1.
The Wrestler (Darren Aronofsky, 2008)Een trefzekere karakterschets vraagt om nuances en die vind je in de marges. Overdaad schaadt en geschreeuw en gejank is niet nodig om te schitteren. Bijzonder mooie film.
9,02.
The Assassination of Jesse James (Andrew Dominik, 2007)Voor de tweede keer gekeken en nog meer van genoten dan de eerste keer. De beelden, muziek(!), acteurs en setting zijn gewoon allemaal erg goed. Ben benieuwd naar Dominik's
volgende project.
9,03.
Gomorra (Matteo Garrone, 2008)Ontnuchterend en realistisch verhaal over de Camorra. Acteerwerk en beelden zijn niet minder dan fantastisch en de (voor het genre) frisse aanpak miste bij mij zijn effect niet. Respect voor het lef dat de makers hadden om deze film zo te maken.
9,04.
Le Graine et le Mulet (Abdel Kechiche, 2007)Net als Gomorra een ontzettend realistische film met geweldig acteerwerk. Ondanks de mooie climax was de emotionele uitbarsting van de Russische vrouw toch wel het hoogtepunt.
8,55.
The Curious Case of Benjamin Button (David Fincher, 2008) Ook TCOBB vond ik een relatief nuchtere film. Grootste thema's en een fantasievolle plot, oké. Maar het grote sentiment werd mijn inziens ontweken, iets dat de film zeker ten goede kwam. Pitt en Blanchett zijn beiden sterk, al vraag ik me af wat Taraji P. Henson met die nominatie doet.
8,06.
Boy A (John Crowley, 2007Indrukwekkende film met sterk acteerwerk van vooral Peter Mullan en Andrew Garfield. De scène op de pier wist me vooral te raken.
8,07.
Bikur ha-Tizmoret (The Band's Visit) (Eran Kolirin, 2007)Ik ben gewoon ultiem gevoelig voor van die droogkomische films waarin mensen even in een vreemd land of milieu staan, waar ze achter de cultuurbarrière gelijkenissen ontdekken en waar ze ontdekken dat de mensen er toch eigenlijk reuze sympathiek zijn. Filmisch wellicht een weinig speciale film, maar de charmes wisten me wel te raken.
8,08.
Persepolis (Vincent Paronnaud & Marjane Satrapi, 2007)Mooie animatiefilm met een verhaal dat ook wel eens onder de aandacht mag komen hier. Helaas heb ik de Engelstalige versie gekeken omdat de originele niet eens op de dvd stond. Nogal raar.
9.
The Last Boy Scout (Tony Scott, 1991)Een nonchalante Bruce Willis, die tussen ultiem coole one-liners mensen in elkaar schopt en lak heeft aan alles is gewoon vet. Hier kon ik dus wel van genieten.
7,510.
The Visitor (Thomas McCarthy, 2007)Mooie film, met prima acteerwerk en bovendien sympathieke en warme karakters. De droge humor hier en daar was prima. Enig minpuntje is dat ik achteraf het gevoel had dat er iets aan ontbrak, al zou ik niet weten wat.
7,5[ Bericht 99% gewijzigd door Doff op 03-02-2009 19:10:48 ]