abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 december 2008 @ 15:12:02 #1
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_64120933
Vrieskou en sneeuw of regen met een westcirculatie....

Fantaseer hier over de komende winter van 2008-2009

Hieronder een leuk stukje text van weer.nl

Poolkou
18.12.08 14:27
Officieel is het nog geen winter, die begint pas aanstaande zondag, maar er zijn sinds half november al heel wat winterse weersomstandigheden geweest. Wij hebben al een aantal keer sneeuwval gehad, de Ardennen en het Sauerland liggen nog onder een sneeuwdeken, om nog maar te zwijgen van de Alpen en de Pyreneeën. Zelfs op de Spaanse hoogvlakte zijn er kortgeleden mensen ingesneeuwd. Voortekenen van een strenge winter bij ons, of niet?

Er is wel een flink aantal aanwijzingen dat het winterseizoen in onze contreien anders zal verlopen dan de vorige jaren. Zo is de zon nog steeds vlekloos. De laatste Elfstedentocht, in 1997, vond ook plaats in een zonnevlekkenminimum. Zo is er een aardige koudebuffer aan sneeuw in Europa aanwezig. En zo is er nog steeds geen westcirculatie ingezet. De afgelopen twee winters waren die westcirculaties er wel, en werden er vanaf de oceaan vrij gemakkelijk storingen onze kant opgeduwd. Dat resulteerde in veelal relatief zachte maanden en in wisselvalligheid.

Zeer koud in Siberië en Canada
Momenteel zijn onze ogen gericht op een tweetal zeer koude gebieden op het noordelijk halfrond; Noord-Amerika en Siberië. Temperaturen tot onder -55 graden zijn afgelopen dagen gemeten in Siberië, terwijl Canada ook sidderde van de vriestoestanden. En in beide (immens grote) regio’s blijft dat voorlopig zo. Diep in het Canadese land is het voorlopig op veel plekken 10 tot 20 graden kouder dan normaal! Dan moet u denken aan temperaturen die veelal tussen -30 en -40 graden liggen.

De extreme kou is afkomstig van de Noordpool. Normaliter houdt de koudste lucht zich boven de Noordpool op en spreidt zich nu en dan naar andere richtingen uit. Ditmaal is die koude bel, die koude poolwervel, in twee stukken gebroken. Eén zo’n koud deel is naar Canada en omgeving afgezakt, het andere deel is naar Siberië gedreven. Op de kaarten hiernaast zijn de koude stukken te zien, zowel op 1500 meter hoogte boven de grond als net boven het aardoppervlak.

Doorzwiepend in de VS
Vanuit Canada glijdt de kou af en toe ook een heel eind de Verenigde Staten in. Zo heeft het in New Orleans afgelopen weekeinde gesneeuwd! Dat was daar nog nooit eerder gebeurd. Of wat te denken van sneeuwstormen in Las Vegas, ook vrij zeldzaam daar. En zo zwiept de koude lucht ook oostwaarts, richting New York en omstreken. Vanaf morgen gaat het daar (alweer!) sneeuwen. Zaterdag waait het in New York fors, wordt het amper +1 en gaat er een stuivend sneeuwdek gevormd worden. Verder noordwaarts is het uiteraard kouder, met in Toronto in de nacht naar zaterdag -12 en overdag -6 graden.

En wij?
Tja, bijzondere omstandigheden dus op het noordelijk halfrond. Wat kan dat voor ons betekenen? Nou, in ieder geval grotere winterkansen dan andere jaren. De straalstroom lijkt voorlopig nog te blijven golven/meanderen en aldus is een straffe westcirculatie met aanvoer van milde oceaanlucht niet aan de orde.

Bovendien kunnen de koude bellen die ‘rondzwerven’ best eens een keer deels onze kant opkomen. De nieuwste ECMWF berekeningen laten op steeds grotere schaal oostelijke winden een rol spelen vanaf de kerstdagen. Niet dat we daarmee gelijk lucht vanuit Siberië krijgen; daarvoor dient wel een hele grote afstand te worden overbrugd. Maar, als die wind maar lang genoeg uit de oosthoek blijft waaien, dan kan dat in theorie uit-ein-delijk wel gebeuren. Zo zit er in de nieuwste pluimberekening van het ECMWF 1 optie die op nieuwjaarsdag de diepvrieskou binnen laat glijden. Met daardoor als minimumtemperatuur in Enschede -20 graden tijdens de jaarwisseling, en vervolgens overdag -10. De daaropvolgende koudste optie komt overigens met -8 graden ’s nachts en -4 graden overdag. En daarmee zouden heel wat schaatsliefhebbers zeker al tevreden zijn!
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_64129465
Vandaag was het gewoon warm voor m'n gevoel, beste een flink aantal koude dagen achter elkaar gehad!!!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_64132737
Ja ik ben ook helemaal aan de 'kou' gewend. Straks nachten van 8 graden! Pffff
pi_64146705
Het zou toch werkelijk geweldig zijn als dat soort kou ons zou bereiken
Profiel opgeheven.
  vrijdag 19 december 2008 @ 13:37:49 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64148775
Noi ik me me uitgegraven. Zo'n 30cm sneeuw in een paar uur tijd.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64155281
Ik wil ook winter
Als ik op de thermometer kijk wil ik -20 graden Celsius zien.
pi_64163251
Interessante ontwikkelingen op de kaarten momenteel
pi_64165930

Nieuwe run ziet er goed uit voor eind volgende week.

(directe link, dus morgen is ie weer anders)
pi_64166754
Spannend. !

Helaas nog nét ietsepietsie buiten de betrouwbare termijn.
  zaterdag 20 december 2008 @ 01:12:36 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64169843
De hele dag door sneeuwstormen gereden, tientallen auto's zien stranden en dan kom je thuis en rijd je jezelf vast op de oprit.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_64172172
Zou het dan echt weer eens gaan gebeuren, krakend gras onder je voeten, bevroren brievenbussen die plakken aan je vingers, auto's die niet willen starten, 2 paar sokken aan en nog koude voeten hebben, die heerlijke frisse lucht van minus 14 graden inademen, rayonhoofden die in Friesland bij elkaar komen, die heerlijke echt winterse boswandelingen in het Limburgse heuvelland? Oooooh, en nog zoveel meer!

Please, bring back 1986!
  zaterdag 20 december 2008 @ 10:19:25 #12
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64172886
nou, laten maar eens beginnen met nachtvorst
The line is a dot to you!
pi_64174375
Ik zeg weer dingen die niet kloppen.

Laten we het maar houden op: het kan vriezen, het kan dooien.

[ Bericht 66% gewijzigd door IHVK op 20-12-2008 12:26:15 ]
pi_64174721
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 01:12 schreef popolon het volgende:
De hele dag door sneeuwstormen gereden, tientallen auto's zien stranden en dan kom je thuis en rijd je jezelf vast op de oprit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Damn.

Ik hoorde op de radio ja gisteren over die sneeuwstormen. Schijnt het enige zijn waar het nieuws daar over gaat. (het ging wel over Toronto maar toch)
pi_64175334
Dit ziet er wel goed uit!

pi_64175434

zaterdag 20 december 2008 @ 16:13:48 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_64179526
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:27 schreef IHVK het volgende:

[..]

Damn.

Ik hoorde op de radio ja gisteren over die sneeuwstormen. Schijnt het enige zijn waar het nieuws daar over gaat. (het ging wel over Toronto maar toch)
Zal dezelfde storm zijn, het zuiden van Toronto ligt op gelijke hoogte met Michigan. En de volgende komt er al aan. radar link
pi_64187830
De schaatsen kunnen voorzichtig uit het vet gehaald worden.
Life is Music
pi_64188052
Het is allemaal nog wel redelijk ver weg, maar de spreiding tussen modellen is klein. Ik heb dit jaar wel weer echt een wintergevoel, dat is nog wel eens anders geweest.

Alleen in de Alpen moet het nog wel ff wat meer gaan sneeuwen in mijn wintersportgebied, tot nu toe is daar niet heel erg veel gevallen en komende twee weken wordt niets verwacht. Denk je dit jaar eens naar een hoger, groter en sneeuwzekerder gebied te gaan. Voortaan gewoon weer lekker budget gebied uitzoeken, op andere plaatsen ligt veel meer dan normaal.
  Redactie Sport zondag 21 december 2008 @ 00:06:46 #20
109131 crew  sportfreak
pi_64193971
Nieuwe 10 daagse verwachting is weer een stukje beter, dat moeten toch wel een aantal ijsdagen kunnen gaan worden:

pi_64194184
Haal de schaatsen maar uit het vet.

Dat zeggen ze op weerwoord in ieder geval.
pi_64194533
Een ijsdag zit er zeker in, ook voor het westen.
Life is Music
pi_64195725
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.

Elfstedentocht!

Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.

zondag 21 december 2008 @ 09:43:50 #24
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64200825
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:02 schreef Schuifpui het volgende:
Die 15 daagse verwachting geeft 7 dagen waarbij de temperatuur eigenlijk niet boven nul komt.

Elfstedentocht!

Ok is allemaal nog erg ver weg, maar het zou wel tof zijn om een keer op natuurijs te kunnen schaatsen, sinds de basisschool niet meer gedaan volgens mij.

[ afbeelding ]
ik heb dit jaar nog op natuurijs kunnen schaatsen (wel maar 1 dag bij 5 graden )
The line is a dot to you!
  zondag 21 december 2008 @ 10:55:07 #25
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_64201637
Hm, volgens mij moeten mijn schaatsen nog steeds geslepen worden
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')