De atmosfeer wordt steeds ijler naarmate je hoger komt, dat betekent dus ook dat de luchtdruk afneemt als je hoger komt want de luchtkolom boven je wordt kleiner. Gewoon op zeeniveau ligt de luchtdruk in Nederland ongeveer op 1015 hPa (hectopascal, een maat voor druk), als je verder omhoog gaat dan neemt de luchtdruk af. Die grafiek laat van -skippybal- laat zien welke temperaturen zich volgens diverse berekeningen zich voor gaan doen op een hoogte met een druk van 850 hPa.quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
leg even uit.... wat betekend dit ?
Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:40 schreef Falco het volgende:
Ik weet dat er een geanimeerde versie met intervallen van tien minuten van bovenstaand temperatuurkaartje bestond. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Hij is duidelijker, maar niet de meest recente. Kijk maar eens naar de beginwaarden. En kijk maar naar de startdatum. De15-daagse is vannacht berekend. Die van jouw gistermiddag. Toch?quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:48 schreef horned_reaper het volgende:
jullie moeten naar deze kijken, dit is de meest recente en duidelijke.
[ afbeelding ]
Ziet er prima uit
Moet je nagaan hoe koud het in het Noordoosten is.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
Je hebt een PMquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef pfaf het volgende:
Gisteren werden hier ook EC-pluimen getoond van andere plaatsen dan De Bilt. Weet iemand hoe ik die kan vinden?
Ik heb gisteren al mensen zien schaatsen in het Amsterdamse bosquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.
Ik bedoelde eigenlijk die geanimeerde kaartjes van het KNMI zelf, maar evengoed bedanktquote:Op dinsdag 30 december 2008 01:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:
[ afbeelding ]
http://www.weeronline.nl/aktueel.htm
Het enige wat deze winter mist is een dik pak sneeuw. En helaas zie ik in de kaarten dat dat er voorlopig niet in zit.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
Op wetteronline blikken ze net als weer.nl terug op vergeten winters. Gister stonden blikten ze terug naar de winter van '78/'79. Daar hadden ze wel een paar leuke foto's van de sneeuwstorm...dat zijn pas pakketten
http://www.wetteronline.d(...)e/2008/12/29_sk1.htm
voor meer foto's kijk je op wetteronline.de
Hier bij Ramspol is het idd dicht gevroren. Morgen maar eens wat plaatjes schietenquote:Op dinsdag 30 december 2008 13:04 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
legenda
http://www.infocentrum-binnenwateren.nl/
drijfijs en moeilijk varen op verschillende plekken in het land.
quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
Op wetteronline blikken ze net als weer.nl terug op vergeten winters. Gister stonden blikten ze terug naar de winter van '78/'79. Daar hadden ze wel een paar leuke foto's van de sneeuwstorm...dat zijn pas pakketten
http://www.wetteronline.d(...)e/2008/12/29_sk1.htm
voor meer foto's kijk je op wetteronline.de
Wil je de resultaten ook hier posten?quote:Op dinsdag 30 december 2008 16:49 schreef IHVK het volgende:
GFS is weer begonnen.
Ik hoop op sneeuw.
(maar dan niet in Friesland)
Maximaal een week voorruitt kijken heb ik mijzelf wijsgemaakt. Daarna valt het toch nauwelijks te voorspellen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 19:36 schreef INViCTuS het volgende:
Op termijn ziet het er toch niet al te best uit. Een stijging van de temperauur maar zolang het onder die dikke rode streep blijft ishet nog wel koud.
Als het maar niet in Friesland is.quote:Op dinsdag 30 december 2008 19:55 schreef WEST het volgende:
een 1 of andere idioot heeft hier zaterdag met een speedboot gevaren dus een stuk schaatsijs doorkruist
Yep maar het dalletje is wel ietskes dieper geworden volgens mijquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:36 schreef INViCTuS het volgende:
Op termijn ziet het er toch niet al te best uit. Een stijging van de temperauur maar zolang het onder die dikke rode streep blijft ishet nog wel koud.
Mooie witte wereld daar dus morgen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:33 schreef horned_reaper het volgende:
In Twente waar het nu ongeveer -9 is, is het opeens flink gaan misten....
yep, dat moet toch stevig gaan uitvlokken daarquote:
We leiden misschien, maar lijden gaat wel erg verquote:Op dinsdag 30 december 2008 21:33 schreef horned_reaper het volgende:
inmiddels is de min 9 ook in delen van Groningen en in leeuwarden gepasseerd![]()
Twente lijdt nog steeds met -9,5
Dat dagje +5 op zondag komt omdat dat de enige dag is dat er sneeuw wordt verwacht.quote:Op dinsdag 30 december 2008 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:
Dagje +5
Dat schiet niet echt op voor een elfstedentocht
Dooi vanaf volgende week woensdag ook niet maar dat is nog een beetje verder weg tenminste ...
Zie het maar als dweilpauzequote:Op dinsdag 30 december 2008 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:
Dagje +5
Dat schiet niet echt op voor een elfstedentocht
Dit is de temperatuur van de bovenlucht. Dat betekent niet perse dat het op de grond ook kouder of warmer wordt. Al zit er vaak wel een verband tussenquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:46 schreef horned_reaper het volgende:
Ik vind het nog steeds een vreemd ding... er staat ook dat het morgen heel warm is :S maar dat is no way zo..
Pas in het weekeinde mogelijk echt zacht weer. Veels te ver weg voorlopig, we zien wel...quote:
Het valt me op dat er bij Woensdrecht vaak een koudekring is (weet er geen ander woord voor).quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:37 schreef pfaf het volgende:
Je zult maar in Zeeland of Zuid-Holland wonen.
Je ben sowieso al idioot als je met dit weer in een speedboot gaat varenquote:Op dinsdag 30 december 2008 19:55 schreef WEST het volgende:
een 1 of andere idioot heeft hier zaterdag met een speedboot gevaren dus een stuk schaatsijs doorkruist
Nee dat is inderdaad waarquote:Op woensdag 31 december 2008 00:34 schreef -0- het volgende:
Best dichtbij inderdaad maar gezien de vorige runs is de onzekerheid enorm groot. Ik zou dus nog niet teveel gaan hopen.
Het lijkt me wel eens tofquote:Op woensdag 31 december 2008 00:36 schreef IHVK het volgende:
koude uitbuiter hoop ik.![]()
Je kan ook te ver gaan.
]http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/12/art000001C96AC04C8545C8.html]quote:30 December 2008
Weer ruzie Rusland/Oekraïne om gas
Rusland en Oekraïne ruziën weer over de gasleveranties. Kiev zegt dat het de rekeningen over november en december heeft voldaan, maar Moskou betwist dat. Er zou nog twee miljard dollar moeten worden betaald.
Rusland dreigt daarom op 1 januari de gaskraan dicht te draaien. Dat kan ook gevolgen hebben voor de leveranties van gas aan West-Europa. Rusland levert een kwart van het gas dat EU-landen verbruiken. Daarvan gaat 80 procent via pijpleidingen in Oekraïne.
In januari 2006 leidde een soortgelijke ruzie tot haperingen in de leveranties aan West-Europa.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |