Maar het is wel een fijn woordje omdat plotseling iedereen weet wat het betekent.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hmmmzzz nee.... die hadden we al in de eerste deeltjes van de BBB-reeks.
Ik wist dat er dit soort reacties gingen komen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:15 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Het lijkt wel aardig, mar heel erg reeel is het niet, om verschillende redenen. De eerste is dat je nu al iets na de top verkoopt. (Maar dat is nog te overzien.) Het tweede is dat je die prijzen eigenlijk op een log schaal moet zien, dan blijkt dat die piek helemaal niet zo belachelijk hoog is als hij lijkt, de winsten dus ook niet. Als laatste: je mot toch ergens wonen en al zul je in een (ook dure) huurwoning trekken, dat verhuizen is onhandig en niet gratis. Je zult dus al in bezit moeten zijn van tenminste een tweede huis waar je dit bij kunt doen.
Ja je moet even wat moeite doen, en desnoods in de tussentijd even een paar maanden tijdelijk in een duurder huurhuis gaan zitten en vanuit daar iets beters gaan zoeken. Maar ik ken mensen die gewoon in een afbetaald rijtjeshuis zitten van bijna 5 ton. Als die nu cashen en over een paar maanden (of zelfs nu) dat geld investeren in de aandelenmarkt dan kunnen ze voor altijd stoppen met werken (zie berekening). Vergeet ook niet dat als je niet meer van een baan afhankelijk bent je ook veel meer keuze hebt waar je gaat wonen!quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:58 schreef Lemmeb het volgende:
Probleem is gewoon dat het momenteel moeilijk is om zomaar even een (zeer) goedkope huurwoning te vinden. Maar wellicht dat er door leegstaande koopwoningen een boom komt in het antikraakgebeuren.
Oh, zeker, er zullen mensen zijn die dit kunnen gaan doen. Maar het gros laat het allemaal maar over zich heenkomen. En om de redenen die ik noemde, kan ik daar best inkomen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja je moet even wat moeite doen, en desnoods in de tussentijd even een paar maanden tijdelijk in een duurder huurhuis gaan zitten en vanuit daar iets beters gaan zoeken. Maar ik ken mensen die gewoon in een afbetaald rijtjeshuis zitten van bijna 5 ton. Als die nu cashen en over een paar maanden (of zelfs nu) dat geld investeren in de aandelenmarkt dan kunnen ze voor altijd stoppen met werken (zie berekening). Vergeet ook niet dat als je niet meer van een baan afhankelijk bent je ook veel meer keuze hebt waar je gaat wonen!
Er zijn geen zekerheden in deze wereld, maar je zal denk ik met me eens zijn dat de kans dat je een goed rendement maakt op een overgewaardeerde asset een stuk kleiner is dan op een ondergewaardeerde asset.quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:04 schreef en_door_slecht het volgende:
Daar komt bij: waar baseer jij op dat die aandelen weer zo snel mhoog gaan? Prima, de lucht is uit de aandelenmarkt, maar het zou niet voor het eerst zijn dat het 30 jaar duurt voor we weer structureel omhoog gaan, terwijl het ook nog mogelijk is dat we terugzakken tot 0,75 in je grafiek en daar 20 jaar blijven plakken.
Niemand hoeft dat ook te doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 december 2008 21:49 schreef Lemmeb het volgende:
@SeLang, wat jij voorstelt is weliswaar slim, maar vanwege al het gedoe en het risico meer geschikt voor jonge, flexibele mensen. Helaas zijn dat vaak niet degenen met dat (bijna) afbetaalde huis van vijf ton.
Ja, ik ben het verder ook wel met je eens, maar helaas is het toch wat ingewikkelder. Sterker nog, ik heb eerder dit jaar ook zoiets overwogen, met betrekking tot mijn moeders situatie.quote:Op dinsdag 16 december 2008 21:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niemand hoeft dat ook te doen natuurlijk.
Het was maar een suggestie binnen de discussie over zelf een pensioenpot opbouwen en op tijd stoppen met werken.
Btw: je schrijft 'risico'. Maar gezien over een periode van 20-30 jaar is mijn benadering gegarandeerd minder risicovol dan in je huis blijven zitten, in ieder geval in financiele termen. Maar goed, als je gehecht bent aan je huis etc, prima.
Natuurlijk. Mijn betoog is puur de financiele kant.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, ik ben het verder ook wel met je eens, maar helaas is het toch wat ingewikkelder. Sterker nog, ik heb eerder dit jaar ook zoiets overwogen, met betrekking tot mijn moeders situatie.
Je moet echter niet vergeten dat die lui in de herfst van hun leven zijn en er een redelijke kans bestaat dat ze helemaal geen 20-30 jaar meer te leven hebben. Om dan nog zo'n hoop gedoe overhoop te halen...
Nouja, ik zou het ook wel weten hoor.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk. Mijn betoog is puur de financiele kant.
Er is gelukkig meer in het leven dan alleen dat
quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nouja, ik zou het ook wel weten hoor.
Maar helaas heb ik geen 5 ton overwaarde op m'n huis. Sterker nog, ik heb geeneens een eigen huis, deels omdat ik destijds, in 2000, eigenlijk verwachtte dat de huizenmarkt binnen korte termijn zou gaan ploffen. Het heeft uiteindelijk toch nog erg lang geduurd, ik had beter toen wel een huis kunnen kopen en een jaar geleden kunnen cashen.
Geen idee. Ik ben nooit serieus op zoek geweest. Het andere deel is namelijk dat ik er ook geen ruk om geef, een eigen huis.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:36 schreef PrincePolly het volgende:
[..]
![]()
Dat krijg je nou hè, van als dat ge-analyseer en dat afgewacht
Heb je al ge-analyseerd wat dat huisje wat je op het oog had toen kostte en wat het nu ongeveer waard is.?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:34 schreef SeLang het volgende:
Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb nog nooit een eigen huis gehad. Altijd gehuurd. Nu ben ik 40, gestopt met werken en financieel onafhankelijk.
Ja, zoiets wist ik al. Ik dacht alleen dat je nog jonger was, 32 ofzo. Evengoed toch erg mooi gedaan, ik doe het je niet na (al zou ik dat wel graag willenquote:Op dinsdag 16 december 2008 23:34 schreef SeLang het volgende:
Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb nog nooit een eigen huis gehad. Altijd gehuurd. Nu ben ik 40, gestopt met werken en financieel onafhankelijk.
Lekker hoorquote:Op dinsdag 16 december 2008 23:34 schreef SeLang het volgende:
Krijgen we nu eerst dan niet een daling van de bedrijfsomzetten en -winsten? De crisis begint de 'echte' economie nu pas te raken.quote:Op dinsdag 16 december 2008 21:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op het moment dat de markt aandelen weer hoger gaat waarderen (hogere koers/ winst verhouding) beweeg je omhoog in het plaatje. Je krijgt dan een expansie van de koers/winst verhouding en dat leidt tot een extra rendement bovenop het rendement dat je hebt ten gevolge van de gewone bedrijfswinst.
Niks decadents hoor, ik kan gewoon comfortabel leven zoals ik altijd heb geleefd, alleen dan zonder te werken. Denk aan 2x modaal ofzo, die orde grootte. Meer heb ik niet nodig, dus ben ik gestopt met werken. Dat bedrag mag natuurlijk wel helemaal op want ik hoef niet meer te sparen voor 'later'. Geld zat dus voor leuke reisjes enzo.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:35 schreef PrincePolly het volgende:
PS: as in ik koop morgen ff een Porsche en ga volgende week naar Brazilie
of meer op gewone voet verder tot 80+
En je zit nu in de zeeën van vrije tijd de hele dag in de aandelen, optie en obligatie-modellen?quote:Op woensdag 17 december 2008 00:40 schreef SeLang het volgende:
Niks decadents hoor, ik kan gewoon comfortabel leven zoals ik altijd heb geleefd, alleen dan zonder te werken. Denk aan 2x modaal ofzo, die orde grootte. Meer heb ik niet nodig, dus ben ik gestopt met werken. Dat bedrag mag natuurlijk wel helemaal op want ik hoef niet meer te sparen voor 'later'. Geld zat dus voor leuke reisjes enzo.
Ja dat is nu al heel sterk aan de gang, gerapporteerde winsten zijn fors lager. De 'gewone' P/E ratios zijn daarom zelfs boven gemiddeld (de 'P' is gedaald maar de 'E' nog meer). Echter, de Shiller P/E (het geposte plaatje) gebruikt de gemiddelde winsten van de afgelopen 10 jaar. Zo filter je de businesscycle min of meer uit en krijg je een wat betere indruk waar je ongeveer zit ten opzichte van sustainable earnings.quote:Op woensdag 17 december 2008 00:34 schreef Py het volgende:
Krijgen we nu eerst dan niet een daling van de bedrijfsomzetten en -winsten? De crisis begint de 'echte' economie nu pas te raken.
Een beetje teveel ja, momenteelquote:Op woensdag 17 december 2008 00:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En je zit nu in de zeeën van vrije tijd de hele dag in de aandelen, optie en obligatie-modellen?
Ja die heb ik gezien. Ik ben mede namens veel posts van jou een hoop wijzer geworden hier.quote:Op woensdag 17 december 2008 00:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja dat is nu al heel sterk aan de gang, gerapporteerde winsten zijn fors lager. De 'gewone' P/E ratios zijn daarom zelfs boven gemiddeld (de 'P' is gedaald maar de 'E' nog meer). Echter, de Shiller P/E (het geposte plaatje) gebruikt de gemiddelde winsten van de afgelopen 10 jaar. Zo filter je de businesscycle min of meer uit en krijg je een wat betere indruk waar je ongeveer zit ten opzichte van sustainable earnings.
Gewone P/E
[ afbeelding ]
Shiller P/E gedeeld door eigen lange termijn gemiddelde
[ afbeelding ]
Btw: plaatjes op basis van 20 November. Nu is de S&P500 alweer 14% hoger, dus ongunstiger
In dit topic staat meer: Toffe statistiekjes: Beurscrises vergeleken
Ja, waarom eigenlijk?quote:Op woensdag 17 december 2008 00:50 schreef Lemmeb het volgende:
Da's lekker.
De meeste mensen zouden dit niet kunnen, aangezien in het algemeen wordt gestreefd naar méér méér méér, totdat ze er dood bij neervallen.
De Q4 cijfers zullen dramatisch slecht zijn. Maar het aardige van die Shiller P/E is dat die daar niet zo gevoelig voor is omdat je een tienjaars gemiddelde gebruikt voor de winsten. Die Shiller P/E daalt op korte termijn dus gewoon met de koers mee.quote:Op woensdag 17 december 2008 01:00 schreef Py het volgende:
Maar de omzetten en winsten gaan nog wel even doordalen denk ik, of niet? Dus dan wordt de gunstige k/w-verhouding eerst nog naar beneden gecorrigeerd. Ofwel, de koersen lopen vooruit op de werkelijke omzetten/winsten.
Geen idee, maar het zorgt er wel voor dat mensen door hard werken van armoedzaaier miljonair kunnen worden, van miljonair miljardair, en als ze niet uitkijken gewoon weer eindigen als armoedzaaier. En dat is goed, het houdt de boel een beetje in beweging en daarmee clichés als "the American Dream" levend.quote:
Je zou eens kunnen overwegen om je eigen hedge fund te beginnen.quote:Werken is een uitwisseling van tijd voor geld. Geld kun je altijd wel aan komen, maar tijd komt nooit meer terug, oftwel tijd > geld. Nu heb ik altijd veel uit mijn werk gehaald afgezien van geld, maar ik voelde aan de andere kant ook beperkt in dingen, vanwege tijdgebrek. Misschien ga ik werken nog wel missen, dan begin ik gewoon opnieuw. Maar het hoeft dus niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |