In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:06 schreef twetwe het volgende:
Ja dat klopt. Natte sneeuw is echt kut voor het ijs. Mja ik weet niet waar je zit ik denk dat het oosten en zuiden wel droge sneeuw gaan krijgen hoor.
Ik hoop echt droge sneeuw voor Rotterdam. Eigenlijk zou ik naar Enschede gaan deze zondag (niet voor de sneeuwquote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik.
Nou dan heb ik 'geluk' dat ik in Enschede woon. Maar als ik de voorspelling voor morgen zie is de max. temp hier in Enschede narar +3 bijgesteld. Dag sneeuw.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik hoop echt droge sneeuw voor Rotterdam. Eigenlijk zou ik naar Enschede gaan deze zondag (niet voor de sneeuw) maar dat is niet doorgegaan. Zou het wel jammer vinden als daar een dik pak valt en hier niks.
Ik heb tot nu toe alleen op wat vijfers in Enschede geshcaatst en wat sloten in Losser (dorp in de buurt)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:11 schreef bolkesteijn het volgende:
In Rotterdam/Amersfoort zit ik, dus dan is de kans op droge sneeuw wel wat groter inderdaad. Maar ik zou ook graag nog een keer in Friesland schaatsen, als het echt slecht ijs wordt door natte sneeuw dan blijf ik toch wat zuidelijker denk ik. Ik ga komende week ook nog bij Kinderdijk schaatsen denk ik, daar ben ik ook nog nooit geweest en is goed bereikbaar met het OV denk ik.
quote:AMSTERDAM - Weggebruikers in het uiterste noorden van het land moeten zaterdag vooral op lokale wegen oppassen voor gladheid. Dat meldt het KNMI. De gladheid wordt veroorzaakt door ijzel.
Daarnaast moet het verkeer ten zuiden van de grote rivieren, uitgezonderd in Zuid-Limburg, berekend zijn op dichte mist. Die kan lokaal voorkomen. Ook de ANWB waarschuwt hiervoor.
Grote kans dat het gewoon regen wordt morgenquote:
Die plaatjes komen me bekend voor.. jattertquote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:33 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Grote kans dat het gewoon regen wordt morgen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mogelijk dus alleen in Zuid-Oost NL kans op sneeuw. Verder dooit het overal ten tijde van de neerslag. Mocht er sneeuw vallen dan zal dit natte sneeuw zijn.
Crosspost uit het SNEEUW-topicquote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:09 schreef THC1 het volgende:
PIET PAULUSMA: De versschillen in weertype in Nederland zijn groot en blijven dit weekend ook groot. Dit heeft niet alleen te maken met vorst, maar ook met sneeuw. Ik verwacht morgenmiddag en avond in het oosten van ons land een flink pak sneeuw. In de avond en in de nacht valt er in het zuidelijke deel van ons land ook een pak sneeuw. Ook in het midden van ons land kan flink wat sneeuw vallen. Het noorden en westen krijgen ook sneeuw, maar de neerslag die daar valt zal overdag het meest in de vorm van regen zijn. Maandag en dinsdag volgen met volop winterweer. In de gebieden met sneeuw kan het in de nacht van maandag op dinsdag streng gaan vriezen, -10 tot -14 graden. Later in de komende week zal er overal minder vorst voorkomen, maar een volle dooi zie ik nog niet zitten.
Dat alles met uitzondering van het Zuidoosten.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:05 schreef Cootz het volgende:
[..]
Oh, het valt misschien wel. Maar blijven liggen op de opgewarmde ondergrond na een etmaal dooi+regen... lijkt me sterk. Her en der (Piet Paulusma bijv.) wordt al gesproken over een flink pak sneeuw, dat is gewoon zwaar overdreven. Ten eerste is het te warm ten tijde van de neerslag, dus zal de sneeuw nattig zijn en geen pak vormen. Ten tweede gaat er helemaal niet zoveel vallen. Regen telt morgen ook maar op tot ca. 5 mm. Dat wordt nooit een pak sneeuw (daar versta ik toch wel 10 cm onder).
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:21 schreef StateOfMind het volgende:
Ik woon al vrijwel mijn hele leven aan het Maas-Waalkanaal. Sinds enige dagen drijven er aan beide oevers ijsschotsen.
Heel lang geleden (20 of 22 jaar geleden, zoiets) zat het hele kanaal dichtgevroren en reed men met jeeps over het ijs naar de overkant.
Voor het eerst sindsdien dat ik weer ijs in het kanaal zie drijven. Zou wel gaaf zijn als het weer helemaal dichtvriest.
Ook de nieuwe EC pluim heeft nog wel veel onzekerheid voor wo-do-vr hoor, kijk maar naar het aantal dooilijntjes die dagen. Maar het gemiddelde ligt weer op de winterse tour die we vorige week hadden. Overdag rond het vriespunt, 's nachts lichte tot matige vorst. Het is nog niet gedaan. Ik kijk uit naar maandag en dinsdag, dan wordt het in ieder geval nog even écht koud! Morgen eerst nog even regen, ik blijf een hard hoofd hebben in de sneeuw, maar we'll see.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 21:51 schreef -0- het volgende:
Vorstperiode lijkt nu toch tot volgend weekend aan te gaan houden
Heeft natuurlijk niet alleen met de minimum en maximum temperatuur te maken, maar met de etmaal-gemiddelde temperatuur. Verder heeft het ook te maken met de luchtvochtigheid (en dus dauwpuntstemperatuur), de stroming in het water, de bodemwarmte, uitstraling, evt. isolatieverschijnen (zoals sneeuw) en dergelijke. Er speelt vanalles mee. Over het algemeen groeit de ijsvloer bij negatieve luchttemperatuur en slinkt de ijsvloer bij positieve luchttemperatuur, maar als het gemiddeld rond het vriespunt zit kan je er niet direct iets van zeggen.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:31 schreef kepler het volgende:
Vandaag is de eerste echte dooi-dag in Rotterdam (2.5 graden), maar als het vannacht weer goed aanvriest dan kunnen we toch wel gewoon weer schaatsen morgen lijkt me? Of smelt het ijs sneller weg dan dat het aangroeit? (dus 2.5 graden dooi haalt meer ijs weg dan -2.5 graad er bij kan doen)?
Knmi heeft het alleen maar over sneeuw in het zuidoosten.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:33 schreef IHVK het volgende:
Geen hoop meer voor sneeuw in Rotterdam?
Toch wel een aardig kansje lijkt mij. Het is echt net wel of net niet als je de nieuwste kaarten bekijkt.
Het KMI (Belgie) zegt dat ook.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:59 schreef IHVK het volgende:
Maar op weerwoord hopen sommigen zelfs op sneeuw in Leeuwarden en als ik de meteogrammen bekijk kan in het midden-zuidwesten zeker wel sneeuw vallen na middernacht. Of het blijft liggen is weer een andere vraag.
Het front zou richting het zuiden gaan.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vraagje, als de wind vanavond draait, veranderd het regen/sneeuwfront dan ook van richting?
Zeg nooit nooit, mijn broer moet vanavond strooien en hij woont in Zeeland.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:50 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Dan zit ik met mijn Spijkenisse goed verkeerd.
quote:De ANWB weet dat vooral onder de lijn Rotterdam-Utrecht-Veluwe-Twente zondagavond en -nacht plaatselijk sneeuw kan vallen.
Strooien doen ze toch juist altijd als er GEEN kans op gladheid is?quote:Op zondag 4 januari 2009 15:52 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit, mijn broer moet vanavond strooien en hij woont in Zeeland.
[..]
Ze hebben eergisteren nog gestrooid, en zout blijft 4 dagen liggen.quote:Op zondag 4 januari 2009 15:54 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Strooien doen ze toch juist altijd als er GEEN kans op gladheid is?
Neem zo'n grens niet te letterlijk.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:07 schreef IHVK het volgende:
KNMI geeft trouwens aan: sneeuw ten zuiden van de lijn Rotterdam-Emmen.
Dus het wordt voor mij inderdaad net wel of niet. Voor het Noorden en Noordwesten waarschijnlijk gewoon regen.
Maar iedereen kan nog verrast worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |