abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62920722
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:39 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.

Het is niet zo dat ze morgen ineens overgaan op de chipkaart.
Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.

In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2008 22:21:41 ]
  maandag 3 november 2008 @ 22:46:10 #202
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62921690
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.

In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
Dat is dus een een andere situatie dan jij eerst schetste.

Het is nog helemaal niet duidelijk waar je straks kaarten kunt kopen. Zoals in het artikel ook staat komen er regionale verkooppunten.
En aangezien de noodzaak om kaarten te kopen een stuk minder wordt, zullen er ook minder verkooppunten nodig zijn. Straks is er een systeem waarbij je chipkaart automatisch opgeladen kan worden, alsof je je strippenkaart thuis opgestuurd krijgt.

Dus het is een beetje voorbarig om de chipkaart nu al te gaan veroordelen omdat die straks misschien niet overal verkrijgbaar is.
  woensdag 5 november 2008 @ 18:09:05 #203
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62976536
Weer nieuws:
quote:
Kortingsactie om reizigers aan ov-chipkaart te krijgen
Uitgegeven: 5 november 2008 16:38
Laatst gewijzigd: 5 november 2008 16:52


ROTTERDAM - Reizigers die in de regio Rotterdam gebruikmaken van de ov-chipkaart krijgen in januari 35 procent korting per reiskilometer. ANP

Vervoerder RET hoopt zo de laatste groep niet-chippers tijdig over de streep te trekken om het nieuwe vervoersbewijs aan te schaffen. Dat maakte directeur Pedro Peters woensdag bekend.
De strippenkaart gaat vanaf 29 januari 2009 in de Rotterdamse metro definitief in de ban. Met de kortingsactie probeert de RET te voorkomen dat grote groepen mensen op die datum nog een chipkaart moeten aanschaffen. "Bovendien belonen we de mensen die hier al wel mee reizen", aldus Peters. De actie geldt niet voor mensen die een chipkaart hebben in de vorm van een abonnement.

Vertrouwen
Peters en wethouder Jeannette Baljeu (Vervoer) lieten weten vol vertrouwen te zijn over de afschaffing van de strippenkaart. RET begint in de weken voor de 29e een grote campagne om de reizigers te wijzen op de veranderingen. Vanaf half januari zullen stapsgewijs steeds meer poortjes worden gesloten. Ook komen er extra verkoop- en informatiepunten op de stations en zet de vervoerder extra personeel in bij de poortjes.

Strippenkaart
Wanneer de strippenkaart ook uit de Rotterdamse bus en de tram verdwijnt, konden Peters en Baljeu nog niet zeggen. "Die noodzaak is ook minder urgent. Omdat de ov-chipkaart wordt ingevoerd in de metro, zal het gebruik ervan in de tram en de bus ook enorm toenemen", verwachten beiden.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_62985453
Prima toch.

Misschien ook nog wat acties voor mensen die de OV chipkaart nog niet hebben.
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:27:14 #205
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63033479
Weer nieuws:
CBP vindt huidige ov-chipkaart ok
en hetzelfde bericht, van tweakers.net:
CBP gaat akkoord met opzet ov-chipkaart
Beiden geven reacties, waarbij vooral tweakers behoorlijk inhoudelijke reacties geeft. Maar goed, die worden niet door de partijen die aan de ov-kaart geld willen gaan verdienen opgepakt. Toevallig...

-edit- cpb wordt cbp

[ Bericht 9% gewijzigd door Stupendous76 op 07-11-2008 21:19:58 ]
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63035406
En wat heeft het Centraal Planbureau met de chipkaart te maken?
pi_63035563
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
  vrijdag 7 november 2008 @ 21:21:36 #208
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63040646
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Heb ik nog nergens gehoord, behalve dat 'dat nodig blijkt te zijn' en daarom maar wordt gedaan. En niemand die daar nog wat tegenin brengt (want het CPB deed dat maar onder druk gaan ze nu toch overstag en de consumentenorganisaties worden toch nooit gehoord)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63062018
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:52 schreef OldJeller het volgende:
Kan iemand overigens de werkelijke 'reden' van een officiële bron vinden waarom de reisgegevens geregistreerd worden en vervolgens zeven jaar worden opgeslagen?
Daar hoor je de politici en vervoersbedrijven nauwelijks over.
Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Er is niks over te vinden.
pi_63062443
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 21:21 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nee he. Je begint bijna te denken dat 1 van de tegenstanders ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Er is niks over te vinden.
Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.
Van jou valt weinig objectiefs of zinnigs te verwachten.

1 sec. google
pi_63063087
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 21:38 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Jawel, alleen wil je men dat laten geloven, aangezien je omtrent dit onderwerp vnl. met list en bedrog komt.
Van jou valt weinig objectiefs of zinnigs te verwachten.

1 sec. google
List en bedrog en niks objectiefs brengen.
Toe maar.

Als ik me niet vergis heb ik onlangs nog uitgebreid op een paar vragen van jou gereageerd en heb jij dat compleet langs je heen laten gaan. En dan kom je mij verwijten dat ik niet objectief ben... Lachertje.
Sowieso behoorlijk kinderachtig om zo op de man te gaan spelen, maar ja, dat is niks nieuws hier.

Maar goed, het CBP is er nu dus wel tevreden mee. Mooi toch!

Een uitgebreid bericht daar over, laten we het wel objectief houden en niet alleen de koppen pakken.
quote:
CBP sluit privacydeal met NS over OV-chipkaart

Vrijdag 7 november 2008, 08:59 - Het College Bescherming Persoonsgegevens verzet zich niet langer tegen gebruik van reis- en persoonsgegevens door de NS voor marketingdoeleinden.

Dat blijkt uit een brief (doc) met bijlage (doc) die de privacytoezichthouder aan staatssecretaris Tineke Huizinga heeft gestuurd. De OV-bedrijven geven drie gronden aan gegevensverwerking en het CBP is hiermee akkoord.

Opt-in of Opt-out
Om te beginnen is het bijhouden van persoonsgegevens nodig om maatschappelijke of politieke doelen te bereiken. Daarbij denken de vervoersbedrijven bijvoorbeeld aan het verleiden van automobilisten tot de trein en het aanmoedigen van reizen buiten de spits. Dit geeft de OV-bedrijven volgens het CBP een 'gerechtvaardigd belang' om een database met persoonsgegevens te exploiteren, zoals geformuleerd is artikel 8f van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Daarbij beroepen de bedrijven zich op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien. Door bij te houden wanneer mensen op bepaalde trajecten rijden, is het bij grote verstoringen of onderhoud mogelijk waarschuwingen aan klanten te geven.

Mensen die deze vorm van monitoring niet wensen kunnen zich afmelden, er komt een opt-out-regeling. Voor 'direct marketing' zijn de regels strenger, want daar moeten mensen expliciet aangeven dat ze bestookt met reclame willen worden.

Het CBP kan niet aangeven of deze deal de vervoersbedrijven ook in de reisgegevens van klanten van andere vervoersbedrijven toestaat en zo bijvoorbeeld helderheid rond overstapgedrag te krijgen.

Niet volgen
De NS kunnen volgens de privacywaakhond reizigers niet volgen, omdat er alleen 'afgeleide informatie' wordt toegepast. Zo weten de spoorwegen alleen hoe vaak klanten reizen en wat dat oplevert, welke trajecten het meest voorkomen, welke trajecten en stations het meest worden bezocht. De overige informatie wordt via hashing onleesbaar gemaakt.


Desgevraagd erkent het CBP dat gegevensverwerker Trans Link Systems weldegelijk twee databases heeft, waarin alle reisgegevens voor fiscale doeleinden centraal worden opgeslagen. "Maar die komen dus niet bij de vervoersbedrijven", zegt Gert Onne van de Klashorst, hoofd communicatie van het CBP.

Maatschappelijk belang
Het CBP wijst erop dat er ook een maatschappelijk belang is om te helpen aan het bestrijden van de files, waarbij persoonlijke belangen soms iets moeten ingeven. "Daar is nu een evenwicht in gevonden", stelt van de Klashorst. "Wat er nu als voorstel ligt voldoet aan de wet."

Van de Klashorst erkent dat er veel andere oplossingen denkbaar zijn, waarbij er minder gegevens verwerkt hoeven te worden en de inbreuk op levenssfeer minder is. Maar daartegen kan de toezichthouder weinig doen. "Wij hebben niet de mogelijkheid dat op te leggen. Wij beoordelen wat ons wordt voorgelegd en dat voldoet aan de wet", vertelt hij.

Overigens is de zaak nog niet volledig afgewikkeld. Zo is er veel onduidelijkheid over de bewaartermijn van zeven jaar, die de Belastingdienst zou eisen en welke gegevens dat nu betreft. Het CBP vraagt de coördinerende hulp van staatsecretaris Huizinga om daar snel een deal over te maken. Nu er een overeenkomst met de NS ligt, hebben automatisch alle vervoersbedrijven overstemming met het CBP en gelden daarvoor dezelfde regels.
Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!
Weer een boel ophef om niks gemaakt.
  vrijdag 19 december 2008 @ 08:01:55 #212
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64140133
quote:
Rover wil Duitse OV-chip in Nederland
Uitgegeven: 19 december 2008 00:28
Laatst gewijzigd: 19 december 2008 00:28

AMSTERDAM - Reizigigersvereniging ROVER ziet liever het Duitse OV-chipsysteem dan het gekraakte Nederlandse.

Dat schrijft de belangenorganisatie aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat in de hoop dat het huidige systeem niet landelijk wordt ingevoerd. Op 29 januari 2009 begint een proef van de RET in Rotterdam, waarbij in de metro alleen nog maar met de
OV-chipkaart betaald kan worden.

Duaal systeem
De vereniging pleit al langer voor een duaal systeem, waarbij naast een chipkaart ook een papieren kaartje blijft bestaan. Het afschaffen van de strippenkaart en het papieren treinkaartje was voor hen en andere belangenorganisaties een van de redenen om het overleg met
staatssecretaris Huizinga te staken.

Al spreken de partijen niet, toch schrijft Rover nu een brief met daarin het verzoek om serieus te kijken naar het systeem van de oosterburen. Dat zou niet alleen de ruimte overlaten voor andere vervoersbewijzen, maar ook veiliger zijn. "De huidige chip is gekraakt en zal dus
vervangen moeten worden", concludeert Rover-voorzitter Michael van der Vlis dan ook in zijn brief.

Veel flexibeler
In een reactie tegenover NU.nl stelt van der Vlis dat het nieuwe systeem ook nog eens veel flexibeler is. Zo mag een vervoersbedrijf zelf bepalen of bijvoorbeeld per kilometer wordt afgerekend of toch per zone.
Ook is het mogelijk aan het begin van een reis in te checken met de kaart en pas bij aankomst zich af te melden bij het systeem. De klant betaalt dan de hele reis als geheel. In het Nederlandse systeem is een reiziger die in de bus vergeet uit te checken direct vier euro kwijt en kan de fout alleen via een schriftelijke procedure worden hersteld.

Volgens Van der Vlis is het andere systeem zoveel flexibeler, omdat er de verschillende vervoersbedrijven elk eigen wensen inbrengt en er een eenduidig systeem moet zijn voor de reiziger. Ondertussen is de verrekening tussen de vervoersbedrijven goed geregeld.

Privacybescherming
Een overstap op het andere systeem zou volgens Rover nog een groot voordeel hebben. "Het systeem gaat helemaal uit van de Duitse privacy-wetgeving (en die is, gezien het Duitse verleden begrijpelijk, een stuk strenger dan de Nederlandse)", schrijft van der Vlis. Het alternatief laat de mogelijkheid open om anoniem te reizen.

In Nederland is de privacydiscussie rond de OV-chipkaart nog niet opgelost. Gegevensverwerker Trans Link Systems bewaart alle reisgegevens zeven jaar, omdat dat een eis van de Fiscus zou zijn. Die laatste ontkent dat en stelt dat alleen bij declaratie van reizen door personen of bedrijven de informatie bewaard moet worden.

Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een deal met de Nederlandse Spoorwegen voor alle vervoersbedrijven. Om de reiziger te overtuigen buiten de spits te reizen en uit de file in het OV te krijgen, mogen de vervoerders inzage in het reisgedrag van hun klanten hebben.

Zij mogen inzage in persoonlijk reisgedrag krijgen om daarmee proberen de automobilist uit de auto te krijgen en de OV-reiziger te overtuigen vooral niet in de spits te reizen. Alleen reizigers die bezwaar maken ontkomen aan die verwerking. Een onderzoeker naar de OV-chipkaart van de Radboud Universiteit in Nijmegen concludeerde eerder dat anoniem reizen wel kan, maar erg ingewikkeld is en meer geld kost.
© NU.nl/Brenno de Winter
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_64166967
Ik word dat gezeik van die 'consumentenorganisaties' behoorlijk zat; een stelletje beroepszeurders jaagt ons allemaal op kosten omdat ze een systeem willen dat rekening houdt met elke exotische wens. Het is Openbaar Vervoer mensen, als je een individueel systeem wil, dan moet je een auto kopen of een taxi nemen.
pi_64170632
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:28 schreef HiZ het volgende:
Ik word dat gezeik van die 'consumentenorganisaties' behoorlijk zat; een stelletje beroepszeurders jaagt ons allemaal op kosten omdat ze een systeem willen dat rekening houdt met elke exotische wens. Het is Openbaar Vervoer mensen, als je een individueel systeem wil, dan moet je een auto kopen of een taxi nemen.
Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?
Laat ze het dan een keer goed invoeren !!!
pi_64171246
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 01:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

Gezeik ? Wie wil er nu een ander systeem ? De consument toch niet ?
Laat ze het dan een keer goed invoeren !!!
Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.
  zaterdag 20 december 2008 @ 06:21:38 #216
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64172029
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:55 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het zal de consument aan z'n reet roesten of hij een strippenkaart moet gebruiken of een chipkaart. Dacht je dat bij de invoering van de strippenkaart werd gevraagd of ie ingevoerd mocht worden of dat mensen liever het lokale kaartje bleven gebruiken? Het grote verschil is dat we tegenwoordig een hele categorie van mensen hebben die hun brood verdienen met gezeik.
Lees het topic even door.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_64173172
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 06:21 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Lees het topic even door.
Heeft 'ie inderdaad duidelijk niet gedaan.

Het gaat erom dat het systeem van de huidige ov-chipkaart technisch niet deugd.
Daar waar het een verbetering moet zijn, is het in het meest positieve scenario hooguit even goed als de huidige strippenkaart.
Maar omdat het hier een technisch product betreft, komen er opeens ook allerlei beveiligingslekken cq.problemen om de hoek kijken.
Je bent in ieder geval je privacy in een klap kwijt met zo'n ov-chipkaart, die je voorheen met een strippenkaart nog wel had.
Das voor mij al genoeg reden om, bij volledige invoering van de huidge ov-chipkaart, het OV helemaal te gaan vermijden.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_64173250
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
pi_64175142
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?
pi_64175322
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Bedoel je dat als je GSM aan staat, dat dan ook 7 jaar lang wordt opgeslagen waar je precies geweest bent?
En natuurlijk nooit op het Leidseplein komen he, want daar is cameratoezicht
pi_64178564
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 10:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het topic wel doorgelezen, ik ben het gezeik gewoon helemaal zat. Het geneuzel over privacy, het gejengel over ieder onderdeeltje van het systeem. Als mensen zo over de zeik raken van een kaartje, dan gaan ze toch niet met het OPENBAAR VERVOER, ga lekker lopen zonder je GSM, dan weet niemand waar je bent en het is nog gratis ook, stelletje zeikerds.
Nou geef je creditcard gegevens en je bankrekening dan maar even als het jou toch niet kan schelen wat privacy betreft
  zaterdag 20 december 2008 @ 18:03:53 #222
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64182517
Op Tweakers.net staat nu ook een stukje over het idee van Rover:
Reizigersvereniging Rover wil onderzoek naar Duits systeem ov-chipkaart

Daar staat ook de link naar de brief van Rover: klik
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_64185690
Overigens heeft de RET ook de nieuwe cijfers bekend gemaakt.

35% van de reizigers gebruikt de chipkaart per december, een stijging van 0 % t.o.v. oktober, volgens de directeur Pedro Peters. Dit ondanks dat de chipkaart per 29-01-09 verplicht wordt. Nog een maand dus.

In oktober verklaarde deze directeur dat het percentage gebruikers op 50% lag, maar dat werd ontkracht door een steekproef van het AD.

link http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_toegenomen.html
  zaterdag 20 december 2008 @ 20:52:08 #224
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64187482
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 19:54 schreef macca728 het volgende:
Overigens heeft de RET ook de nieuwe cijfers bekend gemaakt.

35% van de reizigers gebruikt de chipkaart per december, een stijging van 0 % t.o.v. oktober, volgens de directeur Pedro Peters. Dit ondanks dat de chipkaart per 29-01-09 verplicht wordt. Nog een maand dus.

In oktober verklaarde deze directeur dat het percentage gebruikers op 50% lag, maar dat werd ontkracht door een steekproef van het AD.

link http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_toegenomen.html
En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 14 januari 2009 @ 00:03:59 #225
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65013701
Twee berichten:
quote:
NS begint in mei met ov-chipkaart
12 januari 2009, door: Thijs Doorenbosch

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in mei beginnen met de 'uitrol' van de ov-chipkaart. "Dat hopen we.'' Het eerste traject waarmee met het digitale vervoersbewijs gereisd kan worden, wordt de Flevolijn. Dat heeft een woordvoerster van de NS zondag gezegd. Dat is het traject tussen Lelystad en Schiphol. Op die lijn houdt de NS nu een proef met de ov-chipkaart.

Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo. Eind februari moet dat het geval zijn op alle Amsterdamse stations. In de Amsterdamse tram, metro en bussen kan al gereisd worden met de ov-chipkaart.

De NS heeft besloten de ov-chipkaart stapsgewijs per traject of regio in te voeren. Het zou voor de hand liggen dat ze daarbij de regionale vervoerders volgen. "Dat zou een overweging kunnen zijn'', zegt een woordvoerster. Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET stapt eind januari in de metro helemaal over op de ov-chip. De NS begint eind februari in die regio met het aanpassen van de kaartautomaten.

"Maar in die periode kan daar nog niet gereisd worden met de kaart.'' Omdat de landelijke invoering van de ov-chipkaart in een 'big bang' allang van de baan is, heeft de NS ervoor gekozen ook de kaartautomaten niet meer in een klap aan te passen. De medewerkers van de NS zullen ook pas opgeleid worden wanneer dat opportuun is.

"Wij zijn het grootste vervoersbedrijf van Nederland, dus de invoering is voor ons het ingewikkeldst.''
En:
quote:
Ruim 200.000 keer verkeerd uitgestapt met chipkaart
(Novum) - Door verkeerd of niet uitchecken met de ov-chipkaart is vorig jaar in het Rotterdams openbaar vervoer meer dan tweehonderdduizend keer een borg van vier euro afgeschreven. Dat meldt de plaatselijke fractie van GroenLinks.

Bij het gebruik van de ov-chipkaart wordt vier euro borg afgeschreven zodra iemand de bus, tram of metro instapt. Pas als hij uitstapt, krijgt hij de borg terug en wordt de ritprijs afgeschreven. Deze werkwijze moet voorkomen dat passagiers zonder hun pas bij de scanner te houden langs de poortjes sluipen, zodat ze niet betalen.

De borg wordt echter ook niet terugbetaald als de kaart niet dichtbij genoeg wordt gehouden en het kan ook komen doordat het systeem een steekje laat vallen, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Volgens hem komen alle varianten even vaak voor.

Het is voor reizigers mogelijk onterecht afgeschreven borg terug te vragen. Volgens Bonte heeft RET eerder gezegd dat het iedere maand ongeveer tweeduizend keer borg terugbetaalt.

Bonte wil overstappen op een ander systeem zonder borg. Als iemand door wat voor reden dan ook niet of verkeerd uitcheckt, moet de plaats waar hij de volgende keer instapt volgens Bonte als eindhalte van de vorige reis gelden. "De kans op fouten is klein. Mensen reizen 99 van de honderd keer verder vanaf de plaats waar ze zijn uitgestapt."

Vanaf 29 januari verdwijnt de strippenkaart uit de Rotterdamse metro en kan alleen nog met de ov-chipkaart worden gereisd. Bonte wijst erop dat de ov-chipkaart volgens hem lastiger werkt en duurder uitvalt dan werd verwacht. "Kennelijk is het systeem voor veel mensen nog te ingewikkeld, of het systeem deugt niet. Donderdag vraag ik bij een spoeddebat of we de invoering met deze tegenvallende resultaten niet beter uit kunnen stellen. Deze problemen moeten eerst worden opgelost."

Ook wil het raadslid weten waarom RET de cijfers over afgeschreven borg 'onder de pet' heeft gehouden. "We proberen die cijfers al heel lang los te peuteren. Ons werd verteld dat dit niet werd bijgehouden." RET was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65013915
Ik gebruik mijn kaart hier nu in Amsterdam en ben er erg tevreden over. Geen gemiste trams meer omdat ik voor het kopen van een strippenkaart achter in de rij mocht aansluiten of in de nachtbus naar schiphol erachter komen dat die plotseling een andere kaart gebruikten.
pi_65016930
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:06 schreef Houtworm het volgende:

[..]

List en bedrog en niks objectiefs brengen.
Toe maar.

Als ik me niet vergis heb ik onlangs nog uitgebreid op een paar vragen van jou gereageerd en heb jij dat compleet langs je heen laten gaan. En dan kom je mij verwijten dat ik niet objectief ben... Lachertje.
Sowieso behoorlijk kinderachtig om zo op de man te gaan spelen, maar ja, dat is niks nieuws hier.

Maar goed, het CBP is er nu dus wel tevreden mee. Mooi toch!

Een uitgebreid bericht daar over, laten we het wel objectief houden en niet alleen de koppen pakken.
[..]

Moet toch goed nieuws zijn voor mensen zoals jij!
Weer een boel ophef om niks gemaakt.
Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.

Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.

Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  Redactie Frontpage woensdag 14 januari 2009 @ 08:02:41 #228
145738 superworm
is erbij
pi_65017817
Moet ik zeker wéér naar het potskantoor. Ben net nog geweest voor mn OV
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_65020359
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 20:52 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

En om die cijfers nog meer op te krikken willen ze bejaarden gratis OV geven in Rotterdam. Da's dubbel opkrikken van cijfers, want gratis betekent dat de ouderen weinig problemen zullen hebben met de chipkaart, en kunnen ze dat ook nog eens meenemen in de reclamecampagne...
Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaart
Hoe de RET er bij komt om dat een stijging te noemen snap ik niet, % blijft gelijk, zou betekenen dat of de ouderen niet gebruik maken van gratis OV of dat de gewone reiziger nog meer de pest heeft gekregen aan de chipkaart
pi_65020542
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.

Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.

Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
Ok, schattebout, misschien is het moeilijk om te begrijpen voor jou, maar als dat het doel van 'de overheid' was, als ze werkelijk zulke geniepige snode plannen met jou voorhadden, denk je dan werkelijk dat ze niet allang in staat waren geweest om alle informatie over jou te krijgen die ze willen?

Een beetje handige techneut verandert jouw gewone of mobiele telefoon met niet al te veel moeite om in een permanente babyfoon waarmee elk woord dat je zegt kan worden vastgelegd.
pi_65021208
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het heeft niet geholpen, want nog steeds reist 35% maar met de chipkaart
Hoe de RET er bij komt om dat een stijging te noemen snap ik niet, % blijft gelijk, zou betekenen dat of de ouderen niet gebruik maken van gratis OV of dat de gewone reiziger nog meer de pest heeft gekregen aan de chipkaart
Of dat men bang is voor nieuwe dingen en blijft krampachtig vasthouden aan ouderwetse gewoontes.

Aan de berichten te zien zijn de grootste problemen niet gewend zijn aan de apparatuur. Er is maar 1 manier om die problemenen te verhelpen.
pi_65021259
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 02:39 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Zwak als je het mij vraagt. Het zegt helemaal niks en geeft geen uitsluitsel dat mij geruststelt. Het garandeert helemaal niks mbt. de individuele privacy-gegevens. Ik vind het een hoop gelul in de ruimte om mensen een beetje goed te stemmen. Reizigers-informatie vastleggen mbt. politieke doeleinden lijkt mij al helemaal geen goed idee. Zowiezo heeft de politiek niks te maken met de reisjes van iedere individu. Toch willen ze die informatie, en dat geeft je te denken.

Als je de kosten per reisje wilt verhalen op iedere gebruiker, zul je toch beide databases (persoonsgegevens, en traject kosten) moeten koppelen. Zo simpel. En zeker ook als er hulp nodig is bij een foutief administratieve voorval. Dus als zij die twee kunnen koppelen, kunnen de overheid en anderen het ook.

Nederland wordt daarnaast steeds meer een controlestaat dat is niet te ontkennen. Met steeds meer privacy overschreidende wetten tegen de eigen burger. En waarvoor dat goed is is de vraag.
Controleucht geeft het iig. wel aan. En er is totaal geen controle of toezicht als de overheid in de toekomst besluit, deze nog gedetailleerdere persoongegevens, te gebruiken voor doeleinden die de burger niet zo leuk zou vinden. Want wie houdt ze tegen jouw of mijn informatie inte zien? Niemand!
Geen controle?
Wat dacht je van het CBP
http://www.cbpweb.nl/
pi_65021379
quote:
Op maandag 3 november 2008 22:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Het heeft niks te maken met ineens of geleidelijk.

In de huidige situatie zijn er bijvoorbeeld in Groningen 62 winkels waar je strippenkaarten kunt kopen. Bij 15 winkels daarvan kun je ook een sterabonnement afsluiten. Dus als je, volgens jouw idee, straks alleen nog maar bij de 3 stations terecht kunt, dan is dat echt een gigantische achteruitgang.
In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.

Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
pi_65021964
Ik hoef trouwens helemaal nergens langs te gaan om iets te kopen. Die kaart heb ik besteld, toen moest ik me één keer melden omdat ik hem heb gekoppeld aan een automatische opwaardering. Vervolgens heeft hij meer dan een jaar in een la gelegen omdat hij niet gebruikt kon worden. Sinds Amsterdam het systeem heeft ingeschakeld reis ik zonder te hoeven zoeken naar plekken waar ze kaarten verkopen of veel te duren kaarten in de tram. Bijkomend voordeel is ook dat de rit tussen mijn werk en mijn huis met bijna 30% goedkoper is geworden.
pi_65026521
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:

[..]

In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.

Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.
pi_65026581
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:47 schreef snowgoon het volgende:

[..]

In Rotterdam zijn er nu ook Chipkaarten te koop bij de Postkantoren, Primera en Tabac en Gifts.

Geen idee hoeveel verkooppunten dat dan zijn, het is in ieder geval niet zo dat je perse naar het station moet gaan.
kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?
pi_65035918
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

kan ik daar ook mijn chipkaart opladen ?
Geen idee.
Waarom zou je dat willen? Als je je chipkaart gebruikt kom je toch vaak zat op een station of ergens anders waar dat kan. Dus waarom wil je het nog bij allerlei andere plaatsen?
pi_65036281
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

oh sinds wanneer is dat ? mijn zus werkt bij Postkantoren BV en die verkochten ze nog niet.
Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.
pi_65038848
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Geen idee.
Waarom zou je dat willen? Als je je chipkaart gebruikt kom je toch vaak zat op een station of ergens anders waar dat kan. Dus waarom wil je het nog bij allerlei andere plaatsen?
omdat ik in RIdderkerk ook wil reizen misschien ? Hier geen station hoor.
pi_65038899
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:56 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Geen idee sinds wanneer dat is. Staat op de RET site zo te lezen.
misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?

Kan nu toch ook ?
pi_65051044
Update:
quote:
Nog dit jaar ov-chipkaart voor driekwart Nederlanders
Uitgegeven: 14 januari 2009 16:54
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 18:40

DEN HAAG - Driekwart van de Nederlanders moet nog dit jaar in staat zijn met de ov-chipkaart te reizen. Dat bleek woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Als het aan het GVB ligt, gaat de metro in Amsterdam in april volledig over op de ov-chipkaart. "We zijn er klaar voor", zei algemeen directeur Gertjan Kroon woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Hoewel het betaalmiddel inmiddels is ingeschakeld binnen het hele bedrijf, wordt slechts 30 duizend van de 5,6 miljoen wekelijkse ritten met het GVB met de ov-chipkaart afgerekend, erkende Kroon.

Landelijke uitrol

Bij een introductie in Rotterdam en Amsterdam mag het echter niet blijven, meent de implementatiegroep ov-chipkaart. Ondertussen zijn de voorbereidingen getroffen om driekwart van alle reizigers in Nederland nog dit jaar gebruik te laten maken van de kaart, maar de strippenkaart wordt nog niet verbannen.

Op de lijst staan in ieder geval de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Friesland, Utrecht, Friesland en Flevoland. Daarnaast overlegt de regiegroep nog met de Overijssel en Zeeland over de introductie. "De rest zal dan volgend jaar volgen", voorspelt voorzitter Leen Verbeek, omdat dat een afgesproken deadline is.

Vergeten uit te checken

Tijdens de hoorzitting werd duidelijk hoeveel reizigers in Rotterdam nu wel inchecken, maar niet uitchecken. De reizigers verliezen dan standaard vier euro. Ondanks druk uit de Kamer lukte het de vervoersbedrijven niet om gegevens daarover eerder dan vandaag te leveren.

Dat dit een probleem is, blijkt wel uit de cijfers. In totaal 1,28 procent van de metroreizigers krijgt het boetebedrag van 4 euro aan de broek, terwijl 4,67 procent van de klanten in tram en bus het niet lukt om zich correct af te melden bij het systeem. Slechts in 1,1 promille van alle ov-chipreizen wordt uiteindelijk restitutie aangevraagd.

De SP en GroenLinks dringen daarom aan op uitstel van de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro.

20 euro

Vergeetachtigheid zal bij de Nederlandse Spoorwegen nog strenger worden bestraft. Begin mei hoopt het bedrijf op de lijn Schiphol-Lelystad te gaan testen met de ov-chipkaart. Anonieme reizigers die vergeten uit te checken raken 20 euro kwijt. Bij passagiers die bekend zijn, kost de vergeetachtigheid een tientje.

"We zoeken naar een evenwicht tussen het bestrijden van fraude en klantvriendelijkheid", stelt Boukje Bügel, directeur commercie NS Reizigers tegenover de Kamercommissie. Volgens haar gaat het bedrag om een proef.

Blinden

Blindenorganisatie Viziris maakt zich zorgen over de invoering van de chipkaart Voorzitter Joosten constateert dat veel afspraken niet zijn nageleefd. Zo is het zelfstandig opladen van de kaart voor blinden niet mogelijk.

Lek

Hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs van de Radboud Universiteit Nijmegen wees tijdens de hoorzitting op de onveiligheid van de kaart, die door hackers inmiddels is gekraakt.

Hij demonstreerde hoe de gegevens op de chip in een seconde zijn uit te lezen. "Dat kan met alle gegevens, en die kun je ook manipuleren", stelt hij. "Mijn conclusie is dat de ov-chipkaart een open portemonnee is."

© NU.nl/Brenno de Winter
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_65051605
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

misschien goed lezen ? Anonieme chipkaarten. Ik heb al een chipkaart, waarom kan ik die niet opladen bij postkantoor of Primera ? Waarom kan ik geen abonnementen kopen daar ?

Kan nu toch ook ?
Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.
Scheelt heel veel moeite.
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:14:20 #243
141482 Q.
JurassiQ
pi_65052999
Gaan we hier verder?
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 @ 23:11 schreef snowgoon het volgende:

[..]

In zijn opinie.
Er zijn ook zat andere mensen die het wel prima vinden.
Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.
For great justice!
pi_65053075
ja irritant he

hij ziet voordelen maar wil ze niet delen

die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
pi_65053174
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:14 schreef Q. het volgende:
Gaan we hier verder?
[..]

Nee, HET WERKT GEWOON NIET GOED. DAT IS GEEN MENING. Jezus. Hoe objectief wil je het hebben? Kut-troll.
Zie de opmerkingen van HiZ. Die vind het prima werken.
Of is dat niet objectief?
pi_65053210
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he

hij ziet voordelen maar wil ze niet delen

die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
Je wilt het gewoon niet zien he!
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 22:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je kunt je chipkaart ook automatisch op laten laden. Hoef je niet eens naar het Postkantoor of Primera.
Scheelt heel veel moeite.
pi_65053272
tuurlijk, de kaart kan ook goed werken, ik reis ook probleemloos in de metro, of bijna probleemloos als ik hem gebruik.


Alleen de kaart heeft geen voordelen t.o.v. de huidige strippenkaart, sterker veel nadelen
pi_65053348
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:21 schreef macca728 het volgende:
tuurlijk, de kaart kan ook goed werken, ik reis ook probleemloos in de metro, of bijna probleemloos als ik hem gebruik.


Alleen de kaart heeft geen voordelen t.o.v. de huidige strippenkaart, sterker veel nadelen
Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?

Als je zelfs dat niet wilt zien is het echt hopeloos met je....
pi_65053366
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:19 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je wilt het gewoon niet zien he!
[..]


Ok dat is een voordeel !!!!
pi_65053475
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:22 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Automatisch opladen vind jij geen voordeel boven elke keer naar de sigarenzaak gaan?

Als je zelfs dat niet wilt zien is het echt hopeloos met je....
Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')