Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet inquote:'Homo’s weigeren op school mag'
DEN HAAG - Het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA, protesteert tegen het idee van minister Plasterk over het benoemingsbeleid van scholen.
afbeelding vergroten
De minister van Onderwijs wil scholen verbieden om homoseksuele docenten te weren.
De jongeren roepen de Tweede Kamerleden van het hun partij op om tegen dit idee in te gaan. Dit doen zij in een artikel in het Nederlands Dagblad van donderdag.
Harry van der Molen, voorzitter van het CDJA, wijst op artikel 23, waarin het benoemingsbeleid van scholen onder de vrijheid van onderwijs valt. ,,Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs,’’ aldus Van der Molen.
Het CDJA geeft wel aan moeite te hebben met de afkeuring van homoseksuele relaties door reformatorische scholen. Toch is het volgens Van der Molen niet aan Plasterk om zich te bemoeien met de grondslag van een school. Hij noemt Plasterk ’een nagel aan de doodskist van artikel 23’.
(ANP)
Dat omkeren, dat is pas goochelen met de grondwetquote:Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs
Niet veel verschrikkelijker dan de huidige "Well as you know I voted against gay marriage" leider hoor.quote:Op donderdag 25 september 2008 09:50 schreef Visitor1982 het volgende:
En dat zijn dan vaak de toekomstige leiders van het CDA... Kan nog wat worden in de toekomst. Verschrikkelijk.
De minister van onderwijs moet zich niet bemoeien met bijzonder onderwijs?quote:Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Terecht, die Plasterk moet zich bezig houden met het openbaar onderwijs en zich niet bemoeien met het bijzonder onderwijs. Een homo voor de klas op een openbare school is tot daar aan toe, maar een homoseksueel zou niet voor een klas moeten gaan staan.
Ik mag toch verdomme hopen dat het non-discriminatie beginsel voor de vrijheid van onderwijs gaat.quote:,,Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs,’’
stel je voor zeg, dat iemand die er wat over te zeggen heeft er wat over zegtquote:Op donderdag 25 september 2008 10:05 schreef speknek het volgende:
[..]
De minister van onderwijs moet zich niet bemoeien met bijzonder onderwijs?!
Nou ja, de CDJA-jongeren hebben in zoverre gelijk dat artikel 1 van de Grondwet in hiërarchie niet boven artikel 23 staat. En in lid 5 van artikel 23 staat dat de regelingen van de overheid de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de aanstelling der onderwijzers moeten eerbiedigen.quote:Op donderdag 25 september 2008 09:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat omkeren, dat is pas goochelen met de grondwet. Of staat er niet dat er vrijheid van godsdienst is behoudens de wet?
In feite wel. Voor het plaatje staan natuurlijk de gevoelsmatig belangrijkste artikelen bovenaan, maar juridisch is er geen hiërarchie en staan ze allemaal op gelijke voet.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:06 schreef DroogDok het volgende:
Artikel 1 voor artikel 23 lijkt me nogal logisch, ze staan toch niet voor niets in die volgorde?
Je kan jongeren die zich aansluiten bij zo'n "grijze" partij ook niet bepaald serieus nemen.quote:Op donderdag 25 september 2008 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)n_op_school_mag.html
[..]
Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Ah, een mooi pleidooi om het bijzonder onderwijs ook meteen af te sluiten van elke vorm van staatssteun dan.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Terecht, die Plasterk moet zich bezig houden met het openbaar onderwijs en zich niet bemoeien met het bijzonder onderwijs. Een homo voor de klas op een openbare school is tot daar aan toe, maar een homoseksueel zou niet voor een klas moeten gaan staan.
De hebben we die linkse pisnicht weer met zijn islamvergoeilikingen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:11 schreef Jarno het volgende:
En zo zie je maar weer. Christenen, moslims, same difference after all.
sinds wanneer is mensen gelijktrekken verdedigen?quote:Op donderdag 25 september 2008 10:16 schreef schoelje het volgende:
[..]
De hebben we die linkse pisnicht weer met zijn islamvergoeilikingen.
Op wat voor een manier een homoseksuele leraar de vrijheid van onderwijs bedreigt op Christelijke scholen, mag trouwens ook wel even worden uitgelegd imho.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik mag toch verdomme hopen dat het non-discriminatie beginsel voor de vrijheid van onderwijs gaat.
Artikel 1 voor artikel 23 lijkt me nogal logisch, ze staan toch niet voor niets in die volgorde?
Islam vs Christendom is de geestelijke ontwikkelings equivalent van de aloude strijd tussen de blinden en de lammen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:16 schreef schoelje het volgende:
[..]
Islamvergoeilijkingen? Man, ik vind de islam net zo'n bende als het christelijke geloof.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:16 schreef schoelje het volgende:
[..]
Komen we meteen op het punt dat religie maatschappelijk gezien reduceert tot niets dan een last: wie bepaalt dat?quote:Op donderdag 25 september 2008 10:26 schreef Gia het volgende:
Ik vind het ronduit belachelijk om een leerkracht af te wijzen op grond van zijn geaardheid. Wat mij betreft mag de wet hierover een stuk duidelijker worden.
Dat een christelijke school iemand afwijst die zich niet kan conformeren aan de christelijke grondslag, prima. Maar een homosexueel kan verder een prima christen zijn of in elk geval voeling hebben met de christelijke ideologie, wat al voldoende is.
De jeugd in Nederland is vrij conservatief.quote:En dan gaan nu JONGEREN!!! daar een probleem van maken??
quote:Op donderdag 25 september 2008 10:12 schreef Misstique het volgende:
Filmpjes zeggen meer dan woorden..
vind ik best maar dan ook de hele subsidiekraan dichtdraaien voor die scholen (of te wel binnen 2 weken geen bijzondere scholen meer)quote:Op donderdag 25 september 2008 10:05 schreef speknek het volgende:
[..]
De minister van onderwijs moet zich niet bemoeien met bijzonder onderwijs?!
En van die jongeren heb je regelmatig hele stadions vol (EO jongerendag anyone?).quote:[b]Op donderdag 25 september 2008 09:38 maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Ja, lijkt me wel. Een islamitische school moet dan een cda stemmer kunnen weigeren op zijn christelijke achtergrond.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:45 schreef IHVK het volgende:
Mag je dan ook CDA'ers weigeren op scholen?
ik wil heel graag vrijheid van meningsuiting en geloofsovertuiging 'prediken', maar ik vind het zo jammer dat de mensen die daar gebruik van maken die vrijheid gebruiken om anderen te veroordelen en zwart te makenquote:Op donderdag 25 september 2008 10:46 schreef maedel het volgende:
[..]
En van die jongeren heb je regelmatig hele stadions vol (EO jongerendag anyone?).
En zelfs dingen afdwingen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik wil heel graag vrijheid van meningsuiting en geloofsovertuiging 'prediken', maar ik vind het zo jammer dat de mensen die daar gebruik van maken die vrijheid gebruiken om anderen te veroordelen en zwart te maken
Onderwijs gebaseerd op een geloofsovertuiging bedoel je?quote:Op donderdag 25 september 2008 10:55 schreef hierissieweer het volgende:
Gewoon ook de subsidies afschaffen voor het bijzonder onderwijs. Dan zullen ze wel anders piepen en niet zo anders willen zijn...
Jammer? Ik vind het gewoon belachelijk.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik wil heel graag vrijheid van meningsuiting en geloofsovertuiging 'prediken', maar ik vind het zo jammer dat de mensen die daar gebruik van maken die vrijheid gebruiken om anderen te veroordelen en zwart te maken
Nee, ook bijzonder onderwijs op basis van een afwijkende levensovertuiging niet subsidieren.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:56 schreef maedel het volgende:
[..]
Onderwijs gebaseerd op een geloofsovertuiging bedoel je?
Anders raakt je opmerking kant nog wal ben ik bang.
Alleen denk nog in de enclaves, staphorst, veluwe, zeeland e.d.. Ik ben sowieso al tegen het bijzonder onderwijsquote:Op donderdag 25 september 2008 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
vind ik best maar dan ook de hele subsidiekraan dichtdraaien voor die scholen (of te wel binnen 2 weken geen bijzondere scholen meer)
niets mis met anders zijn, dat is iedereenquote:Op donderdag 25 september 2008 10:55 schreef hierissieweer het volgende:
Gewoon ook de subsidies afschaffen voor het bijzonder onderwijs. Dan zullen ze wel anders piepen en niet zo anders willen zijn...
er is zelfs een school geweest die een leerling heeft geweigerd omdat zijn ouders een televisietoestel haddenquote:Op donderdag 25 september 2008 10:57 schreef GoAwaYn00b het volgende:
Zulke scholen mogen toch ook Niet Gelovige Weigeren?????
Zover ik weet wordt dat op geen enkele christelijke school gepredikt.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:00 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan moeten die scholen ook geen anti-homo-preken houden, maar dat is onmogelijk, want er staat nu eenmaal in de bijbel dat homo's dood moeten![]()
ik mag hopen van niet, maar het was een voorbeeld dat wanneer het wel zou gebeuren dát wel een excuus zou hebbenquote:Op donderdag 25 september 2008 11:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Zover ik weet wordt dat op geen enkele christelijke school gepredikt.
quote:Op donderdag 25 september 2008 10:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, ook bijzonder onderwijs op basis van een afwijkende levensovertuiging niet subsidieren.
Gewoon één soort basisonderwijs, voor alle kinderen hetzelfde.
Wil je wat anders met een clubje mensen, dan betaal je dat maar lekker zelf.
quote:Op donderdag 25 september 2008 10:56 schreef maedel het volgende:
[..]
Onderwijs gebaseerd op een geloofsovertuiging bedoel je?
Anders raakt je opmerking kant nog wal ben ik bang.
Inderdaad, allemaal niet subsidieren, dus. Gewoon zelf betalen als je wat anders wil.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:04 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Bijzonderonderwijs het onderwijs op grondslag van een levens visie of overtuiging, of vanuit een pedagogische visie.
ok, volgens mij hebbenhadden we een spraakverwarring.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, ook bijzonder onderwijs op basis van een afwijkende levensovertuiging niet subsidieren.
Gewoon één soort basisonderwijs, voor alle kinderen hetzelfde.
Wil je wat anders met een clubje mensen, dan betaal je dat maar lekker zelf.
Misschien omdat niet iedereen die progressieve onzin over het respecteren van andere mensen meer slikt? Misschien omdat CDJA'ers, in tegenstelling tot progressiefjes, waarde hechten aan identiteit? Denk er eens over na.quote:Op donderdag 25 september 2008 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Als dat zo is, waarom geven ze dan aan dat:quote:Op donderdag 25 september 2008 11:58 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Misschien omdat niet iedereen die progressieve onzin over het respecteren van andere mensen meer slikt? Misschien omdat CDJA'ers, in tegenstelling tot progressiefjes, waarde hechten aan identiteit? Denk er eens over na.
Ga dus toch heen met je waarde hechten aan identiteit.quote:Het CDJA zegt overigens wel moeite te hebben met de afkeuring van homoseksuele relaties door reformatorische scholen.
Overigens zolang die scholen voor hun bestaan totaal afhankelijk zijn van staatssteun, hebben ze zich te houden aan de regeltjes die die staat stelt....willen ze dat niet? Prima, maar leven dan die staatsteun lekker in.quote:"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt."
Ach we hebben ze hier op FOK ook.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:52 schreef JohnDope het volgende:
GoAwaYn00b = gay en een kloon. Slotje.
Iemand weigeren als docent is iets heel anders dan dat voorbeeld wat je aanhaalt.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom geven ze dan aan dat:
[..]
Onzin, dat is namelijk precies de reden waarom die docenten geweigerd worden....het komt notabene uit hetzelfde nieuwsartikel.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:21 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Iemand weigeren als docent is iets heel anders dan dat voorbeeld wat je aanhaalt.
Laat me raden, alle homosexuelen zijn natuurlijk pedofielen en per definitie ongeschikt als leraar want stel je voor dat ze een kind besmetten met het homovirus?quote:Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Je weet toch dat homoseksualiteit besmettelijk is? Voor je het weet worden die zo gelovige en onschuldige kindertjes homo en maken ze de familie eer kapot. Een homo voor de klas zal ook wel geloven in de evolutietheorie en is diep van binnen een atheïst.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:34 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat doet geaardheid er eigenlijk toe op scholen? Worden daar niet gewoon vakken als Wiskunde en Nederlands gegeven? Veranderen de cijfers en formules als een leraar (in zijn vrije tijd) een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht?
Min of meer verplicht staatsonderwijs vind ik eerlijk gezegd ook niet zo'n goed idee. Zelfs de leerstof wordt dan volledig politiek. Ik sta eigenlijk wel achter de vrijheid van onderwijs en vind ook dat bijzondere scholen subsidie moeten krijgen, mits ze aan bepaalde minimumnormen voldoen. Dat is in feite de situatie zoals die is. De meeste bijzondere scholen functioneren ook gewoon prima.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:14 schreef One_of_the_few het volgende:
Laat de staat gewoon openbare scholen subsidiëren en elke andere vorm van onderwijs moet en aan de wet voldoen en zelf hun kosten betalen. De staat die het weigeren op grond van iemands aard zou sponsoren, toch raar dat het nog altijd kon.
Dat is alleen weinig verschil met het resultaat van vrij onderwijs.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:26 schreef Pool het volgende:
Zelfs de leerstof wordt dan volledig politiek.
Enkel praktiserende homo-leerlingen...met 1 uitzondering als de decaan lekker van zo'n jong homo-scholiertje wilt genieten...dan is het uiteraard geen probleem.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Mogen ze ook homoseksuele leerlingen weigeren?
Verplicht is het niet natuurlijk. een school krijgt alleen geen subsidie, maar kan wel bestaan. Volgens mij is de leerstof op een bijzondere school gekleurder dan op een openbare school. Een bijzondere school beperkt je per definitie in een bepaalde richting.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:26 schreef Pool het volgende:
[..]
Min of meer verplicht staatsonderwijs vind ik eerlijk gezegd ook niet zo'n goed idee. Zelfs de leerstof wordt dan volledig politiek. Ik sta eigenlijk wel achter de vrijheid van onderwijs en vind ook dat bijzondere scholen subsidie moeten krijgen, mits ze aan bepaalde minimumnormen voldoen. Dat is in feite de situatie zoals die is. De meeste bijzondere scholen functioneren ook gewoon prima.
dat laatste zeker.quote:Dus wat mij betreft wel vrijheid van onderwijs, maar ik zie niet in waarom die vrijheid ook een recht op discriminatie op basis van geaardheid zou moeten bevatten. Dat gaat over de grens.
Mee eens, zeker omdat men het niet bepaald makkelijk kan uitleggen, heb ik het idee, hoe precies een homosexuele leraar de vrijheid op onderwijs op een bijzondere school bedreigt.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:26 schreef Pool het volgende:
Dus wat mij betreft wel vrijheid van onderwijs, maar ik zie niet in waarom die vrijheid ook een recht op discriminatie op basis van geaardheid zou moeten bevatten. Dat gaat over de grens.
Het zijn allemaal beginselen. Alhoewel het specifiek weren van homo's discriminatie is en de rechter dat boven een geloofsovertuiging zal stellen.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik mag toch verdomme hopen dat het non-discriminatie beginsel voor de vrijheid van onderwijs gaat.
Dat is speciaal onderwijs.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:15 schreef maedel het volgende:
[..]
ok, volgens mij hebbenhadden we een spraakverwarring.
Ik dacht dat gewoon lom/zmlk/mlk/dagbesteding/leonardo etc ook allemaal onder bijzonder onderwijs viel.
Alles waarin je als groep je wilt onderscheiden van de rest van Nederland. Of dat nou de montesori, iederwijs of hoe-heet-dat-mens-ook-al-weer visie is of een religieuze grondslag. Zo moeilijk is dat niet.quote:En ik zou zeggen, niet op basis van een afwijkende levensovertuiging, maar gewoon vanuit een levenslovertuiging. Hoewel dat lastig is, want dan krijg je meteen de discussie van wat onder een levenslovertuiging valt.
Mag een school van jou wel een onderwijzer weigeren wanneer deze ongehuwd samenwoont?quote:Op donderdag 25 september 2008 13:26 schreef Pool het volgende:
Dus wat mij betreft wel vrijheid van onderwijs, maar ik zie niet in waarom die vrijheid ook een recht op discriminatie op basis van geaardheid zou moeten bevatten. Dat gaat over de grens.
Vind ik dus van dezelfde orde.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:20 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mag een school van jou wel een onderwijzer weigeren wanneer deze ongehuwd samenwoont?
Volslagen belachelijk; indien het woord "homo" door "jood" wordt vervangen staat er in essentie hetzelfde, maar is het land ineens te klein. Bovendien is het woordje "levensbeschouwing" nogal ruim interpreteerbaar. Om bij mijn eerste voorbeeld te blijven; antisemitisme kan ook als "levensbeschouwing" worden gezien. Discriminatie is discriminatie, ongeacht de reden.quote:Op donderdag 25 september 2008 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Net zo achterlijkquote:Op donderdag 25 september 2008 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Walgelijk. En ik wil nu nooit meer iets horen over dat moslims zo achterlijk zouden zijn!
Hoewel ik het er niet mee eens ben, is dat wat mij betreft een correct en consequent standpunt.quote:Net zo achterlijk ?
Ik snap wat je bedoelt... maar ergens mag een school (zéker een school) ook eisen dat je bepaalde waarden uitdraagt - en dat betekent dus dat je niet met je mond die waarden preekt en in je privéleven iets totaal anders doet.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind ik dus van dezelfde orde.
Ik vind dat een school geen flikker te maken heeft met wat je thuis doet en met wie.
Dat je de grondslag van de school moet onderschrijven, prima, dat mag gevraagd worden, maar verder heeft de werkgever zich niet met het privéleven van een werknemer te bemoeien.
Dat heet dan weer buitengewoon onderwijs.. Om het allemaal even moeilijk te makenquote:Op donderdag 25 september 2008 11:15 schreef maedel het volgende:
[..]
ok, volgens mij hebbenhadden we een spraakverwarring.
Ik dacht dat gewoon lom/zmlk/mlk/dagbesteding/leonardo etc ook allemaal onder bijzonder onderwijs viel.
Nee dat mag dan weer niet, simpelweg omdat ze de verplichting hebben om leerling aan te nemen bij aanmelding. Zoals je weet zit ik op het CHE en daarvoor moet je een motivatie geven waarom je daar wilt komen en over hoe je geloof beleefd en meer van dat soort vraagstukken. In mijn geval was ik A andergelovig, en B Homoseksueel 2 dingen die daar niet echt thuis horen. Dus heb wel een gesprek moeten voeren over mijn reden waarom ik wilde komen en wat de school voor een confrontaties met zich mee kon brengen. Qua personeels beleid hebben ze die verplichting niet, nou niet. Ze mogen je wettelijk niet weigeren op gronde van geaardheid, geloof oid. Dit is discriminatie, dit kun je weer aanvechten met dat wetsartikel over het onderwijs. Het is zeg maar een beetje een grijs gebied. Mocht dit geval voor de rechter komen dan zal de hieruit volgende uitspraak wel meer de regel worden dan uitzondering. Mocht de uitspraak niet zijn dat ze je mogen weigeren vanwege geaardheid, dan kunnen ze alsnog zeggen dat je niet functioneert, dus komt het balletje weer rondquote:Op donderdag 25 september 2008 13:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Mogen ze ook homoseksuele leerlingen weigeren?
Het blootstellen aan een niet bijbelse leefwijze?quote:Op donderdag 25 september 2008 13:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Mee eens, zeker omdat men het niet bepaald makkelijk kan uitleggen, heb ik het idee, hoe precies een homosexuele leraar de vrijheid op onderwijs op een bijzondere school bedreigt.
Misschien in Vlaanderen?quote:Op donderdag 25 september 2008 23:41 schreef hierissieweer het volgende:
Dat heet dan weer buitengewoon onderwijs.. Om het allemaal even moeilijk te maken
Dat is de gangbare naam, althans in Nederland.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:12 schreef Gia het volgende:
Dat is speciaal onderwijs.
Ehm ... wat is het verschilquote:Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Een homo voor de klas op een openbare school is tot daar aan toe, maar een homoseksueel zou niet voor een klas moeten gaan staan.
Wat hebben deze zaken met een homosexueel te maken?quote:Ik noem een leraar die een SM escortservice runt, of een sextoys-business, of een neo-nazi-website. Of drugs dealt.
Een leraar heeft een voorbeeldfunctie
Helemaal waar.quote:Op vrijdag 26 september 2008 00:21 schreef Injetta het volgende:
In oude boeken geloven heeft blijkbaar een hersenvernauwende werking. Je wordt er héél beperkt van denken van.
Want wiskunde verandert natuurlijk als het door een homo gegeven wordt. Of Nederlands. Of Engels.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:49 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Het blootstellen aan een niet bijbelse leefwijze?
Ahahhahahahaquote:Op donderdag 25 september 2008 10:12 schreef Misstique het volgende:
Filmpjes zeggen meer dan woorden..
Ander voorbeeldje dan. Het zal niet geaccepteerd worden als een biologieleraar op zo'n fundi christelijke school in zijn vrije tijd een evolutie-theorie-promotiecentrum runt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 00:12 schreef Injetta het volgende:
Wat hebben deze zaken met een homosexueel te maken?
Het enige verschil tussen een homo en een hetero is toch echt met wie die in bed ligt.
Om dat nu gelijk te stellen met activiteiten die jij noemt!
En op welke manier bedreigd dat de vrijheid op onderwijs?quote:Op donderdag 25 september 2008 23:49 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Het blootstellen aan een niet bijbelse leefwijze?
Allemaal argumentatie die verder geen bedreigingen zijn voor de vrijheid op onderwijs.quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ander voorbeeldje dan. Het zal niet geaccepteerd worden als een biologieleraar op zo'n fundi christelijke school in zijn vrije tijd een evolutie-theorie-promotiecentrum runt.
Voor die fundi's is een 'praktiserend' homoseksueel in theorie gelijk aan iemand die thuis z'n vrouw slaat, thuis verslaafd is aan porno of regelmatig dronken is. Staat zogenaamd allemaal in hetzelfde lijstje met zondes he?
Of ehm... een onderwijzer op een christelijke school die z'n vrouw in boerka laat rondlopen.
Aangezien er ook een keer bijna een karrevracht VanDale's waarin allerlei woorden geschrapt waren (o.a. het woord homosexueel) richting biblebelt ging, betwijfel ik dat sterk.quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:43 schreef Semisane het volgende:
Overigens zal een biologieleraar ook op een Christelijke school gewoon de evolutieleer moeten geven...althans dat hoop ik toch wel.
Ik denk dat de grondslag van de CDJA toch iets anders is, tuurlijk mogen scholen hun eigen personeel selecteren, _maar_ als 1 van hun selectievoorwaarden zijn dat je geen praktiserend homosexueel mag zijn, ben je gewoon in overtreding van de wet. De CDJA wilt dat laatste verdedigen, maar dat is een onhoudbare positie.quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:17 schreef sigme het volgende:
Het recht om een homo geen baan als leraar te geven op *jouw* school is natuurlijk niet gelijk een plicht voor alle christelijke scholen om homo's te weigeren. Veel christelijke scholen hebben helemaal geen behoefte aan het weigeren van homo's, en ook deze CDJA'ers bepleiten dat niet (integendeel). Ze verdedigen alleen een vrijheid om eigen personeel te selecteren op eigen gronden tegen een minister die stelt dat je hier niet op *mag* letten.
En voor de "dan geen subsidie"-roepers: ik begrijp dat niet zo goed. Lijkt je dat beter? Voor de homosexuele leraar, de leerling, Nederland?
Tja, als ik zeg dat zwarten niet op mijn school komen verdedig ik ook alleen een vrijheid om eigen personeel te selecteren op eigen gronden tegen een minister die stelt dat het niet mag.quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:17 schreef sigme het volgende:
Het recht om een homo geen baan als leraar te geven op *jouw* school is natuurlijk niet gelijk een plicht voor alle christelijke scholen om homo's te weigeren. Veel christelijke scholen hebben helemaal geen behoefte aan het weigeren van homo's, en ook deze CDJA'ers bepleiten dat niet (integendeel). Ze verdedigen alleen een vrijheid om eigen personeel te selecteren op eigen gronden tegen een minister die stelt dat je hier niet op *mag* letten.
Voor nederland denk ik wel dat het beter zou zijn als er geen subsidie aan bijzonder onderwijs werd gegeven.quote:En voor de "dan geen subsidie"-roepers: ik begrijp dat niet zo goed. Lijkt je dat beter? Voor de homosexuele leraar, de leerling, Nederland?
quote:Op donderdag 25 september 2008 18:29 schreef DennisMoore het volgende:
Dus je onderschrijft dan dat je net als de gelovigen vindt dat je niet ongehuwd mag samenwonen, maar je doet dat dan stiekem toch? En dan denk je dat je dat geheim kunt houden?
In hoeverre 'onderschrijf' je dan nog iets, als je in de praktijk het tegengestelde leeft?
Even een reactie op beiden.quote:Op donderdag 25 september 2008 22:42 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt... maar ergens mag een school (zéker een school) ook eisen dat je bepaalde waarden uitdraagt - en dat betekent dus dat je niet met je mond die waarden preekt en in je privéleven iets totaal anders doet.
Ik noem een leraar die een SM escortservice runt, of een sextoys-business, of een neo-nazi-website. Of drugs dealt.
Een leraar heeft een voorbeeldfunctie. Ik denk dat voor een leraar de verplichtingen niet ophouden wanneer hij/zij de school verlaat.
Maar jouw boek onderbouwt niet dat zwarten zondig zijn en dus niet de Christelijke leer kunnen ondersteunen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Tja, als ik zeg dat zwarten niet op mijn school komen verdedig ik ook alleen een vrijheid om eigen personeel te selecteren op eigen gronden tegen een minister die stelt dat het niet mag.![]()
Ik bedoel maar, een verdedigen van vrijheid a wat ten koste gaat van vrijheid b vind ik niet zomaar een vrijheid verdedigen.
[..]
Voor nederland denk ik wel dat het beter zou zijn als er geen subsidie aan bijzonder onderwijs werd gegeven.
Waarom kan een biologieleraar niet Christen zijn en geloven in de schepping?quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ander voorbeeldje dan. Het zal niet geaccepteerd worden als een biologieleraar op zo'n fundi christelijke school in zijn vrije tijd een evolutie-theorie-promotiecentrum runt.
Toch zal men een man die zijn vrouw slaat, of die regelmatig dronken is, op die reden niet afwijzen. Omdat ze dan wel zeggen dat ze daar als school niets mee te maken hebben.quote:Voor die fundi's is een 'praktiserend' homoseksueel in theorie gelijk aan iemand die thuis z'n vrouw slaat, thuis verslaafd is aan porno of regelmatig dronken is. Staat zogenaamd allemaal in hetzelfde lijstje met zondes he?
Als die vrouw moslim is, waaron niet? Die man kan toch christen zijn. En je mag nog steeds trouwen met iemand met een ander geloof.quote:Of ehm... een onderwijzer op een christelijke school die z'n vrouw in boerka laat rondlopen.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 26 september 2008 08:50 schreef Semisane het volgende:
Wat betreft die subsidies is het meer dat deze scholen wel graag willen leven van de staat, maar zich niet aan de regels willen houden die de minister opstelt voor scholen die geld ontvangen van de staat. Dat is dus van twee walletjes eten. Dat lijkt me niet geheel terecht.
Mocht je niet _direct_ onder de verantwoordelijkheid van de minister willen vallen, start dan een privé-school. Ik vraag me nog steeds af of je dan wel weg komt met zo'n selectiebeleid, maar in iedergeval zal de minister je wat meer met rust laten wat dat betreft.
Dan moet je maar.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Verder denk ik dat je als homo-leraar je niet bepaald thuisvoelt op een school waar de uitstraling nogal anti-homo is. Daar wil je al geen les gaan geven.
Is denk ik hetzelfde als wanneer je als moslimstel gehuwd wordt door een homosexuele ambtenaar. Dat wil je ook niet.
Biologie is een wetenschap en de evolutie theorie moet dan ook aan bepaalde eisen voldoen, creationisme is niet wetenschappelijk en hoort daarom niet thuis in een biologie les maar in een theologie les o.i.d.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom kan een biologieleraar niet Christen zijn en geloven in de schepping?
Op de katholieke school waar ik zat leerden we beide theoriën en niemand die daar vragen bij stelde. Het ene is zoals het geloof het voorstelt, het andere is zoals de wetenschap het ziet. So what. Het kan naast elkaar en is nog verklaarbaar ook. Alleen duurden die eerste 7 dagen wat langer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |