In mijn ogen is er een tweedeling in de samenleving over het begrip "gebakken aardappelen'.
Persoonlijk heb ik dus echt een godsgruwelijke hekel aan elke aardappel die eerst gekookt is en daarna gebakken. Of dat nou de gekookte aardappel van gisteren is (=jeugdtrauma door kliekjesdag) of een speciaal voor vandaag kort gekookte aardappel en daarna OPgebakken aardappel.
Voor mij is een gebakken aardappel een gebakken aardappel. Niks eerst koken! Bakken, zoals het woord al zegt!!!
Soms denk ik dat ik alleen sta in mijn afkeer, mijn haat. Als ik de engelse kookprogramma's zie, allemaal kiezen ze het liefst de meest kruimige aardappel, die ze eerst koken en daarna nog een half uur of zo in het ganzenvet of druipvet van een lamsbout bakken. Zelfs mijn geliefde Heston Blumenthal's perfect ovenroasted potatoes zijn mij een gruwel.
En in Duitsland is het al niet veel beter. Mijn indruk was dat 70% van de restaurants adverteren met het principe van "oma's keuken" en daar horen opgebakken aardappelen bij.
En ik haat ze, echt haat ze! Ik haat weinig dingen, maar van OPgebakken aardappels word ik woest. En dan vooral als mensen "gebakken aardappel" zeggen, terwijl ze OPgebakken aardappel bedoelen.
Ben benieuwd hoe het fokpubliek hiertegenover staat :-)