Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:06 schreef Houtworm het volgende:
[..]
List en bedrog en niks objectiefs brengen.
Toe maar.
Als ik me niet vergis heb ik onlangs nog uitgebreid op een paar vragen van jou gereageerd en heb jij dat compleet langs je heen laten gaan. En dan kom je mij verwijten dat ik niet objectief ben... Lachertje.
Sowieso behoorlijk kinderachtig om zo op de man te gaan spelen, maar ja, dat is niks nieuws hier.
Maar goed, het CBP is er nu dus wel tevreden mee. Mooi toch!
Een uitgebreid bericht daar over, laten we het wel objectief houden en niet alleen de koppen pakken.
[..]
Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!
Weer een boel ophef om niks gemaakt.
Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaartquote:Op zaterdag 20 december 2008 20:52 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...
Ok, schattebout, misschien is het moeilijk om te begrijpen voor jou, maar als dat het doel van 'de overheid' was, als ze werkelijk zulke geniepige snode plannen met jou voorhadden, denk je dan werkelijk dat ze niet allang in staat waren geweest om alle informatie over jou te krijgen die ze willen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.
Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.
Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
Of dat men bang is voor nieuwe dingen en blijft krampachtig vasthouden aan ouderwetse gewoontes.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaart
Hoe de RET er bij komt om dat een stijging te noemen snap ik niet, % blijft gelijk, zou betekenen dat of de ouderen niet gebruik maken van gratis OV of dat de gewone reiziger nog meer de pest heeft gekregen aan de chipkaart
Geen controle?quote:Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.
Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.
Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.quote:Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.
In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.
Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.
Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
Geen idee.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?
Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.
omdat ik in RIdderkerk ook wil reizen misschien ? Hier geen station hoor.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen idee.
Waarom zou je dat willen? Als je je chipkaart gebruikt kom je toch vaak zat op een station of ergens anders waar dat kan. Dus waarom wil je het nog bij allerlei andere plaatsen?
misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:56 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.
quote:Nog dit jaar ov-chipkaart voor driekwart Nederlanders
Uitgegeven: 14 januari 2009 16:54
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 18:40
DEN HAAG - Driekwart van de Nederlanders moet nog dit jaar in staat zijn met de ov-chipkaart te reizen. Dat bleek woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Als het aan het GVB ligt, gaat de metro in Amsterdam in april volledig over op de ov-chipkaart. "We zijn er klaar voor", zei algemeen directeur Gertjan Kroon woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Hoewel het betaalmiddel inmiddels is ingeschakeld binnen het hele bedrijf, wordt slechts 30 duizend van de 5,6 miljoen wekelijkse ritten met het GVB met de ov-chipkaart afgerekend, erkende Kroon.
Landelijke uitrol
Bij een introductie in Rotterdam en Amsterdam mag het echter niet blijven, meent de implementatiegroep ov-chipkaart. Ondertussen zijn de voorbereidingen getroffen om driekwart van alle reizigers in Nederland nog dit jaar gebruik te laten maken van de kaart, maar de strippenkaart wordt nog niet verbannen.
Op de lijst staan in ieder geval de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Friesland, Utrecht, Friesland en Flevoland. Daarnaast overlegt de regiegroep nog met de Overijssel en Zeeland over de introductie. "De rest zal dan volgend jaar volgen", voorspelt voorzitter Leen Verbeek, omdat dat een afgesproken deadline is.
Vergeten uit te checken
Tijdens de hoorzitting werd duidelijk hoeveel reizigers in Rotterdam nu wel inchecken, maar niet uitchecken. De reizigers verliezen dan standaard vier euro. Ondanks druk uit de Kamer lukte het de vervoersbedrijven niet om gegevens daarover eerder dan vandaag te leveren.
Dat dit een probleem is, blijkt wel uit de cijfers. In totaal 1,28 procent van de metroreizigers krijgt het boetebedrag van 4 euro aan de broek, terwijl 4,67 procent van de klanten in tram en bus het niet lukt om zich correct af te melden bij het systeem. Slechts in 1,1 promille van alle ov-chipreizen wordt uiteindelijk restitutie aangevraagd.
De SP en GroenLinks dringen daarom aan op uitstel van de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro.
20 euro
Vergeetachtigheid zal bij de Nederlandse Spoorwegen nog strenger worden bestraft. Begin mei hoopt het bedrijf op de lijn Schiphol-Lelystad te gaan testen met de ov-chipkaart. Anonieme reizigers die vergeten uit te checken raken 20 euro kwijt. Bij passagiers die bekend zijn, kost de vergeetachtigheid een tientje.
"We zoeken naar een evenwicht tussen het bestrijden van fraude en klantvriendelijkheid", stelt Boukje Bügel, directeur commercie NS Reizigers tegenover de Kamercommissie. Volgens haar gaat het bedrag om een proef.
Blinden
Blindenorganisatie Viziris maakt zich zorgen over de invoering van de chipkaart Voorzitter Joosten constateert dat veel afspraken niet zijn nageleefd. Zo is het zelfstandig opladen van de kaart voor blinden niet mogelijk.
Lek
Hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs van de Radboud Universiteit Nijmegen wees tijdens de hoorzitting op de onveiligheid van de kaart, die door hackers inmiddels is gekraakt.
Hij demonstreerde hoe de gegevens op de chip in een seconde zijn uit te lezen. "Dat kan met alle gegevens, en die kun je ook manipuleren", stelt hij. "Mijn conclusie is dat de ov-chipkaart een open portemonnee is."
© NU.nl/Brenno de Winter
Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?
Kan nu toch ook ?
Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.quote:Op woensdag 14 januari 2009 @ 23:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In zijn opinie.
Er zijn ook zat andere mensen die het wel prima vinden.
Zie de opmerkingen van HiZ. Die vind het prima werken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:14 schreef Q. het volgende:
Gaan we hier verder?
[..]
Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.
Je wilt het gewoon niet zien he!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he
hij ziet voordelen maar wil ze niet delen
die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.
Scheelt heel veel moeite.
Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
tuurlijk, de kaart kan ook goed werken, ik reis ook probleemloos in de metro, of bijna probleemloos als ik hem gebruik.
Alleen de kaart heeft geen voordelen t.o.v. de huidige strippenkaart, sterker veel nadelen
Ok dat is een voordeel !!!!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je wilt het gewoon niet zien he!
[..]
Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?
Als je zelfs dat niet wilt zien is het echt hopeloos met je....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |