Nou, vorige week was er ook een nieuwsitem op RTL nieuws over de Hamas die per ongeluk verkeerd terecht kwam in een Palestijnse wijk en daar allerlei kinderen doodde.quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:16 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ieder volk gaat anders om met de dood. Dat is door de eeuwen zo altijd zo geweest.
Het is niet dat zwijgend rouwen de enige manier is.
Het schiet ook niks op. Men geeft elkaar de schuld, dat weet je vooraf. Of beter gezegd, men veegt het eigen straatje schoon en wil niet verantwoordelijk zijn voor eigen daden.quote:Op dinsdag 30 december 2008 21:20 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens, de schuld is na zo'n langlopend conflict nog nauwelijks aan te tonen.
quote:
quote:Iranian students break into UK Embassy residence
TEHRAN, Iran: Iran's official news agency says dozens of hardline students have broken into the British Embassy residence in Tehran.
The IRNA agency says the students accuse Britain of supporting Israel's air assault on the Gaza Strip.
According to the agency, the students stormed the compound Tuesday evening and pulled down the British flag.
IRNA says the students then hoisted a Palestinian flag at compound's entrance before police forced them to leave.
The news agency says the break-in lasted about an hour and that the area is now calm. No injuries were reported.
Ja laat Iran maar van de kaart vegenquote:Bolton: Gaza Crisis Means We Should Attack Iran Now»
Yesterday, on Fox’s Hannity and Colmes, Iran war hawk John Bolton said that Israel’s recent bombing campaign in Gaza is all the more reason for the United States to bomb Iran now. “So while our focus obviously is on Gaza right now, this could turn out to be a much larger conflict,” he said, adding that “we’re looking at potentially a multi-front war here.”
“You would strike Iran right now?” asked host Alan Colmes. “I would have done it before this,” Bolton responded. Colmes asked whether tensions and war across Middle East would escalate if the U.S. or Israel were to bomb Iran. Bolton said that the many Arab countries would secretly be cheering if Iran were attacked:
COLMES: So if we do that, they strike back, are we then in danger of creating a broader war?
BOLTON: I think in many Arab states in the region, although they wouldn’t say it publicly, they’d be doing the equivalent of popping champagne corks because the Arab states don’t want Iran with nuclear weapons any more than Israel does. What Iran could do is what’s already happening in the Gaza Strip or what might happen if they unleashed Hezbollah, terrorist attacks on Israel.
It’s hard to believe that the Arab world would be pulling out the party hats if Iran were attacked. Thanks to the policies of President Bush, the U.S is immensely unpopular across the Middle East. Iran, on the other hand, enjoys unprecedented support in Iraq, which is supposed to be America’s greatest ally in the region.
The LA Times reported last year that Iranian President Mahmoud Ahmadinejad “has transcended national and religious divides to become a folk hero across the Middle East.” Ahmadinejaded, “the leader of a non-Arab Shiite nation, has ingratiated himself with the Middle East’s predominantly Sunni Arab population.”
Without regard for the wider war and increased regional instability that an attack on Iran would likely cause, Bolton believes the solution to a Middle East already in flames is to throw more wood on the fire.
quote:Op dinsdag 30 december 2008 22:26 schreef NewsVan het volgende:
[..]
Ja laat Iran maar van de kaart vegen
??quote:
Klopt. Er zou eigenlijk een soort Sjah voor terug moeten komen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 22:36 schreef Slappy het volgende:
Iran zelf is geen kut land alleen het land word bestuurd door een gestoorde freak.
Die heeft niet eens zoveel te vertellen, het zijn vooral de mannen met baarden (geestelijk leiders) die daar bepalen wat er gebeurtquote:Op dinsdag 30 december 2008 22:36 schreef Slappy het volgende:
Iran zelf is geen kut land alleen het land word bestuurd door een gestoorde freak.
Maar natuurlijkquote:Op dinsdag 30 december 2008 22:26 schreef NewsVan het volgende:
[..]
Ja laat Iran maar van de kaart vegen
Ik denk dan ook dat hij bedoelt dat Iran aangevallen moet worden en de opkomst van dat land weer een paar treedjes terug te sodemieteren. En dat zie ik ook nog wel gebeuren. Ik vrees dat de islamitische wereld zich langzaam onmogelijk maakt in de wereld. Ze willen teveel en dat kan nog wel eens hun ondergang worden, dat gedroom over wereldheerschappij van allah. Zolang de burgerbevolking in het M-O zich niet kan ontdoen van het juk van hun leiders en de islam geef ik ze weinig hoop op een goede toekomst zonder oorlog.quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:01 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Maar natuurlijk![]()
Waarvoor denkt iedereen toch dat de USA zomaar Iran van de kaart veegt?
Hoeveel jaar zijn ze nou in Irak en Afganistan bezig? en wat is het resultaat... 0,0
Zodra de USA terugtrekt uit Irak, gaat het weer de zelfde weg in dat land.
Democratie kan je nu eenmaal niet opleggen, en het is de vraag of we dat ook wel moeten willen.
Iran bombaderen is heel goed mogelijk, maar wat schiet je er mee op? (nukes buiten beschouwing gelaten)
Bezetten en totaal controleren gaat je never nooit niet lukken, zie Irak, Afganistan en zelfs Vietnam.
Een land bevrijden zoals Koeweit, ja dat gaat de USA makkelijk af, maar een land bezetten is een ander verhaal.
Israel gaat de zelfde weg op, met een grond offensief wat zal lijden tot een bloedvergiet aan beide zijden.
Om de Hamas totaal te vernietegen moet je zowat de hele burgerbevolking uitmoorden, daar kom je nooit mee weg in de wereld.
quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk dan ook dat hij bedoelt dat Iran aangevallen moet worden en de opkomst van dat land weer een paar treedjes terug te sodemieteren. En dat zie ik ook nog wel gebeuren. Ik vrees dat de islamitische wereld zich langzaam onmogelijk maakt in de wereld. Ze willen teveel en dat kan nog wel eens hun ondergang worden, dat gedroom over wereldheerschappij van allah. Zolang de burgerbevolking in het M-O zich niet kan ontdoen van het juk van hun leiders en de islam geef ik ze weinig hoop op een goede toekomst zonder oorlog.
Hoe maken ze zich onmogelijk? Waarmee?quote:Ik vrees dat de islamitische wereld zich langzaam onmogelijk maakt in de wereld.
Wàt willen ze dan en waarom zou dat hun ondergang kunnen worden? Wees duidelijk svp.quote:Ze willen teveel en dat kan nog wel eens hun ondergang worden
Wat is een paar treedjes terug? De atoom faciliteiten?quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk dan ook dat hij bedoelt dat Iran aangevallen moet worden en de opkomst van dat land weer een paar treedjes terug te sodemieteren. En dat zie ik ook nog wel gebeuren. Ik vrees dat de islamitische wereld zich langzaam onmogelijk maakt in de wereld. Ze willen teveel en dat kan nog wel eens hun ondergang worden, dat gedroom over wereldheerschappij van allah. Zolang de burgerbevolking in het M-O zich niet kan ontdoen van het juk van hun leiders en de islam geef ik ze weinig hoop op een goede toekomst zonder oorlog.
Israël/Palestina, Irak & Afghanistan bedoel je?quote:Op woensdag 31 december 2008 00:21 schreef Mr_Memory het volgende:
Nee dat lijkt me niet wenselijk, één brandhaard in de regio is wel genoeg.
Nee hoor, een groot deel van de wereld is de islam-ideologie zo langzamerhand wel een beetje zat.De slechte kanten van de islam zijn de goede kanten echt aan het overschaduwen en dan wordt de situatie vanzelf onhoudbaar. Genoeg partijen, zoals Israel, die daar dankbaar gebruik van gaan maken.quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Je betoog raakt kant nog wal.
[..]
Hoe maken ze zich onmogelijk? Waarmee?
[..]
Wàt willen ze dan en waarom zou dat hun ondergang kunnen worden? Wees duidelijk svp.
Net als alle andere staten: als het wèl bedreigd wordt.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:51 schreef ravan het volgende:
Wanneer mag Israël zich dan wél verdedigen?
Wat is dat toch voor een waandenkbeeld? Als een ander land een paar treedjes terug wordt gebombardeerd, zou dat een voordeel voor ons zijn? Wat een imbeciele redenering!quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk dan ook dat hij bedoelt dat Iran aangevallen moet worden en de opkomst van dat land weer een paar treedjes terug te sodemieteren.
Alsof de westerse wereld zich niet onmogelijk maakt en niet te veel wil?quote:En dat zie ik ook nog wel gebeuren. Ik vrees dat de islamitische wereld zich langzaam onmogelijk maakt in de wereld. Ze willen teveel en dat kan nog wel eens hun ondergang worden, dat gedroom over wereldheerschappij van allah. Zolang de burgerbevolking in het M-O zich niet kan ontdoen van het juk van hun leiders en de islam geef ik ze weinig hoop op een goede toekomst zonder oorlog.
Oh, je vindt het volledig vernietigen van een maatschappelijke structuur een verdediging?quote:Op woensdag 31 december 2008 00:51 schreef ravan het volgende:
Wanneer mag Israël zich dan wél verdedigen?
Een aanval kan een prima verdediging vormen. Maar aangezien de raketaanvallen doorgaan is het (officiële) doel nog niet bereikt.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, je vindt het volledig vernietigen van een maatschappelijke structuur een verdediging?
De raket- en mortierbeschietingen vanuit Gaza waren voordat het bestand afliep al gaande.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:
Israel heeft al lange tijd deze acties tegen Gaza voorbereid, want zonder voorbereiding kun je zo'n consequente aanval niet uitvoeren. Ze hebben alleen gewacht op een enigszins geloofwaardige smoes om de acties uit te voeren. Het argument van niet verlengen van het bestand is dus bullshit.
Wat is in de context van dit conflict volgens jou de definitie van bedreiging?quote:Op woensdag 31 december 2008 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Net als alle andere staten: als het wèl bedreigd wordt.
Het Israelische potentieel lag al klaar en was tot toeslaan bereid. Dat kan niet anders: de VSvA leren ons dat een groot leger tijd nodig heeft om zijn slag te slaan.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De raket- en mortierbeschietingen vanuit Gaza waren voordat het bestand afliep al gaande.
Het bestand liep af (19 december) en Hamas verklaarde unilateraal het niet te verlengen. Van die vrijdag tot aan kerstavond vlogen er gemiddeld 50 tot 80 stuks granaten Israëlisch grondgebied binnen.
De dag voor kerstmis zelfs meer dan 80. Na dagenlang Israëlische waarschuwingen blijft Hamas volharden (nu nog steeds is zij niet bereid te praten over een staakt het vuren). Dan kun je niet meer spreken over smoezen of soortgelijks.
De definitie die Israel hanteert: de vrees om als land van de kaart geveegd te worden.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat is in de context van dit conflict volgens jou de definitie van bedreiging?
Echter is de realiteit die niet één raket, maar honderden die vanuit Gaza Israël bestookte.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het Israelische potentieel lag al klaar en was tot toeslaan bereid. Dat kan niet anders: de VSvA leren ons dat een groot leger tijd nodig heeft om zijn slag te slaan.
Het wachten was op een aanleiding, een stok om een hond te slaan.
Die is natuurlijk altijd te vinden. Al had Hamas maar 1 raket afgevuurd, dan was dat al genoeg geweest.
Kun je een bron overleggen voor de bewering van jou, dat Israël vreest van de kaart geveegd te worden?quote:Op woensdag 31 december 2008 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De definitie die Israel hanteert: de vrees om als land van de kaart geveegd te worden.
Die vrees is geen angst die gebaseerd is op reëele omstandighden, maar op irrationele angsten.
Een fobie, geen serieus te nemem angst.
Natuurlijk, Hamas verschafte met de raketten wel een alibi. Maar geen daadwerkelijkle bedreiging.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Echter is de realiteit die niet één raket, maar honderden die vanuit Gaza Israël bestookte.
Dat was de stok die Hamas zelf aanreikte, ondertussen alle waarschuwingen in de wind slaan. En dat Israël een plan klaar legt, dat in het belang is van haar bevolking is niet vreemd. Vreemder vind ik het dat Hamas niet hetzelfde doet.
Ad 1: Lees de topics hier even door. En met name de posts van de Israel-aanhangers. "Israel verdedigt zich alleen maar."quote:Op woensdag 31 december 2008 01:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kun je een bron overleggen voor de bewering van jou, dat Israël vreest van de kaart geveegd te worden?
Verder lijkt mij het niet normaal dat een regering zich achteloos opstelt als vanuit een buurlandig gebied dagelijks raketten haar land wordt bestookt. Ook de Israëlische regering heeft de plicht haar burgers te beschermen.
Het was wel wat meer dan een alibi, omdat Hamas sowieso eenzijdig verklaarde het bestand niet te willen verlengen.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Natuurlijk, Hamas verschafte met de raketten wel een alibi. Maar geen daadwerkelijkle bedreiging.
Israel beroept zich op een daadwerkelijke bedreiging om zich te verdedigen. Dat is dus gelogen.
Dus de vernietiging van Hamas, zowel militair als civiel, is een oorlogsmisdaad.
Dat het slechte raketten zijn betekent niet dat ze niet worden geschoten.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
ad 2: Proportioneel. De raketten van Hamas richtten nauwelijk schade aan.
En zijn geen argument om er maar flink op los te bombarderen.
Israël oefent haar plicht uit haar burgers te beschermen. In hun stelligste overtuiging wordt dit bereikt door de infrastructuur van Hamas en terroristen uit te schakelen.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ad 1: Lees de topics hier even door. En met name de posts van de Israel-aanhangers. "Israel verdedigt zich alleen maar."
ad 2: Proportioneel. De raketten van Hamas richtten nauwelijk schade aan.
En zijn geen argument om er maar flink op los te bombarderen.
Er was iets met dat bestand en het aflopen ervan. Maar dat ben ik kwijt. Israel wilde het niet verlengenm, als ik mij goed herinner.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:05 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Israël oefent haar plicht uit haar burgers te beschermen. In hun stelligste overtuiging wordt dit bereikt door de infrastructuur van Hamas en terroristen uit te schakelen.
Dagelijks 50 tot 80 stuks mortieren en raketten vanuit Gaza die Israël binnen werden geslingerd is ook disproportioneel. Dit was dagelijkse kost vanaf het moment dat het bestand afliep tot aan kerstavond.
Toen hoorde ik jouw ook niet over proportioneel, meen ik.
Dit is twee weken geleden in het nieuws geweest. Geen letter Spaans in de uitspraken van Mashaal toentertijd.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er was iets met dat bestand en het aflopen ervan. Maar dat ben ik kwijt. Israel wilde het niet verlengenm, als ik mij goed herinner.
Hoe dan ook: de huidige aanval op de Gazastrook heeft meer dan zes maanden voorbereiding gekost.
Dus welke aanleiding er ook was om hem te lanceren, ze was verzonnen. Als het de mortieren niet waren geweest, had israel wel wat anders bedacht.
Ik weet dat de Israelische propaganda overuren maakt, maar je hebt nu wel een heel slechte vertaling uit het Engels toegewezen gekregenquote:Op woensdag 31 december 2008 01:59 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het was wel wat meer dan een alibi, omdat Hamas sowieso eenzijdig verklaarde het bestand niet te willen verlengen.
Bovendien gebruik je allerlei grote woorden, maar in feite is het heel simpel; geen enkele soevereine staat accepteert het, dat het elke dag een barrage raketten en mortieren moet verwerken van een aangrenzende regio.
Langs elke mogelijke kanaal heeft Israël gewaarschuwd, dat de reactie stevig zou zijn als de aanhoudende beschietingen niet zouden stoppen. Het enige dat Hamas doet is aan de buitenwereld tentoon spreiden, dat het tegen Israël is en dat het haar geen donder uitmaakt of onder eigen gelederen slachtoffers vallen.
Ik vind dit een uiterst cynische houding.
Ga jij de discussie nu over een andere boeg gooien?quote:Op woensdag 31 december 2008 02:30 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik weet dat de Israelische propaganda overuren maakt, maar je hebt nu wel een heel slechte vertaling uit het Engels toegewezen gekregen
Los van bronnen is het vrijwel zeker dat de lijst te bombarderen doelen een lange voorbereidingstijd heeft vereist. Edoch dat zegt natuurlijk niets over de politieke planning of het voorbedachte karakter. Het haalt je de koekoek dat het leger na het debacle in Libanon dit en andere scenarios grondig voorbereid heeft. Daar is niets mis mee; het is de taak van de legerleiding solide plannen te maken.Dat dit draaiboek ook echt gebruikt is wil niet zeggen dat het onvermijdelijk was.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is twee weken geleden in het nieuws geweest. Geen letter Spaans in de uitspraken van Mashaal toentertijd.
Wil je een bron overleggen voor de bewering, dat de voorbereiding van de Israëlische aanvallen op Gaza een half jaar voorbereiding noopte, want dit lijkt wel erg cruciaal voor jouw stellingname in dit gebeuren?
Wees dan niet zo hypocriet en vermeld ook dat de mortieren en raketten vanuit Gaza niet onvermijdelijk waren!quote:Op woensdag 31 december 2008 02:35 schreef voyeur het volgende:
[..]
Los van bronnen is het vrijwel zeker dat de lijst te bombarderen doelen een lange voorbereidingstijd heeft vereist. Edoch dat zegt natuurlijk niets over de politieke planning of het voorbedachte karakter. Het haalt je de koekoek dat het leger na het debacle in Libanon dit en andere scenarios grondig voorbereid heeft. Daar is niets mis mee; het is de taak van de legerleiding solide plannen te maken.Dat dit draaiboek ook echt gebruikt is wil niet zeggen dat het onvermijdelijk was.
Dat is waar: het is cruciaal.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is twee weken geleden in het nieuws geweest. Geen letter Spaans in de uitspraken van Mashaal toentertijd.
Wil je een bron overleggen voor de bewering, dat de voorbereiding van de Israëlische aanvallen op Gaza een half jaar voorbereiding noopte, want dit lijkt wel erg cruciaal voor jouw stellingname in dit gebeuren?
Je let niet op: ik ondersteunde je versus Kees redenering.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wees dan niet zo hypocriet en vermeld ook dat de mortieren en raketten vanuit Gaza niet onvermijdelijk waren!
Hier, maar wel kort door de bocht om dan te concluderen dat er hoe dan ook een aanval zou komen.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:28 schreef damian5700 het volgende:
Wil je een bron overleggen voor de bewering, dat de voorbereiding van de Israëlische aanvallen op Gaza een half jaar voorbereiding noopte, want dit lijkt wel erg cruciaal voor jouw stellingname in het gebeuren?
Oké.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:39 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je let niet op: ik ondersteunde je versus Kees redenering.
Die bewering slaat ook helemaal nergens op.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:40 schreef StaalPaal het volgende:
[..]
Hier, maar wel kort door de bocht om dan te concluderen dat er hoe dan ook een aanval zou komen.
Nee, ik prefereer het om inhoudelijk te reageren, maar ik kon het niet laten om erop te wijzen dat jij je teksten niet allemaal spontaan zelf zit te tikken. Het is een propagandaoorlog en het staat Israel vrij om mensen te werven om de 'cyberoorlog' te voeren. Jij bent een van die nieuwe soldaten en van mij mag je. Veel fokkers zijn zich echter niet bewust van de aanwezigheid van semi-professionele posters die aangestuurd worden door een centrale organisatie met teksten, oproepen om op artikelen te reageren en op polls te stemmen. Dat Fok een van de doelwitten is weet iedereen in het vak, maar ongetwijfeld zijn er naieve posters die denken dat we allemaal vanuit de huiskamer onze gedachten neerpennen zonder 'last of ruggespraak'.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ga jij de discussie nu over een andere boeg gooien?
Jij gooit het dus wel over een andere boeg.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:45 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nee, ik prefereer het om inhoudelijk te reageren, maar ik kon het niet laten om erop te wijzen dat jij je teksten niet allemaal spontaan zelf zit te tikken. Het is een propagandaoorlog en het staat Israel vrij om mensen te werven om de 'cyberoorlog' te voeren. Jij bent een van die nieuwe soldaten en van mij mag je. Veel fokkers zijn zich echter niet bewust van de aanwezigheid van semi-professionele posters die aangestuurd worden door een centrale organisatie met teksten, oproepen om op artikelen te reageren en op polls te stemmen. Dat Fok een van de doelwitten is weet iedereen in het vak, maar ongetwijfeld zijn er naieve posters die denken dat we allemaal vanuit de huiskamer onze gedachten neerpennen zonder 'last of ruggespraak'.
Ik vind het inderdaad jammer dat Israël heeft gehapt op het provoceren van de hamas, zodat de lobby een proefmonster kon laten ruiken aan de wereld.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:50 schreef Kees22 het volgende:
Toch zijn we het allemaal eens, als ik het zo bekijk: die aanval was er gekomen. Met wat voor smoes dan ook. Die Hamasraketjes zijn een goed excuus.
Ik had gedacht dat de tekst gewoon slecht Nederlands was, gewoon Foks, zeg maar.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:30 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik weet dat de Israelische propaganda overuren maakt, maar je hebt nu wel een heel slechte vertaling uit het Engels toegewezen gekregen
Dat ben ik niet eens. Ik denk dat Hamas wel degelijk de kans geboden is om eigen verantwoordelijkheid te tonen. Oftewel dat het plan pas geïmplementeerd zou worden, nadat gebleken was dat Hamas zich niets van waarschuwingen zou aantrekken.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:50 schreef Kees22 het volgende:
Toch zijn we het allemaal eens, als ik het zo bekijk: die aanval was er gekomen. Met wat voor smoes dan ook. Die Hamasraketjes zijn een goed excuus.
Propaganda wordt door beide partijen in dit conflict gebruikt; weinig mis mee als een conflict nu eenmaal op het wereldtoneel uitgevochten wordt.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:48 schreef Waterwereld het volgende:
Die propaganda zie ik toch echt beide kanten op gaan, Voyeur.
Ja en nee. Ik geloof net als jij niet dat de voorbereidigng van deze oorlog hem onvermijdelijk maakte, maar of Hamas daar veel over te zeggen had vraag ik me af. De wapenstilstand liep af, maar werd al eerder geschonden door beide partijen. Israel sloot de grenzen af en Hamas schoot raketten af. Feitelijk was er al geen wapenstilstand meer.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet eens. Ik denk dat Hamas wel degelijk de kans geboden is om eigen verantwoordelijkheid te tonen. Oftewel dat het plan pas geïmplementeerd zou worden, nadat gebleken was dat Hamas zich niets van waarschuwingen zou aantrekken.
Vergis je er niet in Voyeur. Ik weet zelfs hoe ze te werk gaan. Je kunt het vergelijken met een pyramidespel, maar nog meer ontwikkeld en uiteraard over laten komen alsof alles voor het goede doel is. Ze geven het zelfs toe, maar doen het overkomen alsof het de wil is van en al het goede ermee bereikt zal worden.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:58 schreef voyeur het volgende:
[..]
Propaganda wordt door beide partijen in dit conflict gebruikt; weinig mis mee als een conflict nu eenmaal op het wereldtoneel uitgevochten wordt.
De Israeliers zijn echter wat professionel in de cyberoorlog en hebben een heel systeem opgezet om hun vrijwilligers te voorzien van kant en klare teksten, oproepen om massaal naar bepaalde sites te gaan en te reageren etc. Zie bijvoobeeld de 'Megaphone' software voor dit doel.
Voor zover ik weet is de Palestijnse propaganda niet zover ontwikkeld, maar mocht iemand meer weten hoor ik het graag.
Forumdebatten, ingezonden brieven en polls zijn niet meer wat ze vroeger waren: ze worden steeds vaker geregisseerd door de belanghebbenden. Zowel Israel als bijvoorbeeld de Scientology kerk zijn erg goed in precies deze tak van sport. Kant en klare teksten worden soms zelfs aangeleverd. Vandaar dat ik even moest gniffelen om de brakke vertaling uit het Engels die Damian plaatste.
Ik had het niet over het verbreken van het bestand. Hamas had aangekondigd deze niet te verlengen.quote:Op woensdag 31 december 2008 03:05 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja en nee. Ik geloof net als jij niet dat de voorbereidigng van deze oorlog hem onvermijdelijk maakte, maar of Hamas daar veel over te zeggen had vraag ik me af. De wapenstilstand liep af, maar werd al eerder geschonden door beide partijen. Israel sloot de grenzen af en Hamas schoot raketten af. Feitelijk was er al geen wapenstilstand meer.
Hamas heeft ook zeker niet eenzijdig die overeenkomst verbroken. Hij liep af, maar was feitelijk al niet meer van kracht.
Er waren redenen om nú de oorlog tegen Hamas te beginnen: Egypte was er rijp voor, de presidentsverkiezingen in Palestina speelden want Abbas heeft vanaf 9 januari geen mandaat meer dus de PLO was ook wel happig op het opzij zetten van Hamas en tot slot was grote vriend US zonder effectieve president.
Ik heb in elk geval geen bedoeling om wie dan ook de mond te snoeren. Ik typ soms (vrij vaak) slecht Nederlands. Soit.quote:Op woensdag 31 december 2008 03:09 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Vergis je er niet in Voyeur. Ik weet zelfs hoe ze te werk gaan. Je kunt het vergelijken met een pyramidespel, maar nog meer ontwikkeld en uiteraard over laten komen alsof alles voor het goede doel is. Ze geven het zelfs toe, maar doen het overkomen alsof het de wil is van en al het goede ermee bereikt zal worden.
Of er iets mis mee is? Eigenlijk wel, want beide kanten willen elkaar de mond snoeren ten koste van het westen. Het gaat zelfs nog verder, maar zover is men nog niet. Ik weet dat ik vaag overkom, maar weet wel wat ik zag en zie.
Onder andere stond het in Haaretzquote:Op woensdag 31 december 2008 02:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar: het is cruciaal.
Ik moet even nazoeken in de media van de afgelopen dagen en kan het vast niet vinden.
--quote:Sources in the defense establishment said Defense Minister Ehud Barak instructed the Israel Defense Forces to prepare for the operation over six months ago, even as Israel was beginning to negotiate a ceasefire agreement with Hamas.
Dit is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De raket- en mortierbeschietingen vanuit Gaza waren voordat het bestand afliep al gaande.
Het bestand liep af (19 december) en Hamas verklaarde unilateraal het niet te verlengen. Van die vrijdag tot aan kerstavond vlogen er gemiddeld 50 tot 80 stuks granaten Israëlisch grondgebied binnen.
De dag voor kerstmis zelfs meer dan 80. Na dagenlang Israëlische waarschuwingen blijft Hamas volharden (nu nog steeds is zij niet bereid te praten over een staakt het vuren). Dan kun je niet meer spreken over smoezen of soortgelijks.
Je vergeet dat er iets aan vooraf is gegaan. Eigenlijk zou je decenia terug moeten gaan maar neem voor het gemak het moment dat Israel de nederzettingen ontruimd en Hamas de verkiezingen wint. Boem! Totale boycot. Bevriezingen van alle toegoeden en grenzen worden afgesloten.quote:Op woensdag 31 december 2008 08:55 schreef Mr_Memory het volgende:
Dat de raketten van Hamas maar weinig schaden aanrichten, vind ik ook een kul argument.
Raketten zijn raketten, ze zaaien angst onder de bevolking, geen enkel land zou dat pikken en zeker Israel niet, en dat weet Hamas ook wel.![]()
Vandaag stond in de krant dat Hamas-leden deze week ook nog zes "collaborateurs" in het ziekenhuis hebben vermoord. Ze zaten in de gevangenis en waren gewond geraakt toen die geraakt werd. Maar het conflict is dan ook geen wedstrijdje moraliteit, geen Grootste Mondiale Weldoener, gepresenteerd door Linda de Mol.quote:Op woensdag 31 december 2008 10:56 schreef CeeJee het volgende:
Je kan beter het moment nemen waarop Hamas de macht grijpt en hun Fatah rivalen van flats af gooien. Hamas kan dan wel democratisch gekozen zijn maar de verliezende partij laat je meestal wel in leven.
Niet zomaar willekurige fatahleden. Ze hebben toen wat collaborateurs via "snelrecht" opgeruimt ja. Denk niet dat er veel zijn die erover gemaald hebben. Jij zeker niet.quote:Op woensdag 31 december 2008 10:56 schreef CeeJee het volgende:
Je kan beter het moment nemen waarop Hamas de macht grijpt en hun Fatah rivalen van flats af gooien. Hamas kan dan wel democratisch gekozen zijn maar de verliezende partij laat je meestal wel in leven.
Het is in ieder geval consequent om niet te malen om dode Palestijnen, ongeacht wie ze ombrengt. Hypocriet is het om de ene soort te verbergen achter termen als "snelrecht op collaborateurs" en de andere als genocide en massamoord te bestempelen.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Niet zomaar willekurige fatahleden. Ze hebben toen wat collaborateurs via "snelrecht" opgeruimt ja. Denk niet dat er veel zijn die erover gemaald hebben. Jij zeker niet.
Nee dat vergeet ik zeker niet!quote:Op woensdag 31 december 2008 10:51 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Je vergeet dat er iets aan vooraf is gegaan. Eigenlijk zou je decenia terug moeten gaan maar neem voor het gemak het moment dat Israel de nederzettingen ontruimd en Hamas de verkiezingen wint. Boem! Totale boycot. Bevriezingen van alle toegoeden en grenzen worden afgesloten.
Of het begin van het bestand. De afspraak was zoals men in Gaza dacht, wij stoppen met beschieten en Israel doet de grenzen weer open. Not! De grenzen bleven potdicht en er kwam zelfs nog minder binnen. Ik heb de artikelen nog wel dat alles van diesel, tot babymelkpoeder tot insuline bij de grens werd tegengehouden. Patienten die stierven aan simpele infecties of omdat er geen genoeg werkende dialyse apparaten meer waren. Stroomuitval in de ziekenhuizen enz.
"Geen enkel land zou het pikken" - wat heeft Israel anders gedaan dan straffen? Bestand of geen bestand.
Je vergeet dat het de taak is van een leger om plannen voor te bereiden indien tot actie moet worden overgegaan. IDF heeft vast en zeker nu al voorbereidingen/plannen gemaakt indien ze Syrië, Libanon of Jordanië moeten binnentrekken. Dat is hun hele baan, in tijden van vrede voorbereiden op oorlog. Uiteraard hebben ze dan plannen voor de inval van de meest nabije buren; Gaza & Westbank. Dan hoeft het nog niet eens om een grondoffensief te gaan, de inlichtingendiensten zijn er niet voor niks dus het uitzoeken van 'verdachte' gebouwen (voor luchtaanvallen) in Gaza moet een klein kunstje zijn geweest.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:14 schreef Kees22 het volgende:.
Hoe dan ook: de huidige aanval op de Gazastrook heeft meer dan zes maanden voorbereiding gekost.
Dus welke aanleiding er ook was om hem te lanceren, ze was verzonnen. Als het de mortieren niet waren geweest, had israel wel wat anders bedacht.
-edit- Doe eens normaalquote:Op woensdag 31 december 2008 11:39 schreef schatje het volgende:
Volgens Palestijnse hulpdiensten zijn er inmiddels 390 doden.
Klopt helemaal! Lees het handvest van Hamas (engelse vertaling: http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp) er maar op na, daar staat niets in dat wijst op het verlangen/streven van Hamas om Israel (zoals wij dat op dit moment kennen als natie) "van de kaart te vegen". Oh...wacht...quote:Op woensdag 31 december 2008 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De definitie die Israel hanteert: de vrees om als land van de kaart geveegd te worden.
Die vrees is geen angst die gebaseerd is op reëele omstandighden, maar op irrationele angsten.
Een fobie, geen serieus te nemem angst.
Ja leuk die quotes als:quote:Op woensdag 31 december 2008 13:00 schreef morg78 het volgende:
[..]
Klopt helemaal! Lees het handvest van Hamas (engelse vertaling: http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp) er maar op na, daar staat niets in dat wijst op het verlangen/streven van Hamas om Israel (zoals wij dat op dit moment kennen als natie) "van de kaart te vegen". Oh...wacht...
nou lekker dan, enne islam betekende dat niet vrede ofzo ?quote:Op woensdag 31 december 2008 13:22 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ja leuk die quotes als:
Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it.
Hm...licht verkeerde insteek denk ik. Een godsdienst an sich doet niet, het zijn de (groepen) mensen die de godsdienst interpreteren/beleven die het flink kunnen verknallenquote:Op woensdag 31 december 2008 13:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
nou lekker dan, enne islam betekende dat niet vrede ofzo ?
Een godsdienst bestáát uit groepen mensen die hem bedenken en aanhangen....quote:Op woensdag 31 december 2008 13:48 schreef morg78 het volgende:
[..]
Hm...licht verkeerde insteek denk ik. Een godsdienst an sich doet niet, het zijn de (groepen) mensen die de godsdienst interpreteren/beleven die het flink kunnen verknallen.
Godsdienst is simpelweg een ideologie met regeltjes van en door mensen.quote:Op woensdag 31 december 2008 13:48 schreef morg78 het volgende:
[..]
Hm...licht verkeerde insteek denk ik. Een godsdienst an sich doet niet, het zijn de (groepen) mensen die de godsdienst interpreteren/beleven die het flink kunnen verknallen.
Precies, een godsdienst zelf is niets, het zijn de groepen aanhangers die de godsdienst maken. Een godsdienst geweldadig of juist vredig noemen is dus redelijk onzinnig, aangezien de ene groep aanhangers een andere interpretatie/uiting kan geven dan de andere groep.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:04 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Een godsdienst bestáát uit groepen mensen die hem bedenken en aanhangen....
Wat een onzin. Als Hamas Israel met rust zou laten dan zou er niks aan de hand zijn.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:50 schreef Kees22 het volgende:
Helemaal mee eens. En als Israel deze keer niet hard doorpakt dan gaat Hezbolla volgend jaar ook weer klooien aan de grens. Hezbolla let dus goed op wat Israel doet.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als Hamas Israel met rust zou laten dan zou er niks aan de hand zijn.
Maar geen enkel land kan het accepteren als er dagelijks tientallen raketten op je land worden afgevuurd.
Ja, maar andere mensen zijn niet verantwoordelijk voor wat radicalen binnen een religie doen.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:04 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Een godsdienst bestáát uit groepen mensen die hem bedenken en aanhangen....
Als Israel de Palestijnen met rust zou laten ook niet.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:12 schreef Viajero het volgende:
Wat een onzin. Als Hamas Israel met rust zou laten dan zou er niks aan de hand zijn.
Geen enkel volk kan het accepteren dat ze verdreven worden van hun grond.quote:Maar geen enkel land kan het accepteren als er dagelijks tientallen raketten op je land worden afgevuurd.
Ghehe, op een een of ander manier stel ik mij hierbij een showprogramma op tv voor met Beau van Erven Dorens als presentatorquote:Op woensdag 31 december 2008 14:43 schreef HarryP het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En als Israel deze keer niet hard doorpakt dan gaat Hezbolla volgend jaar ook weer klooien aan de grens. Hezbolla let dus goed op wat Israel doet.
Mijn voorstel. Met die tanks doorrijden tot aan de zee. Gaza opsplitsen in 4 delen en dan afhankelijk van het aantal raketten 1 van de 4 grote steden intrekken met de buldozers. En ondertussen de andere gebieden blijven aanvallen vanuit de lucht. Daarnaast zorgen voor voldoende humanitaire hulp om de wijzende vingers van de wereld gerust te stellen.
Daar ben ik het niet mee eens. Mahmoud Ahmadinejad durft als een van de weinige leiders een dikke vinger naar Amerika op te steken. Het is goed dat Amerika niet langer meer alleen de dienst uitmaakt in de wereld.quote:Op dinsdag 30 december 2008 22:36 schreef Slappy het volgende:
Prima en ga dan gelijk een ruilactie aan met kolonisten uit de west bankquote:Op woensdag 31 december 2008 14:43 schreef HarryP het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En als Israel deze keer niet hard doorpakt dan gaat Hezbolla volgend jaar ook weer klooien aan de grens. Hezbolla let dus goed op wat Israel doet.
Mijn voorstel. Met die tanks doorrijden tot aan de zee. Gaza opsplitsen in 4 delen en dan afhankelijk van het aantal raketten 1 van de 4 grote steden intrekken met de buldozers. En ondertussen de andere gebieden blijven aanvallen vanuit de lucht. Daarnaast zorgen voor voldoende humanitaire hulp om de wijzende vingers van de wereld gerust te stellen.
Deze laatste escalatie is begonnen toen Hamas raketten begon af te vuren na het aflopen van een bestand met Israël, niet omdat Israël begon met het bombarderen van Hamas-stellingen.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als Israel de Palestijnen met rust zou laten ook niet.
[..]
Een deel van de huidige Palestijnen is verdreven door het Israëlische leger (dat heeft Israël ook toegegeven inmiddels), een deel is gevlucht. De Palestijnen zijn deel van een bevolkingsgroep die in heel het huidige Israël woonde (het gevluchte / verdreven deel). Het deel van die bevolkingsgroep dat niet is gevlucht en niet is verdreven woont nog in het huidige Israël: de Israëlische arabieren.quote:Geen enkel volk kan het accepteren dat ze verdreven worden van hun grond.
Die kolonisten zijn ook een groot deel van het probleem.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:53 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Prima en ga dan gelijk een ruilactie aan met kolonisten uit de west bank![]()
Kon dat maar. Dat zou me kabaal geven zeg !
Alle nederzettingen opdoeken zou nog beter zijn. En om de machtsbasis van Hamas en aanverwanten weg te nemen zou Israël zich echt constructief kunnen inzetten voor het gewone Palestijne volk (verbetering wegen, huizenbouw voor Palestijnen, enz). Vergt wel een hoop wederzijds vertrouwen natuurlijkquote:Op woensdag 31 december 2008 15:10 schreef HarryP het volgende:
[..]
Die kolonisten zijn ook een groot deel van het probleem.
Het beste is om Israel NU de genzen te laten bepalen (doen ze al met die muur) en vervolgens een aantal nederzettingen opdoeken en dan de situatie een aantal jaar (10+) laten stabiliseren.
Vervolgens kan er weer gepraat worden over vrede en toenadering.
Maar dan moeten er natuurlijk geen raketten vallen.
Haalt allemaal geen zak uit, zelfs als Israël naar Canada zou verhuizen maken die Palestijnen elkaar afquote:Op woensdag 31 december 2008 15:19 schreef morg78 het volgende:
[..]
Alle nederzettingen opdoeken zou nog beter zijn. En om de machtsbasis van Hamas en aanverwanten weg te nemen zou Israël zich echt constructief kunnen inzetten voor het gewone Palestijne volk (verbetering wegen, huizenbouw voor Palestijnen, enz). Vergt wel een hoop wederzijds vertrouwen natuurlijk.
Dat heb je uit de lucht gegrepen, want daar zijn geen aanwijzingen voor.quote:Op woensdag 31 december 2008 15:35 schreef henkway het volgende:
[..]
Haalt allemaal geen zak uit, zelfs als Israël naar Canada zou verhuizen maken die Palestijnen elkaar af
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |