quote:Trein was net na passeren van Amsterdam Amstel door een warme aspot (warmloper) uit het spoor gehobbeld en heeft daar voor diverse spoorstaafbreuken gezorgt. Over een afstand van 400 meter zijn alle dwarsliggers doormidden gereten en is het ballastbed toegetakeld. Vlak voor Muiderpoort is de trein weer in het spoor terecht gekomen... maar met een gebroken as e.d. Na Amsterdam Muiderpoort Aansluiting is door de wissels de boel flink buiten het spoor gekomen en is 600 meter spoor letterlijk vernietigd doordat 9 wagens naast het spoor kwamen en er uiteindelijk 4 kantelden. Een van deze wagens heeft het spoorviaduct over het lozingskanaal en de weg dermate beschadigd dat gevreest wordt voor de structurele kracht van de brug. Ingenieurs komen ter plaatsen wanneer de kalkzooi (met de hand) is opgeschept. Verder zijn de wissels op de brug over het lozingskanaal uniek door hun manier van verankering en bevestiging in het viaduct. Alle wissels zijn kapot en komen niet meer terug.
quote:De brug/viaduct is redelijk beschadigd.De wachtdienst van NSR-Amsterdam wist gisteren te vertellen dat er een groot stuk beton naar beneden is gekomen en vlak achter een fietser terecht is gekomen.Die knaap heeft een beschermengeltje op zijn bagage rekje gehad.Over de oorzaak kan nu nog niks gezegd of geschreven worden,daar zal IVW t.z.t. wel met een rapport uitgebreid over uitweiden.
Betreffend topic: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=aquote:In het ernstige geval kan dit nog wel het hele jaar duren en dat is geen grap. De brug is goed kapot gegaan en ook de sporen eromheen zijn zwaar beschadigd. Voorlopig dus effe geen treinverkeer Asb-Amsterdam Centraal vv en de rest minder. Het is 100% zeker dat de hele brug met de zes sporen erop vervangen gaat worden over een tijd. De planfabriek van NSR en de mensen eromheen zijn druk bezig om een noodplan aan dienstregeling te verzinnen voor de komende weken, want is nu bij ons ook bekend dat dit nog weken/maanden kan duren.
Goede communicatie van NS zeker weer?quote:Op woensdag 26 november 2008 00:55 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet u nog dat ik me zo druk maakte over de combi sneeuw+werkzaamheden+omgetiefde cargo en het al dan niet rijden van mijn Thalys naar het altijd zonvergoten Marne La Vallee?
Ja?
Mooi. Hoewel de trein volgeboekt zat had ik toch een 4tje voor mezelf. 80 % van de reizigers die had moeten instappen in Amsterdam was er dus niet (op tijd) op tijdelijk startpunt bijlmer Arena
Was die brug niet recentelijk gerenoveerd?quote:Op woensdag 26 november 2008 00:37 schreef James1988 het volgende:
Flinke schade zo te lezen... dat wordt een heel hoog prijskaartje voor Railion danwel B-Cargo. Denk ik.
Woeps. Klinkt als een uitdagende klus.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:36 schreef Peterselieman het volgende:
Even de laatste post uit het vorige topic opnieuw plaatsen:
Het schijnt nog erger te zijn met die brug waar in Amsterdam het ongeval plaatsvond. Hier wat stukjes van OHIH:
[..]
[..]
[..]
Betreffend topic: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a
Lang leve Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/STSquote:Op woensdag 26 november 2008 09:42 schreef Nightshadow het volgende:
Vraagje: Bij een onterechte STS-passage, wordt de machinist dan omgewisseld?
Schijnbaar. In Boxtel is er destijds (in 2006 dacht ik) ook 8 km doorgereden met een ontspoorde kalkwagen.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens, hoezo heeft die machinist veel eerder al gemerkt dat er met z'n trein iets aan de hand is? Stoten en bonken die goederentreinen zo erg dat je niet meer merkt als de wagons buiten het spoor staan, c.q. een as gebroken is?
Ha kijk, over die ontsporing had ik het net met een collega! Wilde net het rapport opzoeken. Fles, jij als bibliothecaris, moet ik zoeken bij IVW of bij de RVTV?quote:Op woensdag 26 november 2008 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Schijnbaar. In Boxtel is er destijds (in 2006 dacht ik) ook 8 km doorgereden met een ontspoorde kalkwagen.
Er liggen hier twee bruggen naast elkaar. De linker is dus kapot, de rechter met twee sporen is nog bruikbaar voor een aantal treinen CS--Weesp.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
Rijden er eigenlijk nu treinen over die beschadigde brug? Gister had ik op het nieuws gezien dat er op 2 sporen eens in de zoveel tijd een trein langs zou komen.
Yeah rightquote:Infrabel: HSL Noord
Timing
* Einde van de werken: lijn wordt ter beschikking gesteld van de operatoren in april 2007 voor het binnenlandse verkeer en in december 2007 voor het internationale verkeer.
En hoe hoog zijn die kosten inmiddels wel niet geworden?quote:Investering
* Nieuwe hogesnelheidslijn Antwerpen – Nederland (L4): 780 miljoen euro, waarvan een tegemoetkoming van Nederland van 460 miljoen euro.
IVW, ik heb hem thuis wel op een HDD staan.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ha kijk, over die ontsporing had ik het net met een collega! Wilde net het rapport opzoeken. Fles, jij als bibliothecaris, moet ik zoeken bij IVW of bij de RVTV?
Keppum: http://www.ivw.nl/Images/(...)05_tcm247-199379.pdf !quote:Op woensdag 26 november 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
IVW, ik heb hem thuis wel op een HDD staan.
kapoet!quote:Op woensdag 26 november 2008 11:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Keppum: http://www.ivw.nl/Images/(...)5_tcm247-199379.pdf!
Grappig, doet die omgeleide trein er zo veel langer over dan? Die stopt toch ook op Sloterdijk?quote:Op woensdag 26 november 2008 11:40 schreef _Vulcanus_ het volgende:
Wat een gedoe om met de trein vanaf Utrecht CS in Sloterdijk te komen.
Heb nu al meerdere routes geprobeerd.
De omgeleide Intercity via Hilversum. De Intercity naar Schiphol en aldaar overstappen. Niet doen dus.
Meest snelle manier is met de Intercity naar Schiphol, uitstappen op WTC, en aldaar de metro pakken naar Sloterdijk. Maar 10 minuten meer reistijd dan normaal.
Spellingscontrole is 1 woord. En "spelfouten" is een meervoud.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
IVW mag wel eens spellings controle aanschaffen trouwens![]()
staat de nodige spelfouten in de onderzoeksrapportjes
Yoyoyo, doctor F.L. Ash in da house!!quote:Op woensdag 26 november 2008 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Spellingscontrole is 1 woord. En "spelfouten" is een meervoud.
quote:Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
ROTTERDAM - „Amsterdam-Rotterdam in minder dan drie kwartier? Rotterdam-Schiphol in 24 minuten? Met NS Hispeed kan het binnenkort!”
Ronkende woorden op de website van NS Hispeed, de aanbieder van reizen per hogesnelheidstrein vanuit Nederland. Maar ‘binnen-kort’ duurt nog even, want de opening van de HSL-zuid, tussen Amsterdam en de Belgische grens, is deze week voor de zoveelste keer uitgesteld.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei in de Tweede Kamer dat problemen met het beveiligingssysteem ERTMS de belangrijkste oor-zaak van de vertraging is. De eerste trein zal nu op zijn vroegst medio 2009 rijden, twee jaar later dan gepland. Verder uitstel is niet ondenkbaar.
In de Kamer gaven partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, felle kritiek op de trage gang van zaken rond de HSL-zuid, waarvan de aanleg 6,3 miljard euro heeft gekost. Vooral het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat treinen voor de binnenlandse route – onder de naam V250 Albatros – zou leveren moest het ontgelden.
Volgens de onafhankelijke railanalist Harry Hondius is deze kritiek terecht. „NS en de Belgische NMBS hebben voor 16 respectieve-lijk 3 treinen een Europese aanbesteding gehouden. AnsaldoBreda had de laagste prijs. Het bedrijf is technisch best competent, maar is internationaal berucht om zijn te late leveringen. NS had beter geen treinen bij AnsaldoBreda kunnen bestellen.”
Bij de Deense spoorwegen (DSB) is de vertraging in de levering van 83 intercitytreinen inmiddels opgelopen tot vier jaar. De Denen eisen schadevergoeding als AnsaldoBreda nog later levert. De DSB heeft nog maar vier treinen ontvangen en hiermee traden ook nog eens technische problemen op. „Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius. „Het was voor NS en NMBS beter geweest een Franse TGV of een Duitse ICE te bestellen.”
Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertifi-ceerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.
Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de HSL-zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de HSL tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbin-ding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.”
Nederland koos er bij de plannen voor de aanleg van de HSL-zuid, begin jaren negentig, voor om alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-up. In Frankrijk, bakermat van de hogesnelheidstreinen, is op nieuwe lijnen het bestaande beveiligingssysteem gehand-haafd en wordt ERTMS geleidelijk ingevoerd. In Zwitserland is deze dubbele procedure inmiddels met succes toegepast.
Goed stukje, schept wel wat helderheid imho. Op zich is het begrijpelijk dat het contract met AnsaldoUitgeest zo is opgesteld, want als er een twaalftal treinen helemaal klaar is, terwijl er nog helemaal geen lijn beschikbaar is waar die treinen overheen moeten razen, dan schiet het ook niet op - dan blijven ze ergens stilstaan, en vallen ze alleen maar ten prooi aan vandalen.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:47 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Af en toe springt er voor mij een artikel uit in de spoorwegcategorie, dan plaats ik m maar hier. Indien dat niet gewaardeerd dan moet met dat maar even zeggen. Maar vooralsnog een artikel over AnsaldoMoerwijk
, met hun verweer
Uit het NRC op 22 November
[..]
Ik denk dat de knappe koppen van ProRail, de NS, alsmede enkele goederenvervoerders nog wel enige dagen nodig hebben om een haalbare nooddienstregeling in elkaar te sleutelen. Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de trein Nijmegen - Den Helder op het stuk Amsterdam - Utrecht opgeheven blijft, zolang de problemen aanhouden.quote:Op woensdag 26 november 2008 14:25 schreef von_Preussen het volgende:
Zijn er al plannen bekend over hoe de rest van het treinverkeer gaat lopen (bijv. gedurende 1 maand de 1500 opheffen lijkt mij ook geen optie)?
Hear hear. Erg interessant. Hoop dat de ERTMS problemen snel opgelost worden. Is daar eigenlijk al een prognose voor?quote:Op woensdag 26 november 2008 14:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zulke stukjes mag je vaker posten, DD!
de gewone man mag niet zien wat er achter het linkje zitquote:Error™
Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
Woord omhoog, neger.quote:Op woensdag 26 november 2008 12:19 schreef Duvel het volgende:
[..]
Yoyoyo, doctor F.L. Ash in da house!!
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a&sid=a63fb92e0d6305f2da22c9c54dd82e27&start=40quote:Op woensdag 26 november 2008 15:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de gewone man mag niet zien wat er achter het linkje zit
Gisteren had ik ruim 25 minuten meer reistijd met de omgeleide intercity (die idd ook op Sloterdijk stopt).quote:Op woensdag 26 november 2008 11:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Grappig, doet die omgeleide trein er zo veel langer over dan? Die stopt toch ook op Sloterdijk?
edit, opgelostquote:Op woensdag 26 november 2008 15:11 schreef James1988 het volgende:
Jup, dat is een afgeschermd forum. Ik kan er wel in, maar zomaar dingen eruit kopiëren doe ik liever niet omdat ik niet 100% zeker ben hoe het met het beleid zit daaromtrent. Ik zal de poster vragen die foto's hier ook te posten.
Dat zijn dezelfde foto'squote:Op woensdag 26 november 2008 15:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=10541&st=0&sk=t&sd=a&sid=a63fb92e0d6305f2da22c9c54dd82e27&start=40
En dan onderaan staan een paar foto's.
Het lijkt net alsof de Wehrmacht er met een Schienenwolf overheen is gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |