Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.quote:Op maandag 3 november 2008 20:39 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.
Het is niet zo dat ze morgen ineens overgaan op de chipkaart.
Dat is dus een een andere situatie dan jij eerst schetste.quote:Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.
In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
quote:Kortingsactie om reizigers aan ov-chipkaart te krijgen
Uitgegeven: 5 november 2008 16:38
Laatst gewijzigd: 5 november 2008 16:52
ROTTERDAM - Reizigers die in de regio Rotterdam gebruikmaken van de ov-chipkaart krijgen in januari 35 procent korting per reiskilometer. ANP
Vervoerder RET hoopt zo de laatste groep niet-chippers tijdig over de streep te trekken om het nieuwe vervoersbewijs aan te schaffen. Dat maakte directeur Pedro Peters woensdag bekend.
De strippenkaart gaat vanaf 29 januari 2009 in de Rotterdamse metro definitief in de ban. Met de kortingsactie probeert de RET te voorkomen dat grote groepen mensen op die datum nog een chipkaart moeten aanschaffen. "Bovendien belonen we de mensen die hier al wel mee reizen", aldus Peters. De actie geldt niet voor mensen die een chipkaart hebben in de vorm van een abonnement.
Vertrouwen
Peters en wethouder Jeannette Baljeu (Vervoer) lieten weten vol vertrouwen te zijn over de afschaffing van de strippenkaart. RET begint in de weken voor de 29e een grote campagne om de reizigers te wijzen op de veranderingen. Vanaf half januari zullen stapsgewijs steeds meer poortjes worden gesloten. Ook komen er extra verkoop- en informatiepunten op de stations en zet de vervoerder extra personeel in bij de poortjes.
Strippenkaart
Wanneer de strippenkaart ook uit de Rotterdamse bus en de tram verdwijnt, konden Peters en Baljeu nog niet zeggen. "Die noodzaak is ook minder urgent. Omdat de ov-chipkaart wordt ingevoerd in de metro, zal het gebruik ervan in de tram en de bus ook enorm toenemen", verwachten beiden.
Heb ik nog nergens gehoord, behalve dat 'dat nodig blijkt te zijn' en daarom maar wordt gedaan. En niemand die daar nog wat tegenin brengt (want het CPB deed dat maar onder druk gaan ze nu toch overstag en de consumentenorganisaties worden toch nooit gehoord)quote:Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.quote:Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:21 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Er is niks over te vinden.
List en bedrog en niks objectiefs brengen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:38 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.
Van jou valt weinig objectiefs of zinnigs te verwachten.![]()
1 sec. google
Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!quote:CBP sluit privacydeal met NS over OV-chipkaart
Vrijdag 7 november 2008, 08:59 - Het College Bescherming Persoonsgegevens verzet zich niet langer tegen gebruik van reis- en persoonsgegevens door de NS voor marketingdoeleinden.
Dat blijkt uit een brief (doc) met bijlage (doc) die de privacytoezichthouder aan staatssecretaris Tineke Huizinga heeft gestuurd. De OV-bedrijven geven drie gronden aan gegevensverwerking en het CBP is hiermee akkoord.
Opt-in of Opt-out
Om te beginnen is het bijhouden van persoonsgegevens nodig om maatschappelijke of politieke doelen te bereiken. Daarbij denken de vervoersbedrijven bijvoorbeeld aan het verleiden van automobilisten tot de trein en het aanmoedigen van reizen buiten de spits. Dit geeft de OV-bedrijven volgens het CBP een 'gerechtvaardigd belang' om een database met persoonsgegevens te exploiteren, zoals geformuleerd is artikel 8f van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Daarbij beroepen de bedrijven zich op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien. Door bij te houden wanneer mensen op bepaalde trajecten rijden, is het bij grote verstoringen of onderhoud mogelijk waarschuwingen aan klanten te geven.
Mensen die deze vorm van monitoring niet wensen kunnen zich afmelden, er komt een opt-out-regeling. Voor 'direct marketing' zijn de regels strenger, want daar moeten mensen expliciet aangeven dat ze bestookt met reclame willen worden.
Het CBP kan niet aangeven of deze deal de vervoersbedrijven ook in de reisgegevens van klanten van andere vervoersbedrijven toestaat en zo bijvoorbeeld helderheid rond overstapgedrag te krijgen.
Niet volgen
De NS kunnen volgens de privacywaakhond reizigers niet volgen, omdat er alleen 'afgeleide informatie' wordt toegepast. Zo weten de spoorwegen alleen hoe vaak klanten reizen en wat dat oplevert, welke trajecten het meest voorkomen, welke trajecten en stations het meest worden bezocht. De overige informatie wordt via hashing onleesbaar gemaakt.
Desgevraagd erkent het CBP dat gegevensverwerker Trans Link Systems weldegelijk twee databases heeft, waarin alle reisgegevens voor fiscale doeleinden centraal worden opgeslagen. "Maar die komen dus niet bij de vervoersbedrijven", zegt Gert Onne van de Klashorst, hoofd communicatie van het CBP.
Maatschappelijk belang
Het CBP wijst erop dat er ook een maatschappelijk belang is om te helpen aan het bestrijden van de files, waarbij persoonlijke belangen soms iets moeten ingeven. "Daar is nu een evenwicht in gevonden", stelt van de Klashorst. "Wat er nu als voorstel ligt voldoet aan de wet."
Van de Klashorst erkent dat er veel andere oplossingen denkbaar zijn, waarbij er minder gegevens verwerkt hoeven te worden en de inbreuk op levenssfeer minder is. Maar daartegen kan de toezichthouder weinig doen. "Wij hebben niet de mogelijkheid dat op te leggen. Wij beoordelen wat ons wordt voorgelegd en dat voldoet aan de wet", vertelt hij.
Overigens is de zaak nog niet volledig afgewikkeld. Zo is er veel onduidelijkheid over de bewaartermijn van zeven jaar, die de Belastingdienst zou eisen en welke gegevens dat nu betreft. Het CBP vraagt de coördinerende hulp van staatsecretaris Huizinga om daar snel een deal over te maken. Nu er een overeenkomst met de NS ligt, hebben automatisch alle vervoersbedrijven overstemming met het CBP en gelden daarvoor dezelfde regels.
quote:Rover wil Duitse OV-chip in Nederland
Uitgegeven: 19 december 2008 00:28
Laatst gewijzigd: 19 december 2008 00:28
AMSTERDAM - Reizigigersvereniging ROVER ziet liever het Duitse OV-chipsysteem dan het gekraakte Nederlandse.
Dat schrijft de belangenorganisatie aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat in de hoop dat het huidige systeem niet landelijk wordt ingevoerd. Op 29 januari 2009 begint een proef van de RET in Rotterdam, waarbij in de metro alleen nog maar met de
OV-chipkaart betaald kan worden.
Duaal systeem
De vereniging pleit al langer voor een duaal systeem, waarbij naast een chipkaart ook een papieren kaartje blijft bestaan. Het afschaffen van de strippenkaart en het papieren treinkaartje was voor hen en andere belangenorganisaties een van de redenen om het overleg met
staatssecretaris Huizinga te staken.
Al spreken de partijen niet, toch schrijft Rover nu een brief met daarin het verzoek om serieus te kijken naar het systeem van de oosterburen. Dat zou niet alleen de ruimte overlaten voor andere vervoersbewijzen, maar ook veiliger zijn. "De huidige chip is gekraakt en zal dus
vervangen moeten worden", concludeert Rover-voorzitter Michael van der Vlis dan ook in zijn brief.
Veel flexibeler
In een reactie tegenover NU.nl stelt van der Vlis dat het nieuwe systeem ook nog eens veel flexibeler is. Zo mag een vervoersbedrijf zelf bepalen of bijvoorbeeld per kilometer wordt afgerekend of toch per zone.
Ook is het mogelijk aan het begin van een reis in te checken met de kaart en pas bij aankomst zich af te melden bij het systeem. De klant betaalt dan de hele reis als geheel. In het Nederlandse systeem is een reiziger die in de bus vergeet uit te checken direct vier euro kwijt en kan de fout alleen via een schriftelijke procedure worden hersteld.
Volgens Van der Vlis is het andere systeem zoveel flexibeler, omdat er de verschillende vervoersbedrijven elk eigen wensen inbrengt en er een eenduidig systeem moet zijn voor de reiziger. Ondertussen is de verrekening tussen de vervoersbedrijven goed geregeld.
Privacybescherming
Een overstap op het andere systeem zou volgens Rover nog een groot voordeel hebben. "Het systeem gaat helemaal uit van de Duitse privacy-wetgeving (en die is, gezien het Duitse verleden begrijpelijk, een stuk strenger dan de Nederlandse)", schrijft van der Vlis. Het alternatief laat de mogelijkheid open om anoniem te reizen.
In Nederland is de privacydiscussie rond de OV-chipkaart nog niet opgelost. Gegevensverwerker Trans Link Systems bewaart alle reisgegevens zeven jaar, omdat dat een eis van de Fiscus zou zijn. Die laatste ontkent dat en stelt dat alleen bij declaratie van reizen door personen of bedrijven de informatie bewaard moet worden.
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een deal met de Nederlandse Spoorwegen voor alle vervoersbedrijven. Om de reiziger te overtuigen buiten de spits te reizen en uit de file in het OV te krijgen, mogen de vervoerders inzage in het reisgedrag van hun klanten hebben.
Zij mogen inzage in persoonlijk reisgedrag krijgen om daarmee proberen de automobilist uit de auto te krijgen en de OV-reiziger te overtuigen vooral niet in de spits te reizen. Alleen reizigers die bezwaar maken ontkomen aan die verwerking. Een onderzoeker naar de OV-chipkaart van de Radboud Universiteit in Nijmegen concludeerde eerder dat anoniem reizen wel kan, maar erg ingewikkeld is en meer geld kost.
© NU.nl/Brenno de Winter
Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 23:28 schreef HiZ het volgende:
Ik word dat gezeik van die 'consumentenorganisaties' behoorlijk zat; een stelletje beroepszeurders jaagt ons allemaal op kosten omdat ze een systeem willen dat rekening houdt met elke exotische wens. Het is Openbaar Vervoer mensen, als je een individueel systeem wil, dan moet je een auto kopen of een taxi nemen.
Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.quote:Op zaterdag 20 december 2008 01:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?
Laat ze het dan een keer goed invoeren !!!
Lees het topic even door.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.
Heeft 'ie inderdaad duidelijk niet gedaan.quote:
Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?quote:Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?
Nou geef je creditcard gegevens en je bankrekening dan maar even als het jou toch niet kan schelen wat privacy betreftquote:Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...quote:Op zaterdag 20 december 2008 19:54 schreef macca728 het volgende:
Overigens heeft de RET ook de nieuwe cijfers bekend gemaakt.
35% van de reizigers gebruikt de chipkaart per december, een stijging van 0 % t.o.v. oktober, volgens de directeur Pedro Peters. Dit ondanks dat de chipkaart per 29-01-09 verplicht wordt. Nog een maand dus.
In oktober verklaarde deze directeur dat het percentage gebruikers op 50% lag, maar dat werd ontkracht door een steekproef van het AD.
link http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_toegenomen.html
En:quote:NS begint in mei met ov-chipkaart
12 januari 2009, door: Thijs Doorenbosch
De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in mei beginnen met de 'uitrol' van de ov-chipkaart. "Dat hopen we.'' Het eerste traject waarmee met het digitale vervoersbewijs gereisd kan worden, wordt de Flevolijn. Dat heeft een woordvoerster van de NS zondag gezegd. Dat is het traject tussen Lelystad en Schiphol. Op die lijn houdt de NS nu een proef met de ov-chipkaart.
Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo. Eind februari moet dat het geval zijn op alle Amsterdamse stations. In de Amsterdamse tram, metro en bussen kan al gereisd worden met de ov-chipkaart.
De NS heeft besloten de ov-chipkaart stapsgewijs per traject of regio in te voeren. Het zou voor de hand liggen dat ze daarbij de regionale vervoerders volgen. "Dat zou een overweging kunnen zijn'', zegt een woordvoerster. Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET stapt eind januari in de metro helemaal over op de ov-chip. De NS begint eind februari in die regio met het aanpassen van de kaartautomaten.
"Maar in die periode kan daar nog niet gereisd worden met de kaart.'' Omdat de landelijke invoering van de ov-chipkaart in een 'big bang' allang van de baan is, heeft de NS ervoor gekozen ook de kaartautomaten niet meer in een klap aan te passen. De medewerkers van de NS zullen ook pas opgeleid worden wanneer dat opportuun is.
"Wij zijn het grootste vervoersbedrijf van Nederland, dus de invoering is voor ons het ingewikkeldst.''
quote:Ruim 200.000 keer verkeerd uitgestapt met chipkaart
(Novum) - Door verkeerd of niet uitchecken met de ov-chipkaart is vorig jaar in het Rotterdams openbaar vervoer meer dan tweehonderdduizend keer een borg van vier euro afgeschreven. Dat meldt de plaatselijke fractie van GroenLinks.
Bij het gebruik van de ov-chipkaart wordt vier euro borg afgeschreven zodra iemand de bus, tram of metro instapt. Pas als hij uitstapt, krijgt hij de borg terug en wordt de ritprijs afgeschreven. Deze werkwijze moet voorkomen dat passagiers zonder hun pas bij de scanner te houden langs de poortjes sluipen, zodat ze niet betalen.
De borg wordt echter ook niet terugbetaald als de kaart niet dichtbij genoeg wordt gehouden en het kan ook komen doordat het systeem een steekje laat vallen, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Volgens hem komen alle varianten even vaak voor.
Het is voor reizigers mogelijk onterecht afgeschreven borg terug te vragen. Volgens Bonte heeft RET eerder gezegd dat het iedere maand ongeveer tweeduizend keer borg terugbetaalt.
Bonte wil overstappen op een ander systeem zonder borg. Als iemand door wat voor reden dan ook niet of verkeerd uitcheckt, moet de plaats waar hij de volgende keer instapt volgens Bonte als eindhalte van de vorige reis gelden. "De kans op fouten is klein. Mensen reizen 99 van de honderd keer verder vanaf de plaats waar ze zijn uitgestapt."
Vanaf 29 januari verdwijnt de strippenkaart uit de Rotterdamse metro en kan alleen nog met de ov-chipkaart worden gereisd. Bonte wijst erop dat de ov-chipkaart volgens hem lastiger werkt en duurder uitvalt dan werd verwacht. "Kennelijk is het systeem voor veel mensen nog te ingewikkeld, of het systeem deugt niet. Donderdag vraag ik bij een spoeddebat of we de invoering met deze tegenvallende resultaten niet beter uit kunnen stellen. Deze problemen moeten eerst worden opgelost."
Ook wil het raadslid weten waarom RET de cijfers over afgeschreven borg 'onder de pet' heeft gehouden. "We proberen die cijfers al heel lang los te peuteren. Ons werd verteld dat dit niet werd bijgehouden." RET was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:06 schreef Houtworm het volgende:
[..]
List en bedrog en niks objectiefs brengen.
Toe maar.
Als ik me niet vergis heb ik onlangs nog uitgebreid op een paar vragen van jou gereageerd en heb jij dat compleet langs je heen laten gaan. En dan kom je mij verwijten dat ik niet objectief ben... Lachertje.
Sowieso behoorlijk kinderachtig om zo op de man te gaan spelen, maar ja, dat is niks nieuws hier.
Maar goed, het CBP is er nu dus wel tevreden mee. Mooi toch!
Een uitgebreid bericht daar over, laten we het wel objectief houden en niet alleen de koppen pakken.
[..]
Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!
Weer een boel ophef om niks gemaakt.
Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaartquote:Op zaterdag 20 december 2008 20:52 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...
Ok, schattebout, misschien is het moeilijk om te begrijpen voor jou, maar als dat het doel van 'de overheid' was, als ze werkelijk zulke geniepige snode plannen met jou voorhadden, denk je dan werkelijk dat ze niet allang in staat waren geweest om alle informatie over jou te krijgen die ze willen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.
Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.
Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
Of dat men bang is voor nieuwe dingen en blijft krampachtig vasthouden aan ouderwetse gewoontes.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaart
Hoe de RET er bij komt om dat een stijging te noemen snap ik niet, % blijft gelijk, zou betekenen dat of de ouderen niet gebruik maken van gratis OV of dat de gewone reiziger nog meer de pest heeft gekregen aan de chipkaart
Geen controle?quote:Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.
Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.
Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.quote:Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.
In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.
Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.
Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
Geen idee.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?
Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.
omdat ik in RIdderkerk ook wil reizen misschien ? Hier geen station hoor.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen idee.
Waarom zou je dat willen? Als je je chipkaart gebruikt kom je toch vaak zat op een station of ergens anders waar dat kan. Dus waarom wil je het nog bij allerlei andere plaatsen?
misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:56 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.
quote:Nog dit jaar ov-chipkaart voor driekwart Nederlanders
Uitgegeven: 14 januari 2009 16:54
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 18:40
DEN HAAG - Driekwart van de Nederlanders moet nog dit jaar in staat zijn met de ov-chipkaart te reizen. Dat bleek woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Als het aan het GVB ligt, gaat de metro in Amsterdam in april volledig over op de ov-chipkaart. "We zijn er klaar voor", zei algemeen directeur Gertjan Kroon woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Hoewel het betaalmiddel inmiddels is ingeschakeld binnen het hele bedrijf, wordt slechts 30 duizend van de 5,6 miljoen wekelijkse ritten met het GVB met de ov-chipkaart afgerekend, erkende Kroon.
Landelijke uitrol
Bij een introductie in Rotterdam en Amsterdam mag het echter niet blijven, meent de implementatiegroep ov-chipkaart. Ondertussen zijn de voorbereidingen getroffen om driekwart van alle reizigers in Nederland nog dit jaar gebruik te laten maken van de kaart, maar de strippenkaart wordt nog niet verbannen.
Op de lijst staan in ieder geval de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Friesland, Utrecht, Friesland en Flevoland. Daarnaast overlegt de regiegroep nog met de Overijssel en Zeeland over de introductie. "De rest zal dan volgend jaar volgen", voorspelt voorzitter Leen Verbeek, omdat dat een afgesproken deadline is.
Vergeten uit te checken
Tijdens de hoorzitting werd duidelijk hoeveel reizigers in Rotterdam nu wel inchecken, maar niet uitchecken. De reizigers verliezen dan standaard vier euro. Ondanks druk uit de Kamer lukte het de vervoersbedrijven niet om gegevens daarover eerder dan vandaag te leveren.
Dat dit een probleem is, blijkt wel uit de cijfers. In totaal 1,28 procent van de metroreizigers krijgt het boetebedrag van 4 euro aan de broek, terwijl 4,67 procent van de klanten in tram en bus het niet lukt om zich correct af te melden bij het systeem. Slechts in 1,1 promille van alle ov-chipreizen wordt uiteindelijk restitutie aangevraagd.
De SP en GroenLinks dringen daarom aan op uitstel van de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro.
20 euro
Vergeetachtigheid zal bij de Nederlandse Spoorwegen nog strenger worden bestraft. Begin mei hoopt het bedrijf op de lijn Schiphol-Lelystad te gaan testen met de ov-chipkaart. Anonieme reizigers die vergeten uit te checken raken 20 euro kwijt. Bij passagiers die bekend zijn, kost de vergeetachtigheid een tientje.
"We zoeken naar een evenwicht tussen het bestrijden van fraude en klantvriendelijkheid", stelt Boukje Bügel, directeur commercie NS Reizigers tegenover de Kamercommissie. Volgens haar gaat het bedrag om een proef.
Blinden
Blindenorganisatie Viziris maakt zich zorgen over de invoering van de chipkaart Voorzitter Joosten constateert dat veel afspraken niet zijn nageleefd. Zo is het zelfstandig opladen van de kaart voor blinden niet mogelijk.
Lek
Hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs van de Radboud Universiteit Nijmegen wees tijdens de hoorzitting op de onveiligheid van de kaart, die door hackers inmiddels is gekraakt.
Hij demonstreerde hoe de gegevens op de chip in een seconde zijn uit te lezen. "Dat kan met alle gegevens, en die kun je ook manipuleren", stelt hij. "Mijn conclusie is dat de ov-chipkaart een open portemonnee is."
© NU.nl/Brenno de Winter
Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?
Kan nu toch ook ?
Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.quote:Op woensdag 14 januari 2009 @ 23:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In zijn opinie.
Er zijn ook zat andere mensen die het wel prima vinden.
Zie de opmerkingen van HiZ. Die vind het prima werken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:14 schreef Q. het volgende:
Gaan we hier verder?
[..]
Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.
Je wilt het gewoon niet zien he!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he
hij ziet voordelen maar wil ze niet delen
die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.
Scheelt heel veel moeite.
Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
tuurlijk, de kaart kan ook goed werken, ik reis ook probleemloos in de metro, of bijna probleemloos als ik hem gebruik.
Alleen de kaart heeft geen voordelen t.o.v. de huidige strippenkaart, sterker veel nadelen
Ok dat is een voordeel !!!!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je wilt het gewoon niet zien he!
[..]
Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?
Als je zelfs dat niet wilt zien is het echt hopeloos met je....
Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.
en voordeel daarvan is ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:26 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.
En sowieso kun je al je transacties inzien.
Uhm? Waar heb je het nu weer over?quote:
En:quote:Verkeerd uitchecken ov-chipkaart forse strop voor RET
Uitgegeven: 14 januari 2009 17:51
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 17:51
DEN HAAG - De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.
Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.
De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.
Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.
quote:OV-chipkaart van Kamerlid gekraakt
(Novum) - De OV-jaarkaart van SP-Kamerlid Emile Roemer is woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de OV-chipkaart publiekelijk gekraakt. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit wilden hiermee aantonen hoe gemakkelijk het inmiddels is om het toekomstige vervoersbewijs te kraken. "De OV-chipkaart is een open portemonnee", zei hoogleraar Bart Jacobs.
Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.
Jacobs zei dat het een 'paar tientjes' kost om de apparatuur aan te schaffen die nodig is voor het kraken van de chipkaart. In de toekomst kan dat zelfs met de mobiele telefoon. "Het is een kwestie van tijd tot de software beschikbaar is die kan worden gedownload op de mobiele telefoon." Wie de kaart heeft uitgelezen, kan vervolgens adresgegevens, geboortedatum en het saldo veranderen. Vervolgens kan 'gratis' worden gereisd.
Ook kunnen kwaadwillenden een antenne ophangen bij de toegangspoortjes op stations, en zo in een paar uur tijd de gegevens van honderden reizigers uitlezen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gekloond.
De onderzoeker van de Nijmeegse universiteit zei dat hij de recente ontwikkelingen rondom de beveiliging van de kaart, die vorig jaar al werd gekraakt, bewust stil heeft gehouden. "Omdat ik niet blij ben met de manier waarop wij in de media worden neergezet, als krakers. Terwijl wij een academische onderzoeksgroep zijn."
Wel informeerde hij chipfabrikant NXP, inlichtingendienst AIVD en TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
TLS, maar ook verantwoordelijk staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) heeft altijd gezegd geen reden te zien om van de kaart af te stappen zolang er geen sprake is van massale fraude. Vervoersbedrijven geven aan dat reizigers die slachtoffer worden van 'skimmen' worden gecompenseerd.
De regeringspartijen reageerden dan ook laconiek op de demonstratie. "Ik heb niet zo heel veel nieuws gezien", zei Jan Mastijk (CDA) na afloop van de hoorzitting. Hij wees er eveneens op dat hij zich pas zorgen gaat maken als grote groepen misbruik gaan maken van de kaart. Ernst Cramer (ChristenUnie) liet weten dat de demonstratie 'niet zo veel indruk' maakte.
Roemer zei zich 'ongemakkelijk' te voelen dat zijn gegevens zo gemakkelijk publiekelijk konden worden getoond. Volgens hem was de hoorzitting 'exemplarisch' voor de problemen rond de chipkaart. "De veiligheid is niet op orde, het draagvlak bij reizigersorganisaties ontbreekt, terwijl de vervoersbedrijven mooi weer spelen", verzuchtte hij.
De OV-chipkaart wordt vanaf 29 januari definitief ingevoerd in Rotterdam, gevolgd door Amsterdam en andere stadsregio's. De Nederlandse Spoorwegen willen het vervoersmiddel vanaf 1 oktober in het hele land invoeren.
Niks.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef Q. het volgende:
Hey snowgoon, hoeveel krijg je nou betaald van TLS?
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?quote:
Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:31 schreef macca728 het volgende:
van transacties uitlezen
we hadden het toch over voordelen ?
Ja ik kan transacties dus niet aflezen maar goed, dat zal wel verholpen worden. Nou en dan ? wat kan ik zien
Iets van slapende honden niet wakker maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?
Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?
Regeren is vooruitzien ?
Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.
Je springt weer van de hak op de tak.
Ik kan in mijn transactie overzicht zien waar en wanneer ik met de metro gereisd heb. En de ene zal het een voordeel vinden, de ander niet.
Het is onmogelijk om het 16 miljoen mensen naar de zin te maken.
hahaha, ik heb de chipkaart al 2 jaar manquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Iets van slapende honden niet wakker maken.
En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he
hij ziet voordelen maar wil ze niet delen
die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
Hij gaat zich nooit zorgen maken, gezien deze uitspraken is die persoon daar niet intelligent genoeg voor.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?
Dit is Nederland, als het kalf verdrinkt doet justitie het een proces aan...quote:Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?
Idem.quote:Regeren is vooruitzien ?
Ik dacht dat er geen persoonsgegevens op die kaart zouden staan alleen dat unieke rfid nummer en wat ja en nee antwoorden, wat vervoersinfomratie maar dan moet het toch wel ophouden, hoe zit dit nu weer?quote:Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.
Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Iets van slapende honden niet wakker maken.
En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag) prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag. efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
is zo maar ik en meerdere hebben wel degelijk gereist met de chipkaart en kennen dus de voordelen EN de nadelen, Gewoon praktijkquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.
Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.
Lijkt me dan ook een voordeel
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.
Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag) prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag. efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
Dat is het dan ook niet. En zo presenteerd niemand het.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
lijkt me niet echt een doorslaggevend argument voor de invoering van de OV chipkaart
Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling. Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
De zoveelste keer dat je dat roept. Ik heb jou nog geen enkele bron zien geven waarin staat dat Londen 35 miljoen verdient aan de OV chipkaart.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.
In Nederland zal dat dus ongeveer hetzelfde gaan worden, wellicht meer want bij de NS ga je 10 of 20 euro "boete"betalen als je vergeet uit te checken.
Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De zoveelste keer dat je dat roept. Ik heb jou nog geen enkele bron zien geven waarin staat dat Londen 35 miljoen verdient aan de OV chipkaart.
Dan niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef macca728 het volgende:
ja duh, lees zelf dan maar eens, stond al eerder hier ergens
36 miljoen pond omdat mensen vergeten uit te checken en 1 miljoen die wordt terugbetaald.
Stond er ook bij hoeveel ze verdienden aan verloren strippenkaarten?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.
weet jij toch wel ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Stond er ook bij hoeveel ze verdienden aan verloren strippenkaarten?
Die keuze heb je alleen bij een 'anonieme' kaart, maar die is duurder dan een 'normale' kaart. Wat eigenlijk absurd is, want die kaart kost net zo veel om te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
Afgezien van het feit dat elke technologische invoering met dit argument wordt gepresenteerd, voor dit soort projecten zijn er natuurlijk investeringskosten. Die investeringskosten zijn relatief (want zonder chipkaart hadden ze de poortjes ook wel een keer moeten vervangen), dus die kosten zijn niet zo hoog als men jou wil doen geloven. Daarnaast zou het gebruik van dit systeem er voor moeten zorgen dat er minder personeel nodig is (zeker aan controle) en personeel is tegenwoordig een vrij zware kostenpost.quote:Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling.
En die mislukte transacties, dat zijn enkel de mensen die vergeten goed in/uit te checken? Of zitten de keren dat het systeem faalde hier ook bij?quote:Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
Tot nu toe wel.quote:Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
dank je, ik kon het niet meer vinden voor hemquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.
Edit: Inderdaad, 33 miljoen omzet door niet/verkeerd uitchecken, min de ritprijs die de reizigers anders hadden moeten betalen, is netto 18 miljoen winst. (bron)
Was dat in Engeland ook zo?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
weet jij toch wel ?
Ter info OV bedrijven kregen per km betaald via de overheid. Inkomsten aan strippenkaarten gingen dan ook naar de overheid
niets dus
quote:
De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die keuze heb je alleen bij een 'anonieme' kaart, maar die is duurder dan een 'normale' kaart. Wat eigenlijk absurd is, want die kaart kost net zo veel om te maken.
[..]
Afgezien van het feit dat elke technologische invoering met dit argument wordt gepresenteerd, voor dit soort projecten zijn er natuurlijk investeringskosten. Die investeringskosten zijn relatief (want zonder chipkaart hadden ze de poortjes ook wel een keer moeten vervangen), dus die kosten zijn niet zo hoog als men jou wil doen geloven. Daarnaast zou het gebruik van dit systeem er voor moeten zorgen dat er minder personeel nodig is (zeker aan controle) en personeel is tegenwoordig een vrij zware kostenpost.
[..]
En die mislukte transacties, dat zijn enkel de mensen die vergeten goed in/uit te checken? Of zitten de keren dat het systeem faalde hier ook bij?
[..]
Tot nu toe wel.
Of ze flink gaan verdienen is een vermoeden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
??????
whats your point ?
ze gaan dus flink verdienen daaraan de komende jaren, want in Londen, waar hetzelfde systeem werkt, gebeurt dat ook. Ongeveer een gelijk aantal mensen Londen en NL, dus conclusie lijkt me duidelijk
werken ze allemaal ?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.
Als ik mijn paspoort kwijtraakt wordt er meer informatie over mij bekend.
Welke poortjes moet de NS vervangen als de chipkaart er niet was gekomen? Er zal op de lange termijn vast wel minder geld nodig zijn. Maar dat is nu met al die investeringen moeilijk in te schatten.
Als een bedrijf gaat reorganiseren krijgt het personeel niet automatisch meer loon.
Geen idee wat er allemaal in die mislukte transacties zit. Een groot deel daarvan zal ook wel door gebrek aan ervaring komen.
Er werkt geen enkel poortje in Rotterdam?
alles ? Ja hoorquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Of ze flink gaan verdienen is een vermoeden.
Niet alles wat in Londen gebeurd, gebeurd ook in Nederland. Zeker niet als ze alles terug gaan betalen zoals het RET nu doet.
Net zoals het een waarschijnlijke aanname is dat de OV bedrijven nu ook al verdienen aan strippenkaarten die verloren gaan.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
alles ? Ja hoor![]()
nee het is geen vermoeden, het is een waarschijnlijke aanname, zoals ze dat noemen in het bedrijfsleven.
als er een beter systeem isquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Net zoals het een waarschijnlijke aanname is dat de OV bedrijven nu ook al verdienen aan strippenkaarten die verloren gaan.
Dus ook wat dat betreft zal de situatie niet zoveel veranderen.
Maarja, het strippenkaart systeem is natuurlijk perfect. Werkt prima voor iedereen, gaat nooit wat mis, is duidelijk en handig. Dat o zo goede systeem mag niet vervangen worden. Stel je voor zeg.
Maar een paspoort heeft dan ook als doel om jou te identificeren. Een ov-chipkaart niet, die dient er enkel toe om jou reizen mogelijk te maken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.
Als ik mijn paspoort kwijtraakt wordt er meer informatie over mij bekend.
Ik bedoelde eigenlijk de RET. De NS moet inderdaad nieuwe poortjes plaatsen, maar dat waren ze al langer van plan omdat mensen zonder kaartje de toegang tot de perrons te ontzeggen. Daar hebben ze dan nu eindelijk een reden voor.quote:Welke poortjes moet de NS vervangen als de chipkaart er niet was gekomen?
Als je dit soort zaken goed oppakt, zorg je er ook voor dat de kosten zo laag mogelijk blijven en zich snel terugbetalen. Voldoe je daar niet aan, is het dus niet goed opgepakt en kan je aan de kwaliteit gaan twijfelen. Overigens, omdat dit Nederland is kan je stap 1 net zo goed overslaan, maar dat terzijdequote:Er zal op de lange termijn vast wel minder geld nodig zijn. Maar dat is nu met al die investeringen moeilijk in te schatten.
Deze uitspraak lijkt mij niet thuis in deze discussie: het gaat niet om een reorganisatie, maar om een methode die zowel de verkoop als controle van kaartjes moet automatiseren. Mensen (verkoop en controle) worden hierdoor dus overbodig.quote:Als een bedrijf gaat reorganiseren krijgt het personeel niet automatisch meer loon.
Daarom is het ook verkeerd dat de RET met dit bericht komt. Hadden ze gezegd dat er aanloopproblemen zijn die hun dit jaar ¤ xxx.xxx hebben gekost, dan klonk het al heel anders. Maar de RET wil perse dit systeem doorzetten, ondanks alle (reeds lang) bekende problemen, waarna de RET ook nog eens zegt dat de mensen het verkeerd doen zodat het hun geld kost.quote:Geen idee wat er allemaal in die mislukte transacties zit. Een groot deel daarvan zal ook wel door gebrek aan ervaring komen.
Waar staat dat?quote:Er werkt geen enkel poortje in Rotterdam?
Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
als er een beter systeem is
ik heb al uitgelegd dat de OV bedrijven niets aan strippenkaarten verdienden maar goed
Er zijn wel systemen die behoorlijk veilig zijn, betaalbaar, waarmee zeer veel gebruik(er)servaring is, dat snel kan worden ingevoerd in heel Nederland.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.
Zeker aangezien bedrijven niet voor niks werken
En er is geen enkel systeem wat perfect veilig is, betaalbaar, alle kinderziektes al weg zijn, binnen 2 dagen kan worden ingevoerd in heel Nederland etc.
verdiep je er eens in man.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.
Zeker aangezien bedrijven niet voor niks werken
Dus als je je paspoort kwijtraakt en iemand leest je naam, geboorte en woonplaats is dat geen probleem. Als je je OV chipkaart kwijt raakt en iemand ziet welke geboortedatum daarbij hoort, is dat wel een probleem.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar een paspoort heeft dan ook als doel om jou te identificeren. Een ov-chipkaart niet, die dient er enkel toe om jou reizen mogelijk te maken.
[..]
Ik bedoelde eigenlijk de RET. De NS moet inderdaad nieuwe poortjes plaatsen, maar dat waren ze al langer van plan omdat mensen zonder kaartje de toegang tot de perrons te ontzeggen. Daar hebben ze dan nu eindelijk een reden voor.
[..]
Als je dit soort zaken goed oppakt, zorg je er ook voor dat de kosten zo laag mogelijk blijven en zich snel terugbetalen. Voldoe je daar niet aan, is het dus niet goed opgepakt en kan je aan de kwaliteit gaan twijfelen. Overigens, omdat dit Nederland is kan je stap 1 net zo goed overslaan, maar dat terzijde![]()
[..]
Deze uitspraak lijkt mij niet thuis in deze discussie: het gaat niet om een reorganisatie, maar om een methode die zowel de verkoop als controle van kaartjes moet automatiseren. Mensen (verkoop en controle) worden hierdoor dus overbodig.
[..]
Daarom is het ook verkeerd dat de RET met dit bericht komt. Hadden ze gezegd dat er aanloopproblemen zijn die hun dit jaar ¤ xxx.xxx hebben gekost, dan klonk het al heel anders. Maar de RET wil perse dit systeem doorzetten, ondanks alle (reeds lang) bekende problemen, waarna de RET ook nog eens zegt dat de mensen het verkeerd doen zodat het hun geld kost.
[..]
Waar staat dat?
Welke systemen doel je dan op? En waar worden die al gebruikt?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er zijn wel systemen die behoorlijk veilig zijn, betaalbaar, waarmee zeer veel gebruik(er)servaring is, dat snel kan worden ingevoerd in heel Nederland.
Maar het moest zonodig toch anders: het is minder veilig, niet betaalbaarder (en door de vele fouten vaak duurder), geen gebruik(er)servaring en kan niet op grote schaal worden ingevoerd.
Heb jij dit subjectieve stuk geschreven?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:34 schreef macca728 het volgende:
In feite gaan we dus terug naar vroeger, verschillende tarieven, tarief per afstand, overstaptarief
ter verduidelijking, dit komt gewoon van Wikipedia, niet door mij verzonnen
voordelen van strippenkaart zijn nu dus nadelen geworden voor de OV chipkaart. De doorstroming zal veel langzamer gaan door het in en uitchecken en het kopen van anonieme kaarten
Voor de introductie van de strippenkaart had iedere bus- of trammaatschappij een eigen vervoerbewijs met eigen tariefsysteem. In de meeste gevallen bestond het tarief uit een vast basistarief (een opstaptarief) en een tarief per afstand. Reizigers die bij een reis gebruik maakten van twee of meer busmaatschappijen, moesten opnieuw een kaartje kopen (incl. opstaptarief).
De strippenkaart daarentegen is in heel Nederland geldig. Reizigers betalen (stempelen) eenmaal voor de complete reis en betalen dus maar eenmaal een opstaptarief.
[bewerk] Vervoerbedrijven
Voor de vervoerders heeft de strippenkaart als voordeel dat de doorstroming (de gemiddelde rijsnelheid) verhoogd werd. Door het verhogen van de prijzen van de strippenkaarten op de bus (de grijze strippenkaarten), werd de voorverkoop bij de tabakszaak, postkantoor of NS-station gestimuleerd. Zo wordt de tijdrovende kaartverkoop beperkt en kan de bus sneller van A naar B rijden, waardoor de bus aantrekkelijker wordt. In bepaalde gevallen zou de bus zo snel van A naar B kunnen dat er minder bussen op een lijn nodig zijn om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Dit betekende weer een besparing op de exploitatiekosten voor de vervoerders.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Heb jij dit subjectieve stuk geschreven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |