abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72089021
quote:
Hoe lager het inkomen, hoe groter de plasma-tv
Gepubliceerd: 22 augustus 2009 10:58 | Gewijzigd: 22 augustus 2009 11:07
Veel mensen hebben geen benul van hun financiële situatie, bleek deze week uit onderzoek van het ministerie van Financiën. Kopen op afbetaling blijft onverminderd populair. Het aantal mensen met schulden stijgt en zal door de crisis toenemen

Door Sam Gerrits en Patricia Veldhuis

Amsterdam/Utrecht, 22 aug. „Koop nu, betaal later!” staat in grote letters te lezen bij de plasma-tv’s in witgoed- en elektronicazaak Prijstopper aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. De televisies kosten er tussen de 395 en 3.000 euro. Er gaan zo’n 25 plasma-tv’s per maand uit bij dit filiaal van Prijstopper. En voor het overgrote deel worden die niet contant betaald, maar sluit de klant een betalingsregeling af.

Sinds het uitbreken van de crisis is het aantal aanvragen voor uitgestelde betaling gestegen, zegt verkoper Abdelhak Bakhali. Hij snapt dat wel. „Ontslagen mensen die de hele dag thuis zitten, hebben behoefte aan een plasma-tv of een laptop om spelletjes op te doen, liefst eentje van minimaal 1.200 euro.” Vaak geldt volgens Bakhali: „Hoe lager het inkomen, hoe groter de plasma-tv die ze willen.”

Wel noviteiten, geen geld

Het sluit aan bij de observaties van directievoorzitter Philippe Smit, van IMpact Retail, het moederbedrijf van onder andere It’s, Prijstopper en Modern.nl. „Over de hele linie is het aantal mensen dat bij ons op afbetaling koopt gelijk gebleven”, nuanceert hij. „Maar in enkele filialen is hun aantal gestegen. Het is een bepaalde kopersgroep die gebruikmaakt van financieringsconstructies. Kort door de bocht: de groep die wel alle noviteiten wil hebben, maar het niet kan betalen.”

IMpact Retail zag de omzet de afgelopen maanden tussen de 0 en 5 procent dalen als gevolg van de crisis. Dat komt, zegt Smit, doordat er hard geconcurreerd wordt op prijzen. „In onze winkels wordt net zoveel verkocht als voor de crisis, alleen voor lagere prijzen: de prijs van bijvoorbeeld een lcd-tv is met 30 procent gedaald.”

Op de pof

Concurreren op prijs en potentiële kopers over de streep trekken door uitgestelde betaling aan te bieden: voor de winkelketens is het een manier om de crisis door te komen, maar de consument raakt erdoor in grote financiële moeilijkheden, zegt Ger Jaarsma, voorzitter van de NVVK, de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.

De NVVK helpt op dit moment ongeveer 45.000 gezinnen met schuldsanering. En hun aantal stijgt. Hoe dat komt? „Simpel: mensen leven steeds meer op de pof”, zegt Jaarsma. „Als jij in de winkel staat en je wilt een dure laptop kopen maar je hoeft hem pas over twee jaar te betalen, wordt het je wel heel gemakkelijk gemaakt. Veel mensen hebben geen benul van de rente die ze vervolgens betalen en komen daardoor in de problemen.”

Bron: NRC
De grootste plasma-tv op afbetaling kopen en vervolgens gaan klagen over het feit dat je zo moeilijk rond kan komen. Kan daar echt met mijn verstand niet bij hoor. Moeten nu de tv-verkopers ook al gaan controleren of tokkie's de tv wel kunnen betalen Treurig dat het geklaag van deze groep wel werkt en ze steeds extra geld krijgen om kralen te kopen. Misschien moet er gewoon eens minder genivelleerd worden. Deze groep kan met gemak rondkomen als ze hun geld niet zouden verspillen.
  PR/Manusje van alles zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:04:01 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72089096
Mensen die dingen kopen via dat nu halen in 2030 betalen idee betaal je al snel de helft meer Als je nou gewoon iets koopt waar je ook het geld voor hebt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:08:59 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_72089189
Hoe kleiner de penis....
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:13:53 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72089273
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe kleiner de penis....
Hoe groter de baard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_72089284
Ik haal de titel niet uit het artikel? Waar staat het verband tussen inkomen en de aanschafprijs van een televisie
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:15:20 #6
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_72089300
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:14 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik haal de titel niet uit het artikel? Waar staat het verband tussen inkomen en de aanschafprijs van een televisie
3e alinea, laatste regel. Is lezen nu zo moeilijk?
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_72089326
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:15 schreef HunterSThompson het volgende:

[..]

3e alinea, laatste regel. Is lezen nu zo moeilijk?
quote:
Vaak geldt volgens Bakhali: „Hoe lager het inkomen, hoe groter de plasma-tv die ze willen.”
Dit had ik inderdaad wel gelezen slimbim. Ik lees hier geen verband, maar een mening.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:18:05 #8
55011 HunterSThompson
pi_72089342
En al die mensen die in de "koop nu, betaal later" regeling trappen zijn idd te dom om te poepen. Je moet namelijk ongeveer ¤ 50,- "administratiekosten" betalen. Dat is over twee jaar al een aardige rentevergoeding voor het aangeschafte.
pi_72089343
quote:
De NVVK helpt op dit moment ongeveer 45.000 gezinnen met schuldsanering

Laat ze een 2e of 3e baan nemen.. er hoeft helemaal niets gesaneerd te worden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_72089362
Dat ene filmpje ook, en maar zielig doen maar wel de kinderen met de auto van school halen, pc met internet aansluiting, en stond nog een perfect draft/beertender op de kast ofzo.
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:19:45 #11
55011 HunterSThompson
pi_72089370
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

[..]

Dit had ik inderdaad wel gelezen slimbim. Ik lees hier geen verband, maar een mening.
Maar blijkbaar wel een enigszins gefundeerde mening. Die verkoper komt blijkbaar dagelijks van die mensen tegen in de zaak waar hij werkt. Als verkoper zal hij wel de inkomensgegevens zien voor het afsluiten van de betalingsregeling.
pi_72089502
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:19 schreef HunterSThompson het volgende:

[..]

Maar blijkbaar wel een enigszins gefundeerde mening. Die verkoper komt blijkbaar dagelijks van die mensen tegen in de zaak waar hij werkt. Als verkoper zal hij wel de inkomensgegevens zien voor het afsluiten van de betalingsregeling.
Bij het NRC had ik wel wat statistieken verwacht .

Het enige logische verband dat ik zie is dat duurdere televisies vaker op afbetaling worden gekocht. Volgens mij hebben verkopers alleen maar een controle bij het BKR nodig voor ze iets op afbetaling verkopen en hebben ze dus geen zicht op de inkomens van hun klanten.
pi_72089630
Weet je wat ook echt is? Hoe lelijker de dingen op de vensterbank hoe groter de tv
Porseleinen herdertjes en van die vazen met gelbolletjes en een nepbloem staan altijd garant voor een grote tv
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_72089712
Er moet een veel betere controle zijn op het verkrijgen van leningen (en dus ook die dingen op afbetaling). Veel mensen zijn nou eenmaal niet handig genoeg met hun geld, en daar moet je dus kort opzitten. Ze aan hun lot overlaten is ook geen goed idee, oa omdat ze vaak ook kinderen hebben die daar dus onschuldig slachtoffer bij worden.
  PR/Manusje van alles zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:43:19 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72089798
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:18 schreef HunterSThompson het volgende:
En al die mensen die in de "koop nu, betaal later" regeling trappen zijn idd te dom om te poepen. Je moet namelijk ongeveer ¤ 50,- "administratiekosten" betalen. Dat is over twee jaar al een aardige rentevergoeding voor het aangeschafte.
niet alleen dat maar ook gewoon zichtbaar veel geld dat je hun moet geven. rente van 14 % per jaar
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:44:19 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72089812
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

[..]

Sinds wanneer moet een TT een causaal verband aantonen en mag dat geen mening zijn? De TT van het topic staat letterlijk in het artikel. Ik zie het probleem met de TT niet zo, behalve dat die pretentieus is, net als het artikel.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:47:29 #17
45206 Pietverdriet
pi_72089868
Veel te veel mensen kunnen gewoon niet rekenen en denken niet verder na, een paar tientjes hier een paar tientjes afbetaling daar, dat is toch niet zoveel, en voor je het weet zit men in de schulden.
Sparen is veel slimmer, maar dat willen mensen niet, eind van de maand moet de rekening leeg zijn.
Het ergste is dat als je er maar op los leeft de overheid aan alle kanten je bij staat met bijstand, schuldsaneringen en andere goedbedoelde ellende. Spaar je echter je geld word je daarvoor bestraft, dan moet je over het rendament belasting betalen...
pi_72089896
De verkoper heeft een islamitische naam dus hij zal wel liegen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:49:31 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72089905
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel te veel mensen kunnen gewoon niet rekenen en denken niet verder na, een paar tientjes hier een paar tientjes afbetaling daar, dat is toch niet zoveel, en voor je het weet zit men in de schulden.
Sparen is veel slimmer, maar dat willen mensen niet, eind van de maand moet de rekening leeg zijn.
Het ergste is dat als je er maar op los leeft de overheid aan alle kanten je bij staat met bijstand, schuldsaneringen en andere goedbedoelde ellende. Spaar je echter je geld word je daarvoor bestraft, dan moet je over het rendament belasting betalen...
Dus wie is er dan dom ga je je afvragen.....
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:54:11 #20
45206 Pietverdriet
pi_72089988
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dus wie is er dan dom ga je je afvragen.....
De overheid, die mensen bij brengt dat schulden maken goed is.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:54:49 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72090001
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De overheid, die mensen bij brengt dat schulden maken goed is.
Dus ben je bijna dom te noemen als je dat niet doet.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:57:12 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72090056
Maar schulden maken is precies wat we allemaal toch willen? Dat is wat bedrijven willen: dat we kopen kopen kopen, want als we niet kopen gaat de economie op zijn gat en is iedereen werkloos.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:57:22 #23
45206 Pietverdriet
pi_72090059
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dus ben je bijna dom te noemen als je dat niet doet.
Tja,
Toch heb ik liever een flink positief,
pi_72090068
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:33 schreef rhubarbje het volgende:
Weet je wat ook echt is? Hoe lelijker de dingen op de vensterbank hoe groter de tv
Porseleinen herdertjes en van die vazen met gelbolletjes en een nepbloem staan altijd garant voor een grote tv
Goeie observatie . Volgens mij klopt hij wel.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:58:27 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72090080
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja,
Toch heb ik liever een flink positief,
Tja, ik ook, maar om dan mensen die volop profiteren als dom af te schilderen is wellicht niet zo slim van ons
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')