Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.quote:Op zondag 17 januari 2010 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
Dat water was denk ik niet nodig geweest. Tomaat is al vrij nat. Ik heb nog nooit mosselen gemaakt in de tajine. Die moeten vrij kort opstaan en een tajine vind ik toch meer iets om een uurtje ofzo te laten pruttelen met vlees en groente. Aanbraden gaat op zich wel (moet met sommige dingen ook) maar nogmaals...het is geen koekepan
krijg je honger van he?quote:Op zondag 17 januari 2010 15:17 schreef mmascha het volgende:
[..]
Het zal ook idd wel soep worden. Maar dat geeft niet. Door het vocht kan ik wel goed zien hoe heet ie is. En of het blijft pruttelen als ik het vuur lager zet. Echt een proefprutje.
En over de koekepan: klopt, dat is het niet. Maar de meeste recepten beginnen wel met: fruit de uien, bak het vlees aan enz. Dat vond ik ook vreemd voor een stoofgerecht.
Het ruikt echt heerlijk in huis![]()
heerlijk! had alleen onderschat hoeveel kruiden je in zo'n ding mag gooien, geloof ikquote:Op zaterdag 3 juli 2010 20:57 schreef mmascha het volgende:
Lekker he?! Je kan alles erin gooien en het smaakt altijd heerlijk! Je moet alleen wel een beetje geduld hebben.
Ja dat doe ik wel eensquote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:06 schreef stavromulabeta het volgende:
Breekt hier iemand ook wel eens een ei vlak voor het opdienen in de tajine? Ik zag het voor het eerst ergens op een ranzig busstation in Marokko gebeuren. Maar het geeft een best leuk effect, zo'n pruttelend spiegelei bovenop.
Het is heel simpel te checken, nadat je hebt gekookt bekijk even de binnenkant van het deksel. Die van mij zag gewoon zilverkleurig ipv de normale terracotta kleur. Duidelijk gevalletje van lood. En natuurlijk zeggen ze dat je er gewoon mee kunt koken. Sales, sales, sales...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Even een vraagje (tevens kick)
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.
Kan dit of is ie echt voor de sier?
Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Volgens mij kan t niet allebei? Moet ik m nu alleen in de oven gebruiken?
Bij een groot bedrijf als de Xenos mag je er van uitgaan dat ze veilig zijn, behalve als er een grote sticker opzit dat het niet voor de bereiding van voedingsmiddelen bedoeld is.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik heb voor mijn verjaardag een blauw/gele tajine gekregen van de xenos. Nu zeggen mensen daar dat hier gewoon mee gekookt kan worden. Wil toch even checken. Want als ik t had over loodvergiftiging werd ik met grote ogen aangekeken.
Overigens staat ie nu bij vriendlief, die kookt op gas (of nouja, ík kook daar op gas) en zelf kook ik in de toekomst electrisch.
Een tajine in de oven gebruiken is zinloos. De tajine wordt dan gelijkmatig warm en het condenseren heb je dan dus niet meerquote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
Klinkt zalig, hoe was het?quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nav de kick besloten weer eens een tajine gerecht te maken. Nu een mooi stuk victoriabaars in blokjes gesneden. De bodem van de tajine bedekt met limoen. Daarop kouseband, een kruidenmengsel van oa. gemberpoeder, ketoembar, gemalen serreh, zwarte peper en piment er door, bovenop de vis met wat boter en nog meer limoen, en langs de rand takken munt.
Ben benieuwd...
Ik had er later ook nog wat cocos aan toegevoegd. Opzich was de combi erg goed geslaagd, alleen moet ik voortaan toch iets nog tussen de kousenband en de limoen doen. Bijv. schijfjes tomaat ofzo. De kousenband smaakte volledig naar limoen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:13 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Klinkt zalig, hoe was het?
Wij gaan vanmiddag BBQ-en, maar wij hebben een zelf gemetselde BBQ met een vrij grote diameter. Ik heb het gedeelte waar de briketten in komen verkleind met grote keien langs de rand zodat niet de hele BBQ gevuld is met kooltjes (wanneer we maar met zijn 2 BBQ-en is dat groot genoeg) Maar die keien worden ook lekker warm, ik rooster daar vaak wat stokbrood op enzo. Ik ga vanmiddag eens proberen of de tajine daar ook op kan met wat tomaatjes, champignons e.d.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |