Je hebt geen koelkast en vriezer thuis?quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind een heel weekmenu nog wat te veel van eht goede, maar een paar dagen vooruitdenken wil ik eigenlijk wel invoeren.
Maar hoe bewaar je alles zodat aan het eind van de week je groenten niet bedorven zijn en je vlees heel vies uitziet en ruikt?
je weet maar nooitquote:Op zaterdag 1 november 2008 11:50 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Je hebt geen koelkast en vriezer thuis?
Vlees dat over meer dan twee dagen nodig is, gaat meteen in de vriezer. Biefstuk e.d. kun je door de slager vacuüm laten verpakken en dan kun je het nog wel een poosje bewaren.quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind een heel weekmenu nog wat te veel van eht goede, maar een paar dagen vooruitdenken wil ik eigenlijk wel invoeren.
Maar hoe bewaar je alles zodat aan het eind van de week je groenten niet bedorven zijn en je vlees heel vies uitziet en ruikt?
Hoezo niet?quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Maar je eet toch geen lamsbout?
Dat dacht ik dus ook altijd, met als gevolg dat ik doordeweeks vaak nogal fantasieloos kookte omdat je nou eenmaal geen internet / kookboeken bij je hebt als je ff snel na je werk boodschappen doet. Ik vind dat ik nu een heel smakelijk weekmenu heb verzonnen. En omdat ik alles al in huis heb, kan ik dingen ook nog omruilen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 13:36 schreef Sylvana het volgende:
Zo'n weekmenu is erg handig, zodat je 1 keer boodschappen hoeft te doen. Maar ik zou echt niet weten wat ik een paar dagen later wil eten. Soms heb ik in dat zin, soms in wat anders, dus als ik zo'n weekmenu maak, dan kan het best zijn dat ik gewoon een aantal dagen heb, waarin ik zin heb in iets heel anders. Dus nee, ik bekijk het toch maar gewoon per dag/2 dagen
Tja, ik heb als ik uit school kom nog genoeg tijd om even in mn kookboeken/ recepten op de pc te kijken wat ik wil eten en boodschappen te doenquote:Op zaterdag 1 november 2008 13:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook altijd, met als gevolg dat ik doordeweeks vaak nogal fantasieloos kookte omdat je nou eenmaal geen internet / kookboeken bij je hebt als je ff snel na je werk boodschappen doet. Ik vind dat ik nu een heel smakelijk weekmenu heb verzonnen. En omdat ik alles al in huis heb, kan ik dingen ook nog omruilen.
Dat is inderdaad wel een nadeel.quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Maar je eet toch geen lamsbout?
Wij hebben het een tijdje gedaan en het werkt wel goed. Enige nadeel is dat wanneer er eens iets onverwachts gebeurt alles opschuift en de dingen dan niet meer vers genoeg zijn en je toch weer te veel weggooit.
Ik vind het goed.quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik was het al een hele tijd van plan, om nou eindelijk eens in het weekend een weekmenu te maken en dan op zaterdag, op de markt, bij de Turk, bij de bioslager, de boodschappen voor de hele week te doen. Als fulltime werkend mens ben je anders aangewezen op de supermarkt en dan ben je toch wel duur uit en bovendien biedt de supermarkt niet de beste kwaliteit al het gaat om verse producten.
Ik ben er nu eindelijk aan begonnen. Vanmorgen heb ik mijn weekmenu voor vandaag tot en met vrijdag gemaakt. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een groentekalender, zodat ik groenten kies die nu op hun best (en goedkoopst!) zijn en waarvoor weinig kilometers gemaakt zijn. Ik ben uitgegaan van de groentekalender en heb er elke dag een recept bijgezocht.
Voor de komende week ziet mijn menu er zo uit:
[ afbeelding ]
De bijbehorende recepten zijn:
Coleslaw
Caldo verde (Portugese boerenkoolsoep)
Pompoensoep met rijst
Lamsbout uit de oven
Biefstuk met broccoli en amandelen
Witlof met honing
Paddestoelenlasagne
Misschien zijn er mensen die het leuk vinden om mee te doen / inspiratie op te doen. Ik zoek de recepten op met het 'SHE-dieet' in mijn achterhoofd, want ik ben aan het afvallen en moet nog een paar kilo voordat ik mijn streefgewicht heb bereikt. Maar voor mijn vriend maak ik wel af en toe aardappelen e.d.
Helaas, het is allemaal berekend op twee personen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 14:24 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ik vind het goed.
Hoe laat kan ik iedere dag komen eten?
11,60 per dag? Dan eet je vrij luxe. Vroeger ging ik altijd op de zondag naar verschillende aanbiedingskrantjes kijken van de supermarkt, ik stel vervolgens een weekmenu vast. De maandag koop in voor de hele week. Avondeten kom je dan uit op circa 2,50-3 euro excl drank en toetje per persoon.quote:Op zaterdag 1 november 2008 13:39 schreef Isegrim het volgende:
Totale schade is 81 euro. Dat is ¤ 11,60 per dag. Het enige dat we dan nog aan voedsel moeten kopen doordeweeks is brood, beleg, yoghurt, muesli en drinken.
Ik eet ook vrij luxe.quote:Op zaterdag 1 november 2008 16:11 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
11,60 per dag? Dan eet je vrij luxe. Vroeger ging ik altijd op de zondag naar verschillende aanbiedingskrantjes kijken van de supermarkt, ik stel vervolgens een weekmenu vast. De maandag koop in voor de hele week. Avondeten kom je dan uit op circa 2,50-3 euro excl drank en toetje per persoon.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 15:07 schreef ennuik het volgende:
1. Aardappel-broccoli stoofpotje recept
Echt waar? Mooi, heb 'm namelijk nog niet eerder geprobeerd en ben erg benieuwd! Sinds ik een documantaire heb gezien waarin werd gezegd dat als je minimaal 5x per week vis eet, je stresshormoon met X procent (was het 10? Was het 20?) omlaag gaat en je gelukshormoon met X procent omhoog gaat, wil ik meer vis gaan eten. Dit leek me wel een lekker recept - ik laat wel even weten hoe het gesmaakt heeft!quote:Op zondag 2 november 2008 08:50 schreef Innocence het volgende:
[..]
Die is echt erg lekker. Had die combinatie zelf nooit verzonnen. Wel uitkijken dat het niet te nat wordt.
Hmmm, 4 euro p.p. per dag. Dat doe je niet slecht.quote:Op zondag 2 november 2008 12:07 schreef motorbloempje het volgende:
even rekenen![]()
wij leven (dus ontbijt, lunch én avondeten) van 250 euro per maand zo ongeveer
250 gedeeld door 31 dagen is zo'n 8 euro voor 2 personen per dag.
Vleesch altijd in aanbieding kopen en invriezen en vervolgens heel weinig vlees per dag eten
groente bij aldi en dan meteen veel kopen, komen we meestal wel een week mee door
altijd pasta, rijst en wat aardappeltjes in huis hebben
altijd currypasta, kokosmelk, pesto, creme fraiche, zure room en basiskruiden en andere meuk (zoals ketjap en sambal enzo) in huis hebben
en soms een uitschieter, met Sushi bijvoorbeeld, maar een thaise curry kost ook geen drol
Je proeft niet veel van de vis en kan er ook gewoon diepvries-kabeljauw voor gebruiken. Eet het alleen niet zo vaak meer, omdat m'n vriend niet zo van de smaak van mosterd houdt.quote:Op zondag 2 november 2008 12:01 schreef ennuik het volgende:
[..]
Echt waar? Mooi, heb 'm namelijk nog niet eerder geprobeerd en ben erg benieuwd! Sinds ik een documantaire heb gezien waarin werd gezegd dat als je minimaal 5x per week vis eet, je stresshormoon met X procent (was het 10? Was het 20?) omlaag gaat en je gelukshormoon met X procent omhoog gaat, wil ik meer vis gaan eten. Dit leek me wel een lekker recept - ik laat wel even weten hoe het gesmaakt heeft!
Ik denk dat ik ook wel op zoiets uit kom. Ik snap die ¤11,- per dag eigenlijk niet zo, zeker niet met deze boodschappenlijst.quote:Op zondag 2 november 2008 16:53 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Hmmm, 4 euro p.p. per dag. Dat doe je niet slecht.
Je bedoelt mijn 11 euro? Groot deel komt natuurlijk door dat biologische vlees, dat is al 30 euro voor een week, dus 4,25 per dag. Verder zat er bij mijn boodschappen ook fruit voor de hele week én een aantal kruiden die op waren.quote:Op zondag 2 november 2008 18:02 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk dat ik ook wel op zoiets uit kom. Ik snap die ¤11,- per dag eigenlijk niet zo, zeker niet met deze boodschappenlijst.
Dat verklaart het inderdaad wel. Ik vond het al vreemd voor boodschappen die voornamelijk van de markt en de Turk kwamen maar over die biologische slager had ik even heen gekeken.quote:Op zondag 2 november 2008 18:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je bedoelt mijn 11 euro? Groot deel komt natuurlijk door dat biologische vlees, dat is al 30 euro voor een week, dus 4,25 per dag. Verder zat er bij mijn boodschappen ook fruit voor de hele week én een aantal kruiden die op waren.
Ik kan ook wel voor vier euro per dag eten, maar dan eet ik niet wat ik wil eten.
Ik denk zelfs dat als je niet-bio spul had gehaald, en de AH voor een andere super had verruild, je op 4 euro de dag was uitgekomen..quote:Op zondag 2 november 2008 18:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je bedoelt mijn 11 euro? Groot deel komt natuurlijk door dat biologische vlees, dat is al 30 euro voor een week, dus 4,25 per dag. Verder zat er bij mijn boodschappen ook fruit voor de hele week én een aantal kruiden die op waren.
Ik kan ook wel voor vier euro per dag eten, maar dan eet ik niet wat ik wil eten.
Dat ziet er lekker uit! En ik zie dat ik bijna alle ingrediënten al in huis heb m.u.v. crème fraîche , bosuitjes (kan je hier ook gewone ui voor gebruiken?), en de kabeljauwfiletquote:Op zondag 2 november 2008 08:50 schreef Innocence het volgende:
[..]
Die is echt erg lekker. Had die combinatie zelf nooit verzonnen. Wel uitkijken dat het niet te nat wordt.
Ik ben geen voorstander van de islamitische slachtmethode als het gaat om runderen. Die doen er iets te lang over om dood te gaan als je hun strot doorsnijdt...quote:Op maandag 3 november 2008 13:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat als je niet-bio spul had gehaald, en de AH voor een andere super had verruild, je op 4 euro de dag was uitgekomen..Dus opzich is het bedrag anshich niet raar (al vind ik zelf bio-vlees nog gewoon te duur en ben ik principieel tegen bio-groente omdat het voor boeren haast onmogelijk gemaakt wordt dit "merk product" te maken, maar met vlees ligt dat toch net anders
).
Jou AH lijstje zou bij de jumbo iets onder de 15 euro blijven, Kalfsvlees kost bij mn vaste turk 9 euro de kilo (ongeacht wat eigenlijk), Bieflapjes 3,50 de kilo (de betere zijn wat duurder - dan krijg je zeg maar wat de AH als biefstuk verkoopt), Rundergehakt ook 3,50 de kilo, sucadelappen, geen idee die koop ik nooit. Qua vlees zou je dan op ongeveer 7,5 a 10 euro uitkomen, gok ik.
Halalslachting schrijft het doorsnijden van de grote slagaderen, luchtpijp en zenuwbaan als ik mij niet vergis.quote:Op maandag 3 november 2008 14:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander van de islamitische slachtmethode als het gaat om runderen. Die doen er iets te lang over om dood te gaan als je hun strot doorsnijdt...
Ik heb geen idee wat halalslachting voorschrijft maar ik heb één keer gezien hoe een rund op die manier geslacht werd en dat was genoeg.quote:Op maandag 3 november 2008 18:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Halalslachting schrijft het doorsnijden van de grote slagaderen, luchtpijp en zenuwbaan als ik mij niet vergis.
Dat komt ongeveer neer op onthoofding. Dat het lichaam dan nog even "iets" doet, dat klopt.
Ach, altijd nog minder erg dan de manier waarop een varken geslacht moet wordenquote:Op maandag 3 november 2008 22:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat halalslachting voorschrijft maar ik heb één keer gezien hoe een rund op die manier geslacht werd en dat was genoeg.
*recept bookmarkedquote:Op maandag 3 november 2008 22:35 schreef Isegrim het volgende:
De boerenkoolsoep met chorizo is wel voor herhaling vatbaar.
Slachten is nooit leuk om naar te kijken. Welke manier je ook kiest.quote:Op maandag 3 november 2008 22:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat halalslachting voorschrijft maar ik heb één keer gezien hoe een rund op die manier geslacht werd en dat was genoeg.
Dat klopt. Maar de ene manier is diervriendelijker dan de andere.quote:Op maandag 3 november 2008 22:41 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Slachten is nooit leuk om naar te kijken. Welke manier je ook kiest.
Vandaag gemaakt en het was lekker! Ik heb alleen pangasiusfilet gebruikt ipv kabeljauw. Zeker voor herhaling vatbaar! (gelukkig maar want ik heb hem gelijk voor 4 dagen gemaakt)quote:Op zondag 2 november 2008 08:50 schreef Innocence het volgende:
[..]
Is de witlof dan nog wat bitter of niet meer?quote:Op donderdag 6 november 2008 19:34 schreef Isegrim het volgende:
De witlof met honing en tijm was erg lekker.En de kalfsschnitzels van de bioslager ook.
Het waren gewoon 'naakte' schnitzels en ik heb ze zelf gepaneerd met een mengsel van paneermiddel, Provençaalse kruiden en zout en peper.
Bijna niet meer. Lekker lang laten smoren, tot er bijna geen vocht meer in de pan is.quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:02 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Is de witlof dan nog wat bitter of niet meer?
Recepten:quote:Weekmenu 8-14 november
zaterdag (oma komt eten)
- voorgerecht: dadels met spek en paling met komkommer
- hazenbout
- ovenaardappeltjes
- spinazie met pijnboompitjes en knoflook
- nagerecht: witte chocolademousse met warme peren
zondag
- zelfgemaakte ouderwetse kippensoep
- knolselderijsalade met appel en gerookte kip
maandag
- spruitenstoofpot met hazelnoten
- speklapjes
dinsdag
- gobi masala (bloemkoolcurry) met kipfilet
- rijst
woensdag
- rucolasalade
- biefstuk o.i.d.
donderdag
- gestoofd lamsvlees met kikkererwten en gebakken aubergine
vrijdag
- roerbak van broccoli, paprika en rundvleesreepjes
quote:Hazenbout:
http://keukenhelden.nl/th(...)jd_feest_/?item=1031
Witte chocolademousse:
http://www.kookboek.nl/receptdetail/witte_chocolademousse/727
Ouderwetse kippensoep:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?rq=kippensoep&id=246300
Knolselderijsalade:
http://www.mijnreceptenbo(...)-walnoten-14216.html
Spruitenstoofpot met hazelnoten:
http://www.spruiten.info/(...)t_met_hazelnoten.htm
Gobi masala:
http://dailygirlblog.blog(...)rry-gobi-masala.html
Kikkererwten met lamsvlees en aubergine:
http://www.xs4all.nl/~wes(...)KKEN%20AUBERGINE.htm
U vraagt, wij draaien.quote:Op zaterdag 8 november 2008 17:42 schreef heiden6 het volgende:
Het wordt zo wel een damn-dat-klinkt-lekker-dat-ga-ik-ook-kokenmag Isegrim ook wel eens in haar weekmenu gooien-topic.![]()
![]()
Niet dat er iets mis is met de menu's ofzo hoor! Maar het staat zo gezellig.quote:Maandag Petra VvE-vergadering, eet buiten de deur
zaterdag (oma komt eten)
Oh, ik kan niet wachten! Leuk!quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:37 schreef MinderMutsig het volgende:
maandag
lunch: soep van geroosterde tomaat en knoflook met tuinkers
diner: gestoomde broccoli met chilisaus, kung pao kip volgens recept van RobinOok en rijst
Ik ook niet daarom staat hij al zo snel op het menu.quote:
Hmm, ik ben geen fan geloof ik. Ik heb het wel opgegeten maar ik ga het niet nogmaals op het menu zetten. Gelukkig was er ook sla.quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bijna niet meer. Lekker lang laten smoren, tot er bijna geen vocht meer in de pan is.
*bookmarkt receptquote:Op maandag 10 november 2008 19:01 schreef Isegrim het volgende:
Tot mijn verbazing was de spruitjes-stoofpot erg lekker.Ik lust helegaar geen spruitjes.
Hij was lekker!quote:
De curry doen we vandaag.quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:37 schreef MinderMutsig het volgende:
OK, ik ga ook een poging wagen.![]()
zondag
lunch: knoflookroomsoep
diner: veldsla met peer en walnoten, witlof gestoofd met honing en tijm, aardappel-knof puree en een biefstukje
maandag
lunch: soep van geroosterde tomaat en knoflook met tuinkers bacilicum
diner: gestoomde broccoli met chilisaus, kung pao kip volgens recept van RobinOok en rijst
dinsdag
lunch: courgettesoep
diner: spruitjes met kastanjes, gepofte aardappel krieltjes en sucadelapjes
woensdag
lunch: wortelsoep met sinaasappel
diner: gevulde knolselderij gegratineerd met kaas Afgelast i.v.m. te kleine knolselderij. Gegeten bij mijn schoonouders.
donderdag
lunch: pompoensoep
diner: Salade van veldsla met rode biet, avocado, uitgebakken pancetta en een schnitzel Patat.
vrijdag
lunch: bietensoep
diner: zelfgemaakte canneloni met spinazie, ricotta, knoflook en *vlees* Lasagne bolognese.
zaterdag
lunch: ?
diner: bloemkoolcurry met rijst Zelfgemaakte tagliatelle met een roomsausje met uitgebakken reepjes parmaham, sjalotjes, knoflook en champignons.
Staat dat niet ergens op een site?quote:Op zondag 16 november 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
Zondag: Pasta met brocolli
Maandag: Goulash met pastinaakpuree of zilvervliesrijst.
Dinsdag:Pittige gewokte kool met vis, witte rijst erbij
Woensdag: Preiquiche en soep
Verder weet ik het nog niet want ik weet nog niet wat er in het groentepakket zit.
Het is al weer veranderd. Gisteren niet thuis gegeten en ik weet wat er in het pakket zit.quote:Op zondag 16 november 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
Zondag: Pasta met brocolli
Maandag: Goulash met pastinaakpuree of zilvervliesrijst.
Dinsdag:Pittige gewokte kool met vis, witte rijst erbij
Woensdag: Preiquiche en soep
Verder weet ik het nog niet want ik weet nog niet wat er in het groentepakket zit.
Elke dag sperziebonen met rode ui?quote:Op maandag 17 november 2008 16:02 schreef Maraca het volgende:
Zo.. net de boodschappen gedaan. Was deze keer rond de 24 euro kwijt, maar nog steeds binnen het budget (25 euro) Hele koelkast was leeg dus ook wat extra dingetjes gehaald zoals sauzen..
Menu is een beetje standaard deze week.. sperziebonen met rode ui en variërend van dag met kip/pangasiusfilet/tonijnsteak
Nou, ik heb wel wat gehaald maar ik zag net in de vriezer dat ik nog broccoli en doperwtjes heb dus ik ga wel even afwisselenquote:Op maandag 17 november 2008 16:28 schreef Innocence het volgende:
[..]
Elke dag sperziebonen met rode ui?
Gepofte aardappelen met créme fraîchequote:Op maandag 17 november 2008 16:40 schreef Innocence het volgende:
En dan eet je er nog wel aardappelen,rijst oid bij?
Dan wel een erg lekker weekmenu. Ik heb ook altijd tonijnsteaks en witvis in de diepvries voor zulke dagen, maar op de een of andere manier komt het er steeds niet van om zo te eten.
Dan gooi je het toch om?quote:Op maandag 17 november 2008 15:47 schreef Innocence het volgende:
Ik heb alleen nu al zin in het eten van vrijdag, vervelend is dat![]()
quote:Weekmenu 22-28 november
zaterdag 22 november
kikkererwten met paprika en tomaat
oosterse lamsgehaktballetjes met verse kruiden
zondag 23 november
zelfgemaakte kippensoep
selderijsalade
maandag 24 november
oosterse wokschotel met kipfilet
dinsdag 25 november
uienquiche met spekjes ( http://www.smulweb.nl/1314476/koken/recept/Uienquiche )
rucolasalade
woensdag 26 november
-Isegrim niet thuis te eten-
donderdag 27 november
witlofsalade met appel, mandarijn en honingdressing
biefstukje o.i.d.
vrijdag 28 november
Marokkaanse lamsstoof met abrikozen
quote:markt:
• verse koriander
• verse peterselie
• verse bladselderij
• kip voor soep
• kipfilet
• paar wortelen
• prei
• foelie heel
• appels
• taugé
• paprika’s
• lente-uitjes
• broccoli
• uien
• witlof
• zure appels
• abrikozen
• fruit
• eieren
• thee
bioslager:
• spekdobbelsteentjes
• 2 biefstukken o.i.d.
Turk:
• kikkererwten
• 500g lamsgehakt
• 500g lamsbout zonder been
super:
• mandarijntjes uit blik
• volkorenmeel
• 400 ml crème fraîche
later in de week halen:
• rucola (dinsdag)
Ik heb dit keer dit recept gebruikt. Alleen heb ik in plaats van pistachenootjes gebakken spekjes gebruikt, in plaats van bladerdeeg heb ik quichedeeg (pak) gebruikt. Door het eiermengslel heb ik honing gedaan. De geitenkaas bovenop gelegd en daar ook wat honing op gedaan...quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
Die broccoliquiche klinkt goed Fuente, wat gaat er verder in?
Ziet er goed uit!quote:Op dinsdag 25 november 2008 20:41 schreef Isegrim het volgende:
De uientaart was echt superlekkah!
Die dus: http://www.smulweb.nl/1314476/koken/recept/Uienquiche
Ik heb volkorenmeel gebruikt i.p.v. bloem.
quote:zaterdag 29 november
lamstajine met abrikozen (ingrediënten al in huis)
couscous
zondag 30 november
linzensoep (maaltijdsoep) met sucuk (aanpassing van http://www.smulweb.nl/111(...)zensoep-met-chorizo)
soepstengels
maandag 1 december
Isegrim avondvergadering, niet thuis te eten
dinsdag 2 december
vloer huiskamer wordt gedaan dus geen toegang tot keuken
broodje eten o.i.d.
woensdag 3 december
roerbak van broccoli, paprika’s, biefreepjes
donderdag 4 december
ossenhaasbiefstuk
rucolasalade met pijnboompitten, uitgebakken spekjes, paprika, croutons, zongedroogde tomaatjes
rozemarijnaardappeltjes uit de oven
vrijdag 5 december
ouders Isegrim komen, willen graag roti eten
Thuisbezorgd.nl ?quote:Op woensdag 17 december 2008 10:06 schreef Isegrim het volgende:
Mijn weekmenugebeuren is even opgeschort tot de verbouwing klaar is.
quote:Op woensdag 17 december 2008 10:35 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik heb een 4-dagenmenu gemaakt
Boodschappenlijst:
- 2 sjalotten
- rode ui
- roerbakchampignons
- peterselie vers
- zak sla
- chinese roerbakmix
- sperziebonen 250 gr.
- tofu naturel 1 pak
- shoarmavlees 200 gr.
- (lams)gehakt 500 gr.
- pot pastasaus met bospaddestoelen
- rijst
- gembersiroop
- zwarte bonensaus
- shoarmabroodjes
- geraspte kaas 150 gr.
- bulgaarse yoghurt 2,5 dl.
- sour cream 125 ml.
- wcpapier
Wcpapier wordt niet gebruikt in de gerechten
Ik was ruim ¤ 70,- kwijt voor de weekboodschappen (Turkse super, Aldi en alleen dat wat ik elders niet kan krijgen bij AH). Daar zit ook wat non-food bij, dus minder dan ¤ 10,- per dag. Zit alleen geen drinken (cola, sap) bij.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 10:56 schreef Isegrim het volgende:
zaterdag
Tarte Tatin van sjalotten
rucolasalade met rode paprika, ui, pijnboompitjes en fetakaas
lamshaasjes in honing-tijmsaus
zondag
Kal Bi Tang Rundvleessoep met rettich (zonder de noedels) met daarbij brood met kruidenboter
maandag
bruine bonen met spek en worst
dinsdag
roerbak kipfilet & groenten
woensdag
witlofrolletjes met ham, honing en tijm uit de oven
slavinkjes
donderdag
Isegrim niet thuis met eten
vrijdag
spinazie met ei
ovenaardappeltjes
gehaktballen
Vlees verpakt in een klein bakje leggen, dat bakje in een grote schaal zetten die goed warmte vasthoudt, heet water om het kleine bakje heen gieten, afdekken en zonodig herhalen wanneer het water is afgekoeld.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:23 schreef Isegrim het volgende:
Hier heb ik nou zo'n hekel aan: was ik vergeten het vlees voor vandaag te ontdooien, kan ik nieuwe kopen.Gebeurt me met enige regelmaat.
zovty says: Een soepje misschien?quote:
Ja, dat is dus het plan, om een handig menu samen te stellen waar dingen wel 2x in voorkomen, zonder dat ik 2x hetzelfde gerecht moet eten.quote:Op zondag 18 januari 2009 13:05 schreef Isegrim het volgende:
Als je de ingrediënten al in huis hebt, is het makkelijker om jezelf tot koken te zetten.
En als je dan een bloemkool koopt, moet je dus proberen om in die week tweemaal iets met bloemkool te maken. Óf je blancheert de helft en vriest deze in voor later gebruik.
Een halve pompoen kun je trouwens wel een poosje bewaren hoor.
Dit recept is een absolute aanrader!quote:Op zaterdag 17 januari 2009 10:44 schreef Isegrim het volgende:
maandag
- kip met gele paprika en sesam uit de wok ( http://kokenmetkarin.nl/hoofd/kippaprikasesam.html )
Kip met sesam!!quote:Op maandag 19 januari 2009 22:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit recept is een absolute aanrader!
Als paprika-hater (jaja, sla me maarquote:Op maandag 19 januari 2009 22:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit recept is een absolute aanrader!
Hoe kan iemand nou paprika haten?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:44 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Als paprika-hater (jaja, sla me maar), nog suggesties voor paprika-alternatieven? Kip en sesam zijn fijn!
Zo zag het er ongeveer uit.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:34 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kip met sesam!!![]()
Ik denk gelijk met heimwee terug naar de vakantie in Florida waar ze bij de Chinees daar Sesame Chicken hadden (zonder paprika), waarom hier niet op de menukaart?![]()
[ afbeelding ]
Das niet zo moeilijk hoor. Vieze halfzoete weeige smaak die nooit meer je mond uit gaat. Net als komkommer en meloen, ook van die verschrikkelijke vruchten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoe kan iemand nou paprika haten?
Chinese kool moet ook lukken Of broccoli.
Jij bent een culi-neppert, je lust te veel dingen niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Das niet zo moeilijk hoor. Vieze halfzoete weeige smaak die nooit meer je mond uit gaat. Net als komkommer en meloen, ook van die verschrikkelijke vruchten.
Bonen met een andere kleur dan groen, vlees met bot er in (generaliserend, hammetje is wel lekker, kippepoot niet), paprika, meloen en zn directe familie de komkommer, ananas, pasta (viezige kleffe smakeloze smurrie, en vaak nog met paprika en droog gehakt (gehakt lust ik wel overigens)quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Jij bent een culi-neppert, je lust te veel dingen niet.
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
en principieel geen paard/konijn
Konijntjes zijn liefquote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]Dat slaat echt nergens op, dat weet je zelf ook wel hè?
En chinese kool én paprika?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoe kan iemand nou paprika haten?
Chinese kool moet ook lukken Of broccoli.
Vorige week stond nog een heel artikel in de krant (ik weet niet meer of het mijn eigen NRC of het Dagblad van het Noorden (quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Konijntjes zijn liefen paard komt uit landen waar we vanwege dierenwelzijn geen rundvlees vandaan mogen importeren. Wmb. is een paard toch iets hoger in de voedselketen geplaatst dan een koe, dus ik vraag mij af waarom zuid amerikaans paard hier wel massaal geconsumeerd mag worden.
Weet je ook wáár je dat kunt kopen? Ik vind paardenvlees lekker namelijk (ondanks hardcore paardenliefhebsterquote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:26 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Vorige week stond nog een heel artikel in de krant (ik weet niet meer of het mijn eigen NRC of het Dagblad van het Noorden () van mijn ouders was) over paardenvlees dat je kunt kopen van paarden die hier in Nederland in van die leuke kuddes in natuurparken hebben geleefd. Schijnt goddelijk te smaken, en ze hebben nog een mooi leven gehad ook.
Sterker nog, manege paard is vrijwel oneetbaarquote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:26 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Vorige week stond nog een heel artikel in de krant (ik weet niet meer of het mijn eigen NRC of het Dagblad van het Noorden () van mijn ouders was) over paardenvlees dat je kunt kopen van paarden die hier in Nederland in van die leuke kuddes in natuurparken hebben geleefd. Schijnt goddelijk te smaken, en ze hebben nog een mooi leven gehad ook.
En paprika is ongeveer het enige dat ik niet lust, samen met mais (ik zie een patroon: wee-zoet!), verder ben ik een alleseter hoor.
Wat drinkwater, fysieke aanpak van de dieren, schaduw, manier van vervoer, ... dat zijn gewoon dingen die daar niet of slecht geregeld zijn. Enige wat dan beter is dan hier, is de M2 per beestquote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef Isegrim het volgende:
Overigens, LHO, is wel errug offtopic maar er zijn weinig gebieden waar een rund (of paard) zo'n goed leven heeft als in Z-Amerika (waar wij wel degelijk véél rundvlees vandaan halen) of Afrika (Botswana o.a.). Ongeveer een voetbalveld per rund en een leven zoals runderen in de natuur ook leven. Wat wil je nog meer?
Dat ben ik niet met je eens. Ze zijn daar 99% van hun leven volkomen vrij en leven zoals in het wild (de natuur heeft ook geen schuilhutten uitgevonden, wel bomen). Dat vind ik altijd verkiesbaar boven een stal / opsluiting, hoe luxe ook.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat drinkwater, fysieke aanpak van de dieren, schaduw, manier van vervoer, ... dat zijn gewoon dingen die daar niet of slecht geregeld zijn. Enige wat dan beter is dan hier, is de M2 per beest
Gevonden! Het stond in de zaterdag&cetera bij NRC van 10 januari:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Weet je ook wáár je dat kunt kopen? Ik vind paardenvlees lekker namelijk (ondanks hardcore paardenliefhebster) maar het is nauwelijks te krijgen en niet altijd even diervriendelijk.
En daarna nog een heel artikel dat ik je best wil toesturen via pm.quote:Overtollige paarden en runderen in natuurgebieden kun je eten. „De entrecote van het Konik-paard is schitterend mager.”
Menno Steketee
Het is een wel heel vreemde plek voor een slagerij: een caravan op een modderig parkeerterrein bij Halfweg, ingeklemd tussen een spoorlijn, een snelweg en de uitrit van een benzinepomp. Het lijkt wel een plaats delict, kruisje op de plek waar het deerlijk verminkte lichaam is aangetroffen. Dit is geen gewone slagerij. En dit is ook geen gewoon vlees. Het is ‘wildernisvlees’ dat hier van eigenaar wisselt, van ‘grote grazers’ uit natuurgebieden.
Graag!quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Gevonden! Het stond in de zaterdag&cetera bij NRC van 10 januari:
[..]
En daarna nog een heel artikel dat ik je best wil toesturen via pm.
Donderdag werd het pasta met gehaktsaus in plaats van quiche. Ik had een kutdag gehad en wilde iets makkelijks, maar wel het gehakt gebruiken want dat was al ontdooid.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 10:44 schreef Isegrim het volgende:
donderdag
- spinaziequiche met gehakt
vrijdag
- stoofpotje van lamsvlees met rozemarijn ( http://kokenmetkarin.nl/hoofd/rozemarijnstoof.html )
- knoflookbrood
Vlees heb ik grotendeels al; ik had het een en ander bij de Lidl gehaald. En ik heb natuurlijk nog die slavinken die ik laatst vergeten was te ontdooien.quote:zaterdag 24-1
broodje hamburger
ovenpatatjes
zondag 25-1
rucolasalade met uitgebakken spekjes, ui, paprika, zongedroogde tomaatjes
biefstuk
stokbrood met kruidenboter
maandag 26-1
spinazie met knoflook en pijnboompitjes
slavinken
dinsdag 27-1
kip-mango-roerbak ( http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=406476&cuisine=Oosters )
woensdag 28-1
Isegrim niet thuis te eten
donderdag 29-1
gegrilde groenten
hamburger
vrijdag 30-1
spinaziequiche met gehakt
Ik zag laatst ook ergens een artikeltje over rundvlees van - naar ik meen - de Oostvaardersplassen. Want ze schieten de overschotten daar gewoon af. Mooi toch? Schijnt erg lekker te zijn. En het was niet zo duur, als je veel afnam.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Gevonden! Het stond in de zaterdag&cetera bij NRC van 10 januari:
[..]
En daarna nog een heel artikel dat ik je best wil toesturen via pm.
quote:Assortiment
Wij bieden wildernisvlees aan in verpakte ingevroren pakketten, losse pakjes vlees of grotere hoeveelheden vers vlees die u zelf inpakt. Zelf inpakken kan alleen als u het bij de slager in Overlangel afhaalt.
Pakketten rund:
20,4 kilo gemengd: ¤ 11,05/kg ¤ 225,00
10,2 kilo gemengd: ¤ 11,75/kg ¤ 120,00
5,3 kilo gemengd: ¤ 13,25/kg ¤ 70,00
5,0 kilo stoofvlees: ¤ 12,00/kg ¤ 60,00
5,0 kilo tartaar: ¤ 10,00/kg ¤ 50,00
5,0 kilo gehakt: ¤ 9,00/kg ¤ 45,00
5,0 kilo vlugklaar: ¤ 10,00/kg ¤ 50,00
4,3 kilo worst: ¤ 9,25/kg ¤ 40,00
4,3 kilo beefburgers: ¤ 10,50/kg ¤ 45,00
5,0 kilo runderhart: ¤ 3,60/kg ¤ 18,00
Pakketten paard:
5 kilo gemengd paard: ¤ 11,00/kg ¤ 55,00
10 kilo gemengd paard: ¤ 9,50/kg ¤ 95,00
Zelf inpakken: koelvers vlees
25 kilo gemengd: ¤ 10,00/kg ¤ 250,00
50 kilo gemengd: ¤ 9,20/kg ¤ 460,00
100-150 kilo gemengd: ¤ 8,00/kg
150-200 kilo gemengd: ¤ 7,50/kg
Losse pakjes:
rundertong: ¤ 9,00/kg (hele tong)
runderlever ¤ 6,00/kg
schenkel: ¤ 8,00/kg
hart: ¤ 3,50/kg
beefburgers ¤ 2,30 per twee
Vriezer!quote:Op maandag 26 januari 2009 11:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Da's niet eens zo heel duur, maar wat moet je met 5 kilo vlees.
Ja, maar dan nog... Wij eten met z'n tweeën meestal zo'n 250 gram vlees, dan kun je er dus 20 keer van eten!quote:
Ja, relaxt toch?quote:Op maandag 26 januari 2009 12:07 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog... Wij eten met z'n tweeën meestal zo'n 250 gram vlees, dan kun je er dus 20 keer van eten!
Drie maanden... en bij bijv. kip merk ik wel dat het vlees er erg snotterig van wordt.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, relaxt toch?Hoef je voorlopig niet te halen. En in de vriezer kun je vlees ongeveer een jaar bewaren.
Bron is bluezzquote:Hoe lang kan ik vlees in de diepvries bewaren?
Dat hangt af van de capaciteit van uw diepvriezer:
* - 6o C of lager:
Ongeveer een week
* - 12o C:
Circa een maand
* - 18o C:
Drie maanden
* - 18o C of lager:
Drie maanden. Bovendien kunt u kleine hoeveelheden zelf invriezen.
http://eten-en-drinken.in(...)lang-welke-plek.htmlquote:Vleeswaren
Koelkast maximaal 7 ºC Diepvries -18 ºC
Bacon, Cervelaatworst, Ontbijtspek, Rookvlees
(Gezouten Vleeswaren) 1 week 1 - 3 maanden
Boterhamworst, Gebraden Gehakt, Gekookte Worst
Gelderse worst, Leverkaas, (Smeer) Leverworst
(Gekookte Vleeswaren) 4 dagen 3 maanden
Casselerrib, Ham, Kipfilet 4 dagen 3 maanden
Fricandeau, Rosbief 2 dagen 3 maanden
Filet Américain dag van aankoop niet bewaren!
Nou... De boer waar ik vroeger vaak kwam liet jaarlijks een jonge stier slachten en daar aten ze toch echt een jaar van. En het smaakte altijd voortreffelijk.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Drie maanden... en bij bijv. kip merk ik wel dat het vlees er erg snotterig van wordt.
Ik ga morgen weer puzzelen. Vorige week voor minder dan 30 euro boodschappen gedaan, de hele week netjes aan het menu gehouden, heerlijk gegeten, 0 tripjes AH en 0 magnetronmaaltijden deze weekquote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:07 schreef Isegrim het volgende:
Boodschappenlijstje is ook weer gemaakt.Een tijdlang ging ik op zaterdag naar de markt, maar dat kostte zoveel tijd. En in de winter vind ik dat sowieso minder relaxt. Dus nu ga ik naar een winkelcentrum waar een Turkse supermarkt, een Aldi, een AH en een bakker bij elkaar zitten. Boodschappen doen voor de hele week kost me zo nog maar een uurtje.
Maar ik woon (en eet) alleen, dat scheelt. En ik heb een grote voorraadkast, en heel veel kruiden. En ik lunch elke dag op kantoor, dat helpt ook.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:11 schreef Isegrim het volgende:
Oh, en voor minder dan dertig euro kan ik echt niet een week eten, daar doe ik twee tot drie dagen mee.
Ja maar, ja maar, ik ben alleen! Telt dat voor bonuspunten?! En ik heb in de vensterbank al zeker een jaar een mislukt "kweek je eigen munt"project staan, maar ben te lui om het weg te gooien (terwijl de eigen munt inmiddels al lang in de tuin staat...).quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:15 schreef Isegrim het volgende:
Ik durf te wedden dat ik een grotere voorraad kruiden heb dan jij.Ik own iedereen wat kruiden betreft.
Zo, ik ben weer uitgepuzzeld. Het puzzelen kost nu nog meer tijd dan het boodschappen doen zo'n beetje, maar ik heb goede hoop dat dat ooit beter wordt.. Maar goed, komt 'ie:quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:20 schreef Isegrim het volgende:
Spruitjes en wortels.
Kruidenplantjes heb ik opgegeven, ze gaan altijd dood of worden te snel kaal. Ik koop gewoon verse bosjes en mik die in de vriezer. Smaak blijft die van verse kruiden, maar het is veel handiger.
Ik gebruik het recept van Oblivion (deze), heel simpel en lekkerquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:04 schreef Yvonnetje het volgende:
@ mjan, heb je een recept van die linzensoep? Ik heb 't weleens gemaakt maar was niet echt lekker...
Echt veel goedkoper dan drie keer per week boodschappen doenquote:Maandag
Spaghetti a la Bolognese
Dinsdag
Nasi met Kroepoek en zelfgemaakte vietnamese loempia's
Woensdag
Hutspot met rookworst en gebakken spekjes
Donderdag
Lasagne
Vrijdag
Chili Con Carne met nachochips en kaas
Zaterdag
Brocolli-kip ovenschotel
Zondag
Vlaamse Frites met Krokante Kipschnitzel op een ciabatta
Herkenbaar; ik hou het meestal ook maar een paar weken vol voordat ik weer opgeef. Maar het werkt bij mij studie-bevorderend, omdat ik dan niet meer elke dag uren door m'n kookboeken aan het bladeren ben om te bedenken wat ik vandaag eens zal gaan koken...quote:Op zaterdag 7 februari 2009 11:58 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik wou dat ik het kon maar dat hele geplan is niks voor mij.
Dat dacht ik dus ook, maar het bevalt me enorm en levert véél extra vrije tijd op. En aangezien ik binnenkort begin aan een baan met veel meer reistijd, ben ik vooral daar erg blij mee.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 11:58 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik wou dat ik het kon maar dat hele geplan is niks voor mij.
Nou, vandaag heb ik bijvoorbeeld die cherrytomaten gekocht en die kunnen prima in mijn kikkererwtenschotel. Mijn recepten zijn vaak niet erg vaststaand; ik weet ongeveer wat ik wil gaan eten (bijvoorbeeld gegrilde groenten) en ik laat het deels van het aanbod afhangen wat ik precies koop.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:51 schreef MinderMutsig het volgende:
En pas je dat dan aan als je bij een winkel iets tegenkomt wat niet op je lijstje stond maar wat er heel goed uitziet of heel goedkoop is o.i.d. of houd je daar echt aan vast?
Ik plan speciaal voor de "oeh, leuke aanbieding op de markt!" momenten, en voor de restjes groente die ik vaak her en der overhoudt elke week een "geroosterde groenten" dagje. Ook omdat ik het gewoon heel erg lekker vind, geroosterde groenten, en het ideaal om de groentela leeg te maken. Ik heb nog 2 meiraapjes liggen die ik vorige week op de markt kocht. Omdat het zo spannend klonk. Die ga ik morgen makenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:51 schreef MinderMutsig het volgende:
En pas je dat dan aan als je bij een winkel iets tegenkomt wat niet op je lijstje stond maar wat er heel goed uitziet of heel goedkoop is o.i.d. of houd je daar echt aan vast?
Nou ze zien er anders ook in februari prima uit hoorquote:
Ben benieuwd. Ik heb ze ook wel eens gehaald maar ik vond het niks. Maar ik ben sowieso niet zo dol op knollen.quote:Op zondag 8 februari 2009 11:14 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Nou ze zien er anders ook in februari prima uit hoor. Ik doe vanavond wel verslag
.
Ik maak vaak zo gegrilde groenten: groenten in blokjes / reepjes (paprika, aubergine, ui, champignons...) in een grote bak. Knoflook erbij, veel olijfolie erbij, kruiden erbij (honing & gember is lekker bijvoorbeeld), peper en zout erbij, goed mengen. Dan verdelen over een bakplaat en vijftien minuten onder de grill op 220 graden.quote:Op zondag 8 februari 2009 13:40 schreef cyclechick het volgende:
Ha, wat leuk, ik wil ook mijn weeklijstje posten, heb gister voor het eerst boodschappen gedaan voor meer dan 1.5 dag
Hoe rooster je groente eigenlijk?![]()
Dank! Klinkt lekker, ga ik zeker een keer proberen!quote:Op zondag 8 februari 2009 13:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik maak vaak zo gegrilde groenten: groenten in blokjes / reepjes (paprika, aubergine, ui, champignons...) in een grote bak. Knoflook erbij, veel olijfolie erbij, kruiden erbij (honing & gember is lekker bijvoorbeeld), peper en zout erbij, goed mengen. Dan verdelen over een bakplaat en vijftien minuten onder de grill op 220 graden.
Nou, kweenie hoor, maar vroeger aten mensen elke woensdag gehakt en elke vrijdag vis. Ik eet zelden tweemaal precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 06:40 schreef Twerk het volgende:
Mensen die weekmenus plannen![]()
De planningszucht slaat door.. Mensen weten ineens op maandagochtend al waar ze zaterdagavond zin in hebben..
Kan best zijn, maar het scheelt ons in ieder geval ontzettend veel tijd met doordeweeks boodschappen moeten doen. Als je beide werkt en 2 kinderen hebt is een beetje plannen geen overbodige luxe. Daarbij scheelt het ook nog eens flink wat geld als je een weekmenu plant met aanbiedingen op dat moment.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 06:40 schreef Twerk het volgende:
Mensen die weekmenus plannen![]()
De planningszucht slaat door.. Mensen weten ineens op maandagochtend al waar ze zaterdagavond zin in hebben..
quote:Op zondag 1 maart 2009 14:09 schreef Isegrim het volgende:
Ik zit nu lekker te lunchen met pannekoeken van gisteren.
vriezer!quote:Op zondag 1 maart 2009 14:56 schreef Qarinx het volgende:
Ik vraag me af wat jullie aanpak is bij het verzinnen van weekmenu's. Ik heb een poging gedaan, maar ik merk dat ik het best lastig vind.. met name om dus niet te veel recepten uit te kiezen met veel ingrediënten, want bij mij blijft er altijd te veel over wat ik weg kan gooien.
Ik dacht wel dat het daarin zat. Wij eten elk een kipfilet en als er iets met gehakt is, gebruik ik ongeveer een pond. Ik ben dus veel meer kwijt aan vlees dan jij.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:56 schreef motorbloempje het volgende:
We eten met zijn tweeen één kipfiletje bij een maaltijd en maar iets van 200 gram gehakt.
Tonijn uit blik en we hebben nog wat gekregen in de loop der weken, zoals kipkluifjes en sliptong van mijn ouders
Die gaan er deze week ook nog 's in denk ik, dus dat scheelt weer in geld. Maar inderdaad, als je dat er bij optelt komen we denk ik per week op een vlees-bedrag uit van een euro of 10 (omdat we écht niet veel vlees eten)
Ik ga altijd op zaterdagmiddag naar de markt, daar kies ik wat lekkere groente uit.quote:Op zondag 1 maart 2009 15:01 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb niet echt een aanpak, maar wel een grote basisvoorraad aan kruiden e.d., dat scheelt aan inkoop.
Ik gooi zelden iets weg. Ik koop gewoon de hoeveelheid die ik nodig heb.
Ik denk dat het handiger is om eerst je menu te maken en dan boodschappen te doen. Dat bevalt mij althans beter en dan heb ik nooit te veel. Ik zorg wel dat ik zodanig flexibel ben dat ik me kan aanpassen aan leuke aanbiedingen. Zo staat er vaak op mijn menu 'gegrilde groenten' en dan zie ik wel welke groenten op dat moment het mooist / goedkoopst zijn. En ik maak soms gebruik van http://www.infotalia.com/nl/gastronomie/kalender_groenten.asp om te weten wat er in een bepaalde maand waarschijnlijk wel beschikbaar is.quote:Op zondag 1 maart 2009 15:18 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Ik ga altijd op zaterdagmiddag naar de markt, daar kies ik wat lekkere groente uit.
En daarna maak ik pas mijn weekmenu. Dan doe ik in 1 keer de boodschappen bij de super markt, en dan hoef ik door de weeks alleen nog maar brood en eventueel drinken te kopen.
Ik heb alleen geen vriezer en daar baal ik heel erg van!
Ja met boodschappen doe ik dat wel, maar met groente op de markt niet omdat ik het moeilijk vind om mijn mijn menu's flexibel te maken (als ik iets in mn hoofd heb, wil ik dat ook maken:))quote:Op zondag 1 maart 2009 15:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik denk dat het handiger is om eerst je menu te maken en dan boodschappen te doen. Dat bevalt mij althans beter en dan heb ik nooit te veel. Ik zorg wel dat ik zodanig flexibel ben dat ik me kan aanpassen aan leuke aanbiedingen. Zo staat er vaak op mijn menu 'gegrilde groenten' en dan zie ik wel welke groenten op dat moment het mooist / goedkoopst zijn. En ik maak soms gebruik van http://www.infotalia.com/nl/gastronomie/kalender_groenten.asp om te weten wat er in een bepaalde maand waarschijnlijk wel beschikbaar is.
Klinkt lekker! Ga ik eens proberen!quote:Op zondag 1 maart 2009 16:47 schreef motorbloempje het volgende:
gewoon je groenten op ongeveer 200 graden even in de oven zetten met wat knoflook-olijfolie-citroensap en bijvoorbeeld wat tijm/rozemarijn
En wat heb ik uiteindelijk gegeten:quote:Op zondag 1 maart 2009 15:21 schreef Ewelina het volgende:
Voor komende week dus:
Zondag: Gehaktbal met aardappelen en gegratineerde bloemkool
Maandag: Nasi met saté en sperzieboontjes
Dinsdag: Karbonade met honing-mosterd marinade, aardappelpuree en gegrilde groenten. Nagerecht is lemon posset.
Woensdag: Wokschotel met kipfilet, mie en roerbakgroenten
Donderdag: Pangasiusfilet uit de oven met tomatentapenade en rijst
Vrijdag: onbekend, misschien eet ik bij mijn zus. Anders pizza ofzo.
Deze week voor 24 euro gegetenquote:Op zondag 1 maart 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maandag: Pasta Carbonara
Dinsdag: Kipshoarma (zelfgemaakt) met veel groente en sla
Woensdag: Sliptong met gegrilde groente en rostistukjes lasagnette verdi
Donderdag: Conimexpak KipKerrie Kokos (het lijkt me echt niets, van mn moeder gehad ooit..)
pizza
Vrijdag: eten we bij Vork! Geen idee dus was lekkerbroccolisoep, pasta met paprika-tomaat-saus en brownietaart
Zaterdag: kliekjes (wrsch iets met pasta en een pastasaus) patat en frikadellen (hebben we nog liggen)
Zondag: Tomaten-creme-thijm-soep met stokbrood Sliptong met gegrilde groente en rostistukjes
juhquote:
Misschien kun je die woensdag een lekker broodje maken. Lekker makkelijk en snel klaarquote:Op zondag 8 maart 2009 14:34 schreef motorbloempje het volgende:
Morgen weer boodschappen tijd!
Op het menu voor komende week:
Maandag: KipKerrie Kokos (nu wél echt!)
Dinsdag: hamburger met groente
Woensdag: - geen idee, moeten op ziekenhuisbezoek
Donderdag: nasi
Vrijdag: pasta met kastanjechampignons (rauw), citroensap en knoflook
Zaterdag: BBQ
Zondag: Witlof met ham en kaas en rosti
we zijn tijdens etenstijd wrsch gewoon 'weg'. Dat houdt in dat we of bij de vader van mijn vriend eten (moeders ligt in 't ziekenhuis dan) of dat we thuis nog wat kliekjes opeten. Deze zijn ook zeer gezond, dát welquote:Op zondag 8 maart 2009 15:14 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Misschien kun je die woensdag een lekker broodje maken. Lekker makkelijk en snel klaar
Ziet er lekker uit! Receptje?quote:Op zondag 8 maart 2009 18:33 schreef Isegrim het volgende:
Paprikaquiche voor morgen ziet er geslaagd uit:
[ afbeelding ]
(Donkere streepjes = bieslook)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |