Maar dus niet eerst tequote:Op donderdag 6 november 2008 00:25 schreef Richie_Rich het volgende:
Het principe wat TS beschrijft is me niet echt bekend. Thuis maak ik ze altijd door ze te schillen, plakjes snijden, goed afspoelen en idd in ganzevet bakken
Ik ook als ik ze in de pan bak, als ik ze in de oven bak kook ik ze niet voor.quote:Op donderdag 6 november 2008 07:55 schreef MLI het volgende:
Ik vind het qua smaak lekkerder als het eerst gekookt is.
Same here.quote:Op donderdag 6 november 2008 07:59 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik ook als ik ze in de pan bak, als ik ze in de oven bak kook ik ze niet voor.
YUK!!!!!!!!!!!!!quote:Op donderdag 6 november 2008 14:46 schreef KrnKje het volgende:
met van die lekkere kruimige krokante stukjes
zo zijn het lekkerste idd, dan garen ze lekker in het kokende water en dan maak je ze in de koekenpan lekker knapperigquote:Op donderdag 6 november 2008 08:31 schreef Curiosity het volgende:
Ik kook ze eerst een min of tien en maak er dan plakjes van en dan bakken in de koekepan.
Wat ik ook wel eens doe is aardappels in de schil 10 min koken en dan in partje snijden incl schil en dan frituren
quote:Op donderdag 6 november 2008 14:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
YUK!!!!!!!!!!!!! [ afbeelding ]
Ja, DAT is inderdaad smerig. Ze moeten wel vers gekookt zijn, en ook niet lang gekookt, maximaal 5 minuutjes.quote:Op donderdag 6 november 2008 14:57 schreef MinderMutsig het volgende:
Mijn moeder deed vroeger de gekookte aardappelen die over waren in de koelkast in een bakje en dan op zaterdag bakte ze die op.
Idd, geen problemen mee hoorquote:Op donderdag 6 november 2008 15:00 schreef motorbloempje het volgende:
ik vond dat heerlijk, restjes gekookte aardappel opgebakken de volgende dag, met uitjes![]()
Tezz: de spelling is puree, niet purree. Ik heb ranzige associaties met bouwschuimquote:Op donderdag 6 november 2008 07:34 schreef Tezz het volgende:
Ik kook ze ook nooit van te voren. Als ik een restje gekookte aardappels heb, maak ik daar overigens meestal purree van en dan aardappelkrokketjes.
Meestal 'bak' ik ze in de oven (dus niet voorgekookt) en soms ook gewoon in de pan met een beetje olijfolie. Goed aanbakken, dan deksel op de pan om ze te garen en dan weer hoog vuur en 'afbakken'.
Hier geen problemen mee anders?quote:Op donderdag 6 november 2008 15:00 schreef bonke het volgende:
ik kook ze ook altijd
maar das meer omdat ik de piepers niet in plakkies snij maar er brokken van zaag![]()
en die zijn een stukkie dikker dus wordenniet door en door gaar als je ze dan bakt
geen geld voor Tefal?quote:Op donderdag 6 november 2008 00:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Met van die plakkaten in de pan.
Precies! En eventueel met spekjes! En met zelfgemaakte appelmoes d'r naast... Yam!quote:Op donderdag 6 november 2008 15:00 schreef motorbloempje het volgende:
ik vond dat heerlijk, restjes gekookte aardappel opgebakken de volgende dag, met uitjes![]()
Sterker nog, eerst koken maakt zelfs beter gebakken aardappeltjes mijns inziens. Zal wel door het vrijgekomen zetmeel aan de buitenkant van de plakjes komen, maar je krijgt een heerlijk krokant korstje.quote:Op donderdag 6 november 2008 16:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Kruimige (te lang) gekookte aardappels opbakken okee dat is een ramp. Maar de gekookte overgebleven VASTKOKENDE piepers gaan bij ons in reepen van 1 bij 2 cm of nog grover, en dan in ruim arachide olie opbakken...weiger daar iets vies in te zien!!!!
Tefalquote:
Hoezo triest? Dat heet vooruitgang.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:23 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Tefal![]()
Zo triest dat dat de standaard is geworden.
Ligt eraan in wat voor pan.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:52 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hoezo triest? Dat heet vooruitgang.![]()
Er is zoveel meer mogelijk dankzij de tefalpan.
Moet er niet aan denken weer terug te moeten naar aanbakpannen.
Die deksel he, die doet het hem!quote:Op donderdag 6 november 2008 16:03 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hier geen problemen mee anders?
Ik houd ook van grove stukken om te bakken.. deksel op de pan de 1e 10 minuutjes garen ze beter door
?quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:12 schreef RobinOok het volgende:
Dan in water met zout en azijn (tegen de kankerverwekkende stoffen) even wegzetten.
Merci. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, euh, Mindermutsig. Dat zit ongeveer zo. Hier over dat idee van azijn toevoegen aan het water : http://www.evmi.nl/nieuws(...)n-acrylamide%27.html (hm, ik lees nu dat het eigenlijk heet water moet zijn, dat deed ik nooit, ach ja)
En hier over die kankerverwekkende stoffen in gefrituurde en gebakken aardappelen : http://www.evmi.nl/acrylamide/
Niet dat ik ermee zit hoor, maar ach, dat weken in zout water is goed tegen het plakken aan de bakplaat, dat deed ik al. En dan is dat extra scheutje azijn mij een kleine moeite.
Heerlijk! Die grote zwarte korsten en dat met een klodder mayo.quote:Op donderdag 6 november 2008 00:04 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik sta aan de RobinOok-kant.
Niets zo vies als opgebakken piepers met die frotjes en korstjes en die muffe halfslachtige smaak.
iddquote:Op dinsdag 11 november 2008 01:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Heerlijk! Die grote zwarte korsten en dat met een klodder mayo.![]()
quote:Op dinsdag 11 november 2008 01:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Heerlijk! Die grote zwarte korsten en dat met een klodder mayo.![]()
Ja, ik dacht dus ook altijd de je het beste vastkokende aardappelen kon gebruiken voor gebakken aardappelen. Tot ik een tijdje terug "iets kruimige" aardappelen gebruikte en ik wil nooit meer vastkokende! Maar dat is dus in de oven, missschien dat ze in de pan iets moeilijker te bakken zijn? Maar je zou gewoon eens een ander merk moeten proberen. Zeker als je daarvoor altijd dezelfde gebruikte zul je het verschil vast goed proeven.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Welke aardappelen bakken eigenlijk het beste? Ik gebruik altijd gewoon wat ik heb liggen, over het algemeen de vastkokende bio-aardappels van de AH, daar is niets mis mee maar ik vraag me af of het beter kan.
Ik soms andersom. Dan breng ik kort het water met de aardappel aan de kook. Dus 3 minuten koken zeg maar.quote:Op donderdag 6 november 2008 07:59 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik ook als ik ze in de pan bak, als ik ze in de oven bak kook ik ze niet voor.
*Gaat van de week een zak kruimige aardappels in de oven doen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 14:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, ik dacht dus ook altijd de je het beste vastkokende aardappelen kon gebruiken voor gebakken aardappelen. Tot ik een tijdje terug "iets kruimige" aardappelen gebruikte en ik wil nooit meer vastkokende! Maar dat is dus in de oven, missschien dat ze in de pan iets moeilijker te bakken zijn? Maar je zou gewoon eens een ander merk moeten proberen. Zeker als je daarvoor altijd dezelfde gebruikte zul je het verschil vast goed proeven.
Niet heel kruimige he?! Veel rassen noemen ze letterlijk "iets-kruimig", dat is dus wat anders dan "kruimig". Nou ja, ook wel interessant om die eens in de oven te gooien, hihi, maar die bedoelde ik niet.quote:Op dinsdag 11 november 2008 14:24 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
*Gaat van de week een zak kruimige aardappels in de oven doen.
Mja dat doe ik ook. Ik kook ze dus kort voorquote:Op dinsdag 11 november 2008 14:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik soms andersom. Dan breng ik kort het water met de aardappel aan de kook. Dus 3 minuten koken zeg maar.
Hierdoor gaart hij iets sneller maar verandert de smaak niet.
Mijne zijn nooit papperig en ook geen plakkaten, terwijl ik ze toch 3 minuutjes voorkook. Ik vraag me af wat er bij anderen mis gaat.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Iemand gered van de papperige plakkatenaardappels!![]()
![]()
och, als afgestudeerd kok zie ik het probleem niet.. minder vet bakken is 1 voordeel.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:23 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Tefal![]()
Zo triest dat dat de standaard is geworden.
Ik kookte ze nooit van te voren totdat ik dat recept uitgeprobeerd heb: Heerlijk, ik wil niks anders meer. (als het tenminste hetzelfde recept is: uit "in search for perfection" deel 1, als bijgerecht bij de kip).quote:Op woensdag 5 november 2008 23:50 schreef RobinOok het volgende:
Zelfs mijn geliefde Heston Blumenthal's perfect ovenroasted potatoes zijn mij een gruwel.
Je moet er ook cola bijdrinken!quote:Op dinsdag 11 november 2008 20:43 schreef RobinOok het volgende:
Er gaat niks mis, ik hou er gewoon niet van!!!
helemaal met je eens!quote:Op vrijdag 14 november 2008 02:21 schreef Snarf het volgende:
Goed voorkoken met lekker veel zout. Dan het geheim van mijn oma, en dat is een nachtje in de koelkast! De dag daarna vanuit de koelkast direct in de hete pan goed bruinbakken. Het resultaat is nog net niet beter dan seks.
Ik heb diezelfde avond nog een berg licht kruimige aardappelen in stevige frieten gesneden, ingewreven met een beetje olie en 40 min. gebakken op (ik geloof) 200 graden. Super resultaat, lekkerder dan vastkokende aardappels.quote:Op dinsdag 11 november 2008 14:24 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
*Gaat van de week een zak kruimige aardappels in de oven doen.
Zat er een deksel op de pan? Dat is wel een voorwaarde om ze gaar te krijgen.quote:Op maandag 24 november 2008 19:31 schreef LastRequest het volgende:
Hmm ik heb net nav dit topic m'n stukjes aardappel gebakken zonder voorkoken.. en ik heb ze toch geruime tijd laten staan met regelmatig omroeren, maar ze zijn nog steeds niet gaar.![]()
En dan heb ik ze nog veel kleiner gesneden dan ik normaal doe ook..
Aan wie vraag je dat? En heeft het uberhaupt zin om zo'n topic omhoog te kicken?quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:11 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Hoe ben je gekomen bij de term opgebakken?
En is het vooral zo dat je het daadwerkelijk niet lekker vindt of dat het hele principe jou niet past?
Hahaha, ik weer reageren zonder te zien dat dit topic uit de prehistorie stamt..quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:16 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Aan wie vraag je dat? En heeft het uberhaupt zin om zo'n topic omhoog te kicken?
Oh verhip ja.quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:16 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Aan wie vraag je dat? En heeft het uberhaupt zin om zo'n topic omhoog te kicken?
Het blijkt wel weer dat het zin had, de reacties schoten weer als paddestoelen uit de grond.quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:16 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Zo heet dat gewoon, als je iets wat al half gaar is nog eens bakt, dan heet dat opbakken.quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:11 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Hoe ben je gekomen bij de term opgebakken?
En is het vooral zo dat je het daadwerkelijk niet lekker vindt of dat het hele principe jou niet past?
Iets wat half gaar is en wat je nog een keer bakt heet afbakken.quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:31 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Zo heet dat gewoon, als je iets wat al half gaar is nog eens bakt, dan heet dat opbakken.
En ik vind het daadwerkelijk niet lekker. Vond het als kind al niet te vreten, at ze dan ook niet. En vind ze nu nog steeds niet lekker. Je krijgt ze sporadisch wel bij restaurants geserveerd. Vooral in Duitsland of Zwitserland. Bah.
Ik snap niet dat je de em überhaupt bakt. Het verandert de structuur en het verpest de aardappel.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:50 schreef RobinOok het volgende:
Blancheren, koken, een pot nat. Het verandert de structuur en het verpest de gebakken aardappel.
Als dat gebeurt, gewoon bakken. Heerlijk die krokante kruimels.quote:Op zaterdag 10 september 2011 00:41 schreef pussywillow het volgende:
die hele bloemige/kruimige vallen uit elkaar in de pan en dan lijkt het nergens meer op.
Ja dat vind ik ook juist lekkerquote:Op zaterdag 10 september 2011 02:38 schreef popolon het volgende:
[..]
Als dat gebeurt, gewoon bakken. Heerlijk die krokante kruimels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |