Ik heb ook geen haastquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:22 schreef Drive-r het volgende:
Aan de andere kant zie ik de noodzaak nog niet zo op dit moment. Heb het idee dat de komende periode alles niet snel omhoog zal gaan, een echt economisch herstel zal zeker niet zichtbaar worden voor 2010. In de zomer de boel maar weer een keer bestuderen en dan maar eens instappen.
Ik heb ook al zitten kijken naar deep in the money AEX puts schrijven, bijvoorbeeld een Dec 2012 640. Krijg je gewoon ¤ 401 (huidige koers) en bij gelijkblijvende koers moet je dan in Dec 2012 ¤432 terugbetalen. Dat is dus een 'lening' voor maar 2,1% per jaar en het geld kun je direct in aandelen beleggen.quote:Zit er deze keer wel over te denken om mijn investeringen enigzins te leveragen. Op de huidige waardering durf ik wel iets meer risico te nemen, bij een AEX van 200 zou je in ieder geval 60-100 met vreemd geld kunnen financieren...
Inderdaad geen slecht optie. Eigenlijk wel een leuk period, ben rustiger een mandje aandelen aan het samenstellen momenteel om later dit jaar in te stappen. Alles vrij defensief eigenlijk, maar met wat leverage moet dat geen slechte strategie zijn, denk ik.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb ook geen haast
[..]
Ik heb ook al zitten kijken naar deep in the money AEX puts schrijven, bijvoorbeeld een Dec 2012 640. Krijg je gewoon ¤ 401 (huidige koers) en bij gelijkblijvende koers moet je dan in Dec 2012 ¤432 terugbetalen. Dat is dus een 'lening' voor maar 2,1% per jaar en het geld kun je direct in aandelen beleggen.
Dat is eigenlijk hetzelfde als wat Warren Buffett doet met zijn geschreven opties, alleen kon hij natuurlijk veel langere looptijden krijgen (20 jaar ofzo).
Mijn lijst ligt al een tijd klaar (wel constant onder review). Kwa sectorspreiding volg ik min of meer de MSCI Europe. Ik ga niet proberen de markt te verslaan (lukt toch niet op lange termijn) maar probeer gewoon een brede portefeuille aan te schaffen op historisch lage koersen. Vanaf dan wordt het min of meer buy&hold totdat de markt weer overgewaardeerd wordt (kan wel een jaar of 20 duren).quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:50 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Inderdaad geen slecht optie. Eigenlijk wel een leuk period, ben rustiger een mandje aandelen aan het samenstellen momenteel om later dit jaar in te stappen. Alles vrij defensief eigenlijk, maar met wat leverage moet dat geen slechte strategie zijn, denk ik.
Ik denk dat mijn lijstje iets minder gespreid zal worden. De financials laat ik eigenlijk volledig buiten beschouwing, maar da's meer doordat ik een vrij lage dunk heb van de duurzaamheid van die sector. Ik heb er na een aantal jaren gewoon een beeld van overgehouden dat niet zozeer negatief is, maar mij wel tegenhoudt om erin te investeren. Daarbij is mijn inkomen toch al afhankelijk van die sector, dus eigenlijk weegt hij al veel te zwaar op mijn gehele financiele plaatje.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn lijst ligt al een tijd klaar (wel constant onder review). Kwa sectorspreiding volg ik min of meer de MSCI Europe. Ik ga niet proberen de markt te verslaan (lukt toch niet op lange termijn) maar probeer gewoon een brede portefeuille aan te schaffen op historisch lage koersen. Vanaf dan wordt het min of meer buy&hold totdat de markt weer overgewaardeerd wordt (kan wel een jaar of 20 duren).
De financials neem ik gewoon mee naar ratio van marktkapitalisatie van de MSCI Europe (momenteel ca 16%, was echter 40% een jaar of 2 geleden!). Ik deel jouw negatieve mening erover echter wel en ik ben heel benieuwd wat er uberhaupt van over is tegen de tijd dat ik daadwerkelijk ga kopen. Ik verwacht dat een substantieel deel in handen van de staat zal zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn lijstje iets minder gespreid zal worden. De financials laat ik eigenlijk volledig buiten beschouwing, maar da's meer doordat ik een vrij lage dunk heb van de duurzaamheid van die sector. Ik heb er na een aantal jaren gewoon een beeld van overgehouden dat niet zozeer negatief is, maar mij wel tegenhoudt om erin te investeren. Daarbij is mijn inkomen toch al afhankelijk van die sector, dus eigenlijk weegt hij al veel te zwaar op mijn gehele financiele plaatje.
Healthcare en consumer staples zijn ook mijn favorieten, maar ik ga ze ietwat onder wegen tov de MSCI Europe omdat ik niet overwogen wil zijn in defensieve fondsen na een catastrofale daling. Industrials krijgen juist een kleine overweging omdat ik daar dan relatief meer herstel verwacht (cyclisch). Echter, het is slechts beperkte finetuning.quote:Verder zal het commodity-gedreven gedeelte vergelijkbaar zijn. Verder zal ik iets meer in de construction-cycle investeren, aangezien ik denk dat dit de short-term performance iets zal verbeteren (zeg 3 jaar). Verder een lichte voorkeur voor industrials, healthcare en consumer staples.
Ja bij mij gaat het nu om een heel andere grootte orde kwa te beleggen bedragen. Een complete wipeout (een risico dat je loopt met leverage) kan ik me niet permitteren, want ik krijg nooit meer zo'n bedrag bij elkaar gespaard. Aan de andere kant kan ik langdurige slechte periodes makkelijk uitzitten. Ik kan leven van ca 4%, al streef ik naar een reeel rendement van 6% (dan kan ik vaker op vakantie e.d.). Een groot deel daarvan zou via alleen al het dividend binnen moeten komen. Als dat het geval is maakt het in principe weinig uit als koersen na aankoop verder zakken en langdurig laag blijven. Maar gezien het feit dat het langjarig historisch gemiddeld reeel rendement bijna 7% is geweest en er waarschijnlijk een mogelijkheid komt om op veel lager dan historisch gemiddelde waardering in te stappen heb ik er wel vertrouwen in. En in geval van nood kun je altijd weer gaan werken natuurlijkquote:Ik denk dat ons doel iets anders is, maar ik denk dat jij zeker de juiste manier van denken te pakken hebt voor iemand die ervan moet leven. Voor mij is het ongeveer 20-40k die ik graag heb, maar die ik ook kan verliezen zonder gevolgen. Een bedrag waar ik graag rendement op haal in de komende paar jaar, een nest-egg met groei.
Mee eens. Ik zal er nu ook niet direct instappen, lijkt me meer iets om naar over te stappen als bepaalde sector vroeg sterk terugkomen (construction bijvoorbeeld). Ik ben een fan van industrials, maar dat heeft wellicht iets teveel te maken met mijn achtergrond. Ga nog steeds het liefst voor investeringen (voor mijn werk dan) kijken naar industrials.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:36 schreef SeLang het volgende:
Healthcare en consumer staples zijn ook mijn favorieten, maar ik ga ze ietwat onder wegen tov de MSCI Europe omdat ik niet overwogen wil zijn in defensieve fondsen na een catastrofale daling. Industrials krijgen juist een kleine overweging omdat ik daar dan relatief meer herstel verwacht (cyclisch). Echter, het is slechts beperkte finetuning.
Dat vermoedde ik al, ik ken weinig mensen die een jaar kunnen leven van 40k in Londen, laat staan van het rendement op zijn bedrag. Ik moet nog even wat bonussen ophalen voor het pensioen, maar goed, ben nog jong.quote:Ja bij mij gaat het nu om een heel andere grootte orde kwa te beleggen bedragen. Een complete wipeout (een risico dat je loopt met leverage) kan ik me niet permitteren, want ik krijg nooit meer zo'n bedrag bij elkaar gespaard. Aan de andere kant kan ik langdurige slechte periodes makkelijk uitzitten. Ik kan leven van ca 4%, al streef ik naar een reeel rendement van 6% (dan kan ik vaker op vakantie e.d.). Een groot deel daarvan zou via alleen al het dividend binnen moeten komen. Als dat het geval is maakt het in principe weinig uit als koersen na aankoop verder zakken en langdurig laag blijven. Maar gezien het feit dat het langjarig historisch gemiddeld reeel rendement bijna 7% is geweest en er waarschijnlijk een mogelijkheid komt om op veel lager dan historisch gemiddelde waardering in te stappen heb ik er wel vertrouwen in. En in geval van nood kun je altijd weer gaan werken natuurlijk
Dat zit ik net te lezen, ishares.quote:
Is het niet zo dat de opbrengsten van EFT's niet herinversteerd worden, maar worden uitgekeerd? Volgensmij gebeurd dat zelfs meerdere keren per jaar. Dat lijkt me niet erg praktisch als je van tevoren weet dat je voor de lange termijn gaat.quote:
Wat ik ervan begrepen heb, is dat bij een beleggingsfonds de koers op het eind van de dag bepaald wordt en bij ETF's kunnen gedurende de hele verhandeld worden net als een regulier aandeel.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zit ik net te lezen, ishares.
Zie alleen niet goed wat het verschil is tussen een klassiek beleggingsfonds en een ETF.
Ook begrijp ik het verschil niet tussen een ETF op cash of swap basis...
Generiek gezien wordt een beleggingsfonds beheerd door personen (een fundmanager en zijn team) en een EFT wordt beheert door een softwareapplicatie.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zit ik net te lezen, ishares.
Zie alleen niet goed wat het verschil is tussen een klassiek beleggingsfonds en een ETF.
Ook begrijp ik het verschil niet tussen een ETF op cash of swap basis...
Ah. Dat wist ik niet. Bedankt!quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:56 schreef dyna18 het volgende:
[..]
EFT zijn dus zeer interessant voor beleggen op de lange termijn omdat over 10 jaar het kostenverschil veel uitmaakt.
[..]
Met 10.000 zou ik voor een indextracker gaan zoals iShares MSCI Europe.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:05 schreef hee_hallo het volgende:
Hee hallo allemaal,
Ik heb zojuist een rekening geopend bij Binck en wil nu gaan beleggen.
Ik heb de koersen een beetje in de gaten gehouden en alles staat nu wel erg laag.
Wat zouden jullie op dit moment kopen? Ik ben van plan 10.000 euro in te leggen en dan voor de wat langere termijn. Is TomTom een goed idee? Ik las dat ze een nieuw contract hadden ofzo met Renault. Zal toch wel weer aantrekken?
En verder? ING? Heineken? Google? Coca Cola? Ik wil graag in iets investeren wat nu laag staat en redelijk grote kans om weer te stijgen in de toekomst.
Alvast bedankt.
Als dat zo is, waarom zou je er dan in stappen? Simpelweg een index kopiëren kun je zelf ook wel, toch?quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:56 schreef dyna18 het volgende:
bij een EFT wordt simpel weg een index gekopieerd zonder zelf beslissingen te maken.
Alleen niet tegen de lage kosten van zo'n fonds, als je minder te beleggen hebt dan een paar ton ofzo.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom zou je er dan in stappen? Simpelweg een index kopiëren kun je zelf ook wel, toch?
Minimaal 1x per jaar, afhankelijk van de index.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:23 schreef Lemmeb het volgende:
Dus dat herbalanceren van zo'n index gebeurt best vaak?
Voordat ik op je vraag in ga, mag ik je een serieus advies geven?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 18:18 schreef Oizno het volgende:
Ik heb een vraag mbt beleggen. Ik heb een rekening geopend bij de BinckBank en het enige wat ik wil is simpel in aandelen handelen. Ik dacht dat dit vrij simpel was. Gewoon kopen klikken en als de koers hoger is dan verkopen klikken en klaar.
Nu ben ik er dus mee bezig en als ik een order opgeef moet ik een aantal dingen invullen.
Fonds, kopen of verkopen en het aantal. Easy.
Maar dan ineens het ordertype. Limiet, Bestens, Stop loss, Stop limiet.
En dan limiet opgeven en evt stopprijs. En daarnaast de orderduur.
Wat moet ik selecteren? Ik wil gewoon sochtends aandeel a kopen en paar uur later verkopen als de koers gunstig is. En orderduur? Kan ik niet gewoon op elk willekeurig moment m verkopen wanneer ik dat wil?
Die map is nogal wazig die erbij zit. Misschien dat iemand t hier ff simpel en duidelijk kan uitleggen. Scheelt tijd.
Dank!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dagelijks aandelen koopt en verkoopt ben je heel veel geld kwijt aan de aankoop en verkoop kosten. Hierdoor zul je meer verliezen aan kosten dan je wint in aandelenstijging.
Lees verder dit artikel:
http://www.beleggen-in-aa(...)eren-speculeren.html
Voor je overige vragen:
http://watisbeleggen.nl/beginnen-met-beleggen.html
Valt wel mee, je moet alleen niet met kleine bedragen beleggen omdat er vaak een minimum aan kosten is en dan kan het wel een aardig percentage van je belegging zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:40 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Als je dagelijks aandelen koopt en verkoopt ben je heel veel geld kwijt aan de aankoop en verkoop kosten. Hierdoor zul je meer verliezen aan kosten dan je wint in aandelenstijging.
Ari, ik heb interesse om mee te doen. MSN je later nog welquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:11 schreef jpjedi het volgende:
Iemand tips voor beleggingssoftware met een gebruiksvriendelijke interface?
Zijn deze programma`s ook live te linken?
Zijn er hier mensen die interesse hebben in een beleggingsclubje dat maandelijks samenkomt in zuid of midden Nederland? Dacht aan mannetje of 10 en geen astronomische bedragen als inleg en maandelijkse bijdrage. We zijn sowieso al met 3 serieuze geïnteresseerde FOK!kers. Als het voldoende mensen aanspreekt kunnen we ook een aparte topicreeks beginnen etc.
en ja ik woon in India maar niet voor lang meer![]()
Alex is ook een optie omdat die ook een spaarrekening aanbieden met een redelijke rente. Dus als je je geld cash wilt houden maar toch beschikbaar houden voor als de beurs weer goedkoop wordt dan open je een Alex spaarrekening en je kunt dat geld binnen een seconde naar je beleggingsrekening boeken als je aandelen wilt kopen.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:39 schreef Oizno het volgende:
Even een vraagje tussendoor. Ik bankier namelijk via de ING. En daar kun je ook beleggen. Is beleggen via ING echt zo slecht?
Ik word namelijk moe van het overboeken van geld van tegenrekening naar effectenrekening op Binck en weer terug. Duurt soms 2 dagen... En het enige wat ik doe is beleggen in aandelen. Verder niets. Kortom, is ING een optie of heeft iemand er hele slechte ervaringen mee?
Als je de applicatie van Alex Plus download heb je een groter historisch verleden van elk fonds. Je kan dan bijvoorbeeld echt de lange termijn grafieken zien van het koersverloop.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:34 schreef InnocentFR het volgende:
Hebben hier mensen trouwens ervaring met Alex plus? Is het behalve real-time koersen nog handig om te gebruiken voor andere data/nieuws e.d.?
Eventueel ook met de TA-module?
-Ik zou gewoon voor de reeds aangeprezen ETF's gaan van ishares.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:28 schreef Serge_du_Temps het volgende:
Iemand ervaring met Meesman? Of andere tips over mogelijkheden die ik eens zou moeten bekijken?
Ik wil daarnaast ook nog een extra rekening openen bij Binck om zelf bekend te worden met het spel. Geld dat ik hiervoor gebruik kan ik missen. Doel is korte termijn (> 1 jaar tot 5 jaar) . Kan iemand mij wegwijs maken (boeken, website etc.) hoe ik een goede gespreide portefeuille opstel?
Bij voorbaat dank!
Als ik jou was zou ik nog even wachten. Er waren weer zulke rare stijgingen vandaag...dat kan niet goed gaan.quote:Op donderdag 2 april 2009 16:56 schreef Fugie het volgende:
en wat gaat de markt nu doen ? Laatste weken gaat het toch wel weer de goede kant op, maar blijft dat ook zo ?
Ik twijfel nu echt sterk om op korte termijn in een tracker te stappen om de boot niet te missen.
ik vind het ook wel apart dat ik nog steeds overal lees dat we midden in de zwaarste recessie sinds 80 jaar zitten, maar als de beurs dan in 2 weken tijd weer 30 punten stijgt is dat toch wat vreemd.quote:Op donderdag 2 april 2009 16:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik nog even wachten. Er waren weer zulke rare stijgingen vandaag...dat kan niet goed gaan.
Je kunt het vreemd vinden, maar dit soort gedrag is normaal tijdens bearmarketsquote:Op vrijdag 3 april 2009 09:10 schreef Fugie het volgende:
[..]
ik vind het ook wel apart dat ik nog steeds overal lees dat we midden in de zwaarste recessie sinds 80 jaar zitten, maar als de beurs dan in 2 weken tijd weer 30 punten stijgt is dat toch wat vreemd.
quote:Current
2009E: 23.520
2010E: 31.410
1m ago
2009E: 30.020
2010E: 36.920
2m ago
2009E: 31.510
2010E: 37.970
3m ago
2009E: 33.410
2010E: 40.860
6m ago
2009E: 45.330
2010E: 50.900
9m ago
2009E: 52.340
2010E: 58.340
12m ago
2009E: 52.200
2010E: NA
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. De data hierboven onderbouwt volgens mij het concept van een verder dip, al dan niet gerechtvaardigd.quote:Op vrijdag 3 april 2009 12:00 schreef SeLang het volgende:
De mate van bijstelling toont opnieuw aan dat dit soort zaken nauwelijks voorspelbaar zijn. Voor mij is dit wederom een bevestiging dat je beter kunt kijken naar lange termijn trends in winstgevendheid, want jaar over jaar is eigenlijk gewoon ruis.
Het klopt wat je zegt dat de daling vooral kwam uit de daling van de multiples (P/E). Die waren dan ook waanzinnig hoog historisch gezien. Kijkend naar de lange termijn trend zijn aandelen op de huidige koers niet extreem goedkoop maar ongeveer normaal geprijsd. Echter, in belangrijke bearmarkets schieten waarderingen meestal door naar zeer lage niveaus. Gezien de relatieve ernst van de huidige crisis zou ik dat ook dit keer verwachten. Zie ook dit topic:
S&P500 bedrijfswinsten en waardering
Het blijft een actueel plaatje hè ... nou ja, het plaatje geeft dat ook al aan natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 april 2009 10:01 schreef SeLang het volgende:
Je kunt het vreemd vinden, maar dit soort gedrag is normaal tijdens bearmarkets
[ afbeelding ]
De overeenkomsten met 1929-1932 zijn ook in andere opzichten opvallend.quote:Op vrijdag 3 april 2009 13:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Het blijft een actueel plaatje hè ... nou ja, het plaatje geeft dat ook al aan natuurlijk.
De dollar is dus fors gedevalueerd tot nu 1000 dollar per ounce, en zal de komende jaren verder dalen tot 5000 dollar per ouncequote:Op vrijdag 3 april 2009 13:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
De overeenkomsten met 1929-1932 zijn ook in andere opzichten opvallend.
De 1929-1932 bearmarket begon als een pure beurscrisis. Er was een aandelenbubble aan de gang en er werd veel belegd met geleend geld in overgewaardeerde aandelen. Ook was er een wildgroei van investment trusts die op zichzelf ook weer een overwaardering hadden ten opzichte de aandelen die zij bezaten. Toen de markt draaide ontstond er een kettingreactie en paniek toen posities moesten worden teruggedraaid. Dit soort gekte doet denken aan het klappen van de huizenbubble die de trigger was voor de huidige crisis.
De tweede fase was een bankencrisis doordat er banken in de problemen kwamen ten gevolge van mensen die met geleend geld aandelen hadden gekocht en de aandelen daalden onder de waarde van de leningen. Er ontstond een run op de bank omdat mensen vreesden voor hun spaartegoeden. Vele banken vielen om. Na een aanvankelijke stabilisatie ontstond er een tweede bankencrisis. Vele banken overleefden het niet.
Uiteindelijk kwam de laatste klap naar beneden doordat men ging twijfelen aan de waarde van de dollar, door de enorme overheids tekorten die waren ontstaan door de massale stimuleringsplannen en geld printen door de FED. Omdat de dollar officieel nog aan goud gekoppeld zat vertaalde dit zich in een snelle daling van de goudvoorraad in Fort Knox (iedereen wisselt z'n dollars om in goud, omdat men devaluatie verwacht). Uiteindelijk werd in 1933 al het goud door de staat geconfisceerd en werd privébezit van goud strafbaar, maar toen was de bodem in de aandelenmarkt al gezet. De dollar werd gedevalueerd van $20,67 naar $35 per ounce.
Vertel mij eens hoe jij weet wat duur of goedkoop is over een tijdsbestek van 5 jaar ?quote:Op zaterdag 4 april 2009 23:28 schreef capricia het volgende:
W.b.t. lange termijn: Als je uit gaat van 5 jaar, is het ook nu niet duur...maar het kan goedkoper als je een beetje oplet.
Moet het toch nog eens vragen voordat ik een abonnement neem.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:18 schreef Fugie het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met de diensten van usmarkets.nl ?
Ik ben bekend met deze argumenten en ook met de hogere inflatie die Shadowstats geeft. Om te beginnen is Inflatie natuurlijk ook maar een gestandardiseerd mandje van goederen en diensten en de inflatie zoals je persoonlijk beleeft is daarom erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en levensstijl. Je kunt kritiek hebben op de inflatieberekening van vandaag de dag maar je kunt je ook afvragen of de 'inflexibele' berekening die Shadowstats hanteert wel representatief is. De waarheid ligt denk ik ergens in het midden, maar is dus ook sterk afhankelijk van waar je je geld aan uitgeeft.quote:Op woensdag 6 mei 2009 12:52 schreef dyna18 het volgende:
SeLang (en anderen), ik ben benieuwd wat je van het volgende artikel vind.
http://www.analist.nl/index.php?page=hottopics&id=340
De schrijver hiervan beweert dat de inflatiecijfers van het CBS niet kloppen, omdat er gebruik wordt gemaakt van substituut producten. De echte inflatie is gemiddeld 7,5% volgens de schrijver, gemeten over de laatste 35 jaar.
Dat betekent volgens hem dat het echte rendement op goud, aandelen, obligaties en sparen vele malen lager is dan de meeste mensen denken.
Heeft deze man het bij het rechte eind, of klopt zijn inflatieberekening gewoon niet?
Ik weet niets van TA af maar ik denk niet dat KLM in staat zal zijn de structureel hogere energieprijzen (+ de kosten voor uitstoot) door te berekenen aan haar consumenten. Voor de lange termijn = fail (ik zou bijna zeggen shortkandidaat).quote:Op woensdag 6 mei 2009 12:54 schreef veekeend het volgende:
Hoe denken jullie over AF/KLM? Het lijkt uit te breken. Even wat plaatjes ter illustratie:
Je voert hier een aantal (vooral chart technische) argumenten aan die AF/KLM meer of minder aantrekkelijk zouden maken. De eerste vraag die ik dan stel is of die argumenten valide zijn (net zoals je zou doen bij fundamentele argumenten zoals winstgroei, marges, waardering etc).quote:Op woensdag 6 mei 2009 12:54 schreef veekeend het volgende:
Even een kruispost uit AEX topic van me
Hoe denken jullie over AF/KLM? Het lijkt uit te breken. Even wat plaatjes ter illustratie:
Koersverloop en de DMI indicator
[ afbeelding ]
Je ziet dus dat 50/100 daags gemiddelde al uitgebroken zijn en de 200 daags nadert ook snel.
Zo denken analysten erover + de afwijking
[ afbeelding ]
Meer koop en holdadviezen dan sells. Price spread is nu nagenoeg 0
Volatility
[ afbeelding ]
Die neemt af, er lijkt wat meer rust in de koers te zitten. Bodem lag ergens rond 7 euro, maar klimt sinds enige weken structureel. Ik blijf het interessant vinden.:)
Er is overtuigend bewijs dat analysten als groep geen outperformance kunnen halen (dat is ook logisch, want zij zijn zelf de markt). Ik zie dus ook niet hoe je de hoeveelheid buy, sell en hold adviezen als indicator kunt gebruiken. Volgens dezelfde logica kun je ze overigens ook niet als contra-indicator gebruiken, zoals velen doen (waaronder soms ikzelf, tegen beter inquote:Meer koop en holdadviezen dan sells.
Thnx for the response. Ik plaats hier enkel een paar plaatjes (technisch gerelateerd vooral)met wat kreten erbij om een discussie te ontlokken (plus dat de meesten hier geen toegang tot dit soort materiaal hebben, en ik hoop dat ze er wat van kunnen leren). En je hapt toe, dus laat ik ook reagerenquote:Op woensdag 6 mei 2009 14:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je voert hier een aantal (vooral chart technische) argumenten aan die AF/KLM meer of minder aantrekkelijk zouden maken. De eerste vraag die ik dan stel is of die argumenten valide zijn (net zoals je zou doen bij fundamentele argumenten zoals winstgroei, marges, waardering etc).
Het is voor mij niet evident waarom een uitgebroken 50/100 daags gemiddelde of een DMI reading positief dan wel negatief zouden zijn. Ik weet dat veel technisch analysten naar dat soort dingen kijken, maar ik heb nog nooit bewijs gezien dat die dingen inderdaad een voorspellende waarde hebben. Zelf heb ik in het verleden veel van die dingen getest en ben nog nooit iets tegengekomen dat op een voldoende grote dataset met enige consistentie iets voorspelt.
Ik heb ooit weleens een paar dingetjes hierover gepost, o.a. hier (niet uitputtend, maar als voorbeeld hoe je het kunt analyseren:
Mythbusters: 50-daags moving average
Moving average gebruikt als 'stoploss'
[..]
Er is overtuigend bewijs dat analysten als groep geen outperformance kunnen halen (dat is ook logisch, want zij zijn zelf de markt). Ik zie dus ook niet hoe je de hoeveelheid buy, sell en hold adviezen als indicator kunt gebruiken. Volgens dezelfde logica kun je ze overigens ook niet als contra-indicator gebruiken, zoals velen doen (waaronder soms ikzelf, tegen beter in).
Ik hoop dat ik niet afzeikerig overkom want zo is het zeker niet bedoeld. Ik vind het juist top dat je dit soort dingen post. Je hebt een mening en je post onderbouwing en mooie plaatjes. Had iedereen hier maar zo'n onderbouwing. Ik geef alleen commentaar vanuit mijn eigen ervaring.
Het hoeft niet een kwestie van interpretatie te zijn. Juist dit soort dingetjes zijn eenvoudig te testen op historische data.quote:Op woensdag 6 mei 2009 15:12 schreef veekeend het volgende:
Candlestick, waarbij blauwe staafje een negatief koersverloop laten zien en witte positief. Sinds maart voor AF/KLM zijn er maar 5 dagen geweest met negatief koersverloop. Is dat dan een teken van overbought zijn? Kwestie van eigen interpretatie.
[ afbeelding ]
Die sterretjes dat is de 'Parabolic SAR'. Dat is een veelgebruikte trailing stop strategie die zowel een prijs als een tijdcomponent heeft. Erg elegant, daarom is dit ook een van de exitstrategieen die ik in het verleden heb gebacktest. Je moet dan natuurlijk wel eerst een winstgevende entry hebben.quote:Dit is ook interessant. De sterretjes geven trends aan. Als je goed kijkt, zie je dus dat er weer een opgaande trend is, die alleen in een negatieve trend kan veranderen bij een koers onder de 8.14......
[ afbeelding ]
Stel dat een indicator 'werkt', dan moet ongeacht wat het mechanisme daarachter is uit een statistische analyse kunnen blijken dat er een inderdaad een significante correlatie bestaat tussen de waarde van de indicator op dit moment en wat er in de toekomst gaat volgen. Zolang dit niet redelijkerwijs is aangetoond zie ik die indicator als ruis.quote:Om in te gaan op je eerste vraag. Ik denk zeker dat TA-indicatoren valide kunnen zijn. Ik ben het met je eens dat zaken op historische data gebaseerd zijn en daardoor altijd achter de feiten aanlopen. De koers is het meest representatieve i.k.v. actualiteit, maar daarin zit in feite ook al alle informatie verwerkt. In hoeverre zou het voorspellende waarde hebben, ik betwijfel het ook ten zeerste. Dan moeten we denk ik meer het behaviorial finance gebied in. Waarom stappen beleggers in een bepaald fonds? Met een bepaalde verwachting neem ik aan (ga er maar niet vanuit dat ze lukraak gokken), maar waar op gebaseerd? TA?
Of fundamentele analyse? Maar welke conclusies trek je daar dan weer uit. Iedereen kijkt weer anders naar cijfers. Ook analysten. Zij worden dan ook weer gebiased door gesprekken met management van bedrijven en het is af te vragen in hoeverre zij onafhankelijk opereren. Zeker als een bedrijf bij de bank/broker de liquidity providing laat verzorgen.
Dit zijn weer mooie voorbeelden van analysten die de plank misslaan. Maar helaas betekent dat nog niet dat je een winstgevende strategie hebt als je contrair aan die analysten gaat handelen.quote:2 voorbeeldjes, waarbij je dus ook als contra indicator kan gebruiken
:
1) analyst MS, die enkel hold adviezen heeft sinds 2007. Zou het soelaas geboden hebben als je het strikt volgde? Nee dus.
[ afbeelding ]
2) Of neem de analyst van GS
[ afbeelding ]
1,2) Hier komt het er weer op neer dat ik het beter moet zien dan mijn tegenpartij die over dezelfde informatie beschikt maar de tegengestelde conclusie trekt. De vraag is dus: wat maakt mij slimmer dan hem. Als ik niet geloofwaardig kan onderbouwen waarom ik slimmer ben, dan ben ik dat waarschijnlijk ook niet.quote:Ik denk per saldo dat beleggen enkel positief renderend werkt als je verschillende zaken in ogenschouw neemt
1) Macro/politieke indicatoren
2) Fundamentele analyse/ TA
3) Gezond verstand (dus niet in zaken geld stoppen waar je niet alles van begrijpt
4) Heldere instap/exit criteria voor jezelf bepalen en je er ook aan houden. Dus niet te emotioneel betrokken raken en er zo naar handelen
5) Niet teveel transacties doen, af en toe afstand nemen.
Je laat in jouw plaatjes echter enkel trading analyse zien. Dan neem je dus enkel een deel van punt 2) door, verder niks. Het hangt natuurlijk ook sterk af van je eigen manier van handelen, maar persoonlijk ben ik meer een lange termijn belegger. Dat betekent dat voor mij de fundamentele waardering vele malen zwaarder weegt dan een trading analyse.quote:Op woensdag 6 mei 2009 15:12 schreef veekeend het volgende:
[..]
Thnx for the response. Ik plaats hier enkel een paar plaatjes (technisch gerelateerd vooral)met wat kreten erbij om een discussie te ontlokken (plus dat de meesten hier geen toegang tot dit soort materiaal hebben, en ik hoop dat ze er wat van kunnen leren). En je hapt toe, dus laat ik ook reagerenHet is hetgeen beleggen ook altijd interessant maakt, verschillende invalshoeken, verschillende analyse methodieken, andere voorkeuren en visies. Gellukkig maar! Ik zie het als afzeikerig, integendeel. We kunnen er alleen maar van leren.
Ik kan ook grafiekjes presenteren die precies het tegenovergestelde laten zien. Uiteindelijk is iedereen biased bezig. Candlestick, waarbij blauwe staafje een negatief koersverloop laten zien en witte positief. Sinds maart voor AF/KLM zijn er maar 5 dagen geweest met negatief koersverloop. Is dat dan een teken van overbought zijn? Kwestie van eigen interpretatie.
[ afbeelding ]
Dit is ook interessant. De sterretjes geven trends aan. Als je goed kijkt, zie je dus dat er weer een opgaande trend is, die alleen in een negatieve trend kan veranderen bij een koers onder de 8.14......
[ afbeelding ]
Om in te gaan op je eerste vraag. Ik denk zeker dat TA-indicatoren valide kunnen zijn. Ik ben het met je eens dat zaken op historische data gebaseerd zijn en daardoor altijd achter de feiten aanlopen. De koers is het meest representatieve i.k.v. actualiteit, maar daarin zit in feite ook al alle informatie verwerkt. In hoeverre zou het voorspellende waarde hebben, ik betwijfel het ook ten zeerste. Dan moeten we denk ik meer het behaviorial finance gebied in. Waarom stappen beleggers in een bepaald fonds? Met een bepaalde verwachting neem ik aan (ga er maar niet vanuit dat ze lukraak gokken), maar waar op gebaseerd? TA?
Of fundamentele analyse? Maar welke conclusies trek je daar dan weer uit. Iedereen kijkt weer anders naar cijfers. Ook analysten. Zij worden dan ook weer gebiased door gesprekken met management van bedrijven en het is af te vragen in hoeverre zij onafhankelijk opereren. Zeker als een bedrijf bij de bank/broker de liquidity providing laat verzorgen.
2 voorbeeldjes, waarbij je dus ook als contra indicator kan gebruiken
:
1) analyst MS, die enkel hold adviezen heeft sinds 2007. Zou het soelaas geboden hebben als je het strikt volgde? Nee dus.
[ afbeelding ]
2) Of neem de analyst van GS
[ afbeelding ]
Ik denk per saldo dat beleggen enkel positief renderend werkt als je verschillende zaken in ogenschouw neemt
1) Macro/politieke indicatoren
2) Fundamentele analyse/ TA
3) Gezond verstand (dus niet in zaken geld stoppen waar je niet alles van begrijpt
4) Heldere instap/exit criteria voor jezelf bepalen en je er ook aan houden. Dus niet te emotioneel betrokken raken en er zo naar handelen
5) Niet teveel transacties doen, af en toe afstand nemen.
To be continued de gedachtenwisseling, moet echt weer even aan de slag
Als quant zijnde ben ik dat met je eens. Ik vraag me alleen af of iedereen er zo naar kijkt. Alhoewel dit al redelijk specifieke data is voor de gemiddelde belegger.quote:Op woensdag 6 mei 2009 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het hoeft niet een kwestie van interpretatie te zijn. Juist dit soort dingetjes zijn eenvoudig te testen op historische data.
Heb je ergens nog van die testresultaten? Ben ik wel benieuwd naar. PM me maar andersquote:Die sterretjes dat is de 'Parabolic SAR'. Dat is een veelgebruikte trailing stop strategie die zowel een prijs als een tijdcomponent heeft. Erg elegant, daarom is dit ook een van de exitstrategieen die ik in het verleden heb gebacktest. Je moet dan natuurlijk wel eerst een winstgevende entry hebben.
Je kunt de Parabolic SAR ook op zichzelf als long/short entry strategie toepassen, waarbij je dus je positie draait bij een doorbraak. In dit plaatje kun je echter zo al zien dat die strategie waarschijnlijk verliesgevend zou zijn geweest, ondanks de sterke trends. Dit is overigens consistent met backtests die ik in het verleden heb gedaan met de Parabolic SAR op een aantal markten.
Jij trekt hier dus in feite een zwart/wit verband, als ik er vanuit ga dat je puur statistisch naar de data en resultaten kijkt. Of zie ik dat verkeerd.quote:Stel dat een indicator 'werkt', dan moet ongeacht wat het mechanisme daarachter is uit een statistische analyse kunnen blijken dat er een inderdaad een significante correlatie bestaat tussen de waarde van de indicator op dit moment en wat er in de toekomst gaat volgen. Zolang dit niet redelijkerwijs is aangetoond zie ik die indicator als ruis.
True, als het zo makkelijk zou zijn, dan volgde iedereen allang dit soort strategiënquote:Dit zijn weer mooie voorbeelden van analysten die de plank misslaan. Maar helaas betekent dat nog niet dat je een winstgevende strategie hebt als je contrair aan die analysten gaat handelen.
Daar is waar veel mensen de fout in gaan, ze zijn/worden overconfident en denken beter te zijn dan de markt. Diverse studies hebben al aangetoond dat dit niet zo is. Sterker nog, er wordt doorgaans alleen maar geld verband door overmatig traden en de daarbij gepaarde kosten.quote:1,2) Hier komt het er weer op neer dat ik het beter moet zien dan mijn tegenpartij die over dezelfde informatie beschikt maar de tegengestelde conclusie trekt. De vraag is dus: wat maakt mij slimmer dan hem. Als ik niet geloofwaardig kan onderbouwen waarom ik slimmer ben, dan ben ik dat waarschijnlijk ook niet.
Simpel gezegd heb je gelijk. Maar als het zo simpel was, waarom gebeurt het dan vaak niet. De ratio blijkt vaak toch lastig gescheiden te houden van de irratio. Plus er zit natuurlijk een stuk termijn/visie in waaraan je je dient te houden met de strategie. Niet iedereen kan daar het geduld voor opbrengen.quote:4) Heldere entry/ exit criteria impliceren dat ik een werkende strategie heb (hier kom ik weer bij het hoofdstuk 'edge'). Het 'emotioneel betrokken raken' is iets waar hele tradingboeken over geschreven zijn, maar het is imo een non-issue. Het echte issue is dat de meeste traders geen edge hebben, daarom niet in control zijn en daarom emotioneel betrokken zijn. Als je weet dat je een winstgevende strategie hebt en de statistieken van je strategie min of meer kent dat is het emotioneel helemaal niet moeilijk om vast te houden aan je entry- en exit criteria, ook niet als trades tegen je gaan. Je weet tenslotte dat je het juiste doet.
Ik vraag me wel eens af in hoeverre er onderzocht is of beleggers rekening houden met transactiekosten en zich daardoor laten leiden door wel/niet meer/minder te handelen. Volgens mij valt dat sterk tegen.quote:5) Transacties kosten geld (fees, spread, slippage). Hoewel die bedragen klein zijn is het verlies daarvan wel 100% consistent. Je moet dus afwegen of die extra verliezen wel opwegen tegen de potentiele winst. Aangezien de meeste edges in trading zwak zijn en de gemiddelde trade daarom slechts een heel klein bedrag oplevert hakken die transactiekosten er hard in. Overtrading leidt dan al snel tot verliezen.
Op het moment dat ik ze verkocht stonden ze een euro hoger dan nu, dat was 2 weken(?) terug. Ik heb een bepaald bedrag ter beschikking voor RDS en daarvoor wil ik meer aandelen, ik heb mijn instapwaarde herzien en na de vorige 'kans' gemist te hebben heb ik nu verkocht op 19,10 ongeveer. Uiteraard stegen ze nog even door, maar hé er gaat geen belletje.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef dennis00 het volgende:
Als je je aandelen verkoopt met winst... dan is de huidige beurskoers toch hoger dan het gemiddelde aankoopbedrag van je aandelen in portefeuille?
Volgens mij kun je dan niet later nog extra aandelen inkopen om je gemiddelde aandelenprijs omlaag te hebben. Snap ook niet waarom je dat zou willen, ook al zou dat veranderen, uiteindelijk betaal je alleen extra transactiekosten voor verkoop en koop.
Dat dacht ik ook, in feite kan ik al terugkopen, maar ik denk dat het nog lager kan.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:16 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat je nog wel een kans krijgt om ze lager terug te kopen.
Omdat ze ondanks dat ook nog eens slecht gewaardeerd worden ? Bovendien ben ik nog altijd alleen met Nederlandse fondsen bezig.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:26 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom zou je RDS kopen? Het is een van de slechts presterende oliemaatschappijen.
Dat 'short' gaan heeft verschillende betekenissen. Het geen wat jij bedoelt ( aandeel kopen na dat het steeg en daarna met winst verkopen als het daalt ) bestaat niet op die manier. Je kunt wel shorten met derivaten. En de vraag hoe / waar begin ik met beleggen is eigenlijk de makkelijkste vraag van een hele beleggings carriere.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:19 schreef portable het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag is 't volgende.
De beurs begint en ik koop 10 aandelen van bedrijf X. "t aandeel stijgt naar 5%. Daarna daalt 't aandeel naar 3,4%. Ik wil nu gelijk verkopen voor 3,4% winst. Dat heet "short" gaan dacht ik.
Bestaat dit, zoals ik 't beschrijf? En hoe/waar kan ik 't makkelijkst beginnen.
Ow dat wist ik niet eens.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:16 schreef Rejected het volgende:
Thanks! Ga ik binnenkort maar even wat lezen.
Toevallig? Die oprichter van de site is de schrijver van het boek toch(of was je sarcastisch)?
Zijn er hier veel daytraders aanwezig?
Ik heb dat boek beleggen voor dummies ook nu al een paar jaar in de voorraad kast staan en was zelf niet erg onder de indruk. Ik denk dat ik hem dan ook maar spoedig in de verkoop doe. Overigens is het boek misschien beter als je echt helemaal niks van beleggen weet en er dan mee begint.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:16 schreef Rejected het volgende:
Thanks! Ga ik binnenkort maar even wat lezen.
Toevallig? Die oprichter van de site is de schrijver van het boek toch(of was je sarcastisch)?
Zijn er hier veel daytraders aanwezig?
Aller eerst congratz met je succesquote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:43 schreef MeetMeHalfway het volgende:
Heb begin juli 5000 aandelen Logica a 0,83 euro gekocht. Was dus een investering van 4150 euro (ongeveer 70% van mijn 'vermogen', 18 jaar)
De koers staat nu op 1,28. Ik sta momenteel dus op een winst van zo'n 2000 euro. Ik kan het nog steeds niet geloven. Ik had nog nooit eerder belegd, maar kon wel met vrij grote zekerheid voorspellen dat de koersen omhoog zouden gaan.
Mijn instinct zegt: direct verkopen. Echter ben ik bang dat de koersen nog verder zullen stijgen, en dan zit ik alsnog met een klote gevoel. Iemand tips voor mij? Verkopen of het nog een paar maandjes aanzien?
Gefeliciteerd dat je op winst staat.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:43 schreef MeetMeHalfway het volgende:
Heb begin juli 5000 aandelen Logica a 0,83 euro gekocht. Was dus een investering van 4150 euro (ongeveer 70% van mijn 'vermogen', 18 jaar)
De koers staat nu op 1,28. Ik sta momenteel dus op een winst van zo'n 2000 euro. Ik kan het nog steeds niet geloven. Ik had nog nooit eerder belegd, maar kon wel met vrij grote zekerheid voorspellen dat de koersen omhoog zouden gaan.
Mijn instinct zegt: direct verkopen. Echter ben ik bang dat de koersen nog verder zullen stijgen, en dan zit ik alsnog met een klote gevoel. Iemand tips voor mij? Verkopen of het nog een paar maandjes aanzien?
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:21 schreef MrUnchained het volgende:
Misschien hier ook nog even mijn vraag plaatsen. Snapt iemand waarom de macro-cijfers over de VS bijna allemaal goed zijn en meevallen, terwijl ISM non-manufacturing (wat ik toch beschouw als het belangrijkste cijfer over de US) juist onder verwachting binnen kwam (en maand op maand daalde)?
Het lijkt mij erg op een voorraadcorrectie (ook door alle stimuleringsprogramma's, met name in de auto-industrie) die je enkel in de ISM manufacturing ziet, maar dat lijkt me amper sustainable.
Bovendien, waarom daalt momenteel de werkloosheid in de US? Onderliggend kan het niet zo zijn dat bedrijven nu al vol aan het aannemen zijn. Ze hebben nog genoeg mensen rondlopen die weinig te doen hebben.
quote:[T]here have been large fluctuations in the federal government payroll too. After hiring a slew of Census workers in the spring, there were 57,000 layoffs in May-June and then we saw in today’s report that 12,000 federal workers were “hired” in July. Again, mathematically, this contributed about 20,000 to today’s headline number. In other words, and we have no intent on raining on anyone’s parade, there was about 100,000 non-recurring payrolls in that top-line figure. It may be dangerous to extrapolate today’s report into a view that we are about to fully turn the corner on the job market front.
To be sure, the drop in the unemployment rate was a surprise, but it was all due to the slide in the labour force — the employment-to-population ratio gives a more accurate picture of the slack in the labour market and the hidden secret in today’s report was that this metric slid to a 25-year low of 59.4% from 59.5% in June and 61.0% at the turn of the year. Of those unemployed, 33.8% of them have been unemployed now for over 27 weeks — a record amount (was at 29.0% in June and was at 17.5% at the start of this recession).
Thanks voor de link! Ik ging ook al uit van wat statistisch gefreubel met de cijfers. Desondanks blijf thet een relatief goed cijfer. Blijft de belangrijkste vraag staan: waarom blijft ISM non-manufacturing achter bij alle feestelijkheden?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:40 schreef aikai4sa het volgende:
[..]
[..]
http://www.zerohedge.com/article/truth-behind-todays-bls-report
Volgens mij is er hier sprake van een soort harmonica effect. Men is heel lang in denial geweest dat deze crisis ernstig is en toen is eind vorig jaar plotseling iedereen keihard op de rem gaan staan. Maar op een bepaald moment zijn voorraden op en moet je weer wat gaan produceren. Dat is wat je nu ziet. Straks zakt dat weer in. Het is een beetje zoals rijden in een file. Daarnaast zie je wat tijdelijke effecten van stimuleringsprogramma's (als je $4000 subsidie geeft op nieuwe autos dan is het niet zo vreemd dat je er een paar meer verkoopt. Maar uiteindelijk helpt het weinig, je trekt alleen even wat vraag naar voren en creeert een nieuwe dip in de toekomst).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:21 schreef MrUnchained het volgende:
Misschien hier ook nog even mijn vraag plaatsen. Snapt iemand waarom de macro-cijfers over de VS bijna allemaal goed zijn en meevallen, terwijl ISM non-manufacturing (wat ik toch beschouw als het belangrijkste cijfer over de US) juist onder verwachting binnen kwam (en maand op maand daalde)?
Het lijkt mij erg op een voorraadcorrectie (ook door alle stimuleringsprogramma's, met name in de auto-industrie) die je enkel in de ISM manufacturing ziet, maar dat lijkt me amper sustainable.
Bovendien, waarom daalt momenteel de werkloosheid in de US? Onderliggend kan het niet zo zijn dat bedrijven nu al vol aan het aannemen zijn. Ze hebben nog genoeg mensen rondlopen die weinig te doen hebben.
Op grote lijnen ben ik het met je eens. Ik zie dit ook als een tijdelijke (kunstmatige) opleving in de economie. De huizencijfers verbeteren opzich wel (inderdaad nog veel foreclosures), maar de building permits beginnen ook te stijgen. Enkel kun je zeggen dat het niet veel uitmaakt of je er nu 500k of 600k als het vroeger het viervoudige was, maja je moet ergens mee beginnen. Wat ik negatief vind is dat de consumentenbestedingen in de US hard aan het dalen zijn als je naar de recentste commentaren van de retailers luistert. Als uiteindelijk de volumes niet substantieel gaan stijgen, dan vrees ik toch nog voor een prijzenoorlog door overcapaciteit in vele industrieen. Echter, het grote verschil tot nu toe is geweest dat je amper prijsdruk ziet. Is dit omdat de downturn zo hard ging en zo onzeker was hoe ver het door zou gaan dat geen enkele speler zijn prijzen durfde te verlagen? Of is het een effect van consolidatie in vele sectoren, waardoor het ook beter vol te houden is in de komende kwartalen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij is er hier sprake van een soort harmonica effect. Men is heel lang in denial geweest dat deze crisis ernstig is en toen is eind vorig jaar plotseling iedereen keihard op de rem gaan staan. Maar op een bepaald moment zijn voorraden op en moet je weer wat gaan produceren. Dat is wat je nu ziet. Straks zakt dat weer in. Het is een beetje zoals rijden in een file. Daarnaast zie je wat tijdelijke effecten van stimuleringsprogramma's (als je $4000 subsidie geeft op nieuwe autos dan is het niet zo vreemd dat je er een paar meer verkoopt. Maar uiteindelijk helpt het weinig, je trekt alleen even wat vraag naar voren en creeert een nieuwe dip in de toekomst).
Veel 'gunstige' cijfers zijn trouwens niet dat wat het lijkt en moet je even wat dieper kijken wat daar precies onder ligt. Bijvoorbeeld stijgende huizenverkopen klinkt positief, maar als je dan weet dat 50% van de verkopers banken zijn die foreclosed woningen tegen lagere prijzen verkopen dan vertelt zo'n cijfer opeens een heel ander verhaal.
Dat werkloosheidscijfer is vreemd, maar zal volgende maand wel weer worden bijgesteld (met minder publiciteit). De komende maanden gaat het veel meer pijn doen, want die grote golf werklozen heeft nu nog een uitkering maar de komende maanden gaat die aflopen. Op dit moment hebben 50.000 mensen geen uitkering meer, maar eind dit jaar zijn dat er 1.5 miljoen! (tenzij Obama eventjes 1,5 miljoen banen creeert). Verwacht niet dat deze mensen de economie gaan aanjagen.
De spaarquote is ook gestegen van bijna nul naar >6%. Eigenlijk is spaarquote een verkeerd woord want er worden vooral schulden afgelost. Ook dat is niet wat onze vriend Bernanke wil, maar mensen zijn niet helemaal achterlijk en beginnen door te krijgen dat ze moeten minderen. Mensen hebben nu ook in de gaten dat ze minder pensioen gaan krijgen dan ze hadden gehoopt. Je kunt geld strooien wat je wilt, maar op een bepaald moment is de psychologie van mensen om en kun je ze niet meer verder pushen om nog meer onverstandige leningen aan te laten gaan, ook niet tegen extreem lage rentes. Zie ook Japan, waar ze ongeveer hetzelfde hebben geprobeerd, uiteraard zonder succes. Alleen zit Japan hierdoor nu wel met een enorme staatsschuld en de economie draait nog steeds niet (en de beurs staat 20 jaar na dato op ca 10.000 terwijl het 20(!) jaar geleden bijna 40.000 was).
Eén van de grootste 'elephants in the room' is imo dat er een grens zit aan de mate waarin de FED/ treasury etc de economie kunnen reguleren. In het afgelopen jaar is een nog nooit vertoond bedrag uitgegeven aan bailouts en stimuleringsplannen. Daarvoor moeten er duizenden miljarden worden geleend. Maar van wie? Zowat overal ter wereld hebben overheden tekorten. Die leningen gaan uiteindelijk tegen elkaar opbieden en zullen de reele rente opdrijven. Dat is nu al het geval. China koopt nog steeds Treasuries, maar ze stappen steeds meer over op kortere leningen. Ook zal China minder Treasuries nodig hebben als ze minder naar de USA exporteren (Amerikanen gaan immers meer sparen/aflossen). Bedenk dat China Treasuries koopt niet omdat het zo'n goede belegging is maar puur om haar eigen munt laag te houden. Dat betekent dat zij treasuries kocht tegen elke prijs. Dit gaat de komende tijd veranderen. Een deel van de vraag kan worden ingevuld door de Amerikanen zelf die nu begrijpen dat ze meer voor hun pensioen moeten sparen. Maar zij zullen dus wel gaan beleggen met als doel een goed rendement, en zij zullen uitwijken naar andere beleggingen als de yield te laag zijn.
Ik weet dat dit wat speculatief is, maar dit is wel zoals ik het zie. Een hogere reele rente betekent uiteindelijk ook nog lagere huizenprijzen en lagere aandelen (daarvan moet de earningsyield dan immers ook stijgen). Dit laat de huidige asset bubble verder leeglopen, met opnieuw catastrofale gevolgen voor banken. Ja, ik verwacht tzt opnieuw een rondje bailouts. Maar de voorwaarden zullen dan wat minder genereus zijn.
Het plan van Bernanke om langlopende treasuries te kopen met vers geprint geld ('quantitative easing') om zo de kapitaalmarktrente omlaag te trekken is al mislukt omdat andere beleggers dit wantrouwen en treasuries dumpten. Het gevolg is dat hypotheekrente in de VS juist steeg (met dus weer meer foreclosures, meer toekomstige afboekingen bij banken, etc). Dit zie ik als de eerste barsten in het 'Greenspan-put' paradigma (dat een meltdown onmogelijk is omdat de FED/ Treasury altijd een bodem kan leggen).
De meeste dag-op-dag nieuwsfeitjes zijn ruis en eigenlijk niet interessant. Uiteindelijk is er maar heel weinig echt belangrijk. De kunst is om de hoofdlijnen te herkennen. En een aantal van deze hoofdlijnen zijn no-brainers imo.
Er heerst momenteel op de beurs een bubble stemming die me doet denken aan het dotcom tijdperk en mede daardoor zie ik een substantieel crash potentieel. Het plotseling ontwaken uit de droom dat alles weer zo is als vroeger kan weleens met een hoop paniek gepaard gaan. Helaas valt dit niet te timen. Ik ben in elk geval stuk negatiever dan een jaar geleden. Toen dacht ik dat een aantal problemen door omstandigheden gedwongen structureel zouden worden aangepakt. Maar uiteindelijk zijn er vooral problemen naar voren geschoven en is er weinig structureel veranderd. Wel moeten we nu een veel hogere staatsschuld meetorsen die uiteindelijk gewoon gaat leiden tot (veel) hogere belastingen en/of minder service (=hogere kosten).
Een E die het gemiddeld is van de E's van de afgelopen 10 jaar (zoals de 'E' die in de Shiller P/E wordt gebruikt) ligt altijd te laag, maar dat geldt ook voor de voorafgaande periodes van 10 jaar waarmee je vergelijkt. Daarom kun je de Shiller P/E's over een lange periode met elkaar vergelijken. Dat verhaal zou alleen niet opgaan als er de laatste jaren plotseling een veel hoger sustainable winstgroei zou zijn opgetreden, maar dat is dus niet het geval. Winstgroei schommelt (daarom middel je het juist uit) maar de gemiddelde winstgroei over de afgelopen eeuw is behoorlijk constant.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 23:06 schreef MrUnchained het volgende:
Ik ken het plaatje. Maja de vraag is dan waar de E in de P/E naar toe gaat. Ik denk dat het earnings potentieel van de meeste bedrijven aanzienlijk boven het 10-jaarsgemiddelde ligt, gezien de enorme winstgroei die je over die periode hebt gezien (recentere winstniveaus lijken me relevanter, aangezien die beter weergeven wat je met de huidige assets er uit kunt halen, banken uitgezonderd). Als ik simpel onderliggend naar bedrijven kijk, dan vind ik veel bedrijven nog steeds goedkoop tov hun earnings potentieel.
Dat is precies mijn punt en het punt van de Shiller P/E! Dit is inderdaad behoorlijk constant, daarom is de Shiller P/E imo een veel betere maat dan een gewone trailing 1-yr P/E.quote:Waarom zou de wereld op lange termijn ineens qua winstmarges structureel veranderd zijn (excl. banken)?
Goed punt, ik had het idee dat mijn schatting van de winstpotentie verder boven het 10-jaarsgemiddelde zou liggen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 23:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een E die het gemiddeld is van de E's van de afgelopen 10 jaar (zoals de 'E' die in de Shiller P/E wordt gebruikt) ligt altijd te laag, maar dat geldt ook voor de voorafgaande periodes van 10 jaar waarmee je vergelijkt. Daarom kun je de Shiller P/E's over een lange periode met elkaar vergelijken. Dat verhaal zou alleen niet opgaan als er de laatste jaren plotseling een veel hoger sustainable winstgroei zou zijn opgetreden, maar dat is dus niet het geval. Winstgroei schommelt (daarom middel je het juist uit) maar de gemiddelde winstgroei over de afgelopen eeuw is behoorlijk constant.
Maar stel nu dat ik in 1960 ben geboren, dan kijk ik al 50 jaar tegen relatief te hoge p/e's aan, waarbij je je volgens mij moet gaan afvragen of je dan niet moet gaan zeggen dat een realistisch gemiddelde zeker dicht bij de 20 zou moeten liggen. Gecorrigeerd voor de onderliggende 10-jaars rente heb je enkel even eind jaren 70 een licht onder de gemiddelde Shiller P/E genoteerd. Van 1960-1973 heb je licht bovengemiddelde Shiller P/E, maar dat ook nog eens op hoger dan gemiddelde rentestanden. Dan is het van 1975-1979 redelijk goedkoop te noemen (hoewel ook niet uitbundig), maar daarna begin de rente dermate te stijgen, dat je die Shilller P/E's van rond de 10 in begin 80, onmogelijk als goedkoper dan gemiddeld kunt bestempelen. En daarna is het verhaal bekend, dan zitten we ook structureel boven de gemiddeldes uit het verleden. (misschien door de ooit aangehaalde lagere transactiekosten en lagere vermogenswinstbelastingen)quote:[..]
Dat is precies mijn punt en het punt van de Shiller P/E! Dit is inderdaad behoorlijk constant, daarom is de Shiller P/E imo een veel betere maat dan een gewone trailing 1-yr P/E.
De huidige Shiller P/E van de S&P500 bedraagt ongeveer 18. De 'E' hiervan bevat dus het gemiddelde van de winsten tussen 1999-2009. Het bevat dus het laatste stukje bubble van 1999-2000, de crash van 2000-2002, de nieuwe bubble 2003-2007 en de crash 2007-2009. Zo middel je die cycles een beetje uit.
De gemiddelde 'E' over de periode 1999-2009 is $56, dus we doen net alsof de winsten NU $56 zijn. Maar zelfs met die $56 hebben we dus een overwaardering. Zelf vind ik die $56 nog behoorlijk hoog, gegeven dat veel van de vroegere winsten in de financiele sector nooit meer terugkomen. Ik heb dus niet het gevoel dat we de beurswaardering overschatten.
(Btw: peak 1-yr trailing earnings in jun 2007 was $85, inclusief al die phantom winsten van financials. En de Shiller 'E' op dat moment (het gemiddelde 1997-2007) bedroeg $55 )
Als je naar gemiddelde (Shiller) P/E kijkt dan maakt het natuurlijk veel uit waar je je beginpunt legt. In 1960 begin je met een hoog niveau, als je in 1950 begint dan begin je op een laag niveau. Anyway, de Shiller P/E heeft tussen 1880 en 2009 gevarieerd tussen 4,78 en 44,20 dus de vraag of de gemiddelde waarde nu op 15 of op 18 ligt leidt niet tot heel andere conclusies. Ik ben toch niet geinteresseerd in waarden die dicht bij het gemiddelde liggen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 10:04 schreef MrUnchained het volgende:
Maar stel nu dat ik in 1960 ben geboren, dan kijk ik al 50 jaar tegen relatief te hoge p/e's aan, waarbij je je volgens mij moet gaan afvragen of je dan niet moet gaan zeggen dat een realistisch gemiddelde zeker dicht bij de 20 zou moeten liggen. Gecorrigeerd voor de onderliggende 10-jaars rente heb je enkel even eind jaren 70 een licht onder de gemiddelde Shiller P/E genoteerd. Van 1960-1973 heb je licht bovengemiddelde Shiller P/E, maar dat ook nog eens op hoger dan gemiddelde rentestanden. Dan is het van 1975-1979 redelijk goedkoop te noemen (hoewel ook niet uitbundig), maar daarna begin de rente dermate te stijgen, dat je die Shilller P/E's van rond de 10 in begin 80, onmogelijk als goedkoper dan gemiddeld kunt bestempelen. En daarna is het verhaal bekend, dan zitten we ook structureel boven de gemiddeldes uit het verleden. (misschien door de ooit aangehaalde lagere transactiekosten en lagere vermogenswinstbelastingen)
Ik zou zeggen dat als een Shiller P/E op rentes onder de 4% onder de 14-15 zakt, dat het al als een koopje aan te merken is. De huidige P/E van 17.8 zou ik als 'redelijk' willen bestempelen; biedt een bovengemiddelde upside gezien de laatste 50 jaar, maar met het huidige risicoprofiel zou ik liever lagere koersen zien om bij te kopen.
Ik denk dat je jezelf iets meer moet verdiepen in de "waardering" van de bedrijven die je noemt. De beurswaarde is daar slechts een deel van. In het geval van Wavin en Heijmans is de schuldenlast momenteel waarschijnlijk groter dan de "waarde" van het hele bedrijf. Dat zou betekenen dat de koers beneden 0 zou moeten staan. De huidige koerswaarde vertegenwoordigt dus enkel een "optiewaarde", imho.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:43 schreef mister_white het volgende:
Als je nu naar de AEX/AMX kijkt, welke bedrijven zijn dan qua waarde aandeel ondergewaardeerd t.o.v. de werkelijke waarde? Als ik nu bijv. naar Heijmans en Wavin kijk, kan ik mij bijna niet voorstellen dat ze inderdaad zo rond de 1 euro waard zijn.
De financials waren een tijdje geleden ook zo ondergewaardeerd maar die trekken weer wat aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |