abonnement Unibet Coolblue
pi_64390908
Hallo,

Ik heb al jaren een rekening bij binck.

Nu ben ik uitgenodigd voor een algemene leden vergadering bij het bedrijf waar ik aandelen in heb.

Nu is er een vereiste: dat ik de aandelen blokeer.

1.Hoe moet ik bij binck aandelen blokkeren en wat zijn de gevolgen(kan ik ze weer deblokkeren)?


daarnaast vroeg ik me af, of het mogelijk is om bepaalde aandelen op naam/ op naam van me bv te zetten? ipv bij binck.


met vriendelijke groet
pi_64391508
Als het goed is heb je een schrijven gekregen om deze te blocken voor de vergadering. Zoniet even Binck bellen en die regelen dat voor je binnen 1 dag! Deblokkeren is na de vergadering. Je kan er dan alleen niet in handelen totdat ze gedeblokkeerd zijn.

Je kan de aandelen overboeken als je wil? Naar een Bv Depot bijvoorbeeld.
pi_64399101
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:43 schreef Drasss het volgende:
Als het goed is heb je een schrijven gekregen om deze te blocken voor de vergadering. Zoniet even Binck bellen en die regelen dat voor je binnen 1 dag! Deblokkeren is na de vergadering. Je kan er dan alleen niet in handelen totdat ze gedeblokkeerd zijn.
bedankt is geregeld.
quote:
Je kan de aandelen overboeken als je wil? Naar een Bv Depot bijvoorbeeld.
Hoe werkt zoiets?
pi_64402089
Uhm ik weet even je privé situatie, maar zoals ik werk met klanten is het geregeld dat hun een schrijven sturen met ondertekening om de volgende aandelen over te boeken naar een bv depot? Zodoende heeft de klant dan 2 depots. Dit is ook binnen 1 dag geregeld in iedergeval!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 29 december 2008 @ 17:18:53 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64469923
Voor de niet-AEX mensen even een crosspost van dit onderzoekje
(originele thread: Moving average gebruikt als 'stoploss'

Dit is het vervolg op het topic: Mythbusters: 50-daags moving average .
In dat topic werd gaf ik al aan dat wanneer een hele trage Moving Average wordt gebruikt als een soort van dynamische stoploss, dat het dan mogelijk is om de risk-adjusted returns te verbeteren.

Om dit nog eens goed te verifieren heb ik een uitgebreide test gedaan op historische S&P500 data. Hierbij hou ik rekening met transactiekosten, rente en uitgekeerd dividend.

Ik bekijk de volgende drie strategieen:

Strategie 1 - Buy and Hold
Kopen op de openingskoers van 3 januari 1952 en vasthouden tot 24 Dec 2008.

Srategie 2 - Kruizing slotkoers met 'lange' MA
Bij een slotkoers onder het 'lange' MA verkopen op de opening van de volgende dag. Bij een slot boven het 'lange' MA kopen op de opening van de volgende dag.

Strategie 3 - Kruizing 'korte' MA met 'lange' MA
Wanneer het 'korte' MA het 'lange' MA in neerwaardse richting kruist, dan verkopen op de opening van de volgende dag. Wanneer het 'korte' MA het 'lange' MA in opwaardse richting kruist, dan kopen op de opening van de volgende dag.

Verdere condities
  • Ik ga uit van tradingkosten van 0,15% per kant.
  • Als ik long ben in de aandelen ontvang ik dividend. Het dividend wordt herinvesteerd in de aandelen. Om complexiteit te vermijden gebruik ik in de simulatie het 1-jaars gemiddelde van de dividendyield op dat moment en doe net alsof het 'rente' is waarmee het aantal aandelen in de tijd langzaam toeneemt.
  • Als ik in cash zit ontvang ik rente. Ik gebruik de 1-year Treasury yield op dat moment als benadering voor de bankrente.

    Hieronder zie je een chart met daarop de genoemde 'korte'- en 'lange' MA.



    Resultaat van de drie strategieen op de S&P500 van 03-01-1952 tot 24-12-2008. Voor het 'korte' MA kies ik een lengte van 15 dagen en voor het 'lange' MA 250 dagen.





    Op deze markt en met deze parameters ziet de equitycurve van beide MA strategieen er mooier uit dan die van de Buy&hold strategie. De 'stoploss' houdt je grotendeels uit de belangrijkste bearmarkets. In de blauwe staafdiagrammetjes zien we een aantal interressante dingen:

    Plaatje1: De 1MA strategie, de strategie die trades genereert wanneer de slotkoers het 'lange' MA doorkruist ("1-250") genereert veel meer trades dan de 2MA strategie die werkt met MA crossings ("15-250"). Dat is ook logisch, omdat die laatste strategie niet bij elke spike van de prijs door het 'lange' MA tot actie overgaat. Lagere transactiekosten dus.

    Plaatje2: Uiteraard blijf je dan ook gemiddeld langer in een trade zitten

    Plaatje3: Beide MA strategieen geven een hogere return dan buy&hold. De MA crossing strategie doet het hier het beste met ~1,5% annualised meer dan buy&hold.

    Plaatje4: De maximale tussentijdse waardedaling van je belegging is bij beide MA strategieen minder dan buy&hold, vanwege de stoploss werking. De simpele 1MA strategie is hier beter dan de 2MA strategie. Dat komt vooral door de snellere reactie op de 1987 beurscrash.

    Plaatje5: Buy&hold heeft de langste downperiod

    Plaatje6: Return/ Drawdown is een maat voor je risk adjusted returns (winst/ risico). Hier wint de MA1 strategie met vlag en wimpel.

    Nu is een en ander nogal afhankelijk van diverse parameters. Zo zijn bijvoorbeeld tradingkosten (provisie + spread + slippage) een erg belangrijke factor bij vooral het 1MA systeem, omdat het relatief veel transacties doet. Ook geven andere lengtes van het MA misschien andere resultaten.

    Zie hieronder de Total Return van het 1MA systeem als functie van transactiekosten en met verschillende lengtes van het MA. We zien de returns scherp dalen met stijgende tradingkosten. Zoals je kunt zien zaten we kwa lengte van het MA (250 dagen) zo ongeveer op de het optimum. Interessant is ook dat zelfs bij NUL transactiekosten dit zo blijft! Wellicht is dat wederom bewijs dat een MA in deze markt geen voorspellende waarde heeft, maar wel nut kan hebben als 'stoploss'.
    Voor de snellere MA's stort de performance snel in bij toenemende transactiekosten. De langere MA's hebben daar veel minder last van (want minder trades).



    Hieronder de risk-adjusted returns als functie van MA lengte en tradingkosten. Ook hier zitten we rond het optimum wat betreft MA lengte.



    Wat betreft de 2MA strategie is het interessant om eens te kijken hoe de (risk-adjusted) returns varieren als functie van de lengte van beide MA's. In de plaatjes hieronder gebruik ik 0,15% tradingkosten per kant.
    Het blijkt dat we ook hier weer zo ongeveer op het optimum zitten. Verder lijkt de lengte van het snelle MA minder bepalend dan de lengte van het langzame MA.





    Nu rest nog de vraag in hoeverre dit ook werkt op een andere markt en in hoeverre we onszelf voor de gek zitten te houden met optimalisaties. Daarom heb ik ook gekeken naar de performance van dezelfde strategie op de Dow Jones Industrial Average over dezelfde periode. Omdat ik geen divdend info heb van de Dow Jones heb ik een constant dividendrendement verondersteld van 3,43% (het gemiddelde op de S&P500 over die periode.





    Zoals je kunt zien is de performance van de MA strategieen op de Dow Jones een stuk slechter, met name in de laatste twee decennia. Dit komt met vooral omdat de Dow Jones een aantal periodes nogal zijwaards heeft bewogen. In dat soort markten werkt een dergelijke strategie slecht. Echter, de risk-adjusted returns van de MA strategieen is nog steeds beter dan Buy&Hold.
  • "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      dinsdag 30 december 2008 @ 16:05:36 #156
    56633 JimmyJames
    Unspeakable powers
    pi_64499852
    Binck geeft trouwens weer 100e ipv 50e transactiekosten weg, als je je aanmeldt via een bestaande klant (ik bijv).
    Please Move The Deer Crossing Sign
      User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 31 december 2008 @ 22:27:14 #157
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_64545404
    Crosspost voor de niet-AEX ers: Beurswaardering 31 Dec 2008 - Goedkoop?

    We hebben net de grootste eindejaarsrally ooit achter de rug op de S&P500!
    Laten we eens kijken of de beurs nu duur is of goedkoop :).

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    Year   Nov Low    EOY Close   Perc
             
    2008     741.02     903.25      21.89%
    1971      89.34     102.09      14.27%
    1954      31.79      35.98      13.18%
    1962      55.9       63.1       12.88%
    1991     371.63     417.09      12.23%
    1970      82.23      92.15      12.06%
    1998    1098.67    1229.23      11.88%
    1985     189.37     211.28      11.57%


    Hieronder zie je koers/ winst verhouding (P/E) van de Amerikaanse beurs sinds 1880. Het blauwe diamantje geeft de P/E op het slot van 2008. Zoals je kunt zien is de koers/ winst verhouding inmiddels veel lager dan tijdens de bubble van de jaren '90, maar hij bevindt zich nog steeds aan de bovenkant van de historische range. Volgens deze maatstaf zijn aandelen op de slotkoers van 2008 extreem duur.



    Echter, de gewone P/E geeft vaak een hoge waarde als de winsten scherp dalen. Vaak (maar niet altijd) zijn dips in de winst maar van korte duur. Een betere maatstaf is daarom de Shiller P/E, waarbij de koers niet door de huidige trailing 1-year earnings wordt gedeeld maar door het 10-jaars gemiddelde van de inflation adjusted earnings. Het voordeel is dat je dan de business cycle min of meer uitmiddelt en een maat krijgt voor de koers in relatie tot 'sustainable' earnings. Kortstondige pieken of dips in reported earnings wegen dus niet zo zwaar.

    Het onderstaande plaatje geeft de Shiller P/E gedeeld door zijn eigen gemiddelde sinds 1880. Daardoor krijg je een grafiek die rond de '1.00' beweegt. Je zou kunnen zeggen dat aandelen in de buurt van '1.00' ongeveer 'fair value' zijn, doorboven overgewaardeerd en daaronder ondergewaardeerd.

    In de grafiek zijn de belangrijkste beurscrises aangegeven. De rode driehoekjes zijn de gemiddelde maandkoers tijdens de maand dat de bodem werd bereikt, de gele zijn het absolute intraday dieptepunt dat werd bereikt op de bodem. Het blauwe diamantje helemaal rechts geeft de slotkoers van 2008 aan. Het gele driehoekje eronder is het dieptepunt op 21 november 2008. De gele lijnen geven de waarde van de Shiller P/E aan als de S&P500 vandaag op een andere waarde zou staan.



    Dus wat is nu de status?
    We zien in het plaatje dat de eindejaarsrally de koers vanaf de dip in november terug heeft gebracht naar 'fair value'. Dat betekent dat een eventueel herstel naar normale bedrijfswinsten nu al volledig in de koersen zit verwerkt. Elke verdere stijging zal direct leiden tot een overwaardering. De Amerikaanse beurs is niet meer goedkoop.

    Van de Europese beurzen heb ik deze data helaas niet, maar gezien de correlatie met de Amerikaanse beurs zien ook zij er momenteel weinig interessant uit.



    Kunnen we hiermee een voorspelling doen wat de beurs gaat doen in het komende jaar?
    Helaas niet. Financiele markten kunnen langdurig over- of ondergewaardeerd zijn (zie ook de plaatjes hierboven). Echter, een beurs die is geprijsd voor 'business as usual' lijkt in de huidige situatie meer risico naar onderen te hebben dan kansen naar boven. Met een rente van 6% op de beste depositos (euro) die volledig zijn gegarandeerd door DNB is de keuze snel gemaakt.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_64552346
    Zeau, ik kijk voor het eerst in m'n leven naar beleggen en ik zie bovenstaande grafiekjes. Hels

    In ieder geval, ik ben dus een newbie qua beleggen, maar het lijkt me wel interessant om te doen. Ik heb een eenmanszaakje en ik heb, als het goed is, een leuke 6000e aan winst die ik als inkomsten er bij kan tellen. Kan iemand me short & simple uitleggen of het waard is om (een deel ervan) te beleggen, wat de meest veilige optie zou zijn, en hoe dat het makkelijkst kan voor iemand als ik?
      donderdag 1 januari 2009 @ 12:56:27 #159
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_64552394
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 12:52 schreef nVincible het volgende:
    Zeau, ik kijk voor het eerst in m'n leven naar beleggen en ik zie bovenstaande grafiekjes. Hels

    In ieder geval, ik ben dus een newbie qua beleggen, maar het lijkt me wel interessant om te doen. Ik heb een eenmanszaakje en ik heb, als het goed is, een leuke 6000e aan winst die ik als inkomsten er bij kan tellen. Kan iemand me short & simple uitleggen of het waard is om (een deel ervan) te beleggen, wat de meest veilige optie zou zijn, en hoe dat het makkelijkst kan voor iemand als ik?
    Moet je niet doen joh, met 6k. Teveel kosten en te groot risico. Tenzij je het echt als "speelgeld" ziet.

    Tenminste, da's mijn mening.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_64552461
    Met wat voor/vanaf welke bedragen zouden jullie beginnen met beleggen dan? Enkele tienduizenden, na een erfenis enzo?

    Ik zou natuurlijk ook een deposito kunnen maken tegen 5,75% bij www.crediteurope.nl, maar dan staat dat wel voor 2 jaar vast. Daarnaast vind ik ruim 270 euro per jaar niet bijster veel rendement, daarom dacht ik er met beleggen wat meer uit te kunnen halen.

    [ Bericht 58% gewijzigd door nVincible op 01-01-2009 13:09:11 ]
    pi_64554547
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 13:00 schreef nVincible het volgende:
    Met wat voor/vanaf welke bedragen zouden jullie beginnen met beleggen dan? Enkele tienduizenden, na een erfenis enzo?

    Ik zou natuurlijk ook een deposito kunnen maken tegen 5,75% bij www.crediteurope.nl, maar dan staat dat wel voor 2 jaar vast. Daarnaast vind ik ruim 270 euro per jaar niet bijster veel rendement, daarom dacht ik er met beleggen wat meer uit te kunnen halen.
    Vanaf 25 euro kun je in principe al beleggen.
    Speel een beetje met beleggingsfondsen of indextrackers en leer hoe alles een beetje werkt. Begin voorzichting en ga ervanuit dat je eerste inleg leergeld is dat je kwijtraakt (dan valt het ook niet tegen ).
    Trouwens 5,75% risicovrij is echt wel een goed rendement hoor!
    Voor beleggen mik ik zelf op het halen van 7%, maar dat is dus met een flink groter risico dan bij deposito's.
    pi_64554635
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 14:49 schreef dyna18 het volgende:

    [..]

    Vanaf 25 euro kun je in principe al beleggen.
    Speel een beetje met beleggingsfondsen of indextrackers en leer hoe alles een beetje werkt. Begin voorzichting en ga ervanuit dat je eerste inleg leergeld is dat je kwijtraakt (dan valt het ook niet tegen ).
    Trouwens 5,75% risicovrij is echt wel een goed rendement hoor!
    Voor beleggen mik ik zelf op het halen van 7%, maar dat is dus met een flink groter risico dan bij deposito's.
    25 euro heeft zo weinig zin gezien de kosten.

    Ik zeg 3000-5000 euro om serieus te starten.
      User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 januari 2009 @ 15:15:05 #163
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_64555130
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 14:49 schreef dyna18 het volgende:
    Trouwens 5,75% risicovrij is echt wel een goed rendement hoor!
    Voor beleggen mik ik zelf op het halen van 7%, maar dat is dus met een flink groter risico dan bij deposito's.
    5,75% is momenteel fantastisch goed, zeker omdat het CPI daalt (inflatie --> 0 ).
    Het lange termijn gemiddelde op aandelen ligt op iets minder dan 7% boven inflatie, maar met een substantieel risico.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_64565197
    Zijn er eigenlijk ook interessante/handige tijdschriften om te lezen als particuliere belegger? Van de week las ik IEX, het magazine van iex.nl. Staan best interessante verhalen in. Effect, het magazine van de VEB heb ik nog nooit gelezen, maar daar staan misschien ook wel wat interessante artikelen in.

    Een goed boek over beleggen zou ik ook wel graag willen lezen. Zo'n boek kan natuurlijk nooit zo actueel zijn als de tijdschriften, maar die wil ik graag lezen om meer kennis te krijgen over belegggen in het algemeen. Bijvoorbeeld over opties, futures en hoe het werkt met dividend bijvoorbeeld. Heeft iemand misschien goede ideeen?
    pi_64566205
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 21:25 schreef ruben3123 het volgende:
    Zijn er eigenlijk ook interessante/handige tijdschriften om te lezen als particuliere belegger? Van de week las ik IEX, het magazine van iex.nl. Staan best interessante verhalen in. Effect, het magazine van de VEB heb ik nog nooit gelezen, maar daar staan misschien ook wel wat interessante artikelen in.

    Een goed boek over beleggen zou ik ook wel graag willen lezen. Zo'n boek kan natuurlijk nooit zo actueel zijn als de tijdschriften, maar die wil ik graag lezen om meer kennis te krijgen over belegggen in het algemeen. Bijvoorbeeld over opties, futures en hoe het werkt met dividend bijvoorbeeld. Heeft iemand misschien goede ideeen?
    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=opties++dividend+&btnG=Google+zoeken&meta=
    pi_64566356
    Als ik jou was zou ik veel tijd doorbrengen op de websites:

    - www.belegger.nl
    - www.iex.nl
    - www.analist.nl

    Hier kan je het laatste nieuws en de laatste analyses vinden. Lees verder vooral veel mee op de forums van IEX en Belegger (zoek bv. maar eens op "dividend" bij Belegger en je weet precies hoe dat in elkaar steekt)!

    Verder heb je bij IEX en Belegger dagelijks ook een aantal korte filmpjes van ca. 5 min., waarin allerlei interessante onderwerpen worden behandeld door analisten.

    Ook kan je je eventueel nog abonneren op nieuwssbrieven en RSS feeds.
    pi_64568948
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 21:25 schreef ruben3123 het volgende:
    Zijn er eigenlijk ook interessante/handige tijdschriften om te lezen als particuliere belegger? Van de week las ik IEX, het magazine van iex.nl. Staan best interessante verhalen in. Effect, het magazine van de VEB heb ik nog nooit gelezen, maar daar staan misschien ook wel wat interessante artikelen in.

    Een goed boek over beleggen zou ik ook wel graag willen lezen. Zo'n boek kan natuurlijk nooit zo actueel zijn als de tijdschriften, maar die wil ik graag lezen om meer kennis te krijgen over belegggen in het algemeen. Bijvoorbeeld over opties, futures en hoe het werkt met dividend bijvoorbeeld. Heeft iemand misschien goede ideeen?
    www.belegger.nl heeft een nieuwsbrief per e-mail.
    Staan soms wel interessante artikelen/columns in.
    pi_64738701
    Ik hoorde dat Binck momenteel een actie heeft dat als iemand anders jou aanmeld je voor 50 euro gratis transactiekosten krijgt? Iemand die weet tot wanneer deze actie loopt?
    pi_64740515
    Geen idee. Volgens mij is het zelfs 100 euro.

    En ik ben trouwens lid van de Binckbank dus wil je best even aanmelden hoor!
    pi_64740827
    Deze mail krijg ik 5 minuten geleden binnen:

    Geachte heer ***,

    Veel nieuwe beleggers bij BinckBank worden geïntroduceerd door een vriend of kennis. Wellicht zelfs door u, en daar zijn we erg blij mee. Daarom hebben wij een mooi aanbod voor u. Want als u nu een nieuwe belegger introduceert bij BinckBank, belonen wij dat met ¤200,- aan gratis transacties. Voor u ¤100,- en ¤100,- voor uw introducé. Dat is snel verdiend, nietwaar?

    Dus toch ¤ 100,-!
      donderdag 8 januari 2009 @ 10:00:02 #171
    92117 Cydex
    Pennywise but Poundfoolish
    pi_64801229
    Tot nu toe heb ik maandelijks 50 tot 100 Euro gespaard bij diverse beleggingsfondsen. Ik wil overstappen naar indexfondsen en deze via Binck aankopen. Echter de aankoopkosten bij Binck zijn 10 Euro (bij minder dan 25 transacties per maand. En dat zal in mijn geval ook zo zijn).

    Het aankopen van stukjes beleggingsfondsen is een stuk goedkoper via mijn bank, maar de rendementen zijn toch lager. Ik wil zeker 15 jaar gaan 'sparen' via indexfondsen.

    Kan iemand mij vertellen waar ik de laagste aankoopkosten betaal?
    "Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
      donderdag 8 januari 2009 @ 21:15:14 #173
    11952 SpiceWorm
     bla-bla bla-bla
    pi_64826813
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 10:00 schreef Cydex het volgende:
    Tot nu toe heb ik maandelijks 50 tot 100 Euro gespaard bij diverse beleggingsfondsen. Ik wil overstappen naar indexfondsen en deze via Binck aankopen. Echter de aankoopkosten bij Binck zijn 10 Euro (bij minder dan 25 transacties per maand. En dat zal in mijn geval ook zo zijn).
    Volgens mij is 10 euro minimum kosten wel redelijk de bodem.


    Ik wil graag in fabrikanten beleggen die accu's maken, en dan met name accu's die geschikt zijn voor elektrisch rijden. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb geen flauw idee waar ik kan beginnen. Kunnen jullie mij een zetje geven??
      donderdag 8 januari 2009 @ 23:00:00 #175
    92117 Cydex
    Pennywise but Poundfoolish
    pi_64832404
    quote:
    Bedankt.

    Zie dat 10 Euro idd niet te veel is. Bij Lynx kan het goedkoper, maar moet je een hoge eerste inleg doen van 4000 Euro en dat vind ik even te veel.

    Bij www.nest.nl kun je tegen lagere kosten maandelijks beleggen. Je betaalt een abonnement van 9,75 per kwartaal en dan nog aanvullende kosten:


  • Bij aan- en verkoop: 0,35% van het transactiebedrag
  • Onbeperkt switchen tussen fondsen onderling: gratis
  • Aan- en verkopen dagelijks mogelijk
  • Kosten binnen het fonds (TER) van 0,16% tot 0,65% (gemiddeld 0,47%), afhankelijk van het indexfonds
  • Totale kosten (inclusief de TER) varieren tussen 0,31% en 0,75%, afhankelijk van het indexfonds

    [ Bericht 27% gewijzigd door Cydex op 09-01-2009 13:59:23 ]
  • "Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
    pi_64985235
    Voor mensen die willen beginnen met beleggen (ondanks alle negativiteit in het nieuws) staan hier een aantal filmpjes over de basis van het beleggen.

    http://www.belegger.tv/index.php?page=overzicht&cat=Leren%20beleggen&sort=laatste&p=1

    Pak vooral de "Belegggen voor Dummies" filmpjes
      dinsdag 13 januari 2009 @ 13:09:04 #177
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_64986908
    Bedankt.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_65073222
    Ik heb een vraagje. Ik wil graag aandelen ING en en Ahold kopen. Ik heb wat geld van mijn opa gekregen om ermee te gaan beleggen (¤200,-).

    Nu wil ik de aandelen gewoon vasthouden totdat ik ze zelf besluit te verkopen. Nu staat er echter bij mijn internet bankieren "dagorder" en "doorlopende order" waarbij ik bij de laatste een datum moet invoeren. Echter wil ik pas als IK het wil de aandelen weer verkopen. Moet ik dan dagorder of doorlopende order kiezen?
    pi_65073445
    een dag order wordt alleen vandaag ( een dag ) uitgevoerd: als je vandaag niet alle opgegeven aandelen voor de opgegeven prijs hebt gekocht vervalt de rest van de aankoop order.
    een doorlopende order loopt over de periode (die je zelf opgeeft) deze order wordt afgesloten op het moment dat alle aandelen zijn gekocht voor de prijs of het termein verloopt.

    Voor het verkopen van de gekochte aandelen zal een nieuw opdracht (verkoop) moeten geven.
    veel geluk op de aandelen markt!
    pi_65073666
    Ah okay dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon "dag order" aanvinken. Bedankt overigens .
      User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 januari 2009 @ 21:17:12 #181
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_65223945
    Crosspost voor de niet-AEX mensen:

    Internationale beurzen vergeleken

    Er wordt zo vaak gesproken over 'de Amerkaanse beurs' of 'beleggen in China'. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? In wat voor bedrijven/ sectoren beleg je dan eigenlijk?

    Ik heb een paar plaatjes gemaakt van een aantal internationale beurzen om deze te kunnen vergelijken.
    Om te beginnen de S&P500, wat een kapitaalgewogen index is van de grootste 500 Amerikaanse fondsen, en de S&P350 Europe, wat een kapitaalgewogen index is van de grootste 350 Europese fondsen.





    Het valt gelijk op dat de financiele sector procentueel veel groter is in Europa, terwijl Information technology veel groter is in de USA. Dit verklaart een deel van het verschil in waardering tussen beide beurzen. Overigens is het percentage van de financiele sector overal ter wereld inmiddels al enorm gekrompen ten opzichte van mid 2007 (in Europa was het ~35% ofzo).

    Een andere belangrijke beurs is natuurlijk Japan:



    Meest in het oog springt de relatief grote 'Consumer Discretionary' sector (dit zijn de consumentengoederen die geen dagelijkse boodschappen zijn, zoals auto's, electronica, kleding, huishoudelijke apparaten, etc). Verder valt op dat de sector 'Energy' erg klein is. Logisch, want Japan heeft zelf geen olie.

    De laatste jaren is er vooral veel te doen geweest over emerging markets. China ging het helemaal worden in de toekomst, maar sowieso de BRIC landen (Brasil Russia India China) waren erg populair. Ook menig Fok!-er had indextrackers op BRIC landen. Maar waar beleg je dan eigenlijk in?

    De FTSE/Xinhua 25 index is een van de indices die vaak wordt gevolgd door China indextrackers. Het bevat de belangrijkste 'Red Chips' en H aandelen.



    Je ziet direct dat dit vooral een play is op financials, en in mindere mate Telecom en Energy. Consumentenproducten, Information Technology en healthcare zijn bijna afwezig.

    Dan Brazilie en de BRIC landen in hun totaliteit:





    Zoals niemand zal verbazen zijn In Brazilie met name Energy, Materials en Financials de belangrijke sectoren. De spreiding over verschillende sectoren is ook minder evenwichtig dan in de ontwikkelde markten. Onder andere dit maakt de BRIC beurzen ook volatieler dan de ontwikkelde markten.

    Doe er je voordeel mee
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_65260639
    Hey mensen,

    Ik probeer wat geld te verdienen met mijn site en daarnaast heb ik nog een krantenwijk. Dit geld wil ik beleggen in bedrijven die aan de volgende eisen voldoen (dit komt uit een boek van mijn vader):
    1:Financial condition (a) current assets at least 1,5 times current liabiliteis, and (b) debt not more than 110% of net current assets.
    2 Earnings stability: no dedicit in the last five years
    3 Dividend record: some current dividend.
    4 Eurnings growth: Last year's earnings more than those of 2007
    5 Price: Less than 120% net tangible assets.

    Hebben jullie ideeen welke bedrijven aan dit rijtje voldoen?

    http://www.zesnullen.nl
    pi_65262468
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 21:08 schreef Nulletje het volgende:
    Hey mensen,

    Ik probeer wat geld te verdienen met mijn site en daarnaast heb ik nog een krantenwijk. Dit geld wil ik beleggen in bedrijven die aan de volgende eisen voldoen (dit komt uit een boek van mijn vader):
    1:Financial condition (a) current assets at least 1,5 times current liabiliteis, and (b) debt not more than 110% of net current assets.
    2 Earnings stability: no dedicit in the last five years
    3 Dividend record: some current dividend.
    4 Eurnings growth: Last year's earnings more than those of 2007
    5 Price: Less than 120% net tangible assets.

    Hebben jullie ideeen welke bedrijven aan dit rijtje voldoen?

    http://www.zesnullen.nl
    1) Ik snap niet waarom het een pre zou moeten zijn om 1.5 keer meer current assets dan current liabilities te hebben?? Lager lijkt me werkkapitaaltechnisch bijvoorbeeld gunstiger.
    2) Ik zou dan meer kijken naar de volatiliteit van de earnings dan naar zo'n duimregel
    3) Tja..
    4) Dan raak je overwogen in laatcyclische fondsen als je dat op 2008 toepast. Ik weet niet of je daar gelukkig van wordt
    5) Daar voldoet alle crap momenteel wel aan. --> bijv. AirfranceKLM, Draka, Wavin
    Abre los ojos
    pi_65264114
    Erg interessant weer Selang, thanks!
    pi_65265921


    [ Bericht 82% gewijzigd door MoneyTalks op 21-01-2009 01:00:47 ]
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
    pi_65378089
    Ik ben de afgelopen maanden zeer intensief aan het inlezen op het gebied van investeren en speculeren.
    Daarvoor heb ik de afgelopen tijd onderandere de volgende boeken gelezen:

    Tecnical analysis (Charles D Krikpatrick, Julie R Dahlquist , 2008)
    The stock market barometer (William PeterHamiltion, 1922)
    The intelligent Investor (Benjamin Graham)
    Security analysis (Benjamin Graham)
    The world is flat (Thomas L Friedman) - over growth markets
    Sensible stock investing (david p knapp) - beetje een ripoff van andere boeken en bedoeld voor de layman.
    Random walk down wallstreet
    Rich dad Poor dad
    The black Swan (Nassim Nicholas Taleb, 2008) - een boek over mentaliteit
    Finding the next starbucks (micheal moe)
    Encyclopedia of chart patterns (thomas N bulkowski)
    Options, futures and other Derivatives (John c hull) - meeeega droge materie dit

    Dit waren vrijwel allemaal boeken die erg de moeite waard waren, maar ik mis de strategien. Deze boeken omschrijven van alles en nog wat, maar ze leren me niet echt hoe de markt werkt. Hoe het komt dat de komende tijd olie gaat stijgen terwijl andere sectoren zullen dalen.
    Hoe verhoud rente zich tot de markt, hoe verhouden markten zich tot elkaar etc.. Hoe handel je in een bear market en hoe in een horizontale markt.

    Ik zoek dus de "werk ervaring in boekvorm" soort van boeken, maar uiteraard ook de essentiele werken.

    Dus hebben jullie evt nog suggesties over wat er echt niet in mijn boekenkast mag ontbreken ?
    alvast bedankt
    Zeg nee tegen thee
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGtKGX8B9hU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.flabber.nl%2Flinkdump%2Fanimatie%2Ffransen-en-koffie-dat-gaat-niet-goed-2511&feature=player_embedded[/youtube]
    pi_65378734
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 09:57 schreef kopje_koffie het volgende:
    Ik ben de afgelopen maanden zeer intensief aan het inlezen op het gebied van investeren en speculeren.
    Daarvoor heb ik de afgelopen tijd onderandere de volgende boeken gelezen:

    Tecnical analysis (Charles D Krikpatrick, Julie R Dahlquist , 2008)
    The stock market barometer (William PeterHamiltion, 1922)
    The intelligent Investor (Benjamin Graham)
    Security analysis (Benjamin Graham)
    The world is flat (Thomas L Friedman) - over growth markets
    Sensible stock investing (david p knapp) - beetje een ripoff van andere boeken en bedoeld voor de layman.
    Random walk down wallstreet
    Rich dad Poor dad
    The black Swan (Nassim Nicholas Taleb, 2008) - een boek over mentaliteit
    Finding the next starbucks (micheal moe)
    Encyclopedia of chart patterns (thomas N bulkowski)
    Options, futures and other Derivatives (John c hull) - meeeega droge materie dit

    Dit waren vrijwel allemaal boeken die erg de moeite waard waren, maar ik mis de strategien. Deze boeken omschrijven van alles en nog wat, maar ze leren me niet echt hoe de markt werkt. Hoe het komt dat de komende tijd olie gaat stijgen terwijl andere sectoren zullen dalen.
    Hoe verhoud rente zich tot de markt, hoe verhouden markten zich tot elkaar etc.. Hoe handel je in een bear market en hoe in een horizontale markt.

    Ik zoek dus de "werk ervaring in boekvorm" soort van boeken, maar uiteraard ook de essentiele werken.

    Dus hebben jullie evt nog suggesties over wat er echt niet in mijn boekenkast mag ontbreken ?
    alvast bedankt
    Er is slechts een plan voor beleggen.
    make a investmentplan and stick to it.

    Ga niet handelen, en koop de gevallen engelen uit de AEX / AMX met toekomst
    schrijf er soms een korte call op om geld te genereren en als je geld hebt, gelijk een put
    pi_65379094
    Ik zou niet zomaar de gevallen engelen oprapen .. kijk naar de koers drop die GE maakt.
    De reden daarvoor is niet heel moeilijk te achterhalen. Kleinere en midcap bedrijven zijn veel beter in staat om zich aan de markt aan te passen dan de grote veilige jongens .. welke vaak de gevallen engelen zijn.

    Zo een trade plan is leuk, maar het gaat er mij dus om om de kennis op te bouwen zulke plannen te maken. Ik wil ook backtesting gaan toepassen.
    Je kan niet zomaar alles oppakken en als je iets goeds pakt zal het ook weer dalen ( er zijn daar de laatste tijd genoeg voorbeelden van op de nasdaq).

    Er wordt nu gesteld dat olie een run gaat maken, nou ik wil wel eens snappen waarom. Sterker nog ik wil over een lange tijd in staat kunnen zijn om zelf te verzinnen wat sectoren gaan doen ipv reageren op stellingen van anderen. Het valt me nl erg op dat zo ontzettend veel "informatie" online gewoon geleuter en gepapagaai is.

    Overigens zal ik zeker niet in de opties en deviraten stappen voordat ik vloeiend ben in het identificeren van mogelijkheden.
    Zeg nee tegen thee
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGtKGX8B9hU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.flabber.nl%2Flinkdump%2Fanimatie%2Ffransen-en-koffie-dat-gaat-niet-goed-2511&feature=player_embedded[/youtube]
    pi_65379139
    Om dingen als invloed van rente, olie etc. beter te begrijpen moet je 't misschien meer in de macro-economie zoeken dan in specifiek beleggingsboeken.
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_65380050
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 11:19 schreef kopje_koffie het volgende:
    Ik zou niet zomaar de gevallen engelen oprapen .. kijk naar de koers drop die GE maakt.
    De reden daarvoor is niet heel moeilijk te achterhalen. Kleinere en midcap bedrijven zijn veel beter in staat om zich aan de markt aan te passen dan de grote veilige jongens .. welke vaak de gevallen engelen zijn.

    Zo een trade plan is leuk, maar het gaat er mij dus om om de kennis op te bouwen zulke plannen te maken. Ik wil ook backtesting gaan toepassen.
    Je kan niet zomaar alles oppakken en als je iets goeds pakt zal het ook weer dalen ( er zijn daar de laatste tijd genoeg voorbeelden van op de nasdaq).

    Er wordt nu gesteld dat olie een run gaat maken, nou ik wil wel eens snappen waarom. Sterker nog ik wil over een lange tijd in staat kunnen zijn om zelf te verzinnen wat sectoren gaan doen ipv reageren op stellingen van anderen. Het valt me nl erg op dat zo ontzettend veel "informatie" online gewoon geleuter en gepapagaai is.

    Overigens zal ik zeker niet in de opties en deviraten stappen voordat ik vloeiend ben in het identificeren van mogelijkheden.
    Als je DSM koopt en je schrijft er een call en een put op dan krijg je in ieder geval de dubbele premie

    Dus aankoop DSM op 19 en premie ontvangst call 0,90 en put 0,90, zakt de koers dan krijg je er aandelen bij voor 17,20 euro
    of je bent ze kwijt voor 20,80 de volgende maand
      User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 januari 2009 @ 12:11:03 #191
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_65380247
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 09:57 schreef kopje_koffie het volgende:
    Ik ben de afgelopen maanden zeer intensief aan het inlezen op het gebied van investeren en speculeren.
    Daarvoor heb ik de afgelopen tijd onderandere de volgende boeken gelezen:

    Tecnical analysis (Charles D Krikpatrick, Julie R Dahlquist , 2008)
    The stock market barometer (William PeterHamiltion, 1922)
    The intelligent Investor (Benjamin Graham)
    Security analysis (Benjamin Graham)
    The world is flat (Thomas L Friedman) - over growth markets
    Sensible stock investing (david p knapp) - beetje een ripoff van andere boeken en bedoeld voor de layman.
    Random walk down wallstreet
    Rich dad Poor dad
    The black Swan (Nassim Nicholas Taleb, 2008) - een boek over mentaliteit
    Finding the next starbucks (micheal moe)
    Encyclopedia of chart patterns (thomas N bulkowski)
    Options, futures and other Derivatives (John c hull) - meeeega droge materie dit

    Dit waren vrijwel allemaal boeken die erg de moeite waard waren, maar ik mis de strategien. Deze boeken omschrijven van alles en nog wat, maar ze leren me niet echt hoe de markt werkt. Hoe het komt dat de komende tijd olie gaat stijgen terwijl andere sectoren zullen dalen.
    Hoe verhoud rente zich tot de markt, hoe verhouden markten zich tot elkaar etc.. Hoe handel je in een bear market en hoe in een horizontale markt.

    Ik zoek dus de "werk ervaring in boekvorm" soort van boeken, maar uiteraard ook de essentiele werken.

    Dus hebben jullie evt nog suggesties over wat er echt niet in mijn boekenkast mag ontbreken ?
    alvast bedankt
    Je hebt nu in elk geval een aardige basis, want er staan leuke boeken in dat lijstje

    Om te beginnen moet je het idee uit je hoofd zetten dat je financiele markten kunt voorspellen en dat er strategieen zouden bestaan waarmee je weet wat de olieprijs of aandelenprijzen gaan doen. Een dergelijke strategie bestaat niet voor zover ik weet. En als een dergelijke strategie al zou bestaan dan vind je die natuurlijk niet in het publieke domein. Ik weet maar één aantoonbaar consistent werkende strategie in het publieke domein en dat is buy&hold over een (hele) lange periode.

    Als je kijkt naar technical trading, dan gaat het meestal om het vinden van een kleine 'statistical edge' en vervolgens zorg je door middel van heel veel trades dat de wet van de grote aantallen gaat gelden zodat je bijvoorbeeld een 49%-51% kans toch kunt uitnutten. Met dergelijk kleine kansjes kun je nauwelijks spreken van 'voorspellen'. Het is meer kleine inefficienties in de markt benutten.

    Omdat je aangeeft dat je een meer praktische benadering zoekt en ook wilt gaan backtesten kan ik het volgende boek aanraden: "Beyond Technical Analysis" (Tushar Chande). Verwacht ook hier geen (goed) werkende kant en klare strategieen, maar het boek beschrijft een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van trading systems en de analyse daarvan. Met dit als achtergrond kun je dan zelf aan de slag. Ikzelf heb ook veel aan dit boek gehad en in grote lijnen volg ik nog steeds deze benadering als ik trading strategieen ontwikkel.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 januari 2009 @ 12:21:30 #192
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_65380505
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 12:02 schreef henkway het volgende:

    [..]

    Als je DSM koopt en je schrijft er een call en een put op dan krijg je in ieder geval de dubbele premie

    Dus aankoop DSM op 19 en premie ontvangst call 0,90 en put 0,90, zakt de koers dan krijg je er aandelen bij voor 17,20 euro
    of je bent ze kwijt voor 20,80 de volgende maand
    Dit is equivalent aan het schrijven van twee puts gedekt door cash.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_65380526
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 12:11 schreef SeLang het volgende:

    [..]

    Je hebt nu in elk geval een aardige basis, want er staan leuke boeken in dat lijstje

    Om te beginnen moet je het idee uit je hoofd zetten dat je financiele markten kunt voorspellen en dat er strategieen zouden bestaan waarmee je weet wat de olieprijs of aandelenprijzen gaan doen. Een dergelijke strategie bestaat niet voor zover ik weet. En als een dergelijke strategie al zou bestaan dan vind je die natuurlijk niet in het publieke domein. Ik weet maar één aantoonbaar consistent werkende strategie in het publieke domein en dat is buy&hold over een (hele) lange periode.

    Als je kijkt naar technical trading, dan gaat het meestal om het vinden van een kleine 'statistical edge' en vervolgens zorg je door middel van heel veel trades dat de wet van de grote aantallen gaat gelden zodat je bijvoorbeeld een 49%-51% kans toch kunt uitnutten. Met dergelijk kleine kansjes kun je nauwelijks spreken van 'voorspellen'. Het is meer kleine inefficienties in de markt benutten.

    Omdat je aangeeft dat je een meer praktische benadering zoekt en ook wilt gaan backtesten kan ik het volgende boek aanraden: "Beyond Technical Analysis" (Tushar Chande). Verwacht ook hier geen (goed) werkende kant en klare strategieen, maar het boek beschrijft een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van trading systems en de analyse daarvan. Met dit als achtergrond kun je dan zelf aan de slag. Ikzelf heb ook veel aan dit boek gehad en in grote lijnen volg ik nog steeds deze benadering als ik trading strategieen ontwikkel.
    Dan je voor deze reactie.
    Ik snap dat er inderdaad geen gouden oplossing is. Als die er wel zou zijn, dan zou de stategie zichzelf opheffen naar mate meer mensen het gaan gebruiken. Ik kan gewoon niet in mn kop krijgen dat de markt maar beperkt is tot het lezen van charts en wat conventies. Het lijkt wel een mode show, dan is deze sector hot en dan weer niet. Het lijkt er steeds meer op dat het intraday traden niks "hogers" is dan dat.

    Of aan de andere kant het long buy and hold. Dan is het natuurlijk zaak om de goede groei organisaties te vinden. Sterke winstmarge groei, dalende of plat blijvende kosten, liefst aandelen welke een backwind (subsidies oid) genieten.

    Wat me echter opvalt is dat goede aandelen stijgen, maar dan weer hard kelderen. Dit is een proces dat zich uitsmeert over weken. Het is gewoon jammer als je winsten maakt dat die winsten weer verloren gaan. Ook al zal het op lange termijn (jaren) goed komen. Om daar goed mee om te gaan zou het een mogelijkheid zijn om momentum georienteerde trade technieken te gebruiken?

    Ik dacht dus aan aandelen halen van goede solide bedrijven met sterker fundamentals en growth, maar dan wel met semi actieve trading strategien ernaast welke zich richten op swing/momentum trading. Als je een trade verneukt ( te laat uitstapt) dan weet je dat het wel goed komt. Als het goed gaat verkoop je in de buurt van toppen en sla je meer aandelen in bij lage standen. Ik snap nu echt wel dat het niet gaat om de scalps, maar meer om een hoeveelheid aandelen ruilen tegen meer aandelen van hetzelfde bedrijf. Maarja .. waar haal ik die kennis vandaan.

    Het boek zal ik eens gaan napluizen en bestellen. bedankt voor de suggestie.

    sorrie voor de lange teksten
    Zeg nee tegen thee
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGtKGX8B9hU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.flabber.nl%2Flinkdump%2Fanimatie%2Ffransen-en-koffie-dat-gaat-niet-goed-2511&feature=player_embedded[/youtube]
    pi_65452980
    Heb een vraagje. Binnenkort wil ik beginnen met beleggen voor het eerst in me leven. Ga eerst een cursus volgens, iemand nog een tip hiervoor?

    Maar wat is nou een goed instap bedrag? Dit jaar krijg ik 5000 euro en straks nog eens 10.000 euro.
    Het lijkt mij goed om nu in te stappen omdat alles zo ontzettend laag staat of zeggen jullie pak liever 5% rente bij een bank
    pi_65454046
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 13:30 schreef versteegrob het volgende:
    Maar wat is nou een goed instap bedrag? Dit jaar krijg ik 5000 euro en straks nog eens 10.000 euro.
    Het lijkt mij goed om nu in te stappen omdat alles zo ontzettend laag staat of zeggen jullie pak liever 5% rente bij een bank
    Hangt er van af wat je doelen zijn. Als je voor de lange termijn gaat beleggen (5+ jaar / 10+ jaar) dan zou ik zeggen stap gerust in.
    Ik kan niet voorspellen wat de beurs de volgende maand gaat doen, misschien daalt hij nog verder. Maar ik heb er goed vertrouwen in dat over een aantal jaar de beurs wel weer flink gestegen is. Zelf ben ik in oktober 2008 weer ingestapt. Helaas nog net voor de laatste flinke daling, maar daar maak ik me geen zorgen om, omdat ik er vol vertrouwen in heb dat het in de toekomst weer goed komt.

    Beleg je voor de korte termijn en wil je actief met beleggen bezig zijn (veel handelen), dan is het nu nog wel te onzeker.
    pi_65454057
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 13:30 schreef versteegrob het volgende:
    Heb een vraagje. Binnenkort wil ik beginnen met beleggen voor het eerst in me leven. Ga eerst een cursus volgens, iemand nog een tip hiervoor?

    Maar wat is nou een goed instap bedrag? Dit jaar krijg ik 5000 euro en straks nog eens 10.000 euro.
    Het lijkt mij goed om nu in te stappen omdat alles zo ontzettend laag staat of zeggen jullie pak liever 5% rente bij een bank
    Een echte cursus voor het beginnen met beleggen zou ik niet weten. Misschien kan je wat boeken lezen en af en toe naar RTL-Z kijken?

    Met 5000 euro kan je al goed instappen, dan vallen de transactiekosten procentueel gezien wel mee. En of het nu een goed moment is om te stappen, weet je natuurlijk nooit. De koersen van veel aandelen staan nu erg laag, maar het zou best kunnen dat ze over 2 maanden nog wat lager staan. Maar als je dat niet zo erg zou vinden en meer op de langere termijn wil kijken, dan kan je best nu instappen.
    pi_65455157
    Oke dan ga ik mezelf is beginnen om in te lezen. Wil dan beginnen met een paar duizend euro en aan het eind van het jaar nog eens 10.000 euro erbij stoppen. Tja heb het geld niet echt nodig, het is meer handig voor later.

    Nog goede site's? Ken fd.nl en aex.nl
    pi_65469277
    Het beste kan je gespreid instappen. Dus nu bv. ¤ 2.000,- en later nog wat meer.

    Gaan de koersen stijgen dan pak je alvast lekker wat winst mee. Gaan de koersen zakken, dan weet je dat je met de resterende ¤ 3.000,- in ieder geval nog beter rendement zal gaan halen dan de eerste ¤ 2.000,-

    Sites die ik zelf vaak bekijk:

    www.belegger.nl
    www.iex.nl
    www.analist nl.

    Van de eerste 2 sites zijn vooral de forums altijd wel interessant.
      User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 maart 2009 @ 13:13:33 #199
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_66687300
    Crosspost voor niet-AEX mensen:

    Is Buy&Hold dood ?

    De dood van de Buy&Hold strategie?

    Met de Amerikaanse- en Nederlandse beurs op niveaus die we sinds 1996 niet meer hebben gezien rijst de vraag in hoeverre de veel gepropageerde Buy&Hold strategie nog wel valide is. Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst eens waar beleggingswinst eigenlijk vandaan komt.

    Wat krijgt een belegger als hij een aandeel koopt? Aandelen zijn gewoon stukjes van een bedrijf en de belegger deelt dus mee in de winst van het bedrijf. De meest fundamentele parameter is daarom de price to earnings ratio (P/E), waarin 'P' de prijs van het aandeel en 'E' de winst per aandeel. Dus stel een aandeel noteert $40 en de winst per aandeel is $2, dan is P/E=20. Hoe lager de P/E, deste meer 'winst' krijg je voor je geld. Je kunt het ook zo zien: bij een P/E van 20 maakt een belegger eigenlijk intrisiek een winst van 5% op zijn geinvesteerde kapitaal.

    Maar hoe komt de winst uiteindelijk bij de belegger terecht? Dat gaat op twee manieren. Ten eerste betalen veel bedrijven dividend, en dus ontvangt de belegger een deel van de winst gewoon als cash uitkering. Ten tweede houden de meeste bedrijven een deel van de winst achter en gebruiken dat geld om verder te investeren (dat leidt als het goed is tot hogere winsten in de toekomst) of zij kopen hun eigen aandelen in, waardoor er minder aandelen uitstaan en de winst met minder aandeelhouders hoeft te worden gedeeld. De winst per aandeel neemt dan toe waardoor de koers kan stijgen. De aandeelhouder profiteert dan via een koersstijging.

    In principe maakt het weinig uit hoe de winst bij een belegger terecht komt (via dividend of via koersstijging). Feit is dat op zeer lange termijn geldt: koerswinst + totaal ontvangen dividend = totale bedrijfswinst. Hoewel aandelenkoersen op korte termijn op magische wijze enorme uitslagen kunnen maken zitten zij op lange termijn via de P/E vast aan de bedrijfswinsten. Uiteindelijk komt gewoon alle winst voor de belegger uit de bedrijfswinst.

    De P/E is dus een erg belangrijke parameter. Aandelen met een hoge P/E zijn 'duur', aandelen met een lage P/E zijn 'goedkoop'. Maar wat is 'hoog' en wat is 'laag'? Dat hangt van veel factoren af, zoals verwachte winstgroei, risico en sector. In dit stukje kijk ik even alleen naar de P/E van de totale markt, in dit geval de S&P500 index. In het onderstaande plaatje zie je de waarde van de P/E van de S&P500 door de jaren heen.



    Het valt direct op dat de P/E van de totale markt enorm fluctueert. In tijden van groot optimisme is men bereid hoge prijzen te betalen, in tijden van pessimisme lage prijzen. In het plaatje is de bubble van de jaren '90 prachtig te zien.

    Wat ook opvalt is dat momenteel de P/E extreem hoog is. Hier zien we meteen de beperking van het gebruik van een 'gewone' P/E. Want waarom is de P/E nu zo hoog, terwijl de markt meer dan gehalveerd is ten opzichte van zijn top? De reden is dat de bedrijfswinsten nog veel sneller zijn gezakt. Op grond van dit plaatje zou je concluderen dat de markt extreem duur is. Echter, grote dips in winstgevendheid zijn vaak maar heel tijdelijk.

    Een m.i. betere indicator is daarom de Shiller P/E, die niet de 1-year trailing earnings gebruikt maar het gemiddelde van de inflation adjusted 10-year earnings. Door een gemiddelde van 10 jaar te gebruiken wordt de businesscycle min of meer uitgefilterd en krijg je een wat realistischer beeld waar de koers is ten opzichte van sustainable winsten.

    Zie hieronder een plaatje van de Shiller P/E gedeeld door zichzelf. Dit geeft een curve die rond de '1' slingert, waarbij je kunt zeggen dat alles boven de '1' relatief duur is en alles onder de '1' relatief goedkoop. Het blauwe diamantje geeft de huidige koers aan. De horizontale gele lijnen geven aan waar de Shiller P/E zich zou bevinden voor andere waarden van de S&P500. In het plaatje zien we dat de markt momenteel redelijk goedkoop is, maar nog steeds ver verwijderd van de dieptepunten van een aantal andere grote crises.



    Dit was even een lange inleiding, maar het zal snel duidelijk worden wat dit te maken heeft met de vraag "Is Buy&Hold dood?"

    Is er een verband tussen het te verwachten rendement en de waarde van de Shiller P/E waarop ik mijn gespreide aandelenportefeuille aanschaf? Hieronder zie je een scatterplot met data van de afgelopen eeuw (een punt voor elke maand). De x-as is de waarde van de Shiller P/E zoals je die direct kunt aflezen uit de vorige grafiek. Op de y-as staat het gerealiseerde totaal reeel rendement na 1 jaar. Dit is dus dividend + koerswinst - inflatie. Voor de duidelijkheid heb ik verschillende relevante periodes verschillende kleuren gegeven.



    De punten staan in een grote wolk zonder significante trend. Dit betekent dat er voor een beleggingshorizon van 1 jaar geen significant verband is tussen de Shiller P/E en de te verwachten winst/ verlies. Dit is een belangrijke conclusie, want het betekent dat korte termijn beleggers (horizon ~1 jaar) die hun beslissingen baseren op het 'goedkoop' of 'duur' zijn van de markt gewoon fout bezig zijn! Er is geen verband.

    Kijken we echter naar een beleggingshorizon van 10 jaar, dan wordt er een duidelijk verband zichtbaar tussen de waardering bij aanschaf van de portefeuille en het gemiddelde jaarlijks reeel rendement.



    Voor een beleggingshorizon van 20 jaar is dit verband nog sterker.



    Nu gaan we eindelijk terug naar de centrale vraag: "Is Buy&Hold dood?". Het is duidelijk dat Buy&Hold beleggers die eind jaren '90 zijn ingestapt nu op dik verlies staan. Maar na het zien van de plaatjes die ik hier heb gepost zal duidelijk zijn dat dit resultaat gewoon te verwachten was. De Shiller P/E had in die tijd extreem hoge waarden en in de in de scatterplots is te zien dat dit op z'n best een matig rendement voorspelt.

    Je kunt het ook als volgt zien: zelfs als bedrijfswinsten blijven stijgen (wat gebeurde in die periode, even afgezien van een dipje na 2000) wordt dit teniet gedaan doordat er een 'P/E-krimp' plaatsvindt in de markt doordat beleggers niet meer bereid zijn om zulke astronomisch hoge P/E te betalen. Dit zal dus een beneden gemiddeld rendement opleveren.

    Momenteel ziet de situatie er een stuk gunstiger uit. We beginnen nu in het gebied te komen waar je over de komende 20 jaar een bovengemiddeld rendement kunt verwachten. Ook mensen die afgelopen oktober al hebben gekocht rond 'fair value' (ongeveer S&P500 = 900), zijn blijven zitten en nu op dik verlies staan hebben toch geen slechte prognose als je een beleggingshorizon hebt die lang genoeg is.

    Het grappige is dat mensen nu denken dat Buy&Hold dood is, terwijl ikzelf precies de tegenovergestelde mening heb: Buy&Hold was dood op het moment dat de markt in de jaren '90 extreem overgewaardeerd werd. Maar wat mij betreft is Buy&Hold nu uit de dood herrezen. Hoewel ikzelf nog even wil wachten met kopen, in de hoop dat we nog echt lage waarderingen gaan zien, denk ik dat mensen die nu aandelen kopen voor lange termijn (of zelfs al iets eerder zijn ingestapt rond oktober) gewoon een heel fatsoenlijk rendement gaan maken over de komende 20 jaar.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_66687681
    quote:
    Op woensdag 4 maart 2009 13:13 schreef SeLang het volgende:
    Crosspost voor niet-AEX mensen:

    Is Buy&Hold dood ?

    De dood van de Buy&Hold strategie?

    Met de Amerikaanse- en Nederlandse beurs op niveaus die we sinds 1996 niet meer hebben gezien rijst de vraag in hoeverre de veel gepropageerde Buy&Hold strategie nog wel valide is. Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst eens waar beleggingswinst eigenlijk vandaan komt.

    Wat krijgt een belegger als hij een aandeel koopt? Aandelen zijn gewoon stukjes van een bedrijf en de belegger deelt dus mee in de winst van het bedrijf. De meest fundamentele parameter is daarom de price to earnings ratio (P/E), waarin 'P' de prijs van het aandeel en 'E' de winst per aandeel. Dus stel een aandeel noteert $40 en de winst per aandeel is $2, dan is P/E=20. Hoe lager de P/E, deste meer 'winst' krijg je voor je geld. Je kunt het ook zo zien: bij een P/E van 20 maakt een belegger eigenlijk intrisiek een winst van 5% op zijn geinvesteerde kapitaal.

    Maar hoe komt de winst uiteindelijk bij de belegger terecht? Dat gaat op twee manieren. Ten eerste betalen veel bedrijven dividend, en dus ontvangt de belegger een deel van de winst gewoon als cash uitkering. Ten tweede houden de meeste bedrijven een deel van de winst achter en gebruiken dat geld om verder te investeren (dat leidt als het goed is tot hogere winsten in de toekomst) of zij kopen hun eigen aandelen in, waardoor er minder aandelen uitstaan en de winst met minder aandeelhouders hoeft te worden gedeeld. De winst per aandeel neemt dan toe waardoor de koers kan stijgen. De aandeelhouder profiteert dan via een koersstijging.

    In principe maakt het weinig uit hoe de winst bij een belegger terecht komt (via dividend of via koersstijging). Feit is dat op zeer lange termijn geldt: koerswinst + totaal ontvangen dividend = totale bedrijfswinst. Hoewel aandelenkoersen op korte termijn op magische wijze enorme uitslagen kunnen maken zitten zij op lange termijn via de P/E vast aan de bedrijfswinsten. Uiteindelijk komt gewoon alle winst voor de belegger uit de bedrijfswinst.

    De P/E is dus een erg belangrijke parameter. Aandelen met een hoge P/E zijn 'duur', aandelen met een lage P/E zijn 'goedkoop'. Maar wat is 'hoog' en wat is 'laag'? Dat hangt van veel factoren af, zoals verwachte winstgroei, risico en sector. In dit stukje kijk ik even alleen naar de P/E van de totale markt, in dit geval de S&P500 index. In het onderstaande plaatje zie je de waarde van de P/E van de S&P500 door de jaren heen.

    [ afbeelding ]

    Het valt direct op dat de P/E van de totale markt enorm fluctueert. In tijden van groot optimisme is men bereid hoge prijzen te betalen, in tijden van pessimisme lage prijzen. In het plaatje is de bubble van de jaren '90 prachtig te zien.

    Wat ook opvalt is dat momenteel de P/E extreem hoog is. Hier zien we meteen de beperking van het gebruik van een 'gewone' P/E. Want waarom is de P/E nu zo hoog, terwijl de markt meer dan gehalveerd is ten opzichte van zijn top? De reden is dat de bedrijfswinsten nog veel sneller zijn gezakt. Op grond van dit plaatje zou je concluderen dat de markt extreem duur is. Echter, grote dips in winstgevendheid zijn vaak maar heel tijdelijk.

    Een m.i. betere indicator is daarom de Shiller P/E, die niet de 1-year trailing earnings gebruikt maar het gemiddelde van de inflation adjusted 10-year earnings. Door een gemiddelde van 10 jaar te gebruiken wordt de businesscycle min of meer uitgefilterd en krijg je een wat realistischer beeld waar de koers is ten opzichte van sustainable winsten.

    Zie hieronder een plaatje van de Shiller P/E gedeeld door zichzelf. Dit geeft een curve die rond de '1' slingert, waarbij je kunt zeggen dat alles boven de '1' relatief duur is en alles onder de '1' relatief goedkoop. Het blauwe diamantje geeft de huidige koers aan. De horizontale gele lijnen geven aan waar de Shiller P/E zich zou bevinden voor andere waarden van de S&P500. In het plaatje zien we dat de markt momenteel redelijk goedkoop is, maar nog steeds ver verwijderd van de dieptepunten van een aantal andere grote crises.

    [ afbeelding ]

    Dit was even een lange inleiding, maar het zal snel duidelijk worden wat dit te maken heeft met de vraag "Is Buy&Hold dood?"

    Is er een verband tussen het te verwachten rendement en de waarde van de Shiller P/E waarop ik mijn gespreide aandelenportefeuille aanschaf? Hieronder zie je een scatterplot met data van de afgelopen eeuw (een punt voor elke maand). De x-as is de waarde van de Shiller P/E zoals je die direct kunt aflezen uit de vorige grafiek. Op de y-as staat het gerealiseerde totaal reeel rendement na 1 jaar. Dit is dus dividend + koerswinst - inflatie. Voor de duidelijkheid heb ik verschillende relevante periodes verschillende kleuren gegeven.

    [ afbeelding ]

    De punten staan in een grote wolk zonder significante trend. Dit betekent dat er voor een beleggingshorizon van 1 jaar geen significant verband is tussen de Shiller P/E en de te verwachten winst/ verlies. Dit is een belangrijke conclusie, want het betekent dat korte termijn beleggers (horizon ~1 jaar) die hun beslissingen baseren op het 'goedkoop' of 'duur' zijn van de markt gewoon fout bezig zijn! Er is geen verband.

    Kijken we echter naar een beleggingshorizon van 10 jaar, dan wordt er een duidelijk verband zichtbaar tussen de waardering bij aanschaf van de portefeuille en het gemiddelde jaarlijks reeel rendement.

    [ afbeelding ]

    Voor een beleggingshorizon van 20 jaar is dit verband nog sterker.

    [ afbeelding ]

    Nu gaan we eindelijk terug naar de centrale vraag: "Is Buy&Hold dood?". Het is duidelijk dat Buy&Hold beleggers die eind jaren '90 zijn ingestapt nu op dik verlies staan. Maar na het zien van de plaatjes die ik hier heb gepost zal duidelijk zijn dat dit resultaat gewoon te verwachten was. De Shiller P/E had in die tijd extreem hoge waarden en in de in de scatterplots is te zien dat dit op z'n best een matig rendement voorspelt.

    Je kunt het ook als volgt zien: zelfs als bedrijfswinsten blijven stijgen (wat gebeurde in die periode, even afgezien van een dipje na 2000) wordt dit teniet gedaan doordat er een 'P/E-krimp' plaatsvindt in de markt doordat beleggers niet meer bereid zijn om zulke astronomisch hoge P/E te betalen. Dit zal dus een beneden gemiddeld rendement opleveren.

    Momenteel ziet de situatie er een stuk gunstiger uit. We beginnen nu in het gebied te komen waar je over de komende 20 jaar een bovengemiddeld rendement kunt verwachten. Ook mensen die afgelopen oktober al hebben gekocht rond 'fair value' (ongeveer S&P500 = 900), zijn blijven zitten en nu op dik verlies staan hebben toch geen slechte prognose als je een beleggingshorizon hebt die lang genoeg is.

    Het grappige is dat mensen nu denken dat Buy&Hold dood is, terwijl ikzelf precies de tegenovergestelde mening heb: Buy&Hold was dood op het moment dat de markt in de jaren '90 extreem overgewaardeerd werd. Maar wat mij betreft is Buy&Hold nu uit de dood herrezen. Hoewel ikzelf nog even wil wachten met kopen, in de hoop dat we nog echt lage waarderingen gaan zien, denk ik dat mensen die nu aandelen kopen voor lange termijn (of zelfs al iets eerder zijn ingestapt rond oktober) gewoon een heel fatsoenlijk rendement gaan maken over de komende 20 jaar.
    Eensch. Binnenkort maar eens rustiger in gaan stappen met de AEX op een nieuw dieptepunt. Philips staat bijvoorbeeld op zijn laagste Fwd EBITDA multiple in 10 jaar, ruim 70% lager gewaard dan zijn piek. Da's voor mij al voldoende om door op de lange termijn vertrouwen in te hebben, het is maar een simpel voorbeeld.

    Aan de andere kant zie ik de noodzaak nog niet zo op dit moment. Heb het idee dat de komende periode alles niet snel omhoog zal gaan, een echt economisch herstel zal zeker niet zichtbaar worden voor 2010. In de zomer de boel maar weer een keer bestuderen en dan maar eens instappen. Zit er deze keer wel over te denken om mijn investeringen enigzins te leveragen. Op de huidige waardering durf ik wel iets meer risico te nemen, bij een AEX van 200 zou je in ieder geval 60-100 met vreemd geld kunnen financieren...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')