de reacties te serieus...
pi_66495508
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik snap de fascinatie van vele Nederlandse mannen niet die zich exclusief op één korte periode richten zonder zich bijvoorbeeld te verdiepen in de aanloop naar WO2. Dan kom je namelijk al snel uit bij WO1, bij de oorlog van 1871, enz.

Wat je veel ziet is dat men ophoudt bij 1933, dat is vroeg genoeg voor ze, als ze al zover komen en niet het zoveelste boek over Rommel lezen.
M.n. de aanloop naar WOII interesseert me (en dus ook WOI), en volgens mij is die aanloop ook veruit het interessantste.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 06:20:51 #88
66444 Lord_Vetinari
pi_66508264
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:45 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Gratis hint: je neemt de reacties te serieus...
Tweede hint: En ik zou me erg schamen als student maatschappijgeschiedenis om de Middeleeuwen een achterlijke tijd te noemen. Dan lijkt het me toch tijd om je aan te sluiten bij de economen en andere types, die het historisch besef van een dronken aardbei hebben.
pi_66527050
Toevallig net een dikke pil uit over 1600 tot 1800 in Europa en wat zich daarin afspeelde op maatschappelijk, sociaal en politiek vlak o.a.
X
  vrijdag 27 februari 2009 @ 17:22:04 #90
66444 Lord_Vetinari
pi_66527185
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 17:18 schreef Alulu het volgende:
Toevallig net een dikke pil uit over 1600 tot 1800 in Europa en wat zich daarin afspeelde op maatschappelijk, sociaal en politiek vlak o.a.
Palmer & Colton toevallig?
pi_66558883
Het interessantst vind ik de tijd na de Franse Revolutie tot het interbellum, en de koude oorlog. Maar eigenlijk vind ik alle geschiedenis "wel leuk."
  zaterdag 28 februari 2009 @ 18:43:23 #92
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_66559217
Moeilijk...

Ik heb veel interesses, maar om een kleine greep te doen: Conflictgeschiedenis tussen Islam - Christendom, Middeleeuwen, de Nieuwste (politieke) geschiedenis, de Balkan en ergens ook wel geschiedsfilosofie. Zoals iemand hier boven ook al zei vind ik het razend interessant om (op banaal niveau) te vergelijken hoe mensen in bepaalde periodes dachten over gebeurtenissen en mensen. Hoe sommige massaslachtingen voor altijd in de vergetelheid zijn geraakt onder het grote publiek, terwijl andere dagelijks worden belicht. En verder.

De klassieke oudheid interesseert me trouwens het minst.
pi_66560666
Ook nog een hele tijd een interesse in Byzantium gehad.(Nog steeds wel maar je moet keuzes maken af en toe.)
A history of the byzantine state and society door Warren Treadgold is een aanrader als je daarin geinteresseerd bent. Byzantium door (John Julius)Lord Norwich schijnt ook wel goed te zijn maar die heb ik nog niet gelezen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_66560774
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef TJLinden het volgende:
Mijn afkeer voor de Middeleeuwen put ik dus uit de kleine impressie die ik tot nu toe heb opgedaan, eerdere kennis die ik via enkele boeken heb opgedaan en verhalen van een verbitterde oud-student geschiedenis (mijn vader ).
Gast

Middeleeuwen
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66563185
- Midden-Oosten tijdens de Middeleeuwen. Meer bijzonder Saladin en de Ayyubidische dynastie.
- DDR
  zondag 1 maart 2009 @ 16:55:15 #96
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66585898
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:35 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Gast

Middeleeuwen
Onderschat de kracht van opvoeding niet Nature-nurture debat en zulks...

Mijn interesse ligt voornamelijk bij de cultuurgeschiedenis, en dan vanaf de Nieuwe geschiedenis Met name de Nederlandse geschiedenis vind ik erg interessant, maar ik heb ook een vak Europese literatuurgeschiedenis gehad, en dat vond ik echt geweldig

Overigens kun je het begrip cultuur hier opvatten zoals de definitie van Raymond Williams: a whole way of life.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_66588000
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 23:05 schreef TJLinden het volgende:
Pfff... zo dood in het FTR forum dat ik uit verveling maar even in andere subfora zit te gluren.
Maar zo kom je nog 's wat tegen.

Geschiedenis! Leuke hobby ( ) en inmiddels ook m'n studie.

Op de Erasmus (Jaar 1, Blok 3) zijn we nu bezig met 'Geschiedenis van Niet-Westerse Samenlevingen'... een heerlijk breed onderwerp wat ons een beetje moet inleiden op koloniale expansie vanaf +/- 1750. Daarnaast werken we in het bijvak een specifieke casus uit met 'Geschiedenis van Indonesië'. Best interessant allemaal.

Zelf ging mijn interesse altijd uit naar de cliché periode van ridders, prinsessen, kastelen en toernooien. Inmiddels kom ik er helaas steeds meer achter dat de Middeleeuwen eigenlijk een maar redelijk achterlijke periode van de geschiedenis vormt, maar dan ben ik al weer heerlijk aan het generaliseren.

Wat ik nog wel heel interessant vind zijn de kruistochten in de elfde en twaalfde eeuw en dan met name de Eerst Kruistocht (met de meeste successen) en de Derde Kruistocht (met Richard Leeuwenhart en Saladin).

Trouwens erg leuk om hier de interesses van andere mensen uitgewerkt te zien.
Joep met zn fantastische verhalen over jagers & verzamelaars in Indonesie GNWS I + II vond ik tot de meest nutteloze cursussen binnen de EUR behoren. GWS (Nu GMS geloof ik) was de shit

Zelf voor een ander vak nu bezig om het boek van Avraham Burg te lezen. Interessant moet ik zeggen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 1 maart 2009 @ 18:25:24 #98
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66589035
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:55 schreef Ewelina het volgende:
Mijn interesse ligt voornamelijk bij de cultuurgeschiedenis, en dan vanaf de Nieuwe geschiedenis Met name de Nederlandse geschiedenis vind ik erg interessant, maar ik heb ook een vak Europese literatuurgeschiedenis gehad, en dat vond ik echt geweldig

Overigens kun je het begrip cultuur hier opvatten zoals de definitie van Raymond Williams: a whole way of life.
Cultuurgeschiedenis heeft ook mijn interesse, ook omdat cultuur mij ook op filosofisch en conceptueel niveau boeit (over symbolen enzo, jeweets). Ik moet echter bekennen dat ik nog niet één vak op dit gebied heb gevolgd. Tot nu toe voornamelijk politieke geschiedenis gedaan. Heb namelijk de indruk dat de cultuurhistorische vakken aan de UU van die softie-vakken zijn
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 1 maart 2009 @ 18:29:51 #99
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66589189
Tja, dat is cultuurgeschiedenis nu eenmaal altijd: de softe kant van de softe studie. Voor het die-hard werk moet je toch echt bij economische en sociale geschiedenis zijn.
  zondag 1 maart 2009 @ 18:39:19 #100
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_66589519
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, dat is cultuurgeschiedenis nu eenmaal altijd: de softe kant van de softe studie. Voor het die-hard werk moet je toch echt bij economische en sociale geschiedenis zijn.
Ja, maar daar hou ik niet zo van.

Ik vind overigens zowel de zogenaamde 'hoge' cultuur leuk, als de 'lage' cultuur, dus ik denk dat er genoeg te onderzoeken is. Zeker over populaire cultuur is er niet zo heel erg veel bekend.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')