abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62898572
quote:
In de KRO-documentaire Sex sells doet Mildred Roethof onderzoek naar hoe Nederlandse jongeren tegenwoordig over seks denken. Klopt het dat jongeren seks steeds minder zien als iets bijzonders, iets dat onderdeel is van een relatie?
En is het ondertussen handelswaar geworden, een ruilmiddel voor status, aandacht of erger nog voor materiële zaken als een Prada tas of beltegoed voor een mobieltje?
Roethof volgt verschillende groepen jongeren in de stad en op het platteland naar hun opvattingen op en rondom de plaatsen waar het allemaal gebeurt.

'3Doc': Sex sells, maandag 3 november om 22.00 uur bij de KRO op Nederland 3
Gerelateerd nieuwsbericht: http://www.depers.nl/ente(...)-en-liefdelozer.html

http://www.tctubantia.nl/(...)-verbod-seksdocu.ece

Eigen schuld dikke bult! Had ze dat maar niet moeten zeggen. Gewoon uitzenden die handel.
pi_62899377
hopelijk krijg ik dan wat meer inzicht in de te gebruiken tactieken
pi_62899634
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:38 schreef F04 het volgende:

[..]

Gerelateerd nieuwsbericht: http://www.depers.nl/ente(...)-en-liefdelozer.html

http://www.tctubantia.nl/(...)-verbod-seksdocu.ece

Eigen schuld dikke bult! Had ze dat maar niet moeten zeggen. Gewoon uitzenden die handel.
Ik vind het zeer onethisch van KRO.
pi_62905171
Spannend, vanavond maar eens kijken !
Partyagenda;
Outdated....
pi_62905646
Was dit niet die docu waarvan de moeder van een 13jarig sletje het wilde voorkomen dattie uitgezonden werd?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_62905920
Als je het 2e artikel had gelezen. JA
Partyagenda;
Outdated....
pi_62907263
Lijkt me wel boeiend.
  maandag 3 november 2008 @ 14:11:49 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_62907371
Sletjes van 13 zei u?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_62907498
zal het eens bekijken vanavond, maar vind het niet kunnen dat dit wordt uitgezonden. Komop , dat meisje is 13. Hoe kan je het leven van iemand verpesten zeg. Ook niet echt handig dat die ouders akkoord zijn gegaan dat hun dochter geinterviewd werd, maar dat terzijde.
  maandag 3 november 2008 @ 15:15:43 #10
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_62908895
Stel die sletjes maken hun vmbo opleiding af, dan komen ze later op een solicitatiegesprek, de baas daar googled ff op hun naam, en ze krijgen dit te zien. Ben je lekker mee.
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
  maandag 3 november 2008 @ 20:53:18 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_62917732
quote:
Op maandag 3 november 2008 15:15 schreef Mr_DG het volgende:
Stel die sletjes maken hun vmbo opleiding af, dan komen ze later op een solicitatiegesprek, de baas daar googled ff op hun naam, en ze krijgen dit te zien. Ben je lekker mee.
Dat valt mee. Ik heb flink mijn best moeten doen om te achterhalen wie dat meisje en moeder zijn. Het blijken toevallig goede bekenden van me te zijn Overigens is het beslist geen achterstandsgezin. Beide ouders zijn ondernemers en bijzonder sociale en ruimdenkende mensen. In dat opzicht verbaast het me niet dat de ouders ingestemd hebben met de uitzending. Echter is het 13-jarig meisje negatief in het nieuws gekomen omdat er eerst gesproken werd over ruil van drank tegen seks, terwijl het gewoon puberliefde schijnt te zijn. De presentatrice van het programma is vandaag langs de ouders geweest om de DVD te laten zien voordat het op TV uitgezonden zou worden. Vandaag is besloten om het meisje niet herkenbaar in beeld te laten komen. Dus de geilaards moeten maar fappen op een verzameling gekleurde blokjes in de wetenschap dat er een 13-jarig meisje achter zit
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_62917767
Wajoo dat is mijn hometown. En het is hier geen platteland
Bobby Haarms: "Ik ben niet bang voor de dood. Misschien zit onze Lieve Heer wel te wachten op een hersteltraining. Nou, dan kan ie behoorlijk aan de bak." AFCA
pi_62917821
Walgelijk dat de KRO hiermee doorgaat. Een 13-jarige heeft geen idee waar ze mee bezig is.
pi_62917920
Katholieke omroep
pi_62917976
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:59 schreef Louisa.Leka het volgende:
Katholieke omroep
Wel beetje tegenstrijdig jah :p
Bobby Haarms: "Ik ben niet bang voor de dood. Misschien zit onze Lieve Heer wel te wachten op een hersteltraining. Nou, dan kan ie behoorlijk aan de bak." AFCA
pi_62919578
Volgens mij kwam ik die presentatrice ook eens tegen bij Tros Opgelicht. Bijbaantje?
pi_62920353
"De moeder van het 13-jarige meisje uit Goor dat maandag over haar seksuele avonturen vertelt op televisie, wil in het uiterste geval een verbod op de KRO-documentaire Sex Sells. Ze gaat niet zonder slag of stoot akkoord met integrale uitzending van het relaas van haar dochter."

Het is zojuist uitgezonden, dus de KRO is er wel mee doorgegaan. Maar het is minder rampzalig dan het krantenbericht doet vermoeden. Er wordt op geen enkele manier gesuggereerd dat dat meisje seks zou hebben gehad in ruil voor drank of drugs.
  maandag 3 november 2008 @ 22:18:40 #18
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62920677
Wat een troosteloosheid
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_62920698
Dat maakt niet uit ShadyLady. Het uitgangspunt van het programma was al fout en zeker niet de bedoeling om over "sexualiteit onder jongeren" op een normale manier te bespreken. Het is sensatiezucht, niet meer en niet minder. De moeder is naar mijn weten verteld dat het over sexualiteit onder jongeren in het algemeen.
pi_62920756
Het uitgangspunt van het programma is gelijk aan de titel ervan
pi_62920769
Zit er nu met mij rug naar toe naar te kijken. Vind het een klote streek van de KRO dat ze die kinderen van 11 en 13 zo herkenbaar op TV zetten. Die kinderen zullen hier op aangesproken worden door hun omgeving en er jaren aan herinnerd worden. Noem het voortaan de KKRO, Katholieke Kanker Radio Omroep Die hoer van de KKRO vraagt nu naar sex in de box aan de bijlmerjongeren, haar stem verraad al hoe opwindend ze het vindt die jongeren aan het praten te krijgen...
  maandag 3 november 2008 @ 22:23:14 #22
158452 IQM
I am the one
pi_62920820
Ergens is het wel érg sad dat het er zo aan toe gaat bij 11-, 12- en 13-jarigen...
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
pi_62920982
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:23 schreef IQM het volgende:
Ergens is het wel érg sad dat het er zo aan toe gaat bij 11-, 12- en 13-jarigen...
Dat is waar, maar je moet het niet al te negatief inzien, het zijn er niet veel zoals altijd worden de extremen belicht.
pi_62920984
Ik moet zeggen dat ik het wel interessant vind. Ik krijg m'n leerlingen niet zo openhartig.
En dat meisje waar de commotie over is komt toch gewoon over als een naief meisje, niet als een slettebak? Ik had het logischer gevonden als 'Graham' of 'Dylon' een proces hadden aangespannen
  maandag 3 november 2008 @ 22:29:14 #25
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62921060
Deze gozertjes zijn echt te triest
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_62921120
Nu de moeder.

Ik snap ook wel dat je je dochter tegen uitzending van deze interviews wilt beschermen hoor.
  maandag 3 november 2008 @ 22:32:01 #27
3767 Herald
Come get some
pi_62921170
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:56 schreef pussydeluxe het volgende:
Walgelijk dat de KRO hiermee doorgaat. Een 13-jarige heeft geen idee waar ze mee bezig is.
inderdaad, foei KRO, schande!
laat die 13jarigen toch gewoon lekker anoniem neuken en zuipen zoals het hoort
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  maandag 3 november 2008 @ 22:32:46 #28
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_62921202
Ik zal wel in een waanwereld zitten, maar ik vind het echt allemaal bizar. Het zal wel aan mij liggen. Maar ik ben echt benieuwd hoe mensen aan zo'n beeld komen.
Live life to the Ender :D
pi_62921205
Hmm er wordt wel weer erg gefocust op de extremen. De drie meisjes bij het "fris" feest worden veel minder aan het woord gelaten. Terwijl dat volgens mij de meest normale zijn die het meest voorkomen in nederland.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_62921280
Aparte boel wel, soms heb je het idee dat er veel veranderd is, aan de andere kant, vaak wanneer je zelf zo jong bent was er wellicht ook genoeg aan de hand zonder dat je het zelf zag.
  maandag 3 november 2008 @ 22:35:23 #31
3767 Herald
Come get some
pi_62921298
Oh het is al afgelopen, wat een kut docu. "Ons Serena" neukte niet voor een breezer, Roxy zoende nog niet eens en al die negertjes trokken dure schoenen aan, maar batsten vrijwel ook zonder te betalen. Er waren alleen maar verhalen van jongens dat er wel meiden waren die seks als ruilmiddel gebruikten. Nou point proven Mildred
pi_62921340
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:32 schreef Herald het volgende:

[..]

inderdaad, foei KRO, schande!
laat die 13jarigen toch gewoon lekker anoniem neuken en zuipen zoals het hoort
Gekkie.
  maandag 3 november 2008 @ 22:37:49 #33
158452 IQM
I am the one
pi_62921380
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:34 schreef xFriendx het volgende:
Aparte boel wel, soms heb je het idee dat er veel veranderd is, aan de andere kant, vaak wanneer je zelf zo jong bent was er wellicht ook genoeg aan de hand zonder dat je het zelf zag.
Dat dus.
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
pi_62921484
Die mannetjes van 7 en 11 jaar kunnen die al klaarkomen enz dan?? dat werkt dan toch allemaal nog niet? Of ben ik zo naief??
  maandag 3 november 2008 @ 22:46:10 #35
24533 ACT-F
pi_62921687
Hmm, toch volledig herkenbaar uitgezonden. Nou ja, wereldschokkend was het ook weer niet. Ik denk ook niet dat ze veel last zal hebben uit haar omgeving. Meestal gaat ze samen met haar ouders, zus en/of broer naar één van mijn stamkroegen waar iedereen elkaar kent. Het zal daarom niet zo'n vaart lopen.
pi_62922150
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat valt mee. Ik heb flink mijn best moeten doen om te achterhalen wie dat meisje en moeder zijn. Het blijken toevallig goede bekenden van me te zijn Overigens is het beslist geen achterstandsgezin. Beide ouders zijn ondernemers en bijzonder sociale en ruimdenkende mensen. In dat opzicht verbaast het me niet dat de ouders ingestemd hebben met de uitzending. Echter is het 13-jarig meisje negatief in het nieuws gekomen omdat er eerst gesproken werd over ruil van drank tegen seks, terwijl het gewoon puberliefde schijnt te zijn. De presentatrice van het programma is vandaag langs de ouders geweest om de DVD te laten zien voordat het op TV uitgezonden zou worden. Vandaag is besloten om het meisje niet herkenbaar in beeld te laten komen. Dus de geilaards moeten maar fappen op een verzameling gekleurde blokjes in de wetenschap dat er een 13-jarig meisje achter zit
Zo kun je het ook noemen als ouders het goed vinden dat hun kind van 13 's nachts uit gaat, dronken wordt en vervolgens de pil halen omdat ze wil neuken met een gozer van 18. Persoonlijk twijfel ik toch echter of verwaarlozing of mishandeling een betere term is. Dat soort ouders mogen ze wmb gewoon tegen de muur zetten en afknallen, wat moet je in jezusnaam met dat soort mensen...
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:30 schreef ShadyLane het volgende:
Nu de moeder.

Ik snap ook wel dat je je dochter tegen uitzending van deze interviews wilt beschermen hoor.
Ze had haar dochter beter tegen andere dingen kunnen beschermen, dan had dat kind ook niet in die documentaire gezeten.
Sanity is (not) statistical
pi_62922313
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:34 schreef xFriendx het volgende:
Ff serieus, toen jij die leeftijd had was het normaal dat je de disco in kwam, dronken werd, je ouders vonden het normaal dat je als jonge tiener seks had met mensen van vijf jaar ouder of jonger, kochten dan ook graag condooms voor je/haalden de pil voor je en je had vrienden die neukten in kelderboxen?

Ik heb echt met verbazing zitten kijken.
pi_62922567
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:03 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ff serieus, toen jij die leeftijd had was het normaal dat je de disco in kwam, dronken werd, je ouders vonden het normaal dat je als jonge tiener seks had met mensen van vijf jaar ouder of jonger, kochten dan ook graag condooms voor je/haalden de pil voor je en je had vrienden die neukten in kelderboxen?

Ik heb echt met verbazing zitten kijken.
Niet in kelderboxen, wel kleedkamers in de sporthal of fietsenhok ofzow. Ook mensen die op jonge leeftijd al aan het rampetampen waren. Echter, let wel, dit zijn er dan 1 of 2 op een groep van 15 (tenminste, dit was bij ons zo). Belicht je die twee figuren, tja, dan is het alsof iedereen losgeslagen is. Bekijk je het totaalplaatje viel het wel weer mee.

Denk gerust dat de leeftijd waarop dames en heren elkaar uitwonen gedaald is t.o.v. 10 jaar terug, maar dat je op je 13e verjaardag gepaald bent, dat zal eerder een extreem zijn dan de dagelijkse gang van zaken onder kinderen van die leeftijd.
pi_62922773
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:11 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Niet in kelderboxen, wel kleedkamers in de sporthal of fietsenhok ofzow. Ook mensen die op jonge leeftijd al aan het rampetampen waren. Echter, let wel, dit zijn er dan 1 of 2 op een groep van 15 (tenminste, dit was bij ons zo). Belicht je die twee figuren, tja, dan is het alsof iedereen losgeslagen is. Bekijk je het totaalplaatje viel het wel weer mee.

Denk gerust dat de leeftijd waarop dames en heren elkaar uitwonen gedaald is t.o.v. 10 jaar terug, maar dat je op je 13e verjaardag gepaald bent, dat zal eerder een extreem zijn dan de dagelijkse gang van zaken onder kinderen van die leeftijd.
Nou, ik heb het in het echt nog nooit gehoord. Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.
pi_62922928
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:18 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Nou, ik heb het in het echt nog nooit gehoord. Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.
Ik ben 7 dagen jonger dan jij bent (bijna van harte gefeliciteerd dus) maar toen ik 15 was zat ik in de discotheek, lekker aan het bier. Ging men al elke week met een ander (zoenen dan, ik niet, ben niet zo'n versierder), hadden we toen ook al schuurfeesten en 20 euro feesten waar je zo 20 glazen wegtikte (op je 15e dus).
Zou ik bezopen thuis komen kreeg ik geen 'straf', integendeel, dan zou m'n pa nog wat biertjes er bij pakken. Die wist ook wel dat je daar echt geen trek meer in had, maar dan zou ik het wel leren om maat te houden.
Ik woon dan wel in een dorp, hoewel de stad hier 15 km vandaan is (daar zitten de meesten dan ook op de middelbare school). Was wel zo dat men hier in de dorpen meer los ging dan in de stad (op jonge leeftijd), misschien is dat een verschil in hoe wij die dingen hebben meegemaakt.
pi_62922975
Jeetje. M'n moeder had m'n kop van m'n romp gehakt als ik ook maar naar een disco had gewezen. En drank? M'n vader kreeg al een hartverzakking toen ik van m'n moeder een baco kreeg, een week voor ik zestien werd.
  dinsdag 4 november 2008 @ 08:29:14 #42
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_62926969
Ik vond die docu echt sensatie belust. Die so called journaliste heeft haat tros maniertjes niet opgegeven met haar suggestieve manier van vragen.

Natuurlijk is het wel intriest wat hier gebeurd. Maar ook wel van alle tijden, Bij mijn weten zijn er altijd meisjes als Serena geweest. Ook vriendinnetjes van mij van vroeger die met 12 , 13 met een jongen naar bed gingen. puur om te weten hoe dat ging, en omdat de gelegenheid zich voor deed.

En hebben jullie de laatste tijd wat meisjes bladen gelezen. (girlz ed) daar staan hele rubrieken over sex en echt niet alleen lieve vraagjes maar echt vreemde verhalen. en deze bladen worden echt gemaakt voor 11 tot 15 jarigen heel wat anders dan wat wij vroeger in de yes oid lazen.
Maar deze docu vond ik bepaald niet kies
pi_62930696
Voor diegene die het hebben gemist: Uitzending gemist

Eigenlijk vond ik het wel meevallen, alleen het gedeelte van de Bijlmer was nogal triest.
pi_62931202
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 11:25 schreef Mr.Silencer het volgende:

Eigenlijk vond ik het wel meevallen, alleen het gedeelte van de Bijlmer was nogal triest.
Dat jochie van 11
pi_62935772
die ene gast had seks op zn 7e? serieus hoe triest! En als je een vrouw niet slaat dan heb je respect voor haar
Maar goed, leuke docu. Ongelooflijk hoe die kleine jongetjes en meisjes over seks praten
pi_62935963
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 14:41 schreef hejsexy het volgende:
die ene gast had seks op zn 7e? serieus hoe triest! En als je een vrouw niet slaat dan heb je respect voor haar
Maar goed, leuke docu. Ongelooflijk hoe die kleine jongetjes en meisjes over seks praten
Jah, maar goed, geeft zo'n documentaire nou een verkeerd beeld of niet?
Ik moet zeggen, zelf kom ik niet uit een stad en ik zou dus ook niet weten of dit een beetje betrouwbaar is. Oudere mensen zonder overige referentie die dit gisteravond gezien hebben zullen zich afvragen "Waar GAAT het heen met dit land?". En dát irriteert mij nog het meest bij zulk soort documentaires. Het schetst een beeld waarbij iedereen er maar op los neukt, zonder enig respect. Het geeft het beeld waarbij het lijkt alsof je gepest gaat worden als je als maagd van de basisschool afgaat. Nee hoor mensen, de minderheid die dit doen komen duidelijk in beeld, en de grote meerderheid die rustig wacht tot 17-18 jaar komt natuurlijk niet aan het woord (want dat is zo "standaard", wij van de KRO willen "sensatie"). De balans in zo'n documentaire is volledig zoek.

Waar GAAT het heen met de omroepen van tegenwoordig
  dinsdag 4 november 2008 @ 15:26:54 #47
3767 Herald
Come get some
pi_62936846
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 14:50 schreef Resco het volgende:
Jah, maar goed, geeft zo'n documentaire nou een verkeerd beeld of niet?
De insteek van de maakster was dat seks werd gebruikt als ruilmiddel, maar dat werd nergens bewezen. Dat probeerde ze ook 'Ons Serena' aan te praten, maar zowel het meisje als haar moeder zei dat het om verliefdheid ging (gepaard met heel veel alcohol). Ook bij de Bijlmer negers werd er nergens concreet beweerd dat seks werd geruild, er werd even op ingegaan of geld belangrijk was, maar nergens hard gemaakt dat seks werd aangeboden voor drank.

De documentaire was ook vrij kort en er werden 3 verschillende groepen belicht, frisfeesters, tukkers en negers. De meisjes die fris deden waren allemaal heel onschuldig, zoals wij denken dat meisjes zijn. De tukkers waren al wat losbandiger, maar ach het meisje werd ontmaagd toen ze heel dronken was, zielig maar kan overal gebeuren. En bij de negers waren het jongens die vertelden dat ze seks hadden en lieten zien waar. Dat dat niet overal in Nederland gebeurd lijkt me logisch.
quote:
de grote meerderheid die rustig wacht tot 17-18 jaar komt natuurlijk niet aan het woord
Maar die komt nooit aan het woord. Niet bij de KRO, niet bij BNN. Maar ook niet in bladen of op internet. Ik weet niet meer in welk blad ik het las, Panorama of Aktueel iets in die strekking, daar stond in het artikel bij de pikante foto's dat het meisje pas heel laat seks had. En met heel laat werd 17 bedoeld. Dus terwijl wij normale mensen denken dat 17-18 een normale leeftijd is, wordt dat ondertussen al als heel laat gezien. Laat staan op internet, daar zijn de excessen het grootst, meisjes die een maand voor hun 13e verjaardag zijn ontmaagd en jongens die op hun 25ste nog voor het eerst moeten zoenen. En laat 12 + 25 nou gemiddeld 17,5 zijn
pi_62936904
Die kleine negertjes lulden gewoon uit hun nek, beetje stoer doen maar nog maagd als wat.
  dinsdag 4 november 2008 @ 15:38:39 #49
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_62937185
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 14:50 schreef Resco het volgende:
Oudere mensen zonder overige referentie die dit gisteravond gezien hebben zullen zich afvragen "Waar GAAT het heen met dit land?". En dát irriteert mij nog het meest bij zulk soort documentaires. Het schetst een beeld waarbij iedereen er maar op los neukt, zonder enig respect.
En dan kom je op Fok, en zie je dat iedereen over de boodschapper valt, niet de boodschap. Kortom, je ziet dus dat mensen meer moeite doen om de mensen achter het programma onderuit te halen, dan dat ze de inhoud ervan onderuit proberen te halen op ook maar enig serieus vlak.

Hier lopen de mensen rond die roepen dat het extremen zijn, uitzonderingsgevallen, dat je er absoluut geen greintje waarde aan moet hechten en het allemaal maar moet negeren, en dat het allemaal maar de schuld is van de programma makers.

Welke referentie heb je nodig om het in het juiste kader te plaatsen?

Pop-cultuur? Dingen zoals MTV en TMF? Jongeren omroepen zoals BNN? Wat dat betreft zie je wel heel duidelijk dat de makers van dit programma echt niet veel moeite zullen hebben gehad om materiaal te kunnen vinden.

De KRO is geen moeder die haar 13-jarige wicht laat palen door een 18-jarige pauper.
quote:
Het geeft het beeld waarbij het lijkt alsof je gepest gaat worden als je als maagd van de basisschool afgaat.
Dat beeld geeft de KRO niet, dat beeld bestaat al lang en breed bij mensen omdat er tegenwoordig een bijna bizarre hoeveelheid sex op een mens word afgevuurd. Van posters, tot reclame, tot series, tot tijdschriften, en als de vulling van die taart kun je de media gebruiken die zich richten op jongeren als hun doelgroep (videoclips en zenders zoals BNN).
quote:
Nee hoor mensen, de minderheid die dit doen komen duidelijk in beeld, en de grote meerderheid die rustig wacht tot 17-18 jaar komt natuurlijk niet aan het woord (want dat is zo "standaard", wij van de KRO willen "sensatie"). De balans in zo'n documentaire is volledig zoek.
Kijk eens rond op Fok, kijk eens in verschillende topics. Mensen scheppen constant op over sex. Neuken met condoom is onzin. Als je op je 18de ontmaagd werd, dan ben je al een laatbloeier, en wie gaat er tegenwoordig nu niet naar een gangbang/parenclub?

Als volwassene met een gezond stel hersens kun je nog door alle bravado heen prikken, zie je het verschil tussen sarcasme en opschepperij, maar als jongere zie je dat niet. Pubers willen maar wat graag dat ze zich volwassen gedragen en volwassen denkpatronen er op na houden, maar we weten allemaal dat als je 15 bent, dat je gewoon te jong bent om te denken als een volwassene. En dan kun je nog zo hoog en laag springen als dat je wil, en roepen dat sommige mensen op hun 15de al heel volwassen zijn, maar zelfs dan... op je 15de ben je niet volwassen, en hoe meer levenservaring je hebt opgedaan op jonge leeftijd, hoe verknipter je waarschijnlijk bent.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  dinsdag 4 november 2008 @ 15:44:18 #50
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62937335
nou ook maar eens checken...

moet wel zeggen dat ik vanaf mijn 13 of 14e ook al had ontdekt (bedankt biologieboek) dat dat ding ook voor iets anders diende dan urineren. Dus ja op die leeftijd ben je met seks bezig. Ik sekste destijds ook wel eens met een 14jarige

dus ja, als jij op de middelbare school zit dan gieren de hormonen door je lichaam en wil je veel en vaak seks hebben
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 4 november 2008 @ 15:55:40 #51
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_62937616
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 15:44 schreef MikeyMo het volgende:
dus ja, als jij op de middelbare school zit dan gieren de hormonen door je lichaam en wil je veel en vaak seks hebben
Het grote verschil is wel dat de houdingen toen anders lagen dan nu. En dan heb ik het niet over 50 jaar gelden maar over een kleine tien jaar geleden.

Als materiaal gerelateerd aan sex niet makkelijk te verkrijgen is, dan bestaat er een soort van taboe-sfeer rondom het onderwerp. Het idee is er dan dat het niet makkelijk te verkrijgen is om een reden. En ook al weet je die reden niet, je weet dat de reden er is, en dat is al voldoende.

Tegenwoordig heb je een programma als Spuiten en Slikken, waar ze net iets te stoer en hip doen over sex en drugs, en een publiek van 15 voor ogen hebben.

Voorheen was de doelgroep 20 plussers. Er keken ook wel pubers, maar die hoeveelheid was een stuk minder, omdat het overzicht van ouders groter was, en de programma's ook met een andere doelgroep voor ogen werd gemaakt. Het is nog steeds spannend voor een puber om stiekem naar zo'n programma te kijken, maar omdat ze de doelgroep niet zijn komt de boodschap niet geheel over. Het programma spreekt hen inhoudelijk niet aan, maar alleen de beelden spreken hen aan. De mogelijkheid van sex.
Tegenwoordig is het dus zo dat het programma juist hen aanspreekt, en de mogelijkheid van sex vervangen is door de belofte van sex.

Goede Liekens versus Spuiten en Slikken

Vergelijk het ook op tijdschrijft niveau. Playboy en Hustler zijn voor volwassenen, en zijn gemaakt met die doelgroep voor ogen. Het zijn tijdschriften die zich richten op mensen die weten wat Lust gevoelens zijn, en ze dan ook beter kunnen plaatsen dan een puber. Voor pubers was er bijvoorbeeld de Break Out, daar stonden ook naakte mensen in, maar het sex-deel van het tijdschrijft stond altijd in een ander teken dan de sex in Hustler of Playboy.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:01:15 #52
24533 ACT-F
pi_62937792
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:58 schreef Maeghan het volgende:
Zo kun je het ook noemen als ouders het goed vinden dat hun kind van 13 's nachts uit gaat, dronken wordt en vervolgens de pil halen omdat ze wil neuken met een gozer van 18. Persoonlijk twijfel ik toch echter of verwaarlozing of mishandeling een betere term is. Dat soort ouders mogen ze wmb gewoon tegen de muur zetten en afknallen, wat moet je in jezusnaam met dat soort mensen...
[..]

Ze had haar dochter beter tegen andere dingen kunnen beschermen, dan had dat kind ook niet in die documentaire gezeten.
Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen. Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen. En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten. Zij gaan regelmatig met haar mee op stap waardoor ze begeleiding heeft, terwijl de overige pubers geen enkele vorm van ouderlijk toezicht of begeleiding hebben. Wie is er dan nalatig? Laat de ouders van de pubers die geen toezicht hebben degenen zijn die het hardst schreeuwen dat de horeca eerder dicht moet zodat hun kroost zich niet in coma zuipt. Maar het idee om even van hun luie krent op te staan en te kijken wat hun kind uitspookt komt in ze niet op. Nogmaals, wie is er hier nalatig? En geen enkel ouder ziet graag dat hun kind op haar 13e al ontmaagd wordt, ook niet de ouders van het bewuste meisje. Wel zijn zij ervan bewust dat hormonen het meestal winnen van verstand. Daarom wordt er thuis open over gepraat. Dit heb ik 100x liever in tegenstelling tot buurgemeente Rijssen wat streng gereformeerd is. Sommige pubers zitten daar zo onder het plak dat de momenten dat ze een uitlaatklep hebben helemaal los gaan. Dat uit zich in grof taalgebruik, wat thuis absoluut taboe is. En echt, als ze stiekem uitgaan dan smokkelen ze hun spijkerbroek mee om in de WC hun rok te verruilen, want thuis zijn broeken bij dames taboe. En natuurlijk seks, want dat doet iedereen toch? Het ogenschijnlijke tekort wat ze hebben opgelopen vergeleken met hun vrije soortgenootjes maken ze ruimschoots goed, soms iets te goed.... De zogenaamde 'moetjes' zijn in gereformeerde gemeenschappen schering en inslag.

Als je me niet gelooft dan adviseer ik je het uitgaansleven van de pittoreske Rijssen eens te bezoeken. Je kijkt je ogen uit als dat voor het eerst ziet. Maar het hoeft natuurlijk niet, want je bent altijd vrij om je gebrek aan levenservaring voort te zetten. Precies zoals je dat in je opvoeding hebt meegekregen.
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:22:24 #53
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62938353
ja je hebt wel geklijk dat wanneer je nieuwschierig bent naar seks het een muisklik van je af ligt.

Ik moest het nog doen met boekjes uit de bieb waar enkel tekeningen in stronden, idem voor het biologieboek. Stiekem bij een winkel in de Playboy snuffelen, danwel de mayfair en maar hopen dat niemand je ziet. Een ook de ondergoed/lingerieafdeling van de wehkamp was een favo hulpstuk tijdens de privemomentjes

Tja dan zijn de tijden nu wel anders

tja, dan zijn de tijden wel veranderd
[..]
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:23:33 #54
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_62938391
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 16:01 schreef ACT-F het volgende:

Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen.
Aannames zijn leuk.

De enige reden waarom jij zo fel reageert is omdat je een kennis niet wil afvallen. Omdat het pijn doet om een kritisch standpunt in te nemen tegenover mensen waar je een persoonlijke band mee hebt.
quote:
Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen.
Waarom zouden mensen die een andere mening hebben toch ineens bekrompen zijn als ze kritiek uiten die jij niet kan tegengaan met argumenten? Waarom val je meteen de persoon zelf aan en noem je die bekrompen?
quote:
En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten.
Het schoolvoorbeeld van opvoeden is dat je het geen probleem vind als je 13-jarige dochter sex heeft met een man van 18? Normaal gesproken kan iemand van 18 daarvoor worden opgepakt, en mocht hij negatief in het nieuws komen dan zal de 18-jarige worden afgeschilders als pedoseksueel.

Het verschil tussen iemand van 18 en iemand van 13 is groter dan jij denkt. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op mentaal vlak.
quote:
Zij gaan regelmatig met haar mee op stap waardoor ze begeleiding heeft, terwijl de overige pubers geen enkele vorm van ouderlijk toezicht of begeleiding hebben. Wie is er dan nalatig? Laat de ouders van de pubers die geen toezicht hebben degenen zijn die het hardst schreeuwen dat de horeca eerder dicht moet zodat hun kroost zich niet in coma zuipt.
En de ouders die hun kroost gewoon thuishouden en een avondklok instellen? Daarbij is dat een geweldige stroman die je daar opstelt. We hebben het niet over de ouders die hun kroost het fenomeen coma-zuipen laten ondergaan. Het onderwerp is namelijk niet overmatig gebruik van alcohol.

Daarbij, zelfs met begeleiding laten deze ouders toe dat hun dochter, die zwaar minderjarig is, sex heeft met iemand die voor de wet als volwassen word beschouwd.

Zouden ze het ook goed vinden als het meisje van 13 naar bed gaat met een man van 24? of 34? Zou jij ze dan nog verdedigen hier? Je zal wel moeten. Want uit jouw woorden blijkt dat deze ouders zo verantwoordelijk zijn, en zo goed zijn in hun opvoedingstechnieken, dat leeftijdsverschil geen enkel reeel probleem is.
quote:
Maar het idee om even van hun luie krent op te staan en te kijken wat hun kind uitspookt komt in ze niet op. Nogmaals, wie is er hier nalatig?
Waarom zouden we moeten kiezen. Als jantje 100 euro steelt, en Pietje jat 150 euro, dan zijn ze alletwee fout. Dus omdat andere ouders niet mee uit gaan met hun kroost, betekend dat dus niet dat de ouders van dit 13-jarige wicht minder fout zijn.

Kortom ze zijn nog steeds nalatig.
quote:
En geen enkel ouder ziet graag dat hun kind op haar 13e al ontmaagd wordt, ook niet de ouders van het bewuste meisje.
Ze houden het anders op geen enkele manier tegen.
quote:
Wel zijn zij ervan bewust dat hormonen het meestal winnen van verstand.
Nee hoor. Hordes kinderen zijn op hun 13de niet ontmaagd, en hele volksstammen gaan niet van bil als ze 13 zijn met mensen die 18 zijn. Hoe zou dat toch komen? Ik denk dat het te maken heeft met hun opvoeding. Je weet wel, de ouders...
quote:
Daarom wordt er thuis open over gepraat. Dit heb ik 100x liever in tegenstelling tot buurgemeente Rijssen wat streng gereformeerd is. Sommige pubers zitten daar zo onder het plak dat de momenten dat ze een uitlaatklep hebben helemaal los gaan. Dat uit zich in grof taalgebruik, wat thuis absoluut taboe is. En echt, als ze stiekem uitgaan dan smokkelen ze hun spijkerbroek mee om in de WC hun rok te verruilen, want thuis zijn broeken bij dames taboe. En natuurlijk seks, want dat doet iedereen toch? Het ogenschijnlijke tekort wat ze hebben opgelopen vergeleken met hun vrije soortgenootjes maken ze ruimschoots goed, soms iets te goed.... De zogenaamde 'moetjes' zijn in gereformeerde gemeenschappen schering en inslag.
"Hullie doen het ook!"

En dan nog... ik geloof niet dat streng gereformeerde pubers, uit echt strenge gezinnen, die echt onder de plak zitten bij hun ouders, dat die er tussen uit kunnen glippen en ladderzat terug kunnen komen. Maar op zich mag je wel eens met wat cijfers komen voor de bewering dat die kinderen op seksueel vlak helemaal ontspoort zijn.
quote:
Als je me niet gelooft dan adviseer ik je het uitgaansleven van de pittoreske Rijssen eens te bezoeken. Je kijkt je ogen uit als dat voor het eerst ziet. Maar het hoeft natuurlijk niet, want je bent altijd vrij om je gebrek aan levenservaring voort te zetten. Precies zoals je dat in je opvoeding hebt meegekregen.
In dat geval. Dat 13-jarige meisje is een slet en haar moeder is nalatig en zou uit de ouderlijke macht moeten worden gezet. Waarom? Omdat jij het toch bij het foute eind hebt, en we het allemaal hebben kunnen zien op televisie.

Wat, wil je beweren dat jou "bewijs" ineens honderd keer oprechter en beter en inhoudelijker is dan wat dat meisje en haar moeder op televisie zelf toegeven? Hoe hypocriet!

Jij hebt je mond vol van mensen die bekrompen zijn, en je wijst maar al te graag naar anderen. Maar dit zijn de feiten.

Een meisje van dertien die sex heeft met een jongeman van achttien, en een moeder die daar nog geen stokje voor gestoken heeft en samen met haar dochter de pil gaat kopen.

Vroeger, lang lang geleden in 1997, zat er bij mij een meisje in de klas, die was vijftien, en toen die begon te ontsporen, toen hebben haar ouders gewoon bikkelhard ingegrepen. Die werd linea recta van school gehaald, en een jaar lang heeft niemand iets van haar gehoord of gezien. Maar toen ze tijdens de examenuitreiking op school kwam, toen was ze dolblij dat haar ouders hadden ingegrepen, en tegenwoordig heeft ze een heel nette baan, is ze onlangs getrouwd, en heeft ze samen met haar man een huis gekocht.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  dinsdag 4 november 2008 @ 17:27:46 #55
24533 ACT-F
pi_62939931
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 16:23 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Aannames zijn leuk.

De enige reden waarom jij zo fel reageert is omdat je een kennis niet wil afvallen. Omdat het pijn doet om een kritisch standpunt in te nemen tegenover mensen waar je een persoonlijke band mee hebt.
Aannames zijn leuk.

Maar de reden dat ik reageer is omdat ik beduidend meer achtergrondinformatie heb over het gezin dan de gemiddelde kijker die slechts een 3 minuten durend gesprek heeft gezien.
quote:
Waarom zouden mensen die een andere mening hebben toch ineens bekrompen zijn als ze kritiek uiten die jij niet kan tegengaan met argumenten? Waarom val je meteen de persoon zelf aan en noem je die bekrompen?
Ik reageer op een persoon die de volgende uitspraken doet:
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:18 schreef Maeghan het volgende:
Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.
In mijn ogen ben je dan erg beschermd opgevoed. En ervaring leert dat mensen dan bekrompener zijn in hun opvattingen wat ingegeven wordt door gebrek aan levenservaring. Als je een second opinion wilt, ga gerust langs een psycholoog. Maar ook voor jou geldt: het hoeft natuurlijk niet. Je bent vrij om in de waan van de dag te leven.
quote:
Het schoolvoorbeeld van opvoeden is dat je het geen probleem vind als je 13-jarige dochter sex heeft met een man van 18?
Nee, dat zeg ik nergens in mijn betoog. Eerder het tegenovergestelde. Mijn advies is om mijn betoog opnieuw te lezen.
quote:
Het verschil tussen iemand van 18 en iemand van 13 is groter dan jij denkt. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op mentaal vlak.
Joh, echt?
quote:
En de ouders die hun kroost gewoon thuishouden en een avondklok instellen? Daarbij is dat een geweldige stroman die je daar opstelt. We hebben het niet over de ouders die hun kroost het fenomeen coma-zuipen laten ondergaan. Het onderwerp is namelijk niet overmatig gebruik van alcohol.
Begrijpend lezen is moeilijk, maar ik zal het maar uitleggen. Het gaat namelijk over ouders die hun kroost niet begeleiden bij hun opvoeding.
quote:
Daarbij, zelfs met begeleiding laten deze ouders toe dat hun dochter, die zwaar minderjarig is, sex heeft met iemand die voor de wet als volwassen word beschouwd.
Ik heb gezegd dat de ouders regelmatig met haar mee gaan. Niet altijd. Begrijpend lezen.....
quote:
Zouden ze het ook goed vinden als het meisje van 13 naar bed gaat met een man van 24? of 34? Zou jij ze dan nog verdedigen hier? Je zal wel moeten. Want uit jouw woorden blijkt dat deze ouders zo verantwoordelijk zijn, en zo goed zijn in hun opvoedingstechnieken, dat leeftijdsverschil geen enkel reeel probleem is.
Nee dat vinden ze niet goed. Ook niet met een 18-jarige. Ik adviseer je om 'uitzending gemist' eens kritisch te bekijken. Je zult de moeder nergens jubel verhalen horen zeggen over haar dochter dat ze al ontmaagd is.
quote:
Waarom zouden we moeten kiezen. Als jantje 100 euro steelt, en Pietje jat 150 euro, dan zijn ze alletwee fout. Dus omdat andere ouders niet mee uit gaan met hun kroost, betekend dat dus niet dat de ouders van dit 13-jarige wicht minder fout zijn.

Kortom ze zijn nog steeds nalatig.
Dat pubers geen begeleiding hebben vind jij even fout als pubers die wel regelmatig begeleiding krijgen? (ik doe het maar vetgedrukt voordat je het weer niet begrijpt). Of heb je liever de Oostenrijkse methode om kinderen te beschermen? Oftewel opsluiten in een kelder zodat ze niks overkomt.
quote:
Ze houden het anders op geen enkele manier tegen.
Dat kan alleen als je 24/7 op de lip van je kroost zit of de Oostenrijkse methode gebruikt.
quote:
Nee hoor. Hordes kinderen zijn op hun 13de niet ontmaagd, en hele volksstammen gaan niet van bil als ze 13 zijn met mensen die 18 zijn. Hoe zou dat toch komen? Ik denk dat het te maken heeft met hun opvoeding. Je weet wel, de ouders...
Dat klopt. Maar wat de moeder zegt dat haar kind verder is in haar ontwikkeling kan ik alleen maar beamen. Hetzelfde zag ik bij haar zus toen ze 15 was. Ik had haar beduidend ouder ingeschat, zowel lichamelijk als qua doen en laten. Het is eveneens een gegeven dat er thuis geen taboes zijn over seks. Dit kan een nadeel zijn als je niet wilt hebben dat de kinderen op een te vroege leeftijd seks hebben, maar het voordeel dat ze beter voorgelicht is vind ik opwegen tegen de nadelen.
quote:
"Hullie doen het ook!"

En dan nog... ik geloof niet dat streng gereformeerde pubers, uit echt strenge gezinnen, die echt onder de plak zitten bij hun ouders, dat die er tussen uit kunnen glippen en ladderzat terug kunnen komen. Maar op zich mag je wel eens met wat cijfers komen voor de bewering dat die kinderen op seksueel vlak helemaal ontspoort zijn.
OMG! OMG!! O MY GOD!!........En dit is nou precies wat ik bedoelde met de slotzin in mijn betoog. Cijfers??? Wat jij nodig hebt is levenservaring. godsallejezus zeg.......
quote:
In dat geval. Dat 13-jarige meisje is een slet en haar moeder is nalatig en zou uit de ouderlijke macht moeten worden gezet. Waarom? Omdat jij het toch bij het foute eind hebt, en we het allemaal hebben kunnen zien op televisie.
OMG!! Ik heb televisie, dus ik weet nu alles!!!
quote:
Wat, wil je beweren dat jou "bewijs" ineens honderd keer oprechter en beter en inhoudelijker is dan wat dat meisje en haar moeder op televisie zelf toegeven? Hoe hypocriet!
Ik lever geen bewijs, ik lever achtergrondinformatie.
quote:
Jij hebt je mond vol van mensen die bekrompen zijn, en je wijst maar al te graag naar anderen. Maar dit zijn de feiten.
Feiten Ik kan je precies vertellen wat feiten zijn en wat aannames. Ik denk dat ik iets meer weet hoe dit programma tot stand gekomen is en wat er misgecommuniceerd is, en waarom dit programma een vertekend beeld geeft.
quote:
Een meisje van dertien die sex heeft met een jongeman van achttien, en een moeder die daar nog geen stokje voor gestoken heeft en samen met haar dochter de pil gaat kopen.
Raar is dat hè, als je in een bekrompen wereld leeft?
quote:
Vroeger, lang lang geleden in 1997, zat er bij mij een meisje in de klas, die was vijftien, en toen die begon te ontsporen, toen hebben haar ouders gewoon bikkelhard ingegrepen. Die werd linea recta van school gehaald, en een jaar lang heeft niemand iets van haar gehoord of gezien. Maar toen ze tijdens de examenuitreiking op school kwam, toen was ze dolblij dat haar ouders hadden ingegrepen, en tegenwoordig heeft ze een heel nette baan, is ze onlangs getrouwd, en heeft ze samen met haar man een huis gekocht.
Ik kan je vertellen dat alle broers en zussen van dit meisje zeer goed terecht zijn gekomen, maar ik had het niet anders verwacht van een dergelijke opvoeding.

[ Bericht 7% gewijzigd door ACT-F op 04-11-2008 17:34:55 ]
pi_62944477
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 16:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen. Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen. En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten.
Dus mijn ouders hebben mij te beschermd op gevoed en ik mis levenservaring (niet mee eens overigens) en deze ouders doen het goed. Daarom heb ik geen nare ervaring van een gozer die me seks opdrong op m'n 13e en zij wel. Daarom zat ik niet voor lul in een documentaire met m'n moeder naast me op de bank die impliceerde dat ze seks met een gozer van 18 wel normaal vond en zij wel. Dat komt omdat het zo'n goede moeder is. Persoonlijk vind ik naast je kind gaan staan kijken hoe het fout gaat wel het allerdomste wat je als ouder kan doen in deze situatie. En dan nog volhouden dat 'onze Serena' zo volwassen is. Ja, zo volwassen dat ze zich liet inpalmen door de eerste de beste gozer en geen nee durfde te zeggen - dat geeft gewoon aan dat ze niet weerbaar genoeg was op dat moment en niet volwassen genoeg om die situatie aan te kunnen. En daarom hebben ze nou ouders uit gevonden, om te zorgen dat een kind niet in een situatie komt waar hij of zij zichzelf niet in kan redden of om het kind door die situatie te helpen. Dan bedoel ik dus door te zorgen dat het niet fout gaat en niet (gechargeerd) naast je kind gaan staan toekijken hoe het praktisch verkracht wordt en te zeggen 'even volhouden hoor, hier krijg je levenservaring van!'.

Dat ik zeg dat je die mensen van mij af mag schieten is ten eerste gewoon een uitspraak die aangeeft dat ik walg van dat soort mensen en geen oproep om die mensen letterlijk af te schieten. Daarnaast heeft het niets te maken met bekrompenheid, maar eerder met praktisch nut - ik ben niet zo hypocriet dat ik ga zitten doen alsof ik iedereen even nuttig en waardevol vind, terwijl ik me gewoon afvraag wat je in jezusnaam met zo'n stuk ellende moet.
pi_62945076
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 17:27 schreef ACT-F het volgende:
In mijn ogen ben je dan erg beschermd opgevoed. En ervaring leert dat mensen dan bekrompener zijn in hun opvattingen wat ingegeven wordt door gebrek aan levenservaring. Als je een second opinion wilt, ga gerust langs een psycholoog. Maar ook voor jou geldt: het hoeft natuurlijk niet. Je bent vrij om in de waan van de dag te leven.
In mijn ogen ben je dan gewoon normaal opgevoed.
quote:
Begrijpend lezen is moeilijk, maar ik zal het maar uitleggen. Het gaat namelijk over ouders die hun kroost niet begeleiden bij hun opvoeding.
En wat noem je het dan als een moeder het goed vindt dat een 13-jarige 's nachts uitgaat - niet bepaald gezond - in tenten waar ze niet eens in MAG en drinkt terwijl ze dat niet MAG. Kortom, de ouders steunen het feit dat het kind de wet overtreedt. Ik vind dat echt niet normaal hoor. Ik noem dat nou niet echt goede begeleiding, eerder een trap de vernieling in.
quote:
Nee dat vinden ze niet goed. Ook niet met een 18-jarige. Ik adviseer je om 'uitzending gemist' eens kritisch te bekijken. Je zult de moeder nergens jubel verhalen horen zeggen over haar dochter dat ze al ontmaagd is.
Misschien had ze dat dan moeten zeggen. Want nu zei ze namelijk dat ze niet geschokt was toen ze het hoorde en vertelde ze dat ze de pil voor dat kind ging halen. Ook vertelde ze dat het kind verliefd was en ze het dus maar zo gelaten heeft. Ik weet zéker dat mijn moeder op alle manieren had geprobeerd te zorgen dat het niet zo zou gaan als bij Serena gebeurd is. Die had echt niet de pil voor me gehaald in zo'n absurde situatie. En als zo'n jongen zoiets flikte, had ze 'm waarschijnlijk achteraf gecastreerd ook. Die moeder wekt op geen enkele manier de indruk dat ze het erg vond - ze heeft nergens gesuggereerd dat ze die jongen opgezocht heeft achteraf, dat ze hem van tevoren eens goed heeft gesproken om te peilen wat zijn intenties waren, ze drukt nergens uit dat ze bezorgd was om Serena, ze lijkt zich niet druk te maken om het feit dat dat meisje nu een hele negatieve ervaring heeft opgelopen en ze heeft ook geen aangifte gedaan voor zover ik heb begrepen. Waaruit blijkt dan dat ze het niet leuk vond?
quote:
Dat kan alleen als je 24/7 op de lip van je kroost zit of de Oostenrijkse methode gebruikt.
Flauwekul. Mijn moeder wilde niet dat ik uitging. Ze was er niet 24 uur per dag en ze heeft me nooit vastgebonden. Waarom ging ik niet? Omdat ik wist dat ik ervoor gestraft zou worden. Kortom, opvoeding. Grenzen stellen, consequenties stellen en je eraan houden.
quote:
Dat klopt. Maar wat de moeder zegt dat haar kind verder is in haar ontwikkeling kan ik alleen maar beamen. Hetzelfde zag ik bij haar zus toen ze 15 was. Ik had haar beduidend ouder ingeschat, zowel lichamelijk als qua doen en laten. Het is eveneens een gegeven dat er thuis geen taboes zijn over seks. Dit kan een nadeel zijn als je niet wilt hebben dat de kinderen op een te vroege leeftijd seks hebben, maar het voordeel dat ze beter voorgelicht is vind ik opwegen tegen de nadelen.
Ten eerste, ik vond haar helemaal niet ouder overkomen. Het was net zo'n onzekere doos als alle andere meisjes van die leeftijd en een potje make-up verhult dat echt niet. Ten tweede, die voorlichting en openheid hebben nogal geholpen, want zoals ik het begreep heeft moeders pas de pil gehaald nadat Serena al ontmaagd was. Kortom, ze wist er eerst niks van, dus Serena heeft er niets over gezegd (openheid?) en het was Serena blijkbaar ook nog niet duidelijk dat je niet moet neuken tegen je zin omdat je bang bent een jongen teleur te stellen.
  dinsdag 4 november 2008 @ 21:11:52 #58
24533 ACT-F
pi_62946449
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:11 schreef Maeghan het volgende:
Dus mijn ouders hebben mij te beschermd op gevoed en ik mis levenservaring (niet mee eens overigens) en deze ouders doen het goed.
Iets wat je niet gehad hebt kun je niet missen. Dat is net zo logisch als 1+1=2.
quote:
Daarom heb ik geen nare ervaring van een gozer die me seks opdrong op m'n 13e en zij wel.
Als je thuis opgesloten zit dan is de kans op nare ervaringen inderdaad klein (1+1=2). Maar de kans op positieve ervaring ook (lees: levenservaring).
quote:
Daarom zat ik niet voor lul in een documentaire met m'n moeder naast me op de bank die impliceerde dat ze seks met een gozer van 18 wel normaal vond en zij wel.
Dus het feit dat de moeder geen rancune heeft en daarom geen aangifte doet is voor jou een implicatie dat de moeder het allemaal best vind wat dochterlief gedaan heeft? Je bent wel erg beperkt in je opvattingen.
quote:
Persoonlijk vind ik naast je kind gaan staan kijken hoe het fout gaat wel het allerdomste wat je als ouder kan doen in deze situatie.
Dus jij bent in de veronderstelling dat de ouders letterlijk toe zaten te kijken terwijl ze gepaald werd? Ik hoop toch echt dat ik je verkeerd begrepen heb.
quote:
En dan nog volhouden dat 'onze Serena' zo volwassen is. Ja, zo volwassen dat ze zich liet inpalmen door de eerste de beste gozer en geen nee durfde te zeggen - dat geeft gewoon aan dat ze niet weerbaar genoeg was op dat moment en niet volwassen genoeg om die situatie aan te kunnen.
Jij bent echt verstoken van de buitenwereld of niet? Ik weet niet of je het fenomeen 'uitgaansleven' kent, maar ik heb daar een hoop volwassen dames gezien die zich na de nodige dranken hebben laten inpalmen waar ze achteraf heel veel spijt van hadden. Soms mede omdat ze al een relatie hadden en als klap op de vuurpijl ook nog eens op de foto zijn gezet waar ze zelf voor ging poseren. En met volwassen boedel ik zelfs 50+ (!). Jah, waar waren de ouders toch
quote:
En daarom hebben ze nou ouders uit gevonden, om te zorgen dat een kind niet in een situatie komt waar hij of zij zichzelf niet in kan redden of om het kind door die situatie te helpen. Dan bedoel ik dus door te zorgen dat het niet fout gaat en niet (gechargeerd) naast je kind gaan staan toekijken hoe het praktisch verkracht wordt en te zeggen 'even volhouden hoor, hier krijg je levenservaring van!'.
Dus als het aan jou ligt kun je maar beter nooit buiten de deur komen. Het product wat daar uit voort vloeit is een wereldvreemd figuur die elementaire dingen des levens niet begrijpt. Ik zie ze overal, volwassen mensen die hoog bij laag zweren dat ze het allemaal wel weten en zich niets wijs willen laten maken. Ondertussen zie ik ze, ondanks alle goede raad die ze krijgen, van de ene muur op de andere muur botsen. Ze zijn verbaasd waarom ze niet begrepen worden, voelen zich verongelijkt en geven dit af op de rest of zelfs de maatschappij, terwijl het hun eigen gebrek aan mensenkennis c.q. levenservaring is. Gelukkig kunnen ze troost putten uit het feit dat de plaat voor hun kop dermate sterk is dat het voor hun niet uitmaakt dat ze al botsend tegen de muren door het leven gaan. Ik vind het wel vermakelijk.

Het moge duidelijk zijn dat Ik en jij beduidend van een andere signatuur zijn. Ik ben pro vrije opvoeding en jij beperkt. Ik vind het prima. Maar zodra jij verkondigt dat jij na 3 minuten de moeder in een polariserende documentaire gehoord te hebben beter weet hoe dat gezin in elkaar steekt dan ik die dit gezin al 8 jaar kent dan kan ik alleen maar concluderen dat voor jou geldt: 1+1=3. Ga dit gerust tegen iedereen verkondigen. Maar kijk niet vreemd op als je veel weerstand ondervindt (de spreekwoordelijke muren).
pi_62946745
Sh1t man net die docu gezien. Jezuschrist wat zijn jongeren toch dom

Schrok er trouwens wel van dat echt jongeren geen enkel respect hebben voor elkaar. En dat sex met elkaar niet meteen liefde betekend.

[ Bericht 22% gewijzigd door Wouser op 04-11-2008 21:34:25 ]
  dinsdag 4 november 2008 @ 21:49:57 #60
24533 ACT-F
pi_62947658
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:30 schreef Maeghan het volgende:
In mijn ogen ben je dan gewoon normaal opgevoed.
Logisch, het is immers je referentiekader. Iedereen vindt van zich zelf dat ze volgens 'de norm' opgevoed worden (1+1=2).
quote:
En wat noem je het dan als een moeder het goed vindt dat een 13-jarige 's nachts uitgaat - niet bepaald gezond - in tenten waar ze niet eens in MAG en drinkt terwijl ze dat niet MAG. Kortom, de ouders steunen het feit dat het kind de wet overtreedt. Ik vind dat echt niet normaal hoor. Ik noem dat nou niet echt goede begeleiding, eerder een trap de vernieling in.
Waar haal jij uit de documentaire dat ze 's nachts uitgaat? Ik kan het er niet uit halen. Ook heb ik haar nooit op kunnen betrappen.
quote:
Misschien had ze dat dan moeten zeggen. Want nu zei ze namelijk dat ze niet geschokt was toen ze het hoorde en vertelde ze dat ze de pil voor dat kind ging halen. Ook vertelde ze dat het kind verliefd was en ze het dus maar zo gelaten heeft.
Ik vind dat ze in de interview ook niet goed uit de verf komt. Je hoort aan haar stem dat ze behoorlijk zenuwachtig is en niet goed uit haar woorden komt. Maar ik hoor zeker geen jubel verhalen over het voorval. En dat is kennelijk wat mensen graag willen geloven.
quote:
Ik weet zéker dat mijn moeder op alle manieren had geprobeerd te zorgen dat het niet zo zou gaan als bij Serena gebeurd is.
Idem voor haar, maar dan niet door een kind op te sluiten maar voor te lichten over gevolgen. Dat het toch fout is gegaan wil niet zeggen dat elk kind dat vrij opgevoed wordt per definitie losbandig is
quote:
Die had echt niet de pil voor me gehaald in zo'n absurde situatie.
Dus ze had je gewoon zwanger laten worden?? Ben je gereformeerd? Dit soort enge beslissingen kom ik alleen in die kringen tegen.
quote:
En als zo'n jongen zoiets flikte, had ze 'm waarschijnlijk achteraf gecastreerd ook.
Dit neem ik maar op een berg zout
quote:
Die moeder wekt op geen enkele manier de indruk dat ze het erg vond - ze heeft nergens gesuggereerd dat ze die jongen opgezocht heeft achteraf, dat ze hem van tevoren eens goed heeft gesproken om te peilen wat zijn intenties waren, ze drukt nergens uit dat ze bezorgd was om Serena, ze lijkt zich niet druk te maken om het feit dat dat meisje nu een hele negatieve ervaring heeft opgelopen en ze heeft ook geen aangifte gedaan voor zover ik heb begrepen. Waaruit blijkt dan dat ze het niet leuk vond?
Kijk weer zo'n vreemde opvatting. Ze blijft er nuchter onder, dus ze vindt het goed wat er is gebeurd. Dus in jouw denkpatroon moet iemand er een drama show van maken om duidelijk te maken dat ze er niet blij mee was? Maar goed, ik ken die mensen en ik zie iets meer. Ze is niet blij met het voorval en daar blijft ze gelukkig wel nuchter onder i.p.v. de boel te dramatiseren. Doe je dit als ouder wel dan kan zo'n kind dat overnemen en daardoor meer onder het voorval lijden.
quote:
Flauwekul. Mijn moeder wilde niet dat ik uitging. Ze was er niet 24 uur per dag en ze heeft me nooit vastgebonden. Waarom ging ik niet? Omdat ik wist dat ik ervoor gestraft zou worden.
Sorry dat ik het zeg, maar ik heb echt oprecht medelijden met je. Jouw moeder heeft je iets afgenomen wat jij nooit meer kan inhalen. Wat dat is kan ik je niet uitleggen. Het scheelt dat je het niet zo snel zult missen, want je hebt het nooit gehad. Het is heel belerend wat ik nu zeg, maar wat jouw moeder aangericht heeft vind ik een mentale mishandeling vind.
quote:
Kortom, opvoeding. Grenzen stellen, consequenties stellen en je eraan houden.
Nee, een autoritair bewind noem ik geen opvoeding. Een kind moet zich kunnen ontplooien en daar horen vrijheden bij.
quote:
Ten eerste, ik vond haar helemaal niet ouder overkomen. Het was net zo'n onzekere doos als alle andere meisjes van die leeftijd en een potje make-up verhult dat echt niet.
Dat is moeilijk bepalen vanaf de TV. De meeste 13 jarigen vind ik toch meer kindser dan zij is.
quote:
Ten tweede, die voorlichting en openheid hebben nogal geholpen, want zoals ik het begreep heeft moeders pas de pil gehaald nadat Serena al ontmaagd was. Kortom, ze wist er eerst niks van, dus Serena heeft er niets over gezegd (openheid?) en het was Serena blijkbaar ook nog niet duidelijk dat je niet moet neuken tegen je zin omdat je bang bent een jongen teleur te stellen.
Waarom rinkelt het belletje bij jou niet en bij mij wel? Als een kind iets niet tegen een ouder durft te zeggen dan moet het een onderwerp zijn waar ouders wel eens boos om kunnen worden. Oftewel, er is wel degelijk een barrière uit huis meegegeven dat ze niet zomaar met jan en allemaal de koffer moet induiken. Bovendien was er alcohol in het spel. In mijn vorige reactie heb ik uitgelegd wat dat doet, ook bij zeer volwassen mensen.
pi_62948806
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Iets wat je niet gehad hebt kun je niet missen. Dat is net zo logisch als 1+1=2.
Dat is helemaal niet logisch. Er zijn zat mensen die dingen missen die ze nooit hebben gehad, zoals een ouder die ze nooit hebben gekend, of mensen die ledematen missen.
quote:
Als je thuis opgesloten zit dan is de kans op nare ervaringen inderdaad klein (1+1=2). Maar de kans op positieve ervaring ook (lees: levenservaring).

Ik zat niet thuis opgesloten, ik liep alleen niet 's nachts op plaatsen waar ik niet hoorde te komen.
quote:
Dus het feit dat de moeder geen rancune heeft en daarom geen aangifte doet is voor jou een implicatie dat de moeder het allemaal best vind wat dochterlief gedaan heeft? Je bent wel erg beperkt in je opvattingen.
En jij bent erg selectief in wat je leest. Er stond namelijk nog meer, behalve dat ze geen aangifte had gedaan. Bijvoorbeeld dat uit geen enkele zin die ze heeft gesproken bleek dat ze het erg vond. Citeer maar iets waaruit jij afleidt dat ze het vervelend vond; ik heb het in ieder geval niet gehoord.
quote:
Dus jij bent in de veronderstelling dat de ouders letterlijk toe zaten te kijken terwijl ze gepaald werd? Ik hoop toch echt dat ik je verkeerd begrepen heb.
Je woordenschat is blijkbaar ook erg beperkt. Gelukkig concludeer je zelf al dat je het verkeerd begrepen hebt, dat scheelt dan weer.
quote:
Jij bent echt verstoken van de buitenwereld of niet? Ik weet niet of je het fenomeen 'uitgaansleven' kent, maar ik heb daar een hoop volwassen dames gezien die zich na de nodige dranken hebben laten inpalmen waar ze achteraf heel veel spijt van hadden. Soms mede omdat ze al een relatie hadden en als klap op de vuurpijl ook nog eens op de foto zijn gezet waar ze zelf voor ging poseren. En met volwassen boedel ik zelfs 50+ (!). Jah, waar waren de ouders toch
Ik denk dat zo'n ervaring op je dertigste toch heel anders is dan op je dertiende. Daarnaast is dat hun eigen verantwoordelijkheid en tot het 18e levensjaar zijn de ouders verantwoordelijk.
quote:
Dus als het aan jou ligt kun je maar beter nooit buiten de deur komen. Het product wat daar uit voort vloeit is een wereldvreemd figuur die elementaire dingen des levens niet begrijpt. Ik zie ze overal, volwassen mensen die hoog bij laag zweren dat ze het allemaal wel weten en zich niets wijs willen laten maken. Ondertussen zie ik ze, ondanks alle goede raad die ze krijgen, van de ene muur op de andere muur botsen. Ze zijn verbaasd waarom ze niet begrepen worden, voelen zich verongelijkt en geven dit af op de rest of zelfs de maatschappij, terwijl het hun eigen gebrek aan mensenkennis c.q. levenservaring is. Gelukkig kunnen ze troost putten uit het feit dat de plaat voor hun kop dermate sterk is dat het voor hun niet uitmaakt dat ze al botsend tegen de muren door het leven gaan. Ik vind het wel vermakelijk.
Wat bedoel je hiermee, dat je zelf nooit buiten de deur gekomen bent?
quote:
Het moge duidelijk zijn dat Ik en jij beduidend van een andere signatuur zijn. Ik ben pro vrije tegen opvoeding en jij beperkt ik beperk wat?. Ik vind het prima. Maar zodra jij verkondigt dat jij na 3 minuten de moeder in een polariserende documentaire gehoord te hebben beter weet hoe dat gezin in elkaar steekt dan ik die dit gezin al 8 jaar kent dan kan ik alleen maar concluderen dat voor jou geldt: 1+1=3. Ga dit gerust tegen iedereen verkondigen. Maar kijk niet vreemd op als je veel weerstand ondervindt (de spreekwoordelijke muren).
Volgens mij heb ik nergens verkondigd dat ik die mensen beter ken dan jij. Overigens vind ik die weerstand ook wel meevallen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maeghan op 04-11-2008 22:42:06 ]
pi_62949417
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:49 schreef ACT-F het volgende:
Waar haal jij uit de documentaire dat ze 's nachts uitgaat? Ik kan het er niet uit halen. Ook heb ik haar nooit op kunnen betrappen.
Ze wordt toch ook gefilmd samen met haar vriendinnen in een uitgaansgelegenheid? Ik neem aan dat dat niet de kinderdisco van de plaatselijke korfbalvereniging was.
quote:
Ik vind dat ze in de interview ook niet goed uit de verf komt. Je hoort aan haar stem dat ze behoorlijk zenuwachtig is en niet goed uit haar woorden komt. Maar ik hoor zeker geen jubel verhalen over het voorval. En dat is kennelijk wat mensen graag willen geloven.
Je leest dingen die er niet staan. Ik zei niet dat ze het leuk vond, ik zei dat ze nergens de indruk wekt dat ze het erg vindt.
quote:
Dus ze had je gewoon zwanger laten worden?? Ben je gereformeerd? Dit soort enge beslissingen kom ik alleen in die kringen tegen.
Nee, ze had me niet de pil gegeven in die omstandigheden, zei ik. Je leest weer eens wat anders dan ik zeg. Overigens had het kind al geneukt voor ze de pil kreeg he. Ik vind het raar als je kind nog net niet verkracht wordt, dat je dan de pil gaat halen. Volgens mij heb je dan ergere dingen om je druk over te maken en los je die niet op met een receptje.
quote:
Kijk weer zo'n vreemde opvatting. Ze blijft er nuchter onder, dus ze vindt het goed wat er is gebeurd. Dus in jouw denkpatroon moet iemand er een drama show van maken om duidelijk te maken dat ze er niet blij mee was? Maar goed, ik ken die mensen en ik zie iets meer. Ze is niet blij met het voorval en daar blijft ze gelukkig wel nuchter onder i.p.v. de boel te dramatiseren. Doe je dit als ouder wel dan kan zo'n kind dat overnemen en daardoor meer onder het voorval lijden.
Maak jij er weer van. Ik zeg nergens dat ze moet schreeuwen of huilen. Maar ze had ook heel nuchter en beheerst kunnen zeggen "ik vind het heel vervelend wat er gebeurd is" en dat doet ze nergens.
quote:
Sorry dat ik het zeg, maar ik heb echt oprecht medelijden met je. Jouw moeder heeft je iets afgenomen wat jij nooit meer kan inhalen. Wat dat is kan ik je niet uitleggen. Het scheelt dat je het niet zo snel zult missen, want je hebt het nooit gehad. Het is heel belerend wat ik nu zeg, maar wat jouw moeder aangericht heeft vind ik een mentale mishandeling vind.
Ik vind het normaal dat een kind niet uit gaat. Toen ik volwassen was mocht ik wel uit gaan, alleen dat kon helaas niet omdat ik longklachten heb. Zelfs uit eten of de pauze in de bioscoop was een probleem, laat staan dat je dan naar een kroeg of iets dergelijks gaat waar de lucht zo dik is als erwtensoep. Je kunt dus beter rokers betichten van mishandeling, aan mijn moeder lag dat namelijk niet (nou ja, die rookt ook, is ze toch nog schuldig ).
quote:
Nee, een autoritair bewind noem ik geen opvoeding. Een kind moet zich kunnen ontplooien en daar horen vrijheden bij.
En een kind heeft ook structuur nodig en daar horen regels bij. Je doet alsof het bestaan van regels alleen al iemand ontdoet van alle vrijheden in het leven. Als je tegen een kind niet zegt dat het naar bed moet, komt het moe op school. Die gevolgen overziet het zelf niet, daarom is er een ouder om dat kind te vertellen dat het nodig is om te gaan slapen en waarom. Kinderen worden niet gelukkiger van een gebrek aan regels.
quote:
Dat is moeilijk bepalen vanaf de TV. De meeste 13 jarigen vind ik toch meer kindser dan zij is.
Dat eerste is waar. Maar dan nog. Zelfs een dertienjarige die 'volwassen' is voor haar leeftijd is een dertienjarige.
quote:
Waarom rinkelt het belletje bij jou niet en bij mij wel? Als een kind iets niet tegen een ouder durft te zeggen dan moet het een onderwerp zijn waar ouders wel eens boos om kunnen worden. Oftewel, er is wel degelijk een barrière uit huis meegegeven dat ze niet zomaar met jan en allemaal de koffer moet induiken. Bovendien was er alcohol in het spel. In mijn vorige reactie heb ik uitgelegd wat dat doet, ook bij zeer volwassen mensen.
Dat is jouw interpretatie. Het kan ook zijn dat het kind zich schaamt, ongeacht of dat terecht is. Ik ken wel meer mensen met een 'open' sfeer in huis. Dan vindt de ouder dat er heel open over seks gepraat wordt, maar ondertussen zit de puber in kwestie er met een rood aangelopen kop bij te hopen dat haar moeder eindelijk eens ophoudt over seks, omdat ze het daar helemaal niet over wil hebben met haar ouders.

Dat er alcohol in het spel was, had niet gemoeten. Waarom denk je dat de overheid niet wil dat kinderen onder de 16 drinken? Misschien omdat het ongezond is, kan leiden tot hersenschade, maar ook omdat kinderen op die leeftijd nog helemaal niet om kunnen gaan met de effecten van alcohol? Een volwassene zou zo intelligent moeten zijn dat hij zelf zijn grenzen kan trekken en weet wanneer hij moet stoppen met drinken. Dat dat niet bij iedere volwassene zo is, betekent niet dat je een dertienjarige dan net zo goed ook maar kunt laten drinken. Dat sommige volwassenen niet kunnen rijden betekent ook niet dat we dertienjarigen een rijbewijs moeten gaan geven.

Overigens zei je iets ove rdat ik uitga van mijn opvoeding, dat dat mijn referentiekader is en dat het logisch is dat ik dat dus goed vind. Dat vind ik ook flauwekul. Iedereen heeft wel zaken die hij goed vond aan z'n opvoeding en zaken die hij minder goed vond. Het is voor jou natuurlijk alleen wel lekker makkelijk om te doen alsof ik iets fout vind, omdat mij van huis uit is meegegeven dat het fout is.
pi_62952563
Dertienjarige zien er tegenwoordig vaak uit als 16 jarige. En 15 jarige zien eruit als 18 jarige
pi_62952742
quote:
Op woensdag 5 november 2008 00:01 schreef Wouser het volgende:
Dertienjarige zien er tegenwoordig vaak uit als 16 jarige. En 15 jarige zien eruit als 18 jarige
En 35+-vrouwen lijken op 20-jarigen... Verwarrend he?
pi_62953312
quote:
Op woensdag 5 november 2008 00:01 schreef Wouser het volgende:
Mijn naam is haas
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 5 november 2008 @ 02:01:09 #66
3767 Herald
Come get some
pi_62955685
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:38 schreef Maeghan het volgende:
Maak jij er weer van. Ik zeg nergens dat ze moet schreeuwen of huilen. Maar ze had ook heel nuchter en beheerst kunnen zeggen "ik vind het heel vervelend wat er gebeurd is" en dat doet ze nergens.
zoals ik het zag baalde ze er toch wel van dat het zo gelopen was. Ik heb ook het idee alsof jij vindt dat ze er een trauma aan over moet houden. Hevig beschonken geneukt door een oudere man, dat is praktisch verkrachting! De jongen die haar heeft ontmaagd, was een jongen. Voor de wet volwassen, maar je snapt zelf ook wel dat je niet een uur voor je 18e verjaardag een naïeve minderjarige zonder verantwoordelijkheid bent die klokslag 12 ineens volwassen is en alles weet.

'Ons Serena' is gewoon goed genaaid, maar ach dat 15jarige meisje op het frisfeest was ook niet onder de indruk van haar ontmaagding. Bij haar werd niet gevraagd hoe oud het vriendje was, ze is 15 jaar, ziet er uit als 18, dus vriendje van 23. Misschien.

Verder wordt er zo gehamerd op de rol van de ouders. Is het juist niet de bedoeling van puberen te afzetten tegen je ouders? Ik stookte vroeger stiekem vuurtjes, denk je dat ik dat zei als ik met mijn vriendjes ging spelen? Zijn mijn ouders nou gefaald in opvoeding? Denk je dat ik ooit heb opgebiecht dat ik ruiten van een kas heb ingegooid? Balen hooi heb gejat bij een boer? Maisvelden heb gedecimeerd?
Op FOK! wordt er altijd zo gemakkelijk over gedacht, een goede ouder weet alles van zijn kind. Flikker op zeg, FOK!kers zijn juist degene die meisjes van 15 aansporen om ondeugende kiekjes te maken als paps en mams

In KLB wordt weleens gegrapt hoe vroeger de meisjes nog Minnie Mouse truien droegen in de brugklas. Dat is tegenwoordig niet meer. Je kan invloeden van TMF, BNN, reclames de schuld geven van de verseksualisering, maar de algehele mode maakt een kind al een jongedame. Geen onderbroekjes en hemdjes, nee spaghetti topjes en reetvetertjes.
Toen ik in de derde klas van havo zat liepen er twee meisjes uit een lagere klas rond in een jurkje en overknees. Man dat was gewaagd toen zeg. Nu worden er korte spijkerrokjes met gehaakte panty en laarzen tot de knie gedragen. Het is al weer een decennium geleden dat schoolmeisjes nog topjes droegen dat geen bloot randje laat zien. Ik heb deur aan deur verkoop gedaan, je wil niet weten hoe doodnormaal navelpiercings zijn bij meisjes vanaf 12. Past mooi bij hun beugeltje. Zijn dat allemaal slechte ouders die dat toelaten? Misschien de eerste ouder die een piercing liet schieten in hun tienerdochter, maar tegenwoordig is dat zo normaal dat ouders er niet meer van op kijken.

Kinderen zien er niet meer uit als kinderen, het zijn kleine volwassenen. Als ouders hun kroost zo laat kleden logisch dat er dan ook wat volwassener op wordt gereageerd. Daar hoef je geen TMF voor aan te zetten. Niet dat Serena er ouder uitzag als 13, maar ze zag er niet Mickey Mouse 13 uit. Laat staan dat als de ouders niet in de buurt zijn iedereen zich volwassener voordoet.

Neemt niet weg dat er wel nonchalant werd gedaan over het drank gebruik van 'ons Serena' maar daar ging de docu niet over. Mildred wilde heel graag horen dat Serena zich gewillig aanbood voor een breezer, maar dat was niet het geval.

Ik snap je punt wel Maeghan, maar ik denk niet dat er veel meisjes onder het avondeten op de vraag "wat heb jij gedaan vandaag" zullen zeggen "nou lekker een jongen gepijpt in het fietsenhok... ohja en schriftelijke overhoring gehad".
pi_62956282
Nee, natuurlijk zeggen ze dat niet. Maar waarom doen ze dat? Als 'we' dat vroeger niet deden, waarom doen 'ze' het nu dan wel? Nou, omdat die ouders niet meer kijken wat er gebeurt. Kun je zeggen dat je niet alles kunt weten, maar ze doen er ook geen moeite meer voor. Mijn moeder kwam vroeger af en toe even kijken of alles nog goed ging als ik aan het buitenspelen was, of de moeder van degene waar ik mee aan het spelen was. Vroeger gingen mensen naar ouderavonden, maar dat is niet meer zo. Vroeger reageerden mensen nog als de docent aangaf dat er een probleem was met een kind, tegenwoordig meppen ze dan de docent in elkaar omdat ie zich er niet mee moet bemoeien en gewoon mooie cijfers moet geven.

Hoe dan ook, kinderen voeden zichzelf niet op, dus ligt het aan de ouders. Kinderen van 12 hebben geen eigen inkomen, dus wie kopen de strings voor die kinderen? Wie neemt het kind mee naar de piercer? Ja, als je een heel eerlijk antwoord wilt, ik vind dat slechte ouders. (Over dat je niet kan weten wat je kinderen doen - in dit geval doen de ouders het zelf, de kinderen doen het niet stiekem en de ouders kunnen gewoon nee zeggen; om een of andere vage reden doen ze het alleen niet).

Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Kinderen zijn kinderen. En die "jongen" van 18 was een volwassen man die mocht autorijden en stemmen en een strafbaar feit heeft gepleegd, einde verhaal. Ik vind dat je van iemand van die leeftijd mag verwachten dat hij zich behoorlijk gedraagt. Trouwens, ook zoiets; je vindt het begrijpelijk dat een 18-jarige jongen zoiets doet. Maar moet je je voorstellen dat een vrouw van 18 iets heeft met een jongetje van 13. Misschien krijg je dan weer een beetje dat gevoel van 'doe effe normaal' wat je ook zou moeten hebben als het gaat om een 18-jarige jongen en een 13-jarig meisje. Toen ik 13 was, was ik inderdaad net uit de gekleurde leggings en disneytruien; toen ik 18 was had ik m'n propedeuse binnen. Er zit zo'n wereld van verschil tussen die vijf jaar dat ik het onbegrijpelijk vind dat iemand het probeert goed te praten. En de kleren mogen nu dan anders zijn, je gaat mij niet vertellen dat meisjes van 13 tegenwoordig geestelijk volwassener zijn dan vroeger (en anders mag je wel met een heel goed bewijs komen).

Puberteit afzetten tegen je ouders? Tuurlijk. Maar als er geen regels zijn, kun je je ook niet afzetten. Daar gaan we weer, regels zijn nodig. En afzetten is natuurlijk wat anders dan drankmisbruik, laat staan vernieling en diefstal in jouw geval. Ok, jij stookte vuurtjes. Ik heb ook weleens met vuur gespeeld. Toen ik 3 was. Toen heeft m'n moeder uitgelegd waarom het niet mocht en dat dat gevaarlijk was en waarom, en toen mocht ik gewoon thuis met vuur spelen aan de eettafel, zodat er iemand bij was als het mis zou gaan. Sindsdien heb ik dus ook nooit meer met vuur gespeeld. Blijkbaar hebben jouw ouders het risico van fikkie stoken niet bij weten te brengen.

Dat de documentaire niet precies is wat die Mildred ervan wou maken kan best wezen. Ik vind het niet veel minder schokkend, eerlijkgezegd.
pi_62962009
Ik denk dat je een erg idealistisch beeld hebt van hoe het vroeger was, Maeghan. Dat mag, maar presenteer jouw beeld niet als feiten.
  woensdag 5 november 2008 @ 14:44:14 #69
3767 Herald
Come get some
pi_62970009
Ik vind dat je het een beetje zwart wit ziet Maeghan. Er is een heel groot verschil tussen kinderen die nog buiten spelen waar je als ouder op let en tieners die al aan een eigen sociaal leven bezig zijn. Dat een moeder op haar kind let die buiten rondloopt is logisch, maar je verwacht niet dat een tiener zijn of haar moeder elke keer meeneemt als die naar de stad gaat, of naar de bios, of naar een feestje van vrienden.

Dat kinderen van 12 geen inkomen hebben klopt, maar kom op, ze krijgen toch zakgeld. Dat kreeg ik ook. En sommige ouders geven geen zakgeld die geven kleedgeld. En dan zijn er nog de verjaardagen waar je geld krijgt. Zijn al die kinderen dan verdorven opgevoed?

Een navel piercen is het oorbelletje schieten van 20 jaar geleden. Mijn zus heeft vroeger ook weleens stiekem een extra gaatje in haar oor laten schieten. Met het smoesje "ja die heeft dat ook gedaan". Want zo denken kinderen, tieners en zelfs volwassenen. Iedereen ontkent groepsdruk wel, maar die bestaat wel degelijk. En als alle meisjes in de klas een navelpiercing hebben, dan wordt dat normaal.
Hetzelfde met rokjes, die worden elke keer korter. En niet alleen voor zwoele twintigers, ook voor tienermeisjes. Hetzelfde geldt voor broeken, die worden steeds lager. Niet van de een op de andere dag, dat gebeurt geleidelijk. Daar kun je als ouder toch niets aan doen? Dat gebeurt, dat is mode en zo is het.
En hetzelfde met naar de soos gaan in Goor. Ik ken Goor verder niet, maar het lijkt mij zo’n ons-kent-ons gemeente. Als alle 13jarigen naar de soos gaan dan ga je dat niet als enige je kinderen verbieden.

Het feit dat je een 17jarige een kind vindt en een 18 jarige niet is jammer. Zoals ik al aangaf ben je op je 18e niet ineens magisch volwassener of verantwoordelijker dan je laatste dag 17 jaar. Je kan eindelijk verantwoordelijk worden gehouden voor je daden, maar dat is niet hetzelfde.
Dat jij je propedeuse al op je achtiende had wil zeggen dat toen jij een naïef wereldvreemd kindje was een studierichting hebt moeten kiezen. Hoe hebben ze dat ooit jou aan kunnen doen omdat (volgens jou) alles onder de 18 nog met Barbies speelt.

In dit geval ging het ook niet om een 18 jarige student die medicijnen studeert in Leiden en zijn propedeuse aan het halen is. Het ging om een 18 jarige tukker die nog steeds in een jeugdhonk komt waar 13jarige meisjes rond wandelen. Hoe volwassen denk jij dat die is? Ongeacht of ie het zou moeten zijn, want als iedereen zou zijn wat van hem wordt verwacht zou criminaliteit ook niet bestaan.
Jij zegt dat die knul een rijbewijs mag hebben, klopt helemaal. Maar wil een rijbewijs zeggen dat iemand dan nooit te hard of door rood zal rijden? Heb je ooit bij Wegmisbruikers een agent horen zeggen "Zeg hebben jouw ouders je niet geleerd dat te hard rijden niet mag? Slechte opvoeding hoor!"

Een leeftijd is niet zaligmakend. Je kan niet zeggen dat elke 13 jarige van hetzelfde niveau is. Hetzelfde geld voor 18jarigen. Voor de wet volwassen, maar of ze dat ook allemaal zijn is maar de vraag. Niet dat Serena mij de indruk gaf dat ze jaren voorsprong heeft op leeftijdsgenootjes. Maarja, mama vind haar vroegvolwassen, Serena zelf vindt zichzelf uiteraard vroegvolwassen, en mannelijke bewonderaar vinden haar volwassen. En dan? Dan kun je nog bij hoog en laag beweren dat ze niet volwassen is (wat ze zelf ook zal realiseren als ze zelf 18 is en haar mannelijke leeftijdsgenootjes ziet gluren naar meisjes van 13), maar je houdt ze niet tegen om zich wel volwassen te voelen.

Wat de moeder en Serena sieren is dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen. Ze kruipen niet in een slachtofferrol van "ze is pas 13! Het is maar een kind". En verantwoordelijkheid nemen maakt iemand volwassen, niet een leeftijd.

Op de site van de Groene Amsterdammer staat een artikel over tweenagers. Het artikel stamt uit 2001 en is inmiddels alleen betaald te lezen via de site. Maar het is ook via deze link te lezen (een-na-laatste artikel).
pi_62988283
http://en.wikipedia.org/wiki/Parenting_styles

Haal er maar uit wat je eruit wil halen.
  donderdag 6 november 2008 @ 16:36:53 #71
24533 ACT-F
pi_63004228
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:38 schreef Maeghan het volgende:
Ze wordt toch ook gefilmd samen met haar vriendinnen in een uitgaansgelegenheid? Ik neem aan dat dat niet de kinderdisco van de plaatselijke korfbalvereniging was.
Ik ga mijn reactie kort houden, want anders verzanden we in een ellenlange discussie. Ik vind dat Herald aardig verwoord heeft hoe ik over de situatie denk. Echter wil ik je wel wijzen op je denkpatroon, want je maakt wel erg veel aannames. Als bepaalde feiten niet weergeven worden dan is dat een veelvoorkomende menselijke eigenschap (wat ik overigens afkeur), maar in de documentaire wordt al in de eerste 1,5 minuut duidelijk aangegeven dat het om een jongerencentrum gaat. Als achtergrondinformatie kan ik je vertellen dat deze door de gemeente gesubsidieerd wordt en hier dus beslist geen horecavergunning voor verleend is en dus ook geen alcohol geschonken wordt. Op de één of andere manier zijn de programmamakers in Goor beland wat overigens geen dorp maar stad is (ja, het heeft stadsrechten en zelfs ouder dan A'dam). Bovendien is het hier beslist geen platteland, want je zult hier echt geen koeien zien grazen of mensen aantreffen die inkomen hebben uit de agrarische sector. Sterker nog, hier was al beschaving toen A'dam nog uit de klei getrokken moest worden Maar goed, genoeg historisch gelul. Ik kan Maeghan alleen maar adviseren om een cursus communicatie te volgen, want de aannames, de hokjesgeest, het zwart/wit denken en de stereotyperingen komen zowat in elke reactie weer terug. Typische kenmerken van iemand die te weinig heeft ervaren in het leven en dit gebrek aan ervaring probeert in te vullen met aannames. Dat niet alleen, weergeven feiten worden gewoon niet gezien of genegeerd en krijgen een eigen invulling. En nu kun je wel roepen dat je een normale opvoeding hebt gehad, maar ik vind van niet. Je hebt een bijzonder vertekend beeld van de werkelijkheid en dat wijt ik o.a. aan je beschermde opvoeding.
pi_63006389
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:36 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik ga mijn reactie kort houden, want anders verzanden we in een ellenlange discussie. Ik vind dat Herald aardig verwoord heeft hoe ik over de situatie denk. Echter wil ik je wel wijzen op je denkpatroon, want je maakt wel erg veel aannames. Als bepaalde feiten niet weergeven worden dan is dat een veelvoorkomende menselijke eigenschap (wat ik overigens afkeur), maar in de documentaire wordt al in de eerste 1,5 minuut duidelijk aangegeven dat het om een jongerencentrum gaat. Als achtergrondinformatie kan ik je vertellen dat deze door de gemeente gesubsidieerd wordt en hier dus beslist geen horecavergunning voor verleend is en dus ook geen alcohol geschonken wordt. Op de één of andere manier zijn de programmamakers in Goor beland wat overigens geen dorp maar stad is (ja, het heeft stadsrechten en zelfs ouder dan A'dam). Bovendien is het hier beslist geen platteland, want je zult hier echt geen koeien zien grazen of mensen aantreffen die inkomen hebben uit de agrarische sector. Sterker nog, hier was al beschaving toen A'dam nog uit de klei getrokken moest worden Maar goed, genoeg historisch gelul. Ik kan Maeghan alleen maar adviseren om een cursus communicatie te volgen, want de aannames, de hokjesgeest, het zwart/wit denken en de stereotyperingen komen zowat in elke reactie weer terug. Typische kenmerken van iemand die te weinig heeft ervaren in het leven en dit gebrek aan ervaring probeert in te vullen met aannames. Dat niet alleen, weergeven feiten worden gewoon niet gezien of genegeerd en krijgen een eigen invulling. En nu kun je wel roepen dat je een normale opvoeding hebt gehad, maar ik vind van niet. Je hebt een bijzonder vertekend beeld van de werkelijkheid en dat wijt ik o.a. aan je beschermde opvoeding.
Dus wel. kijk maar eens goed op de site van dat jongerencentrum. foto's. prijs biertje is 1.50¤
  donderdag 6 november 2008 @ 18:19:27 #73
24533 ACT-F
pi_63006844
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:59 schreef Silaz het volgende:
Dus wel. kijk maar eens goed op de site van dat jongerencentrum. foto's. prijs biertje is 1.50¤
Lekker verstandig van ze Ik zal één van de medewerkers eens aanspreken hoe het zit met alcoholbeleid. Ik kom erop terug.
  donderdag 6 november 2008 @ 19:20:15 #74
24533 ACT-F
pi_63008417
Ik heb zojuist één van de medewerkers gebeld om te vragen hoe het zit met het alcoholbeleid. Het blijkt dus dat de soos een vergunning heeft van de gemeente om bier te schenken op de vrijdagavond tussen 20:00 en 00:00. Er was geen sprake van een volwaardige horecavergunning. Op de vraag dat er op de foto's te zien is dat er ook wijn op de prijslijst staat werd bevestigd dat hier inderdaad sprake van was, maar dat tegenwoordig alleen maar bier wordt geschonken. Uiteraard schenken ze alleen boven de 16 jaar i.c.m. controle, maar geven ze eerlijk toe dat ze niet 100% kunnen controleren of ouderen een biertje meegeven aan jongeren onder de 16 jaar. Als ze betrapt worden wordt hun biertje afgepakt. De prangende vraag of het tafereeltje met het 13-jarige meisje bij de soos heeft afgespeeld werd ontkend. Het was een feestje, maar waar wist hij niet te vertellen. Bovendien kon hij me meedelen dat de soos als doelgroep de 12- tot 18-jarigen heeft. Het is voor andere leeftijden niet verboden om binnen te komen, maar eigenlijk hebben ze er niets te zoeken. Voor de rest kunnen ze ook niet voorkomen dat er jongeren binnenkomen die zich elders hebben ingedronken, maar ze hebben liever dat ze daar zitten dan buiten, want daarvoor is de soos ooit in het leven groepen, om de overlast van hangjongeren te beperken. Vanzelfsprekend laten ze het niet toe dat jongeren klembezopen worden. Die medewerker was overigens blij dat ik even belde in plaats van dat er van alles en nog wat rondgebazuind werd.

Ik hoop dat dit de zaken enigszins verheldert
pi_63025360
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:36 schreef ACT-F het volgende:
Dat niet alleen, weergeven feiten worden gewoon niet gezien of genegeerd en krijgen een eigen invulling.
Dat vind ik nou precies van jou.
pi_63026310
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:44 schreef Herald het volgende:
Ik vind dat je het een beetje zwart wit ziet Maeghan. Er is een heel groot verschil tussen kinderen die nog buiten spelen waar je als ouder op let en tieners die al aan een eigen sociaal leven bezig zijn. Dat een moeder op haar kind let die buiten rondloopt is logisch, maar je verwacht niet dat een tiener zijn of haar moeder elke keer meeneemt als die naar de stad gaat, of naar de bios, of naar een feestje van vrienden.
Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.
quote:
Dat kinderen van 12 geen inkomen hebben klopt, maar kom op, ze krijgen toch zakgeld. Dat kreeg ik ook. En sommige ouders geven geen zakgeld die geven kleedgeld. En dan zijn er nog de verjaardagen waar je geld krijgt. Zijn al die kinderen dan verdorven opgevoed?
Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.
quote:
Een navel piercen is het oorbelletje schieten van 20 jaar geleden. Mijn zus heeft vroeger ook weleens stiekem een extra gaatje in haar oor laten schieten. Met het smoesje "ja die heeft dat ook gedaan". Want zo denken kinderen, tieners en zelfs volwassenen. Iedereen ontkent groepsdruk wel, maar die bestaat wel degelijk. En als alle meisjes in de klas een navelpiercing hebben, dan wordt dat normaal.
Hetzelfde met rokjes, die worden elke keer korter. En niet alleen voor zwoele twintigers, ook voor tienermeisjes. Hetzelfde geldt voor broeken, die worden steeds lager. Niet van de een op de andere dag, dat gebeurt geleidelijk. Daar kun je als ouder toch niets aan doen? Dat gebeurt, dat is mode en zo is het.
En hetzelfde met naar de soos gaan in Goor. Ik ken Goor verder niet, maar het lijkt mij zo’n ons-kent-ons gemeente. Als alle 13jarigen naar de soos gaan dan ga je dat niet als enige je kinderen verbieden.
Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.
Dat kinderen en tieners last hebben van groepsdruk vind ik normaal. Daarom noemen we ze nog geen volwassenen, omdat ze anders omgaan met dingen, omdat ze nog niet zo sterk in hun schoenen staan als een volwassene. Van een ouder verwacht ik gewoon dat die zijn kind zo goed mogelijk opvoedt en dat niet af laat hangen van de mode. Dat iedereen altijd in enige mate groepsdruk zal ervaren begrijp ik, maar het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat.

En de rokjes worden niet korter en de broeken zijn niet lager. Er zijn net zo goed lange rokken en jurken te koop en broeken met een hoge taille. Het is maar net wat je zelf uit het rek pakt hoor en daar kun je als ouder dus prima wat aan doen. En mode wordt nog altijd gemaakt voor volwassenen, anders zouden ze Kate Moss wel ontslaan en een kind van acht over de catwalk sturen.
quote:
Het feit dat je een 17jarige een kind vindt en een 18 jarige niet is jammer. Zoals ik al aangaf ben je op je 18e niet ineens magisch volwassener of verantwoordelijker dan je laatste dag 17 jaar. Je kan eindelijk verantwoordelijk worden gehouden voor je daden, maar dat is niet hetzelfde.
Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.
quote:
Dat jij je propedeuse al op je achtiende had wil zeggen dat toen jij een naïef wereldvreemd kindje was een studierichting hebt moeten kiezen. Hoe hebben ze dat ooit jou aan kunnen doen omdat (volgens jou) alles onder de 18 nog met Barbies speelt.
Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.
Ten tweede, de meeste mensen moeten al jong een studiekeuze maken en dat gaat heel vaak fout, waarmee ik inderdaad maar weer aan wil geven dat je op zo'n leeftijd nog niet volwassen genoeg bent om precies te weten wat je wilt en wat goed is voor je. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een hele andere studierichting is ingeslagen omdat ie toch niet gelukkig was met de opleiding die hij gekozen heeft toen hij zestien was.
Verder vind ik het een beetje lullig om mij consequent wereldvreemd te noemen. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet heb meegemaakt, dus je kunt daar helemaal niet over oordelen. Dat ik anders ben dan anderen klopt, maar dat komt dus omdat ik in tegenstelling tot veel mensen niet zo veel last heb van groepsdruk (ik zal niet zeggen geen, maar wel weinig). Juist door de dingen die ik heb meegemaakt, interesseert het me niet zo veel wat anderen van me denken, omdat ik weet dat dat er niet toe doet - bijv. dat andere dingen belangrijker zijn of omdat ik weet dat die anderen je toch laten barsten als je ze nodig hebt, ondanks dat je de 'goede' schoenen draagt en het 'goede' merk rugzak hebt. Mijn moeder heeft ook veel meegemaakt, ze is daardoor heel hard geworden en heeft zich ook nooit veel aangetrokken van wat andere mensen dachten, daar heb ik het ongetwijfeld ook van meegekregen. Dat houdt in dat ik niet aantrek wat in de mode is als ik daar geen zin in heb, dat betekent dat ik op m'n werk niet ga lopen slijmen bij mensen die ik niet mag ondanks dat ze misschien wel 'macht' hebben, maar dat betekent ook dat ik mijn eigen mening heb en die echt niet aan ga passen omdat iemand anders mij misschien wel 'wereldvreemd' vindt. Jij lijkt me typisch zo iemand die meewerkt aan groepsdruk - iemand denkt anders dan jij, DUS is ie wereldvreemd. Ik mag dan volgens jou wereldvreemd zijn, ik ben liever mezelf dan iemand die zijn kinderen opvoedt met het heersende modebeeld en zonder respect voor hoe mensen zijn in plaats van voor wat ze aan hebben.
quote:
In dit geval ging het ook niet om een 18 jarige student die medicijnen studeert in Leiden en zijn propedeuse aan het halen is. Het ging om een 18 jarige tukker die nog steeds in een jeugdhonk komt waar 13jarige meisjes rond wandelen. Hoe volwassen denk jij dat die is? Ongeacht of ie het zou moeten zijn, want als iedereen zou zijn wat van hem wordt verwacht zou criminaliteit ook niet bestaan.
Jij zegt dat die knul een rijbewijs mag hebben, klopt helemaal. Maar wil een rijbewijs zeggen dat iemand dan nooit te hard of door rood zal rijden? Heb je ooit bij Wegmisbruikers een agent horen zeggen "Zeg hebben jouw ouders je niet geleerd dat te hard rijden niet mag? Slechte opvoeding hoor!"
Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.
quote:
Een leeftijd is niet zaligmakend. Je kan niet zeggen dat elke 13 jarige van hetzelfde niveau is. Hetzelfde geld voor 18jarigen. Voor de wet volwassen, maar of ze dat ook allemaal zijn is maar de vraag. Niet dat Serena mij de indruk gaf dat ze jaren voorsprong heeft op leeftijdsgenootjes. Maarja, mama vind haar vroegvolwassen, Serena zelf vindt zichzelf uiteraard vroegvolwassen, en mannelijke bewonderaar vinden haar volwassen. En dan? Dan kun je nog bij hoog en laag beweren dat ze niet volwassen is (wat ze zelf ook zal realiseren als ze zelf 18 is en haar mannelijke leeftijdsgenootjes ziet gluren naar meisjes van 13), maar je houdt ze niet tegen om zich wel volwassen te voelen.
True
quote:
Wat de moeder en Serena sieren is dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen. Ze kruipen niet in een slachtofferrol van "ze is pas 13! Het is maar een kind". En verantwoordelijkheid nemen maakt iemand volwassen, niet een leeftijd.
Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.
  vrijdag 7 november 2008 @ 15:46:21 #77
24533 ACT-F
pi_63032371
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:07 schreef Maeghan het volgende:
Dat vind ik nou precies van jou.
Dat kun je wel vinden, maar een onderbouwing ontbreekt vooralsnog.
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:34:29 #78
3767 Herald
Come get some
pi_63033662
quote:
Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.
Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.

En alleen fietsen bedoel je 's avonds? Want ik heb nog nooit een 13jarige aan de hand van mama naar de middelbare school zien fietsen.
quote:
Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.
Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?
Een paar posts geleden zeg je dat je niet snapt hoe kinderen aan geld komen en nu zeg je zelf dat je 140 gulden aan kleding geld kreeg. Ik neem aan dat je zelf snapt dat dat tegenstrijdig is? Nou dankzij het kleedgeld kopen ze dus zelf kleding. Mysterie opgelost hoe ze aan de rokjes, topjes en miniscule slipjes komen.
quote:
Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.
Er is een verschil wat ze moeten en wat ze willen. Blijkbaar willen ze wél sexy zijn. Dat komt ergens vandaag. Je kan dus TV en internet de schuld geven, maar elke tiener wil ouder overkomen dan hij of zij is. Dat was in mijn tijd al en toen bestonden TMF en internet niet eens.

Tegenwoordig is het geen uitzondering dat meisjes van 12 zich laten piercen, of dat ze al hakjes dragen. Je zegt steeds "het zou niet moeten" maar je ziet toch zelf wel buiten dat die vlieger niet opgaat? Dat het gros niet meer in K3 broekpakken naar school gaan. Zijn er dan zoveel ouders die hun kinderen verkeerd opvoeden?

Ooit gemerkt dat niet elke 13jarige eruit ziet als een kleuter? Sommige hebben al vrouwelijke vormen. Wat moeten de ouders daarvan doen? Hun dochter laten uithongeren zodat het vet op de boezem verdwijnt? Ze zien er ouder uit en zullen dus ook ouder worden behandeld. En die meisjes vinden dat helemaal prachtig en laten dat toe.
quote:
Dat kinderen en tieners last hebben van groepsdruk vind ik normaal. Daarom noemen we ze nog geen volwassenen, omdat ze anders omgaan met dingen, omdat ze nog niet zo sterk in hun schoenen staan als een volwassene. Van een ouder verwacht ik gewoon dat die zijn kind zo goed mogelijk opvoedt en dat niet af laat hangen van de mode. Dat iedereen altijd in enige mate groepsdruk zal ervaren begrijp ik, maar het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat.
Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.

Heb je ooit van verschillende culturen gehoord? Dat is groepsdruk. De maatschappij bepaalt de normen en waarden. Hier is iemand in het gezicht spugen vies, in een ander land wil dat zeggen dat je iemand aardig vindt. Ken je het fenomeen trakteren als je jarig bent? Groepsdruk. Jij doet dat natuurlijk uit liefde, maar trakteren is zo ingebakken bij alle andere mensen in Nederland dat het eerder vanzelfsprekend is dan bijzonder.

Maar laat ik niet uitwijden over hoe de hele wereld zich conformeert aan de groep waarin hij leeft.
quote:
En de rokjes worden niet korter en de broeken zijn niet lager. Er zijn net zo goed lange rokken en jurken te koop en broeken met een hoge taille. Het is maar net wat je zelf uit het rek pakt hoor en daar kun je als ouder dus prima wat aan doen. En mode wordt nog altijd gemaakt voor volwassenen, anders zouden ze Kate Moss wel ontslaan en een kind van acht over de catwalk sturen.
Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.
quote:
Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.
Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?
quote:
Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.
Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.
quote:
Ten tweede, de meeste mensen moeten al jong een studiekeuze maken en dat gaat heel vaak fout, waarmee ik inderdaad maar weer aan wil geven dat je op zo'n leeftijd nog niet volwassen genoeg bent om precies te weten wat je wilt en wat goed is voor je. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een hele andere studierichting is ingeslagen omdat ie toch niet gelukkig was met de opleiding die hij gekozen heeft toen hij zestien was.
natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.
quote:
Verder vind ik het een beetje lullig om mij consequent wereldvreemd te noemen. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet heb meegemaakt, dus je kunt daar helemaal niet over oordelen. Dat ik anders ben dan anderen klopt, maar dat komt dus omdat ik in tegenstelling tot veel mensen niet zo veel last heb van groepsdruk (ik zal niet zeggen geen, maar wel weinig). Juist door de dingen die ik heb meegemaakt, interesseert het me niet zo veel wat anderen van me denken, omdat ik weet dat dat er niet toe doet - bijv. dat andere dingen belangrijker zijn of omdat ik weet dat die anderen je toch laten barsten als je ze nodig hebt, ondanks dat je de 'goede' schoenen draagt en het 'goede' merk rugzak hebt. Mijn moeder heeft ook veel meegemaakt, ze is daardoor heel hard geworden en heeft zich ook nooit veel aangetrokken van wat andere mensen dachten, daar heb ik het ongetwijfeld ook van meegekregen. Dat houdt in dat ik niet aantrek wat in de mode is als ik daar geen zin in heb, dat betekent dat ik op m'n werk niet ga lopen slijmen bij mensen die ik niet mag ondanks dat ze misschien wel 'macht' hebben, maar dat betekent ook dat ik mijn eigen mening heb en die echt niet aan ga passen omdat iemand anders mij misschien wel 'wereldvreemd' vindt. Jij lijkt me typisch zo iemand die meewerkt aan groepsdruk - iemand denkt anders dan jij, DUS is ie wereldvreemd. Ik mag dan volgens jou wereldvreemd zijn, ik ben liever mezelf dan iemand die zijn kinderen opvoedt met het heersende modebeeld en zonder respect voor hoe mensen zijn in plaats van voor wat ze aan hebben.
Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red. Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.

Verder je gezwets over groepsdruk en mode waar je niet aan mee doet, zie boven. Het feit dat jij een baan hebt zoals in de maatschappij normaal wordt geacht geeft aan dat jij je conformeert aan de groep. Ik neem even aan dat je ook gewoon spijkerbroeken draagt, wat 50 jaar geleden totaal not done was voor vrouwen. Ondertussen dicteert de mode dat ook vrouwen een broek mogen dragen.
quote:
Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.
Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?
quote:
Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.
Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?

Snap je ook dat Serena twee maanden geleden is ontmaagd en ze er nu over vertellen? Misschien was die moeder toen het gebeurde wel heel boos. Ze kan moeilijk voor de camera weer op haar dochter mopperen alsof het net gebeurd is. Nee ze zit thuis relaxt op de bank en vertelt rustig wat er is gebeurd. En God weet hoeveel is geknipt in dat interview.
pi_63036276
Wow, dat mensen tijd hebben om zo uitgebreid te reageren op een user.
pi_63042736
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:34 schreef Herald het volgende:

[..]

Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.
Ja, maar wat ga je nou doen op een feestje als je in een hele groep zit? En ja ok, dat van de bioscoop is waar, maar dan nog. Dan val je wel door de mand als je ouders vragen waar het over gaat, lijkt me. Goh was het leuk 'oh eh... ja ik denk het wel?'.
quote:
En alleen fietsen bedoel je 's avonds? Want ik heb nog nooit een 13jarige aan de hand van mama naar de middelbare school zien fietsen.
Ja ik bedoelde 's avonds.
quote:
Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?
Een paar posts geleden zeg je dat je niet snapt hoe kinderen aan geld komen en nu zeg je zelf dat je 140 gulden aan kleding geld kreeg. Ik neem aan dat je zelf snapt dat dat tegenstrijdig is? Nou dankzij het kleedgeld kopen ze dus zelf kleding. Mysterie opgelost hoe ze aan de rokjes, topjes en miniscule slipjes komen
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.

Met kledinggeld was ik wel een van de weinigen uit m'n klas, ik weet niet of tegenwoordig meer ouders kledinggeld geven. Maar goed, ik ga er even vanuit dat die kinderen niet zelf de was doen. Denk je dan als ouder niet 'goh, ik wist niet dat ik zo'n string had, misschien moet ik eens even met m'n dochter praten?'. Ik vind dat echt een beetje ver gaan. Natuurlijk willen alle kinderen ouder zijn. Dat begint al bij peuters, ieder kind wil een grote jongen/meid gevonden worden en meisjes lopen ook stiekem te kloten met mama's make-up en hoge hakken. Alleen je stuurt ze er niet in naar school! Dat is het verschil. Ik mocht van m'n moeder toen ik een jaar of tien was wel thuis make-up op doen, maar ik mocht het echt niet op naar school. En ja, sommige meisjes zien er inderdaad wat ouder uit dan anderen. Ik was vrij kinderlijk en bij mij in de brugklas zat een meisje dat toen al dertig centimeter langer was dan ik en cup C had (dat was ook wel de enige van 26 leerlingen in de brugklas die er 'volwassen' uitzag trouwens). Dat zij make-up droeg vond ik ook idd niet raar. Maar tegenwoordig zie je meisjes zonder heupen en borsten met overdreven make-up en piercings, dat vind ik gewoon raar. Over het algemeen gaan je lichamelijke en geestelijke ontwikkeling hand in hand, allebei onder invloed van hormonen.
quote:
Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.
Ja, ik begrijp mensen die een doodgeschoten konijn met balletjes aan hun voeten hangen ook niet, maar het zal wel. Als je het zelf mooi vindt, ok, maar in het begin vond bijv. bijna iedereen Crocs lelijk en twee maanden later liepen sommige van diezelfde mensen die het lelijk vonden opeens ook op Crocs. Tja, dan vraag ik me toch ook af waar die mensen mee bezig zijn. Als je als volwassene al niet eens sterk genoeg in je schoenen staat om ze zelf uit te kiezen ( ah, beetje erg flauw grapje he?) dan vraag ik me af of het niet eens tijd wordt voor een assertiviteitscursus of een cursus nee zeggen tegen verkoopsters.
quote:
Heb je ooit van verschillende culturen gehoord? Dat is groepsdruk. De maatschappij bepaalt de normen en waarden. Hier is iemand in het gezicht spugen vies, in een ander land wil dat zeggen dat je iemand aardig vindt. Ken je het fenomeen trakteren als je jarig bent? Groepsdruk. Jij doet dat natuurlijk uit liefde, maar trakteren is zo ingebakken bij alle andere mensen in Nederland dat het eerder vanzelfsprekend is dan bijzonder.
Cultuur is m.i. niet alleen groepsdruk. Boerenkool kun je zien als Nederlands eten, maar niemand zal hier onder druk gezet worden omdat hij liever pasta en rijst eet. Ik vind je uitspraken dus niet helemaal opgaan. Dat geldt overigens ook voor dingen als trakteren. Ik trakteer nooit en ik kan me niet herinneren dat iemand daar ooit een nare opmerking over heeft gemaakt.
quote:
Maar laat ik niet uitwijden over hoe de hele wereld zich conformeert aan de groep waarin hij leeft.
Dat heeft niet alleen nare kanten. Conformeren aan anderen zorgt er ook voor dat je elkaar begrijpt, zoals bijv. bij taal. Maar goed, misschien moeten we daar idd niet te ver over door gaan.
quote:
Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makkelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.
Ja, dus? Moet kinderen opvoeden makkelijk zijn dan? Mijn vader zei vroeger altijd dat nou eenmaal niet alles leuk en makkelijk was en daar had ik het maar mee te doen. Vroeger vond ik het een frustrerende dooddoener, maar tegenwoordig ben ik maar blij dat ik zo opgevoed ben. Als ik net zo verwend en gemakszuchtig was als anderen zou ik het denk ik heel moeilijk hebben.
quote:
Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?
Nee. Maar goed, ik ben dan ook eigenlijk voor een ander stelsel dan dit, waarop iemand op z'n 18e volwassen is (volgens de wet he, je doet alsof ik die regel bedenk). Wat mij betreft zijn de meeste mensen dat niet en dient volwassenheid op een andere manier gemeten te worden. Dat gaat alleen een beetje de strekking van het topic voorbij.
quote:
Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.
Zoals ik al zei, ik denk zelfs dat de meeste mensen op hun 18e nog niet volwassen zijn. Maar hoe dan ook, tussen 13 en 18 zit gewoon een groot verschil en ik heb nog nooit een 13-jarige gezien die ook maar in de buurt kwam van volwassen gedrag. Jij wel?
quote:
natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.
Nee, wat ik ermee aan wilde geven is dat 18 niet per se betekent dat je onvolwassen en onbezonnen bent. Je gebruikt zijn leeftijd als excuus, 'hij was nog maar 18'. Dat ik zeg dat toen m'n P al had, zei ik om aan te geven dat 18 ook weer niet zo jong is als jij het doet voorkomen.
quote:
Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red.

Alleen zou ik het dan gewoon jong noemen en niet wereldvreemd.
quote:
Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.
Nee, ik heb ook niet de juiste studie gekozen. Ik had m'n P wel, maar dat was omdat ik op dat moment wel gewoon iets deed waarvan ik dacht dat ik de goede beslissing had gemaakt. Kortom, ik dacht dat ik volwassen genoeg was om te bepalen wat goed was voor mezelf. Achteraf heb ik mezelf daarmee in een hele lastige positie gedreven omdat er weinig vraag is naar mensen met mijn opleiding. Het schoolsysteem hier is zo dat je op je veertiende of vijftiende al moet gaan kiezen welke vakken je laat vallen. Veel pubers zitten dan nog in het stadium van 'ik wil later brandweerman worden' alleen dan met stoerdere beroepen. Uiteindelijk komt er dan toch niks van en blijkt later dat ze economie misschien toch beter hadden kunnen houden (ook al was de leraar stom of nam hun vriend(innet)je ook geen economie), omdat ze op hun 18e of 21e toch iets anders over de wereld dachten dan toen ze 14/15/16 waren. Laten we wel wezen, de meeste volwassenen zijn gewoon wat stabieler en minder wisselvallig dan pubers. Kinderen hebben iedere week weer een ander favoriet speeltje, de ene week spelen ze met Lego en de week erna zijn het de Tamagotchi's. De meeste volwassenen die ik ken doen wat langer met hun 'speelgoed' en hebben vrij lang dezelfde interesse's.
quote:
Verder je gezwets over groepsdruk en mode waar je niet aan mee doet, zie boven. Het feit dat jij een baan hebt zoals in de maatschappij normaal wordt geacht geeft aan dat jij je conformeert aan de groep. Ik neem even aan dat je ook gewoon spijkerbroeken draagt, wat 50 jaar geleden totaal not done was voor vrouwen. Ondertussen dicteert de mode dat ook vrouwen een broek mogen dragen.
Het heeft weinig te maken met conformeren. Ten eerste vind ik werken op zich prettig, ten tweede heb ik het geld nodig om te eten, ten derde vind ik zelf dat ik een morele plicht heb om voor mezelf te zorgen en ook voor andere mensen. Mijn idee is eerder dat het mode is om negatief te doen over je werk en te roepen dat je zo snel mogelijk wilt stoppen. Ik wil juist helemaal niet stoppen. I
k draag broeken ja, soms ook spijkerbroeken. Tegenwoordig mag je broeken dragen, maar ik had net zo goed een rok aan kunnen trekken. Een broek is echter wel zo praktisch en zouden rokken mode worden, dan zou ik die niet gaan dragen. Ook draag ik geen skinny jeans of heupbroeken, ondanks dat die in de mode zijn. Sterker nog, ik heb niet eens een string in m'n collectie, ik draag van die grote zwarte oma-onderbroeken van 3 voor 5 pond van de Marks & Spencers en die zitten heerlijk. Ik loop op versleten schoenen en in al m'n vestjes zitten gaten. Zoveel interesseert mode me. Ik denk dat sokken mijn grootste kostenpost zijn qua kleding, dat zijn de enige dingen die ik leuk vind. Overigens word ik regelmatig aangekeken omdat ik bijvoorbeeld azuurblauwe sokken draag of paarse sokken met roze streepjes of oranje sokken met gele ruitjes. Ik vind dat soort rare sokken erg vrolijk, dat al die andere mensen in rouwsokken naar hun werk gaan moeten ze lekker zelf weten.
quote:
Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?
Nu gooi je het over een andere boeg. Jij begon over opvoeding en dat heeft niet zo veel te maken met rijden vind ik. Rijles krijg je niet van je ouders.
quote:
Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?
Nee, maar ze hebben wat mij betreft wel gemeen dat ze nog niet voor zichzelf kunnen zorgen, zij het op andere vlakken. Een dertienjarige kan wel een boterham voor zichzelf smeren, maar dat betekent nog niet dat hij/zij goed voor zichzelf op kan komen als hij/zij 's avonds lastiggevallen wordt bij de bushalte of zo. Tot je 18e zijn je ouders wettelijk verantwoordelijk voor je, dus dan vind ik ook dat ouders die verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten roepen 'ach, je kan het toch niet tegenhouden'. Je kunt inderdaad niet alles tegenhouden, maar wel heel veel. En ook dingen die je fysiek niet tegen kunt houden, kun je wel deels voorkomen door een fatsoenlijke opvoeding. Even hormonaal verstoorde jongeren daargelaten, als je een kind normaal opvoed en zorgt dat het respect heeft voor anderen en zichzelf, zal het ook niet zo snel stelen, vernielen, uitschelden, drugs gebruiken, comazuipen etc. Waarmee ik voor alle duidelijkheid dus niet zeg dat je dat altijd kunt voorkomen, maar ik merk in m'n omgeving wel dat het nooit de streng opgevoede jongeren zijn die opgepakt worden voor diefstal of vernieling. Ik had ook kinderen in de klas op de basisschool die opgepakt werden voor vernieling en dat waren altijd de jongens die tot tien uur buiten op straat hingen, de kinderen van gescheiden ouders (waarvan die ene ouder waar het kind woonde dus moest werken en dus geen toezicht kon houden), etc. Rara hoe kan dat?
quote:
Snap je ook dat Serena twee maanden geleden is ontmaagd en ze er nu over vertellen? Misschien was die moeder toen het gebeurde wel heel boos. Ze kan moeilijk voor de camera weer op haar dochter mopperen alsof het net gebeurd is. Nee ze zit thuis relaxt op de bank en vertelt rustig wat er is gebeurd. En God weet hoeveel is geknipt in dat interview.
Dat laatste is waar. Verder kan ik me toch niet voorstellen dat iemand zo koeltjes blijft, maar het zal wel.
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:35:14 #81
24533 ACT-F
pi_63044107
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:30 schreef Maeghan het volgende:
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.
Tja, ik kan het niet laten, maar hier moet ik gewoon op reageren

Dat je het laatste niet tegengekomen bent vind ik nauwelijks verwonderlijk in jouw geval, je hebt wel meer dingen gemist. Waarom kon ik wél sparen toen ik 7 à 8 jaar oud was om grotere aankopen te kunnen doen dan de 1 gulden die ik per week kreeg? Dat heet nou opvoeding....
pi_63044344
Nou, ik vind dat heel bijzonder om te horen. Het is niet alleen iets wat ik zeg omdat ik het niet ben tegengekomen, het is ook gewoon zo dat kinderen nog niet altijd de lange termijn kunnen overzien. Dat heeft niet zoveel te maken met opvoeding, kinderen kunnen vaak gewoon nog niet zo ver vooruit denken (dat is ook de reden dat ze zo vaak stomme dingen doen, omdat ze de gevolgen van hun daden niet altijd zien). Daarom maken ze bijv. dus gelijk hun zakgeld op aan snoep of ze eten eerst de lekkerste snoepjes op, terwijl een volwassene misschien het lekkerste voor het laatste bewaart. Nou ja, ik kocht op m'n achtste gewoon altijd een grote Twix en dan was het weer op voor de hele week.
  maandag 10 november 2008 @ 13:22:51 #83
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_63100311
Het was weer vermakelijk maar ik vond het SCHOKKENDE TIENERSEKSEXPOSE van vorig jaar (de jungle van de tienerseks ofzo) toch iets beter. Die tukker met z'n brilletje . Die grachtengordelchicks . Die Bijlmerboy van 11 . Al die zielige ouders die hierdoor zwaar geshockt worden .
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 10 november 2008 @ 15:04:21 #84
3767 Herald
Come get some
pi_63102755
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:22 schreef Sai het volgende:
Het was weer vermakelijk maar ik vond het SCHOKKENDE TIENERSEKSEXPOSE van vorig jaar (de jungle van de tienerseks ofzo) toch iets beter.
Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseks
  maandag 10 november 2008 @ 15:07:06 #85
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63102831
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:04 schreef Herald het volgende:

[..]

Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseks
godver heb ik dat weer gemist...

Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
[..]
  maandag 10 november 2008 @ 15:25:38 #86
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63103401
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

godver heb ik dat weer gemist...

Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
ah het staat op de zembla site
[..]
  maandag 10 november 2008 @ 15:35:27 #87
3767 Herald
Come get some
pi_63103750
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:
haha true

Overigens valt FOK! er alleen over bij dit soort documentaires, want in SEX en R&P wordt er altijd vol trots verteld hoe ze meisjes van 14 hebben ontmaagd. En de meiden die seks als favoriete hobby hebben sinds hun 13e worden beloond met een blauw kleurtje om te modden in dat oh zo serieuze forum over seksualiteit. Maarja de meiden die op TV komen zijn natuurlijk allemaal domme VMBO sletjes, dat er van meisjes op FOK! zipjes worden verspreid zal natuurlijk nooit voorkomen...
pi_63107280
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 11:25 schreef Mr.Silencer het volgende:

pi_63107504
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:52 schreef Sharolo het volgende:

[..]

Als het daadwerkelijk ook allemaal waar is wat ze zeggen.
  maandag 10 november 2008 @ 21:14:10 #90
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_63113344
Imaginaire hilarische scène: de grachtengordelmeisjes die deze docu samen met paps en mams thuis op de bank kijken.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 10 november 2008 @ 22:05:11 #91
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63115253
Zit nou die docu te kijken van Zembla uit 2005, maar is een beetje van dezelfde strekking als deze van de KRO; heel tienernederland neukt met elkaar waarbij de vrouwen het tegen hun zin in doen lijkt wel

Maar goed, excessen zijn natuurlijk niet goed...

Die verhoren zijn wel ziekelijk en briljant tegelijk...
[..]
pi_63122730
Tijd dat die sletjes een spiegel word voorgehouden. Seks is geen ruil middel. En het is ziekelijk dat er van die babies zijn die er wel zo mee omgaan. Om het dan nog niet over de jongens gehad te hebben. Bahbah..
  dinsdag 11 november 2008 @ 10:09:33 #93
3767 Herald
Come get some
pi_63122987
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 09:55 schreef Ezeltje212 het volgende:
Tijd dat die sletjes een spiegel word voorgehouden. Seks is geen ruil middel. En het is ziekelijk dat er van die babies zijn die er wel zo mee omgaan. Om het dan nog niet over de jongens gehad te hebben. Bahbah..
Je hebt de documentaire niet gezien eh
pi_63130103
Waarom is de link verwijderd bij uitzendinggemist? Iemand ergens een link waar ik de aflevering kan zien heb em gemist
pi_63131474
Link doet het inderdaad niet meer, vreemd genoeg is de vorige documentaire van 3doc nog wel te zien via uitzendinggemist.
Op Usenet is de documentaire nog wel te vinden.
pi_63229377
is die docu nu helemaal uitgebannen van het internet?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_63336541
MOKUM XXX RATED
pi_63342741
Ik haal hem nu van usenet af.

Raar dat ze hem van Uitzendinggemist af hebben gehaald.

http://www.nzbindex.nl/index.php?go=search&searchitem=sex+sells&age=30&results=25&sort=age_desc
  woensdag 19 november 2008 @ 17:56:17 #99
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_63351205
Zou iemand hem kunnen uploaden op rapidshare oid. Ben wel benieuwd.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_63378563
De veelbesproken KRO-documentaire Sex Sells is verwijderd van de internetsite Uitzending Gemist. De documentaire was een van de best bekeken programma's op de site waar uitzendingen van de publieke omroepen terug te kijken zijn. Volgens een KRO-woordvoerder is de documentaire van internet gehaald vanwege "harde afspraken" met jongeren die in de uitzending figureren.

De beelden zijn volgens de KRO ook geblokkeerd bij het Nederlands instituut voor beeld en geluid, waar het audiovisueel materiaal van de publieke omroepen wordt gearchiveerd. Volgens de woordvoerder worden dergelijke afspraken vaker gemaakt.

Sex Sells schetst een beeld van de seksuele moraal van jongeren in de stad en op het platteland. De documentaire van programmamaakster Mildred Roethof maakte duidelijk dat het voor sommige jongeren van dertien, veertien jaar heel normaal is seks te bedrijven in ruil voor drankjes of drugs. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin stelde naar aanleiding daarvan dat het tijd wordt voor een maatschappelijke discussie over de "losgeslagen seksmoraal van de jeugd".

Op voorhand leidde de uitzending ook al tot commotie. Een moeder van een 13-jarig meisje uit Goor dat in de KRO-documentaire over haar seksuele avonturen vertelt, wilde de tv-uitzending tegenhouden.

> Op de website http://www.faqfiles.nl/ is niettemin de ongecensureerde versie te vinden, inclusief telefonische uitleg van de KRO over de gang van zaken.
  zaterdag 22 november 2008 @ 18:56:17 #101
24533 ACT-F
pi_63433952
quote:
HILVERSUM/GOOR - De KRO-documentaire Sex Sells, over losbandige tieners in Goor en Amsterdam, is onbedoeld toch op herhaling gegaan. Tegen de afspraak met betrokkenen in, zoals de moeder van een Goors meisje van dertien, was de documentaire te zien op www.uitzendinggemist.nl "Tegenwoordig komen alle programma's automatisch op internet. Hier is vergeten aan te vinken dat dat met Sex Sells niet moest.

De afspraak met betrokkenen was dat uitzending eenmalig te zien zou zijn" , zegt voorlichtster Annemieke Hartman van de KRO. Toen andere omroepen shots uit de documentaire wilden gebruiken, is Sex Sells van uitzendinggemist.nl gehaald.
http://www.tctubantia.nl/(...)och-op-herhaling.ece
pi_63660577
Uitbannen lijkt mij nou ook weer niet de oplossing. Hadden ze de betrokken jongeren niet onherkenbaar in beeld kunnen brengen? Of blijft er dan niets van de docu over? (Ik heb hem niet gezien, maar ben wel benieuwd)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')