abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92142556
koop ajb geen pakjes kruiden, smaken nergens naar.

Maak zelf altijd de tajins (van mn ma en grootma geleerd) en ze zijn heerlijk.

Gebruik peper - zout - komijn - rode paprikapoeder - gember teentje knoflook en peterselie/koriander (vers hakken).. dit met olijfolie kun je zowel voor vlees/kip gebruiken...

tip voor de tajin: niet op hoog vuur laten koken, laat het vlees liever 30 min koken op een laag vuur.. het is dan lekkerder!
pi_92163357
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 12:44 schreef Puckzzz het volgende:
Die draadjes zijn YUK :+

achteraf bekeken had ik beter de groente wat later toe kunnen voegen,die waren overdone.
Pakje is gewoon luiheid van mijn kant. Ik heb alle kruiden wel in huis van mijn vakanties naar Turkije en Griekenland maar deed ff makkelijk.
Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordt :D
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:19:31 #258
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92167379
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 20:59 schreef Sandous het volgende:
koop ajb geen pakjes kruiden, smaken nergens naar.

Maak zelf altijd de tajins (van mn ma en grootma geleerd) en ze zijn heerlijk.

Gebruik peper - zout - komijn - rode paprikapoeder - gember teentje knoflook en peterselie/koriander (vers hakken).. dit met olijfolie kun je zowel voor vlees/kip gebruiken...

tip voor de tajin: niet op hoog vuur laten koken, laat het vlees liever 30 min koken op een laag vuur.. het is dan lekkerder!
lees mijn post even...en dan voor het gemak misschien ook mijn andere posts. ik gebruik eigenlijk altijd mijn eigen kruiden.
verder zijn je tips algemeen bekend, tajine moet altijd op een laag vuurtje, liefst nog met een vlamverdelertje eronder.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Sugarsnaps horen na bereiding in bijv. de wok nog zo knapperig te zijn, dat het draadje niet eens opgemerkt wordt :D
Draadjestrauma ;( Maar de groenten waren overdone, dat zei ik al :P
Alhoewel ik ook weer niet wil knagen als een konijn.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_95953658
Ik heb er 1 voor mijn verjaardag gekregen en sta te popelen om er mee te gaan koken. Echter, ik heb geen idee wat een vlamverdeler is. Is het een sudderplaatje? En kan het echt niet gewoon op een gasstel?
pi_95958734
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_95958833
Heb net een sudderplaatje gehaald bij de AH, zo gelijk even uitproberen, ben heel erg benieuwd!
pi_96879436
In mijn tajine zit een gaatje in het deksle, ik d8 altijd dat het zo hoorde (iets met een haakje om het deksel uit de hete oven te kunnen trekken) maar een kennis vertelde mij dat dat niet zo was.
Dus hoort dat gaatje in de tatine ?
pi_97121915
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Je kunt een sudderplaatje gebruiken. Het gaat er om dat de warmte 'rustig' door de tajine wordt opgenomen. Een gasstel is daar niet zo geschikt voor. Ik heb een sudderplaatje voor mijn inductieplaat, gewoon omdat ik weiger een veel duurdere inductie-tajine te kopen.
En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekocht :P
pi_97127917
Ik zet die van mij gewoon op het kleinste pitje en dan draai ik langzaam het gas hoger, vandaar uit verhuist de tajine naar het eenopvolgende pitje. Het is elke keer toch weer spannend maar tot nog toe is het goed gegaan.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:43:19 #265
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_97243207
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:35 schreef Sorella het volgende:
In mijn tajine zit een gaatje in het deksle, ik d8 altijd dat het zo hoorde (iets met een haakje om het deksel uit de hete oven te kunnen trekken) maar een kennis vertelde mij dat dat niet zo was.
Dus hoort dat gaatje in de tatine ?
Ja die zitten er bij mij ook allemaal in :)
Die sudderplaatjes kan je gewoon bij de Blokker of soortgelijke winkel halen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 17 juni 2011 @ 09:19:45 #266
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_98283236
Ik heb in mijn hoofd gehaald dat wij ook aan de tajine moeten, het ziet er zo lekker uit! :Y
Straks dus maar eentje halen, plus verdeelplaatje en dan nog een goed recept uitzoeken. :9
  vrijdag 17 juni 2011 @ 10:30:05 #267
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_98285059
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 16:37 schreef Pheno het volgende:
Ik doe het al jaren op gas zonder sudderplaatje.
Gewoon het kleinste pitje gebruiken.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_98285193
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel dan ^O^. Op inductie zul je wel moeten, of je moet een achterlijk dure inductietajine kopen. No thanks.

quote:
5s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:55 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

En daar zet je een ''normale'' tajine op? Wat voor sudderplaatje heb je? Waar heb je dat sudderplaatje gekocht :P
Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 11:04:33 #269
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_98286108
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:30 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ik ook, en dan niet eens op het kleinste pitje...de tajine van te voren laten weken in water, en dan vanaf laag vuur beetje bij beetje opvoeren :) niks aan de hand...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_98286240
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:35 schreef Pheno het volgende:

[..]

Het kan zeker, maar ik gebruik vrij weinig vocht en merkte dat alleen het midden echt goed warm werd en de rest minder. Dus dit ha dik als oplossing. Heb je daar geen last van; gewoon op het gasstel dan ^O^. Op inductie zul je wel moeten, of je moet een achterlijk dure inductietajine kopen. No thanks.

[..]

Volgens mij bij een kookwinkeltje, maar die was dus om te zorgen dat het op inductie ook prima gaat. Iets van 5 euro.
Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Nais :9
pi_98286253
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 11:07 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Dus als je een sudderplaatje voor inductie hebt, kan je een stenen tajine gebruiken. Nais :9
Dat klopt.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 13:53:51 #272
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_98291744
Hij ligt te weken! *O*
En dankzij een prijsfoutje bij de Xenos was hij ook nog eens aardig voordelig. Een grote voor de prijs van een kleine. :P
Of althans, ze waren allemaal hezelfde geprijsd en toen heb ik dus maar de grote gepakt. :+
  zaterdag 18 juni 2011 @ 19:47:48 #273
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_98343913
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2009 13:15 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

:W ik leef nog hoor :D

Ik gebruik de gedecoreerde niet meer om in te koken. Gevolg is nu wel dat ik noodgedwongen de kleine van de Xenos gebruik of de hele grote, die nogal onhandelbaar groot en zwaar is :')

Die heeft ook een lijntje op het deksel maar is minder zwaar gedecoreerd.

Och en aangezien ik op dieet ben en we maar met zijn tweetjes zijn wordt het dus vaak de kleine.

Iemand hierboven vroeg een recept met rundvlees. Dit is 1 van mijn favo's voor de tajine, en niet al te vet.

runderlappen in blokjes
saus maken van gezeefde tomaten (evt. zelfgemaakt) met daarin:
1 eetlepel groene pesto
1 theelepel sambal (of twee gedroogde pepertjes)
zwarte sesamzaadjes
karwij
peper + zout
vers gehakte knoflook
scheutje balsamico

of gewoon kruiden die je zelf lekker vind. een flinke sterke kerrie kan ook heerlijk zijn. Ik heb een pot van de Jumbo, dat is een Indiaas Curry mengsel van allerlei kruiden. echt heerlijk!

in een grote kom met het vlees mengen. je kunt het even laten staan om het lekker in te laten trekken maar ik heb daar bijna nooit tijd voor.

olijfolie in de bodem van de tajine, vleesmengels er op en alvast opzetten om lekker te laten pruttelen.

Qua groenten kan er van alles op, ik doe meestal
1 winterwortel
broccoli
aardappel in blokjes
evt. een bol venkel

de groente doe je erover als het vlees al een half uurtje heeft geprutteld, vlees nog een keertje doorroeren en dan de groenten er op.
als eerste de aardappels erover, dan de wortel. over deze laag zou je een beetje suiker kunnen strooien (maar dat doe ik momenteel dus niet, dieet enzo :P )
broccoli en venkel daar weer boven op.

lekker pruttelen, na een uurtje ofzo is het vlees wel gaar maar ik laat het meestal langer op staan.
Deze vandaag gemaakt, als eerste Tajine recept en het is precies wat ik ervan hoopte! Echt supersuperlekkeer! _O_
pi_98346571
Hoe kan ik mijn tajine het beste inweken zonder bad en een kleine gootsteen? Ik heb niet echt een kleine tajine namelijk.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:45:20 #275
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_98348662
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:53 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe kan ik mijn tajine het beste inweken zonder bad en een kleine gootsteen? Ik heb niet echt een kleine tajine namelijk.
in zo'n vierkante afwasteil?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_98350253
metselkuip ?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:46:47 #277
139677 Curiosity
pi_102706323
Vandaag dit gegeten

Lekker makkelijk zo voor door de week en erg smaakvol.
Met een half uurtje op tafel.
pi_102722980
Ik zie geen plaatje ;(
  zondag 6 november 2011 @ 16:10:00 #279
139677 Curiosity
pi_104036818
Vanavond een vis tajine naar een recept van Bill Granger.

recept
pi_104037180
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 16:10 schreef Curiosity het volgende:
Vanavond een vis tajine naar een recept van Bill Granger.

recept
:9 dat is mijn favo visstoofje van dit moment. Ik maak hem vrij regelmatig! Met lekkere wortelsalade :9

Zoals je ziet maak ik het alleen niet in een tajine, want die heb ik niet, maar gewoon in een gietijzeren braadpannetje ;)
  zondag 6 november 2011 @ 16:34:14 #281
139677 Curiosity
pi_104037860
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 16:18 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:9 dat is mijn favo visstoofje van dit moment. Ik maak hem vrij regelmatig! Met lekkere wortelsalade :9

[ afbeelding ]

Zoals je ziet maak ik het alleen niet in een tajine, want die heb ik niet, maar gewoon in een gietijzeren braadpannetje ;)
Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.
pi_104038090
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 16:34 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit, voor mij wordt het de 1e keer, dus ik hoop dat het net zo smaakt als dat het er uit ziet.
Nja het is echt dead simple, dat gaat vast goed komen :Y Gewoon goed proeven tussendoor of je tevreden bent over de kruiden. ;)
pi_104038813
Misschien een hele domme vraag maar, ik heb van de week een tajine gekocht waarbij de schaal en de deksel aan de binnenkant/buitenkant geglazuurd zijn. Moeten deze naast de reguliere afwasbeurt nog "ingewerkt" worden zoals bij de ongeglazuurde? Of is deze ready for duty? :)

Dank voor de info ! :)
  zondag 6 november 2011 @ 17:52:17 #284
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_104041053
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 16:57 schreef SamAxe het volgende:
Misschien een hele domme vraag maar, ik heb van de week een tajine gekocht waarbij de schaal en de deksel aan de binnenkant/buitenkant geglazuurd zijn. Moeten deze naast de reguliere afwasbeurt nog "ingewerkt" worden zoals bij de ongeglazuurde? Of is deze ready for duty? :)

Dank voor de info ! :)
Het kan nooit kwaad volgens mij om 'm ff te weken in water.

Ik heb toevallig gisteren de tajine weer eens tevoorschijn gehaald.
De ingredienten:

geen foto van het eindresultaat maar het was weer als vanouds heerlijk! :Y)
pi_106453734
Hee handig topic, heb er één als kerstpakket gekregen maar had er een beeld bij dat t heel veel werk is maar valt vlgs mij mee.

Binnenkort zoeken naar een simpel recept.
pi_106453774
Niet veel werk, wel wat tijd. Al zijn er genoeg snelle recepten (met vis bijv.)
pi_106543544
Heeft er iemand ook een tajine in gebruik op inductie? Hoe bevalt dat?
Wat kosten die dingen?

Vroeger maakten we vaak gebruik van een tajine. Toen kookten wij op gas. Wij gingen dan weleens op stap en bleven wel 3 uur weg. Bij thuiskomst was het eten klaar en je rook de heerlijke geur al van ver.
pi_106552002
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:22 schreef samara het volgende:
Heeft er iemand ook een tajine in gebruik op inductie? Hoe bevalt dat?
Wat kosten die dingen?

Vroeger maakten we vaak gebruik van een tajine. Toen kookten wij op gas. Wij gingen dan weleens op stap en bleven wel 3 uur weg. Bij thuiskomst was het eten klaar en je rook de heerlijke geur al van ver.
Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.
  zondag 8 januari 2012 @ 11:33:53 #289
221912 minilot
Nancy boy
pi_106553658
Iemand die ik ken heeft een tajine in het kerstpakket gekregen (geen gedecoreerde, gewoon een egaal bruine om mee te koken) die ze aan mij wil doneren, maar ik heb er verder geen ervaring met deze dingen.. Ik vroeg me af of jullie me kunnen vertellen in hoeverre zo'n tajine nou beter of anders werkt dan, laten we zeggen, mijn trouwe zware gietijzeren sudderpan op een vlamverdelertje.
Er moet wel een significant voordeel aan zo'n tajine zitten wil ik er mijn kostbare keukenruimte aan opofferen. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_106557925
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2012 09:09 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik heb een normale tajine op inductie, maar door middel van een warmhoudplaatje. Werkt perfect en kost maar een fractie van een 'echte' inductie-tajine. Het plaatje is logischerwijs wel geschikt voor inductie.
Heb je een foto van zo'n warmhoudplaatje dat geschikt is voor inductie?
Waar koop ik het en wat kost het?

Bedankt alvast.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:58:07 #291
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_106562801
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_106572194
quote:
Bedankt! Meteen maar besteld en hoop dat het niet tegenvalt. De prijs valt mee.
  zondag 8 januari 2012 @ 19:52:46 #293
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_106572605
Een tajine met kip, wortel, ras el hanout, vijgen, dadels en sinasappel staat hier nu heerlijk te geuren!
pi_106572953
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 11:33 schreef minilot het volgende:
Iemand die ik ken heeft een tajine in het kerstpakket gekregen (geen gedecoreerde, gewoon een egaal bruine om mee te koken) die ze aan mij wil doneren, maar ik heb er verder geen ervaring met deze dingen.. Ik vroeg me af of jullie me kunnen vertellen in hoeverre zo'n tajine nou beter of anders werkt dan, laten we zeggen, mijn trouwe zware gietijzeren sudderpan op een vlamverdelertje.
Er moet wel een significant voordeel aan zo'n tajine zitten wil ik er mijn kostbare keukenruimte aan opofferen. :)
Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.

Als kastruimte een probleem is, dan lijkt me geen tajine pakken een prima oplossing ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 8 januari 2012 @ 20:39:03 #295
221912 minilot
Nancy boy
pi_106575241
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 19:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat je ineens hele andere gerechten kunt maken, de verschillen zijn uiteindelijke best klein (afgezien van het feit dat je een tajine niet op heel groot vuur kunt zetten en een sudderpan wel). Ik gebruik de tajine dan ook meestal voor de sfeer en niet zozeer omdat het moet.

Als kastruimte een probleem is, dan lijkt me geen tajine pakken een prima oplossing ;)
Dat vermoeden had ik dus inderdaad al - dank voor de bevestiging! :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_106577223
Ik vind toch wel dat het voedsel in een tajine veel beter smaakt dan voedsel dat is bereidt in een pan.
  zondag 8 januari 2012 @ 21:23:23 #297
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_106578029
Oeh, hier moet ik eens gaan lezen binnenkort. Ik heb een jaar geleden een tajine van mijn ouders gekregen na hu rondreis door Marokko. Moet me er eens in verdiepen want het lijkt me een geweldige manier van bereiding.
Spoilers!
pi_107070734
Nog bedankt @ebeaydojraes!

Dankzij jouw post heb ik dus die inductie-adapterplaat besteld, ook nog zonder verzendkosten. Net onze eerste tajine al genuttigd. Ik had er zelfs spruitjes (in dunne plakjes gesneden) in verwerkt. De kids hadden het niet eens door _O- .
Dit ga ik zeker vaker doen!

Handig zo'n inductie-adapterplaat. Gelukkig had ik alle spullen die niet geschikt zijn voor inductie bewaard.
pi_108952368
Ga even mijn tajiné foto's zoeken.
leuk voor de inspiratie :D
Lijnen doen we na onze dood!
http://safranaargana.blogspot.com/
pi_108956380
en precies op dat moment doet het uploaden vreemd.
misschien is een nieuwe topic ook wel handig en leuk.
pi_108956392
nog 1 post en hij sluit toch dus dan maar zo.
nieuwe topic: deel 3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')