abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 00:35:46 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63525541

Hier alweer deel 133 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 00:36:48 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63525565
Even de laatste post uit het vorige topic opnieuw plaatsen:

Het schijnt nog erger te zijn met die brug waar in Amsterdam het ongeval plaatsvond. Hier wat stukjes van OHIH:
quote:
Trein was net na passeren van Amsterdam Amstel door een warme aspot (warmloper) uit het spoor gehobbeld en heeft daar voor diverse spoorstaafbreuken gezorgt. Over een afstand van 400 meter zijn alle dwarsliggers doormidden gereten en is het ballastbed toegetakeld. Vlak voor Muiderpoort is de trein weer in het spoor terecht gekomen... maar met een gebroken as e.d. Na Amsterdam Muiderpoort Aansluiting is door de wissels de boel flink buiten het spoor gekomen en is 600 meter spoor letterlijk vernietigd doordat 9 wagens naast het spoor kwamen en er uiteindelijk 4 kantelden. Een van deze wagens heeft het spoorviaduct over het lozingskanaal en de weg dermate beschadigd dat gevreest wordt voor de structurele kracht van de brug. Ingenieurs komen ter plaatsen wanneer de kalkzooi (met de hand) is opgeschept. Verder zijn de wissels op de brug over het lozingskanaal uniek door hun manier van verankering en bevestiging in het viaduct. Alle wissels zijn kapot en komen niet meer terug.
quote:
De brug/viaduct is redelijk beschadigd.De wachtdienst van NSR-Amsterdam wist gisteren te vertellen dat er een groot stuk beton naar beneden is gekomen en vlak achter een fietser terecht is gekomen.Die knaap heeft een beschermengeltje op zijn bagage rekje gehad.Over de oorzaak kan nu nog niks gezegd of geschreven worden,daar zal IVW t.z.t. wel met een rapport uitgebreid over uitweiden.
quote:
In het ernstige geval kan dit nog wel het hele jaar duren en dat is geen grap. De brug is goed kapot gegaan en ook de sporen eromheen zijn zwaar beschadigd. Voorlopig dus effe geen treinverkeer Asb-Amsterdam Centraal vv en de rest minder. Het is 100% zeker dat de hele brug met de zes sporen erop vervangen gaat worden over een tijd. De planfabriek van NSR en de mensen eromheen zijn druk bezig om een noodplan aan dienstregeling te verzinnen voor de komende weken, want is nu bij ons ook bekend dat dit nog weken/maanden kan duren.
Betreffend topic: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 26 november 2008 @ 00:37:27 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63525581
Flinke schade zo te lezen... dat wordt een heel hoog prijskaartje voor Railion danwel B-Cargo. Denk ik.
pi_63525696
Ja jottem, mijn spooky onverklaarbare spits ICs Utrecht - Duivendrecht vv blijkt dus gewoon de 3000 te zijn aldus datzelfde topic.
  woensdag 26 november 2008 @ 00:45:20 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_63525711
Het is inderdaad bagger nu te reizen per spoor in de spits tussen Arnhem en Amsterdam Zuid. Heen vooral vertraging, terug vertraging en overvolle treinen (want te kort) vanaf Utrecht. Gister wel een 1e klas dagkaartje van een conducteur gekregen als wiedergutmachung, dat was wel weer tof
  woensdag 26 november 2008 @ 00:55:48 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63525843
Weet u nog dat ik me zo druk maakte over de combi sneeuw+werkzaamheden+omgetiefde cargo en het al dan niet rijden van mijn Thalys naar het altijd zonvergoten Marne La Vallee?

Ja?

Mooi. Hoewel de trein volgeboekt zat had ik toch een 4tje voor mezelf. 80 % van de reizigers die had moeten instappen in Amsterdam was er dus niet (op tijd) op tijdelijk startpunt bijlmer Arena
pi_63526056
quote:
Op woensdag 26 november 2008 00:55 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet u nog dat ik me zo druk maakte over de combi sneeuw+werkzaamheden+omgetiefde cargo en het al dan niet rijden van mijn Thalys naar het altijd zonvergoten Marne La Vallee?

Ja?

Mooi. Hoewel de trein volgeboekt zat had ik toch een 4tje voor mezelf. 80 % van de reizigers die had moeten instappen in Amsterdam was er dus niet (op tijd) op tijdelijk startpunt bijlmer Arena
Goede communicatie van NS zeker weer?
dag
  woensdag 26 november 2008 @ 01:19:11 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63526077
quote:
Op woensdag 26 november 2008 00:37 schreef James1988 het volgende:
Flinke schade zo te lezen... dat wordt een heel hoog prijskaartje voor Railion danwel B-Cargo. Denk ik.
Was die brug niet recentelijk gerenoveerd?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_63526206
Dat word een nieuwe brug dus waarschijnlijk?.....
Ze hebben er vast nog wel eentje reserve ergens liggen.

Gelukkig rijdt de metro nog.
............................
  Redactie Sport woensdag 26 november 2008 @ 06:43:58 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_63527301
ik hoop dat de trein vanmorgen op tijd is en vanmiddag 3 minuten vertraging heeft

tevens tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 26 november 2008 @ 07:42:09 #11
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  woensdag 26 november 2008 @ 08:11:31 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63527713
quote:
Op woensdag 26 november 2008 00:36 schreef Peterselieman het volgende:
Even de laatste post uit het vorige topic opnieuw plaatsen:

Het schijnt nog erger te zijn met die brug waar in Amsterdam het ongeval plaatsvond. Hier wat stukjes van OHIH:
[..]


[..]


[..]

Betreffend topic: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a
Woeps. Klinkt als een uitdagende klus.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63527801
Pfff ben ik blij dat ik dat stuk tegenwoordig niet meer hoef te berijden.

Vond het wel grappig om vanochtend te horen:
Dit is de intercity richting Den Bosch- Utrecht Centraal - Hilversum - Amsterdam Centraal en als eindbestemming Alkmaar. Ik stapte er in Den Bosch al uit
pi_63529238
tee vu pee.
pi_63529389
Vraagje: Bij een onterechte STS-passage, wordt de machinist dan omgewisseld?
pi_63529893
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:42 schreef Nightshadow het volgende:
Vraagje: Bij een onterechte STS-passage, wordt de machinist dan omgewisseld?
Lang leve Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/STS
  woensdag 26 november 2008 @ 10:27:20 #17
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63530317
Klinkt gevaarlijk.. Ik moet morgen naar Amsterdam, dat wordt op tijd vertrekken dus..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63530388
Rijden er eigenlijk nu treinen over die beschadigde brug? Gister had ik op het nieuws gezien dat er op 2 sporen eens in de zoveel tijd een trein langs zou komen.

Ik weet niet hoe ze op dit moment de dienstregeling uitvoeren, maar is het geen mogelijheid om alle treinen op station Amstel & Muiderpoort danwel Weest te laten keren, en gewoon 10 of 12 (dubbeldekker)bakken als pendeltrein naar die stations te laten rijden. Zo kan je in ieder geval de dienstregeling tot Amsterdam redelijk intact houden, terwijl je toch een treinverbinding met centraal weet te realiseren. Nu had ik in dit topic al gelezen dat er zoiets dergelijks lijkt te gebeuren?

Overigens, hoezo heeft die machinist veel eerder al gemerkt dat er met z'n trein iets aan de hand is? Stoten en bonken die goederentreinen zo erg dat je niet meer merkt als de wagons buiten het spoor staan, c.q. een as gebroken is?
pi_63530778
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens, hoezo heeft die machinist veel eerder al gemerkt dat er met z'n trein iets aan de hand is? Stoten en bonken die goederentreinen zo erg dat je niet meer merkt als de wagons buiten het spoor staan, c.q. een as gebroken is?
Schijnbaar. In Boxtel is er destijds (in 2006 dacht ik) ook 8 km doorgereden met een ontspoorde kalkwagen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 26 november 2008 @ 10:48:49 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63530812
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Schijnbaar. In Boxtel is er destijds (in 2006 dacht ik) ook 8 km doorgereden met een ontspoorde kalkwagen.
Ha kijk, over die ontsporing had ik het net met een collega! Wilde net het rapport opzoeken. Fles, jij als bibliothecaris, moet ik zoeken bij IVW of bij de RVTV?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63530937
Waarom staan er eigenlijk geen nieuwe rapporten op IVW? Alleen t/m publicatiedatum jan. 2008, voorval al ergens in 2007..
  woensdag 26 november 2008 @ 10:54:18 #22
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63530952
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
Rijden er eigenlijk nu treinen over die beschadigde brug? Gister had ik op het nieuws gezien dat er op 2 sporen eens in de zoveel tijd een trein langs zou komen.
Er liggen hier twee bruggen naast elkaar. De linker is dus kapot, de rechter met twee sporen is nog bruikbaar voor een aantal treinen CS--Weesp.
  woensdag 26 november 2008 @ 11:03:40 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63531175
De Belgische collega's van onze vingerverfvrienden zijn trouwens ook een stel grapjassen:
quote:
Infrabel: HSL Noord
Timing
* Einde van de werken: lijn wordt ter beschikking gesteld van de operatoren in april 2007 voor het binnenlandse verkeer en in december 2007 voor het internationale verkeer.
Yeah right
quote:
Investering
* Nieuwe hogesnelheidslijn Antwerpen – Nederland (L4): 780 miljoen euro, waarvan een tegemoetkoming van Nederland van 460 miljoen euro.
En hoe hoog zijn die kosten inmiddels wel niet geworden?

Infrabel, Incapabel, het rijmt wel eigenlijk...
pi_63531182
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ha kijk, over die ontsporing had ik het net met een collega! Wilde net het rapport opzoeken. Fles, jij als bibliothecaris, moet ik zoeken bij IVW of bij de RVTV?
IVW, ik heb hem thuis wel op een HDD staan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 26 november 2008 @ 11:14:31 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63531458
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

IVW, ik heb hem thuis wel op een HDD staan.
Keppum: http://www.ivw.nl/Images/(...)05_tcm247-199379.pdf !

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 26-11-2008 11:51:03 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63532008
quote:
kapoet!
  woensdag 26 november 2008 @ 11:40:44 #27
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_63532100
Wat een gedoe om met de trein vanaf Utrecht CS in Sloterdijk te komen.
Heb nu al meerdere routes geprobeerd.
De omgeleide Intercity via Hilversum. De Intercity naar Schiphol en aldaar overstappen. Niet doen dus.

Meest snelle manier is met de Intercity naar Schiphol, uitstappen op WTC, en aldaar de metro pakken naar Sloterdijk. Maar 10 minuten meer reistijd dan normaal.
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_63532309
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kapoet!
uitroepteken weghalen achter de url
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 26 november 2008 @ 11:51:15 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63532413
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kapoet!
Sorry, aangepast.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 26 november 2008 @ 11:53:04 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63532455
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:40 schreef _Vulcanus_ het volgende:
Wat een gedoe om met de trein vanaf Utrecht CS in Sloterdijk te komen.
Heb nu al meerdere routes geprobeerd.
De omgeleide Intercity via Hilversum. De Intercity naar Schiphol en aldaar overstappen. Niet doen dus.

Meest snelle manier is met de Intercity naar Schiphol, uitstappen op WTC, en aldaar de metro pakken naar Sloterdijk. Maar 10 minuten meer reistijd dan normaal.
Grappig, doet die omgeleide trein er zo veel langer over dan? Die stopt toch ook op Sloterdijk?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63532851
IVW mag wel eens spellings controle aanschaffen trouwens

staat de nodige spelfouten in de onderzoeksrapportjes
pi_63532900
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
IVW mag wel eens spellings controle aanschaffen trouwens

staat de nodige spelfouten in de onderzoeksrapportjes
Spellingscontrole is 1 woord. En "spelfouten" is een meervoud.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 26 november 2008 @ 12:19:24 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63533122
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Spellingscontrole is 1 woord. En "spelfouten" is een meervoud.
Yoyoyo, doctor F.L. Ash in da house!!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 13:22:26 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63534543
Ook handig is dat ze de 800 extra in Hilversum laten stoppen ter vervanging van de 1500. Schijnt dat dat een goede overstap geeft tussen Amersfoort en Amsterdam CS vv. Nu gaan de meeste reizigers met de 5800 die op alle tussengelegen stations stopt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 26 november 2008 @ 13:47:32 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63535339
Af en toe springt er voor mij een artikel uit in de spoorwegcategorie, dan plaats ik m maar hier. Indien dat niet gewaardeerd dan moet met dat maar even zeggen . Maar vooralsnog een artikel over AnsaldoMoerwijk , met hun verweer

Uit het NRC op 22 November
quote:
Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
ROTTERDAM - „Amsterdam-Rotterdam in minder dan drie kwartier? Rotterdam-Schiphol in 24 minuten? Met NS Hispeed kan het binnenkort!”
Ronkende woorden op de website van NS Hispeed, de aanbieder van reizen per hogesnelheidstrein vanuit Nederland. Maar ‘binnen-kort’ duurt nog even, want de opening van de HSL-zuid, tussen Amsterdam en de Belgische grens, is deze week voor de zoveelste keer uitgesteld.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei in de Tweede Kamer dat problemen met het beveiligingssysteem ERTMS de belangrijkste oor-zaak van de vertraging is. De eerste trein zal nu op zijn vroegst medio 2009 rijden, twee jaar later dan gepland. Verder uitstel is niet ondenkbaar.


In de Kamer gaven partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, felle kritiek op de trage gang van zaken rond de HSL-zuid, waarvan de aanleg 6,3 miljard euro heeft gekost. Vooral het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat treinen voor de binnenlandse route – onder de naam V250 Albatros – zou leveren moest het ontgelden.

Volgens de onafhankelijke railanalist Harry Hondius is deze kritiek terecht. „NS en de Belgische NMBS hebben voor 16 respectieve-lijk 3 treinen een Europese aanbesteding gehouden. AnsaldoBreda had de laagste prijs. Het bedrijf is technisch best competent, maar is internationaal berucht om zijn te late leveringen. NS had beter geen treinen bij AnsaldoBreda kunnen bestellen.”

Bij de Deense spoorwegen (DSB) is de vertraging in de levering van 83 intercitytreinen inmiddels opgelopen tot vier jaar. De Denen eisen schadevergoeding als AnsaldoBreda nog later levert. De DSB heeft nog maar vier treinen ontvangen en hiermee traden ook nog eens technische problemen op. „Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius. „Het was voor NS en NMBS beter geweest een Franse TGV of een Duitse ICE te bestellen.”

Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertifi-ceerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.

Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de HSL-zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de HSL tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbin-ding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.”

Nederland koos er bij de plannen voor de aanleg van de HSL-zuid, begin jaren negentig, voor om alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-up. In Frankrijk, bakermat van de hogesnelheidstreinen, is op nieuwe lijnen het bestaande beveiligingssysteem gehand-haafd en wordt ERTMS geleidelijk ingevoerd. In Zwitserland is deze dubbele procedure inmiddels met succes toegepast.
pi_63536002
Ik zie net dat de 1500 niet tussen Amersfoort en Amsterdam rijdt, maar gaat ie in de spits wel tussen Deventer en Amersfoort? Iemand iets gezien of gehoord?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 14:12:32 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63536111
Volgens mij hebben ze de spitsslagen can de 1500 naar Deventer ook gelijk maar opgeheven
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 14:20:56 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63536387
Van de 2 sporen die in dienst zijn tussen Amsterdam en Muiderpoort gaan ze er 1 gebruiken om het treinverkeer van en naar Utrecht af te handelen, de ander wordt gebruikt voor het treinverkeer richting Weesp. Daarvoor moeten ze eerst nog een wissel aanleggen, maar dan kan er zij het in beperkte mate, weer wat meer treinverkeer overheen. Reparatie van het viaduct gaat in ieder geval meer dan een maand duren.

Dit alles komt van Broek53 op Somda.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63536541
Zijn er al plannen bekend over hoe de rest van het treinverkeer gaat lopen (bijv. gedurende 1 maand de 1500 opheffen lijkt mij ook geen optie)?
  woensdag 26 november 2008 @ 14:30:07 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63536661
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:47 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Af en toe springt er voor mij een artikel uit in de spoorwegcategorie, dan plaats ik m maar hier. Indien dat niet gewaardeerd dan moet met dat maar even zeggen . Maar vooralsnog een artikel over AnsaldoMoerwijk , met hun verweer

Uit het NRC op 22 November
[..]
Goed stukje, schept wel wat helderheid imho. Op zich is het begrijpelijk dat het contract met AnsaldoUitgeest zo is opgesteld, want als er een twaalftal treinen helemaal klaar is, terwijl er nog helemaal geen lijn beschikbaar is waar die treinen overheen moeten razen, dan schiet het ook niet op - dan blijven ze ergens stilstaan, en vallen ze alleen maar ten prooi aan vandalen.

Zulke stukjes mag je vaker posten, DD!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 14:37:28 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63536823
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:25 schreef von_Preussen het volgende:
Zijn er al plannen bekend over hoe de rest van het treinverkeer gaat lopen (bijv. gedurende 1 maand de 1500 opheffen lijkt mij ook geen optie)?
Ik denk dat de knappe koppen van ProRail, de NS, alsmede enkele goederenvervoerders nog wel enige dagen nodig hebben om een haalbare nooddienstregeling in elkaar te sleutelen. Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de trein Nijmegen - Den Helder op het stuk Amsterdam - Utrecht opgeheven blijft, zolang de problemen aanhouden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 26 november 2008 @ 14:41:55 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_63536917
quote:
Op woensdag 26 november 2008 14:30 schreef James1988 het volgende:

[..]
Zulke stukjes mag je vaker posten, DD!
Hear hear. Erg interessant. Hoop dat de ERTMS problemen snel opgelost worden. Is daar eigenlijk al een prognose voor?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_63537260
Jemig... dat hele spoor is echt total loss :/
http://gathering.tweakers(...)ge/31110990#31110990
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 november 2008 @ 15:01:25 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63537381
quote:
Error™

Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
de gewone man mag niet zien wat er achter het linkje zit
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 26 november 2008 @ 15:11:46 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63537656
Jup, dat is een afgeschermd forum. Ik kan er wel in, maar zomaar dingen eruit kopiëren doe ik liever niet omdat ik niet 100% zeker ben hoe het met het beleid zit daaromtrent. Ik zal de poster vragen die foto's hier ook te posten.
pi_63537901
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Yoyoyo, doctor F.L. Ash in da house!!
Woord omhoog, neger.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63538543
quote:
Op woensdag 26 november 2008 15:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de gewone man mag niet zien wat er achter het linkje zit
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a&sid=a63fb92e0d6305f2da22c9c54dd82e27&start=40

En dan onderaan staan een paar foto's.

Het lijkt net alsof de Wehrmacht er met een Schienenwolf overheen is gegaan.
  woensdag 26 november 2008 @ 15:44:42 #48
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_63538604
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Grappig, doet die omgeleide trein er zo veel langer over dan? Die stopt toch ook op Sloterdijk?
Gisteren had ik ruim 25 minuten meer reistijd met de omgeleide intercity (die idd ook op Sloterdijk stopt).
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
  woensdag 26 november 2008 @ 16:18:12 #49
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_63539486
quote:
Op woensdag 26 november 2008 15:11 schreef James1988 het volgende:
Jup, dat is een afgeschermd forum. Ik kan er wel in, maar zomaar dingen eruit kopiëren doe ik liever niet omdat ik niet 100% zeker ben hoe het met het beleid zit daaromtrent. Ik zal de poster vragen die foto's hier ook te posten.
edit, opgelost

[ Bericht 5% gewijzigd door bork op 26-11-2008 18:03:42 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_63539824
quote:
Op woensdag 26 november 2008 15:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a&sid=a63fb92e0d6305f2da22c9c54dd82e27&start=40

En dan onderaan staan een paar foto's.

Het lijkt net alsof de Wehrmacht er met een Schienenwolf overheen is gegaan.
Dat zijn dezelfde foto's wist niet dat het een afgeschermd forum was
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')