abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64508397
Hoi hoi

We zijn vandaag naar een huis gaan kijken en morgen komt de makkelaar langs om naar ons huis te kijken om zo een schatting te kunnen maken voor hoeveel dit verkocht zou kunnen worden volgens hem. Als dit een ongeveer gelijk ligt aan waar we zelf aan dachten willen we waarschijnlijk wel een bod gaan doen op het huis dat we vandaag bezichtigd hebben.

Maar mijn vraag is wat op dit moment normaal is qua bieden, hoeveel % kun je ongeveer onder de vraagprijs gaan zitten zodat ze je wel nog serieus nemen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 30 december 2008 @ 20:58:29 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_64508448
Makelaar wil niet onderhandelen
Daar kan je lezen hoe het niet moet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:58:53 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64508467
Vraag het aan de makkelaar. Die is er om het makkeluk te maken@
The End Times are wild
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:59:17 #4
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_64508477
De makkelaar ? Is dat een maatje van de hakkelaar ?
pi_64508497
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:57 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Hoi hoi

We zijn vandaag naar een huis gaan kijken en morgen komt de makkelaar langs om naar ons huis te kijken om zo een schatting te kunnen maken voor hoeveel dit verkocht zou kunnen worden volgens hem. Als dit een ongeveer gelijk ligt aan waar we zelf aan dachten willen we waarschijnlijk wel een bod gaan doen op het huis dat we vandaag bezichtigd hebben.

Maar mijn vraag is wat op dit moment normaal is qua bieden, hoeveel % kun je ongeveer onder de vraagprijs gaan zitten zodat ze je wel nog serieus nemen?
Er bestaat geen "algemeen" percentage wat nog als serieus gezien wordt. Vraag het je makelaar dus.
pi_64508519
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:59 schreef Buschetta het volgende:
De makkelaar ? Is dat een maatje van de hakkelaar ?
pi_64508530
Twee vragen:
Hoe lang staat die woning al te koop?
En over welke prijscategorie heb je het?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64508705
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:00 schreef capricia het volgende:
Twee vragen:
Hoe lang staat die woning al te koop?
En over welke prijscategorie heb je het?
het huis staat nu een jaar te koop en staat te koop voor 249.000, oorspronkelijke vraagprijs was 259.000.

@ de rest, is het niet vreemd om zoiets aan de verkopende makelaar te vragen, die wil er natuurlijk een bedrag uitslepen zo dicht mogenlijk bij de vraagprijs? Ik heb geen aankopende makeaar in de arm genomen, was ik eigenlijk ook niet van plan.
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:06:41 #9
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_64508792
Reeel is om rond de 8% lager als openingsbod te beginnen, dan wordt je serieus genomen door de kopende partij, en kom je rond de 5% uit in de meeste gevallen dat je het daadwerkelijk kunt kopen.
(]ik kan je ook een mooie 2 onder een kap aanbieden, interesse?pm me!)
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:08:03 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64508859
Als het een jaar te koop staat en er onder de huidige omstandigheden nog maar zo weinig van de vraagprijs af is zou ik denk ik niet eens bieden. In deze tijd is het sowieso erg gunstig/gemakkelijk om helemaal geen woning te bezitten.
Verder, ik zou gezien de omstandigheden 210 bieden. En niet verder dan 220 gaan. En als ze dan niet willen: voor hen vele anderen op dit moment.
The End Times are wild
pi_64508920
Ik zou wel eerst mijn eigen woning verkopen voordat ik een nieuwe aan zou schaffen...
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:11:04 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64508997
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:09 schreef capricia het volgende:
Ik zou wel eerst mijn eigen woning verkopen voordat ik een nieuwe aan zou schaffen...
Dat sowieso. Anders ben je knettergek. En als je eenmaal verkocht hebt dan maakt het verder ook niet zoveel meer uit. Je weet precies tot hoever je kunt bieden.
The End Times are wild
pi_64509389
@Ijsblock, oke ik zat idd ook in die richting te denken.
En ik verwacht niet dat het huis dat jij te koop hebt toevallig ook in de wijk ligt waar wij heen willen

@LXIV, tja mischien heb je een punt, maar als je t huis graag wilt hebben....Hoe dan ook ben ik ook niet bereid de vraagprijs te betalen hoor.

@capricia, ja lijkt me wel verstandig idd in deze tijd. Maar wij hebben wel t geluk dat de huizen in onze wijk redelijk snel verkopen, zelfs in deze tijd...leuke prijsklasse voor starters en alleenstaanden
pi_64509717
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:08 schreef LXIV het volgende:
Als het een jaar te koop staat en er onder de huidige omstandigheden nog maar zo weinig van de vraagprijs af is zou ik denk ik niet eens bieden. In deze tijd is het sowieso erg gunstig/gemakkelijk om helemaal geen woning te bezitten.
Verder, ik zou gezien de omstandigheden 210 bieden. En niet verder dan 220 gaan. En als ze dan niet willen: voor hen vele anderen op dit moment.
249 vraagprijs en dan 210 bieden? Als je iemand toch per se wil beledigen, bel dan meteen ook even aan en roep dat z'n zus een hoer is.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_64509782
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:26 schreef tre het volgende:

[..]

249 vraagprijs en dan 210 bieden? Als je iemand toch per se wil beledigen, bel dan meteen ook even aan en roep dat z'n zus een hoer is.
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:29:43 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64509878
Je moet er vanuit gaan dat het huis over 2 jaar best eens 30 % minder waard kan zijn, zie daar je bod!
censuur :O
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:29:54 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64509883
Waarom zou dat een belediging zijn? Het huis staat al meer dan een jaar te koop. Misschien zijn er al 6 mnd geen kijkers meer geweest en zitten ze klem met hun dubbele lasten!
Het is immers maar 20% onder de vraagprijs (die dus vrijwel ongewijzigd is!) Heel redelijk onder de huidige omstandigheden denk ik. En tot slot koop je dan voor 15% daaronder. Ik zou niet zoveel geven, maar als TS dat huis nu graag wil.
The End Times are wild
pi_64509907
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Je moet er vanuit gaan dat het huis over 2 jaar best eens 30 % minder waard kan zijn, zie daar je bod!
Las vandaag ergens een artikeltje op Fok! dat het wel eens 40% kon zijn...
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:37:10 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64510253
Bij 30% (vanaf de top gerekend, die hebben we nu al gehad) is het een reele waarde. Maar net als de beurs kan de daling best wel doorschieten in alle paniek.
The End Times are wild
pi_64510301
Toen ik de makelaar vroeg wat de kooptermijn was en of er een optie bestond het huis over bijv 6 maanden te koper gaf hij aan zelf al aan dat het huis lastig te verkopen was en dat ze blij waren als ze uberhaupt een koper hadden gevonden en dat er dus best te onderhandelen viel. Dat geeft denk ik al aan dat er best iets uit te slepen valt.

wel beetje raar trouwens dat een verkopende makelaar dat soort uitspraken doet
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:41:01 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64510453
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:38 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Toen ik de makelaar vroeg wat de kooptermijn was en of er een optie bestond het huis over bijv 6 maanden te koper gaf hij aan zelf al aan dat het huis lastig te verkopen was en dat ze blij waren als ze uberhaupt een koper hadden gevonden en dat er dus best te onderhandelen viel. Dat geeft denk ik al aan dat er best iets uit te slepen valt.

Ook hij wil er graag vanaf. Na een jaar leuren verdient hij er sowieso al niks meer aan.
The End Times are wild
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:42:20 #22
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_64510523
quote:

Mag hij ook volgens mij niet doen, hij moet tot op zekere hoogte neutraal tov de kopende EN de verkopende partij blijven.
Hij heeft een overeenkomst met de verkopende partij en zal bepaalde zaken best wel in hun voordeel zeggen, maar over de prijs: absoluut not done imo.
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
pi_64510529
quote:

De verkopers (en makelaar) willen er zo te horen snel vanaf....
pi_64510603
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:42 schreef IJsblock het volgende:

[..]

Mag hij ook volgens mij niet doen, hij moet tot op zekere hoogte neutraal tov de kopende EN de verkopende partij blijven.
Hij heeft een overeenkomst met de verkopende partij en zal bepaalde zaken best wel in hun voordeel zeggen, maar over de prijs: absoluut not done imo.
Neutraal?
Hij heeft maar 1 opdrachtgever...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64510649
Hij kan ook moeilijk zeggen dat het zo'n gewild object is waar hij nog 4 biedingen verwacht deze week.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_64510739
quote:

de makelaar verdient alleen als er echt verkocht wordt. Misschien hoopt hij dat je uberhaupt zult kopen, en wil hij zelf dat de verkoper omlaag gaat omdat het te duur is, en wil hij je vast houden.

Anyway, het gaat erom wat jij kunt betalen en of jij tevreden bent met wat je voor het huis betaalt. Als dat ver van de vraagprijs af is, is dat het probleem van de verkoper, en niet van jou, want jij wilt gewoon blij zijn met je aankoop. "beledigende biedprijs" bestaat dan ook niet in mijn ogen. Je bedenkt wat je het waard vindt en biedt daar 5 of 10.000 onder om mee te beginnen. Als verkoper je dan uitlacht, zwaai lekker met je handje en zoek je wat anders.
pi_64510763
quote:
die wil gewoon verkopen.
Overigens voer je de onderhandelingen niet met de makelaar, maar de eigenaar. De makelaar is slechts een doorgeefluik.

Overigens zou ik zelf nog even wachten met het bieden. (ik ben dan wel een starter) Momenteel ontstaat er een impasse doordat woningprijzen nog hard zijn gedaald, terwijl starters moeilijk een lening krijgen. Om ook je eigen woning snel kwijt te raken zou ik nog even wachten totdat banken wat soepeler worden

Overigens blijft mijn hypotheekadviseur wel om de 3 dagen bellen om te vragen of ik nou al geboden heb
So we just called him Fred too
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:46:48 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64510783
Misschien is 220 als openingsbod nog teveel. Misschien moet dat je eindbod zjin. Open nog maar 10K lager. En het is dan graag of niet...

Wie weet hebben deze mensen het pand ooit in 1990 voor 60.000 euro gekocht. En er al die jaren in geleefd. En al zouden ze verlies maken, dat is de markt. Waren de omstandigheden anders geweest dan hadden ze met een smile het huis aan jou voor 280K verkocht. Zo werkt het nu eenmaal.
The End Times are wild
pi_64510897
Het allereerste huis wat ik verkocht, daarbij wist ik zelfs de inkomenssituatie van de bieder. Dat vertelde mijn makelaar mij allemaal...de persoon in kwestie had zijn hypotheekmogelijkheden daar laten doorrekenen voordat hij op huizenjacht ging.
Dom van die persoon, maar wel in mijn voordeel...ik wist precies tot hoever hij kon gaan in zijn biedingen.

Speltip: Vertel zo min mogelijk aan de verkopend makelaar...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64511238
Uiteraard wil de makelaar het huis verkopen en de verkoper ook aangezien het huis al een jaar te koop staat en ze zelf al een nieuw huis hebben gekocht. maar toch had ik verwacht dat de makelaar dat soort uitspraken niet zou doen

@Cothen, als mijn huis verkocht is hoef ik toch niet te wachten tot de banken soepeler worden als ik zowiezo zonder problemen de hypotheek zou kunnen krijgen?

@LXIV, ik weet voor hoeveel de verkoper het in 2004 heeft gekocht, denk je dat ik daar onder zou moeten gaan zitten met mijn bod?
pi_64511287
@capricia, die tip had ik idd ook al gekregen, nooit vertellen wat je budget is
pi_64511291
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
@LXIV, ik weet voor hoeveel de verkoper het in 2004 heeft gekocht, denk je dat ik daar onder zou moeten gaan zitten met mijn bod?
Dat kun je navragen bij het kadaster. Dan weet je voldoende...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64511358
heb ik idd nagevraagd bij het kadaster en die prijs ligt onder de vraagprijs
  dinsdag 30 december 2008 @ 22:03:44 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64511722
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Uiteraard wil de makelaar het huis verkopen en de verkoper ook aangezien het huis al een jaar te koop staat en ze zelf al een nieuw huis hebben gekocht. maar toch had ik verwacht dat de makelaar dat soort uitspraken niet zou

In principe mag dat geen rol spelen. Dat is allemaal emotie.
The End Times are wild
pi_64520066
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:58 schreef Netsplitter het volgende:
Makelaar wil niet onderhandelen
Daar kan je lezen hoe het niet moet.
Grappig... Draadje gaat verder, en vervolgens beveelt iedereen precies hetzelfde aan als ik gedaan heb (flink onderbieden). Achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen wat er verkeerd was en hoe het niet moet, maar als zich eenzelfde situatie voordoet, komt iedereen met dezelfde aanbevelingen aan.

Onderbieden is prima, maar de verkoper heeft waarschijnlijk een targetprijs in zijn hoofd, waar hij aan wil komen. Als het huis al een jaar te koop staat, heeft hij geen haast (anders was hij wel naar beneden gegaan).
  woensdag 31 december 2008 @ 00:52:43 #36
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64520235
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:48 schreef studiostevus het volgende:
Onderbieden is prima, maar de verkoper heeft waarschijnlijk een targetprijs in zijn hoofd, waar hij aan wil komen. Als het huis al een jaar te koop staat, heeft hij geen haast (anders was hij wel naar beneden gegaan).
In dezelfde straat als waar mijn vorige huis stond (nog staat eigenlijk.. het is verkocht ) stond een ander huis te koop voor een te hoog bedrag. Al meer dan een jaar. Van buren hoorde ik dat ze de prijs niet wilden verlagen en ook niet meer weg wilden, maar het bord in de tuin lieten staan omdat ze anders een boete aan hun makelaar zouden moeten betalen. (bij cancellen opdracht)
Wat hier waar aan is weet ik natuurlijk niet, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het geen probleem vinden dat hun huis te koop staat en er gewoon lekker in blijven wonen tot er een 'gek' komt die de vraagprijs betaald. En in dat geval heb je als koper zijnde erg weinig kans om er een slaatje uit te slaan.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_64524923
De verkoper is al met de prijs omlaag gegaan, dus dan lijkt het me dat hij wel graag wilt verkopen. Ook heeft de verkoper al een nieuw huis gekocht en staat dit huis leeg, lijkt me ook dat je je oude huis dan graag snel kwijt wilt ivm dubbele lasten.

Maar we zullen zien eerst eens kijken wat hij over ons huis zegt. Ik laat wel weten hoe het uiteindelijk is gelopen
  woensdag 31 december 2008 @ 10:35:35 #38
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_64525307
Echt schitterend al die inzichten.

Als iedereen eerst z'n eigen huis verkoopt voordat ie een andere woning koopt, wordt er dus helemaal niets meer verkocht.

30 - 40% daling lijkt me vrij onrealistisch. Iedereen lijkt er gemakshalve maar aan voorbij te gaan dat er een structureel tekort is aan woningen in Nederland. Tel daarbij op dat er a.g.v. de ellende in de financiële wereld de komende tijd een hoop bouwondernemingen zullen omvallen waardoor er nog minder gebouwd wordt en zie daar, nog meer krapte op de woningmarkt. -> Stijgende prijzen.

@ TS: Als dat huis al een jaar te koop staat dan is 210 bieden imo echt geen belediging hoor. Geen serieus bod? Kijk gerust verder want er is nog nooit zo'n groot aanbod geweest.
Succes met onderhandelen en houdt ons op de hoogte!
pi_64525479
quote:
ik denk dat hij hem dan nog liever even te koop laat staan als je met dat argument komt
pi_64525512
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]

O fok is opeens toonaangevend
  woensdag 31 december 2008 @ 12:46:18 #41
62913 Blik
The one and Only!
pi_64529362
quote:
In Amerika zijn de huizenprijzen gemiddeld gedaald met 21%. En daar is de crisis een heel stukje erger dan hier
pi_64529476
quote:
Op woensdag 31 december 2008 10:45 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

O fok is opeens toonaangevend
Ging om dit artikel:
Parool
quote:
Crash huizenprijzen voorspeld
AMSTERDAM - De komende vier jaar kunnen de huizenprijzen in Nederland dertig tot veertig procent dalen. De prijscorrectie bedraagt volgens sommige berekeningen zelfs 42,5 procent.
[..]
Maar als jij het beter weet, dan mag je het zeggen hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 12:50:39 #43
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64529508
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]

En ik heb gelezen dat het best eens 5% kan zijn.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 31 december 2008 @ 12:51:22 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64529533
Ik heb gelezen dat huizen eind 2009 helemaal niks waar meer zijn.
The End Times are wild
pi_64529574
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

En ik heb gelezen dat het best eens 5% kan zijn.
zie mijn post hierboven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 12:53:01 #46
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64529591
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:52 schreef capricia het volgende:

[..]

zie mijn post hierboven.
En dan? Wat wil je daarmee zeggen?
  woensdag 31 december 2008 @ 12:53:45 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64529624
20 tot 30% daling is wle een beetje de modus onder marktkenners en analisten.
The End Times are wild
pi_64529633
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

En dan? Wat wil je daarmee zeggen?
Daarmee geef ik een link naar het betreffende artikel in het Parool.
Wil jij ook even de link posten van die 5%? Of heb je dat zelf verzonnen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 12:55:55 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64529683
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Daarmee geef ik een link naar het betreffende artikel in het Parool.
Wil jij ook even de link posten van die 5%? Of heb je dat zelf verzonnen?
Die komt uit mijn duim, maar het is vast wel eens geschreven.

Verder is het zeker op dit moment nog heel erg verschillend in de verschillende segmenten en regio's. Dat zal ook wel zo blijven.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:57:16 #50
62913 Blik
The one and Only!
pi_64529723
Zolang er een tekort is op onze huizenmarkt gaan de prijzen echt niet zo heel rap dalen. Zoals ik al zei zijn de huizenprijzen in Amerika met 21% gedaald. In Amerika is over het algemeen niet echt sprake van een hoge woningnood. Voornamelijk huizen in stedelijke gebieden hier in Nederland gaan echt niet rap dalen.
pi_64529731
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Die komt uit mijn duim, maar het is vast wel eens geschreven.

Verder is het zeker op dit moment nog heel erg verschillend in de verschillende segmenten en regio's. Dat zal ook wel zo blijven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 13:12:31 #52
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64530236
quote:
Op woensdag 31 december 2008 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Sterk antwoord.
pi_64530280
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Sterk antwoord.
Wat verwacht je dan als je dingen uit je duim zuigt?
Dat mensen daar serieus op in gaan?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 13:15:25 #54
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64530319
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat verwacht je dan als je dingen uit je duim zuigt?
Dat mensen daar serieus op in gaan?
Ja. Het is nu eenmaal zo dat er veel verschillende berichten over de toekomst van de huizenmarkt verschijnen, ik verwachtte dat je slim genoeg was om dat uit mijn antwoord te halen. Daarnaast staat er nog meer in mijn post hoor, voel je gerust niet bezwaard om er op in te gaan.
pi_64530374
Voor TS:
Ik zou heel goed opletten dat je 100% eerst je eigen huis verkocht hebt voordat je uberhaupt gaat bieden.
De voorpellingen voor volgend jaar lopen nogal uiteen. Van 20% daling van de huizenprijzen tot 40% daling.
Iedere maand dat je woning te koop staat wordt deze dus minstens een procent minder waard...Op een woning van 2 ton is dat dus minstens 2.000 euro.
Daar kun je bijna niet tegenop sparen!
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 13:20:11 #56
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_64530467
De laatste alinea in het aritkel in het Parool trekt de 'gebruikelijke' vergelijking met de jaren zeventig waarin ook sprake was van schaarste, wat er echter niet in staat, is dat de rente toen 13 - 16% was. Zolang er geen forse rentestijgingen volgen, blijft mijn glazen bol slechts een geringe correctie (voornamelijk in de provincie) voorzien.
pi_64530515
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ja. Het is nu eenmaal zo dat er veel verschillende berichten over de toekomst van de huizenmarkt verschijnen, ik verwachtte dat je slim genoeg was om dat uit mijn antwoord te halen. Daarnaast staat er nog meer in mijn post hoor, voel je gerust niet bezwaard om er op in te gaan.
Dat begrijp ik. Ben het ook met je eens dat het nogal aan het type woning ligt hoeveel de daling zal bedragen.
Maar dat ze gaan dalen, is voor mij wel zeker.
En om toch ergens rekening mee te houden, zou ik gewoon die 20% aanhouden, gemiddeld.
Dat is echt aan de veilige kant, gezien de nieuwsberichten die al over 40% spreken...

Ook al vind jij dat het wellicht maar 5% daling gaat worden, TS schiet daar niets mee op...want ze hebben dan wel 5% te veel betaald...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64531189
Begrijp ik het nu goed dat de verkopend makelaar van het andere huis ook jullie huis komt schatten op waarde? Hoe betrouwbaar is dat dan? Deze man heeft belang bij het verkopen van dat andere huis op de eerste plaats.....
pi_64532050
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:20 schreef Mr.Talisker het volgende:
De laatste alinea in het aritkel in het Parool trekt de 'gebruikelijke' vergelijking met de jaren zeventig waarin ook sprake was van schaarste, wat er echter niet in staat, is dat de rente toen 13 - 16% was. Zolang er geen forse rentestijgingen volgen, blijft mijn glazen bol slechts een geringe correctie (voornamelijk in de provincie) voorzien.
inderdaad, veel mensen die dat verhaal geloven (capricia) hopen op een crash (wellicht om dan een huis te kopen?) maar vergeten iets belangrijks: kan je dan wel een hypotheek krijgen? dat betwijfel ik.

Ik snap ook niet waarom mensen daarop hopen. De economie is daar echt niet bij gebaat. Als mensen geen huizen kopen dan betekent dat ook geen werk voor makelaars/aannemers/projectontwikkelaars/keukenboeren/ etc

Zitten jullie op nog meer economische malaise te wachten? Ik vind het ronduit egoistisch dat mensen daarop hopen, en het getuigt van enorme kortzichtigheid en egoisme.
pi_64532573
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:11 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

inderdaad, veel mensen die dat verhaal geloven (capricia) hopen op een crash (wellicht om dan een huis te kopen?) maar vergeten iets belangrijks: kan je dan wel een hypotheek krijgen? dat betwijfel ik.

Ik snap ook niet waarom mensen daarop hopen. De economie is daar echt niet bij gebaat. Als mensen geen huizen kopen dan betekent dat ook geen werk voor makelaars/aannemers/projectontwikkelaars/keukenboeren/ etc

Zitten jullie op nog meer economische malaise te wachten? Ik vind het ronduit egoistisch dat mensen daarop hopen, en het getuigt van enorme kortzichtigheid en egoisme.
1. Waaruit maak jij op dat ik geloof en hoop op een crash? Ik zeg dat de woningen in prijs gaan dalen omdat er zoveel bronnen en financiele experts zijn die dat aangeven. Als jij dat niet gelooft, ga gerust je gang...de tijd zal het leren.

2. De economie is er ook niet bij gebaat als je je kop in het zand steekt. Neem gewoon wat toch gaat gebeuren en wat je niet kunt veranderen, en ga daarmee aan de slag! Anticipeer er op. Zodat je niet achteraf gaat huilen om wat je had kunnen weten wat er ging gebeuren.

Niemand die ik ken zit op nog meer economische malaise te wachten. En ik ken niemand die daarop hoopt. Vind het nogal triest van je dat je mij dat in de schoenen probeert te schuiven.

Als ik een percentage noem, dan heb ik bronnen om dat te onderbouwen, en die noem ik ook. Het is aan de lezer zelf om die zaken op waarde te schatten. Jij daarentegen, zegt dat je je percentages gewoon uit je duim zuigt.

Niemand kan in de sterren zien wat er volgend jaar allemaal gaat gebeuren, maar je kop in het zand steken is zeker geen oplossing.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 14:33:08 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64532892
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:11 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Die projectontwikkelaars/aannemers etc kunnen gemakkelijk voor 180K een goed geisoleerde eengezinswoning neerzetten hoor! Dat kan in Dutsland immers ook! En let op, die woningen zouden in Nederland als warme broodjes over de toonbank gaan. (moeten de gemeenten uiteraard wel de grondprijzen verlagen). Dus daar hoeven we echt geen medelijden mee te hebben. Net zomin met de makelaars die tot voor een jaar geleden met twee uurtjes werken zo 3500 euro binnenkopten. Hebben zij jou toen laten meedelen met hun geld? Nee. Waarom nu dan teveel voor een huis gaan betalen zodat zij hun winsten behalen?

De markt is de markt. We hebben heel, heel, heel lang een verkopersmarkt gehad. En makelaars/aannemers/projectontwikkelaars/gemeenten zijn daar heel, heel, heel erg rijk van geworden. Nu is de wind gedraaid. En liggen de kansen er voor de kopers (over 2-3 jaar iig). Nou en? Zo werkt het nu eenmaal.
The End Times are wild
pi_64533079
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:25 schreef capricia het volgende:

[..]

1. Waaruit maak jij op dat ik geloof en hoop op een crash? Ik zeg dat de woningen in prijs gaan dalen omdat er zoveel bronnen en financiele experts zijn die dat aangeven. Als jij dat niet gelooft, ga gerust je gang...de tijd zal het leren.

2. De economie is er ook niet bij gebaat als je je kop in het zand steekt. Neem gewoon wat toch gaat gebeuren en wat je niet kunt veranderen, en ga daarmee aan de slag! Anticipeer er op. Zodat je niet achteraf gaat huilen om wat je had kunnen weten wat er ging gebeuren.

Niemand die ik ken zit op nog meer economische malaise te wachten. En ik ken niemand die daarop hoopt. Vind het nogal triest van je dat je mij dat in de schoenen probeert te schuiven.

Als ik een percentage noem, dan heb ik bronnen om dat te onderbouwen, en die noem ik ook. Het is aan de lezer zelf om die zaken op waarde te schatten. Jij daarentegen, zegt dat je je percentages gewoon uit je duim zuigt.

Niemand kan in de sterren zien wat er volgend jaar allemaal gaat gebeuren, maar je kop in het zand steken is zeker geen oplossing.
Ik heb nergens gezegd dat ik het je in je schoenen schuif dat maak jij er van. Maar jij roept stellig dat de prijzen gaan dalen dus ik vraag me dan af wat jouw belang daar bij is. Niet meer niet minder. En mijn eerste gedachte is dan dat je een huis wil kopen maar dat op dit moment niet kan of wil (no offence trouwens)

Wat de "experts" niet noemen is dat het nogal uitmaakt waar je huis staat en in welk segment dat gaat gebeuren dus echt volledig is het niet. Een starterswoning zal minder dalen dan een vrijstaande villa in de randstad. Dus nee ik hecht er niet al te veel waarde aan. Die percentages zijn volgens mij echt nattevinger werk.

En inderdaad niemand kan in de sterren kijken. Maar waarom noemen de expert dan percentages als zij het ook NIET weten? Waar zijn die percentages dan op gebaseerd??

Ik geloof niet in een grote daling. hooguit een correctie. Waaorm niet? Omdat de overheid daar wel weer wat voor vind om dat niet te laten gebeuren of compensaties gaat verzinnen. Hun belang is gewoon veel te groot om de huizenmarkt niet in te laten storten, daar al eens aan gedacht?

Flink "winst" maken op een huis is voorbij. Dat is 1 ding wat zeker is.
pi_64533202
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:38 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik het je in je schoenen schuif dat maak jij er van. Maar jij roept stellig dat de prijzen gaan dalen dus ik vraag me dan af wat jouw belang daar bij is. Niet meer niet minder. En mijn eerste gedachte is dan dat je een huis wil kopen maar dat op dit moment niet kan of wil (no offence trouwens)

Wat de "experts" niet noemen is dat het nogal uitmaakt waar je huis staat en in welk segment dat gaat gebeuren dus echt volledig is het niet. Een starterswoning zal minder dalen dan een vrijstaande villa in de randstad. Dus nee ik hecht er niet al te veel waarde aan. Die percentages zijn volgens mij echt nattevinger werk.

Ik geloof niet in een grote daling. hooguit een correctie. Flink "winst" maken op een huis is voorbij.

En inderdaad niemand kan in de sterren kijken. Maar waarom noemen de expert dan percentages als zij het ook NIET weten? Waar zijn die percentages dan op gebaseerd??
Is dat een serieze vraag?
Denk jij echt dat de prijzen NIET gaan dalen????
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64533268
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Is dat een serieze vraag?
Denk jij echt dat de prijzen NIET gaan dalen????
Ja ik vraag mij echt af wat het belang van mensen is die roepen dat de huizenprijzen flink gaan dalen of schermen met onderzoeken van "experts"

Lees mijn post. dan heb jij de vraag beantwoord, ik geloof niet in een grote daling hooguit een kleine correctie
pi_64533481
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:43 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ja ik vraag mij echt af wat het belang van mensen is die roepen dat de huizenprijzen flink gaan dalen of schermen met onderzoeken van "experts"

Lees mijn post. dan heb jij de vraag beantwoord, ik geloof niet in een grote daling hooguit een kleine correctie
Wat is een "kleine correctie" in jouw optiek?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64533709
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat is een "kleine correctie" in jouw optiek?
Ik durf er geen percentage aan te hangen. Ik ga iig niet uiit van stijging

Nogmaals vat het niet persoonlijk op hoor. Ik las later in een ander topic waar jij ook in reageerde dat jij er ook niet op te wachten staat. Dus als ik je in een opzicht beledigd heb dan daarvoor mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om je hier persoonlijk op aan te vallen.

Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk dan zie ik voor mijzelf geen problemen. Ook bij een stijgende rente zou ik zelf geen probleem krijgen met mijn woonlasten als mijn rentevaste periode af zou lopen. Ik heb dan ook geen duur huis voor de regio waar ik woon.
pi_64534025
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:57 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ik durf er geen percentage aan te hangen. Ik ga iig niet uiit van stijging

Nogmaals vat het niet persoonlijk op hoor. Ik las later in een ander topic waar jij ook in reageerde dat jij er ook niet op te wachten staat. Dus als ik je in een opzicht beledigd heb dan daarvoor mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om je hier persoonlijk op aan te vallen.

Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk dan zie ik voor mijzelf geen problemen. Ook bij een stijgende rente zou ik zelf geen probleem krijgen met mijn woonlasten als mijn rentevaste periode af zou lopen. Ik heb dan ook geen duur huis voor de regio waar ik woon.
No offence taken...t kwam alleen even zo op mij over. Dat ik er belang bij zou hebben....schreef je.

Meestal schrijf ik niet veel over mijn eigen persoonlijke situatie op Fok!, maar ik wil het best uit de doeken doen:
Wij hebben een koopwoning die voor 60% afgelost is. Dit was vrij makkelijk doordat we 2 eigen woningen verkocht hebben toen we gingen samenwonen...en daar heel veel overwaarde op gebeurt hebben (toen kon dat nog... ).

Heb tot nu toe dus alleen maar de vruchten geplukt van de stijgingen. En de stijgingen die er geweest zijn, daar had je nooit tegenop kunnen sparen.
Mocht de markt in gaan zakken, dan hebben wij daar geen voordeel en geen nadeel bij...hooguit hoop ik op een lagere WOZ waarde...
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 15:13:11 #68
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_64534206
mijn ouders hebben net een huis van een aantal ton laten bouwen. niet te hopen dat de boel gaat dalen.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  woensdag 31 december 2008 @ 15:19:16 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64534445
quote:
Op woensdag 31 december 2008 15:13 schreef Fortitudo het volgende:
mijn ouders hebben net een huis van een aantal ton laten bouwen. niet te hopen dat de boel gaat dalen.
Want anders komen de pannen naar beneden? Of stijgen de maandlasten? Of hebben ze gebouwd om in 2009 weer meteen te verkopen?

Kan iemand mij nu uitleggen waarom men zich daar zo druk over maakt? Of waarom mensen vroeger zo blij werden als de huizenprijzen op papier weer gestegen waren?
The End Times are wild
  woensdag 31 december 2008 @ 15:30:49 #70
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64534845
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:20 schreef Mr.Talisker het volgende:
Realiseer je vooral dat lagere prijzen niet leiden tot minder huizen! 't Is niet alsof er opeens meer schaarste is. En het is ook niet alsof projectontwikkelaars bij hoge prijzen meer huizen bouwen, het tegendeel lijkt eerder waar, omdat ze graag veel verdienen met weinig werk en de schaarste dus graag in stand houden.
Een daling komt simpelweg vanzelf, als genoeg mensen het geloven! Hetzelfde geldt voor een stijging, waarbij mensen "snel kopen voor-ie duurder wordt", bij een daling gaan mensen "snel verkopen voor-ie goedkoper wordt" en zo wordt het kringetje in stand gezet.
censuur :O
pi_64534989
quote:
Op woensdag 31 december 2008 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Realiseer je vooral dat lagere prijzen niet leiden tot minder huizen! 't Is niet alsof er opeens meer schaarste is. En het is ook niet alsof projectontwikkelaars bij hoge prijzen meer huizen bouwen, het tegendeel lijkt eerder waar, omdat ze graag veel verdienen met weinig werk en de schaarste dus graag in stand houden.
Een daling komt simpelweg vanzelf, als genoeg mensen het geloven! Hetzelfde geldt voor een stijging, waarbij mensen "snel kopen voor-ie duurder wordt", bij een daling gaan mensen "snel verkopen voor-ie goedkoper wordt" en zo wordt het kringetje in stand gezet.
Het lijkt wel een Pyramide-spel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 december 2008 @ 15:40:20 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64535149
quote:
Op woensdag 31 december 2008 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Klopt. En wat veel mensen over het hoofd zien is dat er toch wel enige flexibiliteit is in de huizenmarkt. Tot voor een jaar geleden was het extreem gunstig om "long" te zitten op de huizenmarkt, met andere woorden, een of meerdere huizen in je bezit te hebben. De waardestijging was hoger dan de rentelasten, dus zelfs leegstand was rendabel.

Nu keert die situatie echter om. Een slimme OR-handelaar gooit zijn pandjes nu in de verkoop. En mensen die tot nu toe een LAT-relatie hadden overwegen wellicht toch te gaan samenwonen. Toestromers vanuit het ouderlijk huis wachten nog even af. Alles opgeteld zijn dit eventueel honderdduizenden woningen extra die zomaar uit het niets beschikbaar worden. En dat zie je dus ook op Funda.
The End Times are wild
pi_64539994
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:43 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Waarom denk je dat mensen er belang bij hebben om dat te roepen? In een discussie heb je vaak een mening die je vormt naar aanleiding van bronnen en je eigen invulling. Het is niet zo dat iedereen hier uit 'als ik het hard genoeg roep, gaat het gebeuren' gaat roepen dat de prijzen gaan dalen.

Ik huur sinds twee jaar omdat ik de huizenprijs te hoog vond. Ik kan wel een hokje kopen (ben alleenstaand, verdien ietsje bovenmodaal), maar dat wil ik niet. Ik heb daarom besloten 'geld weg te gooien' en te gaan huren. mij werd toen door de kopers gezegd dat ik gek was, ik wil niet voor minder dan 5 jaar een huis kopen ivm Kosten Koper. En de mythe van 'kosten koper haal je er na 2 jaar wel uit' geldt alleen in een zwaar stijgende markt zoals de afgelopen 15 jaar. Ik had het gevoel dat dat in 2006/2007 wel een hoogtepunt had bereikt dus vond het wel best.

Nu lijkt mijn gevoel van dat moment uit te komen. Ik ben de afgelopen drie maanden nog wat pessimistischer geworden en ik denk dat de huizenprijzen ook wel een stukje gaan dalen in 2009 en dat ze daarna nog even niet stijgen en daarna een beetje op inflatieniveau. Gecorrigeerd voor inflatie denk ik dat de prijzen zo tussen de 10 en 20% lager zullen liggen dan nu.

Maar dat is puur wat ik denk. Ik heb er verder geen belang bij want wil toch nog niet kopen
pi_64551059
Nou t is allemaal wat sneller gegaan als gedacht
jullie zullen me wel allemaal voor gek verklaren en dom vinden, maar dat is niet erg, want ik ben blij met ons besluit . We hadden een max prijs in gedachten en daar konden we nog net iets onder gaan zitten...dus dan interesseert het mij verder niet over over 2 jaar mijn huis 20% minder waard is aangezien ik niet van plan ben om daar snel weer weg te gaan, en in 2013 alles weer schijnt aan te trekken.

We hebben t huis gekochten gaan over 3 maanden al naar de makelaar, ons huis staat komende week te koop.
We zijn verliefd op dit huis hebben besloten er gewoon voor te gaan
gewoon omdat we het ons kunnen permiteren.

Dat het slecht gaat op de huizenmarkt ligt er aan in welke prijsklasse je kijkt en in welke regio je zit. Ons huidige huis is goed te verkopen. Hier in de wijk verkoopt alles redelijk snel voor een nette prijs. Ik heb voorbeelden gezien dus ik ben echt niet alleen uitgegaan van het makelaarspraatje.

ow en gelukkig nieuwjaar iedereen
pi_64552212
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 10:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
jullie zullen me wel allemaal voor gek verklaren en dom vinden, maar dat is niet erg, want ik ben blij met ons besluit . We hadden een max prijs in gedachten en daar konden we nog net iets onder gaan zitten...dus dan interesseert het mij verder niet over over 2 jaar mijn huis 20% minder waard is aangezien ik niet van plan ben om daar snel weer weg te gaan, en in 2013 alles weer schijnt aan te trekken.

We hebben t huis gekochten gaan over 3 maanden al naar de makelaar, ons huis staat komende week te koop.

Dat het slecht gaat op de huizenmarkt ligt er aan in welke prijsklasse je kijkt en in welke regio je zit. Ons huidige huis is goed te verkopen. Hier in de wijk verkoopt alles redelijk snel voor een nette prijs. Ik heb voorbeelden gezien dus ik ben echt niet alleen uitgegaan van het makelaarspraatje.

Gefeliciteerd en gelukkig nieuwjaar, en dat je je oude huis maar snel mag verkopen
Trust me, I know what I'm doing.
pi_64552537
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 12:41 schreef tre het volgende:

[..]

Gefeliciteerd en gelukkig nieuwjaar, en dat je je oude huis maar snel mag verkopen
thnx
pi_64552911
quote:
Op woensdag 31 december 2008 17:54 schreef JvS het volgende:

[..]

Het is niet zo dat iedereen hier uit 'als ik het hard genoeg roep, gaat het gebeuren' gaat roepen dat de prijzen gaan dalen.
Komt de term "self fullfilling prophecy" je bekent voor? Als iedereen gaat roepen dat de prijzen gaan dalen, dan gaat het ook echt dalen. De vragers gaan danminder bieden, en de aanbieders zullen minder vragen (beter nu je huis kwijt dan morgen).
  donderdag 1 januari 2009 @ 14:23:51 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64554064
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 13:27 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Komt de term "self fullfilling prophecy" je bekent voor? Als iedereen gaat roepen dat de prijzen gaan dalen, dan gaat het ook echt dalen. De vragers gaan danminder bieden, en de aanbieders zullen minder vragen (beter nu je huis kwijt dan morgen).
Belangrijkste reden voor de daling zal toch echt zijn dat de banken gewoon niet zoveel geld meer willen/kunnen uitlenen. Het geld om de huizenprijzen almaar op te pompen en/of de bubble in stand te houden IS er gewoon niet. (Dat geld is er ook nooit geweest natuurlijk, maar goed)

Dat is echt een hard, onomkoombaar feit. En dat ga je echt hard, onomkoombaar voelen op de markt.
The End Times are wild
pi_64556085
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 10:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

gefeliciteerd
pi_67986327
Graag jullie mening over deze:
Hebben een woning op t oog. Staat ca. 1,5 jaar te koop en ca. 3/4 jaar leeg. Heb via kennissen vernomen dat de mensen er echt vanaf moeten omdat ze geemigreerd zijn. Ook hebben we gehoord dat er amper kijkers, laat staan biedingen zijn.

Huis staat voor 350, is al twee keer verlaagd, van 389 naar 369 naar 350. Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd.

We willen beginnen met 290 te bieden, en 310 als eindbod. (= ca. 15 resp. 12% onder de vraagprijs)

Wat denken jullie... is dit haalbaar?
(gaan woensdag waarsch bieden... duimen jullie mee ? )
= Het leven is als een neus - je moet eruit halen wat erin zit =
  maandag 13 april 2009 @ 21:21:24 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67986455
Tja. Als je het voor 310 krijgt heb je er bijna 20% afgekregen tov de oorspronkelijke vraagprijs. Dat is erg veel voor zo'n vroeg moment in de dalende markt. Maar misschien lukt het wel.
The End Times are wild
pi_67986565
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:17 schreef rdkraker het volgende:
Hebben een woning op t oog. Staat ca. 1,5 jaar te koop en ca. 3/4 jaar leeg. Heb via kennissen vernomen dat de mensen er echt vanaf moeten omdat ze geemigreerd zijn. Ook hebben we gehoord dat er amper kijkers, laat staan biedingen zijn.

Huis staat voor 350, is al twee keer verlaagd, van 389 naar 369 naar 350. Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd.

We willen beginnen met 290 te bieden, en 310 als eindbod. (= ca. 15 resp. 12% onder de vraagprijs)

Ik zou 3ton bieden als take-it-or-leave it bod. Geen verdere onderhandelingen mogelijk.
pi_67986788
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:24 schreef _Arthur het volgende:
Ik zou 3ton bieden als take-it-or-leave it bod. Geen verdere onderhandelingen mogelijk.
Wat heeft dat voor voordeel ten opzichte van 290 bieden en onderhandelen?
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 21:35:03 #84
236264 crew  capricia
pi_67986946
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:17 schreef rdkraker het volgende:

Ik zou een openingsbod doen van 3 ton.
En dan max 320 bieden...op voorwaarde van een bouwtechnische keuring. Wat daar uit gaat komen, gaat van de prijs af.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67987053
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:31 schreef Kahlen het volgende:
Wat heeft dat voor voordeel ten opzichte van 290 bieden en onderhandelen?
Dat je dan vaak ergens op de helft uitkomt. Dus 350-290 = 60 en dan ergens halverwegen 'elkaar tegenkomen' is dus 320k.

20k is dan dus het voordeel als je direct een eindbod doet.
  maandag 13 april 2009 @ 21:47:47 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67987464
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:38 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Dat je dan vaak ergens op de helft uitkomt. Dus 350-290 = 60 en dan ergens halverwegen 'elkaar tegenkomen' is dus 320k.

20k is dan dus het voordeel als je direct een eindbod doet.
Nou, die mensen zullen echt wel een minimumprijs in hun hoofd hebben. En als het zo gemakkelijk was, waarom dan niet meteen 220 bieden? Als je het huis nu wil hebben is 320 tot 340 een hele redelijke prijs. Daaronder doen ze het echt niet. Of je moet wachten, want de markt zal niet verbeteren in afzienbare tijd.
The End Times are wild
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 21:54:41 #87
236264 crew  capricia
pi_67987742
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, die mensen zullen echt wel een minimumprijs in hun hoofd hebben. En als het zo gemakkelijk was, waarom dan niet meteen 220 bieden? Als je het huis nu wil hebben is 320 tot 340 een hele redelijke prijs. Daaronder doen ze het echt niet. Of je moet wachten, want de markt zal niet verbeteren in afzienbare tijd.
Eens.
Ik weet niet wie van de mensen die hier reageren daadwerkelijk wel eens geboden hebben op een woning. Maar als je onder de 3 ton gaat bieden, wordt je echt niet serieus genomen door de verkopende partij.
En de vraag is: Hoe graag wil je het huis hebben? En wat is de max. prijs die je ervoor wilt betalen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 21:58:29 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67987916
Ik denk dat de verkopers uitgaan van een verkoopprijs van maximaal 10% onder de huidige vraagprijs. Dat is in deze markt billijk. En dan heb je het goed gedaan, want er is al heel wat vanaf.
The End Times are wild
  maandag 13 april 2009 @ 21:59:50 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67987979
De markt (de verkopers) heeft nog niet echt "knak" gezegd.
The End Times are wild
pi_67987984
@LXVI en capricia:

Jullie hebben beide dit gelezen?
quote:
Staat ca. 1,5 jaar te koop en ca. 3/4 jaar leeg. Heb via kennissen vernomen dat de mensen er echt vanaf moeten omdat ze geemigreerd zijn. Ook hebben we gehoord dat er amper kijkers, laat staan biedingen zijn.
Ik denk dat die mensen blij moeten zijn dat uberhaupt iemand een bod doet.
  maandag 13 april 2009 @ 22:02:45 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67988102
[quote]Op maandag 13 april 2009 21:59 schreef _Arthur het volgende:
@LXVI en capricia:

[..]

[/quote

Het is toch in die periode al marktconform in prijs verlaagd? Deze mensen zullen echt wel blij zijn als ze van het huis af zijn, dat geloof ik zeker. Maar waarom zouden ze onder de huidige marktprijs verkopen? Dat achterstallig onderhoud was er ook al toen het huis getaxeerd werd. Of het is veel te hoog getaxeerd toendertijd.
Maar laten we er vanuit gaan dat dit goed gebeurd is. Dan is er toch al meer van af dan dat de markt gedaald is.

Wil je echt een koopje hebben dan zul je geduld moeten hebben. Op dit moment is de daling pas net ingezet, misschien in de regio waar jij koopt nog helemaal niet.
The End Times are wild
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 22:02:57 #92
236264 crew  capricia
pi_67988108
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:59 schreef _Arthur het volgende:
@LXVI en capricia:

[..]

Ja, en wat ik ook lees is:
"Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd."

Beter kun je dus met de verkopende partij een reele prijs afspreken en een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, waarbij de ernstige gebreken voor last van de verkopers komen.
Dat is beter dan dat je ze het vel over de oren heen haalt, en straks als koper met eventuele ellende van de woning zit.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 22:04:06 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67988165
Het is net als op de beurs. Je kunt er stellig vanuit gaan dat een aandeel gaat zakken, maar als je nu wil kopen dan betaal je toch gewoon de marktprijs. Daar onder bieden heeft weinig zin.
The End Times are wild
pi_67988235
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:02 schreef LXIV het volgende:
Het is toch in die periode al marktconform in prijs verlaagd?
Als het marktconform was, was het al lang verkocht natuurlijk.

In het segment van 325k tot 375k staan er in nederland 16k+ huizen te koop (funda). Dus keus genoeg zou ik zeggen.

Op dit moment is het gewoon wat een gek er voor geeft.
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:02 schreef capricia het volgende:
Ja, en wat ik ook lees is:
"Redelijk achterstallig onderhoud, er moet zeker voor 30k aan worden verbouwd."

Beter kun je dus met de verkopende partij een reele prijs afspreken en een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, waarbij de ernstige gebreken voor last van de verkopers komen.
Dat is beter dan dat je ze het vel over de oren heen haalt, en straks als koper met eventuele ellende van de woning zit.
Die snap ik niet. Als je dus 320k betaald zit je opeens niet met de eventuele ellende ofzo?

Natuurlijk bied je onder voorbehoud van uitkomsten van een bouwtechnokeuring. Of je nu een huis van een ton koopt of 5ton.
  maandag 13 april 2009 @ 22:10:52 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67988417
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:05 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als het marktconform was, was het al lang verkocht natuurlijk.

In het segment van 325k tot 375k staan er in nederland 16k+ huizen te koop (funda). Dus keus genoeg zou ik zeggen.

Op dit moment is het gewoon wat een gek er voor geeft.
Dat van dat marktconform is uiteraard waar. Maar dat wil niet zeggen dat je maar lukraak kunt bieden. Stel dat je het voor 320K krijgt. Terwijl de oorspronkelijke vraagprijs 389 is! Dan doe je toch een goede deal als de "officiele" markt maar 5% gedaald is! Je steekt door een jaartje te wachten toch 69K in je zak. Daar moet je lang voor werken. Je kunt ook nog langer wachten. Met de kans (ik geloof dat dit gebeurt) dat de prijzen nog veel verder zakken en dat dergelijke huizen op de diepste bodem voor 260K verkocht worden. Maar het kan ook zo zijn dat de huizenprijzen stabiliseren of zelfs gaan stijgen. Wie weet. De enige zekerheid is dat je beter nu kan kopen dan een jaar geleden. En vergeet niet dat 2 jaar wachten jou ook 2 jaar huur kost, of verminderd woongenot of wat dan ook. Wil je dat betalen?
The End Times are wild
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 22:13:48 #96
236264 crew  capricia
pi_67988525
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:05 schreef _Arthur het volgende:

[..]
Die snap ik niet. Als je dus 320k betaald zit je opeens niet met de eventuele ellende ofzo?

Natuurlijk bied je onder voorbehoud van uitkomsten van een bouwtechnokeuring. Of je nu een huis van een ton koopt of 5ton.
Eerlijke vraag: Hoevaak heb jij al eens een huis gekocht dmv bieding?
Want, en dit is niet lullig bedoeld of zo, als je 290 of lager gaat bieden, dan heb je kans dat je niet eens wat hoort van de verkopers...
En de vraag blijft natuurlijk: Wil men de woning serieus kopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67988824
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:10 schreef LXIV het volgende:
Maar dat wil niet zeggen dat je maar lukraak kunt bieden.
Waarom niet? Mag dat niet ofzo?
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:13 schreef capricia het volgende:
Eerlijke vraag: Hoevaak heb jij al eens een huis gekocht dmv bieding?
Want dit is relevant?
quote:
Want, en dit is niet lullig bedoeld of zo, als je 290 of lager gaat bieden, dan heb je kans dat je niet eens wat hoort van de verkopers...
En de vraag blijft natuurlijk: Wil men de woning serieus kopen?
Eerlijke vraag terug: zie jij je zelf al 18 maanden vast zitten aan een woning en de hypotheek last terwijl je zelf al 9 maanden in het buitenland vertoeft? Zonder enig uitzicht op het verkopen van je woning op een korte (lees 6 maanden) termijn?

En ik heb het over 3ton, niet over 290 of lager...
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 22:26:08 #98
236264 crew  capricia
pi_67988956
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:22 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Eerlijke vraag terug: zie jij je zelf al 18 maanden vast zitten aan een woning en de hypotheek last terwijl je zelf al 9 maanden in het buitenland vertoeft? Zonder enig uitzicht op het verkopen van je woning op een korte (lees 6 maanden) termijn?

Je weet niet wat de exacte financiele situatie van de verkopende partij is.
Dat ze het kwijt willen, is duidelijk, maar zo te lezen niet tegen elke prijs.

Maar ik ben benieuwd hoe het bieden verloopt!
Ik hoop op een update!!
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 13 april 2009 @ 22:27:23 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67989006
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:22 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Waarom niet? Mag dat niet ofzo?

Natuurlijk mag dat wel. En wellicht is 290 ook een aardig openingsbod, maar ik zou 300 realistischer vinden. Ze hebben al heel wat van de prijs afgedaan.

3 ton zou kunnen. Dan heb je wel geluk gehad. Vergeet niet dat de verkoper dan 89K moet slikken en dat de markt welliswaar grotendeels stil is komen te liggen, maar dat (vooralsnog) de prijzen nog wel aardig zijn blijven liggen. Nu op dit moment is 320 echt een hele goede deal.
The End Times are wild
  maandag 13 april 2009 @ 22:28:00 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67989028
Ze krijgen uiteraard geen HRA in het buitenland. Dus betalen ze de volle mep. Dat zet wel wat druk op de ketel.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')