abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:15:31 #251
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_63046236
Om het trouwens maar eens te duiden, als je in de VS de gezondheidszorg waarmee zelfs hier elke "extreem-rechtse" akkoord gaat zou voorstellen zou men je als een communist boekstaven ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:17:35 #252
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63046276
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om het trouwens maar eens te duiden, als je in de VS de gezondheidszorg waarmee zelfs hier elke "extreem-rechtse" akkoord gaat zou voorstellen zou men je als een communist boekstaven ...
Ik ben blij dat je het allemaal zo goed weet. Met je Hitler vergelijkingen heb je jezelf al aardig belachelijk gemaakt.

Misschien zou je eens wat langer door moeten brengen in de VS dan een weekje of wat.

Of niet natuurlijk. Maar hou die flauwekul ook voor je dan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_63046278
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:11 schreef maartena het volgende:

[..]

En rechts in de VS is anders dan rechts in NL.

Zo zijn Democraten bijvoorbeeld veel vaker tegen immigratie, waar de huidige Republikeinse regering maar liefst 3 miljoen illegalen wilde legaliseren.

Ja waarschjnlijk zodat ze hen een hypotheek konden aansmeren..
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:31:28 #254
pi_63046492
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:17 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je het allemaal zo goed weet. Met je Hitler vergelijkingen heb je jezelf al aardig belachelijk gemaakt.

Misschien zou je eens wat langer door moeten brengen in de VS dan een weekje of wat.

Of niet natuurlijk. Maar hou die flauwekul ook voor je dan.
Het zal je misschien verrassen , maar ik ga jaarlijks zelfs minstens een keer of 5 naar de VS :p (weliswaar voor mijn werk, maar kom ... )

En mensen die die vergelijking met de Hitler campagne tot 1932 niet snappen kennen hun geschiedenis niet. De opkomst van Hitler en hoe het moderne politieke populisme hun ideeën nog altijd ontleed aan de tot in de perfectie toe opgebouwde propaganda-machine die toen gebruikt werd is net een van de meest interessante dingen die je uit onze geschiedenis kunt leren. De Hitler-campagne van toen is hét schoolvoorbeeld van hoe je een charismatisch iemand aan de macht kunt brengen. De exacte ideologie die je daaraan koppelt is eigenlijk bijzaak.

Niemand kan mij op dit moment exact zeggen waar Obama voor staat en wat Obama gaat doen. Ja, hij gaat "Change" brengen en "Yes he can !" en hij heeft "hope" en uiteraard minder taksen , méér gelijkheid én méér jobs , maar wat hij exact gaat doen wéét niemand . Net zoals dat in 1932 niemand van Hitler wist.

Mensen zouden beter eens nadenken ipv te stijgeren als ze gelijk welke naam zien. Ze vergelijken Obama met MLK en Malcolm X. De eerste was niet eens een politicus en heeft nooit een verkiezingscampagne gevoerd, en de tweede was al een even grote xenofoob en racist dan Hitler zelf ...

En pas op , ik ben al heel blij dat McCain niet gekozen is hoor ... Obama geeft tenminste de armere klasse in de VS en de hele wereld hoop. Laat ons alleen hopen dat hij dat kan waar maken. De geschiedenis leert ons dat dat niet makkelijk is.
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:37:21 #255
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_63046595
Dan is de vergelijking met Hitler helemaal overbodig, aangezien Hitler als slecht persoon gezien wordt vanwege zijn ideologie en niet vanwege de manier waarop hij aan de macht kwam. De vergelijking is zinloos.
2000 light years from home
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:43:56 #256
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63046683
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

Mensen zouden beter eens nadenken ipv te stijgeren als ze gelijk welke naam zien. Ze vergelijken Obama met MLK en Malcolm X.
Neen dat doen ze niet.

En verder ben ik nu klaar met deze onzinnige vergelijking.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Donald Duck held zaterdag 8 november 2008 @ 01:44:02 #257
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63046684
Zet Obama dan liever naast Palpatine als je toch een 'rise to power' vergelijking wilt maken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:46:08 #258
pi_63046723
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:37 schreef Merkie het volgende:
Dan is de vergelijking met Hitler helemaal overbodig, aangezien Hitler als slecht persoon gezien wordt vanwege zijn ideologie en niet vanwege de manier waarop hij aan de macht kwam. De vergelijking is zinloos.
Tjah , in een van de biografieën van Kennedy die ik gelezen heb staat zelfs letterlijk dat ze voor diens campagne de mosterd gehaald hebben bij de NSDAP-campagne in Duitsland.

Maar de Hitler Campagne bewees dat je gelijk welke mongool die charismatisch een menigte kan toespreken aan de macht kunt brengen. Dat is met Obama eigenlijk net hetzelfde. Er is géén mens die eigenlijk echt weet waar hij voor staat, "what he can ???" , wat zijn "Change" inhoudt , ...
Wat is hij van plan ? We zullen het mogen afwachten hé, er is geen mens die het weet ...

Hij is verkozen op basis van zijn charismatisch figuur , een gewiekste campagne en een aantal goed in de mond liggende slogans, in een economische crisis.

Hitler werd ook verkozen op basis van zijn charismatische figuur, een gewiekste campagne en goed in de mond liggende slogans midden een economische crisis. (en dat met een campagne destijds waarin de joden nog maar een voetnoot waren en hij het vooral over jobs, eenheid van duitsland en herverdeling tov de arbeiders had hé)

Dan heb ik alleen maar samen met de hele wereld de 'hope' dat Obama , als leider van het machtigste land ter wereld, wél goede bedoelingen heeft. Hitler werd in 1932 ook niet als slecht persoon gezien. - George Bush in 2000 trouwens ook niet - Hoe we Obama binnen 70 jaar gaan zien zal alleen maar de toekomst uitwijzen ... En ik heb daar wél 'hope' op hoor. Maar we zullen zien ...
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:50:39 #259
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_63046781
Ok, je hebt aangetoond dat je een campagne winst op basis van charisma en pakkende slogans en dat Obama niet de eerste is die daarin is geslaagd, maar om nou puur voor het dramatische effect constant de vergelijking met Hitler te maken slaat nergens op.
2000 light years from home
pi_63046809
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]
Als je campagnetruukjes wilt vergelijken vind ik dat nog tot daaraantoe.

Maar om Obama als president en de verkiezingen met Hitler en zijn opkomst te vergelijken
vind ik net een stapje te ver gaan.
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:56:20 #261
pi_63046849
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:50 schreef Merkie het volgende:
Ok, je hebt aangetoond dat je een campagne winst op basis van charisma en pakkende slogans en dat Obama niet de eerste is die daarin is geslaagd, maar om nou puur voor het dramatische effect constant de vergelijking met Hitler te maken slaat nergens op.
Ik hou dat gewoon als spiegel voor dat iedereen nu erg hoopvol is , maar dat zoiets ook erg dramatisch kan aflopen.

Om het cru te zeggen Obama eist blijkbaar nu al meer troepen voor Afghanistan van de internationale gemeenschap. Misschien is dat een goede zaak , maar wie durft zeggen in wat voor dal hij ons daarmee misschien stort? De toekomst zal dat uitwijzen.

Misschien gaat Obama wel de geschiedenis in als de beste president voor de VS ooit ,maar de slechtste VS-president voor de wereld ? wie zal het nu zeggen ...
pi_63046971
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 00:25 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Het is ook niet het einde van racisme en ongelijkheid. Maar (dit gaat heel cliché klinken) sta er eens bij stil dat in een land waar een donkere huidskleur 150 jaar geleden gelijk stond aan slavenstatus, het land van de Black Codes, de Jim Crow wetten, de KKK, het racisme, de segregatie en de burgerrechten-beweging; daar is nu een zwarte man tot President verkozen.

Ik ben door mijn studie de laatste jaren ontzettend veel bezig geweest met die geschiedenis, maar ik denk dat ieder mens die er iets van weet en een moment neemt om in het licht van de geschiedenis het belang van deze gebeurtenis te onderkennen onder de indruk is. Misschien ben ik een doetje dat ik er emotioneel van kan worden, misschien laat ik me meeslepen door het moment, misschien heeft het ook te maken met 'white liberal guilt', maar ik vind het geweldig, ontroerend en bovenal historisch.

En daar bovenop komt nog eens mijn respect voor de man zelf na het lezen van zijn boeken, het horen van zijn ideeën (hiermee bedoel ik meer dan politieke standpunten) en het verdiepen in zijn geschiedenis. Eindelijk een politicus die niet zo eenzijdig, partijdig en/of bekrompen is. Een ontzettend intelligente man, die zaken politiek soms anders ziet dan ik, maar heeft bewezen open te staan voor de redenaties van zijn tegenstanders.

Eerst deed ik mijn steun voor Obama af als een keuze voor de mindere van twee kwaden, maar dat was niet eerlijk. Het kiezen voor een Democraat blijft voor mij in de huidige verkiezingen de mindere van twee kwaden, maar Obama is meer dan de minst slechte persoon voor de positie; meer dan een standaard Democraat. Misschien was mijn terughoudendheid het gevolg van een onbewuste zorg dat hij niet zou winnen, maar nu maakt dat niet meer uit; hij heeft gewonnen!
Helemaal mee eens. Ik ben van mezelf ook redelijk conservatief en (wat betreft Nederlandse politiek) vrij rechts, maar ik was oprecht blij toen Obama gewonnen had. Het is lastig te verwoorden. Hij kan eigenlijk alleen maar tegenvallen zodra hij begint, maar toen hij zijn overwinningsspeech gaf had ik voor even het gevoel dat we echt in een betere wereld terecht waren gekomen. Inderdaad een historisch moment.
  Donald Duck held zaterdag 8 november 2008 @ 02:09:25 #263
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63047010
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 02:06 schreef Bananenman het volgende:
maar toen hij zijn overwinningsspeech gaf had ik voor even het gevoel dat we echt in een betere wereld terecht waren gekomen. Inderdaad een historisch moment.
Dat zeker. Die speech was zo ontzettend perfect en inspirerend, dat was echt een machtig mooi moment.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_63047154
Wat ook voor hem pleit is dat hij een voetballiefhebber is als een van de weinige Amerikanen.
As long as I gaze on Waterloo sunset I am in paradise.
pi_63047252
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 02:09 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dat zeker. Die speech was zo ontzettend perfect en inspirerend, dat was echt een machtig mooi moment.
Absoluut. .

Maar ik ben een beetje bang voor high flying, adored, want dit kan ook heel rap tegen Obama werken trouwens.
Soms lees ik verwachtingen voor morgen en vandaag al teleurstelling. Terwijl de economie almaar slechter gaat en ik verwacht niet dat het komende maanden zal verbeteren. Integendeel.
Ik hoop wel dat die man de kans krijgt 8 jaar vol te maken voor verbetering en niet dat hij de grote zondebok wordt met vier jaar puinruimen in een tijd waarin alle riemen kortgetrokken zullen worden, een tijd waarin niemand zich nog eens druk maakt of er een hond wel of niet uit een asiel komt.
pi_63048113
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 02:32 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik hoop wel dat die man de kans krijgt 8 jaar vol te maken voor verbetering en niet dat hij de grote zondebok wordt met vier jaar puinruimen in een tijd waarin alle riemen kortgetrokken zullen worden, een tijd waarin niemand zich nog eens druk maakt of er een hond wel of niet uit een asiel komt.
Als Sarah Palin zijn opponent wordt in 2012 dan lukt het wel om 8 jaar te zitten hoor
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  † In Memoriam † zaterdag 8 november 2008 @ 08:52:39 #267
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_63048307
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 06:10 schreef Caesu het volgende:
ik snap die keuze eigenlijk ook totaal niet.
die Emanuel is zelfs tegen het evacueren van de nederzettingen.
en daar is niet alleen links maar ook mainstream Israël en zelfs Bush voor.
dus hij is nog rechtser dan Bush wat betreft Israël.

of het is tactiek. in februari zijn er verkiezingen in Israël.

[...]

Emanuel heeft ook meer een economische/financiele achtergrond - niet zo internationaal.

Ja mooie economische achtergrond heeft ie.

Emanuel Was Director Of Freddie Mac During Scandal (ABC News)

Sorry hoor, maar dit kan niet goed vallen bij de mensen die op "change" gestemd hebben.

Of er tactiek achter zit weet ik niet. Het lijkt me eerder duiden op dat Obama het niet zelf voor het zeggen heeft en hij heel wat minder vrij en onafhankelijk van "Washington" is dan hij in zijn campagne deed voorkomen.

Zelfs Dick Morris op Fox snapte het niet:

"Obama is making a huge mistake in picking this guy, because whenever Obama does something this guy doensn't like, he's going to read about it on the frontpage of the newspaper."

"You can't have as your chief of staff someone who's primary loyalty is not to you."
  zaterdag 8 november 2008 @ 10:01:51 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63048720
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:11 schreef maartena het volgende:

[..]

En rechts in de VS is anders dan rechts in NL.
Inderdaad.
Wat in NL 'rechts' wordt genoemd is vaak juist (extreem) links.

Anti-immigratie = links (namelijk het eigen arbeidersproletariaat beschermen. Bedrijfsleven is altijd VOOR immigratie. Immigratie is goed voor de economie)

Hypotheekrente aftrek = links (namelijk ingreep in vrije markten, koopsubsidie voor het arbeidersproletariaat)

etc
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63048857
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 10:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Inderdaad.

Anti-immigratie = links (namelijk het eigen arbeidersproletariaat beschermen. Bedrijfsleven is altijd VOOR immigratie. Immigratie is goed voor de economie)

Hypotheekrente aftrek = links (namelijk ingreep in vrije markten, koopsubsidie voor het arbeidersproletariaat)

etc
pi_63049259
RTL Video: Obama wil economische crisis 'frontaal' aanpakken
quote:
Obama wil economische crisis 'frontaal' aanpakken

Barack Obama wil de economische crisis "onmiddellijk en frontaal'' aanpakken, ook al voordat hij op 20 januari de eed als president aflegt wil hij een stimuleringspakket zien.

Grootste uitdaging
Volgens Obama, 'the president elect', hebben "we te maken met de grootste economische uitdaging in ons leven''. Uit de laatste economische cijfers blijkt dat er opnieuw een fors banenverlies is en een toename van de werkloosheid. "We moeten daarom snel handelen'', zei Obama in zijn eerste persconferentie als gekozen president.

Obama gaat snel overleggen met zijn 17 economische adviseurs. Hij wil vooral de middenklasse en de kleine bedrijven er weer bovenop helpen. Ook de snel stijgende werkloosheid wil hij voortvarend aanpakken. De lagere overheden staan in het middelpunt van zijn gedachten en 90% van de Amerikanen zal een belastingverlaging krijgen.

Lange tijd
Volgens de charismatische Democraat zal het lange tijd kosten om de Verenigde Staten er economisch weer bovenop te krijgen. Hij denkt dat hij als president de mogelijkheid heeft om een belangrijke bijdrage te leveren aan het herstel van vertrouwen.

En nu?
Maandag praat Obama met de huidige president George Bush. Nadrukkelijk wordt gesteld dat Bush tot 22 januari alle beslissingen zelf neemt, maar beide partijen willen een 'smooth' overgang tussen de administraties.

Obama zei dat er voor zijn inauguratie nog een nieuw stimulanspakket voor de economie moet komen. Als dat voor die tijd niet lukt is dat het eerste waar hij zich op zal richten na 20 januari.

Wall Street
De Amerikaanse beleggers reageerden postief. Alle indices sloten fors hoger.
Same old politics weer. Obama lijkt weinig van de huidige crisis te snappen (niet dat McCain beter was, die had hetzelfde gedaan, maar veel onzekerder). Wederom komen er belastingverlagingen, terwijl de overheid al op zwart zaad zit . Olie op het vuur gooien. Kan leuk werken op korte termijn, maar op langere termijn wordt het natuurlijk veel erger.
  zaterdag 8 november 2008 @ 10:52:42 #271
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_63049469
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 10:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Inderdaad.

etc
Vreemd mannetje ben jij.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_63049514
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 00:25 schreef Wheelgunner het volgende:

Ik ben door mijn studie de laatste jaren ontzettend veel bezig geweest met die geschiedenis, maar ik denk dat ieder mens die er iets van weet en een moment neemt om in het licht van de geschiedenis het belang van deze gebeurtenis te onderkennen onder de indruk is. Misschien ben ik een doetje dat ik er emotioneel van kan worden, misschien laat ik me meeslepen door het moment, misschien heeft het ook te maken met 'white liberal guilt', maar ik vind het geweldig, ontroerend en bovenal historisch.
Je laat je idd. een beetje meeslepen, Obama komt niet 'out of the blue'. Onder Bush is zijn stoel alvast opgewarmd door Colin Powell en Condoleezza Rice. Zonder die 2 pioniers was Obama kansloos geweest.

Bush-haters; eat this!
pi_63049524
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 10:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vreemd mannetje ben jij.
Als je politiek rechts classificeert onder pro-marktwerking, past dat in zijn redenering.
  zaterdag 8 november 2008 @ 10:58:20 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_63049572
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 10:56 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Als je politiek rechts classificeert als pro-marktwerking, past dat in zijn redenering.
En dat is dus precies wat er mis mee is.

Je zult trouwens ook gaan zien dat als Obama het niet goed gaat doen dat dan velen opeens gaan zeggen dat Obama 'links' is (terwijl nu de consensus is dat Obama nog rechtser dan de VVD staat).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 8 november 2008 @ 11:00:47 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63049606
quote:
Obama laat wapenhandel bloeien

De verkiezing van Barack Obama tot nieuwe president leidt in Amerika tot een run op wapenwinkels. De verkoop van pistolen, geweren en munitie is enorm gestegen.

Obama wil immers ‘een socialistische samenleving die wordt bewaakt door zijn eigen politiekorps’. En daarom zijn veel hamsterende wapenbezitters ‘alert en zich bewust van een gevaarlijke trend’, namelijk dat Obama de verkoop van wapens aan banden zal gaan leggen.

Een eigenaar van een wapenwinkel zegt zeven keer zoveel guns and ammo te verkopen, een ander zegt 30% meer te verkopen. In de staat Colorado is een nieuw record van het aantal aanvragen van vergunningen gezet.

Geheel ongebruikelijk is zo’n stijging in de wapenverkoop niet. Na de verkiezing van Bill Clinton gebeurde het zelfde. ‘Clinton was de beste wapenverkoper die wapenfabrikanten ooit hebben meegemaakt,’ aldus een eigenaar van een wapenwinkel. ‘Obama zal net zo’n grote worden.’

Bron: Quotenet
Het lukt hem in elk geval om sommige industrieen te stimuleren. Misschien kan een boom in de wapenhandel de economie uit het slop trekken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')