abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63551206
quote:
Op woensdag 26 november 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Vooral met de top natuurlijk, ik wordt niet ingeschakeld door middle management.
[..]

Je gaat mij niet wijsmaken dat jouw direct leidinggevenden tot de RvB horen... Dus heb je het nu wellicht gewoon over monkeys. Voor zover jij een objectieve observatie hebt, waar ik dus aan twijfel (is ook niet makkelijk).
Niet alleen contact met de monkeys hoor. Ook met het hogere management, dat interim managers inschakelde. Daar heb ik intens mee samengewerkt en versteld gestaan wat die lui opstrijken bij discutabele prestaties. Ik lul niet tegen je DS4
quote:
Dat klopt. Veel betalen garandeert geen kwaliteit.
Het gebeurt niet vaak, maar we zijn het op dit punt eens
quote:
Weinig betalen garandeert wel "geen kwaliteit".
hier praat je poep, mijn beste. Echt kul. Kijk jij nooit naar kassa?

Moet je een s zien hoe lidl en aldi producten scoren? Die zijn goedkoop en staan altijd ver bovenaan. Gewoon goed kwaliteit voor weinig geld. Het kan dus wel.
pi_63551495
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:07 schreef EchtGaaf het volgende:

Moet je een s zien hoe lidl en aldi producten scoren? Die zijn goedkoop en staan altijd ver bovenaan. Gewoon goed kwaliteit voor weinig geld. Het kan dus wel.
Dat is geen personeel. En ik wil je best vertellen hoe dit kan. Ten eerste: het is Duits en in Duitsland accepteert men niet de bagger die de Nederlander wel accepteert. Ten tweede: uitbuiting van personeel. Zal jou ook niet aanspreken. Ten derde: ongezellige uitstraling. Efficiënt, maar als ik een Aldi of Lidl binnen loop ga ik op zoek naar een stuk touw en een wankel krukje. Ten vierde: locaties. Doorgaans een stuk goedkoper. Dan zijn er nog wel wat zaken, maar ik wil je vooral nog even op punt 2 wijzen.

Naast de touw/krukje argumenten is punt 2 een reden voor mij om nooit daar te kopen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_63560403
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is geen personeel.

Maar onderhavig aan hetzelfde principe.
quote:
En ik wil je best vertellen hoe dit kan. Ten eerste: het is Duits en in Duitsland accepteert men niet de bagger die de Nederlander wel accepteert.
Ja? Er zal best een reden zijn, maar daarmee doet Duitsland toch iets goeds, toch? Natuurlijk is er een reden waarom ze beter scoren in prijs-kwaliteitverhouding. Daar kan je ze toch om prijzen?
quote:
Ten tweede: uitbuiting van personeel. Zal jou ook niet aanspreken.
Uitbuiting is altijd fout.

Maaruh inconsequentie alert Ow? Typisch dat je het nu over uitbuiting van personeel begint....... Iedere keer als ik begin over de medewerkers in de tuinbouw die vies vuil zwaar eentonig werk doet en worden uitgebuit met het wml dan heb je geen probleem . Sterke nog je praat het helemaal goed dat MOE landers het werk overnemen , zodat de werkomstandigheden en beloning nooit voor Nederlanders werknemers zullen verbeteren? En nu heb je wel een probleem met uitbuiting? ?

En verder: bij AH lopen de CAO onderhandelingen en lege schappen dreigt volgens de vakbonden. Reden: uit de PAN rijzende werkdruk. Is dat geen uitbuiting? (gisteren nog in het nieuws)
quote:
Ten derde: ongezellige uitstraling.
Het valt mij mee dat je niet aan het winkelend publiek aldaar ergert (hoger Tokkie gehalte, vind ik dan weer een minpunt) . Klopt, ik loop ook liever een AH binnen. Ik denk dat de kwaliteit in relatie tot een schappelijke prijs belangrijker zijn?
quote:
Efficiënt, maar als ik een Aldi of Lidl binnen loop ga ik op zoek naar een stuk touw en een wankel krukje.
Jij hebt toch geld zat voor beter spul? Je gaat toch geen wankel krukjes in je thuisbios plaatsen ?
quote:
Ten vierde: locaties. Doorgaans een stuk goedkoper.
Ja? Is dat niet gewoon slim? Of die andere iets minder slim?
quote:
Dan zijn er nog wel wat zaken, maar ik wil je vooral nog even op punt 2 wijzen.

Naast de touw/krukje argumenten is punt 2 een reden voor mij om nooit daar te kopen.
Ik kom er ook niet vaak. Het is weliswaar goed spul, maar ik winkel ook liever bij een mooie winkel als AH (en gunstiger publiek, en ga me nu niet elitair noemen ) . Al erger ik mij dood bij AH als voor de zoveelste keer non food aanbiedingen keer op keer zijn uitverkocht en gewoon lokkertjes blijken. (lees de klant gewoon beduvelen) Daar heb ik onze lidl nog nooit op kunnen betrappen........Daar grijp ik nooit mis.

[ Bericht 6% gewijzigd door EchtGaaf op 27-11-2008 11:17:35 ]
pi_63560786
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Die duurderen kunnen weer andere dingen,
klopt, die je dan weer niet of amper gebruikt. Ik heb ook gewoon de meest simpele mobile telefoon, omdat je er toch alleen maar mee belt.
quote:
maar sowieso is een tomtom kut, want die moet je steeds weer van de voorruit afhalen.
Ja, stel dat je je eigen aan het ding vertilt.... Verwend kreng
quote:
Niets zo fijn als ingebouwde navi. Ook al kost dat wat meer.
Wat meer?? Een paar duizend euro?
pi_63561404
quote:
Op woensdag 26 november 2008 22:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wie?
Zoeken! Ipv gemakzuchtig een ons-kent-ons-lijstje lijstje met 10 namen raadplegen.
pi_63564037
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar onderhavig aan hetzelfde principe.
Wederom appels en peren...
quote:
maar daarmee doet Duitsland toch iets goeds, toch?
Nou, de Nederlander weet gewoon niet meer hoe iets hoort te smaken. Mijn Italiaanse achtergrond kan hier wel een flink punt van maken. Duitsland doet het gewoon minder slecht. Laten we het daar op houden.
quote:
Uitbuiting is altijd fout.
Precies en klanten van de Aldi en Lidl profiteren daarvan. Jij ook begrijp ik. En dat begrijp ik dan weer niet.
quote:
Maaruh [ afbeelding ]inconsequentie alert Ow? Typisch dat je het nu over uitbuiting van personeel begint....... Iedere keer als ik begin over de medewerkers in de tuinbouw die vies vuil zwaar eentonig werk doet en worden uitgebuit met het wml dan heb je geen probleem .
Die worden niet uitgebuit (al zal er best een uitzondering zijn). Ik woon tussen de landbouwers en spreek zowel ondernemers als werknemers. Ik constateer geen uitbuiting op significante schaal, zie wel dat er MOE-landers misbruikt worden, maar dan hebben we het vaak over malafide uitzendbureau's en eerder werk in de haven/bouw, hoewel ik daarbij onmiddellijk aan wens te geven dat dit een wat oppervlakkige observatie is.
quote:
Sterke nog je praat het helemaal goed dat MOE landers het werk overnemen , zodat de werkomstandigheden en beloning nooit voor Nederlanders werknemers zullen verbeteren? En nu heb je wel een probleem met uitbuiting? ?
De gewone werkomstandigheden in NL zijn prima. Wel eens bij een paprikateler de kas ingelopen? Lekker warm, heerlijk tussen de planten werken, gelukkige mensen... Echt, onvergelijkbaar met wat er bij de Aldi speelt.

Vaak zie je dat er een erg goede relatie is tussen de landbouwer en zijn personeel, niet in het minst omdat de MOE-landers niet zelden op het bedrijf gehuisvest worden tegenwoordig.
quote:
En verder: bij AH lopen de CAO onderhandelingen en lege schappen dreigt volgens de vakbonden. Reden: uit de PAN rijzende werkdruk. Is dat geen uitbuiting? (gisteren nog in het nieuws)
Een van de werknemers (zelfs lid van de FNV) geeft in het desbetreffende draadje aan dat hij het helemaal niet eens is met deze berichtgeving. Misschien dat je dat even moet lezen.
quote:
Het valt mij mee dat je niet aan het winkelend publiek aldaar ergert (hoger Tokkie gehalte, vind ik dan weer een minpunt) . Klopt, ik loop ook liever een AH binnen.
Ik kan prima met mensen overweg die niet gestudeerd hebben, geen hoog inkomen en in wijken wonen waar jij en ik liever niet wonen. Ik loop daar niet met een boog omheen, integendeel. De asocialen is wat anders, daar heb ik ook een probleem mee, maar om nu te zeggen dat die de Aldi vol maken...
quote:
Ik denk dat de kwaliteit in relatie tot een schappelijke prijs belangrijker zijn?
Voor mij telt alleen kwaliteit en prijs vind ik niet echt belangrijk. Sterker nog, ik kijk daar dus totaal niet naar. Betekent ook dat ik vlees, verse groente, enz. in beginsel niet bij de supermarkt haal.
quote:
Jij hebt toch geld zat voor beter spul? Je gaat toch geen wankel krukjes in je thuisbios plaatsen ?
Je hebt toch de associatie wel door mag ik hopen?
quote:
Ja? Is dat niet gewoon slim? Of die andere iets minder slim?
Heeft niets met slim te maken. Ik kies voor gemak en kwaliteit. Als ik niet fatsoenlijk kan parkeren of moet parkeren in een wijk waar mijn auto bespuugd wordt, af en toe bekrast (helaas ook al gebeurt), of wellicht erger... laat dan maar.
quote:
Ik kom er ook niet vaak. Het is weliswaar goed spul, maar ik winkel ook liever bij een mooie winkel als AH (en gunstiger publiek, en ga me nu niet elitair noemen ) .
Het komt wel elitair over, EG...
quote:
Al erger ik mij dood bij AH als voor de zoveelste keer non food aanbiedingen keer op keer zijn uitverkocht en gewoon lokkertjes blijken. (lees de klant gewoon beduvelen) Daar heb ik onze lidl nog nooit op kunnen betrappen........Daar grijp ik nooit mis.
Hebben ze non-food aanbiedingen bij de AH als lokkertjes? PC's en laptops voor weinig is toch voorbehouden aan de Lidl/Aldi?
pi_63564126
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:25 schreef EchtGaaf het volgende:

klopt, die je dan weer niet of amper gebruikt. Ik heb ook gewoon de meest simpele mobile telefoon, omdat je er toch alleen maar mee belt.
En ik dan weer zo'n X1... Ik gebruik de mogelijkheden wel.
quote:
Ja, stel dat je je eigen aan het ding vertilt.... Verwend kreng
Het kost tijd en bovenal: een Porsche met een paupernavi op de voorruit geplakt vind ik niet kunnen. Mijn mening.
quote:
Wat meer?? Een paar duizend euro?
Zoiets. Schijntje vergeleken bij de totale kosten hoor.
pi_63564143
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:48 schreef EchtGaaf het volgende:

Zoeken! Ipv gemakzuchtig een ons-kent-ons-lijstje lijstje met 10 namen raadplegen.
Hoho, jij stelt dat ze te vinden zijn, dus dan zie ik ook gaarne een lijstje tegemoet. Ik vraag je dus om bewijs.
pi_63591930
quote:
Op donderdag 27 november 2008 13:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wederom appels en peren...
[..]
Dit fruit als nieuw dooddoenerinstrument?
quote:
Nou, de Nederlander weet gewoon niet meer hoe iets hoort te smaken. Mijn Italiaanse achtergrond kan hier wel een flink punt van maken. Duitsland doet het gewoon minder slecht. Laten we het daar op houden.
Dat geloof ik wel, ja.
quote:
Precies en klanten van de Aldi en Lidl profiteren daarvan. Jij ook begrijp ik. En dat begrijp ik dan weer niet.
[..]
Uitbuiting vind ook bij de duurdere supers plaats. De vakbond gaat niet voor de lol dreigen met lege schappen bij AH.
quote:
Die worden niet uitgebuit (al zal er best een uitzondering zijn). Ik woon tussen de landbouwers en spreek zowel ondernemers als werknemers. Ik constateer geen uitbuiting op significante schaal, zie wel dat er MOE-landers misbruikt worden, maar dan hebben we het vaak over malafide uitzendbureau's en eerder werk in de haven/bouw, hoewel ik daarbij onmiddellijk aan wens te geven dat dit een wat oppervlakkige observatie is.
[..]
Hard vies vuil zwaar werk. Ik heb het ook gedaan in mijn studie tijd. Dus ik weet wat het is. Sneu voor die lui die hier nooit uitkomen en amper boven het wml verdienen.
quote:
De gewone werkomstandigheden in NL zijn prima. Wel eens bij een paprikateler de kas ingelopen? Lekker warm, heerlijk tussen de planten werken, gelukkige mensen... Echt, onvergelijkbaar met wat er bij de Aldi speelt.
Heb je wel eens dat werk gedaan?
quote:
Vaak zie je dat er een erg goede relatie is tussen de landbouwer en zijn personeel, niet in het minst omdat de MOE-landers niet zelden op het bedrijf gehuisvest worden tegenwoordig.
[..]
Het blijft voor de Nederlandse werknemers in die sector hoe dan ook erg nadelig. Het loon zal hierdoor nooit boven het wml uitkomen. Zie je dat niet in?
quote:
Een van de werknemers (zelfs lid van de FNV) geeft in het desbetreffende draadje aan dat hij het helemaal niet eens is met deze berichtgeving. Misschien dat je dat even moet lezen.
[..]
Je hebt altijd werknemers die het niets eens zijn. Ga er maar vanuit dat de meeste werknemers wel met de FNV stellingname eens is.
quote:
Ik kan prima met mensen overweg die niet gestudeerd hebben, geen hoog inkomen en in wijken wonen waar jij en ik liever niet wonen. Ik loop daar niet met een boog omheen, integendeel. De asocialen is wat anders, daar heb ik ook een probleem mee, maar om nu te zeggen dat die de Aldi vol maken...
[..]
Nee, die maken de Aldi niet vol. En verder ligt het er gewoon aan met wie je omgaat. Ik kijk dan ook niet naar iemands achtergrond, maar gewoon naar de mens achter de persoon.
quote:
Voor mij telt alleen kwaliteit en prijs vind ik niet echt belangrijk. Sterker nog, ik kijk daar dus totaal niet naar. Betekent ook dat ik vlees, verse groente, enz. in beginsel niet bij de supermarkt haal.
[..]
Zou ik ook doen als ik schatrijk zou zijn.
quote:
Je hebt toch de associatie wel door mag ik hopen?
Dat mag ik hopen ja.
quote:
Heeft niets met slim te maken. Ik kies voor gemak en kwaliteit. Als ik niet fatsoenlijk kan parkeren of moet parkeren in een wijk waar mijn auto bespuugd wordt, af en toe bekrast (helaas ook al gebeurt), of wellicht erger... laat dan maar.
[..]
Daar zou ik ook voor omrijden
quote:
Het komt wel elitair over, EG...
[..]
Maar ik ben het niet hoor
quote:
Hebben ze non-food aanbiedingen bij de AH als lokkertjes? PC's en laptops voor weinig is toch voorbehouden aan de Lidl/Aldi?
Niet voorbehouden, maar ze doen wel veel meer op dat gebied. Maar ook AH heeft regelmatig mobieltjes in de aanbieden. En zelfs onderbroeken. Maar ja, wat heb je eraan als ze dire exemplaren in de schap leggen om het daarna niet meer aan te vullen ! Dat zal je bij lidl niet gauw meemaken.
pi_63592004
quote:
Op donderdag 27 november 2008 13:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoho, jij stelt dat ze te vinden zijn, dus dan zie ik ook gaarne een lijstje tegemoet. Ik vraag je dus om bewijs.
Ik heb geen lijstjes. Ze zijn er gewoon , als je maar zoekt. Het in stand houden met de ons-kent-ons-inteelt verhindert dat zoeken. Allemaal vriendjespolitiek En DAT verklaart de extreme beloningspolitiek bij die lui. Niks meer of minder.
pi_63595103
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:31 schreef EchtGaaf het volgende:

Dit fruit als nieuw dooddoenerinstrument?
Misschien moet je je even afvragen waarom je dit fruit naar je hoofd geworpen krijgt.
quote:
Uitbuiting vind ook bij de duurdere supers plaats. De vakbond gaat niet voor de lol dreigen met lege schappen bij AH.
Uitbuiting en niet uit de CAO onderhandelingen komen is niet exact hetzelfde EG. Verder verwijs ik je naar het draadje voor wat meer grip op die berichtgeving...
quote:
Hard vies vuil zwaar werk.
Wat daar ook van moge zijn: geen uitbuiting.
quote:
Heb je wel eens dat werk gedaan?
Ik heb genoeg ongeschoold werk gedaan toen ik jong was. Maar niet bij de paprikateler.
quote:
Het blijft voor de Nederlandse werknemers in die sector hoe dan ook erg nadelig. Het loon zal hierdoor nooit boven het wml uitkomen. Zie je dat niet in?
Wml in NL is ook hoog genoeg.
quote:
Ga er maar vanuit dat de meeste werknemers wel met de FNV stellingname eens is.
Uit het draadje: zelfs de twee kaderleden van de FNV niet...
quote:
Zou ik ook doen als ik schatrijk zou zijn.
Ik zou zeggen: ga ervoor. Heerlijk om gewoon te kopen wat je wil kopen.
quote:
Maar ik ben het niet hoor
Vooruit dan.
quote:
Niet voorbehouden, maar ze doen wel veel meer op dat gebied. Maar ook AH heeft regelmatig mobieltjes in de aanbieden. En zelfs onderbroeken. Maar ja, wat heb je eraan als ze dire exemplaren in de schap leggen om het daarna niet meer aan te vullen ! Dat zal je bij lidl niet gauw meemaken.
Wie koopt er nu mobieltjes bij de AH? Daar heb je toch een belcompany oid voor...?

En onderbroeken is natuurlijk helemaal te idioot voor woorden. Zeker van die Hema exemplaren waar je er misschien wel 30 hebt voor de prijs die ik voor een enkele betaal, maar waar je bedpartner proestend van weg loopt... Tenzij je een vrouw zonder smaak hebt, maar dat is NOG erger.
pi_63595126
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:

Ik heb geen lijstjes. Ze zijn er gewoon , als je maar zoekt.
Het is niet echt een sterk verhaal EG...
  vrijdag 28 november 2008 @ 16:38:11 #113
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_63598468
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Doe je nu net alsof, of ben je zo dom?

Motivatie en waardering hangen samen. Krijg je geen waardering, verdwijnt motivatie. Krijg je waardering, stijgt de motivatie. Dat is door mij al talloze malen aangehaald...
Waarom dan als ik het over waardering had haalde jij dan aan dat het daar niet over ging maar over motivatie?
  vrijdag 28 november 2008 @ 16:40:05 #114
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_63598527
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:04 schreef EchtGaaf het volgende:
Fajarowicz, leuk dat je hier mee doet.
Dank je. Het heeft even geduurd maar ben een tijdje weg geweest.
pi_63599483
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:40 schreef Fajarowicz het volgende:

[..]

Dank je. Het heeft even geduurd maar ben een tijdje weg geweest.
Ik had eerlijk gezegd ook een deja vu gevoel
pi_63599506
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is niet echt een sterk verhaal EG...
Heb jij lijstjes dan van top elektrotechnici bij jou in de la liggen? Vast ook niet. En dat hoeft ook niet.
  vrijdag 28 november 2008 @ 17:25:49 #117
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_63599563
de topictitel lezend: als het dan nu niet gebeurt, zijn we dan eindelijk verlost van deze topicreeks ?
zonnig Brasil
pi_63599819
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Misschien moet je je even afvragen waarom je dit fruit naar je hoofd geworpen krijgt.
[..]
Ne jij moet je afvragen waarom je (rot) fruit naar mijj hoofd slingert. Nogmaals ik heb het over het toepassen van het marktkinstrument op appels en peren EN mensen. En nee, blij wordt ik niet van da laatste.
quote:
Uitbuiting en niet uit de CAO onderhandelingen komen is niet exact hetzelfde EG. Verder verwijs ik je naar het draadje voor wat meer grip op die berichtgeving...
[..]
Vakbond klaagt steen en neen over de werkdruk die daar de pan uit zou rijzen. Dan gaan ze niet doen als daar geen grond voor is. Want dan maak je als onderhandelaar kansloos. Vakbonden opereren vandaag de dag echt wel professioneel hoor. En natuurlijk zal een enkeling het niet met ze eens zijn, maar dat maakt nog niet dat ze aperte onzin uitkramen.
quote:
Wat daar ook van moge zijn: geen uitbuiting.
Vies vuil zwaar eentonig werk waarbij medewerkers nooit kans maken op een veel hogere beloning dan het WML bij de gratie dat grenzen wagenwijd opengaan voor de Polen en straks ook Roemen en Bulgaren voor het WML een voorstelijke beloning is. Als het niet concurentievevalsing is , dan betekent dat wel uitbuiting van de Nedelrandse krachten. Want die betalen wel de Nederlandse prijzen voor het levnesonderhoudt alhier. Dit itt de MOElanders die het geld lekker thuisbrengen en daar vorstelijk van kyunnen leven.

Zwaar onethisch beleid dus.
quote:
Ik heb genoeg ongeschoold werk gedaan toen ik jong was. Maar niet bij de paprikateler.
[..]
Ik wel, althans in de tuinbouw. Dus je romantisch beeld klopt echt niet hoor. En betalen doet het ook niet.
quote:
Wml in NL is ook hoog genoeg.
[..]
Ik denk dat je anders zou praten als je nu erop aangewezen wordt, in een huurhuis zit en de huidige voedselprijs moet ophoesten. Je denkt er echt te makkelijk over
quote:
Uit het draadje: zelfs de twee kaderleden van de FNV niet...
[..]
Ja, denk je dat er bij werkgeversorganisaties daar een en al unanimiteit bestaat {w
quote:
Ik zou zeggen: ga ervoor. Heerlijk om gewoon te kopen wat je wil kopen.
[..]
Ik klaag ook niet hoor Maar onbesuist met geld smijten heeft mij nog nooit kunnen bekoren. En vee leuker is om producten zelf te maken en te ontwerpen . Wat dacht je van EG´s eigen thuisbioscoop met de mogelijkheden die je NERGENS kan kopen.
quote:
Vooruit dan.
[..]
Gelukkig. Eindelijk iets toegeven.
¨quote]
Wie koopt er nu mobieltjes bij de AH? Daar heb je toch een belcompany oid voor...?
[/quote]
Zo´n PP gevalletje erbij. En ja ik let op aanbiedingen. Wordt ik schatrijk van.
quote:
En onderbroeken is natuurlijk helemaal te idioot voor woorden. Zeker van die Hema exemplaren waar je er misschien wel 30 hebt voor de prijs die ik voor een enkele betaal, maar waar je bedpartner proestend van weg loopt... Tenzij je een vrouw zonder smaak hebt, maar dat is NOG erger.
Ze hadden leuke boxersshorts. Niks mis mee. Maaruh het ware dit keer geen Bjorn Borgs. Die zal je vrouw ook wel vast leuk vinden.
pi_63599867
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:25 schreef qwerty_x het volgende:
de topictitel lezend: als het dan nu niet gebeurt, zijn we dan eindelijk verlost van deze topicreeks ?
Als het niet gebeurt, dan zal deze reeks waarschijnlijk niet meer stoppen. Ik vrees dat deze reeks echt nooit meer zal ophouden.

Ik ben niet optimistisch als het gaat om de moraal, mentaliteit van topmanagers.
pi_63600265
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:38 schreef Fajarowicz het volgende:

Waarom dan als ik het over waardering had haalde jij dan aan dat het daar niet over ging maar over motivatie?
Gaarne zie ik waar ik dat volgens jou doe.
pi_63600292
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:23 schreef EchtGaaf het volgende:

Heb jij lijstjes dan van top elektrotechnici bij jou in de la liggen?
Waar stel ik dat ze niet schaars zijn?
pi_63600302
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:25 schreef qwerty_x het volgende:
Die is dan weer wel sterk.
pi_63600321
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:

Als het niet gebeurt, dan zal deze reeks waarschijnlijk niet meer stoppen.
Wat zul jij dan op zeker moment een oude zeur worden zeg...
pi_63600658
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:38 schreef EchtGaaf het volgende:

Ne jij moet je afvragen waarom je (rot) fruit naar mijj hoofd slingert.
Omdat jij fris en fruitig met een rotvergelijking komt...
quote:
Vakbond klaagt steen en neen over de werkdruk die daar de pan uit zou rijzen.
Ja en de VVD klaagt steen en been over de hoge belastingen voor ondernemers. Ieder zijn rol in het publieke debat...
quote:
Als het niet concurentievevalsing is , dan betekent dat wel uitbuiting van de Nedelrandse krachten.
Binnen de EU, EG... binnen de EU... Misschien moet je nog eens goed kijken hoe dat werkt. En het is geen concurrentievervalsing, maar gezonde concurrentie.
quote:
Want die betalen wel de Nederlandse prijzen voor het levnesonderhoudt alhier.
Die Polen wonen in Polen en winkelen in Polen en... O nee...
quote:
Dit itt de MOElanders die het geld lekker thuisbrengen en daar vorstelijk van kyunnen leven.
Twee dingen. Één: een Nederlander kan net zoveel overhouden en het geld naar Polen meenemen. Exact dezelfde situatie dus. Twee: ik sprak een paar jaar geleden een (niet onaantrekkelijke) Poolse dame die naar Nederland was gekomen om geld te verdienen en geld naar Polen te sturen. Het viel haar zwaar tegen wat ze over kon houden. Vooral ook omdat ze voor een kleine kamer in een huis met 12 mensen 250 euro per week moest ophoesten.
quote:
Zwaar onethisch beleid dus.
Nee, waar jij bij ongelijke gevallen "een pot nat" ziet, zie je bij gelijke gevallen "werelden van verschil". Heel vreemd eigenlijk...
quote:
Ik wel, althans in de tuinbouw. Dus je romantisch beeld klopt echt niet hoor. En betalen doet het ook niet.
Ik kom op vele bedrijven, spreek met de mensen aldaar en jij weet het beter omdat jij ook ooit een bijbaantje in de tuinbouw hebt gehad? Mag ik even lachen?
quote:
Ik denk dat je anders zou praten als je nu erop aangewezen wordt, in een huurhuis zit en de huidige voedselprijs moet ophoesten. Je denkt er echt te makkelijk over
Ik ken de cijfers van het Nibud. Daarnaast: Polen wonen ook in Nederland en eten hier ook en toch houden ze geld over om naar Polen te sturen. Heb je nu niet in de gaten hoe zeer jij jezelf tegen spreekt?
quote:
Ja, denk je dat er bij werkgeversorganisaties daar een en al unanimiteit bestaat {w
Ik begrijp het weer heel goed. Er is iemand hier op fok die er werkt, maar toch weet EG het veel beter.
quote:
Ik klaag ook niet hoor Maar onbesuist met geld smijten heeft mij nog nooit kunnen bekoren. En vee leuker is om producten zelf te maken en te ontwerpen . Wat dacht je van EG´s eigen thuisbioscoop met de mogelijkheden die je NERGENS kan kopen.
Ik weet niet wat jij aan extra's hebt, maar ik ben zelf niet zo goed in het storten van beton, bioscoopstoelen maken moet je ook niet vragen aan mij, enz. enz. Ik kan de boel aanleggen. Leuk genoeg. De bruine kroeg moet daarna ook nog ingericht worden... En er moet tussentijds nog geld op tafel komen.
quote:
Gelukkig. Eindelijk iets toegeven.
Recentelijk gaf ik je in dit draadje gelijk en je was meteen de weg kwijt. Misschien is het niet dat ik jou nooit gelijk geef, maar dat je het niet zo goed aan kan...
quote:
Zo´n PP gevalletje erbij. En ja ik let op aanbiedingen. Wordt ik schatrijk van.
Van aanbiedingen wordt je niet rijk. En rijk worden is niet leuk als het moet komen van op je geld zitten. En PP is kut. Dat ook nog eens.
quote:
Ze hadden leuke boxersshorts. Niks mis mee. Maaruh het ware dit keer geen Bjorn Borgs. Die zal je vrouw ook wel vast leuk vinden.
Mijn vrouw geeft daar dan weer niets om. Die is wat agressiever: (onder-)broek uit en wel NU!
  vrijdag 28 november 2008 @ 19:38:43 #125
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63602546
edit: laat ook maar .

In ieder geval... voor mijn gevoel is dit topic al lang en breed verzand in irrelevant gefilosofeer, terwijl aan de echte vraagstukken voorbijgegaan wordt.

[ Bericht 75% gewijzigd door BVO op 28-11-2008 23:34:54 ]
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2008 @ 19:50:33 #126
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63602850
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoezo worden?
Carpe Libertatem
pi_63616175
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen hoor. Ik weet wel leukere dingen hoor.
pi_63616494
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat jij fris en fruitig met een rotvergelijking komt...
[..]
Het is niet eens een vergelijking. Dus daar ga je dan met je appel en peren. Ik stel alleen vast de het instrument naast goederen ook op mensen mensen wordt toegepast. En dat vind ik ronduit bizar.
quote:
Ja en de VVD klaagt steen en been over de hoge belastingen voor ondernemers. Ieder zijn rol in het publieke debat...
[..]
De FNV zal met kul alleen te verliezen hebben. Ga er vanuit dat ze gewoon ene punt hebben.
quote:
Binnen de EU, EG... binnen de EU... Misschien moet je nog eens goed kijken hoe dat werkt. En het is geen concurrentievervalsing, maar gezonde concurrentie.
[..]
Hetzelfde WML maar verschillende koopkrachtplaatjes alhier en het land van herkomst. Dus?
quote:
Die Polen wonen in Polen en winkelen in Polen en... O nee...
O ja.
quote:
Twee dingen. Één: een Nederlander kan net zoveel overhouden en het geld naar Polen meenemen. Exact dezelfde situatie dus.
Nederlanders in Polen laten wonen om de boel weer eerlijk te trekken
quote:
Twee: ik sprak een paar jaar geleden een (niet onaantrekkelijke) Poolse dame die naar Nederland was gekomen om geld te verdienen en geld naar Polen te sturen. Het viel haar zwaar tegen wat ze over kon houden. Vooral ook omdat ze voor een kleine kamer in een huis met 12 mensen 250 euro per week moest ophoesten.
Als ze er niet beter vanzou worden door hier te werken in plaats van het thuisland, dan zou ze echt wel thuisblijven. Klagen zit nu eenmaal in mensen, dus ook in Polen. Al dan niet onaantrekkelijk.
quote:
Nee, waar jij bij ongelijke gevallen "een pot nat" ziet, zie je bij gelijke gevallen "werelden van verschil". Heel vreemd eigenlijk...
Met deze stelling probeer je buitenproportionalteiten en excessen goed te praten. Daar kom je niet mee weg. Helaas.
quote:
Ik kom op vele bedrijven, spreek met de mensen aldaar en jij weet het beter omdat jij ook ooit een bijbaantje in de tuinbouw hebt gehad? Mag ik even lachen?
Nee, echt weten is immers ervaren.
quote:
Ik ken de cijfers van het Nibud.
Dat zijn cijfers. Praat liever met mensen achter die cijfers.
quote:
Daarnaast: Polen wonen ook in Nederland en eten hier ook en toch houden ze geld over om naar Polen te sturen. Heb je nu niet in de gaten hoe zeer jij jezelf tegen spreekt?
[..]
Ik stel slechts vast dat die Polen hier het loon drukken en Nederlanders die aangewezen zijn op dat werk geen kansen meer maken om substantieel meer dan het WML te verdienen. Het is en blijft zware vervuiling van normale concurentieverhoudingen.
quote:
Ik begrijp het weer heel goed. Er is iemand hier op fok die er werkt, maar toch weet EG het veel beter.
Ik heb een goede kijk op zaken en zit er eigenlijk nooit naast.
quote:
Ik weet niet wat jij aan extra's hebt, maar ik ben zelf niet zo goed in het storten van beton, bioscoopstoelen maken moet je ook niet vragen aan mij, enz. enz. Ik kan de boel aanleggen. Leuk genoeg. De bruine kroeg moet daarna ook nog ingericht worden... En er moet tussentijds nog geld op tafel komen.
[..]
Oefening baart kunst.
quote:
Recentelijk gaf ik je in dit draadje gelijk en je was meteen de weg kwijt. Misschien is het niet dat ik jou nooit gelijk geef, maar dat je het niet zo goed aan kan...
Ik ben "gelijk krijgen" bestendig.
quote:
Van aanbiedingen wordt je niet rijk. En rijk worden is niet leuk als het moet komen van op je geld zitten.
Nee, het is niet op geld zitten, maar slim uitgeven. Geld verdienen is 1, goed besteden is 2.
quote:
En PP is kut. Dat ook nog eens.
[..]
Nee, hoor. Het hangt er van af waarvoor je het ding wilt gebruiken
quote:
Mijn vrouw geeft daar dan weer niets om.
Toch niet hierom ?

Dan kan ik het begrijpen.
quote:
Die is wat agressiever: (onder-)broek uit en wel NU!
Elke dag?
pi_63618273
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:

Mijn god EG...

Om je te laten zien hoe absurd dit is gewoon apart genomen. Hou hier toch mee op, want je zet jezelf er mee voor schut.
pi_63618491
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:

Het is niet eens een vergelijking. Dus daar ga je dan met je appel en peren. Ik stel alleen vast de het instrument naast goederen ook op mensen mensen wordt toegepast. En dat vind ik ronduit bizar.
Nee, jij vergeleek CEO's met lopende band werknemers... Niet liegen!
quote:
De FNV VVD zal met kul alleen te verliezen hebben. Ga er vanuit dat ze gewoon een punt hebben.
Je verzwakt...
quote:
Hetzelfde WML maar verschillende koopkrachtplaatjes alhier en het land van herkomst. Dus?
Hieronder al gepareerd. Niemand in NL staat ook maar iets in de weg om exact dezelfde keuzes te maken als de Polen.
quote:
O ja.
Flinke woon-werk afstand dan... Maarre, daar trapt niemand in dus.
quote:
Nederlanders in Polen laten wonen om de boel weer eerlijk te trekken
O, nu is het weer heel vervelend om elders te moeten verblijven... Voor die Polen is het natuurlijk geen enkel probleem...
quote:
Als ze er niet beter vanzou worden door hier te werken in plaats van het thuisland, dan zou ze echt wel thuisblijven. Klagen zit nu eenmaal in mensen, dus ook in Polen.
Ze wordt er wel beter van, maar niet heel veel. En ze was ook van plan om terug te keren.
quote:
Al dan niet onaantrekkelijk.
Als ze niet aantrekkelijk was geweest had het gesprek korter geduurd vermoed ik...
quote:
Met deze stelling probeer je buitenproportionalteiten en excessen goed te praten. Daar kom je niet mee weg. Helaas.
De EG escape... Als ik in de hoek terecht kom ga ik mist opwerpen... Kom je niet mee weg, wederom niet...
quote:
Nee, echt weten is immers ervaren.
Dus een oncoloog die nooit kanker heeft gehad is niet deskundig? In welke wereld is dat precies?
quote:
Dat zijn cijfers. Praat liever met mensen achter die cijfers.
Want objectieve gegevens zijn minder betrouwbaar dan subjectieve gegevens. Voor een beta is dit wel een heel bijzondere stelling...
quote:
Ik stel slechts vast dat die Polen hier het loon drukken en Nederlanders die aangewezen zijn op dat werk geen kansen meer maken om substantieel meer dan het WML te verdienen.
Hoe kan het loon lager worden dan het wml? Daarnaast moet men al werkvergunningen aanvragen voor Roemenen, omdat er niet voldoende Polen zijn die het werk hier kunnen en willen doen en we de Nederlanders die het kunnen maar niet willen en die bijstand genieten niet met harde hand durven te dwingen.

De wereld zit net wat anders in elkaar dan jij denkt en/of claimt.
quote:
Het is en blijft zware vervuiling van normale concurentieverhoudingen.
Lulkoek. Meer betalen is niets meer verdienen en dus een landbouwer die over de kop gaat. In het FD stond ik meen gisteren daar nog een heel stuk over. De concurrentiepositie van de Nederlandse tuimbouwer is door de hoge lonen in NL erg slecht ondanks de enorm hoge kennis, kunde en innovatie.
quote:
Hij blijft leuk en triest tegelijkertijd... En in tegenspraak tot wat je hierboven schreef over iets moeten ervaren. Maar goed, jij doet dat wel vaker, jezelf tegenspreken.
quote:
Oefening baart kunst.
Wat begrijp jij niet aan de vraag welke extra's jij hebt?
quote:
Ik ben "gelijk krijgen" bestendig.
Je was anders van slag...
quote:
Nee, het is niet op geld zitten, maar slim uitgeven. Geld verdienen is 1, goed besteden is 2.
Ik besteed het ook goed hoor. En mijn vrouw die kan al helemaal goed geld uitgeven.
quote:
Nee, hoor. Het hangt er van af waarvoor je het ding wilt gebruiken
Ok, voor illegale zaken is het handig...
quote:
Toch niet hierom ?
Nee en drooglijnen buiten zijn not done.
quote:
Elke dag?
Dat sowieso, want ik trek toch iedere dag een nieuwe aan. En slaap zonder kleding, dat ook nog. Maar verder zijn we getrouwd, dus nee: niet iedere dag...
  zaterdag 29 november 2008 @ 21:37:19 #131
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_63627225
stel je voor dat sommige users hun tijd nuttig zouden besteden
in plaats van al die uren en uren in nutteloze, repeterende jalouzie posts te stoppen

stop dat calimero gedrag; een ieder is verantwoordelijk voor z'n eigen leven en niet een of andere overheid
is het oneerlijk dat een ander meer verdient: ga zelf werken !
klagen heeft geen zin - hooguit in de spiegel.
zonnig Brasil
  zaterdag 29 november 2008 @ 21:49:18 #132
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_63627535
Echt Gaaf en Klopkoek

eindeloos theoriserend
en dat uiteindelijk tot het hoogste doel te verheffen
zonder het echte leven te kennen - of te veranderen
zonnig Brasil
  zondag 30 november 2008 @ 10:52:54 #133
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_63639777
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 21:49 schreef qwerty_x het volgende:
Echt Gaaf en Klopkoek

[ afbeelding ]

eindeloos theoriserend
en dat uiteindelijk tot het hoogste doel te verheffen
zonder het echte leven te kennen - of te veranderen
Wat is het echte leven dan? Niet verder kijken dan je tuin van je villa in Wassenaar groot is?
pi_63639927
quote:
Op zondag 30 november 2008 10:52 schreef Fajarowicz het volgende:

Wat is het echte leven dan? Niet verder kijken dan je tuin van je villa in Wassenaar groot is?
Nee, gewoon DOEN!
  zondag 30 november 2008 @ 11:53:19 #135
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_63640446
Zeg EchtGaaf, waarom heb je eigenlijk een Paul de Leeuw avatar?

Beetje inconsistent nietwaar. Die talentloze sukkel krijgt immers 650000 euro aan belastinggeld elk jaar op zijn bankrekening bijgeschreven (waarover die salonsocialist slechts 25% belasting betaalt dankzij zijn BV constructie).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 30 november 2008 @ 12:42:39 #136
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_63641286
quote:
Op zondag 30 november 2008 11:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, gewoon DOEN!
Nuja, je onvrede emotioneel uiten is een gezonde reactie. Beter dan opkroppen.
pi_63643979
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 21:37 schreef qwerty_x het volgende:
stel je voor dat sommige users hun tijd nuttig zouden besteden
in plaats van al die uren en uren in nutteloze, repeterende jalouzie posts te stoppen

stop dat calimero gedrag; een ieder is verantwoordelijk voor z'n eigen leven en niet een of andere overheid
is het oneerlijk dat een ander meer verdient: ga zelf werken !
klagen heeft geen zin - hooguit in de spiegel.
Bijna 30 topics samengevat in één post.
  zondag 30 november 2008 @ 15:19:41 #138
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63644649
quote:
Op zondag 30 november 2008 14:46 schreef nikk het volgende:

[..]

Bijna 30 topics samengevat in één post.
Door de denkwijze van sommige users.
Het is legitiem en relevant je af te vragen in hoeverre de hedendaagse beloningspolitiek een juiste is. Dan niet zozeer vanuit ethisch oogpunt, dat is een eindeloze discussie waar je niet uit gaat komen, wel vanuit een perspectief ingaand op de samenstelling van - en gedachte achter - beloningspakketten.
Mijn mening is dat de beloning van topbestuurders op dit moment verre van efficiënt geschiedt. Dan is het best interessant te denken over betere oplossingen.
pi_63645796
quote:
Op zondag 30 november 2008 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
(waarover die salonsocialist slechts 25% belasting betaalt dankzij zijn BV constructie).
Jij denkt dat hij het alleen maar op pot en dan naar België gaat om het na lange tijd pas naar zich toe te harken?
pi_63645810
quote:
Op zondag 30 november 2008 12:42 schreef Fajarowicz het volgende:

Nuja, je onvrede emotioneel uiten is een gezonde reactie. Beter dan opkroppen.
Dat dan weer wel...

Maar er zijn dus betere alternatieven.
pi_63645845
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:19 schreef BVO het volgende:

Het is legitiem en relevant je af te vragen in hoeverre de hedendaagse beloningspolitiek een juiste is. Dan niet zozeer vanuit ethisch oogpunt, dat is een eindeloze discussie waar je niet uit gaat komen, wel vanuit een perspectief ingaand op de samenstelling van - en gedachte achter - beloningspakketten.
Mijn mening is dat de beloning van topbestuurders op dit moment verre van efficiënt geschiedt. Dan is het best interessant te denken over betere oplossingen.
Alleen is het niet een publieke taak, maar iets van de aandeelhouders. Een publiek debat erover is dan ook zinloos. Ten minste: ten aanzien van private ondernemingen.
  zondag 30 november 2008 @ 16:56:46 #142
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63646670
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Alleen is het niet een publieke taak, maar iets van de aandeelhouders. Een publiek debat erover is dan ook zinloos. Ten minste: ten aanzien van private ondernemingen.
Beetje bullshit om te veronderstellen dat een publiek debat alleen zinvol is als iets de taak is van het publiek. Je zult me nergens zien beweren dat we hier een normatieve discusse moeten voeren, maar constateren waar iets fout gaat en daar op inspelen kan je toch ook doen als je niet de eindverantwoordelijke bent? Het leeft binnen de wetenschap niet voor niks zo erg .
Je zult me ook nergens zien beweren dat overheidsactie genoodzaakt is. Feit is echter wel dat het voor bedrijven op dit moment niet inefficiënt verloopt, dat er vanuit hun perspectief dingen zouden moeten veranderen. Dit is nog interessanter omdat deze verandering vanuit aandeelhouders lastig te organiseren is. De overheid zou daarom hooguit een faciliterende rol moeten spelen mijns inziens, belastingmaatregelen e.d. zijn zinloos, irrelevant én niet gepast.
  zondag 30 november 2008 @ 17:30:09 #143
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_63647363
maar dat is een heel andere insteek dan we eindeloos en tot in den treure repeterend te zien krijgen in al die identieke reeksen

en heel wat interessanter dan dat uitgemolken "het is niet eerlijk dat de een meer verdient dan de ander - met name meer dan ik"
zonnig Brasil
pi_63648644
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:56 schreef BVO het volgende:

maar constateren waar iets fout gaat en daar op inspelen kan je toch ook doen als je niet de eindverantwoordelijke bent?
Dat mag allemaal, maar die constatering is onzinnig. En het heeft alles te maken met het feit dat het een publiek debat is geworden, waardoor onderbuik 90% is en feiten 10%. En dan ben ik nog voorzichtig ook...

Daarmee is het dus niet zinvol. Per definitie. Juist omdat het publiek gewoon geen overzicht heeft en voor Jan Modaal is niet voor te stellen wat een inkomen van 750K is, laat staan een inkomen van 3 mio.
quote:
De overheid zou daarom hooguit een faciliterende rol moeten spelen mijns inziens, belastingmaatregelen e.d. zijn zinloos, irrelevant én niet gepast.
Nou, daar zijn we het wel over eens, maar ik acht het onwaarschijnlijk dat een publiek debat daar een bijdrage aan gaat leveren omdat het publieke debat nooit op hoofdlijnen gevoerd zal worden in dezen, maar juist op details en altijd de neiging zal hebben om alleen maar naar de salarissen te kijken en dan ook vooral de excessen daarin.

En dit draadje is daar HET voorbeeld van.
  zondag 30 november 2008 @ 18:41:05 #145
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63648843
"Publiek" is in mijn post ook een ruim begrip hoor, ben me er ten volle van bewust dat dit debat door slechts een hele kleine minderheid inhoudelijk gevoerd kan worden, aangezien idd minstens 90% direct maar weer valt over de hoogte van die lonen. En ja, ze zijn zeer zeker geregeld inefficiënt hoog, maar dat is een gevolg van een verkeerd design van deze lonen.
De discussie daarover is wat mij betreft wel degelijk interessant. Ben met mijn afstudeeronderzoek gewoon dingen tegengekomen en heb resultaten gevonden, die gewoon wijzen op de inefficiëntie van de hedendaagse beloningen.

Qua politieke maatregelen; geen belastingmaatregelen, geen salariscaps, dat werkt gewoon niet en is symptoombestrijding. Maar, zoals ik zei, faciliterende maatregelen zullen gewoon positief zijn voor het ondernemingsklimaat in Nederland. Om te beginnen gewoon die RvC's (c.q. remuneratiecommissies)... daar is zóveel mee te winnen.. ongeloofelijk dat het politieke debat zich daar niet eens wat meer op richt, ipv dat simpele gebash op hoge lonen. It's not how much you pay, but how .
pi_63650192
quote:
Op zondag 30 november 2008 18:41 schreef BVO het volgende:
En ja, ze zijn zeer zeker geregeld inefficiënt hoog, maar dat is een gevolg van een verkeerd design van deze lonen.
Wanneer is een beloning inefficiënt hoog en hoe bepaal je dat?

Wat is er verkeerd aan het "design" van de beloning en hoe moet dat anders?
quote:
ongeloofelijk dat het politieke debat zich daar niet eens wat meer op richt, ipv dat simpele gebash op hoge lonen.
Begrijp me goed: ik heb ook altijd op die lijn gezeten, meer bijzonder op de lijn dat de overheid moet zorgen dat de aandeelhouders, dus de mensen die de lonen betalen, goed kunnen sturen op die lonen.

En wat die aandeelhouders daar dan mee doen is hun zaak. Al geven ze al hun winst weg, dat zal mij jeuken. Ik bemoei me ook niet met het zakgeld van de buurjongen, ook als hij een ton per maand krijgt.
  zondag 30 november 2008 @ 20:32:50 #147
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63651225
quote:
Op zondag 30 november 2008 19:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wanneer is een beloning inefficiënt hoog en hoe bepaal je dat?

Wat is er verkeerd aan het "design" van de beloning en hoe moet dat anders?
Een simpel voorbeeld, een van de bevindingen van mijn onderzoek (dat enkel lange-termijn beloning betreft): deze vorm van beloning (opties, aandelen) fungeert op 't moment enkel als een beloningsmiddel, niet als een motiveermiddel. Dat is inefficiënt, aangezien de waarde voor bestuurders slechts de helft is van de kosten voor het bedrijf. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld cash payments. Het is dus een erg dure manier van beloning die geen verdere opbrengsten genereert.
Artikel wordt binnenkort gepubliceerd, dan heb je alle bevindingen op papier. Het werkt op dit moment niet goed, met name de RvC (c.q. remuneratiecommissie) doet vaak maar wat.
quote:
Begrijp me goed: ik heb ook altijd op die lijn gezeten, meer bijzonder op de lijn dat de overheid moet zorgen dat de aandeelhouders, dus de mensen die de lonen betalen, goed kunnen sturen op die lonen.

En wat die aandeelhouders daar dan mee doen is hun zaak. Al geven ze al hun winst weg, dat zal mij jeuken. Ik bemoei me ook niet met het zakgeld van de buurjongen, ook als hij een ton per maand krijgt.
Mee eens. Maar - o.a. dus omdat het nu gewoon verre van ideaal gaat - ben ik dus wél van mening dat de overheid op dit moment reden genoeg heeft om faciliterende maatregelen te nemen. Niet voor de portemonnee van de aandeelhouders, maar voor het ondernemersklimaat in het land. En dat zijn dus geen belasingmaatregelingen, daarmee bereik je - op een gevulde overheidskas na - helemaal niks. Maak je het alleen maar erger van. Maar kijk gewoon eens wat je kan doen om die beloningspakketten efficiënter te krijgen.

Nog zomaar een voorbeeld: al die transparantie van tegenwoordig. Allemaal leuk en aardig, maar alleen als de basis goed is. Op het moment zorgt het enkel voor meer onrust en voor een opstuwende trend, die steeds minder op het motiverende aspect is gebaseerd.
pi_63651621
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:32 schreef BVO het volgende:

Artikel wordt binnenkort gepubliceerd, dan heb je alle bevindingen op papier.
Ik ben benieuwd. Post je het dan hier (of een link)?
pi_63652527
Waarom niet? Iemand als Scheepbouwer (KPN) is verantwoordelijk voor 43.000 werknemers en 12,5 miljard euro omzet. Wil je die echt afschepen met een paar ton?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63652570
Oh, en Zalm verdient voor een bankdirecteur weinig, maar laten we niet vergeten dat hij een politicus is, geen bedrijfskundige. Ik twijfel sterk of hij de juiste persoon is om twee banken te laten fuseren.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63662855
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:15 schreef sizzler het volgende:
Waarom niet? Iemand als Scheepbouwer (KPN) is verantwoordelijk voor 43.000 werknemers en 12,5 miljard euro omzet. Wil je die echt afschepen met een paar ton?
Dat lijkt mij meer dan genoeg. Die 43.000 mensen zegt ook niet veel, want het sterft dan van de direct leidinggevenden. Baas boven baas boven baas boven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baasboven baas boven baas

Poppenkast.
pi_63662914
quote:
Op zondag 30 november 2008 17:30 schreef qwerty_x het volgende:
maar dat is een heel andere insteek dan we eindeloos en tot in den treure repeterend te zien krijgen in al die identieke reeksen

en heel wat interessanter dan dat uitgemolken "het is niet eerlijk dat de een meer verdient dan de ander - met name meer dan ik"
Er zullen dan nog veel reeksen nodig zijn om jou kennelijk te laten begrijpen dat de verhoudingen totaal zoek zijn.
pi_63662965
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat dan weer wel...

Maar er zijn dus betere alternatieven.
Zeker. Dat politiek z'n werk gaat doen. En stappen zet ipv wat Bos doet en het bij woorden laat.

Wie o wie kan mij uitleggen dat het werk van Zalm vijf keer zo zwaar is dan de baan van Balkenende. Gods onmogelijk dus.

Verhouding is compleet zoek. De kern van het topic dus.
pi_63663005
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 13:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn god EG...

Om je te laten zien hoe absurd dit is gewoon apart genomen. Hou hier toch mee op, want je zet jezelf er mee voor schut.
Je wilt het niet zien. Mijn vooruitziende blik is meer dan bewaarheid. De lezer mag dus afvragen wie hier wie voor schut zet.
pi_63663263
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 13:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, jij vergeleek CEO's met lopende band werknemers... Niet liegen!
[..]
Je kan het werk van de een niet met de ander vergelijken
quote:
Je verzwakt...
[..]
Nee.
quote:
Hieronder al gepareerd. Niemand in NL staat ook maar iets in de weg om exact dezelfde keuzes te maken als de Polen.
Doet niets af aan het argument valse concurrentie.
quote:
Flinke woon-werk afstand dan... Maarre, daar trapt niemand in dus.
quote:
O, nu is het weer heel vervelend om elders te moeten verblijven... Voor die Polen is het natuurlijk geen enkel probleem...
[..]

Ze wordt er wel beter van, maar niet heel veel. En ze was ook van plan om terug te keren.
[..]

Als ze niet aantrekkelijk was geweest had het gesprek korter geduurd vermoed ik...
[..]

De EG escape... Als ik in de hoek terecht kom ga ik mist opwerpen... Kom je niet mee weg, wederom niet...
[..]
De zaak breder zien dan het onderwerp naar beneden te focussen. Ik ben geen advocaat.
quote:
Dus een oncoloog die nooit kanker heeft gehad is niet deskundig? In welke wereld is dat precies?
[..]
Op een terrein deskundig maar dus niet per definitie ervaringsdeskundige. Het gaat dus om welk aspect van het vak precies belicht.
quote:
Want objectieve gegevens zijn minder betrouwbaar dan subjectieve gegevens. Voor een beta is dit wel een heel bijzondere stelling...
Wetenschap bestaat bij de gratie van subjectiviteit. Misschien zelf wel per definitie.
quote:
[..]

Hoe kan het loon lager worden dan het wml? Daarnaast moet men al werkvergunningen aanvragen voor Roemenen, omdat er niet voldoende Polen zijn die het werk hier kunnen en willen doen en we de Nederlanders die het kunnen maar niet willen en die bijstand genieten niet met harde hand durven te dwingen.

De wereld zit net wat anders in elkaar dan jij denkt en/of claimt.
[..]
Jij weet het dan wel?
quote:
Lulkoek. Meer betalen is niets meer verdienen en dus een landbouwer die over de kop gaat. In het FD stond ik meen gisteren daar nog een heel stuk over. De concurrentiepositie van de Nederlandse tuimbouwer is door de hoge lonen in NL erg slecht ondanks de enorm hoge kennis, kunde en innovatie.
Door de hoge lonen? Het wml?????
quote:
[..]

Hij blijft leuk en triest tegelijkertijd... En in tegenspraak tot wat je hierboven schreef over iets moeten ervaren. Maar goed, jij doet dat wel vaker, jezelf tegenspreken.
[..]
Of je kan het niet in perspectief plaatsen, dat is erger.
quote:
Wat begrijp jij niet aan de vraag welke extra's jij hebt?
[..]
Ga ik hier lekker niet vertellen
quote:
Je was anders van slag...
[..]
hoezo?
quote:
Ik besteed het ook goed hoor. En mijn vrouw die kan al helemaal goed geld uitgeven.
[..]
Als het met scheppen binnen komt dan gaat het......
quote:
Ok, voor illegale zaken is het handig...
[..]
Klopt, maar ik spreek niet uit ervaring. Neemt niet weg dat politie het soms wel lukt om zo'n ding aan iemand te linken.
quote:
Nee en drooglijnen buiten zijn not done.
[..]
Is ook not done, ik doe het ook niet.
quote:
Dat sowieso, want ik trek toch iedere dag een nieuwe aan.
Ik denk dat bijna iedereen elke dag wel een schone aantrekt. Het zou imo zelf verplicht moeten zijn.
quote:
En slaap zonder kleding, dat ook nog.
Ik hoop niet dat jij zo winden in bed laat ....
quote:
Maar verder zijn we getrouwd, dus nee: niet iedere dag...
En dat is ook niet nodig.
pi_63663387
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:55 schreef EchtGaaf het volgende:

Dat lijkt mij meer dan genoeg.
Niet relevant. Ik kan ook mensen vinden die 2 euro per dag voor fabrieksarbeid kwalificeren als "meer dan genoeg".
quote:
Die 43.000 mensen zegt ook niet veel, want het sterft dan van de direct leidinggevenden.
Je bent nu aan het stellen dat een groot bedrijf leiden hetzelfde is als een klein bedrijf?
quote:
Poppenkast.
Nee: onbegrip.
pi_63663421
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:57 schreef EchtGaaf het volgende:

Er zullen dan nog veel reeksen nodig zijn om jou kennelijk te laten begrijpen dat de verhoudingen totaal zoek zijn.
Nee, er zijn nog veel reeksen nodig voordat het kwartje bij jou gaat vallen...
pi_63663598
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:00 schreef EchtGaaf het volgende:

Zeker. Dat politiek z'n werk gaat doen. En stappen zet ipv wat Bos doet en het bij woorden laat.
Is het nou zo dat jij af en toe mist waar iets over gaat (wat dan de conclusie rechtvaardigt dat jouw kennis van de Nederlandse taal echt onvoldoende is, ipv dat je wat slordig omgaat met spelling), of ben je steeds opzettelijk een wending aan het maken?
quote:
Wie o wie kan mij uitleggen dat het werk van Zalm vijf keer zo zwaar is dan de baan van Balkenende.
Conclusie: balkenende verdient te weinig...
quote:
Verhouding is compleet zoek. De kern van het topic dus.
Er moet nog meer aan de top betaald worden... Kan ik mee leven.
pi_63663650
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:

Je wilt het niet zien. Mijn vooruitziende blik is meer dan bewaarheid. De lezer mag dus afvragen wie hier wie voor schut zet.
Wat had ik je nu verteld over jezelf gelijk geven in de discussie?

Jouw voorspelling is gewoon niet uitgekomen. Jij ging eerst uit van een publieke oproer (niet gekomen) en daarna van het eindelijk ingrijpen door Bos, waarvan ik meteen zei dat het niet ging gebeuren (mag jij invullen hoe dat is afgelopen).

Nee, die glazen bol van jou is niet doorzichtig...
pi_63663855
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet relevant.
Niet relevant.???????????
quote:
Ik kan ook mensen vinden die 2 euro per dag voor fabrieksarbeid kwalificeren als "meer dan genoeg".
[..]
Ik vind die mensen liever niet. Dat zijn nl geen mensen wmb.
quote:
Je bent nu aan het stellen dat een groot bedrijf leiden hetzelfde is als een klein bedrijf?
[..]
Dat zou te ver voeren. Maar in de basis is het gewoon hetzelfde. Een groot bedrijf leiden vraagt eea op abstracter niveau. Het stelt geen zak voor. Ik weet wel zeker dat mijn vakgebied intellectueel VEEL moeilijker is..... Ik wed dat Ad Scheepbouw en consorten het niet zouden kunnen.
quote:
Nee: onbegrip.
Nee, dit is de KERN: OVERWAARDERING van een vak, dat op intellectueel gebied maar weinig vraagt. Relatief weinig.
pi_63663959
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:

Je kan het werk van de een niet met de ander vergelijken
Zelden...
quote:
Nee.
Ik heb je tot nu toe steeds te hoog ingeschat dan? Mag ook...
quote:
Doet niets af aan het argument valse concurrentie.
Juist wel. Misschien moet je eens opzoeken wat concurrentievervalsing is.
quote:
De zaak breder zien dan het onderwerp naar beneden te focussen. Ik ben geen advocaat.
Nee, een rechter had je teruggefloten en gezegd dat je in moet gaan op wat er voor ligt. Mist scoor je niet mee, het is een escape. Een slechte ook nog.
quote:
Op een terrein deskundig maar dus niet per definitie ervaringsdeskundige. Het gaat dus om welk aspect van het vak precies belicht.
Een enkele ervaring maakt je niet deskundig. Als ik morgen in de lotto ga meespelen en meteen de jackpot win kan ik stellen dat je vele miljoenen krijgt als je met de lotto meespeelt. De deskundige zal uitleggen dat de kans heel klein is. Ik als ervaringsdeskundige "weet" echter dat iedere keer dat je met de lotto meedoet je miljoenen wint...

Zo duidelijk?
quote:
Wetenschap bestaat bij de gratie van subjectiviteit. Misschien zelf wel per definitie.
Je moet wel heel duidelijk beseffen dat je de verkeerde stelling aan het verdedigen bent als je zo gaat beginnen.
quote:
Jij weet het dan wel?
Ik ben niet alwetend, maar wel er van overtuigd dat ik met meer distance kijk en ook meer zie.
quote:
Door de hoge lonen? Het wml?????
Dat is mondiaal gezien extreem hoog. We moeten met perverse handelsbelemmeringen onze landbouwers beschermen vanwege de hoge lonen en het werkt niet eens meer. En passant veroordelen we de landbouwers in de derde wereld daarmee tot armoede en honger...
quote:
Of je kan het niet in perspectief plaatsen, dat is erger.
Je spreekt jezelf gewoon tegen EG. Eerst kan iemand niet rond komen van het WML en vervolgens kan een Pool er na onderhoud genoeg van overhouden om naar Polen te sturen. En dat terwijl een Pool niet bepaald goedkoper woont dan een Nederlander (het is schandalig wat die vaak moeten betalen voor een rotkamertje).
quote:
Ga ik hier lekker niet vertellen
Ach, niet iets om trots op te zijn dus...
quote:
hoezo?
Omdat je verbaasd reageerde toen ik je recentelijk gelijk gaf.
quote:
Als het met scheppen binnen komt dan gaat het......
Dus: zorg dat het met scheppen binnen komt...
quote:
Is ook not done, ik doe het ook niet.
Ik vraag mij sowieso af hoe jij dat regelt, want jij vindt het geen mannentaak, je hebt geen vrouw die het voor je doet en je hebt geen huishoudster in dienst...
quote:
Ik denk dat bijna iedereen elke dag wel een schone aantrekt.
Dan was het dus een domme vraag, nietwaar?
quote:
Ik hoop niet dat jij zo winden in bed laat ....
Af en toe vraag ik mij af wat er zich in jouw hoofd af speelt...
quote:
En dat is ook niet nodig.
Klopt!
pi_63664408
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:37 schreef EchtGaaf het volgende:

Niet relevant.???????????
Jij bent geen partij, dus jouw mening is bijzonder irrelevant, vooral ook omdat je van een afstand een slag er naar slaat.
quote:
Ik vind die mensen liever niet. Dat zijn nl geen mensen wmb.
Nee, dat zijn mensen die voor de helft dagelijks werken en blij zijn dat ze werk hebben. Weet je nog: perspectief.
quote:
Dat zou te ver voeren. Maar in de basis is het gewoon hetzelfde. Een groot bedrijf leiden vraagt eea op abstracter niveau. Het stelt geen zak voor. Ik weet wel zeker dat mijn vakgebied intellectueel VEEL moeilijker is..... Ik wed dat Ad Scheepbouw en consorten het niet zouden kunnen.
Nou, ik weet ook zeker dat jij geen bedrijf kan leiden. Dat laat je wel heel duidelijk zien. Dat jij meent dat het leiden van een grote onderneming niets voorstelt is niet relevant. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Je roept maar wat.
quote:
Nee, dit is de KERN: OVERWAARDERING van een vak, dat op intellectueel gebied maar weinig vraagt. Relatief weinig.
Er is iig duidelijk sprake van onderwaardering bij jou. Nogmaals: dat is niet relevant.
  donderdag 4 december 2008 @ 20:13:42 #163
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63764088
Vanmiddag Cum Laude afgestudeerd met mijn onderzoek naar lange-termijn beloning, volgens m'n begeleidster (begin dit jaar door Bos nog voorgedragen voor de Raad van Toezicht van een bepaalde overheidsinstantie, oud bestuurslid van ING e.d.) is er al veel belangstelling vanuit wetenschap en politiek. Wouter Bos, here I come !!

Als het aan mij ligt gaat er een hoop veranderen, de huidige optie- c.q. aandelenplannen gaan eraan .
pi_63764682
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:13 schreef BVO het volgende:

Als het aan mij ligt gaat er een hoop veranderen, de huidige optie- c.q. aandelenplannen gaan eraan .
Mwhoa, of je dat voor elkaar gaat krijgen... Mensen zijn gewoontedieren.

Gefeliciteerd met je afstuderen! Cum laude, heel netjes.

Wanneer gaat ie online?
  donderdag 4 december 2008 @ 20:36:37 #165
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63764821
Zijn nu druk bezig met het artikel, juiste tijdschriften vinden, etc. Duurt nogheel even dus, eind deze maand wellicht.

Wel een leuk gesprek gehad op die verdediging met mijn begeleidster, die zelf in de besturen bij ING en Robeco zat. Zij zelf is voor verregaande afschaffing en verandering van de plannen. Moet haar in veel dingen toch gelijk geven, het instrument wordt op dit moment misbruikt. In theorie is het mooi, maar praktisch haalbaar? Zeer lastig...

En nee, herziening/afschaffing zou dan niet vanuit de beginselen van EG moeten gebeuren, maar gewoon omdat het zoveel beter kan. Lange-termijn beloning is nu extra compensatie en zelfverrijking, terwijl het in theorie een efficiënt motivatiemiddel is.

Gevolgen moeten niet aangepakt worden (dus geen belastingen vanwege exhorbitant hoge beloningen), de oorzaken wel. It's not how much youpay, but how.
pi_63780938
En waar zit het probleem nu precies? Bij het geven van aandeelpakketen aan managers, die vervolgens liever de aandelenkoers beinvloeden dan het bedrijf fatsoenlijk te managen?
pi_63849260
Erg druk, ik zal de reacties nog eens doorlezen en waar nodig reageren.
  woensdag 10 december 2008 @ 12:43:32 #168
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_63902716
quote:
De heksenjacht op topbeloningen is geopend

Jan Bouwens 10-12-2008
Onze geschiedenis is geplaveid met ten onrechte veronderstelde verbanden. De laatste zondebok heet ‘prestatiebeloning’, die de schuld krijgt van de huidige crisis. Maar bewijs hiervoor bestaat er niet. Sterker nog, het is volkomen onlogisch aan te nemen dat ondernemingen beloningssystemen zouden kiezen die leiden tot waardevernietiging. Immers bedrijven die deze praktijk aanhangen leggen het af tegen bedrijven met goede beloningssystemen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat bedrijven beloningssystemen verstandig kiezen. De huidige beloningsdiscussie is slechts ingegeven door de wil om het onverklaarde een plaats te geven. Beloningssystemen en kredietcrisis hebben niets met elkaar van doen.

De behoefte aan verklaring
Mensen hebben een hekel aan het onverklaarde. Om die reden zoeken we naar verklaringen voor onbegrepen verschijnselen. Die eigenschap levert uitvindingen op. Zo vonden we dat wind een molen kan voortstuwen en dat we met kokend water enorme krachten kunnen oproepen.

De wil tot verklaren kent ook zijn schaduwzijde. Ons waarnemingsvermogen laat ons nogal eens in de steek. In een experiment toonde psycholoog Julian Feldman (1962) aan dat mensen niet bestaande patronen ontdekken ter verklaring van hun waarneming. Hij liet daartoe 200 nullen en enen voorbij komen aan de deelnemers. Zij kregen per getallenreeks de opdracht om te voorspellen of het volgende getal een nul of een één zou zijn. Zij gaven aan patronen te hebben waargenomen op basis waarvan zij voorspellingen maakten. De getallen in het experiment trokken echter in een volkomen willekeurige volgorde aan de deelnemers voorbij. Er was dus geen patroon.

Zoeken naar patronen kan ook gevaarlijke vormen aannemen, namelijk die van de zondebok. Tijdens de renaissance werden heksen verbrand, omdat men indertijd slechte gebeurtenissen aan de duivel toedichtte. We dachten toen dat de duivel wereldheerschappij probeerde te verwerven via heksen. Door verbranding konden we deze poging verijdelen. Onze geschiedenis is geplaveid met ten onrechte veronderstelde verbanden. De laatste zondebok heet ‘beloning’ van managers.

Kredietcrisis en beloning
De behoefte om de kredietcrisis te verklaren is enorm. De oplossing van velen luidt dat exorbitante beloningen voor (bank)managers verboden moeten worden. De overheid doet eraan mee door van bankmanagers te eisen met onmiddellijke ingang van elke prestatieafhankelijke beloning af te zien. Onlangs leidde deze eis tot Kamervragen toen bleek dat Fortis bindingspremies had betaald aan op korte termijn onvervangbare managers die dreigden de benen te nemen. Sweder van Wijnbergen stelde op 11 oktober jl. in NRC Handelsblad het volgende.

“Speciaal in de zakenbankwereld heeft ‘management pay’ groteske proporties aangenomen. De Harvard jurist Lucian Bebchuk schreef samen met Jesse Fried onlangs in het fraaie boek Pay without performance dat het enige model dat dit kan verklaren is, een puur hebzucht model: managers graaien zoveel mogelijk, met als enige rem publiek schandaal; aangezien niemand begrijpt wat er binnen zakenbanken gebeurt, kan het daar verder uit de hand lopen.”

Echter hij ziet er geen been in de beloning op te voeren ter verklaring van de kredietcrisis.

“..corporate governance en management incentives spelen een rol, maar een relatief perifere.”

Kees Cools (lid van de commissie Frijns) legt in de Volkskrant op 24 oktober jl. wel de schuld bij beloning.

“Mensen harder laten lopen in de goede richting, is het doel van prestatiebeloning. In de praktijk zorgt al te forse prestatiebeloning er echter voor dat mensen te hard lopen in de verkeerde richting. US$ 60 miljoen cash in 8 jaar tijd en US$ 250 miljoen in aandelen voor de CEO van Lehman, inmiddels ten onder gegaan aan ongecontroleerde leverage, risico’s en bonussen, is daarvan een schrijnend voorbeeld.”

Maar hoe weten we of beloning al of niet de oorzaak is van de kredietcrisis? Om hiervoor aanwijzingen te vinden wil ik een aantal onderzoeken naar beloning en fraude de revue laten passeren.

Bedrijven kiezen passende beloningssystemen
De economen Armstrong, Jagolinzer en Larcker (2008) bespreken recente studies naar de relatie tussen eigen vermogen gerelateerde prikkels en accounting gerelateerde onregelmatigheden. De auteurs stellen vast dat ondanks de overlap tussen de studies het opvallend is dat tegenstrijdige resultaten worden gevonden.
De studie van Johnson, Ryan, and Tian (2006) laat zien dat er een sterke positieve associatie bestaat tussen vrij verhandelbare aandelen die de managers aanhouden en accounting fraude. Echter Erickson, Hanlon, and Maydew (2006) vinden geen enkele statistische relatie tussen aandeelgerelateerde prikkels en accountingfraude. De studies van Baber, Kang en Liang (2007) en van Harris and Bromiley (2006) onderzoeken beide de associatie tussen aandeelgerelateerde prikkels en herziening van jaarrekeningen (accounting restatements). Hun gegevensdata verschillen in het aantal observaties maar bestrijken exact dezelfde jaren. Hun resultaten zijn volledig tegenstrijdig. Harris and Bromiley (2006) rapporteren een positieve relatie tussen herziening van de jaarrekening en de verhouding tussen optie beloning en totale beloning terwijl Baber, Kang, and Liang (2007) deze associatie in het geheel niet terugvinden.
Deze tegenstrijdige uitkomsten laten zien dat het bijzonder moeilijk is onregelmatigheden in de accountingpraktijk aan beloning te koppelen. De meeste studies beweren samen met de deelnemers aan het maatschappelijk debat dat sterke beloningsprikkels managers een motief geven de winst te manipuleren ten einde de waarde van de door hen aangehouden aandelen te vergroten. Echter, de Raad van Commissarissen kan deze motieven doorzien en erop reageren met versterkt toezicht. Als dat het geval is vinden we geen relatie tussen aandelengerelateerde beloning en onregelmatigheden in de administratie. Bovendien verwachten we dat managers die grote pakketten aandelen (moeten) aanhouden dezelfde langetermijndoelen hebben als de aandeelhouder en de onderneming. We zouden dan juist de tegengestelde relatie vinden tussen administratieve onregelmatigheden en sterke incentives. De vraag is dan waarom deze tegenstrijdige resultaten worden gevonden? Wel Armstrong et al. (2008) laten zien dat de gehanteerde statistische benadering van bovengenoemde onderzoeken de kans vrij groot maakt dat een resultaat wordt gevonden zonder dat hier sprake van is. Zij richtten zich daarom op de vraag of prikkels juist met een sterke toezicht en beheersstructuur verbonden zijn en of fraude afneemt als de contracten de blik op de lange termijn zetten. Wat zij vinden zal menig criticus van prestatiebeloningen verrassen. Zij vinden dat - in tegenstelling tot wat vaak voetstoots wordt aangenomen - personeelsopties geen oorzaak zijn van fraude. Op basis van een steekproef van fraudegevallen in de Verenigde Staten in de periode 2001-2005 blijkt dat personeelsopties en aandelenpakketten voor topmanagers juist bijdragen aan betere corporate governance en minder fraude. Prikkels zijn dus goed als ze worden ingezet!

En er is meer
Samen met mijn promovendus Peter Kroos deed ik onderzoek in het Verenigd Koninkrijk naar CEO-wisselingen. Specifiek keken we naar CEOs die van binnenuit de onderneming en van buitenaf worden benoemd. Onze hypothese luidt dat managers die van buiten komen het liefst op korte termijn resultaten laten zien omdat ze een record moeten zetten binnen het bedrijf. Bovendien zijn zij aantoonbaar in staat van onderneming te wisselen. Zij kunnen dus makkelijk de organisatie verlaten mocht het in hun ogen misgaan. Voor de managers die intern carrière maken gelden deze kenmerken niet en zij zijn daarom naar verwachting minder op de korte termijn gericht. We hebben gekeken naar de beloningscontracten voor intern benoemde en van extern benoemde managers. Wat blijkt? De contracten van de extern benoemde managers bevatten een hele reeks voorzieningen die ervoor zorgen dat de managers zich op de lange termijn richten. Kortetermijnbeloning vinden we vooral terug voor de manager die intern wordt benoemd.
De resultaten bevestigen onze theorie en is consistent met Armstrong, Jagolinzer en Larcker (2008).

Kortom, tegen de communis opinio in laten al deze onderzoeken zien dat bedrijven wel degelijk verstandig met beloningscontracten omgaan!

Ingrijpen op beloning is onverstandig
Het is alleen daarom al de vraag of prestatiebeloning de schuld is van de kredietcrisis. Ik heb nog geen enkel bewijsstuk langs zien komen dat zo’n relatie tussen crisis en beloning bevestigt. Ik kan even boud stellen dat de kredietcrisis is ontstaan uit het gebrek aan toezicht waardoor het mogelijk is leningen te verkopen die na verloop van tijd door de bank moeten worden teruggenomen terwijl ze worden behandeld als definitief verkocht. Oud voorzitter van de Fed – Alan Greenspan - heeft inmiddels toegegeven dat zijn toezicht heeft gefaald. Met de verbranding van de beloningsheks, stillen we onze honger naar verklaring terwijl de oorzaak van de crisis onaangeroerd blijft. De commissie Frijns wil dat de beloning zich richt op de lange termijn. Zoals hierboven blijkt doen bedrijven dit reeds lang als zij dat nodig vinden. Het is beter dat Frijns zich richt op openbaarmaking dan op ongevraagde adviezen. Voor je het weet ontketent zijn commissie een heksenjacht op beloningssystemen die zorgvuldig werden gekozen. Openbaarmaking is goed omdat de markt dan niet hoeft in te prijzen dat het mogelijk fout zit met de beloning.

Referenties:
Armstrong, Christopher S.; Alan D. Jagolinzer; David F. Larcker, Chief Executive Officer Equity Incentives and Accounting Irregularities.
Baber, W., Kang, S., and L. Liang, 2007. “Shareholder Rights, Corporate Governance and Accounting Restatement.” Working paper, Georgetown University.
Bebchuk, Lucian and Jesse Fried (2004), Pay without performance: the unfulfilled promise of executive compensation, (Cambridge, MA, Harvard University Press).
Bouwens, J en P. Kroos, Managerial horizon and the choice for insiders versus outsiders: evidence from compensation structures of CEO successors, working paper Tilburg University.
Erickson, M., Hanlon M., and E. L. Maydew, 2006. “Is There a Link between Executive Equity Incentives and Accounting Fraud?” Journal of Accounting Research 44, 113-143.
Feldman, Julian, 1962, “Computer Simulation of Cognitive Processes”, Harold Borko (ed.), Computer Applications in the Behavioral Sciences, Prentice Hall.
Harris J. and P. Bromiley, 2007, “Incentives to Cheat: The Influence of Executive Compensation and Firm Performance on Financial Misrepresentation.” Organizational Science 18, 350-367.
Johnson, S. A., Ryan H. E., and Y. S. Tian, 2007. “Managerial Incentives and Corporate Fraud: The Sources of Incentives Matters.” Working Paper, Texas A & M University.

Dit is een uitgebreide versie van een column die woensdag 10 december in Het Financieel Dagblad verschenen is.
Bron, MeJudice
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 10 december 2008 @ 21:48:24 #169
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63917507
Interessant artikel. Zie wel al wat punten die naar mijn mening misopvattingen zijn, zal het artikel eerst nog eens nauwkeurig lezen en binnnkort er eens op reageren, 't is inhoudelijk i.i.g. een stuk interessanter dan het merendeel van de discussies over dit onderwerp.
  zaterdag 13 december 2008 @ 13:35:46 #170
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_63984233
Artikel e.d. is nog in de bouw, maandag al wel de volkskrant gehaald .
http://www.volkskrant.nl/(...)rmijn_werkt_ook_niet
pi_64009091
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 13:35 schreef BVO het volgende:
Artikel e.d. is nog in de bouw, maandag al wel de volkskrant gehaald .
http://www.volkskrant.nl/(...)rmijn_werkt_ook_niet
Die hele kut bonuscultuur afschaffen. Het is pervers en ik wist allang dat ze niet tot extra prestaties leiden. Ik hoef daar geen onderzoek naar te doen.
pi_64009172
‘Bedrijven moeten hun bonusregelingen nog aanzienlijk verbeteren, wil zo’n prikkel voor bestuurders goed uitpakken’, zegt hoogleraar Gerard Mertens van EUR. "

Het is toch werkelijk een godgeklaagd die die lui met een enorme basissalairs nog geprikkeld moeten worden. Alsof ze met ene extra worst nog tot extra prestaties moeten wordne gekieteld.

Het is toch werkelijk van de ratten besnuffeld dat ze niet tot het uiterste gaan, terwijl ze toch een topsalaris hebben.

Wat zijn dat toch voor lui? Ik weet het wel. Zwaar en zwaar over het paard getild. Verwende ******* zijn het.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 14-12-2008 17:05:01 ]
  zondag 14 december 2008 @ 17:00:23 #173
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009320
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Die hele kut bonuscultuur afschaffen. Het is pervers en ik wist allang dat ze niet tot extra prestaties leiden. Ik hoef daar geen onderzoek naar te doen.
Och ja, laten we het beleid voortaan op de grote onderbuik van EchGaaf gaan bepalen .
pi_64009429
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:00 schreef BVO het volgende:

[..]

Och ja, laten we het beleid voortaan op de grote onderbuik van EchGaaf gaan bepalen .
Een onderbuik heb ik niet. Of zo ongeveer heel Nederland heeft het. Niet voor niets dat er ZOVEEL MEDIA AANDACHT voor dit onderwerp bestaat.

Zou dat komen door mijn topic?
pi_64009485
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:00 schreef BVO het volgende:

Misschien ook voor de duidelijkheid: uit jouw eerdere post begreep ik vooral dat de conclusie niet is dat bonussen niet werken, maar dat de huidige vormen niet goed werken.

De vervolgvraag is dan natuurlijk ook of je een beschrijving hebt van bonussen (of andere beloningsinstrumenten) die wel goed werken.
pi_64009498
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:

Een onderbuik heb ik niet. Of zo ongeveer heel Nederland heeft het.

Optie 2.

Met de opmerking dat velen hun onderbuik ondergeschikt laten zijn.
  zondag 14 december 2008 @ 17:10:59 #177
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009525
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een onderbuik heb ik niet. Of zo ongeveer heel Nederland heeft het. Niet voor niets dat er ZOVEEL MEDIA AANDACHT voor dit onderwerp bestaat.

Zou dat komen door mijn topic?
Die hoofdletters bekrachtigen je punt niet.

Het enige bezwaar dat ik heb tegen jou manier van het actie voeren is dat het een beetje à la Wilders is: populistisch roepen wat het beste lijkt, zonder de essentie e.d. ervan te snappen .

Dus ondanks dat ik op basis van mijn afstudeeronderzoek héél veel kritiek op deze beloningsvorm heb en er ik vind dat er nu wel degelijk héél veel fout gaat (en door middel van de contacten van mijn begeleiders hier ook echt aan wat wil doen), vind ik dat jij 29 delen lang heb lopen schreeuwen als de eerste de beste populist. En dat maakt niet uit, maar doe nu niet net alsof je de wijsheid in pacht heb .
pi_64009538
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Misschien ook voor de duidelijkheid: uit jouw eerdere post begreep ik vooral dat de conclusie niet is dat bonussen niet werken, maar dat de huidige vormen niet goed werken.
Ja, probeer het maar weer eens te redden.

Ik zeg: BONUSSEN WERKEN NIET!
quote:
De vervolgvraag is dan natuurlijk ook of je een beschrijving hebt van bonussen (of andere beloningsinstrumenten) die wel goed werken.
Ik wacht met spanning. Maar hij kan de moeite gerust besparen. Het is allang bekend dat dergelijk prikkels niet of hooguit ZEER KORT werken.

Hoef ik geen promotie onderzoek voor te doen. Ik weet het bovendien uit eigen ervaring.
  zondag 14 december 2008 @ 17:13:04 #179
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009571
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Huidige vormen werken in ieder geval niet. Variabele beloning an sich... harde statements kan ik niet maken, maar het is in theorie een stuk mooier dan in praktijk, dat wel. Gewoon vanwege alle belangen en alle factoren.

Binnenkort een congres waar ons artikel gepresenteerd wordt, zal dan - ergens midden/eind deze week - wel even kort samenvatten waar we het fou vinden gaan en wat verbeterd zou moeten worden.
pi_64009579
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Optie 2.
Wil je dat aantonen?
quote:
Met de opmerking dat velen hun onderbuik ondergeschikt laten zijn.
Nou dat scheelt dan weer gelukkig. En wanneer motiveer je vanuit een onderbuik? Opvattingen kunnen nooit zonder emotie, mijn beste. Dat moet je toch wel weten als advocaat? Nietwaar?
  zondag 14 december 2008 @ 17:15:20 #181
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009614
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wil je dat aantonen?
Eh, zeg jij dat nou....?! .
quote:
Nou dat scheelt dan weer gelukkig. En wanneer motiveer je vanuit een onderbuik? Opvattingen kunnen nooit zonder emotie, mijn beste. Dat moet je toch wel weten als advocaat? Nietwaar?
Hier gaat het dus al fundamenteel mis mijn inziens.
pi_64009628
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:11 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar hij kan de moeite gerust besparen. Het is allang bekend dat dergelijk prikkels niet of hooguit ZEER KORT werken.

Hoef ik geen promotie onderzoek voor te doen. Ik weet het bovendien uit eigen ervaring.
Jij weet het vanuit je onderbuik beter dan iemand die er cum laude op is afgestudeerd...
pi_64009636
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:13 schreef BVO het volgende:

[..]

Huidige vormen werken in ieder geval niet.
Mooi, die is binnen. Zolang er gene fatsoenlijk alternatief voor handen is: direct wettelijk verbieden die hap. Afschaffen dat gedrocht.
quote:
Variabele beloning an sich... harde statements kan ik niet maken, maar het is in theorie een stuk mooier dan in praktijk, dat wel. Gewoon vanwege alle belangen en alle factoren.
Gelukkig dat jij mijn zus, ook deskundige op gebied van mens en arbeid dit TWINTG JAAR geleden ook al riep. Lieve zus en heel slim is ze.
quote:
Binnenkort een congres waar ons artikel gepresenteerd wordt, zal dan - ergens midden/eind deze week - wel even kort samenvatten waar we het fou vinden gaan en wat verbeterd zou moeten worden.
Nou ik ben echt benieuw. Mijn idee is dat je ei niet zo heel vers is.
pi_64009698
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij weet het vanuit je onderbuik beter dan iemand die er cum laude op is afgestudeerd...
Nee, het is niet netjes en feitelijk ONJUIST om mijn motivatie als onderbuik af te doen. (Ik laat mij niet in het defensief drukken ) Dat is ook niet zo sterk, DS4. Kom nou eens met argumenten.

En verder kan ik het ook niet helpen dat ik het vaak uiteindelijk het gewoon bij het rechte eind heb.

Intussen raak ik steeds meer gemotiveerd voor mijn film. Deze zou best heel schokkend kunnen worden. Het zal veel tongen los moeten maken.

Uiteindelijk zal iedereen mij prijzen dat ik ondanks veel tegengeluid gewoon de mensen naar mijn hand krijg
  zondag 14 december 2008 @ 17:20:53 #185
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009712
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Mooi, die is binnen. Zolang er gene fatsoenlijk alternatief voor handen is: direct wettelijk verbieden die hap. Afschaffen dat gedrocht.
Op basis van wat wil je zoiets nou verbieden?! . Leg dat nou eens uit... het gaat echt helemaal nergens over.
quote:
Gelukkig dat jij mijn zus, ook deskundige op gebied van mens en arbeid dit TWINTG JAAR geleden ook al riep. Lieve zus en heel slim is ze.
Als ze er goede rationele economische onderbouwingen voor heeft die hout snijden, heeft ze tóch iets verkeerd gedaan dat ze er niet wat meer mee gedaan heeft .
quote:
Nou ik ben echt benieuw. Mijn idee is dat je ei niet zo heel vers is.
Het zal allicht meer zoden aan de dijk zetten dan jouw geschreeuw dat geen enkele objectieve onderbouwing kent en pure speculatie is.
pi_64009734
FF editten
  zondag 14 december 2008 @ 17:23:41 #187
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009766
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, het is niet netjes en feitelijk ONJUIST om mijn motivatie als onderbuik af te doen. (Ik laat mij niet in het defensief drukken ) Dat is ook niet zo sterk, DS4. Kom nou eens met argumenten.
Wat is er feitelijk onjuist aan? Je roept alleen maar, onderbouwt werkelijk waar 0,0.

Nogmaals, voor een behoorlijk deel ben ik het eens met je statement, doe alleen niet alsof je het licht ziet op basis van enkel en alleen populistisch geblaat.
pi_64009771
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:13 schreef BVO het volgende:

Variabele beloning an sich... harde statements kan ik niet maken, maar het is in theorie een stuk mooier dan in praktijk, dat wel. Gewoon vanwege alle belangen en alle factoren.
Het blijft een beetje lastig zo... Naar mijn beleving werkt het dus wel. In ieder geval met mijn eigen personeel. Gaat natuurlijk niet om tonnen, maar toch.
quote:
Ben benieuwd.

Wanneer is het congres en waar? Is het voor eenieder toegankelijk?
  zondag 14 december 2008 @ 17:25:52 #189
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_64009804
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het blijft een beetje lastig zo... Naar mijn beleving werkt het dus wel. In ieder geval met mijn eigen personeel. Gaat natuurlijk niet om tonnen, maar toch.
[..]

Ben benieuwd.

Wanneer is het congres en waar? Is het voor eenieder toegankelijk?
Geloof het niet nee.

In essentie is het een mooi instrument, het vergt alleen zóveel meer om het in praktijk te laten functioneren als het in theorie wordt voorgesteld... dát is wat waanzinnig onderschat wordt.

En sorry dat ik nu niks zeg, wil het wel goed doen en moet er nu alweer vandoor. Zware dag gehad op een ander ecnomisch vlak - zie mijn postgeschiedenis .
pi_64010003
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:13 schreef EchtGaaf het volgende:

Opvattingen kunnen nooit zonder emotie, mijn beste. Dat moet je toch wel weten als advocaat? Nietwaar?
Waarom denk je dat het adagium "een advocaat die zichzelf verdedigt, heeft een idioot als cliënt" luidt? Juist omdat je emoties niet erbij moet betrekken.
pi_64010045
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:

Diëten werken ook niet. Ook maar meteen verbieden dan?
quote:
Mijn idee is dat je ei niet zo heel vers is.
Je hebt het onderzoek niet gelezen, maar nu al een mening erover... Dat zegt echt een hoop.
pi_64010161
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:19 schreef EchtGaaf het volgende:

Gelet op jouw onderbouwing zeg ik dat het onderbuik moet zijn. Simpelweg omdat je vanuit "gevoel" redeneert ipv ratio. Zoals je zelf altijd zegt: het gaat om moraliteit. En dat is per definitie subjectief.
quote:
En verder kan ik het ook niet helpen dat ik het vaak uiteindelijk het gewoon bij het rechte eind heb.
Er zijn onderzoeken die jouw mening wegzetten en er is nu een onderzoek die jou deels gelijk geeft (zij het zonder meer op andere gronden). Die onderzoeker komt zelfs in jouw draadje (daar mag je gelukkig mee zijn). Maar zelfs hij verzet zich tegen jouw manier van redeneren en ook tegen jouw eindconclusie.

Dus ik zou voorzichtig zijn om weer te roepen dat je gelijk hebt.
quote:
Intussen raak ik steeds meer gemotiveerd voor mijn film. Deze zou best heel schokkend kunnen worden. Het zal veel tongen los moeten maken.
Doen. Ik wacht in spanning af. Het zal het logische vervolg op de triologie worden. Eerst Wilders (slecht), dan Jami (zo waardeloos dat niemand zich er aan kon ergeren) en vervolgens EG... (misschien wel lachwekkend).
quote:
Uiteindelijk zal iedereen mij prijzen dat ik ondanks veel tegengeluid gewoon de mensen naar mijn hand krijg
Het komt mij niet voor dat zulks voor de hand ligt...
pi_64010210
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:25 schreef BVO het volgende:

Geloof het niet nee.
Pb eens wat details, kijk ik aan welke touwtjes ik kan trekken... Het interesseert mij nl. bijzonder.
pi_64011484
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:51 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is toch werkelijk van de ratten besnuffeld dat ze niet tot het uiterste gaan, terwijl ze toch een topsalaris hebben.

Wat zijn dat toch voor lui? Ik weet het wel. Zwaar en zwaar over het paard getild. Verwende ******* zijn het.
Ken jij topmannen? Zo ja, weet je hoe hun dag eruit ziet? Wat ze allemaal doen? Hoe lang ze werken? Wat ze in hun leven vóór het topman zijn hebben gedaan?

Dat je tegen topsalarissen bent is nu wel duidelijk. Maar ik zou, als ik die mening deelde, toch graag harde feiten willen zien over wat die topmannen nou precies doen op de gemiddelde werkdag. Ik weet dat namelijk niet. Ik ga er vanuit dat ze hardwerkend zijn, is het niet nu dan wel vroeger werkend naar die plek. Als jij dat beeld kan veranderen is het al wat duidelijker.

Je moet wel onthouden dat het ook gewoon mensen zijn, net als jij en ik, en waarschijnlijk héél weinig verschillen van ons beide.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 15 december 2008 @ 10:11:07 #195
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_64024986
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom denk je dat het adagium "een advocaat die zichzelf verdedigt, heeft een idioot als cliënt" luidt? Juist omdat je emoties niet erbij moet betrekken.
Dat je emoties er niet bij dient te betrekken betekent niet dat ze er niet zijn.
pi_64025617
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:11 schreef Fajarowicz het volgende:

Dat je emoties er niet bij dient te betrekken betekent niet dat ze er niet zijn.
Of je kijkt even goed waar ik op reageerde...
  maandag 15 december 2008 @ 11:46:27 #197
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_64027089
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Of je kijkt even goed waar ik op reageerde...
Op Echtgaaf die stelt dat "opvattingen nooit kunnen zonder emotie" wat niet hetzelfde is dat je die emoties er niet bij dient te betrekken.
pi_64027368
quote:
Op maandag 15 december 2008 11:46 schreef Fajarowicz het volgende:

Op Echtgaaf die stelt dat "opvattingen nooit kunnen zonder emotie" wat niet hetzelfde is dat je die emoties er niet bij dient te betrekken.
EG stelt dat het NOOIT zonder emotie is. Jij voert aan dat ze toch erbij betrokken kunnen zijn. Daar zit een heel ruim gebied tussen...
  maandag 15 december 2008 @ 12:13:12 #199
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_64027724
quote:
Op maandag 15 december 2008 11:58 schreef DS4 het volgende:

[quote]EG stelt dat het NOOIT zonder emotie is.

Nee, dat ze niet zonder emotie KUNNEN.
quote:
Jij voert aan dat ze toch erbij betrokken kunnen zijn. Daar zit een heel ruim gebied tussen...
Het enige wat ik aan voer is dat jij niet inhoudelijk reageert op Echtgaaf.
  maandag 15 december 2008 @ 15:31:13 #200
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_64032373
EG,
ik ben wel benieuwd naar jouw reactie op het artikel dat ik hier boven plaatste....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')