Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.quote:Op maandag 3 november 2008 20:39 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.
Het is niet zo dat ze morgen ineens overgaan op de chipkaart.
Dat is dus een een andere situatie dan jij eerst schetste.quote:Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.
In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
quote:Kortingsactie om reizigers aan ov-chipkaart te krijgen
Uitgegeven: 5 november 2008 16:38
Laatst gewijzigd: 5 november 2008 16:52
ROTTERDAM - Reizigers die in de regio Rotterdam gebruikmaken van de ov-chipkaart krijgen in januari 35 procent korting per reiskilometer. ANP
Vervoerder RET hoopt zo de laatste groep niet-chippers tijdig over de streep te trekken om het nieuwe vervoersbewijs aan te schaffen. Dat maakte directeur Pedro Peters woensdag bekend.
De strippenkaart gaat vanaf 29 januari 2009 in de Rotterdamse metro definitief in de ban. Met de kortingsactie probeert de RET te voorkomen dat grote groepen mensen op die datum nog een chipkaart moeten aanschaffen. "Bovendien belonen we de mensen die hier al wel mee reizen", aldus Peters. De actie geldt niet voor mensen die een chipkaart hebben in de vorm van een abonnement.
Vertrouwen
Peters en wethouder Jeannette Baljeu (Vervoer) lieten weten vol vertrouwen te zijn over de afschaffing van de strippenkaart. RET begint in de weken voor de 29e een grote campagne om de reizigers te wijzen op de veranderingen. Vanaf half januari zullen stapsgewijs steeds meer poortjes worden gesloten. Ook komen er extra verkoop- en informatiepunten op de stations en zet de vervoerder extra personeel in bij de poortjes.
Strippenkaart
Wanneer de strippenkaart ook uit de Rotterdamse bus en de tram verdwijnt, konden Peters en Baljeu nog niet zeggen. "Die noodzaak is ook minder urgent. Omdat de ov-chipkaart wordt ingevoerd in de metro, zal het gebruik ervan in de tram en de bus ook enorm toenemen", verwachten beiden.
Heb ik nog nergens gehoord, behalve dat 'dat nodig blijkt te zijn' en daarom maar wordt gedaan. En niemand die daar nog wat tegenin brengt (want het CPB deed dat maar onder druk gaan ze nu toch overstag en de consumentenorganisaties worden toch nooit gehoord)quote:Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.quote:Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:21 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Er is niks over te vinden.
List en bedrog en niks objectiefs brengen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:38 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.
Van jou valt weinig objectiefs of zinnigs te verwachten.![]()
1 sec. google
Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!quote:CBP sluit privacydeal met NS over OV-chipkaart
Vrijdag 7 november 2008, 08:59 - Het College Bescherming Persoonsgegevens verzet zich niet langer tegen gebruik van reis- en persoonsgegevens door de NS voor marketingdoeleinden.
Dat blijkt uit een brief (doc) met bijlage (doc) die de privacytoezichthouder aan staatssecretaris Tineke Huizinga heeft gestuurd. De OV-bedrijven geven drie gronden aan gegevensverwerking en het CBP is hiermee akkoord.
Opt-in of Opt-out
Om te beginnen is het bijhouden van persoonsgegevens nodig om maatschappelijke of politieke doelen te bereiken. Daarbij denken de vervoersbedrijven bijvoorbeeld aan het verleiden van automobilisten tot de trein en het aanmoedigen van reizen buiten de spits. Dit geeft de OV-bedrijven volgens het CBP een 'gerechtvaardigd belang' om een database met persoonsgegevens te exploiteren, zoals geformuleerd is artikel 8f van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Daarbij beroepen de bedrijven zich op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien. Door bij te houden wanneer mensen op bepaalde trajecten rijden, is het bij grote verstoringen of onderhoud mogelijk waarschuwingen aan klanten te geven.
Mensen die deze vorm van monitoring niet wensen kunnen zich afmelden, er komt een opt-out-regeling. Voor 'direct marketing' zijn de regels strenger, want daar moeten mensen expliciet aangeven dat ze bestookt met reclame willen worden.
Het CBP kan niet aangeven of deze deal de vervoersbedrijven ook in de reisgegevens van klanten van andere vervoersbedrijven toestaat en zo bijvoorbeeld helderheid rond overstapgedrag te krijgen.
Niet volgen
De NS kunnen volgens de privacywaakhond reizigers niet volgen, omdat er alleen 'afgeleide informatie' wordt toegepast. Zo weten de spoorwegen alleen hoe vaak klanten reizen en wat dat oplevert, welke trajecten het meest voorkomen, welke trajecten en stations het meest worden bezocht. De overige informatie wordt via hashing onleesbaar gemaakt.
Desgevraagd erkent het CBP dat gegevensverwerker Trans Link Systems weldegelijk twee databases heeft, waarin alle reisgegevens voor fiscale doeleinden centraal worden opgeslagen. "Maar die komen dus niet bij de vervoersbedrijven", zegt Gert Onne van de Klashorst, hoofd communicatie van het CBP.
Maatschappelijk belang
Het CBP wijst erop dat er ook een maatschappelijk belang is om te helpen aan het bestrijden van de files, waarbij persoonlijke belangen soms iets moeten ingeven. "Daar is nu een evenwicht in gevonden", stelt van de Klashorst. "Wat er nu als voorstel ligt voldoet aan de wet."
Van de Klashorst erkent dat er veel andere oplossingen denkbaar zijn, waarbij er minder gegevens verwerkt hoeven te worden en de inbreuk op levenssfeer minder is. Maar daartegen kan de toezichthouder weinig doen. "Wij hebben niet de mogelijkheid dat op te leggen. Wij beoordelen wat ons wordt voorgelegd en dat voldoet aan de wet", vertelt hij.
Overigens is de zaak nog niet volledig afgewikkeld. Zo is er veel onduidelijkheid over de bewaartermijn van zeven jaar, die de Belastingdienst zou eisen en welke gegevens dat nu betreft. Het CBP vraagt de coördinerende hulp van staatsecretaris Huizinga om daar snel een deal over te maken. Nu er een overeenkomst met de NS ligt, hebben automatisch alle vervoersbedrijven overstemming met het CBP en gelden daarvoor dezelfde regels.
quote:Rover wil Duitse OV-chip in Nederland
Uitgegeven: 19 december 2008 00:28
Laatst gewijzigd: 19 december 2008 00:28
AMSTERDAM - Reizigigersvereniging ROVER ziet liever het Duitse OV-chipsysteem dan het gekraakte Nederlandse.
Dat schrijft de belangenorganisatie aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat in de hoop dat het huidige systeem niet landelijk wordt ingevoerd. Op 29 januari 2009 begint een proef van de RET in Rotterdam, waarbij in de metro alleen nog maar met de
OV-chipkaart betaald kan worden.
Duaal systeem
De vereniging pleit al langer voor een duaal systeem, waarbij naast een chipkaart ook een papieren kaartje blijft bestaan. Het afschaffen van de strippenkaart en het papieren treinkaartje was voor hen en andere belangenorganisaties een van de redenen om het overleg met
staatssecretaris Huizinga te staken.
Al spreken de partijen niet, toch schrijft Rover nu een brief met daarin het verzoek om serieus te kijken naar het systeem van de oosterburen. Dat zou niet alleen de ruimte overlaten voor andere vervoersbewijzen, maar ook veiliger zijn. "De huidige chip is gekraakt en zal dus
vervangen moeten worden", concludeert Rover-voorzitter Michael van der Vlis dan ook in zijn brief.
Veel flexibeler
In een reactie tegenover NU.nl stelt van der Vlis dat het nieuwe systeem ook nog eens veel flexibeler is. Zo mag een vervoersbedrijf zelf bepalen of bijvoorbeeld per kilometer wordt afgerekend of toch per zone.
Ook is het mogelijk aan het begin van een reis in te checken met de kaart en pas bij aankomst zich af te melden bij het systeem. De klant betaalt dan de hele reis als geheel. In het Nederlandse systeem is een reiziger die in de bus vergeet uit te checken direct vier euro kwijt en kan de fout alleen via een schriftelijke procedure worden hersteld.
Volgens Van der Vlis is het andere systeem zoveel flexibeler, omdat er de verschillende vervoersbedrijven elk eigen wensen inbrengt en er een eenduidig systeem moet zijn voor de reiziger. Ondertussen is de verrekening tussen de vervoersbedrijven goed geregeld.
Privacybescherming
Een overstap op het andere systeem zou volgens Rover nog een groot voordeel hebben. "Het systeem gaat helemaal uit van de Duitse privacy-wetgeving (en die is, gezien het Duitse verleden begrijpelijk, een stuk strenger dan de Nederlandse)", schrijft van der Vlis. Het alternatief laat de mogelijkheid open om anoniem te reizen.
In Nederland is de privacydiscussie rond de OV-chipkaart nog niet opgelost. Gegevensverwerker Trans Link Systems bewaart alle reisgegevens zeven jaar, omdat dat een eis van de Fiscus zou zijn. Die laatste ontkent dat en stelt dat alleen bij declaratie van reizen door personen of bedrijven de informatie bewaard moet worden.
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een deal met de Nederlandse Spoorwegen voor alle vervoersbedrijven. Om de reiziger te overtuigen buiten de spits te reizen en uit de file in het OV te krijgen, mogen de vervoerders inzage in het reisgedrag van hun klanten hebben.
Zij mogen inzage in persoonlijk reisgedrag krijgen om daarmee proberen de automobilist uit de auto te krijgen en de OV-reiziger te overtuigen vooral niet in de spits te reizen. Alleen reizigers die bezwaar maken ontkomen aan die verwerking. Een onderzoeker naar de OV-chipkaart van de Radboud Universiteit in Nijmegen concludeerde eerder dat anoniem reizen wel kan, maar erg ingewikkeld is en meer geld kost.
© NU.nl/Brenno de Winter
Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 23:28 schreef HiZ het volgende:
Ik word dat gezeik van die 'consumentenorganisaties' behoorlijk zat; een stelletje beroepszeurders jaagt ons allemaal op kosten omdat ze een systeem willen dat rekening houdt met elke exotische wens. Het is Openbaar Vervoer mensen, als je een individueel systeem wil, dan moet je een auto kopen of een taxi nemen.
Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.quote:Op zaterdag 20 december 2008 01:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?
Laat ze het dan een keer goed invoeren !!!
Lees het topic even door.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.
Heeft 'ie inderdaad duidelijk niet gedaan.quote:
Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?quote:Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?
Nou geef je creditcard gegevens en je bankrekening dan maar even als het jou toch niet kan schelen wat privacy betreftquote:Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...quote:Op zaterdag 20 december 2008 19:54 schreef macca728 het volgende:
Overigens heeft de RET ook de nieuwe cijfers bekend gemaakt.
35% van de reizigers gebruikt de chipkaart per december, een stijging van 0 % t.o.v. oktober, volgens de directeur Pedro Peters. Dit ondanks dat de chipkaart per 29-01-09 verplicht wordt. Nog een maand dus.
In oktober verklaarde deze directeur dat het percentage gebruikers op 50% lag, maar dat werd ontkracht door een steekproef van het AD.
link http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_toegenomen.html
En:quote:NS begint in mei met ov-chipkaart
12 januari 2009, door: Thijs Doorenbosch
De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in mei beginnen met de 'uitrol' van de ov-chipkaart. "Dat hopen we.'' Het eerste traject waarmee met het digitale vervoersbewijs gereisd kan worden, wordt de Flevolijn. Dat heeft een woordvoerster van de NS zondag gezegd. Dat is het traject tussen Lelystad en Schiphol. Op die lijn houdt de NS nu een proef met de ov-chipkaart.
Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo. Eind februari moet dat het geval zijn op alle Amsterdamse stations. In de Amsterdamse tram, metro en bussen kan al gereisd worden met de ov-chipkaart.
De NS heeft besloten de ov-chipkaart stapsgewijs per traject of regio in te voeren. Het zou voor de hand liggen dat ze daarbij de regionale vervoerders volgen. "Dat zou een overweging kunnen zijn'', zegt een woordvoerster. Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET stapt eind januari in de metro helemaal over op de ov-chip. De NS begint eind februari in die regio met het aanpassen van de kaartautomaten.
"Maar in die periode kan daar nog niet gereisd worden met de kaart.'' Omdat de landelijke invoering van de ov-chipkaart in een 'big bang' allang van de baan is, heeft de NS ervoor gekozen ook de kaartautomaten niet meer in een klap aan te passen. De medewerkers van de NS zullen ook pas opgeleid worden wanneer dat opportuun is.
"Wij zijn het grootste vervoersbedrijf van Nederland, dus de invoering is voor ons het ingewikkeldst.''
quote:Ruim 200.000 keer verkeerd uitgestapt met chipkaart
(Novum) - Door verkeerd of niet uitchecken met de ov-chipkaart is vorig jaar in het Rotterdams openbaar vervoer meer dan tweehonderdduizend keer een borg van vier euro afgeschreven. Dat meldt de plaatselijke fractie van GroenLinks.
Bij het gebruik van de ov-chipkaart wordt vier euro borg afgeschreven zodra iemand de bus, tram of metro instapt. Pas als hij uitstapt, krijgt hij de borg terug en wordt de ritprijs afgeschreven. Deze werkwijze moet voorkomen dat passagiers zonder hun pas bij de scanner te houden langs de poortjes sluipen, zodat ze niet betalen.
De borg wordt echter ook niet terugbetaald als de kaart niet dichtbij genoeg wordt gehouden en het kan ook komen doordat het systeem een steekje laat vallen, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Volgens hem komen alle varianten even vaak voor.
Het is voor reizigers mogelijk onterecht afgeschreven borg terug te vragen. Volgens Bonte heeft RET eerder gezegd dat het iedere maand ongeveer tweeduizend keer borg terugbetaalt.
Bonte wil overstappen op een ander systeem zonder borg. Als iemand door wat voor reden dan ook niet of verkeerd uitcheckt, moet de plaats waar hij de volgende keer instapt volgens Bonte als eindhalte van de vorige reis gelden. "De kans op fouten is klein. Mensen reizen 99 van de honderd keer verder vanaf de plaats waar ze zijn uitgestapt."
Vanaf 29 januari verdwijnt de strippenkaart uit de Rotterdamse metro en kan alleen nog met de ov-chipkaart worden gereisd. Bonte wijst erop dat de ov-chipkaart volgens hem lastiger werkt en duurder uitvalt dan werd verwacht. "Kennelijk is het systeem voor veel mensen nog te ingewikkeld, of het systeem deugt niet. Donderdag vraag ik bij een spoeddebat of we de invoering met deze tegenvallende resultaten niet beter uit kunnen stellen. Deze problemen moeten eerst worden opgelost."
Ook wil het raadslid weten waarom RET de cijfers over afgeschreven borg 'onder de pet' heeft gehouden. "We proberen die cijfers al heel lang los te peuteren. Ons werd verteld dat dit niet werd bijgehouden." RET was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |