quote:Op woensdag 29 april 2009 16:00 schreef Juup© het volgende:
[..]
Klopt daar heb ik het vanmorgen ook gezien. Alleen kost het daar ¤3,75 en bij de Marokkaanse winkel betaal ik maar ¤1,15 voor een bijna 2 x zo grote hoeveelheid.
In Eindhoven zijn vele diverse "buitenlandse" exotische winkels te vinden gelukkigquote:Op woensdag 29 april 2009 16:01 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]da's waar, moet je alleen wel net ff een marokkaanse winkel in de buurt hebben, die heeft niet iedereen.
( wij hier wel thank god)
Jawel, maar bewust niet zoveel omdat mijn vrouw niet te scherp mag eten. Beter achteraf even wat meer op smaak maken dan het te scherp opdienen zeg maar. Ik had ook niet verwacht dat de hoeveelheid die ik er in had gedaan te weinig zou zijn. Al doende leer ikquote:Op donderdag 30 april 2009 22:20 schreef Curiosity het volgende:
ZIet er wel heel mooi uit![]()
Had je ook geen peper en zout toegevoegd?
Is een goed idee, bedanktquote:Op donderdag 30 april 2009 22:32 schreef Curiosity het volgende:
Volgende keer misschien ook rode ui gebruiken, geeft ook net even meer pit.
Wat ik ook wel doe is de ui, paprika en evt kruiden alvast wat aanzetten in de tajine, even licht bakken in de olie, geeft het wat meer smaak af.
Het laatste, iig zeker weten geen inductie want dat zal niet gaan werken op iets dat niet van metaal is.quote:
Gauw gebruiken danquote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:05 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb mn tajine gewoon nog steeds niet gebruikt
Beetje een miskoop dus tot nu toe
Ik heb inductie, maar kan niet echt iets vinden inderdaad. Erg irritant.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:43 schreef Juup© het volgende:
[..]
Het laatste, iig zeker weten geen inductie want dat zal niet gaan werken op iets dat niet van metaal is.
http://www.lecreuset.nl/produits/wok_tajine.phpquote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb inductie, maar kan niet echt iets vinden inderdaad. Erg irritant.
Bedankt voor die website, ik heb er een recept gevonden dat ik wil gaan maken: Kip met gekonfijde citroenen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
http://www.lecreuset.nl/produits/wok_tajine.php
wel stervensduur
Mij lijkt de wok en de tajine juist precies het tegenovergestelde:quote:Op dinsdag 5 mei 2009 17:20 schreef M0nr03 het volgende:
zo'n tajine staat op mijn verlanglijstje van dingen die ik meteen koop als ik er ruimte voor kan vinden.
ik ben gek op stoofpotjes.
las dat je het ook heel ordinair in een wok kon klaarmaken. maar ja dat is niet het echte werk
niet iedereen gebruikt gebruiksvoorwerpen of in dit geval kookgerei voor de dingen waarvoor ze bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:31 schreef Zith het volgende:
[..]
Mij lijkt de wok en de tajine juist precies het tegenovergestelde:
Wok: op super heet vuur binnen een 30 seconden is het klaar (of op z'n nederlands 5 minuten)
Tajine: op heel laag vuur heel langzaam laten sudderen zodat de smaken in elkaar mengen.
Het lijkt meer op een dikke braadpan.
Hihi, dank je.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:09 schreef Puckzzz het volgende:
Ik weet zeker dat het je zal bevallen. Eet smakelijk alvast
Hup! Uit de kast met dat ding!quote:Op zondag 17 januari 2010 12:12 schreef Seven. het volgende:
tvp, heb die van mij al een paar maanden niet gebruikt.
Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.quote:Op zondag 17 januari 2010 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
Dat water was denk ik niet nodig geweest. Tomaat is al vrij nat. Ik heb nog nooit mosselen gemaakt in de tajine. Die moeten vrij kort opstaan en een tajine vind ik toch meer iets om een uurtje ofzo te laten pruttelen met vlees en groente. Aanbraden gaat op zich wel (moet met sommige dingen ook) maar nogmaals...het is geen koekepan
krijg je honger van he?quote:Op zondag 17 januari 2010 15:17 schreef mmascha het volgende:
[..]
Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.
En over de koekepan: klopt, dat is het niet. Maar de meeste recepten beginnen wel met: fruit de uien, bak het vlees aan enz. Dat vond ik ook vreemd voor een stoofgerecht.
Het ruikt echt heerlijk in huis![]()
heerlijk! had alleen onderschat hoeveel kruiden je in zo'n ding mag gooien, geloof ikquote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:57 schreef mmascha het volgende:
Lekker he?! Je kan alles erin gooien en het smaakt altijd heerlijk! Je moet alleen wel een beetje geduld hebben.
Ja dat doe ik wel eensquote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Breekt hier iemand ook wel eens een ei vlak voor het opdienen in de tajine? Ik zag het voor het eerst ergens op een ranzig busstation in Marokko gebeuren. Maar het geeft een best leuk effect, zo'n pruttelend spiegelei bovenop.
Het is heel simpel te checken, nadat je hebt gekookt bekijk even de binnenkant van het deksel. Die van mij zag gewoon zilverkleurig ipv de normale terracotta kleur. Duidelijk gevalletje van lood. En natuurlijk zeggen ze dat je er gewoon mee kunt koken. Sales, sales, sales...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Even een vraagje (tevens kick)
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.
Kan dit of is ie echt voor de sier?
Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Volgens mij kan t niet allebei? Moet ik m nu alleen in de oven gebruiken?
Bij een groot bedrijf als de Xenos mag je er van uitgaan dat ze veilig zijn, behalve als er een grote sticker opzit dat het niet voor de bereiding van voedingsmiddelen bedoeld is.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.
Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Een tajine in de oven gebruiken is zinloos. De tajine wordt dan gelijkmatig warm en het condenseren heb je dan dus niet meerquote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Klinkt zalig, hoe was het?quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nav de kick besloten weer eens een tajine gerecht te maken. Nu een mooi stuk victoriabaars in blokjes gesneden. De bodem van de tajine bedekt met limoen. Daarop kouseband, een kruidenmengsel van oa. gemberpoeder, ketoembar, gemalen serreh, zwarte peper en piment er door, bovenop de vis met wat boter en nog meer limoen, en langs de rand takken munt.
Ben benieuwd...
Ik had er later ook nog wat cocos aan toegevoegd. Opzich was de combi erg goed geslaagd, alleen moet ik voortaan toch iets nog tussen de kousenband en de limoen doen. Bijv. schijfjes tomaat ofzo. De kousenband smaakte volledig naar limoen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:13 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Klinkt zalig, hoe was het?
Wij gaan vanmiddag BBQ-en, maar wij hebben een zelf gemetselde BBQ met een vrij grote diameter. Ik heb het gedeelte waar de briketten in komen verkleind met grote keien langs de rand zodat niet de hele BBQ gevuld is met kooltjes (wanneer we maar met zijn 2 BBQ-en is dat groot genoeg) Maar die keien worden ook lekker warm, ik rooster daar vaak wat stokbrood op enzo. Ik ga vanmiddag eens proberen of de tajine daar ook op kan met wat tomaatjes, champignons e.d.
Ziet er lekker uit, maar waarom het Honig pakje?quote:Op zondag 30 januari 2011 18:58 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb 'm ook weer eens uit het stof getrokken.
Rundvlees met couscousmix en groenten:
Ingredienten
pond hacheevlees
pakje couscous mix
sweetpeas
1 winterpeen
krieltjes
knoflookpasta (vers kan natuurlijk ook)
2 rode uien
blikje tomatenpuree (niet op foto)
[ afbeelding ]
de mix mengen met 250 ml water en het blikje tomatenpuree en knoflook.
[ afbeelding ]
Dit zet je alvast op het fornuis samen met het vlees.
[ afbeelding ]
ondertussen snij je de groente en haalt de draadjes uit de sweetpeas
[ afbeelding ]
Dit verdeel je over het vlees en strooi er wat kaneel over
[ afbeelding ]
Krieltjes erover.
[ afbeelding ]
dan het deksel erop en laten pruttelen op een zacht vuurtje tot het vlees gaar is. Ik gok een uurtje of anderhalf. Weet het nog niet want het staat nog te pruttelen. Foto van het eindresultaat volgt dus ook nog. We gaan dit eten met een lekker stokbrood erbij zodat we de saus kunnen soppen
Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordtquote:Op maandag 31 januari 2011 12:44 schreef Puckzzz het volgende:
Die draadjes zijn YUK
achteraf bekeken had ik beter de groente wat later toe kunnen voegen,die waren overdone.
Pakje is gewoon luiheid van mijn kant. Ik heb alle kruiden wel in huis van mijn vakanties naar Turkije en Griekenland maar deed ff makkelijk.
lees mijn post even...en dan voor het gemak misschien ook mijn andere posts. ik gebruik eigenlijk altijd mijn eigen kruiden.quote:Op maandag 31 januari 2011 20:59 schreef Sandous het volgende:
koop ajb geen pakjes kruiden, smaken nergens naar.
Maak zelf altijd de tajins (van mn ma en grootma geleerd) en ze zijn heerlijk.
Gebruik peper - zout - komijn - rode paprikapoeder - gember teentje knoflook en peterselie/koriander (vers hakken).. dit met olijfolie kun je zowel voor vlees/kip gebruiken...
tip voor de tajin: niet op hoog vuur laten koken, laat het vlees liever 30 min koken op een laag vuur.. het is dan lekkerder!
Draadjestraumaquote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordt
En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekochtquote:Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
Ja die zitten er bij mij ook allemaal inquote:Op maandag 16 mei 2011 11:35 schreef Sorella het volgende:
In mijn tajine zit een gaatje in het deksle, ik d8 altijd dat het zo hoorde (iets met een haakje om het deksel uit de hete oven te kunnen trekken) maar een kennis vertelde mij dat dat niet zo was.
Dus hoort dat gaatje in de tatine ?
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.quote:Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.
Gewoon het kleinste pitje gebruiken.
Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:55 schreef MalaCocinera het volgende:
[..]
En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekocht
Ik ook, en dan niet eens op het kleinste pitje...de tajine van te voren laten weken in water, en dan vanaf laag vuur beetje bij beetje opvoerenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.
Gewoon het kleinste pitje gebruiken.
Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Naisquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:35 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel dan. Op inductie zul je wel moeten, of je moet een achterlijk dure inductietajine kopen. No thanks.
[..]
Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:07 schreef MalaCocinera het volgende:
[..]
Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Nais
Deze vandaag gemaakt, als eerste Tajine recept en het is precies wat ik ervan hoopte! Echt supersuperlekkeer!quote:Op zondag 25 januari 2009 13:15 schreef Puckzzz het volgende:
[..]ik leef nog hoor
Ik gebruik de gedecoreerde niet meer om in te koken. Gevolg is nu wel dat ik noodgedwongen de kleine van de Xenos gebruik of de hele grote, die nogal onhandelbaar groot en zwaar is
Die heeft ook een lijntje op het deksel maar is minder zwaar gedecoreerd.
Och en aangezien ik op dieet ben en we maar met zijn tweetjes zijn wordt het dus vaak de kleine.
Iemand hierboven vroeg een recept met rundvlees. Dit is 1 van mijn favo's voor de tajine, en niet al te vet.
runderlappen in blokjes
saus maken van gezeefde tomaten (evt. zelfgemaakt) met daarin:
1 eetlepel groene pesto
1 theelepel sambal (of twee gedroogde pepertjes)
zwarte sesamzaadjes
karwij
peper + zout
vers gehakte knoflook
scheutje balsamico
of gewoon kruiden die je zelf lekker vind. een flinke sterke kerrie kan ook heerlijk zijn. Ik heb een pot van de Jumbo, dat is een Indiaas Curry mengsel van allerlei kruiden. echt heerlijk!
in een grote kom met het vlees mengen. je kunt het even laten staan om het lekker in te laten trekken maar ik heb daar bijna nooit tijd voor.
olijfolie in de bodem van de tajine, vleesmengels er op en alvast opzetten om lekker te laten pruttelen.
Qua groenten kan er van alles op, ik doe meestal
1 winterwortel
broccoli
aardappel in blokjes
evt. een bol venkel
de groente doe je erover als het vlees al een half uurtje heeft geprutteld, vlees nog een keertje doorroeren en dan de groenten er op.
als eerste de aardappels erover, dan de wortel. over deze laag zou je een beetje suiker kunnen strooien (maar dat doe ik momenteel dus niet, dieet enzo)
broccoli en venkel daar weer boven op.
lekker pruttelen, na een uurtje ofzo is het vlees wel gaar maar ik laat het meestal langer op staan.
in zo'n vierkante afwasteil?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:53 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe kan ik mijn tajine het beste inweken zonder bad en een kleine gootsteen? Ik heb niet echt een kleine tajine namelijk.
quote:Op zondag 6 november 2011 16:10 schreef Curiosity het volgende:
Vanavond een vis tajine naar een recept van Bill Granger.
recept
Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.quote:Op zondag 6 november 2011 16:18 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]dat is mijn favo visstoofje van dit moment. Ik maak hem vrij regelmatig! Met lekkere wortelsalade
![]()
[ afbeelding ]
Zoals je ziet maak ik het alleen niet in een tajine, want die heb ik niet, maar gewoon in een gietijzeren braadpannetje
Nja het is echt dead simple, dat gaat vast goed komenquote:Op zondag 6 november 2011 16:34 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.
Het kan nooit kwaad volgens mij om 'm ff te weken in water.quote:Op zondag 6 november 2011 16:57 schreef SamAxe het volgende:
Misschien een hele domme vraag maar, ik heb van de week een tajine gekocht waarbij de schaal en de deksel aan de binnenkant/buitenkant geglazuurd zijn. Moeten deze naast de reguliere afwasbeurt nog "ingewerkt" worden zoals bij de ongeglazuurde? Of is deze ready for duty?
Dank voor de info !
Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:22 schreef samara het volgende:
Heeft er iemand ook een tajine in gebruik op inductie? Hoe bevalt dat?
Wat kosten die dingen?
Vroeger maakten we vaak gebruik van een tajine. Toen kookten wij op gas. Wij gingen dan weleens op stap en bleven wel 3 uur weg. Bij thuiskomst was het eten klaar en je rook de heerlijke geur al van ver.
Heb je een foto van zo'n warmhoudplaatje dat geschikt is voor inductie?quote:Op zondag 8 januari 2012 09:09 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.
Bedankt! Meteen maar besteld en hoop dat het niet tegenvalt. De prijs valt mee.quote:Op zondag 8 januari 2012 15:58 schreef ebeaydojraes het volgende:
http://www.waschbaer.nl/I(...)ype=0&csartID=293341
Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.quote:Op zondag 8 januari 2012 11:33 schreef minilot het volgende:
Iemand die ik ken heeft een tajine in het kerstpakket gekregen (geen gedecoreerde, gewoon een egaal bruine om mee te koken) die ze aan mij wil doneren, maar ik heb er verder geen ervaring met deze dingen.. Ik vroeg me af of jullie me kunnen vertellen in hoeverre zo'n tajine nou beter of anders werkt dan, laten we zeggen, mijn trouwe zware gietijzeren sudderpan op een vlamverdelertje.
Er moet wel een significant voordeel aan zo'n tajine zitten wil ik er mijn kostbare keukenruimte aan opofferen.
Dat vermoeden had ik dus inderdaad al - dank voor de bevestiging!quote:Op zondag 8 januari 2012 19:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.
Als kastruimte een probleem is, dan lijkt me geen tajine pakken een prima oplossing
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |