Dat is bij mij dus absoluut niet het geval, al m'n vrienden kennen enkel de hedendaagse muziek. Een enkeling luistert wel eens naar oude rap, maar daar heb ik dan weer niets mee.quote:Gelukkig hebben zo'n beetje al mijn vrienden een zelfde visie en zitten die ook nog vast in het verleden. (muziek-wise)
Dat lijkt me echt vervelend.quote:Op zondag 28 december 2008 23:46 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Dat is bij mij dus absoluut niet het geval, al m'n vrienden kennen enkel de hedendaagse muziek. Een enkeling luistert wel eens naar oude rap, maar daar heb ik dan weer niets mee.
quote:Op maandag 29 december 2008 00:22 schreef allsystemshalt het volgende:
*Echt zeldzaam sinds de jaren 90 vorige eeuw.
Maar 'het plebs' zoekt niet naar 'echte' muziek dus die boeit het ook niet...quote:Op maandag 29 december 2008 00:28 schreef allsystemshalt het volgende:
@ Ranja,
Nee juist niet want het plebs kijkt nu eenmaal naar MTV TMF etc.
En daar zie je alleen producten waar een marketingburo achter zit zoals b.v. Sony EMI Geffen etc.
Je bent vooral (net als ik) geboeid door de New Wave.quote:Op maandag 29 december 2008 00:30 schreef tong80 het volgende:
Ik ben 46.
Hou nog steeds de actualiteit bij. Elke periode heeft zijn goede muziek.
Ik ben van de underground en vond de jaren 80 wat dat betreft het beste.
Het was net na de punk, en bands ontwikkelden zich in het alternatieve circuit.
Ik had destijds vaker een ah-ja gevoel van dit is uniek dan tegenwoordig.
Sonic Youth The Jesus and Mary Chain of The Pixies waren de eersten met een unieke sound bijvoorbeeld.
Maar je had ook Dinosaur junior waar je de valse kraaien van Neil Young in kon terugvinden.
Ik denk dat muzieksmaak of muziekbeleving niet leeftijdsgebonden is.
De Stones gaan naar de 70. En je kunt niet zeggen dat Keith Richard het rolmodel is voor de ideale opa.
The Pixies.quote:Op maandag 29 december 2008 00:30 schreef tong80 het volgende:
Ik ben 46.
Hou nog steeds de actualiteit bij. Elke periode heeft zijn goede muziek.
Ik ben van de underground en vond de jaren 80 wat dat betreft het beste.
Het was net na de punk, en bands ontwikkelden zich in het alternatieve circuit.
Ik had destijds vaker een ah-ja gevoel van dit is uniek dan tegenwoordig.
Sonic Youth The Jesus and Mary Chain of The Pixies waren de eersten met een unieke sound bijvoorbeeld.
Maar je had ook Dinosaur junior waar je de valse kraaien van Neil Young in kon terugvinden.
Ik denk dat muzieksmaak of muziekbeleving niet leeftijdsgebonden is.
De Stones gaan naar de 70. En je kunt niet zeggen dat Keith Richard het rolmodel is voor de ideale opa.
quote:Op maandag 29 december 2008 07:49 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben vijftig en ben altijd verzot geweest op symphonic rock, Genesis, Marillion, Pink Floyd, die dingen. Dat gaat natuurlijk nooit meer over. Maar ik vind veel dingen die nu gemaakt worden ook leuk, denk aan Children of Bodom, Nightwish, Anathema, Procupine Tree. Of, iets heel anders, Spinvis. Het heeft niks met leeftijd te maken. Mijnis 27 en houdt ongeveer van dezelfde muziek als ik (en de rest kent ze (nog) niet
)
Ik vind rap van de 80s en 90s net zo baggerquote:Op maandag 29 december 2008 11:28 schreef Niconigger het volgende:
Die rapbagger van nu vind ik afschuwelijk.
True, rap vind ik sowieso bagger.quote:Op maandag 29 december 2008 11:42 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik vind rap van de 80s en 90s net zo bagger
Ben zelf van 85, een jaar of wat geleden ben ik ook ontzettend veel gaan luisteren naar bands uit de jaren 60 en 70. Het grappige is dat ik eigenlijk vanuit toen naar boven ben gaan werken en nu dus moderne en oude muziek luister. Ken je klassiekers zeg maar. Ik vind nieuwe muziek totaal niet slechter dan oude. Maar tegenwoordig moet je wel harder zoeken naar goede muziek omdat er gewoon meer gemaakt wordt. Ik vind dat er nu ongelooflijk veel zooi gemaakt wordt, vooral wat er op de radio gedraaid wordt.quote:Op zondag 28 december 2008 23:38 schreef Arn0 het volgende:
Ik heb totaal niets met moderne muziek. The Beatles, Dylan, Lennon, Johnny Cash, de Stones, ABBA(ja, ook ABBA),... Dat is meer mijn smaak. Ben van '93 overigens, maar er is nog zoveel 'oude' muziek die ik wil leren kennen.
Kijk eens naar bands als Animal Collective:quote:Op maandag 29 december 2008 01:28 schreef Paginabeheerder het volgende:
Als Topic Starter wil ik iedereen bedanken voor de reacties.![]()
De reacties lopen op dit moment zover uiteen binnen het hele muzikale spectrum dat ik niet ieder individueel antwoord persoonlijk kan behandelen.
Maar als er een trend duidelijk is, is het het feit dat er momenteel geen trends zijn die op een meerderheid kunnen rekenen. Misschien is dit de tijd van muzikale bloedarmoede, of is dit de tijd dat nieuwe bands juist het experiment gaan opzoeken om zich te onderscheiden. Ik hoop op het laatste, want op dit moment zie ik vooral muziek voorbij komen die 10 jaar geleden al zou kan zijn gemaakt.
Dat eerste zeker wel, dat tweede niet echt. Slechts een kwart eeuw oud ben ik dit topic een jonkie, maar ik heb eigenlijk nog nooit van muziek gehouden waar ik achteraf niets meer aan vond. Groot gebracht door m'n ouders met Beatles, Stones, Monkees en The Who is de generatiekloof met m´n ouders slechts iets van één kant. Ik heb altijd van dezelfde muziek als m´n ouders gehouden, maar op het moment dat ik m´n eerste cd kocht ( Use yr Illusion van Guns n Roses ) is er een kloofje ontstaan die alleen maar wijder is geworden. Ik hoef bij m´n ouders niet met postrock, drum ´n bass, jazz, hiphop, noise of freakfolk aan te komen.quote:Op maandag 29 december 2008 07:31 schreef female81 het volgende:
Zijn er ook nog mensen hier die op nog vrij jonge leeftijd ontdekken dat de muziek van hun ouders zo gek nog niet is, terwijl ze van origine een heel ánder muzikaal verleden hebben?
^^ wat hij zegtquote:Op maandag 29 december 2008 19:04 schreef Niconigger het volgende:
[..]
True, rap vind ik sowieso bagger.
Eminem goed vinden en de rest slechtquote:Op dinsdag 30 december 2008 00:03 schreef Renesite het volgende:
[..]
^^ wat hij zegt. Al kon ik sóms Eminem nog wel verdragen. Maar die nederrap
!
De rest van de rap nog nooit gehoord. Nieuw?quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:05 schreef SoSolid het volgende:
[..]
Eminem goed vinden en de rest slechtoud?
Dit herken ik wel. Elektronische muziek heeft in de afgelopen 20,30 jaar inderdaad dingen opgebouwd en als je dat laat horen aan 'ouderen' dan kunnen zij er alleen kaas van maken door te verwijzen naar Pink Floyd of Kraftwerk, omdat die bands kennelijk referentiepunten bieden. Ik heb me er een beetje bij neergelegd dat elektronische muziek echt iets is van mijn generatie en dat eerdere generaties die aantrekkingskracht nooit zullen voelen.quote:Op maandag 29 december 2008 13:25 schreef drexciya het volgende:
Al dat afgeven op muziek van nu is erg kort door de bocht. Sowieso is hiphop al vanaf de jaren 80 erbij gekomen en house en techno vanaf eind jaren 80. In die tijd hebben desbetreffende genres ook al heel wat opgebouwd, ook al wil dat er niet in bij de gemiddelde poster of bij de reguliere muziekzenders.
Ik heb van oudsher een voorliefde gehad voor elektronische muziek en ik volg de ontwikkelingen nog steeds. Er zijn wat golfbewegingen her en der qua welk subgenre mijn voorkeur heeft, maar zoveel is er niet veranderd. Merk wel op dat de hitparade en reguliere zenders voor mij vanaf begin 90'er jaren al volledig oninteressant waren.
Dat is het grote verschil met vroeger denk ik, omdat er toen minder kanalen waren waardoor je met muziek in aanraking kwam was er op de radio meer diversiteit op 1 en dezelfde zender en de hitparades. Tegenwoordig is alles gefragmenteerd en is de mainstream bijzonder oninteressant geworden. Je moet meer moeite doen om goede muziek te vinden en alleen liefhebbers doen dat. Mensen die muziek alleen als achtergrond of als mode accessoire zien die vinden alles goed en dat zie je en hoor je in de hitparade en op de gemiddelde zender.
Dat valt mij ook op. Maar die mensen hebben oogkleppen op, simple as that.quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:05 schreef SoSolid het volgende:
[..]
Eminem goed vinden en de rest slechtoud?
Edit: Sorry, even wat goede namen: Pharoahe Monch, J Dilla, Madlib, MF Doom, Outkast, DJ Spinna, The Roots, De La Soul, The High & Mighty, Talib Kweli, Mos Def, Souls of Mischief, Pete Rock,
Is Hip-Hop echt zo'n andere muziekstroming? Ik merk zo vaak dat mensen die van indie/pop/rock houden hiphop haten. Ik heb er geen probleem mee, al laat ik (bijna) alle top-40 hiphop links liggen.
Is er dan toch een generatiekloof?![]()
Je vergeet waarschijnlijk dat electronische popmuziek ook gewoon uit de 60s en 70s stamt? Wel eens gehoord van bands als Emerson, lake and palmer? Brian Eno? Kraftwerk? Het vervelende is alleen dat er een subcultuurtje mee aan de haal gegaan is die gewoon niet erg aantrekkelijk is.quote:Op dinsdag 30 december 2008 02:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Wat er gebeurd is dat je in je jonge jaren 'muzikaal' gevormd wordt. Dan heb je tijd en zin om je erg in muziek (en aanverwanten) te verdiepen. Dan vormt je muzikale basis. Later neemt de interesse en sowieso de tijd om dat te doen af.
Je gaat dan muziek die je hoort afzetten tegen die basis. Vandaar dat de meeste 40+ers alles wat naar hun basis, de traditionele rockbasis, gemaakt wordt vandaag de dag nog steeds snappen. Geef ze de hipste engelse hype gitaarbandjes en ze kunnen het op z'n minst wel waarderen. Het is alleen misgegaan toen de computers en hun voorgangers in de jaren '80 opkwamen en er compleet nieuwe geluidsbasissen kwamen en daar ook compleet nieuwe genres uit voortkwamen (hiphop, dance/electronica). Dat paste domweg niet in de aangeleerde muzikale basis van de eerdere generaties. Wat als gevolg heeft dat het merendeel niets met daarop gebaseerde muziek kan. Wat best lullig is, want de popmuziek (ja, ook de 'rock') is er tegenwoordig flink op gebouwd. En dus vinden ze het kut en zullen ze nooit wat kunnen met wat er vandaag aan prachtige en minder prachtige muziek uitkomt. En daarom is de top 2000 ook zo'n fantasieloze kutlijst van verzuurde bejaarden en pre-bejaarden.
Tot zo ver de theorie over de generatiekloof in muziekland.
Nog nooit van Can, John Cale, ELP, Robert Jan Stips gehoordquote:Op dinsdag 30 december 2008 02:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Wat er gebeurd is dat je in je jonge jaren 'muzikaal' gevormd wordt. Dan heb je tijd en zin om je erg in muziek (en aanverwanten) te verdiepen. Dan vormt je muzikale basis. Later neemt de interesse en sowieso de tijd om dat te doen af.
Je gaat dan muziek die je hoort afzetten tegen die basis. Vandaar dat de meeste 40+ers alles wat naar hun basis, de traditionele rockbasis, gemaakt wordt vandaag de dag nog steeds snappen. Geef ze de hipste engelse hype gitaarbandjes en ze kunnen het op z'n minst wel waarderen. Het is alleen misgegaan toen de computers en hun voorgangers in de jaren '80 opkwamen en er compleet nieuwe geluidsbasissen kwamen en daar ook compleet nieuwe genres uit voortkwamen (hiphop, dance/electronica). Dat paste domweg niet in de aangeleerde muzikale basis van de eerdere generaties. Wat als gevolg heeft dat het merendeel niets met daarop gebaseerde muziek kan. Wat best lullig is, want de popmuziek (ja, ook de 'rock') is er tegenwoordig flink op gebouwd. En dus vinden ze het kut en zullen ze nooit wat kunnen met wat er vandaag aan prachtige en minder prachtige muziek uitkomt. En daarom is de top 2000 ook zo'n fantasieloze kutlijst van verzuurde bejaarden en pre-bejaarden.
Tot zo ver de theorie over de generatiekloof in muziekland.
Aan de muziek ligt het niet hoor, er zijn tegenwoordig veel mixjes van alles, dus bij wijze van spreke zouden mensen juist meer genre's leuk moeten vinden.quote:Op dinsdag 30 december 2008 02:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Wat er gebeurd is dat je in je jonge jaren 'muzikaal' gevormd wordt. Dan heb je tijd en zin om je erg in muziek (en aanverwanten) te verdiepen. Dan vormt je muzikale basis. Later neemt de interesse en sowieso de tijd om dat te doen af.
Je gaat dan muziek die je hoort afzetten tegen die basis. Vandaar dat de meeste 40+ers alles wat naar hun basis, de traditionele rockbasis, gemaakt wordt vandaag de dag nog steeds snappen. Geef ze de hipste engelse hype gitaarbandjes en ze kunnen het op z'n minst wel waarderen. Het is alleen misgegaan toen de computers en hun voorgangers in de jaren '80 opkwamen en er compleet nieuwe geluidsbasissen kwamen en daar ook compleet nieuwe genres uit voortkwamen (hiphop, dance/electronica). Dat paste domweg niet in de aangeleerde muzikale basis van de eerdere generaties. Wat als gevolg heeft dat het merendeel niets met daarop gebaseerde muziek kan. Wat best lullig is, want de popmuziek (ja, ook de 'rock') is er tegenwoordig flink op gebouwd. En dus vinden ze het kut en zullen ze nooit wat kunnen met wat er vandaag aan prachtige en minder prachtige muziek uitkomt. En daarom is de top 2000 ook zo'n fantasieloze kutlijst van verzuurde bejaarden en pre-bejaarden.
Tot zo ver de theorie over de generatiekloof in muziekland.
Natuurlijk is er al in de jaren '60 en '70 geexperimenteerd. Alleen op beperkte schaal en nog volgens de patronen van de traditionele muziek. Pas in de jaren '80 is het gemeengoed geworden en ging men echt anders muziek opbouwen. Denk aan de knip-en-plak van de hiphop en het compleet nieuwe fenomeen 'house' waar het complete bestaande instrumentarium opzij werd gezet en andere patronen dominant werden in de opbouw van de muziek.quote:Op dinsdag 30 december 2008 07:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je vergeet waarschijnlijk dat electronische popmuziek ook gewoon uit de 60s en 70s stamt? Wel eens gehoord van bands als Emerson, lake and palmer? Brian Eno? Kraftwerk? Het vervelende is alleen dat er een subcultuurtje mee aan de haal gegaan is die gewoon niet erg aantrekkelijk is.
Ik ben zelf nogal een freak op het gebied van electronische muziek, ik bouw ook zelf synths enzo, maar veel van de zgn. "electro" is vanuit dat oogpunt gewoon niet interessant. Wat er dan wel leuk aan is gaat idd aan mij voorbij. Maar dat geldt even zo goed voor andere muzieksoorten, bijv. de 60's en 70s soulmuziek, doet me ook niet veel.
Ik denk dat je analyse dus niet echt klopt.
De enige reden waarom je de jaren '60 en '70 experimenteel kunt noemen is omdat men toen nog bezig was met uitzoeken wat men met een electrische gitaar en een syntheziser aan geluid kon produceren. De rest is allemaal variatie op patronen van genres die al bestonden. Als je bijvoorbeeld de eerste metalband ooit bent, dan ben je best vernieuwend en experimenteel. Maar wij weten allebei dat metal niets meer is dan het zoeken naar bepaalde grenzen van rock 'n roll. In die zin is er weinig echt vernieuwd in die jaren, maar wel heel veel gezocht naar de grenzen van het aanwezige instrumentarium en de bestaande muziekpatronen. Noem mij maar een echt nieuw genre wat in die jaren geboren is. Dat is er niet, hooguit de voorlopers van de twee genres uit de jaren '80 die echt anders naar muziek en de manier van muziek maken zijn gaan kijken.quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:31 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Nog nooit van Can, John Cale, ELP, Robert Jan Stips gehoord?
En ik blijf er bij. De muziek in de jaren '60 en '70 was "vernieuwender" in visie en kwaliteit dan nu (voor degenen die het daar niet mee eens zijn wil ik graag een geanimeerd pleidooi houden) . Het enige wat ik nu over het algemeen beter vind is de opnamekwaliteit.
Dan praat ik met name over de pop/rockmzuiek. NIet dat ik niks goed vind. Maar die bandjes, die niet eens een fatsoenlijk liedje kunnen schrijven. En dan te pas en te onpas allemaal geluidjes er doorheen mixen en dergelijke. Dan doel ik dus vooral op het alternatieve circuit. Dat is gewoon lachwekkend hoe ze het plakkaat 'verfijnd' proberen op te roepen. Soms vind ik nog wel eens wat. Maar de verschrikkelijke moeite die je dan moet doen om dat te vinden. Tussen de hippe imago-makende bands.
Elektronische muziek kent qua dat dan veel meer kwaliteit. Daar zijn ze tenminste bezig met muziek maken. En niet met het zo opzichtig mogelijk in een hokje gestopt te worden. Minimal techno trekt mij heel erg. Maar die electro-jazz vind ik daarentegen pertinent droevigheid troef.
Nee, het is dus niet alleen een bepaalde gedachtegang. Het is dus echt zo dat de meeste die niet opgegroeit zijn na de jaren '80 niets met hiphop en electronische muziek kunnen. Kan je ze niet kwalijk nemen, dat is de natuur. Iemandvan daarna die het niet perse niet wil waarderen is een verzuurde conservatief, dat wel, die heeft geem excuus,quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:05 schreef Syb-rund. het volgende:
[..]
Aan de muziek ligt het niet hoor, er zijn tegenwoordig veel mixjes van alles, dus bij wijze van spreke zouden mensen juist meer genre's leuk moeten vinden.
Ik denk zelf dat het gewoon met de gedachtegang te maken heeft;, als jij al standaard denkt dat alles wat deze tijd kut brengt, tja dan ben ik niet echt verbaasd als je dan eindelijk iets luistert en het dan kut vind.
Zelf probeer ik altijd alles uit (zonder al te veel vooroordelen te hebben over een album/artiest), en geloof er heilig in dat er in elk genre iets is voor mij, want doorzetten dat loont gewoon.
Er is genoeg leuks te vinden, maar je moet er gewoon goed voor zoeken
Ik zeg niet je jeugd, maar je jonge jaren. De periode dat muziek nog echt invloed heeft omdat je er tijd en zin voor vrijmaakt. Voor sommigen houdt dat op rond hun 18e. De ander rekt het nog tot ergens in de twintig. Totdat ie 40 uur per week werkt en de rest van z'n tijd bezig is met luiers verschonen.quote:Verder vind ik het raar dat je muzikale basis enkel in je jeugd gevormd wordt, alsof je na je 18de niet meer van smaak kan veranderen, dingen erbij kan 'leren''.;p
Kan ik me wel in vinden.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:19 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, het is dus niet alleen een bepaalde gedachtegang. Het is dus echt zo dat de meeste die niet opgegroeit zijn na de jaren '80 niets met hiphop en electronische muziek kunnen. Kan je ze niet kwalijk nemen, dat is de natuur. Iemandvan daarna die het niet perse niet wil waarderen is een verzuurde conservatief, dat wel, die heeft geem excuus,
[..]
Ik zeg niet je jeugd, maar je jonge jaren. De periode dat muziek nog echt invloed heeft omdat je er tijd en zin voor vrijmaakt. Voor sommigen houdt dat op rond hun 18e. De ander rekt het nog tot ergens in de twintig. Totdat ie 40 uur per week werkt en de rest van z'n tijd bezig is met luiers verschonen.
Iedereen is wel en geen uitzondering. Maar ik ben beroepshalve veel bezig met 40ers, 50ers en 60ers en muziek. En de tendens is voor mij duidelijk waarneembaar. Voer ze elke willekeurige nieuwe band met drums, bas en gitaar en ze slikken het. Sterker nog: vaak kennen ze die bands eerder dan ik. Maar voer ze een toegankelijk dancealbum en zelf met goede zin kunnen ze daar niets mee. De meeste.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:41 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zal wel een uitzondering zijn. Ik ben 50 en verschoon geen luiers, ik ben wel een uur of 10, 15 per week actief met muziek bezig. En ik ontdek iedere dag nieuwe dingen, soms dingen die net gemaakt zijn, soms dingen die eeuwen oud zijn. Dat heeft niks met leeftijd of generatie te maken, maar meer met of je open staat voor vernieuwing. Ik ken mensen van 80 die iedere dag nieuwe dingen bedenken, en mensen van 18 die dat nooit zullen doen. De laatste zijn er waarschijnlijk meer van.
Tuurlijk, ik vind het ook niet meer dan normaal. Ik heb ook geen enkel probleem met mensen die blijven hangen in de muziek van 'hun generatie'. Wel heb ik iets tegen mensen die net doen of dingen die niet in hun straatje passen niet het label muziek mogen dragen en die vinden dat de luisteraars daarvan wel minstens half debiel moeten zijn. Maar dat zal je waarschijnlijk met me eens zijn.quote:Trouwens, iemand moet toch ook die luiers verschonen?
Het hoogte punt van electronische muziek lag niet in de jaren '80. Toen begonnen de invloeden binnen de andere genres binnen te stromen. Het moment dat je echt over een nieuw genre kan spreken is toch echt ergens eind jaren '80 geweest. (Hoewel er natuurlijk best al in de jaren '70 muziekstukken gemaakt zijn die compleet aan alle eisen van het genre voldoen).quote:Je stelling over het 'iets met electronische muziek kunnen' slaat echt nergens op, het hoogtepunt van de electronische muziek lag in de eerste helft van de 80er jaren en wie toen opgroeide (ik was toen een jaar of 25 en luisterde vrijwel fulltime naar de radio) weet dus waar z'n roots zitten. Daar is later echt niet veel bijgekomen, alles wat je de afgelopen 20 jaar op de radio hoort is al eerder bedacht, en er is ook gewoon niet veel aan toegevoegd (of je moet haren gaan kloven, maar geef toe: wat is nou het orgineelste geluid van de 90's? en kun je daarbij echt geen eerdere band bedenken die dat al eens gedaan had?)
Het is allemaal natuurlijk niet zo belangrijk, wat je je moet realiseren is dat kreten als 'generatiekloof' iets zijn van het midden van de vorige eeuw, in de 50's en 60's had je dat. Nu bestaat het hele idee in de westerse wereld niet meer (behalve als je het echt graag wilt natuurlijk).
Maar daar gaan we dus de kant van de discussie op die ik wilde vermijden door "vernieuwend" tussen aanhalingstekens te schrijven. Vernieuwing bestaat namelijk niet in de muziek. Wat ze in de jaren '60 en '70 deden had meer te maken met muzikale vrijheid, met overtuigingskracht, met inderdaad, het opzoeken van grenzen van de muziek. En dát is nou precies wat er nu aan schort in de pop/rock muziek in ieder geval. HEt is taboe geworden om grenzen op te zoeken. En als dat al gedaan wordt, dan mist vaak de overtuiging of de kunde om er iets relevants van te maken. De jaren ´60 en ´70 waren de jaren waarin muziek body had, waarin er gearticuleerd werd op de instrumenten, waarin de textuur van het geluid belangrijker was dan dat er een apart geluid gemaakt werd, waarin elk geluid een doel had, waarin begrepen werd dat ingewikkelde muziek gemaakt werd door simpele toonladders akkoordenschema's op een unieke wijze te spelen in plaats van moeilijke patronen te gebruiken. En de liedjes waren buitengwoon krachtig. Dat mis ik nu echt.quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:14 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De enige reden waarom je de jaren '60 en '70 experimenteel kunt noemen is omdat men toen nog bezig was met uitzoeken wat men met een electrische gitaar en een syntheziser aan geluid kon produceren. De rest is allemaal variatie op patronen van genres die al bestonden. Als je bijvoorbeeld de eerste metalband ooit bent, dan ben je best vernieuwend en experimenteel. Maar wij weten allebei dat metal niets meer is dan het zoeken naar bepaalde grenzen van rock 'n roll. In die zin is er weinig echt vernieuwd in die jaren, maar wel heel veel gezocht naar de grenzen van het aanwezige instrumentarium en de bestaande muziekpatronen. Noem mij maar een echt nieuw genre wat in die jaren geboren is. Dat is er niet, hooguit de voorlopers van de twee genres uit de jaren '80 die echt anders naar muziek en de manier van muziek maken zijn gaan kijken.
Het zou interessant zijn zo'n experiment dan ook eens met 20ers en 30ers te doen. Ik geef je op een briefje dat die ook niets met 'een toegankelijk dancealbum' kunnen. Kun je er trouwens eens een voorbeeld van geven, een youtubeje van wat jij 'toegankelijke dance' noemt?quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:06 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Iedereen is wel en geen uitzondering. Maar ik ben beroepshalve veel bezig met 40ers, 50ers en 60ers en muziek. En de tendens is voor mij duidelijk waarneembaar. Voer ze elke willekeurige nieuwe band met drums, bas en gitaar en ze slikken het. Sterker nog: vaak kennen ze die bands eerder dan ik. Maar voer ze een toegankelijk dancealbum en zelf met goede zin kunnen ze daar niets mee. De meeste.
Zeker. Muziek is wat de muzikant muziek noemt. Als jij het niet als muziek hoort, ook best hoor. Maar het blijft muziek.quote:Tuurlijk, ik vind het ook niet meer dan normaal. Ik heb ook geen enkel probleem met mensen die blijven hangen in de muziek van 'hun generatie'. Wel heb ik iets tegen mensen die net doen of dingen die niet in hun straatje passen niet het label muziek mogen dragen en die vinden dat de luisteraars daarvan wel minstens half debiel moeten zijn. Maar dat zal je waarschijnlijk met me eens zijn.
Ik denk dat je het te eenzijdig ziet, alsof er vanaf de 90's alleen maar dance en electro gemaakt is. Neem een willekeurige groep 50ers en laat ze een avondje naar Zappa luisteren, en kijk dan of ze daar wel allemaal van op de banken gaan...ik schat van niet. Toch kun je dan niks concluderen over 'die generatie'.quote:Het hoogte punt van electronische muziek lag niet in de jaren '80. Toen begonnen de invloeden binnen de andere genres binnen te stromen. Het moment dat je echt over een nieuw genre kan spreken is toch echt ergens eind jaren '80 geweest. (Hoewel er natuurlijk best al in de jaren '70 muziekstukken gemaakt zijn die compleet aan alle eisen van het genre voldoen).
De jaren '90 waren ook niet de jaren waarin nieuwe dingen onstonden. Maar vooral de jaren waarin hiphop en 'dance' hun weg aan het vinden waren. Op zichzelf en in combinatie met wat er al bestond.
En de traditionele generatiekloof is natuurlijk een ander verhaal. Maar er is dus echt duidelijk een aantoonbaar verschil op muziekgebied tussen de groep van (pak 'm beet) voor 1970 en daarna. Met de ouderen die de jongere niet begrijpen terwijl dat visa versa niet het geval is. Een halve generatiekloof dus eigenlijk.
Je moet hier niet op een forum vernieuwing strak willen definieren. Maar toch kun je toch wel duidelijk stellen dat de jaren '60 '70 niet vernieuwd waren. Het is en blijft het verkennen van een basis gebaseerd op rock 'n roll en eerdere stromingen. Met af en toe een leuke nieuwe variatie of invalshoek. Maar de kern is nooit veranderd.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:11 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Maar daar gaan we dus de kant van de discussie op die ik wilde vermijden door "vernieuwend" tussen aanhalingstekens te schrijven. Vernieuwing bestaat namelijk niet in de muziek. Wat ze in de jaren '60 en '70 deden had meer te maken met muzikale vrijheid, met overtuigingskracht, met inderdaad, het opzoeken van grenzen van de muziek. En dát is nou precies wat er nu aan schort in de pop/rock muziek in ieder geval. HEt is taboe geworden om grenzen op te zoeken. En als dat al gedaan wordt, dan mist vaak de overtuiging of de kunde om er iets relevants van te maken. De jaren ´60 en ´70 waren de jaren waarin muziek body had, waarin er gearticuleerd werd op de instrumenten, waarin de textuur van het geluid belangrijker was dan dat er een apart geluid gemaakt werd, waarin elk geluid een doel had, waarin begrepen werd dat ingewikkelde muziek gemaakt werd door simpele toonladders akkoordenschema's op een unieke wijze te spelen in plaats van moeilijke patronen te gebruiken. En de liedjes waren buitengwoon krachtig. Dat mis ik nu echt.
En ik snap dan niet waarom bands van nu zeer sporadisch gebruik maken van de grenzen van die instrumenten die jij hier noemt. Als het al gebeurt dan is het op zeer onverschillige wijze. Die grenzen kunnen namelijke nog steeds opgezocht worden.
Plus:
Nieuwe genres genoeg in die tijd. Fusion. Electronica, noem maar op
Ik raad je aan om eens goed naar Can, naar John Cale mid '60s, naar de vroege Deep Purple, naar de late John Coltrane, naar Jeff Beck, naar de mid-70's Golden Earring, naar The Cream te luisteren. Genoeg vernieuwing te vinden. En dat heeft echt niks te maken met het uitzoeken van wat toen mogelijk was. Dat had gewoon te maken met de drang de allerbeste muziek van de wereld te maken en niks minder. En op de emotionele grens te leven.
Dát is uiteindelijk wat echt telt. De emotionele grens. En die is door de jaren niet verplaatst.
Dan heb ik het voor het gemak maar over de grijsgedraaide Faithlessen, Underworlds en Prodigy's. Je weet wel, waar die langharige 20er en 30er tattoo-oefencanvassen van moeten kotsen. Maar voer ze 3 biertjes, zet Born Slippy op en ze gaan met hun hakken mee tikken.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het zou interessant zijn zo'n experiment dan ook eens met 20ers en 30ers te doen. Ik geef je op een briefje dat die ook niets met 'een toegankelijk dancealbum' kunnen. Kun je er trouwens eens een voorbeeld van geven, een youtubeje van wat jij 'toegankelijke dance' noemt?
Natuurlijk kijk ik heel eenzijdig. Anders is deze discussie niet te voeren. Er zijn miljard uitzonderingen en mitsen en maar-en. Het gaat om de grote lijn. En die is wetenschappelijk aangetoond. Mensen die niet in hun 'ontvankelijke' jaren zijn blootgestelt aan bepaalde klanken en klankpatronen kunnen dat op latere leeftijd ook niet meer goed verwerken en analyseren. Waaruit dus volgt dat nieuwe klankpalletten als hiphop en dance voor hen over het algemeen niet te behapstukken zijn. Dit in tegenstelling tot mensen die er wel mee opgegroeit zijn. Hun hersenen zijn er wel op berekend dit soort geluiden te 'snappen'. Dit is dan ook voornamelijk een biologische of psychologische discussie en niet zo zeer een sociologische of, nog erger, een smaakdiscussie.quote:Ik denk dat je het te eenzijdig ziet, alsof er vanaf de 90's alleen maar dance en electro gemaakt is. Neem een willekeurige groep 50ers en laat ze een avondje naar Zappa luisteren, en kijk dan of ze daar wel allemaal van op de banken gaan...ik schat van niet. Toch kun je dan niks concluderen over 'die generatie'.
Het is heel gemakkelijk op basis van beperkte waarnemingen en halfslachtige definities generaliserende uitspraken te doen. Meestal houden die bij nauwkeurig onderzoek niet lang stand.
die voorbeelden vind ik niet sterk gekozen. het is wel algemeen bekend dat dit soort bands meer aanhang heeft bij 'Lowlands mensen' dan bij 'Dance valley mensen' om maar even heel generaliserend te zijn.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Dan heb ik het voor het gemak maar over de grijsgedraaide Faithlessen, Underworlds en Prodigy's. Je weet wel, waar die langharige 20er en 30er tattoo-oefencanvassen van moeten kotsen. Maar voer ze 3 biertjes, zet Born Slippy op en ze gaan met hun hakken mee tikken.
Dat is toch ook gewoon zo? Ik vraag me alleen af of je wel geluisterd hebt naar de artiesten die ik zojuist opnoemde.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je moet hier niet op een forum vernieuwing strak willen definieren. Maar toch kun je toch wel duidelijk stellen dat de jaren '60 '70 niet vernieuwd waren. Het is en blijft het verkennen van een basis gebaseerd op rock 'n roll en eerdere stromingen. Met af en toe een leuke nieuwe variatie of invalshoek. Maar de kern is nooit veranderd.
Bekijk het eens zo: alle muziek uit die jaren kun je noteren in onze traditionele westerse notenbalken en daarmee herproduceren. Doe dat maar eens met het sample knip-en-plak werk van een hiphopbeat en de flow van een rap. Dat kan niet. En doe dat zelfde eens met een gecompliceerde dancetrack, ook onmogelijk. (En dat geldt ook voor bijvoorbeeld Oosterse of traditioneel Westerse muzieknotatie.
In die zin is vernieuwend dus in zekere zin te definieren. Kun je muziek dusdanig noteren dat iemand uit 1935 het kan herproduceren? Ja, dat kan met wat er in de jaren '60 en '70 is gemaakt. Behalve dan waar het technische gedeelte er bij komt kijken. Vervang het orgeltje door een piano en vergeet de effecten op de electrische gitaar en je kunt het namaken. En dus is de vernieuwing miniem op een grote schaal gezien.
Maak er 10 bier van en Tiesto voldoet ook.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:49 schreef ranja het volgende:
[..]
die voorbeelden vind ik niet sterk gekozen. het is wel algemeen bekend dat dit soort bands meer aanhang heeft bij 'Lowlands mensen' dan bij 'Dance valley mensen' om maar even heel generaliserend te zijn.
Daar heb je allemaal gelijk in. Maar het gaat niet om de uitzonderingen in de uithoeken van het muzieklandschap in dit verhaal. Dan kan je hiphop ook terughalen naar 1911 als je wil.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:57 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat is toch ook gewoon zo? Ik vraag me alleen af of je wel geluisterd hebt naar de artiesten die ik zojuist opnoemde.
De artiesten die ik noem die deden dingen (buiten de gebruikelijke rock & roll en jazz die ze speelden) die buiten schema's vielen.
Can, die alleen maar een toon omhoog laten pitchen en daar een nummer op baseren. Of gewoon een pure dancetrack produceerden...in 1970
John Cale die samples maakte van piano en viool en die achterstevoren draaide en dan aan elkaar plakte en daar geluidscollages van maakte(dus zo uniek zijn die hiphoppers niet).
John Coltrane die gewoon speelde wat in hem opkwam en zodoende tonen speelde die buiten schema's vielen.
Het oneindig laten doorsuizen van een bas-toon door Rinus Gerritsen in Eight Miles High.
Klopt. Neem een band als de Monkees, daar moeten dit soort artiesten een voorbeeld aan nemen.quote:Op maandag 29 december 2008 00:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Valse zang kan rechtgetrokken worden in de studio of Hell neem gewoon studiomuziekanten die iets "moois" maken en zet er een lekkere boys/girlsband voor in de plaats in de videoclip en cash gaat in jou richting rollen!!!
Laat ik beginnen dat ik dance de ergste kutbenaming voor een genre ooit vind. Maar ik zou m'n moeder niet opzadelen met Aphex Twin op een verjaardagsfeestje.quote:Op dinsdag 30 december 2008 12:09 schreef ranja het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat je ontoegankelijke dance noemt als Tiesto, Underworld en Prodigy voorbeelden zijn van toegankelijk...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |