Oh god weer zo eentje die Circ 3 een eitje vondquote:Op woensdag 10 december 2008 00:53 schreef Bellah het volgende:
Hoi! Ik meld me ook maar weer 'ns... Inmiddels het derde blok van 't jaar met hoogstwaarschijnlijk voldoende afgeslotenYeah! Onbezorgde kerstvakantie!
Je woont in Dukenburg?quote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Nuna het volgende:
Pff, heb zowat nog langer gedaan over het fietsen naar de VGT toe dan over de toets zelf. Ik snap niet dat mensen daar echt 4 uur kunnen zitten hoor?
Nee, jullie tweedejaars mogen lekker in het Gymnasion. Wij moesten helemaal naar de Jan Massinkquote:Op woensdag 10 december 2008 12:03 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Je woont in Dukenburg?.
Nee, ik zie ook niet hoe je er 4 uur over kunt doen. Ging wel goed, niet erg bijzonder lastige of makkelijke vragen.
Ik zie het systeem in die zalen niet echt. In september moeten wij ook naar de Massinkhal, maar nu weer in het Gymnasion?quote:Op woensdag 10 december 2008 12:35 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nee, jullie tweedejaars mogen lekker in het Gymnasion. Wij moesten helemaal naar de Jan Massink
niet mauwen, ik moest helemaal naar de stadjershal in corpus den hoorn, en dat zuigt enorm zo 's ochtends vroeg want het was er ijskoud.quote:Op woensdag 10 december 2008 07:58 schreef MaxC het volgende:
Voortgangstoets
Zoveel mogelijk invullen --> altijd halen
Moet helemaal naar het martiniplaza in Groningen, is andere kant van de stad
In de Massinkhal in Nijmegen was het ook koud, hoorde ik.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:14 schreef Pluizel het volgende:
[..]
niet mauwen, ik moest helemaal naar de stadjershal in corpus den hoorn, en dat zuigt enorm zo 's ochtends vroeg want het was er ijskoud.
Hoe verplaats jij je dan, Repeat?quote:
Ik weet niet hoe Leiden er om 08:30 uit ziet, maar fietsend ben ik een stuk sneller van mijn huis naar de uni dan per auto tijdens de spitsquote:
Aha. Ik loop nooit, vind het altijd veel te langzaam gaan ...quote:Op woensdag 10 december 2008 14:27 schreef Repeat het volgende:
Heb geen fiets, Ik loop, maar die voortgangstoetslocatie is te ver. Zeker zo vroeg en met dit weer.
Heuj, je trekt veel te snel conclusies. Ik heb me kapot geleerd op die kutnierenquote:Op woensdag 10 december 2008 10:10 schreef leejow het volgende:
[..]
Oh god weer zo eentje die Circ 3 een eitje vond
Goed dat je een goed hebt!quote:Op woensdag 10 december 2008 22:06 schreef Nuna het volgende:
Die VGT slaat echt nergens op, heb het net nagekeken en heb nu al een 'goed' op zesdejaars niveau![]()
!
Even nagekeken: op basis van de normen van de toets van december 2007 heb ik ook een (net) goed op zesdejaars niveauquote:Op woensdag 10 december 2008 22:06 schreef Nuna het volgende:
Die VGT slaat echt nergens op, heb het net nagekeken en heb nu al een 'goed' op zesdejaars niveau![]()
!
Oh gewoon, vind het vaak wel leuk om even te kijken hoe ik het heb gemaakt. Zoveel tijd kost dat niet.quote:Op woensdag 10 december 2008 22:40 schreef starla het volgende:
[..]
Goed dat je een goed hebt!
Maar mensen die hun VGT gaan nakijken op het internet.....
Misschien doelden ze op 'op afstand gemetastaseerde mammaca'?quote:Op donderdag 11 december 2008 20:43 schreef Repeat het volgende:
95. mammaca, lijkt me toch dat metastasen het meest in de lymfeklieren voorkomen, maargoed....
Ze bedoelden waarschijnlijk de pijnbestrijdende werking van NSAIDS, niet de ontstekingsremmende..quote:
Volgens mij klopt dat wel hoor. Prostaglandines verhogen (dacht ik) de gevoeligheid voor de pijnreceptoren van bradykinine. Dus indirect heeft het wel een remmend effect.quote:Op vrijdag 12 december 2008 02:44 schreef Seam het volgende:
[..]
Ze bedoelden waarschijnlijk de pijnbestrijdende werking van NSAIDS, niet de ontstekingsremmende..
Ik had hem ook fout, ik had PGsynthese
Ja dat dacht ik dus ook, misschien vervalt die vraag dan wel ..quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:11 schreef Nuna het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat wel hoor. Prostaglandines verhogen (dacht ik) de gevoeligheid voor de pijnreceptoren van bradykinine. Dus indirect heeft het wel een remmend effect.
En dat dacht ik dus ook! Dus...quote:Op vrijdag 12 december 2008 11:25 schreef Seam het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik dus ook, misschien vervalt die vraag dan wel ..
Ik dacht nog dat wordt niks, en zeker toen er geen docent kwam opdagen bij het werkcollege.quote:Op vrijdag 12 december 2008 20:03 schreef iofn het volgende:
Vanmiddag even mijn tentamen gynaecologie ternauwernood ingekopt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I used to be schizofrenic, but we're okay now.
Het aantal studenten dat een goed heeft hangt af van de spreiding van de scores aangezien het een relatieve score is. Ik heb tot nu toe altijd een goed gehad. Ik vul veel vragen in, ik denk zo'n beetje alle waar ik 1 mogelijkheid kan wegstrepen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 17:37 schreef the_jasper het volgende:
Hoeveel van jullie hebben een goed op de voortgangstoets?
Ik ga er gewoon heen en scoor gewoon een voldoende .
Had nu 42 vragen goed, na een avondje kroeg.
Vullen jullie dan gewoon alles in waar je minstens 1 antwoord kan wegstrepen (=gokkans)?
En heeft het nog nut een goed te hebben, notitie ofzo?
Elasticiteit is het vermogen om terug te keren naar de begintoestand, en een stugge fibrotische long doet dat prima. Het is de compliantie die is afgenomen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 21:39 schreef WooZ het volgende:
Menschen, VT vraag.
no.6: bij longfibrose lijkt me de elasticiteit niet toe te nemen, wel?![]()
maar de vraag was wat neemt er toe bij longfibrose:quote:Op zaterdag 13 december 2008 22:06 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Elasticiteit is het vermogen om terug te keren naar de begintoestand, en een stugge fibrotische long doet dat prima. Het is de compliantie die is afgenomen.
Dat heb ik ook altijdquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:40 schreef NoLoveLost het volgende:
Mis ik iets aan die VGT?
Nu vind ik het jammer dat ik de rest van het blok eigenlijk nauwlijks gestudeerd heb... Dat heb ik ieder blok, maar doe het vervolgens nooit. Zou ook een hoop stress schelen de laatste week!!
Dat begin ik nu ook te krijgen en ik zit pas in mijn derde blokquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:40 schreef NoLoveLost het volgende:
Mis ik iets aan die VGT?
Ik heb vrijdag neurologie tentamen en ik vind het best wel interessant eigenlijk. Nu vind ik het jammer dat ik de rest van het blok eigenlijk nauwlijks gestudeerd heb... Dat heb ik ieder blok, maar doe het vervolgens nooit. Zou ook een hoop stress schelen de laatste week!!
Ja nou dat klopt toch? De compliantie neemt af, want die long wil niet uit elkaar, de weerstand is niet anders bij longfibrose, en de elasticiteit neemt toe om wat mijn voorganger zei, de long gaat heel makkelijk terug naar zijn beginpositie. Hoe ver de long ervoor kan uitgerekt worden heeft niks met elasticiteit te maken.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:00 schreef WooZ het volgende:
[..]
maar de vraag was wat neemt er toe bij longfibrose:
a) compliantie
b) weerstand
c) elasticiteit
en het antwoord was C
Grappig idd, wel oudquote:
Heelkunde einde van je nachtrust??? Heb natuurlijk wel geluk gehad, maar heelkunde was voor mij 8-5 en diensten MET compensatie. Was voor mij het eerste coschap met compensatie, vandaar dat met met hoofdletters..quote:Op dinsdag 16 december 2008 05:42 schreef intoxicated het volgende:
Heelkunde![]()
En het einde van mijn nachtrust
Hm, in welk ziekenhuis zat je?quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:42 schreef ralfie het volgende:
[..]
Heelkunde einde van je nachtrust??? Heb natuurlijk wel geluk gehad, maar heelkunde was voor mij 8-5 en diensten MET compensatie. Was voor mij het eerste coschap met compensatie, vandaar dat met met hoofdletters..
Kijk, mooi! Jullie hebben dan (net zoals de meeste studenten) dus gewoon een vakantie midden in een blok? Lijkt me eigenlijk best irritant.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:35 schreef Seam het volgende:
Ik heb de mijne al twee weken geleden gedaan
8,1 voor Traumata
Lijkt mij ook supervervelend..quote:Op woensdag 17 december 2008 23:53 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kijk, mooi! Jullie hebben dan (net zoals de meeste studenten) dus gewoon een vakantie midden in een blok? Lijkt me eigenlijk best irritant.
Is het eigenlijk ook, vooral nu we blijkbaar bij een moeilijkquote:Op woensdag 17 december 2008 23:53 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Kijk, mooi! Jullie hebben dan (net zoals de meeste studenten) dus gewoon een vakantie midden in een blok? Lijkt me eigenlijk best irritant.
Ik vond het ook al een opmerkelijke bloktitel. Hier heet zoiets gewoon Respiratie 2. Maar ach, dat zal het PGO wel zijnquote:Op donderdag 18 december 2008 18:59 schreef Heinekenner het volgende:
Ademnood?..... krijgen jullie les van Dr. Linda, Dr. Roos en dr. Jessica?
quote:Op vrijdag 19 december 2008 06:22 schreef intoxicated het volgende:
"Weet iemand toevallig een OK-proof hairstylingproduct?"
Haha ja PGO inderdaad. Die grap maakte trouwens iedereen al de eerste dagquote:Op donderdag 18 december 2008 19:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik vond het ook al een opmerkelijke bloktitel. Hier heet zoiets gewoon Respiratie 2. Maar ach, dat zal het PGO wel zijn.
Nog niet zo erg als de verloskundige die met echo een babietje opmeet, ziet dat deze te groot is en doorverwijst naar de gynaecoloog, die er bijzonder snel achterkomt dat het gewoon een tweeling is... En ja, zelfs manueel kon je het voelenquote:Op vrijdag 19 december 2008 16:42 schreef iofn het volgende:
Die waarnemend huisartsen van tegenwoordigZwangere vrouw met buikpijn, zonder braken en diarree, maakt hij er een virale gastro-enteritis van (
) en schrijft wat PCM voor. Twee dagen later met spoed op tafel met 2,5 l bloed in de buik bij een EUG.
Waar gaat het over ?quote:Op zondag 28 december 2008 17:57 schreef MaxC het volgende:
Heb 5 januari een herkansing van blok 2.1
Vreselijk, heel veel achterlijke opdrachten waar je 3 A4's over niks moet lullenquote:Op maandag 29 december 2008 14:43 schreef Pluizel het volgende:
In groningen hebben we ieder jaar van de bachelor het vak beroepsvoorbereiding, waarvoor je opdrachten moet maken. die opdrachten houden dan vaak meelopmomenten in of gesprekken met patiënten, en daar moeten we absurd lange verslagen over maken en die worden beoordeeld door onze coach. Naast de opdrachten moeten in het portfolio ook een CV (dat nog niet zo heel lang is) en beoordelingsformulieren professioneel gedrag, die gedurende het jaar worden ingevuld door mentor, tutor en een stel medestudenten. En natuurlijk moet je daar ook weer een verslag over maken. En daar krijg je dan 10 EC voor
een stuk mínder? ik was in jaar 2 echt dubbel zoveel tijd kwijt als in jaar 1. maar de werklast hangt ook enorm af van hoe kritisch je coach is. Ik heb me vorig jaar echt sufgewerkt aan dat stomme portfolio omdat mijn coach had besloten dat ik de complete medische geschiedenis van een nierpatiënt moest gaan bespreken.quote:Op maandag 29 december 2008 17:12 schreef MaxC het volgende:
[..]
Vreselijk, heel veel achterlijke opdrachten waar je 3 A4's over niks moet lullen. Even doorbijten dit jaar
Gelukkig is het jaar 2 een stuk minder
Ik snap daar ook helemaal niets van! Brrrr, zelfreflectie. Dat is natuurlijk wel belangrijk en uh ik denk dat iedere student daar wel mee bezig is (mag ik hopen), maar het schrijven van zo'n verslag vind ik zó vervelend.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:08 schreef ralfie het volgende:
Raar eigenlijk: in je opleiding leer je met zo veel mogelijk woorden een weinig te zeggen (zodat je aan je A4tjes komt), in je loopbaan moet je juist precies het tegenovergestelde doen
Ik denk het nietquote:Op maandag 5 januari 2009 19:45 schreef NoLoveLost het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel belangrijk en uh ik denk dat iedere student daar wel mee bezig is (mag ik hopen),
stoer hoorquote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:42 schreef Pluizel het volgende:
He merel! 20 euro voor een stethoscoop :| Die wat ik wil kost 170 euro, hihi.
Precies, de meeste (huis)artsen die ik ken hebben er (net als ik) ook één.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:02 schreef Nuna het volgende:
Ik heb de Littmann classic, waarom zou je zo'n dure willen? Deze is prima.
niet meer dan terecht mijns inziens. Zelfs mbo verpleegkunde stagaires krijgen een paar honderd euro per maand...quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:48 schreef ralfie het volgende:
Als je de cardiologie kant op wil is zo'n dure echt een verademing. Laat ik het zo zeggen: wat in je 65¤ scoopje klinkt als een graad II ruisje, klinkt in zo'n dure als een graad VI. Voor ieder ander is een gewone stethoscoop meer dan genoeg natuurlijk.
oh, enne:
Coassistenten stagevergoeding
Waarom nu pas, heb nog tweeenhalve maand te gaan
mja ik weet nog niet wat ik wil, maar ik krijg hem toch cadeau van iemand dus dan maakt het ook niet zo veel uit.quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:48 schreef ralfie het volgende:
Als je de cardiologie kant op wil is zo'n dure echt een verademing. Laat ik het zo zeggen: wat in je 65¤ scoopje klinkt als een graad II ruisje, klinkt in zo'n dure als een graad VI. Voor ieder ander is een gewone stethoscoop meer dan genoeg natuurlijk.
oh, enne:
Het probleem met angina pectoris is dat zodra een patiënt er last van heeft, de atherosclerose al niet meer reversibel is. Dan kan je gezond gaan leven en allerlei dingen doen om te voorkomen dat het verergert, maar de plaques die in de coronairvaten zitten gaan niet meer weg, in ieder geval niet zonder chirurgische maatregelen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:47 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Goedenmiddag!
Ik doe geen studie geneeskunde, maar de studie fysiotherapie en ik wilde jullie graag een vraag stellen.
Ik ben bezig met een onderzoek waarbij de onderzoeksvraag het volgende is:
Kunnen fysiotherapeutische preventieve interventies het aantal angina pectoralis aanvallen verminderen bij patienten met acuur coronair syndroom?
Ik heb allerlei artikelen gevonden bij bronnen zoals pubmed. Maar de meeste informatie die ik vind gaat over preventie voor de hartziekte. Dus hoe de risicofactoren verlaagd moeten worden om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar dat is niet wat ik bedoel ik. Ik bedoel of een fysiotherapiebehandeling invloed kan hebben op het aantal angina pectoralis aanvallen bij een hartpatient.
Het enige wat ik kan vinden over behandeling van acuut coronair syndroom zijn operatief en medicatief. Er zijn ook wel richtlijnen voor de levenstijl van de hartpatient maar weinig informatie die ik aan mijn onderzoeksvraag kan verbinden.
Hoe denken jullie hierover (en excuses als dit niet op zijn plaats is in dit topic)
Het lijkt me onverstandig om mensen met ACS, dus instabiele AP, STEMI of NSTEMI te laten oefenen? Dat zijn acute gevallen, dat soort mensen komen per ambulance op de CCU terecht om gekatheteriseerd te worden. Die willen en kunnen echt niet met een fysiotherapeut aan de slag.quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:47 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Goedenmiddag!
Ik doe geen studie geneeskunde, maar de studie fysiotherapie en ik wilde jullie graag een vraag stellen.
Ik ben bezig met een onderzoek waarbij de onderzoeksvraag het volgende is:
Kunnen fysiotherapeutische preventieve interventies het aantal angina pectoralis aanvallen verminderen bij patienten met acuur coronair syndroom?
Ik heb allerlei artikelen gevonden bij bronnen zoals pubmed. Maar de meeste informatie die ik vind gaat over preventie voor de hartziekte. Dus hoe de risicofactoren verlaagd moeten worden om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar dat is niet wat ik bedoel ik. Ik bedoel of een fysiotherapiebehandeling invloed kan hebben op het aantal angina pectoralis aanvallen bij een hartpatient.
Het enige wat ik kan vinden over behandeling van acuut coronair syndroom zijn operatief en medicatief. Er zijn ook wel richtlijnen voor de levenstijl van de hartpatient maar weinig informatie die ik aan mijn onderzoeksvraag kan verbinden.
Hoe denken jullie hierover (en excuses als dit niet op zijn plaats is in dit topic)
quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:48 schreef ralfie het volgende:
-knip-
oh, enne:
quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:51 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Het probleem met angina pectoris is dat zodra een patiënt er last van heeft, de atherosclerose al niet meer reversibel is. Dan kan je gezond gaan leven en allerlei dingen doen om te voorkomen dat het verergert, maar de plaques die in de coronairvaten zitten gaan niet meer weg, in ieder geval niet zonder chirurgische maatregelen.
Ik denk dus niet dat fysiotherapeutische interventies helpen bij het voorkomen van angina pectoris. Wat wel zo is, is dat bij goede algemene conditie de hartfrequentie minder snel stijgt bij inspanning, en daarmee lijkt me dat het zuurstofverbruik en dus óók de angineuze klachten minder zullen zijn. Ik weet alleen niet of het gunstig is om een patiënt met angina pectoris die in slechte lichamelijke conditie verkeert zich te laten inspannen, daarmee wek je immers de klachten alleen maar mee op. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat er op pubmed niets over is te vinden.
Ik denk dat fysiotherapie met name van belang is op het gebied van preventie van het ontwikkelen van nieuw coronairlijden en bij revalidatie na operaties om het lichaam in goede algemene conditie te krijgen.
Ook heel erg bedankt voor je reactie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het lijkt me onverstandig om mensen met ACS, dus instabiele AP, STEMI of NSTEMI te laten oefenen? Dat zijn acute gevallen, dat soort mensen komen per ambulance op de CCU terecht om gekatheteriseerd te worden. Die willen en kunnen echt niet met een fysiotherapeut aan de slag.
Wel interessant is het natuurlijk om te kijken of AP-patienten baat hebben bij fysiotherapie, bijvoorbeeld om nieuwe aanvallen te verminderen of revalidatie te bevorderen. Beweging is bijvoorbeeld goed voor revascularisatie na een myocardinfarct.
Hmm, volgens mijn boeken (Clinical Medicine, Farmacotherapeutisch Kompas) valt een stabiele AP niet onder het acuut coronair syndroom, maar gewoon onder 'stabiele AP'. Wellicht is dat een slechts een definitiekwestie, maar vandaar dus mijn reactie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:37 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Ook heel erg bedankt voor je reactie.
Denk jij dat er een verband gelegd kan worden tussen ap en fysiotherapie om te aanvallen te verminderen?
En hoe heet syndroom bij stabiele ap, want in de artikelen staat steeds vermeld dat ACS zich kan uiten in stabiele en instabiele ap.
Ik wilde me vooral richten op de stabiele ap, omdat instabiele ap zeker geen terrein voor een fysiotherapeut is.
Ik heb hier ook een farmacotherapeutisch kompas liggen en daar staat het inderdaad zo omschreven. Ik zal het voor de zekerheid nog eens nazoeken in andere studie boeken. Hoewel het kompas me zeker betrouwbaar lijkt! In dat geval moet ik mijn onderzoeksvraag aanpassen naar stabiele ap.quote:Op donderdag 8 januari 2009 20:15 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hmm, volgens mijn boeken (Clinical Medicine, Farmacotherapeutisch Kompas) valt een stabiele AP niet onder het acuut coronair syndroom, maar gewoon onder 'stabiele AP'. Wellicht is dat een slechts een definitiekwestie, maar vandaar dus mijn reactie.
Voorzover ik weet is een leefstijl met weinig lichaamsbeweging een risicofactor voor ischemische hartziekte. Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of dat ook het vakgebied van de fysiotherapeut ligt. Werken 'jullie' ook aan de conditie van patiënten of doen jullie voornamelijk oefeningen voor een specifieke klacht van het bewegingsstelsel? Dat laatste lijkt mij niet van toepassing op ischemische hartziekte, ik ben het althans nog niet tegengekomen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:01 schreef intoxicated het volgende:
Angina pectoris. De rest van het verhaal ga ik morgen lezen
Makkelijk praten na die tijd vind ik.quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:42 schreef iofn het volgende:
Die waarnemend huisartsen van tegenwoordigZwangere vrouw met buikpijn, zonder braken en diarree, maakt hij er een virale gastro-enteritis van (
) en schrijft wat PCM voor. Twee dagen later met spoed op tafel met 2,5 l bloed in de buik bij een EUG.
Ik een subluxatie van m'n linker SC-gewrichtquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:14 schreef starla het volgende:
Na een paar keer opdrukken heb ik ook angina pectoralis, tezamen met angina deltoideus en angina triceps.
Ach, iedereen maakt fouten. Hoorde laatst een eerstejaars spreken over 'vasoconstructie' en 'vasodilatie'. Die laatste is nog wel verdedigbaar als anglicisme, maar die eerste is wel heel erg fout.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:01 schreef intoxicated het volgende:
Angina pectoris. De rest van het verhaal ga ik morgen lezen
Fouten?quote:Op maandag 12 januari 2009 14:28 schreef dotKoen het volgende:
Ach, iedereen maakt fouten.
Oh, misverstand dan. Ik doelde op de oorzaak van deze discussie over geluxeerde SC-gewrichten: het gebruik van 'angina pectoralis' door de fysiotherapiestudent. Slordig geciteerd, heb het verbeterdquote:Op maandag 12 januari 2009 15:10 schreef starla het volgende:
[..]
Fouten?
Waarom zou het SC gewricht niet kunnen luxeren?
Coolquote:Op woensdag 21 januari 2009 17:38 schreef Repeat het volgende:
Ik heb zowaar geleerd met SPSS om te gaan![]()
SPSS rekent al die statistische dingen gewoon voor je uit, daar heb je niet zoveel aan, bij tentamens.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:26 schreef Seam het volgende:
[..]
Cool![]()
Ik wou dat ik dat ook konOnze statistiek vragen gok ik meestal maar gewoon
Hier(Groningen) heb je alleen BLS en ALS. Op zich best slecht, vanaf de 1e seconde dat je GNK student bent, denkt je omgeving dat je alles weet met gezondheid etc. Dus als je zusje een brandwond hebben, gaan ze aan jou vragen wat ze moeten doenquote:Op woensdag 21 januari 2009 21:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
SPSS rekent al die statistische dingen gewoon voor je uit, daar heb je niet zoveel aan, bij tentamens.
Even een algemene vraag: wat vinden jullie van eerste hulp-blokken, of het ontbreken daarvan binnen het curriculum? Ben de laatste tijd bezig met onderwijs in vaardigheden acute geneeskunde en ben wel benieuwd wat jullie erover denken.
Voor zover ik weet hebben Nijmegen en Maastricht een eerste hulpblok, waarvan 'ons' (Nijmegen) blok het meest uitgebreid is.
In Leiden doen ze nu zoiets in het tweede jaar. Stelt geen reet voor heb ik van horen zeggen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
SPSS rekent al die statistische dingen gewoon voor je uit, daar heb je niet zoveel aan, bij tentamens.
Even een algemene vraag: wat vinden jullie van eerste hulp-blokken, of het ontbreken daarvan binnen het curriculum? Ben de laatste tijd bezig met onderwijs in vaardigheden acute geneeskunde en ben wel benieuwd wat jullie erover denken.
Voor zover ik weet hebben Nijmegen en Maastricht een eerste hulpblok, waarvan 'ons' (Nijmegen) blok het meest uitgebreid is.
Wanneer krijgen jullie dat? En wat krijgen jullie van ALS? Je zou het dus goed vinden een uitgebreidere cursus in het eerste jaar te volgen?quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:20 schreef MaxC het volgende:
[..]
Hier(Groningen) heb je alleen BLS en ALS. Op zich best slecht, vanaf de 1e seconde dat je GNK student bent, denkt je omgeving dat je alles weet met gezondheid etc. Dus als je zusje een brandwond hebben, gaan ze aan jou vragen wat ze moeten doen
Gelukkig bied de studievereniging het wel aan tegen kosten, 't is tenminste iets
quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:26 schreef Repeat het volgende:
[..]
In Leiden doen ze nu zoiets in het tweede jaar. Stelt geen reet voor heb ik van horen zeggen.
quote:Studiegids LUMC schreef:1 Toetsing van de opgedane kennis kan in de vorm van 1 of meerdere spelletjes of een traditionele multiple-choice toets (30 minuten): Million Dollar Doctor (spelletje), Kabouterkracht (spelletje), Egel (toets).
STOP!quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:20 schreef MaxC het volgende:
Dus als je zusje een brandwond hebben, gaan ze aan jou vragen wat ze moeten doen
kabouterkrachtquote:Op woensdag 21 januari 2009 22:33 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wanneer krijgen jullie dat? En wat krijgen jullie van ALS? Je zou het dus goed vinden een uitgebreidere cursus in het eerste jaar te volgen?
[..]
[..]. Toetsen jullie wel vaker op deze manier?
Maar goed, volgens studiegids is de Leidense cursus echt een stuk beknopter dan wat we in Nijmegen doen. Hier hebben we 8 maal 2 uur lessen, gegeven door student-assistenten. Blok is gebaseerd op BLS en ATLS, samen met verbanden van het Oranje Kruis. Toetsing is een meerkeuze theorietoets en een praktijkstationstoets.
We oefenen vooral, ruim de helft van de lessen. Verder beginnen we in september met de cursus, dan komen ze vers van het VWO afquote:Op woensdag 21 januari 2009 23:22 schreef Repeat het volgende:
[..]
kabouterkracht![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
_____!
Maarja ik vind 8 keer 2 uur wel erg veel voor een EHBO cursus, als geneeskundestudent behoor je alle theorie toch wel te weten, dan heb je alleen het oefenen nog te doen....
Maar goed, in jaar 2 kregen we weer een 'opfrissing' van 2 lessen en als verrassing moesten we opnieuw examen doen zonder ook maar iets voorbereid te hebben; conclusie bijna iedereen gezaktquote:Op woensdag 21 januari 2009 23:28 schreef dotKoen het volgende:
[..]
We oefenen vooral, ruim de helft van de lessen. Verder beginnen we in september met de cursus, dan komen ze vers van het VWO af. Het niveauverschil is dan erg groot.
Het examen is er dit jaar uitgehaald. Inderdaad omdat er te veel zakkers waren. Ook de opzet van 5BOSA4 is nu anders. In januari 1 x 2 uur met herhaling protocol, 2 LOTUS-situaties, nabespreken LOTUS en herhaling reanimatie. In mei is er dan nog een reanimatieherhaling en de AED-instructie.quote:Op donderdag 22 januari 2009 08:57 schreef Nuna het volgende:
[..]
Maar goed, in jaar 2 kregen we weer een 'opfrissing' van 2 lessen en als verrassing moesten we opnieuw examen doen zonder ook maar iets voorbereid te hebben; conclusie bijna iedereen gezakt![]()
Maar de basis blijf je wel onthouden, reanimeren vergeet ik ook nooit meer door alle herkansingen en oefeningen
Ik bedoelde ook vooral de statistiek in het algemeen. Dat snap ik gewoon totaal nietquote:Op woensdag 21 januari 2009 21:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:02 schreef starla het volgende:
Gyn is wel leuk ja, als je geen pessariums hoeft te verwisselen bij uigezakte bejaarden
Precies, als ze doodgaan maakt het toch niets uit.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:15 schreef ralfie het volgende:
Ouderen leek me van tevoren ook minder, maar het uiteindelijke coschap viel reuze mee, omdat ik een hele afdeling onder me hoede kreeg. De hele dag afdelingswerk doen is nog niet eens zo heel verkeerd.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:44 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, als ze doodgaan maakt het toch niets uit.
Ach, een 5.52 laat voldoende ruimte over voor pils.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:20 schreef MaxC het volgende:
23% van de studenten heeft de 2.1 herkansing gehaald, gaat echt nergens over
Mijn halve kerstvakantie verneukt voor een 5.48
Groningen + Tentamens![]()
![]()
Wij krijgen niet eens cijfers in decimalen. Ik zal dus nooit weten of iets een 5,5 of een 6,4 wasquote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:20 schreef MaxC het volgende:
23% van de studenten heeft de 2.1 herkansing gehaald, gaat echt nergens over
Mijn halve kerstvakantie verneukt voor een 5.48
Groningen + Tentamens![]()
![]()
Driewerf neen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:25 schreef Florian_ het volgende:
Zeg, maken jullie nou veel gebruik van natuurkunde, scheikunde en wiskunde?
Aangezien je dit moet hebben om toegelaten te worden
Niet zoveel eigenlijk. Wiskunde voor statistiek en natuur- en scheikunde voor wat fysiologie. Maar het valt me tegen hoe ongelofelijk dom sommige studenten (lees: vrouwelijke studenten) zijn, die de meest simpele middelbare school vergelijkingen of sommen niet begrijpenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:25 schreef Florian_ het volgende:
Zeg, maken jullie nou veel gebruik van natuurkunde, scheikunde en wiskunde?
Aangezien je dit moet hebben om toegelaten te worden
Ach wat is nu nog 4 jaar op een mensenlevenquote:
Bij welke SEH moet ik zijn met mijn griepje?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:07 schreef intoxicated het volgende:
Morgen weekenddienst. Kom maar op met die fractuurtjes, appendixjes, hoog-energetische traumata
Bezig met je eindexamens of is het al je tweede keer loten ?quote:Op zondag 25 januari 2009 14:20 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ach wat is nu nog 4 jaar op een mensenleven
In ander nieuws, nog 3 maanden en dan weet ik eindelijk of ik ook nog arts ga worden
*proest*quote:Op zondag 25 januari 2009 15:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Bezig met je eindexamens of is het al je tweede keer loten ?
Ik kijk wel uitquote:Op zondag 25 januari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:
Wie gaat er trouwens allemaal weer meedoen met Teddyberen ziekenhuis?
Vorig jaar gedaan, vond het wel leuk maar hoeft niet vaker voor mijquote:Op zondag 25 januari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:
Ik heb al meegedaan op de UvA, begin dit jaarquote:Op zondag 25 januari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:
Ik waarschijnlijk wel, dat wordt dan de 3e keerquote:Op zondag 25 januari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:
Over een paar weken ga ik kindergeneeskunde lopen. Dan kom vast en zeker kinderen tegen.quote:Op maandag 26 januari 2009 11:28 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ik waarschijnlijk wel, dat wordt dan de 3e keer. Wel schattig, al die kleine kindjes.
Hm zou het?quote:Op maandag 26 januari 2009 11:32 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Over een paar weken ga ik kindergeneeskunde lopen. Dan kom vast en zeker kinderen tegen.
Neuh, al lang niet meer met m'n eindexamens, ga Summa doen, tenminste proberen om er in te komen, eerst maar ff leren voor die toetsquote:Op zondag 25 januari 2009 15:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Bezig met je eindexamens of is het al je tweede keer loten ?
Helaas, helaas, geen ranzige foto's van liters pus. De pijn werd steeds erger toen ik maar besloot om eens beter in m'n mond te kijken. Mijn verstandskies bleek helemaal engulfed te zijn door tandvlees. Het geheel was flink gezwollen en ontstoken. Naar de tandarts geweest > pericorinitis > tandvlees weggebrand (wat heb ik die geur gemist zeg *flashback naar menig OK*quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:09 schreef starla het volgende:
Volgens mij ben ik een peritonsillair abces aan het ontwikkelen. Afgelopen week dikke griep gehad, laatste 3 dagen keelpijn. Heb niet gekeken of ik een tonsillitis had trouwens. Sinds vannacht subacute ontstane progressieve pijn links in de mondholte/keel. Pijn bij slikken, en kan de mond niet heel ver open doen. Pijn is overigens wel goed te doen met 3dd Ibu 400mg.
Nu geen tekenen van tonsillitis links, maar wel wat rode pharynx duidend op phayngitis.
Iemand nog ideen? Houd jullie op de hoogte en wacht natuurlijk net zo lang tot er tenminste 150ml pus te draineren valtFotootje zal dan volgen.
Waarom stamp je niet je tabletten kapot in een glas water? Deed ik vroeger ook altijd met allesquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:25 schreef ralfie het volgende:
ben zo'n keendje dat geen pilletjes kan slikken, vandaar. En in het geval van die Brufen, bijna lekker te noemen
Dan is het gewoon nog smerigerquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:40 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Waarom stamp je niet je tabletten kapot in een glas water? Deed ik vroeger ook altijd met alles
Ik moest vroeger elke dag 16 pillen ofzo, en ik kon helemaal geen pillen slikken, dus dan moet je toch watquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:45 schreef Nuna het volgende:
[..]
Dan is het gewoon nog smeriger! Als je het in 1x doorslikt proef je er niks van, maar als je het vermorzelt blijft die gore smaak de hele tijd in je mond hangen.
16 pillen, wtf. Ik ben wel heel benieuwd wat voor exotische (stofwisselings)ziekte je hebt.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:55 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik moest vroeger elke dag 16 pillen ofzo, en ik kon helemaal geen pillen slikken, dus dan moet je toch wat
En met een beetje limonadesiroop erdoor was het best te doen
HIVquote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:23 schreef gohan16 het volgende:
[..]
16 pillen, wtf. Ik ben wel heel benieuwd wat voor exotische (stofwisselings)ziekte je hebt.
Oja, dat kan natuurlijk ook. vroegah 16 pilletjes, tegenwoordig eentje. Maar ik ga niemand verdenken van enge ziektes.quote:
Het was niet mn hele vroegere leven, ik was aangereden en kreeg allerlei spierverslappers, pijnstillers en ontstekingsremmersquote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:23 schreef gohan16 het volgende:
[..]
16 pillen, wtf. Ik ben wel heel benieuwd wat voor exotische (stofwisselings)ziekte je hebt.
Volgens mij klopt het wel. Alleen college is dan premed (3-4 jaar). Wat wil zeggen college, maar dan met medische/natuurwetenschappelijke vakken. Zij doen dan 8 of 9 jaar over geneeskunde, en 4 jaar over middelbare school. Wij doen 6 jaar gnk en 6 jr vwo.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 13:03 schreef MaxC het volgende:
Hoe werkt het systeem eigenlijk in Amerika?
4 jaar High School
4 jaar College
4 jaar Medical School
1 jaar intern (Co-schappen)
3 jaar Resident (AIOS/ANIOS)
Attending (Specialist)
Of zit het anders? Volgens mij ben je wel ongeveer evenveel jaar kwijt
Toe maar, steroïden nog welquote:Op zaterdag 31 januari 2009 13:59 schreef starla het volgende:
16 red je nog wel een keer, maximale pijnstilling met non steroiden is
Een gulle dokter zou dat doen ja, bij jonge personen zonder risicofactoren meestal niet.quote:
quote:Op zaterdag 31 januari 2009 15:36 schreef intoxicated het volgende:
Aciclovir 800mg 5dd1
Belachelijke vraag.quote:Op maandag 2 februari 2009 17:07 schreef MaxC het volgende:
Zelf was ik ook voor D gegaan
Het is helaas C
quote:Welke van de volgende oorzaken van myocardiale ischemie is het gevolg van een verhoogd zuurtofverbruik?
1. aortastenose
2. anemie
3. coronaire atherosclerose
4. koolmonoxide intoxicatie (sic)
Het antwoord is 1. Enkel bij 1 komt de ischemie door verhoogde vraag, immers, het LV moet tegen een aortastenose inpompen. De overige 3 zorgen voor een verlaagd aanbod van zuurstof, waardoor de ischemie ontstaat. Mij klinkt dat vrij logisch, maar veel medestudenten (en jullie) vinden dus van niet.quote:
Ik lees "wat is het gevolg van verhoogd zuurstofgebruik?"quote:Op maandag 2 februari 2009 17:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het antwoord is 1. Enkel bij 1 komt de ischemie door verhoogde vraag, immers, het LV moet tegen een aortastenose inpompen. De overige 3 zorgen voor een verlaagd aanbod van zuurstof, waardoor de ischemie ontstaat. Mij klinkt dat vrij logisch, maar veel medestudenten (en jullie) vinden dus van niet.
schandalig...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:23 schreef Merel1808 het volgende:
We hebben een collegezaal met 350 stoelen, en 420 man in het eerste jaar, ik hoop dat het demotiverend werkt voor een aantal personen
In utrecht hetzelfde probleem, maar daar hebben we gewoon een college zaal en een ander lokaal met een video verbinding, niet dat die mensen in dat andere lokaal een vraag kunnen stellen, maar het geeft ze iig het idee dat hun college geld nog ergens naartoe gaatquote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:23 schreef Merel1808 het volgende:
We hebben een collegezaal met 350 stoelen, en 420 man in het eerste jaar, ik hoop dat het demotiverend werkt voor een aantal personen
Nee, maar iedereen heeft het recht op een zitplaats tijdens het college. Je moet ervan uitgaan als faculteit dat iedereen kan en mag komen naar een college. Het is dan schandalig als er geen plaatsen zijn. Is hetzelfde als 100 concertkaarten verkopen voor een zaal van 80 man.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:06 schreef Repeat het volgende:
[..]
Alsof iedereen zo'n collegehengst is
Is eigenlijk niks anders dan het overboeken wat je ziet bij vliegtuigtickets.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:31 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen heeft het recht op een zitplaats tijdens het college. Je moet ervan uitgaan als faculteit dat iedereen kan en mag komen naar een college. Het is dan schandalig als er geen plaatsen zijn. Is hetzelfde als 100 concertkaarten verkopen voor een zaal van 80 man.
Oh, het gaat dus om het plaatje? 'Staat niet echt mooi hé, als straks niemand komt opdagen?'quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:47 schreef Repeat het volgende:
Anders bouw je een zaal voor 450 man, is altijd de helft van de zaal leeg
De UvA neemt 175 lotingsstudenten aan, en 175 decentrale studenten. Dat dachten ze in ieder geval.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:51 schreef Repeat het volgende:
Decentrale plekken worden toch afgetrokken van de lotingsplekken?
Vind ik niet, de aantal AIO plekken zijn al schaars. Nog meer studenten is niet echt bevorderlijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:40 schreef Spyronius het volgende:
Er komen volgens mij toch nog steeds te veel studenten die arts willen worden bij in vergelijking met het aantal opleidingsplekken die er zijn, dus ze zouden volgens mij zowieso die fixus weer eens moeten bekijken.
Dat sowieso!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:57 schreef starla het volgende:
[..]
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon niet steeds meer studenten aannemen aan de faculteit.
Dat is dus wat hij ook zegt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:30 schreef Nuna het volgende:
[..]
Vind ik niet, de aantal AIO plekken zijn al schaars. Nog meer studenten is niet echt bevorderlijk.
Nou er staat degenen die arts willen worden, dus dan neem ik aan dat hij de instroom van scholieren bedoeld.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:28 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat sowieso!
[..]
Dat is dus wat hij ook zegt.
En ondertussen maar zeuren dat er zo weinig specialisten zijn, leid er dan meer op!
Mijn god, wat een amateurismequote:4 februari 2009 - Tweedejaars geneeskunde konden vorige week hun geluk niet op. Omdat de antwoorden voor het tentamen Twee voor twaalf al op blackboard hadden gestaan, kregen ze een vrijstelling. “Het is een beslissing van de decaan”, zegt manager onderwijs- en studentenzaken Annette Veldhuizen. “Bij een herkansing zouden studenten die goed voorbereid waren, gedupeerd worden.” Bovendien hadden veel studenten voor de enige geschikte herkansingsperiode al een skivakantie geboekt. Hoewel het vak belangrijk is, hoeft niet gevreesd te worden dat de aanstaande artsen zonder cruciale kennis aan het werk kunnen. “Wie de stof niet kent, loopt daar later in de studie alsnog tegenaan.” (FB)
Bron: http://www.advalvas.vu.nl(...)tentamen-cadeau.html
En wat vond je ervan ? Lijkt mij namelijk drie keer niksquote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:07 schreef iofn het volgende:
"Wie de stof niet kent, loopt daar later in de studie alsnog tegenaan'
Wat een argument
En klaar met gyn![]()
![]()
![]()
Over een klok tekenen door patiënten met neglect.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:55 schreef dotKoen het volgende:
Over die VU-blunder: ik lees dat het tentamen 'Twee voor Twaalf' heet. Wat is dat nu weer voor achterlijke naam? Waar ging dat tentamen over?
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:56 schreef starla het volgende:
[..]
Over een klok tekenen door patiënten met neglect.
Erm...nouja het is niet iets voor mijquote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:41 schreef Seam het volgende:
[..]
En wat vond je ervan ? Lijkt mij namelijk drie keer niks
quote:
Bij mijn opleiding is het ook een keer gebeurd, was de oefentoets een groot gedeelte van de eindtoets. Uiteindelijk is het gewoon nagekeken en becijferd.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:43 schreef gohan16 het volgende:
Was in Utrecht ook een keer gebeurt. Tentamen stond een paar uurtjes op WebCT. Er waren een paar mensen zo slim om het op te slaan. Ik weet niet wat ze toen hebben gedaan.
Bellah, dat weet jij misschien wel. (Circulatie 2).
Was ook een keer bij ons. 3 vragen anders dan de oefentoets. Echt niet normaal hoe snel iedereen weg was toen en ik had die toets dus niet gezien. Ik had 6 fout en de helft van alle mensen 3 foutquote:Op zaterdag 7 februari 2009 17:01 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Bij mijn opleiding is het ook een keer gebeurd, was de oefentoets een groot gedeelte van de eindtoets. Uiteindelijk is het gewoon nagekeken en becijferd.
Echt? Ik had 'm denk ik ook niet gezien, want ik weet wel dat ik hem vet moeilijk vond en m'nquote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:36 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Was ook een keer bij ons. 3 vragen anders dan de oefentoets. Echt niet normaal hoe snel iedereen weg was toen en ik had die toets dus niet gezien. Ik had 6 fout en de helft van alle mensen 3 fout
quote:There's Aspirin, Adrenaline & also Aminophylline,
Amphetamine, Adenosine, Augmentin & Rifampicin,
Amoxicillin, Penicillin, Heparin & Warfarin
& Oestrogen, Progestagen & Canesten & Chloroquine
There's Bendroflumethiazide & also Cyclophosphamide
& Metoclopramide, Acetazolomide Tropicamide,
Loperamide, Amiloride & Cyclizine & Frusemide
& if you're up the duff then you had best avoid Thalidomide.
There's Lithium, Fluoxetine & also Amitriptyline,
Paroxetine, Digoxin, GTN & Azathioprine,
Miconazole, Atenolol & also Chloramphenicol
& if you want to overdose there's always Paracetamol.
There's Night Nurse & Phenytoin, Zirtek & Diazepam,
& Lithium, Temazepam, Midazolam, Clonazepam,
Testosterone, Aldosterone & Valium & Insulin,
& Lignocaine & Piriton & Ventolin & Ritalin
There's Cefuroxime, Cefotaxime, Cefalexin, Cephedrine,
& Metronidazole & Ketoconazole, Trimethoprim,
Erythromycin, Gentamycin, Macrolides, Nifedipine
& Actifed & Sudafed & Calpol with no sugar in.
There's Phenelzine & Hyoscine, Ranitidine, Cimetidine,
Potassium & Calcium & ev'ry kind of Vitamin,
& Pethedine & Methadone & Speed, Cocaine & Heroin,
& Cannabis & Prozac, Morphine, Alcohol & Nicotine.
You must remember all these drugs
The names of which you've learnt from me
Or fuck 'em all & get a job in Orthopaedic Surgery.
quote:De cie Lijn Klinisch Onderwijs heeft het volgende besloten: het tentamen KVA 4 zal dit jaar afgenomen worden in de vorm van een schriftelijk tentamen met MC vragen. De stationstoets (gepland van 9 t/m 16 maart) komt hiermee te vervallen.
quote:Op zondag 8 februari 2009 17:02 schreef Nuna het volgende:
Ik vind 'the drugs song' van hun echt geniaal.
[..]
Jammer voor jullie, voor die toets kon je makkelijk volle punten halen (quote: de Meijer: "Als ik er meer voor kon geven dan zou ik het doen!"). Met dubieuze multiple-gok vragen met op elkaar lijkende antwoorden is dat toch een stuk moeilijkerquote:
Hmm ik dacht dat dat een hoax was, maar het kan wel kloppen aangezien de paar mensen die het tentamen vast zo slim waren om het niet te delen met de rest.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:43 schreef gohan16 het volgende:
Was in Utrecht ook een keer gebeurt. Tentamen stond een paar uurtjes op WebCT. Er waren een paar mensen zo slim om het op te slaan. Ik weet niet wat ze toen hebben gedaan.
Bellah, dat weet jij misschien wel. (Circulatie 2).
Ik heb m vorig jaar gedaan. Het is een toets op biomedisch inzicht, dus je kan er echt niks voor voorbereiden.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:59 schreef fusionfake het volgende:
Ik heb op 14 maart een toets bij de UvA (1e ronde decentrale selectie), heeft iemand deze ook gedaan oid vorig jaar? Ik weet niet echt wat er gevraagd kan worden, ze verklappen er niet veel over maar ik wil me toch een beetje voorbereiden iig, het is wel m'n toekomst en ik wil al zo lang gnk studeren. Ik hoop dat ik niet al te wanhopig of onbeschoft overkom.
En geloof me, zo wanhopig of onbeschoft klink je niet hoorquote:Op woensdag 11 februari 2009 17:58 schreef fusionfake het volgende:
Hier heb ik wat aan, dankje
Was je zelf nog door dan? Ik gok van wel omdat je hier post maar goed
Die grap is zóóóó passéquote:Op donderdag 12 februari 2009 11:07 schreef Heinekenner het volgende:
Quote docent :''Bij verdenking prostaatkanker zijn er twee redenen om geen rectaal toucher te verrichten. Één, de patiënt heeft geen anus. Twee, de dokter heeft geen vinger.
Oh en ik zou voor de eerste ronde ook even nadenken over wat je motivatie is om voor de UvA te kiezen en niet voor (bijv.) de VU. Ik moest toen zo'n formuliertje invullen met (ik geloof) 3 redenen waarom je geneeskunde wil doen en 3 redenen waarom je voor de UvA kiest. Die gingen ze alleen bekijken als je je toets net niet goed genoeg had gemaakt om meteen door te gaanquote:Op woensdag 11 februari 2009 17:58 schreef fusionfake het volgende:
Hier heb ik wat aan, dankje
Was je zelf nog door dan? Ik gok van wel omdat je hier post maar goed
Vond ik bij de huisarts toen ik daar meekeek ook zo leuk: oudere man komt binnen, geeft aan enigszins last met plassen te hebben. 'Daar heeft u toch zo'n bloedtest voor, dokter'. HA pakt handschoenen: 'Maar natuurlijk! Ik doe alleen geen PSA-bepaling zonder te voelen (tegen mij).' Pt kijkt nogal geschoktquote:Op donderdag 12 februari 2009 11:13 schreef starla het volgende:
[..]
Die grap is zóóóó passé![]()
Dat zeiden de arts-assistenten interne geneeskunde ook altijd als iemand op de SEH kwam met buikklachten.
Bij prostaatpathologie a la, maar sommige assistenten interne willen idd dat je je vinger in elke gastro-enteritis steekt, wat een onzin.quote:Op donderdag 12 februari 2009 11:07 schreef Heinekenner het volgende:
Quote docent :''Bij verdenking prostaatkanker zijn er twee redenen om geen rectaal toucher te verrichten. Één, de patiënt heeft geen anus. Twee, de dokter heeft geen vinger.
Ik ga een beetje voor geld op mn vrije dag nog meer colleges volgenquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:28 schreef gohan16 het volgende:
Allemaal gelukt om in te schrijven voor het loca congres?
Computers genoeg inderdaad! Behalve als je simulatie patient contacten moet bekijkenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 15:35 schreef Stukjekaas het volgende:
Kan iemand die geneeskunde in Maastricht studeert mij vertellen hoe noodzakelijk het is om een laptop te hebben? Het is sowieso tijd voor een nieuwe pc, maar ik werk veel liever met desktop pcs.
Dus jij hebt geen laptop en je hebt je tot nu toe kunnen redden zonder?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:40 schreef Seam het volgende:
[..]
Computers genoeg inderdaad! Behalve als je simulatie patient contacten moet bekijkenDat kan namelijk alleen op de uni en niet op alle computers. Maar ik heb zelf ook een desktop en dat vind ik veel fijner.
Bedankt voor de infoquote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:06 schreef Rbbrt het volgende:
Niet noodzakelijk, wel handig. Er zijn in Maastricht in principe genoeg computers waar je gewoon je opdrachten kan maken (bieb en computerruimtes). Vaak zijn wel de computers in de bieb bezet en kun je dus niet met een boek van de bieb achter de computer zitten, dan kan een eigen laptop wel handig zijn.
Tijdens je co-schappen is het ook wel handig om een laptop te hebben. Als je bijvoorbeeld een co-schap in Eindhoven hebt en je bij een hospita zit, is het niet echt praktisch om je hele desktop mee te zeulen.
Ja makkelijk. Is absoluut geen noodzaak. Als je Geneeskunde in Mtricht gaat doen, dan hoef je in het eerste jaar sowieso amper iets te doenquote:Op zondag 15 februari 2009 01:40 schreef Stukjekaas het volgende:
[..]
Dus jij hebt geen laptop en je hebt je tot nu toe kunnen redden zonder?
Dan denk ik dat ik een desktop neemquote:Op zondag 15 februari 2009 01:42 schreef Seam het volgende:
[..]
Ja makkelijk. Is absoluut geen noodzaak. Als je Geneeskunde in Mtricht gaat doen, dan hoef je in het eerste jaar sowieso amper iets te doen
Nou, dat vind ik toch knap. De bieb zit best vaak vol als ik er kom. En de komeetzalen zijn irritant omdat je er weer uitgegooid wordt als je niet goed oplet of er onderwijs is.quote:Op zondag 15 februari 2009 15:40 schreef Nuna het volgende:
Ach, dat we in Nijmegen geen WiFi hebben maakt me echt niets uit. Er zijn altijd genoeg computers vrij..
Als ik het goed begrijp moet je aan de uni van eerste keuze, in dit geval LUMC, een examen in wiskunde, natuurkunde en scheikunde doen. Daarna kun je in klasse C meeloten. Inschrijven doe je via Studielink. Meer info kun je meestal bij de studie-adviseur krijgen: http://www.studereninleid(...)e/geneeskunde/#meer.quote:Op zondag 15 februari 2009 19:19 schreef nVincible het volgende:
Gisteren gelezen dat ik met m'n P van Biologie & Medisch Laboratorium onderzoek ook geneeskunde zou kunnen gaan doen, met een extra tentamen wiskunde en natuurkunde. Interessant! (Ik dacht eerst dat ik daarvoor toch echt m'n VWO diploma moest gaan halen en dat is sad.). Bij wat voor persoon van de geneeskunde opleiding zou ik de vraag neer kunnen leggen hoe ik me in kan schrijven voor de loting? Decaan?
(gaat om LUMC, ik zit nu ook in het bio science park op die andere opleiding).
Jammer, co-schappen vond ik ook superleuk. Nu een beetje lamlendig m'n onderzoek doen...quote:Op zondag 15 februari 2009 21:47 schreef intoxicated het volgende:
Nog maar 1 weekje heelkundeEn dan begint het grote aftellen tot het einde van m'n coschappen
Ach, dat je meer een alfa bent maakt niet zoveel uit voor de studie zelf. Een differentiaalvergelijking maken moet je aan 90% van de studenten niet vragen. Deelcertificaten zijn volgens mij best te doen, maar dan moet je het wel heel graag willen. Wat is je lotingsklasse met je EM-diploma? Die telt namelijk voor de IBG.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:38 schreef Microtechs het volgende:
nu het eindexamen dichterbij komt zit het mij te knagen waarom ik EM heb en dat ik liever GEneeskunde wl gaan doen ipv Rechten. Maar rechten is ook leuk, misschien dat ik tijdens 2 jaar rechten mijn deelcertificaten kan halen(helaas ben ik best wel alfa).
quote:Op zondag 15 februari 2009 22:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ach, dat je meer een alfa bent maakt niet zoveel uit voor de studie zelf. Een differentiaalvergelijking diagnose maken moet je aan 90% van de studenten niet vragen. Deelcertificaten zijn volgens mij best te doen, maar dan moet je het wel heel graag willen. Wat is je lotingsklasse met je EM-diploma? Die telt namelijk voor de IBG.
Ook eens. Soms pijnlijk hoe weinig medestudenten weten. Nog irritanter vind ik studenten die weinig weten en ook geen enkele indruk wekken dat erg te vinden. Rot dan op en sta je plaats af aan iemand die wel wil werken.quote:
Heeft niet alleen met weinig kennis te maken, maar ook met structureel denken. Met name tijdens je co-schappen leer je dat heel erg. Vraag aan een 3de jaars de DD van hematurie, ik wed dat 90% als eerste antwoord blaaskanker geeft. Terwijl als je structureel kijkt je zonder veel moeite op -itis, niersteen/blaassteen etc., marshematurie, stollingsstoornis en tumor komt. Daarbij leer je tijdens je co-schappen niet alleen horizontaal denken, maar ook verticaal. Dus een DVT bij iemand met een kanker zal eerder paraneoplastisch zijn dan geisoleerd.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:49 schreef dotKoen het volgende:
Ook eens. Soms pijnlijk hoe weinig medestudenten weten.
Lotingsklasse D, net geen C ( een tiende ):')quote:Op zondag 15 februari 2009 22:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ach, dat je meer een alfa bent maakt niet zoveel uit voor de studie zelf. Een differentiaalvergelijking maken moet je aan 90% van de studenten niet vragen. Deelcertificaten zijn volgens mij best te doen, maar dan moet je het wel heel graag willen. Wat is je lotingsklasse met je EM-diploma? Die telt namelijk voor de IBG.
Klopt. Ik weet overigens niet of je ook in C komt met een rechten-P.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:24 schreef Microtechs het volgende:
[..]
Lotingsklasse D, net geen C ( een tiende ):')
Maar als je 21+ test doet en je 'slaagt' kom je toch in C? (maar 21 jr is te ver)
ik zie liever studenten die niet werken en het toch halen dan zij die elke dag zitten te studeren. De eerste groep heeft tenminste talent/hersens. Ik ken zoveel voorbeelden van mensen die de hoogste cijfers van het jaar halen maar met hun mond openzitten als er iets van vwo natuurkunde herhaald wordt...quote:Op zondag 15 februari 2009 22:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ook eens. Soms pijnlijk hoe weinig medestudenten weten. Nog irritanter vind ik studenten die weinig weten en ook geen enkele indruk wekken dat erg te vinden. Rot dan op en sta je plaats af aan iemand die wel wil werken.
Ik moet trouwens wel bekennen dat - hoewel ik volgens mij best veel kennis heb - het opstellen van DD's ook lastig vind. Ik heb ook niet de indruk dat we daar al een beetje in zijn getraind hoe je dat nu het beste kunt aanpakken.
Ik ben het niet met je eens. Studenten die niets doen en alles halen met 6jes zijn niet de besten hoor. De mensen die er wel iets voor doen en 8en halen zijn gewoon betere studenten. Als die 6jes-studenten maar iets beter hun best doen, zullen zij ook gewoon 8en halen. Discipline om te leren behoort wat mij betreft ook tot de graad van intelligentie/talent/hersens. Aparte groep studenten zijn de studenten die heel veel doen en niet hoger dan een 6,5 komen. Dit zijn idd studenten die gewoon verkeerd leren of gewoon er de hersens niet voor hebben.quote:Op maandag 16 februari 2009 08:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
ik zie liever studenten die niet werken en het toch halen dan zij die elke dag zitten te studeren. De eerste groep heeft tenminste talent/hersens. Ik ken zoveel voorbeelden van mensen die de hoogste cijfers van het jaar halen maar met hun mond openzitten als er iets van vwo natuurkunde herhaald wordt...
En hoorde je je spiervezels tegen elkaar schurenquote:Op maandag 16 februari 2009 11:04 schreef iofn het volgende:
Vrijdag opeens pijn die vastzat aan de ademhaling rechts, mezelf toch maar even geausculteerd
Opzich vreemd, want wiskunde B1 zit nu bij NG/NT en dan hoor je dat toch echt te kunnen. Vreemd dat dan zoveel studenten het niet kunnen.quote:Op zondag 15 februari 2009 22:49 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ook eens. Soms pijnlijk hoe weinig medestudenten weten. Nog irritanter vind ik studenten die weinig weten en ook geen enkele indruk wekken dat erg te vinden. Rot dan op en sta je plaats af aan iemand die wel wil werken.
Ik moet trouwens wel bekennen dat - hoewel ik volgens mij best veel kennis heb - het opstellen van DD's ook lastig vind. Ik heb ook niet de indruk dat we daar al een beetje in zijn getraind hoe je dat nu het beste kunt aanpakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |