Het verbaast me dat het ze gelukt is, al ging het idd wel vrij hard met de handtekeningen..quote:Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod
Uitgegeven: 8 januari 2009 21:42
Laatst gewijzigd: 8 januari 2009 21:46
ROTTERDAM/DEN HAAG - De Tweede Kamer moet zich buigen over de vraag of ze een verbod wil op consumentenvuurwerk. Het eerste digitale burgerinitiatief heeft donderdag de benodigde 40.000 handtekeningen binnen.
http://www.nu.nl/algemeen(...)-vuurwerkverbod.html voor de rest
Die show kun je vanuit het balkon of de achtertuin ook wel zien. Alsof het nu allemaal zo geweldig is wat je ziet.quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:49 schreef MikeyMo het volgende:
Misschien onderteken ik dat ding ook nog wel. Ik hink op 2 gedachten; enerzijds was ik als 10-jarig jochie ook helemaal wild van vuurwerk en vraag ik me af hoe oudjaarsavond er uit gaat zien zonder. Je krijgt dan vuurwerkshows, maar moet iedereen dan vanaf nu het huis uit om naar zo'n show te gaan?
Anderzijds, geeft het veel overlast (brievenbussen moeten beveiligd worden, dieren raken in de stress) en is het eigenlijk nutteloos. Ik koop dan ook zelf al vele jaren geen vuurwerk meer.
moeilijk moeilijk
Knap van je dat je voor iedereen kunt bepalen of ze ergens hinder van ondervinden of niet. Weet je wat pas echt nare mensen zijn? De sukkels die van hun pauperloontje vuurwerk kopen en daarmee andere mensen lastigvallen en hun spullen opblazen....quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er zijn dus minstens 40000 hele nare mensen in dit land. Mensen die plezier van anderen willen verbieden omdat zij zich er aan ergeren, zelfs als zij persoonlijk er persoonlijk geen hinder van ondervinden.Gelukkig is de kans klein dat dit voorstel een meerderheid haalt in de kamer, immers, als er draagvlak voor was was het dit jaar al behandeld en verboden.
De redenatie is vrij eenvoudig hoor. Vuurwerk op zich zorgt niet voor overlast, het knalt en geeft misschien wat kleurrijke effecten, echter, het is maar één keer per jaar dus zou iemand die geen naar mens is de afweging moeten maken dat hij ergernis inslikt en het niet betiteld als overlast. Ik maak vaak genoeg zaken mee waar ik mij aan erger, maar goed als het niet te gek wordt dan accepteer je dat gewoon, als niet naar mens zijnde.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:39 schreef Halcon het volgende:
Knap van je dat je voor iedereen kunt bepalen of ze ergens hinder van ondervinden of niet.
Daar ben ik het geheel mee eens, maar je maakt een zeer belangrijke toevoeging; "daarmee andere mensen lastigvallen en hun spullen opblazen...". En dat is een hele belangrijke nuancering want het geeft aan waarom lang niet al het vuurwerk overlast veroorzaakt. Vuurwerk is niet de determinant van overlast maar het gedrag van een bepaald groep mensen. Als je dus zuiver in je redenatie bent dan ontwikkel je beleid dat zich specifiek op die groep richt en niet op alle mensen die plezier beleven aan vuurwerk.quote:De sukkels die van hun pauperloontje vuurwerk kopen en daarmee andere mensen lastigvallen en hun spullen opblazen...
De mogelijkheden zijn onbeperkt in een democratie, zware tijden dus voor de mens die plezier in het leven heeft en daarom een ergernis op zijn tijd kan accepteren in de zelfreflecterende wetenschap dat hij/zij zeer waarschijnlijk ook wel eens een ergernis veroorzaakt bij iemand anders. Een sterke overheid leidt op termijn tot slavernij.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:48 schreef Druuna het volgende:
Het ene na het andere verbod, wat gaat volgen?
Er is vrijwel niets wat op zich voor overlast zorgt. Het zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan. Als ik in de polder of thuis een sigaret opsteek heeft niemand er last van, als ik met 200 km per uur over een lege weg scheur heeft ook niemand er last van, als ik op een landweggetje wat vreugdeschoten afvuur heeft ook niemand er last van. Het probleem is dat een groep mensen niet om kan gaan met bepalade zaken. Als de overlast dan te erg wordt, dan komt er een aanpak om het probleem de kop in te drukken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De redenatie is vrij eenvoudig hoor. Vuurwerk op zich zorgt niet voor overlast, het knalt en geeft misschien wat kleurrijke effecten, echter, het is maar één keer per jaar dus zou iemand die geen naar mens is de afweging moeten maken dat hij ergernis inslikt en het niet betiteld als overlast. Ik maak vaak genoeg zaken mee waar ik mij aan erger, maar goed als het niet te gek wordt dan accepteer je dat gewoon, als niet naar mens zijnde.
[..]
Daar ben ik het geheel mee eens, maar je maakt een zeer belangrijke toevoeging; "daarmee andere mensen lastigvallen en hun spullen opblazen...". En dat is een hele belangrijke nuancering want het geeft aan waarom lang niet al het vuurwerk overlast veroorzaakt. Vuurwerk is niet de determinant van overlast maar het gedrag van een bepaald groep mensen. Als je dus zuiver in je redenatie bent dan ontwikkel je beleid dat zich specifiek op die groep richt en niet op alle mensen die plezier beleven aan vuurwerk.
Alle respect voor je mening, maar ik vind het niet zo fijn dat je me een linkse eikel noemt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:52 schreef __Saviour__ het volgende:
Dit is wel het toppunt van Nederlandse zieligheid. Een stelletje linkse eikels dat het volk dat ene avondje knallen per jaar wil ontnemen en dan nog eens 40.000 eikels ook die het ondertekenen. Vast allemaal ouderen en kluizenaars. Absurd eigenlijk dat slechts 40.000 handtekeningen genoeg zijn om zoiets op de agenda te krijgen. Maar daar dan 400.000 zou ik zegen, als je dat bereikt is het wellicht pas interessant te noemen.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan verboden. Het is alsof je met een voorhamer een zwerm vliegen dood wil slaan in een kast met porselein. Je kunt dan al het porselein weg halen maar je kunt ook gewoon de stofzuiger pakken en de overlast zo aanpakken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:07 schreef Halcon het volgende:
Er is vrijwel niets wat op zich voor overlast zorgt.
Waarom dan niet specifiek die groep aanpakken vraag ik mij af. Dan kunnen liefhebbers hun hobby uitoefenen en zijn we hopelijk voor een deel af van overlast door onverantwoord gebruik van vuurwerk. Dat is toch een situatie die ook jij als meest gunstig moet betitelen, streef dan ook naar die situatie!quote:Het probleem is dat een groep mensen niet om kan gaan met bepalade zaken. Als de overlast dan te erg wordt, dan komt er een aanpak om het probleem de kop in te drukken.
Ja, en ik denk ook dat er veel recidivisten zijn. Dat zie je bij heel veel criminaliteit. Daarom kun je ook veel meer bereiken door gericht beleid te maken op die groep mensen. Zorg bijvoorbeeld voor de mogelijkheid dat een rechter als straf kan geven dat men zich aankomende jaarwisseling moet melden op het politiebureau. Ik noem maar wat, een deskundige kan hier vast een betere invulling aan geven. Het strafrecht is niet zomaar bedacht dus maak er dan ook gebruik van.quote:Elk jaar weer worden er zaken opgeblazen, worden mensen de stuipen op het lijf gejaagd, verliezen er weer wat mensen ledematen, "vergeten" mensen weer de rotzooi van hun avondje plezier op te ruimen, etc...
Dat is een heel andere discussie denk ik, ik snap volstrekt niet waarom dat in een discussie over overlast door vuurwerk wordt betrokken. Je ziet het wel meer mensen doen. Gemeentelijk vuurwerk kan een free-rider probleem afdekken maar dat is heel andere materie.quote:Daarnaast vind ik het particuliere vuurwerk over het algemeen van belabberde kwaliteit. Vandaar ook dat ik voor het gemeentelijk afsteken van professioneel vuurwerk ben.
Ik zou het tegenwoordig iets genuanceerder brengen, maar ik onderschrijf het wel.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:24 schreef Salvad0R het volgende:
iedereen die zijn stem heeft gegeven maar als klein kind ook buiten speelde met vuurwerk met oud en nieuw mag wat mij betreft de kogel.
zelfingenomen achterlijk kutvolk.
De mensen ruimen het niet zelf op en nu in de straat ligt er nog steeds zooi. Gemeente moet extra werk eraan besteden om het allemaal op te ruimen. Straat vol rook is niet maar een half uurtje. Dat is afhankelijk van het weer. Paar jaar terug bleef de vuurwerk rook gewoon een paar dagen hangen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooh ja, pedofilie en vuurwerk afsteken zijn bijna hetzelfde. De hele straat vol met rook? Dat ene half uurtje na middernacht, poeh poeh wat erg. Straten vervuilen? Veel mensen ruimen het zelf op en anders doet de gemeente het. Maar zoals ik al aangaf, ik ga niet in op allerlei inhoudelijke tegenargumenten. Puur omdat ik deze discussie gewoon zinloos vind. Alles moet verboden worden. En kom niet aan met vergelijkingen over volwassen mannen die kleine kinderen aanranden, want dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op.
En als iemand zn neus vol wil proppen met coke moet ie dat zelf weten.
Hopelijk de uitzetting van 2 GroenLinks gastenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:48 schreef Druuna het volgende:
Het ene na het andere verbod,
wat gaat volgen?
Dus mensen moeten de rest van hun leven dezelfde mening over iets hebben. Als je als klein kind het leuk vond om met rotjes te gooien, moet je het 30 jaar later ook accepteren dat oud en nieuw door veel mensen wordt misbruikt om herrie te schoppen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:24 schreef Salvad0R het volgende:
iedereen die zijn stem heeft gegeven maar als klein kind ook buiten speelde met vuurwerk met oud en nieuw mag wat mij betreft de kogel.
Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 49% van de Nederlanders voorstander was van dit plan. Dus ook die 400.000 zal wel haalbaar zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:52 schreef __Saviour__ het volgende:
Dit is wel het toppunt van Nederlandse zieligheid. Een stelletje linkse eikels dat het volk dat ene avondje knallen per jaar wil ontnemen en dan nog eens 40.000 eikels ook die het ondertekenen. Vast allemaal ouderen en kluizenaars. Absurd eigenlijk dat slechts 40.000 handtekeningen genoeg zijn om zoiets op de agenda te krijgen. Maak daar dan 400.000 zou ik zeggen, als je dat bereikt is het wellicht pas interessant te noemen.
Ongetwijfeld, vermoedelijk moet je er in de toekomst ook voor gaan betalen, of voor de commercie erom heen die vijf euro voor een broodje rookworst, 3 euro voor een biertje gaat rekenen als je staat te kijken etc etc.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:01 schreef hersenchirurg het volgende:
vervuilen professionele vuurwerkshows niet ofzo?
Boehoeoe.... Wat een gejank.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:39 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, vermoedelijk moet je er in de toekomst ook voor gaan betalen, of voor de commercie erom heen die vijf euro voor een broodje rookworst, 3 euro voor een biertje gaat rekenen als je staat te kijken etc etc.
Zoals ik zei over tien jaar is december de saaiste maand van het jaar, weg Sinterklaas, weg Kerst en weg vuurwerk...Betutteling
Sommige dingen, drugs en vuurwerk, hoeven niet verboden te worden omdat sommige mensen er niet verantwoord mee om kunnen gaan. Die mensen elimineren zichzelf. Probleem lost zich vanzelf op.quote:Op donderdag 1 januari 2009 19:09 schreef Uro het volgende:
[..]
Dat je het geen goed idee vind is jouw persoonlijke mening. Maar sommige dingen moet nou eenmaal verboden worden omdat mensen er niet verantwoord mee om kunnen gaan.
Als het probleem zichzelf op zou lossen, was een voorstel als dit niet nodig. Er is al jarenland veel overlast en schade in de oud & nieuw nacht.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:52 schreef Keltie het volgende:
[..]
Sommige dingen, drugs en vuurwerk, hoeven niet verboden te worden omdat sommige mensen er niet verantwoord mee om kunnen gaan. Die mensen elimineren zichzelf. Probleem lost zich vanzelf op.
Mensen durven tegenwoordig zelf geen verantwoording meer te nemen en herroepen zich op nieuwe wetjes en dergelijke, slechte ontwikkeling.
Toch ben je het helaas, als jij je inlaat met extra overheidsbemoeienis.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Alle respect voor je mening, maar ik vind het niet zo fijn dat je me een linkse eikel noemt.
Oke het valt je dus zogenaamd op, maar wat zegt jou dat dan?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:05 schreef MikeyMo het volgende:
Wat me overigens wel opvalt dat als ik zie wie er vuurwerk kopen dat afgezien van kids, toch vrijwel altijd laagopgeleiden zijn die 100 euro's er aan uitgeven...
Het is nog veel belachelijker wat jij hier verkondigt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus mensen moeten de rest van hun leven dezelfde mening over iets hebben. Als je als klein kind het leuk vond om met rotjes te gooien, moet je het 30 jaar later ook accepteren dat oud en nieuw door veel mensen wordt misbruikt om herrie te schoppen.
Wat een belachelijke onzin.
Vertel me eens waar jij dat op baseert? Ben je een vuurwerkverkoper? Vraag je naar de opleiding? Zie je het aan hun gezicht?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:05 schreef MikeyMo het volgende:
Wat me overigens wel opvalt dat als ik zie wie er vuurwerk kopen dat afgezien van kids, toch vrijwel altijd laagopgeleiden zijn die 100 euro's er aan uitgeven...
ik kijk om me heen en zie wat voor types tot diep in de nacht staan te schieten, ik zie de figuren die op tv die lopen te pimpen met hun vuurwerk, ook nooit het meest hoogstaande wat er in Nederland rondlooptquote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Vertel me eens waar jij dat op baseert? Ben je een vuurwerkverkoper? Vraag je naar de opleiding? Zie je het aan hun gezicht?
Wanneer vind jij iemand laag opgeleid? Bedoel je dan gelijk: Laag opgeleid = dom?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik kijk om me heen en zie wat voor types tot diep in de nacht staan te schieten, ik zie de figuren die op tv die lopen te pimpen met hun vuurwerk, ook nooit het meest hoogstaande wat er in Nederland rondloopt
In mijn vriendenkring ook, diegene die helemaal lijp zijn van vuurwerk hebben baantjes als stratenmaker, soldaat bij de landmacht etc...
Maar goed, ik krijg dat idee aan wat ik om me heen zie... geen idee of er ooit een onderzoek naar is gedaan
Mooie traditie is dat, hier ook in de buurtquote:Op zondag 4 januari 2009 16:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Net als in Veen waar jongeren autowrakken in de fik wilde steken
Gebeurt ook regelmatig buiten O&N om.quote:Diverse scholen in de fik gestoken, verwachte schade 5 miljoen euro.
Te wijten aan O&N?quote:In Wijchen is een brandbom bij de politie naar binnen gegooid.
volgens hem wel ja..quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:21 schreef Keltie het volgende:
[..]
Mooie traditie is dat, hier ook in de buurt
[..]
Gebeurt ook regelmatig buiten O&N om.
[..]
Te wijten aan O&N?
Ik heb nog nooit vuurwerk gekocht in mijn inmiddels ruim 34-jarige leven, en heb daarnaast ook een schurfthekel aan die bontkraagjes die van achter de vuilniscontainers lekker stoer van die babypijltjes af lopen te schieten op de galerij van een bejaardenflat, dus dan zou ik wel mogen tekenen toch?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:24 schreef Salvad0R het volgende:
Idem, maar als ik terugdenk en erachter kom hoe leuk ik het vond om met een astronaut een hondendrol te lanceren kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om dat ding te tekenen zodat Keltie Jr. dat niet magquote:Op donderdag 8 januari 2009 11:49 schreef MikeyMo het volgende:
Misschien onderteken ik dat ding ook nog wel. Ik hink op 2 gedachten; enerzijds was ik als 10-jarig jochie ook helemaal wild van vuurwerk en vraag ik me af hoe oudjaarsavond er uit gaat zien zonder. Je krijgt dan vuurwerkshows, maar moet iedereen dan vanaf nu het huis uit om naar zo'n show te gaan?
Anderzijds, geeft het veel overlast (brievenbussen moeten beveiligd worden, dieren raken in de stress) en is het eigenlijk nutteloos. Ik koop dan ook zelf al vele jaren geen vuurwerk meer.
moeilijk moeilijk
Ik ook niet. Iemand met "God bless America" in z'n sign is veel erger dan een linkse eikelquote:Op vrijdag 9 januari 2009 02:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Alle respect voor je mening, maar ik vind het niet zo fijn dat je me een linkse eikel noemt.
Yup, of een astronaut openmaken, dan kreeg je een vuurspuwerquote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:34 schreef Keltie het volgende:
[..]
Idem, maar als ik terugdenk en erachter kom hoe leuk ik het vond om met een astronaut een hondendrol te lanceren kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om dat ding te tekenen zodat Keltie Jr. dat niet mag
Zo lijkt het kabinet ook te denken, dus waarom wij niet?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:13 schreef MikeyMo het volgende:
Men niet weer een discussie in de trant van als A slecht is dan moet je ook B verbieden
Het is zo oeverloos allemaalquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:14 schreef Keltie het volgende:
[..]
Zo lijkt het kabinet ook te denken, dus waarom wij niet?
Zou ik kunnen voorstellen als er 7ton strijkers op vast gebonden zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:35 schreef Nielsch het volgende:
Hoor net van een collega dat z'n auto totaal vernield is tijdens oud en nieuw. Hij is nu vooral voor een verbod. Kan me dat ergens wel voorstellen. Tuurlijk, een kleine groep verpest het voor de rest, maar dat is meestal altijd zo. Ergens vind ik dat een steeds slapper excuus worden. Desalnietemin toch nog tegen een verbod, ondanks de voordelen.
Ik wilde aangeven dat deze zielige verbodsvoorstellen een beetje selectief zijn. Het pleidooi voor een vuurwerkverbod wordt ondersteund met een aantal argumenten. Maar waarom vuurwerk wel verbieden en auto's niet als je er dezelfde argumenten voor kunt aandragen? De vergelijking met particulier autobezit klopt helemaal, waar loopt die haaks dan?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
Nee, je kan best praten over het verbod, maar je kan wel vergelijkingen proberen te trekken maar die lopen allemaal wel ergens haaks. Vuurwerk is totaal iets anders dan vervoer dus een vergelijking zal nooit kloppen.
Daarnaast is het ook niet constructief; Als dit verboden wordt dan moet dat ook verboden worden? Waar wil je dan naar toe met je standpunt? Dat auto's daadwerkelijk verboden worden? Of wil je een calimero-standpunt uitdragen?
Ja maar meester, Karel schoot ook een propje toen u niet keek
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |