abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63026310
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:44 schreef Herald het volgende:
Ik vind dat je het een beetje zwart wit ziet Maeghan. Er is een heel groot verschil tussen kinderen die nog buiten spelen waar je als ouder op let en tieners die al aan een eigen sociaal leven bezig zijn. Dat een moeder op haar kind let die buiten rondloopt is logisch, maar je verwacht niet dat een tiener zijn of haar moeder elke keer meeneemt als die naar de stad gaat, of naar de bios, of naar een feestje van vrienden.
Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.
quote:
Dat kinderen van 12 geen inkomen hebben klopt, maar kom op, ze krijgen toch zakgeld. Dat kreeg ik ook. En sommige ouders geven geen zakgeld die geven kleedgeld. En dan zijn er nog de verjaardagen waar je geld krijgt. Zijn al die kinderen dan verdorven opgevoed?
Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.
quote:
Een navel piercen is het oorbelletje schieten van 20 jaar geleden. Mijn zus heeft vroeger ook weleens stiekem een extra gaatje in haar oor laten schieten. Met het smoesje "ja die heeft dat ook gedaan". Want zo denken kinderen, tieners en zelfs volwassenen. Iedereen ontkent groepsdruk wel, maar die bestaat wel degelijk. En als alle meisjes in de klas een navelpiercing hebben, dan wordt dat normaal.
Hetzelfde met rokjes, die worden elke keer korter. En niet alleen voor zwoele twintigers, ook voor tienermeisjes. Hetzelfde geldt voor broeken, die worden steeds lager. Niet van de een op de andere dag, dat gebeurt geleidelijk. Daar kun je als ouder toch niets aan doen? Dat gebeurt, dat is mode en zo is het.
En hetzelfde met naar de soos gaan in Goor. Ik ken Goor verder niet, maar het lijkt mij zo’n ons-kent-ons gemeente. Als alle 13jarigen naar de soos gaan dan ga je dat niet als enige je kinderen verbieden.
Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.
Dat kinderen en tieners last hebben van groepsdruk vind ik normaal. Daarom noemen we ze nog geen volwassenen, omdat ze anders omgaan met dingen, omdat ze nog niet zo sterk in hun schoenen staan als een volwassene. Van een ouder verwacht ik gewoon dat die zijn kind zo goed mogelijk opvoedt en dat niet af laat hangen van de mode. Dat iedereen altijd in enige mate groepsdruk zal ervaren begrijp ik, maar het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat.

En de rokjes worden niet korter en de broeken zijn niet lager. Er zijn net zo goed lange rokken en jurken te koop en broeken met een hoge taille. Het is maar net wat je zelf uit het rek pakt hoor en daar kun je als ouder dus prima wat aan doen. En mode wordt nog altijd gemaakt voor volwassenen, anders zouden ze Kate Moss wel ontslaan en een kind van acht over de catwalk sturen.
quote:
Het feit dat je een 17jarige een kind vindt en een 18 jarige niet is jammer. Zoals ik al aangaf ben je op je 18e niet ineens magisch volwassener of verantwoordelijker dan je laatste dag 17 jaar. Je kan eindelijk verantwoordelijk worden gehouden voor je daden, maar dat is niet hetzelfde.
Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.
quote:
Dat jij je propedeuse al op je achtiende had wil zeggen dat toen jij een naïef wereldvreemd kindje was een studierichting hebt moeten kiezen. Hoe hebben ze dat ooit jou aan kunnen doen omdat (volgens jou) alles onder de 18 nog met Barbies speelt.
Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.
Ten tweede, de meeste mensen moeten al jong een studiekeuze maken en dat gaat heel vaak fout, waarmee ik inderdaad maar weer aan wil geven dat je op zo'n leeftijd nog niet volwassen genoeg bent om precies te weten wat je wilt en wat goed is voor je. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een hele andere studierichting is ingeslagen omdat ie toch niet gelukkig was met de opleiding die hij gekozen heeft toen hij zestien was.
Verder vind ik het een beetje lullig om mij consequent wereldvreemd te noemen. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet heb meegemaakt, dus je kunt daar helemaal niet over oordelen. Dat ik anders ben dan anderen klopt, maar dat komt dus omdat ik in tegenstelling tot veel mensen niet zo veel last heb van groepsdruk (ik zal niet zeggen geen, maar wel weinig). Juist door de dingen die ik heb meegemaakt, interesseert het me niet zo veel wat anderen van me denken, omdat ik weet dat dat er niet toe doet - bijv. dat andere dingen belangrijker zijn of omdat ik weet dat die anderen je toch laten barsten als je ze nodig hebt, ondanks dat je de 'goede' schoenen draagt en het 'goede' merk rugzak hebt. Mijn moeder heeft ook veel meegemaakt, ze is daardoor heel hard geworden en heeft zich ook nooit veel aangetrokken van wat andere mensen dachten, daar heb ik het ongetwijfeld ook van meegekregen. Dat houdt in dat ik niet aantrek wat in de mode is als ik daar geen zin in heb, dat betekent dat ik op m'n werk niet ga lopen slijmen bij mensen die ik niet mag ondanks dat ze misschien wel 'macht' hebben, maar dat betekent ook dat ik mijn eigen mening heb en die echt niet aan ga passen omdat iemand anders mij misschien wel 'wereldvreemd' vindt. Jij lijkt me typisch zo iemand die meewerkt aan groepsdruk - iemand denkt anders dan jij, DUS is ie wereldvreemd. Ik mag dan volgens jou wereldvreemd zijn, ik ben liever mezelf dan iemand die zijn kinderen opvoedt met het heersende modebeeld en zonder respect voor hoe mensen zijn in plaats van voor wat ze aan hebben.
quote:
In dit geval ging het ook niet om een 18 jarige student die medicijnen studeert in Leiden en zijn propedeuse aan het halen is. Het ging om een 18 jarige tukker die nog steeds in een jeugdhonk komt waar 13jarige meisjes rond wandelen. Hoe volwassen denk jij dat die is? Ongeacht of ie het zou moeten zijn, want als iedereen zou zijn wat van hem wordt verwacht zou criminaliteit ook niet bestaan.
Jij zegt dat die knul een rijbewijs mag hebben, klopt helemaal. Maar wil een rijbewijs zeggen dat iemand dan nooit te hard of door rood zal rijden? Heb je ooit bij Wegmisbruikers een agent horen zeggen "Zeg hebben jouw ouders je niet geleerd dat te hard rijden niet mag? Slechte opvoeding hoor!"
Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.
quote:
Een leeftijd is niet zaligmakend. Je kan niet zeggen dat elke 13 jarige van hetzelfde niveau is. Hetzelfde geld voor 18jarigen. Voor de wet volwassen, maar of ze dat ook allemaal zijn is maar de vraag. Niet dat Serena mij de indruk gaf dat ze jaren voorsprong heeft op leeftijdsgenootjes. Maarja, mama vind haar vroegvolwassen, Serena zelf vindt zichzelf uiteraard vroegvolwassen, en mannelijke bewonderaar vinden haar volwassen. En dan? Dan kun je nog bij hoog en laag beweren dat ze niet volwassen is (wat ze zelf ook zal realiseren als ze zelf 18 is en haar mannelijke leeftijdsgenootjes ziet gluren naar meisjes van 13), maar je houdt ze niet tegen om zich wel volwassen te voelen.
True
quote:
Wat de moeder en Serena sieren is dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen. Ze kruipen niet in een slachtofferrol van "ze is pas 13! Het is maar een kind". En verantwoordelijkheid nemen maakt iemand volwassen, niet een leeftijd.
Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.
Sanity is (not) statistical
  vrijdag 7 november 2008 @ 15:46:21 #77
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_63032371
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:07 schreef Maeghan het volgende:
Dat vind ik nou precies van jou.
Dat kun je wel vinden, maar een onderbouwing ontbreekt vooralsnog.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:34:29 #78
3767 Herald
Come get some
pi_63033662
quote:
Op een feestje van vrienden waren dan de ouders van die vrienden. Die lieten geen tros pubers alleen in huis, en ik geef ze groot gelijk (al vond ik het toen soms vervelend als die ouders dan kwamen kijken). Voor de rest, ik verwacht dat mensen hun kind pas naar de stad of de bioscoop laten gaan als ze volwassen geneog zijn om om te gaan met de zaken die ze daar tegenkomen. Toen ik dertien was mocht ik niet alleen naar de bioscoop. Met mijn verjaardag werd ik dan bijv. met een vriendin bij de bioscoop gebracht en gehaald. Ik vind dat niet meer dan normaal, want een kind van die leeftijd heeft 's avonds laat niks alleen te zoeken in een stadscentrum. Misschien dat het in een dorp anders is, dat je kinderen wat sneller ergens heen laat fietsen (en dan nog, op hun dertiende vind ik dat te vroeg - kijk naar al die kinderen die in de polder van hun fiets gerukt worden... maar da's vast goed voor hun levenservaring, als ikj ullie mag geloven), maar midden in Rotterdam is dat geen optie.
Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.

En alleen fietsen bedoel je 's avonds? Want ik heb nog nooit een 13jarige aan de hand van mama naar de middelbare school zien fietsen.
quote:
Ja, da's nog zo'n verschil. Toen ik 8 was kreeg ik Fl 2,50 zakgeld per week en toen ik 12 was Fl 10,00. Daar koop je niet echt veel voor hoor. Ik was destijds ook geen uitzondering, sommige mensen kregen wat meer, maar sommige ook minder. Er waren wel een paar kinderen die iedere keer weer geld kregen van hun ouders als het op was, maar er waren net zo goed kinderen die hun zakgeld verplicht moesten sparen van hun ouders. Veel van mijn klasgenoten op de middelbare school (de meisjes dan) gingen met hun moeder winkelen en kregen dan kleding, de ouders waren daar dus gewoon bij. Ik kreeg vanaf m'n dertiende ongeveer kledinggeld, 140 gulden per maand, maar ik was wel een van de weinigen in m'n klas die kleedgeld kreeg.
Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?
Een paar posts geleden zeg je dat je niet snapt hoe kinderen aan geld komen en nu zeg je zelf dat je 140 gulden aan kleding geld kreeg. Ik neem aan dat je zelf snapt dat dat tegenstrijdig is? Nou dankzij het kleedgeld kopen ze dus zelf kleding. Mysterie opgelost hoe ze aan de rokjes, topjes en miniscule slipjes komen.
quote:
Een navelpiercing vind ik niks, maar gezien het lichamelijk weinig kwaad kan en makkelijk te verbergen is, heb ik daar op zich niet zo'n probleem mee. Ik snap alleen niet waarom een kind van een jaar of twaalf zo nodig een navelpiercing moet hebben. Ik vind nl. dat je bij kinderen op die leeftijd nog helemaal geen korte kleren aan dient te trekken. Een kind van twaalf zou niet 'sexy' moeten (willen) zijn, want wanneer er dan een iets oudere jongen geprikkeld raakt door de sexy verschijning en erop reageert, kan zo'n kind dat in de meeste gevallen nog helemaal niet aan.
Er is een verschil wat ze moeten en wat ze willen. Blijkbaar willen ze wél sexy zijn. Dat komt ergens vandaag. Je kan dus TV en internet de schuld geven, maar elke tiener wil ouder overkomen dan hij of zij is. Dat was in mijn tijd al en toen bestonden TMF en internet niet eens.

Tegenwoordig is het geen uitzondering dat meisjes van 12 zich laten piercen, of dat ze al hakjes dragen. Je zegt steeds "het zou niet moeten" maar je ziet toch zelf wel buiten dat die vlieger niet opgaat? Dat het gros niet meer in K3 broekpakken naar school gaan. Zijn er dan zoveel ouders die hun kinderen verkeerd opvoeden?

Ooit gemerkt dat niet elke 13jarige eruit ziet als een kleuter? Sommige hebben al vrouwelijke vormen. Wat moeten de ouders daarvan doen? Hun dochter laten uithongeren zodat het vet op de boezem verdwijnt? Ze zien er ouder uit en zullen dus ook ouder worden behandeld. En die meisjes vinden dat helemaal prachtig en laten dat toe.
quote:
Dat kinderen en tieners last hebben van groepsdruk vind ik normaal. Daarom noemen we ze nog geen volwassenen, omdat ze anders omgaan met dingen, omdat ze nog niet zo sterk in hun schoenen staan als een volwassene. Van een ouder verwacht ik gewoon dat die zijn kind zo goed mogelijk opvoedt en dat niet af laat hangen van de mode. Dat iedereen altijd in enige mate groepsdruk zal ervaren begrijp ik, maar het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat.
Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.

Heb je ooit van verschillende culturen gehoord? Dat is groepsdruk. De maatschappij bepaalt de normen en waarden. Hier is iemand in het gezicht spugen vies, in een ander land wil dat zeggen dat je iemand aardig vindt. Ken je het fenomeen trakteren als je jarig bent? Groepsdruk. Jij doet dat natuurlijk uit liefde, maar trakteren is zo ingebakken bij alle andere mensen in Nederland dat het eerder vanzelfsprekend is dan bijzonder.

Maar laat ik niet uitwijden over hoe de hele wereld zich conformeert aan de groep waarin hij leeft.
quote:
En de rokjes worden niet korter en de broeken zijn niet lager. Er zijn net zo goed lange rokken en jurken te koop en broeken met een hoge taille. Het is maar net wat je zelf uit het rek pakt hoor en daar kun je als ouder dus prima wat aan doen. En mode wordt nog altijd gemaakt voor volwassenen, anders zouden ze Kate Moss wel ontslaan en een kind van acht over de catwalk sturen.
Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.
quote:
Omdat we er vanuit gaan dat je tijdens je puberteit ontwikkelt en op je 18e volwassen genoeg bent om verantwoordelijk gehouden te worden.
Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?
quote:
Ten eerste, waar zeg ik dat iedereen onder de 18 met Barbies speelt? Dat maak jij ervan.
Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.
quote:
Ten tweede, de meeste mensen moeten al jong een studiekeuze maken en dat gaat heel vaak fout, waarmee ik inderdaad maar weer aan wil geven dat je op zo'n leeftijd nog niet volwassen genoeg bent om precies te weten wat je wilt en wat goed is voor je. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een hele andere studierichting is ingeslagen omdat ie toch niet gelukkig was met de opleiding die hij gekozen heeft toen hij zestien was.
natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.
quote:
Verder vind ik het een beetje lullig om mij consequent wereldvreemd te noemen. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet heb meegemaakt, dus je kunt daar helemaal niet over oordelen. Dat ik anders ben dan anderen klopt, maar dat komt dus omdat ik in tegenstelling tot veel mensen niet zo veel last heb van groepsdruk (ik zal niet zeggen geen, maar wel weinig). Juist door de dingen die ik heb meegemaakt, interesseert het me niet zo veel wat anderen van me denken, omdat ik weet dat dat er niet toe doet - bijv. dat andere dingen belangrijker zijn of omdat ik weet dat die anderen je toch laten barsten als je ze nodig hebt, ondanks dat je de 'goede' schoenen draagt en het 'goede' merk rugzak hebt. Mijn moeder heeft ook veel meegemaakt, ze is daardoor heel hard geworden en heeft zich ook nooit veel aangetrokken van wat andere mensen dachten, daar heb ik het ongetwijfeld ook van meegekregen. Dat houdt in dat ik niet aantrek wat in de mode is als ik daar geen zin in heb, dat betekent dat ik op m'n werk niet ga lopen slijmen bij mensen die ik niet mag ondanks dat ze misschien wel 'macht' hebben, maar dat betekent ook dat ik mijn eigen mening heb en die echt niet aan ga passen omdat iemand anders mij misschien wel 'wereldvreemd' vindt. Jij lijkt me typisch zo iemand die meewerkt aan groepsdruk - iemand denkt anders dan jij, DUS is ie wereldvreemd. Ik mag dan volgens jou wereldvreemd zijn, ik ben liever mezelf dan iemand die zijn kinderen opvoedt met het heersende modebeeld en zonder respect voor hoe mensen zijn in plaats van voor wat ze aan hebben.
Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red. Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.

Verder je gezwets over groepsdruk en mode waar je niet aan mee doet, zie boven. Het feit dat jij een baan hebt zoals in de maatschappij normaal wordt geacht geeft aan dat jij je conformeert aan de groep. Ik neem even aan dat je ook gewoon spijkerbroeken draagt, wat 50 jaar geleden totaal not done was voor vrouwen. Ondertussen dicteert de mode dat ook vrouwen een broek mogen dragen.
quote:
Nee, logisch. Als je achttien bent, ben je volwassen en maak je je eigen keuzes en zijn je ouders niet verantwoordelijk voor je. Daarnaast krijg je voor rijden en rijopleiding en een examen, er wordt dus niet door de ouders bepaald of iemand geschikt is om te rijden. Je vergelijking gaat dus een beetje mank.
Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?
quote:
Daar zit op zich wel wat in. Aan de andere kant vind ik dat die moeder toch weinig de verantwoordelijkheid op zich neemt. Ze schuift het niet op die jongen, dat is zo, maar ze trekt het ook nergens naar zich toe en ik vind nog steeds dat ze nergens aan heeft gegeven dat ze het erg vindt wat er is gebeurd. (En dan kun je beginnen over drama en trauma, maar dat heeft er niks mee te maken - veel ouders voelen zich al schuldig als het kind in een onbewaakt moment van een skippybal valt en z'n knieen schaaft, andere ouders vragen zich constant af of de beslissingen die ze nemen wel goed zijn, maar bij die moeder merk je gewoon helemaal niks, het lijkt wel of ze er helemaal niet bij is met haar gedachten). Serena wel, die zegt zelf dat ze geen nee heeft gezegd en waarom. Aan de andere kant denk ik dan ook, juist onzekere mensen hebben altijd de neiging om schuld naar zich toe te trekken, ongeacht of het daadwerkelijk hun schuld is. Vraag blijft dus of het 'verantwoordelijkheid nemen' is of 'last hebben van schuldgevoelens'. Ik vrees het laatste.
Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?

Snap je ook dat Serena twee maanden geleden is ontmaagd en ze er nu over vertellen? Misschien was die moeder toen het gebeurde wel heel boos. Ze kan moeilijk voor de camera weer op haar dochter mopperen alsof het net gebeurd is. Nee ze zit thuis relaxt op de bank en vertelt rustig wat er is gebeurd. En God weet hoeveel is geknipt in dat interview.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_63036276
Wow, dat mensen tijd hebben om zo uitgebreid te reageren op een user.
pi_63042736
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:34 schreef Herald het volgende:

[..]

Op feestjes waar ik ben geweest waren ook altijd volwassenen in de buurt., maar -zoals jij ook aangeeft- niet in dezelfde ruimte. Er was dus genoeg tijd om kattekwaad uit te halen voordat ze langskwamen met de warme snacks. Zelfde geldt voor het naar de bioscoop brengen en halen. Daar zit twee uur tussen waar je ouders niet van weten wat je dan doet.
Ja, maar wat ga je nou doen op een feestje als je in een hele groep zit? En ja ok, dat van de bioscoop is waar, maar dan nog. Dan val je wel door de mand als je ouders vragen waar het over gaat, lijkt me. Goh was het leuk 'oh eh... ja ik denk het wel?'.
quote:
En alleen fietsen bedoel je 's avonds? Want ik heb nog nooit een 13jarige aan de hand van mama naar de middelbare school zien fietsen.
Ja ik bedoelde 's avonds.
quote:
Ik had al zo'n idee dat je de "mijn wekelijkse zakgeld was zo weinig dat ik er weinig voor kon halen" kaart ging spelen. Dan spaar je het toch een paar weken. Dat je wekelijks zakgeld krijgt wil toch niet zeggen dat je het ook die week moet opmaken. Zelfs kinderen snappen het systeem van sparen. Of mocht jij ook pas op je 18e voor het eerst een spaarrekening openen?
Een paar posts geleden zeg je dat je niet snapt hoe kinderen aan geld komen en nu zeg je zelf dat je 140 gulden aan kleding geld kreeg. Ik neem aan dat je zelf snapt dat dat tegenstrijdig is? Nou dankzij het kleedgeld kopen ze dus zelf kleding. Mysterie opgelost hoe ze aan de rokjes, topjes en miniscule slipjes komen
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.

Met kledinggeld was ik wel een van de weinigen uit m'n klas, ik weet niet of tegenwoordig meer ouders kledinggeld geven. Maar goed, ik ga er even vanuit dat die kinderen niet zelf de was doen. Denk je dan als ouder niet 'goh, ik wist niet dat ik zo'n string had, misschien moet ik eens even met m'n dochter praten?'. Ik vind dat echt een beetje ver gaan. Natuurlijk willen alle kinderen ouder zijn. Dat begint al bij peuters, ieder kind wil een grote jongen/meid gevonden worden en meisjes lopen ook stiekem te kloten met mama's make-up en hoge hakken. Alleen je stuurt ze er niet in naar school! Dat is het verschil. Ik mocht van m'n moeder toen ik een jaar of tien was wel thuis make-up op doen, maar ik mocht het echt niet op naar school. En ja, sommige meisjes zien er inderdaad wat ouder uit dan anderen. Ik was vrij kinderlijk en bij mij in de brugklas zat een meisje dat toen al dertig centimeter langer was dan ik en cup C had (dat was ook wel de enige van 26 leerlingen in de brugklas die er 'volwassen' uitzag trouwens). Dat zij make-up droeg vond ik ook idd niet raar. Maar tegenwoordig zie je meisjes zonder heupen en borsten met overdreven make-up en piercings, dat vind ik gewoon raar. Over het algemeen gaan je lichamelijke en geestelijke ontwikkeling hand in hand, allebei onder invloed van hormonen.
quote:
Iedereen laat zich beinvloeden door de mode. Ja natuurlijk jij niet, jij draagt nog steeds wat ze in het stenen tijdperk droegen, maar alle andere mensen op de wereld laten zich beinvloeden door de mode. Heb je ooit eens schilderijen gezien van vroeger? Ooit gemerkt dat van tijd tot tijd kleding verschilt? Mode is dat. Ooit eens afbeeldingen gezien van mannen die pruiken droegen? Mode was dat toen. Ooit gemerkt hoe bloot badkleding is ten opzichte van 100 jaar geleden? Mode.
Ja, ik begrijp mensen die een doodgeschoten konijn met balletjes aan hun voeten hangen ook niet, maar het zal wel. Als je het zelf mooi vindt, ok, maar in het begin vond bijv. bijna iedereen Crocs lelijk en twee maanden later liepen sommige van diezelfde mensen die het lelijk vonden opeens ook op Crocs. Tja, dan vraag ik me toch ook af waar die mensen mee bezig zijn. Als je als volwassene al niet eens sterk genoeg in je schoenen staat om ze zelf uit te kiezen ( ah, beetje erg flauw grapje he?) dan vraag ik me af of het niet eens tijd wordt voor een assertiviteitscursus of een cursus nee zeggen tegen verkoopsters.
quote:
Heb je ooit van verschillende culturen gehoord? Dat is groepsdruk. De maatschappij bepaalt de normen en waarden. Hier is iemand in het gezicht spugen vies, in een ander land wil dat zeggen dat je iemand aardig vindt. Ken je het fenomeen trakteren als je jarig bent? Groepsdruk. Jij doet dat natuurlijk uit liefde, maar trakteren is zo ingebakken bij alle andere mensen in Nederland dat het eerder vanzelfsprekend is dan bijzonder.
Cultuur is m.i. niet alleen groepsdruk. Boerenkool kun je zien als Nederlands eten, maar niemand zal hier onder druk gezet worden omdat hij liever pasta en rijst eet. Ik vind je uitspraken dus niet helemaal opgaan. Dat geldt overigens ook voor dingen als trakteren. Ik trakteer nooit en ik kan me niet herinneren dat iemand daar ooit een nare opmerking over heeft gemaakt.
quote:
Maar laat ik niet uitwijden over hoe de hele wereld zich conformeert aan de groep waarin hij leeft.
Dat heeft niet alleen nare kanten. Conformeren aan anderen zorgt er ook voor dat je elkaar begrijpt, zoals bijv. bij taal. Maar goed, misschien moeten we daar idd niet te ver over door gaan.
quote:
Maar je geeft al aan dat kinderen zelf kledinggeld krijgen, dus kopen ze als ze willen toch wel een heupbroek. Als ze dan de enige tiener zouden zijn die een heupbroek draagt is het makkelijk om als ouder te zeggen "nee dat mag niet" Als iedereen een heupbroek draagt, dan is dat normaal en is er geen reden tot klagen.
Ja, dus? Moet kinderen opvoeden makkelijk zijn dan? Mijn vader zei vroeger altijd dat nou eenmaal niet alles leuk en makkelijk was en daar had ik het maar mee te doen. Vroeger vond ik het een frustrerende dooddoener, maar tegenwoordig ben ik maar blij dat ik zo opgevoed ben. Als ik net zo verwend en gemakszuchtig was als anderen zou ik het denk ik heel moeilijk hebben.
quote:
Dat moet je ontwikkelen ja, wil dat zeggen dat iedereen op dezelfde snelheid zich ontwikkelt?
Nee. Maar goed, ik ben dan ook eigenlijk voor een ander stelsel dan dit, waarop iemand op z'n 18e volwassen is (volgens de wet he, je doet alsof ik die regel bedenk). Wat mij betreft zijn de meeste mensen dat niet en dient volwassenheid op een andere manier gemeten te worden. Dat gaat alleen een beetje de strekking van het topic voorbij.
quote:
Omdat volgens jou iedereen pas op zijn 18e volwassen kan zijn en daarvoor nog uitsluitend kind is.
Zoals ik al zei, ik denk zelfs dat de meeste mensen op hun 18e nog niet volwassen zijn. Maar hoe dan ook, tussen 13 en 18 zit gewoon een groot verschil en ik heb nog nooit een 13-jarige gezien die ook maar in de buurt kwam van volwassen gedrag. Jij wel?
quote:
natuurlijk ken ik die, maar jij beweerde dat omdat JIJ op je 18 al je propedeuse had gehaald dat die jongen van 18 die Serena heeft ontmaagd dus ook zo ver moet zijn.
Nee, wat ik ermee aan wilde geven is dat 18 niet per se betekent dat je onvolwassen en onbezonnen bent. Je gebruikt zijn leeftijd als excuus, 'hij was nog maar 18'. Dat ik zeg dat toen m'n P al had, zei ik om aan te geven dat 18 ook weer niet zo jong is als jij het doet voorkomen.
quote:
Ik noem je niet consequent wereldvreemd, jij noemt iedereen jonger dan18 consequent wereldvreemd omdat die het niet zonder ouders red.

Alleen zou ik het dan gewoon jong noemen en niet wereldvreemd.
quote:
Dus toen jij je studie moest kiezen toen je jonger dan 18 was, was jij dus óók wereldvreemd. Maar dan word je boos als IK dat zeg, omdat JIJ op je 16e al wél zo verstandig was om de juiste keuze te maken, zodat JIJ op 18e je propedeuse had gehaald. Hoe kan JIJ nou de juiste studie hebben gekozen als iedereen op hun 16e nog te stom is om zelf na te denken, dat kan pas op je 18e namelijk, volgens jou.
Nee, ik heb ook niet de juiste studie gekozen. Ik had m'n P wel, maar dat was omdat ik op dat moment wel gewoon iets deed waarvan ik dacht dat ik de goede beslissing had gemaakt. Kortom, ik dacht dat ik volwassen genoeg was om te bepalen wat goed was voor mezelf. Achteraf heb ik mezelf daarmee in een hele lastige positie gedreven omdat er weinig vraag is naar mensen met mijn opleiding. Het schoolsysteem hier is zo dat je op je veertiende of vijftiende al moet gaan kiezen welke vakken je laat vallen. Veel pubers zitten dan nog in het stadium van 'ik wil later brandweerman worden' alleen dan met stoerdere beroepen. Uiteindelijk komt er dan toch niks van en blijkt later dat ze economie misschien toch beter hadden kunnen houden (ook al was de leraar stom of nam hun vriend(innet)je ook geen economie), omdat ze op hun 18e of 21e toch iets anders over de wereld dachten dan toen ze 14/15/16 waren. Laten we wel wezen, de meeste volwassenen zijn gewoon wat stabieler en minder wisselvallig dan pubers. Kinderen hebben iedere week weer een ander favoriet speeltje, de ene week spelen ze met Lego en de week erna zijn het de Tamagotchi's. De meeste volwassenen die ik ken doen wat langer met hun 'speelgoed' en hebben vrij lang dezelfde interesse's.
quote:
Verder je gezwets over groepsdruk en mode waar je niet aan mee doet, zie boven. Het feit dat jij een baan hebt zoals in de maatschappij normaal wordt geacht geeft aan dat jij je conformeert aan de groep. Ik neem even aan dat je ook gewoon spijkerbroeken draagt, wat 50 jaar geleden totaal not done was voor vrouwen. Ondertussen dicteert de mode dat ook vrouwen een broek mogen dragen.
Het heeft weinig te maken met conformeren. Ten eerste vind ik werken op zich prettig, ten tweede heb ik het geld nodig om te eten, ten derde vind ik zelf dat ik een morele plicht heb om voor mezelf te zorgen en ook voor andere mensen. Mijn idee is eerder dat het mode is om negatief te doen over je werk en te roepen dat je zo snel mogelijk wilt stoppen. Ik wil juist helemaal niet stoppen. I
k draag broeken ja, soms ook spijkerbroeken. Tegenwoordig mag je broeken dragen, maar ik had net zo goed een rok aan kunnen trekken. Een broek is echter wel zo praktisch en zouden rokken mode worden, dan zou ik die niet gaan dragen. Ook draag ik geen skinny jeans of heupbroeken, ondanks dat die in de mode zijn. Sterker nog, ik heb niet eens een string in m'n collectie, ik draag van die grote zwarte oma-onderbroeken van 3 voor 5 pond van de Marks & Spencers en die zitten heerlijk. Ik loop op versleten schoenen en in al m'n vestjes zitten gaten. Zoveel interesseert mode me. Ik denk dat sokken mijn grootste kostenpost zijn qua kleding, dat zijn de enige dingen die ik leuk vind. Overigens word ik regelmatig aangekeken omdat ik bijvoorbeeld azuurblauwe sokken draag of paarse sokken met roze streepjes of oranje sokken met gele ruitjes. Ik vind dat soort rare sokken erg vrolijk, dat al die andere mensen in rouwsokken naar hun werk gaan moeten ze lekker zelf weten.
quote:
Mijn rijbewijs vergelijking gaat helemaal niet mank. Als iedereen er een opleiding en examen voor heeft gedaan (met als gevolg een bewijs dat ze die goed hebben voltooid) hoe kan het dan dat er flitspalen nodig zijn? Iedereen houdt zich toch keurig aan de regels getuige het rijbewijs?
Nu gooi je het over een andere boeg. Jij begon over opvoeding en dat heeft niet zo veel te maken met rijden vind ik. Rijles krijg je niet van je ouders.
quote:
Je bent zelf steeds bezig een kind van 3 te vergelijken met een kind van 13. Snap je zelf niet hoe krom dat is? Wil je nou werkelijk beweren dat alle kinderen tot hun 18e hetzelfde niveau hebben?
Nee, maar ze hebben wat mij betreft wel gemeen dat ze nog niet voor zichzelf kunnen zorgen, zij het op andere vlakken. Een dertienjarige kan wel een boterham voor zichzelf smeren, maar dat betekent nog niet dat hij/zij goed voor zichzelf op kan komen als hij/zij 's avonds lastiggevallen wordt bij de bushalte of zo. Tot je 18e zijn je ouders wettelijk verantwoordelijk voor je, dus dan vind ik ook dat ouders die verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten roepen 'ach, je kan het toch niet tegenhouden'. Je kunt inderdaad niet alles tegenhouden, maar wel heel veel. En ook dingen die je fysiek niet tegen kunt houden, kun je wel deels voorkomen door een fatsoenlijke opvoeding. Even hormonaal verstoorde jongeren daargelaten, als je een kind normaal opvoed en zorgt dat het respect heeft voor anderen en zichzelf, zal het ook niet zo snel stelen, vernielen, uitschelden, drugs gebruiken, comazuipen etc. Waarmee ik voor alle duidelijkheid dus niet zeg dat je dat altijd kunt voorkomen, maar ik merk in m'n omgeving wel dat het nooit de streng opgevoede jongeren zijn die opgepakt worden voor diefstal of vernieling. Ik had ook kinderen in de klas op de basisschool die opgepakt werden voor vernieling en dat waren altijd de jongens die tot tien uur buiten op straat hingen, de kinderen van gescheiden ouders (waarvan die ene ouder waar het kind woonde dus moest werken en dus geen toezicht kon houden), etc. Rara hoe kan dat?
quote:
Snap je ook dat Serena twee maanden geleden is ontmaagd en ze er nu over vertellen? Misschien was die moeder toen het gebeurde wel heel boos. Ze kan moeilijk voor de camera weer op haar dochter mopperen alsof het net gebeurd is. Nee ze zit thuis relaxt op de bank en vertelt rustig wat er is gebeurd. En God weet hoeveel is geknipt in dat interview.
Dat laatste is waar. Verder kan ik me toch niet voorstellen dat iemand zo koeltjes blijft, maar het zal wel.
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:35:14 #81
24533 ACT-F
pi_63044107
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:30 schreef Maeghan het volgende:
Nou ja, ik spaarde geen zakgeld hoor. Daar was ik veel te impulsief voor en de meeste van mijn vriendinnen ook. Zodra we zakgeld hadden gingen we naar de sigarenboer voor een grote Twix of nieuwe DeAgostini plaatjes. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen wat vrijwillig z'n zakgeld spaart.
Tja, ik kan het niet laten, maar hier moet ik gewoon op reageren

Dat je het laatste niet tegengekomen bent vind ik nauwelijks verwonderlijk in jouw geval, je hebt wel meer dingen gemist. Waarom kon ik wél sparen toen ik 7 à 8 jaar oud was om grotere aankopen te kunnen doen dan de 1 gulden die ik per week kreeg? Dat heet nou opvoeding....
pi_63044344
Nou, ik vind dat heel bijzonder om te horen. Het is niet alleen iets wat ik zeg omdat ik het niet ben tegengekomen, het is ook gewoon zo dat kinderen nog niet altijd de lange termijn kunnen overzien. Dat heeft niet zoveel te maken met opvoeding, kinderen kunnen vaak gewoon nog niet zo ver vooruit denken (dat is ook de reden dat ze zo vaak stomme dingen doen, omdat ze de gevolgen van hun daden niet altijd zien). Daarom maken ze bijv. dus gelijk hun zakgeld op aan snoep of ze eten eerst de lekkerste snoepjes op, terwijl een volwassene misschien het lekkerste voor het laatste bewaart. Nou ja, ik kocht op m'n achtste gewoon altijd een grote Twix en dan was het weer op voor de hele week.
  maandag 10 november 2008 @ 13:22:51 #83
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_63100311
Het was weer vermakelijk maar ik vond het SCHOKKENDE TIENERSEKSEXPOSE van vorig jaar (de jungle van de tienerseks ofzo) toch iets beter. Die tukker met z'n brilletje . Die grachtengordelchicks . Die Bijlmerboy van 11 . Al die zielige ouders die hierdoor zwaar geshockt worden .
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 10 november 2008 @ 15:04:21 #84
3767 Herald
Come get some
pi_63102755
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:22 schreef Sai het volgende:
Het was weer vermakelijk maar ik vond het SCHOKKENDE TIENERSEKSEXPOSE van vorig jaar (de jungle van de tienerseks ofzo) toch iets beter.
Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseks
  maandag 10 november 2008 @ 15:07:06 #85
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63102831
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:04 schreef Herald het volgende:

[..]

Dat is alweer 3 jaar geleden De jungle van de tienerseks
godver heb ik dat weer gemist...

Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 10 november 2008 @ 15:25:38 #86
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63103401
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

godver heb ik dat weer gemist...

Valt me altijd op dat heel Nederland over elkaar valt als het gaat over tienerseks behalve de tieners zelf...
ah het staat op de zembla site
[..]
  maandag 10 november 2008 @ 15:35:27 #87
3767 Herald
Come get some
pi_63103750
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:07 schreef MikeyMo het volgende:
haha true

Overigens valt FOK! er alleen over bij dit soort documentaires, want in SEX en R&P wordt er altijd vol trots verteld hoe ze meisjes van 14 hebben ontmaagd. En de meiden die seks als favoriete hobby hebben sinds hun 13e worden beloond met een blauw kleurtje om te modden in dat oh zo serieuze forum over seksualiteit. Maarja de meiden die op TV komen zijn natuurlijk allemaal domme VMBO sletjes, dat er van meisjes op FOK! zipjes worden verspreid zal natuurlijk nooit voorkomen...
pi_63107280
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 11:25 schreef Mr.Silencer het volgende:
Voor diegene die het hebben gemist: Uitzending gemist

Eigenlijk vond ik het wel meevallen, alleen het gedeelte van de Bijlmer was nogal triest.

pi_63107504
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:52 schreef Sharolo het volgende:

[..]

Als het daadwerkelijk ook allemaal waar is wat ze zeggen.
  maandag 10 november 2008 @ 21:14:10 #90
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_63113344
Imaginaire hilarische scène: de grachtengordelmeisjes die deze docu samen met paps en mams thuis op de bank kijken.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 10 november 2008 @ 22:05:11 #91
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_63115253
Zit nou die docu te kijken van Zembla uit 2005, maar is een beetje van dezelfde strekking als deze van de KRO; heel tienernederland neukt met elkaar waarbij de vrouwen het tegen hun zin in doen lijkt wel

Maar goed, excessen zijn natuurlijk niet goed...

Die verhoren zijn wel ziekelijk en briljant tegelijk...
[..]
pi_63122730
Tijd dat die sletjes een spiegel word voorgehouden. Seks is geen ruil middel. En het is ziekelijk dat er van die babies zijn die er wel zo mee omgaan. Om het dan nog niet over de jongens gehad te hebben. Bahbah..
  dinsdag 11 november 2008 @ 10:09:33 #93
3767 Herald
Come get some
pi_63122987
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 09:55 schreef Ezeltje212 het volgende:
Tijd dat die sletjes een spiegel word voorgehouden. Seks is geen ruil middel. En het is ziekelijk dat er van die babies zijn die er wel zo mee omgaan. Om het dan nog niet over de jongens gehad te hebben. Bahbah..
Je hebt de documentaire niet gezien eh
pi_63130103
Waarom is de link verwijderd bij uitzendinggemist? Iemand ergens een link waar ik de aflevering kan zien heb em gemist
pi_63131474
Link doet het inderdaad niet meer, vreemd genoeg is de vorige documentaire van 3doc nog wel te zien via uitzendinggemist.
Op Usenet is de documentaire nog wel te vinden.
pi_63229377
is die docu nu helemaal uitgebannen van het internet?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_63336541
MOKUM XXX RATED
pi_63342741
Ik haal hem nu van usenet af.

Raar dat ze hem van Uitzendinggemist af hebben gehaald.

http://www.nzbindex.nl/index.php?go=search&searchitem=sex+sells&age=30&results=25&sort=age_desc
  woensdag 19 november 2008 @ 17:56:17 #99
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_63351205
Zou iemand hem kunnen uploaden op rapidshare oid. Ben wel benieuwd.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_63378563
De veelbesproken KRO-documentaire Sex Sells is verwijderd van de internetsite Uitzending Gemist. De documentaire was een van de best bekeken programma's op de site waar uitzendingen van de publieke omroepen terug te kijken zijn. Volgens een KRO-woordvoerder is de documentaire van internet gehaald vanwege "harde afspraken" met jongeren die in de uitzending figureren.

De beelden zijn volgens de KRO ook geblokkeerd bij het Nederlands instituut voor beeld en geluid, waar het audiovisueel materiaal van de publieke omroepen wordt gearchiveerd. Volgens de woordvoerder worden dergelijke afspraken vaker gemaakt.

Sex Sells schetst een beeld van de seksuele moraal van jongeren in de stad en op het platteland. De documentaire van programmamaakster Mildred Roethof maakte duidelijk dat het voor sommige jongeren van dertien, veertien jaar heel normaal is seks te bedrijven in ruil voor drankjes of drugs. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin stelde naar aanleiding daarvan dat het tijd wordt voor een maatschappelijke discussie over de "losgeslagen seksmoraal van de jeugd".

Op voorhand leidde de uitzending ook al tot commotie. Een moeder van een 13-jarig meisje uit Goor dat in de KRO-documentaire over haar seksuele avonturen vertelt, wilde de tv-uitzending tegenhouden.

> Op de website http://www.faqfiles.nl/ is niettemin de ongecensureerde versie te vinden, inclusief telefonische uitleg van de KRO over de gang van zaken.
  zaterdag 22 november 2008 @ 18:56:17 #101
24533 ACT-F
pi_63433952
quote:
HILVERSUM/GOOR - De KRO-documentaire Sex Sells, over losbandige tieners in Goor en Amsterdam, is onbedoeld toch op herhaling gegaan. Tegen de afspraak met betrokkenen in, zoals de moeder van een Goors meisje van dertien, was de documentaire te zien op www.uitzendinggemist.nl "Tegenwoordig komen alle programma's automatisch op internet. Hier is vergeten aan te vinken dat dat met Sex Sells niet moest.

De afspraak met betrokkenen was dat uitzending eenmalig te zien zou zijn" , zegt voorlichtster Annemieke Hartman van de KRO. Toen andere omroepen shots uit de documentaire wilden gebruiken, is Sex Sells van uitzendinggemist.nl gehaald.
http://www.tctubantia.nl/(...)och-op-herhaling.ece
pi_63660577
Uitbannen lijkt mij nou ook weer niet de oplossing. Hadden ze de betrokken jongeren niet onherkenbaar in beeld kunnen brengen? Of blijft er dan niets van de docu over? (Ik heb hem niet gezien, maar ben wel benieuwd)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')