abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65680734
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 00:51 schreef scanman01 het volgende:
[ afbeelding ]

[rec] (2007)
Ik had er al veel over gehoord hoe ontzettend spannend het moest zijn enz enz, dus werd het tijd om weer eens een film met verplichte subs te gaan kijken. Omdat ik me er zoveel van had voorgesteld, viel de film me tegen. Nog niet zo erg als The Blair Witch Project destijds, want dat is een van de meest overhypte films ooit, maar toch ook geen 'Cloverfield'. 'Cloverfield' vond ik vele malen spannender namelijk. [rec] duurt maar 75 minuten, maar wist na een minuut of 20 nog in te zakken ook. Dat duurde weer een minuut of 20 en toen begon het laatste deel, wat wel vrij spannend was. Toch binnenkort de remake maar eens bekijken, want dan zit je tenminste niet de verplichte subs te lezen.
Cijfer: 6.5
Oh, wat jammer. Ik vond de film erg netjes. Vooral Manuela Vasco vond ik eigenlijk ook een prettige aanwinst

De Amerikaanse remake, Quarintine, vond ik waardeloos.
It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
pi_65680816
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:23 schreef Mikkie het volgende:
The Curious Case of Benjamin Button

Ik vond 'm eigenlijk iets te lang duren. De beelden zijn mooi, het verhaal werd mooi verteld, maar het had ook in een half uur minder gemogen. Nu eigenlijk een iets te lange zit, die overigens nog steeds de moeite waard is.
Een 8.
Ook gezien, op de zondagmiddag. Heerlijke film daarvoor. 2 uur en 45 minuten, zonder aftiteling.
Ik vind het een film die heel veel mee heeft, heel veel benut en weinig fouten maakt. Persoonlijk vind ik Brad's optreden niet beter dan Mickey Rourke in "The Wrestler" en ik heb een persoonlijk hekel aan Cate, dus ja die doet het in mijn ogen nooit goed.
Ik had liever dat de film nog wel 20 minuten langer had kunnen gebruiken en dan een beter einde, want in de laatste 20 minuten lijk het alsof het opeens af moet en dat vind ik jammer.
De aankleding, de transformatie, de cinematografie, de muziek, allen top. Oscarwaardig als beste film, maar brad niet.

It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 01:35:31 #83
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65680822
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 01:22 schreef Dethroned het volgende:

[..]

Oh, wat jammer. Ik vond de film erg netjes. Vooral Manuela Vasco vond ik eigenlijk ook een prettige aanwinst
[ afbeelding ]

De Amerikaanse remake, Quarintine, vond ik waardeloos.
Over het acteerwerk had ik ook niets aan te merken, hoewel het geloofwaardige van de gesproken teksten iets moeilijker te beoordelen is als het in een vreemde taal is (vind ik). Totaal andere klemtonen enzo.

En ja, het zal wel weer standaard worden dat iedereen de Amerikaanse remake slecht vindt, maar dat gaat me er niet van weerhouden die ook te kijken. De Amerikaanse versie van L'Appartement (Wicker Park) vond ik bv 10x beter dan het orgineel.
My soul is painted like the wings of butterflies
  dinsdag 3 februari 2009 @ 11:01:23 #84
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_65685269
Januari
Films
1. The Incredible Shrinking Man (Jack Arnold, 1957) :: 9.0
2. Goyôkiba (Kenji Misumi, 1972) :: 8.0
3. Goyôkiba: Kamisori Hanzô jigoku zeme (Yasuzo Masumura, 1973) :: 8.3
4. Goyôkiba: Oni no Hanzô yawahada koban (Yoshio Inoue, 1974) :: 8.5
5. Mishima: A Life in Four Chapters (Paul Schrader, 1985) :: 7.5
6. The Curse of the Cat People (Gunther von Fritsch, Robert Wise, 1944) :: 8.5
7. After Hours (Martin Scorsese, 1985) :: 9.0
8. Yes Man (Peyton Reed, 2008) :: 7.5
9. Diamonds Are Forever (Guy Hamilton, 1971) :: 6.7
10. Bigger Than Life (Nicholas Ray, 1956) :: 9.5
11. Sullivan's Travels (Preston Sturges, 1941) :: 10.0
12. Ziegfeld Follies (Lemuel Ayers, Vincente Minnelli, Roy Del Ruth, 1946) :: 6.5
13. Mean Streets (Martin Scorsese, 1973) :: 8.5
14. The Duchess (Saul Dibb, 2008) :: 3.0
15. Visions of Light (Arnold Glassman, Todd McCarthy, Stuart Samuels, 1992) :: 6.0
16. Joshuu 701-gô: Sasori (Shunya Ito, 1972) :: 8.0
17. The Talented Mr. Ripley (Anthony Minghella, 1999) :: 8.5
18. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008) :: 5.5
19. Days of Heaven (Terrence Malick, 1978) :: 10.0
20. Live and Let Die (Guy Hamilton, 1973) :: 7.5
21. Hannah and Her Sisters (Woody Allen, 1986) :: 8.5
22. The Purple Rose of Cairo (Woody Allen, 1985) :: 8.0
23. The Fugitive (Andrew Davis, 1993) :: 8.0
24. You Can't Cheat an Honest Man (Edward F. Cline, George Marshall, 1939) :: 9.0
25. Demolition Man (Marco Brambilla, 1993) :: 7.8
26. The Man with the Golden Gun (Guy Hamilton, 1974) :: 5.5
27. Non si sevizia un paperino (Lucio Fulci, 1972) :: 8.0
28. Bringing Up Baby (Howard Hawks, 1938) :: 10.0
29. It's Always Fair Weather (Stanley Donen, Gene Kelly, 1955) :: 8.0
30. Slumdog Millionaire (Danny Boyle, Loveleen Tandan, 2008) :: 6.7
31. Frost/Nixon (Ron Howard, 2008) :: 7.8
32. Dolores Claiborne (Taylor Hackford, 1995) :: 6.7
33. Will Success Spoil Rock Hunter? (Frank Tashlin, 1957) :: 8.5
34. Dogging: A Love Story (Simon Ellis, 2009) :: 6.0
35. Frozen River (Courtney Hunt, 2008) :: 5.5
36. Rachel Getting Married (Jonathan Demme, 2008) :: 9.0
37. Will Success Spoil Rock Hunter? (Frank Tashlin, 1957) :: 9.5

Statistieken
Totaal 37 films (maandgemiddelde: 37.0) gekeken:
- Kort (t/m 20 min.): 0.
- Middel (21 t/m 75 min.): 1.
- Lang (meer dan 75 min.): 36.

Totale speelduur: 3873 min.
Aantal films / series herzien: 12.

Best beoordeeld: Sullivan's Travels, Days of Heaven, Bringing Up Baby (10.0, 1ste dit jaar).
Slechtst beoordeeld: The Duchess (3.0).

Media-verdeling
7.
28.
2.
pi_65685419
Valkyrie Bryan Singer, 2008
Redelijke Hollywood productie, die op zich makkelijk wegkijkt maar toch wel behoorlijk oppervlakkig blijft. De eerste paar zinnen zijn in het Duits en dan stapt men over op Engels, beetje rare keuze. Dan je er voor kiest om de film in het Engels uit te brengen is nog tot daar aan toe, anders flopt de film al zo’n beetje voordat hij uit is in Amerika, maar begin dan ook niet in het Duits… De spanning is wel redelijk aanwezig en het acteerwerk aardig. De Nederlandse inbreng werd hier in de media wel erg gehyped aangezien Clarice maar een paar keer in beeld is en bijna geen tekst heeft, ze moet alleen moeilijke gezichten trekken eigenlijk en dat doet ze aardig. Halina Reijn heeft dan nog een betere rol, ook klein maar wel met iets meer inhoud. Aardig voor een keertje en eigenlijk precies wat ik er van had verwacht. 6.5

Gomorra Matteo Garrone, 2008
Prima film met eigenlijk een groot minpunt. Om daar ook maar mee te beginnen, de film is behoorlijk traag en duurt te lang. Op zich is de aanpak (documentaire stijl) prima, maar er hadden zeker wel enkele scènes weggelaten kunnen worden, twee uur en twintig minuten was iets te veel van het goede. Wat men verder wel erg goed doet is het belichten van een aantal van de takken van de maffia, van het handelen in drugs tot het namaken van designkleding. Het acteerwerk is ook prima en visueel is het ook allemaal dik in orde. De rauwe aanpak waarbij men dicht op de personages zit draagt bij aan het realisme. Niet iedereen kon de film waarderen trouwens, liepen vrij veel mensen weg tijdens de film. Denk dat ik het boek ook maar eens ga lezen aangezien dat nog heel wat meer verhaallijnen bevat. 7.8
pi_65687841
Wat is er gebeurd met de overzichtelijkere en interessantere zelfgetypte top 10 lijstjes?
What's it going to be then, eh?
pi_65688499
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 12:21 schreef Gillingham het volgende:
Wat is er gebeurd met de overzichtelijkere en interessantere zelfgetypte top 10 lijstjes?
Met zoiets moois als Whatiwatch is het erg verleidelijk om met je lijsten en statistieken te pimpen.
Het is ook best geinig om te zien hoeveel films de actieve users bekijken, hoe ze ze bekijken en wat voor een beoordeling ze het allemaal geven.

Maar eigenlijk heb je gelijk, 'tis een stuk overzichtelijker om gewoon zulke top 10 lijstjes te posten.
pi_65689519
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 12:45 schreef TJLinden het volgende:

[..]

Met zoiets moois als Whatiwatch is het erg verleidelijk om met je lijsten en statistieken te pimpen.
Het is ook best geinig om te zien hoeveel films de actieve users bekijken, hoe ze ze bekijken en wat voor een beoordeling ze het allemaal geven.

Maar eigenlijk heb je gelijk, 'tis een stuk overzichtelijker om gewoon zulke top 10 lijstjes te posten.
met daarbij een persoonlijk verhaaltje, wat jij van de film vond en opvallende dingen hierin.
pi_65690794
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef resque het volgende:

[..]

met daarbij een persoonlijk verhaaltje, wat jij van de film vond en opvallende dingen hierin.
Die persoonlijke verhaaltjes staat er vaak wel achter hoor (een link erna toe in elk geval).
pi_65690837
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 12:45 schreef TJLinden het volgende:

[..]

Ik zit er zelf ook al enige jaren, maar kom er nu pas achter dat er zoveel fokkers zitten. Het zal vooral met luiheid te maken hebben dat het gecopy/paste van whatiwatch lijsten in zwang is geraakt. Maar ik zie die maandelijkse top 10 lijstjes vooral als mogelijke tips voor andere users. De herziene films en vooral series uit de onoverzichtelijke gekopieerde lijsten interesseren me niet zozeer.
pi_65695314
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 12:21 schreef Gillingham het volgende:
Ik vind die rare lijsten ook maar kut. Kan me niet voorstellen dat iemand ze leest.
Graag op anoniem
  dinsdag 3 februari 2009 @ 17:14:42 #92
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_65698139
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 15:57 schreef Mainport het volgende:

[..]

Ik vind die rare lijsten ook maar kut. Kan me niet voorstellen dat iemand ze leest.
Die lange lijsten lees ik ook niet. Top 10's wel.
Ik zal voortaan wel gaan posten hoeveel films ik gezien heb in die maand, voor wie het interesseert.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 17:35:09 #93
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_65698845
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 15:57 schreef Mainport het volgende:

[..]

Wat een zeurpieten zijn jullie zeg. Mijn God.

Hier:

1. Days of Heaven
2. Sullivan's travels
3. Bringing up Baby
4. Bigger than life
5. Will succes spoil Rock Hunter?
6. Rachel Getting Married
7. You can't cheat an honest man
8. After hours
9. the Curse of the Cat People
10. Hannah and her sisters

Veel plezier.
pi_65699780
Kijk, dat levert alweer een ander plaatje op. Zo zet je Hannah and her sisters & The curse of the cat people wel in je lijst, maar The Incredible Shrinking Man niet, terwijl die een hoger cijfer heeft.
Graag op anoniem
  dinsdag 3 februari 2009 @ 18:04:40 #96
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65700006

Wanted.

Leuke film opzich. Het einde was wat vaag maar het verhaal en de special effects waren tof. Ik had het einde ook totaal niet verwacht. Goede filmrollen alleen Angelina, lekker wijf maar ga alsjeblieft íets vaker naar de McDonalds. Bij sommige shots viel 't gewoon te erg op dat ze van die anorexia armpjes heeft. Helemaal toen ze halfnaakt van de achterkant te zien was.

Cijfer: 7,5
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_65700378
1. The Wrestler (Darren Aronofsky, 2008)
Een trefzekere karakterschets vraagt om nuances en die vind je in de marges. Overdaad schaadt en geschreeuw en gejank is niet nodig om te schitteren. Bijzonder mooie film. 9,0
2. The Assassination of Jesse James (Andrew Dominik, 2007)
Voor de tweede keer gekeken en nog meer van genoten dan de eerste keer. De beelden, muziek(!), acteurs en setting zijn gewoon allemaal erg goed. Ben benieuwd naar Dominik's volgende project. 9,0
3. Gomorra (Matteo Garrone, 2008)
Ontnuchterend en realistisch verhaal over de Camorra. Acteerwerk en beelden zijn niet minder dan fantastisch en de (voor het genre) frisse aanpak miste bij mij zijn effect niet. Respect voor het lef dat de makers hadden om deze film zo te maken. 9,0
4. Le Graine et le Mulet (Abdel Kechiche, 2007)
Net als Gomorra een ontzettend realistische film met geweldig acteerwerk. Ondanks de mooie climax was de emotionele uitbarsting van de Russische vrouw toch wel het hoogtepunt. 8,5
5. The Curious Case of Benjamin Button (David Fincher, 2008)
Ook TCOBB vond ik een relatief nuchtere film. Grootste thema's en een fantasievolle plot, oké. Maar het grote sentiment werd mijn inziens ontweken, iets dat de film zeker ten goede kwam. Pitt en Blanchett zijn beiden sterk, al vraag ik me af wat Taraji P. Henson met die nominatie doet. 8,0
6. Boy A (John Crowley, 2007
Indrukwekkende film met sterk acteerwerk van vooral Peter Mullan en Andrew Garfield. De scène op de pier wist me vooral te raken. 8,0
7. Bikur ha-Tizmoret (The Band's Visit) (Eran Kolirin, 2007)
Ik ben gewoon ultiem gevoelig voor van die droogkomische films waarin mensen even in een vreemd land of milieu staan, waar ze achter de cultuurbarrière gelijkenissen ontdekken en waar ze ontdekken dat de mensen er toch eigenlijk reuze sympathiek zijn. Filmisch wellicht een weinig speciale film, maar de charmes wisten me wel te raken. 8,0
8. Persepolis (Vincent Paronnaud & Marjane Satrapi, 2007)
Mooie animatiefilm met een verhaal dat ook wel eens onder de aandacht mag komen hier. Helaas heb ik de Engelstalige versie gekeken omdat de originele niet eens op de dvd stond. Nogal raar.
9. The Last Boy Scout (Tony Scott, 1991)
Een nonchalante Bruce Willis, die tussen ultiem coole one-liners mensen in elkaar schopt en lak heeft aan alles is gewoon vet. Hier kon ik dus wel van genieten. 7,5
10. The Visitor (Thomas McCarthy, 2007)
Mooie film, met prima acteerwerk en bovendien sympathieke en warme karakters. De droge humor hier en daar was prima. Enig minpuntje is dat ik achteraf het gevoel had dat er iets aan ontbrak, al zou ik niet weten wat. 7,5

[ Bericht 99% gewijzigd door Doff op 03-02-2009 19:10:48 ]
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_65700478
Maar Doff, die films heb je helemaal niet in 1 maand gezien.
pi_65700547
Ah, twee dagen rek. Ben ook vergeten wat ik in begin januari heb gekeken .
Maar post komt later, was nog niet compleet.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:51:40 #100
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_65710511
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 17:59 schreef Mainport het volgende:
Kijk, dat levert alweer een ander plaatje op. Zo zet je Hannah and her sisters & The curse of the cat people wel in je lijst, maar The Incredible Shrinking Man niet, terwijl die een hoger cijfer heeft.
Die cijfers zet ik er ook alleen maar bij omdat het moet. Bovendien was ik 1 januari niet helemaal fris.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 22:37:30 #101
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_65713285
Revolutionary Road (Sam Mendes, 2008)

Mooie melodrama van Sam Mendes, die niet de vrolijkste kijk op het leven biedt. Winslet en DiCaprio zetten overtuigend een jong stel neer die het uitzichtsloze, saaie leven in een Amerikaanse suburb niet meer zien zitten en hun droomleven waar willen gaan maken in Parijs. De verstikkende verplichtingen van de kapitalistische levenstijl zitten die droom echter in de weg. Alles is prima in orde bij deze film, maar ik miste echt grootse scenes. Het melodrama is effectief, maar niet bijzonder genoeg om echt te beklijven. ****

Man on Wire (James Marsh, 2008)

Leuke documentaire over een Franse koorddanser die in de jaren '70 van de ene toren van het World Trade Center naar het andere is gelopen. Philippe Petit heeft een prachtige kijk op het leven en weet deze ook innemend in woorden uit te drukken. De hele operatie om deze stunt op te zetten wordt uit de doeken gedaan als ware het een bankoverval. Hierdoor bevat de documentaire alles wat je ook in een normale speelfilm zoekt; spanning, humor en sensatie. Heerlijk toegankelijk dus. De archiefbeelden zijn trouwens naadloos geïntegreerd en ook de soundtrack is erg mooi. ****
pi_65719099
Tijdje geleden, dus een kleine update.

A Scanner Darkly

Al een hele tijd willen zien en na Waltz With Bashir een paar weken terug, bedacht ik me dat ineens weer. Hij viel toch best tegen eigenlijk. Qua verhaal kon de film me niet echt boeien en ik het interesseerde me niet echt waar het allemaal heen ging. De visuele stijl maakt echter een hoop goed en zorgt er in elk geval dat je blijft kijken. Die speciale pakken zien er gaaf uit, een rij mooie acteurs, visueel pareltje, maar jammer van het nogal 'saaie' verhaal.

IMDb score: 7.2/10
Mijn score: 7/10

Valkyrie

Eindelijk ziet deze film het daglicht. Ik hoor bij de steeds kleiner wordende groep mensen die Tom Cruise nog steeds een fijne acteur vind en ook deze film is wat mij betreft geen uitzondering. Vooral het middenstuk van de film is erg spannend, mede geholpen door een fijne manier van vertellen en een zeer effectieve soundtrack. Alles na de aanslag had misschien iets sneller gekunt, maar toch werkt het wel en moet ik zeggen dat ik na afloop wel even stil was. Het blijft een indrukwekkend verhaal. Goede cast, mooi verteld en bijzonder spannend.

IMDb score: 7.5/10
Mijn score: 7.5/10

Anchorman: The Legend of Ron Burgundy

Altijd al favorietje geweest, dus hoogste tijd om hem weer eens te zien. Blijf het een heerlijke film vinden, zoveel volslagen absurde momenten. Brick (Steve Carell) is van begin tot eind leuk en ik lig nog dubbel om die schelp scene. Prachtig.

IMDb score: 6.9/10
Mijn score: 8/10

Eastern Promises

Ben niet echt een grote fan van Cronenberg, zeker niet na het zwaar tegenvallende A History of Violence. Maar ja, de film zat bij de Filmvalley, dus ik kwam er niet echt onder uit. Gelukkig beviel hij me een heel stuk beter dan de eerder genoemde film. Ik denk niet dat de film ergens echt uitmuntend is, maar er wordt goed geacteerd door een interessante cast en ik was flink onder de indruk van die prachtige sauna scene.

IMDb score: 7.8/10

Maandag in de bioscoop gezien. Was er in de kerstvakantie al helemaal verliefd op, ook de 2e keer werkte hij weer helemaal voor mij. Ik kan lang en moeilijk uitleggen wat ik er zo mooi aan vind, maar ik houdt het er even bij, dat dit een van de mooiste films is die ik in tijden, misschien wel jaren, heb gezien. Onvergetelijk.

IMDb score: 8.4/10
Mijn score: 9.5/10

Slumdog Millionaire

Ook deze afgelopen kerstvakantie al gezien, maar op een groot scherm bij de Sneak beviel hij toch een stuk beter. Het 1e uur is werkelijk geniaal, daarna zakt hij een half uurtje lang een beetje in, maar eindigt gelukkig wel in stijl. Boyle bewijst eens te meer met werkelijk alles uit de voeten te kunnen en toch een van de meeste interessante en diverse regisseurs van deze tijd te zijn.
Of de film echt alle prijzen verdient weet ik niet zeker, ik heb betere films gezien dit jaar, maar dat hij ontzettend goed is staat zonder meer vast. Prachtig sprookje.

IMDb score: 8.7/10
Mijn score: 9/10

Doubt

Deze film is me eigenlijk pas vrij laat opgevallen. Veel nominaties overal, maar mijn interesse was pas echt gewekt toen ik vorige week een trailer voor Revolutionary Road zag. Waar Button en Slumdog op een erg grote schaal werken, is Doubt juist erg 'klein', maar zeker niet minder interessant. Aan alle kanten goed geacteerd en tot het einde boeiend. De film ziet er verder erg mooi uit en is mooi verteld. Heb er eigenlijk helemaal niets op aan te merken, gewoon helemaal goed.

IMDb score: 8.0/10
Mijn score: 8/10
(phew for a minute there i lost myself i lost myself
pi_65727009
The Wrestler

IMDB score: 8.6/10

Goede rol van Mickey Rourke, hij acteert fantastisch. Alleen vind ik het verhaal wat slap. De worstel scene's zijn boeiend, maar het verdere verhaal is soms wel heel erg voorspelbaar. De parallel tussen Cassidy en Randy is erg goed, ook zijn de contrasten met zijn baantje goed in beeld gebracht.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:28:10 #104
67089 Gillingham
The horror...
pi_65727398
The Curious Case of Benjamin Button (David Fincher, 2008) 6.5

Het begint allemaal met een verhaal over een klokkenmaker, wat in mijn ogen uiteindelijk weinig toevoegt, behalve dan aan de lengte van de film. Dan begint het hoofdverhaal. Met het merkwaardige en potentieel interessante beginsel van dat verhaal wordt weinig gedaan. Vaak had ik het idee dat Benjamin net zo goed een 'gewoon mens' had kunnen zijn, alleen uit zijn uiterlijk bleek dat hij zo 'curious' was. Bovendien kon ik me niet vinden in het verloop van de transformatie. Voorbeeld: Benjamin wordt met de grootte van een baby geboren en sterft met de grootte van een baby. Sinds wanneer krimpt een oude man tot de lengte van een baby? Misschien niet zo belangrijk, maar ik was juist benieuwd naar de creatie van een grote, baby-Brad Pitt.

Het acteerwerk, de regie en de cinematografie waren prima, weinig op aan te merken. En de make-up was in de meeste fases ook best overtuigend. Maar ik verwacht ook niks minder van een Fincher, Pitt, Blanchett en Swinton. Vooral het script viel me wat tegen. Allerlei interessante vragen over een man met een ontwikkeling als Benjamin Button werden vermeden. Uiteindelijk was het niet veel meer dan een aardige biografie (moest dat allemaal weer in een flashback? ja dus) over een man die flink wat meegemaakt heeft in zijn leven. De film duurde te lang en de academy leden weten me weer te verbazen.
pi_65728123
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:28 schreef Gillingham het volgende:
The Curious Case of Benjamin Button (David Fincher, 2008) 6.5

Het begint allemaal met een verhaal over een klokkenmaker, wat in mijn ogen uiteindelijk weinig toevoegt, behalve dan aan de lengte van de film. Dan begint het hoofdverhaal. Met het merkwaardige en potentieel interessante beginsel van dat verhaal wordt weinig gedaan. Vaak had ik het idee dat Benjamin net zo goed een 'gewoon mens' had kunnen zijn, alleen uit zijn uiterlijk bleek dat hij zo 'curious' was. Bovendien kon ik me niet vinden in het verloop van de transformatie. Voorbeeld: Benjamin wordt met de grootte van een baby geboren en sterft met de grootte van een baby. Sinds wanneer krimpt een oude man tot de lengte van een baby? Misschien niet zo belangrijk, maar ik was juist benieuwd naar de creatie van een grote, baby-Brad Pitt.

Het acteerwerk, de regie en de cinematografie waren prima, weinig op aan te merken. En de make-up was in de meeste fases ook best overtuigend. Maar ik verwacht ook niks minder van een Fincher, Pitt, Blanchett en Swinton. Vooral het script viel me wat tegen. Allerlei interessante vragen over een man met een ontwikkeling als Benjamin Button werden vermeden. Uiteindelijk was het niet veel meer dan een aardige biografie (moest dat allemaal weer in een flashback? ja dus) over een man die flink wat meegemaakt heeft in zijn leven. De film duurde te lang en de academy leden weten me weer te verbazen.
Ben het wel met je eens eigenlijk. Toen ik begon de film te zien had ik zoiets van, hoe laten ze zo'n groot iemand geboren worden? En toen bleek dus dat het gewoon een baby-grootte was... Daarnaast vond ik de film ook te lang duren. Het verhaal is opzich wel goed hoor, wel apart.
pi_65728228
Ik vond de geboorte juist heel geloofwaardig. Fincher heeft duidelijk risico's genomen met het vertrouwen in zichzelf en het inlevingsvermogen van zijn publiek. Wat mij betreft heeft hij dat gewoon heel goed gedaan. Voor het zelfde geld was het een grote parodie geworden. Ik zou iemand anders weleens zo'n verhaal willen zien verfilmen dan.
  woensdag 4 februari 2009 @ 13:02:00 #107
67089 Gillingham
The horror...
pi_65728504
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 12:53 schreef Doff het volgende:
Ik vond de geboorte juist heel geloofwaardig. Fincher heeft duidelijk risico's genomen met het vertrouwen in zichzelf en het inlevingsvermogen van zijn publiek. Wat mij betreft heeft hij dat gewoon heel goed gedaan. Voor het zelfde geld was het een grote parodie geworden. Ik zou iemand anders weleens zo'n verhaal willen zien verfilmen dan.
Ik ook, Terry Gilliam, Darren Aronofsky of David Lynch bijvoorbeeld. Voor een Fincher vind ik het juist best een veilige film. Dat zal ook wel de reden zijn waarom de oscarleden deze Fincher wél zo omarmen.
pi_65728671
Moet er niet aan denken dat Lynch deze gemaakt had. Ik vind het altijd toch wel fijn als ik van een film een beetje kan genieten zonder me hondsberoerd na afloop te voelen.

Aronofsky had ik ook graag gezien, maar toch denk ik dat Fincher er echt iets prachtigs van heeft gemaakt.
  woensdag 4 februari 2009 @ 19:52:39 #109
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_65742785
The Wrestler (Darren Aronofsky, 2008)

Prachtige karakterstudie van een professioneel worstelaar die op zijn laatste benen loopt. Deze worstelaar wordt fantastisch gespeeld door Mickey Rourke. Ik kan me geen andere acteur voorstellen in die rol. Hij lijkt op zijn lijf geschreven. Het hoogtepunt van de film is de scene met zijn dochter bij het strand. Daar stelt hij zich prachtig kwetsbaar op. Verrassingen biedt de film niet, maar in zijn executie is hij vlekkeloos. ****½
pi_65745646

Lange film, maar vond het niet storend. Het begin alleen een beetje langdradig. Wel goed, maar ook weer niet een topfilm. Maar ben ook niet zo een fan van onrealistische films
pi_65747034
The Woman in the Window (1944)
Een film met leuke elementen, en een goede 'suspense' maar de ongeloofwaardige versprekingen en het einde verpesten het grotendeels voor mij.
7/10

Korte films:
Bara prata lite (1997) - Mooi begin, niet passend einde- 6.5
Le Batteur du boléro (1992) -Subliem, grappig, geniaal!- 8.0
Charlotte et Véronique, ou Tous les garçons s'appellent Patrick (1959) - Leuk verhaal, goed uitgewerkt- 7.5
Valgaften (1998) -Leuke korte film, niet al te bijzonder- 7.4
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  woensdag 4 februari 2009 @ 22:03:23 #112
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_65747818
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:52 schreef Gorro het volgende:
The Wrestler (Darren Aronofsky, 2008)
[ afbeelding ]
Prachtige karakterstudie van een professioneel worstelaar die op zijn laatste benen loopt. Deze worstelaar wordt fantastisch gespeeld door Mickey Rourke. Ik kan me geen andere acteur voorstellen in die rol. Hij lijkt op zijn lijf geschreven. Het hoogtepunt van de film is de scene met zijn dochter bij het strand. Daar stelt hij zich prachtig kwetsbaar op. Verrassingen biedt de film niet, maar in zijn executie is hij vlekkeloos. ****½

Vind het ook echt een geweldig film...!
pi_65767086
Girl with a Pearl Earring Peter Webber, 2003
Qua regie en acteerwerk een prima film, het verhaal wist mij persoonlijk totaal niet te boeien. De speelduur van slechts 90 minuten was hierdoor voor mij nog aan de lange kant. Ligt denk ik niet aan de film, maar meer aan mijzelf. 7.0

The Curious Case of Benjamin Button David Fincher, 2008
Zoals we van Fincher mogen verwachten is ook The Curious Case of Benjamin Button een visueel prachtige film met sterk acteerwerk. De vergelijkingen met zowel Forrest Gump als Big Fish zijn makkelijk te maken, maar toch heeft deze film genoeg eigen aanvullingen/ toevoegingen op die films om toch origineel over te komen. Dit is wel een film waar ik de making-of van wil zien, echt erg knap hoe ze Brad Pitt als jonge Benjamin in beeld brengen. Weinig minpunten eigenlijk, misschien had het iets korter gemogen. Wat verder wel erg jammer was waren twee mensen in de zaal die het nodig vonden om de halve film hardop te praten…. 8.0
pi_65768110
Max Payne

Als fan van de 2 games van max payne heb ik toch ook maar de film gezien. Het sfeertje komt goed terug in de film, mooie scenes wat me doet herinneren aan het spel. Wel vond ik dat er te weinig actie in zat en te weinig slow-motion(wat het spel zo leuk maakt(e) )

Mijn cijfer: 6
imdb:5,6
pi_65771906
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:11 schreef resque het volgende:
Max Payne

[ afbeelding ]

Als fan van de 2 games van max payne heb ik toch ook maar de film gezien. Het sfeertje komt goed terug in de film, mooie scenes wat me doet herinneren aan het spel. Wel vond ik dat er te weinig actie in zat en te weinig slow-motion(wat het spel zo leuk maakt(e) )

Mijn cijfer: 6
imdb:5,6
Dúde. Die heb ik gisteren gezien en ik vond het werkelijk een van de slechtste films die ik in tijden heb gezien. Het verhaal sloeg echt totaal nergens op en er gebeurde eigenlijk alleen maar dingen waarbij ik dacht: "Waarom ook alweer?".
Ik zag het een beetje aankomen, met Mark Wahlberg, maar zó erg had ik het niet eens kunnen bedenken.
Din jävla kuk!
pi_65773653
Gister Zack & Miri make a porn gezien, heerlijke laagdrempelige comedy met extreem veel fuck en shit erin. Alleen het einde was weer gaar en gevuld met Disney onzin.

7,5 van mij
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:44:03 #117
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65773704
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:42 schreef Wooldoor het volgende:
Gister Zack & Miri make a porn gezien, heerlijke laagdrempelige comedy met extreem veel fuck en shit erin. Alleen het einde was weer gaar en gevuld met Disney onzin.

7,5 van mij
'Disney onzin' ?
pi_65775131
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:44 schreef scanman01 het volgende:

[..]

'Disney onzin' ?
Dutch rudding, ook te zien in Lady en de Vagebond
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:39:44 #119
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_65784199
10 dagen IFFR heeft de volgende waslijst films (minus een dozijn shorts) opgeleverd:

Dar miane abrha (Among the Clouds) (2008, Iran, Rouhollah Hejazi)
Over een Iraans jongentje dat bij de Iraaks/Iraanse grens werkt en verliefd wordt op een Iraaks meisje. Volgens de regisseur was het allemaal symoblisch bedoeld over de Iraaks en Iraanse verhouding met elkaar. Dat zal wel. Heel interessant was het niet
cijfer: 6.5

Un autre homme (2008, Fr, Lionel Baier)
Over een jonge journalist die voor het plaatselijke krantje filmrecensies kopieert van een obscuur filmblad. Tijdens persvoorstellingen wordt hij verliefd op een filmrecenste die duidelijk veel intelligenter is dan hij en zo gevangen raakt in een relatie met haar. Leuk voortdurend geintje was wel dat de hoofdpersoon net als in Franse films uit de jaren '60 constant rookt, alleen mag dat nergens en moet die dus steeds zijn sigaret uitmaken.
cijfer: 7

Slepe lásky (Blind Loves) (2008, Slow, Juraj Lehotsky)
Verschillende verhalen over blinden, die verliefd zijn, gespeeld door echte blinden. Hoogtepunt was de onderwater droom van één van de blinden.

Rerberg and Tarkovsky. The Reverse Side of 'Stalker' (2008, Rus, Igor Mayboroda)
Deze docu veronderstelt wel heel wat voorkennis bij de kijker. Het is dan ook nog allemaal zo onduidelijk verteld met van de hak op de tak gespring, dat mij na afloop nog steeds niet goed duidelijk was wat er misging tussen Rerberg en Tarkovsky.
cijfer: 6

Venkovský ucitel (A Country Teacher) (2008, Tsj, Bohdan Sláma)
Vooral intrigerend doordat de film goed de complexiteit van de menselijke moraal behandelt en niet vervalt in simpel goed en kwaad. Soms doenn goede mensen hele foute dingen.
cijfer: 7.5

Rule Number One (2008, Sin, Kelvin Tong)
Spannend, eng en grappig. Maar de film wordt op het einde beetje te voorspelbaar.

Française (2008, Fr, Souad El-Bouhati)
Over een Frans-Marokkaans meisje dat op haar 4e verhuisd naar Marokko met haar familie. Daar is haar grote droom om als ze 18 is weer terug te keren naar Frankrijk.
Erg sterk geacteerd door de actrice.

Trang noi day gieng (Moon at the Bottom of the Well) (2008, Viet, Vinh Son Nguyen)
Een erg traditioneel ingesteld vrouw is getrouwd met de hoofdmeester van de school. Omdat zij onvruchtbaar is, heeft hij met haar goedkeuring een kind bij een andere vrouw. Dit komt uit en zorgt voor een schandaal. Om een lang verhaal kort te maken: ze moeten scheiden en de vrouw raakt in een depressie.
De film is een mooie kijk op hoe iemand weg kan zakken in zo'n depressie. Groot pluspunt vond ik ook dat de film goed aan eigen interpretatie openlaat op het eind of ze echt gek is geworden of dat er meer is tussen hemel en aarde.

Babi buta yang ingin terbang (Blind Pig Who Wants to Fly) (2008, Indo, Edwin)
De film wil de discriminatie van Chinezen in Indonesië tonen. Maar is te fragmentarisch en symbolisch om echt indruk te maken.

Ddongpari (Breathless) (2008, ZK, Yang Ik-June)
De topper van het festival voor mij. Het plot volgens de iffr site:
quote:
Breathless is het imposante speelfilmdebuut van regisseur, scenarist en producent Yang Ik-June. Hij was niet, zoals gebruikelijk in Korea, aanvankelijk assistent-regisseur, maar leerde het vak als acteur. Hij speelt dan ook zelf de hoofdrol in dit op autobiografische ervaringen gebaseerde, rauwe en soms bijzonder gewelddadige verhaal van een gangster en afperser die er plezier in schept iedereen die op zijn weg komt op agressieve wijze een plaatsje in de lokale pikorde toe te wijzen. Zelfs de hulpjes die voor hem door het stof kruipen, moeten het ontgelden. Ook zijn baas, een oude vriend van school, kan op geen enkele beleefdheid rekenen. Een flashback maakt de oorzaak van deze problematische persoonlijkheid duidelijk. Opgegroeid met een gewelddadige vader die hij verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn moeder en het neersteken van zijn zus, weet Song-Hoon niet beter dan dat harde actie de emotie vóór moet zijn. Dit verandert als hij de brutale scholiere Han Yeon-Heui ontmoet. Zelf dagelijks slachtoffer van de bruutheid van haar geesteszieke vader en gevoelloze broer is ook zij gepokt en gemazeld door disfunctionele families, en weinig onder indruk van Song-Hoons harde buitenkant. Langzaam maar zeker ontstaat er een alternatieve familieband tussen de twee, met het neefje van Song-Hoon als nog onbezoedeld middelpunt. Dan voegt Yeon-Heuis broer zich zonder dat zijn zus het weet bij de knokploeg en worden de kaarten opnieuw geschud.
Ik verwachte in het begin een actie/thriller film, maar kreeg een prachtig drama over hoe mensen gevangen raken in een vicieuze geweldsspiraal. De film liet een erg diepe indruk bij mij achter.
cijfer: 8.5

Wanmei Shenghou (Perfect Life) (2009, Ch, Emily Tang)
De film bestaat uit twee delen, een fictief gedeelte over een arm meisje en een documentaire deel over een Hong Kongse, die in een scheiding ligt. Het is een interessante mislukte poging om documentaire en film bij elkaar te brengen. Maar heel boeiend was de film niet.
cijfer: 5.5

Flashbacks of a Fool (2008, VK, Baillie Walsh)
Daniel Craig als uitgerangeerde acteur, die na de dood van een oude vriend terug kijkt op een dramatische gebeurtenis in zijn leven. Dat flashback bevat enkele mooie momenten, met als hoogtepunt het playbacken van Roxy Music met het meisje waar hij verliefd op is.

The Lightship (1986, VS, Jerzy Skolimowski)
Prachtige rol van Robert Duvall als crimineel meesterbrein. Klaus Maria Brandauer biedt goed tegengas. Door het duel tussen deze twee tegenpolen ontstaat er een lekkere spanning in de film.

Kikoe (2008, Jap, Iwai Chikara)
Documentaire over Otomo Yoshihide, de Japanse noise meester. Een onderwerp wat me al weinig aanspreekt. Als de docu dan ook nog eens erg saai en onbevlogen is, is er geen reden om nog in de zaal in te blijven.
cijfer: 2

Apenas o Fim (That's It) (2008, Bra, Matheus Souza)
Een jongen krijgt van zijn vriendin te horen, dat ze over een uur vertrekt en het definitief uitmaakt. Ze hebben dus nog een uur samen. Dat brengen ze door om al lopend alles eens uit te praten, elkaar eens goed de waarheid te zeggen. De film heeft erg grappige, lekker vlotte dialogen. Af en toe wordt de film onderbroken door flashbacks naar het begin van de relatie. Een aanrader voor liefhebbers van Before Sunset en Woody Allen-achtige films.
cijfer: 8

Tobira no muko (2008, Jap, Laurence Thrush)
Hikikomori is een bekend Japans probleem. Jongeren, die zichzelf opsluiten in hun kamer om er maanden/jaren niet uit te komen. Het goede aan deze film is dat het niet focust op de jongen, die krijgen we alleen in het begin en op het einde even te zien, maar op wat het effect is op de rest van de familie.

Bollywood Hero (2009, Ned, Diedrik van Rooijen)
Dat het een Nederlandse film is, is de enige reden die ik kan verzinnen waarom deze film door de selectie is gekomen.
cijfer: 4

Masumiyet (Innocence) (1997, Tur, Zeki Demirkubuz)

Aquele Querido Mês de Agosto (Our Beloved Month of August) (2008, Por, Miguel Gomes)
Was misschien goed geweest als de film een stuk korter was geweest, want met meer dan 2u was het te slaapverwekkend. Het idee van wat feit en fictie, wat film en documentaire is vaker en beter gedaan.
cijfer: 3

Vse umrut, a ya ostanus (Everybody Dies But Me) (2008, Rus, Valeriya Gai Germanika)
Drie vriendinnen mogen voor het eerst naar de schooldisco. Net als in Nederland zijn dan maar twee dingen belangrijk: hoe krijg je die leuke jongen en hoe krijg je alcohol naar binnen gesmokkeld. Ondertussen valt de vriendinnengroep uit elkaar. Typische wat realistischere high-school film dan de gebruikelijke Amerikaanse komedies

Chugyeogja (The Chaser) (2008, ZK, Hong-jin Na)
Erg gave, bloederige, spannende, grappige, onconventionele actie thriller.

Of Time and the City (2008, VK, Terence Davies)
Film waarin Terence Davies vooral in erg poetische taal terugblikt op zijn leven in Liverpool, terwijl we oude beelden te zien krijgen. In het begin dacht ik dat dit weer een saaie zit zou worden, maar het was verrassend mooi. De tekst en beelden sloten prachtig bij elkaar aan.

Hashi (2009, Jap, Sherman Ong)
Nee, dit was echt drie keer niks.
cijfer: 2

Wendy and Lucy (2008, VS, Kelly Reichardt)
Mooie, meer deprimerende tegenhanger van Into the Wild over een meisje dat samen met haar hond naar Alaska trekt, maar strand in een dorpje. Michelle Williams speelt ongelovelijk sterk.

Aruitemo aruitemo (Still Walking) (2008, Jap, Hirokazu Koreeda)
De andere echte topper van het festival imo.
Een familie komt elkaar jaar bij elkaar om de dood van de oudste zoon te herdenken. De overgebleven zoon, leidt onder een groot minderwaardigheidscomplex. Hij kan zijn ouders niet vertellen, dat hij werkloos is, want zijn vader vind het al een ramp, dat hij kunstrestaurateur en niet ook dokter is geworden. Bovendien is hij ook nog eens getrouwd met een weduwe, die een kind heeft uit haar vorige huwelijk. De oudere zus heeft allemaal mooie plannen om bij de ouders te gaan wonen, maar vanwege haar drukke kinderen en man, willen pa en ma dat liever niet.
Zoals het echte Japanners betaamd, wil natuurlijk niemand elkaar in het gezicht duidelijk de waarheid zeggen. Dit zorgt veel spanning onderling. Maar ook voor veel humor, want in plaats van duidelijke taal bestoken ze elkaar constant met sarcastische en onderhuidse opmerkingen.
Je zou de film kunnen beschrijven als een moderne variant op een Ozu film. Het is allemaal iets minder traditioneel en formeel als toen, maar die Japanse normen en waarden zijn nog wel steeds aanwezig.
cijfer: 8.5

Telstar (2008, VK, Nick Moran)
Biopic over de Britse platenproducers Joe Meek. Je kent het wel drugs, sex en rock'n'roll, opkomst en ondergang etc. Het is allemaal vaker en stukken beter gedaan. De film was erg saai. Dieptepunt van de film was wel als Joe diep in de schulden zit en depressief is, er schuldeisers langskomen die de blokkade voor de ramen weghalen en Joe wegduikt voor het zonlicht.
cijfer: 4.5

Futoko (The Dark Harbour) (2008, Jap, Naito Takatsugu)
Een eenzame visser, Manzo, wil graag een vrouw. Na een aantal mislukte pogingen, lacht het geluk hem toe, als een vrouw en haar zoontje stiekem zijn huisje zijn binnengedrongen. Van Manzo mogen ze best blijven, want hij wil niet meer alleen zijn. Wat zij daar precies doen, wordt nooit duidelijk. Maar dat geeft niet, want de film heeft wel een beetje iets van een sprookje.
De film is ongelovelijk grappig, maar dan niet zoals de meeste Japanse films op een over-de-top gewelddadige en seksistische manier. Maar op een subtiele manier. Zo is er in het begin een scene, waarin Matzo niet begrijpt dat hij een pijpbeurt krijgt aangeboden. Als de vrouw haar hand naar mond brengt om pijpbeurt na te doen, denkt hij dat ze iets te drinken wil.

Maman est chez le coiffeur (Mommy Is at the Hairdresser's) (2008, Can, Léa Pool)
Het is zomer 1966. Lekker vakantie voor Élise, Coco en Benoît. Maar hun onbekommerde maanden worden overhoop gegooid als mammalief hals overhoop vertrekt, nadat pappa vreemd is gegaan.

Il Divo (2008, It, Paolo Sorrentino)
Biopic over voormalig Italiaans staatsman Giulio Andreotti. Als de film half zo veel aandacht aan het verhaal als uiterlijk bombast had gegeven, was het een echte topper gebleven. Nu is het een soort van constante voorzetting van de befaamde afrekeningsscene uit de Godfather. Heel veel geëdit dus als ware het een Ritchie film, en dat komt de duidelijkheid van het verhaal niet ten goede.

Tôkyô sonata (2008, Jap, Kiyoshi Kurosawa)
Een man wordt ontslagen op zijn werk, maar wil dat niet aan zijn vrouw vertellen, dus zwerft hij overdag op straat rondt. De jongste zoontje neemt stiekem pianolessen, omdat hij een oogje heeft op de lerares. De oudste zoon wil in het Amerikaanse leger. Moeder heeft een beetje genoeg van haar rol en wil haar eigen vrijheid krijgen.
In het begin leek het erop dat dit een sterk drama zou worden over de hedendaagse Japanse maatschappij. Maar de personage's deden mij heel weinig. Als dan ook nog vlak voor het einde een zwaktebod van een twist komt, bleef er nog maar weinig over van de belofte. Het prachtige piano spel op het einde maakte het wel weer een beetje goed.
cijfer: 6
pi_65785103
Gisteren Taken gezien, met Liam Neeson. Heerlijke no-nonsense actiefilm. Doet niets vernieuwends of zo, maar als je zin hebt in een goede actiefilm die een perfecte lengte heeft, is dit een goede keus.
pi_65786396
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:06 schreef Ereinion het volgende:
Gisteren Taken gezien, met Liam Neeson. Heerlijke no-nonsense actiefilm. Doet niets vernieuwends of zo, maar als je zin hebt in een goede actiefilm die een perfecte lengte heeft, is dit een goede keus.
Die heb ik vanavond ook net gekeken. Ben het eens met wat je zegt.
Lekker makkelijk verhaaltje, lekker happy end, fijne actie en natuurlijk is Liam Neeson gewoon super cool.
pi_65787851

The Silent Partner 7,5
Elliot Gould speelt bankbediende Miles Cullen die erachter komt dat de kerstman die de laatste dagen voor de bank loopt te hangen de bank wil gaan beroven. Miles ziet met deze voorkennis kans om een groot deel van het geld achter te houden voor zichzelf. Het verdwenen geld wordt toch wel aan de bankrover gelinked. Maar de kerstman is niet dom en helaas voor Miles ook nog compleet gestoord. Hij wil ook het geld van Miles hebben en intimideert er lustig op los terwijl Miles zijn intellect aanroept om uit zijn handen te blijven. Erg vermakelijk kat en muis spel en Christopher Plummer is serieus intimiderend als bad guy
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
  vrijdag 6 februari 2009 @ 01:09:28 #123
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_65787946
Le Jour Se Leve
Omdat destijds (1939) het gebruik van flashbacks zo revolutionair was, bedachten de studio mensen om er maar melding van te maken aan het begin van de film om verwarring te voorkomen.
Tegenwoordig is dat misschien wat overdreven aangezien we het nu vaker zien, maar het geeft de film tegelijk wat charme en ook historische waarde: het is één van de eerste films die bij een groot publiek bekend werd waarin flashbacks worden gebruikt.
De film als geheel staat ook zeker nog steeds overeind, wat vooral op het conto van de legendarische Jean Gabin kan worden geschreven. De manier waarop hij de verschillende gemoedstoestanden van z`n personage neer zet en te zien hoe hij tot z`n daad is gekomen, is geweldig.
Ook wordt de film gekenmerkt door prachtige lange camera bewegingen en levendige shots. Om van te smullen.
Een film die dus om meerdere verschillende redenen absoluut het kijken waard is!

IMDB Cijfer: 7,9/10
Mijn Cijfer: 8,0/10

[ Bericht 0% gewijzigd door Timo20 op 06-02-2009 01:24:05 ]
pi_65790001
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:55 schreef ehqo het volgende:

[..]

Dúde. Die heb ik gisteren gezien en ik vond het werkelijk een van de slechtste films die ik in tijden heb gezien. Het verhaal sloeg echt totaal nergens op en er gebeurde eigenlijk alleen maar dingen waarbij ik dacht: "Waarom ook alweer?".
Ik zag het een beetje aankomen, met Mark Wahlberg, maar zó erg had ik het niet eens kunnen bedenken.
ja maar... het is wel max payne en de spellen zijn beide erg goed de scenes waren ook best vergelijkbaar opgesteld. Ik heb het meer vergeleken met de spellen. Ik geef toe, het was geen spetterfilm, maar voor een film over een computerspel, issie niet superslecht(lees: bloodrayne )
pi_65790971
Gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens een film niet afgekeken. Ging om Immortals. Waar men op de dvd-cover het hardst over loopt op te scheppen (de special effects), is meteen het slechtste punt aan de film. Het is een combi van matige speciale effecten en simpele animatie. Zag er eigenlijk gewoon niet uit. Het verhaal wist me nou ook niet echt te boeien.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 15:31:59 #126
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_65802460
O'ja maandlijstje. In de eerste maan van 2009 46 films gezien. De top 10:

1. Ddongpari (Breathless) (2008, ZK, Yang Ik-June) 8.5
2. El Orfanato (The Orphanage) (2007, Sp, Juan Antonio Bayona) 8.5
3. Aruitemo aruitemo (Still Walking) (2008, Jap, Hirokazu Koreeda) 8.5
4. Apenas o Fim (That's It) (2008, Bra, Matheus Souza) 8
5. Vicky Cristina Barcelona (2008, Sp, Woody Allen) 8
6. Chugyeogja (The Chaser) (2008, ZK, Hong-jin Na) 8
7. Wendy and Lucy (2008, VS, Kelly Reichardt) 8
8. Tobira no muko (Left Handed) (2008, Jap, Laurence Thrush) 7.5
9. Rule Number One (2008, Sin, Kelvin Tong) 7.5
10. The Lightship (1986, VS, Jerzy Skolimowski) 7.5

De flop 5:
5. Religulous (2008, VS, Larry Charles) 4
4. Bollywood Hero (2009, Ned, Diedrik van Rooijen) 4
3. Aquele Querido Mês de Agosto (Our Beloved Month of August) (2008, Por, Miguel Gomes) 3
2. Kikoe (2008, Jap, Iwai Chikara) 2
1. Hashi (2009, Jap, Sherman Ong) 2

Eerste film van febrauri was:
Casque d'or (1952, Fr, Jacques Becker)
Ook rond de vorige eeuwwisseling wisten ze het in Frankrij: bro's before ho's.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 19:18:32 #127
97111 ukga
Siewosie baas
pi_65809434
Laatste film was gister; the escapist(2008)

Wel vermakelijke film. niet denderend.

geregisseerd door Rupert Wyatt
met Brian Cox, Joseph Fiennes en Liam Cunningham

Frank Perry (Brian Cox) zit al jaren een levenslange gevangenisstraf uit. Wanneer zijn dochter, die hij nauwelijks gekend heeft, ernstig ziek wordt, is Frank vastberaden het goed te maken met haar, voordat het te laat is. Hij ontwikkelt een ingenieus vluchtplan en omringt zich met een groepje gevangenen die mee willen ontsnappen. De criminelen hebben het niet zo op elkaar, maar zijn verbonden door een gezamenlijke drang te ontsnappen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:30:22 #128
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_65812049
MASH

Met Altmans filmstijl was ik door Gosford Park al bekend, dus ook redelijk goed voorbereid op deze film. Verschillende situaties wisselen elkaar af zonder duidelijk verhaal, wat van A naar B verloopt. Het heeft zijn glimlachmomenten (die announcer en die American Football-wedstrijd) en de close-ups van operatiescenes konden mijn aandacht ook wel trekken. Het geheel echter kan me niet echt bekoren. Cijfer: 5,5

Leef!
Na een ontzettend rommelig begin, worden de uiteengezette verhaallijnen gelukkig toch nog redelijk helder. Goed is het echter niet en meeleven zit er ook niet meer in. Teveel karakters worden gevolgd die weinig kans krijgen uitgediept te worden. Allemaal lijken ze namelijk naar mijn idee evenveel waarde te moeten hebben aan het verhaal wat Leef! wilt vertellen.
Het meest jammere is dat absurde situaties (de donkere jongen die te water raakt met zijn auto en alle gevolgen van dien!) en ridicule dialogen wisselen elkaar af. Vooral Monic Hendrickx kreeg het zwaar te verduren met het zeggen van idiote dingen. Slechte beurt voor de Nederlandse film is dit . Cijfer: 5

The Dead Talk Back
Ergens in de jaren '50 gefilmd, pas in 1993 uitgebracht en onder de aandacht gebracht door de heren van MST3K. Een Mad Scientist lost een moord op door de vermoorde persoon via de radio te laten spreken, tsja... Das ook het enige bijzondere aan deze film, waar niet al te veel woorden aan vuil gebracht hoeven te worden. Cijfer: 2

Mission Impossible II
IJdelheidsprojectje van Tom Cruise. Het is Thandie Newton, mên, wat een dom mens, die de film pas echt weet te verknallen. Cijfer: 5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_65812082
wat heb jij kutfilms gezien zeg! allemaal slechte cijfers...
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:32:07 #130
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_65812121
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:31 schreef resque het volgende:
Ja, eigenlijk wel.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:54:42 #131
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_65813004
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:31 schreef resque het volgende:
MASH is geen kutfilm

[ Bericht 0% gewijzigd door Cheiron op 06-02-2009 21:05:36 ]
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 21:25:59 #132
9859 crew  Karina
Woman
pi_65814149
Outlander
Man van een andere planeet stort neer op aarde in Noorwegen, jaar 700 voor Christus. In zijn ruimteschip is een monster (een Morween) meegekomen dat nu de Noorse dorpjes aanvalt. Uiteraard wordt hij door de Vikingen eerst argwanend aangekeken maar daarna met open armen in de gemeenschap opgenomen.

Hij verslaat het monster en blijft bij de Vikingen, want hij is natuurlijk ook verliefd geworden.

Ik had me er meer van voorgesteld, vooral omdat Ron Perlman meedeed (ik ben wel een fan), maar hij had helaas maar een klein rolletje.

Ondanks het toch spannende verhaal, kon het me niet echt boeien, er miste iets, jammer,
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_65817351
Awake
Goede film, maar niet meer dan dat.
6,5/10

Zack and Miri make a porno
Geweldige film, heel erg grappig!
8/10
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:36:52 #134
154952 spoor4
Spoort niet
pi_65819137
Milk 8,0
Doubt 8,0
Slumdog Millionaire 7,5
The curious case of Benjamin Button 7,0
The Reader 6,5

The curious case viel me erg tegen, het verhaal was nogal vlak. Ik had er veel meer van verwacht.
pi_65819407
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:25 schreef Karina het volgende:
Outlander
Man van een andere planeet stort neer op aarde in Noorwegen, jaar 700 voor Christus. In zijn ruimteschip is een monster (een Morween) meegekomen dat nu de Noorse dorpjes aanvalt. Uiteraard wordt hij door de Vikingen eerst argwanend aangekeken maar daarna met open armen in de gemeenschap opgenomen.

Hij verslaat het monster en blijft bij de Vikingen, want hij is natuurlijk ook verliefd geworden.

Ik had me er meer van voorgesteld, vooral omdat Ron Perlman meedeed (ik ben wel een fan), maar hij had helaas maar een klein rolletje.

Ondanks het toch spannende verhaal, kon het me niet echt boeien, er miste iets, jammer,
[ afbeelding ]
Gisteren gekeken. Vond het een prima film. Genoeg actie, vaart en redelijk prima in elkaar gezet.
Geef het een 7.8 omdat het verhaal niet heeeeeel erg origineel is.

Daarnaast heb ik nog gekeken naar

Alien Raiders

Verhaal: Een of ander alien achtig iets infecteert mensen, kennelijk is daar een klein team van mensen achter gekomen en gaan op jacht in een-of-ander supermarkt waar het natuurlijk niet soepeltjes loopt.

Film wordt vergeleken met The Thing, The Mist en Splinter. Alleen die laatste heb ik niet gezien, maar net gedownload dus zie vanzelf of het klopt. Carlos Bernard van 24 speelt erin.

Oordeel:8. Veel spanning, goed uitgewerkt, sfeer netjes. Tis low budget, maar geen last ervan.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 00:22:44 #136
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65820445

Mission impossible 2
Tom Cruise en Thandie Newton in de hoofdrollen. Wat een geweldige actiefilm! Stukken beter dan deel 1 en zo ongeveer non stop spannend. Niet verwonderlijk dat de film zo'n succes was en er een deel drie (die minstens zo goed was) volgde.
Agent Ethan neemt het op tegen zijn vroegere wapenbroeder Sean Ambrose, een man die alles van hem heeft geleerd, maar nu zijn aartsvijand is geworden. Beide mannen azen op een genetisch gemanipuleerd virus, 'Chimera' genaamd. In minder dan één etmaal kan het een hele stad ombrengen. Om Ambrose te kortwieken doet Ethan een beroep op de ex van de misdadiger, Nyah Hall, een beeldschone dievegge...

Cijfer: 8.5
pi_65821175
Wanted
Leuke film, Angelina Jolie is al helemaal toppie

7/10
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:37:16 #138
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_65827454
Zack and Miri Make a Porno (Kevin Smith, 2008)

Leuke comedy van Kevin Smith. Een echte Smith-comedy vond ik het echter niet. Ik kreeg meer het idee naar een comedy uit de Apatow stal te kijken. Wellicht komt het door de aanwezigheid van Seth Rogen, maar waarschijnlijk ook door de voor Smith schunnige grappen. De referenties naar pop culture die vaak kenmerkend zijn voor Smith zitten er echter wel in. Ondanks de schunnighedden blijft de relatie tussen Banks en Rogen overtuigend en lekker zoet, zonder last van je tandglazuur te krijgen. ***½
pi_65828076
How to Lose Friends & Alienate People
Release Date:
13 November 2008 (Netherlands

IMDB rating: 7.0/10
Mijn rating: 6.5/10

Verhaal:
Simon Pegg valt op bij een feestje bij een amerikaans blad, wordt vervolgens meegetrokken in de omgeving waar hij altijd al had willen werken.

Comment
Typisch amerikaans uitgevoerd concept. Cliche verwachting blijkt toch niet de wens te zijn en leert deze wijze les door eigen fouten. Ik had eigenlijk veel meer een type zoals House verwacht, dus cynisch, sarcastisch, scherp enz enz, maar Simon speelt eigenlijk een mislukkeling die gewoon geluk heeft.
Vond Kirsten Dunst voor de verandering eens niet hinderlijk, hoewel ik wel kan begrijpen als mensen deze film kijken dit toch wel vinden. Megan Fox en Gillian Anderson zitten prima in hun rol. Jeff Bridges is goed gecast, maar had wat pittigere dialogen mogen krijgen. Ik blijf toch fan van hem.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 14:54:57 #140
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65828811
Recent (weer) gezien:

Into the wild. Blijft een pareltje, dus een 8,5 (ook vanwege de muziek)
Il y a longtemps que je t'aime. Idem dito, dus een 8
The curious case of Benjamin Button. Prima film, maar niet eentje die ik me heel lang zal heugen. 7,8
Revolutionary Road. Zie commentaar hierboven. 7,5
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 7 februari 2009 @ 15:55:49 #141
97111 ukga
Siewosie baas
pi_65829797
Footbal Factory.

leuke film over hooligans

8.0
pi_65830868
The girl next door [2007]
Nee niet de film met Elisha Cuthbert.

Een verschrikkelijk meeslepend en zielig verhaal, ik had bijna tranen in mijn ogen op het einde, zo zielig is deze film (en dat heb ik niet snel).
Achteraf had ik deze film liever niet gekeken omdat deze zo fucking zielig is en je getraumatiseerd achterlaat.. meest zielige film die ik ooit gezien heb...
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:04:48 #143
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65830915
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:03 schreef Kerol het volgende:

Een verschrikkelijk meeslepend en zielig verhaal, ik had bijna tranen in mijn ogen op het einde, zo zielig is deze film (en dat heb ik niet snel).
Achteraf had ik deze film liever niet gekeken omdat deze zo fucking zielig is en je getraumatiseerd achterlaat.. meest zielige film die ik ooit gezien heb...
Ik vond hem afschuwelijk. Echt zo'n film die je wilt vergeten, maar niet kunt vergeten .
Niet meer actief op Fok!
pi_65831167
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:04 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik vond hem afschuwelijk. Echt zo'n film die je wilt vergeten, maar niet kunt vergeten .
Ik wou die moeder wel verrot slaan, wat een afschuwelijk mens
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_65831169
The Uninvited

Geweldige, verassende film.

Anna Rydell returns home to her sister (and best friend) Alex after a stint in a mental hospital, though her recovery is jeopardized thanks to her cruel stepmother, aloof father, and the presence of a ghost in their home.

The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 18:10:08 #146
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65832174
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:03 schreef Kerol het volgende:

En dan te bedenken dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.
Ik vond het ook de zwaarste film die ik ooit heb gezien en ik vraag me eigenlijk af waarom iemand de drang voelt om een film als deze te maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Likens

De moeder heeft levenslang gekregen in 1966, maar is in 1985 weer vrijgelaten. Alsof er gerechtigheid bestaat is ze 5 jaar later gestorven aan longkanker. De straf van alle andere daders was belachelijk laag.
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 19:14:16 #147
9859 crew  Karina
Woman
pi_65833058
XIII The Conspiracy
Eigenlijk geen film, maar een miniserie.

De (vrouwelijke) president wordt vermoord. De "dader" ontsnapt en komt terecht bij een bejaard echtpaar, hij is zijn geheugen kwijt en weet niet meer wie hij is. De CIA komt hem op het spoor, het echtpaar wordt vermoord en hij gaat er vandoor en probeert zijn identiteit te achterhalen.

Doordat hij een geheugenkaartje probeert te lezen komt zijn opdrachtgever (een generaal) achter zijn verblijfplaats. Langzaamaan komt hij erachter dat hij niet de moordenaar is, maar in zijn plaats is gezet door de generaal, om erachter te komen waarom en door wie de president is vermoord. Hij heeft zelfs plastische chirurgie ondergaan om op de werkelijke dader te lijken.

Samen met de generaal en een agente komt hij achter een samenzwering, die tot diep in de regering gaat.

OK, hele stukken van het verhaal zijn gejat van Jason Bourne en hier en daar lijkt het ook verdacht veel op 24. Maar toch vond ik het best wel spannend eigenlijk. Op het eind is er nog een grote plotwending (die ik eigenlijk al zag aankomen), dus waarschijnlijk komt er nog een deel.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_65835068
Taken Pierre Morel, 2008
Vermakelijke aktiefilm in de stijl van Death Wish. Liam Neeson is sterk als op wraak beluste vader die zijn dochter uit de handen van vrouwenhandelaren wil redden. Verhaal mag geen naam hebben, maar dat maakt in dit geval niet veel uit. De regie is prima en de aktie wordt goed in beeld gebracht, het acteerwerk viel me ook lang niet tegen. Film is voorbij voordat je het door hebt. 7.2
pi_65835301
Taken vond ik ook een goede actiefilm! Kijkt lekker weg en Liam Neeson zet een sterke rol neer (7.5)
Gisteren Planet Terror gezien en vond hem behoorlijk bizar (6.7)
  zaterdag 7 februari 2009 @ 22:08:03 #150
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_65836217

The Fall
Plot: "In a hospital on the outskirts of 1920s Los Angeles, an injured stuntman begins to tell a fellow patient, a little girl with a broken arm, a fantastical story about 5 mythical heroes. Thanks to his fractured state of mind and her vivid imagination, the line between fiction and reality starts to blur as the tale advances."

Indrukwekkende film met veel 'surrealistische beelden' uit het wonderschone India; goed camerawerk ook. Overigens wederom een film opgenomen in India die ik kijk, zo net na Slumdog Millionaire. Erg aansprekend aangezien ik op een groot aantal plaatsen zelf ook ben geweest. Acteerwerk van de hoofdrolspeelster van 5 jaar is goed en aandoenlijk. Verhaallijn is prima en zeker geen 'hollywood-style'. Topper voor mij van de laatste tijd.

IMDB: 8,0
Zelf: 8,4

Th10 Items or Less
Plot: " An actor (Freeman) prepping for an upcoming role meets a quirky grocery clerk (Vega), and the pair hit the road to show one another their respective worlds. "

Een van mijn favo acteurs is Morgan Freeman en daarnaast hou ik erg van "Feel Good"-movies, oftewel van die films waar eigenlijk weinig bijzonders gebeurt, maar die mensen gewoon neerzet zoals ze zijn en alles niet zo gecompliceerd maakt (in de stijl van Bella of Garden State), dus daarom deze film voor de tweede keer gezien. En wederom supervermakelijk. Paz Vega mag er natuurlijk ook zijn! Gewoon brilliant acteerwerk van Freeman wederom.

IMDB: 6,8
Zelf: 8,2

[ Bericht 16% gewijzigd door SnuggLe op 07-02-2009 22:20:02 ]
pi_65836546
The Fall lijkt mij ook wel interessant. Ga hem proberen dit weekend nog te bekijken... Veelbelovend.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_65837370
Zojuist The Fountain gezien, met R. Weisz en H. Jackman in de hoofdrollen. Intrigerende film; had erg fout uit kunnen vallen, maar wist ondanks bizar verhaal toch enorm te boeien...
  zondag 8 februari 2009 @ 00:20:13 #153
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_65839158

Het verhaal van het verhaal lijkt bijna precies op die van Road trip. Als ian een leuk meisje ontdekt via de chat moet hij haar natuurlijk gaan opzoeken,samen met ze vrienden gaat hij op pad. Acteurs als Seth Green en James Marsden komen het leukste in de film en stelen ook dan de show. Sex Drive een geslaagde komedie met een leuke cast

imd cijfer 7.1
mijn cijfer 8

[ Bericht 0% gewijzigd door dvdfreak op 08-02-2009 01:35:06 ]
pi_65839554
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:46 schreef Dethroned het volgende:

[..]

Gisteren gekeken. Vond het een prima film. Genoeg actie, vaart en redelijk prima in elkaar gezet.
Geef het een 7.8 omdat het verhaal niet heeeeeel erg origineel is.

Daarnaast heb ik nog gekeken naar

Alien Raiders

Verhaal: Een of ander alien achtig iets infecteert mensen, kennelijk is daar een klein team van mensen achter gekomen en gaan op jacht in een-of-ander supermarkt waar het natuurlijk niet soepeltjes loopt.

Film wordt vergeleken met The Thing, The Mist en Splinter. Alleen die laatste heb ik niet gezien, maar net gedownload dus zie vanzelf of het klopt. Carlos Bernard van 24 speelt erin.

Oordeel:8. Veel spanning, goed uitgewerkt, sfeer netjes. Tis low budget, maar geen last ervan.
In navolging van Alien Raders heb ik me laten overhalen om de vergelijking eens aan te gaan met de door het imdb-board veel genoemde splinter

Splinter
IMDB-rating 6.4
Mijn rating: 4

Verhaal
Door omstandigheden komen 4 mensen in contact met een organisme dat er kennelijk op uit is om zich te voeden op het menselijk lichaam.... ofzo

Oordeel
In vergelijking tot Alien Raiders vind ik het eigenlijk een totaal andere film, heel andere sfeer. Eigenlijk minder spanning, meer "gore" en eigenlijk niet intressant.
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:10 schreef scanman01 het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.
Ik vond het ook de zwaarste film die ik ooit heb gezien en ik vraag me eigenlijk af waarom iemand de drang voelt om een film als deze te maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Likens

De moeder heeft levenslang gekregen in 1966, maar is in 1985 weer vrijgelaten. Alsof er gerechtigheid bestaat is ze 5 jaar later gestorven aan longkanker. De straf van alle andere daders was belachelijk laag.
Heb je ook An American Crime gezien ? Beide films over hetzelfde onderwerp, echter een meer gebaseerd op een boek nav bovenstaande wiki info en de ander meer naar aanleiding van de rechtzaak en info uit (politie)onderzoek.
Deze film heb ik wel gezien en vond het een hele goede film. Vooral Ellen Page deed het geweldig. Daarnaast is het een plaatje om naar te kijken.

zondag 8 februari 2009 @ 01:40:24 #155
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65840795
quote:
Op zondag 8 februari 2009 00:35 schreef Dethroned het volgende:
Heb je ook An American Crime gezien ? Beide films over hetzelfde onderwerp, echter een meer gebaseerd op een boek nav bovenstaande wiki info en de ander meer naar aanleiding van de rechtzaak en info uit (politie)onderzoek.
Deze film heb ik wel gezien en vond het een hele goede film. Vooral Ellen Page deed het geweldig. Daarnaast is het een plaatje om naar te kijken.
Ik vind Ellen Page geweldig, maar kon 'The girl next door' al niet aanzien, dus ik heb 'American crime' helemaal overgeslagen. Ik vind het verhaal eigenlijk te huiveringwekkend om te kunnen kijken. Zoals ik al eerder zei begrijp ik eigenlijk niet hoe en waarom je zoiets kunt of wilt verfilmen. Het verhaal is bekend, daar heb je niet ook nog eens beelden voor nodig volgens mij.
Waarom ik dan wel die eerste verfilming (deels) heb gekeken? Geen idee. Had ik het maar niet gedaan.
  zondag 8 februari 2009 @ 01:44:03 #156
16701 scanman01
Today's a good day
pi_65840855

Rachel getting married (2008)
Anne Hathaway in wel een hele zware rol als (ex)junkie die net uit een afkick kliniek komt om op de bruiloft van haar zus te kunnen zijn. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat er in het verleden het een en ander is gebeurd waardoor de familie nooit meer dezelfde zal zijn.
De film duurde me eigenlijk wat te lang, met te veel scenes die te lang werden uitgerekt. Maar als je in de mood bent voor een behoolijk zwaar drama dan is dit misschien wel een aanrader. Regisseur is Jonathan Demme.
Cijfer: 6.5
  zondag 8 februari 2009 @ 14:20:05 #157
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_65847331
Be Kind Rewind

Grappig stel, die Mos Def en Jack Black. Het had wat nutteloze gedeeltes, maar de stukken waarbij films opnieuw opgenomen worden, waren een feestje om naar te kijken. De creativiteit van Gondry blijft ongekend groot. Aangenaam filmpje . Cijfer: 7

Prachtige productie met een origineel concept, daar moet deze film het vooral van hebben. In de kritiek dat het niet diepgaand is, kan ik me wel vinden. Daar had inderdaad meer aan gedaan kunnen worden. Desalniettemin aangename film, die voor de ruim 2,5 uur lange speelduur me niet wist te vervelen. Cijfer: 8

[Rec]

Jaja, ik houd wel van dat handeldcamera-genre. Cloverfield was dan wel iets beter, maar deze goed uitgevoerde horror mag er ook zijn. Lekkere beklemmende en angstaanjagende sfeer . Cijfer: 8
pi_65847851
Nick and Norah's Infinite Playlist Peter Sollett, 2008
Leuk filmpje met een prima soundtrack, heel speciaal is het allemaal niet maar wel vermakelijk. De humor is subtiel en de relatie tussen de twee hoofdrolspelers komt goed over, verder ook een goede uitwerking van de bijrollen.Een leuk muzikaal nachtje uit in New York. 7.5

The Wackness Jonathan Levine, 2008
Aardige film, maar het had allemaal een stuk beter kunnen zijn (dan bedoel ik met name het eerste deel). Kingsley is goed, maar toch blijft het allemaal een beetje oppervlakkig. Het laatste deel is een stuk beter en niet geheel volgens de Hollywood standaard, wat de film zeker ten goede komt. Prima soundtrack. 7.0
  zondag 8 februari 2009 @ 14:48:16 #159
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_65848457
The Boy in The Striped Pyjamas

Over Bruno, een menneke dat tijdens WW II mee moet verhuizen met zijn vader, die een concentratiekamp leidt. De scheidslijn die volwassenen trekken tussen goed en kwaad deert Bruno niet, en hij sluit vriendschap met een kampbewoner. Dat gaat niet altijd goed...

Ik vind persoonlijk het boek aangrijpender. Dat sleept je mee in het verhaal en weet een sfeer te schetsen door het boek heen. De film kan dat helaas net niet waar maken. Pas in het laatste kwartier word je meegezogen in Bruno's wereld, en dan zie je ook hoe het afloopt. Dat maakt de film absoluut nog de moeite waard, maar ik had liever het eerste uur wat meeslepender gezien.

Een 7,5.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_65849994
Snow Cake

Indrukwekkende film. Het onderwerp leent zich perfect voor een zoetsappig drama, maar de film weet de meeste valkuilen te omzeilen. Ik ben een grote fan van Alan Rickman, dus daar doet de film al een hoop goed. De rol van Sigourney Weaver beviel me minder goed, ik vond haar gewoon niet geloofwaardig en dat stoort wel.
Gelukkig nekt het de film als geheel verder niet. Mooi, intiem verhaal, goed verteld, mooi gefilmd en met een mooie rol van Rickman.

IMDb score: 7.6/10

Vrijdagavond voor de 2e keer in de bioscoop gezien en vond hem, voor zover mogelijk, nog mooier dan voorheen. Ongelofelijk indrukwekkend.

IMDb score: 8.4/10
Mijn score: 9.5/10

Outlander

Dat een film maar geen echte release kan vinden is nooit een goed teken en al kijkende wordt ook wel een beetje duidelijk waarom. Outlander is ongelofelijk ‘B’. Het verhaal alleen al doet je gek opkijken, maar grappig genoeg was de uitwerking van het geheel toch een stuk beter dan ik had durven dromen. In het begin is het allemaal nog even slikken, maar geef de film even tijd om een beetje op te bouwen en je kijkt hem gegarandeerd af. Outlander is voortreffelijk fout, maar toch bijzonder vermakelijk.

IMDb score: 6.7/10

City of Ember

Ik was erg benieuwd naar deze film. De trailers zagen er spannend uit en ik vond het verhaal voor een jongerenfilm erg interessant klinken. De film gaat over een stad onder de aarde die mensen beschermt voor de buitenwereld. Het speelt zich af in de toekomst, de aarde is stuk, dus besluit men om deze stad 200 jaar lang in stand te houden, zodat de aarde zich een beetje kan rehabiliteren.
Helaas raakt na ongeveer 150 jaar alle kennis van de buitenwereld verloren en staat men er niet bij stil wat er buiten aan de hand zou zijn. Tot ons hoofdpersonage een geheimzinnige doos vindt die van haar over-overgrootvader was.
Voor zover het verhaal. Natuurlijk komt het er op neer dat ze gaan proberen te ontsnappen uit de stad en de buitenwereld te bereiken en de film omspant hierbij de weg naar dit doel. Hoewel ik het verhaal erg mooi vind, is de uitwerking helaas niet helemaal goed. Alles ziet er geweldig uit en het verveelt nooit, maar het script mist toch een beetje richting. Erg vaak had ik het idee dat ze losse flarden ideeën hadden en die een beetje achter elkaar gepuzzeld hebben. De film pakt de rode draad gelukkig snel genoeg weer op en biedt een bevredigend einde.
De film is erg sterk in zijn idee, de visuele aspecten en het gewoon leuke verhaal. Helaas niet geweldig uitgewerkt, maar toch spannend en mooi gemaakt. Stiekem hoop ik nu dat iemand het idee oppikt en er een epische, spectaculaire sciencefiction met een zwaardere toon van maakt.

IMDb score: 6.5/10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')