abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 februari 2009 @ 12:05:31 #1
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_66114714

Vorige delen
Geneeskunde
Geneeskunde [Deel 2]
Geneeskunde [Deel 3]
Geneeskunde [Deel 4]
Geneeskunde [Deel 5]
Geneeskunde [Deel 6]
Geneeskunde [Deel 7]
Geneeskunde [Deel 8]
Geneeskunde [Deel 9]
Geneeskunde [Deel 10]
Geneeskunde [Deel 11]
Geneeskunde [Deel 12]
Geneeskunde [Deel 13]
Geneeskunde [Deel 14]
Geneeskunde [Deel 15]
Geneeskunde [Deel 16]
Geneeskunde [Deel 17]
Geneeskunde [Deel 18]
Geneeskunde [Deel 19]
Geneeskunde [Deel 20]
Geneeskunde [Deel 21]
Geneeskunde [Deel 22]
Geneeskunde [Deel 23]
Geneeskunde [Deel 24]
Geneeskunde [Deel 25]
Geneeskunde [Deel 26]
Geneeskunde [Deel 27]
Geneeskunde [Deel 28]
Geneeskunde [Deel 29]
Geneeskunde [Deel 31]
Geneeskunde [Deel 32]
Geneeskunde [Deel 33]

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
  • Geneeskundestudent
  • Arts en Student
  • Medisch Student
  • Co-motions
  • Overzicht handige links van mol_air

IB Groep
  • Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
  • Zij-instroom
  • 40 collegeweken per jaar
    einfach_mich (2005)
    ArendBarend (2006)
    MaxC (2007)
    Pluizel (2006)

VU Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Goodspeed.(2005)
    DDM (2000?)
    7.Leonardo (2007)
    pmdomela (2008)

Universiteit van Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
    Zwaardvisch (2003)
    Merel1808 (2008)

Universiteit Leiden (315)
  • Zij-instroom
  • 39 collegeweken per jaar
    intoxicated (2004)
    Repeat (2005)
    entwined (2004)
    Dr.Plien (2004)
    nlse (2004)
    arabicangel667 (2005)
    mol_air (2004)
    Bhai (2005)
    Asclepius (2001)
    Hoolaa (2005)
    Elby1988 (2007)

Universiteit Utrecht (344)
  • Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
  • 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU\\\'06)
    dr.dunno
    Jan-Ton (2005)
    darkie_blue (2003)
    M1RR1E (2005)
    gohan16 (2005)
    Naoual17 (2005)
    Leejow (2007)
    iofn (2005)
    Bellah (2007)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Singa (2005)
    Wuder (2004)
    Heinekenner (2007)
    Switchboy (2007)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
  • 40 collegeweken per jaar
    fee-tje (2003)
    Nuna (2006)
    ralfie (2003)
    Kantar (2007)
    dotKoen (2007)

Universiteit Maastricht (341)
    The_DopeMan (2003)
    nevaeh87 (2005)
    chriztiaan (2006)
    DR878 (2005)
    Duuvelke (2007)

Anders
    Sven-
    Spyronius (2006: Biomedische Wetenschappen Utrecht, 2009:SUMMA (hoop ik))
    EricT (Biomedische Wetenschappen Groningen)
    (staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic voeg jezelf toe op de wiki pagina)

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
  • The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
      maandag 16 februari 2009 @ 12:06:29 #2
    144030 fusionfake
    aint nuthin after that!
    pi_66114744
    Laatste post
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:03 schreef fusionfake het volgende:

[..]

Opzich vreemd, want wiskunde B1 zit nu bij NG/NT en dan hoor je dat toch echt te kunnen. Vreemd dat dan zoveel studenten het niet kunnen.
    Jammer genoeg zal dit alleen maar verslechteren, want vanaf volgend jaar heb je N&G zonder wiskunde B, die zal niet meer verplicht gesteld worden. Natuurkunde idem, vind het maar een beetje vaag NATUUR en gezondheid zonder natuurkunde ?

Achja ik zit nog niet bij die nieuwe 2e fase, decentrale selectie uva over 3/4 weken.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
    pi_66114779
    Groningen gaat volgend collegejaar trouwens ook Decentraal doen.
    If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
    pi_66114816
    Ik snap niet zo goed waarom geneeskundestudenten wiskunde B zouden moeten hebben gehad.
    I feel kinda Locrian today
    pi_66115031
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:08 schreef starla het volgende:
    Ik snap niet zo goed waarom geneeskundestudenten wiskunde B zouden moeten hebben gehad.
    Ik vind dat iedereen wiskunde B gehad moet hebben eigenlijk. Maar dat niveau mag je toch zeker wel van een arts verwachten anders krijg je straks al die fluimen die nu bij rechten zitten bij geneeskunde.
    pi_66115306
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:15 schreef Repeat het volgende:
    Maar dat niveau mag je toch zeker wel van een arts verwachten anders krijg je straks al die fluimen die nu bij rechten zitten bij geneeskunde.
    Van een arts verwachten dat ie integreert zeker Wiskunde B is gewoon niet nodig voor geneeskunde.
      maandag 16 februari 2009 @ 12:35:28 #7
    160834 Florian_
    Anatomy is destiny
    pi_66115556
    tvp
    Primum non nocere
    pi_66118239
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:25 schreef starla het volgende:

[..]

Van een arts verwachten dat ie integreert zeker Wiskunde B is gewoon niet nodig voor geneeskunde.
    Inderdaad, dat beetje statistiek dat je nodig hebt kun je zonder wiskunde ook wel.

En weetje wat ik altijd zo irritant vind, mensen die in een werkgroep helemaal geen woord zeggen Ik ben benieuwd hoe zij zich zullen gedragen tijdens de co-schappen, een beetje initiatief tonen is niet verkeerd lijkt me..
    pi_66118324
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 14:08 schreef Nuna het volgende:
    En weetje wat ik altijd zo irritant vind, mensen die in een werkgroep helemaal geen woord zeggen Ik ben benieuwd hoe zij zich zullen gedragen tijdens de co-schappen, een beetje initiatief tonen is niet verkeerd lijkt me..
    Die mensen heb je altijd. Maar het andere eind van het spectrum vond ik ook irritant tijdens de tutorgroepen; die mensen die anderen ook geen kans gunnen, en altijd als eerste iets moeten roepen. Vaak is het iets onzinngs ook. Zelf houd ik van nadenken voordat ik iets zeg, dus ik val wel aardig in het midden van het spectrum.
    pi_66118587
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef starla het volgende:

[..]

Die mensen heb je altijd. Maar het andere eind van het spectrum vond ik ook irritant tijdens de tutorgroepen; die mensen die anderen ook geen kans gunnen, en altijd als eerste iets moeten roepen. Vaak is het iets onzinngs ook. Zelf houd ik van nadenken voordat ik iets zeg, dus ik val wel aardig in het midden van het spectrum.
    Oh maar dat heb ik ook hoor, hoef ook niet zo nodig op de voorgrond. Maar echt totaal niets zeggen? We hebben nu zo'n 4 werkgroepen gehad en zelfs een hoi of hallo heb ik niet gehoord .
    pi_66118787
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:25 schreef starla het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet. Ik vind alleen dat je dat niveau toch wel moet aankunnen.

Kan ook alleen in Nederland dit he, overal moet je toelatingen doen, brieven schrijven, goed zijn in exacte vakken en dan hier zeuren om dat beetje wiskunde
      maandag 16 februari 2009 @ 14:55:19 #12
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_66120157
    Voor de 2de fase waren alleen natuurkunde en scheikunde verplicht voor geneeskunde. Verder maakte het vakkenpakket niet uit. Dit kwam doordat men vroeger alleen 2 vakken verplicht mocht stellen als universitaire opleiding.
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_66120420
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 14:17 schreef Nuna het volgende:

[..]

Oh maar dat heb ik ook hoor, hoef ook niet zo nodig op de voorgrond. Maar echt totaal niets zeggen? We hebben nu zo'n 4 werkgroepen gehad en zelfs een hoi of hallo heb ik niet gehoord .
    Zo iemand had ik vorig blok ook, een meisje en die zei bij driekwart van de tutorgroepen letterlijk niet 1 woord.

Belachelijk dat ze een voldoende beoordeling kreeg, wat voor arts moet dat dan worden?
      maandag 16 februari 2009 @ 15:06:26 #14
    99724 Pluizel
    Pluizig en blond
    pi_66120561
    tvp!
    Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
    pi_66127191
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 15:02 schreef MaxC het volgende:
    wat voor arts moet dat dan worden?
    Zo één misschien:

http://www.medicalfacts.n(...)aafd-aan-medicijnen/
    pi_66130413
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 17:50 schreef starla het volgende:

[..]

Zo één misschien:

http://www.medicalfacts.n(...)aafd-aan-medicijnen/
    Ja, dat is toch wel een verschrikkelijk verhaal. Wat ik nog steeds niet snap is waarom je dan veel ernstigere diagnoses stelt. Dat je slordig werkt, of niet komt opdagen of iets dergelijks, kan ik allemaal voorstellen. Dat er een medicijn is die ervoor zorgt dat men onterechte infauste diagnoses stelt, kan ik me niet voorstellen.

Wat ik nog het ernstigste vind is dat ook zijn collega's niets hebben gemerkt of er niets mee hebben gedaan. Volgens mij is er dan toch wel iets ernstig mis binnen zo'n maatschap.
    pi_66147315
    En een nieuw dagje chirurgie breekt aan
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_66166242
    Nog 2 weken en dan weet ik of ik weer een stapje dichterbij ben gekomen om alsnog arts te worden
      dinsdag 17 februari 2009 @ 17:21:10 #19
    160834 Florian_
    Anatomy is destiny
    pi_66166262
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 17:20 schreef Spyronius het volgende:
    Nog 2 weken en dan weet ik of ik weer een stapje dichterbij ben gekomen om alsnog arts te worden
    Wat dan?
    Primum non nocere
      dinsdag 17 februari 2009 @ 17:33:05 #20
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_66166731
    heb je al de toets gemaakt? Begin je dan in augustus?
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_66171301
    Morgen weer VGT. Kijken of ik weer de zesdejaars norm haal
    pi_66172067
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 19:50 schreef Nuna het volgende:
    Morgen weer VGT. Kijken of ik weer de zesdejaars norm haal
    Als ik een V haal heb ik de punten al binnen voor dit jaar

Dan kan ik de volgende wel overslaan, kan dat eigenlijk?
    pi_66172648
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 20:10 schreef MaxC het volgende:

[..]

Ik dacht dat je juist de laatste altijd moest maken, in verband met het feit dat je die dan kunt skippen.
    De anderen kun je wel skippen, maar dan is het niet zeker of je aan de norm gaat voldoen...er is over nagedacht.
    pi_66172824
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 20:10 schreef MaxC het volgende:

[..]

Bij ons kan dat niet, je krijgt voor alle 4 studiepunten.
    pi_66173087
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 20:29 schreef Nuna het volgende:

[..]

Bij ons kan dat niet, je krijgt voor alle 4 studiepunten.
    In groningen kreeg je altijd maar 3 studiepunten.
    pi_66174103
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 20:36 schreef starla het volgende:

[..]

In groningen kreeg je altijd maar 3 studiepunten.
    Tegenwoordig is het 6
    pi_66174591
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 21:00 schreef MaxC het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het 6
    jezus, dan hoef je 2 keer zo weinig te presteren dus?
      dinsdag 17 februari 2009 @ 21:19:47 #28
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_66174953
    Nog maar acht dagen bedrijfs'geneeskunde' ... wuh. Acht. Hele. Dagen. Zou me bijna ziekmelden, maarja, kom je toch weer bij die gasten terug.
    pi_66177624
    ik had hetzelfde met sportgeneeskunde
    pi_66177989
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 22:20 schreef starla het volgende:
    ik had hetzelfde met sportgeneeskunde
    Moeten jullie daar een coschap in lopen? Dat vind ik nu echt onzinnig.
    pi_66178081
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 22:27 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Moeten jullie daar een coschap in lopen? Dat vind ik nu echt onzinnig.
    was onderdeel van sociale
    pi_66179468
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 21:00 schreef MaxC het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het 6
    Bij ons maar 2....
    pi_66180005
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 22:56 schreef Repeat het volgende:

[..]

Bij ons maar 2....

Hoe kunnen ze dat verantwoorden? Die studiepunten zijn toch een bepaalde last, is Europees vastgelegd
    pi_66182349
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef gohan16 het volgende:
    heb je al de toets gemaakt? Begin je dan in augustus?
    7 maart is de Summa toets, dus nog heel ff, hebben maar 202 mensen ingeschreven En 80 blijven daar van over na de eerste ronde, dus maar ff hopen dat die toets een beetje te doen is.
    pi_66184290
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 23:06 schreef MaxC het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze dat verantwoorden? Die studiepunten zijn toch een bepaalde last, is Europees vastgelegd
    Ja gaat om het aantal uren he. Daarom lijkt 6 mij ook zoveel. Maar het gaat natuurlijk nergens over dat dezelfde toets ergens anders 3 keer zoveel punten oplevert

Maarja hoe je het ook verdeelt, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit lijkt me....
    pi_66186577
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 23:59 schreef Spyronius het volgende:

[..]

7 maart is de Summa toets, dus nog heel ff, hebben maar 202 mensen ingeschreven En 80 blijven daar van over na de eerste ronde, dus maar ff hopen dat die toets een beetje te doen is.
    Waarschijnlijk niet, van wat ik gehoord heb vragen ze erg veel feitjes.
    pi_66186627
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 23:59 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Leuk man. Heb je je goed voorbereid?
    Lawamena hitihala Lawamena haulala
    pi_66186678
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 01:34 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja gaat om het aantal uren he. Daarom lijkt 6 mij ook zoveel. Maar het gaat natuurlijk nergens over dat dezelfde toets ergens anders 3 keer zoveel punten oplevert

Maarja hoe je het ook verdeelt, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit lijkt me....
    Nou, ja, die studiepunten slaan ook nergens op. Officieel (volgens de EU) moet een ECTS 25-30 uur studiebelasting opleveren. Dat houdt dus in dat ik per VT 12,5-15 uur bezig moet zijn (wij krijgen 0,5 ECTS per VT). Ik ben er inclusief fietsen ongeveer 2 uur mee bezig .

Goed, veel succes iedereen!
    pi_66192775
    Nou, dat was vooral weer koud in die sporthal. Zaten wel een paar rare vragen in, maar wacht eerst even de sleutel af.

Tussendoor leek het me wel weer eens leuk een casus te doen:

U bent huisarts en wordt tijdens het ochtendspreekuur doorverbonden met de echtgenote van de 34-jarige Hans die u vertelt dat haar man ernstige hoofdpijn heeft. Hij is thuisgebleven van zijn werk als consultant. Hij klaagt over zijn ogen en is volgens zijn vrouw wat suf. U kent Hans niet goed. Een jaar geleden zag u hem enkele malen vanwege hoofdpijnklachten, waarvoor u geen andere verklaring vond dan hypertensie. U schreef toen metoprolol voor, waarop de hoofdpijn verdween en de bloeddruk goed gereguleerd was. Sindsdien is hij niet meer op controle verschenen.

Wat zegt u tegen de echtgenote?

Als u de patiënt ziet, blijkt dat hij met zijn ogen dicht op bed ligt, wel aanspreekbaar is, maar traag reageert. Hij klaagt over ernstige hoofdpijn.

Wat is uw DD, welke aanvullende vragen stelt u aan Hans en zijn vrouw en waar let u bij het lichamelijk onderzoek met name op?
    pi_66193757
    Beetje raar, wat zegt u tegen de echtgenoot....misschien hoi hoe gaat het? Je wilt sowieso vragen hoe acuut het is ontstaan en of er een trauma is geweest.

DD kun je pas opstellen na antwoorden van het echtpaar natuurlijk, of wil je de DD van hoofdpijn weten? Ik zal de volgende vragen stellen aan patient als hij adequaat genoeg is: wanneer begonnen? (trauma geweest?) hoe snel begonnen? gevoel van knap in hoofd? waar zit de pijn met name? hoe erg? misselijk? braken? uitvalsverschijnselen? foto/fonofobie? aura? koorts? visus? therapietrouw geweest? andere medicijnen? evt zelf bloeddruk gemeten, zo ja hoe hoog?
    evt kaakclaudicatio? Risicofactoren: roken? hoog cholesterol? diabetes? Familie: stollingsproblemen? CVA's? Migraine?

Aan vrouw: iets gemerkt laatste tijd, karakterveranderingen? looppatroon? vergeetachtigheid? onhandigheid?

LO: orientatie in ruimte, tijd en persoon + coordinatie. Afasie of dysartrie? Hersenzenuwen? Met name opticus, oculomotorius (pupilreacties!), abducens en trochlearis. Motoriek en sensibiliteit globaal + reflexen. Bloeddruk meten! Bij verdenking op arteriitis temporalis nog temporalis voelen of warm, rood en verdikt is.
    Brudzinski + Kernig.

DD/ (sterk afhankelijk van antwoorden)
    - Intracerebraal hematoom (hypertensie!)
    - SAB (bij zeer acute, zeer ernstige hoofdpijn en weinig uitval)
    - Meningitis (bij koorts + positieve brudzinski en kernig)
    - Clusterhoofdpijn vs Migraine (bij uitlokkende factoren, pijn boven oog, loopneus en traanoog)
    - RIP/hydrocefalus (bij karakterveranderingen, veranderd looppatroon, incontinentie, vergeetachtigheid, uitval)
    - arteriitis temporalis (koorts, kaakclaudicatio, gevoelige temporalisregio's)

of natuurlijk gewoon hoofdpijn door accomoderen....

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 18-02-2009 12:33:50 ]
    pi_66194179
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:27 schreef starla het volgende:
    Beetje raar, wat zegt u tegen de echtgenoot....misschien hoi hoe gaat het?
    Ja, klopt. Ik wilde niet te veel hinten, maar ik wilde graag weten hoe snel je de patiënt zag. Dus: hoe snel zie je Hans?
    quote:
    DD kun je pas opstellen na antwoorden van het echtpaar natuurlijk, of wil je de DD van hoofdpijn weten? Ik zal de volgende vragen stellen aan patient als hij adequaat genoeg is: wanneer begonnen? (trauma geweest?) hoe snel begonnen? gevoel van knap in hoofd? waar zit de pijn met name? hoe erg? misselijk? braken? uitvalsverschijnselen? foto/fonofobie? aura? koorts? visus? therapietrouw geweest? andere medicijnen? evt zelf bloeddruk gemeten, zo ja hoe hoog?
    evt kaakclaudicatio? Risicofactoren: roken? hoog cholesterol? diabetes? Familie: stollingsproblemen? CVA's? Migraine?

Aan vrouw: iets gemerkt laatste tijd, karakterveranderingen? looppatroon? vergeetachtigheid? onhandigheid?

LO: orientatie in ruimte, tijd en persoon + coordinatie. Afasie of dysartrie? Hersenzenuwen? Met name opticus, oculomotorius (pupilreacties!), abducens en trochlearis. Motoriek en sensibiliteit globaal + reflexen. Bloeddruk meten! Bij verdenking op arteriitis temporalis nog temporalis voelen of warm, rood en verdikt is.
    Brudzinski + Kernig.

DD/ (sterk afhankelijk van antwoorden)
    - Intracerebraal hematoom (hypertensie!)
    - SAB (bij zeer acute, zeer ernstige hoofdpijn en weinig uitval)
    - Meningitis (bij koorts + positieve brudzinski en kernig)
    - Clusterhoofdpijn vs Migraine (bij uitlokkende factoren, pijn boven oog, loopneus en traanoog)
    - RIP/hydrocefalus (bij karakterveranderingen, veranderd looppatroon, incontinentie, vergeetachtigheid, uitval)
    - arteriitis temporalis (koorts, kaakclaudicatio, gevoelige temporalisregio's)

of natuurlijk gewoon hoofdpijn door accomoderen....
    Ja, DD a priori wilde ik graag weten. Ik (of: de bron waar ik deze casus uit gejat heb ) mis(t) nog één belangrijke diagnose in de DD. Anamnese is goed (maar ja, jij bent dan 6e-jaars toch? ;-) ). LO mis ik nog controle op petechiën of purpura.

De casus gaat verder:

Bij het onderzoek vindt u dat Hans inderdaad suf is, hij reageert vertraagd op uw vragen. Hij staat wat wankel op zijn benen. U meet een bloeddruk van 200/130 mmHg, de pols is regulair, hij is niet nekstijf en u vindt bij oriënterend neurlogisch onderzoek geen afwijkingen.

Wat doet u?
    pi_66194501
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef dotKoen het volgende:

Ja, klopt. Ik wilde niet te veel hinten, maar ik wilde graag weten hoe snel je de patiënt zag. Dus: hoe snel zie je Hans?
    snel
    quote:
    [b]Op woensdag 18 februari 2009 12:42
    Ik (of: de bron waar ik deze casus uit gejat heb ) mis(t) nog één belangrijke diagnose in de DD.
    Oh, je bedoelt hypertensieve encefalopathie zeker, stom van me, had erin gemoeten.

Deze kunnen eigenlijk ook nog:
    - (acuut vs chronisch) subduraal/epiduraal hematoom bij trauma
    - sinustrombose
    quote:
    Anamnese is goed (maar ja, jij bent dan 6e-jaars toch? ;-) ).
    yup en wil ook richting neurologie
    quote:
    LO mis ik nog controle op petechiën of purpura.
    Ja ok, maar iemand die geen koorts heeft en niet nekstijf is?? Als je meningeale prikkeling vindt ga je inderdaad kijken of je petechien vindt.
    quote:
    De casus gaat verder:

Bij het onderzoek vindt u dat Hans inderdaad suf is, hij reageert vertraagd op uw vragen. Hij staat wat wankel op zijn benen. U meet een bloeddruk van 200/130 mmHg, de pols is regulair, hij is niet nekstijf en u vindt bij oriënterend neurlogisch onderzoek geen afwijkingen.

Wat doet u?
    lol, wat waren de antwoorden op de vragen dan? Ik weet nu alleen dat iemand ernstige hoofdpijn heeft en een torenhoge bloeddruk en suf. Dat is genoeg reden om hem in te sturen.
    pi_66194616
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:54 schreef starla het volgende:

[..]
    Snel
    Inderdaad. Volgens mijn bron mag je je spreekuur nog afmaken, maar rijdt je daarna een spoedvisite tussen de middag. Binnen 2 uur dus.
    quote:
    Oh, je bedoelt hypertensieve encefalopathie zeker, stom van me, had erin gemoeten.
    Inderdaad.
    quote:
    Ja ok, maar iemand die geen koorts heeft en niet nekstijf is?? Als je meningeale prikkeling vindt ga je inderdaad kijken of je petechien vindt.
    AFAIK zijn petechiën sensitiever dan nekprikkeling toch? Geen koorts nee, dat klopt. Maar goed, bewustzijnsdaling + ernstige hoofdpijn, dan zou ik toch wel even checken.
    quote:
    [..]

lol, wat waren de antwoorden op de vragen dan?
    Ja, die staan er dus niet in Neem aan niet afwijkend dus .

Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat je met die tensie doet .
    pi_66194807
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:58 schreef dotKoen het volgende:
    AFAIK zijn petechiën sensitiever dan nekprikkeling toch? Geen koorts nee, dat klopt. Maar goed, bewustzijnsdaling + ernstige hoofdpijn, dan zou ik toch wel even checken.
    Alleen bij meningokokkeninfecties.
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:58 schreef dotKoen het volgende:
    Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat je met die tensie doet .
    Bloeddruk voorzichtig laten dalen, enerzijds om cerebrale hypoxie te voorkomen, anderzijds om vaatspasmen te voorkomen bij een SAB.
    pi_66195078
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 13:04 schreef starla het volgende:
    Alleen bij meningokokkeninfecties.
    Ah, ok.
    quote:
    Bloeddruk voorzichtig laten dalen, enerzijds om cerebrale hypoxie te voorkomen, anderzijds om vaatspasmen te voorkomen bij een SAB.
    Nou ja, dat mogen ze op de IC doen . Als simpele huisarts uiteraard ambulance bestellen. Je had al gezegd dat je hem instuurt.

In de ambulance krijgt Hans nog een insult, waarvoor de ambu-vpk een rectiole diazepam toedient.

Vervolg van de casus:

Na onderzoek (hele lijst, ga ik niet overtikken) concludeert u dat er sprake is van hypertensieve encefalopathie. U laat de patiënt opnemen op de IC, waar de behandeling gestart wordt met ophogende doseringen van nitroprusside. Na enkele dagen wordt hij overgeplaatst naar de verpleegafdeing. Na 10 dagen wordt de patiënt in goede conditie ontslagen, met een tensie van 145/95 mmHg. Hij gebruikt nu metoprolol en een diureticum. Wel heeft de patiënt nog een matig ernstig gestoorde nierfunctie (creatinineklaring 45 ml/min).

Hoe dient de patiënt nu verder vervolgd te worden en waarop moet dan worden gelet?

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 18-02-2009 13:18:48 ]
    pi_66195445
    Kijk, nog een leuk onderzoekje onder geneeskundestudenten:
    quote:
    Hallo iedereen,

Ik doe een onderzoek onder geneeskundestudenten, met als doel te weten te komen of de persoonlijkheid samenhangt met de keuze voor de studie geneeskunde. Om dit te onderzoeken heb ik een enquête samengesteld. Ik zou willen vragen of je die in wilt vullen, het is maar vijf minuutjes werk.

de enquête:
    http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=11098

Bron: Prikbord
    Met vragen als: "Vind het niet leuk om naar kunstmusea te gaan." en "Heb regelmatig stemmingswisselingen".
    pi_66195513
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef dotKoen het volgende:
    In de ambulance krijgt Hans nog een insult, waarvoor de ambu-vpk een rectiole diazepam toedient.
    gaat niet echt lekker met hans
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef dotKoen het volgende:
    Na onderzoek (hele lijst, ga ik niet overtikken) concludeert u dat er sprake is van hypertensieve encefalopathie. U laat de patiënt opnemen op de IC, waar de behandeling gestart wordt met ophogende doseringen van nitroprusside. Na enkele dagen wordt hij overgeplaatst naar de verpleegafdeing. Na 10 dagen wordt de patiuent in goede conditie ontslagen, met een tensie van 145/95 mmHg. Hij gebruikt nu metoprolol en een diureticum. Wel heeft de patiënt nog een matig ernstig gestoorde nierfunctie (creatinineklaring 45 ml/min).

Hoe dient de patiënt nu verder vervolgd te worden en waarop moet dan worden gelet?
    Hmm lastig....sowieso bloeddruk goed vervolgen en de nierfunctie. De keuze voor een diureticum bij iemand met een slechte nierfunctie vind ik ook niet geweldig, zou voor een ACE-remmer kiezen. Een eiwit-, zout- en vochtarm dieet lijkt me ook gepast. Ook neurologische restverschijnselen in de gaten houden, maar dat gebeurt op neuropoli lijkt me. Vergeet vast iets heel specifieks voor hypertensieve encefalopathie, maar zo diep reikt mijn kennis ook weer niet Misschien nog bij recidief insult anti-epileptische behandeling starten.
    pi_66195569
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 12:15 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ik vind dat iedereen wiskunde B gehad moet hebben eigenlijk. Maar dat niveau mag je toch zeker wel van een arts verwachten anders krijg je straks al die fluimen die nu bij rechten zitten bij geneeskunde.
    pi_66199612
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 13:22 schreef dotKoen het volgende:
    Kijk, nog een leuk onderzoekje onder geneeskundestudenten:
    [..]

Met vragen als: "Vind het niet leuk om naar kunstmusea te gaan." en "Heb regelmatig stemmingswisselingen".
    Daar vul ik weleens onzin dingen in .
    pi_66202203
    Waar blijven die panacea fluimen met hun vgt antwoorden?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')