Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordtquote:Op maandag 31 januari 2011 12:44 schreef Puckzzz het volgende:
Die draadjes zijn YUK
achteraf bekeken had ik beter de groente wat later toe kunnen voegen,die waren overdone.
Pakje is gewoon luiheid van mijn kant. Ik heb alle kruiden wel in huis van mijn vakanties naar Turkije en Griekenland maar deed ff makkelijk.
lees mijn post even...en dan voor het gemak misschien ook mijn andere posts. ik gebruik eigenlijk altijd mijn eigen kruiden.quote:Op maandag 31 januari 2011 20:59 schreef Sandous het volgende:
koop ajb geen pakjes kruiden, smaken nergens naar.
Maak zelf altijd de tajins (van mn ma en grootma geleerd) en ze zijn heerlijk.
Gebruik peper - zout - komijn - rode paprikapoeder - gember teentje knoflook en peterselie/koriander (vers hakken).. dit met olijfolie kun je zowel voor vlees/kip gebruiken...
tip voor de tajin: niet op hoog vuur laten koken, laat het vlees liever 30 min koken op een laag vuur.. het is dan lekkerder!
Draadjestraumaquote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordt
En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekochtquote:Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
Ja die zitten er bij mij ook allemaal inquote:Op maandag 16 mei 2011 11:35 schreef Sorella het volgende:
In mijn tajine zit een gaatje in het deksle, ik d8 altijd dat het zo hoorde (iets met een haakje om het deksel uit de hete oven te kunnen trekken) maar een kennis vertelde mij dat dat niet zo was.
Dus hoort dat gaatje in de tatine ?
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.quote:Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.
Gewoon het kleinste pitje gebruiken.
Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:55 schreef MalaCocinera het volgende:
[..]
En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekocht
Ik ook, en dan niet eens op het kleinste pitje...de tajine van te voren laten weken in water, en dan vanaf laag vuur beetje bij beetje opvoerenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.
Gewoon het kleinste pitje gebruiken.
Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Naisquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:35 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel dan. Op inductie zul je wel moeten, of je moet een achterlijk dure inductietajine kopen. No thanks.
[..]
Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:07 schreef MalaCocinera het volgende:
[..]
Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Nais
Deze vandaag gemaakt, als eerste Tajine recept en het is precies wat ik ervan hoopte! Echt supersuperlekkeer!quote:Op zondag 25 januari 2009 13:15 schreef Puckzzz het volgende:
[..]ik leef nog hoor
Ik gebruik de gedecoreerde niet meer om in te koken. Gevolg is nu wel dat ik noodgedwongen de kleine van de Xenos gebruik of de hele grote, die nogal onhandelbaar groot en zwaar is
Die heeft ook een lijntje op het deksel maar is minder zwaar gedecoreerd.
Och en aangezien ik op dieet ben en we maar met zijn tweetjes zijn wordt het dus vaak de kleine.
Iemand hierboven vroeg een recept met rundvlees. Dit is 1 van mijn favo's voor de tajine, en niet al te vet.
runderlappen in blokjes
saus maken van gezeefde tomaten (evt. zelfgemaakt) met daarin:
1 eetlepel groene pesto
1 theelepel sambal (of twee gedroogde pepertjes)
zwarte sesamzaadjes
karwij
peper + zout
vers gehakte knoflook
scheutje balsamico
of gewoon kruiden die je zelf lekker vind. een flinke sterke kerrie kan ook heerlijk zijn. Ik heb een pot van de Jumbo, dat is een Indiaas Curry mengsel van allerlei kruiden. echt heerlijk!
in een grote kom met het vlees mengen. je kunt het even laten staan om het lekker in te laten trekken maar ik heb daar bijna nooit tijd voor.
olijfolie in de bodem van de tajine, vleesmengels er op en alvast opzetten om lekker te laten pruttelen.
Qua groenten kan er van alles op, ik doe meestal
1 winterwortel
broccoli
aardappel in blokjes
evt. een bol venkel
de groente doe je erover als het vlees al een half uurtje heeft geprutteld, vlees nog een keertje doorroeren en dan de groenten er op.
als eerste de aardappels erover, dan de wortel. over deze laag zou je een beetje suiker kunnen strooien (maar dat doe ik momenteel dus niet, dieet enzo)
broccoli en venkel daar weer boven op.
lekker pruttelen, na een uurtje ofzo is het vlees wel gaar maar ik laat het meestal langer op staan.
in zo'n vierkante afwasteil?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:53 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe kan ik mijn tajine het beste inweken zonder bad en een kleine gootsteen? Ik heb niet echt een kleine tajine namelijk.
quote:Op zondag 6 november 2011 16:10 schreef Curiosity het volgende:
Vanavond een vis tajine naar een recept van Bill Granger.
recept
Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.quote:Op zondag 6 november 2011 16:18 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]dat is mijn favo visstoofje van dit moment. Ik maak hem vrij regelmatig! Met lekkere wortelsalade
![]()
[ afbeelding ]
Zoals je ziet maak ik het alleen niet in een tajine, want die heb ik niet, maar gewoon in een gietijzeren braadpannetje
Nja het is echt dead simple, dat gaat vast goed komenquote:Op zondag 6 november 2011 16:34 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.
Het kan nooit kwaad volgens mij om 'm ff te weken in water.quote:Op zondag 6 november 2011 16:57 schreef SamAxe het volgende:
Misschien een hele domme vraag maar, ik heb van de week een tajine gekocht waarbij de schaal en de deksel aan de binnenkant/buitenkant geglazuurd zijn. Moeten deze naast de reguliere afwasbeurt nog "ingewerkt" worden zoals bij de ongeglazuurde? Of is deze ready for duty?
Dank voor de info !
Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:22 schreef samara het volgende:
Heeft er iemand ook een tajine in gebruik op inductie? Hoe bevalt dat?
Wat kosten die dingen?
Vroeger maakten we vaak gebruik van een tajine. Toen kookten wij op gas. Wij gingen dan weleens op stap en bleven wel 3 uur weg. Bij thuiskomst was het eten klaar en je rook de heerlijke geur al van ver.
Heb je een foto van zo'n warmhoudplaatje dat geschikt is voor inductie?quote:Op zondag 8 januari 2012 09:09 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.
Bedankt! Meteen maar besteld en hoop dat het niet tegenvalt. De prijs valt mee.quote:Op zondag 8 januari 2012 15:58 schreef ebeaydojraes het volgende:
http://www.waschbaer.nl/I(...)ype=0&csartID=293341
Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.quote:Op zondag 8 januari 2012 11:33 schreef minilot het volgende:
Iemand die ik ken heeft een tajine in het kerstpakket gekregen (geen gedecoreerde, gewoon een egaal bruine om mee te koken) die ze aan mij wil doneren, maar ik heb er verder geen ervaring met deze dingen.. Ik vroeg me af of jullie me kunnen vertellen in hoeverre zo'n tajine nou beter of anders werkt dan, laten we zeggen, mijn trouwe zware gietijzeren sudderpan op een vlamverdelertje.
Er moet wel een significant voordeel aan zo'n tajine zitten wil ik er mijn kostbare keukenruimte aan opofferen.
Dat vermoeden had ik dus inderdaad al - dank voor de bevestiging!quote:Op zondag 8 januari 2012 19:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.
Als kastruimte een probleem is, dan lijkt me geen tajine pakken een prima oplossing
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |