Die van De Kooy wijkt zo enorm af omdat het roosterpunt van het ECMWF-model niet op Texel zelf ligt maar voor de Noordzee-kust van Texel op zee dus. Hoewel er dus De Kooy op staat is de pluim in dit geval eigenlijk niet bruikbaar voor Texel en al helemaal niet voor Noord-Holland en noordwestelijk Friesland.quote:Op maandag 29 december 2008 22:14 schreef horned_reaper het volgende:
Tjah, Texel is natuurlijk wel een eiland.
Daar moet je dit soort metingen niet op vast pinnen....
Haha, dat is echt mooi. Je lacht je ziek tijdens zo'n potje, iedereen gaat geheid een paar keer op zijn bekquote:Op maandag 29 december 2008 22:03 schreef horned_reaper het volgende:
Ik ben vanmiddag ook even een meertje opgelopen hier in de buurt.
Alles wat totaal verlaten dus en ik had niet verwacht dat het mogelijk was er op te staan.
Maar ik ben er HEEEEL voorzichtig een beetje overheen gaan lopen, en alles hield het prima, er kwam geen scheurtje geen kraakje en geen beweging.
Morgen dus lekker een potje voetballen op het meertje.
Dat is de control, is maar één oplossing. Die kan idd van run tot run volledig veranderen... zeker op die termijn.quote:Op maandag 29 december 2008 22:34 schreef horned_reaper het volgende:
Die 15 daagse is nooit een touw aan vast te knopen.
Die blauwe lijn bijvoorbeeld liet vanochtend nog zien dat het rond de 10 graden ging worden en nu zit die weer netjes onder het vriespunt.
Klopt maar het is wel dezelfde trend als GFS aangeeft. Heb ze even onder elkaar gezet. Ineens veel meer lijntjes voor de dooi. Op hele lange termijn, ik weet het, maar tochquote:Op maandag 29 december 2008 22:37 schreef kepler het volgende:
ja hallo, op die grafiek blijft het dus gewoon bijna 10 dagen lang winterweer! We moeten nu nog echt niet 15 dagen vooruit gaan kijken. Paar dagen geleden was iedereen nog ervan overtuigd dat het tijdens oud&nieuw keihard zou gaan dooien
ach, als erop zulke termijn veel lijntjes naar de min gaan dan roept ook iedereen dat het veels te ver vooruit isquote:Op maandag 29 december 2008 22:41 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Klopt maar het is wel dezelfde trend als GFS aangeeft. Heb ze even onder elkaar gezet. Ineens veel meer lijntjes voor de dooi. Op hele lange termijn, ik weet het, maar toch![]()
[ afbeelding ]
Iddquote:Op maandag 29 december 2008 22:37 schreef kepler het volgende:
ja hallo, op die grafiek blijft het dus gewoon bijna 10 dagen lang winterweer! We moeten nu nog echt niet 15 dagen vooruit gaan kijken. Paar dagen geleden was iedereen nog ervan overtuigd dat het tijdens oud&nieuw keihard zou gaan dooien
It giet oanquote:
Die kun je ook zelf makenquote:Op maandag 29 december 2008 22:10 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft hockeysticks en een puk in de kast liggen.
Een potje honkbal op een bevroren meer lijkt me ook wel wat
It goat on is wel een beetje gek zie ik nuquote:Op maandag 29 december 2008 22:51 schreef WEST het volgende:
[..]
It giet oan
dat bedoel je zeker.., en dan ben ik niet eens een Fries
moraal van het verhaal: niet de hele winter binnen gaan zitten F5-en op weerkaarten/grafieken.quote:Onbekommerd genieten van het winterweer, zoals dat vroeger best wel vaak voorkwam, ook onder winterliefhebbers, is voor de digitale generatie een stuk moeilijker. Hoe vaak gebeurt het dat in de verwachting de kaarten voor alle 15 dagen vooruit strak winterweer laten zien? Nooit! Wat dat betreft zijn de pluimen van de afgelopen tijd, die maar van geen einde aan de kou willen weten, al een ongekende luxe! Nooit eerder gezien!
Je moet sterk in je schoenen staan, zo blijkt, om met de weelde van die extra verwachtingsgegevens om te kunnen gaan. Zelfs ik, als professioneel meteoroloog (en ik zou toch beter moeten weten, want schrijf het ook op), laat me af en toe meeslepen door de waan van de dag. Ik zit dan weer met rode wangetjes voor de computer een beetje chagrijnig te wezen omdat dat stomme (onverslaanbare) ECMWF-model toch weer met dooikaarten komt op de heel lange termijn, terwijl alle andere berekeningen en ook die van de andere modellen er juist zo prachtig uitzien. Straks maar even de pluim bekijken. Het zal wel een warme uitbijter zijn. Inderdaad… het blijkt een warme uitbijter te zijn. Steeds weer! Het beleven van de winter kost zo veel energie. Je zou gewoon naar buiten moeten gaan om te genieten. Iedere nieuwe ronde gaat het weer zo. En zo slepen de dagen zich voort.
oh.... maar wat moet ik dan doen ?quote:Op maandag 29 december 2008 22:59 schreef Caesu het volgende:
herkenbaar stuk tekst
http://www.weer.nl/nl/hom(...)winter_moeilijk.html
[..]
moraal van het verhaal: niet de hele winter binnen gaan zitten F5-en op weerkaarten/grafieken.
Verschil met nos 704quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:07 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
zaterdag alweer matige vorst.
Volgens mij vroeg je dit ook al al bij die van EC, toch? Naja, boeit ook niet.quote:Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
leg even uit.... wat betekend dit ?
Als we die lijnen een beetje achterna gaan ziet het er inderdaad goed uitquote:Op dinsdag 30 december 2008 01:29 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Volgens mij vroeg je dit ook al al bij die van EC, toch? Naja, boeit ook niet.
Die lijnen in het midden zijn de temps van de 850 hpa. Da's zo'n 1350 meter boven de grond.
De lijnen onder zijn die voor de neerslag. Maar die boeien nu niet zo veel.
De rode lijn is het gemiddelde van de laatste jaren.
Het model doet een paar runs, en iedere run heeft z'n eigen lijntje.
Ennn zoals je ziet zit (op dit moment, that is) alles lekker laag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |