abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64060557
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou het liefst zien dat je pensioen helemaal wordt losgekoppeld van waar je werkt en dat je het in eigen beheer krijgt. Een soort van beleggingsfonds dat altijd van jou blijft. Wat er aan het eind van de rit in die pot zit is je pensioen en wordt niet gedeeld met anderen. Dan heb je ook geen problemen meer met 'pensioenbreuk' als je van werkgever veranderd. Verder kun je dan zelf bepalen waarin je wilt beleggen.
DIt lijkt mij zo logisch en vanzelfsprekend dat het me verbaasd dat het in veel gevallen nog niet zo werkt. (Dat snap ik dan weer niet, kan je misschien dat uitleggen).
pi_64060579
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:01 schreef Lemmeb het volgende:
Is dat nu ineens het nieuwe modewoord, Ponzi-scheme?
Wedden dat dat het woord van 2009 gaat worden. Het klinkt in ieder geval vriendelijker en onschuldiger als piramide spel daarbij hebben veel mensen slechte associaties.
pi_64060664
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wedden dat dat het woord van 2009 gaat worden. Het klinkt in ieder geval vriendelijker en onschuldiger als piramide spel daarbij hebben veel mensen slechte associaties.
het klinkt als een een of andere economische theorie. Het pareto evenwicht/effect (?weet effe niet), ricardo zijn comperatieve voordelen, ponzi scheme.

niks mis mee toch
pi_64060672
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:18 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

DIt lijkt mij zo logisch en vanzelfsprekend dat het me verbaasd dat het in veel gevallen nog niet zo werkt. (Dat snap ik dan weer niet, kan je misschien dat uitleggen).
Ik ben benieuwd naar Selang zijn berekening dan zul je zien dat je opeens wel heel veel moet sparen/beleggen voordat je ooit de rest van je leven van je ingelegde premie kan gaan rond komen.

Wanneer een pensioenfonds ervan uit gaat dat een man gemiddeld bij zijn 85e overlijdt en het ingelgde geld ook opgemaakt wordt dan zullen de vermogens opeens aanzienlijk minder hoeven te zijn.
pi_64060776
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar Selang zijn berekening dan zul je zien dat je opeens wel heel veel moet sparen/beleggen voordat je ooit de rest van je leven van je ingelegde premie kan gaan rond komen.
nee natuurlijk niet.
quote:
Wanneer een pensioenfonds ervan uit gaat dat een man gemiddeld bij zijn 85e overlijdt en het ingelgde geld ook opgemaakt wordt dan zullen de vermogens opeens aanzienlijk minder hoeven te zijn.
het is dus een mix van een verzekering en een belegging. Heb er verder ook niet superdiepgaand inzicht in.
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:27:48 #206
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64060890
Gelukkig gaan al die babyboomers momenteel lekker vroeg dood aan kanker, dus wie weet blijft er voor ons ook nog wat over. Tsja, het is maar wat je liever hebt heh.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:34:50 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64061158
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel het voordeel van een grote collectieve voorziening dat hierdoor de statistiek altijd klopt en je als individu niet erop hoeft gokken op hoe oud ga ik worden. Verder zal je dan toch een flinke investering moeten doen als je je eigen voorziening niet wilt afbreken. Laten we even van de nederlands situatie uitgaan. Dat je tenminste nog een klein beetje aow krijgt. Hoe groot vermogen zou ik dan opgebouwd moeten hebben om een modaal inkomen te houden wanneer ik 65 ben?
Jij wilt een modaal inkomen?
Modaal = ca 18k netto (hongerloontje, ik zou wat meer willen hebben maar goed...).

Historisch gemiddeld netto reeel rendement (dividend + reeele waardevermeerdering) op aandelen is ca 7%/ jaar. Dat is ~3,5% dividend plus ~3,5% reeele koersstijging (dus gecorrigeerd voor inflatie). Waar je van leeft is jaarlijks dividend plus jaarlijks maximaal 3,5% van je portefeuille verkopen. Als het goed is zal de reeele waarde van je portefeuille dan constant blijven, en daarmee ook je reeele inkomen. (in nominale termen stijgt je portefeuille nog steeds met de inflatie mee).

Trek van die 7% nog 1,2% vermogensbelasting af, dan heb je 5,8% per jaar. Oftewel, je moet een portefeuille van ongeveer 310k hebben. Ik zou daar nog wat veiligheidsmarge bij optellen plus ~3 jaar cash (~50k)aanhouden zodat je nooit gedwongen wordt om delen van je aandelen portefeuille op crashniveau te verkopen. Het is wel zaak dat je de aandelen aanschaft op een gemiddelde prijs die rond 'fair value' ligt of lager, anders ga je nooit een gemiddeld reeel rendement van 7% halen. (huidige koersen liggen iets onder fair value).
quote:
Theoretisch heb ik met mijn 38 nog maar 27 jaar te gaan, maar ik ga er allang van uit dat ik pas op mijn 67 tot 68 voor pensioen en aow in aanmerking ga komen.
Ga er maar vanuit dat het >70 wordt.
quote:
Dat vertel ik ook zo op mijn werk en dan zie je sommige mensen echt zo kijken . Die begrijpen echt niets van het grote plaatje. Ook de mensen hier intern waarvan sommige al gerekend hadden dat men wel met een soort vut nog konden gaan die lopen al maanden zo rond. Terwijl ik hun ook al gewaarschuwd had dat de regelingen die hun oud collega's hadden gekregen wel eens veranderd konden worden.
De meeste mensen zijn in denial, dat is ook mijn ervaring. Maar jij niet, en je kunt gewoon je lot in eigen hand nemen. Niemand kan jou verplichten om tot je 70ste te werken.
quote:
Om de ponzi schemes compleet te maken onze opa's en oma's die hebben hier al vol op gebruik van gemaakt. En breek me de bek niet open over de verandering van een paar jaar geleden dat ze opeens het pensioen naar een middenloon pensioen veranderden. En de oude garde maar fijn hun flinke pensioen blijven behouden. In mijn diensttijd werden mensen die het laatste jaar voor hun vut zaten (wat toen volgens mij al op de 55 zat) nog even een gepromoveerd om maar meer pensioen te vangen.
Het is inderdaad schandalig. Het enige wat je kunt doen is een potje opbouwen in eigen beheer.

Er ligt nu overigens een unieke kans voor veel mensen, maar ik ben bang dat de meesten dat pas gaan inzien als de mogelijkheid al weg is. De kans is deze: huizenprijzen zijn historisch extreem hoog. Die bubble is nog niet gebarsten. Aandelen daarentegen zijn momenteel al iets onder fair value (een situatie die bijna 20 jaar niet meer is voorgekomen!) en er is een kans dat ze binnenkort echt goedkoop worden, zoals tijdens een aantal andere belangrijke recessies. De weg naar financiele onafhankelijkheid ligt voor de hand: het huis cashen op de top van de bubble en het geld investeren in een ondergewaardeerde aandelenmarkt.

Overgewaardeerde huizenmarkt

Aandelenmarkt lager dan fair value (onder de 1.00 lijn), en (hopelijk) op weg naar echt lage niveaus
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:46:58 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64061593
Ponzi Scheme
Ik zie net deze in het cartoon topic staan.
Wel toepasselijk in deze discussie.

Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:12:24 #209
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_64062483
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:01 schreef Lemmeb het volgende:
Is dat nu ineens het nieuwe modewoord, Ponzi-scheme?
Hmmmzzz nee.... die hadden we al in de eerste deeltjes van de BBB-reeks.
pi_64062612
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:34 schreef SeLang het volgende:
Overgewaardeerde huizenmarkt
[ afbeelding ]
Het lijkt wel aardig, mar heel erg reeel is het niet, om verschillende redenen. De eerste is dat je nu al iets na de top verkoopt. (Maar dat is nog te overzien.) Het tweede is dat je die prijzen eigenlijk op een log schaal moet zien, dan blijkt dat die piek helemaal niet zo belachelijk hoog is als hij lijkt, de winsten dus ook niet. Als laatste: je mot toch ergens wonen en al zul je in een (ook dure) huurwoning trekken, dat verhuizen is onhandig en niet gratis. Je zult dus al in bezit moeten zijn van tenminste een tweede huis waar je dit bij kunt doen.
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:16:07 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64062620
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Hmmmzzz nee.... die hadden we al in de eerste deeltjes van de BBB-reeks.
Maar het is wel een fijn woordje omdat plotseling iedereen weet wat het betekent.
Nu wordt het makkelijker om het beestje bij het naampje te noemen als we het hebben over pensioenen, AOW, etc etc
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:18:57 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64062722
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:15 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het lijkt wel aardig, mar heel erg reeel is het niet, om verschillende redenen. De eerste is dat je nu al iets na de top verkoopt. (Maar dat is nog te overzien.) Het tweede is dat je die prijzen eigenlijk op een log schaal moet zien, dan blijkt dat die piek helemaal niet zo belachelijk hoog is als hij lijkt, de winsten dus ook niet. Als laatste: je mot toch ergens wonen en al zul je in een (ook dure) huurwoning trekken, dat verhuizen is onhandig en niet gratis. Je zult dus al in bezit moeten zijn van tenminste een tweede huis waar je dit bij kunt doen.
Ik wist dat er dit soort reacties gingen komen.
Voel je vrij om mijn post over 10-20 jaar te quoten als ik ongelijk krijg.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:58:17 #213
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64063972
Probleem is gewoon dat het momenteel moeilijk is om zomaar even een (zeer) goedkope huurwoning te vinden. Maar wellicht dat er door leegstaande koopwoningen een boom komt in het antikraakgebeuren.
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:09:39 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64064236
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:58 schreef Lemmeb het volgende:
Probleem is gewoon dat het momenteel moeilijk is om zomaar even een (zeer) goedkope huurwoning te vinden. Maar wellicht dat er door leegstaande koopwoningen een boom komt in het antikraakgebeuren.
Ja je moet even wat moeite doen, en desnoods in de tussentijd even een paar maanden tijdelijk in een duurder huurhuis gaan zitten en vanuit daar iets beters gaan zoeken. Maar ik ken mensen die gewoon in een afbetaald rijtjeshuis zitten van bijna 5 ton. Als die nu cashen en over een paar maanden (of zelfs nu) dat geld investeren in de aandelenmarkt dan kunnen ze voor altijd stoppen met werken (zie berekening). Vergeet ook niet dat als je niet meer van een baan afhankelijk bent je ook veel meer keuze hebt waar je gaat wonen!
Mijn reisverslagen
pi_64067238
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja je moet even wat moeite doen, en desnoods in de tussentijd even een paar maanden tijdelijk in een duurder huurhuis gaan zitten en vanuit daar iets beters gaan zoeken. Maar ik ken mensen die gewoon in een afbetaald rijtjeshuis zitten van bijna 5 ton. Als die nu cashen en over een paar maanden (of zelfs nu) dat geld investeren in de aandelenmarkt dan kunnen ze voor altijd stoppen met werken (zie berekening). Vergeet ook niet dat als je niet meer van een baan afhankelijk bent je ook veel meer keuze hebt waar je gaat wonen!
Oh, zeker, er zullen mensen zijn die dit kunnen gaan doen. Maar het gros laat het allemaal maar over zich heenkomen. En om de redenen die ik noemde, kan ik daar best inkomen.

Daar komt bij: waar baseer jij op dat die aandelen weer zo snel mhoog gaan? Prima, de lucht is uit de aandelenmarkt, maar het zou niet voor het eerst zijn dat het 30 jaar duurt voor we weer structureel omhoog gaan, terwijl het ook nog mogelijk is dat we terugzakken tot 0,75 in je grafiek en daar 20 jaar blijven plakken. Als de huizenmarkt dan niet heel ver wegzakt, heb je je heel veel gezeik op de hals gehaald, veel kosten gemaakt en uiteindelijk met een gelukje net genoeg verdiend om quitte te spelen.
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:19:05 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64069652
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 20:04 schreef en_door_slecht het volgende:
Daar komt bij: waar baseer jij op dat die aandelen weer zo snel mhoog gaan? Prima, de lucht is uit de aandelenmarkt, maar het zou niet voor het eerst zijn dat het 30 jaar duurt voor we weer structureel omhoog gaan, terwijl het ook nog mogelijk is dat we terugzakken tot 0,75 in je grafiek en daar 20 jaar blijven plakken.
Er zijn geen zekerheden in deze wereld, maar je zal denk ik met me eens zijn dat de kans dat je een goed rendement maakt op een overgewaardeerde asset een stuk kleiner is dan op een ondergewaardeerde asset.

Verder interpreteer je het plaatje niet helemaal goed. Lage waardes vertegenwoordigen een lage koers/winst verhouding, dus je krijgt zeg maar veel cash genererende assets voor je geld. Als de waardering vervolgens langdurig op dat niveau blijft hangen is dat prima. Het zegt helemaal niets over het rendement jij maakt. Het zegt alleen dat de verhouding tussen koers en winst op hetzelfde lage niveau blijft, oftewel dat het nog steeds een gunstig instappunt is omdat je relatief veel winst krijgt voor je geld. Voor een lange termijn belegger is het zelfs gunstiger om langdurig onderin het plaatje te blijven omdat je dan tegen gunstiger condities dividend e.d. kunt herbeleggen.

Op het moment dat de markt aandelen weer hoger gaat waarderen (hogere koers/ winst verhouding) beweeg je omhoog in het plaatje. Je krijgt dan een expansie van de koers/winst verhouding en dat leidt tot een extra rendement bovenop het rendement dat je hebt ten gevolge van de gewone bedrijfswinst.

Het afgelopen decennium hadden we de tegenovergestelde situatie: we zaten extreem hoog in het plaatje, dus je betaalde eigenlijk veel te veel voor je aandelen. Hoewel de bedrijfswinsten goed doorgestegen zijn werd dit gecompenseerd door een contractie van de koers/winst verhouding die optradt doordat we weer terug naar beneden bewogen in het plaatje. Dit was 100% voorspelbaar, hoewel je nooit precies weet wanneer dat dan gaat gebeuren. Maar als je 10 jaar geleden een prognose moest maken voor het te verwachten rendement over het komende decennium, dan wist je dat dat dat fors lager zou moeten zijn dan het historisch gemiddelde. Dat hebben we inderdaad gezien: het rendement was zelfs NUL.

Zoals gezegd bestaan er geen garanties in deze wereld, maar er is overweldigend historisch bewijs dat er een goed rendement valt te verwachten als je koopt op lage waarderingen en een slecht rendement op hoge waarderingen. Voor de huizenmarkt kun je een zelfde verhaal ophangen, al moet je koers/winst verhouding wat herdefinieren. Voor mij is het een no-brainer, draaien van de overgewaardeerde asset naar de ondergewaardeerde asset
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:49:33 #219
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64070840
@SeLang, wat jij voorstelt is weliswaar slim, maar vanwege al het gedoe en het risico meer geschikt voor jonge, flexibele mensen. Helaas zijn dat vaak niet degenen met dat (bijna) afbetaalde huis van vijf ton.
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:53:17 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64070995
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:49 schreef Lemmeb het volgende:
@SeLang, wat jij voorstelt is weliswaar slim, maar vanwege al het gedoe en het risico meer geschikt voor jonge, flexibele mensen. Helaas zijn dat vaak niet degenen met dat (bijna) afbetaalde huis van vijf ton.
Niemand hoeft dat ook te doen natuurlijk.
Het was maar een suggestie binnen de discussie over zelf een pensioenpot opbouwen en op tijd stoppen met werken.

Btw: je schrijft 'risico'. Maar gezien over een periode van 20-30 jaar is mijn benadering gegarandeerd minder risicovol dan in je huis blijven zitten, in ieder geval in financiele termen. Maar goed, als je gehecht bent aan je huis etc, prima.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:08:12 #222
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64071664
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niemand hoeft dat ook te doen natuurlijk.
Het was maar een suggestie binnen de discussie over zelf een pensioenpot opbouwen en op tijd stoppen met werken.

Btw: je schrijft 'risico'. Maar gezien over een periode van 20-30 jaar is mijn benadering gegarandeerd minder risicovol dan in je huis blijven zitten, in ieder geval in financiele termen. Maar goed, als je gehecht bent aan je huis etc, prima.
Ja, ik ben het verder ook wel met je eens, maar helaas is het toch wat ingewikkelder. Sterker nog, ik heb eerder dit jaar ook zoiets overwogen, met betrekking tot mijn moeders situatie.

Je moet echter niet vergeten dat die lui in de herfst van hun leven zijn en er een redelijke kans bestaat dat ze helemaal geen 20-30 jaar meer te leven hebben. Om dan nog zo'n hoop gedoe overhoop te halen...
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:19:50 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64072102
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, ik ben het verder ook wel met je eens, maar helaas is het toch wat ingewikkelder. Sterker nog, ik heb eerder dit jaar ook zoiets overwogen, met betrekking tot mijn moeders situatie.

Je moet echter niet vergeten dat die lui in de herfst van hun leven zijn en er een redelijke kans bestaat dat ze helemaal geen 20-30 jaar meer te leven hebben. Om dan nog zo'n hoop gedoe overhoop te halen...
Natuurlijk. Mijn betoog is puur de financiele kant.
Er is gelukkig meer in het leven dan alleen dat
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:25:44 #224
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64072331
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Natuurlijk. Mijn betoog is puur de financiele kant.
Er is gelukkig meer in het leven dan alleen dat
Nouja, ik zou het ook wel weten hoor.

Maar helaas heb ik geen 5 ton overwaarde op m'n huis. Sterker nog, ik heb geeneens een eigen huis, deels omdat ik destijds, in 2000, eigenlijk verwachtte dat de huizenmarkt binnen korte termijn zou gaan ploffen. Het heeft uiteindelijk toch nog erg lang geduurd, ik had beter toen wel een huis kunnen kopen en een jaar geleden kunnen cashen.
pi_64072754
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nouja, ik zou het ook wel weten hoor.

Maar helaas heb ik geen 5 ton overwaarde op m'n huis. Sterker nog, ik heb geeneens een eigen huis, deels omdat ik destijds, in 2000, eigenlijk verwachtte dat de huizenmarkt binnen korte termijn zou gaan ploffen. Het heeft uiteindelijk toch nog erg lang geduurd, ik had beter toen wel een huis kunnen kopen en een jaar geleden kunnen cashen.
Dat krijg je nou hè, van als dat ge-analyseer en dat afgewacht Heb je al ge-analyseerd wat dat huisje wat je op het oog had toen kostte en wat het nu ongeveer waard is.?
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:46:34 #226
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64073132
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:36 schreef PrincePolly het volgende:

[..]

Dat krijg je nou hè, van als dat ge-analyseer en dat afgewacht Heb je al ge-analyseerd wat dat huisje wat je op het oog had toen kostte en wat het nu ongeveer waard is.?
Geen idee. Ik ben nooit serieus op zoek geweest. Het andere deel is namelijk dat ik er ook geen ruk om geef, een eigen huis.
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:34:09 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64074973
Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb nog nooit een eigen huis gehad. Altijd gehuurd. Nu ben ik 40, gestopt met werken en financieel onafhankelijk.
Mijn reisverslagen
pi_64075031
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:34 schreef SeLang het volgende:
Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb nog nooit een eigen huis gehad. Altijd gehuurd. Nu ben ik 40, gestopt met werken en financieel onafhankelijk.

PS: as in ik koop morgen ff een Porsche en ga volgende week naar Brazilie
of meer op gewone voet verder tot 80+

PS2: wil jij mij niet gewoon van finacieel advies bedienen. Heb nog wel wat casussen

[ Bericht 24% gewijzigd door PrincePolly op 16-12-2008 23:48:05 ]
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  woensdag 17 december 2008 @ 00:05:39 #229
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64075922
quote:
Ja, zoiets wist ik al. Ik dacht alleen dat je nog jonger was, 32 ofzo. Evengoed toch erg mooi gedaan, ik doe het je niet na (al zou ik dat wel graag willen ).

Maar is het schip al echt binnengelopen, in de zin dat je er zeer luxe levensstijl op na kan houden? Of is het nog een beetje rustig aan doen, totdat dat wel het geval zal zijn (lees: je ingestapt bent in de aandelen en er weer een periode van hoogconjunctuur aanbreekt)?
pi_64076535
quote:
Lekker hoor
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op het moment dat de markt aandelen weer hoger gaat waarderen (hogere koers/ winst verhouding) beweeg je omhoog in het plaatje. Je krijgt dan een expansie van de koers/winst verhouding en dat leidt tot een extra rendement bovenop het rendement dat je hebt ten gevolge van de gewone bedrijfswinst.
Krijgen we nu eerst dan niet een daling van de bedrijfsomzetten en -winsten? De crisis begint de 'echte' economie nu pas te raken.
  woensdag 17 december 2008 @ 00:40:29 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64076609
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:35 schreef PrincePolly het volgende:

PS: as in ik koop morgen ff een Porsche en ga volgende week naar Brazilie
of meer op gewone voet verder tot 80+
Niks decadents hoor, ik kan gewoon comfortabel leven zoals ik altijd heb geleefd, alleen dan zonder te werken. Denk aan 2x modaal ofzo, die orde grootte. Meer heb ik niet nodig, dus ben ik gestopt met werken. Dat bedrag mag natuurlijk wel helemaal op want ik hoef niet meer te sparen voor 'later'. Geld zat dus voor leuke reisjes enzo.
Mijn reisverslagen
pi_64076647
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:40 schreef SeLang het volgende:
Niks decadents hoor, ik kan gewoon comfortabel leven zoals ik altijd heb geleefd, alleen dan zonder te werken. Denk aan 2x modaal ofzo, die orde grootte. Meer heb ik niet nodig, dus ben ik gestopt met werken. Dat bedrag mag natuurlijk wel helemaal op want ik hoef niet meer te sparen voor 'later'. Geld zat dus voor leuke reisjes enzo.
En je zit nu in de zeeën van vrije tijd de hele dag in de aandelen, optie en obligatie-modellen?
  woensdag 17 december 2008 @ 00:50:16 #233
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64076747
Da's lekker.

De meeste mensen zouden dit niet kunnen, aangezien in het algemeen wordt gestreefd naar méér méér méér, totdat ze er dood bij neervallen.
  woensdag 17 december 2008 @ 00:51:31 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64076766
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:34 schreef Py het volgende:
Krijgen we nu eerst dan niet een daling van de bedrijfsomzetten en -winsten? De crisis begint de 'echte' economie nu pas te raken.
Ja dat is nu al heel sterk aan de gang, gerapporteerde winsten zijn fors lager. De 'gewone' P/E ratios zijn daarom zelfs boven gemiddeld (de 'P' is gedaald maar de 'E' nog meer). Echter, de Shiller P/E (het geposte plaatje) gebruikt de gemiddelde winsten van de afgelopen 10 jaar. Zo filter je de businesscycle min of meer uit en krijg je een wat betere indruk waar je ongeveer zit ten opzichte van sustainable earnings.

Gewone P/E

Shiller P/E gedeeld door eigen lange termijn gemiddelde

Btw: plaatjes op basis van 20 November. Nu is de S&P500 alweer 14% hoger, dus ongunstiger
In dit topic staat meer: Toffe statistiekjes: Beurscrises vergeleken
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 december 2008 @ 00:58:11 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64076855
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En je zit nu in de zeeën van vrije tijd de hele dag in de aandelen, optie en obligatie-modellen?
Een beetje teveel ja, momenteel
Maar het komende jaar wordt erg bepalend voor het financieel resultaat voor de rest van mijn leven dus dat moet even. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een leuke hobby.
Maar als ik eenmaal de grote trekker heb overgehaald dan zul je me opeens veel minder gaan zien in dit soort topics. Er zijn nog zoveel andere dingen waar ik me in wil verdiepen.
Mijn reisverslagen
pi_64076900
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja dat is nu al heel sterk aan de gang, gerapporteerde winsten zijn fors lager. De 'gewone' P/E ratios zijn daarom zelfs boven gemiddeld (de 'P' is gedaald maar de 'E' nog meer). Echter, de Shiller P/E (het geposte plaatje) gebruikt de gemiddelde winsten van de afgelopen 10 jaar. Zo filter je de businesscycle min of meer uit en krijg je een wat betere indruk waar je ongeveer zit ten opzichte van sustainable earnings.

Gewone P/E

[ afbeelding ]

Shiller P/E gedeeld door eigen lange termijn gemiddelde

[ afbeelding ]

Btw: plaatjes op basis van 20 November. Nu is de S&P500 alweer 14% hoger, dus ongunstiger
In dit topic staat meer: Toffe statistiekjes: Beurscrises vergeleken
Ja die heb ik gezien. Ik ben mede namens veel posts van jou een hoop wijzer geworden hier.

Maar de omzetten en winsten gaan nog wel even doordalen denk ik, of niet? Dus dan wordt de gunstige k/w-verhouding eerst nog naar beneden gecorrigeerd. Ofwel, de koersen lopen vooruit op de werkelijke omzetten/winsten.
  woensdag 17 december 2008 @ 01:07:54 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64076994
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:50 schreef Lemmeb het volgende:
Da's lekker.

De meeste mensen zouden dit niet kunnen, aangezien in het algemeen wordt gestreefd naar méér méér méér, totdat ze er dood bij neervallen.
Ja, waarom eigenlijk?
Het klinkt misschien vreemd van iemand die zoveel met financiele markten bezig is, maar ik geef eigenlijk geen flikker om geld De beste dingen in het leven zijn sowieso gratis.

Werken is een uitwisseling van tijd voor geld. Geld kun je altijd wel aan komen, maar tijd komt nooit meer terug, oftwel tijd > geld. Nu heb ik altijd veel uit mijn werk gehaald afgezien van geld, maar ik voelde aan de andere kant ook beperkt in dingen, vanwege tijdgebrek. Misschien ga ik werken nog wel missen, dan begin ik gewoon opnieuw. Maar het hoeft dus niet.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 december 2008 @ 01:19:58 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64077143
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:00 schreef Py het volgende:
Maar de omzetten en winsten gaan nog wel even doordalen denk ik, of niet? Dus dan wordt de gunstige k/w-verhouding eerst nog naar beneden gecorrigeerd. Ofwel, de koersen lopen vooruit op de werkelijke omzetten/winsten.
De Q4 cijfers zullen dramatisch slecht zijn. Maar het aardige van die Shiller P/E is dat die daar niet zo gevoelig voor is omdat je een tienjaars gemiddelde gebruikt voor de winsten. Die Shiller P/E daalt op korte termijn dus gewoon met de koers mee.

Naar mijn smaak zitten we nog iets te hoog in het plaatje, maar je moet natuurlijk de afweging maken tussen lager instappen en het risico om straks de boot te missen. Maar er zijn veel meer redenen waarom ik denk dat we de bodem nog niet hebben gezien. Zie o.a. de timing van het geheel in dat statistiek topic. Ook de divergentie tussen defensieve fondsen en cyclische fondsen. Op een belangrijke bodem verwacht je dat de bodems van alle sectoren min of meer samenvallen. Verder suggereert het volumeverloop dat de midden termijn trend nog steeds omlaag is, etc etc. Als fundamenteel argument heb ik dan nog dat ik nog steeds geen begin zie van een echte oplossing. Het meeste dat tot nu toe is gedaan zijn lapmiddeltjes.

Maar misschien zit ik er helemaal naast
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 december 2008 @ 01:21:22 #239
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64077162
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, waarom eigenlijk?
Geen idee, maar het zorgt er wel voor dat mensen door hard werken van armoedzaaier miljonair kunnen worden, van miljonair miljardair, en als ze niet uitkijken gewoon weer eindigen als armoedzaaier. En dat is goed, het houdt de boel een beetje in beweging en daarmee clichés als "the American Dream" levend.
quote:
Werken is een uitwisseling van tijd voor geld. Geld kun je altijd wel aan komen, maar tijd komt nooit meer terug, oftwel tijd > geld. Nu heb ik altijd veel uit mijn werk gehaald afgezien van geld, maar ik voelde aan de andere kant ook beperkt in dingen, vanwege tijdgebrek. Misschien ga ik werken nog wel missen, dan begin ik gewoon opnieuw. Maar het hoeft dus niet.
Je zou eens kunnen overwegen om je eigen hedge fund te beginnen.
pi_64077233
SeLang, je hebt m'n respect.

Als je een fonds wilt beheren, dan krijg je zo 10k van mij, waarvan je direct de 8% van het uiteindelijke som voor jezelf mag hebben. Ik hoef niet eens de mogelijke rendementen van je fonds weten. Sterker, het hoeft niet eens een bedrijf zijn. Je kunt het gerust persoonlijk gaan beheren, want je hebt me overtuigd, wel wil ik zo nu en dan weten waar je zoal in belegt. Ik ben niet geïnteresseerd in forse rendementen, ik wil een zekere solide basis om terug te vallen. Zoals je dat nu doet.

Tip: de vraag naar grondstoffen zal exploderen. Zie de analyses van Middelkoop, toch niet zo'n minste.
  woensdag 17 december 2008 @ 01:31:12 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64077267
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:21 schreef Lemmeb het volgende:

Je zou eens kunnen overwegen om je eigen hedge fund te beginnen.
Eén van mijn hobbys is het ontwikkelen van 100% automatische handelsstrategieen, dus een PC die autonoom handelt. Dat heb ik inmiddels ook weer opgepikt. Maar het is echt extreem moeilijk om iets te maken dat redelijk consistent winstgevend is. De markten zijn zo efficient tegenwoordig. Iedereen klaagt erover. Strategieen die 2 decennia lang werkten zijn nu kapot, en dat lijkt over de hele breedte zo te zijn.
Mijn reisverslagen
pi_64077291
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:07 schreef SeLang het volgende:
Het klinkt misschien vreemd van iemand die zoveel met financiele markten bezig is, maar ik geef eigenlijk geen flikker om geld De beste dingen in het leven zijn sowieso gratis.
Dat heb ik ook. 'Goh, je studeert economie, dus jij bent een man van het grote geld' en dat moet ik altijd ontkennend beantwoorden. Geld interesseert mij niet zo veel. Natuurlijk streef ik er naar wel een beetje lekker te verdienen maar dat is omdat bijvoorbeeld een inkomen van een twee tot drie keer modaal het leven eenvoudiger maakt, je kunt in een net huis wonen, hebt geen moeite om rekeningen te betalen en kunt er hobby's mee financieren (knutselen!). Werken en geld verdienen moet zeker geen doel op zich zijn want dat is zonde van je tijd.

Het is overigens een groot misverstand dat economen op geld belust zouden zijn. De essentie van de economische wetenschap heeft namelijk helemaal niks met geld te maken, maar juist met een zo efficiënt mogelijke allocatie van goederen en tijd. Maatstaven als BBP etc. stuiten mij dan ook altijd een beetje tegen de borst omdat het een beperkte weergave hier van is, namelijk alleen de goederen en tijd die in geld kunnen worden uitgedrukt.
pi_64077316
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:28 schreef StockPupil het volgende:
Als je een fonds wilt beheren, dan krijg je zo 10k van mij, waarvan je direct de 8% van het uiteindelijke som voor jezelf mag hebben. Ik hoef niet eens de mogelijke rendementen van je fonds weten. Sterker, het hoeft niet eens een bedrijf zijn. Je kunt het gerust persoonlijk gaan beheren, want je hebt me overtuigd, wel wil ik zo nu en dan weten waar je zoal in belegt. Ik ben niet geïnteresseerd in forse rendementen, ik wil een zekere solide basis om terug te vallen. Zoals je dat nu doet.
Dat dachten ze van opa Madoff ook. De kennis die SeLang heeft is gewoon publiekelijk voor handen, dus doe daar je voordeel mee zou ik zeggen.
  woensdag 17 december 2008 @ 01:35:31 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64077321
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:28 schreef StockPupil het volgende:
SeLang, je hebt m'n respect.

Tip: de vraag naar grondstoffen zal exploderen. Zie de analyses van Middelkoop, toch niet zo'n minste.
Ik ben van plan om een Ponzi scheme te beginnen
Mijn reisverslagen
pi_64077404
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

De Q4 cijfers zullen dramatisch slecht zijn. Maar het aardige van die Shiller P/E is dat die daar niet zo gevoelig voor is omdat je een tienjaars gemiddelde gebruikt voor de winsten. Die Shiller P/E daalt op korte termijn dus gewoon met de koers mee.

Naar mijn smaak zitten we nog iets te hoog in het plaatje, maar je moet natuurlijk de afweging maken tussen lager instappen en het risico om straks de boot te missen. Maar er zijn veel meer redenen waarom ik denk dat we de bodem nog niet hebben gezien. Zie o.a. de timing van het geheel in dat statistiek topic. Ook de divergentie tussen defensieve fondsen en cyclische fondsen. Op een belangrijke bodem verwacht je dat de bodems van alle sectoren min of meer samenvallen. Verder suggereert het volumeverloop dat de midden termijn trend nog steeds omlaag is, etc etc. Als fundamenteel argument heb ik dan nog dat ik nog steeds geen begin zie van een echte oplossing. Het meeste dat tot nu toe is gedaan zijn lapmiddeltjes.

Maar misschien zit ik er helemaal naast
Dat we nog niet op de bodem zitten denk ik niet dat je er naast zit.
En als de grondstofprijzen hard gaan stijgen dan wordt het helemaal wat.
pi_64077414
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eén van mijn hobbys is het ontwikkelen van 100% automatische handelsstrategieen, dus een PC die autonoom handelt. Dat heb ik inmiddels ook weer opgepikt. Maar het is echt extreem moeilijk om iets te maken dat redelijk consistent winstgevend is. De markten zijn zo efficient tegenwoordig. Iedereen klaagt erover. Strategieen die 2 decennia lang werkten zijn nu kapot, en dat lijkt over de hele breedte zo te zijn.
Hehe een money-machine
  woensdag 17 december 2008 @ 01:49:36 #247
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64077471
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:33 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. 'Goh, je studeert economie, dus jij bent een man van het grote geld' en dat moet ik altijd ontkennend beantwoorden. Geld interesseert mij niet zo veel. Natuurlijk streef ik er naar wel een beetje lekker te verdienen maar dat is omdat bijvoorbeeld een inkomen van een twee tot drie keer modaal het leven eenvoudiger maakt, je kunt in een net huis wonen, hebt geen moeite om rekeningen te betalen en kunt er hobby's mee financieren (knutselen!). Werken en geld verdienen moet zeker geen doel op zich zijn want dat is zonde van je tijd.

Het is overigens een groot misverstand dat economen op geld belust zouden zijn. De essentie van de economische wetenschap heeft namelijk helemaal niks met geld te maken, maar juist met een zo efficiënt mogelijke allocatie van goederen en tijd. Maatstaven als BBP etc. stuiten mij dan ook altijd een beetje tegen de borst omdat het een beperkte weergave hier van is, namelijk alleen de goederen en tijd die in geld kunnen worden uitgedrukt.
Ja dat heb ik dus ook. Dingen fascineren me, en dan wil ik dus weten hoe het zit.
Verder, in mijn baan vond ik het vooral leuk dat het me de gelegenheid bood om veel tijd in andere landen door te brengen, zien hoe Chinese fabrieken opereren, etc. Op de techniek zelf was ik toen al uitgekeken. Vooral de dingen er omheen vond ik vooral leuk.

En kwa geld, ach dure dingen interesseren me niet, behalve als het voor hobbys is, want dat mag wat kosten . Ik heb twee mooie fietsen, eentje van 3,5k en eentje van 2k. Dat vonden mijn collegas belachelijk duur, en 5 minuten later beginnen ze dan te zemelen over een nieuwe keuken van 15k!
Ik heb wel altijd veel uitgegeven aan verre reizen. Vooral vliegtickets, want ik ben zo'n rugzak figuur die in hotelletjes van $5 slaapt (al doe ik het tegenwoordig iets luxer).

Ik ga nu pitten
Morgen denk ik bootjes kijken in Portsmouth. Kijken of het vliegdekschip Ark Royal er nog ligt
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 december 2008 @ 01:53:16 #248
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64077502
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben van plan om een Ponzi scheme te beginnen
Aren't we all?
  woensdag 17 december 2008 @ 01:59:51 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64077570
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:44 schreef Py het volgende:

[..]

Hehe een money-machine
Deze heb ik ooit gemaakt. Handelt in currency pair $/£, doet 1 trade per dag (simulatie).
Maar ik vond de marges te laag.

En deze handelt een portfolio van grondstoffen. Dit is wel een middenlange termijn systeem, de trades duren dagen tot maanden. (ook simulatie). Had achteraf denk ik wel aardig gewerkt tijdens de bubble.

Ben nu aan een heel ingewikkeld ding bezig dat intraday S&P500 futures handelt. Meerdere trades per dag, tijdschaal is minuten. Gaat waarschijnlijk nooit winstgevend worden, maar ik ben wat testjes aan het draaien.

Nu ga ik echt pitten
Mijn reisverslagen
pi_64077733
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Deze heb ik ooit gemaakt. Handelt in currency pair $/£, doet 1 trade per dag (simulatie).
Maar ik vond de marges te laag.

[ afbeelding ]

En deze handelt een portfolio van grondstoffen. Dit is wel een middenlange termijn systeem, de trades duren dagen tot maanden. (ook simulatie). Had achteraf denk ik wel aardig gewerkt tijdens de bubble.

[ afbeelding ]

Ben nu aan een heel ingewikkeld ding bezig dat intraday S&P500 futures handelt. Meerdere trades per dag, tijdschaal is minuten. Gaat waarschijnlijk nooit winstgevend worden, maar ik ben wat testjes aan het draaien.

Nu ga ik echt pitten
Mèn, een paar man die machientjes met van die stijgende lijntjes draaien en de cijfers op je bankrekening gaan als de teller van de benzinepomp

Droom lekker
  donderdag 18 december 2008 @ 00:32:24 #251
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_64107407
quote:
Chrysler Idles Plants for a Month; GM Halts Volt Engine Factory

Dec. 17 (Bloomberg) -- Chrysler LLC, awaiting a federal rescue as its cash dwindles, will shut all 30 of its plants for at least a month starting Dec. 19 as unsold cars and trucks pile up at showrooms.

Production won’t resume until Jan. 19 at the earliest, Chrysler said today in a statement. General Motors Corp., also waiting for word on U.S. loans, said a new factory making engines for the Chevrolet Volt electric car is being delayed to conserve cash.

The cutbacks showed how far the automakers are going to save money and prune output as plunging sales threaten their ability to stay in business. Both companies say they may run out of operating funds in just weeks without emergency U.S. aid.

“Vehicle manufacturers are going to closely align their demand with supply,” said Michael Robinet, an analyst at CSM Worldwide Inc. in Northville, Michigan. “You are finding that these inventory correction actions are not only taking place at Chrysler but with all the vehicle manufacturers.”

White House spokeswoman Dana Perino said in an e-mail that “there’s nothing new on the auto front” as officials reviewed plans for a GM and Chrysler bailout. Today had been the earliest that the administration would finish a rescue proposal, a government official said yesterday, speaking on condition of anonymity.

Request for Aid

GM, the biggest U.S. automaker, and No. 3 Chrysler have asked for a combined $14 billion in federal aid in order to survive until March 31. U.S. sales at Detroit-based GM fell 22 percent through November, while Chrysler’s tumbled 28 percent, the most among major automakers.

Chrysler said its two factories in Toledo, Ohio, that make the Jeep Liberty, Dodge Nitro and Jeep Wrangler won’t reopen until Jan. 26. A minivan plant in Windsor, Ontario, and the Dodge Viper operations in Detroit will be shut until Feb. 2, said Shawn Morgan, a spokeswoman for the Auburn Hills, Michigan- based automaker.

GM indefinitely suspended work on the $370 million factory in Flint, Michigan, that will make 4-cylinder engines for the Volt and the Chevrolet Cruze small car in 2010.

Spokeswoman Lynda Messina said the plant is still scheduled to produce the engines in 2010, when the Volt is supposed to debut. The Volt is being designed to run 40 miles (64 kilometers) on battery power before needing a recharge from the onboard gasoline motor.
Zie http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aRa0jVzM922w&refer=us

En volgens CNN gaat Ford ook 10 fabrieken stilleggen.
pi_64109603
is ook logisch ze kunnen de onderdelen beter in zak houden, want de autos die ze nu maken worden niet verkocht.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_64109680
quote:
Op donderdag 18 december 2008 07:38 schreef edwinh het volgende:
is ook logisch ze kunnen de onderdelen beter in zak houden, want de autos die ze nu maken worden niet verkocht.
of bij de toeleverancier, want de leveranties van onderdelen gaan op afroep per week.
pi_64116886
Wat mij het meest opvalt is eigenlijk dat chrysler en ford nu flink wat aan productie vermindering doen, maar GM blijft maar open en hierdoor lijkt het voor mij bijna alsof GM probeerd om gewoon falliet te gaan.
pi_64123032
quote:
gaat dat niet vervelen
Het is natuurlijk mooi maar ik zou dan of mijn geld uitgeven aan reizen of 1 of 2 daagjes per week gaan werken.

Maar voor de rest top het is mijn bedoeling ook om het zo aan te gaan pakken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64123328
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:33 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zo voel ik het ook momenteel werk ik maar 6 uur in de week (de rest vul ik aan met stufi) en dan kijken mensen mij wel eens raar aan waarom ik maar zo weinig werk en of ik niet veel geld wil hebben echter kan ik er nu goed van rond komen en heb een forse reserve voor een student dus waarom moeilijk gaan lopen doen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 18 december 2008 @ 16:24:39 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64123610
quote:
Op donderdag 18 december 2008 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

gaat dat niet vervelen
Het is natuurlijk mooi maar ik zou dan of mijn geld uitgeven aan reizen of 1 of 2 daagjes per week gaan werken.
Ik heb al gigantisch veel gereisd in mijn leven, en ik heb de afgelopen 8 jaar in 4 buitenlanden gewoond. Maar reizen daar blijft inderdaad het meeste geld naartoe gaan
En als het gaat vervelen, werken kan altijd nog.

Alleen ben ik op dit moment een beetje terughoudend om diep in de rimboe te gaan want dan ben ik bang om de bodem te missen
Mijn reisverslagen
pi_64125816
quote:
Op donderdag 18 december 2008 16:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb al gigantisch veel gereisd in mijn leven, en ik heb de afgelopen 8 jaar in 4 buitenlanden gewoond. Maar reizen daar blijft inderdaad het meeste geld naartoe gaan
En als het gaat vervelen, werken kan altijd nog.

Alleen ben ik op dit moment een beetje terughoudend om diep in de rimboe te gaan want dan ben ik bang om de bodem te missen
las het ja

Tja hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen om zo`n kapitaal te vergaren, want je bent van huis uit geen aandelenspecialist toch
pi_64126569
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

las het ja

Tja hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen om zo`n kapitaal te vergaren, want je bent van huis uit geen aandelenspecialist toch
geen aandelenspecialist zijn betekent misschien dat je dan juist out-of-the-box (modewoord) kan denken.
  donderdag 18 december 2008 @ 18:14:47 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64126668
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

las het ja

Het meeste heb ik gewoon met werken verdiend hoor. Een beetje verstandig met geld omgaan, geen huis kopen, flexibel inspelen op kansen, en de juiste dingen doen op de beurs is de icing on the cake. Dat kan jij ook, stoppen op je 39-ste.
Mijn reisverslagen
pi_64127505
Stoppen op mn 39ste..
dan heb ik nog 15 jaar.

Nice.
Ik hou wel van uitdagingen.
pi_64127528
quote:
Op donderdag 18 december 2008 18:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het meeste heb ik gewoon met werken verdiend hoor. Een beetje verstandig met geld omgaan, geen huis kopen, flexibel inspelen op kansen, en de juiste dingen doen op de beurs is de icing on the cake. Dat kan jij ook, stoppen op je 39-ste.
die 2 heb ik al
alleen ben ik nogal risicomijdend

al heb jij natuurlijk ook een voordeel gehad dat je geen kinderen naar school hebt moeten sturen etc.
pi_64151847
14 miljard niet, maar 17,4 wel
pi_64151856
http://teletekst.nos.nl/tekst/117-01.html
quote:
117 Teletekst vr 19 dec
17,4 miljard voor autoconcerns VS

` De Amerikaanse regering steunt de
grote autofabrikanten met 17,4 miljard
dollar.Chrysler en General Motors
zullen daar direct gebruik van maken.
Ford heeft gezegd voorlopig geen geld
nodig te hebben.

President Bush zei dat de steun bedoeld
is om te voorkomen dat de economie in
een nog diepere en langere recessie
terechtkomt.

De autoconcerns krijgen drie maanden om
overlevingsplannen te maken.Als ze voor
31 maart niet kunnen aantonen dat ze
levensvatbaar zijn,moeten ze het geld
teruggeven.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:20:02 #265
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_64151956
Zoals ik het nu zie goede voorwaarden. Maar waarschijnlijk betekenen die overlevingsplannen alsnog veel banenverlies.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:23:40 #266
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64152060
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef Zero2Nine het volgende:
Zoals ik het nu zie goede voorwaarden. Maar waarschijnlijk betekenen die overlevingsplannen alsnog veel banenverlies.
Banenverlies en lagere lonen, dat sowieso.
Ik ben alleen bang dat de Obama regering het over 3 maanden toch weer gaat laten voortslepen.
Mijn reisverslagen
pi_64152297
Dit lijkt mij een mooie oplossing.
Je zou het bijna jammer gaan vinden dat bush weg moet.
pi_64152406
quote:
Als ze voor
31 maart niet kunnen aantonen dat ze
levensvatbaar zijn,moeten ze het geld
teruggeven.
Hahahahahahaha.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:46:37 #269
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_64152749
Flauw hoor...
pi_64152853
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:33 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Hahahahahahaha.
Idd. Ik moest ook hard lachen toen ik dat las. Als ze niet levensvatbaar zijn, is het terugbetalen van wat voor bedrag dan ook het laatste wat ze doen .
pi_64153023
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:49 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Idd. Ik moest ook hard lachen toen ik dat las. Als ze niet levensvatbaar zijn, is het terugbetalen van wat voor bedrag dan ook het laatste wat ze doen .
Dan krijgt obama gewoon een lege sok van GM en chrysler
  vrijdag 19 december 2008 @ 17:22:13 #272
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_64155346

de incompetentie van Bush zal nóg langere armen krijgen
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:33 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Hahahahahahaha.
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:50:48 #273
89730 Drugshond
pi_64163311
Nou dit lijkt me nu echt trappen tegen een dood paard.
Maar wel een nobele kerstgedachte voor 2008
Er zit weer 3mnd lucht in de lekke autoband.
  vrijdag 19 december 2008 @ 22:25:39 #274
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_64164568
Nog 3 weken en dan is Barack de baas. Hij zal dit waardeloze steunplan terugdraaien.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_64165278
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:50 schreef Drugshond het volgende:
Nou dit lijkt me nu echt trappen tegen een dood paard.
Maar wel een nobele kerstgedachte voor 2008
Er zit weer 3mnd lucht in de lekke autoband.
GM zal best ontmanteld worden, maar als dit met een klap gebeurt is de schade dubbel zo groot,
pi_64165441
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 22:25 schreef ouderejongere het volgende:
Nog 3 weken en dan is Barack de baas. Hij zal dit waardeloze steunplan terugdraaien.
Geloof je het zelf
..///
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:06:27 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64166053
Obama gaat er nog veel meer geld aan verkwisten
Mijn reisverslagen
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:08:14 #278
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_64166106
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan krijgt obama gewoon een lege sok van GM en chrysler
Ik denk eerder dat GM en Chrysler kolen in hun sok krijgen.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_64166924
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:06 schreef SeLang het volgende:
Obama gaat er nog veel meer geld aan verkwisten
verwacht ik niet, als er geen toekomst is moet het afgebouwd worden, maar in tijd
pi_64184638
Deze poll op CNN Money vond ik wel grappig.

Are you more likely to buy a car from GM or Chrysler after Friday's bailout?

Yes 21%
No 79%

Total responses to this question: 21812
pi_64184740
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 @ 19:18 schreef Emu het volgende:
Deze poll op CNN Money vond ik wel grappig.

Are you more likely to buy a car from GM or Chrysler after Friday's bailout?

Yes 21%
No 79%

Total responses to this question: 21812
Gelijk hebben ze, ze gaan toch wel failliet.
For great justice!
  zondag 21 december 2008 @ 11:05:39 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64201778
quote:
Canada steunt Amerikaanse autofabrieken

20 december 2008, 21:51 | ANP
MONTREAL (AFN) - Canada trekt 3,3 miljard Amerikaanse dollar (bijna 2,4 miljard euro) uit voor het verstrekken van noodleningen aan de Canadese vestigingen van de Amerikaanse autofabrieken General Motors en Chrysler.

Dat heeft de Canadese premier Stephen Harper zaterdag op een personferentie gezegd. De Amerikaanse overheid stelde vrijdag in totaal 17,4 miljard dollar (12,8 miljard euro) beschikbaar. De autofabrikanten moeten voor 31 maart 2009 plannen indienen om weer levensvatbaar te worden.
Mijn reisverslagen
  zondag 21 december 2008 @ 13:49:09 #283
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64206102
Het zijn wel een stel communisten geworden daar.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 21 december 2008 @ 13:53:17 #284
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64206285
Ik vraag me af of die auto bailouts geen kwaad bloed zetten bij de gewone amerikaan want die heeft het ook niet breed meer en loopt het risico zijn job te verliezen terwijl men hem in de kou laat staan.
Volgens mij gaan ze alleen nog maar minder verkopen hierdoor.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_64206427
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 22:25 schreef ouderejongere het volgende:
Obama en de Democraten staan juist vierkant achter dit steunplan en waarschijnlijk zal hij het nog verder uitbreiden.
pi_64206438
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:49 schreef Falco het volgende:
Het zijn wel een stel communisten geworden daar.
kan niet anders , want anders komen er nog miljoenen werklozen bij die hun hypotheek niet kunnen betalen
  zondag 21 december 2008 @ 14:03:47 #287
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64206711
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:56 schreef henkway het volgende:

[..]

kan niet anders , want anders komen er nog miljoenen werklozen bij die hun hypotheek niet kunnen betalen
Ja en nu koopt de FED die hypotheken omdat de chinezen ze niet meer willen. Dus eigenlijk krijgen nog ongeboren kinderen nu al een hypotheek die ze moeten gaan betalen.
En dan mogen ze er nog niet eens in wonen, ze mogen strax 2 hypotheken gaan aflossen
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_64207452
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:03 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ja en nu koopt de FED die hypotheken omdat de chinezen ze niet meer willen. Dus eigenlijk krijgen nog ongeboren kinderen nu al een hypotheek die ze moeten gaan betalen.
En dan mogen ze er nog niet eens in wonen, ze mogen strax 2 hypotheken gaan aflossen
ja er zijn teveel hypotheken he??

[ Bericht 13% gewijzigd door henkway op 21-12-2008 14:28:49 ]
  maandag 22 december 2008 @ 10:45:46 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64237900
quote:
Toyota slaat alarm

22 december 2008, 9:04 | ANP
NAGOYA (AFN) - Toyota heeft maandag opnieuw de winstverwachting verlaagd. Topman Katsuaki Watanabe liet weten dat de autofabrikant in ,,een nooit eerder vertoonde noodsituatie'' verkeert.

Het Japanse bedrijf denkt in het huidige boekjaar, dat loopt tot 31 maart, uit te komen op een operationeel verlies van 150 miljard yen, circa 1,19 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de operationele winst 2,27 biljoen yen.

De nettowinst zou uiteindelijk 50 miljard yen bedragen, in plaats van de eerder verwachte 550 miljard yen. Een dure yen en een ,,sneller dan verwacht krimpende automarkt'' zijn de reden voor de verlaging.

Drastisch

Het is de tweede keer in nog geen twee maanden dat Toyota de verwachting naar beneden bijstelt. Watanabe liet maandag weten forse productieverlagingen door te voeren en in circa een kwart van alle fabrieken de werktijden drastisch te verkorten. De bonussen van het management worden naar beneden gebracht.

Volgens de topman moet het bedrijf er rekening mee houden dat de moeilijke omstandigheden nog enige tijd aanhouden en mogelijk zelfs verslechteren.

Branchegenoot Honda waarschuwde vorige week eveneens voor een fors lagere winst wegens de sterk dalende verkopen en de dure yen. Honda zei voor het hele boekjaar te rekenen op een nettowinst van 185 miljard eyn (1,48 miljard euro).
Toch jammer dat Toyota nu 'goede' productiecapaciteit moet sluiten terwijl bij de Amerikaanse fabrikanten 'slechte' capaciteit met enorme subsidies in stand wordt gehouden.
Mijn reisverslagen
  maandag 22 december 2008 @ 12:14:24 #290
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_64240123
Toch maakt Toyota nog winst, dat kunnen GM en consorten niet zeggen. Dat de fabrikanten hun winsten zouden zien dalen was duidelijk.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_64241390
quote:
Op maandag 22 december 2008 12:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Toch maakt Toyota nog winst, dat kunnen GM en consorten niet zeggen. Dat de fabrikanten hun winsten zouden zien dalen was duidelijk.
Nouja... netto nog een paar centjes... maar operationeel is het toch wel een aardig verlies.
pi_64247923
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar een econoom had uitgerekend dat de 'grote 3' vooral in de problemen zijn gekomen doordat ze constant hun eigen aandelen hebben gekocht om de shareholder value omhoog te krijgen. Als ze dat niet gedaan hadden, hadden ze nu genoeg kapitaal gehad om een stootje te kunnen hebben.
pi_64316071
quote:
Markt verwacht bankroet GM
23 december 2008, 13:16 uur | FD.nl
De markt voor kredietderivaten prijst een mogelijk faillissement van de Amerikaanse autofabrikant General Motors in. Ondanks de overheidssteun die GM is toegezegd, is het duurder geworden voor beleggers om zich te verzekeren tegen een bankroet van Amerika’s grootste autoproducent.

General Motors krijgt de komende 24 dagen de beschikking over noodkredieten ter waarde van $ 9,4 mrd. De steunoperatie is bedoeld om GM in ieder geval tot eind maart volgend jaar draaiende te houden. In de tussentijd moet de leiding van het autoconcern orde op zaken stellen.

Kredietbeoordelaar Standard & Poor's noemt de kans zeer waarschijnlijk dat GM in staat van faillissement raakt. Deze instelling heeft de waardering van bepaalde kredieten van de automaker naar beneden bijgesteld.

De premie voor een verzekering op een obligatie van GM (een credit default swap) steeg gisteren met 200 basispunten naar 81%. Bovendien moet er jaarlijks nog eens 5% worden betaald. Dat betekent dat het $8,1 mln kost voor de houder van een obligatielening van $10 mln om zich te verzekeren tegen een faillissement van GM.

Ook aandeelhouders hebben weinig vertrouwen in de reddingsoperatie. De beurskoers zakte gisteren weg met $ 0,97 tot $ 3,52, een verlies van 22%. Het is de grootste val van de koers in ruim een maand tijd.
Dat is een flinke jaarlijkse verzekerings premie 81% van het verzekerde bedrag.
  woensdag 24 december 2008 @ 09:49:51 #294
89730 Drugshond
pi_64316378
quote:
Op woensdag 24 december 2008 09:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn god.... BSC liep op het einde ook tegen de 800 grens aan. Dan was het nog een kwestie van dagen.
  woensdag 24 december 2008 @ 14:58:31 #295
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_64325885
quote:
Op woensdag 24 december 2008 09:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En als ze dus failliet gaan dan is het belasting geld sowieso weg. Jezus wat een verspilling.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_64328948
quote:
Op maandag 22 december 2008 16:04 schreef Freak187 het volgende:
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar een econoom had uitgerekend dat de 'grote 3' vooral in de problemen zijn gekomen doordat ze constant hun eigen aandelen hebben gekocht om de shareholder value omhoog te krijgen. Als ze dat niet gedaan hadden, hadden ze nu genoeg kapitaal gehad om een stootje te kunnen hebben.
duidelijk gebrek aan zelfkennis en kennis van de eigen markt .

En slachtoffer van de bonus en optiecultuur
pi_64379452
quote:
GM shares jump after GMAC won bank holding status

DETROIT (Reuters) - Shares of General Motors Corp (GM.N) jumped more than 18 percent on Friday after its auto-finance affiliate, GMAC, achieved eligibility for government loans, easing the risk of a failure that threatened to kill credit for GM dealers and buyers.

GMAC, which finances three-quarters of the inventory held by GM dealers, won approval from the Federal Reserve on Wednesday to become a bank holding company, gaining access to government lending programs and staving off bankruptcy.

The news came less than a week after GM and Chrysler LLC were promised $17.4 billion of government loans from the Treasury-run financial bailout fund.

"It's significant in terms of GM's ability to move cars," said Erich Merkle, an analyst at Crowe Horwath.

"Things are still pretty ugly out there (in terms of sales) but in terms of GM possibly filing for bankruptcy, in my mind that's not going to happen. The reason I'm saying this is what they're going with GMAC right now."

GM Chief Executive Rick Wagoner said last week that GMAC's difficulties were "hammering" the carmaker's ability to sell vehicles.

GMAC has struggled as the credit crunch lifted its borrowing costs sharply and the value of many of its assets plummeted. It has lost $7.9 billion over the last five quarters.

The lender's difficulties forced it to severely curtail financing for dealerships and for consumer purchases of new GM cars and trucks in recent months. Cutting back financing compounded the sales slump at GM, the No. 1 U.S. automaker, whose sales fell an eye-popping 41 percent in November.

A majority of GM dealers has depended on GMAC, the largest auto finance company in North America, for financing of their own inventory and consumer purchases even after GM sold a 51 percent stake in GMAC to Cerberus in 2006 for $7.4 billion. GM retains the remaining 49 percent.

GM and Cerberus will have to trim back their stakes to no more than 10 percent and 14.9 percent, respectively, to comply with Fed rules that are meant to prevent companies from using banks to fund their businesses.

Shares of GM were up 18.5 percent, or 60 cents, at $3.85 on the New York Stock Exchange.
  dinsdag 30 december 2008 @ 10:56:16 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64492488
quote:
Miljardair Kerkorian uit Ford

29 december 2008, 21:57 | ANP
DETROIT (AFN) - De Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian heeft al zijn aandelen in autoconcern Ford verkocht. Dat liet een woordvoerster van zijn investeringsmaatschappij Tracinda maandag weten. Kerkorian belegde via Tracinda, vernoemd naar zijn dochters Tracy en Linda, in het geplaagde autobedrijf.

De stap van de 91-jarige miljardair komt niet als een verrassing. In oktober liet al hij al blijken dat hij zijn vertrouwen in Ford had verloren. Tracinda verkocht toen een deel van zijn belang van 6,5 procent.

Ford kampt net als andere autobedrijven in de Verenigde Staten met een sterke terugval van de verkoop. Kerkorian besloot in april dit jaar een belang in de autofabrikant te kopen. Toen kostte een aandeel nog 7 dollar. Maandag stond de koers op ruim 2 dollar.
pwned
Dat is zo'n $600 miljoen verlies
Mijn reisverslagen
pi_64500112
quote:
GM lending unit gets $5 billion in government funds

SAN FRANCISCO (MarketWatch) - GMAC Financial Services, the lending unit of General Motors Corp., said late Monday it has received $5 billion in funds from the $700 billion U.S. government bailout program in a move designed to help the struggling automaker sell new cars and trucks. In addition, the Treasury Department said it has agreed to lend up to $1 billion to GM so it can take part in a transaction that will help GMAC raise additional needed capital.

The loan to GM comes in addition to the $17.4 billion in federal assistance for domestic carmakers announced by the government earlier this month. GM and Chrysler appealed to the government for aid in restructuring earlier this year after suffering from plummeting sales that pushed them to the brink of bankruptcy.

The Treasury Department's purchase of $5 billion in preferred stock from GMAC comes after the lending unit last week received approval to become a bank holding company, a necessary step to become eligible for federal bailout money. "The company intends to act quickly to resume automotive lending to a broader spectrum of customers to support the availability of credit to consumers and businesses for the purchase of automobiles," GMAC said in a prepared statement.
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:21:33 #300
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64500277
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

pwned
Dat is zo'n $600 miljoen verlies
Tsja, wie het breed heeft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')