abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 januari 2010 @ 15:17:21 #226
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_76924987
quote:
Op zondag 17 januari 2010 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
Dat water was denk ik niet nodig geweest. Tomaat is al vrij nat. Ik heb nog nooit mosselen gemaakt in de tajine. Die moeten vrij kort opstaan en een tajine vind ik toch meer iets om een uurtje ofzo te laten pruttelen met vlees en groente. Aanbraden gaat op zich wel (moet met sommige dingen ook) maar nogmaals...het is geen koekepan
Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.
En over de koekepan: klopt, dat is het niet. Maar de meeste recepten beginnen wel met: fruit de uien, bak het vlees aan enz. Dat vond ik ook vreemd voor een stoofgerecht.

Het ruikt echt heerlijk in huis
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zondag 17 januari 2010 @ 16:33:04 #227
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_76928162
quote:
Op zondag 17 januari 2010 15:17 schreef mmascha het volgende:

[..]

Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.
En over de koekepan: klopt, dat is het niet. Maar de meeste recepten beginnen wel met: fruit de uien, bak het vlees aan enz. Dat vond ik ook vreemd voor een stoofgerecht.

Het ruikt echt heerlijk in huis
krijg je honger van he?

Ik heb al vanaf vanochtend een hele kip in een grote pan rode wijn, knoflook, rozemarijn en thijm op het fornuis staan. Heel even aan de kook gebracht en daarna vuur uit. Strakjes gaat ie nog f fin de oven. 't is een experimentje maar hij ruikt nu al heerlijk....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 17 januari 2010 @ 16:37:08 #228
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_76928316
Ik heb wel eens een vispotje met o.a. mosselen in de tajine gemaakt. Was hartstikke lekker.
De vis natuurlijk wel op t laatst erbij
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 17 januari 2010 @ 19:15:47 #229
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_76934012
Proefprutje was lekker. Al het water was verdampt en het was een beetje aangekoekt. Beetje te lang laten staan. Er zit een klein gaatje in de deksel maar ik had niet verwacht dat het zo snel zou verdampen/aanbakken.
Mosselen toch maar gewoon in de pan gedaan. Eerst maar eens een ander visje in de tajine.
Op naar een uitgebreider recept!

Die kip klinkt ook lekker! Tijdens het marineren kan je je er al zo op verheugen.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 19:53:41 #230
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_83619365
*schop*

sinds een paar dagen ook de trotse bezitter van een tajine

vandaag dus maar meteen een 'proefprutje' gemaakt...na het lezen van heel veel recepten, uiteindelijk zelf maar wat bij elkaar gegooid

wat een leuk speelgoed, zo'n ding!
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:57:22 #231
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_83621837
Lekker he?! Je kan alles erin gooien en het smaakt altijd heerlijk! Je moet alleen wel een beetje geduld hebben.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:44:25 #232
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_83623849
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:57 schreef mmascha het volgende:
Lekker he?! Je kan alles erin gooien en het smaakt altijd heerlijk! Je moet alleen wel een beetje geduld hebben.
heerlijk! had alleen onderschat hoeveel kruiden je in zo'n ding mag gooien, geloof ik het was zeker wel lekker, maar als ik dezelfde hoeveelheid kruiden in een wok had gegooid, had het nog een stuk meer smaak gehad...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_83624047
Het enige wat ik er niet lekker in vind zijn groene paprika, die worden erg bitter. Maar bv mango of een verse ananas erbij is echt
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_83627730
Breekt hier iemand ook wel eens een ei vlak voor het opdienen in de tajine? Ik zag het voor het eerst ergens op een ranzig busstation in Marokko gebeuren. Maar het geeft een best leuk effect, zo'n pruttelend spiegelei bovenop.

[ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 03-07-2010 23:22:39 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 4 juli 2010 @ 11:31:56 #235
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_83637390
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Breekt hier iemand ook wel eens een ei vlak voor het opdienen in de tajine? Ik zag het voor het eerst ergens op een ranzig busstation in Marokko gebeuren. Maar het geeft een best leuk effect, zo'n pruttelend spiegelei bovenop.
Ja dat doe ik wel eens Maak ik even een beetje een kuiltje en daar tik ik het eitje in.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_84558010
Even een vraagje (tevens kick)
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.
Kan dit of is ie echt voor de sier?

Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas :+) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Volgens mij kan t niet allebei? Moet ik m nu alleen in de oven gebruiken?
pi_84558087
Wij hadden er een gekocht nadat we terug waren uit marokko. :Y
.
pi_84558649
Ook die geverfde?
Das mooi. Ga ik m volgende week testen :D
  dinsdag 27 juli 2010 @ 18:18:44 #239
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_84559139
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.

Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas :+) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Het is heel simpel te checken, nadat je hebt gekookt bekijk even de binnenkant van het deksel. Die van mij zag gewoon zilverkleurig ipv de normale terracotta kleur. Duidelijk gevalletje van lood. En natuurlijk zeggen ze dat je er gewoon mee kunt koken. Sales, sales, sales...
pi_84559873
quote:

Bij een groot bedrijf als de Xenos mag je er van uitgaan dat ze veilig zijn, behalve als er een grote sticker opzit dat het niet voor de bereiding van voedingsmiddelen bedoeld is.
Bij de tajines van de hallal-slager of die je zelf in Marokko gekocht hebt, is dat een ander verhaal.
pi_84561615
Ik heb er één gekocht bij Dille & Kamille, eenvoudig bruin ding zonder versieringen. Volgende week uitproberen, ben benieuwd.
pi_84564417
quote:

Een tajine in de oven gebruiken is zinloos. De tajine wordt dan gelijkmatig warm en het condenseren heb je dan dus niet meer :)

Elektrisch (niet inductie, maar keramisch - die gare platen die langzaam warm worden en dan drie jaar op temperatuur blijven) kan dan prima. Mocht je inductie gaan koken (ik hoop van wel voor je :D - zo nee, dan heeft de lidl regelmatig voor 50 euro inductieplaatjes :Y ) dan zou je hem op een (wegwerp)bbq kunnen zetten :) dat werkt prima.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_84565401
Ik ga vanaf november keramisch koken :Y
Maar voor die tijd woon ik bij O+ en die kookt op gas. Vandaar
pi_84565560
Dan is er geen probleem (Althans, wat betreft de tajine :P ).
pi_84645083
Nav de kick besloten weer eens een tajine gerecht te maken. Nu een mooi stuk victoriabaars in blokjes gesneden. De bodem van de tajine bedekt met limoen. Daarop kouseband, een kruidenmengsel van oa. gemberpoeder, ketoembar, gemalen serreh, zwarte peper en piment er door, bovenop de vis met wat boter en nog meer limoen, en langs de rand takken munt.

Ben benieuwd... :)
  zondag 1 augustus 2010 @ 11:13:15 #246
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_84730724
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nav de kick besloten weer eens een tajine gerecht te maken. Nu een mooi stuk victoriabaars in blokjes gesneden. De bodem van de tajine bedekt met limoen. Daarop kouseband, een kruidenmengsel van oa. gemberpoeder, ketoembar, gemalen serreh, zwarte peper en piment er door, bovenop de vis met wat boter en nog meer limoen, en langs de rand takken munt.

Ben benieuwd... :)
Klinkt zalig, hoe was het?

Wij gaan vanmiddag BBQ-en, maar wij hebben een zelf gemetselde BBQ met een vrij grote diameter. Ik heb het gedeelte waar de briketten in komen verkleind met grote keien langs de rand zodat niet de hele BBQ gevuld is met kooltjes (wanneer we maar met zijn 2 BBQ-en is dat groot genoeg) Maar die keien worden ook lekker warm, ik rooster daar vaak wat stokbrood op enzo. Ik ga vanmiddag eens proberen of de tajine daar ook op kan met wat tomaatjes, champignons e.d.
pi_84730795
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 11:13 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Klinkt zalig, hoe was het?

Wij gaan vanmiddag BBQ-en, maar wij hebben een zelf gemetselde BBQ met een vrij grote diameter. Ik heb het gedeelte waar de briketten in komen verkleind met grote keien langs de rand zodat niet de hele BBQ gevuld is met kooltjes (wanneer we maar met zijn 2 BBQ-en is dat groot genoeg) Maar die keien worden ook lekker warm, ik rooster daar vaak wat stokbrood op enzo. Ik ga vanmiddag eens proberen of de tajine daar ook op kan met wat tomaatjes, champignons e.d.
Ik had er later ook nog wat cocos aan toegevoegd. Opzich was de combi erg goed geslaagd, alleen moet ik voortaan toch iets nog tussen de kousenband en de limoen doen. Bijv. schijfjes tomaat ofzo. De kousenband smaakte volledig naar limoen.

Omdat de BBQ door mijn vuurmaakskillzors wat te heet was geworden, is de vis wat te droog geworden. Dat was wel zonde, maar het was wel erg lekker geworden :)
pi_84746676
Ik heb ook weer zin gekregen door dit topic.... Resultaat: Kikkererwten, witte bonen, wortel en pompoen...

pi_84797356
K heb wel wat homemade recepten (marokkaanse recepten) jamjam!!

Vis:

En grote vis (gebruik zelf vaak een dorade) Kijk naar de grote van je tajin, of je snijdt de vis door tweeën.
Twee uien, een grote tomaat of 2 kleintjes.
Teentje knoflook (raspen)

gember- peper - zout- rode paprikapoeder (zoet) - knorr blokje voor vis - komijn - peterselie >> Dit allemaal een theelepeltje. Peterselie (4 lepels (ik gebruik altijd verse dus weet het niet precies). Mengen met de knoflook, en een scheut olijfolie en zonnebloemolie. Met dit sausje marineer je de vis.

Je snijdt de uien in dunne reepjes, en de tomaat in kleine blokjes (of je kan deze raspen).

en el olijfolie in de tajin, daarna spreid je de uien, daarop de blokjes tomaten, daarop de vis. Ik snij dan altijd een tomaat in schijfje en leg dat er op. En twee dunne schijfjes citroen voor de frisse smaak. De marinade heb je nog over (je smeert de vis ermee en de rest gebruik je dus op het eind).

Bij de marinade doe ik een kleine glas warm water bij en dit doe ik erbij nadat de tajin 5 minuutjes aan het koken is. En dan lekker laten koken.

Heerlijk!
  donderdag 30 december 2010 @ 21:25:00 #250
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_90648010
Marokkaanse gehaktballetjes uit de tajine

recept:
http://herbergdeketelende(...)t-de-tajine/#more-74

IMG_3409 by maryvon71, on Flickr

IMG_3411 by maryvon71, on Flickr

IMG_3412 by maryvon71, on Flickr

IMG_3415 by maryvon71, on Flickr

We hebben het met couscous gegeten en het was erg smakelijk.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')