abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66174103
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 20:36 schreef starla het volgende:

[..]

In groningen kreeg je altijd maar 3 studiepunten.
Tegenwoordig is het 6
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_66174591
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 21:00 schreef MaxC het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het 6
jezus, dan hoef je 2 keer zo weinig te presteren dus?
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 17 februari 2009 @ 21:19:47 #28
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_66174953
Nog maar acht dagen bedrijfs'geneeskunde' ... wuh. Acht. Hele. Dagen. Zou me bijna ziekmelden, maarja, kom je toch weer bij die gasten terug.
pi_66177624
ik had hetzelfde met sportgeneeskunde
pi_66177989
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 22:20 schreef starla het volgende:
ik had hetzelfde met sportgeneeskunde
Moeten jullie daar een coschap in lopen? Dat vind ik nu echt onzinnig.
pi_66178081
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 22:27 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Moeten jullie daar een coschap in lopen? Dat vind ik nu echt onzinnig.
was onderdeel van sociale
pi_66179468
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 21:00 schreef MaxC het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het 6
Bij ons maar 2....
pi_66180005
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 22:56 schreef Repeat het volgende:

[..]

Bij ons maar 2....

Hoe kunnen ze dat verantwoorden? Die studiepunten zijn toch een bepaalde last, is Europees vastgelegd
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_66182349
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef gohan16 het volgende:
heb je al de toets gemaakt? Begin je dan in augustus?
7 maart is de Summa toets, dus nog heel ff, hebben maar 202 mensen ingeschreven En 80 blijven daar van over na de eerste ronde, dus maar ff hopen dat die toets een beetje te doen is.
pi_66184290
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 23:06 schreef MaxC het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze dat verantwoorden? Die studiepunten zijn toch een bepaalde last, is Europees vastgelegd
Ja gaat om het aantal uren he. Daarom lijkt 6 mij ook zoveel. Maar het gaat natuurlijk nergens over dat dezelfde toets ergens anders 3 keer zoveel punten oplevert

Maarja hoe je het ook verdeelt, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit lijkt me....
pi_66186577
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 23:59 schreef Spyronius het volgende:

[..]

7 maart is de Summa toets, dus nog heel ff, hebben maar 202 mensen ingeschreven En 80 blijven daar van over na de eerste ronde, dus maar ff hopen dat die toets een beetje te doen is.
Waarschijnlijk niet, van wat ik gehoord heb vragen ze erg veel feitjes.
pi_66186627
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 23:59 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Leuk man. Heb je je goed voorbereid?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_66186678
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 01:34 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja gaat om het aantal uren he. Daarom lijkt 6 mij ook zoveel. Maar het gaat natuurlijk nergens over dat dezelfde toets ergens anders 3 keer zoveel punten oplevert

Maarja hoe je het ook verdeelt, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit lijkt me....
Nou, ja, die studiepunten slaan ook nergens op. Officieel (volgens de EU) moet een ECTS 25-30 uur studiebelasting opleveren. Dat houdt dus in dat ik per VT 12,5-15 uur bezig moet zijn (wij krijgen 0,5 ECTS per VT). Ik ben er inclusief fietsen ongeveer 2 uur mee bezig .

Goed, veel succes iedereen!
pi_66192775
Nou, dat was vooral weer koud in die sporthal. Zaten wel een paar rare vragen in, maar wacht eerst even de sleutel af.

Tussendoor leek het me wel weer eens leuk een casus te doen:

U bent huisarts en wordt tijdens het ochtendspreekuur doorverbonden met de echtgenote van de 34-jarige Hans die u vertelt dat haar man ernstige hoofdpijn heeft. Hij is thuisgebleven van zijn werk als consultant. Hij klaagt over zijn ogen en is volgens zijn vrouw wat suf. U kent Hans niet goed. Een jaar geleden zag u hem enkele malen vanwege hoofdpijnklachten, waarvoor u geen andere verklaring vond dan hypertensie. U schreef toen metoprolol voor, waarop de hoofdpijn verdween en de bloeddruk goed gereguleerd was. Sindsdien is hij niet meer op controle verschenen.

Wat zegt u tegen de echtgenote?

Als u de patiënt ziet, blijkt dat hij met zijn ogen dicht op bed ligt, wel aanspreekbaar is, maar traag reageert. Hij klaagt over ernstige hoofdpijn.

Wat is uw DD, welke aanvullende vragen stelt u aan Hans en zijn vrouw en waar let u bij het lichamelijk onderzoek met name op?
pi_66193757
Beetje raar, wat zegt u tegen de echtgenoot....misschien hoi hoe gaat het? Je wilt sowieso vragen hoe acuut het is ontstaan en of er een trauma is geweest.

DD kun je pas opstellen na antwoorden van het echtpaar natuurlijk, of wil je de DD van hoofdpijn weten? Ik zal de volgende vragen stellen aan patient als hij adequaat genoeg is: wanneer begonnen? (trauma geweest?) hoe snel begonnen? gevoel van knap in hoofd? waar zit de pijn met name? hoe erg? misselijk? braken? uitvalsverschijnselen? foto/fonofobie? aura? koorts? visus? therapietrouw geweest? andere medicijnen? evt zelf bloeddruk gemeten, zo ja hoe hoog?
evt kaakclaudicatio? Risicofactoren: roken? hoog cholesterol? diabetes? Familie: stollingsproblemen? CVA's? Migraine?

Aan vrouw: iets gemerkt laatste tijd, karakterveranderingen? looppatroon? vergeetachtigheid? onhandigheid?

LO: orientatie in ruimte, tijd en persoon + coordinatie. Afasie of dysartrie? Hersenzenuwen? Met name opticus, oculomotorius (pupilreacties!), abducens en trochlearis. Motoriek en sensibiliteit globaal + reflexen. Bloeddruk meten! Bij verdenking op arteriitis temporalis nog temporalis voelen of warm, rood en verdikt is.
Brudzinski + Kernig.

DD/ (sterk afhankelijk van antwoorden)
- Intracerebraal hematoom (hypertensie!)
- SAB (bij zeer acute, zeer ernstige hoofdpijn en weinig uitval)
- Meningitis (bij koorts + positieve brudzinski en kernig)
- Clusterhoofdpijn vs Migraine (bij uitlokkende factoren, pijn boven oog, loopneus en traanoog)
- RIP/hydrocefalus (bij karakterveranderingen, veranderd looppatroon, incontinentie, vergeetachtigheid, uitval)
- arteriitis temporalis (koorts, kaakclaudicatio, gevoelige temporalisregio's)

of natuurlijk gewoon hoofdpijn door accomoderen....

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 18-02-2009 12:33:50 ]
pi_66194179
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:27 schreef starla het volgende:
Beetje raar, wat zegt u tegen de echtgenoot....misschien hoi hoe gaat het?
Ja, klopt. Ik wilde niet te veel hinten, maar ik wilde graag weten hoe snel je de patiënt zag. Dus: hoe snel zie je Hans?
quote:
DD kun je pas opstellen na antwoorden van het echtpaar natuurlijk, of wil je de DD van hoofdpijn weten? Ik zal de volgende vragen stellen aan patient als hij adequaat genoeg is: wanneer begonnen? (trauma geweest?) hoe snel begonnen? gevoel van knap in hoofd? waar zit de pijn met name? hoe erg? misselijk? braken? uitvalsverschijnselen? foto/fonofobie? aura? koorts? visus? therapietrouw geweest? andere medicijnen? evt zelf bloeddruk gemeten, zo ja hoe hoog?
evt kaakclaudicatio? Risicofactoren: roken? hoog cholesterol? diabetes? Familie: stollingsproblemen? CVA's? Migraine?

Aan vrouw: iets gemerkt laatste tijd, karakterveranderingen? looppatroon? vergeetachtigheid? onhandigheid?

LO: orientatie in ruimte, tijd en persoon + coordinatie. Afasie of dysartrie? Hersenzenuwen? Met name opticus, oculomotorius (pupilreacties!), abducens en trochlearis. Motoriek en sensibiliteit globaal + reflexen. Bloeddruk meten! Bij verdenking op arteriitis temporalis nog temporalis voelen of warm, rood en verdikt is.
Brudzinski + Kernig.

DD/ (sterk afhankelijk van antwoorden)
- Intracerebraal hematoom (hypertensie!)
- SAB (bij zeer acute, zeer ernstige hoofdpijn en weinig uitval)
- Meningitis (bij koorts + positieve brudzinski en kernig)
- Clusterhoofdpijn vs Migraine (bij uitlokkende factoren, pijn boven oog, loopneus en traanoog)
- RIP/hydrocefalus (bij karakterveranderingen, veranderd looppatroon, incontinentie, vergeetachtigheid, uitval)
- arteriitis temporalis (koorts, kaakclaudicatio, gevoelige temporalisregio's)

of natuurlijk gewoon hoofdpijn door accomoderen....
Ja, DD a priori wilde ik graag weten. Ik (of: de bron waar ik deze casus uit gejat heb ) mis(t) nog één belangrijke diagnose in de DD. Anamnese is goed (maar ja, jij bent dan 6e-jaars toch? ;-) ). LO mis ik nog controle op petechiën of purpura.

De casus gaat verder:

Bij het onderzoek vindt u dat Hans inderdaad suf is, hij reageert vertraagd op uw vragen. Hij staat wat wankel op zijn benen. U meet een bloeddruk van 200/130 mmHg, de pols is regulair, hij is niet nekstijf en u vindt bij oriënterend neurlogisch onderzoek geen afwijkingen.

Wat doet u?
pi_66194501
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef dotKoen het volgende:

Ja, klopt. Ik wilde niet te veel hinten, maar ik wilde graag weten hoe snel je de patiënt zag. Dus: hoe snel zie je Hans?
snel
quote:
[b]Op woensdag 18 februari 2009 12:42
Ik (of: de bron waar ik deze casus uit gejat heb ) mis(t) nog één belangrijke diagnose in de DD.
Oh, je bedoelt hypertensieve encefalopathie zeker, stom van me, had erin gemoeten.

Deze kunnen eigenlijk ook nog:
- (acuut vs chronisch) subduraal/epiduraal hematoom bij trauma
- sinustrombose
quote:
Anamnese is goed (maar ja, jij bent dan 6e-jaars toch? ;-) ).
yup en wil ook richting neurologie
quote:
LO mis ik nog controle op petechiën of purpura.
Ja ok, maar iemand die geen koorts heeft en niet nekstijf is?? Als je meningeale prikkeling vindt ga je inderdaad kijken of je petechien vindt.
quote:
De casus gaat verder:

Bij het onderzoek vindt u dat Hans inderdaad suf is, hij reageert vertraagd op uw vragen. Hij staat wat wankel op zijn benen. U meet een bloeddruk van 200/130 mmHg, de pols is regulair, hij is niet nekstijf en u vindt bij oriënterend neurlogisch onderzoek geen afwijkingen.

Wat doet u?
lol, wat waren de antwoorden op de vragen dan? Ik weet nu alleen dat iemand ernstige hoofdpijn heeft en een torenhoge bloeddruk en suf. Dat is genoeg reden om hem in te sturen.
pi_66194616
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:54 schreef starla het volgende:

[..]
Snel
Inderdaad. Volgens mijn bron mag je je spreekuur nog afmaken, maar rijdt je daarna een spoedvisite tussen de middag. Binnen 2 uur dus.
quote:
Oh, je bedoelt hypertensieve encefalopathie zeker, stom van me, had erin gemoeten.
Inderdaad.
quote:
Ja ok, maar iemand die geen koorts heeft en niet nekstijf is?? Als je meningeale prikkeling vindt ga je inderdaad kijken of je petechien vindt.
AFAIK zijn petechiën sensitiever dan nekprikkeling toch? Geen koorts nee, dat klopt. Maar goed, bewustzijnsdaling + ernstige hoofdpijn, dan zou ik toch wel even checken.
quote:
[..]

lol, wat waren de antwoorden op de vragen dan?
Ja, die staan er dus niet in Neem aan niet afwijkend dus .

Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat je met die tensie doet .
pi_66194807
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:58 schreef dotKoen het volgende:
AFAIK zijn petechiën sensitiever dan nekprikkeling toch? Geen koorts nee, dat klopt. Maar goed, bewustzijnsdaling + ernstige hoofdpijn, dan zou ik toch wel even checken.
Alleen bij meningokokkeninfecties.
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 12:58 schreef dotKoen het volgende:
Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat je met die tensie doet .
Bloeddruk voorzichtig laten dalen, enerzijds om cerebrale hypoxie te voorkomen, anderzijds om vaatspasmen te voorkomen bij een SAB.
pi_66195078
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 13:04 schreef starla het volgende:
Alleen bij meningokokkeninfecties.
Ah, ok.
quote:
Bloeddruk voorzichtig laten dalen, enerzijds om cerebrale hypoxie te voorkomen, anderzijds om vaatspasmen te voorkomen bij een SAB.
Nou ja, dat mogen ze op de IC doen . Als simpele huisarts uiteraard ambulance bestellen. Je had al gezegd dat je hem instuurt.

In de ambulance krijgt Hans nog een insult, waarvoor de ambu-vpk een rectiole diazepam toedient.

Vervolg van de casus:

Na onderzoek (hele lijst, ga ik niet overtikken) concludeert u dat er sprake is van hypertensieve encefalopathie. U laat de patiënt opnemen op de IC, waar de behandeling gestart wordt met ophogende doseringen van nitroprusside. Na enkele dagen wordt hij overgeplaatst naar de verpleegafdeing. Na 10 dagen wordt de patiënt in goede conditie ontslagen, met een tensie van 145/95 mmHg. Hij gebruikt nu metoprolol en een diureticum. Wel heeft de patiënt nog een matig ernstig gestoorde nierfunctie (creatinineklaring 45 ml/min).

Hoe dient de patiënt nu verder vervolgd te worden en waarop moet dan worden gelet?

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 18-02-2009 13:18:48 ]
pi_66195445
Kijk, nog een leuk onderzoekje onder geneeskundestudenten:
quote:
Hallo iedereen,

Ik doe een onderzoek onder geneeskundestudenten, met als doel te weten te komen of de persoonlijkheid samenhangt met de keuze voor de studie geneeskunde. Om dit te onderzoeken heb ik een enquête samengesteld. Ik zou willen vragen of je die in wilt vullen, het is maar vijf minuutjes werk.

de enquête:
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=11098

Bron: Prikbord
Met vragen als: "Vind het niet leuk om naar kunstmusea te gaan." en "Heb regelmatig stemmingswisselingen".
pi_66195513
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef dotKoen het volgende:
In de ambulance krijgt Hans nog een insult, waarvoor de ambu-vpk een rectiole diazepam toedient.
gaat niet echt lekker met hans
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef dotKoen het volgende:
Na onderzoek (hele lijst, ga ik niet overtikken) concludeert u dat er sprake is van hypertensieve encefalopathie. U laat de patiënt opnemen op de IC, waar de behandeling gestart wordt met ophogende doseringen van nitroprusside. Na enkele dagen wordt hij overgeplaatst naar de verpleegafdeing. Na 10 dagen wordt de patiuent in goede conditie ontslagen, met een tensie van 145/95 mmHg. Hij gebruikt nu metoprolol en een diureticum. Wel heeft de patiënt nog een matig ernstig gestoorde nierfunctie (creatinineklaring 45 ml/min).

Hoe dient de patiënt nu verder vervolgd te worden en waarop moet dan worden gelet?
Hmm lastig....sowieso bloeddruk goed vervolgen en de nierfunctie. De keuze voor een diureticum bij iemand met een slechte nierfunctie vind ik ook niet geweldig, zou voor een ACE-remmer kiezen. Een eiwit-, zout- en vochtarm dieet lijkt me ook gepast. Ook neurologische restverschijnselen in de gaten houden, maar dat gebeurt op neuropoli lijkt me. Vergeet vast iets heel specifieks voor hypertensieve encefalopathie, maar zo diep reikt mijn kennis ook weer niet Misschien nog bij recidief insult anti-epileptische behandeling starten.
pi_66195569
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:15 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ik vind dat iedereen wiskunde B gehad moet hebben eigenlijk. Maar dat niveau mag je toch zeker wel van een arts verwachten anders krijg je straks al die fluimen die nu bij rechten zitten bij geneeskunde.
pi_66199612
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 13:22 schreef dotKoen het volgende:
Kijk, nog een leuk onderzoekje onder geneeskundestudenten:
[..]

Met vragen als: "Vind het niet leuk om naar kunstmusea te gaan." en "Heb regelmatig stemmingswisselingen".
Daar vul ik weleens onzin dingen in .
pi_66202203
Waar blijven die panacea fluimen met hun vgt antwoorden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')