De atmosfeer wordt steeds ijler naarmate je hoger komt, dat betekent dus ook dat de luchtdruk afneemt als je hoger komt want de luchtkolom boven je wordt kleiner. Gewoon op zeeniveau ligt de luchtdruk in Nederland ongeveer op 1015 hPa (hectopascal, een maat voor druk), als je verder omhoog gaat dan neemt de luchtdruk af. Die grafiek laat van -skippybal- laat zien welke temperaturen zich volgens diverse berekeningen zich voor gaan doen op een hoogte met een druk van 850 hPa.quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
leg even uit.... wat betekend dit ?
Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:40 schreef Falco het volgende:
Ik weet dat er een geanimeerde versie met intervallen van tien minuten van bovenstaand temperatuurkaartje bestond. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Hij is duidelijker, maar niet de meest recente. Kijk maar eens naar de beginwaarden. En kijk maar naar de startdatum. De15-daagse is vannacht berekend. Die van jouw gistermiddag. Toch?quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:48 schreef horned_reaper het volgende:
jullie moeten naar deze kijken, dit is de meest recente en duidelijke.
[ afbeelding ]
Ziet er prima uit
Moet je nagaan hoe koud het in het Noordoosten is.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
Je hebt een PMquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef pfaf het volgende:
Gisteren werden hier ook EC-pluimen getoond van andere plaatsen dan De Bilt. Weet iemand hoe ik die kan vinden?
Ik heb gisteren al mensen zien schaatsen in het Amsterdamse bosquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.
Ik bedoelde eigenlijk die geanimeerde kaartjes van het KNMI zelf, maar evengoed bedanktquote:Op dinsdag 30 december 2008 01:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:
[ afbeelding ]
http://www.weeronline.nl/aktueel.htm
Het enige wat deze winter mist is een dik pak sneeuw. En helaas zie ik in de kaarten dat dat er voorlopig niet in zit.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
Op wetteronline blikken ze net als weer.nl terug op vergeten winters. Gister stonden blikten ze terug naar de winter van '78/'79. Daar hadden ze wel een paar leuke foto's van de sneeuwstorm...dat zijn pas pakketten
http://www.wetteronline.d(...)e/2008/12/29_sk1.htm
voor meer foto's kijk je op wetteronline.de
Hier bij Ramspol is het idd dicht gevroren. Morgen maar eens wat plaatjes schietenquote:Op dinsdag 30 december 2008 13:04 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
legenda
http://www.infocentrum-binnenwateren.nl/
drijfijs en moeilijk varen op verschillende plekken in het land.
quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
Op wetteronline blikken ze net als weer.nl terug op vergeten winters. Gister stonden blikten ze terug naar de winter van '78/'79. Daar hadden ze wel een paar leuke foto's van de sneeuwstorm...dat zijn pas pakketten
http://www.wetteronline.d(...)e/2008/12/29_sk1.htm
voor meer foto's kijk je op wetteronline.de
Wil je de resultaten ook hier posten?quote:Op dinsdag 30 december 2008 16:49 schreef IHVK het volgende:
GFS is weer begonnen.
Ik hoop op sneeuw.
(maar dan niet in Friesland)
Maximaal een week voorruitt kijken heb ik mijzelf wijsgemaakt. Daarna valt het toch nauwelijks te voorspellen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 19:36 schreef INViCTuS het volgende:
Op termijn ziet het er toch niet al te best uit. Een stijging van de temperauur maar zolang het onder die dikke rode streep blijft ishet nog wel koud.
Als het maar niet in Friesland is.quote:Op dinsdag 30 december 2008 19:55 schreef WEST het volgende:
een 1 of andere idioot heeft hier zaterdag met een speedboot gevaren dus een stuk schaatsijs doorkruist
Yep maar het dalletje is wel ietskes dieper geworden volgens mijquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:36 schreef INViCTuS het volgende:
Op termijn ziet het er toch niet al te best uit. Een stijging van de temperauur maar zolang het onder die dikke rode streep blijft ishet nog wel koud.
Mooie witte wereld daar dus morgen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:33 schreef horned_reaper het volgende:
In Twente waar het nu ongeveer -9 is, is het opeens flink gaan misten....
yep, dat moet toch stevig gaan uitvlokken daarquote:
We leiden misschien, maar lijden gaat wel erg verquote:Op dinsdag 30 december 2008 21:33 schreef horned_reaper het volgende:
inmiddels is de min 9 ook in delen van Groningen en in leeuwarden gepasseerd![]()
Twente lijdt nog steeds met -9,5
Dat dagje +5 op zondag komt omdat dat de enige dag is dat er sneeuw wordt verwacht.quote:Op dinsdag 30 december 2008 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:
Dagje +5
Dat schiet niet echt op voor een elfstedentocht
Dooi vanaf volgende week woensdag ook niet maar dat is nog een beetje verder weg tenminste ...
Zie het maar als dweilpauzequote:Op dinsdag 30 december 2008 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:
Dagje +5
Dat schiet niet echt op voor een elfstedentocht
Dit is de temperatuur van de bovenlucht. Dat betekent niet perse dat het op de grond ook kouder of warmer wordt. Al zit er vaak wel een verband tussenquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:46 schreef horned_reaper het volgende:
Ik vind het nog steeds een vreemd ding... er staat ook dat het morgen heel warm is :S maar dat is no way zo..
Pas in het weekeinde mogelijk echt zacht weer. Veels te ver weg voorlopig, we zien wel...quote:
Het valt me op dat er bij Woensdrecht vaak een koudekring is (weet er geen ander woord voor).quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:37 schreef pfaf het volgende:
Je zult maar in Zeeland of Zuid-Holland wonen.
Je ben sowieso al idioot als je met dit weer in een speedboot gaat varenquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:55 schreef WEST het volgende:
een 1 of andere idioot heeft hier zaterdag met een speedboot gevaren dus een stuk schaatsijs doorkruist
Nee dat is inderdaad waarquote:Op woensdag 31 december 2008 00:34 schreef -0- het volgende:
Best dichtbij inderdaad maar gezien de vorige runs is de onzekerheid enorm groot. Ik zou dus nog niet teveel gaan hopen.
Het lijkt me wel eens tofquote:Op woensdag 31 december 2008 00:36 schreef IHVK het volgende:
koude uitbuiter hoop ik.![]()
Je kan ook te ver gaan.
]http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/12/art000001C96AC04C8545C8.html]quote:30 December 2008
Weer ruzie Rusland/Oekraļne om gas
Rusland en Oekraļne ruziėn weer over de gasleveranties. Kiev zegt dat het de rekeningen over november en december heeft voldaan, maar Moskou betwist dat. Er zou nog twee miljard dollar moeten worden betaald.
Rusland dreigt daarom op 1 januari de gaskraan dicht te draaien. Dat kan ook gevolgen hebben voor de leveranties van gas aan West-Europa. Rusland levert een kwart van het gas dat EU-landen verbruiken. Daarvan gaat 80 procent via pijpleidingen in Oekraļne.
In januari 2006 leidde een soortgelijke ruzie tot haperingen in de leveranties aan West-Europa.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/index.htmlquote:dinsdag 06 januari tot en met vrijdag 09 januari 2009
Circa 70% kans op koud weer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt tot enkele graden boven nul. Circa 30% kans op zachter weer. Iedere dag circa 30% kans op wat regen of sneeuw.
Nog veel hoger zelfs, het zou volop gaan dooien deze dagenquote:Op woensdag 31 december 2008 11:09 schreef -0- het volgende:
Niet teveel lange termijn kijken, Gewoon tot in het weekend nog overdag rond 0. en 's nachts matige misschien strenge vorst. Daarna is zeer onzeker. Bovendien stond er afgelopen weekend in de 5daagse voor komende dagen +2 en -4 en kijk eens wat het nu geworden is. Stuk beter dus dat kan voor het vervolg ook nog best.
bron: janvisserweer.nlquote:Vorstig nieuwjaarsweekeinde; voor volgende week oogt het Duitse weermodel zeer koud!
Vooral het operationele Duitse weermodel oogt voor medio volgende week bijzonder koud. De Duitsers handhaven een hoogterug boven het oostelijk deel van de Atlantische Oceaan met in het grondpatroon hogedrukcentra nabij of boven IJsland. Het gevolg is dat van tijd tot tijd porties zeer koude lucht vanuit Noord-Europa tot onze streken kunnen doordringen. Tijdens nachtelijke opklaringen kan het dan op veel plaatsen (!) tot strenge vorst komen: trogvormige storingen veroorzaken periodiek sneeuw.
Volgens de laatste kaarten van het ECMWF (Europees weermodel) zakt het hogedrukgebied gedurende de tweede helft van volgende week iets naar het zuiden. De as van het systeem komt mogelijk ten zuiden van ons land te liggen. In dat geval neemt de kou af: westenwinden gaan in dat geval namelijk relatief zachte luchtmassa’s aanvoeren. Op grond van de verwachtingskaarten, gebaseerd op de gegevens tot en met gistermiddag (de run van 12 Z= 13 uur lokale tijd), opteert echter slechts 30 procent van de leden van het ensemble voor een opkomende westelijke stroming en dus een overgang naar relatief zacht weer. Vooralsnog is het dus aannemelijk dat de kou het tot rond 10 januari zou kunnen redden en hoe het daarna gaat…dat zien we volgend jaar wel weer!
Dit nieuwjaarsweekeinde is het vrijdag en zaterdag weer meest zonnig weer, zondag neemt de kans op neerslag (regen en sneeuw) toe. Verder in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst (zaterdagochtend lokaal -10), overdag maxima rond het vriespunt maar zondagmiddag loopt het kwik in een meer west tot noordwestelijke stroming op naar tussen 2 en 6 graden. Vrijdag en zaterdag waait de wind hoofdzakelijk uit oostelijke richtingen.
Niet gek met zulke kaarten:quote:Op woensdag 31 december 2008 13:22 schreef erkel het volgende:
Jan Visser is iig nog optimistisch.
[..]
bron: janvisserweer.nl
Ja maar dat is NOGAPS, daar kijken we alleen naar als we EC en GFS niet meer lief vinden.quote:Op woensdag 31 december 2008 15:39 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Niet gek met zulke kaarten:
[ afbeelding ]
volgens mij gaven de berekeningen van een week geleden aan dat het nu zo ondertussen zachter zou moeten worden, dus neem die hele lange termijn voorspellingen wel met een korreltje zoutquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:09 schreef ItaloDancer het volgende:
We krijgen nog een aantal heerlijke winterdagen... met enkele zeer koude nachten!
Maar... de kans dat het volgende week zachter wordt is nu toch wel behoorlijk groot...
[ afbeelding ]
Maar er is duidelijk wel sprake van een trend.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:11 schreef Againzender het volgende:
[..]
volgens mij gaven de berekeningen van een week geleden aan dat het nu zo ondertussen zachter zou moeten worden, dus neem die hele lange termijn voorspellingen wel met een korreltje zout
absoluut een trend, maar nog steeds op de termijn waarvan wij weten dat de betrouwbaarheid historisch gezien laag is.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:12 schreef IHVK het volgende:
[..]
Maar er is duidelijk wel sprake van een trend.
Niet blindstaren op wat er vorige week is gebeurd.
Je hebt uiteraard wel een punt.
Misschien gewoon omdat wij op de grens van warm en koud zitten op dit soort momenten? Geen idee... maar dat is wel zo nu. Klein verandering in de ligging van de fronten/depressies etc geeft dan al hele grote veranderingen op korte termijn.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:25 schreef kepler het volgende:
Hoe komt het dat er heel vaak een nacht met hele lage temperaturen is, vlak voor een verzachting van de temperatuur? Kijk maar naar de nacht voor oud&nieuw, toen was het lokaal ook -12 en nu is de vorst bijna niks meer. Hetzelfde lijkt volgende week ook weer te gebeuren. Of is dit gewoon toeval?
Kan ook gewoon aan mij liggen, maar naar mijn idee wordt een dooi-periode heel vaak vooraf gegaan door een nacht met meer vorst dan de nachten daarvoorquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
Misschien gewoon omdat wij op de grens van warm en koud zitten op dit soort momenten? Geen idee... maar dat is wel zo nu. Klein verandering in de ligging van de fronten/depressies etc geeft dan al hele grote veranderingen op korte termijn.
Maar geen idee eigenlijk.
Deze trend is al een week zichtbaar, dus ik ben bang dat de elfstedentocht weer even in de ijskast kanquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:21 schreef Againzender het volgende:
[..]
absoluut een trend, maar nog steeds op de termijn waarvan wij weten dat de betrouwbaarheid historisch gezien laag is.
Maar ik zie ook liever een ander patroon
Lijkt mij eens iets om te onderzoekn. Mailtje naar het KNMI sturen?quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Kan ook gewoon aan mij liggen, maar naar mijn idee wordt een dooi-periode heel vaak vooraf gegaan door een nacht met meer vorst dan de nachten daarvoor
Goed planquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:41 schreef Againzender het volgende:
[..]
Lijkt mij eens iets om te onderzoekn. Mailtje naar het KNMI sturen?
In 1997 vroor het nieuwjaarsnacht 16 graden en kwam in Maastricht de maximumtemperatuur niet boven de -12 uit. Toch bleef het nog gewoon tot 12 januari stevig vriezen. Ga er maar vanuit dat een dergelijk verband niet bestaat.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:25 schreef kepler het volgende:
Hoe komt het dat er heel vaak een nacht met hele lage temperaturen is, vlak voor een verzachting van de temperatuur? Kijk maar naar de nacht voor oud&nieuw, toen was het lokaal ook -12 en nu is de vorst bijna niks meer. Hetzelfde lijkt volgende week ook weer te gebeuren. Of is dit gewoon toeval?
Je moet meerdere modelruns niet als een samenhangend geheel zien. Maar iedere run op zich zien. Het ensemble geeft slechts een aantal mogelijke oplossingen aan in het totale palet aan oplossingen. In het waarnemingennet bestaan ook nog een zeer veel hiaten die met modellen worden ingevuld zodat er toch voldoende input is om het weermodel te draaien en weer een nieuwe reeks mogelijke oplossingen te genereren. Door die hiaten kan het ook voor komen dat bepaalde veranderingen in eerste instantie niet opgemerkt worden wat tot gevolg heeft dat een run later het model ineens met een totaal ander palet aan mogelijke oplossingen komt.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:38 schreef erkel het volgende:
Deze trend is al een week zichtbaar, dus ik ben bang dat de elfstedentocht weer even in de ijskast kan![]()
De uitzondering bevestigd de regelquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In 1997 vroor het nieuwjaarsnacht 16 graden en kwam in Maastricht de maximumtemperatuur niet boven de -12 uit. Toch bleef het nog gewoon tot 12 januari stevig vriezen. Ga er maar vanuit dat een dergelijk verband niet bestaat.
Als je met Excel om kunt gaan kun je het zelf onderzoeken.quote:
ik heb toch vakantie dus ik ga het eens uitzoekenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als je met Excel om kunt gaan kun je het zelf onderzoeken.Op http://www.nlweer.com/ staan ontzettend veel statistieken.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/index.htmlquote:donderdag 08 januari tot en met zondag 11 januari 2009
Toenemende kans (einde van de periode 50%) op een overgang naar wisselvalig weer met temperaturen rond normaal voor de tijd van het jaar.
Je quote een stukje van het knmi waar staat dat er 50% kans is op zachter weer. Hou het dan positief en zeg dat er 50% kans is dat het weer zo door blijft winteren. In plaats van te zeggen dat het over isquote:Op vrijdag 2 januari 2009 07:21 schreef Caesu het volgende:
na woensdag is het gedaan inderdaad...
[..]
Wow, hoe groot is de kans dat we dat serieus gaan krijgen?quote:
maar die andere 50% is ook niet 'doorwinteren'.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:22 schreef Soolman het volgende:
[..]
Je quote een stukje van het knmi waar staat dat er 50% kans is op zachter weer. Hou het dan positief en zeg dat er 50% kans is dat het weer zo door blijft winteren. In plaats van te zeggen dat het over is
Leuk begin van het nieuwe jaar inderdaad voor het verkeer als dit uitkomt.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:08 schreef Cootz het volgende:
Sneeuw op maandagochtend na de vakantie.. Ik denk dat we de 1000km file nu eindelijk eens gaan halen!
Nooit op een model af gaan bij een voorspelling. Ook het KNMI gebruikt meerdere weermodellen, alleen ECMWF is gedeeltelijk publiekelijk toegankelijk. Gegevens van de HIRLAM, ALADIN, worden altijd geraadpleegd en GFS wordt incidenteel geraadpleegd. HIRLAM en ALADIN zijn echter niet publiekelijk toegankelijk, je moet dus oppassen alleen op ECMWF af te gaan. GFS staat zeker niet alleen met zijn winterse scenario, het is dus allerminst zeker dat het na woensdag gedaan is. Het zou mij niks verbazen als het tot en met volgende week maandag blijft vriezen.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 07:21 schreef Caesu het volgende:
na woensdag is het gedaan inderdaad..
Ik zie toch hele andere dingen in dat meteogram staan.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:36 schreef Caesu het volgende:
verder geven de andere grafieken die ik gaf ook het einde van winterperiode aan.
Wel bagger voor het schaatsij.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:07 schreef pfaf het volgende:
16 fucking cm sneeuw!
En heb je ervan geleerd? Je bent niet de eerste hoorquote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:36 schreef Caesu het volgende:
[..]
maar die andere 50% is ook niet 'doorwinteren'.
verder geven de andere grafieken die ik gaf ook het einde van winterperiode aan.
maandag/dinsdag nog wel even erg koud trouwens en sneeuw woensdag.
Geduld, het zou ook een beetje raar zijn als ECMWF ineens volledig om slaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 22:32 schreef ItaloDancer het volgende:
15-daagse is dan weer niet zo geweldig
maar ja volgende week zaterdag is veel te ver weg
[ afbeelding ]
stevige spreiding op de langdaagse verwachting, dus dat wacht ik allemaallekker afquote:Op vrijdag 2 januari 2009 22:32 schreef ItaloDancer het volgende:
15-daagse is dan weer niet zo geweldig
maar ja volgende week zaterdag is veel te ver weg
[ afbeelding ]
In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:06 schreef twetwe het volgende:
Ja dat klopt. Natte sneeuw is echt kut voor het ijs. Mja ik weet niet waar je zit ik denk dat het oosten en zuiden wel droge sneeuw gaan krijgen hoor.
Ik hoop echt droge sneeuw voor Rotterdam. Eigenlijk zou ik naar Enschede gaan deze zondag (niet voor de sneeuwquote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik.
Nou dan heb ik 'geluk' dat ik in Enschede woon. Maar als ik de voorspelling voor morgen zie is de max. temp hier in Enschede narar +3 bijgesteld. Dag sneeuw.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik hoop echt droge sneeuw voor Rotterdam. Eigenlijk zou ik naar Enschede gaan deze zondag (niet voor de sneeuw) maar dat is niet doorgegaan. Zou het wel jammer vinden als daar een dik pak valt en hier niks.
Ik heb tot nu toe alleen op wat vijfers in Enschede geshcaatst en wat sloten in Losser (dorp in de buurt)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:11 schreef bolkesteijn het volgende:
In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik. Ik ga komende week ook nog bij Kinderdijk schaatsen denk ik, daar ben ik ook nog nooit geweest en is goed bereikbaar met het OV denk ik.
quote:AMSTERDAM - Weggebruikers in het uiterste noorden van het land moeten zaterdag vooral op lokale wegen oppassen voor gladheid. Dat meldt het KNMI. De gladheid wordt veroorzaakt door ijzel.
Daarnaast moet het verkeer ten zuiden van de grote rivieren, uitgezonderd in Zuid-Limburg, berekend zijn op dichte mist. Die kan lokaal voorkomen. Ook de ANWB waarschuwt hiervoor.
Grote kans dat het gewoon regen wordt morgenquote:
Die plaatjes komen me bekend voor.. jattertquote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:33 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Grote kans dat het gewoon regen wordt morgen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mogelijk dus alleen in Zuid-Oost NL kans op sneeuw. Verder dooit het overal ten tijde van de neerslag. Mocht er sneeuw vallen dan zal dit natte sneeuw zijn.
Crosspost uit het SNEEUW-topicquote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:09 schreef THC1 het volgende:
PIET PAULUSMA: De versschillen in weertype in Nederland zijn groot en blijven dit weekend ook groot. Dit heeft niet alleen te maken met vorst, maar ook met sneeuw. Ik verwacht morgenmiddag en avond in het oosten van ons land een flink pak sneeuw. In de avond en in de nacht valt er in het zuidelijke deel van ons land ook een pak sneeuw. Ook in het midden van ons land kan flink wat sneeuw vallen. Het noorden en westen krijgen ook sneeuw, maar de neerslag die daar valt zal overdag het meest in de vorm van regen zijn. Maandag en dinsdag volgen met volop winterweer. In de gebieden met sneeuw kan het in de nacht van maandag op dinsdag streng gaan vriezen, -10 tot -14 graden. Later in de komende week zal er overal minder vorst voorkomen, maar een volle dooi zie ik nog niet zitten.
Dat alles met uitzondering van het Zuidoosten.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:05 schreef Cootz het volgende:
[..]
Oh, het valt misschien wel. Maar blijven liggen op de opgewarmde ondergrond na een etmaal dooi+regen... lijkt me sterk. Her en der (Piet Paulusma bijv.) wordt al gesproken over een flink pak sneeuw, dat is gewoon zwaar overdreven. Ten eerste is het te warm ten tijde van de neerslag, dus zal de sneeuw nattig zijn en geen pak vormen. Ten tweede gaat er helemaal niet zoveel vallen. Regen telt morgen ook maar op tot ca. 5 mm. Dat wordt nooit een pak sneeuw (daar versta ik toch wel 10 cm onder).
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:21 schreef StateOfMind het volgende:
Ik woon al vrijwel mijn hele leven aan het Maas-Waalkanaal. Sinds enige dagen drijven er aan beide oevers ijsschotsen.
Heel lang geleden (20 of 22 jaar geleden, zoiets) zat het hele kanaal dichtgevroren en reed men met jeeps over het ijs naar de overkant.
Voor het eerst sindsdien dat ik weer ijs in het kanaal zie drijven. Zou wel gaaf zijn als het weer helemaal dichtvriest.
Ook de nieuwe EC pluim heeft nog wel veel onzekerheid voor wo-do-vr hoor, kijk maar naar het aantal dooilijntjes die dagen. Maar het gemiddelde ligt weer op de winterse tour die we vorige week hadden. Overdag rond het vriespunt, 's nachts lichte tot matige vorst. Het is nog niet gedaan. Ik kijk uit naar maandag en dinsdag, dan wordt het in ieder geval nog even écht koud! Morgen eerst nog even regen, ik blijf een hard hoofd hebben in de sneeuw, maar we'll see.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 21:51 schreef -0- het volgende:
Vorstperiode lijkt nu toch tot volgend weekend aan te gaan houden
Heeft natuurlijk niet alleen met de minimum en maximum temperatuur te maken, maar met de etmaal-gemiddelde temperatuur. Verder heeft het ook te maken met de luchtvochtigheid (en dus dauwpuntstemperatuur), de stroming in het water, de bodemwarmte, uitstraling, evt. isolatieverschijnen (zoals sneeuw) en dergelijke. Er speelt vanalles mee. Over het algemeen groeit de ijsvloer bij negatieve luchttemperatuur en slinkt de ijsvloer bij positieve luchttemperatuur, maar als het gemiddeld rond het vriespunt zit kan je er niet direct iets van zeggen.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:31 schreef kepler het volgende:
Vandaag is de eerste echte dooi-dag in Rotterdam (2.5 graden), maar als het vannacht weer goed aanvriest dan kunnen we toch wel gewoon weer schaatsen morgen lijkt me? Of smelt het ijs sneller weg dan dat het aangroeit? (dus 2.5 graden dooi haalt meer ijs weg dan -2.5 graad er bij kan doen)?
Knmi heeft het alleen maar over sneeuw in het zuidoosten.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:33 schreef IHVK het volgende:
Geen hoop meer voor sneeuw in Rotterdam?
Toch wel een aardig kansje lijkt mij. Het is echt net wel of net niet als je de nieuwste kaarten bekijkt.
Het KMI (Belgie) zegt dat ook.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:59 schreef IHVK het volgende:
Maar op weerwoord hopen sommigen zelfs op sneeuw in Leeuwarden en als ik de meteogrammen bekijk kan in het midden-zuidwesten zeker wel sneeuw vallen na middernacht. Of het blijft liggen is weer een andere vraag.
Het front zou richting het zuiden gaan.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vraagje, als de wind vanavond draait, veranderd het regen/sneeuwfront dan ook van richting?
Zeg nooit nooit, mijn broer moet vanavond strooien en hij woont in Zeeland.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:50 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Dan zit ik met mijn Spijkenisse goed verkeerd.
quote:De ANWB weet dat vooral onder de lijn Rotterdam-Utrecht-Veluwe-Twente zondagavond en -nacht plaatselijk sneeuw kan vallen.
Strooien doen ze toch juist altijd als er GEEN kans op gladheid is?quote:Op zondag 4 januari 2009 15:52 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit, mijn broer moet vanavond strooien en hij woont in Zeeland.
[..]
Ze hebben eergisteren nog gestrooid, en zout blijft 4 dagen liggen.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:54 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Strooien doen ze toch juist altijd als er GEEN kans op gladheid is?
Neem zo'n grens niet te letterlijk.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:07 schreef IHVK het volgende:
KNMI geeft trouwens aan: sneeuw ten zuiden van de lijn Rotterdam-Emmen.
Dus het wordt voor mij inderdaad net wel of niet. Voor het Noorden en Noordwesten waarschijnlijk gewoon regen.
Maar iedereen kan nog verrast worden.
Het zal we aan marge hebben, maar dat kan ook negatief uitpakken lijkt mij, vandaar mijn twijfels.quote:Op zondag 4 januari 2009 17:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Neem zo'n grens niet te letterlijk.
Veel zal afhangen de komende dagen van een eventueel sneeuwdek komende nacht.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:25 schreef horned_reaper het volgende:
Zo Zo ... -15 voorspeld in Enschededat wordt nog wat
Op dit moment sneeuwt het lichtjes.... HIER in Venloquote:Op zondag 4 januari 2009 20:10 schreef -skippybal- het volgende:
Hier, hier... Waar is hier?
Maar dat komt toch niet onze kant op?quote:Op zondag 4 januari 2009 21:00 schreef aloa het volgende:
Er ligt nog een gebied met sneeuw boven de waddeneilanden.
[ afbeelding ]
Italo, waarom ben jij eigenlijk in het goud ?quote:Op zondag 4 januari 2009 22:13 schreef ItaloDancer het volgende:
Ohhhhhhhhhh dinsdag ben ik om 7 uur al op pad![]()
![]()
![]()
heerlijk wordt dat!
3FM Serious Request actie op FOK! (kon je bieden op tagje, kleurtje of SHE naaktfoto'squote:Op zondag 4 januari 2009 22:15 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Italo, waarom ben jij eigenlijk in het goud ?
Vanaf morgen dus(heldere hemel) kan het daar zeer koud worden.quote:Op zondag 4 januari 2009 22:37 schreef Saekerhett het volgende:
Mooi laagje sneeuw in Hengelo nu, dat betekent toch ook dat het nog meer kan afkoelen? Of is dat alleen onder een heldere hemel?
Onder een heldere hemel vooral !quote:Op zondag 4 januari 2009 22:37 schreef Saekerhett het volgende:
Mooi laagje sneeuw in Hengelo nu, dat betekent toch ook dat het nog meer kan afkoelen? Of is dat alleen onder een heldere hemel?
Gewoon goed inderdaad.quote:Op zondag 4 januari 2009 22:59 schreef ItaloDancer het volgende:
15-daagse ook prima.
Op WW vinden sommigen het slecht maar dat snap ik echt niet...
Komende dagen koud, daarna zeer onzeker... en het gemiddelde komt ook niet hoger dan 3 graden maximaal.
[ afbeelding ]
Poephelder? Die kende ik nog niet.quote:Op zondag 4 januari 2009 23:02 schreef -skippybal- het volgende:
Dinsdag gaat echt een lekker dagje worden. Geen wind, lekker zonnetje bij poepheldere hemel en wie weet wel wat witte landschappen
Poephelder en bevroren plassen....quote:
De 15-daagse van zondag 12utc is nou niet echt super. Oké, het kan slechter. Tot en met donderdag goed winters. Daarna is het allemaal nog onzeker. Al lijkt het toch wel wat warmer te worden. GFS' 2 meter pluim blijft tot aan volgende week 'koud'.quote:Op zondag 4 januari 2009 22:59 schreef ItaloDancer het volgende:
15-daagse ook prima.
Op WW vinden sommigen het slecht maar dat snap ik echt niet...
Komende dagen koud, daarna zeer onzeker... en het gemiddelde komt ook niet hoger dan 3 graden maximaal.
[ afbeelding ]
Dinsdag wordt koud. Waarschijnlijk nog kouder dan daar staat. Volgens EC een max temperatuur van rond de -6.quote:
http://www.knmi.nl/waarsc(...)n/extra/guidance.phpquote:TEMPERATUUR:
KTG en DMO voor Tx en komende Tn overeenkomstig het uitstaande weerbeeld: Vandaag viel het maximum op de meeste plaatsen rond zonsopkomst en daalt overdag de temperatuur en komende nacht daalt die verder tot ca. - 10 C en lokaal boven de sneeuw minder (EC06 geeft -24 graden in het noordoosten waar ECMWF onterecht de meest sneeuw heeft; ik zit daar zo'n 5 graden lager dan Hirlam/KTG met -15 graden). Morgen muv het westen zit KTG 4 graden hoger dan Hirlam (Tx van -7 graden). De wind is zwak en neemt in de loop van de dag verder af dus van kouadvectie is er geen sprake meer en midden in de winter is een dagelijkse gang bij helder weer van zo'n 5 graden normaal dus een prikwaarde van -5 graden lijkt mij reėel (tussen KTG en Hirlam in) maar in het oosten en zuidoosten (behoorlijk sneeuwdek) lijkt plaatselijk -10 graden een betere verwachting.
Ja, dat is de run van EC van vanmorgen. Hoezo?quote:
quote:Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
quote:Op maandag 5 januari 2009 13:48 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
en woensdagochtend wordt het nog kouder...
quote:De opklaringen zijn niet de enige reden voor een flinke afkoeling in de nacht naar dinsdag. De sneeuw speelt namelijk ook een belangrijke rol. Onder invloed van de sneeuw is er ’s nachts een extra sterke uitstraling. Dit levert aanmerkelijk lagere nachttemperaturen op met verschillen van soms meer dan 5 graden ten opzichte van gebieden waar geen sneeuw ligt. Het gevolg: zeer strenge vorst ofwel temperaturen die lager zijn dan 15 graden onder nul. Direct boven de sneeuw zou het zelfs af kunnen koelen tot meer dan 20 graden onder het vriespunt!
Europese model plot de sneeuw verkeert
Het Europese model is op het moment van schrijven het enige model die een temperatuur van 20 graden onder nul verwacht. Opvallend is dat deze lage temperaturen in het noorden van het land berekend worden. De reden voor deze locatie hangt samen met het berekende sneeuwdek. Het Europese model berekent namelijk de meeste sneeuw in Noord-Holland, Groningen en Friesland, maar dit komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Op basis hiervan kan gesteld worden dat deze lage temperaturen niet in het noorden van het land verwacht kunnen worden, maar juist in de zuidoosthoek van Nederland. 17 Graden vorst moet daar zeker haalbaar zijn en misschien wordt het nog wel kouder!
quote:Opvallend is dat het Europese model de ligging van de sneeuw niet goed te pakken heeft.
Hierdoor worden de minimumtemperaturen in de nacht naar dinsdag 6 januari dan ook verkeerd berekend. Deze lage temperaturen worden naar verwachting niet in het noorden gehaald, maar in het zuidoosten van het land.
Wat extra gaaf aan het plaatje is, is dat in Vlieland het kwik net onder het vriespunt zou moeten komen en in midden-Friesland rond de -20quote:Op maandag 5 januari 2009 16:47 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
http://www.weer.nl/nl/hom(...)oude_combinatie.html
L1quote:Op maandag 5 januari 2009 18:25 schreef Caesu het volgende:
volgens deze run blijft het nog wel een week winter in het midden en zuiden van het land.
quote:Vandaag
De sneeuwlaag, die vandaag in Limburg is gevallen, varieert van ca. 5 cm in het uiterste noorden tot 10 ą 15 cm in Midden- en Zuid-Limburg, In de loop van de dag trok het sneeuwgebied naar het zuiden weg en er kwamen, van het noorden uit, opklaringen. De wind werd matig (3-4), uit het NO. Het vroor de hele dag. Het was min 1 ą min 2 graden.
Vanavond wordt het helder en met een matige NO wind (3-4) gaat het matig vriezen. Het wordt ongeveer -8 graden en door de wind is de vorst doordringend. Door sneeuwresten of bevriezing is gladheid mogelijk.
Dinsdag
Vannacht blijft het onbewolkt. De minima liggen rond -12 graden, strenge vorst, en de NO wind is zwak tot matig (2-3). Plaatselijke gladheid is mogelijk. Morgen overdag is het zonnig en het vriest de hele dag. De maxima liggen in de middag rond -5 graden maar de wind is wel minder sterk dan vandaag: zwak tot matig uit NO tot O (2-3) .
Verdere vooruitzichten
Van woensdag tot en met zaterdag blijft het vriezen, maar de vorst wordt later in de week wel getemperd. Overdag vriest het eerst licht met maxima eerst rond -4 graden, later liggen de maxima rond 0 graden, maar in de avond, nacht en ochtend vriest het nog matig tot streng met minima van -8 tot -12 graden. Het is daarbij overwegend droog met enkele wolkenvelden en flinke zonnige perioden, maar woensdag is er kans op wat sneeuw.
en de volgende run is weer naatje... zo gaat het steedsquote:Op maandag 5 januari 2009 19:32 schreef -0- het volgende:
GFS12 ziet er lekker uit voor de winter. Gewoon voortzetting
Nee?quote:Op maandag 5 januari 2009 22:16 schreef horned_reaper het volgende:
Definitief afgelopen dus met de vorst ?
tot zaterdag niet, en die dag schuift elke keer weer opquote:Op maandag 5 januari 2009 22:16 schreef horned_reaper het volgende:
Definitief afgelopen dus met de vorst ?
dat blijft inderdaad opmerkelijk, het schuift maar doorquote:Op dinsdag 6 januari 2009 00:22 schreef kepler het volgende:
[..]
tot zaterdag niet, en die dag schuift elke keer weer op
zag het ook ja, ziet er goed uit tot dit weekeindequote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:38 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
steeds meer voor aanhoudende kou na zaterdag.
tot en met woensdag in een volgende run?
Dat is altijd, ik heb zo het idee dat de computermodellen altijd meer naar de warme oplossingen neigenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 07:59 schreef Againzender het volgende:
[..]
dat blijft inderdaad opmerkelijk, het schuift maar door
Weinig. 'Bijna het hele land' lijkt me sterk... het zal niet zo veel voorstellen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:01 schreef ThaNetRunner het volgende:
Het is wel lekker dit hoor, eindelijk lekker koud en mooi weer.
Morgen verwachten ze toch sneeuw in bijna het hele land? Moet ik hier denken aan een klein beetje of redelijk wat sneeuw?
http://www.weer.nl/nl/hom(...)n_verwacht_weer.htmlquote:Vanmiddag blijft het zonnig bij een zwakke tot hooguit matige wind. Het wordt rond het vriespunt aan zee tot -6 graden in Limburg.
Vanavond en vannacht schuift via de noordkust bewolking zeer langzaam het land in. Vannacht wordt dit op steeds meer plaatsen gevolgd door wat lichte sneeuw en ijzel. In het zuiden blijft het nog lang helder en koelt het wederom ver af, met in het zuidoosten lokaal 20 graden vorst. Morgen trekt de neerslag via het zuidoosten weg.
http://weernieuws.weeronline.nl/aanhoudend_winters/2/3648quote:De winter geeft zich komend weekend niet zomaar gewonnen. Aanvallen met zachtere lucht vanaf de Noordzee worden succesvol afgeslagen, waardoor we onder de hoede blijven van het winterse hogedrukgebied. De vorst is het betrouwbaarst in het binnenland. Hier vriest het 's nachts al gauw matig en komt het kwik ook overdag met moeite boven het vriespunt. Het noorden daarentegen ligt soms in een zwakke stroming van zee, waardoor de vorst getemperd wordt. Voor schaatsliefhebbers dus overwegend goed nieuws, want als de weerkaarten ons niet bedriegen blijft het nog geruime tijd vriezen.
Ga maar uit van geen sneeuw, er wordt 1mm of minder verwacht en dan met name in het noorden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:01 schreef ThaNetRunner het volgende:
Het is wel lekker dit hoor, eindelijk lekker koud en mooi weer.
Morgen verwachten ze toch sneeuw in bijna het hele land? Moet ik hier denken aan een klein beetje of redelijk wat sneeuw?
quote:De Verkeers Informatie Dienst VID waarschuwt weggebruikers in het noorden en noordwesten van het land voor mogelijke gladheid door ijzel of sneeuw. Vanavond kan het in die gebieden al licht gaan sneeuwen. De sneeuw gaat vannacht over in regen die morgenochtend op een bevroren ondergrond kan leiden tot ijzel.
Volgens het KNMI zal de neerslag zich morgen overwegend beperken tot het noordelijk deel van het land. In het zuiden en zuidoosten blijft het de gehele dag droog met overwegend strenge vorst. In andere delen van het land vriest het overdag licht tot matig. Alleen in het noordwesten kan de temperatuur boven nul komen.
De ANWB verwacht voor morgen geen al te drukke ochtendspits, maar wijst wel op mogelijke sneeuw en lichte ijzel in het noorden en midden.
Gisteren werd het pas om een uur of 2.00 -10 op sommige plekken. Nu is het al -12 in Zuid-Limburg.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Tokamak het volgende:
Zow het wordt nu wat rapper koud dan gister heb ik t idee
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:52 schreef Jor_Dii het volgende:
-20 gaat gehaald worden zo?
dat geldt alleen voor de kuststrook.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:00 schreef Fokkedop het volgende:
Wel raar dat het morgen overdag dan opeens op de meeste plaatsen 3 graden gaat dooien.. )of moet ik niet naar het rtl-nieuwsbericht luisteren?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |