Je weet niet eens hoeveel hypotheek ze op dat huis hebben...quote:Op maandag 13 april 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
Ze krijgen uiteraard geen HRA in het buitenland. Dus betalen ze de volle mep. Dat zet wel wat druk op de ketel.
Het zou zo maar kunnen dat de mensen er van af willen. Wie weet heb je geluk.quote:Op maandag 13 april 2009 21:17 schreef rdkraker het volgende:
Graag jullie mening over deze:
Hebben een woning op t oog. Staat ca. 1,5 jaar te koop en ca. 3/4 jaar leeg. Heb via kennissen vernomen dat de mensen er echt vanaf moeten omdat ze geemigreerd zijn. Ook hebben we gehoord dat er amper kijkers, laat staan biedingen zijn.
Huis staat voor 350, is al twee keer verlaagd, van 389 naar 369 naar 350. Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd.
We willen beginnen met 290 te bieden, en 310 als eindbod. (= ca. 15 resp. 12% onder de vraagprijs)
Wat denken jullie... is dit haalbaar?
(gaan woensdag waarsch bieden... duimen jullie mee? )
3tom max bieden. Je kan beginnen op 290 als je dat voor jezelf prettiger vind, maar zoals ik al zei, je kan ook gewoon eenmalig 3ton bieden en zien wat ze er mee doen.quote:Op maandag 13 april 2009 22:43 schreef rdkraker het volgende:
klopt, inhoudelijk weten we helaas niet veel van de verkopers. Wat marktconform betreft; t gaat om een normale tussenwoning, bj 1970, woonopp 125m2, perceel 180m2. Er is onlangs een identieke hoekwoning verkocht, vp 360, betaald 310.
Van de broer van mijn zwager (is makelaar) weet ik dat de prijzen bij het kadaster altijd wat onduidelijk zijn. Als je een huis met bijv. inboedel verkoopt komt die prijs in het kadaster te staan, maar je kan dus niet zien wat de prijs voor het huis zelf is geweest (alleen de totaalprijs). De makelaars uit de regio hebben ook een eigen systeem vertelde hij waar het allemaal perfect instond (maar daar kan je dus niet bij als klant of als je niemand kent die makelaar is in de buurt waar je zoekt).quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:56 schreef rdkraker het volgende:
De vorige bewoner woonde er sinds 2001 en heeft ca 265k betaald (sms service kadaster).
Hoe groot is het (m2)?quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:41 schreef VinnieJones het volgende:
Vraagje.
Binnenkort ga ik een leuk appartement bezichtigen.
*Vraagprijs 187.000
*staat al ongeveer een half jaar in de verkoop
*Wel goed verzorgt, keuken vrij nieuw.
*Twee zelfde appartementen ook te koop ernaast, maar die zijn niet zo mooi van binnen (vraagprijs rond 175.00)
Wat is ongeveer een reeel bod, mocht het mij allemaal bevallen?
Mn dubieuze hypotheek adviseur had me wijsgemaakt dat ik gewoon minimaal 20k eronder zou moeten bieden wat voor huis dan ook
woonoppervlakte 115m2quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:00 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Hoe groot is het (m2)?
Hoeveel kamers?
Bouwjaar?
Plaats en wijk?
Windrichting van het balkon?
Die supermarkt is een voordeel qua boodschappen doen, maar een absoluut nadeel qua herrie.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:21 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
woonoppervlakte 115m2
4 kamers(3 slaapkamer)
Amersfoort
Windrichting balkon ?![]()
PS:
Appartement bestaat uit BG, 1e verdieping en 2e verdieping.
Het gaat nu om 2e verdieping, dus ook zolder.
EN op de begane grond heb je een supermarkt. Of dat voordelig / nadelig is weet ik nog niet.
Noord, oost, zuid, west etc.?quote:
Ik denk dat die prijs wel meevalt. Wij wonen nu zelf in een appartement van 85 m2 in Amersfoort. Wel in het centrum, 3 minuutjes lopen en je staat op de pleintjes en de winkelstraten. We hebben 2 slaapkamers, balkon op het oosten. Wij huren nu, maar het appartement gaat als wij weg zijn verkocht worden. Andere appartementen hier staan voor rond de ¤ 210.000,-- te koop. Appartementen zijn meer dan 20 jaar oud.quote:187.000 lijkt toch mij wel heel erg duur voor het appartement. Ik denk dat je voor die prijs ook appartementen van een later bouwjaar, en balkon op het zuiden (das duurder) kan krijgen. Voor zo'n appartement vind ik zelfs 170.000 nog vrij prijzig.
Edit: als ik wat rondkijk in Amersfoort zie ik dat de vraagprijzen over het algemeen behoorlijk hoog zijn.
Mijn gok, een of andere investeerder, die die dingen heeft gekocht in de jaren 70 of 80, nadert nu pensioenleeftijd (en weet dat de markt de komende 5 jaar zo goed als zeker niet meer zal stijgen) en wil cashen... je ziet dat wel vaker momenteel.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:37 schreef Serinde het volgende:
Ik zou me meteen afvragen waarom er drie naast elkaar te koop staan. Toeval
Het gaat iig om 2 woningen waar nu nog mensen in verblijven. En andere woning staat al paar maanden leeg. (is nu trouwens verkocht onder voorbehoud)quote:Op maandag 20 april 2009 10:32 schreef Emu het volgende:
[..]
Mijn gok, een of andere investeerder, die die dingen heeft gekocht in de jaren 70 of 80, nadert nu pensioenleeftijd (en weet dat de markt de komende 5 jaar zo goed als zeker niet meer zal stijgen) en wil cashen... je ziet dat wel vaker momenteel.
Of (persoonlijke ervaring..quote:Op maandag 20 april 2009 10:32 schreef Emu het volgende:
[..]
Mijn gok, een of andere investeerder, die die dingen heeft gekocht in de jaren 70 of 80, nadert nu pensioenleeftijd (en weet dat de markt de komende 5 jaar zo goed als zeker niet meer zal stijgen) en wil cashen... je ziet dat wel vaker momenteel.
Dat zou toch in mijn ogen eerder een voordeel zijn voor de huiseigenaar. Ze mogen pas slopen, als jij daarvoor toestemming geeft. En dan leg je de lat lekker hoog, om het maximale uit je huis te halen.quote:Op maandag 20 april 2009 15:27 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Of (persoonlijke ervaring..) er staat in het bestemmingsplan dat ze de buurt willen opknappen en die woningen staan op de nominatie om gesloopt te worden.
Nee hoor. De procedure gaat iets anders. De gemeente legt voorkeursrecht op je woning, in die tijd moet je de woning eerst aan de gemeente aanbieden als je hem wil verkopen. Is het bestemmingsplan definitief, dan gaat de gemeente in onderhandeling met je over de prijs. Mocht je er dan niet uitkomen, dan trekt de gemeente je voor de rechter voor een onteigeningsprocedure en dan moet je gaan werken met een advocaat, en taxateurs en moet je nog maar zien wat je ervoor krijgt.quote:Op maandag 20 april 2009 15:49 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
Dat zou toch in mijn ogen eerder een voordeel zijn voor de huiseigenaar. Ze mogen pas slopen, als jij daarvoor toestemming geeft. En dan leg je de lat lekker hoog, om het maximale uit je huis te halen.
Je kan even verder kijken, maar je kan toch ook gewoon een bod doen wat je redelijk lijkt? Misschien zit de eigenaar wel heel erg omhoog.quote:Op dinsdag 21 april 2009 00:09 schreef VinnieJones het volgende:
Ik heb trouwens gekeken. En in het echt viel het wat tegen, want op de foto's leek de woonkamer veeeul ruimer![]()
En er zit nog wel wat werk aan. En dat is de prijs toch best hoog.
Makelaar vroeg nog je mag een bod doen, maar ik dacht ik kijk nog wel even verder. Heb deze week nog 2 afspraken staan, dus bieden op een woning waar ik nog niet zeker van ben doe ik niet. Zou ik het wel doen, had ik minimaal 20% onder de verkoopprijs voor over
Zoiets drukt de prijs wel, maar je moet voor jezelf wel afvragen of je er dan nog wil wonen! Waarom kijk je niet in Duitsland, zoals zovelen in het oosten van Nederland. Daar heb je een twee keer zo mooi huis voor veel minder geld. Voor 2 ton koop je daar iets prachtigs.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:23 schreef Madelievje het volgende:
Hier nog iemand die wel wat advies kan gebruiken;
Vrijstaand huis in het oosten. Staat al 9 maanden te koop. eerst werd 3 ton gevraagd, nu 275.000. Ziet er goed uit, hoeft weinig aan te gebeuren, jaren 30 huis (150 m2). Staat wel aan hele drukke weg en er wordt nog in de omgeving ervoor en erachter gebouwd in de komende jaren. Wat is nu een goede prijs om te bieden? Wij willen eigenlijk maar 240.000 euro betalen, is dat reeel? Hij is in 2002 gekocht voor maar 190.000 euro. Makelaar doet trouwens erg dubieus over of de bewoners al een ander huis hebben gekocht of niet en verzweeg ook mooi dat er een gebouw tegenover het huis nog wordt geplaatst, waar nu bomen staan (was te verwachten natuurlijk). Zoiets drukt toch ook de prijs?
Gewoon een laag bod doen, wie weet heb je geluk?quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:35 schreef Madelievje het volgende:
Mwah, dan kunnen we niet meer fietsend naar het werk en vrienden. :-) Ik zou er alleen willen wonen als we een goede prijs kunnen krijgen. Gebouw staat nog wel een eindje van het huis af, dus voor ons niet te bezwaarlijk.
Doe een bod van 235k en zie hoe ze reageren. Veel kans dat die gewoon dubbele lasten hebben momenteel als de makelijk zo dubieus doet. Als ze niet met een tegenbod komen, jammer voor hen. Ik denk wel niet dat je dit kan kopen voor 240k, mss 245-250k hoger zou ik niet gaan in de huidige markt, kan je gewoon lekker verder zoeken, vergeet niet, wij zitten sinds enkele maanden een kopersmarkt, en dat blijft zo nog wel even.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:23 schreef Madelievje het volgende:
Vrijstaand huis in het oosten. Staat al 9 maanden te koop. eerst werd 3 ton gevraagd, nu 275.000. Ziet er goed uit, hoeft weinig aan te gebeuren, jaren 30 huis (150 m2). Staat wel aan hele drukke weg en er wordt nog in de omgeving ervoor en erachter gebouwd in de komende jaren. Wat is nu een goede prijs om te bieden? Wij willen eigenlijk maar 240.000 euro betalen, is dat reeel? Hij is in 2002 gekocht voor maar 190.000 euro. Makelaar doet trouwens erg dubieus over of de bewoners al een ander huis hebben gekocht of niet en verzweeg ook mooi dat er een gebouw tegenover het huis nog wordt geplaatst, waar nu bomen staan (was te verwachten natuurlijk). Zoiets drukt toch ook de prijs?
Ga er niet wonen. Lijkt me niks.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:23 schreef Madelievje het volgende:
bij mijn tante gaan ze ook bouwen, continue protest heeft ze aangetekend en het bouwbedrijf heeft haar nu 100.000 euro betaald zodat ze stopt met het blokkeren van de bouw en daarmee is ze akkoord. Damn, 100.000 euro, niet verkeerdquote:Op dinsdag 21 april 2009 17:57 schreef avonne het volgende:
[..]
Ga er niet wonen. Lijkt me niks.
edit: vooral bouwwerkzaamheden kunnen dus wel eens vele jaren gaan duren.
Hebben vorige week donderdag 290k geboden; vanochtend pas reactie terug van de makelaar. Taktiek...?quote:Op maandag 13 april 2009 21:17 schreef rdkraker het volgende:
Graag jullie mening over deze:
Hebben een woning op t oog. Staat ca. 1,5 jaar te koop en ca. 3/4 jaar leeg. Heb via kennissen vernomen dat de mensen er echt vanaf moeten omdat ze geemigreerd zijn. Ook hebben we gehoord dat er amper kijkers, laat staan biedingen zijn.
Huis staat voor 350, is al twee keer verlaagd, van 389 naar 369 naar 350. Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd.
We willen beginnen met 290 te bieden, en 310 als eindbod. (= ca. 15 resp. 12% onder de vraagprijs)
Wat denken jullie... is dit haalbaar?
(gaan woensdag waarsch bieden... duimen jullie mee? )
Nope... want ons eindbod is ook idd een eindbod. Geen tussenbod gedaan omdat ze zelf ook met een definitief?? eindbod kwamen Hebben aangegeven dat we niet meer kunnen en willen betalen gezien de staat van het huis. Makelaar gaf aan dat 'het weinig zin heeft' dit door te geven omdat het gat zo groot is. Kan ook weer tactiek zijn natuurlijk. Maar aan hen de keus, nog 15k zakken en direct hun huis kwijt of afwachten of ze binnen 2 jaar weer 2 biedingen krijgen.. huis wordt er niet duurder op natuurlijk als het leegstaat... :-)quote:Op woensdag 22 april 2009 11:51 schreef LXIV het volgende:
Lijkt me reeel. Maar waarom doe je geen tussenbod van 300K?
Als je de woning echt wil hebben op dit moment zou ik ook niet moeilijk doen over 10K meer of minder. Want dat is per maand welhaast niks extra.
Ik denk dat de verkoopprijs uitkomt op 317,5
Ik ben het even kwijt, zit nu 3 dagen in een hotel voor het werk en kan het ook niet opzoeken. Als ik het niet vergeet post ik het hier dit weekeinde.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:41 schreef avonne het volgende:
zo!
Hebben ze daar nog geld voor tegenwoordig? Kun je zeggen waar het is?
zo is dat.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:15 schreef rdkraker het volgende:
[..]
Nope... want ons eindbod is ook idd een eindbod. Geen tussenbod gedaan omdat ze zelf ook met een definitief?? eindbod kwamen Hebben aangegeven dat we niet meer kunnen en willen betalen gezien de staat van het huis. Makelaar gaf aan dat 'het weinig zin heeft' dit door te geven omdat het gat zo groot is. Kan ook weer tactiek zijn natuurlijk. Maar aan hen de keus, nog 15k zakken en direct hun huis kwijt of afwachten of ze binnen 2 jaar weer 2 biedingen krijgen.. huis wordt er niet duurder op natuurlijk als het leegstaat... :-)
Maar voor E11,50 wil het Kadaster je dat graag vertellen: http://kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/particulier/producten/product_hypothecair-uittreksel.html&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1quote:Op maandag 13 april 2009 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet niet eens hoeveel hypotheek ze op dat huis hebben...
Niet meer belangrijk :-Dquote:Op zaterdag 25 april 2009 07:37 schreef viccie het volgende:
[..]
Maar voor E11,50 wil het Kadaster je dat graag vertellen: http://kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/particulier/producten/product_hypothecair-uittreksel.html&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 25 april 2009 14:21 schreef rdkraker het volgende:
Niet meer belangrijk :-D
Check net even mn kantoormail adres (waar ik het oorspronkelijke bod op had bevestigd...
en ze gaan akkoord met ons bod van 307.500 !
Dus lichtelijk geschokt want niet meer verwacht, maar wel helemaal heppie de peppie ;-)
Gefeliciteerd! Knappe onderhandeling gevoerd. Had niet verwacht dat je er zoveel af zou krijgen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:21 schreef rdkraker het volgende:
[..]
Niet meer belangrijk :-D
Check net even mn kantoormail adres (waar ik het oorspronkelijke bod op had bevestigd...
en ze gaan akkoord met ons bod van 307.500 !
Dus lichtelijk geschokt want niet meer verwacht, maar wel helemaal heppie de peppie ;-)
quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:31 schreef GodsSon het volgende:
Voor de ervaringsdeskundige, een nieuwbouw appartement, moet nog aan de bouw begonnen worden, prijs is 195k v.o.n. is het mogelijk om daar wat af te krijgen?
Dat is per projectontwikkelaar verschillend.quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:31 schreef GodsSon het volgende:
Voor de ervaringsdeskundige, een nieuwbouw appartement, moet nog aan de bouw begonnen worden, prijs is 195k v.o.n. is het mogelijk om daar wat af te krijgen?
Thanks!quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:15 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Dat is per projectontwikkelaar verschillend.
Ik heb een huis in aanbouw en van het project waar dat onder valt staan nog een stuk of 14 van de 55 woningen te koop. Ik sprak laatst met de bouwer en legde hem deze vraag voor, omdat ik natuurlijk niet zit te wachten op een 'papieren' waardedaling na oplevering. Zij gaan niet zakken met de prijzen, maar waarschijnlijk worden de huizen uitgekleed opgeleverd, om de prijs scherper te kunnen stellen.
Er zijn projectontwikkelaars die wel met hun prijzen zakken, dus je kan het altijd proberen.
lijkt me wel erg laag, maar niet geschoten is altijd mis. als het afbetaald is kan het ook zijn dat ze niet zoveel haast met de verkoop hebben. Maar als je er zoveel aan zou moeten verbouwen dan heb je nog heel wat meer geld nodig dan je kan lenen... is dat wel zo handig? of heb je nog een spaarpot voor de verbouwing?quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:38 schreef Nestor het volgende:
Interessant onderwerp, wij zitten met de volgende situatie:
- huis staat al 14 maanden te koop (segment waar dus juist prijsdalingen het sterkst zijn als ik het nieuws moet geloven)
- huis is door eigenaar zelf gebouwd in de jaren 50 (al lang afbetaald lijkt me) en heeft er tot 14 maanden geleden gewoond, toen naar bejaardenhuis gegaan, zoon doet de verkoop nu
- binnen zit er niets bijzonders in, behalve een gare keuken, wc en douche en een c.v. uit 1986, asbest in de vloeren, duidelijk een opknaphuis, het huis is op zich verder wel in redelijk goede staat
- oorspronkelijke vraagprijs was 324500 (veel te hoog) en is al twee keer verlaagd, telkens in stappen van 25K, huis staat nu voor 279K te koop
- wij hebben bezichtiging gedaan afgelopen zaterdag (open huizen dag) en werden maandagochtend gelijk gebeld door de makelaar of we interesse hadden (teken dat er verder niemand komt bezichtigen/hopeloze verkoper?)
- vrijdag gaan we voor de tweede keer kijken (met vader van mijn vriendin die wel kijk heeft op verbouwingen)
Wij hebben behoorlijk wat spaargeld om te kunnen klussen, maar het maximum wat wij kunnen bieden op het huis is 235K, meer geld hebben we niet/kunnen we niet krijgen voor een hypotheek (al laten uitrekenen). De verkopend makelaar wilde weten wat wij in ons hoofd hadden en we zijn maar gelijk eerlijk geweest dat 235K gewoon de limiet is. Hij zei dat hij 14 maanden geleden ons misschien zou uitlachen, maar dat hij in de huidige situatie (economie/lange verkoop) ons adviseerde om serieus dit bod voor te leggen aan de verkoper. We zeiden er voor de grap ook maar bij dat we ook best nog een jaar willen wachten, totdat de prijs dan naar 235K is gezakt, maar dat de verkoper dan beter nu gelijk met ons in zee kan gaan als hij snel van zijn huis af wil.
Iemand die deze situatie herkent en/of denkt dat onze insteek/bod realistisch is?
We willen dan ook hypotheek alleen gebruiken om het huis te kunnen kopen. Datgene wat we nodig moeten inrichten/opknappen/repareren hebben we ons eigen gespaarde geld voor. Mochten we daar 25K aan uit moeten geven dan is dat geen enkel probleem (...). Tuurlijk doen we een bouwtechnische keuring, zodat bijvoorbeeld bij meer dan 5K onkosten we de koop laten ontbinden.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:12 schreef Madelievje het volgende:
[..]
lijkt me wel erg laag, maar niet geschoten is altijd mis. als het afbetaald is kan het ook zijn dat ze niet zoveel haast met de verkoop hebben. Maar als je er zoveel aan zou moeten verbouwen dan heb je nog heel wat meer geld nodig dan je kan lenen... is dat wel zo handig? of heb je nog een spaarpot voor de verbouwing?
Oke, dat scheelt. Maar goed, misschien moet je anders een deel van je spaargeld gebruiken om je hypotheek te financieren als je het niet voor 235 krijgt. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder iemand heb gehoord die een huis voor ECHT veeeel minder geld heeft gekocht dan de vraagprijs (meer dan 30 tot 40 duizend). Heb ook eens rondgevraagd bij verschillende hypotheekadviseurs en makelaars, maar die zeiden allemaal dat tussen de 5 en 10 procent nu vrij normaal was...meer dan dat hebben ze nog niet eerder gehoord bij hun klanten. ondanks alle stoere verhalen over de enorm krimpende verkopen ed. Je kunt ook iets meer betalen van je spaargeld en langer sparen om meer dingen op te knappen? Je hebt dan in ieder geval het huis. maar dan moet je het wel echt graag willen denk ik.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 10:41 schreef Nestor het volgende:
[..]
We willen dan ook hypotheek alleen gebruiken om het huis te kunnen kopen. Datgene wat we nodig moeten inrichten/opknappen/repareren hebben we ons eigen gespaarde geld voor. Mochten we daar 25K aan uit moeten geven dan is dat geen enkel probleem (...). Tuurlijk doen we een bouwtechnische keuring, zodat bijvoorbeeld bij meer dan 5K onkosten we de koop laten ontbinden.
Huizen die al zijn gebouwd en nog niet zijn verkocht dalen soms wel in prijs. merkte dat daar goed over te onderhandelen is en dat er echt wel wat vanaf kan (tuurlijk gaan ze dat niet tegen jou zeggen). Als het nog gebouwd moet worden doen ze daar vaak niet aan.quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:15 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Dat is per projectontwikkelaar verschillend.
Ik heb een huis in aanbouw en van het project waar dat onder valt staan nog een stuk of 14 van de 55 woningen te koop. Ik sprak laatst met de bouwer en legde hem deze vraag voor, omdat ik natuurlijk niet zit te wachten op een 'papieren' waardedaling na oplevering. Zij gaan niet zakken met de prijzen, maar waarschijnlijk worden de huizen uitgekleed opgeleverd, om de prijs scherper te kunnen stellen.
Er zijn projectontwikkelaars die wel met hun prijzen zakken, dus je kan het altijd proberen.
Ik heb er weinig ervaring mee, dus daarom ben ik benieuwd waarom zo'n onderhandeling 4 weken duurt.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:08 schreef Madelievje het volgende:
na 4 weken onderhandelen van de vraagprijs van 280.000 euro naar 250.000 euro gegaan
Ja wij dachten ook dat het in 2 dagen wel klaar kon zijn. Maar goed, er zaten ook allerlei feestdagen tussen. Wij begonnen zelf met 235. Dat vonden zij niet leuk! dus afgewezen. toen maar aankoopmakelaar ingeschakeld... Ze namen ons volgens mij niet heel serieus als kopers. Aankoopmakelaar heeft toen gevraagd naar ondrhandelingsruimte. Aangegeven dat ons maximum 245.000 euro zo zijn en of zij daar ruimte voor hadden. Nou ja, toen gingen ze ineens naar 260. Het duurde wel een week voordat we antwoord hadden. Was echt het minimum bladiebla. Wij toen 245 geboden. Vonden zij weer niet leuk. Paar dagen later kregen we 255 terug. was dan toch echt het minimum, zucht, steun enz. :-) Dan kregen we er wel alle spullen ter overnamen bij. Die wilden wij niet, dus tegenbod van 248. Na paar dagen werd het toen 250 als we er maar snel in zouden gaan. Bleek dat ze stiekem toch al een ander huis hadden waar ze heen moesten (huur of koop weet ik niet). erg moeizaam dus. wij waren ook helemaal kapot van de stress, maar we hebben het voor wat we wilden! zelfde huis dat kleiner is, is voor 260 verkocht paar weken terug.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:52 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Ik heb er weinig ervaring mee, dus daarom ben ik benieuwd waarom zo'n onderhandeling 4 weken duurt.
Ik stel me zo voor dat jullie beginnen met 230. Zij bieden 270. Jullie 240. Zij 260. En zo kom je op 250 uit. Kan ik een week rond zijn, die onderhandelingen. Of ging het bij jullie per 1000?
Overigens wel erg goed gedaan! Meer dan 10% eraf weten te krijgen, dat lijkt me een zeer goede prestatie. Wat was jullie openingsbod?
Als je op de bodem wil kopen moet je gewoon nog een paar maanden wachten (10). Zo simpel is dat. Deze mensen hebben helemaal geen reden om teveel met de prijs te zakken dus zullen ze dat ook niet doen.quote:Op zondag 5 juli 2009 20:14 schreef sylliek het volgende:
Hier nog een vraagje.
Wij hebben een hoekhuis met garage op het oog uit 1970 in een redelijke buurt, woonoppervlak: 130 m2, nieuwe keuken en badkamer (nieuw, maar niet heel duur uitgevoerd), zolder is opgeknapt, schilderwerk afgelopen jaar gedaan, kleine aanbouw erbij. De vraagprijs is 248.000 (in 2003 door hun gekocht voor 204k, daarna dus verbouwd). Het huis is netjes, maar er moet nog wel wat aangedaan worden (vloeren, stuccen van verschillende muren, toilet beneden en wat voegwerk buiten).
Het bieden verloopt nogal stroef, ze hebben nog geen ander huis en schijnbaar ook geen haast, wij zijn begonnen met 222k en na wat heen en weer is hun laatste bod nu 244k. Onze aankoopmakelaar adviseert een eindbod van 235k, maar hij gaf aan dat de kans groot is dat ze "nee" zeggen, wat nu?
Tja, hij "schijnt" een lening afgesloten te hebben. Daar wordt je niet veel wijzer van, dat kan net zo goed een overbruggingskrediet zijn op zijn oude woning. Bij het kadaster kun je opvragen hoeveel hypotheek er op het pand rust, dat kan je 'n wat betere indicatie geven (als hij er 140k hypotheek op heeft, geef ik je niet zoveel kans dat je op 130k uitkomt.)quote:Op maandag 13 juli 2009 13:05 schreef greatgonzo het volgende:
Mijn idee: super laag bieden, zodat ik wat meer ruimte over houdt voor eventuele verbouwingen. Maar gaat iemand, die bijna aan de grond zit, juist hoog in de prijs zitten, of is hij al blij als hij het huis voor rond de 130.000 verkoopt?
Het 2e bod zou een typefout kunnen zijn... Dat ze 112.500 bedoelden.quote:Op maandag 13 juli 2009 17:52 schreef Miss_Virgo het volgende:
Ik hoop dat jullie iets zinnigs kunnen zeggen over het volgende:
Huis staat te koop vanaf maart (zover ik terug kan vinden). Eerst voor 115.000, week later verhoogd naar 122.500 en nu sinds een week voor 109.000.
Wat zou de reden kunnen zijn dat de verkopers plots zoveel in prijs zijn gezakt? Zolang staat het niet te koop.. Hoge nood om er vanaf te moeten, of zijn er andere reden te bedenken?
Als ik de prijs vergelijk met vergelijkbare huizen vond ik die 122.500 wel redlijk. Ik ben er natuurlijk nog niet geweest (ik heb aanstaande woensdag een afspraak).
Kan ik aan de makelaar vragen wat de reden is (en krijg ik dan een eerlijk antwoord)??
Huis is overigens een tussenwoning (220 m2) 1 slaapkamer, redleijk nieuwe badkamer (met ligbad), eenvoudige keuken, gedeeltelijk dubbel glas, oude cvketel, buitenplaatsje... in de loop der jaren gemoderniseerd. (zegt ook niet zoveel..?)
Heel verstandig! Geld lenen, nog meer geld betalen aan de bank terwijl je tegenwoordig geen rente meer op je spaarrekening krijgt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:24 schreef Pfft het volgende:
Ik denk dat het te laag is, ik denk dat het op 370k kan eindigen.
Ik las dat mensen voor verbouwing het spaargeld gebruiken. Ik zou het niet doen, maar het geld bij de hypotheek lenen. De rente voor de verbouwing kan je namelijk aftrekken van de belasting.
Het gaat wel lekker snel, zo'n advies. Geen lastige vragen enzo, gewoon een korte uitleg en daar is het advies al.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heel verstandig! Geld lenen, nog meer geld betalen aan de bank terwijl je tegenwoordig geen rente meer op je spaarrekening krijgt.
En dat dan ook nog roepen zonder dat je geen verdere informatie omtrent de persoonlijke situatie kent.
Jij moet financieel adviseur worden.
dat heeft te maken met eer. Je moet enthousiast zijn oor een huis, (bezoek het meerdere malen)maar bij ee uiterst bod zeggen dat je echt niet hoger kunt. met jouw handelswijze jaag je mensen tegen je in het harnas en zullen ze het niet willen verkopen aan jou terwijl ze het aan een ander met plezier voor nog wel minder van de hand doen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:31 schreef davidvp01 het volgende:
2 maanden terug op een huis geboden.
Kwam van 289k
Half jaar op 279k gestaan
nu maand of 4 op 265k
Ze hebben in een jaar tijd geen bod gehad op het huis.
Mijn eerste bod: 220k, Gingen ze niet op in (wel verwacht)
Take it or leave it bod gedaan van 230k
Kwam tegenbod van 245k
Ben ik niet op in gegaan.
Maandje later teruggebeld, of we maar eens om de tafel moeten gaan zitten.
Geen reactie, maar paar dagen later een mailtje dat ze enkele duizenden euro's speling hebben...
Teruggemaild of dat betekend dat we op een 50/50 moeten komen.
Nee, dat was te veel eraf....
Wie snapt dit?
Je huis dik een jaar te koop hebben staan, zelf al een jaar verhuisd zijn, geen verdere biedingen gehad, en dan laten klappen op 7500,-
Sukkels...
Zijn de beste adviseurs. Moeten we meer van hebben.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het gaat wel lekker snel, zo'n advies. Geen lastige vragen enzo, gewoon een korte uitleg en daar is het advies al.
Tsja, geld in een huis steken valt niet onder investeren. Ach, wat dom van mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 21:13 schreef Pfft het volgende:
Ik zou idd gewoon bijlenen, zelfs als ik het geld had. Je kunt namelijk de rente aftrekken. Het eigen geld kun je beter gebruiken om in iets echts te investeren. Het idee is om zoveel mogelijk kapitaal te krijgen, tegen weinig kosten.
Dat zeg je heel goed. Je weet ook niet of je met handel winst kunt maken.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 21:41 schreef Pfft het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen 10000 eigen geld te steken in een badkamer of het geld gebruiken om grondstoffen te kopen die je met winst kan doorverkopen dan wist ik het wel.
Van een badkamer weet je niet of je het geld ooit nog terugziet, maar met een handel kan je direct winst maken.
In het licht daarvan, snapte ik je opmerking ook niet.quote:Maar ja, het ging hier over biedprijzen van een woning.
Kun je met die handel ook douchen?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 21:41 schreef Pfft het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen 10000 eigen geld te steken in een badkamer of het geld gebruiken om grondstoffen te kopen die je met winst kan doorverkopen dan wist ik het wel.
Fijne makelaar heb je danquote:Op donderdag 20 augustus 2009 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
... en soms is het gewoon onwetendheid.
Al die 'info' van de verkopende makelaar is gebakken lucht. Ze vertegenwoordigen de verkopers dus waarom zouden ze jou helpen om 'het huis van je dromen' af te kraken? Ze verdienen tenslotte comissie op elke cent dat jij als potentiele koper betaalt! Toen wij ons huis kochten zei de makelaar dat de bewoners groter zijn gaan wonen ivm gezinsuitbreiding. Toen we bij de notaris zaten bleken deze mensen ruim 50 jaar te zijn. Een maand later ontvingen we nog steeds post van deze gasten en dachten we 'laten we eens gek doen en langs brengen aangezien ze toch niet zo ver vandaan wonen'. Bleek dat hun nieuwe huisje niet groter was en het vermoeden is dat ze gescheiden zijn....quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 11:49 schreef tijn80 het volgende:
Ik lees hier regelmatig dat degene die het wil kopen weet dat er veel bezichtigingen zijn geweest in een huis en of er regelmatig op geboden is. Van wie kan je deze informatie krijgen? En hoe betrouwbaar is dit?
Van de verkopende makelaar/eigenaar kan ik me voorstellen dat ze bluffen om het huis "interessanter" te maken en druk uit te oefenen.
Ik ben nu aan het kijken naar woningen in een wijk waar er meerdere soortgelijke woningen (stuk of 6) te koop staan in 1 straat. Sommige staan al ruim een jaar te koop.
2 ton bieden, het is een kopersmarkt. De mensen van wie je het huis wilt kopen moeten niet je vrienden worden., maar wel bukken. Hoe dieper in de poep ze zitten, hoe harder je over de prijs moet onderhandelen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 21:26 schreef tre het volgende:
[..]
249 vraagprijs en dan 210 bieden? Als je iemand toch per se wil beledigen, bel dan meteen ook even aan en roep dat z'n zus een hoer is.
Juist, de een zijn brood is de ander zijn dood... Dus de echte tip aan iedereen: Zorg dat je in deze tijd niet de verkopende partij bent !quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
2 ton bieden, het is een kopersmarkt. De mensen van wie je het huis wilt kopen moeten niet je vrienden worden., maar wel bukken. Hoe dieper in de poep ze zitten, hoe harder je over de prijs moet onderhandelen.
Bedenk maar, iedere 2000 euro die je omlaag onderhandeld is een leuke vakantie.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:22 schreef JO3Y het volgende:
[..]
Juist, de een zijn brood is de ander zijn dood... Dus de echte tip aan iedereen: Zorg dat je in deze tijd niet de verkopende partij bent !
Jij bent de sukkel dat je weer contact met ze hebt opgenomen. Je had na het bod van 220.000 moeten zeggen bel me maar als je het wilt accepteren, en iedere maand die ze wachten het bod met een paar duizend verlagen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:31 schreef davidvp01 het volgende:
2 maanden terug op een huis geboden.
Kwam van 289k
Half jaar op 279k gestaan
nu maand of 4 op 265k
Ze hebben in een jaar tijd geen bod gehad op het huis.
Mijn eerste bod: 220k, Gingen ze niet op in (wel verwacht)
Take it or leave it bod gedaan van 230k
Kwam tegenbod van 245k
Ben ik niet op in gegaan.
Maandje later teruggebeld, of we maar eens om de tafel moeten gaan zitten.
Geen reactie, maar paar dagen later een mailtje dat ze enkele duizenden euro's speling hebben...
Teruggemaild of dat betekend dat we op een 50/50 moeten komen.
Nee, dat was te veel eraf....
Wie snapt dit?
Je huis dik een jaar te koop hebben staan, zelf al een jaar verhuisd zijn, geen verdere biedingen gehad, en dan laten klappen op 7500,-
Sukkels...
ik weet niet of je die besparing direct kunt relateren aan je vakantie... Dat zou dus betekenen dat als je er 10.000 euro vanaf krijg dat je meteen 5x op vakantie kunt gaan. Ik ken niemand in mijn omgeving die dat kon veroorloven (en ik praat dan over gezinnen boven modaal) Werkte het maar zo eenvoudigquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bedenk maar, iedere 2000 euro die je omlaag onderhandeld is een leuke vakantie.
Mensen zijn maar al te vaak slimmer op een tientje dan op tienduizend. Vooral tijdens het kopen van een huis.
Het is een denkvoorbeeld, mensen geven maar al te snel 10.000 meer voor een huis, maar bedenken zich eigenlijk niet hoeveel geld dat is. als je het even omrekend naar tastbare zaken is het duidelijker.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:31 schreef JO3Y het volgende:
[..]
ik weet niet of je die besparing direct in mindering kunt brengen op je vakantie... Dat zou dus betekenen dat als je er 10.000 euro vanaf krijg dat je meteen 5x op vakantie kunt gaan. Ik ken niemand in mijn omgeving die dat kon veroorloven (en ik praat dan over gezinnen boven modaal) Werkte het maar zo eenvoudig
mwoa ligt eraan, wij hebben het toch goed gedaan als verkopende partij...kopers deden een bod 2000 euro onder de vraagprijsquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:22 schreef JO3Y het volgende:
[..]
Juist, de een zijn brood is de ander zijn dood... Dus de echte tip aan iedereen: Zorg dat je in deze tijd niet de verkopende partij bent !
Slim dat je direct geaccepteerd hebt. Let wel: onderhandelingsruimte zit hem in het accepteren van beide partijen. Als de verkoper niet hebzuchtig is en de koper niet de economische crisis telkens als argument gebruikt dan kun je best snel tot een mooie prijs komen. Maar helaas - en zie ook mijn ondertitel - we leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet dezelfde horizon...quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:33 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
mwoa ligt eraan, wij hebben het toch goed gedaan als verkopende partij...kopers deden een bod 2000 euro onder de vraagprijsterwijl de vraagprijs redelijk hoog ingezet was (10.000 meer als wat ik er 3 jr geleden voor had betaald)
Heb het direct geaccepteerd
Alleen jammer dat die vergelijking toch niet helemaal opgaat. Die 10.000 meer is in de praktijk 'n paar tientjes rente per maand, dat wordt al 'n stuk minder tastbaar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is een denkvoorbeeld, mensen geven maar al te snel 10.000 meer voor een huis, maar bedenken zich eigenlijk niet hoeveel geld dat is. als je het even omrekend naar tastbare zaken is het duidelijker.
10000 euro, das zeg 550 euro rente in het jaar, na je belastingvoordeel zeg 300 euro per jaar. over een looptijd van 30 jaar is dat 9000 euro. Dat is echt geld.. En het is een bleeder, net als een tv op afbetaling voor een paar tientjes, tientje hier, tientje daar, daar komt veel samen als je het niet doorhebt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:42 schreef anboni het volgende:
[..]
Alleen jammer dat die vergelijking toch niet helemaal opgaat. Die 10.000 meer is in de praktijk 'n paar tientjes rente per maand, dat wordt al 'n stuk minder tastbaar.
Mwoah, ik vind die paar tientjes per maand meer voor 'n huis toch iets anders dan die paar tientjes voor 'n tv of laptop op afbetaling. (die tv op afbetaling zou ik niet eens overwegen, die paar tientjes per maand wel als het huis me het waard lijkt)quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
10000 euro, das zeg 550 euro rente in het jaar, na je belastingvoordeel zeg 300 euro per jaar. over een looptijd van 30 jaar is dat 9000 euro. Dat is echt geld.. En het is een bleeder, net als een tv op afbetaling voor een paar tientjes, tientje hier, tientje daar, daar komt veel samen als je het niet doorhebt.
Leg uit waarom een paar tientjes in de maand door op een huis te onderhandelen wat anders zijn dan een paar tientjes op een TV?quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 14:01 schreef anboni het volgende:
[..]
Mwoah, ik vind die paar tientjes per maand meer voor 'n huis toch iets anders dan die paar tientjes voor 'n tv of laptop op afbetaling. (die tv op afbetaling zou ik niet eens overwegen, die paar tientjes per maand wel als het huis me het waard lijkt)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |