Gerelateerd nieuwsbericht: http://www.depers.nl/ente(...)-en-liefdelozer.htmlquote:In de KRO-documentaire Sex sells doet Mildred Roethof onderzoek naar hoe Nederlandse jongeren tegenwoordig over seks denken. Klopt het dat jongeren seks steeds minder zien als iets bijzonders, iets dat onderdeel is van een relatie?
En is het ondertussen handelswaar geworden, een ruilmiddel voor status, aandacht of erger nog voor materiële zaken als een Prada tas of beltegoed voor een mobieltje?
Roethof volgt verschillende groepen jongeren in de stad en op het platteland naar hun opvattingen op en rondom de plaatsen waar het allemaal gebeurt.
'3Doc': Sex sells, maandag 3 november om 22.00 uur bij de KRO op Nederland 3
Ik vind het zeer onethisch van KRO.quote:Op maandag 3 november 2008 00:38 schreef F04 het volgende:
[..]
Gerelateerd nieuwsbericht: http://www.depers.nl/ente(...)-en-liefdelozer.html
http://www.tctubantia.nl/(...)-verbod-seksdocu.ece
Eigen schuld dikke bult! Had ze dat maar niet moeten zeggen. Gewoon uitzenden die handel.
Dat valt mee. Ik heb flink mijn best moeten doen om te achterhalen wie dat meisje en moeder zijn. Het blijken toevallig goede bekenden van me te zijnquote:Op maandag 3 november 2008 15:15 schreef Mr_DG het volgende:
Stel die sletjes maken hun vmbo opleiding af, dan komen ze later op een solicitatiegesprek, de baas daar googled ff op hun naam, en ze krijgen dit te zien. Ben je lekker mee.
Wel beetje tegenstrijdig jah :pquote:
Dat is waar, maar je moet het niet al te negatief inzien, het zijn er niet veel zoals altijd worden de extremen belicht.quote:Op maandag 3 november 2008 22:23 schreef IQM het volgende:
Ergens is het wel érg sad dat het er zo aan toe gaat bij 11-, 12- en 13-jarigen...
inderdaad, foei KRO, schande!quote:Op maandag 3 november 2008 20:56 schreef pussydeluxe het volgende:
Walgelijk dat de KRO hiermee doorgaat. Een 13-jarige heeft geen idee waar ze mee bezig is.
Gekkie.quote:Op maandag 3 november 2008 22:32 schreef Herald het volgende:
[..]
inderdaad, foei KRO, schande!
laat die 13jarigen toch gewoon lekker anoniem neuken en zuipen zoals het hoort
Dat dus.quote:Op maandag 3 november 2008 22:34 schreef xFriendx het volgende:
Aparte boel wel, soms heb je het idee dat er veel veranderd is, aan de andere kant, vaak wanneer je zelf zo jong bent was er wellicht ook genoeg aan de hand zonder dat je het zelf zag.
Zo kun je het ook noemen als ouders het goed vinden dat hun kind van 13 's nachts uit gaat, dronken wordt en vervolgens de pil halen omdat ze wil neuken met een gozer van 18.quote:Op maandag 3 november 2008 20:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat valt mee. Ik heb flink mijn best moeten doen om te achterhalen wie dat meisje en moeder zijn. Het blijken toevallig goede bekenden van me te zijnOverigens is het beslist geen achterstandsgezin. Beide ouders zijn ondernemers en bijzonder sociale en ruimdenkende mensen. In dat opzicht verbaast het me niet dat de ouders ingestemd hebben met de uitzending. Echter is het 13-jarig meisje negatief in het nieuws gekomen omdat er eerst gesproken werd over ruil van drank tegen seks, terwijl het gewoon puberliefde schijnt te zijn. De presentatrice van het programma is vandaag langs de ouders geweest om de DVD te laten zien voordat het op TV uitgezonden zou worden. Vandaag is besloten om het meisje niet herkenbaar in beeld te laten komen. Dus de geilaards moeten maar fappen op een verzameling gekleurde blokjes in de wetenschap dat er een 13-jarig meisje achter zit
Ze had haar dochter beter tegen andere dingen kunnen beschermen, dan had dat kind ook niet in die documentaire gezeten.quote:Op maandag 3 november 2008 22:30 schreef ShadyLane het volgende:
Nu de moeder.
Ik snap ook wel dat je je dochter tegen uitzending van deze interviews wilt beschermen hoor.
Ff serieus, toen jij die leeftijd had was het normaal dat je de disco in kwam, dronken werd, je ouders vonden het normaal dat je als jonge tiener seks had met mensen van vijf jaar ouder of jonger, kochten dan ook graag condooms voor je/haalden de pil voor je en je had vrienden die neukten in kelderboxen?quote:Op maandag 3 november 2008 22:34 schreef xFriendx het volgende:
Aparte boel wel, soms heb je het idee dat er veel veranderd is, aan de andere kant, vaak wanneer je zelf zo jong bent was er wellicht ook genoeg aan de hand zonder dat je het zelf zag.
Niet in kelderboxen, wel kleedkamers in de sporthal of fietsenhok ofzow. Ook mensen die op jonge leeftijd al aan het rampetampen waren. Echter, let wel, dit zijn er dan 1 of 2 op een groep van 15 (tenminste, dit was bij ons zo). Belicht je die twee figuren, tja, dan is het alsof iedereen losgeslagen is. Bekijk je het totaalplaatje viel het wel weer mee.quote:Op maandag 3 november 2008 23:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ff serieus, toen jij die leeftijd had was het normaal dat je de disco in kwam, dronken werd, je ouders vonden het normaal dat je als jonge tiener seks had met mensen van vijf jaar ouder of jonger, kochten dan ook graag condooms voor je/haalden de pil voor je en je had vrienden die neukten in kelderboxen?
Ik heb echt met verbazing zitten kijken.
Nou, ik heb het in het echt nog nooit gehoord. Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.quote:Op maandag 3 november 2008 23:11 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Niet in kelderboxen, wel kleedkamers in de sporthal of fietsenhok ofzow. Ook mensen die op jonge leeftijd al aan het rampetampen waren. Echter, let wel, dit zijn er dan 1 of 2 op een groep van 15 (tenminste, dit was bij ons zo). Belicht je die twee figuren, tja, dan is het alsof iedereen losgeslagen is. Bekijk je het totaalplaatje viel het wel weer mee.
Denk gerust dat de leeftijd waarop dames en heren elkaar uitwonen gedaald is t.o.v. 10 jaar terug, maar dat je op je 13e verjaardag gepaald bent, dat zal eerder een extreem zijn dan de dagelijkse gang van zaken onder kinderen van die leeftijd.
Ik ben 7 dagen jonger dan jij bent (bijna van harte gefeliciteerd dus) maar toen ik 15 was zat ik in de discotheek, lekker aan het bier. Ging men al elke week met een ander (zoenen dan, ik niet, ben niet zo'n versierder), hadden we toen ook al schuurfeesten en 20 euro feesten waar je zo 20 glazen wegtikte (op je 15e dus).quote:Op maandag 3 november 2008 23:18 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nou, ik heb het in het echt nog nooit gehoord. Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.
Dat jochie van 11quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:25 schreef Mr.Silencer het volgende:
Voor diegene die het hebben gemist: Uitzending gemist
Eigenlijk vond ik het wel meevallen, alleen het gedeelte van de Bijlmer was nogal triest.
Jah, maar goed, geeft zo'n documentaire nou een verkeerd beeld of niet?quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:41 schreef hejsexy het volgende:
die ene gast had seks op zn 7e?serieus hoe triest! En als je een vrouw niet slaat dan heb je respect voor haar
![]()
Maar goed, leuke docu. Ongelooflijk hoe die kleine jongetjes en meisjes over seks praten
De insteek van de maakster was dat seks werd gebruikt als ruilmiddel, maar dat werd nergens bewezen. Dat probeerde ze ook 'Ons Serena' aan te praten, maar zowel het meisje als haar moeder zei dat het om verliefdheid ging (gepaard met heel veel alcohol). Ook bij de Bijlmer negers werd er nergens concreet beweerd dat seks werd geruild, er werd even op ingegaan of geld belangrijk was, maar nergens hard gemaakt dat seks werd aangeboden voor drank.quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:50 schreef Resco het volgende:
Jah, maar goed, geeft zo'n documentaire nou een verkeerd beeld of niet?
Maar die komt nooit aan het woord. Niet bij de KRO, niet bij BNN. Maar ook niet in bladen of op internet. Ik weet niet meer in welk blad ik het las, Panorama of Aktueel iets in die strekking, daar stond in het artikel bij de pikante foto's dat het meisje pas heel laat seks had. En met heel laat werd 17 bedoeld. Dus terwijl wij normale mensen denken dat 17-18 een normale leeftijd is, wordt dat ondertussen al als heel laat gezien. Laat staan op internet, daar zijn de excessen het grootst, meisjes die een maand voor hun 13e verjaardag zijn ontmaagd en jongens die op hun 25ste nog voor het eerst moeten zoenen. En laat 12 + 25 nou gemiddeld 17,5 zijnquote:de grote meerderheid die rustig wacht tot 17-18 jaar komt natuurlijk niet aan het woord
En dan kom je op Fok, en zie je dat iedereen over de boodschapper valt, niet de boodschap. Kortom, je ziet dus dat mensen meer moeite doen om de mensen achter het programma onderuit te halen, dan dat ze de inhoud ervan onderuit proberen te halen op ook maar enig serieus vlak.quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:50 schreef Resco het volgende:
Oudere mensen zonder overige referentie die dit gisteravond gezien hebben zullen zich afvragen "Waar GAAT het heen met dit land?". En dát irriteert mij nog het meest bij zulk soort documentaires. Het schetst een beeld waarbij iedereen er maar op los neukt, zonder enig respect.
Dat beeld geeft de KRO niet, dat beeld bestaat al lang en breed bij mensen omdat er tegenwoordig een bijna bizarre hoeveelheid sex op een mens word afgevuurd. Van posters, tot reclame, tot series, tot tijdschriften, en als de vulling van die taart kun je de media gebruiken die zich richten op jongeren als hun doelgroep (videoclips en zenders zoals BNN).quote:Het geeft het beeld waarbij het lijkt alsof je gepest gaat worden als je als maagd van de basisschool afgaat.
Kijk eens rond op Fok, kijk eens in verschillende topics. Mensen scheppen constant op over sex. Neuken met condoom is onzin. Als je op je 18de ontmaagd werd, dan ben je al een laatbloeier, en wie gaat er tegenwoordig nu niet naar een gangbang/parenclub?quote:Nee hoor mensen, de minderheid die dit doen komen duidelijk in beeld, en de grote meerderheid die rustig wacht tot 17-18 jaar komt natuurlijk niet aan het woord (want dat is zo "standaard", wij van de KRO willen "sensatie"). De balans in zo'n documentaire is volledig zoek.
Het grote verschil is wel dat de houdingen toen anders lagen dan nu. En dan heb ik het niet over 50 jaar gelden maar over een kleine tien jaar geleden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 15:44 schreef MikeyMo het volgende:
dus ja, als jij op de middelbare school zit dan gieren de hormonen door je lichaam en wil je veel en vaak seks hebben
Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen. Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen. En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten. Zij gaan regelmatig met haar mee op stap waardoor ze begeleiding heeft, terwijl de overige pubers geen enkele vorm van ouderlijk toezicht of begeleiding hebben. Wie is er dan nalatig? Laat de ouders van de pubers die geen toezicht hebben degenen zijn die het hardst schreeuwen dat de horeca eerder dicht moet zodat hun kroost zich niet in coma zuipt. Maar het idee om even van hun luie krent op te staan en te kijken wat hun kind uitspookt komt in ze niet op. Nogmaals, wie is er hier nalatig? En geen enkel ouder ziet graag dat hun kind op haar 13e al ontmaagd wordt, ook niet de ouders van het bewuste meisje. Wel zijn zij ervan bewust dat hormonen het meestal winnen van verstand. Daarom wordt er thuis open over gepraat. Dit heb ik 100x liever in tegenstelling tot buurgemeente Rijssen wat streng gereformeerd is. Sommige pubers zitten daar zo onder het plak dat de momenten dat ze een uitlaatklep hebben helemaal los gaan. Dat uit zich in grof taalgebruik, wat thuis absoluut taboe is. En echt, als ze stiekem uitgaan dan smokkelen ze hun spijkerbroek mee om in de WC hun rok te verruilen, want thuis zijn broeken bij dames taboe. En natuurlijk seks, want dat doet iedereen toch? Het ogenschijnlijke tekort wat ze hebben opgelopen vergeleken met hun vrije soortgenootjes maken ze ruimschoots goed, soms iets te goed.... De zogenaamde 'moetjes' zijn in gereformeerde gemeenschappen schering en inslag.quote:Op maandag 3 november 2008 22:58 schreef Maeghan het volgende:
Zo kun je het ook noemen als ouders het goed vinden dat hun kind van 13 's nachts uit gaat, dronken wordt en vervolgens de pil halen omdat ze wil neuken met een gozer van 18.Persoonlijk twijfel ik toch echter of verwaarlozing of mishandeling een betere term is. Dat soort ouders mogen ze wmb gewoon tegen de muur zetten en afknallen, wat moet je in jezusnaam met dat soort mensen...
[..]
Ze had haar dochter beter tegen andere dingen kunnen beschermen, dan had dat kind ook niet in die documentaire gezeten.
Aannames zijn leuk.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:01 schreef ACT-F het volgende:
Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen.
Waarom zouden mensen die een andere mening hebben toch ineens bekrompen zijn als ze kritiek uiten die jij niet kan tegengaan met argumenten? Waarom val je meteen de persoon zelf aan en noem je die bekrompen?quote:Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen.
Het schoolvoorbeeld van opvoeden is dat je het geen probleem vind als je 13-jarige dochter sex heeft met een man van 18? Normaal gesproken kan iemand van 18 daarvoor worden opgepakt, en mocht hij negatief in het nieuws komen dan zal de 18-jarige worden afgeschilders als pedoseksueel.quote:En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten.
En de ouders die hun kroost gewoon thuishouden en een avondklok instellen? Daarbij is dat een geweldige stroman die je daar opstelt. We hebben het niet over de ouders die hun kroost het fenomeen coma-zuipen laten ondergaan. Het onderwerp is namelijk niet overmatig gebruik van alcohol.quote:Zij gaan regelmatig met haar mee op stap waardoor ze begeleiding heeft, terwijl de overige pubers geen enkele vorm van ouderlijk toezicht of begeleiding hebben. Wie is er dan nalatig? Laat de ouders van de pubers die geen toezicht hebben degenen zijn die het hardst schreeuwen dat de horeca eerder dicht moet zodat hun kroost zich niet in coma zuipt.
Waarom zouden we moeten kiezen. Als jantje 100 euro steelt, en Pietje jat 150 euro, dan zijn ze alletwee fout. Dus omdat andere ouders niet mee uit gaan met hun kroost, betekend dat dus niet dat de ouders van dit 13-jarige wicht minder fout zijn.quote:Maar het idee om even van hun luie krent op te staan en te kijken wat hun kind uitspookt komt in ze niet op. Nogmaals, wie is er hier nalatig?
Ze houden het anders op geen enkele manier tegen.quote:En geen enkel ouder ziet graag dat hun kind op haar 13e al ontmaagd wordt, ook niet de ouders van het bewuste meisje.
Nee hoor. Hordes kinderen zijn op hun 13de niet ontmaagd, en hele volksstammen gaan niet van bil als ze 13 zijn met mensen die 18 zijn. Hoe zou dat toch komen? Ik denk dat het te maken heeft met hun opvoeding. Je weet wel, de ouders...quote:Wel zijn zij ervan bewust dat hormonen het meestal winnen van verstand.
"Hullie doen het ook!"quote:Daarom wordt er thuis open over gepraat. Dit heb ik 100x liever in tegenstelling tot buurgemeente Rijssen wat streng gereformeerd is. Sommige pubers zitten daar zo onder het plak dat de momenten dat ze een uitlaatklep hebben helemaal los gaan. Dat uit zich in grof taalgebruik, wat thuis absoluut taboe is. En echt, als ze stiekem uitgaan dan smokkelen ze hun spijkerbroek mee om in de WC hun rok te verruilen, want thuis zijn broeken bij dames taboe. En natuurlijk seks, want dat doet iedereen toch? Het ogenschijnlijke tekort wat ze hebben opgelopen vergeleken met hun vrije soortgenootjes maken ze ruimschoots goed, soms iets te goed.... De zogenaamde 'moetjes' zijn in gereformeerde gemeenschappen schering en inslag.
In dat geval. Dat 13-jarige meisje is een slet en haar moeder is nalatig en zou uit de ouderlijke macht moeten worden gezet. Waarom? Omdat jij het toch bij het foute eind hebt, en we het allemaal hebben kunnen zien op televisie.quote:Als je me niet gelooft dan adviseer ik je het uitgaansleven van de pittoreske Rijssen eens te bezoeken. Je kijkt je ogen uit als dat voor het eerst ziet. Maar het hoeft natuurlijk niet, want je bent altijd vrij om je gebrek aan levenservaring voort te zetten. Precies zoals je dat in je opvoeding hebt meegekregen.
Aannames zijn leuk.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:23 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Aannames zijn leuk.
De enige reden waarom jij zo fel reageert is omdat je een kennis niet wil afvallen. Omdat het pijn doet om een kritisch standpunt in te nemen tegenover mensen waar je een persoonlijke band mee hebt.
Ik reageer op een persoon die de volgende uitspraken doet:quote:Waarom zouden mensen die een andere mening hebben toch ineens bekrompen zijn als ze kritiek uiten die jij niet kan tegengaan met argumenten? Waarom val je meteen de persoon zelf aan en noem je die bekrompen?
In mijn ogen ben je dan erg beschermd opgevoed. En ervaring leert dat mensen dan bekrompener zijn in hun opvattingen wat ingegeven wordt door gebrek aan levenservaring. Als je een second opinion wilt, ga gerust langs een psycholoog. Maar ook voor jou geldt: het hoeft natuurlijk niet. Je bent vrij om in de waan van de dag te leven.quote:Op maandag 3 november 2008 23:18 schreef Maeghan het volgende:
Voor zover ik weet was m'n klasgenoot van 17 de eerste die het gedaan had destijds. Volgens mij ging er uit mijn klas ook niemand echt uit op die leeftijd, behalve naar een schoolfeest. Ruig drinken heb ik ook nooit meegemaakt. Niemand van mijn vriendinnen heeft gedronken op andere gelegenheden dan verjaardagen, voor zover ik weet, en daar waren dan ook altijd ouders bij (misschien zaten die dan wel boven op zolder, maar dat is wat anders). Ik heb nooit een van mijn vriendinnen dronken gezien ook. En nee, dat was niet in een dorpje op de hei, maar gewoon in Rotterdam.
Nee, dat zeg ik nergens in mijn betoog. Eerder het tegenovergestelde. Mijn advies is om mijn betoog opnieuw te lezen.quote:Het schoolvoorbeeld van opvoeden is dat je het geen probleem vind als je 13-jarige dochter sex heeft met een man van 18?
Joh, echt?quote:Het verschil tussen iemand van 18 en iemand van 13 is groter dan jij denkt. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op mentaal vlak.
Begrijpend lezen is moeilijk, maar ik zal het maar uitleggen. Het gaat namelijk over ouders die hun kroost niet begeleiden bij hun opvoeding.quote:En de ouders die hun kroost gewoon thuishouden en een avondklok instellen? Daarbij is dat een geweldige stroman die je daar opstelt. We hebben het niet over de ouders die hun kroost het fenomeen coma-zuipen laten ondergaan. Het onderwerp is namelijk niet overmatig gebruik van alcohol.
Ik heb gezegd dat de ouders regelmatig met haar mee gaan. Niet altijd. Begrijpend lezen.....quote:Daarbij, zelfs met begeleiding laten deze ouders toe dat hun dochter, die zwaar minderjarig is, sex heeft met iemand die voor de wet als volwassen word beschouwd.
Nee dat vinden ze niet goed. Ook niet met een 18-jarige. Ik adviseer je om 'uitzending gemist' eens kritisch te bekijken. Je zult de moeder nergens jubel verhalen horen zeggen over haar dochter dat ze al ontmaagd is.quote:Zouden ze het ook goed vinden als het meisje van 13 naar bed gaat met een man van 24? of 34? Zou jij ze dan nog verdedigen hier? Je zal wel moeten. Want uit jouw woorden blijkt dat deze ouders zo verantwoordelijk zijn, en zo goed zijn in hun opvoedingstechnieken, dat leeftijdsverschil geen enkel reeel probleem is.
Dat pubers geen begeleiding hebben vind jij even fout als pubers die wel regelmatig begeleiding krijgen? (ik doe het maar vetgedrukt voordat je het weer niet begrijpt). Of heb je liever de Oostenrijkse methode om kinderen te beschermen? Oftewel opsluiten in een kelder zodat ze niks overkomt.quote:Waarom zouden we moeten kiezen. Als jantje 100 euro steelt, en Pietje jat 150 euro, dan zijn ze alletwee fout. Dus omdat andere ouders niet mee uit gaan met hun kroost, betekend dat dus niet dat de ouders van dit 13-jarige wicht minder fout zijn.
Kortom ze zijn nog steeds nalatig.
Dat kan alleen als je 24/7 op de lip van je kroost zit of de Oostenrijkse methode gebruikt.quote:Ze houden het anders op geen enkele manier tegen.
Dat klopt. Maar wat de moeder zegt dat haar kind verder is in haar ontwikkeling kan ik alleen maar beamen. Hetzelfde zag ik bij haar zus toen ze 15 was. Ik had haar beduidend ouder ingeschat, zowel lichamelijk als qua doen en laten. Het is eveneens een gegeven dat er thuis geen taboes zijn over seks. Dit kan een nadeel zijn als je niet wilt hebben dat de kinderen op een te vroege leeftijd seks hebben, maar het voordeel dat ze beter voorgelicht is vind ik opwegen tegen de nadelen.quote:Nee hoor. Hordes kinderen zijn op hun 13de niet ontmaagd, en hele volksstammen gaan niet van bil als ze 13 zijn met mensen die 18 zijn. Hoe zou dat toch komen? Ik denk dat het te maken heeft met hun opvoeding. Je weet wel, de ouders...
OMG! OMG!! O MY GOD!!........En dit is nou precies wat ik bedoelde met de slotzin in mijn betoog. Cijfers??? Wat jij nodig hebt is levenservaring. godsallejezus zeg.......quote:"Hullie doen het ook!"
En dan nog... ik geloof niet dat streng gereformeerde pubers, uit echt strenge gezinnen, die echt onder de plak zitten bij hun ouders, dat die er tussen uit kunnen glippen en ladderzat terug kunnen komen. Maar op zich mag je wel eens met wat cijfers komen voor de bewering dat die kinderen op seksueel vlak helemaal ontspoort zijn.
OMG!!quote:In dat geval. Dat 13-jarige meisje is een slet en haar moeder is nalatig en zou uit de ouderlijke macht moeten worden gezet. Waarom? Omdat jij het toch bij het foute eind hebt, en we het allemaal hebben kunnen zien op televisie.
Ik lever geen bewijs, ik lever achtergrondinformatie.quote:Wat, wil je beweren dat jou "bewijs" ineens honderd keer oprechter en beter en inhoudelijker is dan wat dat meisje en haar moeder op televisie zelf toegeven? Hoe hypocriet!
Feitenquote:Jij hebt je mond vol van mensen die bekrompen zijn, en je wijst maar al te graag naar anderen. Maar dit zijn de feiten.
Raar is dat hè, als je in een bekrompen wereld leeft?quote:Een meisje van dertien die sex heeft met een jongeman van achttien, en een moeder die daar nog geen stokje voor gestoken heeft en samen met haar dochter de pil gaat kopen.
Ik kan je vertellen dat alle broers en zussen van dit meisje zeer goed terecht zijn gekomen, maar ik had het niet anders verwacht van een dergelijke opvoeding.quote:Vroeger, lang lang geleden in 1997, zat er bij mij een meisje in de klas, die was vijftien, en toen die begon te ontsporen, toen hebben haar ouders gewoon bikkelhard ingegrepen. Die werd linea recta van school gehaald, en een jaar lang heeft niemand iets van haar gehoord of gezien. Maar toen ze tijdens de examenuitreiking op school kwam, toen was ze dolblij dat haar ouders hadden ingegrepen, en tegenwoordig heeft ze een heel nette baan, is ze onlangs getrouwd, en heeft ze samen met haar man een huis gekocht.
Dus mijn ouders hebben mij te beschermd op gevoed en ik mis levenservaring (niet mee eens overigens) en deze ouders doen het goed. Daarom heb ik geen nare ervaring van een gozer die me seks opdrong op m'n 13e en zij wel. Daarom zat ik niet voor lul in een documentaire met m'n moeder naast me op de bank die impliceerde dat ze seks met een gozer van 18 wel normaal vond en zij wel. Dat komt omdat het zo'n goede moeder is. Persoonlijk vind ik naast je kind gaan staan kijken hoe het fout gaat wel het allerdomste wat je als ouder kan doen in deze situatie. En dan nog volhouden dat 'onze Serena' zo volwassen is. Ja, zo volwassen dat ze zich liet inpalmen door de eerste de beste gozer en geen nee durfde te zeggen - dat geeft gewoon aan dat ze niet weerbaar genoeg was op dat moment en niet volwassen genoeg om die situatie aan te kunnen. En daarom hebben ze nou ouders uit gevonden, om te zorgen dat een kind niet in een situatie komt waar hij of zij zichzelf niet in kan redden of om het kind door die situatie te helpen. Dan bedoel ik dus door te zorgen dat het niet fout gaat en niet (gechargeerd) naast je kind gaan staan toekijken hoe het praktisch verkracht wordt en te zeggen 'even volhouden hoor, hier krijg je levenservaring van!'.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoals ik al zei ken ik die mensen persoonlijk en heb ik de kids groot zien worden. Ik kan je verzekeren dat je er finale naast zit. Jij bent, gezien je reacties, opgevoed in een zeer beschermd gezin waar je bijkans niet buiten de deur mocht komen. Wat jij in die jaren aan levenservaring gemist hebt kan ik je niet uitleggen, maar ik weet wel dat mensen uit een beschermd gezin erg bekrompen kunnen zijn in hun opvattingen. En dat blijkt wel uit het feit dat jij het liefst ziet dat deze ouders tegen de muur gezet worden en afgeknald. Pardon? Deze ouders zijn juist het schoolvoorbeeld hoe opvoeding zou moeten.
In mijn ogen ben je dan gewoon normaal opgevoed.quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:27 schreef ACT-F het volgende:
In mijn ogen ben je dan erg beschermd opgevoed. En ervaring leert dat mensen dan bekrompener zijn in hun opvattingen wat ingegeven wordt door gebrek aan levenservaring. Als je een second opinion wilt, ga gerust langs een psycholoog. Maar ook voor jou geldt: het hoeft natuurlijk niet. Je bent vrij om in de waan van de dag te leven.
En wat noem je het dan als een moeder het goed vindt dat een 13-jarige 's nachts uitgaat - niet bepaald gezond - in tenten waar ze niet eens in MAG en drinkt terwijl ze dat niet MAG. Kortom, de ouders steunen het feit dat het kind de wet overtreedt. Ik vind dat echt niet normaal hoor. Ik noem dat nou niet echt goede begeleiding, eerder een trap de vernieling in.quote:Begrijpend lezen is moeilijk, maar ik zal het maar uitleggen. Het gaat namelijk over ouders die hun kroost niet begeleiden bij hun opvoeding.
Misschien had ze dat dan moeten zeggen. Want nu zei ze namelijk dat ze niet geschokt was toen ze het hoorde en vertelde ze dat ze de pil voor dat kind ging halen. Ook vertelde ze dat het kind verliefd was en ze het dus maar zo gelaten heeft. Ik weet zéker dat mijn moeder op alle manieren had geprobeerd te zorgen dat het niet zo zou gaan als bij Serena gebeurd is. Die had echt niet de pil voor me gehaald in zo'n absurde situatie. En als zo'n jongen zoiets flikte, had ze 'm waarschijnlijk achteraf gecastreerd ook. Die moeder wekt op geen enkele manier de indruk dat ze het erg vond - ze heeft nergens gesuggereerd dat ze die jongen opgezocht heeft achteraf, dat ze hem van tevoren eens goed heeft gesproken om te peilen wat zijn intenties waren, ze drukt nergens uit dat ze bezorgd was om Serena, ze lijkt zich niet druk te maken om het feit dat dat meisje nu een hele negatieve ervaring heeft opgelopen en ze heeft ook geen aangifte gedaan voor zover ik heb begrepen. Waaruit blijkt dan dat ze het niet leuk vond?quote:Nee dat vinden ze niet goed. Ook niet met een 18-jarige. Ik adviseer je om 'uitzending gemist' eens kritisch te bekijken. Je zult de moeder nergens jubel verhalen horen zeggen over haar dochter dat ze al ontmaagd is.
Flauwekul. Mijn moeder wilde niet dat ik uitging. Ze was er niet 24 uur per dag en ze heeft me nooit vastgebonden. Waarom ging ik niet? Omdat ik wist dat ik ervoor gestraft zou worden. Kortom, opvoeding. Grenzen stellen, consequenties stellen en je eraan houden.quote:Dat kan alleen als je 24/7 op de lip van je kroost zit of de Oostenrijkse methode gebruikt.
Ten eerste, ik vond haar helemaal niet ouder overkomen. Het was net zo'n onzekere doos als alle andere meisjes van die leeftijd en een potje make-up verhult dat echt niet. Ten tweede, die voorlichting en openheid hebben nogal geholpen, want zoals ik het begreep heeft moeders pas de pil gehaald nadat Serena al ontmaagd was. Kortom, ze wist er eerst niks van, dus Serena heeft er niets over gezegd (openheid?) en het was Serena blijkbaar ook nog niet duidelijk dat je niet moet neuken tegen je zin omdat je bang bent een jongen teleur te stellen.quote:Dat klopt. Maar wat de moeder zegt dat haar kind verder is in haar ontwikkeling kan ik alleen maar beamen. Hetzelfde zag ik bij haar zus toen ze 15 was. Ik had haar beduidend ouder ingeschat, zowel lichamelijk als qua doen en laten. Het is eveneens een gegeven dat er thuis geen taboes zijn over seks. Dit kan een nadeel zijn als je niet wilt hebben dat de kinderen op een te vroege leeftijd seks hebben, maar het voordeel dat ze beter voorgelicht is vind ik opwegen tegen de nadelen.
Iets wat je niet gehad hebt kun je niet missen. Dat is net zo logisch als 1+1=2.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:11 schreef Maeghan het volgende:
Dus mijn ouders hebben mij te beschermd op gevoed en ik mis levenservaring (niet mee eens overigens) en deze ouders doen het goed.
Als je thuis opgesloten zit dan is de kans op nare ervaringen inderdaad klein (1+1=2). Maar de kans op positieve ervaring ook (lees: levenservaring).quote:Daarom heb ik geen nare ervaring van een gozer die me seks opdrong op m'n 13e en zij wel.
Dus het feit dat de moeder geen rancune heeft en daarom geen aangifte doet is voor jou een implicatie dat de moeder het allemaal best vind wat dochterlief gedaan heeft? Je bent wel erg beperkt in je opvattingen.quote:Daarom zat ik niet voor lul in een documentaire met m'n moeder naast me op de bank die impliceerde dat ze seks met een gozer van 18 wel normaal vond en zij wel.
Dus jij bent in de veronderstelling dat de ouders letterlijk toe zaten te kijken terwijl ze gepaald werd? Ik hoop toch echt dat ik je verkeerd begrepen heb.quote:Persoonlijk vind ik naast je kind gaan staan kijken hoe het fout gaat wel het allerdomste wat je als ouder kan doen in deze situatie.
Jij bent echt verstoken van de buitenwereld of niet? Ik weet niet of je het fenomeen 'uitgaansleven' kent, maar ik heb daar een hoop volwassen dames gezien die zich na de nodige dranken hebben laten inpalmen waar ze achteraf heel veel spijt van hadden. Soms mede omdat ze al een relatie hadden en als klap op de vuurpijl ook nog eens op de foto zijn gezet waar ze zelf voor ging poseren. En met volwassen boedel ik zelfs 50+ (!). Jah, waar waren de ouders tochquote:En dan nog volhouden dat 'onze Serena' zo volwassen is. Ja, zo volwassen dat ze zich liet inpalmen door de eerste de beste gozer en geen nee durfde te zeggen - dat geeft gewoon aan dat ze niet weerbaar genoeg was op dat moment en niet volwassen genoeg om die situatie aan te kunnen.
Dus als het aan jou ligt kun je maar beter nooit buiten de deur komen. Het product wat daar uit voort vloeit is een wereldvreemd figuur die elementaire dingen des levens niet begrijpt. Ik zie ze overal, volwassen mensen die hoog bij laag zweren dat ze het allemaal wel weten en zich niets wijs willen laten maken. Ondertussen zie ik ze, ondanks alle goede raad die ze krijgen, van de ene muur op de andere muur botsen. Ze zijn verbaasd waarom ze niet begrepen worden, voelen zich verongelijkt en geven dit af op de rest of zelfs de maatschappij, terwijl het hun eigen gebrek aan mensenkennis c.q. levenservaring is. Gelukkig kunnen ze troost putten uit het feit dat de plaat voor hun kop dermate sterk is dat het voor hun niet uitmaakt dat ze al botsend tegen de muren door het leven gaan. Ik vind het wel vermakelijk.quote:En daarom hebben ze nou ouders uit gevonden, om te zorgen dat een kind niet in een situatie komt waar hij of zij zichzelf niet in kan redden of om het kind door die situatie te helpen. Dan bedoel ik dus door te zorgen dat het niet fout gaat en niet (gechargeerd) naast je kind gaan staan toekijken hoe het praktisch verkracht wordt en te zeggen 'even volhouden hoor, hier krijg je levenservaring van!'.
Logisch, het is immers je referentiekader. Iedereen vindt van zich zelf dat ze volgens 'de norm' opgevoed worden (1+1=2).quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:30 schreef Maeghan het volgende:
In mijn ogen ben je dan gewoon normaal opgevoed.
Waar haal jij uit de documentaire dat ze 's nachts uitgaat? Ik kan het er niet uit halen. Ook heb ik haar nooit op kunnen betrappen.quote:En wat noem je het dan als een moeder het goed vindt dat een 13-jarige 's nachts uitgaat - niet bepaald gezond - in tenten waar ze niet eens in MAG en drinkt terwijl ze dat niet MAG. Kortom, de ouders steunen het feit dat het kind de wet overtreedt. Ik vind dat echt niet normaal hoor. Ik noem dat nou niet echt goede begeleiding, eerder een trap de vernieling in.
Ik vind dat ze in de interview ook niet goed uit de verf komt. Je hoort aan haar stem dat ze behoorlijk zenuwachtig is en niet goed uit haar woorden komt. Maar ik hoor zeker geen jubel verhalen over het voorval. En dat is kennelijk wat mensen graag willen geloven.quote:Misschien had ze dat dan moeten zeggen. Want nu zei ze namelijk dat ze niet geschokt was toen ze het hoorde en vertelde ze dat ze de pil voor dat kind ging halen. Ook vertelde ze dat het kind verliefd was en ze het dus maar zo gelaten heeft.
Idem voor haar, maar dan niet door een kind op te sluiten maar voor te lichten over gevolgen. Dat het toch fout is gegaan wil niet zeggen dat elk kind dat vrij opgevoed wordt per definitie losbandig isquote:Ik weet zéker dat mijn moeder op alle manieren had geprobeerd te zorgen dat het niet zo zou gaan als bij Serena gebeurd is.
Dus ze had je gewoon zwanger laten worden?? Ben je gereformeerd? Dit soort enge beslissingen kom ik alleen in die kringen tegen.quote:Die had echt niet de pil voor me gehaald in zo'n absurde situatie.
Dit neem ik maar op een berg zoutquote:En als zo'n jongen zoiets flikte, had ze 'm waarschijnlijk achteraf gecastreerd ook.
Kijk weer zo'n vreemde opvatting. Ze blijft er nuchter onder, dus ze vindt het goed wat er is gebeurd. Dus in jouw denkpatroon moet iemand er een drama show van maken om duidelijk te maken dat ze er niet blij mee was? Maar goed, ik ken die mensen en ik zie iets meer. Ze is niet blij met het voorval en daar blijft ze gelukkig wel nuchter onder i.p.v. de boel te dramatiseren. Doe je dit als ouder wel dan kan zo'n kind dat overnemen en daardoor meer onder het voorval lijden.quote:Die moeder wekt op geen enkele manier de indruk dat ze het erg vond - ze heeft nergens gesuggereerd dat ze die jongen opgezocht heeft achteraf, dat ze hem van tevoren eens goed heeft gesproken om te peilen wat zijn intenties waren, ze drukt nergens uit dat ze bezorgd was om Serena, ze lijkt zich niet druk te maken om het feit dat dat meisje nu een hele negatieve ervaring heeft opgelopen en ze heeft ook geen aangifte gedaan voor zover ik heb begrepen. Waaruit blijkt dan dat ze het niet leuk vond?
Sorry dat ik het zeg, maar ik heb echt oprecht medelijden met je. Jouw moeder heeft je iets afgenomen wat jij nooit meer kan inhalen. Wat dat is kan ik je niet uitleggen. Het scheelt dat je het niet zo snel zult missen, want je hebt het nooit gehad. Het is heel belerend wat ik nu zeg, maar wat jouw moeder aangericht heeft vind ik een mentale mishandeling vind.quote:Flauwekul. Mijn moeder wilde niet dat ik uitging. Ze was er niet 24 uur per dag en ze heeft me nooit vastgebonden. Waarom ging ik niet? Omdat ik wist dat ik ervoor gestraft zou worden.
Nee, een autoritair bewind noem ik geen opvoeding. Een kind moet zich kunnen ontplooien en daar horen vrijheden bij.quote:Kortom, opvoeding. Grenzen stellen, consequenties stellen en je eraan houden.
Dat is moeilijk bepalen vanaf de TV. De meeste 13 jarigen vind ik toch meer kindser dan zij is.quote:Ten eerste, ik vond haar helemaal niet ouder overkomen. Het was net zo'n onzekere doos als alle andere meisjes van die leeftijd en een potje make-up verhult dat echt niet.
Waarom rinkelt het belletje bij jou niet en bij mij wel? Als een kind iets niet tegen een ouder durft te zeggen dan moet het een onderwerp zijn waar ouders wel eens boos om kunnen worden. Oftewel, er is wel degelijk een barrière uit huis meegegeven dat ze niet zomaar met jan en allemaal de koffer moet induiken. Bovendien was er alcohol in het spel. In mijn vorige reactie heb ik uitgelegd wat dat doet, ook bij zeer volwassen mensen.quote:Ten tweede, die voorlichting en openheid hebben nogal geholpen, want zoals ik het begreep heeft moeders pas de pil gehaald nadat Serena al ontmaagd was. Kortom, ze wist er eerst niks van, dus Serena heeft er niets over gezegd (openheid?) en het was Serena blijkbaar ook nog niet duidelijk dat je niet moet neuken tegen je zin omdat je bang bent een jongen teleur te stellen.
Dat is helemaal niet logisch. Er zijn zat mensen die dingen missen die ze nooit hebben gehad, zoals een ouder die ze nooit hebben gekend, of mensen die ledematen missen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Iets wat je niet gehad hebt kun je niet missen. Dat is net zo logisch als 1+1=2.
quote:Als je thuis opgesloten zit dan is de kans op nare ervaringen inderdaad klein (1+1=2). Maar de kans op positieve ervaring ook (lees: levenservaring).
En jij bent erg selectief in wat je leest. Er stond namelijk nog meer, behalve dat ze geen aangifte had gedaan. Bijvoorbeeld dat uit geen enkele zin die ze heeft gesproken bleek dat ze het erg vond. Citeer maar iets waaruit jij afleidt dat ze het vervelend vond; ik heb het in ieder geval niet gehoord.quote:Dus het feit dat de moeder geen rancune heeft en daarom geen aangifte doet is voor jou een implicatie dat de moeder het allemaal best vind wat dochterlief gedaan heeft? Je bent wel erg beperkt in je opvattingen.
Je woordenschat is blijkbaar ook erg beperkt. Gelukkig concludeer je zelf al dat je het verkeerd begrepen hebt, dat scheelt dan weer.quote:Dus jij bent in de veronderstelling dat de ouders letterlijk toe zaten te kijken terwijl ze gepaald werd? Ik hoop toch echt dat ik je verkeerd begrepen heb.
Ik denk dat zo'n ervaring op je dertigste toch heel anders is dan op je dertiende. Daarnaast is dat hun eigen verantwoordelijkheid en tot het 18e levensjaar zijn de ouders verantwoordelijk.quote:Jij bent echt verstoken van de buitenwereld of niet? Ik weet niet of je het fenomeen 'uitgaansleven' kent, maar ik heb daar een hoop volwassen dames gezien die zich na de nodige dranken hebben laten inpalmen waar ze achteraf heel veel spijt van hadden. Soms mede omdat ze al een relatie hadden en als klap op de vuurpijl ook nog eens op de foto zijn gezet waar ze zelf voor ging poseren. En met volwassen boedel ik zelfs 50+ (!). Jah, waar waren de ouders toch![]()
Wat bedoel je hiermee, dat je zelf nooit buiten de deur gekomen bent?quote:Dus als het aan jou ligt kun je maar beter nooit buiten de deur komen. Het product wat daar uit voort vloeit is een wereldvreemd figuur die elementaire dingen des levens niet begrijpt. Ik zie ze overal, volwassen mensen die hoog bij laag zweren dat ze het allemaal wel weten en zich niets wijs willen laten maken. Ondertussen zie ik ze, ondanks alle goede raad die ze krijgen, van de ene muur op de andere muur botsen. Ze zijn verbaasd waarom ze niet begrepen worden, voelen zich verongelijkt en geven dit af op de rest of zelfs de maatschappij, terwijl het hun eigen gebrek aan mensenkennis c.q. levenservaring is. Gelukkig kunnen ze troost putten uit het feit dat de plaat voor hun kop dermate sterk is dat het voor hun niet uitmaakt dat ze al botsend tegen de muren door het leven gaan. Ik vind het wel vermakelijk.
Volgens mij heb ik nergens verkondigd dat ik die mensen beter ken dan jij. Overigens vind ik die weerstand ook wel meevallen.quote:Het moge duidelijk zijn dat Ik en jij beduidend van een andere signatuur zijn. Ik ben pro vrije tegen opvoeding en jij beperkt ik beperk wat?. Ik vind het prima. Maar zodra jij verkondigt dat jij na 3 minuten de moeder in een polariserende documentaire gehoord te hebben beter weet hoe dat gezin in elkaar steekt dan ik die dit gezin al 8 jaar kent dan kan ik alleen maar concluderen dat voor jou geldt: 1+1=3. Ga dit gerust tegen iedereen verkondigen. Maar kijk niet vreemd op als je veel weerstand ondervindt (de spreekwoordelijke muren).
Ze wordt toch ook gefilmd samen met haar vriendinnen in een uitgaansgelegenheid? Ik neem aan dat dat niet de kinderdisco van de plaatselijke korfbalvereniging was.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:49 schreef ACT-F het volgende:
Waar haal jij uit de documentaire dat ze 's nachts uitgaat? Ik kan het er niet uit halen. Ook heb ik haar nooit op kunnen betrappen.
Je leest dingen die er niet staan. Ik zei niet dat ze het leuk vond, ik zei dat ze nergens de indruk wekt dat ze het erg vindt.quote:Ik vind dat ze in de interview ook niet goed uit de verf komt. Je hoort aan haar stem dat ze behoorlijk zenuwachtig is en niet goed uit haar woorden komt. Maar ik hoor zeker geen jubel verhalen over het voorval. En dat is kennelijk wat mensen graag willen geloven.
Nee, ze had me niet de pil gegeven in die omstandigheden, zei ik. Je leest weer eens wat anders dan ik zeg. Overigens had het kind al geneukt voor ze de pil kreeg he. Ik vind het raar als je kind nog net niet verkracht wordt, dat je dan de pil gaat halen. Volgens mij heb je dan ergere dingen om je druk over te maken en los je die niet op met een receptje.quote:Dus ze had je gewoon zwanger laten worden?? Ben je gereformeerd? Dit soort enge beslissingen kom ik alleen in die kringen tegen.
Maak jij er weer van. Ik zeg nergens dat ze moet schreeuwen of huilen. Maar ze had ook heel nuchter en beheerst kunnen zeggen "ik vind het heel vervelend wat er gebeurd is" en dat doet ze nergens.quote:Kijk weer zo'n vreemde opvatting. Ze blijft er nuchter onder, dus ze vindt het goed wat er is gebeurd. Dus in jouw denkpatroon moet iemand er een drama show van maken om duidelijk te maken dat ze er niet blij mee was? Maar goed, ik ken die mensen en ik zie iets meer. Ze is niet blij met het voorval en daar blijft ze gelukkig wel nuchter onder i.p.v. de boel te dramatiseren. Doe je dit als ouder wel dan kan zo'n kind dat overnemen en daardoor meer onder het voorval lijden.
Ik vind het normaal dat een kind niet uit gaat. Toen ik volwassen was mocht ik wel uit gaan, alleen dat kon helaas niet omdat ik longklachten heb. Zelfs uit eten of de pauze in de bioscoop was een probleem, laat staan dat je dan naar een kroeg of iets dergelijks gaat waar de lucht zo dik is als erwtensoep. Je kunt dus beter rokers betichten van mishandeling, aan mijn moeder lag dat namelijk niet (nou ja, die rookt ook, is ze toch nog schuldigquote:Sorry dat ik het zeg, maar ik heb echt oprecht medelijden met je. Jouw moeder heeft je iets afgenomen wat jij nooit meer kan inhalen. Wat dat is kan ik je niet uitleggen. Het scheelt dat je het niet zo snel zult missen, want je hebt het nooit gehad. Het is heel belerend wat ik nu zeg, maar wat jouw moeder aangericht heeft vind ik een mentale mishandeling vind.
En een kind heeft ook structuur nodig en daar horen regels bij. Je doet alsof het bestaan van regels alleen al iemand ontdoet van alle vrijheden in het leven. Als je tegen een kind niet zegt dat het naar bed moet, komt het moe op school. Die gevolgen overziet het zelf niet, daarom is er een ouder om dat kind te vertellen dat het nodig is om te gaan slapen en waarom. Kinderen worden niet gelukkiger van een gebrek aan regels.quote:Nee, een autoritair bewind noem ik geen opvoeding. Een kind moet zich kunnen ontplooien en daar horen vrijheden bij.
Dat eerste is waar. Maar dan nog. Zelfs een dertienjarige die 'volwassen' is voor haar leeftijd is een dertienjarige.quote:Dat is moeilijk bepalen vanaf de TV. De meeste 13 jarigen vind ik toch meer kindser dan zij is.
Dat is jouw interpretatie. Het kan ook zijn dat het kind zich schaamt, ongeacht of dat terecht is. Ik ken wel meer mensen met een 'open' sfeer in huis. Dan vindt de ouder dat er heel open over seks gepraat wordt, maar ondertussen zit de puber in kwestie er met een rood aangelopen kop bij te hopen dat haar moeder eindelijk eens ophoudt over seks, omdat ze het daar helemaal niet over wil hebben met haar ouders.quote:Waarom rinkelt het belletje bij jou niet en bij mij wel? Als een kind iets niet tegen een ouder durft te zeggen dan moet het een onderwerp zijn waar ouders wel eens boos om kunnen worden. Oftewel, er is wel degelijk een barrière uit huis meegegeven dat ze niet zomaar met jan en allemaal de koffer moet induiken. Bovendien was er alcohol in het spel. In mijn vorige reactie heb ik uitgelegd wat dat doet, ook bij zeer volwassen mensen.
En 35+-vrouwen lijken op 20-jarigen... Verwarrend he?quote:Op woensdag 5 november 2008 00:01 schreef Wouser het volgende:
Dertienjarige zien er tegenwoordig vaak uit als 16 jarige. En 15 jarige zien eruit als 18 jarige
Mijn naam is haasquote:Op woensdag 5 november 2008 00:01 schreef Wouser het volgende:
Dertienjarige zien er tegenwoordig vaak uit als 16 jarige. En 15 jarige zien eruit als 18 jarige
zoals ik het zag baalde ze er toch wel van dat het zo gelopen was. Ik heb ook het idee alsof jij vindt dat ze er een trauma aan over moet houden. Hevig beschonken geneukt door een oudere man, dat is praktisch verkrachting! De jongen die haar heeft ontmaagd, was een jongen. Voor de wet volwassen, maar je snapt zelf ook wel dat je niet een uur voor je 18e verjaardag een naïeve minderjarige zonder verantwoordelijkheid bent die klokslag 12 ineens volwassen is en alles weet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:38 schreef Maeghan het volgende:
Maak jij er weer van. Ik zeg nergens dat ze moet schreeuwen of huilen. Maar ze had ook heel nuchter en beheerst kunnen zeggen "ik vind het heel vervelend wat er gebeurd is" en dat doet ze nergens.
Ik ga mijn reactie kort houden, want anders verzanden we in een ellenlange discussie. Ik vind dat Herald aardig verwoord heeft hoe ik over de situatie denk. Echter wil ik je wel wijzen op je denkpatroon, want je maakt wel erg veel aannames. Als bepaalde feiten niet weergeven worden dan is dat een veelvoorkomende menselijke eigenschap (wat ik overigens afkeur), maar in de documentaire wordt al in de eerste 1,5 minuut duidelijk aangegeven dat het om een jongerencentrum gaat. Als achtergrondinformatie kan ik je vertellen dat deze door de gemeente gesubsidieerd wordt en hier dus beslist geen horecavergunning voor verleend is en dus ook geen alcohol geschonken wordt. Op de één of andere manier zijn de programmamakers in Goor beland wat overigens geen dorp maar stad is (ja, het heeft stadsrechten en zelfs ouder dan A'dam). Bovendien is het hier beslist geen platteland, want je zult hier echt geen koeien zien grazen of mensen aantreffen die inkomen hebben uit de agrarische sector. Sterker nog, hier was al beschaving toen A'dam nog uit de klei getrokken moest wordenquote:Op dinsdag 4 november 2008 22:38 schreef Maeghan het volgende:
Ze wordt toch ook gefilmd samen met haar vriendinnen in een uitgaansgelegenheid? Ik neem aan dat dat niet de kinderdisco van de plaatselijke korfbalvereniging was.
Dus wel. kijk maar eens goed op de site van dat jongerencentrum. foto's. prijs biertje is 1.50¤quote:Op donderdag 6 november 2008 16:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ga mijn reactie kort houden, want anders verzanden we in een ellenlange discussie. Ik vind dat Herald aardig verwoord heeft hoe ik over de situatie denk. Echter wil ik je wel wijzen op je denkpatroon, want je maakt wel erg veel aannames. Als bepaalde feiten niet weergeven worden dan is dat een veelvoorkomende menselijke eigenschap (wat ik overigens afkeur), maar in de documentaire wordt al in de eerste 1,5 minuut duidelijk aangegeven dat het om een jongerencentrum gaat. Als achtergrondinformatie kan ik je vertellen dat deze door de gemeente gesubsidieerd wordt en hier dus beslist geen horecavergunning voor verleend is en dus ook geen alcohol geschonken wordt. Op de één of andere manier zijn de programmamakers in Goor beland wat overigens geen dorp maar stad is (ja, het heeft stadsrechten en zelfs ouder dan A'dam). Bovendien is het hier beslist geen platteland, want je zult hier echt geen koeien zien grazen of mensen aantreffen die inkomen hebben uit de agrarische sector. Sterker nog, hier was al beschaving toen A'dam nog uit de klei getrokken moest wordenMaar goed, genoeg historisch gelul. Ik kan Maeghan alleen maar adviseren om een cursus communicatie te volgen, want de aannames, de hokjesgeest, het zwart/wit denken en de stereotyperingen komen zowat in elke reactie weer terug. Typische kenmerken van iemand die te weinig heeft ervaren in het leven en dit gebrek aan ervaring probeert in te vullen met aannames. Dat niet alleen, weergeven feiten worden gewoon niet gezien of genegeerd en krijgen een eigen invulling. En nu kun je wel roepen dat je een normale opvoeding hebt gehad, maar ik vind van niet. Je hebt een bijzonder vertekend beeld van de werkelijkheid en dat wijt ik o.a. aan je beschermde opvoeding.
Lekker verstandig van zequote:Op donderdag 6 november 2008 17:59 schreef Silaz het volgende:
Dus wel. kijk maar eens goed op de site van dat jongerencentrum. foto's. prijs biertje is 1.50¤
Dat vind ik nou precies van jou.quote:Op donderdag 6 november 2008 16:36 schreef ACT-F het volgende:
Dat niet alleen, weergeven feiten worden gewoon niet gezien of genegeerd en krijgen een eigen invulling.
Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.quote:Op woensdag 5 november 2008 14:44 schreef Herald het volgende:
Ik vind dat je het een beetje zwart wit ziet Maeghan. Er is een heel groot verschil tussen kinderen die nog buiten spelen waar je als ouder op let en tieners die al aan een eigen sociaal leven bezig zijn. Dat een moeder op haar kind let die buiten rondloopt is logisch, maar je verwacht niet dat een tiener zijn of haar moeder elke keer meeneemt als die naar de stad gaat, of naar de bios, of naar een feestje van vrienden.
Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.quote:Dat kinderen van 12 geen inkomen hebben klopt, maar kom op, ze krijgen toch zakgeld. Dat kreeg ik ook. En sommige ouders geven geen zakgeld die geven kleedgeld. En dan zijn er nog de verjaardagen waar je geld krijgt. Zijn al die kinderen dan verdorven opgevoed?
Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.quote:Een navel piercen is het oorbelletje schieten van 20 jaar geleden. Mijn zus heeft vroeger ook weleens stiekem een extra gaatje in haar oor laten schieten. Met het smoesje "ja die heeft dat ook gedaan". Want zo denken kinderen, tieners en zelfs volwassenen. Iedereen ontkent groepsdruk wel, maar die bestaat wel degelijk. En als alle meisjes in de klas een navelpiercing hebben, dan wordt dat normaal.
Hetzelfde met rokjes, die worden elke keer korter. En niet alleen voor zwoele twintigers, ook voor tienermeisjes. Hetzelfde geldt voor broeken, die worden steeds lager. Niet van de een op de andere dag, dat gebeurt geleidelijk. Daar kun je als ouder toch niets aan doen? Dat gebeurt, dat is mode en zo is het.
En hetzelfde met naar de soos gaan in Goor. Ik ken Goor verder niet, maar het lijkt mij zo’n ons-kent-ons gemeente. Als alle 13jarigen naar de soos gaan dan ga je dat niet als enige je kinderen verbieden.
Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.quote:Het feit dat je een 17jarige een kind vindt en een 18 jarige niet is jammer. Zoals ik al aangaf ben je op je 18e niet ineens magisch volwassener of verantwoordelijker dan je laatste dag 17 jaar. Je kan eindelijk verantwoordelijk worden gehouden voor je daden, maar dat is niet hetzelfde.
Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.quote:Dat jij je propedeuse al op je achtiende had wil zeggen dat toen jij een naïef wereldvreemd kindje was een studierichting hebt moeten kiezen. Hoe hebben ze dat ooit jou aan kunnen doen omdat (volgens jou) alles onder de 18 nog met Barbies speelt.
Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.quote:In dit geval ging het ook niet om een 18 jarige student die medicijnen studeert in Leiden en zijn propedeuse aan het halen is. Het ging om een 18 jarige tukker die nog steeds in een jeugdhonk komt waar 13jarige meisjes rond wandelen. Hoe volwassen denk jij dat die is? Ongeacht of ie het zou moeten zijn, want als iedereen zou zijn wat van hem wordt verwacht zou criminaliteit ook niet bestaan.
Jij zegt dat die knul een rijbewijs mag hebben, klopt helemaal. Maar wil een rijbewijs zeggen dat iemand dan nooit te hard of door rood zal rijden? Heb je ooit bij Wegmisbruikers een agent horen zeggen "Zeg hebben jouw ouders je niet geleerd dat te hard rijden niet mag? Slechte opvoeding hoor!"
Truequote:Een leeftijd is niet zaligmakend. Je kan niet zeggen dat elke 13 jarige van hetzelfde niveau is. Hetzelfde geld voor 18jarigen. Voor de wet volwassen, maar of ze dat ook allemaal zijn is maar de vraag. Niet dat Serena mij de indruk gaf dat ze jaren voorsprong heeft op leeftijdsgenootjes. Maarja, mama vind haar vroegvolwassen, Serena zelf vindt zichzelf uiteraard vroegvolwassen, en mannelijke bewonderaar vinden haar volwassen. En dan? Dan kun je nog bij hoog en laag beweren dat ze niet volwassen is (wat ze zelf ook zal realiseren als ze zelf 18 is en haar mannelijke leeftijdsgenootjes ziet gluren naar meisjes van 13), maar je houdt ze niet tegen om zich wel volwassen te voelen.
Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.quote:Wat de moeder en Serena sieren is dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen. Ze kruipen niet in een slachtofferrol van "ze is pas 13! Het is maar een kind". En verantwoordelijkheid nemen maakt iemand volwassen, niet een leeftijd.
Dat kun je wel vinden, maar een onderbouwing ontbreekt vooralsnog.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:07 schreef Maeghan het volgende:
Dat vind ik nou precies van jou.
Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.quote:Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.
Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?quote:Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.
Er is een verschil wat ze moeten en wat ze willen. Blijkbaar willen ze wél sexy zijn. Dat komt ergens vandaag. Je kan dus TV en internet de schuld geven, maar elke tiener wil ouder overkomen dan hij of zij is. Dat was in mijn tijd al en toen bestonden TMF en internet niet eens.quote:Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.
Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.quote:Dat kinderen en tieners last hebben van groepsdruk vind ik normaal. Daarom noemen we ze nog geen volwassenen, omdat ze anders omgaan met dingen, omdat ze nog niet zo sterk in hun schoenen staan als een volwassene. Van een ouder verwacht ik gewoon dat die zijn kind zo goed mogelijk opvoedt en dat niet af laat hangen van de mode. Dat iedereen altijd in enige mate groepsdruk zal ervaren begrijp ik, maar het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat.
Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.quote:En de rokjes worden niet korter en de broeken zijn niet lager. Er zijn net zo goed lange rokken en jurken te koop en broeken met een hoge taille. Het is maar net wat je zelf uit het rek pakt hoor en daar kun je als ouder dus prima wat aan doen. En mode wordt nog altijd gemaakt voor volwassenen, anders zouden ze Kate Moss wel ontslaan en een kind van acht over de catwalk sturen.
Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?quote:Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.
Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.quote:Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.
natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.quote:Ten tweede, de meeste mensen moeten al jong een studiekeuze maken en dat gaat heel vaak fout, waarmee ik inderdaad maar weer aan wil geven dat je op zo'n leeftijd nog niet volwassen genoeg bent om precies te weten wat je wilt en wat goed is voor je. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een hele andere studierichting is ingeslagen omdat ie toch niet gelukkig was met de opleiding die hij gekozen heeft toen hij zestien was.
Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red. Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.quote:Verder vind ik het een beetje lullig om mij consequent wereldvreemd te noemen. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet heb meegemaakt, dus je kunt daar helemaal niet over oordelen. Dat ik anders ben dan anderen klopt, maar dat komt dus omdat ik in tegenstelling tot veel mensen niet zo veel last heb van groepsdruk (ik zal niet zeggen geen, maar wel weinig). Juist door de dingen die ik heb meegemaakt, interesseert het me niet zo veel wat anderen van me denken, omdat ik weet dat dat er niet toe doet - bijv. dat andere dingen belangrijker zijn of omdat ik weet dat die anderen je toch laten barsten als je ze nodig hebt, ondanks dat je de 'goede' schoenen draagt en het 'goede' merk rugzak hebt. Mijn moeder heeft ook veel meegemaakt, ze is daardoor heel hard geworden en heeft zich ook nooit veel aangetrokken van wat andere mensen dachten, daar heb ik het ongetwijfeld ook van meegekregen. Dat houdt in dat ik niet aantrek wat in de mode is als ik daar geen zin in heb, dat betekent dat ik op m'n werk niet ga lopen slijmen bij mensen die ik niet mag ondanks dat ze misschien wel 'macht' hebben, maar dat betekent ook dat ik mijn eigen mening heb en die echt niet aan ga passen omdat iemand anders mij misschien wel 'wereldvreemd' vindt. Jij lijkt me typisch zo iemand die meewerkt aan groepsdruk - iemand denkt anders dan jij, DUS is ie wereldvreemd. Ik mag dan volgens jou wereldvreemd zijn, ik ben liever mezelf dan iemand die zijn kinderen opvoedt met het heersende modebeeld en zonder respect voor hoe mensen zijn in plaats van voor wat ze aan hebben.
Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?quote:Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.
Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?quote:Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.
Ja, maar wat ga je nou doen op een feestje als je in een hele groep zit? En ja ok, dat van de bioscoop is waar, maar dan nog. Dan val je wel door de mand als je ouders vragen waar het over gaat, lijkt me. Goh was het leuk 'oh eh... ja ik denk het wel?'.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:34 schreef Herald het volgende:
[..]
Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.
Ja ik bedoelde 's avonds.quote:En alleen fietsen bedoel je 's avonds? Want ik heb nog nooit een 13jarige aan de hand van mama naar de middelbare school zien fietsen.
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.quote:Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?
Een paar posts geleden zeg je dat je niet snapt hoe kinderen aan geld komen en nu zeg je zelf dat je 140 gulden aan kleding geld kreeg. Ik neem aan dat je zelf snapt dat dat tegenstrijdig is? Nou dankzij het kleedgeld kopen ze dus zelf kleding. Mysterie opgelost hoe ze aan de rokjes, topjes en miniscule slipjes komen
Ja, ik begrijp mensen die een doodgeschoten konijn met balletjes aan hun voeten hangen ook niet, maar het zal wel. Als je het zelf mooi vindt, ok, maar in het begin vond bijv. bijna iedereen Crocs lelijk en twee maanden later liepen sommige van diezelfde mensen die het lelijk vonden opeens ook op Crocs. Tja, dan vraag ik me toch ook af waar die mensen mee bezig zijn. Als je als volwassene al niet eens sterk genoeg in je schoenen staat om ze zelf uit te kiezen (quote:Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.
Cultuur is m.i. niet alleen groepsdruk. Boerenkool kun je zien als Nederlands eten, maar niemand zal hier onder druk gezet worden omdat hij liever pasta en rijst eet. Ik vind je uitspraken dus niet helemaal opgaan. Dat geldt overigens ook voor dingen als trakteren. Ik trakteer nooit en ik kan me niet herinneren dat iemand daar ooit een nare opmerking over heeft gemaakt.quote:Heb je ooit van verschillende culturen gehoord? Dat is groepsdruk. De maatschappij bepaalt de normen en waarden. Hier is iemand in het gezicht spugen vies, in een ander land wil dat zeggen dat je iemand aardig vindt. Ken je het fenomeen trakteren als je jarig bent? Groepsdruk. Jij doet dat natuurlijk uit liefde, maar trakteren is zo ingebakken bij alle andere mensen in Nederland dat het eerder vanzelfsprekend is dan bijzonder.
Dat heeft niet alleen nare kanten. Conformeren aan anderen zorgt er ook voor dat je elkaar begrijpt, zoals bijv. bij taal. Maar goed, misschien moeten we daar idd niet te ver over door gaan.quote:Maar laat ik niet uitwijden over hoe de hele wereld zich conformeert aan de groep waarin hij leeft.
Ja, dus? Moet kinderen opvoeden makkelijk zijn dan? Mijn vader zei vroeger altijd dat nou eenmaal niet alles leuk en makkelijk was en daar had ik het maar mee te doen. Vroeger vond ik het een frustrerende dooddoener, maar tegenwoordig ben ik maar blij dat ik zo opgevoed ben. Als ik net zo verwend en gemakszuchtig was als anderen zou ik het denk ik heel moeilijk hebben.quote:Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makkelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.
Nee. Maar goed, ik ben dan ook eigenlijk voor een ander stelsel dan dit, waarop iemand op z'n 18e volwassen is (volgens de wet he, je doet alsof ik die regel bedenk). Wat mij betreft zijn de meeste mensen dat niet en dient volwassenheid op een andere manier gemeten te worden. Dat gaat alleen een beetje de strekking van het topic voorbij.quote:Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?
Zoals ik al zei, ik denk zelfs dat de meeste mensen op hun 18e nog niet volwassen zijn. Maar hoe dan ook, tussen 13 en 18 zit gewoon een groot verschil en ik heb nog nooit een 13-jarige gezien die ook maar in de buurt kwam van volwassen gedrag. Jij wel?quote:Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.
Nee, wat ik ermee aan wilde geven is dat 18 niet per se betekent dat je onvolwassen en onbezonnen bent. Je gebruikt zijn leeftijd als excuus, 'hij was nog maar 18'. Dat ik zeg dat toen m'n P al had, zei ik om aan te geven dat 18 ook weer niet zo jong is als jij het doet voorkomen.quote:natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.
quote:Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red.
Nee, ik heb ook niet de juiste studie gekozen. Ik had m'n P wel, maar dat was omdat ik op dat moment wel gewoon iets deed waarvan ik dacht dat ik de goede beslissing had gemaakt. Kortom, ik dacht dat ik volwassen genoeg was om te bepalen wat goed was voor mezelf. Achteraf heb ik mezelf daarmee in een hele lastige positie gedreven omdat er weinig vraag is naar mensen met mijn opleiding. Het schoolsysteem hier is zo dat je op je veertiende of vijftiende al moet gaan kiezen welke vakken je laat vallen. Veel pubers zitten dan nog in het stadium van 'ik wil later brandweerman worden' alleen dan met stoerdere beroepen. Uiteindelijk komt er dan toch niks van en blijkt later dat ze economie misschien toch beter hadden kunnen houden (ook al was de leraar stom of nam hun vriend(innet)je ook geen economie), omdat ze op hun 18e of 21e toch iets anders over de wereld dachten dan toen ze 14/15/16 waren. Laten we wel wezen, de meeste volwassenen zijn gewoon wat stabieler en minder wisselvallig dan pubers. Kinderen hebben iedere week weer een ander favoriet speeltje, de ene week spelen ze met Lego en de week erna zijn het de Tamagotchi's. De meeste volwassenen die ik ken doen wat langer met hun 'speelgoed' en hebben vrij lang dezelfde interesse's.quote:Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.
Het heeft weinig te maken met conformeren. Ten eerste vind ik werken op zich prettig, ten tweede heb ik het geld nodig om te eten, ten derde vind ik zelf dat ik een morele plicht heb om voor mezelf te zorgen en ook voor andere mensen. Mijn idee is eerder dat het mode is om negatief te doen over je werk en te roepen dat je zo snel mogelijk wilt stoppen. Ik wil juist helemaal niet stoppen. Iquote:Verder je gezwets over groepsdruk en mode waar je niet aan mee doet, zie boven. Het feit dat jij een baan hebt zoals in de maatschappij normaal wordt geacht geeft aan dat jij je conformeert aan de groep. Ik neem even aan dat je ook gewoon spijkerbroeken draagt, wat 50 jaar geleden totaal not done was voor vrouwen. Ondertussen dicteert de mode dat ook vrouwen een broek mogen dragen.
Nu gooi je het over een andere boeg. Jij begon over opvoeding en dat heeft niet zo veel te maken met rijden vind ik. Rijles krijg je niet van je ouders.quote:Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?
Nee, maar ze hebben wat mij betreft wel gemeen dat ze nog niet voor zichzelf kunnen zorgen, zij het op andere vlakken. Een dertienjarige kan wel een boterham voor zichzelf smeren, maar dat betekent nog niet dat hij/zij goed voor zichzelf op kan komen als hij/zij 's avonds lastiggevallen wordt bij de bushalte of zo. Tot je 18e zijn je ouders wettelijk verantwoordelijk voor je, dus dan vind ik ook dat ouders die verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten roepen 'ach, je kan het toch niet tegenhouden'. Je kunt inderdaad niet alles tegenhouden, maar wel heel veel. En ook dingen die je fysiek niet tegen kunt houden, kun je wel deels voorkomen door een fatsoenlijke opvoeding. Even hormonaal verstoorde jongeren daargelaten, als je een kind normaal opvoed en zorgt dat het respect heeft voor anderen en zichzelf, zal het ook niet zo snel stelen, vernielen, uitschelden, drugs gebruiken, comazuipen etc. Waarmee ik voor alle duidelijkheid dus niet zeg dat je dat altijd kunt voorkomen, maar ik merk in m'n omgeving wel dat het nooit de streng opgevoede jongeren zijn die opgepakt worden voor diefstal of vernieling. Ik had ook kinderen in de klas op de basisschool die opgepakt werden voor vernieling en dat waren altijd de jongens die tot tien uur buiten op straat hingen, de kinderen van gescheiden ouders (waarvan die ene ouder waar het kind woonde dus moest werken en dus geen toezicht kon houden), etc. Rara hoe kan dat?quote:Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?
Dat laatste is waar. Verder kan ik me toch niet voorstellen dat iemand zo koeltjes blijft, maar het zal wel.quote:Snap je ook dat Serena twee maanden geleden is ontmaagd en ze er nu over vertellen? Misschien was die moeder toen het gebeurde wel heel boos. Ze kan moeilijk voor de camera weer op haar dochter mopperen alsof het net gebeurd is. Nee ze zit thuis relaxt op de bank en vertelt rustig wat er is gebeurd. En God weet hoeveel is geknipt in dat interview.
Tja, ik kan het niet laten, maar hier moet ik gewoon op reagerenquote:Op vrijdag 7 november 2008 22:30 schreef Maeghan het volgende:
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.
Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseksquote:Op maandag 10 november 2008 13:22 schreef Sai het volgende:
Het was weer vermakelijk maar ik vond het SCHOKKENDE TIENERSEKSEXPOSE van vorig jaar (de jungle van de tienerseks ofzo) toch iets beter.
godver heb ik dat weer gemist...quote:Op maandag 10 november 2008 15:04 schreef Herald het volgende:
[..]
Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseks
ah het staat op de zembla sitequote:Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
godver heb ik dat weer gemist...
Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
haha truequote:Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:
Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:25 schreef Mr.Silencer het volgende:
Voor diegene die het hebben gemist: Uitzending gemist
Eigenlijk vond ik het wel meevallen, alleen het gedeelte van de Bijlmer was nogal triest.
Je hebt de documentaire niet gezien ehquote:Op dinsdag 11 november 2008 09:55 schreef Ezeltje212 het volgende:
Tijd dat die sletjes een spiegel word voorgehouden. Seks is geen ruil middel. En het is ziekelijk dat er van die babies zijn die er wel zo mee omgaan. Om het dan nog niet over de jongens gehad te hebben. Bahbah..
http://www.tctubantia.nl/(...)och-op-herhaling.ecequote:HILVERSUM/GOOR - De KRO-documentaire Sex Sells, over losbandige tieners in Goor en Amsterdam, is onbedoeld toch op herhaling gegaan. Tegen de afspraak met betrokkenen in, zoals de moeder van een Goors meisje van dertien, was de documentaire te zien op www.uitzendinggemist.nl "Tegenwoordig komen alle programma's automatisch op internet. Hier is vergeten aan te vinken dat dat met Sex Sells niet moest.
De afspraak met betrokkenen was dat uitzending eenmalig te zien zou zijn" , zegt voorlichtster Annemieke Hartman van de KRO. Toen andere omroepen shots uit de documentaire wilden gebruiken, is Sex Sells van uitzendinggemist.nl gehaald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |